جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


جلال ذوالفنون درگذشت

Posted: 18 Mar 2012 09:53 AM PDT

 جرس: جلال ذوالفنون نوازنده برجسته سه تار ساعاتی پیش به دلیل ناراحتی قلبی در سن 74 سالگی درگذشت.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی موسیقی ایران ، ذوالفنون نوازنده سه تار و آهنگساز چندی پیش به دلیل ناراحتی قلبی به بیمارستان رفت و تحت عمل باز قلب قرار گرفت.


این نوازنده که آخرین اجرای صحنه ای اش به بیست و هفتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر برمی گردد هفته گذشته در بیمارستان تولد 74 سالگی اش را در کنار شاگردانش جشن گرفت.


ذوالفنون امروز 28 اسفندماه در تهران دار فانی را وداع گفت.


این نوازنده سه تار در 20 اسفند ۱۳۱۶ در آباده متولد شد. در کودکی به همراه خانواده‌اش به تهران آمد و فراگیری موسیقی را در ده سالگی در خانوادهای اهل موسیقی شروع کرد. برای ادامه تحصیل به هنرستان موسیقی ملی رفت و در آنجا با سازهای دیگر چون تار و ویلن آشنا شد. ویلن را نزد برادرش محمود ذوالفنون آموخت. در هنرستان از رهنمودهای موسی معروفی در زمینه تکنیک سه‌تار برخوردار شد. هم‌زمان با تأسیس رشته موسیقی در دانشکده هنرهای زیبا، به آنجا راه یافت. آشنائی با شخصیت‌های موسیقی ملی ایران از جمله نورعلیخان برومند و دکتر داریوش صفوت، شناخت تازه‌ای از موسیقی اصیل ایران و امکانات وسیع سه‌تار برای وی به ارمغان آورد و از سال ۱۳۴۶ فعالیت خود را روی سه تار متمرکز کرد. او از روش‌های اساتیدی چون ابوالحسن صبا، ارسلان درگاهی و همچنین راهنمائی‌های احمد عبادی بهره یافت. پس از پایان دانشکده در همانجا و در مرکز حفظ و اشاعه موسیقی ملی به تدریس سه‌تار پرداخت. در این سال‌ها از راهنمایی یوسف فروتن و سعید هرمزی که از نوازندگان قدیمی سه‌تار بودند برخوردار گردید.ذوالفنون طی سالها به تدریس و اشاعه موسیقی خود که عنوان مکتب ذوالفنون را دارد ، پرداخت و توانست شاگردان زیادی را تربیت کند.
 

سیاست خارجی ایران در سال ۱۳۹۰؛ بر مدار انزوا

Posted: 18 Mar 2012 10:18 AM PDT

نادر مرزبان
  جرس: کشتی سیاست خارجی ایران در 365 روز گذشته روی آبهای ناآرام در حرکت بود. آبهایی که ایران را در مداری از انزوا،تحریم و تهدید جنگ قرار داده اند. سکان داران کشتی در این مسیر پیش رفته اند و می گویند که بازهم پیش خواهند رفت. بی اعتنا به این که کشتی در معرض بادهایی تندتر و موج هایی خروشان تر و در یک قدمی غرق شدن است. مسافران دل نگران و مشوش درگیر تکان های شدیدی هستند که زندگی شان را در معرض مخاطره ای بنیادی قرار داده است. آنها از غرق شدن قریب الوقوع این کشتی می ترسند. سکان داران اعتنایی به ترس آنها نشان نمی دهند. این گزارشی است درباره دلایل نگرانی نسبت به سرنوشت کشتی سیاست خارجی ایران.

 

تحریم پشت تحریم


تحریم تبدیل به یک واژه ای آشنا برای شهروندان ایرانی شده است. آنها هر روز کانال های تلویزیونی را بالا و پایین می کنند، سایت های اینترنتی را چک می کنند، خبرهای روزنامه ها را می خوانند و کمتر روزی است که خبری تازه درباره تحریم هایی تازه نبینند. تحریم هایی که روز به روز بر ابعاد آن افزوده می شود و دیگر در یک محدوده خاص نیست. تحریم ها حالا علاوه بر بانک ها و موسسات مالی و اعتباری به بخش های حساس و استراتژیک اقتصاد کشور یعنی نفت و پتروشیمی هم وارد شده است. این تحریم ها چنان پردامنه است که تا همین حالا اثرات خود را بر حیات اقتصادی جمهوری اسلامی گذاشته و نوسان های بی سابقه در بازار ارز و طلای کشور طی ماه های اخیر از محصولات مستقیم همین تحریم هاست. این اما پایان کار نیست. انتظار می رود که بر شدت تحریم ها در ماه های آینده افزوده شود و این زنگ خطری است که نه تنها دولت بلکه معیشت روزمره شهروندان را به شدت تهدید می کند. آهنگ رو به افزایش تحریم ها در ماه های اخیر به حدی در افکار عمومی نگرانی ایجاد کرده است که بسیاری از مردم در بهمن ماه و پس از تصویب تحریم نفت ایران از سوی اروپا به فروشگاه های بزرگ رفتند تا کالاهای اساسی را برای رفع خطر قحطی ذخیره کنند. ترس از قحطی هنوز به قوت خود باقی است. قدرت های غربی مدام هشدار می دهند که اگر تهران در سیاست های هسته ای خود تجدید نظر نکند، شدت دادن به تحریم ها امری گریز ناپذیر است. تهران می گوید که فعالیت های هسته ای اش را به هیچ وجه متوقف نخواهد کرد و این یعنی که شهروندان ایرانی باید در انتظار روزهای سخت تری باشند.


جنگ در یک قدمی!


شنیدن صدای شیپورهای جنگ حالا چندان سخت نیست. صدا به وضوح شنیده می شود. نگاهی گذرا به تیترها و خبرهای هر روزه پیرامون حمله احتمالی اسراییل به تاسیسات اتمی ایران برای نگران بودن نسبت به وقوع درگیری نظامی کفایت می کند. بازی وحشت عملا آغاز شده است. تهدیدها از جنس تهدیدهای سالهای پیش نیست. اسراییلی ها می گویند که ایران از خط قرمز رد شده است و آنها حتی منتظر پاسخ مثبت آمریکا نمی مانند و هر وقت که به تصمیم برسند بر اساس مصالح خود اقدام خواهند کرد. آمریکایی ها در وضعیتی تردید آمیز هستند. "باراک اوباما" رییس جمهوری این کشور علاقه ای به آتش افروزی در حال حاضر ندارد. او در آبان سال آینده باید خود را برای بار دوم در معرض انتخابات شهروندان آمریکایی قرار دهد و شروع یک درگیری نظامی دیگر در خاورمیانه مانعی در مسیر موفقیت اش است. اوباما در ماه های گذشته مدام به اسراییلی ها توصیه کرده که صبر پیشه کنند و اجازه دهند که تحریم ها علیه جمهوری اسلامی نتیجه بخش شود و مقام های ایران را به عقب نشینی از برنامه های هسته ای شان وادارد. ایران اما بر خلاف تئوری اوباما هنوز نشانه ای از عقب نشینی بروز نداده است بلکه برعکس، حالت تهاجمی به خود گرفته است. تهدید به بستن تنگه هرمز در صورت تحریم خرید نفت ایران توسط قدرت های اروپایی یکی از مهم ترین جلوه های سیاست های تهاجمی ایران بود. آمریکا و انگلیس البته در مقابل این تهدید به شدت واکنش نشان دادند و تصریح کردند که در هیچ شرایطی به ایران اجازه بستن تنگه هرمز را نخواهند داد. با این حال مساله این است که در فضای تنش آلود کنونی امید و چشم اندازی برای مصالحه و آرام شدن فضا دیده نمی شود. ایران و طرفین مذاکره هسته ای اش البته قرار است که در اردیبهشت سال آینده دور تازه ای از مذاکرات را در استانبول ترکیه برگزار کنند اما این مذاکرات احتمالا یک نوع اتمام حجت هم هست و اگر بدون نتیجه ای مشخص پایان یابد عوارض خاص خود را بر معادلات نظامی در منطقه خواهد گذاشت. "لئون پانته‌ا" وزیر دفاع آمریکا چندی پیش گفته بود که اسراییل در بهار سال آینده به ایران حمله خواهد کرد. او البته بعدا این سخنان را تکذیب کرد ولی به قول " اتو فون بیسمارک" نخستین صدراعظم آلمان، هر چیزی که دولت تکذیب می کند پایی در واقعیت دارد.


نورافکن ها روی ایران


شورای حقوق بشر سازمان ملل در جلسه 21 خرداد خود به "احمد شهید" وزیر امور خارجه سابق مالدیو ماموریت داد که به عنوان گزارشگر ویژه بر اوضاع ایران نظارت کند و نتایج تحقیقات خود را با اعضای این شورا درمیان بگذارد. شورای حقوق بشر در انتخابات گزارشگر ویژه این ملاحظه را در نظر داشت که فرد انتخاب شده بتواند نظر مساعد مقام های تهران برای همکاری را جلب کند. آنها انتظار داشتند که احمد شهید به واسطه مسلمان بودنش قادر به جلب همراهی ایرانی ها باشد اما او قادر به این کار نبود. ایران نه فقط علاقه ای به همراهی با گزارشگر ویژه سازمان ملل نشان نداد بلکه او را عامل آمریکا و اسراییل برای تحت فشار گذاشتن جمهوری اسلامی نامید. احمد شهید ناامید نشد و درخواست خود برای دیدار از ایران و گفتگوهای با مقام های این کشور را چند بار تکرار کرد اما هر بار با پاسخ منفی روبرو شد. او در شهریور سال گذشته یعنی سه ماه پس از آغاز ماموریت اش نخستین گزارش خود از وضع حقوق بشر در ایران را منتشر کرد. گزارشی که در آن با استناد به نقل قول های شاهدان عینی به مصادیقی از سرکوب و شکنجه و اعدام اشاره شده بود. این گزارش در مجمع عمومی سازمان ملل نیز قرائت شد و قطعنامه ای در محکومیت اقدام های ضد حقوق بشری جمهوری اسلامی را در پی داشت. احمد شهید در نیمه دوم سال مشغول تهیه گزارش جامع خود درباره نقض حقوق بشر در ایران شد و این گزارش را در نیمه اسفند منتشر کرد. گزارشی که در آن اشارات جزئی تری به موارد سرکوب و شکنجه،بازداشت های خودسرانه و غیرقانونی، حبس های طولانی مدت و مواردی نظیر آن شده بود. ایران مفاد این گزارش را نیز رد کرده و سیلی از اتهام ها را متوجه احمد شهید و یافته های او کرده است. سوای واکنش جمهوری اسلامی، تاثیر این گزارش در نگاه سایر کشورها به ایران قابل ملاحظه است. گزارشهای شورای حقوق بشر گرچه ضمانت اجرا ندارد اما نورافکن های جهانی را بر پرونده یک کشور می اندازد و هزینه های بین المللی نقض حقوق بشر را برای آنها افزایش می دهد.


گفتگو با زبان ترور


یک داستان تخیلی جاسوسی یا یک طرح واقعی برای ترور؟ این سوالی است که پس از ادعای کاخ سفید مبنی بر تلاش ایران برای ترور سفیر عربستان سعودی در خاک آمریکا در مهر ماه گذشته طرح شد و هنوز جوابی برای آن وجود ندارد.دولت آمریکا در 19 مهرماه مدعی شد که دو متهم به نام های "منصور ارباب سیر" و "غلام شکوری" تحت هدایت سپاه قدس ایران در صدد بوده‌اند از طریق پرداخت پول به قاچاقچیان مواد مخدر، "عادل الجبیر"، سفیر عربستان درآمریکا را ترور کنند. به گفته مقامهای آمریکایی، نیروی قدس سپاه پاسداران برای انجام این عملیات در آمریکا مبلغ ۱۰۰ هزار دلار به حساب یک عضو کارتل مواد مخدر مکزیک فرستاده که وی مامور مخفی مواد مخدر آمریکا بوده است. این مبلغ بخشی از پیش پرداخت یک و نیم میلیون دلاری ایران برای هدف قرار دادن سفیر عربستان بوده است.مقام های ایران ادعای آمریکا را به شدت رد کردند و آن را ساختگی دانستند اما طرح این اتهام فضای روابط دو کشور را بیش از همیشه تنش آلود کرد و حالتی شبیه جنگ سرد را حکمفرما ساخت. نزدیک سه ماه بعد یک ترور به وقوع پیوست اما نه در واشنگتن بلکه در حوالی پل سید خندان تهران. قربانی آن معاون بازرگانی سایت هسته ای نطنز به نام " مصطفی احمدی روشن" بود. او چهارمین دانشمند هسته ای ترور شده ایرانی طی دو سال گذشته بود. ترورهایی که همگی به یک شیوه یعنی از طریق بستن بمب دستی به خودروهای آنان انجام شده بود.ایران انگشت اتهام را پس از این ترور به سوی آمریکا و اسراییل نشانه رفت.آمریکا این اتهام را رد کرد و اسراییل درباره آن سکوت کرد. این پایان کار نبود. برخی چهره های رادیکال محافظه کار ایران از ضرورت مقابله به مثل ایران در ترور اسراییلی ها تاکید کردند. در بهمن ماه گذشته طی یک هفته، عملیاتی تروریستی در گرجستان،هند و تایلند علیه اهداف اسراییلی صورت گرفت. مقام های جمهوری آذربایجان هم مدعی شدند که یک گروه تروریستی وابسته به ایران را که قصد حمله علیه اهداف اسراییل را داشته است دستگیر کرده اند. ایران همه این اتهام ها را رد کرد اما رد و بدل شدن اتهام های تروریستی میان ایران-آمریکا و اسراییل بر التهاب های روانی درباره بروز درگیری نظامی افزوده است به حدی که اکنون بهترین عبارت برای تعریف وضعیت فعلی" جنگ سرد" است.

 

 

 

 

 

 

 

 

نفت ایران ارزان شد

Posted: 18 Mar 2012 09:06 AM PDT

جرس: احتمال بازگشایی در انبارهای نفت ایالات متحده آمریکا به بازار جهانی انرژِی، اعلام آمادگی شرکت‌های بیمه چین برای بیمه نفتکش‌های حامل نفت صادراتی ایران و کاهش برخی از مناقشات در کشورهای نفت خیز آفریقایی منجر به کاهش بهای طلای سیاه در بازار جهانی شده است.

 

به گزارش مهر، بر این اساس اعلام آمادگی دولت پکن برای پذیرش ریسک بیمه کشتی‌های حامل نفت صادراتی ایران منجر به کاهش نگرانی توسط مشتریان خارجی به ویژه در بازارهای شرق آسیا شده است.

 

مدیریت امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران هم امروز 28 اسفند ماه با انتشار گزارشی درباره آخرین وضعیت قیمت فروش نفت خام سبک و سنگین صادراتی ایران، اعلام کرد: شانزدهم ماه مارس سالجاری میلادی نفت خام سبک ایران نسبت به روز گذشته با کاهشی حدود 2 دلاری قیمت در بازارهای جهانی روبرو شده است.

 

از این رو هر بشکه نفت خام سبک صادراتی ایران در بازار آسیا 124 دلار و 20 سنت به مشتریان فروخته شده است که نسبت به معاملات 14 مارس حدود 2 دلار ارزان تر شده است.

 

گزارش رسمی شرکت ملی نفت ایران حاکی از آن است که نفت سبک ایران برای عرضه در بازارهای شمال غرب اروپا، حوزه مدیترانه و آفریقای جنوبی به ترتیب به 123 دلار و 6 سنت، 121 دلار و 5 سنت و 122 دلار و 80 سنت به مشتریان خارجی تحویل داده شده است.

 

میانگین قیمت نفت خام سبک صادراتی ایران از ابتدای ماه مارس 2012 میلادی تاکنون حدود 123 دلار و 49 سنت به مشتریان خارجی تحویل داده شده است.

 

در همین حال، بهای نفت خام سنگین ایران هم در یک هفته گذشته با افزایش چند دلاری در بازارهای چهار گوشه جهان معامله شده است در معاملات 16 مارس نفت خام سنگین ایران با بهای 122 دلار و 68 سنت به مشتریان آسیایی فروخته شده است.

 

قیمت نفت خام سنگین ایران برای عرضه در بازارهای شمال غرب اروپا، حوزه مدیترانه و آفریقا به ترتیب به 121 دلار و 71 سنت، 119 دلار و 65 سنت و 121 دلار و 45 سنت معامله شده است
 

گرانی های اخیر؛ شب عید است، کمی شاد باشیم

Posted: 18 Mar 2012 10:04 AM PDT

فیروزه رمضان زاده
  جرس: هرگاه صحبت از شب‌هاي پایانی سال و نوروز به میان می آید یاد پای لنگ خانواده های حقوق‌بگير و اقشار کم درامدی می افتیم که در وانفسای گرانی های این روزهای پایانی سال، يا از خیر خرید بسياري از كالاها می گذرند يا به ناچار محصولات به اصطلاح بنجلی را می خرند که روي دست فروشندگان مانده‌اند.

 

خانواده هایی که تا همین 10 سال پیش به نسبت خوب مي‌خوردند و خوب مي‌پوشيدند اما حالا كمتر می خورند و ارزانترمی پوشند.در یک کلمه گراني و خلاص، بله گراني، این مثنوی هفتاد من کاغذ جامعه ایران تمام نشدنی است.

 

خبرگزاری مجلس شورای اسلامی، روز شنبه ۱۳ اسفند ماه در تازه ترین گزارش خود در زمینه گرانی موجود اعلام کرد:" امسال شاهد گرانی بسیار شدید و دور از انتظار کالاها و اقلام اساسی هستیم؛ به طوری که در این زمینه نگرانی‌های عمیقی برای مردم به وجود آمده است"

 

مجلس نشینان در آخرين جلسه صحن علني خانه ملت، محمود احمدي نژاد را به مجلس کشاندند تا پس از مدتها انتظار پرسش های بسیار خود را از وی بپرسند. سوال هایی چون؛ چرايي عدم پرداخت بودجه مترو ، عزل متكي وزير اسبق خارجه ، 11 روز خانه نشيني وي و ...


"شب عيد است کمي شاد باشيم!" این نخستین جمله احمدی نژاد در پاسخ به چرایی گرانی های اخیر بود. وی با بیان اینکه گرانی های اخیر ربطی به هدفمندی یارانه ها ندارند ادعا کرد:" علت این گرانی ها چیز دیگری است که به موقعش آن را توضیح خواهم داد."


از سوی دیگر مجتبي ثمره هاشمي، دستيار ارشد احمدي نژاد از خانواده اش می گوید که براي خريد شب عيد رفته اند. ادبیات این مسئول دولتی این چنین است:" قيمت ها مناسب است، البته در برخي فروشگاه ها بالاست، خب مردم دنبال كالاي لوكس و گران نروند."


وعده و وعید های هر ساله شب عید

 

به نظر می رسد دولت دهم امکان مهار گرانی در همه جای کشور را ندارد. به گفته دستیار رئیس دولت دهم "مردم اگر مي خواهند جنس ارزان بخرند باید به فروشگا ه هاي دولتي سر بزنند."


اما غلامرضا مصباحي مقدم معتقد است:" بارها به دولت احمدي نژاد گفتيم اين راهي كه مي رود انتهايش به عدالت ختم نمي شود و سر از بدتر شدن وضع معيشت مردم درمي آورد."


وي بيش از هر چيز عدم توانايي دولت احمدي نژاد در كنترل نقدينگي را عامل اصلي گرانی های پيش آمده مي داند.


اما برخي ديگر از نمايندگان با بيان اينكه قصد سياه نمايي ندارند، تاكيد می کنند:" وقتي احمدي نژاد از سال 84، پرچم عدالت ورزي را برافراشت، پيش بيني چنين روزهايي زياد هم سخت نبود."


این در حالی است که انتشار وعده و وعیدهای هر ساله عیدی و پاداش کارمندان و کارگران از سوی مسئولان دولت احمدی نژاد به گرانی قیمت انواع کالا و اقلام مورد نیاز مردم به ویژه اقلام مورد نیاز در شب عید دامن زده است.



وعده ها و شعارهایی چون؛ مشکلی برای میوه شب عید نخواهیم داشت، ذخیره سازی میوه آغاز شد، با گران فروشان، دلالان و بازار سیا برخورد می کنیم، سعی می کنیم قدرت خرید عید را برای همه فراهم کنیم و... نه تنها مشکل مردم به ویژه قشر کم درآمد را برطرف نکرده بلکه بازتاب روانی بسیاری را نیز به همراه داشته است.

 

البته تا روزي که قيمت سکه و دلار بالا نرفته بود مردم نگران افزایش قیمت ها نبودند اما از وقتي که قیمت سکه و دلار بالا رفت حتی فروشندگان محصولات مصرفی هم می گویند دلار گران شده و ديگر حاضر نيستند جنس خود را با همان قيمت قبلي بفروشند.


گرانی و دشمنان فرضی دولت دهم

 

در حالی که این روزها قيمت برخي از مواد خوراکي توليد داخل مانند حبوبات، رب گوجه‌فرنگي، گوشت قرمز، مرغ و تخم‌مرغ افزايش بي‌رويه‌اي داشته اند دستگاه‌هاي نظارتي که بر تثبيت قيمت‌ها تاکيد دارند بازار مواد‌ مصرفی را به حال خود رها کرده و مردم توان خريد مايحتاج شب عيد خود را از دست داده اند.

 

خبرگزاری مجلس شورای اسلامی در این مورد گزارش داد :" در دو سه هفته اخیر قیمت مواد غذایی مورد نیاز مردم به شدت افزایش پیدا کرده به طوری که برنج روز به روز گران‌تر می‌شود، قیمت گوشت گوسفندی نجومی شده و گوشت مرغ نیز در گرانی رکوردشکنی کرده است."

 

اما برنامه‌ريزان اقتصادي دولت دهم از پذیرفتن مسئولیت گرانی های شب عید در این روزها شانه خالی کرده و تقصیر را بر گردن دلالان و دشمنان فرضی انداخته اند.

 

برای نمونه روزنامه ایران نهاد حامی دولت احمدی نژاد، در شماره روز یکشنبه ۱۴ اسفند ماه خود "دلالان" را عامل گرانی قیمت مواد لوازم خانگی معرفی کرد.


اما برخی از نمایندگان منتقد عملکرد احمدی نژاد مانند داريوش قنبري، عضو کميسيون اجتماعي مجلس، گراني را نتيجه بي تدبيري دولت مي دانند و مي گويند: " پیش از آغاز هدفمندي يارانه ها نسبت به گران شدن کالاها هشدار داده بوديم. امروز شاهد تورم بالاي 25 درصد هستيم و اگر نگاهی به کالاهاي اساسي بيندازيم قيمتها يک جهش سوال برانگيز داشته اند."


نماينده ايلام با بیان این که دولت توجهي به قانون ندارد و بدتر آنکه وقتي تبعات اجراي غلط قانون را مشاهده مي کند حاضر نيست به اشتباه خود اعتراف کند گفت:" دولت با ادعاي کنترل بازار و انکار گراني و تورم، وجهه خود را در بين مردم از دست داده است."


قنبری معتقد است:" هر گاه گراني و تورم به وجود مي آيد آقايان از يک دشمن فرضي سخن می گويند و ادعا می کنند عده اي بسيج شده اند تا دولت را ناکارآمد جلوه دهند."


به گفته این نماینده مجلس هشتم؛" اين گراني ها در حالي اتفاق مي افتد که معاون اول رييس جمهور اعلام مي کند که انبارها پر از کالاست و دولت با بمب ارزي، باعث مهار و کاهش قيمت ها مي شود. اين در حالي است که تاکنون از بمب ارزي دولت خبري نيست و آن بمبي که هر لحظه جامعه را تهديد مي کند، گراني و تورم است. "


سیر صعودی قیمت ها در شب عید

 

برخي از دست‌اندركاران بازار نيز گراني‌ها را تاييد کرده اند. برای نمونه علي رضا ارزاني ممقاني، رييس اتحاديه آجيل و خشكبار در نوزدهم اسفند از افزايش قيمت سبد آجيل شب عيد به واسطه نوسانات اخير نرخ ارز خبر داد و گفت:" در طول يكي، دو ماه اخير، قيمت برخي محصولات داخلي و خارجي بين 20 تا 50 درصد افزايش يافته بر اين اساس مي‌توان اعلام كرد آجيل شب عيد نيز نسبت به سال گذشته به همين ميزان رشد قيمت خواهد داشت."

 

رييس اتحاديه ميوه‌ وتره‌بار نيز افزايش 10 درصدي قيمت ميوه شب عيد را نسبت به سال قبل تاييد كرده است.

 

در حال حاضر بهاي هر كيلو آجيل چهار مغز شب عید به 30‌هزار تومان و پسته براي هر كيلو 24‌هزار تومان به فروش مي‌رسد.

 

بادام‌هندي براي هر كيلو به 23‌هزار تومان و بادام معمولي نيز با پوست هر كيلو 12‌هزار تومان و بدون پوست، هر كيلو 22‌هزار تومان به فروش مي‌رسند.قیمت تخمه ژاپني براي هر كيلو به شش تا هشت‌‌هزار تومان و تخمه كدو نيز شش‌‌هزار تومان رسیده است.

 

در بازار ميوه هم قيمت‌ها تا حد زيادي سیر صعودی داشته اند. برای نمونه در حال حاضر هر كيلو پرتقال در ميادين ميوه‌و‌تره‌بار يك‌هزار و 500 تومان به فروش مي‌رسد. البته در برخي از مغازه‌ها تا سه‌‌هزار و حتي چهارهزار تومان نيز به فروش مي‌رسد.

 

قیمت سيب قرمز نيز به دو‌هزار و 120 تومان رسیده است.بهای موز نیز در خارج از اين ميادين به دو‌هزار و 500 تومان و هر كيلو كيوي نيز به دو‌هزار و يك‌صد تومان رسيده است.

 

بازار گوشت نيز اين روزها بي‌نصيب از گراني‌ها نبوده است.اكنون مردم، برای خرید هر كيلو گوشت گوسفند 28هزار تومان و در برخی از قصابی ها تا 30‌هزار تومان نيز می پردازند.

 

در اين بازار نرخ هر كيلو مرغ نيز به پنج‌هزار تومان نزديك شده است.قيمت يك كيسه برنج 10 كيلويي غيرايراني هم به 26‌هزار تومان رسیده است.

 

در این میان وزن برخي اجناس هم غير واقعي شده است برای نمونه اگر چند ماه پیش مردم رب يک کيلويي را 2 هزار تومان مي خريدند اکنون رب 700 گرمي را 2 هزار تومان مي خرند.

 

خريداران بازار لوازم خانگي نیز از يک‌سو نگران افزايش روز به روز قيمت‌ها در آستانه نوروز هستند و از سوي ديگر گران فروشي و عرضه چندنرخي کالاها توان خريد را از مشتريان گرفته است.

 

قيمت و شیوه ارائه پوشاک را باید در دو بازار لباس هاي نو و دست دوم فروشي جستجو کرد.

 

در روزهای پایانی سال، لباس های معروف به تاناکورا جايگاه خاصي دارند. در این روزها مغازه هاي لباس های تاناکورا با قیمت هایی مناسب مشتریان بسیاری از اقشار کم درآمد را به خود جلب می کنند. اما پوشاک نو در روزهاي پاياني سال جاری بيست تا پنجاه درصد گران تر از سال گذشته شده است.

 

البته حکایت کهنه گرانی در ایران تنها به روزهای نوروز خلاصه نمی شود بلکه در مناسبت هایی مانند ماه رمضان ، عید غدیر و قربان ، شب یلدا، روز مادر و پدر ،بازگشایی مدارس ، بازگشت حجاج و.... نیز مردم با گرانی محصولات مصرفی مانند گوشت ، سکه، مرغ، میوه و تنقلات و غیره آشنا بوده و هستند.

 

با این وجود سازمان ها و نهادهای دست اندرکار هیچ نظارت جدی بر بازار کالا و خرید و فروش نمی کنند و تنها به یک سری سخنرانی و شعار بسنده می کنند و از عمل کردنشان هم هیچ خبری نیست.

 

 

ملاقات سیدمحمد خاتمی با کیوان صمیمی در بیمارستان

Posted: 18 Mar 2012 08:56 AM PDT

  جرس: سیدمحمد خاتمی بعد از ظهر امروز با کیوان صمیمی، زندانی سیاسی در بیمارستان شهید رجایی ملاقات کرد.

به گزارش جرس، رییس جمهور سابق ایران، بعد از ظهر امروز یکشنبه، با حضور در بیمارستان شهید رجایی تهران، با مهندس کیوان صمیمی زندانی سیاسی که حدود سه هفته است در این بیمارستان بستری شده، ملاقات کرد.

این فعال ملی مذهبی در دیدار با خاتمی به ایراز امیدواری کرد که «پیش از این که تهدیدهای نگران کننده ی خارجی علیه ایران، کشور را به مرحله ی خطرناکی برساند و هزینه های غیرقابل جبران به منافع ملی وارد کند، گفت‌وگوهای سازنده بین همه‌ی طرف‌های چالش در داخل کشور شکل بگیرد، و گشایش سیاسی از طریق این گفت‌وگوها بوجود آید.»

این زندانی سیاسی و فعال مطبوعاتی بر راه حل های مبتنی بر «برد-برد» تاکید کرده است.

سیدمحمد خاتمی، رییس جمهور اصلاحات نیز در این دیدار اظهار داشته است که «ان شاء الله دلسوزی های شما و دیگر کنشگران وطن‌دوست شنیده شود و تا دیر نشده، صلح و آشتی ملی از دل گفت‌وگو و با محوریت قانون اساسی برقرار شود.»

خاتمی همچنین در این دیدار به صمیمی گفته که روش و منش او، باز گذاشتن درها و امکان های گفتگو و تعامل و تغییر تدریجی اوضاع از دل اصلاحات است.

پس از این دیدار که حدود بیست دقیقه به طول انجامیده و با «شیرینی یزدی» خاتمی و تبریک نوروزی وی همراه بوده، رییس جمهور سابق ایران در راهروی بیمارستان، توسط کادر درمانی و اداری و نیز همراهان بیماران بستری شده در بیمارستان شهید رجایی، متوقف می شود. حاضران به نقد خاتمی پرداخته و از دلیل شرکت وی در انتخابات نمایشی و فرمایشی سئوال و انتقاد می کنند. خاتمی پرسش کنندگان و منتقدان را به «تلاش و صبوری» برای حل و رفع تدریجی و آرام مشکلات موجود در کشور دعوت کرده است. این گفتگو، چند دقیقه ادامه داشته است.

محبوس در زندان رجایی شهر کرج که به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شده و حدود دو سال و نیم است که در زندان به سر می برد به اذعان هم بندیانش به لحاظ وضعیت جسمی از چند ماه پیش دچار مشکل کبد و بیماری های مشکوک دیگری شده است.

کیوان صمیمی، مدیر مسئول ماهنامه توقیف شده نامه، ازجمله بازداشت شدگان پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم است که بیش از دو سال و نیم در حبس است.

این فعال ملی مذهبی ازجمله زندانیان تبعید شده از اوین به رجایی شهر در پاییز 1389 است.

کیوان صمیمی، عضو انجمن دفاع از آزادی مطبوعات و عضو کمیته پیگیری بازداشت های خودسرانه و دفاع از حق تحصیل است. وی از زندانیان سیاسی در دوران نظام شاهنشاهی بوده است.

 

انتقال رسول حیدرزاده و اسماعیل برزگر به انفرادی

Posted: 18 Mar 2012 08:52 AM PDT

جرس: رسول حیدرزاده و اسماعیل برزگر دو زندانی سیاسی اهل آذربایجان در آستانه عید نوروز و در پی آغاز سومین دوره اعتصاب غذای خود پس از بازداشت، به سلول های انفرادی بند 240 زندان اوین منتقل شدند.

 

بنا به اخبار رسیده به جرس، اسماعیل برزگر و رسول حیدر‌زاده، دو موزیسین آذری که به اتهام های امنیتی بهار امسال بازداشت شده‌اند، به دلیل نقض بارز حقوق اولیه خود سیزدهم بهمن ماه امسال نیز دست به اعتصاب غذا زده‌ بودند که در نهایت با اصرار مقامامت امنیتی و وعده رسیدگی به درخواست های شان، به اعتصاب غذای خود پایان دادند.


این دو زندانی سیاسی پس از عدم تحقق خواسته‌های خود، دوباره دست به اعتصاب غذا زده و اعلام کرده اند که در این مدت نه فقط هیچ کدام از وعده های داده شده از سوی مقامات امنیتی محقق نشده است که حتی اجازه ملاقات با وکلای خود را ندارند و به این دلیل برای سومین بار در یازده ماه گذشته، سومین دوره اعتصاب غذای خود را آغاز می کنند.این دو زندانی سیاسی گفته اند تا زمانی که اجازه ملاقات با وکلای خود را نداشته باشند به اعتصاب غذا ادامه خواهند.

 

مسوولان زندان اوین پس از اعتصاب غذای مجدد این زندانیان، آنها را به سلول انفرادی منتقل کرده‌اند.

 

این دو زندانی سیاسی از حق داشتن وکیل مدافع محروم بوده و هستند و مرحله تجدیدنظر خواهی محکومیتشان نیز بدون حضور وکیل هم اکنون در حال انجام است.
 

آلودگی هوا در خوزستان به “51 برابر حد مجاز” رسید

Posted: 18 Mar 2012 08:48 AM PDT

 

جرس: مردم خوزستان امروز با هوایی به شدت آلوده مواجه شده اند به گونه ای که میزان غلظت آلودگی در برخی شهرهای خوزستان 51 برابر حد مجاز است.


به گزارش مهر، امروز شدت هوا به گونه ای است که مردم آبادان حتی قدرت نفس کشیدن را ندارند و آنها در حال تجربه کردن بدترین وضع آب و هوایی در خوزستان هستند. بدترین حالت این گرد و غبار این است که هم اکنون بر شدت و غلظت آن افزوده می شود و امیدی برای فروکش کردن آن نیست.

 

 

فرق اساسی این پدیده این بار با دفعات قبل این است که این گرد و غبار از جنوب شرق عربستان آغاز شده و با خاک صحراهای عراق مخلوط شده و وارد هوای خوزستان شده در حالیکه در پدیده های قبلی صرفا گرد و غبار جنوب عراق وارد هوای خوزستان می شد.

 

براساس اعلام سازمانهای جهانی، وقتی غلظت گرد و غبار به 150 میکروگرم بر مترمکعب برسد وضع هوا به مرز هشدا می رسد ولی هم اکنون غلظت آلودگی در شهرهای مختلف استان خوزستان بسیار بالاست و همه شهرهای خوزستان آخرین روز کاری سال را تعطیل اعلام کرده اند.

 

تا ساعت هشت و 45 دقیقه امروز غلظت هوا در شهر آبادان هفت هزار و 657 میکروگرم بر مترمکعب، در شهر اهواز چهار هزار و 350 میکروگرم بر مترمکعب و در شهرستان دزفول سه هزار و 255 میکروگرم بر مترمکعب اعلام شده است که نشان می دهد آلودگی هوا طبق استانداردهای جهانی در آبادان 51 برابر حد مجاز است.


مدیرکل محیط زیست استان خوزستان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: شدت گرد و غبار فوق العاده بالاست و متاسفانه در حال افزایش است.

 

تورج همتی افزود: فرق اساسی گرد و غبار امروز این است که برخلاف همیشه که از جنوب عراق به سمت خوزستان و کشور حرکت می کرد، این بار از جنوب شرق کشور عربستان آغاز شده و پس از رفتن به عراق و شدت یافتن به سمت کوه های زاگرس و خوزستان آمده است.

 

وی افزود: استاندارد جهانی برای رسیدن گرد و غبار در هوا، 150 میکروگرم بر مترمکعب است ولی ما در کارگروه استان خوزستان استانداردهای جدیدی تعریف کردیم که بر اساس آن اگر غلظت گرد و غبار به دو هزار میکروگرم بر مترمکعب برسد مقطع ابتدایی، اگر به سه هزار میکروگرم بر مترمکعب برسد تمام مراکز آموزشی و اگر به بالای سه هزار میکروگرم بر مترمکعب برسد تمام مراکز آموزشی و دستگاه های دولتی تعطیل می شود.

 

همتی در خصوص میزان غلظت گردو غبار موجود در هوای خوزستان نیز گفت: تا ساعت هشت و 45 دقیقه صبح امروز غلظت هوا در شهر آبادان هفت هزار و 657 میکروگرم بر مترمکعب، در شهر اهواز چهار هزار و 350 میکروگرم بر مترمکعب و در شهرستان دزفول سه هزار و 255 میکروگرم بر مترمکعب اعلام شده است.

 

وی عنوان کرد: اگر غلظت گرد و غبار به 625 میکروگرم بر مترمکعب شرایط هوایی کاملا ناسالم و برای زندگی مردم خطر آفرین است.

 


مدیرکل محیط زیست استان خوزستان در خصوص خطرات این نوع گرد و غبار گفت: این گرد و غبار که به آن ریزگرد می گویند به صورت مستقیم وارد خون می شود و در خون به صورت گلوله جمع می شود. این حالت باعث ایست قلبی می شود به همین دلیل مردم باید مراقب باشند که به هیچ وجه در هوای آزاد تردد نکنند.

 

همتی به مردم خوزستان توصیه کرد: که برای کاهش میزان آلودگی هوا از برخی گیاهان طبیعی در منازل خود استفاده کنند زیرا آنها می توانند تا حدودی هوای داخل منازل را پاک کنند.

 

آخرین روز کاری امسال در حالی در استان خوزستان تعطیل اعلام شد که فعالیتها بانکها به علت آخرین روز کاری خود همچنان ادامه دارد به همین دلیل مردمی که قصد پرداخت اقساط تسهیلات خود را دارند ملزم می شوند به شعب بانکها مراجعه کنند تا مبادا جریمه ای متوجه آنها شود زیرا اگر امروز موعد قسط آنها باشد و پرداخت نکنند شامل حدود هفت روز جریمه پرداخت قسط به علت تعطیلی های پیش رو می شوند.

 

به همین دلیل این امر مردم را مجبور به ترک خانه ها و حضور در شعب بانکها کرده که بی شک برای سلامتی آنها مضر است این در حالی است که انتظار می رود استانداری با تعطیل اعلام کردن بانک از حضور مردم در شعب جلوگیری و بر حفظ سلامتی مردم تاکید می شود.

 

اگر بانکها تعطیلی را وارد سیستمهای خود کنند، پرداخت نکردن قسط در چنین روزی شامل جریمه نمی شد و مردم مجبور نمی شدند در این هوای آلوده در معابر تردد کنند.

 

 

علاوه بر خوزستان، استان‌های چهارمحال و بختیاری، فارس و سیستان و بلوچستان نیز در روز یکشنبه شاهد شدت گرفتن پدیده گرد و غبار بوده‌اند.

 

به گزارش ایرنا در چهار محال و بختیاری این پدیده موجب کاهش دید افقی و کیفیت هوای این استان شده است.

 

در زاهدان، مرکز سیستان و بلوچستان نیز به گزارش فارس، سرعت باد در ساعاتی از روز به ۸۰ کیلومتر در ساعت رسیده و به گفته اداره هواشناسی این استان، آسمان سیستان و بلوچستان در روزهای دوشنبه و سه شنبه نیز پوشیده از گرد و خاک خواهد بود.
 

عکس خبری - علی دایی پس از سانحه رانندگی در بیمارستان

Posted: 18 Mar 2012 08:45 AM PDT

 

 

ادامه اعتصاب غذا و انتقال محمدعلی ولایتی به انفرادی بند ۲۴۰ اوین

Posted: 18 Mar 2012 08:17 AM PDT

جرس: محمد علی ولایتی، پس از اعلام اعتصاب غذا از بند عمومی ۳۵۰ به انفرادی بند ۲۴۰ زندان اوین منتقل شد.

 

به گزارش کلمه، محمد علی ولایتی که از روز چهارشنبه در اعتراض به تعطیلی قانون اساسی و جایگزینی منویات و خواسته ها و سلیقه های شخصی که نتیجه آن صدور احکام غیر واقعی، ظالمانه و میلی برای بسیاری از زندانیان سیاسی بوده است اعتصاب غذای تر خود را آغاز کرده و درخواست اعاده دادرسی و ملاقات با دادستان کل کشور را داده بود به انفرادی ۲۴۰ منتقل شد.

 

محمد علی ولایتی معاونت امور استانهای ستاد مردمی مهندس میر حسین موسوی را در انتخابات ۱۳۸۸ بر عهده داشت. او پیش از ۲۲ بهمن دستگیر و دربند ۲۴۰ به مدت ۱۸ روز زندانی و در تاریخ ۳/۱۲ /۸۹ با قید کفالت آزاد شده بود.

 

ولایتی شهریور ماه سال جاری به دو سال حبس محکوم شده است.

 

قابل ذکر است ولایتی به مدت سی سال در پست هایی از جمله بخشداری فیروزکوه، معاونت اداری و مالی دانشکده وزارت اطلاعات، و دبیر پشتیبانی دانشگاه شاهد، معاونت بازرسی وزارت کشور در ۸ سال دولت اصلاحات فعالیت داشت در حال حاضر دبیر اجرایی خانه احزاب و بازرسی آن است. 

پروین مخترع، مادر کوهیار گودرزی، از زندان آزاد شد

Posted: 18 Mar 2012 08:11 AM PDT

جرس: پروین مخترع، مادر کوهیار گودرزی، فعال حقوق بشر، پس از تحمل هشت‌ماه حبس، ظهر امروز از زندان آزاد شد.

 

به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، پروین مخترع دهم مردادماه، یک روز پس از بازداشت پسرش، در منزلش در کرمان، دستگیر و مدت هشت‌ماه در بند عمومی زندان کرمان نگهداری شد.

 

وی ابتدا از سوی دادگاه انقلاب کرمان، به اتهام " فعالیت تبلیغی و اجتماع و تبانی علیه نظام" به تحمل 23 ماه حبس تعزیری محکوم شد که این حکم در دادگاه تجدیدنظر به 23 ماه حبس تعلیقی کاهش یافت.

 

دادگاه دیگری برای رسیدگی به اتهام " توهین به مقامات" نیز هفته گذشته در دادسرای عمومی کرمان برای وی تشکیل شد که در این دادگاه وی از اتهام " توهین به رهبری" تبرئه شده و برای اتهامات دیگر خود از جمله "توهین به شهدا"، به پرداخت جریمه نقدی محکوم شد.

 

درحالی که در روزهای گذشته، خبر رسیده بود که یکی از قضات دادگاه عمومی با حکم تبرئه وی مخالفت کرده است، اما او ظهر امروز از زندان آزاد شد.

 

پروین مخترع، به اتهام مصاحبه با رسانه‌ها در زمان بازداشت پیشین پسرش و اطلاع‌رسانی نسبت به شرایط او دستگیر شده بود. بازداشت وی تنها به دلیل جلوگیری و عدم پیگیری پرونده کوهیار گودرزی، صورت گرفت .

 

کوهیار گودرزی، عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر نیز که اخیرا به تحمل 5 سال حبس تعزیری در زندان شهرستان زابل محکوم شده است، هم‌چنان در بند 209 زندان اوین نگهداری می‌شود و در آستانه نوروز نیز از انتقال او به بند عمومی 350، جلوگیری شده است.

 

کوهیار گودرزی، در تماس تلفنی خود، گفته بود:" درخواست کرده‌ام مرا به بند عمومی منتقل کنند، جایی که بتوانم بیشتر از سه متر راه بروم و به دیوار برخورد نکنم، اما با این تقاضا مخالفت می‌کنند."

 

پرونده کوهیار گودرزی با اعتراض وی و وکیلش ظرف روزهای آینده به دادگاه تجدیدنظر ارسال خواهد شد.