جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


ملاقات قدیانی با کیوان صمیمی، عیسی سحرخیز و محسن امین زاده در بیمارستان

Posted: 21 Mar 2012 06:29 AM PDT

جــرس: ابوالفضل قدیانی که یکشنبه شب از زندان اوین به مرخصی آمده بود، به ملاقات کیوان صمیمی، عیسی سحرخیز و محسن امین زاده در بیمارستان های قلب و شهید رجایی رفت.


به گزارش کلمه، ابوالفضل قدیانی عضو دربند سازمان مجاهدین انقلاب که در بند ۳۵۰ نگهداری می شود و یکشنبه شب به مرخصی آمده بود، به ملاقات دوستان در بندش کیوان صمیمی، عیسی سحرخیز و محسن امین زاده در بیمارستان های قلب و شهید رجایی رفت.


کیوان صمیمی، فعال سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر چند روزی است در بیمارستان شهید رجایی تهران بستری شده است.


این زندانی سیاسی که به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شده و حدود دو سال و نیم است که در زندان به سر می برد به اذعان هم بندیانش به لحاظ وضعیت جسمی از چند ماه پیش دچار مشکل کبد و بیماری های مشکوک دیگری شده است.


کیوان صمیمی، روزنامه نگار، هشتم آذر ماه سال ۸۹ از زندان اوین به زندان رجایی شهر منتقل شد. او تاکنون در طول مدت بازداشتش بارها دست به اعتصاب غذا زده است. وی یک بار آن هم در بهار سال ۸۹ از مرخصی استفاده کرد، اما بعد از آن از هرگونه مرخصی محروم بوده است.


همچنین محسن امین زاده، معاون وزیر امور خارجه در دولت سیدمحمد خاتمی، که در حال سپری کردن ۶ سال محکومیت خود در زندان اوین است، چندی پیش بدنبال ناراحتی قلبی به بیمارستان مدرس اعزام و از آنجا به همراه مأموران ملازم به بیمارستان قلب تهران منتقل شد.

وی به علت ناپایداری ضربان قلب و فشارخون تحت مداوای پزشکان این بیمارستان بستری شده است.


عیسی سحرخیز دیگر روزنامه نگار دربند زندان رجایی شهر نیز مدتی است که در بیمارستان قلب تهران بستری است.
مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت ارشاد دولت سید محمد خاتمی تیرماه ۸۸ و در پی بازداشت های گسترده پس از انتخابات ریاست جمهوری دستگیر، و به اتهام “توهین به رهبری و تبلیغ علیه نظام” به سه سال حبس محکوم شد.


علی نجاتی، فعال کارگری به مرخصی آمد

Posted: 21 Mar 2012 06:25 AM PDT

جــرس: به گزارش منابع خبری، علی نجاتی کارگر و عضو هیات مدیره سندیکایی کار‌گران هفت تپه که به دلیل اعتراضات صنفی و کمک به تشکل های کارگری به یکسال حبس محکوم شده بود بعد از گذارندن ۵ ماه از حبس خود برای رسیدگی به بیمار قلبی به مرخصی آمد.


تارنمای «ملی- مذهبی» گزارش داده است که نجاتی به دلیل شرکت در فعالیت های اعتراضی کارگران به شش ماه حبس محکوم شده بود.


منابع کارگری چندی پیش نسبت به وضعیت بهنام (اسعد) ابراهیم‌زاده، کارگر زندانی در بند ۳۵۰ زندان اوین ابراز نگرانی کرده بودند.


به گزارش کمیته هماهنگی برای ایجاد تشکل‌های کارگری، ابراهیم زاده به دلیل دفاع از حقوق کارگران و فعالیت در عرصهٔ لغو کار کودک به پنچ سال حبس محکوم شده بود.


داستانی متفاوت از چوپان دروغگویی دیگر

Posted: 21 Mar 2012 05:48 AM PDT

 

یکی بود یکی نبود. غیر از خدا هیچ کس نبود. چوپانی مهربان بود که در نزدیکی دهی، گوسفندان را به چرا می برد. مردم ده که از مهربانی و خوش اخلاقی او خرسند بودند، تصمیم گرفتند که گوسفندانشان را به او بسپارند تا هر روز آنها را به چرا ببرد. او هر روز مشغول مراقبت از گوسفندان بود و مردم نیز از این کار راضی بودند. برای مدتها این وضعیت ادامه داشت و کسی شکوه ای نداشت تا اینکه ...


یک روز چوپان شروع کرد به فریاد: آی گرگ آی گرگ. وقتی مردم خود را به چوپان رساندند دریافتند که گرگی آمده است و یک گوسفند را خورده است.


آنان چوپان را دلداری دادند و گفتند نگران نباشد و خدا را شکر که بقیه گله سالم است. اما از آن پس، هر چند روز یک بار چوپان فریاد میزد: "گرگ. گرگ. آی مردم، گرگ". وقتی مردم ده، سرآسیمه خود را به چوپان می رساندند می دیدند کمی دیر شده و دوباره گرگ، گوسفندی را خورده است. این وضعیت مدتها ادامه داشت و همیشه مردم دیر می رسیدند و گرگ، گوسفندی را خورده بود!


پس مردم ده تصمیم گرفتند پولهای خود را روی هم بگذارند و چند سگ گله بخرند. از وحشی ترین ها و قوی ترین سگ ها را ...


چوپان نیز به آنها اطمینان داد که با خرید این سگها، دیگر هیچگاه، گوسفندی خورده نخواهد شد. اما پس از خرید سگ ها، هنوز مدت زیادی نگذشته بود که دوباره، صدای فریاد "آی گرگ، آی گرگ" چوپان به گوش رسید. مردم دویدند و خود را به گله رساندند و دیدند دوباره گوسفندی خورده شده است. ناگهان یکی از مردم، که از دیگران باهوش تر بود، به بقیه گفت: ببینید، ببینید. هنوز اجاق چوپان داغ است و استخوانهای گوشت سرخ شده و خورده شده گوسفندانمان در اطراف پراکنده است !!!


مردم که تازه متوجه شده بودند که در تمام این مدت، چوپان، دروغ می گفته است، فریاد برآوردند: آی دزد. آی دزد. چوپان دروغگو را بگیرید تا ادبش کنیم. اما ناگهان چهره مهربان و مظلوم چوپان تغییر کرد. چهره ای خشن به خود گرفت. چماق چوپانی را برداشت و به سمت مردم حمله ور شد. سگها هم که فقط از دست چوپان غذا خورده بودند و کسی را جز او صاحب خود نمی دانستند او را همراهی کردند.


بسیاری از مردم از چماق چوپان و بسیاری از آنها از "گاز" سگ ها زخمی شدند. دیگران نیز وقتی این وضعیت را دیدند، گریختند. در روزهای بعد که مردم برای عیادت از زخمی شدگان می رفتند به یکدیگر می گفتند: "خود کرده را تدبیر نیست". یکی از آنها پیشنهاد داد که از این پس وقتی داستان "چوپان دروغگو" را برای کودکانمان نقل می کنیم باید برای آنها توضیح دهیم که هر گاه خواستید گوسفندان، چماق، و سگ های خود را به کسی بسپارید، پیش از هر کاری در مورد درستکاری او بررسی کنید و مطمئن شوید که او دروغگو نیست.


اما معلم مدرسه که آنجا بود و حرفهای مردم را می شنید گفت: دوستان توجه کنید که ممکن است کسی نخست ""راستگو"" باشد ولی وقتی گوسفندان، چماق و سگ های ما را گرفت وسوسه شود و دروغگو شود. بنابراین بهتر است هیچگاه ""گوسفندان""، ""چماق"" و ""سگ های نگهبان"" خود را به یک نفر نسپاریم.


به نقل از شبکه های اجتماعی


 

نظرات وارده دریادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.






 

امید کامل دارم به نتیجه دادن این حرکت و مسیر

Posted: 21 Mar 2012 04:33 AM PDT

کروبی در دیدار با خانواده بعد از چهار ماه حصر و حبس انفرادی
جــرس: محمد حسین کروبی، فرزند ارشد مهدی کروبی از دیدار خانواده با آقای کروبی در نخستین روز سال خبر داد. وی ضمن اشاره به مشکلات خاص پدر،  از روحیه بالای مهدی کروبی خبر داد.

به گزارش جرس، فرزند ارشد کروبی در  صفحه فیس بوک خود  با اشاره به "ملاقات با پدر بعد از نزدیک به چهارماه"، درخصوص چگونگی این دیدار نوشته است :" امروز به مناسبت تحویل سال نو، ساعت هشت و نیم صبح قبل از سال تحویل به همراه مادر، برادرانم و خانواده به خدمت پدرم در خانه ای که در آن در حصر هستند، رسیدیم. این ملاقات حدودا ۱۲ ساعت به طول انجامید".

مهدی کروبی در این دیدار پس از باخبر شدن از آخرین تحولات سیاسی و اقتصادی  از جمله: " مشارکت پایین مردم در انتخابات مجلس نهم و رای غیر منتظره آقای خاتمی در انتخابات و نیز عکس العمل هایی که در مورد حضور ایشان منعکس شده بود و همچنین وضعیت اقتصادی کشور در سال ۹۰ و سال آینده "  به فرزندان خود گفته است : به دلیل اینکه به کارم، راهم و مسیری که در همراهی با مردم انتخاب کرده ام، ایمان دارم؛ احساس خستگی و ناامیدی ندارم و هیچ موقع در زندگی به این اندازه از خداوند شاکر و شکرگزار وی نبودم، و امید کامل دارم به نتیجه دادن این حرکت و مسیر. البته هر چه هزینه بیشتر داده شود، بعدها قدر این دست آورد را بیشتر خواهیم دانست و این هزینه ها باعث می شود همه ما سعی کنیم به حفظ آن."


آقای کروبی در ضمن این دیدار  با تبریک سال نو، برای ملت و کشور آرزوی شادی و بهروزی داشته است.


متن کامل نوشته  فرزند ارشد کروبی،  به نقل از صفحه فیس بوک او  چنین است :


” امروز به مناسبت تحویل سال نو، ساعت هشت و نیم صبح قبل از سال تحویل به همراه مادر، برادرانم و خانواده به خدمت پدرم در خانه ای که در آن در حصر هستند، رسیدیم. این ملاقات حدودا ۱۲ ساعت به طول انجامید و طی چهار دیدار من با پدر، تنها اولین دیداری بود که بدون حضور فیزیکی ماموران اطلاعات انجام شد.


در ابتدا سلام همه دوستان و علاقه مندان و کسانی که به طرق مختلف جویای حال ایشان بودند بالاخص برادر عزیزم جناب آقای محمد نوری زاد را به پدر رساندم و حاج آقا هم متعاقبا تشکر و تبریک سال نو را به همه هموطنان عزیز رساندند.


در ادامه این دیدار توانستیم خیلی از مسائل مطرح شده در این سه چهار ماه اخیر ازجمله مشارکت پایین مردم در انتخابات مجلس نهم و رای غیر منتظره آقای خاتمی در انتخابات و نیز عکس العمل هایی که در مورد حضور ایشان منعکس شده بود و همچنین وضعیت اقتصادی کشور در سال ۹۰ و سال آینده، که با بحران های جدی روبرو خواهد گردید؛ و نیز تحولات منطقه بخصوص وقایع سوریه و برخی مسائل دیگر را طی گزارشی کامل به اطلاع ایشان برسانیم. در بخشی از این توضیحات به مسئله بی سابقه رفتار تحقیر آمیز دولت با مجلس نیز اشاره گردید.


پدر در ادامه این دیدار در خصوص خودشان گفتند که من، هم از لحاظ روحی در شرایط خوبی هستم. البته ناگفته نماند که تنهایی مشکلات خاص خودش را دارد، لیکن به دلیل اینکه به کارم، راهم و مسیری که در همراهی با مردم انتخاب کرده ام، ایمان دارم؛ احساس خستگی و ناامیدی ندارم و هیچ موقع در زندگی به این اندازه از خداوند شاکر و شکرگزار وی نبودم، و امید کامل دارم به نتیجه دادن این حرکت و مسیر. البته هر چه هزینه بیشتر داده شود، بعدها قدر این دست آورد را بیشتر خواهیم دانست و این هزینه ها باعث می شود همه ما سعی کنیم به حفظ آن.


پدرم در پایان برای همه هموطنان عزیز چه در داخل و چه در خارج از کشور آرزوی موفقیت، شادابی و بهروزی کردند و ابراز امیدواری کردند که در آینده ای نزدیک شاهد موفقیت و پیروزی ملت و کشور باشیم.”

 

 

در این بیست دقیقه فقط به پدرم نگاه می کنم تا هفته بعد چهره اش را فراموش نکنم

Posted: 21 Mar 2012 12:26 AM PDT

  جرس: همسر یکی از زندانیان آزاد شده،  رنج مضاعف کودکان زندانیان را برشمرد و گفت: یکی از این بچه ها می گفت در این بیست دقیقه فقط به پدرم نگاه می کنم و سعی می کنم تمام صورتش را در ذهنم نقاشی کنم تا هفته بعد چهره اش را فراموش نکنم ...

 

به گزارش جرس، همسر یکی از زندانیان سیاسی بند 350 که برای ایام عید به مرخصی آمده است، می گوید: "اگرچه خیلی خوشحال هستم که همسرم بعد از مدتها به مرخصی آمده اما وقتی یاد بچه های زندانیان سیاسی می افتادم که در سالن ملاقات برای دیدن پدرشان ساعت شماری می کردند، افسرده می شوم.

وی در ادامه به جرس می گوید:" یادم هست که یکی از این بچه ها می گفت در این بیست دقیقه فقط به پدرم نگاه می کنم و سعی می کنم تمام صورتش را در ذهنم نقاشی کنم تا هفته بعد چهره اش را فراموش نکنم، می گفت اما نمی دانم چرا باز نمی شه و آخرای هفته دوباره صورت پدرم برام مات می شه... "

وی ادامه می دهد:"واقعا نمی دانم مسئولین اگر یک روزی هم این بچه ها آنها را ببخشند جواب خدا را چگونه می خواهند بدهند؟ امروز وقتی عکس دختر کوچک آقای هوشمند را دیدم که در بغل آقای نوری زاد بر سر سفره هفت سین در کنار زندان اوین نشسته اینقدر گریه کردم. همسرم هم که زمان سال تحویل تمام فکر و حواسش پیش بچه ها تو زندان بود و می گفت از روی بچه های دوستان دربندش خجالت می کشد. عیبی ندارد آقایان با بچه ها و خانواده هایشان به مسافرت بروند و خوش باشند اما بدانند روزی جواب این همه ظلم را باید بدهند. آنروز دیر نیست!"

خانواده عمادبهاور در سومین سال محرومیت وی از مرخصی: ما عید نداریم

Posted: 21 Mar 2012 12:14 AM PDT

مژگان مدرس علوم
     جرس: اولین روز سال نود و یک را در حالی پشت سر گذاشتیم که 195 زندانی سیاسی در زندان بسر می برند و از این تعداد فقط 18 نفر توانسته اند به مرخصی بیایند. عماد بهاور یکی از زندانیان سیاسی است که سومین عید خود را در زندان بسر می برد و پیگیری های خانواده او برای گرفتن مرخصی و ملاقات حضوری تاکنون بی نتیجه مانده است.

طاهره طاهریان مادر عماد بهاور با ابراز ناراحتی از عدم موافقت با مرخصی فرزندش به "جرس" می گوید: "خود عماد درخواست مرخصی را نوشت و ما به دادستانی تحویل دادیم و خیلی منتظر بودیم که با مرخصی عماد موافقت کنند اما متاسفانه هیچ خبری نشد. این در حالی است که از ملاقات حضوری هم محروم هستیم."


عماد بهاور مسئول شاخه جوانان نهضت آزادی ایران است که بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال 88 چهار بار بازداشت و به زندان منتقل گردید. این عضو نهضت آزادی ایران در سال 89 بعد از چندین بار تعویق زمان برگزاری دادگاه نهایتا به ده سال حبس و ده سال محرومیت از فعالیت در فضای احزاب، رسانه‌ها و فضای سایبری محکوم و در دادگاه تجدید نظر این حکم تایید شد. خانواده وی بارها برای رسیدگی مجدد به پرونده عماد اقدام کردند اما بعد از گذشت حدود هفت ماه هنوز پرونده از دادگاه انقلاب به دیوان عالی کشور نرفته است.


طاهریان ادامه می دهد: "اصلا به نامه های ما جواب نمی دهند. خواسته اصلی ما هم رسیدگی مجدد پرونده عماد است و قرار بود که از دادگاه انقلاب به دیوان عالی برود اما گویا اصلا نمی خواهند پرونده را برای بررسی مجدد تحویل دهند."


مریم شفیعی همسر عماد هم با دلتنگی خاطر نشان می کند: "ما از زمانیکه عماد به زندان رفته دیگر عیدی نداریم و هیچ حس و حالی بر سر سفره هفت سین نداشتیم. البته برای خود من خیلی سخت تر بود اگر عماد بیرون می آمد و دوستانش آنجا می ماندند. بخاطر همین نگران نیستم چون مرخصی به تعداد اندکی دادند و بند خیلی شلوغ است و همه با هم هستند و احساس دلتنگی کمتری می کنند. در حقیقت بیشتر دلتنگی ها برای خانواده هاست. امیدوارم در این سال جدید یک گشایشی شود و همه زندانیان سیاسی آزاد شوند و شرایط و اوضاع مملکت بهتر شود."


عماد بهاور در نامه ای خطاب به دادستانی نوشته است: "آقای دادستان! من و بسیاری از دوستانم در زندان همچنان بر اجرای بی تنازل قانون اساسی تاکید داریم و اصلاحات سیاسی را تنها راه تداوم و تثبیت نظام می دانیم. اگرچه اصلاح طلبان اکنون در زندانند و خانواده هایشان در رنج و سختی، اما «حذف اصلاح طلبی» بیش از آنکه مسئله ایشان باشد، مسئله نظام خواهد بود. اکنون زمان تصمیم گیری است. امیدوارم جنابعالی و مسئولین دلسوز نظام با تصمیم گیری صحیح و به دور از تندروی هایی که خواست یک جناح سیاسی خاص است، با تاکید بر آزادی های مصرح در قانون اساسی، زمینه بازگشت آرامش به کشور و تحقق عدالت واقعی را فراهم نمایید."


مادر این جوان اصلاح طلب دربند می افزاید: "من وقتی خبر آزادی چند تن از زندانیان را شنیدم، خیلی خوشحال شدم. دوست داشتم عماد هم در میان آنها باشد که نبود. من در آخرین نامه ای هم که به دادستانی نوشتم، برایشان آرزوی خوشی در سال جدید کردم و گفتم با آزاد کردن عماد دل ما را هم خوش کنید اما خب....همیشه هم گفته ام اگر چه حکم عماد حقش نبود و ناعادلانه بود اما انتظار این است که حقوق یک زندانی سیاسی که شامل مرخصی و ملاقات حضوری می شود را رعایت کنند. در هر حال آرزوی من این است که هیچ زندانی سیاسی وجود نداشته باشد و امیدوارم بزودی همه آزاد شوند و به آغوش خانواده اشان بازگردند."

اگر احمدی‌نژاد بخواهد بمب بسازد، حتما اعلام خواهد کرد

Posted: 20 Mar 2012 08:14 PM PDT

در گفتگو با خبرنگار تلویزیون آلمان

جــرس: محمود احمدی نژاد در پاسخ به سوال مجری شبکه دوم تلویزیون آلمان پیرامون "نقض حقوق بشر در ایران و برخورد با مخالفان و دستگیری و حبس خانگی" رهبران جنبش سبز، با فرافکنی مدعی شد: "موضوع حقوق بشر مشکلی جهانی است که در تمامی کشور‌ها وجود دارد و جمهوری اسلامی مخالف استفاده ابزاری از طرح مباحث حقوق بشری است."


احمدی‌نژاد در این گفتگو همچنین اظهار داشت چنانچه جمهوری اسلامی بخواهد بمب اتمی بسازد، این موضوع را از پیش اعلام خواهد کرد و "اگر احمدی‌نژاد بخواهد بمب بسازد، حتما اعلام خواهد کرد و از کسی هم ترس ندارد. وقتی می‌گوییم [بمب] نمی‌سازیم، نمی‌سازیم."


به گزارش خبرگزاری آلمان، شامگاه دوشنبه (۱۹ مارس/۲۹ اسفند) شبکه دوم تلویزیون آلمان گفت‌و‌گوی محمود احمدی‌نژاد را با مجری این شبکه پخش کرد، که محورهای اصلی این گفت‌و‌گو مناقشه‌ی هسته‌ای و مباحث حقوق بشر بود.


بر اساس این گزارش، کلاوس کلبر مجری برنامه خبری شبکه دوم تلویزیون دولتی آلمان برای انجام گفت‌و‌گو با محمود احمدی‌نژاد به ایران سفر کرده بود.


به گفته‌ی کلبر همکاران او بیش از دو سال بود که برای گفت‌و‌گو با احمدی‌نژاد اعلام آمادگی کرده بودند. اخیرا طی تماسی از سوی سخنگوی رئیس دولت ایران انجام گفت‌و‌گو میسر شده و کلاوس کلبر و تیم همراهش توانسته‌اند روز یکشنبه (۱۸ مارس/۲۸ اسفند) در کاخ ریاست جمهوری با محمود احمدی‌نژاد دیدار و گفت‌و‌گو کنند.


این گزارش می افزاید محورهای این گفت‌و‌گو برنامه‌ی هسته‌ای جمهوری اسلامی، مباحث مربوط به حقوق بشر و بحران در سوریه اعلام شده بود که به علت پایان وقت مصاحبه تنها به دو موضوع اول پرداخته شد.


مجری تلویزیون آلمان نخستین پرسش خود را با موضوع حمله‌ی احتمالی اسرائیل به ایران در صورت شکست مذاکرات غرب با این کشور آغاز کرد، که احمدی‌نژاد در پاسخ گفت: "چرا باید اسرائیل که خود بیش از ۲۵۰ کلاهک هسته‌ای در اختیار دارد، کشوری را تهدید به حمله‌ی نظامی کند؟" وی در ادامه با «غیربشری» خواندن سلاح‌های هسته‌ای گفت: "ایران به دنبال دستیابی به بمب اتمی نیست."


محمود احمدی نژاد با تکرار سخنان خود در گذشته در ارتباط با اسرائیل، فاجعه کشتار میلیون‌ها یهودی در جریان جنگ جهانی دوم را "دروغی بزرگ" خواند.


مجری شبکه تلویزیونی آلمان در ادامه‌ی گفت‌و‌گو به موضوع برنامه اتمی ایران پرداخت و پرسید آیا ایران حاضر به همکاری با بازرسان آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای هست و آیا امکان بازرسی از تمامی تاسیسات هسته‌ای ایران برای ماموران آژانس وجود دارد؟


احمدی‌نژاد که غالبا پرسش‌های مصاحبه کننده را با پرسش پاسخ می‌داد با ابراز تردید در مورد استقلال آژانس بین‌المللی هسته‌ای گفت: "فکر می‌کنید اگر ما هم حق وتو داشتیم، آژانس باز هم با ما همین رفتار امروز را داشت؟ آژانس مستقل عمل نمی‌کند و تحت تاثیر قدرت‌های بزرگ غربی است."


احمدی‌نژاد در ادامه مدعی شد، چنانچه ایران بخواهد بمب اتمی بسازد، این موضوع را از پیش اعلام خواهد کرد. او گفت: "اگر احمدی‌نژاد بخواهد بمب بسازد، حتما اعلام خواهد کرد و از کسی هم ترس ندارد. وقتی می‌گوییم [بمب] نمی‌سازیم، نمی‌سازیم."


احمدی‌نژاد همچنین با اشاره تلویحی به سیاست اتمی دولت محمد خاتمی گفت: "ایران در مقطعی از زمان همکاری "فرا‌تر از چارچوب‌های قانونی آژانس" از خود نشان داده است، اما این همکاری بی‌نتیجه بوده است."


احمدی‌نژاد با اشاره به این نکته که همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای می‌بایست در چارچوب قانون باشد، افزود: "ما با دو نکته روبرو هستیم. اول اینکه آژانس نباید فرا‌تر از قوانین از ما انتظار همکاری داشته باشد و دوم اینکه اطلاعات مربوط به برنامه هسته‌ای ما که در اختیار آژانس قرار داشته، به دشمنان ما منتقل شده است."


وی گفت ایران آماده است با غرب گفت‌و‌گو کند، اما بحران هسته‌ای ایران با "تهدید و فشار" حل نمی‌شود.


ما هم می‌توانیم اروپا را تحریم کنیم
در ادامه کلاوس کلبر، مجری شبکه دوم تلویزیون آلمان به نقض حقوق بشر در ایران و برخورد با مخالفان و دستگیری و حبس خانگی رهبران مخالفان دولت ایران اشاره کرد.


رئیس دولت جمهوری اسلامی موضوع حقوق بشر را "مشکلی جهانی" خواند که "در تمامی کشور‌ها وجود دارد" و افزود، ایران مخالف استفاده ابزاری از طرح مباحث حقوق بشری است.


احمدی‌نژاد در پایان گفت‌و‌گوی ۴۰ دقیقه‌ای خود با شبکه دوم تلویزیون آلمان در پاسخ به پرسشی در ارتباط با تحریم‌های اعمال شده علیه ایران گفت"ما هم می‌توانیم علیه اروپا تحریم اعمال کنیم. اما این کار را نمی‌کنیم، چون این مردم اروپا هستند که لطمه خواهند دید."


احمدی‌نژاد با اشاره به سقف معاملات ایران با کشورهای اروپایی مدعی شد، فشار ایران بر کشورهای اروپایی می‌تواند "بر تعداد بیکاران در اروپا بیافزاید و تعداد فرصت‌های شغلی را کاهش دهد."


اتحادیه اروپا ناقضان حقوق‌بشر در ایران را تحریم می‌کند

Posted: 20 Mar 2012 07:20 PM PDT

جــرس: در ادامه تحریم مقامات جمهوری اسلامی توسط جامعه جهانی، اتحادیه اروپا به خاطر نقض‌حقوق بشر، تحریم‌های خود علیه جمهوری اسلامی را بزودی تشدید خواهد کرد. همزمان، وزیر دفاع آلمان در دیدار با همتای اسرائیلی خود ضمن اشاره به خطر بروز جنگ خواستار تنش‌زدایی در مناقشه اتمی ایران شد.


به گزارش دویچه وله، شورای اتحادیه اروپا در روز سه‌شنبه (۲۰ مارس/۱ فروردین) اعلام کرد که بزودی تحریم‌های جدیدی را علیه ایران به خاطر ادامه نقض حقوق‌بشر در این کشور وضع خواهند کرد. به گفته‌ی مقامات اتحادیه اروپا در نشست آتی وزیران خارجه کشورهای اروپایی "۱۸ تن که مسئول نقض شدید حقوق‌بشر در ایران" هستند، مورد تحریم قرار خواهند گرفت.


این تحریم‌ها شامل منع مسافرت این افراد به اروپا و انسداد دارایی‌های آنان خواهد بود. وزیران خارجه اروپا از روز پنج‌شنبه (۲۲ مارس) اجلاسی دو روزه را در بروکسل برگزار خواهند کرد. در حال حاضر نام ۶۱ مقام ایرانی بر روی فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار دارد. به گفته تحلیل‌گران سیاسی این تحریم‌ها از این جهت دارای اهمیت هستند زیرا که اتحادیه اروپا بار دیگر نقض حقوق‌بشر توسط جمهوری اسلامی را در مرکز توجهات خود قرار داده ‌است.


بر اساس این گزارش، در کنار تحریم افراد و مقامات ایرانی قرار است که ارسال تجهیزات و برنامه‌های کامپیوتری به ایران نیز ممنوع شوند. به گفته مقامات اروپایی این ممنوعیت شامل تجهیزات و نرم‌افزارهایی می‌شود که به کمک آنان دولت ایران می‌تواند دست به شنود مکالمات تلفنی و کنترل ایمیل‌ها زند. از سوی دیگر اتحادیه اروپا اعلام کرد که تمامی تحریم‌های پیشین در ارتباط با نقض حقوق‌بشر در ایران به مدت یک ‌سال دیگر تمدید شده‌اند.


اتحادیه اروپا بر سر مناقشه اتمی با ایران خرید نفت‌خام از این کشور را در ژانویه امسال نیز متوقف کرده بود. تمامی قراردادهای جاری تنها تا اول ژوئن ۲۰۱۲ اعتبار داشته و کشورهای عضو موظفند که نیازهای خود را از این تاریخ به بعد از کشورهای دیگر تامین کنند.


در نشست آتی وزیران خارجه اروپا تحریم‌هایی نیز علیه سوریه و بلاروس وضع خواهد شد. ۱۲ مقام سوری و دو شرکت نفتی سوریه به لیست تحریم‌های اروپا افزوده خواهند شد. به گفته مقامات اروپایی هر سه کشور ایران، سوریه و بلاروس به خاطر نقض حقوق‌بشر و سرکوب مخالفان مورد تحریم‌های جدید قرار می‌گیرند.

فرصت های از دست رفته نفت معادل ۱۰ برابر اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی

Posted: 20 Mar 2012 06:57 PM PDT

یک مقام ارشد سابق نفت خبر داد

جــرس: قائم مقام سابق شرکت ملی نفت ایران با ارسال یادداشتی به خبرآنلاین تاکید کرده است که فرصت از دست رفته در نفت ناشی از کاهش تولید نفت در دوسال اخیر 10 برابر اختلاس اخیر در سیستم بانکی بوده است.


به گزارش ایسنا، محمد جواد عاصمی پور، میزان تولید در آغاز وزارت وزیر قبلی نفت را در مرز 4 میلیون و200 هزار بشکه در روز اعلام کرد، که "در سال‌های 88 ، 89 و 90 به رقم متوسط روزانه حداکثر 3میلیون و 900 هزار بشکه رسیده است. "


براساس اظهارات وی، "این در حالی است که پروژه‌های تحویلی در اواخر زمان مدیریت نوذری مثل فاز دوم دارخوین به میزان 110 هزار بشکه و 50 هزار بشکه‌ای تولید زود‌هنگام آزادگان جنوبی که توسط مناطق نفت‌خیز جنوب تحقق یافت و سایر حوزه‌های کوچک مثل پروژه مسجدسلیمان به حوزه تولید اضافه شدند و بایستی قاعدتاً تولید را به حدود 4 میلیون و 350 هزار بشکه می‌رساند."


به گفته عاصمی پور، روند کاهشی همچنان ادامه و حتی در اظهار‌نظر اخیر وزیر قبلی و در آستانه انتخابات پیشنهاد کاهش بیشتر تولید را برای مقابله با تحریم داده است و این امر در زمانی است که قیمت‌های نفت جهانی بهترین وضعیت را داشته که همه شرکت‌های نفتی دنیا با افزایش قیمت، سعی بر افزایش تولید به لحاظ اقتصادی بودن را دنبال می‌کنند.


بر اساس این گزارش، اگر مبنای 4 میلیون و 350 هزار بشکه را با تولید واقعی و قیمت‌های میانگین در نظر بگیریم، به مدت حدود 1100 روز و روزی 300 هزار بشکه به قیمت میانگین 90 دلار حدود 30 میلیارد دلار فرصت از دست رفته ماست که معادل ده برابر اختلاس اخیر در سیستم بانکی کشوراست.

پیام نوروزی میرحسین موسوی

Posted: 20 Mar 2012 04:20 PM PDT