جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


همه چیز در نقطه اول؛ درباره یک جدایی

Posted: 13 Mar 2012 07:41 AM PDT

علی امیری
همه چیز از رفتن و نرفتن به فرنگ شروع می شود و در آخر هم تکلیف این رفتن و نرفتن مشخص نمی شود.



فیلم «جدایی نادر از سیمین» بار دیگر یکی از کهن ترین مسئله هایی تاریخی ایران معاصر را به میان می کشد. فیلم بیش از آنچه که در نگاه اول به نظر می رسد تاریخی است: نسبت جامعه ایرانی با غرب، جدال سنت و تجدد، فرسودگی های تاریخی، نفاق اجتماعی، گذشته تاریخی سنگینی که دوش همه را گرانبار کرده است، آینده که به هیچ کس تعلق ندارد و بالاخره زمان حالی که در آن هیچ کس با دیگری معاصر نیست و هیچ کس زبان همدیگر را نمی فهمد، فیلم را به یک درام تاریخی مبدل کرده است.

فضا درفیلم به شدت محدود است؛ از آسمان خراش ها و شلوغی های یک کلان شهر رو به توسعه خبری نیست؛ خیابان ها با برد کوتاه به نمایش در می آید؛ اداره پلیس شلوغ و پر از مجرم های زنجیر به پا است؛ دادگاه ها با راهروهای تنگ و آکنده از ارباب رجوع می باشد؛ فقر وفاقه زندگی را در حد یک عقوبت اجتماعی تنزل داده است و خرافات و تردید و تزلزل توان هر گونه شور و نشاط و حرکت را از جامعه گرفته است. خلاصه از یک آپارتمان دو سه اتاقی، درام تاریخی دست کم صدوپنجاه سال اخیر ایران به نمایش در می آید.

امروز ایران بر سر انرژی هسته ای با غرب جدل می کند، خود را ام القری جهان اسلام می داند و نظام سیاسی خود را الگوی دنیای اسلام معرفی می کند. اما مسایل که نسل کنونی ایران بدان دست به گریبان است، از منظر فیلم «جدایی نادر ازسیمین»، درست همان مسایلی است که جامعه ایرانی در عهد ناصر الدین شاه قاجار به آن دست به گریبان بود.

از عهد قاجار به این سو، تماس و رابطه با غرب همواره در قلب گفتگوهای روشنفکرانه در ایران قرار داشته است. گذر زمان این مسئله را حل نکرده است، بلکه آن را پیچیده کرده است. صد وپنجا سال نامرادی وشوربختی، ایران را بیشتر از پیش درهم ریخته و تکیده کرده است، درست شبیه آن پیر مرد فیلم که نه کاری از دستش بر می آید، نه می تواند سخنی بگوید، حتی از تر و خشک کردن خود نیز عاجز است؛ اما، در عین حال باری است بردوش همه.

درفیلم هیچ کس برحق نیست، هیچ کس ناحق نیست، هیچ قهرمانی وجود ندارد و هیچ کس نه تنها زبان دیگری را نمی فهمد، بلکه مطلقا در صدد تفاهم با دیگری نیز نمی باشد و بالاخره هیچ کس از هیچ چیز مطمین نیست. وجه مشترک همه لجاجت است. پیر مرد یادگار گذشته ها، یادگار عهد رادیو و روزنامه است. نوجوانان و کودکان (ترمه و سمیه) روی به آینده ی دارند که مبهم تر از هر چیزی است و در عین حال به اندازه هر کس دیگری زنجیر گذشته بر دست وپایشان سنگینی می کند. اما همه، حتی مثبت ترین چهره های فیلم مایه های جدی از سماجت و اصرار برموضع خود را در خود نهفته دارد. به هر حال با چنین ویژگی هایی فیلم در القای این نکته که مسایل ایران همان مسایل عهد قجر است وایران در این یک قرن تاریخ خود همچنان در یک نقطه چرخیده است، بیش از انتظار کامیاب می باشد. پیام واضح فیلم این است که از زمان تماس باغرب تا کنون هیچ چیز از سر جایش تکان نخورده است، تنها تفاوت این است که ایران تکیده تر، گیج تر و سر درگم تر شده است.


«جدایی نادر از سیمین»، به راستی که همه چیز را به نقطه اول باز می گرداند، به نقطه های آغاز تماس باغرب، به عهد رفتن و بازگشتن ازفرنگ و سوغات فرنگی؛ اصلا در این فیلم همه چیز از رفتن و نرفتن به فرنگ شروع می شود و در آخر هم تکلیف این رفتن و نرفتن مشخص نمی شود.

از یک نظر شاید بتوان گفت فیلم واقعیت های ایران معاصر را نادیده گرفته است. چون نه پیش رفت هسته ای جمهوری اسلامی را می بیند؛ نه موشک هایی را که به فضا پرتاب شده است در نظر می آورد؛ نه کالاهای فکری غربی ازهرمنوتیک گرفته تا پساساختارگرایی را که روشنفکران ایرانی مطرح کردن آنها را سند مسلم اندیشیدن خود می داند، به چیزی می گیرد؛ نه از اصلاح گری دینی و پروتستانتیسم شرقی ومارتین لوتر اسلامی که در دو دهه اخیر در جمهوری اسلامی رونق داشت، نشانی دارد.

اما فیلم پیش از آنکه در پی نفی باشد در پی اثبات یک نکته خیلی ها ساده است. این نکته ساده اما مهم این است که برغم گذر زمان و تغییر نسل ها، هیچ چیز در سد سکندر "سنت" خللی وارد نکرده است و بعد از 150 سال تجدد مآبی، برای پاکیزه کردن یک بیمار فرتوت مبتلا به فراموشی، باید با توسل به مفاهیم چون "اضظرار" و ناگزیری، از روحانی جواز شرعی بگیرد. فیلم، جامعه ایرانی را در همان پیچ اول تاریخ تماس با غرب، گیج و سرگردان نشان می دهد.

فیلم «جدایی نادر از سیمین» ساده و کم ادعا است. نه از شور و شیدایی رمانتیسم در آن اثری است و نه از سمبولیسم روشنفکرانه که اکنون کلیشه های نخ نما شده است، نشانی دارد. اما به دلیل بار و بن مایه تاریخی که دارد غنی و پرمایه است؛ اثری است بی تردید هنرمندانه، موفق و ماندگار.



نظرات وارده دریادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.

وصال سیمین با جلال

Posted: 13 Mar 2012 07:32 AM PDT

سعید حجاریان
خانم دانشور می‌گفت که « که هنرمند باید همواره روزنه‌ای از امید باقی بگذارد.»


بر حسب وظیفه، لازم می‌دانم که در سوگ صاحب «سووشون» چند کلمه‌ای را قلمی کنم. نوجوان بودم که جلال آل‌احمد به رحمت ایزدی پیوست. جنازه‌اش را به مسجد کوچکی در اول پاچنار آوردند و در آنجا وی را غسل دادند. اولین بار خانم دانشور را آنجا دیدم. سپس پیکر مرحوم آل‌احمد روانه مسجد فیروزآبادی در شهر ری شد؛ همان‌جا که خلیل ملکی در زیرزمینش آرمیده است.


بعدها وقتی وارد دانشگاه شدم، هر وقت که از کلاس‌های خشک فنی خسته می‌شدم، به صورت مستمع آزاد در کلاس خانم دانشور، که در دانشکده ادبیات زیبایی‌شناسی درس می‌داد، شرکت می‌کردم. ایشان وسواس عجیبی در تدریس داشت. تمام اسلایدهایش را از قبل آماده می‌کرد و با دقتی وصف‌ناپذیر آنها را برای دانشجویان توضیح ‌می‌داد. به یاد دارم برای توضیح سبک کوبیسم، نقاشی‌های پیکاسو را انتخاب کرده بود و در هر مورد نظرات دانشجویان را نیز جویا می‌شد. یک‌بار وقتی یکی از نقاشی‌ها به نظرم خیلی عجیب آمد، ایستادم و گفتم که انگار این خری است با موهای دم‌اسبی! ایشان خندید و گفت که باید کم‌کم با سبک پیکاسو آشنا شوی تا حس زیبایی‌شناسی‌ات تقویت شود. البته در تریای دانشکده فنی نقاشی بزرگی از تابلوی «گرونیکا» وجود داشت که من کاملا با آن احساس هم‌دلی می‌کردم، اما اسلایدهای خانم دانشور خیلی به نظرم عجیب و غریب می‌آمد و تا زمانی‌که وی به تشریح آنان نمی‌پرداخت متوجه زیبایی آنها نمی‌شدم.


یک‌بار ایشان سر کلاس گفتند که وظیفه هنرمند فقط این نیست که از سیاهی‌ها و تباهی‌ها بگوید. ایشان با این سخن تلویحا ‌می‌خواست به شعرا و نقاشان آن زمان تعریضی زده باشد. می‌گفت که وقتی داستان‌های «داستایوفسکی» را می‌خوانید، مثلا‌در صحنه‌ای نشان می‌دهد که در پاییز سرد روسیه، کالسکه‌ای در غروب حرکت می‌کند و در میان استپ‌ها و جنگلزارها می‌گذرد. اسبی لاغر ارابه را می‌کشد و زنی با لباس مندرس داخل کالسکه نشسته است. اما درمیان همه این اوضاع سیاه و تباه، یکمرتبه می‌گوید که در بغل زن کودکی با گونه‌های گل‌انداخته قرار دارد. خانم دانشور می‌گفت که «نگاه کنید، داستایوفسکی فضا را کاملا ‌تیره‌وتار نشان داده است اما یک رنگ قرمز را به نشانه شادی، جوانی و نشاط و امید داخل این تصویر تیره جا داده است. ایشان می‌گفت که هنرمند باید همواره روزنه‌ای از امید باقی بگذارد.»


بعد از انقلاب نیز خیلی‌ها تلاش کردند تا درس‌های ایشان گردآوری شده و به صورت مدون، چاپ شده و در اختیار علاقه‌مندان قرار گیرد اما متاسفانه نشد که نشد. حالا هم که ایشان درگذشته‌اند شنیدم که متولیان امر که سال‌ها با نشر آثار خانم دانشور مخالفت کرده بودند قول داده‌اند که به آثار منتشر نشده ایشان جواز چاپ دهند، اما ای‌کاش «این زودتر می‌خواستی حالا چرا؟ »

به هر حال اکنون که خانم دانشور در میان ما نیست، امیدوارم که خداوند وی را غریق رحمت واسعه خویش کند و در آن دنیا با محبوبش، جلال آل‌احمد، مانوس و محشور بفرماید؛ ان‌شاءالله.


منبع: شرق


نظرات وارده دریادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.

به یاد مادرم

Posted: 13 Mar 2012 07:25 AM PDT

اشرف منتظری
مادرم هرگز خیال نمی کرد افرادی فرصت طلب که هیچ سابقه ای در مبارزه وانقلاب نداشته اند وارث انقلاب گردند.


درآستانه دومین سال درگذ شت خدیجه ربانی با نویی فداکار ومبارز ، همسر با وفای مرحوم آیت الله منتظری می باشیم . مادرم عمربابرکت خود را در کنار پدر همراه با سختی ها وتنگ دستی ها ودر نهایت توأم با ناراحتی های ناشی از مبارزات پدرم در رژیم گذشته گذ راند . وی سالهای سخت زندان وتبعید وشکنجه های پدر وبرادرم شهید محمد رابا سربلندی ومقاومت وصبر و امید به آینده ای درخشان تحمل نمود وکوچک تربن ضعف وعقب نشینی از خود نشان نداد و پیوسته همسران دیگر زندانیان سیاسی را به صبر ومقاومت دعوت می نمود .

مادر م درتمام عمر خود با همان روحیه ساده زیستی وخصلت مردمی خانوادگی که داشت زندگی نمود وحاضر نشد مانند بعضی اقران خود از کلفت و کمک کار برای کارهای داخل خانه حتی در دوران پیری وداشتن امراض مختلف بهره ببرد واصرار آشنایان ودوستان را پاسخ منفی میداد. وی در دوران تبعیدهای پدرم همواره در کنارش شریک سختی ها وناملایمات ایشان بود وسختی آن دوران را برای پدرم تا حدی سهل وآسان می نمود.


آقای هاشمی رفسنجانی می گوید: به دیدن آیت الله منتظری در تبعیدگاه سقز رفته بودم . گفتند : ایشان بهمراه همسرشان رفته اند بر سر جوی آبی لباسها را بشویند. رفتم به سراغ آنها دیدم همسر آقای منتظری لباسها را میشوید وآقای منتظری آنها را در آب سرد جوی آب میکشد. ایشان این منظره را باتعجب بسیار یاد میکرد.


این بانوی مبارز دردوران مبارزات گذشته علاوه بر کمکهای مخفی در امر مبارزه به پدر وبرادرم ، از کمک به خانواده های زندانیان سیاسی و همدردی با آنان ونیز مرمت زخمی شدگان در تظاهرات خیابانی دریغ نمی کرد .آری تلاشهای این مادر مبارز به امید برقراری نظامی عادلانه وحق طلب ورساندن مردم به حقوق خود بود و هرگز خیال نمی کردنظام وانقلابی که دستاورد مبارزات هزاران نفر از زن ومرد مانند اوست بزودی دچار انحراف ولغزشها گردد و افرادی فرصت طلب که هیچ سابقه ای در مبارزه وانقلاب نداشته اند ، وارث انقلاب وخون شهدای عزیز آن گردند و اهداف اصولی انقلاب و ارزش های مورد نظر را به فراموشی بسپرند.

مادر صبور ومبارزم فکر نمیکرد کار جمهوری اسلامی که با خون شهدای گرانقدر وزندانها وتبعیدهای عزیزانی پا گرفت، به آنجا برسد که دومین فرد انقلاب پنج سال در حصر وحبس خانگی به سر برد وچندین مرتبه خانه وکاشانه و دفتر او مورد حمله مدعیان دروغین انقلاب قرار گیرد و وسائل واثاثیه آن شکسته وتخریب و وجوه شرعیه مردم به غارت برده شود و چاپ و نشر آثار علمی وکتابهای او ممنوع گردد.

اوهرگز پیش بینی نمی کرد در جمهوری اسلامی صدها فعال سیاسی به جرم آزادی خواهی ، حق طلبی وحق گویی ودفاع از حقوق مردم واصرار بر اصلاح امور کشور زندانی ودربند یا حصر وگرفتار انواع محرومیت ها و سختی ها گردند و خانواده های آن عزیزان در فراق آنان با انواع ناملایمات دست وپنجه نرم کنند . جایش خالی وراهش پررهرو باد.

اما تلخی همه این مصیبت ها چون در راه برقراری حق وعدالت ورضایت پروردگار ودر منظر اوست با توکل به خداوند قادر وایمان به وعده های راستین وقطعی او که فرمود : "ولینصرن الله من ینصره : به یقین هرکس خدا را یاری کند خداوند اورا یاری خواهد کرد "، شیرین خواهد بود .
به امید روزی که این وعده قطعی الهی محقق شده وملت مظلوم ما یاری خداوند قادر را باردیگر مشاهده نماید .



 

بیانیه جمعی از فعالین ملی- مذهبی و نهضت آزادی درباره شرکت محمد خاتمی در انتخابات

Posted: 13 Mar 2012 06:52 AM PDT

جــرس: در ادامه انتقادات مردمی به سید محمد خاتمی به دلیل شرکت وی در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی، گروهی از فعالان ملی مذهبی خارج از کشور، با انتشار بیانیه ای، ضمن نقد عملکرد رئیس جمهور سابق، که علیرغم تاکید خود بر "عدم شرکت در انتخابات غیر آزاد"، در این عرصه حضور پیدا کرد، خواستار حفظ شان و حضور خاتمی در جبهه مردمی برای دستیابی به آزادی شدند.


بنا به گزارش های رسیده به جرس، در بیانیه این فعالان ملی مذهبی و اعضای خارج از کشور نهضت آزادی همچنین آمده است:
"ما به عنوان جمعی از دوستان دلسوز آقای خاتمی ، از طرفی نقد و گلایه مشفقانه به ایشان را ضروری دانستیم و از طرف دیگر خواستیم از دوستان جوان تری که در این مواقع دچار یاس و انفعال می شوند، هم چنین از عزیزان دیگری که ابراز خشم و عصبانیت می کنند خواهش کنیم اندازه نگه دارند و در حس درونی و بیان بیرونی خود مصالح ملک و ملت را بیشتر در نظر داشته باشند. از دوست گرانقدرمان آقای خاتمی نیز می خواهیم ایشان هم اندازه نگه دارند و در طرح نظرات و مواضع خود نسبت به رویداد های آینده و توانمندی های متناسب با هر مواجهه سیاسی ، پیش بینی واقع بینانه تری را لحاظ فرمایند."


متن کامل این بیانیه انتقادی، که نسخه ای از آن در اختیار جرس قرار گرفته، به شرح زیر است:


به نام خدا

اندازه نگه داریم!

در حالی که انتخابات نمایشی و فرمایشی به عرصه همسویی بخشی از نیروهای اصلاح طلب و تحول خواه تبدیل شده و در بسیاری از شهرهای بزرگ و کوچک میزان مشارکت مردم در انتخابات کاهش چشمگیری نسبت به دوره های قبل داشت و این روند می توانست ( و می تواند ) هشدار و زنگ خطری برای حاکمیت نظامی – امنیتی باشد ؛ متاسفانه خبر رای دادن آقای خاتمی در رسانه ها به تیتر اول اخبار تبدیل شد و مسائل اصلی تری را تحت الشعاع خود قرار داد. این رخداد غیر منتظره را از دو زاویه می توان مورد نقد و بررسی قرار داد : تغییر موضع ناگهانی آقای خاتمی و عکس العمل معترضین.


۱- نقد آقای خاتمی- بدیهی است آقای خاتمی (به سان هر شهروند آزاد دیگر) این حق را دارند که هر مشی سیاسی که ترجیح می دهند را در پیش گیرند. بحث و بررسی در باره نظرات و مشی سیاسی ایشان موضوع مستقلی است که اینک نیازی به ورود به آن نیست، آن چه جای نقد و گله مندی دوستانه دارد؛ یکی به لحاظ ارزش های اخلاقی در عرصه سیاست است که ایشان برخلاف مواضع و مواعد گذشته انتظار نبود در اخذ رای شرکت می کردند. پرواضح است که عموما از تعیین شرط های ایشان برای شرکت در انتخابات و سکوت تاییدآمیزشان در برابر بیانیه های دوستان اصلاح طلب آزاد یا زندانی خود، این استنباط را داشته و دارند که نظر ایشان عدم حضور در پای صندوق رای بوده است. اگر ایشان در این مدت معنا و منظور دیگری را مد نظرداشته اند، باید به صراحت با همگان مطرح می کردند.


نقد دوم ما به رفتار جمعی و سازمانی ایشان است. در یک حرکت جمعی، که خوشبختانه این بار به هم سویی وسیعی میان ایرانیان منتقد و معترض تبدیل شد، هیچ فردی، به خصوص اگر مورد ارجاع و توجه جمعی قرار گیرد، شایسته نیست به صورت فردی و بدون مشورت جمعی (با دیگرانی که در آن تصمیم گیری سهیم بوده اند ) تصمیمی بگیرد و با ندیده گرفتن توافق های قبلی ناگهان آن را به اجرا بگذارد. سخن از محتوای مباحث ایشان نیست ، که خود جای بحث موافق و مخالف فراوانی است، بلکه سخن بر سر روش ها و شیوه های عمل و رفتار است .


ما به لحاظ ارزش های دینی و اخلاقی، که آقای خاتمی را متصف و مشهور به آن می شناسیم ، وفای به عهد، مقاومت و صبوری در برابر فشارها و ناملایمات، قبول هزینه های مجاهدت در راه حق و رایزنی و مشورت را جزء اساسی ترین ارزش های رفتار سیاسی می دانیم.


بدیهی است گله مندی و نقد ما به آقای خاتمی به هیچ وجه انکار خدمات گذشته (و انشاءالله آینده) ایشان نیست (و نخواهد بود). آقای خاتمی و دولت ایشان، که خود برآمده از تحولات بنیادی کشور ما و مطالبات مشارکت جویانه جامعه تحول یافته ایران بود، خدمات ارزنده و ماندگاری به ویژه در حوزه آزادی های نسبی سیاسی و فرهنگی داشته اند. هم چنین ایشان قدم های ارزنده ای در ثبات اقتصادی و اصلاح روابط بین الملل در جهت ایجاد تعامل، صلح و گفتگوی تمدن ها برداشته اند که جای تقدیر دارد. ضمن آنکه ممکن است نقدهائی جدی نیز به برخی رفتارها و رویکردهای ایشان، که عموما معطوف به تردیدها و عدم ایستادگی بر مواعد و مواضع است، وجود داشته باشد.


۲- موضعگیری های مخالف – تصمیم غیر منتظره آقای خاتمی از طرفی موجب یاس و نومیدی و از طرف دیگر برانگیزنده خشم و پرخاش ، به ویژه در میان نسل جوان حاضر درجنبش سبز و صحنه های فداکاری و ایثار شد. حافظه تاریخی نشان می دهد که مبارزات آزادی خواهانه در سرزمین ما از این فراز و نشیب ها بسیار داشته است و اگر با افراد و روندها، واقع بینانه برخورد شود و در ستایش و نقد از افراط خود داری گردد، به سود منافع ملی ومصلحت خود اشخاص است. نه دوستان ستایشگر آقای خاتمی باید توقعی بیش از واقع داشته و ایشان را فراتر از آنچه بوده وهستند، و در بیانیه توضیحی اخیر خود برآن تصریح کرده اند، می نشاندند (و بنشانند) و نه منتقدان ایشان چنان راه افراط در پیش گیرند که مردم و مبارزه مردمی را از ظرفیت و توانمندی های خاص و مشخص ایشان محروم سازند.


ما به عنوان جمعی از دوستان دلسوزآقای خاتمی ، از طرفی نقد و گلایه مشفقانه به ایشان را ضروری دانستیم و از طرف دیگر خواستیم از دوستان جوان تری که در این مواقع دچار یاس و انفعال می شوند، هم چنین از عزیزان دیگری که ابراز خشم و عصبانیت می کنند خواهش کنیم اندازه نگه دارند و در حس درونی و بیان بیرونی خود مصالح ملک و ملت را بیشتر در نظر داشته باشند. از دوست گرانقدرمان آقای خاتمی نیز می خواهیم ایشان هم اندازه نگه دارند و در طرح نظرات و مواضع خود نسبت به رویداد های آینده و توانمندی های متناسب با هر مواجهه سیاسی ، پیش بینی واقع بینانه تری را لحاظ فرمایند.


در پایان، به ویژه خطاب به دوستان معترض به ایشان باید یادآور شویم ما هم چنان آقای خاتمی را یکی از سرمایه های اجتماعی و ملی مردم خود می دانیم که با قدر و اندازه خاص، اما ارزشمندشان باید در جبهه مردم و مبارزه برای آزادی و عدالت و سربلندی ملت ایران حفظ شوند.

22 اسفند 1390


سید کوهزاد اسماعیلی - مهدی اقدم - عبدالعلی بازرگان - ایرج باقرزاده – فرزانه بذرپور- پروین بختیارنژاد – محمد برقعی - هوشنگ تبریزی – محمد باقرتلغری زاده - رضا جعفریان - رضا حاجی – محمد رهبر - علی سرداری - پیام سعیدی - لیلا شکوهی – محمد صابر- ارشاد علیجانی - رضا علیجانی - احد فضیلی - آزاده فضیلی - هادی کحال زاده - علی کلایی - پروین کهزادی - الهه گلکار- یاسر معصومی- پیمان ملاذ - مهدی ممکن - مجتبی نجفی - مهدی نوربخش – احمد هادوی - حسن یوسفی اشکوری

 

 

جلوگیری از مراجعه ابوالفضل قدیانی به پزشک متخصص قلب

Posted: 13 Mar 2012 07:52 AM PDT

  جرس: ماموران زندان از اعزام ابوالفضل قدیانی به دکتر قلب خودداری کردند.  

 به گزارش کلمه، ابوالفضل قدیانی که بدنبال مشکلات و نارسایی های قلبی قرار بود برای ادامه معالجات خود به دکتر متخصص قلب مراجعه کند، با خودداری ماموران زندان رو به رو شد.

در تماسی که خانواده این زندانی سیاسی با دادستانی داشتند، آنها مدعی شده اند که مجوز این اعزام را از طریق نمابر به زندان اوین ارسال کرده اند، اما مسئولان زندان ادعا کرده اند که تاکنون مجوزی دریافت نداشته اند.

ماه پیش، ابوالفضل قدیانی بعلت وخامت حال جسمی به بخش سی سی یو بیمارستان مدرس منتقل شده بود. وی پس از دو هفته بستری بودن در بیمارستان در حالی به زندان برگشت که همچنان اطرافیان از وضعیت جسمی وی نگران بوده و احتمال هر اتفاقی را وقتی تحت نظر پزشک نباشد می دهند.

قدیانی ۶۳ ساله در حال حاضر با ناراحتی قلبی، بیماری حاد پرکاری تیرویید، پروستات و چندین بیماری دیگر دست و پنجه نرم می کند. وی اخیرا علاوه بر مشکلات قلبی با کاهش شدید وزن نیز رو به رو بوده است.

عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی آذر ماه سال جاری در حالی که دوران محکومیتش به پایان رسیده بود بار دیگر محاکمه شد و بنا بر حکم جدید و به اتهام “توهین به رهبری” به سه سال زندان دیگر محکوم شد.

ابوالفضل قدیانی اولین بار در دی ماه ۸۸ بازداشت و به اتهام توهین به رییس دولت به یک سال حبس محکوم شده بود.

این مبارز دوران ستمشاهی که ۴ سال در زندان های ساواک شکنجه شده و مقاومت کرده بود، در دادگاهی که در شعبه‌ی ۱۵ دادگاه انقلاب برایش تشکیل شده بود، شرکت نکرده و آن را غیر قانونی خوانده بود.

عضو ارشد و دربند سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی با ارئه ی لایحه ای گفته بود دادگاه سیاسی، عقیدتی باید علنی و با هیئت منصفه باشد، بنابراین دادگاه غیرقانونی و مجری آن مجرم است.

ابوالفضل قدیانی سال گذشته قبل از بازگشت به زندان گفته بود: احمدی نژاد دروغگو، ریاکار، مستبد، قانون گریز و قانون ستیز است و اینها صفات حقیقی اوست. اینها را در دفاعیه ام و در دادگاه گفتم. من به احمدی نژاد فحش ندادم فقط صفات های او را برشمردم و مواردی که من گفتم توهین نبوده انتقاد بوده است.

مجلس اختیارات وزیر نفت را گسترش داد

Posted: 13 Mar 2012 05:59 AM PDT

واگذاری امتیازات نفت و گاز بدون تشریفات

جــرس: با تصویب مواد دیگری از طرح تعیین وظایف وزارت نفت توسط مجلس شورای اسلامی، اختیارات گسترده تری برای وزیر نفت در نظر گرفته شد، تا بدین ترتیب، وزیر نفت بتواند بدون برگزاری تشریفات مناقصه، امتیاز بهره برداری از میادین مشترک نفت و گاز را به موسسات و افرادی که در نظر دارد واگذار کند.


به گزارش ایلنا، روز سه شنبه، ۲۳ اسفند، نمایندگان مجلس هشتم شورای اسلامی، با تصویب ماده ۱۱ طرح وظایف و اختیارات وزارت نفت، حق واگذاری و اجرای طرح های مربوط به اکتشاف، توسعه، تولید، تعمیر و نگهداشت میادین مشترک نفت و گاز را به وزیر نفت دادند و به این ترتیب، تصویب کردند که اقدام در این زمینه "با رعایت آیین نامه معاملات شرکت ملی نفت ایران از شمول قانون برگزاری مناقصات مستثنی" شود.


به این ترتیب، وزیر نفت می تواند بدون برگزاری تشریفات مناقصه، امتیاز بهره برداری از میادین مشترک نفت و گاز را به موسسات و افرادی که در نظر دارد واگذار کند.


در بخش دیگری از این طرح که روز سه شنبه به تصویب رسید، وزارت نفت اجازه یافت کالاها و ماشین آلات مورد نیاز در اجرای طرح های مربوط به این ماده را بلافاصله پس از ثبت در مبادی ورودی و قبل از پرداخت مالیات و حقوق و هزینه های گمرکی ترخیص کند.


براساس بخش دیگری از مصوبات روز سه شنبه مجلس، وزیر نفت به عضویت شورای اقتصاد در می آید.


علاوه بر این، وزارت نفت اجازه یافته است تا بدون الزام به رعایت قانون خدمات مدیریت کشوری ناظر بر شرایط استخدام و حقوق کارکنان دولت، آئین نامه خاصی را برای استخدام و پرداخت حقوق و مزایای "آن دسته از کارکنان شرکت های تابعه نفت که در واحدهای عملیاتی و تخصصی شاغلند" تهیه و به تصویب هیات وزیران برساند.


گفتنی است، در جلسه روز پنجشنبه مجلس، محمدرضا خباز، اختیارات گسترده ای را که در طرح مجلس برای وزیر نفت تصویب شده مورد انتقاد قرارداد و گفت: "اگر دولت چنین لایحه ای برای این منظور می آورد چنین اختیاراتی برای وزارت نفت در نظر نمی گرفت که مجلس در نظر گرفته است."


خباز با اشاره به اینکه وزیر فعلی نفت از اعضای سپاه پاسداران و به این ترتیب مورد توجه نمایندگان است، گفت: "اگرچه رستم قاسمی یک وزیر بسیجی و معتقد است، اما نمی توان چنین اختیاراتی را به هر وزیر نفتی واگذار کرد."


مصطفی کواکبیان، نماینده سمنان، اختیارات وزیر نفت در واگذاری طرح های اکتشاف را مورد سئوال قرار داد و گفت: "ماده ۱۱ طرح عملا یک نوع اختیار خاصی به دوستان وزارت نفت می دهد تا بدون هرگونه مناقصه، اقداماتشان را انجام دهند."

کواکبیان گفت که استدلالی که برای تصویب این ماده از طرح ارائه شده این بوده است که برگزاری مناقصه زمان‌بر است اما برگزاری مناقصه را ایجاد رقابت دانست و گفت: "این استدلال درست نیست و اگر راه را برای شکوفایی مناقصه ها باز نکنیم، در میادین مشترک نمی توانیم استفاده خوبی داشته باشیم."


هنوز تمامی مواد طرح وظایف و اختبارات وزارت نفت تصویب نشده اما پیش از این، نمایندگان مجلس با تصویب مواد دیگری از آن، سمت ریاست مجمع عمومی نمایندگان صاحبان سهام شرکت های اصلی تابعه وزارت نفت، از جمله شرکت ملی نفت را به وزیر نفت واگذار کردند.


این سمت پیش از این متعلق به رئیس دولت بود.


به گفته مدافعان طرح تعیین وظایف و اختیارات وزارت نفت، تصویب این طرح، راه را برای تدوین اساسنامه جدید شرکت ملی نفت ایران و نظارت بیشتر بر آن هموار می سازد.


تا قبل از انقلاب سال ۱۳۵۷، تصمیم گیری و مدیریت اجرایی مجموعه صنایع نفتی در دست شرکت ملی نفت ایران، به عنوان یک نهاد تجاری بخش عمومی، بود و وزارت دارایی به عنوان نماینده دولت، مسئولیت سیاسی ابن بخش را برعهده داشت.


عواید این شرکت به عنوان بخشی از فعالیت های اقتصادی دولت از طریق واریز به خزانه، در اختیار وزارت دارایی قرار می گرفت و دولت می توانست از این منابع استفاده کند.
به گفته برخی کارشناسان، هدف از این ترتیبات این بود که فعالیت های تجاری صنعت نفت براساس ملاحظات اقتصادی صورت گیرد و تابع ملاحظات سیاسی نباشد.


بر اساس این گزارش، منتقدین طرح مذکور می گویند با اجرایی شدن این طرح، تصمیم گیری های تجاری در بخش نفت بیش از گذشته تابع ملاحظات سیاسی می شود و در این زمینه، نسبت به حضور گسترده برخی تشکیلات و نهادهای متنفذ حکومتی در فعالیت های پرسود تجاری در بخش نفت هشدار داده و به خصوص به افزایش مشارکت شرکت های وابسته به سپاه پاسداران اشاره کرده اند.

 

گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل، از یافته های جدید خود در مورد ایران خبر داد

Posted: 13 Mar 2012 05:51 AM PDT

جــرس: به گزارش منابع بین المللی، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران از یافته هایی در نقض حقوق بشر توسط جمهوری اسلامی خبر داد.


به گزارش رادیو فردا، احمد شهید که در نوزدهمین نشست حقوق بشر در ژنو سخن می گفت، افزود از ماه سپتامبر (برابر با شهریورماه) گذشته تا کنون انجام اعدام ها در ایران به نحو چشمگیری افزایش یافته است.


گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل گفت درخواست های مکرر وی برای بازدید از ایران توسط مقام های جمهوری اسلامی بی پاسخ مانده است.


از موارد نقض حقوق بشر در ایران که احمد شهید از آن ها نام برده می توان به بازداشت خودسرانه روزنامه نگاران، صدور احکام سنگین برای وکلای مدافع حقوق بشر و اجرای خشونت بار مجازات ها اشاره کرد.


این مقام بین المللی، هفته گذشته گزارش تازه ای را در مورد وضعیت حقوق بشر در این کشور منتشر کرد و آنرا به سازمان ملل ارجاع داد.

شهید در این گزارش از عدم همکاری مقامات جمهوری اسلامی گلایه کرده و گفته بود با درخواست او برای سفر به ایران موافقت نکرده اند.

مقامات جمهوری اسلامی همچنین به درخواستهای فوری نهادهای سازمان ملل در باره موارد نقض حقوق بشر پاسخ نداده اند.


شهید از نظام قانونی ایران و تلاش نهادهای قانون گذاری برای تصویب قوانینی که به گفته او به محدود کردن حقوق شهروندان می انجامد انتقاد کرده است.


مقامات ارشد جمهوری اسلامی، طی روزهای اخیر گزارش احمد شهید را "اتهام زنی بی اساس" عنوان کرده و ایران را "پرچمدار حقوق بشر" خواندند.


علاءالدین بروجردی رئیس‌ کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز، با اشاره به گزارش اخیر احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر، گفت: از اولین روزی که احمد شهید به عنوان گزارش‌گر سازمان ملل معرفی شد حدس می‌زدیم که ایشان مامور آمریکایی‌ها باشد اما بعد از ارائه چند گزارش از وی، به ماموریت او از سوی آمریکا اطمینان پیدا کردیم.


 

محکومیت کوهیار گودرزی به تحمل ۵ سال حبس تعزیری و تبعید به زندان زابل

Posted: 13 Mar 2012 05:35 AM PDT

پروین مخترع به جریمه نقدی محکوم شد

جــرس: به گزارش منابع حقوق بشری، کوهیار گودرزی، فعال حقوق بشر و عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر به پنج سال حبس تعزیری و تبعید به زندان شهرستان زابل محکوم شده است.


به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر این حکم روز چهارشنبه هفته گذشته در محل دادگاه انقلاب به وی ابلاغ شده است. پیش از این قاضی پیرعباسی به وکیل گودرزی اعلام کرده بود که وی به 6 سال حبس تعزیری محکوم شده است.
وکیل کوهیار گودرزی، نیز ضمن اظهار تعجب از صدور چنین حکمی، اعلام کرد که پیش از این از سوی قاضی شعبه 26 دادگاه انقلاب، حکم گودرزی 6 سال حبس تعزیری اعلام شده بود.


کوهیار گودرزی، عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر، روز 9 مردادماه در تهران بازداشت شد و بیش از 2 ماه در سلول انفرادی به سر برد. وی به مدت 3 ماه از حق تماس تلفنی با خانواده‌ی خود محروم بود، و هم‌اکنون حدود 7 ماه است که در بند 209 زندان اوین به سر می‌برد و از انتقال وی به بند عمومی جلوگیری شده است.


هم‌چنین پروین مخترع، مادر وی نیز که یک روز پس از بازداشت پسرش، دستگیر شده بود، همچنان دربند عمومی زندان کرمان نگهداری می‌شود. وی از سوی دادگاه انقلاب کرمان به تحمل 23 ماه حبس تعزیری محکوم شد که این حکم در دادگاه تجدیدنظر به حبس تعلیقی تبدیل شد.


پروین مخترع، در هفته‌ی گذشته نیز بار دیگر در دادگاه عمومی کرمان مورد محاکمه قرار گرفت و از سوی دادگاه به پرداخت 5 میلیون و چهارصد هزار تومان وجه نقد، محکوم شده است که در صورت پرداخت این مبلغ از زندان آزاد خواهد شد.
 

رئیس کل بانک مرکزی برداشت از حساب بانکها را به گردن دولت انداخت

Posted: 13 Mar 2012 05:31 AM PDT

جــرس: رئیس کل بانک مرکزی برداشت این بانک از حساب بانکها را به گردن دولت انداخت و آنرا بابت مابه‌التفاوت نرخ ارز دریافتی و بنا به درخواست کمیته پنج نفره ساماندهی بازار ارز (دولتی ها) و لازم الاجرا بودن این تصمیم به دلیل تصویب در هیئت دولت اعلام کرد.


به گزارش مهر، جلسه تبادل نظر در مورد مسایل جاری بانکها با حضور رئیس کل ، اعضای هیئت عامل ، مدیران عامل بانکها و ‌مدیران کل و مدیران بانک مرکزی در محل این بانک تشکیل شد.


محمود بهمنی درخصوص برداشت اخیر بانک مرکزی از حساب بانکها اظهار داشت : بنا به درخواست کمیته پنج نفره ساماندهی بازار ارز از بانک مرکزی مبنی برپرداخت مابه التفاوت نرخ ارز از سوی بانکها و لازم الاجرا بودن این تصمیم به دلیل تصویب در هیئت دولت ، بانک مرکزی طی بخشنامه ای به بانکها از آنها خواست تا موارد مصرف ارز خریداری شده از بانک مرکزی را ارائه نمایند، لیکن این درخواست از سوی برخی بانکها بی پاسخ ماند و بانک مرکزی نیز ناگزیر به کسر مبالغ مورد نظر از حساب آنها شد.


بهمنی همچنین اظهارداشت : درصورت ارائه آمار و ارقام عملکرد از سوی بانکها طی روزهای پایانی سال ، مبالغ کسر شده مجدداً‌ به حساب آنها مسترد خواهد شد.


وی با بیان این مطلب که بانک مرکزی همانند سنوات قبل ، امسال نیز به برگزاری این جلسه مبادرت کرده است ، گفت: مهمترین مسئله در حال حاضر در نظرگرفتن تمهیدات لازم به منظور تجهیز خودپردازها ، تامین پول مورد نیاز مردم و تعیین کشیک بانکها برای ایام تعطیل سال جدید به منظور ارائه هرچه بیشتر خدمات به مشتریان بوده و این امر یکی از اولویتهای شبکه بانکی است.


گفتنی است، این روزها نحوه برداشت دولت از حساب بانکها بابت مابه‌التفاوت ارز دریافتی به سوژه داغ و نخست رسانه‌های کشور تبدیل شده است.


ماجرا از این قرار است که چهارشنبه گذشته خبرگزاری مهر ابتدا گزارش داد که کمیته پنج نفره ارزی دولت تصمیم گرفته است که از بانکها بابت ارزهایی که از بانک مرکزی گرفتند، مابه‌التفاوت دریافت کند.


در پی انتشار این گزارش، برخی رسانه‌ها با انتشار اخباری، گزارش را با شک و تردید مواجه کردند اما گزارش بعدازظهر چهارشنبه مبنی بر اینکه "بانک مرکزی دوشنبه از حساب بانکها پول برداشت کرده است"، ماجرا را وارد فاز جدیدی کرد.


ساعتها پس از انتشار گزارش، سرانجام بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای، برداشت از حساب بانکها بابت مابه‌التفاوت ارز دریافتی را به طور رسمی تائید کرد.


در ادامه، کانون بانکهای خصوصی و عده‌ای از حقوق دانان سهام دار بانکهای خصوصی در نامه‌های جداگانه‌ای به محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی نسبت به این اقدام دولت اعتراض کردند و نمایندگان مجلس هم به رئیس دولت و وزیر امور اقتصادی و دارایی در این باره تذکر کتبی دادند.

 

سخنگوی وزارت خارجه: نشست اتمی با ۱+۵ احتمالا در ترکیه خواهد بود

Posted: 13 Mar 2012 05:21 AM PDT

جــرس: سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، روز سه شنبه اعلام کرد "از جمله مكان‌هایی كه به طور رسمی پیشنهاد برگزاری نشست آینده ایران و گروه ۱+۵ مطرح شده استانبول تركیه است كه باید منتظر توافق نهایی طرفین مذاكره‌كننده در مورد زمان و مكان دور جدید مذاكرات ماند."


به گزارش مهر، رامین مهمانپرست در نشست هفتگی خود با خبرنگاران گفت که مكاتبات اخیر سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی و كاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، راه از سرگیری گفت‌وگوهای دو جانبه را هموار کرده است.


وی در این آخرین نشست خبری خود در سال نود، در رابطه با اقدام پارلمان مصر در تصویب قطع صادرات گاز به اسرائیل و اخراج سفیر اسرائیل اظهار داشت: انتظاری که از کشورهای منطقه به ویژه کشورهایی که با بیداری مواجه اند می رود، همین است.

وی اضافه کرد: مردم وقتی در کشورهای مستقل اداره کشور را به دست می گیرند به دلیل قطع وابستگی حاضر نیستند جنایت های اسرائیل را تحمل کنند و اقدام پارلمان مصر عکس العمل طبیعی ملت ها در مقابله با جنایتکاران است.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: اقدام مجلس مصر اقدامی است که از طرف ملت ما منطقی و با احساس مسئولیت شناخته می شود .


غربی ها رو سیاه تر می شوند
وی همچنین در رابطه با محاکمه وزیر خارجه انگلیس در دادگاه عالی لندن به اتهام مشارکت در قتل تبعه پاکستانی بر اثر حمله هواپیماهای بدون سرنشین بیان داشت: جنایات آمریکا، انگلیس و ناتو متاسفانه در منطقه ما به بهانه های مختلفی صورت می گیرد و سربازان آنها دست به کشتار مردم می زنند که نمونه آن را اخیرا در افغانستان شاهد بودیم.


برگزاری قریب الوقوع نشست با ۱+۵
‌رامین مهمانپرست در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری فرانسه درباره زمان و مکان برگزاری این نشست افزود: ‌همواره آمادگی خود را برای آغاز دور جدید این مذاکرات اعلام کرده ایم و با توجه به مکاتبات میان اشتون و جلیلی فکر می کنم این نشست به زودی برگزار شود .

وی درباره مکان این نشست نیز گفت ‌:برخی کشورها در این باره اعلام امادگی کردند که هنوز قطعی نشده اما یکی از جاهایی که آمادگی اش رسما اعلام شده استانبول بوده است که به توافق طرفین بستگی دارد .

مهمانپرست افزود : البته انتخاب مکان برگزاری این نشست کار سختی نیست.


میزان غنی سازی بحثی فنی است
سخنگوی وزارت خارجه ایران، در پاسخ به سوال دیگر این خبرنگار مبنی بر این که ایران در مذاکره با ۱+۵ چه موضعی درباره میزان غنی سازی خواهد داشت ؟ گفت :‌این موارد در زمان برگزاری نشست دنبال می شود .


وی افزود: ‌به طور کلی همه کشورها در قالب معاهده ان پی تی و در قبال تعهداتشان ،‌همانطور که نباید به سمت اهداف نظامی هسته ای حرکت کنند اما حق بهره برداری از دانش هسته ای را برای مصارف صلح آمیز دارند .


مهمانپرست گفت ‌:میزان غنی سازی برای فعالیت های صلح آمیز موضوعی فنی است و کارشناسان تشخیص می دهند که چه میزان فعالیت غنی سازی در دایره فعالیت های صلح آمیز تعریف می شود .


وی افزود: غنی سازی ‌تا هر میزانی که صلح آمیز بودن را تهدید نکند به معنای این است که جزو حقوق کشورها محسوب می شود .


مهمانپرست ادامه داد: میزان غنی سازی موضوعی فنی است که کارشناسان آن را تشخیص می دهند که چه میزان در دایره فعالیت صلح‌آمیز تلقی می شود و تا زمانی که میزان غنی سازی تهدیدکننده امنیت کشورها نباشد جزو حقوق همه کشورهای متعهد به ان پی تی خواهد بود.


بیشترین همکاری را با آژانس داشته ایم
خبرنگاری پرسید اخیرا شاهد سه ضلعی گزارش مغرضانه دبیرکل آژانس ، تهدید های آمریکا و اسرائیل و مطرح کردن دوباره پرونده حقوق بشر در سازمان ملل هستیم، آیا این فعالیت ها بر مذاکرات آینده ۱+۵ با ایران تأثیر خواهد گذاشت؟که مهمانپرست در پاسخ، گفت: فعالیت هایی که کشورمان در زمینه هسته ای دارد در چارچوب مشخص تعریف شده صلح آمیز همراه با نظارت آژانس و بازرسان آژانس بوده است و ما خودمان را متعهد به ان پی تی می دانیم و فکر می کنیم باید از حقوق خودمان نیز کاملاً برخوردار باشیم. بنابراین فعالیت های ما در چارچوب تعریف شده خود ادامه دارد.


بازرسی از پارچین به معنای پذیرش پروتکل الحاقی نیست
خبرنگاری سئوال کرد آژانس دو بار از سایت پارچین بازدید کرد اما اخیراً درخواست بازدید دوباره از پارچین را مطرح کرده است، آیا پذیرفتن بازدید از سایت پارچین به معنای پذیرفتن پروتکل الحاقی از سوی ایران محسوب می شود یا خیر؟که سخنگوی وزارت خارجه پاسخ داد : قبلا دو بار از سایت پارچین بازدید به عمل آمده است اما اگر باز هم درخواست بازدیدی وجود داشته باشد باید این درخواست در چارچوب مشخص تعریف و معلوم شود که این بازدیدها به چه منظوری صورت می گیرد و تا کی ادامه خواهد داشت.


وی افزود : اگر پس از بازدید ابهامات برطرف شد نتیجه بعدی چه خواهد بود و چه تأثیری در پرونده خواهد داشت؟


مهمانپرست افزود: این موضوع به هیچ وجه به معنای پذیرفتن پروتکل الحاقی نیست، و این پروتکل به صورت داوطلبانه توسط کشورها به اجرا در می آید اما معنایش می تواند این باشد که کشور ما با حسن نیت رفتار می کند.


دانش هسته ای در ایران نهادینه شده
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اظهارات اشتون در خصوص ترغیب ایران برای دست برداشتن از فعالیتهای هسته ای گفت : زمان برخی اظهاراتی که صورت می گیرد مربوط به چند سال پیش است و الان جمهوری اسلامی ایران فعالیت هسته ای خود را به صورت بومی و کامل در همه زمینه ها دنبال میکند.


مهمانپرست افزود : این دانش در ایران نهادینه شده و از نیازهای اولیه کشور برای توسعه است ، در بخشهای مختلف هم شاهد آثار این فعالیتها بوده ایم و در آینده نیز از این دانش برای توسعه کشور بیشتر استفاده می کنیم .


اصل نشست زیر سئوال نرود
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره موضوع مذاکره در نشست آینده گفت : موضوع مذاکرات باید با توافق دو طرف و در چارچوبی مشخص انجام شود و بعید می دانم بحثهایی مطرح شود که اصل نشست را زیر سوال ببرد.


وی تاکید کرد: فعالیتهای هسته ای ما زیر نظر ان پی تی و آژانس بین المللی انرژی اتمی صورت می گیرد و این از حقوق ماست و آن را ادامه می دهیم .


قوه قضائیه مستقل عمل می کند
خبرنگاری از مهمانپرست پرسید : اخیراً شاهد مواضع متناقض مقامات امریکایی در خصوص حمله به ایران هستیم، در همین حال هم برخی کارشناسان به بروز اختلاف میان امریکا و اسرائیل در خصوص حمله به ایران اذعان دارند نظر شما چیست؟

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ تصریح کرد: درباره تهدید به حمله، قبلاً هم نظرمان را اعلام و اینگونه اظهارات را بیشتر جنگ روانی و غیرمنطبق با شرایط و واقعیت های جمهوری اسلامی ایران عنوان کرده بودیم.


وی افزود: یکی از اهداف فشارهای تبلیغاتی و جنگ روانی تأثیرگذاری آن بر میزان مشارکت مردم در انتخابات بود و فکر می کنم دنیای غرب باید متوجه این نکته شده باشد که هر موقع فضای تبلیغاتی سنگین تری علیه ملت ما ایجاد و سعی کند به جنگ روانی بپردازد ملت ما انگیزه بیشتری برای مشارکت در اداره کشور پیدا می کند.


وی مدعی شد: مشارکت ۶۴ درصدی ملت در انتخابات مجلس شورای اسلامی نشان دهنده این است که تبلیغات آنان مؤثر بوده و توانسته اند کمک کنند تا مردم ما مشارکت بیشتری داشته باشند و ما بیشتر از این ،‌ این تهدیدات را دارای خاصیت نمی دانیم.


امریکایی ها از هر حکمی که صادر می شود استقبال کنند
رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت خارجه در پاسخ به سئوال دوم این خبرنگار مبنی بر اینکه آمریکا از نقض حکم اعدام حکمتی جاسوس دستگیر شده سیا استقبال کرده است و آیا پیام جدیدی از دولت آمریکا برای ایران از برخی کانالها ارسال شده یا خیر؟ گفت: در خصوص اینکه مقامات امریکایی از نقض حکم اعدام حکمتی استقبال کرده اند به هر صورت این پرونده قضایی است و رویه خودش را طی می کند و هر حکمی صادر شود باید مقامات امریکایی و سایر کشورها از آن استقبال کنند.


مهمانپرست افزود: این احترامی است که باید به استقلال قوه قضاییه کشور ما گذاشته شود همانطور که در همه کشورها قوه قضاییه باید به صورت مستقل کار خود را انجام دهد و در کشور ما هم این پرونده رویه خود را دارد.


همه پرسی سوریه نقطه عطف بود
یکی از خبرنگاران در رابطه با سوریه سئوال کرد که مهمانپرست در این رابطه گفت: موضع ایران در خصوص مسائل سوریه مشخص است ما همانطور که در همه کشورها از مطالبات مردمی حمایت می کنیم معتقدیم اگر مطالبات مردمی وجود دارد باید رسیدگی شود و گام های خوبی در خصوص اصلاحات در این کشور انجام شده به ویژه همه پرسی قانون اساسی نقطه عطف آن به حساب می آید اما هر نوع مطالبات باید در قالب مسالمت آمیز و به دور از خشونت انجام شود و اگر در این چارچوب باشد از آن حمایت خواهد شد. از طرفی مسائل نیز باید بدون دخالت خارجی دنبال شود.


تضعیف مقاومت یعنی حمایت از اسرائیل
دستیار ویژه وزیر خارجه جمهوری اسلامی، در خصوص فشارها به سوریه گفت: جریان مقاومت باید مورد حمایت قرار گیرد. خیلی توطئه ها به دنبال تضعیف مقاومت است. هر جریانی که به تضعیف مقاومت کمک کند معنای دیگرش این است که از اسرائیل حمایت می کند. ما از حامیان اولیه مقاومت بوده و خواهیم بود.


مهمانپرست در پاسخ به سئوال دیگری در رابطه با فعالیت کاروان اعزامی به بیت المقدس که قرار است از ایران نیز عبور کند، گفت: ما از این حرکت ها حمایت می کنیم.


تداوم رایزنی بین تهران و مسکو
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سئوالی در رابطه با روابط ایران و روسیه و رفت آمد مقامات دو کشور، روابط ایران و روسیه را راهبردی عنوان کرد و گفت: ایران و روسیه دو کشور مهم و تاثیرگذار در منطقه هستند و رایزنی دو کشور در خصوص تصمیماتی که گرفته می شود مهم است و در خیلی از موضوعات مقامات دو کشور ایران و روسیه اشتراک نظر دارند و ما به رایزنی خود ادامه می دهیم.


لابد آگاه بوده است!
خبرنگاری گفت اخیرا یک منبع آگاه از هموطنان خواسته است که در ایام نوروز با توجه به بدرفتاری های ماموران و مقامات آذربایجانی با شهروندان ایرانی از سفر به این کشور خودداری کنند آیا این موضوع را تایید می کنید و توصیه ای به مردم دارید؟! که مهمانپرست از او پرسید این را یک منبع آگاه گفته که خبرنگار تایید کرد و مهمانپرست در پاسخ به او گفت: خب لابد آگاه بوده است.


مهمانپرست گفت: توصیه ای من دارم این است که مردم ما اهل سفرند و به کشورهای مختلف سفر می کنند توصیه می کنیم که مراقب خودشان باشند تا به آنها خوش بگذرد.


خیلی سئوال می توان طراحی کرد!
خبرنگار شبکه البلادی عراق از سخنگوی وزارت خارجه سئوال کرد اگر بشار اسد سرنگون شود سیاست ایران در منطقه چگونه خواهد بود که سخنگوی وزارت خارجه با خنده گفت: خیلی از این سئوالات می شود طراحی کرد.

این خبرنگار بار دیگر سئوال خود را تکرار کرد که مهمانپرست با خنده گفت: همان موقع می گوییم صبور باشید.


کنایه مهمانپرست به برخی کشورهای حامی حمله به سوریه
سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی در رابطه با اظهارات برخی کشورها مبنی بر لزوم مداخله نظامی در سوریه، گفت: دنبال کردن رویه دخالت خارجی در کشورها ممکن است عواقبی برای خود این کشورها در مصالح داخلیشان داشته باشد.


مهمانپرست با کنایه گفت: عموما کشورهایی با مداخله نظامی به کشورهای دیگر حمایت می کنند که نگرانند همه چیز آرام شود و حواس به کشور آنها جمع شود و برای اینکه موضوع را گم کنند بحث حمله به کشورهای دیگر را مطرح می کنند.


ایران ، قربانی تروریسم
در ادامه نشست خبری سخنگوی وزارت امورخارجه ، فارس درباره گزارش اخیر احمد شهید گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل درباره ایران پرسید که مهمانپرست در پاسخ گفت : در خصوص گزارشهای حقوق بشری علیه کشورمان که توسط گزارشگر ویژه اعلام شده ، فکر می کنم تا زمانی که اینگونه اقدامات بخواهد با اهداف سیاسی انجام شود و منابعی که در اختیار این افراد برای قضاوت خودشان و ارائه گزارش های حقوق بشری آنها عنوان می شود منابع گروه های تروریستی باشد چیز دیگری غیر از این گزارش های غیرواقعی دریافت نخواهیم کرد.


مهمانپرست افزود : به هیچ وجه اینگونه گزارش ها را درست نمی دانیم و این شکل عملکرد درباره پرداختن به مسئله حقوق بشر را نادرست می دانیم.


اسرائیل فرار به جلو می کند
خبرنگار روزنامه تهران تایمز در رابطه با مطلب منتشر شده در روزنامه حریت چاپ ترکیه مبنی بر اینکه اسرائیل در رابطه با حمله به دیپلمات های اسرائیل در ترکیه توسط عوامل جمهوری اسلامی هشدار داده است، تصریح کرد: اتهامات اسرائیل نسبت به ما، به تحولات منطقه بر می گردد و به فعالیت عوامل اطلاعاتی اسرائیل و در مداخله ای که در ترور دانشمندان ما داشته اند و با وجه به ضربه های سنگینی که به این رژیم وارد شده است دست به تبلیغات در کشورهای مختلف زدند و می خواهند مظلوم نمایی کنند.


مهمانپرست اقدام اسرائیل در اتهام زنی به ایران را فرار به جلو اعلام کرد و گفت: آنها برای مخفی نگه داشتن اقدامات تروریستی خود دست به اتهام زنی می زنند.


ماجرای بسته بندی میوه ایرانی در عراق
خبرنگاری در رابطه با خبر رسانه های عراقی مبنی بر اینکه ایران میوه های صادراتی خود را با برگه های قرآن بسته بندی کرده سئوال کرد که سخنگوی وزارت خارجه در این رابطه توضیح داد: بحث این نیست. چون مردم ما با بازارچه های مرزی آشنایی دارند و ممکن است در بسته بندی از مجلات و روزنامه ها و نشریاتی استفاده شده باشد که برخی آیات قرآنی نیز ممکن است در آنها بوده باشد و بی دقتی در این رابطه انجام شده باشد که احتیاج به دقت دارد و البته مردم عراق با حساسیت موضوع را دنبال می کنند که قابل درک است و مردم خود ما نیز نسبت به این موضوعات حساسیت دارند. اما اینکه ایران میوه های صادراتی را اینگونه صادر بکند به هیچ وجه درست نیست و قطعا این خبر صحت ندارد.