جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


جمهوری آذربایجان تحویل پایگاه هوایی نزدیک مرز ایران به اسرائیل را تکذیب کرد

Posted: 29 Mar 2012 05:37 AM PDT

جــرس: در پی انتشار گزارشی در مجله بین المللی «سیاست خارجی» (فارن پالسی) درباره تحویل یک پایگاه هوایی جمهوری آدربایچان در مرز ایران به اسرائیل، دولت آذربایجان این موضوع را تکذیب و اعلام کرد که خاک آن کشور به هیچ وجه سکوی حمله به ایران نخواهد بود.


مجله «فارن پالسی» روز چهارشنبه در گزارشی به قلم مارک پری با استناد به گفته چند مقام آمریکایی که نامی از آنها برده نشده از تصمیم آذربایجان برای قرار دادن یک پایگاه هوایی در اختیار اسرائیل خبر داده بود. مارک پری در مقاله خود با استناد به گفته‌های چند مقام بلندپایه آمریکایی نوشته که دولت باراک اوباما بر این باور است که جنبه «پنهانی» روابط استراتژیک و امنیتی آذربایجان و اسرائیل در حال بالا بردن ریسک حمله نظامی اسرائیل به سایت‌های هسته‌ای ایران است.
چهار دیپلمات بلندپایه و یک مقام امنیتی آمریکا در گفت‌وگو با این نشریه ادعا کرده‌اند که آذربایجان به اسرائیل اطمینان داده است امکان دسترسی اسرائیل به یک پایگاه هوایی این کشور در مرز شمالی ایران را فراهم کند.


به گزارش رادیو فردا، در واکنش به مقاله «فارن پالسی» علی حسن‌اف، رئیس بخش اجتماعی- سیاسی نهاد ریاست جمهوری آذربایجان، روز پنج‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد که «خاک جمهوری آذربایجان هیچ زمان علیه ایران و کشورهای همسایه مورد استفاده قرار نگرفته، نمی‌گیرد و نخواهد گرفت».


به گفته وی، این گونه گزارش‌ها با هدف بر هم زدن روابط ایران و آذربایجان منتشر می‌شود و با توجه به بحران موجود بر سر برنامه هسته‌ای ایران، «برخی محافل» سعی در سوء‌استفاده از این موضوع را دارند.


وزارت دفاع آذربایجان نیز با انتشار اعلامیه‌ای، با رد تحویل پایگاه هوایی به اسرائیل، اعلام داشته است که گزارش منتشر شده "بی‌اساس و مسخره" است.


این اظهارات در حالیست که جمهوری آذربایجان اخیرا قراردادی برای خرید هواپیماهای بدون سرنشین و سامانه‌های دفاع ضد هوایی با اسرائیل امضا کرد که ارزش آن یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار گزارش شد، موضوعی که باعث احضار سفیر آذربایجان در تهران به وزارت خارجه ایران شد.


آذربایجان می‌گوید که برای بازپس گرفتن قره‌باغ کوهستانی و هفت منطقه اطراف آن که "توسط نیروهای ارمنستان اشغال شده است" باید ارتش خود را تقویت کند و برای این کار مجبور است سلاح و تجهیزات بخرد و تمام سلاح‌ و تجهیزاتی که خریداری می‌شود، در اختیار ارتش آذربایجان است و در هیچ صورت علیه ایران استفاده نخواهد شد.


در همین حال اخیرا روابط ایران و آذربایجان دچار تنش‌های روزافزون شده است.


بهمن‌ماه سال گذشته، وزارت خارجه ایران بیانیه‌ای منتشر کرد با این محتوی که برخی از "تروریست‌های مرتبط با ترور دانشمندان هسته‌ای ایران" در جمهوری‌ آذربایجان «تردد» داشته و این افراد از برخی تسهیلات برای همکاری با "شبکه‌های جاسوسی اسرائیل" و "سفر به اسرائیل" برخوردار هستند.


دولت آذربایجان این ادعا را افترا نامید.


از سوی دیگر آذربایجان نیز طی دو ماه گذشته ۲۴ نفر را به اتهام همکاری و جاسوسی برای سپاه پاسداران را بازداشت کرد، که منجر به واکنش تند مقامات جمهوری اسلامی شد.


بر اساس گزارش ها، در گزارش نشریه فارن پالیسی، منابعی گفته‌اند که روابط رو به گسترش اسرائیل و آذربایجان نگرانی‌های آمریکا از تهدید دولت اسرائیل به اقدام نظامی علیه ایران را افزایش داده است.


این همکاری‌ها، به گفته مقامات آمریکایی، باعث نگرانی دولت ترکیه برای منافع اقتصادی خود در صورت حمله به ایران نیز شده است و مقامات ترکیه در دیدار با مقامات دو دولت آمریکا و آذربایجان این موضوع را گوشزد کرده‌اند.


با این همه اواخر سال گذشته، صفر ابی‌یف، وزیر دفاع آذربایجان، در سفر دوروزه خود به تهران، در دیدار با احمد وحیدی، همتای ایرانی خود، اعلام کرد که هیچ کشوری نمی‌تواند از خاک جمهوری آذربایجان علیه ایران استفاده کند و هیچ کشوری نیز قادر نیست که آذربایجان را در برابر "کشور دوست و همسایه: خود قرار دهد.
 

مهدی سحرخیز: کسانیکه از داخل زندان بی اطلاعند، اظهارات بی پایه و اساس می کنند

Posted: 29 Mar 2012 04:53 AM PDT

مژگان مدرس علوم
  جرس: در واکنش به سخنان عباس عبدی مبنی بر جعلی بودن امضای بیانیه سی و نه زندانی سیاسی و عدم اطلاع آنان از چنین بیانیه هایی، مهدی سحرخیز فرزند عیسی سحرخیز یکی از امضا کنندگان بیانیه سی و نه زندانی سیاسی به "جرس" می گوید: "بیانیه هایی که امضای زندانیان سیاسی پای آن است در شرایط سختی نوشته شده و مورد تایید همه زندانیان امضاکننده آن است. صحبتهای افرادی که در زندان نیستند و می گویند این بیانیه ها را زندانیان ننوشته اند کاملا خلاف واقع است. زندانیانی که فشارها و تهدیدات زیادی بر روی آنهاست با هم در درون زندان بیانیه ای می نویسند و با امضای خود بمنظور آگاهی رسانی به مردم با خطرکردن فراوان به بیرون از زندان می فرستند کاملا تایید شده است. متاسفانه افرادی که در بیرون از زندان هستند و از شرایط داخل زندان بی اطلاع هستند و نام آنها هم پای اسامی امضا کننده ها نیست، اظهارنظرهایی می کنند که واقعیت ندارد و بی پایه و اساس است." 


چند ماه پیش از انتخابات مجلس نهم، سی و نه تن از زندانیان سیاسی محبوس در زندانهای کشور در واکنش های اعتراضیِ به وضعیت حاکم بر کشور با صدور بیانیه‌ ای پیرامون انتخابات مجلس، خاطرنشان کردند که "امروز جامعه ما در عمل شاهد یک حکومت نظامی اعلام نشده است و تجربه همه کشورها و همچنین یک صد سال گذشته کشور ما نشان می دهد انتخاباتی که تحت سیطره نظامیان و نیروهای امنیتی برگزار شود، انتخاباتی صرفا فرمایشی است که تکلیف و ترکیب کرسی های آن از قبل تعیین شده است. بنابراین بنابر وظیفه اخلاقی و اعتقادی خود اعلام می کنیم امروز گرم کردن تنور این انتخابات به هر شکل و بای نحو کان، کمک به استبداد و در تقابل با تحقق دمکراسی و تضمین حقوق بشر در کشور عزیزمان ایران است."


اما چندی پیش، عباس عبدی در گفتگویی با عصر ایران مدعی شده است که آن بیانیه ای که قبل از انتخابات به نام زندانیان منتشر شد و شرکت در انتخابات را تحریم کرده بود، متعلق به زندانیان نبود و دیگران بدون اجازه و در خارج از زندان آن را نوشته بودند! وی در پاسخ به این سوال که شما مطمئن هستید که آن بیانیه را زندانیان اصلاح طلب ننوشتند؟ می گوید: "صد در صد! تردید نداشته باشید."


فرزند عیسی سحرخیز با ابراز "تاسف" از اینگونه اظهارات غیرواقعی خاطرنشان می کند: "به نظر من امثال آقای عبدی در زندان بودند و بخاطر صحبتهایی که کردند از زندان آزاد شدند، بعبارتی در نوبت اخیر زندانشان ترجیح دادند شرایط سخت زندان را تحمل نکنند و حاضر به صحبتهایی شدند که از زندان آزاد شوند. این در حالی است که بسیاری از زندانیان سیاسی از جمله امضا کنندگان بیانیه ها حاضرند شرایط سخت و دشوار زندان را تحمل کنند اما اندکی از مواضع خودشان عقب ننشینند و همچنان در زندان بمانند. بارها و بارها پدر من از داخل زندان حرفهای خودشان را زده و با تمام فشارها و برخوردها از دیدگاههای خود دست برنداشتند."


مهدی عیسی سحرخیز با بیان اینکه بارها شاهد بودیم که بیانیه های زندانیان سیاسی توسط افراد ناآگاه تکذیب می شود، تصریح می کند: "ما بارها شاهد بیانیه هایی بودیم که به امضای زندانیان و پدرم بوده و از داخل زندان نوشته شده است، اما توسط افرادی در خارج از زندان تکذیب شده است. خود خانواده های زندانیان بیشتر در جریان هستند که زندانیان آنها چه مواضعی دارند و بیانیه ها را امضا کرده اند تا اینکه افرادی که آگاهی ندارند اظهار نظر کنند."


مهدی سحرخیز با اشاره به تاثیر مثبت تحریم انتخابات در فضای کشور می افزاید: "نظر پدر من هم دقیقا مانند بقیه امضا کنندگان در بیانیه ۳۹ نفره مطرح شده و عدم مشارکت در انتخابات را تجویز کرده بودند و این عدم مشارکت را تاثیرگذار می دانستند."


لازم به یادآوری است که پس از انتشار بیانیه هایی از داخل زندان پیرامون تحریم انتخابات و موضع گیری صریح زندانیان سیاسی مبنی بر عدم شرکت در انتخابات، رسانه های حکومتی سعی در خبرسازی دروغ مبنی بر "عدم امضای برخی زندانیان" کردند. بسیاری از امضا کنندگان به دادسرای اوین منتقل و تحت بازجویی قرار گرفتند. آنها تحت فشار قرار گرفتند تا امضای خود را تکذیب کنند، اقدامی که با مقاومت و پافشاری کلیه زندانیان امضاکننده بر مواضع خود در بیانیه ها مواجه گردید.


شیوا فلاح همسر امیر خسرو دلیرثانی فعال ملی مذهبی در بند در گفتگویی با جرس از احضار همسرش به دادسرای زندان اوین خبر داده و گفته بود: "این هفته ها هر بار یک عده از زندانیانی را که بیانیه هایی را امضا کرده بودند به دادسرای اوین احضار می کنند و از آنها در خصوص این بیانیه ها سوال می کنند. همسرم هم در جواب آنها گفته است که این مطالبی که در این بیانیه ها ذکر کرده ایم "خواسته های به حق ملت است و ما هم جزو ملت ایران هستیم" و هیچ چیزی خلاف قانون بیان نکرده و نخواسته ایم."

 

شایان ذکرست جرس می کوشد با آقای عباس عبدی نیز مصاحبه ای ترتیب دهد و پرسشها و ابهامات موجود در مواضعش را با وی در میان گذاشته پاسخهایش را به اطلاع خوانندگان برساند.

 

 

اعتراف ناخواسته معاون احمدی نژاد به حکومتی بودن تجمع ۹ دی ماه ۸۸

Posted: 29 Mar 2012 03:48 AM PDT

جــرس: درحالیکه مقامات و نهادهای حکومتی و رسانه های محفلی وابسته به آنان، طی دو سال اخیر، مدعی "خودجوش" و "مردمی" بودن تظاهرات ۹ دی ماه ۸۸ بوده و آنرا "تحکیم مشروعیت نظام و بیعت با رهبری" خوانده بودند، معاون احمدی نژاد طی مصاحبه ای گفت: "در همین ماجرای ۹ دی، ما خودمان گروه راهپیمایی راه انداخته بودیم خودم هم صف اول بودم همه کارمندان هم آمدند عاشقانه هم آمدند وقتی که روسای سازمان جلوی صف بودند کارکنان هم پشت ما آمدند حالا ما جار بزنیم که این کارها را کرده ایم؟ ما این کارها را برای کس دیگری می کنیم."


رهبر جمهوری اسلامی نیز، ماهها پیش در اعترافی ناخواسته، حکومتی بودن راهپیمایی نهم دی ماه را مورد اشاره قرار داده و گفته بود: "دشمنان با این گونه تبلیغات، ناخواسته به قدرت مردمی جمهوری اسلامی اعتراف می کنند چرا که هیچ حکومتی در جهان قادر نیست ظرف دو روز چنین بسیج عظیم ملی را انجام دهد و دهها میلیون نفر را به خیابانها بکشاند."


به گزارش شبکه خبری ایران، حمید بقایی، معاون اجرایی محمود احمدی نژاد، طی مصاحبه ای با خراسان، ضمن بیان این ادعا که "مردم عاشق رهبری هستند"، گفت: "حال ما برای اینها مرز بکشیم؟ در همین ماجرای نهم دی ما، خودمان گروه راهپیمایی راه انداخته بودیم خودم هم صف اول بودم همه کارمندان هم امدند عاشقانه هم امدند وقتی که روسای سازمان جلوی صف بودند کارکنان هم پشت ما آمدند حالا ما جار بزنیم که این کارها را کرده ایم؟ ما این کارها را برای کس دیگری می کنیم.این اعتقاد قلبی من است من اعتقاد به چاپلوسی ندارم مهم نیست بعضی باور کنند یا نکنند.من اعتقاد دارم جامعه را باید وسیع تر ببینیم وهمه را به صحنه بیاوریم احمدی نژاد را ببینیم که وقتی به سفر استانی می رود چه جمعیتی از ان استقبال می کند ببینیم و درس بگیریم."


وی در این مصاحبه، پیرامون مصادیق اصولگرایی اظهار عقیده کرد: "ما قصه عاشورا را داریم در عاشورا خیلی ها عزاداری عاشقانه دارند و اقعا عاشقانه برای سیدالشهدا عزاداری می کنند من می توانم برای اینها مرز قایل شوم باتوجه به این تفکر من سوال دارم من بارها گفته ام وقتی سیدالشهدا گفت به من کمک کنید حر به او کمک کرد. حر تا پیش از عاشورا سرلشکر یزید بود خیلی ها هم در کوفه ادعا داشتند که یار حسین علیه اسلام هستند ما نمونه های بسیاری هم در زمان جنگ داشتیم یکی از نزدیکانم یکی از فرماندهان ارتش تعریف می کرد که او در زمان شاه یک افسر معمولی بود کسی که همین الان تابلویش سر در یکی از خیابان های تهران است همین فرد بعداز انقلاب متحول شد. وقتی در زمان جنگ دخترش فوت کرد و به او خبر دادند گفت من نمی آیم این رزمندگان هم بچه های من هستند بعد ما اینها را خط بزنیم. بگوییم چون ریش و سبیل ندارد. که از قضا این فرمانده هم نداشت از صحنه پاکش کنیم؟"


وی در خصوص نمایش و مانور رئیس دولت با منشور کوروش و اظهار نظراتی ناسیونالیستی  گفت: "عده ای می گویند ما دنبال ناسیونالیسم هستیم. ناسیونالیسم چیست؟ ناسیونالیسم مرد! ما دنبال نخبه گرایی می رویم ما می گوییم نخبه گرایی ایران ما می گوییم ایران و ایرانی نخبه است، نخبه بودن شاخص دارد که یکی منشور است منشور کورش نشان می دهد که ما در طول تاریخ نخبه بوده ایم همین ایده ای که برده داری را در دو هزار و اندی سال پیش لغو کند هنر است ان هم در شرایطی که برده داری امر عادی در جهان بوده است ما اصلا به دنبال ناسیونالیسم نیستیم ما به دنبال نخبه گرایی و واقعیت های انسانی هستیم جامعه ما به دنبال این موضوع است. مباحث اصلی جامعه این موضوع است که مردم اعتقاد به یک شخص دارند که سالم باشد."


حمید بقایی افزود: "ما اعتقاد داریم امام زمان می اید و وقتی ندا می دهد همه دور او جمع می شوند مثل امام حسین. شما روز عاشورا را ملاک بگذارید در خیابان می بینید خانمی حجاب زیادی ندارد ولی شربت درست کرده و نذری می دهد ما با اینها نمیتوانیم بازی کنیم. این ها اعتقاد مردم است نمی توان بر روی انها خط کشید. من نباید جای خدا باشم تصمیم بگیرم خدا خودش مدیریت می کند. من دیدم افرادی را که گاهی به او ایراد گرفته اند اما همین شخص به صورت پنهانی به دیگران کمک می کند و خیرات می دهد."


نمایش نهم دی ماه
در حالی معاون احمدی نژاد به حکومتی بودنِ تجمعاتِ نهم دی ماه ۸۸ اعترافی ناخواسته می کند، که رهبر جمهوری اسلامی نیز با اعترافی ناخواسته به حکومتی بودنِ همین کارناوال گفته بود: "آنها با این گونه تبلیغات، ناخواسته به قدرت مردمی جمهوری اسلامی اعتراف می کنند چرا که هیچ حکومتی در جهان قادر نیست ظرف 2 روز چنین بسیج عظیم ملی را انجام دهد و دهها میلیون نفر را به خیابانها بکشاند."


گفتنی است، در جریان راهپیمایی نهم دی ماه ۸۸، ادارات، کارخانجات و دوائر حکومتی و دولتی، با تعطیلی مراکز خود و بسیج کارمندان و کارگران به شرکت در راهپیمایی، سعی در "خودجوش و مردمی" بودن این نمایش داشتند.


چندی پیش گزارشی منتشر شده بود مبنی بر این که شرکتهایی همچون سایپا، طی دعوت نامه ای از کارمندان خود خواسته بود در راهپیمایی "خودجوش" نهم دی ماه شرکت کنند.



جان کری، جمهوری اسلامی را چالش اصلی سیاست خارجی آمریکا اعلام کرد

Posted: 29 Mar 2012 03:09 AM PDT

جــرس: نامزد پیشین ریاست جمهوری آمریکا و رئیس فعلی کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا معتقد است باید با دیپلماسی مانع دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح اتمی شد و دیپلماسی به جامعه جهانی این اعتماد را می‌د‌هد که ایران نه ظرفیت و نه تمایلی به تلاش برای ساخت سلا‌ح‌های اتمی دارد.


همزمان مقامات دولت ایالات متحده گفته اند پرونده‌های مربوط به قاچاق هسته‌ای در سال جاری نسبت به سه سال قبل ۳۰ درصد افزایش داشته و بر اساس تحقیقات مربوطه جمهوری اسلامی هم‌چنان به دنبال اقلام دارای کاربرد دوگانه است.


به گزارش خبرگزاری آلمان، سناتور جان کری، از سیاستمداران برجسته ایالات متحده آمریکا جلوگیری از "ویرانگری جنون‌آمیز" ایران برای دست‌یابی به سلاح اتمی را مهمترین چالش سیاست ‌خارجی آمریکا در حال حاضر دانست.


این سیاستمدار دمکرات که ریاست‌ کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا را بر عهده دارد، روز چهارشنبه (۲۸ مارس/ ۹ فروردین) در نشست ویژه این کمیته در مورد پرونده اتمی ایران تأکید کرد که باید با توسل به راه‌های دیپلماتیک مانع دست‌یابی ایران به سلاح اتمی شد.


جان کری با اشاره به دور تازه گفت‌وگوهای گروه ۵+۱ با ایران افزود "قطعأ واقع‌بینانه نیست که انتظار داشته باشیم که با یک نشست تمام اختلاف‌ها برطرف شود و چندین دهه سوتفاهم ‌یا بی‌اعتمادی ‌از بین برود."


وی در ادامه افزود: "برای داشتن چشم‌اندازی از موفقیت، به رویکردی نیاز داریم که به دیپلماسی فرصت بدهد، بدون آنکه ایران فرصت وقت‌کشی داشته باشد."


سناتور جان کری همزمان تصریح کرد که یافتن راه‌حلی که هر دو طرف پذیرای آن باشند آسان نخواهد بود.

وی در نهایت تأکید کرد: "دیپلماسی به جامعه جهانی این اعتماد را می‌د‌هد که ایران نه ظرفیت و نه تمایلی به تلاش برای ساخت سلا‌ح‌های اتمی دارد."


هشدار در مورد پیامدهای حمله نظامی به ایران
تام پیکرینگ، معاون سابق وزارت خارجه آمریکا نیز در نشست ویژه کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا در مورد پرونده اتمی ایران، در مورد پیامدهای توسل به گزینه نظامی برای متوقف کردن ایران هشدار داد.


تام پیکرینگ که پیشتر سفیر آمریکا در اسرائیل، روسیه، هند و سازمان ملل متحد بود، افزود که حمله نظامی به ایران می‌تواند موجی از تروریسم علیه آمریکا به راه بیاندازد.


وی تصریح کرد که ایران یا نیروهای همدست این کشور می‌توانند منافع اقتصادی آمریکا، شهروندان این کشور و هر هدفی که به نوعی با آمریکا مرتبط است را در منطقه خاور میانه و فراتر از آن مورد حمله قرار دهند.


این دیپلمات کهنه‌کار آمریکایی تأکید کرد که حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران ممکن است توان این کشور برای ساخت بمب اتمی را چند سالی به تأخیر ‎اندازد اما انگیزه جمهوری اسلامی را برای ساخت بمب اتمی تقویت می‌کند.


تام پیرینگ گفت: "به نظر من (با حمله نظامی) ایران تمایل پیدا خواهد کرد آشکار اعلام کند که سلاح اتمی می‌‌سازد تا به ظاهر از خود دفاع کند." وی تأکید کرد که حمله نظامی به ایران، به تشدید تنش در خاورمیانه منجر خواهد شد.‎


معاون سابق وزارت خارجه آمریکا با توجه به دور تازه گفت‌وگوهای گروه ۵+۱ و ایران، پیشنهاد کرد در این گفت‌وگوها بر توقف غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم توسط ایران تأکید شود و در مقابل غرب، اورانیوم مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی تهران را تأمین کند.


تام پیکرینگ همچنین پیشنهاد کرد برای خروج از بن‌بست و تشویق ایران به همکاری، برخی از تحریم‌های این کشور مورد تخفیف قرار گیرد یا لغو شود.


افزایش ۳۰ درصدی پرونده‌های قاچاق هسته‌ای،‌ بیشتر با واسطه‌های ایرانی
به گفته مقامات دولت ایالات متحده، پرونده‌های مربوط به قاچاق هسته‌ای در سال جاری نسبت به سه سال قبل ۳۰ درصد افزایش داشته و بر اساس تحقیقات مربوطه جمهوری اسلامی هم‌چنان به دنبال اقلام دارای کاربرد دوگانه است.


آن دسته از مواد خام، قطعات و تجهیزاتی که علاوه بر کاربرد معمول و صلح‌آمیز خود می‌توانند در فعالیت‌های اتمی نیز استفاده شوند «دارای کاربرد دوگانه» به حساب می‌آیند و بر اساس تحریم‌های آمریکا علیه تهران صادرات آنها به ایران جرم تلقی می‌شود.


برخی از این اقلام و مواد دارای کاربرد دوگانه همچون پمپ‌‌های خلاء و مواد فیبر کربن به‌ویژه در صنایع اتمی و غنی‌سازی اورانیوم کاربرد دارند، اقدامی که جمهوری اسلامی به‌رغم تحریم‌های فراوان هم‌چنان بر آن اصرار می‌ورزد.

به گزارش رادیو فردا، تعداد پرونده‌های مربوط به قاچاق هسته‌ای و اقلام دارای کاربرد دوگانه نسبت به سه سال پیش افزایش ۳۰ درصدی داشته و پیش از هر کس واسطه‌های ایرانی و چینی در این پرونده‌ها دخیل‌اند.

ششمین شکارچی متخلف حمله به محیط بان پارک ملی گلستان دستگیر شد

Posted: 29 Mar 2012 02:37 AM PDT

شرح حادثه از زبان محیط بان

جــرس: به گزارش منابع خبری، ششمین شکارچی متخلف حمله به محیط بان پارک ملی گلستان دستگیر شد.


به گزارش مهر، ابوالفضل جلالی راد محیط بان وظیفه شناس پارک ملی گلستان که در شب پنجم عید در حین انجام وظیفه از سوی شش شکارچی غیرمجاز مورد اصابت گلوله ساچمه زنی قرار گرفت، کماکان نیاز به انجام عمل جراحی برای خروج ساچمه های متعدد از بدن دارد.


مسئول روابط عمومی محیط زیست گلستان گفت: در یک ماموریت نامحسوس توسط پرسنل یگان حفاظت اداره کل محیط زیست استان ششمین ضارب تیراندازی به محیط بان وظیفه شناس پارک ملی گلستان دستگیر شد.


احمد دباغیان افزود: این شکارچی متخلف در مخفیگاه خود در شهر آشخانه استان خراسان شمالی دستگیر و تحویل مقامات قضایی شد.


وی عنوان کرد: ماموارن یگان حفاظت اداره کل محیط زیست استان با پی بردن به محل مخفیگاه این شکارچی توانستند وی را دستگیر کنند.


وی نورمحمد – ق، ایوب – خ، جوادجواد – ج، شهاب الدین – م، رضا – ت، و صمد – ت را شکارچیان متخلف و ضارب محیط بان وظیفه شناس گلستان عنوان کرد.


به گفته دباغیان، ظاهرا شکارچیان متخلف با قید وثیه آزاد شده اند.


مسئول روابط عمومی محیط زیست گلستان، وضعیت محیط بان وظیفه شناس پارک ملی گلستان را رضایت بخش دانست و گفت: این محیط بان هنوز در بیمارستان بستری است.


وی افزود: از شکارچیان متخلف دو قبضه اسلحه ساچمه زنی غیرمجازف یک قبضه اسلحه گلوله زنی غیرمجاز، یک قبضه اسلجه بادی، ۲۴ عدد فشنگ چهارپاره، چهار عدد فشنگ گلوله زنی، دو دستگاه دوربین چشمی و دو دستگاه موتورسیکلت فاقدا پلاک کشف شد.


ابوالفضل جلالی راد محیط بان وظیفه شناس پارک ملی گلستان است که هنگام تعقیب و گریز شکارچیان غیرمجاز از فاصله سه متری مورد اصابت گلوله قرار گرفت و اکنون در بیمارستان به سر می برد.


این محیطبان محیط زیست در راستای حفاظت از حیات وحش و در حین ماموریت با ۵۸ گلوله ساچمه زنی زخمی شد.


تاکنون یک عمل جراحی برای خروج ساچمه از بدن این محیط بان انجام شد و خروج کامل ساچمه ها نیازمند عمل های دیگر است.


این محیط بان اکنون همزمان با تعطیلات نوروزی در بیمارستان امام علی بجنورد بسر می برد.


جلالی راد در گفتگو با مهر به شرح و جزئیات ماجرا پرداخته و گفته بود: گزارشی ناشی از بروز تخلف در محدوده تحت پوشش گزارش شد و سه نقطه از منطقه را که احتمال عبور و بازگشت شکارچیان غیرمجاز می رفت کنترل کردیم.


وی اظهار داشت: شکارچیان در حین بازگشت از شکار به ما برخورد کردند و به تعقیب آنها پرداختیم.


وی با بیان اینکه تعداد شکارچیان به احتمال زیاد شش نفر بودند، گفت: به تعقیب شکارچیان پرداختیم و موتورسیکلت دو شکارچی به دلیل افتادن در چاله واژگون شد.


جلالی راد گفت: سریع از ماشین پیاده شدم تا شکارچیان را دستگیر کنم و یکی از شکارچیان که اسلحه داشت، تهدید به شلیک کرد.


وی افزود: چند قدم مانده بود که شکارچیان را دستگیر کنم با شلیک گلوله مواجه شدم و دیگر چیزی به خاطر ندارم.

لاریجانی در دیدار با اردوغان: نباید اجازه داد خط مقاومت در برابر اسرائیل مخدوش شود

Posted: 29 Mar 2012 02:22 AM PDT

سکوت نخست وزیر ترکیه در برابر خبرنگاران

جــرس: رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با نخست وزیر ترکیه، با حمایت از حکومت مستقر در سوریه تاکید کرد که نباید اجازه داد در شرایط کنونی خط مقاومت علیه اسرائیل مخدوش شود.


به گزارش مهر، علی لاریجانی و رجب طیب اردوغان بعد از ظهر روز گذشته چهارشنبه با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند.


لاریجانی در این دیدار به چشم انداز تحولات منطقه اشاره کرد و گفت: ایران و ترکیه با همکاری نزدیک یکدیگر می توانند بسیاری از معضلات و مشکلات پیچیده منطقه را سامان دهند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با ابراز خرسندی از روند رو به رشد همکاری های دوستانه فیمابین دو کشور بویژه مناسبات اقتصادی و تجاری همکاری های پارلمانی دو کشور را پشتوانه مهمی بر توسعه روابط دو جانبه خواند و افزود: مجلس شورای اسلامی حامی گسترش همه جانبه روابط برادرانه دو کشور است.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع استقرار سامانه دفاع موشکی ناتو در خاک ترکیه اشاره و ابراز اطمینان کرد با رایزنی ها و مشورت های نزدیک دو کشور این موضوع حل شود.

 

بر اساس این گزارش، اردوغان نخست وزیر ترکیه نیز در این دیدار با سازنده و مفید خواندن مذاکرات خود با مقامات عالی رتبه جمهوری اسلامی گفت: مناسبات ایران و ترکیه ریشه در تاریخ طولانی و اشتراکات عمیق فرهنگی دینی دو ملت دارد.

نخست وزیر ترکیه در ادامه بر آمادگی کشورش برای توسعه همه جانبه مناسبات برادرانه با ایران و بویژه در زمینه همکاری های اقتصادی تجاری و منطقه ای تاکید کرد و افزود: نباید به کسانی که می خواهند به روند رو به توسعه همکاری های برادرانه ایران و ترکیه ضربه بزنند اجازه فعالیت داد.

 

بر این اساس، طرفین در این دیدار همچنین درباره چشم انداز تحولات منطقه بویژه اوضاع سوریه و عراق گفت و گو و تبادل نظر کرده و توافق کردند به رایزنی ها مشورت های نزدیک خود در قبال تحولات منطقه ادامه دهند.


گفتنی است، رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه در صدر هیات بلندپایه سیاسی - اقتصادی ، بامداد چهارشنبه وارد تهران شد و مورد استقبال صالحی وزیر امور خارجه قرار گرفت.


دیدار اردوغان و رحیمی
نخست وزیر ترکیه روز چهارشنبه همچنین با محمدرضا رحیمی معاون اول رییس دولت دیدار و در پایان طی کنفرانسی مطبوعاتی تاکید کرد: هیچ کس حق ندارد از قوه قهریه علیه کشوری که فعالیت های آن در جهت اهداف صلح آمیز هسته ای است، استفاده کند.


رجب طیب اردوغان گفت: هر عقل سلیمی مخالف استفاده تسلیحاتی از فن آوری هسته ای است ولی در عین حال با فعالیت های صلح آمیز هسته ای نباید هیچ مخالفتی صورت بگیرد.


وی در خصوص گفت وگوهای ایران و گروه 1+5 هم گفت: ما از قبل پیشنهاد میزبانی برای برگزاری این گفت و گوها را در استانبول مطرح کرده ایم و طرف ایرانی هم تمایل و آمادگی خود را از قبل اعلام کرده است.


نخست وزیر ترکیه افزود: با طرف مقابل ایران در گفت و گوهای 1+5 هم در چند روز گذشته در کره جنوبی رایزنی هایی داشتیم و منتظر نتیجه این رایزنی ها و دیدگاه آنها هستیم. نظر ما این است که به روند این گفت وگوها کمک کنیم.


نخست وزیر ترکیه که پیش از سفر به تهران در سئول با اوباما رئیس جمهور امریکا درباره ایران گفت و گو کرده بود، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا حامل پیام خاصی از سوی برخی مقامات غربی برای ایران است، این سوال را بدون پاسخ گذاشت.


نخست وزیر ترکیه با بیان اینکه روابط تهران-آنکارا در سال های اخیر جهش قابل ملاحظه ای داشته است، گفت: در پایان سال 2011 میزان مبادلات تجاری از 16 میلیارد دلار گذشت و هدف ما این است که این رقم را تا سال 2015 به 35 میلیارد دلار برسانیم.


احمد جنتی: به زودی پیروزی اسلام را با برپایی نماز در مسجد‌الاقصی جشن می‌گیریم

Posted: 29 Mar 2012 02:17 AM PDT

جــرس: دبیر شورای نگهبان و عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: به زودی پیروزی اسلام را با برپایی نماز در مسجد‌الاقصی جشن می‌گیریم.


به گزارش فارس، احمد جنتی طی سخنانی در خراسان‌رضوی اظهار عقیده کرد: با وجود ضربات سخت و مهلک ملت ایران در دوره‌های مختلف به استکبار هنوز اسرائیل از خواب بیدار نشده است.


وی در پاسخ به سوالی درباره تهدید نظامی غرب و اسرائیل علیه ایران، گفت: اسرائیل به هیچ عنوان جرات حمله به ایران را ندارد و در این راستا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند.


عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: اسرائیل هنوز دچار توهم در رابطه با ایران و جهان اسلام است.


به زودی جشن پیروزی اسلام را با برپایی نماز در مسجد‌الاقصی می‌گیریم
وی ادامه داد: بر اساس وعده‌هایی که به ما رسیده بزودی جشن پیروزی اسلام را با برپایی نماز در مسجد الاقصی می گیریم.


جنتی با بیان اینکه بزودی شاهد ذلت استکبار خواهیم بود، اظهار عقیده کرد: طولی نمی‌کشد که آمریکا و تمامی زورگویان در سراشیبی که قرار گرفته‌اند سقوط می‌کند.


رهبری قدرت و عظمت ایران را حفظ کرده است
وی از "نقش بسیار کلیدی رهبری در هدایت کشتی انقلاب" خبر داد و گفت امروز کشور ما با رهبری حکیمانه وی قدرت و عظمت خود را بیش از پیش حفظ کرده است.


جنتی  در ادامه گفت: کشور ما کشور پیامبر و خانه امام حسین است.

سوریه برای اعراب شرط گذاشت

Posted: 29 Mar 2012 02:11 AM PDT

اتحادیه عرب بحران سیاسی سوریه را بررسی می کند

جــرس: یک روز پس از آنکه دبیر کل سازمان ملل متحد از رئیس جمهور سوریه خواست تا طرح صلح کوفی عنان، نماینده این سازمان و اتحادیه عرب را فورا به اجرا درآورد، وزارت امور خارجه سوریه در بیانیه ای اعلام کرد، تا زمانی که نمایندگان دولت این کشور در نشستهای اتحادیه عرب حضور نداشته باشد، دمشق با هیچ ابتکارعملی از طرف اتحادیه عرب در ارتباط با بحران اخیر در این کشور تعامل نخواهد کرد.


بان کی مون از بشار اسد خواسته بود تا طرح صلح کوفی عنان، نماینده این سازمان و اتحادیه عرب را فورا به اجرا درآورد. این طرح شامل شش پیشنهاد از جمله خاتمه نبردها با نظارت سازمان ملل متحد، خارج شدن نیروهای دولتی از شهرهای تحت تصرف مخالفان و بهبود دسترسی به مناطق جنگ زده برای ارائه کمک های انساندوستانه بود.


وزیر امور خارجه عراق نیز روز گذشته اعلام کرده بود که در پیش‌نویس بیانیه نشست سران اتحادیه عرب از طرح کوفی عنان برای پایان دادن به بحران سوریه حمایت می‌شود.


اما بامداد پنجشنبه، وزارت امور خارجه سوریه در بیانیه ای اعلام کرد، تا زمانی که نمایندگان دولت این کشور در نشستهای اتحادیه عرب حضور نداشته باشد، دمشق با هیچ ابتکارعملی از طرف اتحادیه عرب در ارتباط با بحران اخیر در این کشور تعامل نخواهد کرد.


وزارت امور خارجه سوریه در حالی این بیانیه را صادر کرد که برخی از رسانه های منطقه از رایزنی شرکت کنندگان در نشستهای مقدماتی اجلاس سران عرب در بغداد از ابتکار عملی درباره بحران سوریه خبر دادند.


به گزارش واحد مرکزی خبر، سخنگوی وزارت امور خارجه سوریه در بیانیه یاد شده تصریح کرد، تا زمانی که حضور نمایندگان سوریه در نشستهای اتحادیه عرب و نهادهای زیر مجموعه آن به تعلیق درآمد، نسبت به ابتکار عملهای این اتحادیه اهتمام نخواهد داشت.


جهاد مقدسی همچنین افزود، از این پس، سوریه روابط خود را با سایر کشورهای عربی در چارچوب دوجانبه پیش می برد.


ورود مجدد اتحادیه عرب به بررسی بحران
بی بی سی گزارش داده است که روز پنجشنبه، ۱۰ فروردین (۲۹ مارس)، رهبران و مقامات ارشد کشورهای عضو اتحادیه عرب در میان تدابیر شدید امنیتی در پایتخت عراق تشکیل جلسه می دهند و انتظار می رود بحران سیاسی در سوریه مهمترین موضوع مورد گفتگو در این اجلاس باشد هر چند مسایل متعددی، از جمله روابط اعراب و اسرائیل، شرایط اقتصادی اعراب و مسایل بین‌المللی مرتبط با این کشورها هم در دستور کار اجلاس قرار گرفته است.

رئیس کل بانک مرکزی: در نتیجه تحریم های بین المللی وضعیت اقتصادی کشور غیرعادی شده است

Posted: 29 Mar 2012 01:37 AM PDT

جــرس: رئیس کل بانک مرکزی، در خصوص "نقش تحریم های بین المللی می گوید: "در نتیجه تحریم ها، وضعیت اقتصادی کشور غیرعادی شده و ایران باید خود را برای مقابله با تحریم محتمل بانک مرکزی نیز آماده کند. تحریم بانک مرکزی پیشبینیپذیر بود و باید خود را برای رویارویی با چنین احتمالی نیز آماده میکردیم. تحریم‎‎های بینالمللی بر بازار ارز در کشور بیتأثیر نیست و کسی نمیتواند این را کتمان کند. مثلا حمله به سفارتخانه انگلستان در تهران، تقاضای ارز را افزایش داد و اگر کوه اُحد هم باشیم، سیاست‎‎های ارزی کشور از این دست بحرانها اثر میپذیرند. تحریم‎‎های خارجی نقل و انتقال ارز را با مشکل مواجه کرده؛ بهطوری که انتقال ارز از طریق صرافیها و بانکها بهصورت حواله صورت میپذیرد و این، هزینهها را افزایش میدهد. "

 

محمود بهمنی، رییس کل  بانک مرکزی، همچنینمی گوید: "اگر قرار باشد بین تورم و رکود یکی را انتخاب کنیم، قطعا باید تورم را انتخاب کرد؛ چون رکود، بیکاری و تعطیلی تولید و کارخانجات را بهدنبال دارد. در حال حاضر، ما بايدحفظ اشتغال و سپس ایجاد اشتغال را مدنظر داشته باشیم و این بدان معناست که باید سعی کنیم کارخانجاتی را که در حال کار هستند، حتی با ظرفیت‎‎های پایین، حفظ و حمایت کنیم."

 

وی  با اینکه مدعی استقلال بانک مرکزی شده و آنرا "خط قرمز مدیریتی" خود میداند و بر آن تأکید جدی دارد و حتی بارها اعلام کرده که اگر مستقل نیست، استعفا میدهد، با اینحال، بر همراهی بانک مرکزی با دولت تأکید دارد.


بهمنی طی گفتگویی با هفته نامه «پنجره»، در شرح اهداف بانکداری پس از انقلاب و ناکام ماندن آن گفت: "
در آن زمان بانک‎‎ها کارکرد تجاری داشتند و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، صنعت بانکداری بهسمت بازار اسلامی رفت. اما  اجرای این مصوبه بنا به دلایلی به کندی صورت گرفت. این کندی فقط در دوران جنگ نبود، بلکه در دولت‎‎های بعدی هم این رویه کند ادامه یافت. اما اکنون گام بلندی در اینباره برداشته شده است. تأکید بر مبارزه با پولشویی، تأسیس بانک قرضالحسنه و حمایت از مؤسسات و بانک‎‎های ارائهدهنده خدمات قرضالحسنه از این دست است. حتی معاملات بورسمان با شریعت اسلام انجام میشود و شورای فقهی بانک مرکزی وظیفه نظارت بر عملکردها را برعهده دارد. اصلا یکی از کارهای عمده ساماندهی حدود 2 هزار صندوق و مؤسسه مالی و اعتباری است. "

 

این مقام دولت، به افزایش سود بانکی توسط دولت اشاره ای نکرد.

 رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به این پرسش که "با اتفاقات اخیر برخی شائبه
‎‎ها را درباره استقلال بانک مرکزی ایجاد کرده که بانک مرکزی تابع سیاست‎‎های مالی دولت، به خصوص تأمین بودجه است. از جمله، افزایش قیمت ارز و سکه که عرضه آن، انحصارا، در دست بانک مرکزی است"، مدعی شد: "نهادهای مالی بهطور مستقل یا زیر نظر وزارت امور اقتصادی و دارایی فعالیت میکنند. بانک مرکزی از نظر سازمانی، زیر نظر هیچ نهادی نیست و مجلس این استقلال را کاملا تصویب کرده است. دلیل اینکه میگوییم حق تحریم بانک مرکزی را ندارند، همین دولتی نبودن است. سیاست‎‎های بانک مرکزی کاملا مستقل و زیر نظر شورای پول و اعتبار و قانون مجلس تصویب میشود."

 

وی مدعی شد: "من از اعضای هیأت دولت هستم؛ اما من بهعنوان عضو کابینه کاملا مستقل می باشد و آقای احمدی نژاد میداند که بانک مرکزی استقلالش کامل است و سیاست‎‎های پولی تحت کنترل خودمان و شورای پول و اعتبار است. من رییس شورای پول و اعتبار هستم و این ارگان بهعنوان بالاترین نهاد تصمیمگیری پولی، نظر خود را بهطور مستقل اعلام میکند."


 بهمنی در خصوص "نقش تحریم در به
‎وجود آمدن مشکلات فعلی" گفت: "وضعیت اقتصادی کشور در نتیجه تحریم‎‎های بینالمللی غیرعادی شده و ایران باید خود را برای مقابله با تحریم محتمل بانک مرکزی نیز آماده کند.  البته طبق قوانین بینالمللی، تحریم بانک مرکزی غیرقانونی است؛ اما غرب این کار غیر قانونی را انجام داده است. تحریم بانک مرکزی ایران پیشبینیپذیر بود و باید خود را برای رویارویی با چنین احتمالی نیز آماده میکردیم. تحریم‎‎های بینالمللی بر بازار ارز در کشور بیتأثیر نیست و کسی نمیتواند این را کتمان کند. مثلا به هنگام حمله به سفارتخانه انگلستان در تهران، تقاضای ارز افزایش یافت و اگر کوه اُحد هم باشیم، سیاست‎‎های ارزی کشور از این دست بحرانها اثر میپذیرند. تحریم‎‎های خارجی نقل و انتقال ارز را با مشکل مواجه کرده است؛ بهطوری که انتقال ارز از طریق صرافیها و بانکها بهصورت حواله صورت میپذیرد و این، هزینهها را افزایش میدهد. "

 وی در پاسخ به این نکته که "بسیاری می
‎گویند دولت به علت ترس از افزایش نقدینگی، به تولید‎کنندگان کمک نمی‎کند؟ درحالیکه  آمریکا و اروپا نیز میلیارد‎ها دلار به صنعت خودشان کمک کرده‎اند"، گفت: "تزریق نقدینگی در بخش تولید به هیچ عنوان تورم ایجاد نمیکند. ممکن است در کوتاه مدت بحث نقدینگی را افزایش بدهد؛ اما در طولانی مدت نمودار رشد قیمتها کاهش را نشان میدهد. در حقیقت ما قبل از آنها به این نکته رسیدیم و این راه را راه درستی میدانیم. شاید برخی فکر میکردند که با این کار منابع بهجامعه تزریق میشود و براثر افزایش پایه پولی، تورم نیز افزایش مییابد. اما این نظرات بدون توجه به موقعیت بخش تولید و صنعت است و تا زمانی که بیماری ایجاد نشده است، باید با واکسن جلوی آن را گرفت؛ ولی زمانی که بحران ایجاد شد باید خیلی هزینه کرد تا بهبودی حاصل شود.

قطر: اجازه نمی دهیم از خاک قطر به ایران حمله شود

Posted: 29 Mar 2012 12:51 AM PDT

جــرس: نخست وزیر قطر می گوید کشورش اجازه نمی‌دهد آمریکا از خاک آن به ایران حمله کند. او تأکید کرد که قطر با هرگونه حمله نظامی به ایران مخالف است و آن را زیانبار می‌داند.


به گزارش خبرگزاری آلمان، حمد بن جاسم آل ثانی، نخست وزیر قطر، در مصاحبه‌ای گفت که کشورش به ایالات متحده اجازه نمی‌دهد که از خاک آن به جمهوری اسلامی حمله کند. او تأکید کرد که آمریکا از موضع قطر به خوبی آگاه است و می‌داند که این کشور اجازه نمی‌دهد از آن به عنوان پایگاهی برای حمله به ایران استفاده شود.


حمد بن جاسم، که در عین حال وزیر امور خارجه قطر است گفت: "ما با حمله نظامی به ایران مخالف هستیم. حمله به ایران ویرانگر است و بر تمام منطقه تأثیر منفی خواهد گذاشت."


حمد بن جاسم افزود که قطر به روابط خود با ایران علاقه‌مند است و امیدوار است که مناقشه هسته‌ای ایران از راه مسالمت حل شود. او همچنین گفت که قطر با ایالات متحده پیوندهای دوستانه دارد، اما در پاره‌ای مسائل، مانند حمایت از اسرائیل، با سیاست آمریکا مخالف است.


از میان کشورهای عضو "شورای همکاری خلیج فارس" شامل کویت، قطر، عمان، بحرین، امارات متحده عربی و عربستان سعودی، شیخ‌نشین قطر بهترین رابطه را با جمهوری اسلامی دارد و تا کنون چندبار تلاش کرده میان ایران و عربستان سعودی، دو قدرت بزرگ منطقه، میانجیگری کند.


این کشور در ماه‌های اخیر در صحنه سیاسی خاورمیانه، از جمله حمایت از تشکیل دولت متحد فلسطینی و تلاش برای پایان بحران در سوریه چهره‌ای قوی از خود نشان داده است.


امیرنشین کوچک قطر در بحران صحرای غربی، میان اتیوپی و اریتره، در سومالی و اندونزی، دارفور و لبنان دخالتی موثر داشته است. این کشور با ایالات متحده آمریکا نیز روابط نزدیکی دارد. ستاد فرماندهی ارتش ایالات متحده امریکا در خلیج فارس در قطر مستقر است.