جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


خون‌های آلوده وارداتی جان بیماران تالاسمی را در معرض خطر قرار داد

Posted: 10 Apr 2013 05:27 AM PDT

جرس: کیسه‌های خونی حساسیت‌زا، خون تالاسمی‌های شیرازی را توی شیشه کرد و با ایجاد علائم حساسیت در این بیماران، جمع‌آوری شد و گرچه این حادثه فقط در یکی از شهرهای کشور اتفاق افتاده اما زنگ خطری است برای سازمان انتقال خون که مسئولیت نظارت بر کیفیت این محصولات را بر عهده دارد و هشدار می‌دهد که شاید بار دیگر این اتفاق در کشور تکرار شود و حتی تلفات جانی داشته باشد.


به نوشته جام جم، بالاخره مشکل بیماران تالاسمی شیرازی آن‌قدر جدی شد که به گوش مسئولان پایتخت‌نشین هم رسید و آنها باخبر شدند کیسه‌های خونی که از فروردین امسال در اختیار این بیماران قرار گرفته باعث بروز علائم حساسیت در آنها شده است و برخی از بیماران که از این کیسه‌ها استفاده کرده‌اند دچار مشکلاتی نظیر علائم حساسیت پوستی و در برخی موارد شدید علائم تنفسی، تپش قلب و ضعف عضله شده‌اند. بیماران مدعی هستند که این کیسه‌ها از سنگاپور وارد کشور شده است.


علیرضا صحراگرد، رئیس اداره امور بیماری‌های خاص دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این باره به مهر توضیح داد: این کیسه‌ها در شیراز و بندرعباس مورد استفاده قرار گرفت و شیراز نخستین جایی بود که بیماران به آن واکنش دادند البته این محصولات، با فناوری روز دنیا تهیه شده بود، اما در برخی از بیماران واکنش‌هایی ایجاد کرده است.


البته همه مسئولان موضوع حساسیت بیماران تالاسمی به این کیسه‌های خونی را به آسانی صحراگرد نپذیرفتند، برای مثال علیرضا توسلی مدیر انتقال خون استان فارس ابتدا در گفت‌وگوی رسانه‌ای ابراز کرد که واکنش پوستی و خونی ممکن است در بیشتر بیماران تالاسمی به وجود بیاید، اما سر‌انجام گفت: ممکن است برخی محصولاتی که وارد کشور می‌شود مشکلاتی نیز داشته باشد و اگر گزارشی در اختیار ما قرار گیرد ما نیز گزارش‌ها را به ستاد مرکزی انتقال خون کشور منعکس می‌کنیم و آنها نیز سیاست‌های خرید خود را عوض می‌کنند.


بر اساس ادعای این مسئول شمار واکنش‌ها ۱۲ مورد بوده که فقط سه موردش شدید بوده و در همه موارد کنترل شده است، محمد فرانوش معاون فنی و فناوری‌های نوین سازمان انتقال خون در گفت‌وگو با جام‌جم توضیح می‌دهد که شمار این کیسه‌های خون، ۳۰۰۰ عدد بوده است که پس از بروز علائم حساسیت در بیماران بسرعت جمع‌آوری شده است.


فروشنده قدیمی، سرمان کلاه گذاشت یا …
به گفته معاون فنی و فناوری‌های نوین سازمان انتقال خون، تصور بیماران مبنی بر این که تولیدکننده اصلی کیسه‌ها، کشور سنگاپور بوده درست نیست و آنها در حقیقت تولید شرکت جی. ام. اس ژاپن است که سنگاپور امتیاز تولیدش را گرفته است و ایران از حدود یک دهه پیش این کیسه‌ها را از سنگاپور می‌خریده و در این مدت، کیسه‌ها هرگز اشکالی نداشته است.


او درباره شیوه نظارت بر کیفیت کیسه‌های خون می‌گوید: کیفیت این کیسه‌ها در دوره‌ای هشت تا ده روزه در آزمایشگاه کنترل کیفی سازمان انتقال خون سنجیده می‌شود. کیسه‌های خونی که ایجاد حساسیت کرده است نیز در این آزمایشگاه بررسی شده بود و از نظر کارشناسان مشکلی نداشت.


فرانوش توجیهی ندارد که چگونه ممکن است کیسه‌های خونی که از نظر کیفی در آزمایشگاه کنترل کیفی سازمان انتقال خون تائید شده، برای بیماران عوارض ایجاد کند و فقط اطمینان می‌دهد به دستور سازمان انتقال خون، همه کیسه‌ها جمع‌آوری شده و دیگر مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و ایران فعلا خرید کیسه‌های خونی از شرکت سنگاپوری را نیز قطع کرده است تا نتیجه پژوهش‌ها درباره علت حساسیت‌زا بودن کیسه‌ها مشخص شود.


مجید آراسته، رئیس هیات مدیره انجمن تالاسمی ایران نیز در گفت‌وگو با جام‌جم تائید می‌کند: شرکتی که سازمان انتقال خون، کیسه‌ها را از آن خریده، جزو بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده کیسه‌های خون در دنیاست.


او در زمینه شیوه کنترل کیفیت کیسه‌های خون شرح می‌دهد: از میان چند هزار کیسه‌ای که وارد کشور شده است، شماری از آنها به شکل تصادفی برای سنجش کیفیت انتخاب می‌شود و ممکن نیست همه آنها، از نظر کیفی در آزمایشگاه قابل سنجش باشد و ظاهرا کیسه‌های حساسیت‌زا جزو همان‌هایی بوده که از نظر کیفی سنجش نشده است.


دست‌هایی آلوده، به کیسه‌های خون رسید
حالا دیگر ۳۰۰۰ کیسه‌ وارداتی از سنگاپور جمع‌آوری شده است، اما هیچ اطمینانی وجود ندارد که حادثه‌هایی از این دست بار دیگر تکرار نشود. از سوی دیگر معمای ماجرا این است که اگر سازمان انتقال خون تاکید دارد کیفیت کیسه‌های خون در آزمایشگاه کنترل کیفی‌اش سنجیده شد و مورد تائید قرار گرفته است، چرا کیسه‌ها حساسیت‌زا از آب درآمده است؟


پاسخ این پرسش را منبعی آگاه و متخصص می‌داند که مایل نیست نامش فاش شود. او می‌گوید: آزمایشگاه‌ها برای کنترل کیفی محصولی مانند کیسه خون، به تجهیزاتی نیاز دارند که آنها را از کشورهای عربی می‌آورند. کشورهای عربی به خریداران ایرانی تضمین می‌دهند که این محصولات را از کشورهای توسعه یافته خریداری کرده‌اند، اما گاهی واسطه‌های عرب، بلوف می‌زنند.


او می‌افزاید: برخی واسطه‌های عرب، در ازای پول کلانی که برای تحویل محصولات باکیفیت از ایرانی‌ها می‌گیرند، محصولات بی‌کیفیت را از کشورهایی همچون چین با مارک کارخانه‌های کشورهای توسعه یافته تحویل می‌دهند.
کلاهبرداری این واسطه‌ها باعث می‌شود کیفیت کار آزمایشگاه‌های کنترل کیفی پایین بیاید و به همین علت میزان خطای آزمایش‌های بسیار حساس در آزمایشگاه‌ها بالا می‌رود و ممکن است در ماجرای کیسه‌های خون حساسیت‌زا نیز همین اتفاق افتاده باشد.


۲٫۵ میلیون کیسه خون، نیاز سالانه کشور
در حالی که کشورمان حداقل به ۲٫۵ میلیون کیسه خون در سال نیاز دارد، تنها کارخانه تولید کننده کیسه خون کشورمان حداکثر دو میلیون کیسه خون در سال تولید می‌کند، این درحالی است که بخشی از این محصولات به خارج از کشور نیز صادر می‌شود.


تنها کارخانه تولیدکننده کیسه خون در کشور مجتمع صنعتی بعثت قم متعلق به سازمان صنایع دفاع از سال ۷۴ محصولات خود را روانه بازار کرده است که با توجه به بی‌مهری و رقابت تولیدکنندگان خارجی با تولیدات داخلی، نتوانسته است آن طور که باید و شاید نیازهای کشور را پوشش دهد.


این در حالی است که محصولات این کارخانه به عراق، سودان، لبنان وبرخی کشورهای آفریقایی و حاشیه خلیج‌فارس صادر می‌شود و این روزها هم بحث صادرات تولیدات مجتمع صنعتی بعثت به ترکیه مطرح شده است. از این گذشته هشت ماه از زمانی که بخش خصوصی همکاری خود را با این کارخانه شروع کرده، می‌گذرد. به نظر می‌رسد در این مدت حجم تولیدات افزایش پیدا کرده است زیرا تا مدتی پیش مجتمع صنعتی بعثت یک میلیون کیسه خون در سال تولید می‌کرد، اما این روزها با ورود نیروی خصوصی تولید کیسه خون به دو میلیون کیسه رسیده است.


کیسه خون تنها به سازمان انتقال خون داده می‌شود، اما کیسه‌هایی که مصرف درمانی دیگری دارد در اختیار بخش‌های دیگر قرار می‌گیرد. این مجتمع در نظر دارد در سال‌های آینده با راه‌اندازی خط تولید جدید، تولیدات خود را به پنج میلیون کیسه خون در سال برساند زیرا نیاز کشور به کیسه خون ۲٫۵ میلیون کیسه در سال است و هم‌اکنون از دومیلیون کیسه‌ای که در مجتمع صنعتی بعثت تولید می‌شود ۶۰۰ هزار کیسه به عراق صادر می‌شود.


علاوه بر این، در مناقصه‌ای که در ماه‌های پایانی سال گذشته انجام شد قرار خرید دو میلیون کیسه خون گذاشته شده، اما هنوز این کیسه‌های خون به کشور وارد نشده است. این درحالی است که شرکت‌های ساخت کیسه خون «جی. ام.‌اس» سنگاپور یا «ماکوفارما»ی فرانسه به علت این‌که سود بیشتری به دست بیاورند تنها از برند خود استفاده کرده و تولیدات خود را در کشورهای چین و هند تولید می‌کنند که از کیفیت پایین‌تری برخوردار است،به همین علت باید مسئولان هنگام خرید و تهیه کیسه خون دقت بیشتری داشته باشند تا حوادث تلخی مانند آنچه برای کودکان تالاسمی شیراز رخ داد، دوباره روی ندهد.

 

 

ابلاغ مصوبه امنیتی به مدارس و دانشگاهها: تعطیلی کلیه مراکز آموزشی در زمان انتخابات و پس از آن

Posted: 10 Apr 2013 04:32 AM PDT

جرس: بر اساس گزارش های موجود، اجبار بر تعطیل کردن مدارس و دانشگاه ها که گفته می شود بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی صورت می گیرد، دامان کلیه مراکز آموزشی در تمام سطوح را گرفته و مطابق ابلاغیه ها و دستورالعمل های وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، از روز دوشنبه ۲۰ خرداد ماه به بعد برای هیچ‌یک از مقاطع تحصیلی نباید امتحانی برگزار نشود.


به گزارش کلمه، در هفته ابتدایی سال هم در بخشنامه ای که در راستای آنچه افزایش مشارکت دانشگاهیان در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا خوانده می شد، به روسای دانشگاهها و مراکز آموزشی و پژوهشی ابلاغ شده بود، آمده بود که در فاصله روزهای بیستم خردادماه تا دوم تیرماه سال ۱۳۹۲ هیچ امتحان یا فعالیت آموزشی نباید برقرار باشد.


این بخشنامه با ادعای درخواست مکرر دانشجویان برای تمهید شرایط لازم برای حضور پرشور آنها در فرآیند انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا اشاره کرده و در آن آمده است: امتحانات پایان نیمسال دوم سال تحصیلی جاری به نحوی برنامه ریزی شود که در فاصله دوشنبه بیستم خرداد ماه تا دوم تیرماه ۱۳۹۲ برای هیچیک از مقاطع تحصیلی امتحانی برگزار نگردد.


اگر چه بخشی از این ابلاغیه برگزاری امتحانات در قبل و بعد از تاریخ مذکور را بلامانع خوانده اما تغییر یک باره برنامه برگزاری کلاس ها و امتحانات مراکز آموزشی از اجباری بودن و نه اختیاری بودن آن حکایت دارد.
با این حساب استادان و معلمان بعد از تعطیلی های طولانی‌مدت نوروزی و بذل و بخشش های دولت و آموزش و پرورش در بالا بردن آمار تعطیلی مدارس، حالا باید به هر شکل ممکن کلاس های باقی مانده را به شکل فشرده برگزار کننده و یا با نیمه کاره گذاشتن درس ها به استقبال امتحانات بروند تا جریان حاکم راحت تر از پس نمایش انتخاباتی اش برآید.


در همین راستا قرار است امتحانات مدارس و دانشگاه ها از هفته آخر اردیبهشت آغاز شود. در این بین، با توجه به تعطیلی روزهای ۱۴ و ۱۵ خرداد ماه و زمان محدود باقی مانده، مسئولان آموزشی در سطوح مختلف با مشکلات زیادی برای برنامه ریزی مواجه اند.


در همین زمینه از دانشگاه تهران خبر می رسد برنامه برگزاری امتحانات آن با تغییر ناگهانی همراه شده است. معاون آموزشی دانشگاه تهران با تایید خبر تغییر در زمان برگزاری امتحانات دانشگاه تهران گفته است: امتحانات دانشجویان در محدوده زمانی چهارم تا بیستم خرداد ماه برگزار می‌شود.


پیش از این، امتحانات دانشگاه مادر قرار بود از هجدهم خرداد آغاز شود، اما به گفته معاون آموزشی دانشگاه، دانشجویان دانشگاه تهران امسال با توجه به تغییراتی که صورت گرفته، فرجه مطالعه قبل از امتحان نخواهند داشت؛ به طوری و کلاس‌های درسی دانشجویان، دوم خرداد ماه اتمام و از روز شنبه (چهارم خرداد) امتحانات دانشگاه آغاز می‌شود.


پیش از این قرار بود امتحانات دانشگاه تهران در فاصله زمانی هجدهم خرداد تا دوم تیرماه برگزار شود، اما اکنون قمصری می گوید: با توجه به ابلاغیه وزارت علوم مبنی بر اینکه در فاصله زمانی ۲۰ خرداد ماه تا دوم تیرماه ۱۳۹۲ برای هیچ‌یک از مقاطع تحصیلی امتحانی برگزار نشود، زمان برگزاری امتحانات دانشگاه تهران تغییر کرده است.
دانشگاه های دیگر از جمله پیام نور نیز مشمول این ابلاغیه سراسری شده اند و اعلام شده که امتحانات دانشجویان دانشگاه پیام نور قبل از انتخابات ریاست جمهوری پایان خواهد یافت.


خبرگزاری ایسنا به نقل از مقداد محمودی،‌ مدیر روابط عمومی دانشگاه پیام‌ نور با اعلام این خبر افزوده است: برنامه زمانی برگزاری امتحانات نیمسال دوم سال تحصیلی ۹۲-۱۳۹۱ این دانشگاه به گونه‌ای تنظیم شده که امتحانات دانشجویان قبل از انتخابات به اتمام برسد.


علیرضا دل افکار معاون آموزشی دانشگاه پیام‌نور تاریخ دقیق امتحانات دانشگاه پیام نور در فاصله زمانی ۳۱ اردیبهشت ماه تا ۲۱ خرداد ماه اعلام کرده است.


با این اوصاف کلاس‌های درسی نیمسال دوم تحصیلی دانشجویان دانشگاه پیام نور که از اواخر بهمن ماه سال گذشته آغاز شده با توجه به انتخابات ریاست جمهوری، امسال کلاس‌های درسی ۲۹ اردیبهشت ماه پایان می‌یابد و امتحانات دانشجویان از ۳۱ اردیبهشت ماه آغاز می‌شود.


این بخشنامه مراکز آموزشی را برای نحوه اتمام کلاس های درس و برنامه ریزی برای تغییر مجدد برنامه امتحانات، سردرگم کرده است.


با این همه در اظهارنظر این مدیران آموزشی، نگرانی از چگونگی اتمام ترم تحصیلی و کلاس های مدارس تنها برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری قابل کتمان نیست.


افکار گفته است: برای اینکه به کیفیت کلاس‌های درسی لطمه‌ای وارد نشود، تلاش شده است که کلاس‌ها به صورت فشرده در ۱۱ هفته برگزار شود، همچنین تعداد ساعت‌های درسی افزایش می‌یابد، به عبارتی دیگر به عنوان مثال به جای ۱۶ جلسه، ۱۰ جلسه کلاس درسی برگزار می‌شود، اما به جای آن، مدت زمان کلاس‌ها افزایش خواهد یافت.


معاون دانشگاه تهران هم با بیان اینکه کلاس‌های دانشگاه در نیمسال دوم تحصیلی، ۱۶ هفته در نظر گرفته شده است، اظهار کرده که اساتید دانشگاه‌ها در شش هفته باقی مانده تلاش کنند که دروس را به پایان برسانند و کلاس‌های جبرانی لازم را برگزار کنند.


رییس مرکز سنجش آموزش و پرورش هم خبر داده که: با توجه به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات شوراهای شهر و روستا، امتحانات نهایی و داخلی مدارس یک هفته زودتر آغاز می‌شود.


به گفته این مقام دولتی، تمامی امتحانات نهایی و داخلی از ۲۵ اردیبهشت ماه آغاز می‌شود و تا بیستم خرداد ماه به اتمام می‌رسد. وی تصریح کرده که استان‌ها موظف شده‌اند امتحانات داخلی را همزمان با این تاریخ به اتمام برسانند.


کار به اعتراض بسیج دانشجویی هم کشیده و خبرگزاری دانشجو وابسته به این تشکل نظامی- دانشجویی به نقل از مسئول سابق جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه یزد این اقدام را سیاسی خوانده و گزارش داده کسانی که نمی خواهند دانشجویان سیاسی باشند، لااقل از این جور کارها پرهیز کنند و به اقدامات دیگر تمسک جویند.


بدون شک با وجود تعطیلات فراوان در این ترم تحصیلی، برگزاری زودتر امتحانات ضربه به سطح علمی کشور را در پی خواهد داشت.


برزگر ضمن انتقاد به تغییر زمان امتحانات پایان ترم دانشجویان به مناسبت ایام انتخابات گفته است: برای بررسی اتفاقات و پیامدهای چنین اقدامی کافی است نگاهی اندک به وضعیت ترم های زوج که متاسفانه در دانشگاه ها برقرار است، داشته باشیم؛ زیرا به نحوی است که هرچند در این ترم عملا باید ۱۷ هفته کلاس برگزار شود؛ اما با توجه به قرار گرفتن در ایام عید و مناسبت های مختلف این میزان به شدت کاهش داشته است.


همچنین دراین میان یکی دیگر ازعوامل کاهش این هفته ها نیز بومی نبودن دانشجویان بیان می شود که این نیز باعث می شود تا هفته های ابتدایی با تاخیر شروع شود.


برزگر خاطرنشان کرد: متاسفانه در ترم های زوج شروع سال شمسی را داریم که همین نیز دلیلی دیگر در کاهش حضور دانشجویان در دانشگاه ها شده و چند هفته ای نیز در این راه کاهش تدریس را داریم که همه اینها دست در دست هم داده و کاهش بسیار چشمگیری را در ترم های زوج دانشگاه ها شاهدیم.


او می گوید: الان نیز دلیلی وجود ندارد که برای انتخابات که به منظور خدمت به مردم انجام می گیرد دوهفته امتحانات پایان ترم دانشجویان زودتر برگزار گردد؛ زیرا که ما را از اهداف علمی خود عقب می نشاند.

 

ارتش کره جنوبی به حال آماده‌باش کامل درآمد

Posted: 10 Apr 2013 04:32 AM PDT

جرس: در سئول، پایتخت کره جنوبی ترس از تشدید تنش با همسایه‌ی شمالی فزونی می‌گیرد. ظاهرا کره شمالی در حال آماده‌شدن برای آزمایش موشکی دیگر است. ارتش کره جنوبی و نیروهای امنیتی این کشور به حال آماده‌باش کامل درآمده‌اند.

 

به گزارش خبرگزاری آلمان، تنش در شرق دور شدت می‌گیرد. کره جنوبی، ژاپن و ایالات متحده آمریکا بر این نظرند که رژیم کره شمالی در تدارک آزمایش موشکی دیگری است. از این رو دولت کره جنوبی فعالیت‌های نیروهای امنیتی خود را تقویت کرده تا از آنچه در همسایه شمالی می‌گذرد آگاهی یابد.

خبرگزاری "یون هاپ" در سئول به نقل از یک مقام بلندپایه ارتش کره جنوبی که نامش فاش نشده خبر داده که نشانه‌های روشنی در دست است که کره شمالی در صدد است به‌طور همز‌مان موشک‌های دوربرد و کوتاه‌برد تازه‌ای را مورد آزمایش قرار دهد. از جمله موشک موسوم به "موسودان" که احتمالا بین ۳۰۰۰ تا ۳۵۰۰ کیلومتر برد دارند.

منابع امنیتی کره جنوبی روز چهارشنبه (۱۰ آوریل/۲۱ فروردین) اعلام کردند موشک‌های کره شمالی در وضعیت "آماده برای پرتاب" قرار دارند. تحلیل‌گران می‌گویند که دولت کره شمالی احتمالا در همین هفته به آزمایش این موشک‌ها اقدام خواهد کرد.

 

در واشنگتن یک مقام دولت اوباما گفت، کره شمالی در سواحل شرقی خود دو موشک را احتمالا برای پرتاب از یک سکوی متحرک آماده کرده است. پیونگ‌یانگ واشنگتن را به جنگ هسته‌ای تهدید کرده است.

برد موشک‌های کره شمالی به خاک آمریکا، حتی جزایر هاوایی در اقیانوس آرام نمی‌رسد، اما جزیره کوچک "گوآم" (Guam) در غرب اقیانوس آرام می‌‌تواند در تیررس این موشک‌ها قرار گیرد. این جزیره کوچک آمریکایی یکی از بزرگترین پایگاه‌های نظامی این کشور را در خود جای داده است. نزدیک به ۲۰ درصد خاک جزیره گوآم را این پایگاه نظامی در اختیار گرفته است.

روشن نیست که موشک‌های مستقر در سواحل شرقی کره شمالی مجهز به کلاهک هسته‌ای هستند یا نه. در پی افزایش تهدیدهای کرده شمالی، ایالات متحده آمریکا دو هواپیمای استراتژیک رادارگریز و نیز کشتی‌های جنگی در منطقه مستقر کرده ‌است.

وضعیت خطرناک

فرماندهی مشترک نیروهای نظامی آمریکا و کره جنوبی با هدف نظارت بر تحرکات نظامی کره شمالی، سیستم‌های هشداردهنده‌ی چهارمرحله‌ای خود را از درجه ۳ به درجه ۲ ارتقا داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری "یون هاپ"، این درجه هشدار نشان‌دهنده‌ی وضعیت جنگی نیست، اما بیانگر وضعیت خطرناک و پیش از جنگ است. ارتش آمریکا در کره جنوبی ۲۸هزار و پانصد نفر نیروی نظامی دارد.

ژاپن نیز درجه آماده‌باش ارتش خود را افزایش داده است. وزیر دفاع ژاپن روز چهارشنبه در توکیو اعلام کرد که ارتش این کشور در بالاترین حد آماده‌باش نظامی قرار دارد. شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن به مردم کشورش قول داد که دولت وی همه‌ی تلاش‌ها را به کار خواهد گرفت تا امنیت آنان را تامین کند.

فرمانده نیروهای نظامی آمریکا در اقیانوس آرام، آدمیرال ساموئل لاکلیر، پیش از این اعلام کرده بود که کره شمالی در ساحل شرقی خود موشک نوع "موسودان" مستقر کرده که به‌لحاظ تئوریک می‌تواند جزیره‌ی گوآم در اقیانوس آرام را هدف قرار دهد.

آدمیرال ساموئل لاکلیر هم‌چنین آزمایش هسته‌ای و نیز پرتاب آزمایشی موشک از سوی کره شمالی را تهدید مستقیم جنگی از سوی این کشور تلقی کرده بود.

در یک اقدام تحریک‌آمیز دیگر دولت کره شمالی روز سه‌شنبه (۹ آوریل/۲۰فروردین) از همه خارجی‌های ساکن کره جنوبی خواست خاک این کشور را ترک کنند. هم‌چنین پیونگ‌یانگ از ورود کارگران این کشور به منطقه مشترک صنعتی با کره جنوبی جلوگیری کرده است. تولید در این منطقه صنعتی اکنون به حال تعطیل درآمده است.

 

افزایش نرخ بلیت پروازهای خارجی/ محاسبه با دلار ۳۵۴۰ تومانی

Posted: 10 Apr 2013 04:15 AM PDT

جرس: نرخ بلیت پروازهای خارجی مجددا از روز چهارشنبه افزایش یافت.

 

 

به گزارش ایسنا، نرخ بلیت پروازهای خارجی از امروز با دلار سه هزار و ۵۴۰ تومان محاسبه می‌شود. این درحالی است که تا روز گذشته بلیت پروازهای خارجی بر مبنای دلار سه هزار و ۴۷۰ تومانی محاسبه و فروخته می‌شد.


به این ترتیب به‌طور مثال بلیت‌های ۱۰۲۰ دلاری که تا روز گذشته سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رفت، از امروز سه میلیون و ۶۲۰ هزار تومان به مسافرین فروخته می‌شود.


پس از نوسانات شدید نرخ ارز و هم‌چنین افزایش قیمت سوخت پروازهای خارجی براساس تصمیم سازمان هواپیمایی کشور مقرر شد قیمت بلیت‌های پروازهای خارجی به صورت شناور و با توجه به نرخ ارز مشخص شود.


در این راستا شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی به عنوان شرکت مرجع، نرخ دلار را با توجه به نوسانات بازار مشخص و پس از تایید سازمان هواپیمایی کشور روی پرتال خود قرار می‌دهد تا به این ترتیب تمامی شرکت‌های هواپیمایی که بلیت پروازی آنها در ایران به فروش می‌رسد، نرخ بلیت خود را براساس آن محاسبه و به مسافران اعلام کنند.

 

افزایش تعرفه های درمانی؛ هزینه تخت بستری در بیمارستانها ۷۰۰ هزار تومان

Posted: 10 Apr 2013 04:15 AM PDT

جرس: معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره اینکه هزینه تخت بستری در بیمارستان‌ها در حدود ۷۰۰ هزار تومان است، از تصویب تعرفه‌های خدمات درمانی در دولت خبر داد.

 

حسن امامی رضوی در حاشیه گردهمایی توسعه برنامه پزشک خانواده با رویکرد اصلاح نظام سلامت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تعرفه‌های پزشکی یکشنبه گذشته در دولت به تصویب رسید و مسیر ابلاغ را طی می‌کند که امیدواریم تا آخر هفته ابلاغ شده و اجرایی شود و در این زمینه تعرفه‌ها در بخش دولتی ۱۸ درصد و در بخش خصوصی ۲۹ درصد افزایش داشته است.

 

به گزارش تسنیم،امامی رضوی با بیان اینکه هزینه تخت بستری در بیمارستان‌ها حدود ۷۰۰ هزار تومان است، بیان داشت: این رقم در مورد تخت‌های ICU و CCU متفاوت است چون خدمات اضافی ارائه می‌شود و بستگی به نوع و حال بیمار نمی‌توان عدد مشخصی را اعلام کرد.

 

وی افزود: در مورد خدمات بستری گرانقیمت، اصل آن است که هزینه به مردم تحمیل نشود چرا که در بخش خصوصی بیمارانی که مراجعه می‌کنند اگر زیر پوشش بیمه تکمیلی باشند از آن بهره‌ می‌برند و افرادی که این امکان را ندارند به بخش دولتی مراجعه می‌کنند.

 

امامی رضوی کمبود تخت‌های ویژه در بخش دولتی را یکی از عوامل مراجعه مردم به بخش خصوصی عنوان کرد و گفت: در این راستا به پوشش حمایتی مردم و همکاری بیشتر بیمه‌ها نیاز داریم.

 

وی در زمینه اجرای طرح پزشک خانواده در تهران خاطرنشان کرد: از نظر زیرساخت‌ها برای اجرای پزشک خانواده در تهران مشکلی نداریم و اگر اعتبار اختصاص داده شود این برنامه در تهران به طور تمام و کمال اجرا می‌شود.

 

آیا خاتمی ۹۲، موسوی ۸۴ می شود؟

Posted: 10 Apr 2013 04:09 AM PDT

حسین نورانی نژاد
اگر حضور او با کارشکنی حاکمان مواجه شود، منجر به تداوم و تقویت جنبش مدنی ایران خواهد شد 


سید محمد خاتمی مایل نیست کاندیدا شود. این را هرکس که از دور و نزدیک از او شناخت دارد، شناختی به گستره اغلب ایرانیان، می تواند حدس بزند. شناختی که باعث دلواپسی زیادی بین نیروهای اصلاح طلب سبز شده که در صورت نیامدن او چه خواهد شد؟ به نظر می رسد گزینه عدم شرکت به عنوان راحت‌ترین و منزه‌ترین گزینه ممکن به دلایلی که در ادامه می آید، فعلا ممکن نیست و ناچار باید عرصه انتخابات را گام به گام جلو رفت، مگر اینکه رسما جلوی کاندیدای حداکثری اصلاح طلبان را بگیرند.


اگر خاتمی بیاید تکلیف تقریبا معلوم است. اگر جلوی او را بگیرند، تا جایی که او در عرصه انتخابات فعال باشد به رسمیت شناخته خواهد شد و عرصه انتخابات بدون او از سوی اصلاح طلبان معنا نخواهد داشت. اما اگر او به انتخابات راه یابد، در رای آوری‌اش کمترین تردیدی نیست. نهایتا چه تصمیم بر شرکت در انتخابات شود و چه عدم شرکت، خاتمی چسبی برای کنار هم نشاندن سبزهای اصلاح طلب‌ها برای اتخاذ موضعی واحد برای انتخابات خواهد بود. اما اگر نیاید چه؟ آیا می توان از عدم شرکت در انتخابات گفت؟ آیا باید به نامزد حداقلی اصلاح طلب اکتفا کرد؟ آیا باید ادامه عرصه انتخابات را به دیگر نیروها واگذار کرد و تماشاگر شد؟ در پاسخ فعلا چیزی را نمی توان قطعی گفت، تنها به نظر می رسد کار سخت شده و چسبی که همه اصلاح طلبان سبز را کنار هم نگه دارد، گیرایی سابق را نخواهد داشت.


در ضرورت آمدن خاتمی، حرف‌های زیادی زده و نوشته شده است. این قلم معتقد نیست که از ابتدا بهترین راهکار اصلاح طلبان، مشارکت در انتخابات با گزینه خاتمی بود. به گمان من، اگر از پاییز سال گذشته با حضور گفتمانی مطالبه محور صریح، فضای عمومی متاثر از موج گفتمانی مطالبات می شد، واصلاح طلبان در برابر واکنش حاکمیت به طرح مطالبات، نامزدی را سر فرصت و با حوصله به جامعه به عنوان نماینده آن مطالبات معرفی می کردند که سوار بر موج اجتماعی و گفتمانی آن مطالبات می توانست به رای آوری‌اش تا حد زیادی مطمئن باشند، واگر حاکمیت برخورد دفعی می کرد، عطای انتخابات را به لقایش می بخشیدند. اما اینک این گزینه‌ها منتفی است. دو ماه به انتخابات مانده و به نظر می رسد تنها راه برنده پیش روی اصلاح طلبان، حضور حداکثری با گزینه خاتمی است.

 


"منتفی شدن گزینه عدم شرکت"

محتمل‌ترین گزینه اصلاح طلبان برای انتخابات پیش روی ریاست جمهوری تا ۶ ماه پیش عدم شرکت بود. نه از میان اصلاح طلبان صدای رسایی برای شرکت در انتخابات به گوش می رسید و نه در حاکمیت نشانه‌ای برای پذیرش این جریان در انتخابات وجود داشت. کسانی از منسوبین به اصلاحات هم که حرف از شرکت و کاندیداتوری در انتخابات می زدند، با واکنش سرد و بعضا تند سایر اصلاح طلبان مواجه می شدند. اما مجموعه‌ای از عوامل، این فضا را به مرور به هم زد. این عوامل عبارت بودند از:
 

۱- شکستن جو عدم شرکت توسط کاندیداها: واقعیت آن است که اعلام آمادگی کسانی چون دکتر محمدرضا عارف و پخش شایعه کاندیداتوری کسانی مانند اسحاق جهانگیری و محمدعلی نجفی، جو غالب "عدم شرکت" را در بین اصلاح طلبان شکست. کسانی به طرح پرسش از فایده عدم شرکت پرداختند و ذهن‌ها برای گونه‌ای دیگر مواجه شدن با موضوع انتخابات، پس از قریب به ۴ سال مواجهه سلبی با انتخابات، آماده شد.
 

۲- متوقف شدن نمودهای عینی جنبش سبز: مدت زمان زیادی است که از نمودهای عینی جنبش سبز خبری نیست. در واقع آنچه بدیل پارلمانتاریسم برای تغییر مطرح بود، پس از دوره‌ای افول، افق نزدیکی برای فعال شدن مجدد بروز نمی داد. این وضعیت باعث شد حتی برخی از سبزهای رادیکال هم به انتخابات به چشم فرصتی برای احیاء جنبش و دست کم گفتمان آن در جامعه نگاه کنند.
 

۳- دور هم جمع شدن اصلاح طلبان پارلمانتاریست: از ماه‌ها پیش، جمع موثری از اصلاح طلبان که اغلب باورها، عادت‌ها و توانایی آنها در سیاست ورزی، در شیوه‌های پارلمانتاریستی متمرکز است، با محوریت آقای خاتمی شورایی را شکل دادند که البته خود صاحب این قلم نیز در مدت حضور خود در ایران افتخار همراهی با آنها را داشت. این جمع را اغلب مدیران سابق دوره اصلاحات تشکیل می دهند و با توجه به سبک سیاست ورزی اغلب اعضای این جمع، قابل پیش بینی بود که از دل آن، نهایتا عدم شرکت در انتخابات بیرون نیاید. شاید اگر در انتخابات مجلس نهم نیز این جمع شکل گرفته بود، عدم شرکت در آن انتخابات محقق نمی شد. باید گفت محوریت و ابتکارات شخصی آقای خاتمی با همراهی جمع محدودتر مشاوران ایشان در آن مقطع، نقش اصلی را برای رسیدن به گزینه عدم شرکت در آن انتخابات ایفا کرد.
 

۴- تمایل روزافزون نیروهای استانی برای شرکت در انتخابات: آنچه در طول دوره حضور خود در ایران، در بین نیروهای فعال سبز و اصلاح طلب می دیدم، تمایل زیاد آنها برای مشارکت در انتخابات بود. آنها احساس بی‌عملی در بین اصلاح طلبان می کردند و این باعث فرسایش و ریزش نیروها شده بود. بعضا برخی نیروها به آرامی جذب ستادهای دیگر کاندیداها می شدند و آنها که اصول مدارتر بودند، از عرصه سیاست عملا حذف می شدند. این مساله آنها را به تکاپوی فعالیت انتخاباتی مجدد کشانده بود.
 

۵- تداوم رقابت و سیاست بدون حضور اصلاح طلبان : واقعیت رخ داده دیگر در این مدت، رقابت جدی درونی بین جریان اصولگرا بود که باعث می شد عدم حضور اصلاح طلبان در عرصه سیاست، کمتر به چشم بیاید. عدم حضور اصلاح طلبان در انتخابات مجلس نهم، به تعبیر درست سید مصطفی تاج زاده باعث ایجاد شکاف عمیق در بین جریان اصولگرای حاکم شد، اما این شکاف عوارضی هم برای بیرون گودنشینان اصلاح طلب داشت. اینکه در تنور داغ رقابت و درگیری‌های درونی جریان اصولگرا، که سابقه نشان داده از این تنورها بیش از سوختگی‌های غیر قابل ترمیم، پختگی و اشتهار زاده خواهد شد، عرصه سیاست در ایران اشباع شد. عرصه سیاست زنده به رقابت است و اگر این رقابت بین نیروهایی دیگر در عمل اتفاق بیفتد، بیرون گودنشینان تا رسیدن به مقطعی که اتفاقی خودبخودی آنها را به عرصه بازگرداند، حاشینه نشینان و شاید فراموش شدگان این عرصه شوند. مروری بر سایت‌ها و روزنامه‌های سبز و اصلاح طلب در این مدت نشان می دهد که عدم حضور اصلاح طلبان در صحنه سیاست رسمی، باعث شده بود تا اخبار آنها به مواردی همچون اخبار زندانیان سیاسی و امثالهم محدود شود، ولی در عرصه‌های دیگر سیاسی تنها بازتاب دهنده اتفاقاتی بودند که دیگران بازیگر آن بودند. در واقع رقابت واقعی در بین جریان حاکم، رسانه‌های سبز و اصلاح طلب را هم به دنبال آنها کشانده بود. این وضعیت آژیر خطر "فراموش شدن" را در گوش پارلمانتاریست‌های اصلاح طلب به صدا در آورد. آژیری که برخلاف دوره جنگ اعلام می کرد از پناهگاه‌های خود خارج شده و به عرصه سیاست باز گردید.
 

۶- احیاء امید به سلامت انتخابات : مردم از اختلافات درونی جریان‌های حاکم معمولا خاطرات خوبی دارند. هرچه این اختلافات در صدر سیاست تبعات منفی داشته، برای مردم برکت به همراه آورده است. هنوز آنقدر در نظام جمهوری اسلامی رای مردم اهمیت دارد که طرفین دعواهای سیاسی نزد مردم خودشیرینی کنند. بسیاری در تهران می گویند هرکس در این شهر شهردار می شود، برای اینکه بعد از شهرداری، رئیس جمهور شود چه تلاش‌ها که نمی کند! در پاسخ باید گفت که خدا کند هرکس برای آنکه مقامی بگیرد، نیاز داشته باشد تا برای مردم خودشیرینی کند نه اینکه برای یک فرد خودشیرینی کند. چیزی که متاسفانه در این سال‌ها شکل خطرناکی پیدا کرده است. از تبعات مثبت ایجاد این اختلاف‌ها این است که دستکاری در رای مردم خطرناک می شود. آنکه برای بازدید از زندان اوین نامه‌های محرمانه سران قوا را افشا می کند و برای یک استیضاح، فیلم پنهانی می گیرد تا روسای دو قوه دیگر را به صورت خانوادگی رسوا کند، لابد برای چوب گذاشتن لای چرخ مهندسان انتخاباتی که این بار به خود او نظر لطف ندارند، انگیزه دارد. از آن سو دیگران نیز به او همین نگاه تردیدآمیز را دارند. این تردیدها و شک‌ها به همدیگر، هرچقدر که کار حکومتداری خودمانی را سخت تر می کند، برای مردم اطمینان و برکت می آورد.
 

۷- سخنرانی نوروزی رهبری: این سخنرانی که در آن وعده پذیرش همه سلایق سیاسی داده شد، فرصتی تازه برای افزایش تحرک "سایر سلایقی" است که سال هایی را تحت فشار مضاعف بوده اند. حتی بدبین‌ترین نیروهای سیاسی هم به بهانه عدم باور به این گزاره ها، حق بی‌تفاوتی و فرصت سوزی از خلال این روزنه‌ها را ندارند. در این گونه مواقع اهالی سیاست بهتر است با فرض بی‌اعتمادی به این چراغ سبزها، باز کردن مشت و افشاگری را به گروه هایی مانند روزنامه نگاران واگذا کنند و خود برای حصول به درصدی بیشتری از اهداف مد نظرشان، سیاست بورزند.
 

 

مجموعه عواملی که در بالا ذکر آن شد، شرایط را برای اتخاذ راهبرد عدم شرکت سخت کرد. در واقع از این به بعد در صورتی این راهبرد قابل طرح است که یک بار دیگر عملا اصلاح طلبان توسط جریان حاکم کنار زده شوند. به بیان دیگر صورت وضعیت به شکلی است که نیروهای منتقد بدون به آزمون مجدد گذاشتن جریان حاکم، نمی توانند خود را از بازی انتخابات کنار بکشند.

در چنین شرایطی و با وجود فاصله کم تا انتخابات و نداشتن رسانه قوی توسط اصلاح طلبان، کم‌ترین کار و بدیهی‌ترین حق آنها، حضور تمام قد با بهترین و قوی‌ترین نیرویشان است؛ کسی که نامش بی‌هیچ رقیبی، سید محمد خاتمی است. حضور او فواید بسیاری دارد، نیروهای سرخورده زیادی را به صحنه باز می گرداند، سطح سیاست در ایران را ارتقا می بخشد و از شکاف و خودسری در بین نیروهای اصلاح طلب ممانعت می کند. نام خاتمی که باشد، خودبخود بسیاری از ضعف‌های تشکیلاتی، مالی و رسانه‌ای اصلاح طلبان برطرف می شود و آنها خود را برنده هر رقابت سالم انتخاباتی می بینند.


اما اگر او نیاید چه می شود؟

برای پاسخ به این پرسش از خاطره‌ای کمک می گیرم. روزی بازپرسم در دوران حبس برای دادن مرخصی به سراغم آمد و پرسید مقصر حوادث پس از انتخابات ۸۸ چه کسی بود؟ من که دنبال گرفتن مرخصی بودم از پاسخ طفره می رفتم و گفتم من با شما بحث سیاسی ندارم، اینجا محل بحث حقوقی است. اگر خواستید بحث سیاسی کنیم به من مرخصی دهید، قرار می گذاریم در فرحزاد با هم بحث سیاسی می کنیم. از او اصرار و از من انکار تا نهایتا گفتم جنتی و شورای نگهبان و نهادهای امنیتی نظامی و صدا و سیما و آقای احمدی نژاد. گفت میرحسین موسوی چطور؟ گفتم‌ام المصائب ایشان بودند. لبخند فاتحانه‌ای زد و گفت چطور؟ گفتم اگر ایشان سال ۸۴ می آمد، هم جلوی خطاهای متعدد ما اصلاح طلبان در آن سال گرفته می شد و هم کشور به این ورطه دچار نمی شد. طبعا آن پاسخ، پایین آمدن چشم بند و بازگشت به بند را برای من در پی داشت. آنها از این پاسخ خشنود نمی شوند، همان طور که از تکرار آن اشتباه، این بار از سوی خاتمی استقبال می کنند.


اگر آقای خاتمی امسال کاندیدا نشود، همان اشتباه تاریخی آقای موسوی در سال ۸۴ را انجام داده است، با این تفاوت که معلوم نیست برای ایشان موقعیتی مانند سال ۸۸ میرحسین پیش بیاید که از آن خطا، پیروزی به مراتب بزرگ تری به دست آورد و به جای یک رئیس جمهور، از خود رهبری اخلاقی و سیاسی ساخت. آقای خاتمی همین حالا هم در قامت یک رهبر سیاسی است، اما این بار کنار کشیدنش می تواند تبعات سنگینی برای مشی خود او، اصلاحات و منافع ملی کشور در پی داشته باشد، مگر اینکه مدل دیگری از میرحسین ۸۸ برای دادن چوب دو امداد به او وجود داشته باشد.

 


به نظر می رسد اگر خاتمی نیاید، این اتفاقات می افتد:

۱- کاندیداهای نهایتا دو سه میلیونی منسوب به جریان اصلاحات، با خیال راحت تا مرز آبروریزی برای کل جریان اصلاحات در عرصه می مانند.
 

۲- انسجام داخلی جریان اصلاحات – سبز لطمه خواهد خورد. برخی از کسانی که از خاتمی حاضرند حمایت کنند، از هیچ یک از کاندیداهای دیگر حمایت نخواهند کرد. این دلیل بر شخص پرستی در این جریان نیست. خاتمی ظرفیت هایی برای رای آوری دارد که دیگران ندارند. نیروهای سیاسی حق دارند از کاندیدای از پیش باخته دفاع نکنند. در ثانی با فرض کنار گذاشتن مساله رای آوری، هویت گفتمانی و اعتبار اجتماعی - سیاسی جریان اصلاحات سرمایه‌ای است که برای آن هزینه زیادی پرداخته شده است. آقای خاتمی درباره تمام موضوعات مورد حساسیت سبزها و اصلاح طلبان در ۴ سال اخیر موضع شفافی داشته و همراهی ستودنی از خود نشان داده است. او به دیدار زندانیان سیاسی می رود، از حصر میرحسین موسوی و کروبی و رهنورد به صراحت انتقاد می کند و خواستار رفع آنهاست، خود را هم در کلام و هم در عمل، همدرد و همدل و همراه جنبش مدنی مردم ایران در قالب جنبش سبز نشان داده، در نتیجه هر حمایتی از او که برادری‌اش را به این بخش بزرگ از جامعه بارها به اثبات رسانده، توجیه اخلاقی و سیاسی دارد. کاندیداهای محترم دیگر هم رزومه‌شان فقط تا مقطع ۲۲ خرداد ۸۸ بررسی نخواهد شد. در این ۴ سال اتفاقات زیادی افتاده که برای یک کاندیدای ریاست جمهوری خوب نیست که نسبت به آنها بی‌نظر باشد. همین گونه بحث‌ها با مهندس موسوی در سال ۸۸ هم وجود داشت و این نشان می دهد که فعالان جنبش مدنی دموکراسی خواه در ایران در این موارد با کسی تعارف ندارند. از میرحسین هم پرسیده می شد که درباره اصلاحات نظرش چیست. از آزادی و دموکراسی مد نظرش سوال‌های پی در پی می شد و جوانان از او می خواستند تا درباره حقوق بشر بگوید. از او به صراحت پرسیده شد که چرا سال‌ها سکوت کرده بود و ... و تا یکی یکی سنگ‌ها وا کنده نشد، آن موج وسیع در حمایت از او راه نیفتاد. زمانی به میرحسین "یا علی" گفته شد که او موضعش را معلوم کرد، وگرنه سابقه مدیریتی‌اش تنها احترام برمی انگیخت و نه حمایت انتخاباتی در سال ۸۸. او نیز محکم تر از همه، پای وعده‌ها و حرف‌هایش ایستاد تا فصلی جدید از سیاست ورزی اخلاقی را در ایران رقم بزند. حالا اگر کسی شرمنده دیگری باشد، ما شرمنده روی اوییم که او در حصر بابت همان شعارها و ماندن بر سر همان پیمان هاست.

خاتمی معدل متین و معقول جمع بزرگی از جامعه است که نجیبانه اما استوار، به شرایط موجود معترض است. اگر او نباشد، جمع کردن این جماعت بزرگ پشت کسانی که می خواهند پس از سال‌ها مدیریت دولتی، دو ماه مانده به انتخابات تازه مشق حرف زدن با مردم کنند، کاری سخت و شاید نشدنی است. برخی حمایت خواهند کرد و برخی سکوت و برخی دیگر اعتراض. نتیجه این فرایند می شود بر هم خوردن انسجامی که سرمایه‌اش ذره ذره تا به امروز جمع شده است.
 

۳- اگر خاتمی نیاید، ظاهر انتخابات به بهترین وضع ممکن برای جریان حاکم ساخته و پرداخته خواهد شد. با خیال راحت می گویند که ما راه را باز کردیم و خودشان نیامدند. در یک انتخابات درون محفلی، رئیس جمهور تازه را انتخاب می کنند و عملا بسیاری از اعتراض‌های به حق ۴ سال اخیر، بی‌نتیجه به پایان می رسد. اگر از ابتدا با توجه به رفتارهایی مانند اجازه فعالیت ندادن به احزاب اصلاح طلب که حتی نتوانستند کنگره‌شان را برگزار کنند و سایر برخوردهای امنیتی خود را کنار می کشیدند و اعلام عدم شرکت می کردند، ادامه اتخاذ موضع معترض در آینده هم میسر بود. اما اگر قرار باشد دو سه کاندیدای دو سه میلیونی اصلاح طلب وارد عرصه شوند، تنور انتخابات را گرم کنند، بقیه سبزها و اصلاح طلب‌ها هم به ناچار سکوت کنند، برای بعد از انتخابات دیگر جایی برای حرف زدن وجود نخواهد داشت و اعتراض‌ها در حد نق زدن هایی بی‌اهمیت تلقی خواهند شد.
 

۴- سرمایه اجتماعی خاتمی کم خواهد شد. ۴ سال پیش که او کنار کشید، اگر منتهی به حماسه آفرینی میرحسین نمی شد، او نیز لطمه می خورد. تاکنون خاتمی نشان داده که بسیاری از تصمیمات حساسش درست بوده. صاحب این قلم خود از منتقدان تند و تیز آقای خاتمی در جریان رای دادن ایشان در دماوند بود. اگر از انتقادها به شیوه رای دادن او بگذریم که خود آقای خاتمی نیز در این انتقادها همراه است، اصل رای دادن او قابل دفاع شده است. چه همین که امروز درباره ظرفیت‌های او برای کاندیداتوری صحبت می کنیم نشان می دهد که آن رای او در آن روز کاری درست برای حفظ سرمایه‌اش درون نظام بوده است. دیگر تصمیم حیاتی اش، کنار کشیدن ۴ سال پیش او به سود میرحسین نیز نتیجه‌ای طلائی داشت، اما اینک هیچ افق طلائی برای کنار کشیدنش متصور نیست. کاندیداهای اصلاح طلبی که اسمشان بر سر زبان هاست، مدیرانی قابل و محترمند، اما این عرصه و این موقعیت و این زمان جای آنها نیست. برای دوستی تحصیل کرده که اهل خواندن سایت است و درباره سیاست می تواند بحث کند و نظر بدهد، ساعتی طول کشید تا بتوانم نام دیگر کاندیداهای اصلاح طلب را یادش بیندازم که قبلا اسمشان را کجا شنیده است! آمدن آنها به حساب کنار کشیدن خاتمی گذاشته خواهد شد.

 

 

نتیجه: عدم شرکت فعلا ممکن نیست، بدون خاتمی راه سخت است

سید محمد خاتمی در برابر تصمیمی سخت قرار دارد. هرکسی حق دارد برای خود تصمیمی که صلاح می داند را بگیرد، اما نه برای خاتمی که با سال‌ها حضور و دوامش در عرصه سیاست، خود را در محاسبات عقلانی و عاطفی جمع بزرگی از جامعه قرار داده است.

او متعلق به خود نیست و امروز ایران به گواه نیروهای درون و بیرون نظام در شرایط سختی به سر می برد. نجات ایران می تواند بسته به تصمیمی باشد که او می گیرد. اگر او رئیس جمهور شود به سود ایران است، و اگر حضور او با کارشکنی حاکمان مواجه شود، منجر به تداوم و تقویت جنبش مدنی ایران خواهد شد که باز تحولات را داخل مرزهای ایران حفظ خواهد کرد.


دو ماه مانده به انتخابات، راه بهتری از آمدن او نداریم.

 

 نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست. 

 

جمیله کریمی، از فعالان اصلاح طلب استان فارس بازداشت شد

Posted: 10 Apr 2013 03:52 AM PDT

جرس: جمیله کریمی، فعال اصلاح طلب استان فارس و از مقامات دولت محمد خاتمی بازداشت شد.


به گزارش جرس، در ساعات اولیه صبح امروز چهارشنبه ماموران اطلاعات با ورود به منزل سرکار خانم جمیله کریمی(مشاور امور بانوان استاندار فارس در دولت اصلاحات و از اعضای شورای منطقه جبهه مشارکت فارس)، ضمن تفتیش و ضبط وسایل شخصی ایشان را بازداشت و به بازداشتگاه اطلاعات شیراز (پلاک صد) منتقل کردند.


هنوز از دلیل بازداشت، محل نگهداری و وضعیت این فعال اصلاح طلب خبری منتشر نشده است.
 

نامه سرگشاده دهها تن از فعالان دانشجویی به محمد خاتمی: از تو انتظار معجزه نداریم اما تنهایمان نگذار

Posted: 10 Apr 2013 02:53 AM PDT

جرس: دهها تن از فعالان دانشجویی ایران، با تنظیم نامه ای خطاب به خاتمی، رئیس جمهور پیشین کشور از او درخواست کردند تا در انتخابات آتی ریاست جمهوری به عنوان نامزد وارد رقابت شود.


به گزارش بازتاب، در این نامه آمده است: «مطمئنا چشم به ساختن مدینه فاضله و تغییرات بزرگ نداریم و شما نیز منجی و قهرمان داستان ما نیستید. اما قطعا تلاش امید ساز، هرچند محدود، برای بازگشت به مدار عقلانیت و اعتدال می تواند ارتباط، اعتماد و اطمینان متقابل بین مردم و حکومت را مجددا بازگرداند».


هشتاد و پنج نفر از فعالان دانشجویی پیشین و فعلی دانشگاه های سراسر کشور در نامه ای که به سیدمحمد خاتمی نوشتند، از او در خواست کرده اند تا برای آنچه «بازگشت اعتدال و عقلانیت» به کشور خوانده اند، در انتخابات پیش رو حاضر شود.


در بین امضاکنندگان این نامه اعضا و دبیران فعلی و پیشین انجمن های اسلامی سراسر کشور، مدیران مسوول و سردبیران نشریه های دانشجویی، اعضای شوراهای صنفی و انجمن های علمی دانشجویی، اعضای دفتر تحکیم وحدت و فعالان مستقل نیز دیده می شوند.


در این بین همچنین تعدادی از دانشجویان زندانی و ستاره دار نیز از حضور خاتمی در انتخابات دفاع کرده اند.


در بخشی از این نامه آمده است:« ما ، جمعی از فعالان پیشین و فعلی دانشجویی، خیر و آزادی ایرانیان، منافع ملی ایران، مصلحت کشور، اقتضای توجه به آرمان‌های انقلاب اسلامی و بسط عدالت سیاسی و اقتصادی را در حضور شما در انتخابات ریاست جمهوری می‌دانیم و بدین‌وسیله از شما دعوت و حمایت می‌کنیم تا با نامزدی خود و تکیه بر «همان عهد پیشین» زمینه‌ی حضور فرصت‌ساز و موثر مردم در انتخابات را فراهم کنید.»


متن این نامه به شرح زیر است:

***
بسم الله الرحمن الحریم
جناب آقای خاتمی!
حتما نیک به آنچه که امروز بر کشور، این ملک و مردم می رود واقف هستید. در سال های گذشته با برخوردهای خارج از انصاف و قانون، خانواده ها و یاران دلسوز انقلاب و علاقمندان به کشور یکی پس از دیگری به گناه انتقاد کنار گذاشته شده اند، بسیاری از جوانان و هم کلاسی های ما پرونده دار شدند، و تعداد زیادی نیز مجبور به ترک وطن گشته اند. چه جوانانی در دانشگاه ها که تنها به واسطه فعالیت و انتقاد قانونی از دانشگاه اخراج و از تحصیل محروم شده اند و....
به گواه واقعیت، امروز مجاری فعالیت مسالمت آمیز و قانونی برای اعمال حق تعیین سرنوشت بر روی فعالان مدنی (به خصوص دانشجویان) بسته شده و متاسفانه شاهدیم که حتی شخصیت های محبوب و دلسوز نظام که بیشترین هزینه ها را برای حفظ مردم سالاری و نظام اسلامی داده اند، به راحتی و بدون هیچ گونه محاکمه ی قانونی و علنی و بدون حجت شرعی و قانونی 2 سال است که در حصر به سر می برند. اینرا بگذارید کنار بسیاری دیگر از شخصیتها و مراجعی که این روزها تنها به دلیل انتقاد و اعتراض یا در زندانها سخت ترین شرایط را تحمل می کنند یا حقی بر دهان گشودن ندارند. آنچه ما امروز در جامعه مدنی، به خصوص در دانشگاه ها شاهد آن هستیم، تحمیل هزینه های گزاف به خاطر بی تدبیری، کج سلیقگی و تنگ نظری در تحمل نظر مخالف و منتقد است که بار علمی و مدنی دانشگاه را نیز ده ها برابر نسبت به سالهای پیش از آن نزول داده است.
سید عزیز!
مطمئنا ما چشم به ساختن مدینه فاضله و ایجاد تغییرات بزرگ و ناگهانی نداریم و شما نیز منجی و قهرمان داستان ما نیستید. اما قطعا تلاش هرچند محدود برای بازگشت به مدار عقلانیت و اعتدال می تواند ارتباط، اعتماد و اطمینان متقابل بین مردم و حکومت را مجددا بازگرداند؛ امری که در صورت وقوع، راه را بر بدخواهی بدخواهان برای تضعیف کشور می بندد و جایگاه واقعی ایران را به آن باز می گرداند.
ما، جمعی از فعالان دانشجویی پیشین و فعلی، خیر و آزادی ایرانیان، منافع ملی ایران، مصلحت کشور، اقتضای توجه به آرمان‌های انقلاب اسلامی و بسط عدالت سیاسی و اقتصادی را در حضور شما در انتخابات ریاست جمهوری می‌دانیم و بدین‌وسیله از شما دعوت و حمایت می‌کنیم تا با نامزدی خود و تکیه بر «همان عهد پیشین» زمینه‌ی حضور فرصت‌ساز و موثر مردم در انتخابات را فراهم کنید.


امضاکنندگان به ترتیب الفبا (عناوین اشاره شده مربوط به سابقه فعالیت های امضاکنندگان و سال مربوطه نیز زمان ورود به دانشگاه در مقطع تحصیلی است)


1. ابوالفضل کول آبادی، مهندسی مکانیک، هیات رئیسه انجمن اسلامی دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران، سال 90
2. ابوذر زمان، حقوق، سردبیر نشریه دانشجویی آرمان دانشگاه آزاد تهران مرکز، سال 85
3. احمد سرابیان مقدم، دبیر فرهنگی انجمن اسلامی پردیس علوم دانشگاه تهران، دانشجوی زندانی و ستاره دار
4. احمد سرابیان، انجمن اسلامی دانشکده علوم دانشگاه تهران، سال 86
5. إلهام آقاخانی، حقوق، فعال دانشگاه آزاد تهران مرکز و فعال زنان، سال 89
6. امید عبدالوهابی، فعال دانشگاه فرهنگ و هنر، روزنامه نگار وعضو شاخه جوانان ستاد مهندس موسوی
7. امیر تنها، پزشکی، هیات رئیسه شورای عمومی انجمن اسلامی دانشگاه تهران ، عضو هسته مرکزی نسیم و پویش موج سوم، سال 88
8. امیر محمد حاجی نجفی، علوم سیاسی، انجمن اسلامی دانشکده حقوق و علوم سیاسی و فعال نشریه آینده روشن و خرداد دانشگاه تهران، سال 90
9. امین فرید یحیایی، مهندسی صنایع، فعال مستقل دانشگاه تبریز و دانشجوی زندانی
10. آیلار امیری، علوم سیاسی، فعال انجمن اسلامی حقوق و علوم سیاسی و نشریه خرداد دانشگاه تهران، سال89
11. بابک آذری، دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل، سال71 و 89
12. بهروز شاهرخ نیا، عمران، انجمن اسلامی دانشگاه سیستان و بلوچستان و عضو ستاد مهندس موسوی، سال 77
13. بهمن برنادل، الکترونیک، فعال مستقل دانشگاه قم، عضو ستاد مهندس موسوی
14. بهمن عظیمی، برق، فعال مستقل دانشگاه آزاد تبریز، سال 87
15. بهنام نیکزاد، مکانیک، فعال مستقل دانشگاه آزاد تبریز، دانشجوی زندانی، سال 85
16. پگاه نعمانفر، کشاورزی، دبیر انجمن اسلامی پردیس ابوریحان و مدیر مسئول نشریه گفتمان امروز دانشگاه تهران، سال 88
17. پویا امرالهی، مهندسی متالورژی و مواد، مدیر مسوول نشریه 88 و عضو انجمن اسلامی دانشگاه تهران، سال 86
18. پویا میرزایی، فعال دانشگاه رازی، نایب عضو ستاد 88 و قائم مقام ستاد جوانان میر حسین موسوی استان کرمانشاه، سال 84
19. پیام نوری، فعال دانشگاه سراسری تبریز، سال 85
20. جاوید فخریان، بازرگانی، انجمن اسلامی دانشگاه آزاد شهرکرد، دانشجوی زندانی، سال 84
21. حامد سیاسی راد، تکنولوژی اطلاعات، فعال نشریه فانوس دانشگاه آزاد تهران شمال، سال 87
22. حسین سربندی، عضو شاخه دانشجویی ستاد مهندس موسوی و دانشجوی زندانی
23. حسین مظفری، مدیریت صنعتی، دانشگاه علم و فرهنگ تهران، دانشجوی زندانی، سال ٨٤
24. حسین نقاشی، حقوق، دبیر و سخنگوی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران، 84 تا 87
25. حمیدرضا شرفی، مدیریت، دبیر شورای صنفی دانشگاه تهران، سال85
26. رامین پور محمدعلی، تشکل جمهوری خواه دانشگاه یزد، سال 83
27. رضا زینالی، مدیریت، فعال نشریات دانشجویی و انجمن اسلامی دانشگاه تهران، سال 87
28. روح الله رحیم پور، علوم سیاسی، انجمن اسلامی دانشگاه آزاد تبریز، سال84
29. سارا افتخاری، مهندسی پزشکی، دانشگاه تربیت معلم آذربایجان، سال87
30. سارنگ حسن پور، مدیریت بازرگانی، دبیر انجمن اسلامی دانشگاه پیام نور گیلان، (منحل شده بعد از انتخابات88)
31. سحر فکردار، مدیریت بازرگانی، فعال دانشگاه پیام نور تبریز، سال87
32. سحر هدایتی، مهندسی شیمی، عضو شورای صنفی دانشگاه پلی تکنیک، سال 89
33. سمانه ابوالپور، ریاضی محض، فعال دانشگاه پلی تکنیک تهران و فعال زنان، سال 85
34. سمانه زرکوب، فیزیک، فعال سیاسی و فرهنگی دانشگاه پلی تکنیک، سال 89
35. سمانه شاهدی، معماری، انجمن اسلامی دانشگاه آزاد تبریز، سال 85
36. سها مرتضایی، پلیمر، فعال مستقل و صاحب امتیاز و مدیرمسئول نشریه تکاپو و فعال نشریات دانشگاه پلی تکنیک، سال 88
37. سیاوش بسطامی، حقوق، عضو سابق اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان ایرانی‌ِ مقیمِ مالزی و عضو هیئت موسسِ اتحادیه سراسری دانشجویان ایرانی‌ در شرق آسیا، سال 85
38. سید حسین احمدنژاد، کامپیوتر، فعال دانشگاه آزاد مشهد و عضو ستاد میرحسین موسوی، سال85
39. سید رضا جعفریان، حقوق، دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشگاه همدان، دانشجوی زندانی، سال 89
40. سید علی افتخار، دانشگاه آزاد تهران غرب، دانشجوی زندانی و اخراجی سال 88 از دانشگاه شاهرود، سال 90
41. سید علی طباطبایی، مهندسی متالورژی، انجمن اسلامی دانشکده فنی و شورای صنفی متالوژی دانشگاه تهران، سال 75
42. سید محمد صادق تابعی، مهندسی معماری، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان خیام مشهد، سال 88
43. سید مهدی هاشمی، مهندسی مکانیک، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان هامبورگ و عضو شورای مرکزی انجمن منطقه آلمان و فعال دانشگاه گیلان، سال 79
44. صادق اسماعیلی، دبیر انجمن اسلامی دانشکده صنعت هواپیمایی کشوری، موسس و قائم مقام ستاد 88 شهرستان اسلامشهر
45. علی اروج زاده، تربیت بدنی، فعال دانشگاه تبریز
46. علی جمالی، حسابداری، دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشگاه امور اقتصادی، عضو شورای عمومی دفتر تحکیم وحدت، سال 78
47. علی حسین قاضی زاده، الکترونیک، دانشگاه علم و صنعت ، عضو دفتر تحکیم وحدت، سال 76
48. علی فیض، فیزیک، فعال نشریات دانشجویی دانشگاه پلی تکنیک، سال 90
49. فاطمه قیداری، بیوتکنولوژی، عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه تهران، سال 90
50. فرزیا ثابتی، کامپیوتر، شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه آزاد تبریز و شورای مرکزی ستاد 88 ، سال 83
51. فرشاد شریفی، علوم سیاسی، فعال دانشگاه آزاد تاکستان
52. فرشاد نوروزیان، عمران، عضو تشکل آزاداندیشان دانشگاه آزاد شهرکرد، سال 86
53. فریبا خاکباز، انجمن اسلامی دانشگاه آزاد یزد و روزنامه نگار، سال 82
54. کامران رحیمی، دبیر انجمن اسلامی دانشگاه لرستان، سال 74
55. مارال وفائی، فیزیک، عضو شورای صنفی و فعال فرهنگی دانشگاه پلی تکنیک، سال89
56. مجتبی حسین خانی، مهندسی معماری،فعال دانشگاه تهران، عضو ستاد مهندس موسوی و دانشجوی زندانی
57. مجید هوشنگی، متالوژی، فعال سیاسی دانشگاه علم و صنعت، سال 87
58. محسن بیگلربیگی، مهندسی مکانیک، دانشگاه علوم تحقیقات ایت الله آملی، دانشجوی زندانی و عضو ستاد مهندس موسوی، سال 91
59. محسن مهیمنی، دبیر انجمن اسلامی حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و مدیرمسوول نشریه باران، سال 84
60. محمد امین صالحی، برق الکترونیک، عضو تشکل اندیشه سبز دانشگاه آزاد اسلامی واحد پردیس، سال88
61. محمد امین علیخانی، الکترونیک، رئیس انجمن دانشجویان دانشگاه آزاد سبزوار، سال82
62. محمد جوان، حقوق، دبیر انجمن اسلامی حقوق دانشگاه شهید بهشتی
63. محمد شریعتی، مهندسی کامپیوتر، فعال مستقل دانشگاه آزاد شیراز، سال 80
64. محمد میرزایی، اتحادیه دانشجویان مسلمان دانشگاه آزاد واحد قزوین، سال 85
65. محمدحافظ حکمی، الکترونیک، رییس سابق خانه نشریات دانشجویی مستقل دانشگاه آزاد، سال 82
66. محمدحسن حیدری، حقوق مالکیت فکری، فعال مستقل دانشگاه تهران، سال 82
67. محمدحسین ماموئی، فعال مستقل دانشگاه علم و صنعت، سال84
68. محمدرضا جلایی پور، جامعه شناسی، شورای مرکزی انجمن اسلامی علوم اجتماعی دانشگاه تهران، رتبه نخست کنکور انسانی و بنیانگذار کمپین موج سوم سال 88، سال 80
69. محمدرضا عابد، فعال دانشگاه آزاد کرج
70. محمدهاشم سمتی، حقوق، فعال نشریات دانشجویی و شورای مرکزی انجمن اسلامی حقوق و علوم سیاسی و دانشگاه تهران، سال82
71. مسعود جعفری، ریاضی، فعال دانشگاه تبریز، سال85
72. مسعود زمانی، حقوق، دانشگاه اصفهان، مدیر انجمن ایرانیان دانشگاه ناتینگهام انگلستان، سال 90
73. مصطفی حمیدی، فعال دانشگاه آزاد تبریز، سال90
74. مهدی ابراهیم زاده، فعال دانشگاه آزاد بومهن
75. مهدی بلخاری، مهندسی صنایع، فعال نشریات دانشجویی و انجمن اسلامی دانشکده پردیس علوم پایه دانشگاه تهران، سال 84
76. مهدی گیلانی، برق، دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشگاه سجاد مشهد، عضو ستاد 88 خراسان، سال84
77. مهدی محمدی، الکترونیک، فعال مستفل دانشگاه پاسارگاد شیراز
78. مهدی مسلم خانی، حقوق، مدیر مسوول نشریه دانشجویی وارثین دانشگاه آزاد تهران مرکز، سال 83
79. مهرداد احمدی، مهندسی مکانیک، دانشگاه آزاد، سال88
80. مهرداد جهانگیری، مهندسی عمران، عضو انجمن پیشگامان اندیشه دانشگاه آزاد اراک، سردبیر هفته نامه ترنم سبز، عضو کانون نویسندگان، سال 83
81. مهرزاد مشایخ، گرافیک، فعال مستقل دانشکده فنی ثامن الحجج مشهد، سال 88
82. میلاد پناهی پور، حقوق، سردبیر نشریه دانشجویی آرمان دانشگاه آزاد تهران مرکز، دانشجوی زندانی، سال 85
83. هادی ذوالفقاری، علوم سیاسی، عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه تهران و شورای سردبیری نشریه باران، سال 87
84. وحید حلاج، جغرافیای انسانی، عضو سابق انجمن اسلامی و صاحب امتیاز نشریه نیمکت دانشگاه تهران، سال 87
85. وحید مرادی نو، مهندسی برق، فعال دانشگاه تبریز، سال 90

 

هشدار نسبت به “وقوع بزرگترین‌ بحران انسانی قرن در سوریه”

Posted: 10 Apr 2013 01:53 AM PDT

جرس: وزیر امور خارجه انگلیس طی دیدار با مخالفان سوری در لندن نسبت به وقوع "بزرگترین فاجعه انسانی قرن 21 در سوریه" هشدار داد.

 

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس در آستانه نشست گروه 8 در لندن با جمعی از مخالفان سوریه دیدار کرد.


وی در این دیدار که با حضور غسان هیتو، نخست‌وزیر موقت مخالفان سوری و سهیر الاتاسی و جورج صبرا، سه تن از رهبران مخالف برگزار شد نسبت به تبدیل شدن سوریه به "بزرگترین فاجعه انسانی قرن 21" هشدار داد.

 

وی با بیان اینکه بحران سوریه در راس جدول کاری نشست گروه 8 قرار دارد، اعلام کرد که کشورش هیچ تصمیمی برای تحویل دادن سفارت سوریه در لندن به ائتلاف ملی مخالفان ندارد.


وزیر امور خارجه انگلیس همچنین از رهبران مخالف سوری و ائتلاف ملی مخالفان خواست برای حضور در نشست گروه 8 به انگلیس بروند.


هیگ در پایان این نشست اعلام کرد که در این دیدار در خصوص پاره‌ای از مسائل منطقه‌ای از جمله راه‌های کمک‌رسانی بهتر به داخل سوریه، راه‌حل‌های سیاسی و نیازها در این خصوص گفت‌وگو کرده است.

 

هیگ همچنین درباره نیاز گروه‌های مسلح سوری به کمک تسلیحاتی از سوی اتحادیه اروپا گفت: ما درک می‌کنیم که آنها خواهان لغو ممنوعیت کمک تسلیحاتی از سوی اتحادیه اروپا هستند.این حق آنهاست که در برابر چنین مسائلی اعتراض کنند.


ویلیام هیگ در ادامه افزود: ما ائتلاف مخالفان سوریه را به عنوان تنها نماینده قانونی ملت سوریه به رسمیت شناخته‌ایم اما درباره دادن سفارت سوریه در لندن باید اعلام کنم که هنوز تصمیمی در این خصوص اتخاذ نشده و ما نمی‌توانیم این سفارتخانه را به ائتلاف ملی مخالفان واگذار کنیم.

 

وزیر امور خارجه انگلیس در ادامه گفت: امیدوارم نمایندگان دموکراتیک و آزاد سوریه بتوانند سفارت سوریه را در زمانی مناسب تحویل بگیرند.هیگ همچنین درباره مخالفت اتحادیه اروپا با ارسال سلاح به سوریه گفت: هنوز هیچ تصمیمی در این خصوص اتخاذ نکرده‌ایم اما نشست‌هایی را تا پیش از پایان زمان ممنوعیت تصویب شده در ماه ژوئن آتی برگزاری می‌کنیم.


هیگ اعلام کرد که قرار است در نشست‌ گروه 8 با لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه نیز در این خصوص گفت‌وگو کند.کشورهای عضو گروه 8 امروز (چهارشنبه) نشست خود را با حضور برخی از چهره‌های مخالف سوری برگزار می‌کنند.

 

این در حالی است که بنا به نوشته روزنامه الشرق الاوسط معاذ الخطیب، رئیس ائتلاف ملی مخالفان سوریه در این نشست حضور نخواهد داشت.
 

رئیس سازمان انرژی اتمی: نیروگاه بوشهر در زمان زلزله در دست تعمیر بوده و فعالیتی نداشته است

Posted: 10 Apr 2013 01:53 AM PDT

جرس: رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: زلزله در فاصله بیش از ۱۰۰ کیلومتر از نیروگاه بوشهر و با انجام شده و در ایمنی نیروگاه بوشهر برای زلزله بالای ۸ ریشتر نیز در نظر گزفته شده؛ همچنین نیروگاه در زمان زلزله در دست تعمیر بوده و فعالیتی نداشته است.


این مقام ارشد اتمی ایران همچنین گفت: دشمنی های غرب در مقطع کنونی نیز سبب پیشرفت های ما می شود و بنده معتقدم هرچه دشمن قوی تر باشد، برای ما بهتر است و توانایی های ما را به اثبات می رساند.


به گزارش الف، فریدون عباسی با حضور در برنامه دیشب (سه شنبه) گفتگوی ویژه خبری ضمن تشریح دستاوردهای ایران در عرصه فناوری هسته ای گفت: برق نیروگاه بوشهر در اردیبهشت ماه به برق سراسری وصل می شود.


عباسی در این برنامه و در روز ملی فناوری هسته ای؛ به تشریح دستاوردهای جمهوری اسلامی در این عرصه پرداخت.


محورهای سخنان فریدون عباسی، رئیس سازمان انرژی اتمی به شرح زیر است:

** زلزله در فاصله بیش از ۱۰۰ کیلومتر از نیروگاه بوشهر و با انجام شده و در ایمنی نیروگاه بوشهر برای زلزله بالای ۸ ریشتر نیز در نظر گزفته شده؛ همچنین نیروگاه در زمان زلزله در دست تعمیر بوده و فعالیتی نداشته است.

** برق نیروگاه بوشهر از شهریور ۹۰ مورد بهره برداری قرار گرفت و در شهریور ۹۱ به توان اسمی خود رسید و امیدواریم برق نیروگاه بوشهر در اردیبهشت ماه به برق سراسری وصل شود.

** در طول ۱۰ سال گذشته نیروهای متخصص ایرانی در روسیه آموزش دیدند و به ایران بازگشتند؛ رآکتور بوشهر اولین رآکتور ما است و تجربه های بسیاری رو به متخصصان ما ارائه کرده و این نیروی متخصص دارای تجربه فنی هستند و ایجاد اشکال در نیروگاه بوشهر سبب این امر خوب شد.

** ما حاضریم این امکان رو به بخش خصوصی بدهیم که با ایجاد نیروگاه های برق هسته ای، برق خود رو بفروشند و حتی آمادگی سرمایه گذاری در این بخش در کشورهای دیگر نیز داریم.

** خواستگاه بوشهر توان وجود چندین رآکتور را دارد و ما پیش بینی کردیم در آینده ای نزدیک دو رآکتور مانند رآکتور کنونی را در بوشهر بسازیم که یکی از انتخاب های ما برای همکاری روسیه است که باید دید این کشور شجاعت ورود به این عرصه را دارد یاخیر؛ البته ما پیشنهاداتی از شرکت هایی در کشورهای دیگر داشتیم که اطلاعات تخصصی در این زمینه درحال تبادل است و این شرکت ها، شرکت هایی علمی هستند و امیدواریم گشایش سیاسی نیز صورت گیرد.

** ما تجربه های بسیاری در ساخت تجهیزات رآکتور اراک بدست آوردیم که این شجاعت رو به بخش خصوصی داد که وارد این عرصه شوند و ما از این به بعد وارد فاز ساخت تجهیزات نیروگاهی شویم که نیازمند همکاری بیشتر دولت و شرکت های خصوصی است و ما بجز شرکت مادرتخصصی هسته ای، دو شرکت بزرگ نیز داریم.

** در قبل از انقلاب ۲ رآکتور در بوشهر و ۲ تا در دارخوین در حال تاسیس بود که این نشانگر نیاز کشور به برق هسته ای است که نفی کننده مباحث مطرح شده کنونی توسط غرب است و باید در سبد انرژی کشور، انرژی های مختلفی وجود دشته باشد و ما می بینیم کشورهای دارای ذخایر نفت و گاز نیز دارای نیروگاه های تامین برق هسته ای هستند و ما باید مطابق روز برنامه ریزی کنیم.

** ساخت رآکتور از ساخت بمب و سلاح هسته ای دشوارتر است اما ما می بینیم کشورهایی که در بخش های مختلف از جمله هوافضا و ... در ابتدا هسته ای شدند.

**کاربرد پرتوها در زندگی روزانه مردم از دیگر ابعاد کاربردی انرژی هسته ای است که هم در تشخیص بیماری و هم در درمان تاثیر دارد؛ ما می توانیم تجهیزات صنعتی را با استفاده از پرتوها بسازیم و استفاده از پرتوها در حوزه استخراج نفت نیز بعد دیگری از کاربرد انرژی هسته ای است. این فناوری همچنین در عرصه کشاورزی، آبزیان و ... استفاده می شود که ما باید برای آنها برنامه ریزی کنیم.


وی در ادامه به تشریح ابداعات رونمایی شده در جشن فناوری هسته ای که امروز در سازمان انرژی اتمی برگزار شد پرداخت.
** فقط ۱۰ درصد قطعات شتاب دهنده ای که امروز افتتاح کردیم را از کشورهای خارجی تهیه کردیم که این امر طبیعی است و هزینه صرف شده برای ساخت این شتاب دهنده، یک پنجم هزینه خارجی است.
غربی ها ماهیت جمهوری اسلامی را نشناختند و در ابتدا فکر می کردند می توانند با جنگ های رسانه ای نسخه انقلاب را بپیچند که بعد جنگ را راه انداختند که این جنگ سبب وحدت و همبستگی بیشتری شد و قسمتی از این رشدهایی که در طی ۳۴ سال گذشته صورت گرفته است، مرهون جنگ است و همچنین حضور خط شکن هایی در عرصه علمی ما را به اینجا رساند.

** دشمنی های غرب در مقطع کنونی نیز سبب پیشرفت های ما می شود و بنده معتقدم هرچه دشمن قوی تر باشد، برای ما بهتر است و توانایی های ما را به اثبات می رساند.