جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


جوابیه وکلای مهدی هاشمی به درخواست حمید رسایی برای صدور حکم اعدام

Posted: 01 Jan 2015 04:40 AM PST

جرس: در پی درخواست حکم اعدام برای مهدی هاشمی رفسنجانی توسط حمید رسایی در تریبون مجلس شورای اسلامی، وکلای هاشمی جوابیه ای پیرامون اظهارات این نماینده تهران در مجلس نهم منتشر کردند.

 

به گزارش جرس، متن پاسخ وکلای هاشمی به اظهارات اخیر رسایی به شرح زیر است:

بسمه تعالی

جناب آقای رسایی در سخنان اخیر خود در مجلس به مطالبی اشاره کردند که لازم است در آن رابطه توضیحاتی ارائه شود. توضیح بیشتر آن که در این نطق، بر اساس متن و فیلم ارائه شده در سایت شخصی آقای رسایی به آدرس:
http://www.rasaee.ir/content/1874
مطالبی گفته شده است که متاسفانه مصداق نشر اکاذیب، افترا و توهین است که لازم می نماید به برخی از آنها در حد اجمال و جهت تنویر اذهان عمومی توضیحاتی ارائه شود.

1- جریان رسیدگی به پرونده آقای هاشمی از مدتی پیش و طی جلسات متعدد در دادگاه انقلاب، آغاز شده و ادامه دارد.


2- در تمام مدت رسیدگی به پرونده، از تریبونهای مختلف و سایتهای متعدد، مطالب متعددی نوشته و منتشر شد که به نظر می رسید بعضا روند دادگاه را تحت تاثیر قرار می داد و فی المثل ساعاتی از دادگاه مصروف نقل این مطالب و متعاقبا تذکر به نماینده دادستان برای تعقیب متخلفین، حسب وظیفه خود گردید. بسیاری از این تحرکات، آشکارا به قصد اعمال فشار بر دادگاه صورت گرفت و مشخصا به نیت گفته، نوشته و منتشر می شد که بر افکار عمومی و به ویژه فضای پیرامون پرونده و حتی رای احتمالی دادگاه تاثیر گذارد.


3- جناب آقای رسایی در اقدامی عجیب و بر خلاف اصل استقلال قوه قضاییه و قوه مجریه، حتی در یک مرتبه، در حالی که ساعت شروع دادگاه، 9 صبح ابلاغ شده بود، با حضور در دفتر آقای مقیسه، موجب شدند که دادگاه با بیش از 45 دقیقه تاخیر آغاز شود. این ملاقات همزمان با اوج گیری اعتراضات وی به بهانه ی ظاهری درخواست برای علنی شدن دادگاه بود و در حالی صورت می پذیرد که روند دادگاه انقلاب و رویه جاری، اجازه ملاقات به این نحو و تفصیل را به عموم افراد نمی دهد و این دقیقا همان نابرابری است که خود آقای رسایی با استفاده از لفظ وهن آلود «نژاد» می فرمایند. در این ملاقات ایشان متوجه شدند که آقای مهدی هاشمی و دو وکیل مدافع وی، پیش از ایشان و مکررا از ابتدای دادرسی درخواست علنی شدن دادرسی و پخش مستقیم محاکمه برای مردم از طریق صدا و سیما را داشته اند. این درخواست ها قبل از درخواست وی در پرونده ثبت شده بود و نامه هایی متضمن این درخواست، به روابط عمومی قوه قضاییه، دادستانی کل کشور و ریاست محترم قوه قضاییه ارسال گردیده بود.
پس از این جلسه به ایشان صریحا پاسخ داده شد که این مساله از موضوعات مورد تشخیص و اختیارات رییس دادگاه است و حتی رییس قوه قضاییه نیز حق دخالت در این حوزه را ندارد و شایسته نیست که نمایندگان مجلس یا حتی وکلا به دادگاه و قاضی در این حوزه و برای تغییر یا اعمال عقیده خود فشار بیاورند. اگرچه در حقیقت وکلای آقای هاشمی پیش از ایشان مکرر خواستار علنی شدن دادرسی شده بودند.


4- جناب آقای رسایی در نطق خود در مجلس شورای اسلامی، آقای مهدی هاشمی را با برخی افراد که سابق بر این به اتهام مفسد اقتصادی اعدام شده¬اند، مقایسه کرده و به تنهایی از جانب مردم فرضی، خواستار اعدام آقای مهدی هاشمی شده¬اند. سخنان کذب، عصبانیت و لحن عجیب ایشان محل مسرت و خوشحالی است. چرا که این امر می¬تواند نشان دهنده ی وهم و ترس پرونده سازان از شکست در پروژه ی چنیدن ساله ی تخریب آیه الله هاشمی، به ویژه در این پرونده باشد.
متاسفانه ما بر خلاف آقای رسایی، اگرچه ممکن است تاملات و تذکراتی، در رابطه با روند و نحوه ی رسیدگی در دادگاه انقلاب داشته باشیم، اما به دلیل آن که خود را لازم به رعایت قانون می دانیم، از بحث پیرامون محتوای پرونده و پاسخ به اتهامات خیالی آقای رسایی در این نطق که به زعم خودشان، برگ برنده هایی مانند آن مکالمه دروغین و ساختگی تلفن را ارائه کرده اند، معذور هستیم. اگر چه در جای خود تمامی دفاعیات خود را منتشر خواهیم کرد تا کسانی که شاید ایراد بهتان، تهمت و دروغ را برای رسیدن به اهداف خود جایز تلقی می کنند در نزد تاریخ و مردم واقعی آن، خجالت زده باقی بمانند.


اما باز هم تاکید می کنیم که حتی اگر به صلاحیت دادگاه اعتراض داشته باشیم، حتی اگر به غیرعلنی بودن دادگاه معترض باشیم، حتی اگر به فرض، اعتقاد داشته باشیم که برخی حقوق قانونی موکل برای دفاع رعایت نشده است، اما در برابر تشخیص دادگاه و قانون جمهوری اسلامی سر تعظیم فرود می آوریم و پاسخ امثال آقای رسایی یا آقای اشتهاردی را، دست¬کم تا زمانی که یک دادرسی در جریان است، در محاکم دادگستری خواهیم داد، حتی اگر به شکایات ما توجهی نشود.


5- خبرنگاران، قضات و سیاسیون به کرات از ما پرسیده اند که پیش بینی شما از حکم چیست. چرا که اولا بر خلاف آقای رسایی که قاعدتا نباید به پرونده، کیفرخواست و مستندات آن دسترسی داشته باشند، ما به پرونده دسترسی داریم و آن را مطالعه کرده ایم (لازم به ذکر است که برای داوری، شما باید هم به کیفرخواست دسترسی داشته باشید و هم مستندات اتهام) و ثانیا بر خلاف جناب آقای رسایی، ما حقوق خوانده ایم و لذا قاعدتا معنای حقوقی اتهام و دفاع و حقوق دفاعی متهم را می دانیم و در این حوزه، حداقل نسبت به ایشان متخصص محسوب می شویم.
در پاسخ به مردم شریف باید بگوییم که اگرچه نتیجه به هیچ وجه قابل پیش بینی نیست، و تنها شایسته است که قاضی محکمه در این خصوص سخن بگوید، اما دلواپسی های آقای رسایی و اعمال فشار امثال ایشان برای ایجاد توقعات عمومی پیرامون پرونده، باعث خرسندی است. چرا که ظاهرا برخی افراد حتی به دفاعیات ارائه شده توسط وکلای مدافع دسترسی داشته و از قوام دفاعیات ارائه شده و میزان سستی اتهامات وارده اطلاع دارند و ظاهرا مانند این سخنان را به دلیل ترس از صدور حکمی عادلانه بر اساس تشخیص قاضی، پیشاپیش ایراد می کنند.


6- جناب آقای رسایی، این دادگاه، دادگاه انقلاب جمهوری اسلامی ایران است که به قول شما عده بسیاری را محکوم کرده است. چرا به ارکان نظام جمهوری اسلامی ایران، به استقلال قاضی و قوه قضاییه ، احترام و وقعی نمی نهید؟ آیا تنها در این پرونده عدالت به تروازی سنجش گذاشته می شود یا در هر پرونده چنین رخ می دهد؟ چرا در هزاران پرونده ای که بوده و هست چنین دغدغه ای ندارید؟ فی المثل اگر لازم باشد، سیاهه ی مفصلی از وابستگان دولت پیشین را می توان فهرست کرد که می توان این دغدغه را بیش از هر چیز در آن پرونده ها داشت. به دادگستری جمهوری اسلامی ایران احترام بگذارید و بگذارید کار خودش را بکند؛ حتی اگر باب میل من و یا شما نیست و یا نباشد. بگذارید رای صادر شود و از پیش داوری و اعمال فشار بر دادگاه خودداری نمایید.


7- تاکنون آن قدر دروغ های مکرر در خصوص پرونده آقای هاشمی از متن تا حاشیه گفته شده است که پاسخگویی به این اباطیل و بی¬ انصافی ها غیرممکن و البته غیرضروری است. لذا بدون آن که نیازی به پاسخگویی باشد، بهتان زننده را به درگاه صاحب حق و داوری تاریخ وا می گذاریم و می دانیم که ملت ایران خود بدون نیاز به شانتاژ، به مرور زمان قدرت تشخیص قضاوت را خواهند داشت و ذهن عدالت خواه خود را مسحور و محبوس فضاسازی دلواپسان نخواهند دید.

سید وحید ابوالمعالی الحسینی
وکیل مدافع آقای مهدی هاشمی بهرمانی


 

عارف: نباید هیچ نظامی دست به خشونت بزند

Posted: 01 Jan 2015 03:01 AM PST

جرس: رئیس بنیاد امید ایرانیان تاكید كرد: مقابله با خشونت ریشه در انقلاب اسلامی ایران دارد و معتقدیم که نباید هیچ نظامی دست به خشونت بزند و به آن متوسل شود.

 

به گزارش  ایلنا، محمدرضا عارف در اختتامیه نشست تخصصی چالش‌های رفع خشونت از نظام بین‌الملل به مناسبت تبریک سال میلادی و هفته وحدت گفت: متاسفانه با درگیری‌هایی که در چند سال اخیر داشته‌ایم، نتوانستیم به ابعاد خشونت‌ستیزی انقلاب اسلامی اشاره کنیم و کمتر به آن توجه کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه آثار خشونت در منطقه و کشورهای همسایه کاملا مشهود است، اظهار داشت: حقیقتا ما امروز احساس می‌کنیم که آثار خشونت در منطقه و به طور کلی در جهان بیش از پیش نمایان و ملموس است و امیدواریم تا بتوانیم به این مساله با بررسی‌های کارشناسانه‌ و ارائه راهکارهای مناسب تاحدودی کمک کنیم، اما ادعا نداریم که در بنیاد امید ایرانیان می‌توانیم این موضوع را به طور کامل حل کنیم و به اندازه بضاعت خود و مجموعه در راستای مبارزه با خشونت فعالیت خواهیم کرد که بنده به سهم خود از عوامل برگزاری این نشست‌ها تشکر می‌کنم و امیدواریم که این روند به داخل دانشگاه‌ها هم کشیده شود.

معاون اول دولت اصلاحات با اشاره به سخنان بیل گیتس در نشستی در سال 1995 تصریح کرد: بیل گیتس در همان سال‌ها در خصوص حاکمیت تکنولوژی و استفاده از آن برای رسیدن به مقاصد خشونت‌آمیز پیش‌بینی‌هایی در این خصوص کرده بود و در خصوص ارتباط تکنولوژی با خشونت مواردی را مورد اشاره قرار داده بود که بنده باید بگویم در بحث علمی دنیا دچار خطر حاکمیت تکنولوژی شده است و با این خطر رو به رو است.

عارف در پایان با اشاره به ورود تکنولوژی به ایران و برخوردهای قهری با آن گفت: سوالی در اینجا مطرح می‌شود و آن این است که چرا هر تکنولوژی که برای بار اول به ایران وارد شد با تحریم رو به رو شد و آن را حرام اعلام کردند که حتی دستگاه فاکس زمانی که به ایران وارد شد، سخنان و برخوردهایی در مورد آن شکل گرفت که این برخوردها مربوط به دوران گذشته است و به چندین سال قبل بازمی‌گردد و در نهایت باید در محافل تخصصی این موضوع و ارتباط خشونت با حاکمیت تکنولوژی مورد بحث قرار گیرد.
 

محرمانه‌‌های یک نشست محرمانه

Posted: 01 Jan 2015 03:01 AM PST

جرس: یکی از رسانه های داخلی پیرامون تحرکات اخیر برخی جریان ها برای انتخابات آتی نوشت: یا می‌دانند شانسی برای ورود به مجلس دهم ندارند یا اینکه می‌خواهندکرسی‌های زیادی را در این مجلس به نام خود کنند. این روایتی از تلاشهای این روزهای بخشی از اصولگرایان است. فعالیتهای این طیف که به تندروی علاقه دارند، پشت درهای بسته جریان دارد و تصور آنها چنین است که فعالان سیاسی اصلاح طلب و حتی اصولگرایان میانه‌رو اطلاعی از جلسات آنها ندارند اما ظاهرا این تصور تنها در ذهن خودشان قابل قبول است که این نشست‌ها به صورت محرمانه برگزار می‌شود.
 
به گزارش آرمان، معمولا در عرصه سیاست خبر محرمانه معنا ندارد چرا که در نهایت از سوی یک عضو حاضر در همان جلسات یا از سوی افرادی که پس از جلسه شنونده اخبار آنچه بودند که در پشت درهای بسته اتفاق افتاده است، منتشر می‌شود؛ به عبارتی دهان به دهان می‌چرخد و باقی افراد از آن مطلع می‌شوند.
 
 آن شب چه گذشت؟

چندی پیش جلسه‌ای با حضور طیف تندروی جناح اصولگرا که برخی از آنها در مجلس حضور دارند، برگزار شد. محور این جلسه هم چگونگی حضور و بالا بردن احتمال پیروزی کاندیداها در انتخابات مجلس دهم بود. مطابق آنچه به آرمان گزارش شد، دو پیشنهاد در این جلسه محرمانه مطرح شد، یکی اینکه از اصولگرایان میانه‌رو به ازای همراه شدن بدون حاشیه، مطالباتی را خواستار شوند که معنای آن در ادبیات سیاسی، «سهم‌خواهی» است و موضوع دیگر که در این جلسه مطرح شد حضور به عنوان جریان مستقل اصولگرا در انتخابات مجلس دهم بود. استدلال طرح این پیشنهاد هم این است که آنها به ازای داشتن صفت اصولگرا به طور طبیعی بخشی از آرای سنتی را دارند و از سوی دیگر اگر نیاز باشد بتوانند از طریق هجمه به اصولگرایان میانه‌رو با طرح برخی مسایل با عنوان «پشت‌پردة» اردوگاه اصولگرایی، طیف خود را کسانی معرفی کنند که برای خدمت به مردم مشتاقند و طیف اصولگرایان میانه‌رو را طیفی که تنها به فکر کسب کرسی‌های قدرت هستند و پس از مدتی اختلافات میان آنها به آرامش کشور لطمه وارد می‌کند.

 چه کسانی در جلسه بودند؟

افرادی که در این نشست محرمانه حضور داشتند را سیاسیونی تشکیل می‌دادند که غالبا اظهارات آنها در فضای سیاسی کشور جنجال‌آفرین می‌خوانند. این افراد بارها با مطرح کردن دلواپسی‌ها و انتقادهایشان از دولت سعی در تضعیف رقیب و تقویت خود داشتند. برخی از آنها جلساتی را با جوانان اردوگاه اصولگرایی برگزار می‌کنند تا در مواقع لازم بدون پشتیبان نباشند. اما افراد حاضر در این نشست محرمانه نیاز به معرفی ندارند چراکه همایش‌ها و جلساتشان در یک سال اخیر به گمان خودشان به شدت موردتوجه واقع شده است. موضوع مهمی که در این نشست محرمانه مطرح شد اصرار بر عدم اطلاع رسانی بود چنانکه یکی از حاضران معتقد بود هر تصمیمی در این جلسه و جلسات بعد گرفته شود، با انتشار و اطلاع دیگر سیاسیون از آن، به هجمه‌ای علیه آنان بدل خواهد شد. نکته جالب در میان حضار، حضور برخی حامیان و وفاداران به دولت احمدی‌نژاد بود و همنشینی آنها با برخی که پیش از این تندترین انتقادات را به هم داشتند سیاستی بود که شاید در گذشته به دعوای گروهی تعبیر می‌شد اما امروز وحدت برای بازگشت نام گرفته است.

 دفع گلایه‌ها

از موضوعات دیگری که در این نشست محرمانه مطرح شد، تلاش برای رفع کدورتها با اصولگرایان میانه‌رو بود البته تاکید شد که مسیر این جریان با میانه‌روها در صورتی یکی خواهد شد که آنها تن به خواسته طیف تندرو بدهند و اگر چنین نشود برای حفظ ظاهر، صحبتی از اختلافات به میان نخواهد آمد. برخی اعضای جلسه موضوع جذب تعدادی از نیروهای طیف میانه‌رو اصولگرا را مطرح کردند و عنوان داشتند که با حضور آنها در این جریان از میزان هجمه به تندروی‌ها کاسته خواهد شد. یکی از اعضای این جلسه عنوان داشت برای اعتبار بیشتر این جریان می‌توان از افرادی بهره گرفت که بر خود نام اصلاح‌طلب گذاشته‌اند اما آنچنان به آرمانهای این جریان پایبند نیستند و به عبارتی در کنج کم رفت‌وآمد اردوگاه اصلاح‌طلبی چادر زده‌اند اما در منطقه آنها تنها گاهی صدای فرصت‌طلبانی شنیده می‌شود که از پرچین اردوگاه خود را به داخل انداخته‌‌اند تا با این معدود افرادی که در توهم اصلاح‌طلب بودن هستند، برای ضربه به مرکز اردوگاه برنامه‌ریزی کنند. اما این تندروها به آن اندازه‌ آگاه بودند که بدانند حضور اصلاح‌طلبان بدلی در جمع آنها چندان موثر نیست البته با این استدلال که آنها به خودشان هم رحم نداشتند چه برسد به ما که رقیب اصلاح طلبان هستیم. بنابراین این پیشنهاد با موافقت اکثریت رد شد. 

 به دنبال امضای اعتبار

در بخش‌های پایانی جلسه این بحث مطرح شد که اگر قرار شد این جمع لیستی جدا از اصولگرایان ارایه دهد، برای اعتبار آن باید نام یکی از بزرگان به عنوان حامی آنان مطرح شود که جمع اندکی به فکر فرو رفت و بعد به چهره همدیگر نگاه کردند. مشخص بود که فرد خاصی مدنظر آنهاست اما هیچ یک نمی‌خواهند خود را معرف آن فرد بنامند چرا که می‌دانستند باید در آینده پاسخگوی این کار خود باشند و آنچه با ناطق‌نوری کردند برایشان تجربه تلخی بود. در نهایت با بلندتر شدن صدای زمزمه‌‌ها همگان به یک نتیجه رسیدند و قرار شد تا جلسه بعدی مذاکراتی با این شخصیت صورت گیرد تا در صورت پذیرش مسئولیت نام او در پس لیست انتخاباتی باشد. 

 پیمانی که شکسته شد

جلسه تندروها اما با چند پیمان پایان یافت. اصولگرایان چه از نوع تندرو و چه از نوع میانه‌رو بارها طعم پیمان‌شکنی را چشیده‌اند . حالا بار دیگر پیمانی بستند که چند بند داشت. یکی اینکه مباحث طرح شده از این جلسه به بیرون درز پیدا نکند که این پیمان خیلی زود شکست!  دیگری این بود که بدون هماهنگی با سایر اعضای این جریان، از اصولگرایی جهت حضور در جلسات آتی دعوت نشود. سومین بند هم مرتبط با عدم جذب به طیفهای دیگر اردوگاه اصولگرایی بود. مشخص نیست جلسه بعد در کدام نقطه شهر قرار است برگزار شود اما این جلسه در نقطه خوش آب و هوایی بود.

 

زیباکلام: ۹ دی امسال نشان داد که چقدر تحت تاثیر بغض و کینه و نفرت قرار گرفته ایم

Posted: 01 Jan 2015 03:01 AM PST

جرس: صادق زیباکلام در انتقاد از فضای موجود نوشت: ایران نه اولین کشوری بود که درآن اختلاف نظرپس از برگزاری انتخابات بوجود آمد و نه آخرین آنها خواهد بود. اما ایران از جمله معدود کشورهایی است که اختلاف در انتخابات پس از گذشت بیش از ۵ سال همچنان آتش بغض و کینه را درآن شعله ور نگه داشته. ۹ دی امسال نشان داد که چقدر از وحدت و همدلی دور شده ایم و چقدر تحت تاثیر بغض و کینه و نفرت قرار گرفته ایم.آنچه جای تامل و اتفاقا ترس دارد جامعه ایی آکنده از این همه خشم و نفرت است.

 

این استاد دانشگاه در بخش وبلاگ خبرآنلاین نوشت:

 

در اینکه اصولگرایان تندرو و جبهه پایداری اصرار داشتند که 9 دی امسال را بزعم خودشان هر چه می توانستند برجسته تر و پر سر و صداتر برگزار کنند تردیدی نمی توان داشت.

بنظر می رسید که اصولگرایان جملگی می بایستی "فتنه" را محکوم می کردند و در عین حال کلامی هم در خصوص شکست و ناکامی آن می گفتند.هم حجم توهین هایی که به مخالفین و منتقدین از اصلاح طلبان گرفته تا آقایان هاشمی رفسنجانی، خاتمی و حتی طرفداران دولت یازدهم روا داشتند بی سابقه بود و هم انواع اتهامات شان به مخالفین. جدای از اتهامات همیشگی (که آنها در خدمت آمریکا، انگلستان و صهیونیزم بودند، درصدد کودتا بودند،عملیات جنگ روانی از داخل سفارت انگلستان هدایت می شد، توهین به عاشورا و...)، یک سری اتهامات جدید هم امسال به فهرست قبلی ها اضافه شدند. جالب است که در بلبشوی پرتاب کردن هر چیز به سمت اصلاح طلبان و زدن هر نوع اتهامی به آنها حواسشان نبود که برخی از آن اتهامات اساساً در سال 88 هنوز اتفاق نیفتاده بودند که به "فتنه گران" نسبت داده شود. از جمله اتهامات جدید این بود که "فتنه" باعث تحریم ها شد؛ غربیها جرأت نمی کردند ایران را تحریم کنند، اما داستان "فتنه" که اتفاق افتاد آنها تشویق شدند تا تحریم ها را با جرا بگذارند؛ غربیها داشتند با ما در سال 88 سر مسائل هسته ایی به توافق می رسیدند و تسلیم خواسته های ما شده بودند، اما داستان "فتنه" آنها را امیدوار کرد که توافق نکنند و فکر کردند که دست نظام خالی است؛ "فتنه" باعث شد تا "بیداری اسلامی" نتواند موفق شود (بیداری اسلامی در حقیقت از نیمه دوم سال 89 شروع شد)؛ "فتنه" باعث کاهش تولید، تورم و رکود اقتصادی شد؛ "فتنه" می خواست از بیداری اسلامی جلوگیری کند اما شکست خورد و.... اما دو اتهام "فتنه" واقعا باور نکردنی بود. "فتنه" نه تنها باعث به انحراف کشیده شدن بیداری اسلامی شد بلکه وقتی آمریکایی ها در براه انداختن فتنه شکست خوردند، داعش را ایجاد کردند. دومی که از این هم جالب تر بود وپیشرفت و نبوغ علوم سیاسی را درایران به نمایش می گذارد این بود که "فتنه" باعث کاهش بهاء نفت شد. احتمالاً اگر مناسبت 9 دی به جای یک روز چند روز می شد، زلزله بم، خشکسالی، حوادث رانندگی در جاده ها، ریز گردها، خشک شدن دریاچه ارومیه، بالا رفتن آمار سرطان، طلاق، سن ازدواج، اعتیاد، خودکشی، مهاجرت تحصیلکردها، سقوط هواپیماهای مسافربری و کسی چه می داند شاید حمله متفقین به ایران در شهریور 20 و انعقاد قرارداد ترکمنچای دویست سال پیش هم معلوم می شد که کار "فتنه گران" بوده. درود به روان پاک دایی جان ناپلئون و آن همه نبوغ در حوزه علوم انسانی بالاخص در علوم سیاسی، روابط بین الملل و تاریخ که از آنها برخوردار بود و آنها را برای نسلهای بعدی بر جای گذاشت.باید به فرزندان او واقعاً درود فرستاد که این چنین استوار مسیر جد بزرگوارمان را با صلابت و قدرت ادامه می دهند.

اما برویم بر سر اصل مطلب: چرا داستان "فتنه" این همه امسال بزرگ تر و پر رنگ تر شد؟ چرا این همه رادیو و تلویزیون شبانه روز برنامه های خبری، تحلیلی، نظری، مستند و غیره پخش کرد و چرا این همهه تندروها برروی طبل و سنج "فتنه" کوبیدند؟ یک دلیل همان ادامه شکست سنگین انتخابات 24 خرداد بود. اگر بالفرض امروز آقای دکتر جلیلی یا جناب قالیباف یا حتی دکتر محسن رضایی رئیس جمهور شده بودند، آیا باز هم ضرورتی می داشت تا تندروها این چنین بر روی طبل "فتنه" و 9 دی بکوبند؟ در عین حال جدای از آن شکست، دلایل دیگری هم بنظر می رسد در طی این 18 ماه بوجود آمده. این دلایل فهرست وار عبارتند از نزدیک شدن به انتخابات مجلس در سال آینده، اجتماعات 16 آذر امسال در دانشگاهها و شعارهایی که به نفع "رهبران فتنه" داده شد؛ مشکلاتی که "حصر" بوجود آوره، بیشتر شدن احتمال توافق هسته ایی؛ مسئله شرکت آقای هاشمی در انتخابات ریاست مجلس خبرگان در اسفند ماه؛ و شاید و فقط هم به عنوان یک احتمال، نگرانی از آنچه که در مراسم تشیع جنازه مرتضی پاشایی اتفاق افتاد.

اصولاً نفس آن همه سر و صدا و بزرگداشت برای 9 دی، نه تنها حکایت از قوت قلب و اطمینان خاطر تندرو ها نمی کرد بلکه بیشتر بیانگر نگرانی های آنها بود. به نظر می رسید که تندرو ها می خواستند از یکسوبه طرفدارانشان قوت قلب، اطمینان و روحیه بدهند و از سویی دیگر به منتقدین پیام دهند که قرص و محکم ایستاده اند. فکر اطمینان بخشی معمولاً زمانی بوجود می آید که احساس نگرانی و بیم وجود داشته باشد. در عین حال از انتخابات سال آینده هم نمی توان غافل بود. تندرو ها در حقیقت با براه انداختن آن سر و صدا خواستند بزعم خودشان مهمل و مشروعیتی برای رد صلاحیت گسترده اصلاح طلبان در انتخابات مجلس آینده براه بیاندازند. آنان می خواستند این پیام را بدهند که مردم از جریان "فتنه" نگذشته اند و لذا نمی شود که صلاحیت اصلاح طلبان را تایید کرد.

تجمعات 16 آذر امسال در بسیاری از دانشگاههای کشور و ابراز احساسات دانشجویان و شعارهای شان به نفع چهره های سیاسی در حصر باعث خشم و غضب تندرو ها شد و اینگونه خواستند تلافی کنند. خود حصر هم اصولگرایان را با معضلاتی روبرو ساخته. حصر نه فراموش شده و نه منتفی. ظرف ماههای گذشته روایت های متفاوتی در خصوص توجیه حصر از جانب اصولگرایان بیان شده. از جمله اینکه گفته اند تصمیم حصر از سوی شورایعالی امنیت ملی بوده؛ حصر به خاطر حفظ وجود خود آنان است چون اگرآزاد شوند مردم به آنها حمله ور خواهند شد؛ گناه آنها کبیره و نابخشودنی است؛ اگر معذرت خواهی کنند راه باز می شود؛ معضل حصر فقط با رایزنی حل و فصل خواهد شد؛ رهبران فتنه محارب هستند و مجازاتشان اعدام است؛ رهبران فتنه باغی هستند؛ نیازی به دادگاه و محاکمه رهبران فتنه نیست و ملت آنها را مستوجب اعدام می داند؛ اگر رهبران فتنه زنده هستند بواسطه رافت اسلامی است والا آنها همان ابتداء می بایستی اعدام می شدند؛ جرم رهبران فتنه مشخص است و آنان محاکمه خواهند شد و...... تعابیرمختلف و متناقض دیگر.

نگاهی به این تعابیر مختلف مبین آنست که خود اصولگرایان هم واقعاً راه حلی برای پایان دادن به مسئله حصر ندارند. اگر محاکمه و اعدام شوند، جدای از هزینه سنگین آن برای نظام، علی القاعده این سئوال مطرح می شود که چرا 5 سال پیش و با توجه به اینکه اتهامات شان مشخص است، محاکمه نشدند؟ اگر بدون محاکمه نگهداری شوند مسئله قانون و قانون مداری در کشور با ابهام روبرو می شود. اگر آزاد شوند آنهم مشکلات خودش را خواهد داشت و کمترین اشکالش آنست که برای چه پس این همه مدت در حصر نگه داشته شدند. شاید بزرگ نمودن و باد کردن داستان "فتنه" تلاشی بود برای سرپوش گذاشتن بر روی همه این درد و سرها و جلوگیری از هر گونه رایزنی به منظور حل آن. می رسیم به پدیده تشیع جنازه مرتضی پاشایی که همه را غافلگیر کرد و همچنان پس از گذشت هفته ها تبعات آن همچنان ادامه دارد.

ایران نه اولین کشوری بود که درآن اختلاف نظرپس از برگزاری انتخابات بوجود آمد و نه آخرین آنها خواهد بود. اما ایران از جمله معدود کشورهایی است که اختلاف در انتخابات پس از گذشت بیش از ۵ سال همچنان آتش بغض و کینه را درآن شعله ور نگه داشته. ۹ دی امسال نشان داد که چقدر از وحدت و همدلی دور شده ایم و چقدر تحت تاثیر بغض و کینه و نفرت قرار گرفته ایم.آنچه جای تامل و اتفاقا ترس دارد جامعه ایی آکنده از این همه خشم و نفرت است.

 

هاشمی رفسنجانی: صدا وسیما علائم تفرقه در جامعه را پخش می کند

Posted: 01 Jan 2015 03:01 AM PST

جرس: هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه ما در انقلاب اسلامی متحد آمدیم و حال چرا باید تفرقه داشته باشیم، گفت: این روزها چقدر از صدا و سیما علائم تفرقه پخش می شود و چیزهایی را به خورد مردم می دهیم که نبوده و این تفرقه ها خدمت به کشور و انقلاب نیست.

 

به گزارش ایرنا، آیت الله هاشمی رفسنجانی روز پنج شنبه در همایش پیامبر رحمت و مدارا که در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد بااشاره به آغازامامت و ولایت حضرت مهدی(عج) افزود: در شرایطی این همایش برگزار می شود که دنیای اسلامی دچار مصیبت بزرگی از سوی تندروها شده است.

وی ادامه داد: امروز مسلمانان تندرو و نادان اسلام را به گونه ای دیگر معرفی می کنند.

 

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: یک روز غربی ها تلاش کردند اسلام را دین شمشیر معرفی کنند، اما آن دوره گذشت و کم کم چیز دیگری از اسلام با کمک مبتکران شکل گرفت ولی امروز می بینیم که کاری که غربی ها نتوانستند انجام دهند تندروهای مسلمان انجام می دهند.

 

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: امروز در سراسر منطقه جهان اسلام، تندروها به نام دین و پیامبر اقداماتی انجام داده اند که این اقدامات مصیبتی برای جهان اسلام شده است.

 

هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: ما به عنوان انقلاب اسلامی مسوولیت بزرگی داریم که باید تلاش کنیم حقایق اسلام و چهره واقعی پیامبر را به جهانیان بگوییم و جامعه را بیشتر با اسلام و پیامبر رحمت و مدارا آشنا کنیم.

 

وی ادامه داد: در حال حاضر وسایل انتقال پیام زیاد است و وقت مناسبی است که ما حقیقتا امت اسلامی را بیشتر و بهتر معرفی کنیم وجلوی تندروها را بگیریم و امروز این یک ضرورت است.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: پیامبرالگوی رحمت و مدارا 13 سال در مکه هر روز تحت فشار و اذیت بود و هر چه بدی بود به سرایشان آوردند و زمانی که مکه را فتح کردند انتظارهمگان این بود که انتقام ظلم را بگیرند اما پیامبر فرمودند امروز روز رحمت است و همه کسانی که به ایشان ستم کرده بودند را بخشیدند.

 

هاشمی ادامه داد: در واقع پیامبر در عمل چهره اسلام را نشان دادند و امروز ما باید رسالت و چهره واقعی اسلام را به دنیا معرفی کنیم.

وی افزود: برخی آدم های نادان با شعارهای عجیب و غریب خیال می کنند در حال خدمت کردن به اسلام هستند اما در حال ضربه زدن به پایه های معارفی اسلام هستند.

 

وی با بیان اینکه پیامبر ازجنس مردم و با مردم بود گفت: وقتی مشکلی برای مردم پیش می آمد پیامبر ناراحت می شدند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: پیامبر وقتی به مدینه می روند مشکلات خیلی زیاد بود و گروه ها و عشایر همیشه در جنگ و ستیز بودند وانتقام جویی را دنبال می کردند اما پیامبراولین زمینه را فراهم کرد و با یهودیان پیمان بستند و امنیت را برقرار کردند.

 

هاشمی رفسنجانی اظهار داشت: همچنین در بین مسلمانان که همواره جنگ وجود داشت پیامبر بین آنان پیمان بست و عقد اخوت را ایجاد کرد.

 

وی ادامه داد: در جامعه ما و جوامع دیگر گروه های سیاسی که تشکیل می شوند همیشه به دلیل اختلاف ها در تضاد هستند؛ احزاب اگر با منطق پیامبر عمل کنند وسیله تکامل هستند.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: امروز باید پیامبر رحمت و مدارا را به عنوان یک الگوی درست به مردم دنیا معرفی کنیم تا جوانانی که تشنه راه درست باشند جذب شوند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به اخبار رسانه های دنیا مبنی بر انفجار و خشونت در کشورهای اسلامی گفت: تندروی یک بلا و ویروس برای جامعه ما شده است و این یک حالت اسلامی نیست چرا که تفرقه ایجاد کردن، ضداسلام است و ما باید به دنبال وحدت برویم.

وی خاطرنشان کرد:ما ایرانی ها با اتحاد و همدلی توانستیم رژیم سفاک را با آن همه قدرت به زیر بکشیم و بعد از آن نیز مثل انقلاب های دیگر اقدام نکردیم که همه را بیرون کنیم چرا که انقلاب ما انقلاب رحمت بود.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در انقلاب اسلامی متحد آمدیم گفت: این روزها چقدر از صدا و سیما علائم تفرقه پخش می شود و چیزهایی را به خورد مردم می دهیم که نبوده و این تفرقه ها خدمت به کشور و انقلاب نیست.

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه در دوران جنگ تحمیلی تمامی مردم اعم از اهل سنت، شیعیان، مسیحی و ارمنی با وحدت حضور داشتند و شهید دادند افزود: شرایط اتحاد را از دست داده ایم و نباید اینطور باشد چرا که ضداسلام و دین است.

 

وی ادامه داد: اصل وحدت و اتحاد چیز آسانی نیست که ما 30 سال حرف وحدت را می زنیم اما وارد عمل نشده ایم؛ قطعا باید وارد عمل شویم.

عضو مجلس خبرگان رهبری دروغ، ظلم و زندان بی جهت را از عوامل تفرقه عنوان کرد و گفت: اختلاف نظر اگر در بحث بماند مفید است اما وقتی به عمل و کار فیزیکی منجر شود و از حدی تجاوز کند به تهمت، دروغ و درگیری تبدیل می شود.

 

هاشمی رفسنجانی تاکید کرد: ما باید در عین اختلاف نظر با یکدیگر برادرانه رفتار کنیم و نباید فقط به زبان اکتفا کنیم، در هفته وحدت افراد یا نهادهای خاص نباید به دیگران زور بگویند اما متاسفانه اینجوری نیستیم.

 

وی ادامه داد: امروز امت اسلامی گرفتار عذاب تفرقه شده است و نتیجه این تفرقه نیز به ضرر هر دو طرف خواهد بود و خداوند نیز پاسخ لازم را به آنها می دهد.

رییس پیشین مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه شاید خشکسالی ودیگربلاهای طبیعی نیز اثرات وجود تفرقه باشد گفت: ما باید تفرقه های بی خودی را که علیه یکدیگر درست می کنیم و این همه بیانیه و تهمت ها و ظلم هایی که می شود و افراد را تحت فشار می گذاریم و زندان می بریم را کنار بگذاریم چرا که تفرقه و دودستگی به نفع هیچ کس نیست.

هاشمی رفسنجانی افزود: علمای امت اسلامی باید بین خود تفرقه ایجاد نکنند و در عمل و گفتار جامعه را به وحدت دعوت کنند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه دانشگاه های ما باید مظهر وحدت و اظهارنظرهای متضاد اما دوستانه باشند گفت: اختلاف نظرهیچ اشکالی ندارد اما نزاع اشکال دارد وابهت ما را از بین می برد و نباید کاری کنیم تا در جامعه خصومت ایجاد شود.

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه اسلام هراسی موقعی به وجود آمد که مسلمانان متهم به تروریسم شد گفت: در جامعه خودمان سعی کنیم خصومت ها را کم کنیم و به همدلی و همراهی برویم و از وجود پیامبر رحمت و مدارا نیز بهره ببریم.

اعتراض زندانیان سابق بند زنان اوین به تبعید حکیمه شکری

Posted: 01 Jan 2015 01:01 AM PST

جرس: جمعی از همبندی های سابق حکیمه شکری در نامه ای نسبت به انتقال این زندانی سیاسی بند زنان به زندان قرچک اعتراض کردند.

 

به گزارش کلمه، این زندانیان سابق بند زنان اوین با تاکید بر لزوم رعایت اصل تفکیک جرایم در زندان‌ها، خواهان پاسخگویی مسئولان و بازگشت حکیمه شکری به زندان اوین شدند و یادآوری کردند که هر زندانی‌ای فارغ از جرمی که مرتکب شده است می‌بایست در شرایط استاندارد به لحاظ رفاهی و بهداشتی نگه‌داری شود.

دو هفته پیش حکیمه شکری از زندانیان سیاسی سبز و عضو گروه مادران پارک لاله، از بند زنان زندان اوین به زندان قرچک ورامین منتقل شد. او درحالی به این زندان منتقل شد که اصل تفکیک جرایم در این زندان رعایت نشده است و تا کنون زندانیان سیاسی زن را در زندان اوین و جدا از زندانیان با جرایم عمومی نگه‌داری می‌کنند.

 

متن این نامه به شرح زیر است:

حکیمه شکری، زندانی سیاسی و از مادران پارک لاله که از ابان ماه ۹۱ جهت تحمل حکم ۳ ساله خود در زندان اوین به سر می‌برد، در روزهای گذشته طی اقدامی عجیب و غیرمنتظره در حالی که تنها شش ماه به اتمام حکم‌اش باقی مانده، به زندان قرچک ورامین منتقل شده است. مسئولان زندان اوین در اقدامی غیرقانونی و غیراخلاقی، بدون اطلاع وی و سایر هم‌بندانش، او را بدون هیچ‌گونه وسیله شخصی به زندان قرچک ورامین که محل نگهداری زندانیان زن با جرایم عادی است منتقل کرده‌اند.

این انتقال از آن رو که در پرونده حکیمه شکری حکم تبعید وجود ندارد و وی طبق قوانین سازمان زندانها از آنجا که زندانی سیاسی محسوب می‌شود، می‌بایست در بند سیاسی زنان تحمل کیفر کند، نگران‌کننده به نظر می‌رسد.

با وجود اظهارات مکرر مقام‌های زندان اوین به زندانیان زن و شکایت آنها از حضور زنان سیاسی در زندان اوین، بیم آن می‌رود که این انتقال سرآغازی برای انتقال سایر زندانیان سیاسی زن به زندان قرچک ورامین باشد.

ما جمعی از هم‌بندان سابق حکیمه شکری، ضمن اعلام نگرانی نسبت به شرایط نامناسب او در زندان قرچک بر رعایت اصل تفکیک جرایم در زندان‌ها تأکید می‌کنیم و خواهان پاسخگویی مسئولان و بازگشت حکیمه شکری به زندان اوین هستیم. هم‌چنین از آنجا که گزارش‌ها از وضعیت نامناسب نگهداری زندانیان در زندان قرچک حکایت دارد و ما معتقدیم که هر زندانی‌ای فارغ از جرمی که مرتکب شده است می‌بایست در شرایط استاندارد به لحاظ رفاهی و بهداشتی نگه‌داری شود، خواهان رسیدگی فوری به شرایط نامساعد زندان قرچک هستیم.

عسل اسماعیل زاده، مهسا امرآبادی، ژیلا بنی یعقوب، نازنین خسروانی، فاطمه درویش، شهلا رحمتی، مرضیه رسولی، مینا رضایی فرخ، نسرین ستوده، نسیم سلطان بیگى، ریحانه طباطبایی، میترا عالی، هانیه فرشی، ژیلا کرم زاده مکوندی، مهناز محمدی، عاطفه نبوی، منیژه نجم عراق، شیوا نظرآهاری، فائزه هاشمی

جشن های آغاز سال ۲۰۱۵

Posted: 31 Dec 2014 11:30 PM PST

جرس: مراسم سال نو میلادی در شهرهای بزرگ جهان گرامی داشته شد.

سیدنی بزرگترین شهر استرالیا اولین نقطه مهم جهان بود که میزبان جشن آغاز سال 2015 شد. این مراسم با آتش بازی، نورپردازی و آتش بازی همراه بود.

در جشن های سیدنی یاد "توری جونسون" و "کاترینا دوسون" دو قربانی حادثه گروگانگیری در کافه ای در مرکز این شهر گرامی داشته شد.
  جشن آغاز سال 2015 در شهر سیدنی استرالیا

جشن آغاز سال 2015 در شهر سیدنی استرالیا
 جشن آغاز سال 2015 در شهر سیدنی استرالیا
جشن آغاز سال 2015 در شهر سیدنی استرالیا
 جشن آغاز سال 2015 در شهر سیدنی استرالیا
جشن آغاز سال 2015 در شهر سیدنی استرالیا
 جشن آغاز سال 2015 در شهر سیدنی استرالیا
جشن آغاز سال 2015 در شهر سیدنی استرالیا
 جشن آغاز سال 2015 در شهر سیدنی استرالیا
جشن آغاز سال 2015 در شهر سیدنی استرالیا

 

جشن آغاز سال 2015 در شهر سیدنی استرالیا
جشن آغاز سال 2015 در شهر سیدنی استرالیا
جشن آغاز سال 2015 در شهر سیدنی استرالیا
جشن آغاز سال 2015 در شهر سیدنی استرالیا
 جشن آغاز سال 2015 در شهر سیدنی استرالیا
جشن آغاز سال 2015 در شهر سیدنی استرالیا
جشن آغاز سال 2015 در شهر سیدنی استرالیا
جشن آغاز سال 2015 در شهر سیدنی استرالیا
جشن آغاز سال 2015 در برج خلیفه شهر دبی - امارات
جشن آغاز سال 2015 در برج خلیفه شهر دبی - امارات
جشن آغاز سال 2015 در شهر کوالالامپور مالزی
جشن آغاز سال 2015 در شهر کوالالامپور مالزی
جشن آغاز سال 2015 در خیابان شانزلیزه شهر پاریس پایتخت فرانسه
جشن آغاز سال 2015 در خیابان شانزلیزه شهر پاریس پایتخت فرانسه
جشن آغاز سال 2015 - برج ایفل در شهر پاریس پایتخت فرانسه
جشن آغاز سال 2015 - برج ایفل در شهر پاریس پایتخت فرانسه

 

جشن آغاز سال 2015 -  چین
جشن آغاز سال 2015 - چین
جشن آغاز سال 2015 - هنگ کنگ، چین
جشن آغاز سال 2015 - هنگ کنگ، چین
جشن آغاز سال 2015 - هنگ کنگ، چین
جشن آغاز سال 2015 - هنگ کنگ، چین
جشن آغاز سال 2015 - هنگ کنگ، چین
جشن آغاز سال 2015 - هنگ کنگ، چین
جشن آغاز سال 2015 - مانیل پایتخت فیلیپین
جشن آغاز سال 2015 - مانیل پایتخت فیلیپین
جشن آغاز سال 2015 - مانیل پایتخت فیلیپین
جشن آغاز سال 2015 - مانیل پایتخت فیلیپین
جشن آغاز سال 2015 - مانیل پایتخت فیلیپین
جشن آغاز سال 2015 - مانیل پایتخت فیلیپین
جشن آغاز سال 2015 - پیونگ یانگ پایتخت کره شمالی
جشن آغاز سال 2015 - پیونگ یانگ پایتخت کره شمالی
جشن آغاز سال 2015 - پیونگ یانگ پایتخت کره شمالی
جشن آغاز سال 2015 - پیونگ یانگ پایتخت کره شمالی
جشن آغاز سال 2015 - پیونگ یانگ پایتخت کره شمالی
جشن آغاز سال 2015 - پیونگ یانگ پایتخت کره شمالی
 جشن آغاز سال 2015 - پیونگ یانگ پایتخت کره شمالی
جشن آغاز سال 2015 - پیونگ یانگ پایتخت کره شمالی
  جشن آغاز سال 2015 در سنگاپور
جشن آغاز سال 2015 در سنگاپور
  جشن آغاز سال 2015 در سنگاپور
جشن آغاز سال 2015 در سنگاپور
 جشن آغاز سال 2015 در استادیوم ملی پکن  مشهور به آشیانه پرنده - چین
جشن آغاز سال 2015 در استادیوم ملی پکن مشهور به آشیانه پرنده - چین
 جشن آغاز سال 2015 در استادیوم ملی پکن  مشهور به آشیانه پرنده - چین
جشن آغاز سال 2015 در استادیوم ملی پکن مشهور به آشیانه پرنده - چین
 جشن آغاز سال 2015 - روسیه
جشن آغاز سال 2015 - روسیه
نیویورک آمریکا
نیویورک آمریکا
نیویورک آمریکا
نیویورک آمریکا
پاریس فرانسه
پاریس فرانسه
آلمان
آلمان
فیلیپین
فیلیپین
کره شمالی
کره شمالی
حلب
حلب
 پکن چین
پکن چین
کوالالامپور
کوالالامپور
سیبری روسیه
سیبری روسیه
سنگاپور
سنگاپور
سئول
سئول
سئول
سئول
سئول
سئول

آخرین خطبه های نماز جمعه هاشمی جمعیت در حال انفجار را کنترل کرد

Posted: 31 Dec 2014 11:30 PM PST

یاسر هاشمی اعلام کرد
جرس: یاسر هاشمی در خصوص اقامه آخرین نماز جمعه آقای هاشمی رفسنجانی در سال 1388 و اظهاراتی مبنی بر کنترل سخت آن روز گفت: آیت الله هاشمی رفسنجانی آن روز به نماز جمعه رفتند تا روشنگری کنند و به نوعی با سخنانشان مردمی که مثل یک جرقه منتظر آتش گرفتن بودند را آرام کنند که اتفاقا با سخنرانی تاریخی که داشتند هم چنین امری می توانست با ادامه یافتن حضور ایشان در نماز جمعه محقق شود.



به گزارش عصرایران، یاسر هاشمی گفت: اینگونه نبوده که کنترل نماز جمعه آیت الله هاشمی رفسنجانی سختی های زیادی را به همراه داشته باشد. چرا که آمدن ایشان به تریبون نماز جمعه خود به تنهایی موجب آرامش حوادث بعد از انتخابات بود.

وی در خصوص اینکه گفته می شود آقای هاشمی خودشان متوجه شدند که به این شکل نمی تواند نماز بخواند گفت: آقای هاشمی همواره بر این اصل تاکید دارد که ائمه جمعه باید برای روشنگری پشت این تریبون قرار گیرند و کسی که نماز جمعه را اقامه می کند در سخنرانی خطبه ها باید با مردم صادقانه صحبت کند.


یاسر هاشمی تاکید کرد: به نظر ایشان بعد از آخرین نماز جمعه ، شرایطی پیش آمد که امکان بیان سخنان صادقانه و روشنگرانه وجود نداشت. به همین دلیل آقای هاشمی دیگر به نماز جمعه نرفت.



هفته گذشته تقوی رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه سراسر کشور گفته بود که کنترل نماز جمعه آیت الله هاشمی رفسنجانی سخت بود و فضا فضایی نبود که ایشان بتوانند نماز جمعه را هم اقامه بکنند. خودشان هم شاهد بودند که ما به چه زحمتی نماز جمعه را اداره کردیم.خیلی صحبت در مورد نماز جمعه شد؛جناب آقای هاشمی خودشان هم متوجه شدند که به این شکل نمی‌تواند نماز بخوانند.

دادستان کل کشور: رفع حصر در دستور کار نیست

Posted: 31 Dec 2014 11:30 PM PST

جرس: دادستان کل کشور گفت: تا به امروز در رابطه با رفع حصر سران فتنه در شورای عالی امنیت ملی نه تصمیمی گرفته شده و نه در دستور کار است.



به گزارش فارس، ابراهیم رئیسی دادستان کل کشور به دعوت بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) در این دانشگاه حاضر و به سؤالات دانشجویان پاسخ گفت.

وی در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه انقلاب اسلامی برای دشمنان آن باور کردنی نبود، گفت: بر همین اساس در دهه اول انقلاب که دهه تأسیس نظام اسلامی بود دشمن تمام تلاش خود را انجام داد تا انقلاب اسلامی پابرجا نماند.

 رئیسی افزود: در دهه دوم انقلاب که دهه تثبیت انقلاب اسلامی بود دشمن تلاش کرد تا نظام جهوری اسلامی را ناکارآمد جلوه دهد. در دهه سوم نیز دشمن تلاش کرد تا اجازه ندهد پیام انقلاب به دیگر کشورها برسد. در حالی که این انقلاب در درون مرزهای داخل متوقف نشد و این امتداد راهبردی در منطقه شکل گرفت در حقیقت این دوران جنگ اراده‌ها بود.

دادستان کل کشور با اشاره به تفاوتاعتراضات سال 88 با دیگر اعتراضات گذشته گفت:‌ تفاوت این فتنه این بود که برای اولین‌بار در تاریخ انقلاب دشمن احساس کرد جای پایی پیدا کرده و یک جریانی که خود در درون انقلاب بوده علم مخالفت با نظام و انقلاب را برداشته است و نسخه‌‌ای که در بسیاری از کشورها دنبال می‌کردند با تعبیر براندازی نرم به وجود آمد که البته از ابتدا جریان براندازی دشمن برای ما وجود داشت.

 رئیسی در ادامه تصریح کرد: آنانی که این فتنه را شکل دادند می‌دانستند که سازوکار این انتخابات اطمینان‌بخش است و تا شب انتخابات به همین سازوکار تن دادند و فصل‌الخطاب بودن شورای نگهبان را پذیرفته بودند اما به محض اینکه رأی نیاوردند قاعده بازی را به هم زدند.

وی ادامه داد: انتخابات همیشه یک منتخب دارد و قبول داشتن منتخب از طرف سایر رقبا ضرورت ندارد. اگر آقایان درباره منتخب حرف داشتند نباید انتخابات را زیر سؤال می‌بردند و به این تردید می‌دمیدند در حقیقت در این موج تردید موج تقلب و بر موج تقلب دشمن سوار است.

دادستان کل کشور در ادامه سخنان خود گفت: این افراد در ادامه اطلاعیه می‌دادند اما هرچه زمان می‌گذشت شعارهای کاملاً کلیشه شده در اطلاعیه آنان نمایان بود و این موضوع نشان می‌داد که حجم وسیعی از نیروی انسانی پشت صحنه و در خارج از کشور موضوع را رصد، هدایت و دنبال می‌کنند. اینان به تمام هشدارهایی که رهبری دادند بی‌توجه بودند و در آخر کار به اهانت به همه ارزش‌های اسلامی و امام شد.

 رئیسی تصریح کرد: در ادامه مردم متوجه شدند که انتخابات آغاز بوده است اما انجام نبوده است و بهانه‌ای برای مسائل دیگر بوده است متأسفانه اینان به جای اینکه خط خودشان را با ضد انقلاب و شعارهای انحرافی جدا کنند این کار را نکردند و در ادامه مردم متوجه شدند تهدیدها اصل نظام و انقلاب را نشانه گرفته است.

وی با اشاره به حضور مردم در 9 دی گفت:‌ 9 دی یک جریان کاملاً خودجوش بود و مردم با اراده به صحنه آمده بودند برای دفاع از ارزش‌ها.

دادستان کل کشور تأکید کرد: کسانی که عامداً در فتنه حضور داشتند چه سران فتنه و چه کسانی که به ناامنی‌ها کمک کردند باید به جرم آنها رسیدگی می‌شد و نسبت به اینها پیگیری‌ها انجام شد و برابر قانون دستگاه قضا رسیدگی کرد.

 رئیسی ادامه داد: بحث سران فتنه نیز در شورای عالی امنیت ملی مطرح شد و تصمیم حصر نسبت به اینان انجام شد تا ارتباط‌شان با خارج قطع شود.

وی خاطرنشان کرد: این اقدام شورای عالی امنیت و تصمیم بر حصر سران فتنه یک اقدام کاملاً قانونی، پیشگیرانه و تأمینی بود. البته این موضوع به این عنوان نیست که این مسئله مقدمه رسیدگی نباشد. در رابطه با سران فتنه ادعانامه‌ای وجود دارد از اینکه دشمن را امیدوار کردند، به نظام ضربه زدند، در مردم تردید ایجاد کردند و بسیاری موارد دیگر.

دادستان کل کشور با بیان اینکه ظلم بزرگی که اینان کردند هرگز قابل بخشش نیست، گفت: البته اگر توبه کردند و رهبری خواستند این افراد را ببخشند مسئله جور دیگری است اما خیانت‌هایی که اینان انجام دادند ظلمی نابخشودنی است.

وی ادامه داد: البته در مسیر رسیدگی به جرائم فتنه‌گران یکسری تخلفات نیز به وجود آمد که ظلم به اشخاص بود و باید رسیدگی شود. اما نباید مانع شود تا ظلم بزرگ را نبینیم بعضی به دنبال مسدود کردن این قضایا هستند.

 رئیسی با بیان اینکه عده‌ای به دنبال تقلیل فتنه 88 به اختلاف بین دو جریان هستند، گفت: در سال‌های اخیر می‌بینیم عده‌ای فتنه و خیانتی که به کشور شده است را می‌خواهند اختلاف بین دو جریان عنوان کنند در صورتی که اینگونه نبوده اتفاقاتی که بعد از انتخابات 88 افتاد دعوای یک گروه نبود که هم در متن اطلاعیه‌ها دیده می‌شود و هم کف و سوتی که دشمن برای این جریان می‌زد.

وی در همین خصوص گفت:‌ قابل توجیه نیست از اینکه عده‌ای بخواهند سران فتنه را نسبت به آنچه در نگاه مردم و آنچه بعد از فتنه 88 اتفاق افتاد مبرا بدانند. تحلیل‌های یک سال و نیم اخیر عده‌ای اینگونه است که انگار می‌خواهند به فتنه توجه نکنند.

دادستان کل کشور با بیان اینکه عنایت و تفضل نظام و رهبری است که سران فتنه اینگونه در حصر باشند، گفت: اگر عنایت نظام نبود این حصر اقل آن چیزی بود که علیه آنان انجام شد. رسیدگی به جرایم اینان برای عده‌ای که به دنبال رفع حصر هستند پشیمان‌کننده خواهد بود.

رئیس دادستان کل کشور در جواب به سؤالی که چرا برخورد قوه قضاییه با برخی فتنه‌گران در حد جرم آنان نبوده است،‌ گفت:‌غیر سران فتنه تمامی افراد در این رابطه مورد تعقیب و رسیدگی قرار گرفتند و نسبت به آنان حکم صادر و اجرا شد اگر نسبت به دو سه نفر خاص اشاره دارید که این موضوع مربوط به شورای عالی امنیت ملی است.

 رئیسی همچنین در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص اینکه دلیل مشخص حصر سران فتنه چه بود و چرا اقدام به حصر یک سال بعد از فتنه 88 انجام شد چه بود، گفت: این مقدار زمان به این خاطر بود تا به آنها مجال داده شود از کارشان دست بردارند که برنداشتند. در این خصوص محکومیت در افکار عمومی نسبت به حرکت آنان قبل از محکومیت سران فتنه در دادگاه بسیار مهم بود که ما شاهد بودیم محکومیت سختی نسبت به حرکت آنان در افکار عمومی انجام شد.

وی تأکید کرد: اینکه معلوم شود مسئله، موضوع انتخابات نیست باعث تأخیر حصر سران فتنه شد و گذشت زمان مسائل را روشن کرد.

دادستان کل کشور ادامه داد:‌ مصوبه شورای عالی امنیت ملی در خصوص حصر سران فتنه نیز طبق سازوکاری است و اگر هر زمان مصلحت نظام بود و این شورا در این نظر تشدید کرد دستگاه قضا در این خصوص وظیفه قانونی خود را انجام می‌دهد.

 رئیسی در خصوص نقش مهدی هاشمی در فتنه 88 نیز گفت: وی از وقتی وارد کشور شد پرونده‌اش مورد پیگیری قرار گرفت و بازداشت شد در حال حاضر نیز مراحل دادگاه وی انجام می‌شود. اتهامات مختلفی درباره ایشان مطرح است و ما هم منتظر حکم دادگاه هستیم.

وی در خصوص پیگیری قوه قضاییه در خصوص پرونده کرسنت نیز گفت: دادستان کل نسبت به پرونده کرسنت درخواست اعمال ماده 18 کرده است. در این ارتباط شورای عالی وجود دارد که بنده نیز چند ماهی در این شورا حضور دارم که تلاش می‌کنم جلسه‌ای در این خصوص (پرونده کرسنت) تشکیل شود.

دادستان کل کشور در خصوص حوادث سال 88 و دلایل حصر رهبران جنبش سبز گفت:‌ بنده در خصوص روشنگری پیرامون قضایای فتنه 88 سخنرانی‌های متعددی انجام داده‌ام در همین رابطه چند شب پی‌درپی قبل از 9 دی در صداوسیما سخنرانی کردم و قضایا را توضیح دادم. همچنین در خصوص بررسی‌های ادعای آقای کروبی بنده عضو هیئت سه نفر این موضوع بودم که اطلاعیه رسمی در این خصوص منتشر کردیم.

وی ادامه داد:‌ در خصوص حذف سران فتنه نیز باید بگویم که مصالح نظام مقدم بر هر چیزی است. سران فتنه قبل از اینکه در دادگاه محکوم شوند در انزار عمومی محکوم شدند هرگاه تشخیص نظام اقتضا کند دستگاه قضایی آمادگی کیفر کردن سران فتنه را دارد.

 رئیسی در پایان در جواب به این سؤال که آیا دولت روحانی اقدامی برای رفع حصر کرده‌اند، گفت: وقتی که آقای روحانی در جلساتی حاضر می‌شوند عکس‌العمل‌هایی نسبت به این موضوع داده می‌شود اما تا الان به هیچ عنوان بنای اینکه این حصر شکسته شود در جلسه شورای عالی امنیت ملی نه گرفته شده و نه در دستور کار است.

جزئیات تازه در مورد حصر از زبان صفارهرندی

Posted: 31 Dec 2014 11:30 PM PST

جرس: صفار هرندی با حمایت از حصر رهبران جنبش سبز مدعی شد: خیلی ها فکر میکنند که سران فتنه بلافاصله پس از وقایع سال 88 به حصر خانگی افتادند در حالی که اینگونه نیست و رأفت نظام اسلامی بیش از یکسال به آنان فرصت داد تا شاید متنبه شده و اظهار پشیمانی کنند.

 

به گزارش «تابناک»؛عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در حاشیه همایش 9 دی کرج در سالن شهیدان نژاد فلاح برگزار شد گفت : نمیدانم این چگونه حصری است که صبح به صبح نان تازه را از دست نگهبانان تحویل میگیرند ، با بیرون ارتباط دارند و تا این حد هم از آن ناله میکنند .

 

وی با بیان اینکه از همان حصر هم بیانیه و نظریه صادر میکنند گفت : نمیدانم این چگونه حصری است که آنها میتواند ارتباط داشته باشند و تازه از آن شکوه هم میکنند و اگر فرصت بیشتری پیدا کنند دست به کارهای بیشتری میزنند ، به تازگی هم به آنها گفته شده میتوانند برای گرفتن نان از خانه خارج شوند و هوا بخورند.

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت : خیلی ها فکر میکنند که سران فتنه بلافاصله پس از وقایع سال 88 به حصر خانگی افتادند در حالی که اینگونه نیست و رأفت نظام اسلامی بیش از یکسال به آنان فرصت داد تا شاید متنبه شده و اظهار پشیمانی کنند.

 

صفار هزندی افزود : ولی آنان نه تنها دست از مواضع خود برنداشته و اعلام برائت نکردند بلکه در قضیه سوریه ورود پیدا کرده و آشوبگری های خود را به گونه ای دیگر هدایت میکردند و از این جهت به حصر افتادند تا دسترسی دشمن به آنان قطع شده و نتوانند بر خلاف مصالح نظام و مردم کاری کنند.