جنبش راه سبز - خبرنامه |
- مراسم ترحیم محمود عبادیان جمعه برگزار میشود
- سولانا: بدون حل مسئله سوریه نمی توان با تهران کاری از پیش برد
- الجزایر میان ایران و بحرین میانجیگری میکند
- پیونگ یانگ اجازه دارد، ایران نه
- کره شمالی نیروگاه اتمی تعطیل شده را بازگشایی میکند
- علی اصغر حاج سید جوادی؛ برادرم همیشه اصلاح طلب بود
- وضعیت وخیم مهدی خزعلی، کاهش شدید فشار خون و ضربان قلب
- مرگ روزانه ۱۱ معتاد به علت سوء مصرف مواد مخدر/ تشکیل ۲۷ پرونده مواد مخدر در هر ساعت
- پیشبینی اکونومیست از تراز حساب جاری ایران: شش میلیارد دلار کسری
- خالد مشعل مجددا به رهبری حماس برگزیده شد
مراسم ترحیم محمود عبادیان جمعه برگزار میشود Posted: 02 Apr 2013 04:37 AM PDT جرس: مراسم ترحیم مرحوم محمود عبادیان مترجم آثار فلسفی و استاد پیشکسوت دانشگاه روز جمعه 16 فروردین برگزار میشود.
|
سولانا: بدون حل مسئله سوریه نمی توان با تهران کاری از پیش برد Posted: 02 Apr 2013 03:58 AM PDT جرس: خاوير سولانا، مسئول پیشین سياست خارجی اتحاديه اروپا، میگوید که به نظر او مسائل پیرامون انتخابات ایران و وضعیت سوریه باعث میشود مذاکرات پیش روی هستهای با ایران فعلاً بینتیجه بماند.
|
الجزایر میان ایران و بحرین میانجیگری میکند Posted: 02 Apr 2013 02:10 AM PDT جرس: از زمان آغاز قیام مردم بحرین علیه رژیم آل خلیفه در این کشور، روابط تهران و منامه تیره شده است. در این راستا، دولت بحرین از الجزایر درخواست میانجی گری با ایران را کرده است.
|
پیونگ یانگ اجازه دارد، ایران نه Posted: 02 Apr 2013 01:51 AM PDT یوخِن هیپلِر هم در کرۀ شمالی و هم در ایران برنامۀ اتمی وجود دارد. اما چرا یک کشور بیشتر مجازات می شود تا کشور دیگر؟ کرۀ شمالی در میانۀ فوریه دوباره یک کلاهک اتمی آزمایش کرد و اکنون نیز پیمان عدم حمله را با کرۀ جنوبی فسخ کرده است. اتحادیۀ اروپا و آمریکا و حتی روسیه و چین به این کار اعتراض کردند، شورای امنیت این رفتار را محکوم و مجازات های خود را تشدید کرد. دو نکته در این میان جالب است: از طرفی این واقعیت که ثابت شده کرۀ شمالی سلاح هسته ای و نیز موشک برای حمل آن را دارد، اما کسی خواستار اقدام نظامی علیه این کشور نیست. اینگونه اقدام ها در مورد ایران پیوسته مطرح است، گرچه ماهیت نظامی برنامۀ اتمی جمهوری اسلامی محتمل اما ثابت نشده است. از سوی دیگر باید پرسید چرا اصولاً برخی از کشورها به داشتن چنین زرداخانه هایی علاقه مند هستند در حالیکه این تلاش هزینه های بالای اقتصادی و سیاسی و حتی نظامی را باعث می شود. توجه داشته باشیم: قرارداد جلوگری از گسترش سلاح های اتمی – که کرۀ شمالی در سال ۲۰۰۳ از آن بیرون آمد – در اصل مبتنی بر این بود که از سویی هیچ کشور جدیدی سلاح اتمی نخواهد ساخت و نخواهد داشت و در مقابل برای استفادۀ صلح آمیز از انرژی هسته ای مورد حمایت قرار می گیرد در حالیکه از سوی دیگر قدرت های رسمی هسته ای در دراز مدت از زرادخانۀ خود چشم پوشی می کنند. ایران به این نکته استناد می کند آنگاه که به حق خود در استفادۀ صلح آمیز از انرژی هسته ای اصرار می ورزد و در عین حال از قدرت های هسته ای انتقاد می کند که نمی خواهند انحصار خود را بر سلاح هسته ای از دست بدهند. هر دو مورد صائب است گرچه توجیه نمی کند که کشوری خود به دنبال سلاح هسته ای باشد. ایران بر خلاف کرۀ شمالی از پیمان جلوگیری از گسترش سلاح های اتمی خارج نشده است. در بسیاری از موارد آنگونه که مورد ایران نشان می دهد این مؤلفه ها همدیگر را تکمیل و یا همدیگر را می پوشانند. از طرفی نمی توان منکر شد که جمهوری اسلامی به شدت از خارج مورد تهدید است. ارتش آمریکا واقعاً این کشور را محاصره کرده است: در افغانستان و ترکیه و بحرین و قطر و با نیروی دریایی در خلیج فارس. در دوران ریاست جمهوری جورج بوشِ پسر، نومحافظه کاران جنگ علیه ایران را گزینه می دانستند. در این صورت منطقی می بود که اگر تهران می خواست – نیز با سلاح های کشتار جمعی – کاری برای امنیت خود بکند تا بهتر حریف را باز دارد. برای حکومت جمهوری اسلامی احتمالاً یک درس از سقوط صدام این بوده است: آمریکا به احتمال جنگی علیه عراق راه نمی انداخت اگر که صدام حسین سلاح اتمی می داشت. و: بی نتیجه است که توان متعارف خود را آنقدر بالا برد که بتوان در مقابل حملۀ آمریکا و اسرائیل از خود دفاع کرد. اما از این گذشته – اگر بتوانیم فرض کنیم یک منفعت دفاعی نیز برای سلاح اتمی متصور است – ایران یک سیاست منطقه ای را تعقیب می کند تا از پس رقیبانی مانند عربستان سعودی برآید. در این چهارچوب نیز سلاح اتمی – یا امکان دسترسی به آن – موقعیت ایران را تقویت می کند. نیز مسئلۀ وجهه: چگونه کشوری مانند ایران می تواند بپذیرد که قدرت های غربی می خواهند حق مندرج در پیمان جلوگیری از سلاح های اتمی را مبنی بر اجازۀ استفادۀ غیرنظامی از انرژی هسته ای از او دریغ دارند؟ در نتیجه برای غرب موقعیت پیچیده ای ایجاد می شود. اگر مسئله فقط سر جلوگیری از گسترش سلاح های اتمی باشد می توان راه حلی پیدا کرد: دادن تضمین مورد قبول برای امنیت ایران که تهدیدات خارجی را پایان می دهد و یک امکان برای حفظ آبرو که برنامۀ هسته ای خود را محدود به استفادۀ صلح آمیز از آن بکند. اما این کار بر دیگر هدف های غرب اثر منفی می گذارد. چنین راه حلی در کوتاه مدت به عنوان امتیاز دادن به ایران تلقی می شود – و به این معناست که غیر رسمی بپذیرند ایران قدرت منطقه ای است. هر دو مورد در آمریکا و اسرائیل پذیرفتنی نیست که همین برونرفت از بحران اتمی را دشوار می سازد. برعکس، ایران آنقدر در کسب وجهه سرمایه گذاری کرده است که برگشت از آن آبروریزی محسوب می شود. از این گذشته نظام سیاسی ایران تنها با تهاجم خارجی تهدید نمی شود بلکه با افول اقتصادی و نارضایتی مردم – ترکیبی که باعث می شود مواضع سیاسی سخت تر شوند هم روبرو است. سرانجام اینکه جنگ قدرت در ایران برای پیدا کردن راه حل در مناقشۀ اتمی سازنده نیست. بنابراین در ماه های آینده بحران اتمی حل نخواهد شد. هر دو طرف جاه طلبی هایی را تعقیب می کنند که فراتر از سیاست اتمی است. راه آمدن با پاکستان دلیل برخورد سخت تر با ایران تنها سیاست اتمی نیست بلکه به شرایط کلیِ بر می گردد. هند و اسرائیل و پاکستان و کرۀ شمالی قدرت های شناخته شدۀ اتمی هستند – همه خارج از پیمان جلوگیری از سلاح های هسته ای. در برخی از موارد – اسرائیل و نیز هند – به دلیل برنامۀ اتمی بحرانی با غرب وجود ندارد. بعضاً مناسبات بسیار صمیمانه ای نیز وجود دارد. غرب در برخورد با موجودی سلاح های اتمی پاکستان نیز بسیار منعطف بوده است: قبل از یازده سپتامبر مجازات هایی وجود داشت، اما از وقتی به این کشور در جنگ با طالبان نیاز است انتقاد ها خاموش شده اند. در هیچ مورد، حتی در مقابل کرۀ شمالی، تهدید نشد که علیه برنامۀ اتمی برخورد نظامی شود. و این در حالیست که کرۀ شمالی همسایۀ جنوبی خود را حتی تهدید به «نابودی» می کند. در خاورنزدیک موضوع به گونه ای دیگر است: کشور اتمی اسرائیل تأسیسات هسته ای عراق و سوریه را بمباران کرد، قدرت هسته ای آمریکا در زمان جورج بوش با عراق جنگ کرد تا سلاح های ادعایی کشتار جمعی را منهدم کند که وجود نداشت. در این بستر می توان سیاست غرب را در برابر ایران دید. سوریه و عراق و ایران برخلاف کرۀ شمالی در یک منطقۀ به لحاظ ژئوپولیتیکی محوری هستند – اینان از نظر عقیدتی و سیاسی زیر بیرق غرب نمی رفتند یا نمی روند و یا بسیار ضد غربیند. افزون بر این در ایران بنیاد گرایی مذهبی رهبران این کشور نیز هست، اما این موضوع تنها یک عامل جانبی است زیرا سوریه و عراق به عنوان کشورهای سکولار نیز هدف خشونت نظامی بودند تا از دستیابی به سلاح اتمی بازبمانند. به دیگر سخن: سلاح هسته ای بالقوۀ ایران در غرب از این جهت خطر محسوب نمی شود که بر تعداد اینگونه کشورها افزوده خواهد شد، بلکه چون موضوع ایران مطرح است، کشوری با حکومتی بسیار ضد غربی. چنین می نماید که سلاح های هسته ای کشورهای طرفدار غرب هیچ (اسرائیل) یا کمتر (هند و پاکستان) خطر دارند. حتی حکومت های ضدغربیِ دارای سلاح هسته ای که در مناطق کمتر مهم برای غرب (کرۀ شمالی) واقعند تهدید نظامی نمی شوند – فقط سعی می شود جلوی آنها گرفته شود. به پیونگ یانگ حتی هویج یعنی کمک اقتصادی پیشنهاد شد تا این کشور امتیاز بدهد. اما علاقۀ کشورهای غیر طرفدار غرب و یا ضد غرب چیست که می خواهند سلاح هسته ای به دست بیاورند در حالیکه این کار با هزینه های بالا اقتصادی و در عین حال خطرهای جدی نظامی روبروست؟ در این میان موضوع از یک طرف داشتن واقعی سلاح اتمی است و از طرف دیگر اتخاذ سیاست دوپهلو یعنی اینکه معلوم نباشد آیا کشوری سلاح اتمی دارد یا نه. وقتی در سال ۲۰۰۳ آمریکا صدام حسین را سرنگون کرد او سلاح اتمی نداشت و برنامۀ ساخت آن را از مدتها پیش کنار گذاشته بود – در عین حال این واقعیت را مخفی می داشت. ایران نیز می کوشد به سلاح اتمی دست یابد اما با رفتارش و مسائل حل نشدۀ فنی این برداشت را به دست می دهد که می خواهد این کار را بکند. گونه ای دیگر از سیاست متضاد مدتها از سوی اسرائیل انجام شد، یعنی زمانی که اسرائیل مدتها بود سلاح اتمی داشت اما این موضوع را نه تأیید و نه تکذیب می کرد. تظاهر به داشتن سلاح اتمی در مجموع چنین می نماید که کشورها به سه دلیل به داشتن سلاح اتمی – یا دست کم تظاهر به آن – علاقه مند هستند: یکی اینکه اینگونه سلاح ها نه تنها به معنای افزایش عمدۀ توان نظامی است بلکه وزن سیاسی را نیز به همراه دارد. این مطلب می تواند پیش شرط سیاست تهاجمی و یا برتری طلبانه بشود – مانند سلاح های هسته ای هند در جنوب آسیا در دهۀ هفتاد تا نود. دوم اینکه سلاح های اتمی می توانند بعد دفاعی داشته باشند – برای نمونه هند در برابر چین که قبل از هند دارای سلاح اتمی بود. همین موضوع در مورد توان پاکستان صادق است که می خواهد برتری هند را خنثی کند. و سه٬ دیگر اینکه نباید از نظر دور داشت که داشتن واقعی سلاح هسته ای یا تظاهر به آن با وجهۀ ملی نیز مرتبط است. دقیقاً در کرۀ شمالی خیلی چیزها حاکی از آن دارد که حکومت این کشور از این جهت خود را مجهز به سلاح اتمی می کند که می خواهد از نظر بین المللی به عنوان یک بازیگر مهم دیده شود و در داخل نشان دهد قدرت دارد. بدون این جاه طلبی، کشور را در خارج تنها کشوری غیرمعمول می دیدند – اما اکنون می تواند کرۀ جنوبی و ژاپن را تهدید کند. منبع: ایران در جهان منبع اصلی : در فرایتاگ |
کره شمالی نیروگاه اتمی تعطیل شده را بازگشایی میکند Posted: 02 Apr 2013 01:35 AM PDT جرس: کره شمالی می گوید که قصد دارد یکی از نیروگاه های اتمی تعطیل شده خود از جملات راکتوری اتمی در یونگ بیون را دوباره راه اندازی کند.
|
علی اصغر حاج سید جوادی؛ برادرم همیشه اصلاح طلب بود Posted: 02 Apr 2013 01:23 AM PDT احمد صدر حاج سیدجوادی، از بنیانگزاران نهضت آزادی ایران و فعالان نهضت مقاومت ملی بود؛
او فارغ التحصیل دکترای حقوق و علوم سیاسی؛ دادستان پایتخت در ابتدای دهه ۴۰؛ وکیل بسیاری از فعالان سیاسی و روحانیان (ازجمله حجت الاسلام خامنه ای و آیت الله منتظری ) در دوران پهلوی؛ از تدوین کنندگان و نویسندگان پیش نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی؛ وزیر کشور و وزیر دادگستری در دولت موقت مهندس بازرگان؛ نماینده مجلس شورای ملی (مجلس اول پس از انقلاب ۵۷)؛ سرپرست دائره المعارف تشیع؛ عضو کمیته دفاع از انتخابات آزاد، سالم و عادلانه؛ برنده قلم طلایی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات در سال ۱۳۸۸؛ و مسن ترین کنشگر سیاسی در ایران بود. حاج سید جوادی روز دوشنبه(12 فروردین) پس از یک دوره بیماری در حالیکه دغدغه مردم و کشورش را داشت دار فانی را وداع گفت.
|
وضعیت وخیم مهدی خزعلی، کاهش شدید فشار خون و ضربان قلب Posted: 02 Apr 2013 01:03 AM PDT جرس: مهدی خزعلی در نود و سومین روز از اعتصاب غذای خود در حالی که در شرایط جسمی نامساعدی بود به بهداری زندان اوین منتقل شد.
|
مرگ روزانه ۱۱ معتاد به علت سوء مصرف مواد مخدر/ تشکیل ۲۷ پرونده مواد مخدر در هر ساعت Posted: 02 Apr 2013 12:45 AM PDT جرس: با افزایش میزان مصرف مواد مخدر در کشور و براساس آخرین آمار های اعلامی از سوی پلیس و ستاد مبارزه با مواد مخدر روزانه۱۳۶۹ کیلوگرم مواد مخدر در کشور کشف شده و در این رابطه هر ساعت به طور میانگین ۳۰ فروشنده مواد مخدر و معتاد دستگیر میشوند.
|
پیشبینی اکونومیست از تراز حساب جاری ایران: شش میلیارد دلار کسری Posted: 02 Apr 2013 12:45 AM PDT جرس: سرویس یافتههای موسسه بین المللی «اکونومیست» در تازهترین گزارش خود از کسری حساب جاری بیش از شش میلیارد دلاری ایران در سال جاری خبر داد.
|
خالد مشعل مجددا به رهبری حماس برگزیده شد Posted: 02 Apr 2013 12:45 AM PDT جرس: به گفته مقام های رسمی حماس، خالد مشعل بار دیگر به عنوان رهبر سیاسی این گروه فلسطینی برگزیده شد.
آقای مشعل از سال ۲۰۰۴ پس از کشته شدن شیخ احمد یاسین و عبدالعزیز رنتیسی، بنیانگذاران حماس، رهبری این گروه را بر عهده دارد.
|
You are subscribed to email updates from جنبش راه سبز - همه گزارشها : متن خلاصه To stop receiving these emails, you may unsubscribe now. | Email delivery powered by Google |
Google Inc., 20 West Kinzie, Chicago IL USA 60610 |