جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


اصلاح طلبان و انتخابات مجلس دهم

Posted: 11 Jan 2015 09:40 AM PST

شهریار
اصلاح طلبان باید با در نظر داشتن تجربه دروغگویی خانم راستگو و در عین حال دوری از تنگ نظری ، تعداد پرشماری از افراد کارآمد اما کم حاشیه را به شورای نگهبان معرفی کنند  


آنچه در اینجا نوشته می شود مبتنی بر تئوری واقع گرایی (سیاستِ قدرت) بوده و در چهارچوب راهبرد "اصلاح طلبانه" قرار دارد.

به باور بنده با توجه به موازنه قوای فعلی و قدرت محافظه کاران ، منتقدین وضع موجود جهت پیش برد فرآیند اصلاحات ، نیازمند هم افزایی و بر هم نهی قدرت خود از راه ائتلاف هستند و البته هر ائتلافی هم الزامات خاص خود را دارد.

حداقل در کوتاه مدت ، منتقدین رادیکال تر نمی توانند از میانه روها بخواهند که برای همگامی و ائتلاف، رادیکال تر شوند اما در عوض خودشان میتوانند خویشتن داری و دوراندیشی به خرج داده و با به تعلیق درآوردن بخشی از مطالباتشان با هدف دستیابی به سایر خواسته های اساسی تر، راهی برای ائتلاف و همکاری با میانه روها باز کنند.

بر این اساس بنده معتقدم اصلاح طلبان باید با در نظر داشتن تجربه دروغگویی خانم راستگو و در عین حال دوری از تنگ نظری ، تعداد پرشماری از افراد کارآمد اما کم حاشیه را به شورای نگهبان معرفی کنند به وجهی که بعد از رد صلاحیت ها بتوانند با همراهی اصولگرایان منتقد و مستقلی چون علی مطهری، لیست کاملی منتشر کرده و به رهبری ناطق نوری و تحت عنوان جبهه اعتدال وارد کارزار انتخابات مجلس شوند . این در واقع ادامه ی منطقی تجربه ای است که از انتخابات ریاست جمهوری قبل شروع شده و به این شکل باید ادامه یابد تا نتیجه اجرای بی کم و کاست آن مشخص شود.

این ائتلاف نه حول شخصیت ها ، بلکه باید حول برنامه ای مدون و مشخص شکل بگیرد که "حاکمیت قانون و حقوق ملت" محور آن باشد و بر این اساس تنها افرادی که تعهدی جدی برای پیگیری این برنامه داشته باشند باید انتخاب شده و در لیست اعتدال قرار بگیرند.

در این راستا اشاره به دو نکته را ضروری میدانم.

مسأله اول در مورد کارآمدی افراد و "بی حاشیه بودن آنها از نگاه شورای نگهبان" است که به باور بنده در شرایط امروز، جمع این دو تا حد زیادی دشوار شده. نمایندگی ملت یک پُست سیاسی است و از نگاه شورای نگهبان، سیاسیون بی حاشیه، کسانی هستند که در تمام بی عدالتی ها یا سکوت کرده یا جانب دستگاه را گرفته اند و همین موجب شده تا "عموما" فرومایه هایی از نظر شورای نگهبان بی حاشیه تلقی شوند که شجاعت دفاع از حقوق ملت را ندارند. با این وجود در شرایط فعلی آنقدرها هم دست شورای نگهبان باز نیست که صد در صد مطابق میل خود عمل کند و همین مسأله به منتقدین مجالی برای استفاده از فرصت انتخابات را میدهد که به کار گیری تاکتیک "پر شماری نامزدها" هم می تواند به محدود کردن بیشتر شورای نگهبان کمک کند. کوتاه اینکه از یک طرف نباید با توجه یک جانبه به قدرت شورای نگهبان و مسأله رد صلاحیت ها به اسم بی حاشیه گی، از بی عرزه گانی حمایت شود که بود و نبودشان در مجلس فایده ای برای ملت نداشته و در نهایت موجبات یأس ملت از راهبرد اصلاحات را فراهم می کنند و از طرف دیگر هم نباید تمرکز بر وجه کارآمدی و استقلال رأی نامزدها به رها کردن واقع بینی و فراموش کردن موازنه قوا و اختیارات شورای نگهبان منجر شده و افرادی به این شوری معرفی شود که نه امکان تایید صلاحیتشان وجود دارد و نه امکان ائتلافشان با امثال علی مطهری و قرار گرفتن پشت سر ناطق نوری . برای انتخاب چنین افرادی با ویژگی های بهینه مورد نظر هم قاعدتا هیچ ابزاری جز خرد عرفی و جمعی وجود ندارد.

مطلب دوم درباره محمد رضا عارف است . به باور بنده تنها کار مفیدی که ایشان در انتخابات آینده می توانند انجام بدهند این است که در راه شکل گیری چنین جبهه ای و اجرایی شدن چنین برنامه ای ، در کنار هاشمی و خاتمی ، در حد خود به شکل گیری این ائتلاف و محقق شدن اهداف آن کمک کند و نقش حامی و پشتیبان و هماهنگ کننده داشته باشد، نه اینکه شخصا به عنوان نامزد وارد کارزار انتخابات شود.

اگر به هر دلیلی ائتلاف مورد نظر شل نگیرد ، "به احتمال قوی" جناب عارف به عنوان سر لیست اصلاحات وارد انتخابات میشود . این چیزی است که اتفاق می افتد و نه آنچه که باید یا بهتر است اتفاق بیفتد. شخصا کمترین عقیده ای به توان رهبری جناب عارف ندارم اما به هر حال این عرف جامعه ماست که فلانی چون در جنگ بوده و فداکاری کرده حالا باید ریاست سازمان انرژی اتمی را به او بدهیم و جناب عارف هم که در انتخابات قبل از دید بسیاری، فداکاری بزرگی کرده اند.

قبل از به پایان رساندن بحث لازم میدانم به یک نکته دیگر هم اشاره کنم.
علاوه بر مسأله اساسی "لزوم هم افزایی نیروی منتقدین" جهت مقابله با قدرت گسترده محافظه کاران ، ائتلاف کردن با میانه روها راهی برای بهره گیری از پتانسیل ناطق نوری نیز می باشد که حضورش در انتخابات دارای الزاماتی است. ناطق نوری هیچوقت نه به عنوان سر لیست اصلاح طلبان و نه به عنوان رهبر اقلیتی از اصولگرایان منتقد وارد انتخابات نخواهد شد و بر این اساس به نظر میرسد شکل گیری ائتلافی تحت عنوان اعتدال ، علاوه بر هم افزایی بتواند شرایط را برای حضور جناب نوری هم فراهم کند.

در انتها به خاطر اهمیت موضوع باز هم تأکید می کنم که "تعهد جدی به برنامه ائتلاف" باید شرط اساسی برای ورود به لیست اعتدال باشد، حتی برای ناطق نوری.


پانوشت:
لینک مقاله و پیشنهاد اینجانب برای انتخابات ریاست جمهوری گذشته
https://www.tribunezamaneh.com/archives/20763

 

نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.


آقای علم الهدی! روز توبه شماست

Posted: 11 Jan 2015 09:40 AM PST

رحمت اله بیگدلی
 شما و شرکای‌تان، ملت را بزغاله خطاب و چهارسال دیگر نیز احمدی‌نژاد را برکشور تحمیل و برای حفظ او این‌ همه کینه و نفاق و تظاهر و ریا و… را به جامعه پمپاژ کردید!


علم‌الهدی امام جمعه مشهد: احمدی‌نژاد عوضی رفت، مرد و تمام شد!
آقای سید احمد علم‌الهدی عضو مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه مشهد درحاشیه پنجمین همایش هم‌گرایی اصول‌گرایان، افاضات فرموده‌اند که: «احمدی‌نژاد یک نفری بود که عوضی رفت، مرد و تمام شد. احمدی‌نژاد جریان نیست. او مقابل ولایت ایستاد و سقوط کرد.»!

 امروزه بعد از خرابی بصره و افتادن تشت رسوایی دولت مدعی پاک‌دستی و احیاگرشعارهای آرمانی انقلاب اسلامی و از پرده برون افتادن راز و فسادهای نجومی دولت احمدی‌نژاد، حامیان سرسخت دیروز او می‌کوشند که با فرار به جلو و فریاد «آی دزد، آی دزد»، خطاهای بزرگ خود درتحمیل احمدی‌نژاد برملت را ماله‌کشی کنند و با طرح مسایل انحرافی مانع حساب‌کشی ملت از خود شوند!
یکی از این حضرات که درحمایت از احمدی‌نژاد سنگ تمام گذاشت و متنعم به حمایت‌های دولت پاک‌دست وی شد، آقای سید احمد علم‌الهدی عضو مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه مشهد بود که جا دارد نکات ذیل به ایشان گوشزد شود:

 یک. جناب علم‌الهدی؛ صحت خواب! ملت ایران و اصلاح‌طلبان پنج سال پیش، همین را می‌گفتند، اما شما و شرکای‌تان، آنان را بزغاله خطاب و چهارسال دیگر نیز احمدی‌نژاد را برکشور تحمیل و برای حفظ او این‌ همه کینه و نفاق و تظاهر و ریا و… را به جامعه پمپاژ کردید!
و به تعبیر استاد سخن سعدی؛ «سنگ‌ها را بستید و … رها کردید» تا احمدی‌نژاد با اختیارات تام و درغیبت منتقدان و مصلحان جامعه، ته‌مانده سرمایه‌ها و منافع ملی را بر باد دهد و کشور را به ورطه سقوط بکشاند و فساد را درجامعه و ساختار حکومت نهادینه کند و به تعبیر دکتر روحانی، قبح فساد و رشوه و … را بریزد!

 دو. آقای علم‌الهدی؛ باورکنید بعد از این‌همه جفایی که درحق ملت ایران و کشور روا داشته‌اید، اکنون زمان توبه و استغفارشما و شرکای‌تان به درگاه خداوند و عذرخواهی‌تان از ملت ایران است. به تعبیر قرآن کریم: «آیا مؤمنان را وقت آن نرسیده که دل‌های‌شان در برابر یاد خدا و آن سخن حق که نازل شده است، نرم [و فروتن‏] گردد؟ همانند آن مردمی نباشند که پیش از این کتاب‌شان دادیم و[عمر و] انتظار برآنان به درازا کشید، و دل‌های‌شان سخت گردید و بسیارى از آن‌ها فاسق بودند؛
أَلَمْ یَأْنِ لِلَّذِینَ آمَنُوا أَن تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِکْرِ اللَّهِ وَمَا نَزَلَ مِنَ الْحَقِّ وَلَا یَکُونُوا کَالَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ مِن قَبْلُ فَطَالَ عَلَیْهِمُ الْأَمَدُ فَقَسَتْ قُلُوبُهُمْ وَکَثِیرٌ مِّنْهُمْ فَاسِقُونَ.»(سوره الحدید، آیه ۱۶)

 سه. آقای علم‌الهدی؛ آیا فراموش کرده‌اید که شما و شرکای‌تان امثال آقای مصباح یزدی و جنتی و صدیقی و احمد خاتمی و … خطبه‌ها درفضیلت احمدی‌نژاد خواندید و خطابه‌ها در مدح او ایراد کردید و او را معجزه هزاره سوم و منتخب امام زمان(عج) و ملهم از جانب خدا نامیدید و اطاعت از او را اطاعت از خدا دانستید و …؟!
آیا فراموش کرده‌اید که این حمایت‌ها و اظهارات شما درباره احمدی‌نژاد موجب شد که وی مدعی «رؤیت هاله نور» شود و درفیلم«به سوی ظهور» او را همان«شعیب بن صالح موعود» عنوان کنند و امثال محمدرضا رحیمی، معاون محکوم به فساد و اختلاس وی و …، از زبان دیگران، احمدی‌نژاد را العیاذ بالله «امیرالمؤمنین» بخوانند و بگویند که اگر قرار بود بعد ازخاتم انبیا محمد مصطفی(ص) پیامبری بیاید، آن پیامبر حتما احمدی‌نژاد بود؟!
آیا فراموش کرده‌اید که این حمایت‌ها و اظهارات شما موجب شد که احمدی‌نژاد و کارگزاران دولتش، کشور و بیت‌المال را ملک طلق خویش پندارند و زمینه بزرگ‌ترین فسادهای تاریخ ایران و در نوع خود شاید جهان را فراهم آورند؟!

 چهار. آقای علم‌الهدی؛ سیدالشهدا امام حسین(ع) در روز عاشورا خطاب به سپاهیان یزید فرمود: «الْمَوْتُ خَیْرٌ مِنْ رُکُوبِ الْعَارِ/ وَالْعَارُ أَوْلَی‌ مِنْ دُخُولِ النَّارِ»
«مرگ‌ بهتر است‌ از مرتکب‌ عار و ننگ‌ شدن‌/ و عار بهتر است‌ از دخول‌ در آتش‌!‍»
یعنی‌ آن‌چه‌ مرا به‌ آن‌ امر می‌کنید که‌ تسلیم‌ شدن‌ به‌ حکم‌ یزید و عبیدالله‌ بن‌ زیاد باشد، برای‌ من‌ عار است‌ و مرگ‌ برای‌ من‌ بهتر از مرتکب‌ عار شدن‌ است‌. و این‌که‌ شما دست‌ از جنگ‌ بر نمی‌دارید و آن‌ را عار می‌پندارید، غلط‌ است‌؛ زیرا این‌ مرتکب‌ عار شدن‌ بهتر از دخول‌ در آتش‌ جهنّم‌ است‌.»

 پنج. آقای علم‌الهدی؛ شما که خود را سید و فرزند نسبی امام حسین(ع) می‌دانید سعی کنید که درمقام عمل هم عامل به رهنمودهای آن حضرت باشید و حال که رسما اعتراف کرده‌اید که:«احمدی‌نژاد عوضی رفت، مرد و تمام شد.»، درخطبه‌های نمازجمعه آتی رسما به درگاه خدا اعلام توبه و از ملت بزرگوار و مظلوم ایران عذرخواهی کنید تا شاید اندکی از گناه شما درحمایت بی‌قید و شرط از احمدی‌نژاد به تعبیر شما عوضی بخشوده شود. البته ملت ایران واقعا ملتی بزرگوار و رئوف است و اگر شما صادقانه، اعتراف به اشتباه و از آنان عذرخواهی کنید شما را می‌بخشند!
 

نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.


حریت مطهری و سکوت دیگران

Posted: 11 Jan 2015 09:21 AM PST

محمدتقی کروبی
 آیا وقت آن نرسیده که دیگر عزیزان با ورود خود به این عرصه، مانع خاموش شدن ندای حریت و آزادگی شوند؟ 


وقتی تملق و چاپلوسی فرهنگ لا یتغیر حاکمیت گردد، دیگر نمی توان سخنان دکتر علی مطهری اصولگرا را هم تحمل کرد.

مطهری خدا باور این روزها یکه و تنها قانون گریزی حاکمیت را به چالش کشانده و در مذمت تعطیلی عقل و درایت بنام اطاعت تعبدی از قدرت سخن می گوید. او میداند که فساد ساختاری امروز بهای سنگین حاکمیت تملق و تعطیلی عقل است. از اینرو به وظیفه شرعی و قانونی اش عمل می کند و حاکمیت قانون و شرع گریز را به چالش قانون و شرع می کشاند. شنود، توهین، تهدید و برخورد فیزیکی وکیل الچکمه ها را بهانه ای برای فرار از ادای تکلیف نمی داند.

ضمن ستایش حریت کم نظیر فرزند استاد شهید آیت الله مطهری این پرسش مطرح است، آیا وقت آن نرسیده که دیگر عزیزان با ورود خود به این عرصه، مانع خاموش شدن ندای حریت و آزادگی شوند؟ 

منبع: فیس بووک نویسنده 

نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.


درگیری فیزیکی و نطق های نیمه تمام در مجلس از بازرگان تا مطهری

Posted: 11 Jan 2015 09:20 AM PST

در ۱۵ مهر سال شصت، مهندس بازرگان در نطق خود به نحوه برخورد با مردم اعتراض کرد و .. 

 

ساختمان هرمی شکل بهارستان نطق‌های نیمه کاری بسیاری را شاهد بوده است و نطق نیمه کاره علی مطهری در مجلس نهم که اکثریت نمایندگانش اصولگرا هستند ماجرای تازه‌ای نیست. پیش از این قدرت الله علیخانی هم نطق نیمه کاره‌ای در باب انتخابات ۸۸ در مجلس داشت و برخی نمایندگان سعی کردند او را از جایگاه سخنرانی دور کنند. ماجرایی که امروز به ددرگیری فیزیکی کشید و علی مطهری تنشی دیگر را در پارلمان تجربه کرد.

به گزارش ایسکا نیوزعلی مطهری امروز در مجلس شورای اسلامی تجربه‌ای مشابه با علی لاریجانی داشت چه آنکه علی مطهری در مجلس و توسط همکارانش نتوانست نطق خود را تمام کند و سخرانی علی لاریجانی را عده‌ای خود سر به هم زدند اما آنجه مسلم ست در فضای سیاسی کشور این رفتار مکرارا دیده شده و باید چاره‌ای اندیشید.

مهندس بازرگان در مجلس اول زمانی که می‌خاست درباره انتخابات آزاد صحبت کند نطقی نیمه کاره داشت آن زمان هاشمی رفسنجانی جایی نشسته بود که امروز علی لاریجانی.

با این حال به دلیل اعتراض شدید و شعارهای مرگ بر بازرگان نمایندگان، او نتوانست سخنرانی خود را تمام کند امروز هم علی مطهری همین تجربه مشترک را داشت.

آیت‌الله نوری همدانی از مراجع معظم تقلید قم در خاطرات خود به افتتاحیه این مجلس و دیدار با برخی نمایندگان در قم و ماجرای سخنرانی مهندس بازرگان اشاره می‌کند و می‌گوید: «مهندس بازرگان همین طور صحبت می‌کرد که علما خوب است در سیاست و مدیریت مملکت دخالت نکنند، چون تجربه‌شان کم است. آن‌ها باید فقط نظارت داشته باشند. ما که تجربه‌مان زیاد است، بهتر است مدیریت مملکت را به عهده داشته باشیم و... که ناگهان آقای سید حسین موسوی تبریزی، داماد ما، که یکی از وکلای دوره اول مجلس شورای اسلامی از تبریز بود و در آخر جمعیت نشسته بود، از جایش بلند شد. آستین‌هایش را کم‌کم بالا زد و قدم به قدم جلو آمد و گفت: «گوش کردن به این حرف‌ها خلاف شرع است.» و آمد و دستش را با سرعت و شدت بلند کرد و خواست کشیده بسیار محکمی به صورت آقای مهندس بازرگان بزند که بعضی از کسانی که در اطراف آقای بازرگان بودند بلند شدند و نگذاشتند. خلاصه مجلس به هم خورد.»

در ۱۵ مهر سال شصت، مهندس بازرگان در نطق خود به نحوه برخورد با مردم اعتراض کرد و بار‌ها با شعار «مرگ بر بازرگان» نمایندگان مجلس سخنان وی قطع شد و سرانجام به این جمله رسید که: «ﻣﺼﻴﺒﺖ ﺑﺎرﺗﺮ از ﻫﻤﻪ و ﺣﺎﺻﻞ ﺧﺸﻮﻧﺖ ﻫﺎ و ﺑﻲ رﺣﻤﻲ ﻫﺎ اﻓﺰوده ﺷﺪن ﻧﺎراﺿﻲ ﻫﺎ و اﻧﺘﻘﺎم خواهان و ﺑﺮﮔﺸﺖ ﻛﻨﻨـﺪﮔﺎن از اﻧﻘﻼب و دﻳﻦ اﺳﺖ و ﺣﻴﺜﻴﺖ و ﺣﻘﺎﻧﻴﺖ اﺳﻼم ﻛﻪ در دﻧﻴﺎ ﻟﻜﻪدار ﻣﻲشود...» بیان این جملات کافی بود تا صبر برخی از نمایندگان به پایان برسد و به سمت بازرگان هجوم ببرند. حجت الاسلام صادق خلخالی از جمله مشهور‌ترین حمله کنندگان به مهندس بازرگان بعد از آن نطق معروف بود. بعد از این حمله سخنرانی بازرگان نیمه تمام باقی ماند.
بازرگان تنها کسی نیست که در مجلس اول نطق‌های پر تنشی داشته و نتوانسه سخنرانی‌اش را کامل کند سال ۶۲هنگام نطق پیش از دستور هاشم صباغیان، نیروهای موسوم به خط امام به این نطق اعتراض کرده و جلسه مجلس متشنج می‌شود، در این هنگام معین‌فر به سمت تریبون رئیس مجلس رفته و دو دستش را بر روی میز هاشمی زده و فریاد می‌زند: «آقای رئیس، این چه وضعیتی است، چرا مجلس را آرام نمی‌کنید؟ در این هنگام عادل اسدی، نماینده اهواز، با سیلی محکمی با معین فر برخورد می‌کند.»

آیت الله هاشمی رفسنجانی که در آن زمان عهده دار ریاست مجلس شورای اسلامی بود در خاطرات خود این ماجرا را اینگونه روایت می‌کند: «سه شنبه ۱۰ آبان ۱۳۶۲ در جلسه‌ علنی‌، آقای‌ [هاشم‌] صباغیان‌ [نماینده‌ تهران‌] در نطق‌ پیش‌ از دستور، با مظلوم‌ نمایی‌، جریان‌ برخورد روز جمعه‌ را گفت‌ و آخر صحبت‌ او آقای‌ قره‌باغ‌ دخالت‌ کرد و دعوایشان‌ شد. به‌کتک‌ کاری‌ رسید. تریبون‌ را قطع‌ کردم‌ و پخش‌ از رادیو قطع‌ شد. آقایان‌ [علی‌ اکبر] معین‌فر و [هاشم‌] صباغیان‌ را به‌ اتاقی‌ منتقل‌ کردند و تحت‌ حفاظت‌ گرفتند. جلسه‌ را دوباره‌ شروع‌ کردم‌ وبرای‌ مردم‌ ماجرا را مختصرا توضیح‌ دادم.»

تا مجلس پنجم کمتر سخنرانی‌ای نیمه کاره ماند و درگیری فیزیکی هم بین نمایندگان در مجلس وجود نداشت اما زمانیکه عبدالله نوری «وزیر کشور دولت خاتمی» برای پاسخ گویی به سوال نماینده دزفول راهی مجلس شورای اسلامی شد و به حمله گروه‌های فشار به تجمعات قانونی اعتراض کرد محمد حسن جمشیدی، نماینده روحانی بهشهر، برای حمله فیزیکی به عبدالله نوری حرکت کرد. قدرت الله نظری نیا، نماینده روحانی کنگاور، درمیانه راه مانع جمشیدی شد و سیلی جمشیدی به نظری نیا اصابت کرد. تا سیلی که قرار بود به صورت عبدالله نوری بنشیند برچهره نظری نیا بنشیند.

مجلس ششم پر از مشکلات و تنش بود اعتراض قدرت الله علیخانی به نطق استعفای فاطمه حقیقت جو سبب شد تا بسیاری بر این واقعه بنگارند. علیخانی که با عصبانیت به سمت تریبون مجلس حرکت می‌کرد تا با حقیقت جو برخورد کند توسط نمایندگان مجلس کنترل شد تا برخوردی میان او و نماینده زن مجلس رخ ندهد.
علیخانی دو دوره بعد یعنی در مجلس هشتم نتوانست نطق خود را درباه انتخابات ۸۸ به پایان برساند و کوچک‌زاده و عده دیگری از نمایندگان با شعار به سمت او حرکت کردند و سعی کردند او را از تریبون دور کنند.

مجلس هشتم حاشیه‌های بسیاری داشت در آبان ماه سال ۱۳۸۷ تعدادی از نمایندگان مجلس هشتم طی نامه‌ای از محمود احمدی‌نژاد خواستند تا برای تجهیز مساجد حوزه‌های انتخابیه خود به آن‌ها کمک مالی کند. ظاهراً این موضوع با موافقت احمدی‌نژاد همراه نمی‌شود اما محمد عباسی مدیرکل وقت «دفتر دولت در مجلس» از این فرصت استفاده کرده و دست به ابتکار جالبی می‌زند. در آن زمان بحث استیضاح علی کردان به دلیل مدرک دکترای جعلی در مجلس داغ بود و حامیان دولت سعی داشتند تا به هر شکل ممکن نمایندگان امضاکننده طرح استیضاح علی کردان را مجاب کنند تا امضای خود را پس بگیرند. در همین راستا محمد عباسی، رسید دریافت چک‌های ۵ میلیون تومانی کمک هزینه مساجد را در «رو» و رسید دیگری مربوط به پس گرفتن امضای استیضاح کردان را در «زیر» قرار می‌دهد و از برخی نمایندگانی که استیضاح کردان را امضا کرده‌ بودند می‌خواهد تا آن برگه‌ها را به عنوان رسید دریافت چک امضا کنند! نمایندگان هم بی‌خبر از همه جا برای دریافت چک هر دو رسید را امضا می‌کنند اما عوض حیدرپور نماینده شهررضا بعد از امضا متوجه می‌شود که چرا دو رسید از او گرفته‌اند! و بعد از پیگیری ماجرا، قضیه روشن می‌شود.

در این بین حمید رسایی و علی‌اصغر زارعی وقتی متوجه قضیه می‌شوند اول با دفتر احمدی‌نژاد تماس می‌گیرند و در این باره پرس و جو می‌کنند و وقتی دفتر احمدی‌نژاد از موضوع چک‌های ۵ میلیون تومانی اظهار بی‌اطلاعی می‌کند، سردار زارعی هم یک سیلی آب دار بر گونه‌های فرد متخلف می‌نوازد!

درگیری فیزیکی بین دو نماینده قزوین هم در همین دوره بود این درگیری در حین بررسی لایحه اصلاح ماده ۱۹ قانون نوسازی و عمران شهری رخ داد. این در حالی بود این دو نماینده که درگیری فیزیکی نیز با یکدیگر داشتند هر دو نماینده استان قزوین هستند. روح‌الله جانی عباسپور نماینده بوئین‌زهرا و آوج از اصولگرایان و امیر‌طاهرخانی نماینده تاکستان هستند که در حین درگیری قدرت‌الله علیخانی نماینده قزوین نیز به اعتراض پرداخت که با وساطت برخی نمایندگان همچون محمدرضا باهنر پایان یافت.»

در مجلس هشتم، اصطکاک‌های کوچک‌زاده با علی مطهری دیدنی و شنیدنی بود. در یکی از جلسات علنی علی مطهری اشاره کرد که قبلا با کوچک‌زاده همکلاس بوده و در دوره دبیرستان او را «کوچکف روسی» صدا می‌کردند. این سخن منجر به عصبانیت کوچک‌زاده و پرتاب یکی از اشیا دم دستش به سمت مطهری منجر شداین ماجرا سبب شد تا بار‌ها رسانه‌ها و سیاسیون به این پرتاب شی در مجلس اشاره کنند.


https://www.youtube.com/watch?v=jKDj3q9TAf0

منبع: ایسکا نیوز 

نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.

 

متن کامل نطق نیمه تمام علی مطهری در مجلس

Posted: 11 Jan 2015 08:44 AM PST

متن کامل نطق نیمه تمام علی مطهری در مجلس

پاریس صحنه راهپیمایی گسترده وحدت علیه خشونت

Posted: 11 Jan 2015 08:37 AM PST

جرس: به دنبال حملات اخیر در شهر پاریس، هزاران تن از مردم فرانسه به همراه تعدادی از مقام های اروپایی روز یکشنبه در راهپیمایی اعلام همبستگی با مردم فرانسه در پاریس شرکت کردند.



به گزارش خبرگزاری رویترز، ادای احترام به قربانیان حملات اخیر در شهر پاریس از اهداف حضور مقام های اروپایی در این رویداد به شمار می رود.

 

علاوه بر مقام های ارشد فرانسه،مقام های ارشد آلمان، ایتالیا، ترکیه، انگلیس و تعداد دیگری از شخصیت های اروپایی در راهپیمایی امروز پاریس حضور داشتند.

 

بر اساس این گزارش،حدود 2هزار و 200 پلیس و سرباز نظامی در خیابانهای پاریس برای پوشش این تظاهرات مستقر شده اند.

 

به گزارش ایرنا، در سه روز خشونت در شهر پاریس 17 تن کشته شدند. این خشونت ها چهارشنبه گذشته با حمله سه فرد مسلح به دفتر یک نشریه شروع و روز جمعه با خشونت های دیگر پایان یافت.

 

نزاع، ۷۶ هزار تهرانی را به پزشکی قانونی کشاند

Posted: 11 Jan 2015 06:37 AM PST

جرس: پزشکی قانونی استان تهران اعلام کرده است که نزاع در سال گذشته بیش از ۷۶ هزار تهرانی را راهی مراکز پزشکی قانونی کرد.

 

روابط عمومی سازمان پزشکی قانونی تهران روز یکشنبه ۲۱ دی در سایت خود تعداد مراجعه‌کنندگان به علت نزاع و دعوا به مراکز این سازمان در استان تهران را در هشت ماه گذشته، تا پایان آبان ماه،۷۶ هزار و ۷۰ نفر اعلام کرده و گفته است که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته یک درصد افزایش داشته است.

 

براساس اطلاعیه پزشکی قانونی تهران از کل مراجعان نزاع در هشت ماهه امسال ۵۰ هزار و ۱۵۸ نفر مرد و ۲۵هزار و ۹۱۲ نفر زن بوده اند.

 

پزشکی قانونی ایران اوایل امسال اعلام کرده بود که در دو ماهه نخست سال جاری بیش از صد هزار نفر به دلیل صدمات ناشی از نزاع و دعوای خیابانی به مراکز پزشکی قانونی در سراسر کشور مراجعه کرده‌اند.

 

در آن اطلاعیه گفته شده بود که از نظر شمار مراجعه‌کنندگان در این مدت استان تهران با حدود ۱۸ هزار، خراسان رضوی با بیش از ۸ هزار و اصفهان با ۷ هزار بیشترین و استان‌های خراسان جنوبی با ۵۰۰، ایلام با ۷۵۰ و سمنان با حدود ۹۰۰ کمترین آمار مراجعان نزاع را داشته‌اند.

 

یکی از خبرسازترین نزاع‌ها در سال جاری،خبر قمه و چاقوکشی عده‌ای در بیمارستانی در اردبیل در آبان ماه گذشته بود.

 

کارشناسان مشکلات اقتصادی، فقر، بيکاری، مصرف مواد مخدر، جر و بحث بر سر مالکيت، گران‌فروشی، سرخوردگی و فشار اجتماعی، نارضایتی جنسی و نداشتن تربیت و آموزش کنترل خشم را از مهمترین عوامل بروز درگیری و نزاع در ایران می‌دانند.

 

نماینده بناب: امروز شعار «استقلال آزادی جمهوری اسلامی» در مجلس خدشه‌دار شد

Posted: 11 Jan 2015 06:37 AM PST

جرس: عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تاکید کرد: بار‌ها نطق‌هایی را مقابل اتفاقات ۸۸ از طرف نمایندگان دیده‌ایم و بار‌ها شاهد سوالات آقای کریمی قدوسی و مطالب مطرح‌شده توسط ایشان که برخلاف منافع و مسائل نظام و کشور است٬ بوده‌ایم که عکس‌العملی به آن نشان داده نشد.

 

به گزارش ایلنا، محمد باقری بنابی در جمع خبرنگاران و در باره صحبت‌های امروز علی مطهری و حمله نمایندگان به سمت او اتفاق افتاد٬ گفت: اتفاقی که امروز حین نطق میان دستور آقای مطهری از سوی نمایندگان افتاد در شان نظام و درشان مجلسی که برای نظام تشکیل شده است نبود.

 

نماینده مردم بناب ادامه داد: به نظر می‌رسد در کشور باید در باره یکسری مسائل سعه صدر بوجود بیاید تا بتواند اخلاق اسلامی را به ویژه در هفته وحدت مد نظر قرار دهیم.

 

وی افزود: این کار غیر اخلاقی که برخی نمایندگان در برابر آقای مطهری انجام دادند٬ اصلا مناسب نبود البته من کار آقای مطهری را تایید یا رد نمی‌کنم. مجلس آزاد است و هر کس می‌تواند نظر خود را ارائه دهد.

 

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار داشت: اگر در یک‌ماه گذشته نطق‌های انجام شده در مجلس مخصوصا نطق‌های طرف مقابل در باره اتفاقات سال ۸۸ را ببینیم و همچنین سوالات آقای قدوسی و مطالب مطرح‌شده توسط ایشان که برخلاف منافع و مسائل نظام و کشور است٬ بوده‌ایم که عکس‌العملی به آن نشان داده نشد.

 

وی خاطر نشان کرد: البته افراط٬ افراط می‌آورد و امروز شعار «استقلال آزادی جمهوری اسلامی» و آزادی بیانی که برای نماینده‌های مجلس وجود دارد و در قانون اساسی پیش‌بینی شده است٬ خدشه‌دار شد.

 

باقری بنابی در باره نحوه عملکرد هیات رئیسه اذعان کرد: هیات رئیسه می‌توانست عملکردی بهتر از این داشته باشد و می‌توانست جلسه را بهتر از این اداره کند.

 

بیانیه فرزندان شهدا: پدران ما برای مردم رفتند، نه اینکه نامشان چماقی در دست گروه‌های افراطی باشد

Posted: 11 Jan 2015 06:18 AM PST

جرس: جمعی از فرزندان شهدا در بوشهر با انتشار بیانیه ای، خواستار توقف سوء استفاده از نام شهیدان در منازعات سیاسی و جناحی شدند و به برهم زدن مراسم های هنری قانونی به نام خانواده شهدا اعتراض کردند.

 

به گزارش سایت هفته نامه “نسیم جنوب” بوشهر، متن این بیانیه بدین شرح است:

 

بسم رب الشهداء و الصدیقین. متأسفانه چند سالی است که برخی از گروه‌های جزم‌اندیش که وزن و شخصیت چندانی بین اکثریت مردم ندارند، هر گاه خود را در پیشبرد اهداف‌شان ناتوان می‌بینند، نام شهید و خانواده‌ی شهدا را دستاویز قرار داده تا این‌چنین به خواست جناحی‌شان اعتبار بخشند.

پدران شهید ما، دیروز در جبهه‌های نبرد، جان در طبق اخلاص نهادند تا امنیت، آرامش و رفاه امروز و آینده‌ی این کشور مقدّس و این مردم شریف را تضمین کنند، نه این که نام‌شان چماقی در دست گروه‌های افراطی و انحصارگرا شود و به هر بهانه بر سر مردم فرود آید!

با کمال تأسف، طی سالیان گذشته بارها و بارها نام خانواده‌ی شهدا در بندهای بیانیه‌ها و یا سخنرانی‌های برخی گروه‌ها – به ویژه با هدف تخطئه و تعطیلی فعالیت‌های فرهنگی – به کار رفته و از جانب ایشان سخن گفته و خواسته‌هایی مطرح شده است. سخنرانان و تنظیم کنندگان بیاینه‌های مذکور، آن‌چنان با اطمینان – و به تعبیری وقیحانه – از جانب کل خانواده‌ی شهدا سخن می‌گویند که حتا از آوردن پیشوند «بخشی از» و یا «جمعی از» خانواده‌ی شهدا نیز ابا می‌ورزند. البته چه بسا باشند خانواده‌های معزز شهیدی که بنا به عقاید شخصی، مفاد برخی از این بیانیه‌ها و سخنرانی‌ها را تأیید نمایند، اما این نکته نمی‌تواند در بر گیرنده‌ی خواست و عقیده‌ی تمامی خانواده‌های شاهد باشد.

بدیهی است که ما به عنوان فرزندان شهدا، خود را جزیی از خانواده‌ی بزرگ ملّت ایران می‌دانیم و لذا بدون هر گونه سهم‌خواهی، چشمداشت و معامله بر سر خون عزیزان‌مان، به علاقه، سلیقه و عقاید مختلف مردم کشورمان احترام گذاشته و هر گونه حرکت سلبی و افراطی را در جهت محدود و محروم کردن مردم از علایق و عقاید منطبق با عُرف و شرع خود محکوم می‌کنیم. آن چه دل ما را به درد می‌آورد، نه برگزاری مراسم و برنامه‌های قانونی و مجوزدار و فعالیت هنرمندان این مملکت، بلکه سوء استفاده از نام ما و شهدای خانواده‌مان در بیانیه‌ها و سخنرانی‌هایی است که هیچ سنخیتی با اندیشه و خواست ما ندارند!

ما امضا کنندگان این بیانیه، بدون در نظر گرفتن گرایشات و عقاید شخصی سیاسی، هرگونه حرکت غیر قانونی و کارشکنانه را از جانب هر گروه برنتافته و بر خلاف فرمایشات مقام معظم رهبری(مدظله)، مصالح کشور، دولت و قاطبه‌ی مردم می‌دانیم.

در این راستا از کلیه‌ی جناح‌ها و گروه‌های سیاسی تقاضا داریم، تقوا پیشه کرده و شهیدان و خانواده‌های ایشان را مستمسک اهداف جناحی و پیشبرد خواست سیاسی خود نسازند.

خانواده‌ی شهدا به تعبیر معمار کبیر انقلاب حضرت امام خمینی(ره)، چشم و چراغ این ملّتند، لطفاً با سوء استفاده از نام شهیدان و سخن گفتن از جانب خانواده‌های شهدا، ایشان را مقابل ملّت فرهنگ‌دوست ایران قرار ندهید و ما را محصور اندیشه‌ی تاریک و مقاصد دنیوی خود نسازید.

جمعی از فرزندان شهیدان شهرستان بوشهر:

پیام بختیاری‌پور – پژمان بختیاری‌پور – امید شبل‌الحکما بوشهری‌نژاد – محسن قیصی‌زاده – میثم قیصی‌زاده – جمال عوضی – علی‌اکبر ملاح‌زاده – امیر بلوچ‌زنگیان – عبدالرحمن احمدنیا – حمیدرضا حفیظی‌فرد – علیرضا حفیظی‌فرد – مصطفی کره‌بندی – حجت افشین – یوسف آشوری‌فر – اسماعیل قیصی‌زاده – مهدی فرامرزی – عبدالامیر محناوی – سیدنواب صفوی – محمدباقر میگلی‌نژاد – عبدالعلی دهگودی – روح‌ا… دهقانی – علیرضا سعیدی‌فر – علی دهار – موسی رادمنش – مجتبی شولی – مجتبی قندهاری- حسین بکمی.

 

جلایی‌پور: دعا می‌کنم روزی شجاعت علی مطهری را پیدا کنم

Posted: 11 Jan 2015 06:17 AM PST

جرس: یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: برای خودم دعا می‌کنم روزی شجاعت علی مطهری را پیدا کنم ولی اگر من هم جای مطهری بودم حقیقتی را درک می‌کردم، حتما با مردم کشورم در میان می‌گذاشتم تا دیگر افرادی که هویت و شناسنامه آنها روشن نیست نتوانند بی‌جهت به سرمایه‌های کشور بتازند.


 

به گزارش ایلنا، حمیدرضا جلائی‌پور با اشاره به حواشی امروز مجلس در جریان نطق جنجالی علی مطهری٬ خاطرنشان کرد: مشکل تندرو‌ها این است که تنها خود و مواضعشان را حق می‌دانند و اگر هر فردی از پسر شهید مطهری تا یار نزدیک امام٬ غیر از نظر تندرو‌ها حرفی بزند، او را منحرف می‌دانند.

 

وی افزود: مهم‌ترین سلاح جناح تندرو در مواجهه با نظراتی که با مواضع آن‌ها سازگار نباشد، «برخورد» است که ممکن است با بیان الفاظی شروع و با پرونده‌سازی و اقداماتی از این دست ادامه پیدا کند.

 

جلائی‌پور انحصارطلبی فکری و سیاسی را از ویژگی‌های بارز جناح تندرو برشمرد و گفت: تندر‌وها برای اقدامات خود نباید چراغ سبز داشته باشند در حالیکه تا امروز نه تنها به آنها چراغ سبز نشان داده شده بلکه راهشان برای هجمه به افراد نیز باز شده است.

 

وی با بیان اینکه متاسفانه عده‌ای همچون مطهری که نظراتی مخالف جناح تندرو دارند هر روز هزینه می‌پردازند، گفت: هر نماینده‌ای می‌تواند نظر خود را داشته باشد. برای خودم دعا می‌کنم روزی شجاعت علی مطهری را پیدا کنم ولی اگر من هم جای مطهری بودم حقیقتی را که درک می‌کردم، حتما با مردم کشورم در میان می‌گذاشتم تا دیگر افرادی که هویت و شناسنامه آن‌ها زیاد هم روشن نیست نتوانند بی‌جهت به سرمایه‌های کشور بتازند.