جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


خطیب نماز جمعه تهران: فتنه ریشه‌کن نشده و هنوز هم موجود است

Posted: 02 Jan 2015 04:22 AM PST

جرس: خطیب نماز جمعه این هفته تهران با اظهار اینکه "باید توجه داشت که فتنه ریشه‌کن نشده و هنوز هم موجود است"، گفت: نفوذ برخی فتنه‌گرها و طرفداران فتنه در مجاری اجرایی کشور هشدار جدی است.

 

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام و المسلمین صدیقی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه تهران با تاکید بر اینکه نباید دشمن بیرونی و درونی را فراموش کنیم، گفت: استکبار دشمن جان، آبرو و ناموس ماست و استقلال ما را هدف گرفته است و این انقلاب و نظام که ناموس شما مردم قلمداد می‌شود مورد تهدید استکبار است.

 

وی افزود: صهیونیسم جهانی ریشه شر در عصر ماست و این تکفیری‌ها و حکومت‌های مزدور در منطقه شیاطین هستند و می‌خواهند به اینها خط دهند تا دلارهایشان را صرف تکفیری‌ها کنند و همان‌طور که فقر و بیماری کمش هم زیاد است دشمن هم کمش زیاد است.

 

خطیب نماز جمعه این هفته تهران همچنین گفت که در "رأس دشمنان نفس اماره است و این نفس وسوسه می‌کند تا دنیا ما را به باتلاق مادیگری بکشاند."

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تبریک میلاد پیغمبر (ص) و امام جعفر صادق (ع)، ضمن اینکه پیامبر اکرم را پیامبر رافت، عزت و توحید دانست، گفت که امام جعفر صادق(ع) احیاگر علوم اخلاق، فرهنگ و عالم به جهان بشریت است و اگر امام صادق و مکتب فقهی ایشان نبود دنیای اسلام چنین مکتبی را نداشت.

 

صدیقی اظهار کرد: پیامبر اکرم عرب را با یکدیگر و با اعجم به عنوان برادر در کنار هم متحد ساخت و در سنگر وحدت و اتحاد پیروزی‌های غیرمترقبه‌ای را برای‌شان عاید کرد و امیدواریم ما در گفتن لا اله الا الله صادق باشیم و بدانیم اتحاد و انسجام ما پیغمبر را خشنود و دشمنان‌مان را مایوس می‌کند. ما نباید کاری کنیم که دشمنان‌مان شاد شوند و در این راستا از خانواده تا جبهه سیاسی به هم نزدیک شویم و زیر یک پرچم قرار بگیریم.

 

خطیب نماز جمعه این هفته تهران در ادامه با مورد توجه قرار دادن روز 9 دی، گفت: ‌از مردم بیدار، بصیر و ولایتمدار و متدین تقدیر و تشکر می‌کنیم که در روز 9 دی امسال هم در شهرهای مختلف با اجتماعات باشکوه به فتنه‌گران هشدار دادند.

 

صدیقی گفت: باید توجه داشت که این فتنه ریشه‌کن نشده و هنوز هم موجود است و طرفداران فتنه که از اقلیت محض هستند، علنا در 16 آذر در برخی محیط‌ها از فتنه حمایت کردند. همچنین نفوذ برخی فتنه‌گرها و طرفداران فتنه در مجاری اجرایی کشور هشدار جدی است.

 

خطیب نماز جمعه این هفته تهران اظهار کرد: برخی از آنها که در فتنه بازارگرمی می‌کردند حالا شهر به شهر راه افتادند و برخی دانشگاه‌ها محل امن آنها و باشگاه تبلیغاتی‌شان شده است و از هم‌اکنون برای خبرگان و مجلس آینده از امکانات استفاده می‌کنند که حق‌شان نیست و می‌خواهند برای به دست گرفتن مجلس آینده از هم‌اکنون زمینه‌سازی کنند و در خبرگان دستی داشته باشند تا بتوانند در متزلزل کردن پایه‌های نظام در آینده موثر باشند.

 

وی گفت: اما من به اینها می‌گفتم شما چند بار می‌خواهید تجربه کنید؟ دست غیب این انقلاب و رهبری و محور انقلاب را تاکنون حمایت کرده و حضور مردم جلوه عنایت حق تعالی است و تصرفات تکوینی مولای ما حضرت بقیه‌الله الاعظم امام زمان (عج) است.

 

صدیقی با بیان اینکه "من به اینها نصحیت می‌کنم و می‌گویم توبه کنید"، افزود: برخی از سران فتنه در حصر هستند و برخی آزادند و در آزادیشان در بعضی جاها و در بعضی رسانه‌ها با اینکه ممنوع‌التصویر و ممنوع‌التبلیغ‌اند، حمایت می‌شوند و امکانات وسیعی از طریق مجاری اجرایی در اختیارشان است و جولان می‌دهند.

 

خطیب نماز جمعه این هفته تهران در همین راستا گفت: همه اینها نشان می‌دهد که آنها همچنان سر موضع خود هستند و با این وجود اگر این مسیر با حضور مردم و تصمیم قاطع مسئولان معالجه نشود، هزینه‌های بعدی پیش خواهد آورد لذا حضور مردم و محکومیت طرفداری از فتنه را در راس مسائل قرار دادن مهم است و مردم ما مصممند که جلوی فتنه بایستند.

 

خطیب نماز جمعه این هفته تهران در ادامه با اشاره به برگزاری اجلاس نماز و پیام مقام معظم رهبری به این اجلاس، اظهار کرد: اجلاس نماز از وقایع مبارکی است که 23 سال است تکرار می‌شود و پیام رهبر عزیزمان مثل همه پیام‌های ایشان کارساز و کارآمد و اجرایی است. ایشان به کسانی که دست‌اندرکار در این زمینه هستند فرمودند وقت ارزیابی است تا این حرکت مبارک در توسعه نمازگزاران از طریق کمی و کیفی مدنظر قرار بگیرد.

 

صدیقی گفت: تمام امکاناتی که دولت و دستگاه‌های اجرایی می‌توانند در این باره به کار گیرند باید مورد ارزیابی قرار گیرد.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود از ارتش جمهوری اسلامی ایران تجلیل کرد و گفت: ارتش مقتدر، ولایتمدار و مکتبی نظام جمهوری اسلامی که در این رزمایش اخیر بسیار مقتدرانه و شکوهمند اقتدار، جلال و تجهیزات دشمن‌شکن را به نمایش گذاشته بود و در مرزهای آب‌های بین‌المللی با انواع نمایش‌های امکانات، تاکتیکی و اقتداری هم به دوستان داخل کشور و منتظران امام عصر (عج) دلگرمی دادند و هم به کشورهای همسایه این پیام داده شد که شما اینقدر به دامن بیگانگان پناه نبرید، قدرت کافی در خود منطقه است و ارتش ما می‌تواند هر حرکت شومی را در نطفه خفه کند.

 

خطیب نماز جمعه این هفته تهران همچنین به 17 دی روز اعلام کشف حجاب از سوی رضاخان اشاره کرد و گفت: حساسیت دنیای غرب به حجاب و عفاف زنان نشانه تاثیرگذاری حجاب و عفات در کاهش نفوذ استعمارگران است. آنچه که امروز درباره زن انجام و شعار می‌دهند هم تحقیر زن و هم مرد‌سالاری است.

 

وی افزود: اینها زنان را به عنوان ابزاری برای التذاذ مردان می‌دانند و سیاسیون صهیونیست‌ها و مقامات‌شان زن‌هایشان را بزک می‌کنند و می‌آورند که این خود سقوط دنیای زن در فرهنگ است در حالیکه حجاب تاکید بر هویت زن است.

 

خطیب نماز جمعه این هفته تهران با بیان اینکه حرکات ما نباید انفعالی باشد، گفت: ما باید به این ظلم بی‌امانی که نسبت به جامعه زنان شده است، هجوم ببریم چرا که آنها زن را از هویت خود گرفته‌اند و انواع تمتعات شیطانی را به کار می‌بردند و اسمش را آزادی و تکریم زن می‌گذارند.

 

صدیقی دستگیری شیخ سلمان در بحرین را نیز مورد توجه قرار داد و گفت: دستگیری شیخ سلمان یک عمل ضدقانون، ضد اخلاق و ضد مردمی است و نمی‌شود گفت که در این راستا یک اقلیت سنی در برابر اکثریت شیعه در بحرین ایستاده‌اند. اینها نه سنی و نه شیعه‌اند بلکه ماموران انگلیس و آمریکا هستند و فکر می‌کنند با درگیری و تخریب مساجد می‌توانند حرکات پیش آمده را متوقف کنند در حالیکه باید به آنها گفت شما انواع فشارها را به کار بردید و دیدید که این حرکت‌ها خاموشی ندارد.

 

خطیب نماز جمعه این هفته تهران افزود: همان‌طور که آیت‌الله سیستانی در این باره پیام دادند و خواستند که در آزادی شیخ سلمان اقدام شود ما هم این هشدار را می‌دهیم و این خواسته قانونی بحق، موافق با شعارهای بین‌المللی است چرا که آنها می‌خواهند حق سرنوشت را خود داشته باشند.

 

وی همچنین در خطبه‌های نخست نماز جمعه تهران اظهار کرد: بر طبق فرایض حفظ نظام از اوجب واجبات است و قرآن و عترت و انقلابی که میوه قرآن و عترت است امانت خدا و پیامبر و ائمه و امانتی است که امام راحل و شهدا به ملت ما سپرده‌اند.

 

خطیب نماز جمعه این هفته تهران همچنین با مورد توجه قرار دادن نقش نماز و همچنین گناهان مربوط به زبان که بسیار آسیب‌زاست، گفت: زبان ما باید زبان دین و اخلاق باشد، نیش زبان، دروغ، تهمت، تحقیر و لغو انسان را بیچاره و در پیشگاه خدا بی‌آبرو می‌کند و باید مواظب باشیم که با زبان‌مان حیثیت و آبروی افراد را از بین نبریم چرا که آبروی مومن مثل خون مومن است.

 

پاسخ علی مطهری به یک تشکل دانشجویی: با موسوی و کروبی مناظره کنید که اطلاعات بیشتری دارند

Posted: 02 Jan 2015 04:03 AM PST

جرس: علی مطهری در پاسخ به دعوت یک تشکل دانشجویی اصولگرا برای مناظره، پیشنهاد کرد که این مناظره با موسوی و کروبی انجام شود که اطلاعات بیشتری دارند.

 

 

به گزارش پویش، چندی پیش در پی اعلام آمادگی یکی از اساتید دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین برای مناظره با علی مطهری درباره اتفاقات سال ۸۸ و منشا پیدایش آن، یکی از تشکل های اصولگرای این دانشگاه در نامه ای از این نماینده مجلس برای مناظره دعوت کرده بود. نامه ای که ظاهرا با پاسخی کوتاه از سوی علی مطهری همراه شده است.

 

این نماینده ی اصولگرای مجلس که عقاید متفاوتی از هم جریانی های خود درباره ی اتفاقات سال ۸۸ دارد در پاسخ به درخواست جامعه اسلامی دانشگاه امام خمینی (ره) پیشنهاد می دهد این مناظره به جای او با میرحسین موسوی و کروبی صورت بگیرد؛ چرا که آنها اطلاعات بیشتری دارند.

 

تصویر نامه ی ارسالی به علی مطهری و پاسخ این نماینده مجلس به جامعه اسلامی دانشگاه امام خمینی (ره) قزوین در زیر قابل مشاهده است:

نرگس محمدی خطاب به وزیر اطلاعات: مانع اقدام‌های غیرقانونی مأموران وزارت اطلاعات شوید

Posted: 02 Jan 2015 04:03 AM PST

جرس: نرگس محمدی، مدافع حقوق بشر در پی بازداشت چند ساعته او و 5 نفر دیگر از شهروندان ایرانی توسط مأموران امنیتی، در نامه‌ای به محمود علوی، وزیر اطلاعات، به شرح حادثه آن روز پرداخت.


 

نرگس محمدی، حسین رفیعی، رویین عطوفت، محمود صابر، محمد ملکی، نسرین ستوده و رضا خندان که قصد داشتند تا در مراسم پنجمین سالگرد جان باختن مصطفی کریم بیگی از کشته‌شدگان عاشورای 88 به شهریار بروند در میانه راه توسط برخی که خود را مأمور معرفی می‌کردند برای چند ساعت بازداشت شدند تا مانع از حضور آنها در این مراسم شوند.

 

نائب رییس کانون مدافعان حقوق بشر در نامه خود به وزیر اطلاعات با اعتراض به رفتار صورت گرفته توسط بازداشت‌کنندگان از او خواسته است تا چاره ای برای وزارتخانه تحت مسئولیت خود بیندیشد تا مانع اقدامات غیر قانونی و غیر اخلاقی باشد.

 

خانم محمدی همچنین در این نامه با انتقاد از سخنان یکی از مأموران بازداشت‌کننده در خصوص مولوی عبدالحمید، به نگرش رییس جمهوری به اقوام و برگزیدن مشاوری به همین منظور برای خود، اشاره کرده و نوشته است که تحلیل و برخورد وزارت اطلاعات- حداقل در اتاق‌های بازجویی- مسیری متناقض طی می کند.

 

بنابراین گزارش، خانم محمدی از وزیر اطلاعات پرسیده است که اگر نسبت به رفع تداوم نقض حقوق صورت گرفته در دولت پیشین ناتوان هستید چرا نسبت به اقدامات مأموران فعلی و تغییر نگرش و تحلیل آنها اقدامی قاطع انجام نمی دهید؟

 

به گزارش سایت کانون مدافعان حقوق بشر، متن نامه نرگس محمدی به وزیر اطلاعات به شرح زیر است:

 

جناب آقای علوی

وزیر محترم اطلاعات

ساعت ده و سی دقیقه صبح روز جمعه پنجم دی ماه 1393 برای شرکت در مراسم سالگرد مصطفی کریم بیگی از کشته‌شدگان روز عاشورای سال 88 به همراه آقایان محمد ملکی، حسین رفیعی، رویین عطوفت و محمود صابر راهی شهریار شدیم. ناگهان ماشینی با سرعت بالا جلوی ما پیچید و آقای رویین به زحمت ماشین را کنترل و متوقف کرد. چند نفر از ماشین پیاده شدند و بدون هیچ توضیحی و گویی که تیم عملیات مسلحانه را بازداشت می کنند، من را از ماشین بیرون کشیده و سوار ماشین خودشان کردند و هر دو ماشین را به ساختمانی بردند.

تمام این رفتارها بدون کوچک‌ترین توضیح و کلامی به سرعت انجام شد و ما واقعا نمی دانستیم که این افراد چه کسانی هستند و چرا این برخوردها را می کنند.

در داخل ساختمان ما را از هم جدا کردند و بدون هیچ توضیحی ساعت‌ها سپری شد. سؤال کردم این کارها برای چیست و چرا با ما این برخورد را می کنید. نامه ای با شکل و فرم کاملاً غیر رسمی نشانم دادند. یک روی نامه با سربرگ وزارت اطلاعات متنی تایپ شده بود و پشت نامه بدون سربرگ و دست نوشته‌ای با مهر دادستانی بود که دستور بازداشت چند ساعته آقایان نوری زاد، ملکی و محمدی و ستوده برای جلوگیری از اقدام علیه امنیت ملی داده شده بود، به نحوی که مانع حضور ما در مراسم شوند.

کپی‌برداری از شماره تلفن‌های دوستان و آشنایان اینجانب توسط یکی از مأموران از موبایل، سوال‌هایی در مورد مشخصات اموال و دارایی‌های شخصی بنده از جمله شماره و مشخصات خودرو و بالاخره باز کردن پیغام‌های شخصی موبایل از درخواست‌های بازداشت‌کنندگان بود که مواردی علی رغم اعتراض بنده انجام شد. اما بالاخره من حاضر به ارایه پیام‌های شخصی موبایلم نشدم و ناگهان یکی از مأموران بازداشت‌کننده (میانسال) با لحن و رفتاری بسیار ناشایست و با توهین‌های پی در پی در مقابل من ایستاد و شروع به تهدید کرد. فرد دیگری با ادبیات و رفتاری بدتر از دیگری، شروع به دادن فحش و الفاظی کرد که در دعواهای خیابانی شنیده می‌شود؛ چندین بار تکرار کرد و البته فردی هم پس از ایشان.

در اتاق 5 مرد تشریف داشتند و من نمی دانستم که باید با کدام یک صحبت کنم. در مقابل اعتراض‌های من درها را بستند تا صدایمان را سایرین نشنوند و مرتب با لحن بسیار زشت به من می گفتند: صحبت نکن، صدایت را پایین بیاور و بگیر بشین و... پس از آن شروع به تهدید کردند که حکم بازداشتت را برای 48 ساعت تمدید خواهند کرد.

در حالی که خیلی عصبانی شده بودم، فرد دیگری با آرامش بر روی صندلی نشست و دلیل دادن جایزه به آقای مولوی عبدالحمید را پرسید. شروع به توضیح دادن کردم. وقتی نام آقای مولوی عبدالحمید را آوردم، کلامم را قطع کرد و توهین کرد. من هم کلام ایشان را قطع کردم و تذکر دادم که درست صحبت کند.

او ادامه داد: چرا در بیانیه‌تان نوشتید که مولوی عبدالحمید به دنبال پرهیز از خشونت است، این در حالی است که او یک طرف درگیری در منطقه است و اختلافات را زیاد می کند، مثلاً ریگی شاگرد او بوده است.

سعی کردم با برشمردن ویژگی های انسانی جناب عبدالحمید و قدری توضیح و تحلیل اوضاع از این فرد زحمتکش و ملی دفاع کنم که هیچ حاصلی نداشت.

جناب آقای علوی

بنده در تاریخ بیست خرداد 88 بازداشت و ساعت 30/1 شب وارد بند 209 وزارت شدم و از همان لحظه بازجویی من شروع شد. در ابتدای بازجویی‌ها با توهین اخلاقی و جنسی یکی از مأموران عصبانی شدم و بعد هم با توهین‌ها واتهامات بی اساسی مواجه شدم که تا اذان صبح این درگیری لفظی ادامه یافت.

اکنون آن دوران سیاه که دوران سرکوب فعالان مدنی بود و رمق و جانمان را در آن سلول‌های مخوف می گرفت، سپری شد و اکنون به همت ملتی باشعور و باشکوه، دورانی جدید رقم خورده است که ملت خواهان تغییر و تحولی دیگر هستند اما گویی این نور و صدا به برخی هنوز نرسیده است یا از درک آن عاجز هستند.

نیک مستحضرید که آنچه بر سر ملت ایران طی سال‌های پیشین آمده، از اختلاس و غارت اموال ملت تا حبس در سلول‌ها و زندان‌ها تا آسیب‌های اجتماعی که قربانیان بی شمار دارد، ناشی از مدیریت و سیاست‌های نادرستی بوده که هزینه‌های زیادی روی دست مردم گذاشته است؛ هر چند ملت ایران را از ایستادگی بر سر آرمان‌های انسانی خویش و از مسیر پرهیز از خشونت دور نکرده است.

اکنون در دولتی که رییس جمهور منتخب ملت برای ایجاد همدلی و حداقل رسیدگی به مشکلات اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، مشاوری برگزیده و کمترین پیام این اقدام توجه به اقلیت‌ها و قومیت‌ها است، تحلیل و برخورد وزارت تابع حضرتعالی (حداقل در اتاق‌های بازجویی) مسیری متناقض طی می کند. افرادی که در اتاق آن ساختمان بی نام و نشان، بی پرده و از موضع دانایی و نیک فهمی ازعدم ظرفیت برابر حتی سنی‌های کرد و بلوچ برای برخورداری از حقوق انسانی، شهروندی و پیشرفت سخن می گفتند و در مقابل اعتراض من که این تحلیل خطرناک شما مبتنی بر نهادینه کردن تبعیض در سرزمینی است که همه اعضای یک پیکریم، مدعی بودند که آنها در وزارت اطلاعات، اخبار دقیق تری دارند.

البته خوب می دانم که حرف‌های من نه رهاننده من از اتهامات نارواست و نه موجب تغییر تحلیل این دسته از مأموران وزارتخانه شما، اما هشدار ما با این نامه‌ها به حضرتعالی وظیفه ملی، انسانی و خیر خواهانه ما است.

آقای علوی

نیک مستحضرید که اکنون افرادی دلسوز نسبت به عملکرد وزارتخانه تحت ریاست شما انتقاد می کنند که چرا نسبت به تداوم تضییع حقوق مردم که طی سال‌های پیشین به وقوع پیوسته از جمله تداوم حبس و حصر، اقدامی نمی کنید؟ اما گویا سزاوار است از شما پرسیده شود اگر نسبت به رفع تداوم نقض حقوق صورت گرفته در دولت پیشین ناتوان هستید چرا نسبت به اقدامات مأموران فعلی و تغییر نگرش و تحلیل آنها اقدامی قاطع انجام نمی دهید؟

اگر نمی توانید برای حصر و حبس مظلومان که قربانیان وجود رویکردهای غلط امنیتی و سیاسی در دوران گذشته بودند، اقدامی کنید، حداقل در این دولت تدبیر، چاره ای برای وزارتخانه تحت مسئولیت خود بیندیشید تا مانع اقدامات غیر قانونی و غیر اخلاقی باشید و اگر این کار هم در اختیار حضرتعالی نیست و نفوذی ندارید حداقل اعلام بفرمایید تا افکار عمومی آگاه‌تر شود.

موضوع توزیع پیراهن‌های ۲۵۰ هزار تومانی در پرونده سعید مرتضوی

Posted: 01 Jan 2015 11:16 PM PST

جرس: وکیل شکات سعید مرتضوی در پرونده تامین اجتماعی یکی از تخلفات کوچک مدیرعامل پیشین سازمان تامین اجتماعی در این پرونده را توزیع پیراهن هایی با قیمت 250 هزار تومان بین حدود 500 نفر در شصتمین سالگرد تاسیس این سازمان می داند.



 

خلیل بهرامیان در گفت‌وگو با ایرنا با بیان اینکه لایحه جدید را در هفت صفحه تنظیم کرده و هفته آینده به دادسرا تقدیم خواهد کرد گفت: در این لایحه موارد جدیدی مطرح کرده و از بازپرس خواسته ام مورد پیگرد قرار دهد.

 

وکیل شکات مرتضوی در پرونده تامین اجتماعی تاکید کرد: در این پرونده، مرتضوی تنها نیست و معاونین وی و اعضای پیشین هیات مدیره تامین اجتماعی باید مورد پیگرد قرار گیرند.

 

بهرامیان با بیان اینکه مرتضوی در این پرونده یک عمل خلاف فردی و یک عمل خلاف جمعی انجام داده است گفت: اتهام مرتضوی در بخشی از این پرونده، مباشرت در جرم و در بخش دیگر شرکت در جرم است که با همکاری سایر افراد صورت گرفته است.

 

وکیل مدافع شکات مرتضوی در پرونده تامین اجتماعی با بیان اینکه این پرونده حدود 150 متهم دارد گفت: شرکای مرتضوی در این پرونده باید احضار شوند و بازپرس باید بعد از رسیدگی به اتهامات آنها، قرار را صادر کند.

 

سعید مرتضوی مدیر عامل پیشین تامین اجتماعی، آخرین مرتبه ششم دی ماه در شعبه 15 دادسرای کارکنان دولت حضور یافت. در حالی که پیشتر مصطفی ترک همدانی یکی از شاکیان مرتضوی در تامین اجتماعی گفته بود در جلسه ششم دی ماه آخرین دفاعیات از متهم گرفته می شود، تحقیقات با استفساریه بازپرس از مجلس درباره بودجه غیر شمول ادامه یافت.
 

قیمت نفت به ۵۷ دلار رسید

Posted: 01 Jan 2015 11:16 PM PST

جرس: نخستین روز سال نو میلادی، قیمت نفت با بشکه‌‌ای ۵۷ دلار و ۳۳ سنت آغاز شد.


 

به گزارش فارس، قیمت نفت برنت امروز هم به دنبال کاهش‌های سریالی روزهای گذشته با ۵.۷ سنت افت به بشکه‌ای ۵۷ دلار و ۳۳ سنت معامله شد و قیمت نفت آمریکا بدون تغییر نسبت به روز گذشته به قیمت ۵۳ دلار و ۲۷ سنت به فروش رفت.

 

براساس این گزارش، قیمت بنزین، رشد ۲۷ سنتی داشت و هر گالن آن در بازارهای جهانی به قیمت ۱۴۳ دلار و ۸۰ سنت خرید و فروش شد، در این میان قیمت گازوئیل کاهش ۱۲.۵ دلار و نفت سفید ۱۷۴۰ دلار داشت.

 

رویترز، در بررسی نفت د رسال گذشته نوشت: قیمت نفت در نخستین روز سال نو میلادی به نصف قیمت سال گذشته رسید. در دیگر سو تقاضا برای بنزین و نفت کوره هم نسبت به سال قبل بیشتر شده است. قیمت نفت امروز به کمترین میزان ۵.۵ سال گذشته رسید و دومین کاهش بزرگ را تجربه کرد. رویترز دلیل اصلی کاهش قیمت نفت را تصمیم سازمان کشورهای صادرکننده نفت اوپک به کاهش ندادن عرضه نفت خام عنوان کرده است.

 

دیدبان حقوق بشر سوریه: سال ۲۰۱۴ خونین‌ترین سال جنگ در سوریه بود

Posted: 01 Jan 2015 11:16 PM PST

جرس: گروه دیدبان حقوق بشر سوریه اعلام کرده است که سال ۲۰۱۴ با ۷۶ هزار کشته مرگبارترین سال درگیری‌ها و جنگ داخلی سوریه بوده است.


 

به گزارش بی‌بی‌سی، این گروه، که شبکه‌ای از فعالان سوری را در برمی‌گیرد و مقرش در لندن است، می‌گوید تعداد کشته‌های ثبت‌شده‌اش در سال اخیر به ۷۶۰۲۱ می‌رسد.

 

از این میان نزدیک به ۱۸ هزار نفر افراد غیرنظامی بوده‌اند که ۳۵۰۰ نفر از این غیرنظامیان، کودک بوده‌اند. از میان شورشیان مسلح مخالف دولت نیز حدود ۱۵ هزار نفر کشته شده‌اند.

 

دیدبان حقوق بشر سوریه می‌گوید علاوه بر این تلفات نیروهای دولتی بیش از ۲۲ هزار نفر و تلفات گروه‌های اسلام‌گرای تندرو نیز حدود ۱۷ هزار نفر بوده است.

 

تاکنون بیش از ۲۰۰ هزار نفر در جنگ داخلی سوریه کشته شده‌اند.

 

هم‌اکنون دولت سوریه کنترل خود بر بخش‌های عمده‌ای از خاک این کشور را که میلیون‌ها نفر در آن زندگی می‌کنند، از دست داده است و عمدتا گروه‌های تندروی سنی اداره امور را در این مناطق در دست گرفته‌اند.

 

بازدید اسد از خط مقدم

شب گذشته بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در حرکتی کم‌سابقه سال نو را در کنار نیروهای نظامی در خط مقدم جشن گرفت.

 

بشار اسد به منطقه‌‎ جُبر در نزدیکی دمشق رفت و از سربازانی که از سال ۲۰۱۳ در این جبهه درگیرند تشکر کرد.

 

رسانه‌های دولتی سوریه عکس‌های او را در کنار سربازان منتشر کرده‌اند.
 

ترور یک معلم و یک بسیجی اهل سنت در سیستان و بلوچستان

Posted: 01 Jan 2015 11:16 PM PST

جرس: یک مقام مسوول در شهرستان سرباز گفت: تروریست ها عصر پنجشنبه یک معلم و یک بسیجی بلوچ اهل سنت را در صف نانوایی روستای نصیرآباد شهرستان سرباز به شهادت رساندند.




این مقام مسوول پنجشنبه شب در گفت و گو با ایرنا افزود: حدود ساعت 16 و 30 دقیقه روز گذشته (پنجشنبه) دو فرد مسلح ناشناس سوار بر یک دستگاه موتورسیکلت در روستای نصیرآباد شهرستان سرباز، در اقدامی تروریستی دو نفر از ساکنان این روستا را به شهادت رساندند و متواری شدند.

 

وی گفت: 'عیسی شهرکی زاد' معلم بومی ساکن در روستای یادشده به همراه 'ادهم صبوری ' از اعضای بسیجی بلوچ اهل سنت، هنگامی که در صف نانوایی بودند، با تیراندازی دو فرد مسلح موتورسوار به شهادت رسیدند.

 

عیسی شهرکی 13 سال سابقه خدمت در آموزش و پرورش داشت.

 

از ابتدای امسال تاکنون دو معلم دیگر به نام های 'جواد نوروزی' و 'رضا سرگزی' در جنوب سیستان و بلوچستان به شهادت رسیده اند.

 

سردار حسین رحیمی فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان، ضمن تایید ترور دو نفر در شهرستان سرباز، گفت: پس از وقوع این حادثه نیروهای انتظامی بلافاصله در محل حضور یافته و درصدد شناسایی و دستگیری عاملان این حادثه هستند.

نانوایی‌های محله پاستور: صفار‌هرندی دروغ می‌گوید/ میرحسین را بعد از حصر ندیده‌ایم

Posted: 01 Jan 2015 10:26 PM PST

جرس: نهم دی امسال هم گذشت و اتهام پراکنی ها ادامه داشت، امسال شاید بی پرواتر و – به تعبیر میرحسین- بی تقواتر از سال های قبل. پیام میرحسین موسوی از حصر که در آن براندازان واقعی را معرفی کرده و برای پاسخگویی به اتهامات اعلام آمادگی کرده بود، امپراتوری دروغ را به دستپاچگی بی سابقه ای انداخت؛ به طوری که در میان حجم اتهام زنی ها، دروغ های شاخدار و بزرگی همچون وجود حکم قضایی برای حصر، تفهیم اتهام توسط شورای امنیت ملی و انداختن تقصیر تحریم ها به گردن معترضان ۸۸ نیز مطرح شد.

 

 

اما یکی از عجیب ترین دروغ ها، تلاش برای انکار حصر بود که ابتدا در خبرگزاری بسیج دانشجویی با اشاره به نحوه بیرون آمدن پیام میرحسین از حصر خانگی مطرح شد و سپس با ادعای عجیب معاون سابق شریعتمداری مدیر کیهان تکمیل شد. صفار هرندی که اظهاراتش در سایت های مدعی اصول منعکس شد، مدعی شده که محصوران هر روز صبح برای هواخوری و خرید نان از خانه های محل حصر خود خارج می شوند.

 

اگرچه دروغ بودن این ادعا برای همراهان سبز که وضعیت رهنورد و موسوی و کروبی را پیگیری می کنند روشن است، اما برای اینکه واقعیت بدون پیشداوری بررسی شود، خبرنگار کلمه به سراغ نانوایی های اطراف کوچه اختر و خیابان پاستور رفت تا اظهارات صفار هرندی را راستی آزمایی کند. نتایج این گزارش میدانی، حاوی نکات قابل توجهی درباره روحیه میرحسین در گذشته، و وضعیت فعلی حصر است.

 

* * *

 

آقای صفار هرندی در گفت و گو با “تیتر یک” شرایط حصر را زیر سوال برده و گفته است: “این چگونه حصری است که می توانند به راحتی با بیرون تماس برقرار کرده و بیانیه و نظریه صادر کنند و صبح به صبح نان داغ و تازه را از دست نگهبانان خود بگیرند.”

 

او سپس گفته است: “نمی دانم این چگونه حصری است که آنها می توانند ارتباط داشته باشند و تازه از آن شکوه هم می کنند و اگر فرصت بیشتری پیدا کنند دست به کارهای بیشتری می زنند، به تازگی هم به آنها گفته شده می توانند برای گرفتن نان از خانه خارج شوند و هوا بخورند.”

 

برای بررسی اینکه آیا صفار هرندی راست می گوید یا دروغ، به اطراف کوچه اختر رفتم تا از نانوایی های محله، واقعیت را سوال کنم و ببینم آخرین باری که آنها مهندس موسوی را دیده اند، چه زمانی بوده.

 

بعد از پرس و جو، مشخص شد که در محدوده نزدیک به محل حصر موسوی و رهنورد، چهار نانوایی وجود دارد:
 

- نانوایی لواش، که وقتی از تقاطع خیابان پاستور با خیابان ۱۲ فروردین، ۲۰ متر به سمت جنوب خیابان ۱۲ فروردین برویم، به آن می رسیم؛
 

- نانوایی بربری، که از همان تقاطع باید ۲۰۰ متر به سمت شمال خیابان ۱۲ فروردین برویم تا آن را در مجاورت خیابان آذربایجان ببینیم؛
 

- نانوایی تافتون، که ۲۰ متر بالاتر از تقاطع خیابان های ۱۲ فروردین و آذربایجان قرار دارد؛
 

- و فروشگاه نان فانتزی، که حدود ۷۰ متر بالاتر از تقاطع خیابان های پاستور و ۱۲ فروردین (به سمت شمال) قرار دارد.

 

در مجموع با سه نفر از نانواها صحبت کردم. اولی مرد آذری زبانی بود که می گفت از کودکی در همین محل سکونت دارد. از او پرسیدم: آخرین باری که مهندس از شما نان خریده کِی بوده؟

 

گفت: مهندس؟ آهان میرحسین! بعد از حصر دیگه نیامده. زمانی که نخست وزیر بود همیشه خودش می آمد و نان می خرید. اما چند سال اخیر کسی ندیده تش.

 

نفر دوم هم مردی میانسال و خوش برخورد بود که از او پرسیدم: اخیرا دیده اید که مهندس موسوی برای خرید از منزل خارج شود؟

 

با شنیدن کلمه “مهندس” لبخند می زند و می گوید: نه آقا، چجوری بیاد بیرون؟!

 

- آخه بعضی ها گفته اند تازگی ها برای خرید نان از خانه می آید بیرون.

 

- نه آقا، دروغه!

 

نفر سوم به نظر کمی محافظه کار و جدی می رسد. می پرسم: آخرین باری که مهندس رو دیدید کِی بوده؟

 

- مهندس؟

 

- بله، مهندس موسوی.

 

- آهان، نه دیگه. بعد از اون جریانات دیگه از خونه خارج نشده. یعنی ما اصلا او را ندیده ایم. گاهی دخترهایش را می بینیم، اما خودشان را نه.

 

پیام تبریک عبدالفتاح سلطانی به مناسبت سال نو میلادی

Posted: 01 Jan 2015 12:30 PM PST

جرس: عبدالفتاح سلطاني وكيل و از اعضاي موسس كانون مدافعان حقوق بشر كه پنجمين سال از دوران حبس يازده ساله خود را مي گذراند ، در أخرين ساعات سال ٢٠١٤ ميلادي در پيامي، آغاز سال نوي ميلادي را تبريك گفت.

 

به گزارش جرس، متن كامل پیام عبدالفتاح سلطاني به شرح ذيل است:

بار دیگر مسیح از مادری از نور نه در زمانی بسیار دور که هم اینک در سپهری آکنده از بوی تعفن مکر زر و زور ، از افلاک ، پای در خاک نهاد و مردم خسته و تکیده از بیداد با گلوی ورم کرده از خشم فروخورده هلهله کنان و پایکوبان با هزاران راز و نیاز و آغوشی باز او را در بر گرفته اند و نور امید طوفان آسا در فضای دلها پیچید و اندوه به جای مانده از ستم ها را درنوردید.
 پیر دنیادیده و سالخورده ای در گوشه کز کرده با خود میگفت : «ای کاش اینبار بینوایان همنوا ناکامان به کام گرد.» ولی افسوس آنچه می خواست نه آن شد. زمانه دیگرگون و به نام نور، ظلمت حکم روا و کومه های هیزم انباشته و صلیب ها هزار هزار و افسون تر از آن طناب های دار برافراشته گردید و خرافه ستیزان و دانش اندوزان دادخواه در آتش بیداد سوخته و لبان حقگویان با ریسمان ستم دوخته گردید.
 و بار دیگر این مردم از گذشته نآموخته، نشسته به انتظار چشم به در دوخته زمزمه می کنند : شاید آن یار سفرکرده دگر بازآید.» و این بار پیر دنیادیده از جا برخاسته و صلیبی بر دوش، شمعی در دست فریاد می زند : ناله و نفرین بر تاریکی چه سود؟! شمعی، چراغی، مشعلی برافروزید و تاریکی را برای همیشه بدرقه کنید.
 با شمعی در دست و شعله ای از نور امید در دل به استقبال سال نو می رویم. از کنج زندان نه تنها با زبان که از دل و جان سال نوی میلادی را به همه مسیحیان جهان از جمله هم میهنان مسیحی به ویژه نوکیشان گرفتار در زندان تبریک و شادباش مي گويم .

عبدالفتاح سلطاني
٣٠ /١٢/ ٢٠١٤
زندان اوين

هیچ سهل‌انگاری از سوی نظام و شورای نگهبان در سال ۸۸ صورت نگرفت

Posted: 01 Jan 2015 11:26 AM PST

عباسعلی کدخدایی


سخنگوی سابق شورای نگهبان در بررسی ابعاد مختلف فتنه ۸۸ گفت: پیشنهاد ابطال انتخابات با بیان تقلب از جمله رموز فتنه ۸۸ بود که نمایندگان کاندیداها و سران فتنه مرتباً به شورای نگهبان مطرح می‌کردند.

 

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، عباسعلی کدخدایی عصر امروز در برنامه‌ای که تحت عنوان ۹ دی روز برخواسته از بصیرت، ناگفته‌های فتنه ۸۸ که به همت خانه انقلاب ولایت برگزار شده بود، اظهار کرد: حماسه ملی ۹ دی به عنوان یک حماسه مردمی در تاریخ ایران ثبت شد.


وی بیان کرد: مردم ولایتمدار ایران یک بار دیگر در حماسه ۹ دی در پشتیبانی از شجره طیبه یعنی نظام و انقلاب اسلامی ثابت کردند که کوچک‌ترین کوتاهی نخواهند کرد.


کدخدایی در ادامه با اشاره به برخی از اتفاقات صورت گرفته و حوادث رخ داده در فتنه ۸۸ ابراز کرد: فتنه ۸۸ در راستای ممانعت از ایجاد بستر و شکل‌گیری ایران اسلامی بود.


وی خاطرنشان کرد: اقتدار جمهوری اسلامی ایران در منطقه به واسطه قدرت نظامی نیست بلکه به واسطه پشتوانه مردمی و استحکام مبانی تفکری اسلامیت و جمهوریت است.


سخنگوی سابق شورای نگهبان عنوان کرد: انتخابات هر کشوری مظهر تجلی، حضور و مشارکت مردم است و با توجه به حضور پرشور مردم ایران به صورت همیشگی در انتخابات، دشمنان خارجی هیچگاه سعی در در بافتن کلاهی برای خود نبودند.


وی افزود: انتخابات سال ۸۸ برای نظام یک فرصت بود که دشمنان با تمام قوا وارد میدان شده و آن را به تهدیدی تبدیل کردند.


کدخدایی تاکید کرد: سران فتنه که از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری بودند در مقابل هر راهکاری برای حل مشکل و اصلاح معضلات کوتاه نمی‌آمدند و مرتباً بهانه‌جویی می‌کردند چرا که هدف اصلی آنها توطئه، خیانت و فتنه بود.


وی تصریح کرد: دشمن با مدیریت جدی و کامل در میدان اجرای فتنه علیه نظام آمد، خود‌دوستی به جای نظام‌دوستی باعث انحراف سران فتنه ۸۸ شد.


کدخدایی متذکر شد: حضور و درگیری افرادی که در سابقه کاری خود مناصب دولتی و مهمی در نظام جمهوری اسلامی داشتند از جمله سرمایه‌گذاری‌های دشمن در فتنه ۸۸ بود که هوشیارانه صورت گرفت.


وی تصریح کرد: فتنه‌گران به دنبال‌ اصلاح مشکلات در سال ۸۸ نبودند، بلکه آنها مکرراً با لجاجت و بهانه‌سازی در پی ادامه توطئه و فتنه‌گری خود بودند.


کدخدایی افزود: همواره هدف همه دشمنان داخلی و خارجی در طول تاریخ انقلاب اسلامی ایران، خدشه واردکردن به اقتدار نظام و کشیدن پنجه به چهره‌ نظام اسلامی است.


وی تاکید کرد: دشمنان انقلاب و اسلامی اصولاً یا آشکارا به مقابله با ایران و آرمان هالی انقلاب می‌پرداختند و یا توسط مزدوران و خائنان غربی‌نشین این دشمنی انجام می‌شد، ولی فتنه ۸۸ متمایز با آنها بود.


سخنگوی سابق شورای نگهبان ادامه داد: فتنه‌گران برای نخستین باعث جسارت دشمن به انتخابات و حضور و مشارکت مردم در ایران شدند و این جرئت را به آنان دادند که بتوانند با اقدامات و صرف هزینه‌هایی فرصت بی‌نظیر انتخابات را به یک تهدید تبدیل کنند.


وی متذکر شد: ۲۴ ساعته شدن برخی از رسانه‌های غربی در قبل از انتخابات سال ۸۸ و دستور به برنامه‌سازی برخی از شبکه‌های ماهواره‌ای از سوی لندن گواه بر برنامه‌ریزی دشمنان برای انتخابات ریاست جمهوری بود.


کدخدایی تصریح کرد: مواضع و سخنان و برنامه‌های رسانه‌های بیگانه و شبکه‌های ماهواره‌ای همگی در راستای فتنه‌سازی و تشویش اذهان عمومی و براندازی بود.


وی افزود: برای تحلیل صحیح وقایع فتنه ۸۸ باید به دنبال سرمنشأ‌های اصلی باشیم، باید بدانیم که دشمن هرگز دوست نمی‌شود، حتی اگر چند مدتی دست دوستی برای رسیدن به منافعش با ما بدهد.


کدخدایی از لجاجت فتنه‌گران در هشت ماه فتنه ۸۸ گفت و اضافه کرد: فتنه‌گران با وجود همه پادرمیانی‌های افراد و خواص، در یک اتوبان یک طرفه حرکت کرده و پیروزی خود را قطعی تلقی می‌کردند.


وی متذکر شد: ادعای تقلب توسط برخی از نامزدهای دیروز و سران فتنه امروز ادعایی واهی بود، چرا که آنان در زمان انتخابات بیش از ۴۰ هزار ناظر معتمد خود را معرفی کرده بودند و ناظران گزارش تخلفی نداده بودند.


سخنگوی سابق شورای نگهبان ابراز کرد: کار خطا و غلطی که شکل گرفت و به نظر ما آتشی بر خرمن فتنه بود، مصاحبه خبری میرحسین موسوی قبل از تمام شدن حتی زمان رأی‌گیری بود، در این زمان هدف توطئه‌جویانه و فتنه‌گرایانه آنان برای ما یقین شد.


وی خاطرنشان کرد: پیشنهاد ابطال انتخابات با بیان تقلب از جمله رموز فتنه ۸۸ بود که نمایندگان کاندیداها و سران فتنه مرتباً به شورای نگهبان مطرح می‌کردند.


کدخدایی بیان داشت: نماینده میرحسین موسوی در جلسه‌ای که با حضور نمایندگان نامزدهای ریاست جمهوری با رهبر معظم انقلاب داشتند، صراحتا بر قبول نداشتن شورای نگهبان تاکید کرد و خواستار حذف و رد صلاحیت نامزد پیروز انتخابات شدند که این بدعتی آشکار بود.


وی اظهار کرد: طی توافقی با نمایندگان دو نامزد معترض، قرار بر این شد که طبق درخواست آقا محمدی نماینده میرحسین موسوی ۴ درخواست این نامزد معترض از سوی شورای نگهبان انجام گیرد.


کدخدایی بیان داشت: از جمله این اقدامات درخواستی نمایندگان، ابتدا بررسی خطوط نوشته‌شده برگه‌های رأی برخی از صندوق‌ها، دوم بازشمارش کل آراء ‌ چهار استان درخواستی و سپس تطبیق سریال شناسنامه‌ها با ته برگ تعرفه‌ها و میزان چاپ تعرفه‌ها بود که حتی آنان به این درخواست خود پایبند نشدند و حاضر به دادن تعهد مبنی بر پذیرفتن نتایج انتخابات پس از این درخواست‌ها نشدند.


سخنگوی سابق شورای نگهبان ابراز کرد: دشمن با هوشیاری کامل برنامه‌ریزی دقیقی در فتنه ۸۸ کرد و با سرمایه‌گذاری مشخصی روی برخی خواص و دادن اطلاعات غلط چون آمار شهدا و کشته‌ها سعی در قد علم کردن آنان در برابر نظام شد که در بعضی مواقع موفق شد.


وی با اذعان به اینکه نظام جمهوری اسلامی ایران و شخص رهبری در دوران پس از انتخابات فرصت لازم و کافی را به سران فتنه برای بازگشت به راه و اصلاح امور دادند، اضافه داشت: دیگر زمان فرصت دادن تمام شده است و در حال حاضر مطالبه مردم رفع حصر سران فتنه البته برای محاکمه نه آزادی آنان است.


کدخدایی در پایان افزود: بر این نظر و عقیده هستم که هیچ سهل‌انگاری از سوی نظام جمهوری اسلامی ایران و شورای نگهبان در سال ۸۸ صورت نگرفت و لجاجت و بهانه سازی فتنه‌گران و توهم آنان برای ابطال انتخاباتی که هیچ دلی منطقی و مستدلی برای ناسالم بودن آن وجود نداشت از جمله دلایل طولانی شدن زمانه فتنه بود.

منبع: فارس 

  ستون «جهت اطلاع» منعکس کننده‌ی نظرات و مطالب تحلیلی مغایر با اهداف جنبش سبز است و صرفا جهت اطلاع همراهان جنبش سبز و خوانندگان جرس منتشر می گردد.