جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


گلشن ِ آرزوها

Posted: 05 Mar 2012 09:09 AM PST

مهران رفیعی

چون صبح دمد, گلشن ِ این خانه ببینی

داغ ِ سیهی در دل هر لاله نبینی

بر گِرد گلان گردش پروانه ببینی

از چرخش تیغی تو دگر سایه نبینی

در پرتو آن مهر دو صد هاله ببینی

در شبنم ِ پاکی تو رخ ِ ژاله نبینی

از گلبن ِخوبان ِ چمن خوشه بچینی

بر هر گذری خسته و آزرده نبینی

 

نظرات وارده دریادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.
 

دشنام به هاشمی رفسنجانی

Posted: 05 Mar 2012 06:51 AM PST

پاسخگویی به پرسشگران و مقلدان آیت الله منتظری در مقابل درب پلمب شده

Posted: 05 Mar 2012 06:26 AM PST

 جـــرس: در پی تداوم پلمب بیت و دفتر مرحوم آیت الله العظمی منتظری و عدم امکان تماس و دسترسی مقلدین، علاقمندان و پرسشگران به این دفتر، منابع خبری گزارش داده اند که پاسخ دهندگان این دفتر، به دلیل پلمب شدن اتاق محل پاسخگوئی، طی روزهای گذشته در محوطه پادری نشسته و به سؤالات پاسخ می دهند.


به گزارش صفحه فیس بوک محسن بیات، فرزند آیت الله بیات زنجانی، این مرجع تقلید مردمی طی روزهای اخیر مجددا از آن محل دیدار داشته و با آقای احمد منتظری به گفتگو پرداخته اند.


گفتنی است، در پی حملات نیروهای امنیتی و دادگاه ویژه روحانیت به بیت و دفتر آیت الله العظمی منتظری و پلمب بخشی از آن محل و همدردی با بیت آن مرحوم، چند روز پیش نیز آیت الله بیات زنجانی با احمد منتظری، دیدار و گفتگو کرده بود.

 


دادستان کل کشور: دادگاه اختلاس نه تنها فرمایشی نیست، بلكه كاملا جدی و واقعی است

Posted: 05 Mar 2012 05:53 AM PST

جـــرس: سخنگوی قوه قضاییه از برگزاری دومین جلسه رسیدگی به پرونده اختلاس بزرگ، موسوم به "فساد عظیم بانكی" در تاریخ 21 اسفندماه خبر داد.


دادستان کل کشور همچنین با بیان اینکه "قانون به ما این اجازه را نمی‌داد جلسه دادگاه به طور مستقیم پخش شود"، مدعی شد: "این دادگاه نه تنها فرمایشی نیست، بلكه كاملا جدی و واقعی است و اگر هر سایت، نشریه یا هر تریبونی در مورد اعلام فرمایشی بودن این دادگاه مرتكب تخلفی شود به آن رسیدگی خواهد شد. "


به گزارش ایسنا، غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در این زمینه تصریح كرد: اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، دومین جلسه رسیدگی به پرونده فساد عظیم بانكی در تاریخ 21 اسفندماه در دادگاه انقلاب برگزار می‌شود.


وی یادآور شد: این جلسه ادامه رسیدگی به پرونده كسانی است كه برایشان كیفرخواست صادر شده است.


پول زیادی بیرون نرفته است
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره حجم مقدار پول خارج شده از كشور در پرونده فساد بانكی اخیر گفت: تا جایی كه ما بررسی كرده‌ایم، از طریق ال. سی های داخلی پول قابل توجهی از كشور خارج نشده است اما پول‌های دیگری از طریق صرافی‌ها از كشور خارج شده كه در دست بررسی است. الان حداقل هنوز برای ما روشن نشده است چون این گروه یك خزانه‌داری كل ایجاد كرده بودند و تفكیك نمی‌كردند برای هر پولی كه بابت هر LC می‌گیرند آن را در جای خودش مصرف كنند.


اژه‌ای تصریح كرد: در مورد این پرونده چندین بار توضیح داده‌ام كه به لحاظ گستردگی ابعاد و حجمی كه داشت، امكان نداشت همه پرونده را یك‌جا به دادگاه بفرستیم چون این كار شاید یك سال طول می‌كشید لذا سعی كردیم آن مقدار را كه قابل تفكیك است جدا كنیم و همان مقدار را به دادگاه بفرستیم.


در مورد جهرمی..
وی ادامه داد: با این وجود گاهی اوقات از قول من اسم‌هایی را می‌آورند در حالی كه من اسم كسی را نبرده‌ام. ممكن است در سوال، اسم كسی باشد اما در جواب من اسم كسی برده نمی‌شود. بارها عرض كردم در این پرونده از كسانی كه در مظان اتهام هستند برخی نمایندگان مجلس هم وجود دارند. سوال شد آیا این نمایندگان به خاطر این مسائل ردصلاحیت می‌شوند كه من پاسخ دادم تایید یا رد صلاحیت به عهده ما نیست؛ لذا نه اسمی از نماینده‌ای بردیم و نه اسمی از غیر نماینده. بر همین اساس خواهشم این است كه مطالب به نحو صحیح منعكس شود.


دادستان كل كشور افزود: یكی از خبرگزاری‌ها البته اسم نبرده اما از قول یك مقام عالی قضایی نوشته است فلان مسئول اجرایی احضار شده، از او بازجویی شده و او به گرفتن فلان مبلغ اعتراف كرده است؛ در صورتی كه این كذب محض است. نه آن فرد احضار شده، نه از او بازجویی شده و نه اصلا در این پرونده به چیزی كه در این گزارش آمده متهم است. این مساله هم آن رسانه را مخدوش می‌كند، هم طبیعی است بحث تكذیب پیش بیاید و هم ممكن است آن فرد از رسانه شكایت كند.


نمی دانم در مورد خاوری و هاشمی به نتیجه می رسیم یا نه
محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی در رابطه با اقدامات دستگاه قضایی برای بازگرداندن خاوری و مهدی هاشمی نیز گفت: در مورد فرد اولی كه اسم بردید بارها گفته‌ام كه از طریق اینترپل و مقامات كشور كانادا اقدام شده كه نمی‌دانم به نتیجه‌ای می‌رسد یا نه ولی ما اقداماتمان را انجام داده‌ایم و این آزمونی است برای مدعیان مبارزه با فساد و پلیس بین‌الملل. در مورد فرد دوم هم من اطلاعی ندارم كه از طریق اینترپل اقدام شده است یا خیر.


خبرنگاری با اشاره به برگزاری جلسه اول دادگاه فساد اقتصادی گفت كه برخی رسانه‌ها این دادگاه را فرمایشی قلمداد كرده‌اند، آیا این مصداق نشر اكاذیب است یا خیر؟ كه محسنی اژه‌ای پاسخ داد: تعبیر روشنی جلوی چشم من نیست كه بگویم اتهامی بر آن بار است یا خیر اما این جفاست كه چنین چیزهایی مطرح شود.


وی ادامه داد: از روزی كه این پرونده به تهران فرستاده شد، همكاران ما حتی در روزهای تعطیل سر كار بودند و نتیجه‌اش را هم می‌بینید. اگر با توجه به حجم و پیچیدگی این پرونده تلاش همكاران وجود نداشت، این نتیجه حاصل نمی‌شد. دادگاه هم به طور علنی برگزار شد، البته قانون به ما این اجازه را نمی‌داد كه جلسه دادگاه به طور مستقیم پخش شود اما صرف نظر از این مسائل، این دادگاه نه تنها فرمایشی نیست، بلكه كاملا جدی و واقعی است و هر مقدار جرمی برای هر فردی در هر رده‌ای اثبات شد با او برخورد قاطع صورت خواهد گرفت. اگر هر سایت، نشریه یا هر تریبونی مرتكب جرم و تخلفی شود نیز به آن رسیدگی خواهد شد.


خبرنگاری در مورد شكایت دیوان محاسبات علیه اقدامات مالی دولت پرسید كه سخنگوی دستگاه قضایی در پاسخ گفت: دیوان محاسبات در همه دوره‌ها وظیفه‌اش این است كه بررسی كند و چنانچه به تخلفی رسید به دستگاه متخلف تذكر دهد و آن را به مجلس گزارش كند. اگر جرمی مشاهده كند، آن را به دستگاه قضایی نیز گزارش می‌دهد و این در همه دوره‌ها كم و بیش وجود داشته است.


وی افزود: ‌به طور طبیعی این گزارش‌ها باید اسناد و مدارك داشته باشند و اگر اتهام ثابت شد، پرونده به دادگاه می‌رود چون در خیلی از موارد ممكن است فرد در نگاه اول متهم باشد اما بعد از ارائه توضیحات یا اسناد و مدارك، رفع اتهام صورت گیرد.


سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینكه آیا در پرونده فساد بانكی متهمان جدیدی مطرح هستند؟ گفت: رییس یكی از شعبات بانك ملی كه مدتی در بازداشت بوده است، مطالب جدیدی را عنوان كرده و طبیعی است با اطلاعات جدیدی كه به دست می‌آید، افرادی به متهمان اضافه شوند.


وی افزود: من همین‌قدر عرض می‌كنم كه رییس یكی از شعبات بانك ملی كه مدتی در بازداشت است، طی یكی دو روز گذشته با یكی از بستگان خود ملاقات كرده و بستگانش به او گفته‌اند چرا مطالبی نمی‌گویی و این فرد بعد از این همه مدت كه بازداشت بوده، تازه مطالب جدیدی را گفته است و طبیعی است كه با اطلاعات جدید، افراد دیگری به متهمان اضافه شوند.


تخلف های انتخاباتی
خبرنگاری در مورد میزان تخلفات انتخاباتی سال جاری پرسید كه محسنی ‌اژه‌ای پاسخ داد: تخلفات انتخاباتی نسبت به سال قبل بسیار كمتر بوده است. نامزدها تخلف در برخی تبلیغات داشتند، بعضی تبلیغات را زودرس شروع كردند و دو سه مورد هم بعضی افراد در مورد نحوه تبلیغ شكایت داشته‌اند.


وی اظهار كرد: یك مورد خاص هم وجود داشت كه پرونده آن هم احتمالا در حال رسیدگی است و آن فردی بود كه می‌خواست سر بعضی از نامزدها را كلاه بگذارد و از بعضی‌ها هم پول گرفته است. این فرد با عناوین مجعول از بعضی از كسانی كه رد صلاحیت شده‌اند یا احساس می‌كردند رد صلاحیت می‌شوند، پول گرفته و گفته تایید صلاحیت شما را تضمین می‌كنم. در این زمینه گزارشاتی رسید و بر همین اساس، این فرد شناسایی و دستگیر شد.


دادستان كل كشور خاطرنشان كرد: مواردی هم در رابطه با اختلافات بین نامزدها وجود داشته است. تعدادی شكایت علیه نشریات و سایت‌ها نیز وجود داشته كه این موارد كم بوده است. در بعضی موارد هم خود مدعی‌العموم از برخی سایت‌ها شكایت كرده كه موارد آن هم محدود بوده است.


خبرنگاری سوالی در مورد كشف دو بمب در تهران كه یكی از آنها در روز انتخابات صورت گرفته است، پرسید كه محسنی‌اژه‌ای گفت: یكی از آنها خیلی مورد مهمی نبود و شاید تعبیر بمب خیلی بر آن صدق نمی‌كند ولی به هر تقدیر كسی در این رابطه فعلا دستگیر نشده است.


پرونده مرتبطان با بی‌بی‌سی در مرحله رسیدگی است
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی در مورد انجام عملیات چشم روباه توسط سپاه و آخرین وضعیت متهمان به ارتباط با بی‌بی‌سی اظهار كرد: برای افرادی كه با جریانات ضد انقلاب و بی‌بی‌سی تحت عنوان خبررسانی اقدامات خلاف قانونی را انجام می‌دادند و آنها را همراهی می‌كردند، پرونده‌هایی تشكیل شده است و افرادی را با حكم قضایی دستگیر كرده‌اند و پرونده‌هایشان در حال رسیدگی است.


دیوان عالی كشور حكم اعدام «امیر میرزایی حكمتی» را نقض كرد

Posted: 05 Mar 2012 05:35 AM PST

جـــرس: سخنگوی قوه قضاییه از نقض حكم پرونده «امیرمیرزایی حكمتی» در دیوان عالی كشور خبر داد.


به گزارش ایسنا، غلامحسین محسنی اژه‌ای در نشست خبری‌اش با نمایندگان رسانه‌های گروهی در مورد پرونده«امیر میرزایی حكمتی» جاسوس آمریكایی در دیوان عالی كشور گفت: تا آنجا كه در ذهنم است به این حكم در دیوان عالی كشور اعتراض شد. دیوان از آن نقص گرفت و پرونده را برای رسیدگی به شعبه هم‌عرض فرستاده است."


بر اساس این گزارش، «حكمتی» 28 ساله، مقیم ایالت میشیگان، چندی قبل توسط ماموران وزارت اطلاعات به اتهام همكاری با سازمان سیا بازداشت شده بود.


در جلسه‌ محاكمه نیز پس از قرائت كیفرخواست صادره از سوی دادسرای عمومی و انقلاب تهران، «میرزایی حكمتی» به دفاع از خود پرداخت .


خانواده وی هرگونه اتهام جاسوسی را تکذیب کرده و خواستار لغو مجازات اعدام و آزادی وی شده اند.


احمدی نژاد تا ۲۴ اسفند برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان به مجلس می رود

Posted: 05 Mar 2012 05:16 AM PST

جـــرس: یک عضو هیئت رئیسه مجلس گفت که رئیس‌ دولت تا ۲۴ اسفند برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان به صحن علنی می‌آید.


به گزارش فارس، حسین سبحانی‌نیا عضو هیئت رئیسه مجلس با اشاره به ادامه بررسی طرح سؤال نمایندگان از رییس دولت گفت: زمان حضور محمود احمدی‌نژاد در صحن علنی هنوز قطعی نشده است، اما وی تا چهارشنبه هفته آینده یعنی ۲۴ اسفندماه در صحن حاضر خواهد شد.


عضو هیئت رئیسه مجلس تصریح کرد: البته هنوز اینکه رئیس‌ دولت این هفته یا هفته آینده به صحن بیاید، مشخص نشده و باید این مسئله در هیئت رئیسه مورد بحث قرار گیرد.


سبحانی‌نیا تأکید کرد: اگرچه وی باید تا پایان هفته آینده به صحن بیاید ولی هنوز نظر دولتی‌ها در این باره اخذ نشده است.


همزمان مصطفی رضا حسینی قطب آبادی نماینده شهر بابک و سخنگوی کمیته طراحان سوال از رئیس دولت در گفت و گو با شفاف نیوز  در خصوص زمان بررسی سوال از رییس دولت در مجلس گفت: بررسی سوال از احمدی نژاد در دستور کار این هفته مجلس قرار دارد و سوال از رییس دولت حتما در مجلس هشتم بررسی می شود.


وی با بیان اینکه امضا کنندگان و کمیته شش نفره پیگیری سوال از رییس دولت همچنان مصر هستند که سوال انجام شود، تاکید کرد: سوال از رییس دولت را به نفع نظام می دانیم. حال که انتخابات عالی و طبق خواست رهبری برگزار شد، این امر می طلبد که مردم اعتمادشان به قوای نظام و مسئولین بیشتر شود و لازمه این امر انجام وظیفه بدون در نظر گرفتن مسایل سیاسی است.


سخنگوی کمیته طراحان سوال از رئیس دولت تصریح کرد: هدف ما آمدن احمدی نژاد و پاسخگویی به سوالات است که این اقدام برای نظام و تنقیح افکار عمومی است. سوال از رییس دولت نشان می دهد که همه باید قانون را اجرا کنند و کسی حق ندارد به تعبیر خود قانون وضع کند و یا قانونی که وضع شده را نادیده بگیردچرا که نبود قانون یعنی هرج و مرج.


رضا حسینی با ابراز امیدواری نسبت به حضور رییس دولت جهت پاسخگویی به سوالات گفت: باید وی برای پاسخگویی به سوالات به مجلس بیاید.


در همین زمینه دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه سوال از رئیس دولت وظیفه مجلس است، اظهار داشت: دولت باید در مقابل سوال نمایندگان پاسخگو باشد، چرا که با این کار هم دولت حواسش را بیشتر جمع می کند تا خوب کار کند و هم مجلس تکلیف خودش را ادا کرده است.



محسن رضایی در خصوص حضور رئیس جمهور در مجلس و سوال نمایندگان ملت از وی اظهار داشت: سوال از رئیس دولت توسط نمایندگان یک موضوع عادی است و نباید آن را به یک پدیده غیرعادی تبدیل کرد.

 

سازمان تامین اجتماعی جولانگاه سیاسی و حیاط خلوت سیاسیون نیست

Posted: 05 Mar 2012 05:08 AM PST

واکنش ها نسبت به انتصاب سعید مرتضوی

جـــرس: در پی اعلام قطعی شدن انتصاب سعید مرتضوی به ریاست سازمان تامین اجتماعی، معاون دبیر کل خانه کارگر تاکید کرد که "سازمان تامین اجتماعی جولانگاه سیاسی و حیاط خلوت سیاسیون نیست."


این فعال کارگری با انتقاد از عملکرد دولت در خصوص عدم ثبات مدیریتی سازمان تامین اجتماعی که باعث شده است سازمان با کاهش درآمد و کسری بودجه مواجه شود، گفت: در طی سه سال گذشته هر سال با کاهش قابل توجه میلیاردی بودجه در سازمان مواجه بوده‌ایم که علت اصلی این کسری بودجه بی‌ثباتی مدیریتی در حوزه کلان سازمان تامین اجتماعی است.


همزمان خبرگزاری ایلنا، با اظهار نظر معاون دبیرکل خانه کارگر، ۱۴نفر از نمایندگان مجلس به احمدی نژاد برای پرهیز از انتصاب سعید مرتضوی به عنوان مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی تذکر دادند.


احمد توکلی، غلامرضا مصباحی‌مقدم، مرتضی آقاتهرانی، الیاس نادران، اسماعیل کوثری، بیژن نوباوه، زهره الهیان، فاطمه رهبر، پرویز سروری نمایندگان تهران و آشتیانی نماینده قم، نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه، رحیمی نماینده ملایر، محمد دهقان نماینده طرقبه و چناران و شهریاری به احمدی نژاد در زمینه انتصاب سعید مرتضوی به عنوان مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی تذکر دادند.


حسین سبحانی نیا عضو هیئت رئیسه مجلس نمایندگان تذکر این نمایندگان به احمدی نژاد برای پرهیز از انتصاب سعید مرتضوی به عنوان مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با توجه به مغایرت این انتصاب با مواد ۵۲ و ۵۳ قانون مدیریت خدمات کشوری و عدم تجربه و تخصص او، را قرائت کرد.


به گزارش ایلنا، حسن صادقی، معاون دبیر کل خانه کارگر افزود: متاسفانه نگاه سیاسی که دولت به این صندوق دارد باعث شده است که ما شاهد گسست در مدیریت کلان تامین اجتماعی باشیم.


او با اشاره به تغییرات مدیریتی پی در پی سازمان به طوری که ظرف ۷سال ۷ مدیر عامل تامین اجتماعی تغییر کرده‌اند، عنوان کرد: سازمانی که گستره فعالیت جمعیتی بالغ بر ۷ میلیون و پانصد هزار نفربیمه‌ای دارد و با بار مالی حدود ۲۰ میلیارد تومان پرداختی در سال و بخش اقتصادی عظیمی همانند شرکت سرمایه گذاری شستا که سالانه بالغ بر ۴ هزار میلیارد تومان سود استیصال شده به سازمان بر می‌گرداند، متاسفانه نگاه دولت نسبت به این صندوق نگاه آینده نگری نبوده است.


به گفته وی سازمان باید از هر آسیبی ایمن باشد و از تغییر مدیریتی مصون نگاه داشته شود چرا که آینده سازمان تامین اجتماعی و هدف آن برای دولت مهم نیست و اگر هم مهم باشد نگاه دولت سیاستی توام با منفعت طلبی است.
او اضافه کرد: هیچ دلیل روشنی از ناحیه دولت مبنی بر این تغییرات زود هنگام برای اغنای جامعه کارگری ارائه نمی‌شود.


صادقی مهم‌ترین عامل تغییر مدیریتی را فشار بدهکاران صندوق تامین اجتماعی دانست و عنوان کرد: به نظر می‌رسد از عوامل دیگر تغییر مدیریتی افراد و گرو‌ه‌ها و وزارت خانه‌هایی هستند که بدنبال تصرف املاک و اموال صندوق تامین اجتماعی هستند.


وی با بیان اینکه در حال حاضر ما شاهد یک ثبات مدیریتی در سایر صندوقهای مدیریتی هستیم افزود: این صندوق‌ها یک چهارم جمعیت و گستردگی خدماتی در حوزه‌های مختلف نسبت به تامین اجتماعی را ندارند.
این فعال کارگری با بیان اینکه امروز ما شاهد معرفی فرد سیاسی دیگری در راس سازمان هستیم افزود: همانطور که ما شاهد برکناری مدیر عامل قبلی با انگیزه سیاسی بودیم امروزه نیز با انگیزه سیاسی یک فرد سیاسی در راس سازمان معرفی می‌شود.


او در ادامه گفت: اگر این روند ادامه داشته باشد برای صاحبان سرمایه تامین اجتماعی یک راه بیشتر باقی نمی‌ماند و آن هم اینست که خود از منافع و سرمایه خود یعنی سازمان تامین اجتماعی دفاع نمایند و اجازه ندهند دولتی که هیچ تعهدی بر این سازمان احساس نمی‌کند با تغییرات زود هنگام سیاسی مدیریت کلان سازمان هر روز استرس بر پیکره کارکنان و جامعه هدف مورد حمایت وارد نماید.


صادقی در تشریح دلایل مخالفت کارگران با انتصاب مدیران سیاسی در سازمان تامین اجتماعی عنوان کرد: وقتی که با مدیریت کلان سازمان سیاسی برخورد می‌شود آن شخص سیاسی با مدیریت کارآمد میانی و پائینی سازمان تامین اجتماعی برخورد سیاسی خود را شروع می‌کند و اینچنین یک سازمان بیمه‌گر به سازمانی سیاسی بدل می‌شود.


او گفت: می‌بایستی توجه داشت که سازمان تامین اجتماعی جولانگاه سیاسی و حیات خلوت سیاسیون نیست چرا که سازمان تامین اجتماعی یک صندوق تخصصی با سرمایه و نیروی عظیم تحت عنوان متخصص بیمه‌ای و درمانی است، لذا اگربنا باشد تغییراتی صورت بگیرد باید از درون سازمان انجام شود.


او گفت:جامعه کارگری به عنوان صاحبان سرمایه تامین اجتماعی کسی را در راس مدیریتی سازمان می‌خواهد که مطالبات کارگران را  پیگیری کند.


سید محمد خاتمی: از موضع اصلاح طلبی جهت شرکت در انتخابات اقدام کردم

Posted: 05 Mar 2012 04:51 AM PST

اقدام من از منش و بینش سیاسی و فکری و آن چه به آن باور دارم ریشه می گیرد
جرس:سید محمد خاتمی، رئیس جمهور سابق ایران در واکنش به انتقادات و اظهار نظرها پیرامون حضورش در انتخابات روز جمعه، ضمن تشکر و استقبال از اظهار نظر و تحلیل های منتشر شده در رسانه ها و فضای مجازی اعلام داشت: در فضای رسانه ای، از جمله پایگاه اطلاع رسانی کلمه و از سوی فعالان سیاسی و اجتماعی و دوستداران اصلاحات، بخصوص جوانان عزیز در داخل و خارج، حضور من در انتخابات مجلس با ابهام ها، پرسش ها، انتقادها و اعتراض ها مواجه شده است که از جمله اصحاب کلمه بخشی از آن را به من منعکس کرده اند.  

وی در پاسخ به این واکنش ها در توضیحی نوشته است: اقدام من از منش و بینش سیاسی و فکری من و آن چه به آن باور دارم و پای بندم ریشه می گیرد. من از موضع اصلاحات و در جهت نگاه داشت روزنه های اصلاح طلبی که آن را مهم ترین و بلکه تنها راه سربلندی کشور و دست یابی به آرمان های اصیل انقلاب و تأمین حقوق مردم و مصالح ملت می دانم و نیز برای دفع مخاطرات و تهدیدهای درونی و بیرونی اقدام کرده ام. هدف ممکن و مطلوب، بازگرداندن امور به موقعیتی است که در آن مصلحت کشور و خواست های اساسی و تاریخی مردم اصل قرار گیرد.


سیدمحمد خاتمی اظهار امیدواری کرده است که درک مشترکی از شرایطی که در آن قرار گرفته ایم به وجود آید.وی گفته است: تردیدی ندارم که احساسات و داوری ها در زمان مناسب می تواند به آنجا برسد که به جای هرگونه توجیهی، چه از سر افراط و چه از سر تفریط، درستی تصمیم هایی در جهت منافع و مصالح ملی و پیشبرد اصلاحات در درون نظام جمهوری اسلامی گرفته می شود اولویت پیدا کند و ان شاء الله گشایش در کارها فراهم آید.”


متن کامل این توضیح از وبسایت سیدمحمد خاتمی به شرح زیر است:


به نام خدا
در فضای رسانه ای، از جمله پایگاه اطلاع رسانی کلمه و از سوی فعالان سیاسی و اجتماعی و دوستداران اصلاحات، بخصوص جوانان عزیز در داخل و خارج، حضور من در انتخابات مجلس با ابهام ها، پرسش ها، انتقادها و اعتراض ها مواجه شده است که از جمله اصحاب کلمه بخشی از آن را به من منعکس کرده اند. احترام به مردم و احساسات آنان ایجاب می کند که از همین طریق دوستانه و خودمانی مطالبی را بیان کنم.


با وجود سختی و پیچیدگی این مسأله انتظار ندارم که همگان از توضیحات من قانع شوند، بخصوص که محدودیت ما در اطلاع رسانی فضایی را از هر طرف ایجاد کرده که هم توقعاتی خارج از امکانات و مصلحت مطرح می شود و هم تبیین کامل آسان نیست.


وجود چنین ابهام ها و پرسش ها در فضای عمومی به ویژه از سوی کسانی که در این سال ها متحمل مشکلات و محدودیت های گوناگون و هزینه های سنگین شده اند امری طبیعی است. من نمی توانم از کنار این پرسش ها و تحلیل ها و احساسات پاک آسیب دیده بی تفاوت بگذرم و احترام خود را به ناقدان و حتی مخالفانم تکرار نکنم. با ذکر این نکته که بحث تفصیلی در این باب به مجال مناسب تر واگذار می شود چند نکته را یادآور می شوم.


عزیزان
اقدام من از منش و بینش سیاسی و فکری من و آن چه به آن باور دارم و پای بندم ریشه می گیرد. من از موضع اصلاحات و در جهت نگاه داشت روزنه های اصلاح طلبی که آن را مهم ترین و بلکه تنها راه سربلندی کشور و دست یابی به آرمان های اصیل انقلاب و تأمین حقوق مردم و مصالح ملت می دانم و نیز برای دفع مخاطرات و تهدیدهای درونی و بیرونی اقدام کرده ام. هدف ممکن و مطلوب، بازگرداندن امور به موقعیتی است که در آن مصلحت کشور و خواست های اساسی و تاریخی مردم اصل قرار گیرد.


من براساس راهبرد اصلاح طلبانه به آشتی ملی و بازگشت به آرمان های اصیل انقلاب و قانون اساسی و ایجاد فضای همدلی و مشارکت همگان دعوت کرده و می کنم و انتظار داشته و دارم که همه با اسیر نماندن در گذشته و با نگاه به آینده روند تازه ای را در کشور آغاز کنند. تأکید اصلاح طلبی بر روندها و اقدام های قانونی و غیر خشونت آمیز به این معنا نیست که اصلاح امور کشور بدون پرداخت هزینه میسر است. اما در هر اقدام سیاسی در نظر گرفتن مصالح و شرایطی که نیروهای فعال در داخل کشور با آن مواجه اند ضرورت دارد. در مورد انتخابات مشارکت فعال و معرفی نامزد طبعاً در گرو وجود شرایط مناسب است. مصالح بزرگ تر کشور و اصلاحات مقدم بر ملاحظات شخصی است و اقتضائات خاص خود را دارد. تعیین استراتژی عدم معرفی نامزد و ارائه لیست هیچگاه به معنی تحریم انتخابات نبود و می بایست این امر را در عمل اثبات کنیم تا با گرفتن هرگونه بهانه ای از بدخواهان روزنه ای برای امکان مفاهمه بیشتر با تکیه بر حقوق و مصلحت مردم و پیشرفت واقعی کشور باز شود.


امیدوارم درک مشترکی از شرایطی که در آن قرار گرفته ایم به وجود آید. تردیدی ندارم که احساسات و داوری ها در زمان مناسب می تواند به آنجا برسد که به جای هرگونه توجیهی، چه از سر افراط و چه از سر تفریط، درستی تصمیم هایی در جهت منافع و مصالح ملی و پیشبرد اصلاحات در درون نظام جمهوری اسلامی گرفته می شود اولویت پیدا کند و ان شاء الله گشایش در کارها فراهم آید.”


سید علی خمینی: نباید در مواقع رسیدن به بن بست، به دنبال تغییر ایدئولوژی بود

Posted: 05 Mar 2012 04:39 AM PST

 جـــرس: سید علی خمینی معتقد است "در مواقع رسیدن به بن بست، نباید به دنبال تغییر ایدئولوژی بود بلکه باید سراغ تغییر افراد برویم چون ممکن است اشکال از افراد باشد نه ایدئولوژی"، و همزمان از نخبگان ایرانی و شیعیان دعوت کرده است که بدون هراس به نقد جامعه خود بپردازند تا جامعه به راه درست پیشرفت دست یابد.

 

به گزارش سایت «شفقنا»، نوه رهبر فقید جمهوری اسلامی می گوید: اگر در زمان شاه در بازار، رشوه و ربا بود، فقط در بازارِ ظلم بود اما امروز اگر در بازار، دزدی و ربا و رشوه باشد، در حکومت اسلامی است و همه به پای اسلام نوشته می‌شوند.

 

آخرین فرزند مرحوم حاج سیداحمد خمینی معتقد است باید از ابزار مدرن متناسب با فرهنگ غالب بهره جست تا جامعه بدون وادادگی در مسیر توسعه قرارنخبگان جامعه بدون هراس اشکالات را بیان کنند گیرد.

 

نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی در گفت وگو با سایت شفقنا درباره مواجهه فقه شیعه با مسایل دنیای امروز به دو رویکرد افراطی و تفریطی اشاره و بیان می کند: راه افراطی همان است که باید سرتا پا غربی شویم تا به پیشرفت برسیم و باید از آنچه داریم، جدا شویم. این گروه معتقدند مدرن شدن در جوامع سنتی با اعتقادات سنتی مثل ساختن بنای جدید بر پشت‌بام یک خانه خرابه است که در اثر این ساخته شدن، هم آن بنای سابق و هم بنای جدید، خراب می‌شوند لذا باید سرتاپا غربی شد. البته این یک دیدگاه بوده که مسلما با مکتب اسلام و خصوصا ائمه شیعه(ع) مغایر بوده است زیرا شیعه مدعی گذاره‌هایی است برای نجات بشر در تمام صحنه‌های تاریخ.


سیدعلی خمینی در ادامه به دیدگاه تفریطی موجود می پردازد و می گوید: راه تفریط، پس زدن همه مظاهر تمدن و از تمام امکانات چشم‌پوشی کردن است. امروزه به برکت انقلاب اسلامی و با گذشت زمان و تغییر فرهنگ، خیلی مسایل برای ما ساده شده است اما در گذشته‌ای نه چندان دور این طور نبوده و حتی ورود بلندگو در جوامع سنتی و روحانیون یک زمانی با مشکل روبه‌رو بوده است. اینها کوچک‌ترین مسایل مظاهر تمدنی بوده اما نگاه تفریطی در مواجهه با آن، عکس‌العمل تقابلی داشته است.

 

او با رد این راه های افراط و تفریطی، راه میانه و اعتدالی را بین اصول اعتقادی و مظاهر تمدنی پیشنهاد می دهد و در ادامه به روش جد خود اشاره و بیان می کند: شاید جمله امام مبنی بر اینکه «ما با سینما مخالف نیستیم، ما با مرکز فحشا مخالفیم»، امروز یک جمله بسیار ساده به نظر برسد اما وقتی به لحاظ تاریخی به موضوع توجه کنیم، متوجه خواهیم شد این همان راه اعتدالی است زیرا سینما به عنوان یکی از این مظاهر تمدنی ممکن بود خیلی راحت طرد شود اما راه اعتدالی این است که از این وسیله در جهت درست استفاده شود لذا گفته شد «ما با سینما مخالف نیستیم، ما با مرکز فحشا مخالفیم» و طبیعی است که امروز هم با هر کدام از این مظاهر تمدنی که در خدمت ظلم و فساد باشد، مخالفیم اما اگر همین مظاهر در خدمت عدل و صلاح باشد، با آن موافقیم.

 

انتقاد از رویکردهای تبلیغ دینی
نوه رهبر فقید جمهوری اسلامی با انتقاد از برخی رویکردهای تبلیغ دینی که با مسایل و پیشرفت های روز دنیا هماهنگ نیستند، می گوید: برخی تمامی دستاوردهای بشری را انکار و گمان می‌کنند که راه ترویج و تبلیغ دین همانی است که ۵۰۰ سال پیش بوده و راه تبلیغ دین را منحصر به منبر و خطابه می دانند در حالی که آن شیوه ها در جای خود موثر است اما چشم‌پوشی از دستاوردهای تمدن بشر مانند سینما، تلویزیون، سایت و خبرگزاری ها در تاثیرگذاری از کار و تبلیغ اندیشه‌ها، ادامه همان مسیر تفریطی است که همه را پس می‌زند.

 

او با اشاره به نوع فعالیت سایت بین المللی شفقنا (همکاری های خبری شیعه) که تلاش دارد شبکه ای از شیعیان جهان و اخبار مسلمین ایجاد کند، بیان می کند: با توجه به مدرن بودن ابزار مورد استفاده در این نوع تبلیغ و فعالیت رسانه یی، اگر گفته شود چنین فعالیتی لازم نیست و دنبال این روش نیستیم، این ادامه همان مسیر تفریطی است؛ بدون شک روش مورد استفاده در این سایت موثر است و بر تفکرات و زندگی‌ها تاثیر می‌گذارد لذا برای استفاده از مظاهر تمدنی که بعد از دوران مدرنیته و مدرنیسم، رشد یافته، راهی جز شناخت درست مدرنیته و مدرنیسم نداریم بنابراین باید آنچه از دل این فرهنگ استخراج می‌شود را ابتدا، درست شناخته و بعد آن را با فرهنگ و اعتقادات خود تطبیق دهیم و از حاصل آن در راستای توسعه عقایدمان استفاده کنیم.

 

سید علی خمینی با اشاره به تاریخچه ظهور مدرنیته در پی اقتضائات، فرهنگ و نیاز جامعه غربی در قرن ۱۶ در دو ساحت نواندیشی و نوسازی می گوید: با مشکلاتی که آن زمان جامعه غربی با آن روبه‌رو بوده، به تدریج فرآیندی شکل می‌گیرد که از آن به عنوان مدرنیته و مدرن شدن یاد می‌شود. در بعد معرفت‌شناختی مشاهده می شود مدرنیته در اندیشه ها و ایدئولوژی های بعد از خود تاثیر مستقیم گذاشته و به تدریج تفاوت بین مدرنیته و مدرنیسم به رسمیت شناخته می شود.

 

او بیان می کند: وقتی مدرنیته به ایدئولوژی تبدیل و وارد فرهنگ های مختلف می شود، در مواجهه با فرهنگ‌ها به شکل تند خود را نشان داده به شکلی که صفوفی از نظرات افراطی و تفریطی ایجاد می شود. گروهی صددرصد می خواهد مدرن شود پس سر تا پا غربی شدن را چاره کار می بیند و گروهی می خواهد مظاهر مدرنیته را نادیده بگیرد.

 

وی با اشاره به اینکه مدرنیسم فقط در مواجهه با اسلام چنین تاثیری نداشته بلکه با هر اندیشه و فرهنگی مواجه شده به دلیل فراهم نبودن مقدمات و زمینه آن، بنیان کن نشان داده، بیان می کند: اندیشه مدرنیسم با توجه به زمان و مکان بدون شک در ایجاد نظرات افراطی و تفریطی مقصر بوده زیرا در مواجهه با سایر اندیشه‌ها و هر فرهنگی بدون اینکه مقدماتش فراهم شده باشد و بدون اینکه شرایط عقیدتی، سیاسی و فکری مردمان در آن لحاظ شود، می خواهد سریع تاثیرگذار باشد.

 

او با این اعتقاد که همه “ایسم” ها به نوعی برخاسته از مدرنیسم است و این نقیصه های مدرنیستم بوده که دیگر ایسم ها از جمله سوسیالیسم و لیبرالیسم برای پوشش دادن نواقص آن ایجاد شده و در ادامه هر ایسمی در برابر نقص ایسم دیگر ایجاد شده، می گوید: اگرچه مدرنیسم در زمان خود برای پاسخگویی به پرسش های عصر خود و متناسب و متناظر با مشکلات جامعه غربی به وجود آمد اما در مواجهه با دیگر فرهنگ ها به شکل از بالا به پایین برخورد کرده و به صورت تهاجمی و تند در تلاش برای تغییر فرهنگ ها برآمد زیرا تصور بر این بود که فرهنگ‌ها در مقابل مدرنیسم چیزی برای گفتن ندارند.

 

او ادامه می دهد: در جریان تقابل فرهنگ ها و مدرنیسم و ایسم های پس از آن، مشاهده می شود که مردم اقصی نقاط دنیا وقتی با غربی شدن فرهنگ خود مواجه می شوند، به تدریج در برابر این هجوم به فرهنگ‌ها و عقایدیشان مقاومت نشان می دهند و باز در برابر نقیصه ای از مدرنیسم، ناسیونالیسم و بازگشت به میهن‌گرایی و میهن پرستی پدید می آید.

 

خمینی رمانتیسم را در برابر نقیصه عقل گرایی مطلق برآمده از مدرنیسم می داند و همچنان ایسم های دیگر را تکمیل کننده اندیشه های قبلی عنوان و بیان می کند: قدرت مدرنیسم و فضای مدرن این است که حذفی برخورد نکرد بلکه همه دیدگاه ها را با وجود تفاوت های اساسی با یکدیگر در ظرف مدرنیسم جا داد. در واقع مدرنیسم نسبت به همه ایسم ها واحد است و ایسم ها از دلش برخاستند و همه اینها در جهان مدرن است.

 

علی خمینی با اشاره به اینکه ناسیونالیسم دغدغه امروز یک ایرانی نیست چون ایرانی خودش را در هجوم نمی‌بیند در عین حال یادآوری می کند اگرچه دوره ما دوره نژادپرستی و به تعبیر امام نژادبازی نیست و در اسلام هم نژادپرستی معنا ندارد و بحث هایی از این دست که ما فارس هستیم و شما ترکید یا عربید مفهوم ندارد و همه انسان ها برابر هستند اما بالاخره وقتی مردمان احساس کنند به هویت‌شان تهاجم می‌شود، طبیعتا واکنش و عکس‌العمل نشان می دهند همان طور که از نقص هر ایسمی، ایسمی دیگر پدید آمد.

 

وی با تشریح نحوه شکل گیری اندیشه ها در برابر یکدیگر و نقش مدرنیسم در شکل گیری افکار دنیای امروز بیان می کند: ما نمی‌توانیم دنیای پس از مدرنیته را تحلیل کنیم و به سمتی حرکت کنیم بدون اینکه مدرنیته و مدرنیسم را بشناسیم و این موضوع مهمی است. همانطور که امام (ره) در نامه‌شان به گورباچف گفتند که شما باید بیایید و اسلام را بشناسید زیرا حتی اگر کسی بخواهد با اسلام مقابله کند باید آن را بشناسد و شما هم باید اسلام را بشناسید و بعد بیایید مقابله کنید.

 

خواندن و شناختن فلسفه‌های غرب لازم است

سید علی خمینی با تاکید بر اینکه «لازم است فلسفه‌های غرب خوانده و شناخته شوند» می گوید: کسی که در زمینه علوم انسانی کار نکرده، اصلا متوجه نمی‌شود که علوم انسانی چه‌قدر در زندگی امروز تاثیر می‌گذارد. معتقدم تمام جنگ‌ها، سرچشمه‌های فکری و نظری و سرچشمه‌های معرفت‌شناختی دارد و ما امروزه می‌خواهیم بیاییم از دستاوردهای اینها استفاده کنیم بنابراین تا زمانی که آنها را نشناسیم و تا نواقص آنها را از کسانی که غرب را خوب می‌شناسند، دریافت نکنیم و تا زمانیکه غرب را نفهمیم، باز دچار افراط و تفریط خواهیم شد.

 

او استخراج یک مکتب از دل مکاتب دیگر را در نقایص موجود در مکتب ها می داند و با بیان اینکه امروز هیچ یک از اندیشمندان جهان، ایده یا اندیشه ای را کمال تفکر بشر معرفی نمی کنند بلکه طرفداران هر مکتبی در تلاش برای اصلاح آن اندیشه و مکتب هستند، می افزاید: باید اجازه داده شود تا صاحبان تفکر و افراد مختلف حرف هایشان را بیان کنند و فضا برای اصلاح نظرات فراهم باشد.

 

سید علی خمینی در ادامه دوری از معنویت را یکی از ضعف های مدرنیسم معرفی و بیان می کند: نمی‌خواهم بگویم مدرنیسم، ضددین یا دین ستیز است زیرا چنین گفته هایی را شعاری می دانم اما واقعیت این است که مدرنیسم در مواجهه با مذهب و سنت‌ها، نفی تقدس و نفی قدسی بودن مذهب را در دل خود داشته است.


او که نوع رفتار ضد دین برخی مدرن ها را به خود مدرنیسم نسبت نمی دهد، معتقد است که برخی افراد برداشت هایی از مکاتب دارند که ناشی از عدم شناخت صحیح آن است. به طور مثال اگر کسی مکتب تشیع را درست بشناسد، می داند که هویت مکتب تشیع با زندگی اجتماعی مردم قرین است و وقتی بشنود که فردی می گوید دین برای خانه است، متوجه می شود که گوینده اسلام را نشناخته است چون اسلام، تنها دین داخل خانه نیست.

 

وی با تاکید بر اینکه هر افراطی به دنبالش تفریط دارد، طالبانیسم را نتیجه افراط گرایی می داند و می افزاید: نمی‌گویم طالبان را غرب درست کرده، اما حداقل مشاهده می شود که وجود طالبان به نفع غرب است نه به ضررش؛ اگر بمب هم منفجر کند باز هم به نفع دنیای مدرن تمام می شود.

 

او یادآوری می کند که آنچه در برابر برخی نواقص ذاتی مدرنیسم در زمینه نفی تقدس قد علم می کند، مکاتب الهی هستند چرا که در برابر آنچه مدرنیسم می گوید حرف برای گفتن دارند.

 

سید علی خمینی در ادامه به اجتهاد در تشیع و تاثیر زمان و مکان در اجتهادی که رهبر فقید جمهوری اسلامی مطرح کرد، اشاره و بیان می کند: تشیع و ایرانیان در مواجهه با مدرنیسم نه تنها مرعوب آن نشدند بلکه هویت شیعی و اسلامی خود را محور قرار دادند و آن فرهنگ غالب مردم ایران شد که در شخصیتی به نام امام خمینی تجلی پیدا کرد یعنی این هویت فردی امام نیست که در برابر مدرنیسم قد علم می کند بلکه هویت شیعه و برداشتی به روز و تاثیرگذار از شیعه است که ابزار مدرنیته را می گیرد و در تلفیق با فرهنگ غالب به انقلاب اسلامی و تشکیل حکومتی دینی منطبق با دنیای مدرن در قالب جمهوری اسلامی منجر می شود. در حالی که همین مدرنیسم وقتی با ایدئولوژی کمونیستی مواجه می شود یا آن را نابود و تجزیه می کند یا ظاهر و نامی از آن باقی می گذارد و اصول آن را ویران می کند.

 

او می افزاید: دو قید جمهوریت و اسلامیت که امام برای تشکیل حکومت تعیین کردند نشان از رجوع مردم به اسلام بود؛ اگرچه مردم ایران هرگز اسلامی از جنس اسلام طالبانی نخواسته و نمی خواهند؛ اسلامی که مردم ایران می‌خواستند اسلامی بود در برابر نقصی که ۳۰ سال پیش با آن مواجه بودند و مردم می خواستند آن را رفع کنند و موفق بودند و امروز هم ما در صورتی که بتوانیم در مواجهه با فرهنگ غرب، نوسازی داشته باشیم و بتوانیم در عالم واقع نه در عالم ذهن، هویت خود را حفظ کنیم، آن موقع موفق خواهیم بود.

 

نوه بنیانگذار جمهور اسلامی در ادامه با بیان نگرانی اش درباره آنچه جدش راجع به آن هشدار داده بود، می گوید: امام می‌گفتند اگر در زمان شاه در بازار رشوه و ربا بود؛ در بازارِ ظلم بود و اگر در بازار، دزدی بود؛ در بازارِ تحت حکومت ظلم، دزدی بود اما امروز اگر در بازار، دزدی و ربا و رشوه باشد، در حکومت اسلامی، ربا می‌شود و اینها همه به پای اسلام نوشته می‌شوند.

 

او در ادامه به جلو بودن مذهب تشیع نسبت به دیگر مذاهب و ادیان در تطابق با مسایل روز و به روز بودن فقه شیعه، اشاره و اجتهاد شیعه در امور جدید دنیای امروز را ویژگی کارآمد آن معرفی و بیان می کند: امروز شیعه به ویژه در جامعه ایران و در حکومت جمهوری اسلامی هرچه‌قدر در زمینه‌های فکری، آزادی، استقلال، اقتصاد و… پیشرفت کند در واقع به همان میزان مکتب شیعه تقویت شده است و در هر کدام از زمینه‌های زندگی بشر با مشکل مواجه شویم، آن موقع کسی نمی‌آید واقعیت را بگوید که “اسلام به ذات خود ندارد عیبی، هر عیب که هست از مسلمانی ماست. ”

 

نخبگان جامعه بدون هراس اشکالات را بیان کنند
سید علی خمینی در ادامه با یادآوری اینکه ایدئولوژی اگر نتواند یک حکومت را اداره کند، ایدئولوژی نیست می گوید: در مکاتب و کشورهای مختلف می بینید اگر جایی به بن‌بست می‌خوردند و اگر حکومت‌هایشان به بن‌بست می‌خورد، آدم‌ها و افراد را عوض می‌کنند نه مکتب و ایدئولوژِی را؛ باید ما به این فکر کنیم که چه می‌شود که هر وقت در جامعه به مشکل خوردیم، اول از همه انگشت همه می‌رود روی اینکه ما باید ایدئولوژیمان را عوض کنیم؟ خب شاید ما باید در جاهایی آدم‌هایمان را عوض کنیم و بپذیریم که اشکال از آدم‌هاست؛ آنهایی که مشکل را در جامعه لمس می‌کنند باید بگویند و از هیچ چیز هم نهراسند.

 

نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران با دعوت از نخبگان جامعه برای بیان اشکالات بیان می کند: امروز غرب هم همین مسیر را طی می کند و زمینه انتقاد را باز گذاشته تا مشکلات نمایان و راه حل آن نیز بیان شود زیرا ثابت شده است که با بستن همه درها، انتقادها از بین نمی روند و مشکلات هم رفع نمی‌شوند بلکه با گفتن همه انتقادهاست که راهی برای رفع مشکلات پیدا می شود.

 

او می گوید: زمینه باید فراهم باشد تا دیدگاه های مختلف، انتقاد و چراهای خود را مطرح کنند و با هم بحث و جدل داشته باشند و طبیعی است از میان این مباحث است که مردم راه درست را انتخاب خواهند کرد.

 

سیدعلی خمینی معتقد است آنهایی که مشکلات را درک می‌کنند باید بیایند و مطرح کنند و اگر دغدغه دین دارند بگویند مشکلات موجود، از اسلام و تشیع نیست بلکه از من و ماست.

 

او که معتقد است حکومت دینی می تواند کارآمدترین حکومت باشد به شرطی که مطابق معیارهای اجتهادی شیعه محقق شود، وجود نقاط ضعف در انواع حکومت ها را انکار نمی کند و تاکید می کند که ما باید تلاش کنیم مشکلات رفع شوند و خودمان را اصلاح کنیم چون در این صورت زمینه پیشرفت فراهم می‌شود.

 

نوه امام در پایان درباره نوع تبلیغ دینی نیز با انتقاد از برخی مبلغان که برای حفظ مخاطب، اسلام را از شکل واقعی خارج و متناسب با ظرف مورد پسند مخاطب، ارائه می کنند، یادآوری می کند که چنین شیوه ای غلط است و راه درست این است که تبلیغ، بیان و صورت کار با توجه به علایق و فهم مخاطب تنظیم شود.

 

آمانو: آژانس قادر به تاييد مصارف صلح آميز تمام مواد هسته ای در ايران نيست

Posted: 05 Mar 2012 04:23 AM PST

جـــرس: مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی می گوید این نهاد بین المللی نمی تواند درباره عدم فعاليت ها و مواد هسته ای اعلام نشده از سوی جمهوری اسلامی اطمينان قطعی دهد و قادر نيست تاييد کند که تمام مواد هسته ای در ايران برای مصارف صلح آميز مورد استفاده قرار می گيرد.


به گزارش رادیو فردا، خبرگزاری رويترز، يوکيو آمانو روز دوشنبه در جريان نشست شورای ۳۵ نفره حکام آژانس بیان شد و وی افزوده است: "ايران از اواخر سال گذشته ماهانه ميزان توليد اورانيوم با غنای بالای خود را سه برابر افزايش داده است."


مديرکل آژانس در ماه های گذشته بارها گفته بود که بازرسان نهاد تحت امر وی نتوانسته اند وارد مراکز هسته ای ايران شوند و به دانشمندان هسته ای و اسناد و مدارک مربوط به فعاليت های اتمی تهران دسترسی پيدا کنند.

يوکيو آمانو روز دوشنبه اظهار داشت که به رغم مذاکرات فشرده، هيچ توافقی بر سر دستيابی به چارچوبی مشخص برای حل اين مسائل حاصل نشده است.

وی تاکيد کرد که تحقيقات بايد حول اولويت های آژانس صورت گيرد و نه ايران.


انتظار می رود که اعضای شورای حکام در پايان اين هفته با پشتيبانی از فراخوان يوکيو آمانو، خواستار همکاری ايران با آژانس برای رفع اتهام درباره ماهيت نظامی برنامه هسته ای آن شوند.


با اين حال احتمال نمی رود که قطعنامه ای در محکوميت ايران از سوی شورای حکام آژانس صادر شود چرا که جمهوری اسلامی ايران در ماه های اخير مذاکراتی را با آژانس برای رسيدن به چارچوبی در زمينه حل و فصل برنامه اتمی خود انجام داده است.


ديپلمات ها می گويند که آژانس به دنبال دادن فرصت بيشتری به ايران است.


نشست شورای حکام آژانس ساعاتی پيش از نشست مهم باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، و بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، آغاز به کار کرد. اين دو رهبر قرار است درباره آخرين وضعيت برنامه هسته ای ايران و راه های مقابله با آن به بحث و تبادل نظر بپردازند.


رييس جمهوری آمريکا روز يکشنبه تاکيد کرد در صورتی که ايران به دانش ساخت سلاح اتمی دست پيدا کند کشورش هيچ ترديدی درباره استفاده از راه حل نظامی عليه تهران به خود راه نمی دهد.


با اين حال وی نسبت به پرگويی درباره لزوم حمله به ايران هشدار داد و گفت که اين اظهارات می تواند به افزايش قيمت نفت کمک کند و منابع مالی لازم را برای تقويت برنامه هسته ای ایران فراهم کند.


در همين حال به گزارش روزنامه اسرائيلی «يديعوت آخرونوت»، اسرائيل با ابراز رضايت از سخنرانی روز يکشنبه باراک اوباما در «ايپک»، اکنون خواهان تعيين جدول دقيق زمانی در قبال ايران است.


منابع سياسی نزديک به دفتر نخست وزيری اسرائيل گفته اند که آقای نتانياهو می خواهد بداند تا چه زمان بايد برای اثر بخشيدن تحريم ها و فشارها بر ايران بايد صبر پيشه کرد، و اگر تحريم ها کارساز نشد و سران ايران به برنامه هسته ای خود ادامه دادند، کاربرد آخرين گزينه آمريکا در برابر ايران چه هنگام فرا می رسد.


ايران هرگونه تلاش برای ساخت بمب اتمی را رد کرده و می گويد که اين کشور اورانيوم را برای مصارف صلح آميز توليد می کند.