جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


پایان گروگان‌‌گیری پاریس با مرگ گروگان‌گیر و دست‌کم سه گروگان

Posted: 09 Jan 2015 09:27 AM PST

جرس: گروگان‌گیری در سوپرمارکت یهودی پاریس با کشته شدن گروگان‌گیر و دست‌کم سه گروگان به پایان رسید. رسانه‌های فرانسه همچنین از کشته شدن دو برادر عامل حمله به هفته نامه شارلی ابدو خبر داده‌اند.

 

به گزارش رادیوفردا، تصاویر زنده شبکه تلویزیونی یورونیوز از عملیات نیروهای ویژه پلیس فرانسه برای آزادی گروگان‌ها نشان می‌داد که پلیس ضد ترویستی پاریس با حمله به سوپرمارکت یهودی در شرق پاریس، تعدادی از افراد گروگان گرفته شده در این مغازه را آزاد کرده است.

 

این تصاویر را اما گزارش خبرگزاری‌های جهانی تکمیل کردند که حکایت از کشته شدن گروگان‌گیر و دست‌کم سه نفر از گروگان‌ها دارد.

 

گروگان‌گیری در سوپرمارکت یادشده روز جمعه و در حالی رخ داد که هزاران مامور ويژه پليس و ژاندارمری فرانسه، دو برادر عامل حمله به هفته‌نامه شارلی ابدو را در ۳۵ کيلومتری شمال شرق پاريس محاصره کرده بودند.

 

پليس و دادستانی پاريس اعلام کرده‌اند که گروگانگير مغازه يهودی، همان کسی بود که يک روز قبل، با شليک به دو پليس فرانسه در جنوب پاريس، يک زن پليس را کشت و ديگری را زخمی کرد.

 

آمدی کولیبالی، ۳۲ ساله آفریقایی‌تبار عامل این گروگان‌گیری بود که پلیس فرانسه ساعاتی قبل از عملیات نجات گروگان‌ها، عکس او را در رسانه‌ها منتشر کرده بود.

 

آن‌گونه که هفته‌نامه نوول آبزرواتور نوشته است، آقای کوليبالی در سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۶ و زمانی که به علت سرقت مسلحانه در فرانسه زندانی بود، با شريف کواشی، يکی از دو برادر عامل قتل‌عام هفته‌نامه شارلی ابدو آشنا می‌شود و در همان جا به دين اسلام می‌گرود.

 

آمدی کولیبالی از پلیس فرانسه خواسته بود که شریف و سعید کواشی، مظنونین حمله به هفته‌نامه شارلی ابدو را که در محاصره بودند، رها کند، اما در نهایت با هجوم نیروهای پلیس هم او و هم برادران کواشی کشته شدند.

 

در عملیات آزادی گروگان‌ها، نيروهای پليس ضد تروريست و ژاندارمری، منطقه را مسدود و مغازه‌ها را تخليه کرده بودند.

 

پليس فرانسه همچنين عکس حيات بوم‌الدين، دوست دختر و شريک زندگی ۲۶ ساله امدی کوليبالی را به عنوان فرد تحت تعقيب منتشر کرده است.

 

روزنامه لوموند خانم بوم‌الدين را مظنون دوم حمله روز پنجشنبه به پليس پاريس معرفی کرده است.

 

در همين حال، دولت اسرائيل نيز نسبت به گزارش‌ها درباره حمله به يهوديان در پاريس ابراز نگرانی کرده است.
 

 

۱۸۵ روزنامه نگار ايرانی حمله به «شارلی ابدو» را محکوم کردند

Posted: 09 Jan 2015 09:27 AM PST

جرس: ۱۸۵ روزنامه نگار ايرانی در بيانيه ای حمله روز چهارشنبه به مجله شارلی ابدو و قتل ۱۲ تن را به عنوان «حمله ای تروريستی» محکوم کردند.

 

امضا کنندگان اين نامه نوشته اند:‌ «اقدام به خشونت عليه آزادی بيان و فعاليت آزاد رسانه‌ای و ترور روزنامه نگاران در هر قالب و به هرشکل و بهانه، به دست هر فرد و گروه، با هر مرام و عقيده‌ای محکوم است.»

 

این روزنامه نگاران همچنين تاکید کرده اند که «دفاع از آزادی بيان و انديشه را در مقابل هر گونه سرکوب و خشونت بديهی‌ترين وظيفه خود» می‌دانند.

 

به گزارش جرس متن نامه و اسامی امضاکنندگان به شرح زیر است:


ما روزنامه‌نگاران ایرانی حمله تروریستی ۷ ژانویه در پاریس، که جان جمعی از روزنامه‌نگاران و شهروندان فرانسوی را گرفت، محکوم می کنیم. از نظر ما اقدام به خشونت علیه آزادی بیان و فعالیت آزاد رسانه‌ای و ترور روزنامه نگاران در هر قالب و به هرشکل و بهانه، به دست هر فرد و گروه، با هر مرام و عقیده‌ای محکوم است.

ما امروز در کنار قربانیان شارلی ابدو و آزادی‌خواهان جهان می‌ایستیم و دفاع از آزادی بیان و اندیشه را در مقابل هر گونه سرکوب و خشونت بدیهی‌ترین وظیفه خود می‌دانیم.


1- احسان مهرابی
2- احسانه حاجی اسماعیلی
3- احمد رافت
4- اردوان روزبه
5- ارشاد علیجانی
6- اسماعیل آزادی
7- افشین سبوکی
8- افشین والی نژاد
9- اکبر هاشمی
10- امید معماریان
11- امیرحسین مصلی
12- امیرهادی انواری
13- آرش بهمنی
14- آرش عاشوری‌نیا
15- آرش عزیزی
16- آزاده افتخاری
17- آمنه فرخی
18- آمنه موسوی
19- آیدا قجر
20- بهرام رفیعی
21- بهروز صمدبیگی
22- بهنام قلی‌پور
23- بی‌تا بختیاری
24- بیژن صف سری
25- بیژن فرهودی
26- پروانه وحیدمنش
27- پوریا سوری
28- پویان فخرایی
29- پیام‌ یونسی‌پور
30- تارا بنیاد
31- توكا نیستانى
32- ثمانه قدرخان
33- جعفر گلابی
34- جواد حیدریان
35- جواد منتظری ، عکاس
36- جواد منتظری ، خبرنگار
37- حبیب حسینی فرد
38- حسن سربخشیان
39- حسین علوی
40- حسین فاطمی
41- حسین نوش آذر
42- حمید اسلامی راد
43- حمید جانی پور
44- حمیدرضا ابراهیم‌زاده
45- حمیدرضا ظریفی نیا
46- حمیدرضا میرزاده
47- حمیده آرمیده
48- حنیف مزروعی
49- داریوش معمار
50- داوود محمدی
51- دلبر توکلی
52- رسول اصغری
53- رضا حاجی حسینی
54- رضا حقیقت نژاد
55- رضا رفیعی
56- روزبه کریمی
57- روزبه میرابراهیمى
58- رویا ملكی
59- ریحانه مظاهری
60- زینب اسماعیلی
61- سارا دماوندان
62- سارا غضنفری
63- ساقى لقایى
64- سام محمودی سرابی
65- سامان رسول پور
66- ساناز اقتصادی نیا
67- ساناز قاضى زاده
68- سپیده بهكام
69- سحر بیاتى
70- سروش فرهادیان
71- سعید برآبادی
72- سعید شمس
73- سعیده امین
74- سعیده خدابخش
75- سما بابایی
76- سولماز ایكدر
77- سولماز شریف
78- سهیل سراییان
79- سیامك قادری
80- سیدعلیرضا میرعلی‌نقی
81- سینا شاه‌بابا
82- شادی شفیعی
83- شبنم آذر
84- شبنم شعبانی
85- شکوفه آذر
86- شهاب جعفرنژاد
87- شهرام رفیع زاده
88- شهره عاصمی
89- شهره مهرنامی
90- شیرزاد عبداللهی
91- شیرین فامیلی
92- شیما شهرابی
93- صبا آذرپیك
94- صبا شعردوست
95- طاهره ریاحی
96- عالیه مطلب زاده
97- عسل داداشلو
98- عسل عباسیان
99- علی اصغر رمضانپور
100- علی مزروعی
101- علیرضا بهنام
102- علیرضا رضایی
103- علیرضا لطیفیان
104- على آخوندان
105- عیسی سحرخیز
106- فاطمه فنائیان
107- فرج سرکوهی
108- فرزانه ابراهیم زاده
109- فرزانه آیینی
110- فرزین گلپاد
111- فرشته قاضی
112- فرشید فاریابی
113- فرناز خطیبی
114- فرنگیس محبی
115- فرنوش امیرشاهى
116- فرنوش تهرانی
117- فرید حائری‌نژاد
118- فیروزه رمضان زاده
119- کامبیز غفوری
120- کامیار بهرنگ
121- لادن سلامى
122- لیدا حسینى‌‌نژاد
123- لیلا سعادتی
124- لیلی نیکونظر
125- مازیار بهاری
126- مازیار خسروی
127- مانا نیستانی
128- مانی تهرانی
129- ماهرخ غلامحسین پور
130- مجید یوسفی
131- محسن ظهوری
132- محمد آقازاده
133- محمد تنگستانی
134- محمد صفاجویی
135- محمد قدمعلی
136- محمد كسایی زاده
137- محمدجواد اكبرین
138- محمدرضا نسب عبداللهی
139- محمود فرجامی
140- مرتضی کاظمیان
141- مرجان توحیدی
142- مرجان طباطبایی
143- مریم جعفری
144- مریم حسین خواه
145- مریم ذوالفقار
146- مریم شاهسمندی
147- مریم میرزا
148- مزدک علی نظری
149- مسعود بهنود
150- مسعود کاظمی
151- مسعود لواسانی
152- مصطفی خلجی
153- مصطفی دهقان
154- ملیحه محمدی
155- منصوره فراهانی
156- مهدی افروزمنش
157- مهدی افشارنیک
158- مهدی تاجیک
159- مهدی قدیمی
160- مهدى محسنى
161- مهرداد ابوالقاسمی
162- مهرداد قاسمفر
163- مهرداد مشایخی
164- میترا خلعتبری
165- میلاد بهشتی
166- مینو مومنی
167- الناز محمدی
168- نازنین كاظمی
169- نازنین متین نیا
170- نزهت امیرآبادیان
171- نسرین ظهیری
172- نعیمه دوستدار
173- نفیسه زارع كهن
174- نفیسه كمرئی
175- نگین بهکام
176- نوشابه امیری
177- ﻧﻮﺷﻴﻦ ﭘﻴﺮﻭﺯ
178- نیک آهنگ کوثر
179- نیلوفر رستمی
180- نیما راد
181- نیوشا صارمی
182- هلیا قاضی میرسعید
183- همایون خیری
184- هیوا مسیح
185- یوسف عزیزى بنى طرف

شجونی: همه پرسی نه امری دینی و نه قانونی است/ پس از شنیدن رفراندوم، لرزیدم

Posted: 09 Jan 2015 06:09 AM PST

جرس: جعفر شجونی عضو جامعه روحانیت مبارز در حاشیه پنجمین نشست همگرایی اصولگرایان با انتقاد شدید از سخنان اخیر رییس جمهور در طرح موضوع همه پرسی گفت: همه پرسی نه امری دینی و نه قانونی است این گفتار رییس دولت لرزه ایی بر اندام ما وارد کرد، من نمی دانم منظور ایشان چه بوده، اگر منظور ایشان رفراندوم باشد که درست نیست.




 

وی در گفت و گو با ایسکانیوز ادامه داد: ریس جمهور باید کار خودش را انجام دهد، رفراندوم لغت بدی بود ، همه پرسی برای چه چیز؟

 

شجونی در این خصوص که اگر اکثریت نمایندگان مجلس شورای اسلامی رای به اجرای همه پرسی بدهند و در صورت تایید رهبری همه پرسی قابل اجرا است یا خیر، افزود: این امر معنا ندارد و فقط لرزاندن مملکت است.

 

عضو جامعه روحانیت مبارز در رابطه با وحدت جریان اصولگرا و جبهه پایداری، گفت: جبهه پایداری نیز جزء اصولگرایان هستند و ایرادی ندارد که احزاب مختلف اصولگرا در کنار هم داشته باشیم.

 

ممانعت از برگزاری نماز جمعه اهل سنت تهران

Posted: 09 Jan 2015 04:30 AM PST

جرس: با وجود تبلیغات گسترده و توجه به  هفته وحدت، روز  جمعه  ۱۹ دی ماه  ماموران انتظامی از برگزاری نماز جمعه اهل سنت در   منطقه پونک در شمال غربی تهران جلوگیری کردند . در پی اطلاع رسانی مبنی بر حضور مولانا عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت در کنفرانس بین المللی وحدت و اقامه نماز جمعه این هفتهٔ نماز خانه مرکزی اهل سنت تهران به امامت وی، نماز گزاران اهل سنت از نخستین ساعات امروز روانه نماز خانه مربوطه شدند.

به گزارش جرس، در این روز ماموران نیروی انتظامی از صبح زود تمام خیابان های منتهی به محل برگزاری نماز جمعه را در کنترل خود درآورده بودند و بر رفت و آمد همه مردم نظارت داشتند . جلوی خودرو ها و مسافران آنها را می گرفتند ، سوال می کردند که کجا می روند و اینجا چه می کنند و برخی از این خودروها و مسافرانشان را از نزدیک شدن به محل برگزاری نماز جمعه باز می داشتند و بر می گرداندند .

شایان ذکر است که در تهران هیچ محل ثابتی برای برگزاری نماز جمعه اهل سنت وجود ندارد و برخی از آنها در محل سفارت پاکستان این نماز را به جای می آورند . کاری که از نظر امنیت ملی مخاطره آمیز به نظر می رسد .

در زمان وزارت کشور عبدالله نوری طرحی ارائه شد که بر اساس آن امکان راه اندازی یک مسجد مخصوص اهل سنت در تهران فراهم می شد . حتی زمین آن برای ساخت این مسجد نیز در نظر گرفته شده بود . با این همه و با توجه به موافقت دولت خاتمی با این موضوع از طرف دفتر آقای خامنه ای با این کار مخالفت شد و از ادامه کار جلوگیری کردند . تهران به عنوان پایتخت ایران و با توجه به این که دارای جمعیت قابل توجهی از اهل سنت است ، فاقد مسجدی برای برگزاری نماز و دیگر مراسم مذهبی اهل سنت است.

احمد جنتی: حقه‌بازی است برخی فتنه را به انتخابات ربط می ‌دهند

Posted: 09 Jan 2015 03:45 AM PST

جرس: احمد جنتی گفت: این حقه‌بازی است که برخی قضیه فتنه را به انتخابات ربط می‌دهند.


به گزارش تسنیم، دبیر شورای نگهبان در شیراز افزود: برخی به دنبال انحراف کشیدن فتنه هستند. اگر قدرت رهبر معظم انقلاب نبود وضعیت ما به دوران بدتر از شاه رسیده بود. قدرت رهبری، آمریکا را ترسانده است.

 

احمد جنتی ادامه داد: امروز باید با تمام وجود شکرگذار باشیم که از رهروان و شیعیان پیامبراکرم(ص) هستیم، امروز اگر هدایت انبیا نبود بشر دست به هر کاری زده بود و از آن خونخوارتر نیز کسی نبود، پیامبر(ص) به مردم دوران زمانه خود به خصوص فقرا و مساکین عزت داد و حکومت اسلامی را تشکیل دادند،باید امروز با الگوگیری از شیوه پیامبر(ص) به مردم جامعه خدمت کنیم.

 

دبیر شورای نگهبان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه باید "قدردان حکومت اسلامی در ایران باشیم"، ادعا کرد: امام خمینی(ره) دنیا را تکان داده و به نوعی اسلام را زنده کرد و امروز قدرت رهبری، آمریکا را ترسانده است، هرجا می‌خواهد آتش روشن کند نفس رهبر معظم انقلاب آتش را خاموش کرده است، اگر قدرت و هدایت رهبر معظم انقلاب نبود در زمان فتنه ما به دوران شاه و 100 رده بدتر از آن رسیده بودیم و تمام حزب‌اللهی‌ها منزوی شده و خانواده معظم شهدا سرکوب می‌شدند.

 

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: رهبر معظم انقلاب در هرجایی که مردم می‌خواهند منحرف شوند با بصیرت‌افزایی مردم جامعه را هدایت کرده‌اند، اینها حقه‌بازی است که برخی قضیه فتنه را به انتخابات ربط می‌دهند، در فتنه 88 که شعار علیه نظام و ولایت فقیه سرداده و پرچم امام حسین(ع) را به آتش کشیدند به دنبال براندازی نظام بودند.

 

دبیر شورای نگهبان در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تشکر از آیت‌الله ایمانی، نماینده ولی فقیه در فارس و سید علی‌اصغر دستغیب عضو مجلس خبرگان رهبری و تولیت حرم شاهچراغ(ع) به منظور برگزاری برنامه مشترک عمامه‌گذاری طلاب گفت: روحانی باید خدمتگذار باشد و هرکاری از دستش برآید برای مردم انجام داده و در راه حفظ نظام و اسلام از هرکوششی دریغ نکند، امروز امامان جماعت باید با یکدیگر اتحاد داشته و همواره دغدغه آنان رفع مشکلات مردم و خدمت به آنان باشد.

 

احمد خاتمی در خطبه‌های نمازجمعه: حمله تروریستی در فرانسه را به شدت محکوم می‌کنیم

Posted: 09 Jan 2015 03:26 AM PST

جرس: خطیب موقت نظام جمعه تهران تاکید کرد: ما حمله تروریستی در فرانسه را به شدت محکوم می‌کنیم و معتقدیم اسلام کشتن بیگناهان را اجازه نمی‌دهد. حال این بی‌گناه چه در پاریس باشد، چه در سوریه باشد، ‌چه در عراق باشد یا در یمن، پاکستان و افغانستان.

 

به گزارش ایلنا، سیداحمد خاتمی در خطبه‌های نمازجمعه این هفته تهران با اشاره به گفته‌های  رهبری در روز چهارشنبه گفت: یکی از رهنمودهای صحبت ایشان این بود که حادثه ۱۹ دی ۵۶، ۲۲ بهمن و ۹ دی یک حماسه است که بزرگداشت این سه حماسه یک کار مجاهدانه است.

 

وی با بیان اینکه این سه حادثه دارای وجوه مشترکی هستند، اظهار داشت: اولین وجه مشترک وجود عنصر بصیرت در این سه حماسه است. در ظلمتکده ۱۹ دی و زمانی که اسم بردن از امام جرم بود در آن روز شعارهای انقلابی و آن تظاهرات عظیم شد. سرانجام طاغوت تیراندازی کرد و شعار مرگ بر شاه بلند شد و تاثیرش چه بود؟ در ۲۲ بهمن نیز به فرمان امام به خیابان‌ها آمدیم در حالی که آن‌ها می‌خواستند کودتا کنند و یک میلیون نفر را بکشند و شما جلوی کودتا را گرفتید.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: در ۹ دی ۸۸ هم فتنه‌گران آمدند تا سرمایه کشور را به تاراج بگیرند و کشور را ناامن نشان دهند اما شما به موقع وارد شدید و تودهنی به آن‌ها زدید و سفره‌شان را جمع کردید.

 

سید احمد خاتمی با بیان اینکه "سه حماسه ۱۹ دی، ۲۲بهمن و ۹ دی ۸۸ با منشایت ولایت بود،" ادعا کرد: در ۱۹ دی ۵۶ رفتیم سرکلاس‌های درس و دیدیم که بیانیه‌ای زده‌اند مبنی براینکه بخاطر توهین به امام کلاس‌ها تعطیل است، پس راهپیمایی کردیم. ۲۲ بهمن هم شما و مردم به دستور ولایت به خیابان‌ها آمدید و در ۹ دی نیز مردم فهمیدند که فتنه‌گران ولایت نشانه گرفته‌اند.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه هم در ۱۹ دی، هم در ۲۲ بهمن و هم در ۹ دی ۸۸ جنگ احزاب به راه انداخته بودند، اظهار نظر کرد: در ۱۹ دی و ۲۲ بهمن شما نسل اولی‌ها دیدید همین ۱+۵ از شاه طرفداری کرد در فتنه هم آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی هم وارد شد با این تفاوت که سلطنت‌طلب‌ها، مرتجعین، تجدیدنظرطلب‌ها، ‌رقاصه‌ها و استحاله‌شوندگان آمدند و شما ملت بصیر هم در یک صف قرار گرفتید. تمام کفر به جنگ تمام اسلام آمده بود. آفرین بر شما. هم در ۹ دی ۸۸ حماسه آفرید و هم در ۹ دی ۹۳.

 

وی افزود: می‌خواهند شما مردم ۹ دی را فراموش کنید ولی به فضل خدا فراموش نخواهید کرد.

 

خطیب موقت نماز جمعه تهران با اشاره به حمله تروریستی در پاریس فرانسه ابراز داشت: ما حمله تروریستی در فرانسه را به شدت محکوم می‌کنیم و معتقدیم اسلام کشتن بیگناهان را اجازه نمی‌دهد. حال این بی‌گناه چه در پاریس باشد، چه در سوریه باشد، ‌چه در عراق باشد یا در یمن، پاکستان و افغانستان. صحبت این است که عامل کشتار این همه بی‌گناه کیست؟ کی آن‌ها را تسلیح می‌کند؟ دلار آمریکا و پوند انگلیس و یورو اتحادیه اروپا. شما این‌ها را پرورش داده‌اید.

 

سید احمد خاتمی با بیان اینکه این تروریست‌ها، دست‌پرورده شما هستند و حمایت های سیاسی شما و هم‌پیمانانتان آن‌ها را پرورانده، عنوان کرد: راه درست دست برداشتن از آن‌هاست. راهی که شما ده سال است می‌روید بی‌راهه است.

 

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری در ادامه صحبت‌های خویش به برخورد تند دولت بحرین با معترضان اشاره کرد و یادآور شد: مدت‌های مدیدی است که ملت بحرین در پی مبارزه مسالمت‌آمیز است. یکبار شنیده‌اید که کسی با کلت حمله کرده باشد؟ یا شیشه بانک شکسته باشد؟ یکبار خبر استفاده معترضان کوکتل مولوتف شنیده‌اید اعتراض‌ها مسالمت‌آمیز است اما دولت بحرین وحشیانه برخورد می‌کند تاکنون چند نفر را کشته و صد‌ها نفر در سیاه‌چال‌ها هستند.

 

وی اضافه کرد: اخیرا نیز شیخ علی سلمان را دستگیر کرده‌اند صریحا می‌گویم این کار‌ها را قبل از شما هم شاه کرد ولی هر روز به زوالش نزدیک‌تر شد. بدانید ملت پیروز است و شما از بین خواهید رفت.
 

وزارت کشور: رعایت حقوق شهروندی در دستگاه ها مناسب نیست/ آستانه تحمل مردم حد دارد

Posted: 09 Jan 2015 03:26 AM PST

جرس: جانشین قائم مقام وزیر کشور با بیان اینکه آستانه تحمل مردم حد دارد و هم اکنون مفاسد اداری موجب نارضایتی مردم شده است، گفت: وضعیت حقوق شهروندی در دستگاه های دولتی مناسب نیست.


 

به گزارش ایرنا ،' علی ملازاده ' روز پنجشنبه در جلسه هیات بازرسی ستاد مرکزی صیانت از حریم امنیت عمومی و حقوق شهروندی وزارت کشور با حضور مدیران کل و فرمانداران مازندران در محل سالن استانداری ،صیانت از حقوق شهروندی و گسترش عفاف و حجاب را از دغدغه های مهم مسوولان ارشد نظام عنوان کرد و افزود: در حالی صیانت رعایت حقوق شهروندی در دستگاه های دولتی نامناسب است که این وضعیت به مراتب در نهاد ها و شرکت های بخش خصوصی مطلوب تر است.

 

وی با بیان اینکه 95درصد وضعیت عفاف و حجاب و توجه مدیران به گسترش این فرهنگ در دستگاه های اجرایی مناسب است، اظهار داشت: برعکس دستگاه های دولتی وضعیت عفاف و حجاب در بخش های خصوصی نامناسب است که باید برنامه ریزی جدی صورت بگیرد.

 

ملازاده با بیان اینکه هدف اصلی ستاد صیانت از حقوق شهروندی رضایتمندی مردم است، ادامه داد: در نظام مبتنی بر مردم، رعایت حقوق مردم و رضایتمندی آنان یک اصل است.

 

جانشین قائم مقام وزیر کشور با بیان اینکه بازرسی ها نشان می دهد که روند کنونی در امور بورکراسی ، اشک مردم را درآورده است، خاطر نشان کرد: با رضایتمندی مردم آستانه تحمل آنان را باید افزایش دهیم.

 

وی بر لزوم آموزش مدیران وکارکنان در رعایت و صیانت از حقوق شهروندی تاکید کرد و گفت: توسعه دولت الکترونیک عامل مهم کم شدن مراجعات مردم به دستگاه های دولتی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

 

ملازاده درعین حال تصریح کرد: البته زمینه و زیر ساخت خدمات الکترونیکی را باید به درستی مهیا کنیم تا مشکلات مردم به مراتب کمتر شود.

 

وی یکی از مقولات مهم در عفاف و حجاب را توجه به آموزش های مهد و کودک ها دانست و یادآورشد: بازرسی ها نشان می دهد که سی دی های آموزشی در مهد کودک ها متناسب با آموزه های دینی و عفاف و حجاب نیست.

 

 

 

محاصره عاملان حمله به شارلی ابدو در ساختمانی نزدیک پاریس

Posted: 09 Jan 2015 03:26 AM PST

جرس: رسانه‌های فرانسوی و بین‌المللی از محاصره دو برادر عامل حمله به هفته‌نامه طنز شارلی ابدو در یک ساختمان صنعتی در ۳۵ کیلومتری شمال شرق پاریس خبر داده‌اند. رویترز گزارش داده که این دو برادر الجزایری‌الاصل، پیش از فرار به داخل این ساختمان، حداقل یک نفر دیگر را کشته و تعدادی دیگر را زخمی کرده‌اند.

 

 

اما دادستانی پاریس، کشته شدن یک نفر را تکذیب کرده است.

 

​​روزنامه لوموند می‌گويد يک نفر گروگان گرفته شده است.

 

به گزارش رادیوفردا، صدها مامور ويژه پليس ضد تروريستی و ژاندارمری فرانسه، روز جمعه، ۱۹ دی، شهر کوچک دامارتن آن گوئل در شمال شرق پاريس را برای يافتن دو برادر عامل حمله به هفته‌نامه شارلی ابدو محاصره کرده‌اند.

 

ده‌ها خودروی سنگین پلیس، در منطقه مستقرند و چند فروند هلی‌کوپتر ژاندارمری نیز در آسمان گشت‌زنی می‌کنند. شبکه موبایل در این شهر و اطرافش قطع شده است.

 

در حالی که گزارش‌ها از مذاکره پلیس با دو برادر خبر می‌دهند، ایو آلبارلو، یک نماینده مجلس فرانسه گفته که مذاکره با آنها «بیهوده» است و آنها گفته‌اند که «دوست دارند شهید شوند».

​​

رويترز می‌گويد که اين منطقه، يک منطقه صنعتی در حاشيه شهر دامارتن آن گوئل است.

 

خبرگزاری فرانسه می‌گوید که در خلال تعقیب و گریز دو برادر مظنون به حمله به شارلی ابدو میان آنها و ماموران امنیتی تبادل آتش شده است.

​​

رادیو فرانس انتر گزارش داده که به دانش‌آموزان مدارس منطقه گفته شده که از کلاس‌های خود بیرون نیایند.

 

آژانس اخبار هوایی از نیمه تعطیل شدن فرودگاه شارل دو گل پاریس خبر داده است. این فرودگاه در نزدیکی شهر دامارتن آن گوئل قرار دارد.

​​
 

انتخابات پارلمانی مصر ماه‌های مارس و آوریل برگزار می‌شود

Posted: 09 Jan 2015 03:26 AM PST

جرس: انتخابات پارلمانی مصر در دو مرحله در ماه‌های مارس و آوریل آینده برگزار می‌شود.

 

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، کمیته عالی انتخابات در مصر اعلام کرد که انتخابات پارلمانی این کشور که برگزاری آن‌ها به درازا کشید، طی ماه‌های مارس و آوریل برگزار خواهد شد.

 

این کمیته تاکید کرد که مرحله نخست انتخابات پارلمانی روزهای ۲۱ و ۲۲ مارس در خارج از کشور و ۲۲ و ۲۳ مارس داخل برگزار می‌شود.

 

کمیته عالی انتخابات در مصر تصریح کرد که مرحله دوم انتخابات پارلمانی نیز روزهای ۲۵ و ۲۶ در خارج از مصر و روزهای ۲۶ و ۲۷ آوریل داخل مصر برگزار می‌شود.

 

مصر از ژوئن ۲۰۱۲ و از زمانی که دادگاه عالی قانون اساسی پارلمان را منحل کرد بدون پارلمان است.
 

 

فاضل میبدی: وحدت به معنی ادغام مذاهب نیست

Posted: 08 Jan 2015 11:36 PM PST

جرس: فاضل میبدی گفت: در این دنیا ادیان و مذاهب گوناگونی وجود دارد وحدت مذاهب ممکن است اما ادغام آنها به هیچ وجه ممکن نیست و آرزوی آن آرزویی محال است.



به گزارش خبرگزاری مهر، وی در پاسخ این سوال که اساساً چرا این هفته را هفته وحدت نامیده اند گفت:

 

به خاطر اختلافی که در تولد پیامبر اسلام(ص) وجود دارد که اهل سنت معتقدند که دوازدهم و شیعه معتقد است که هفدهم ربیع است، این هفته به نام هفته وحدت نام گذاری شد و سالی یک بار هم جلساتی گرفته می شد و علمای اهل سنت و شیعه جمع می شدند و تبادل افکار می کردند و در سال های اول انقلاب هم خیلی مفید فایده بود. اما در بحث وحدت مسأله مهم آن است که اولاً هیچ نوع کینه ای نسبت به کسانی که برخلاف من می اندیشند در ما نباشد و در هیچکس نباشد. چراکه در این دنیا ادیان و مذاهب گوناگونی وجود دارد که هیچ وقت همه این مذاهب و ادیان در هم ادغام نمی شوند. در طول تاریخ، هرکس یا هر طایفه یا هر گروه یا قوم، یک مسلک یا دینی برای خودشان داشته اند. اینکه ما آرزو داشته باشیم که مذاهب یا ادیان در هم ادغام شوند این آرزویی محال است.

 

بنابراین چون مذاهب گوناگونی وجود دارد ما نباید نسبت به هیچکس، هیچگونه بدبینی و کینه ای در دل داشته باشیم. چه در داخل کشور و چه در خارج از کشور، فرقی نمی کند. مسأله دیگر اینکه اگر ما بخواهیم وحدت حاصل شود، نباید فکر کنیم که تمام حقیقت پیش من است. این غلط است. مثالی مولوی در کتاب فیه ما فیه دارد که در آن می گوید حقیقت شیشه ای بود که از آسمان افتاد و شکست و هرکسی تکه ای از آن را برداشت. پس حقیقت بین افراد پخش است. بنابراین اینکه بگوییم حقیقت نزد من است و دیگران بر باطل هستند با این نگرش چه در مسائل سیاسی و چه در مسائل اعتقادی هیچ وقت وحدت حاصل نمی شود.

 

نکته دیگری که برای وحدت وجود دارد، این است که صدا و سیمای ما و تبلیغات دینی و مذهبی ما، باید به گونه ای سخن بگویند که ایجاد اختلاف نکند. متاسفانه برخی به گونه ای سخن می گویند و عمل می کنند که مخل وحدت است. حتی در برنامه های صدا و سیما، گاهی انسان چیزهایی می شنود که اینها برخلاف آن چیزی است که ما در وحدت از آن انتظار داریم.

 

اینها که بیان کردم از جنبه سلبی بود. جنبه های ایجابی آن هم روشن است. من بر این باورم که باید سالی یک بار، دو بار، سه بار بتوانیم با مخالفین فکری خودمان، چه مخالفین فکری، مذهبی و چه سیاسی، بنشینیم و هم اندیشی و تبادل نظر کنیم. این کار کم رنگ صورت می گیرد. الان وحدت ملت ها ممکن است صورت گرفته باشد. اما از وحدت دولت ها که به نظرم خیلی مهمتر است، خبری نیست. الان در کشورهای اسلامی منطقه، شما عربستان سعودی، ترکیه، مصر و ایران را نگاه کنید. این چند کشور که قطب کشورهای اسلامی هستند، را نگاه کنید. ببینید چقدر بین سران دولت های کشورهای اسلامی وحدت وجود دارد. در صورتی که به نظر می رسد گاهی خصومت هم وجود دارد.

 

الان مشکلی که ما بر سر مسئله نفت داریم، این به هر حال خصومتی است که عربستان نسبت به ما یا به عنوانی، علیه شیعه دارد برنامه ریزی می کند. قیمت نفت را تا این اندازه پایین آورده است. به نظرم نباید کار به اینجاها برسد، حالا یا سیاست خارجه ما کوتاهی کرده یا سیاست خارجه عربستان سعودی بد عمل کرده است، من نمی دانم. اما به هر حال باید به گونه ای عمل می کردیم که بین ما و کشور عربستان سعودی به این گونه اختلاف نبود. یا بین ما و مصر، فرقی نمی کند، چراکه هر دو کشور مسلمان اند. حالا ما شیعه هستیم و آنها غالباً سنی اند.

۳۶سال از انقلاب می گذرد هنوز ما در مصر یک سفیر نداریم و آنها هم ندارند. خانه فرهنگی که به نظرم خیلی مهم است، هم برای ما و هم برای مصر بسیار مهم است وجود ندارد. بنابراین اینکه همواره بنشینیم و شعار وحدت بدهیم کار درست نمی شود. بلکه باید دولت های اسلامی با هم یک هم اندیشی داشته باشند و از دولت ها مهمتر علمای اسلام هستند. حالا درست است که سمینارهایی در قم برگزار شد اما این کافی نیست. خیلی باید بیشتر از اینها باید به همدیگر نزدیک شویم و همان‌طور که گفتم ادغام که اصلا محال است، اما حداقل همدیگر را تحمل کنیم و این احتمال را بدهیم که در او هم بخشی از حقیقت وجود دارد. این مسئله مهمی است.

 

وی در پاسخ به این سوال که آیا شعار وحدت یک شعار اصیل است یا یک شعار استراتژیک و تاکتیکی تصریح کرد: اینکه ما بگوییم که می خواهیم به لحاظ تاکتیکی با هم باشیم به درد نمی خورد. نه من معتقدم که وحدت اصلاً تاکتیک نیست. خداوند تمام حقیقت را نزد من قرار نداده و حقیقت پخش شده است. به هر حال قرآن هم فرموده برای هرکس منهاج و شریعتی وضع کردیم. اینکه بگوییم به صورت تاکتیکی بیاییم با هم کنار بیاییم که اصلا به نظرم غلط است و شعار قرآن این است که یکی از اهداف پیامبران این است که تفرقه را از بین ببرند. اینکه قرآن می فرماید؛ شماها با هم اختلاف داشتید و دعوا می کردید ما شما را متحد کردیم را که قرآن به مثابه تاکتیک نگفته است. وحدت چیزی مانند عدالت اجتماعی و اخلاق اجتماعی است. این ها تاکتیک نیستند. حقیقتی است که چون آدم می خواهد در این دنیا زندگی کند به آن احتیاج دارد.

 

وحدت فقط بین شیعه و سنی هم نیست. این وحدت بین تمام ادیان است. یعنی بنده باید یک بودایی را تحمل کنم، یک بودایی باید یک هندو را تحمل کند چرا که می خواهیم در کنار همدیگر زندگی کنیم. به همین دلیل است که قرآن مذاهب موجود در مدینه را به رسمیت شناخت. همان‌طور که می دانید در مدینه مذاهب و ادیان مختلف و گوناگونی بود. خود پیامبر در نامه ای که به سران کشورها نوشت گفت بیایید به سوی کلمه واحد که با هم یکی بشویم، نه شما پیرو ما بشوید و نه ما پیرو شما بشویم.

 

بنابراین در کنار همدیگر بودن مستلزم این است که نگاه این باشد که بخشی از حقیقت نزد دیگران است. در واقع این قدم اول است. متأسفانه ما امروز در بین خودمان این اختلاف را داریم و گروهی هستند که در بین سران کشور خودمان ایجاد تفرقه می کنند پس چگونه می توان وحدت ایجاد کرد؟ به عنوان مثال با انگ زدن به یکدیگر وحدت ایجاد نمی شود. چپ، راست، اصولگرا، اصلاح طلب، او علیه این است، این علیه آن است، آن به این تهمت می زند، ... با این مسائل که وحدت ایجاد نمی شود. بعد ممکن است بگویند شما به چه وحدتی دعوت می کنید که خودتان در داخل اینگونه به جان همدیگر می افتید. حال بیاییم و مدام بگوییم وحدت، وحدت و دو تا آخوند هم از افغانستان بیاوریم و بنشینیم با همدیگر در تلویزیون پخش کنیم، از آن طرف بر سر همدیگر بزنیم، این که وحدت نمی شود.

میبدی در پاسخ به این سوال که آیا وحدت نیازمند یک سری مقدمات است و مقدمات دستیابی به وحدت پایدار چیست؟ تاکید کرد: به هر حال انبیاء و پیامبران آمده اند که آدم ها را در کنار هم دیگر بچینند و اصل حیات دور از قتل و کشتار انگار در بین انبیا یک اصل بوده است که افراد بر سر و کله همدیگر نزنند. به قول قرآن ولاتنازعوا. یعنی نزاع نکنید. دو واژه در قرآن وجود دارد که بسیار جالب است. یکی واژه اخوان است که می گوید اخوان علی سرر متقابلین. این مال اهل بهشت است. بهشتی ها برادر وار در کنار همدیگرند. واژه دیگر نزاع است. خصومت، جنگیدن که این مال اهل جهنم است. یعنی اینکه ما اگر خواسته باشیم با همدیگر زندگی کنیم. طرفی که در کنار من نشسته است را با هر کیش و آیینی که دارد تمام حقی که برای خودم قائلم برای او هم قائل باشم. هر حقوقی که برای خودم قائلم برای او هم قائل باشم.

پیامبر با مشرکین مدینه هیچ وقت به خاطر شرکشان نجنگید. به حقوق شهروندی آنها احترام می گذاشت تا زمانی که دست به توطئه نزده بودند. اگر دست به توطئه می زدند، خوب در همه دنیا رسم است که با جاسوس و توطئه گر برخورد کنند اما هیچکس را به خاطر عقیده اش نباید از حقوق شهروندی اش محروم کرد.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که شناخت مذاهب و گروه ها از همدیگر تا چه اندازه می تواند در تحکیم وحدت موثر باشد؟ گفت: سوال این است که شناخت برای چی؟ برای اینکه همدیگر را دعوت کنیم که تو بیا به دین من یا من بیایم به دین تو؟ آیا منظور این است؟ به هر حال ما اگر منطقه جغرافیایی، شرایط اجتماعی هر جامعه ای را بشناسیم که چرا چینی ها چنین هستند و غربی ها طرفدار مسیحیت هستند و ... اینها ممکن است خیلی از سوالات ما را پاسخ دهند. اما اینکه ما دینی را بشناسیم تا آن را باطل کنیم این به نظر من این چیزی نیست که انسان بخواهد با آن به جایی برسد. بالاخره بنده باید بر این اعتقاد باشم که بروم و انسان را بشناسم و دعوت انبیا را بشناسم.