جنبش راه سبز - خبرنامه |
- روئین عطوفت فعال ملی-مذهبی، برای اجرای حکم ده ساله خود روانه زندان شد
- کمپین من هم عوضی هستم؛ پاسخ به جنتی در شبکههای اجتماعی
- عمل جراحی قلب سعید رضوی فقیه
- درسگفتارهای دکتر سعید مدنی در بند ۳۵۰ زندان اوین: ویژگی جنبشهای جدید اجتماعی
- حسین راغفر: دولت نهم و دهم، به گونه بیسابقهای آسیبهای تاریخی به اقتصاد کشور زده است
- ملک سلمان با ایران چه خواهد کرد؟
- «پیاده روی ظریف و کری» پرسش۲۱ نماینده از وزیر
- لغو حکم اعدام رهبر اخوان المسلمین
- عراق در جام ملتها ماند؛ ایافسی درخواست ایران را رد کرد
- سعید مرتضوی: دادگاه مرا علنی برگزار کنید
روئین عطوفت فعال ملی-مذهبی، برای اجرای حکم ده ساله خود روانه زندان شد Posted: 25 Jan 2015 08:01 AM PST جرس: محمد رضا روئین عطوفت، فعال ملی-مذهبی که حکم ده ساله اش در آبان سال جاری تایید شده بود امروز برای اجرای حکم روانه زندان شد.
به گزارش سایت ملی-مذهبی، این فعال ملی-مذهبی روز پنج شنبه از طریق تلفن به دایره اجرای احکام احضار شده بود.
یکی از مسئولان دایره اجرای احکام امروز به این فعال ملی-مذهبی اطلاع داده شش ماه از حبسش را کشیده و باقیمانده حکم وی نیز از امروز آغاز می شود.
دادگاه تجدید نظر در آبان ماه حکم ده سال حبس تعزیری رویین عطوفت را آبان ماه تایید کرد.
طبق این رای، دادگاه تجدید نظر حکم بدوی شامل ده سال حبس تعزیری و دو سال محرومیت از فعالیت در احزاب، گروهها و دسته جات سیاسی و فعالیت در فضای مجازی، رسانه ها و مطبوعات را تایید کرد.
در تاریخ ۲۷ بهمن ۱۳۹۱ بیست نفر از مامورین وزارت اطلاعات با ورود به خانه شخصی ایشان و در حالی که یکی از جلسات فرهنگی شورای رنگین کمان در حال برگزاری بود، رویین عطوفت را دستگیر کردند و به اوین بردند. این جلسات فرهنگی از سال ۱۳۸۳ در آخرین جمعه هر ماه در خانه آقای عطوفت برگزار می شد.
عطوفت در تاریخ ۱۹ تیر ۹۲ بعد از ۵ ماه با وثیقه از زندان اوین آزاد شد. بعد از احضار خانوادگی ایشان به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات و چندین نوبت احضار کتبی و تلفنی به دادسرای اوین، بالاخره در تاریخ ۸ تیر ۹۳ به دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی احضار و به اتهام «تاسیس گروهک غیرقانونی و ضدامنیتی موسوم به شورای رنگین کمان در راستای همکاری با گروهک غیر قانونی ملی-مذهبی ها و همچنین فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی از طریق صدور و امضای بیانیه های ضد امنیتی» محاکمه شد.
وی سپس در ۱۸ تیر امسال به دادگاه انقلاب شعبه ۱۵ احضار و حکم ۱۱ سال حبس و ۲ سال محرومیت از فعالیت به صورت حضوری به رویت ایشان رسید. وی در تاریخ ۲۱ مرداد ۹۳ اعتراض خود به حکم بدوی را به دادگاه تجدیدنظر ارسال کرد که بلافاصله پس از ۵ روز در تاریخ ۲۶ مرداد ۹۳ رای توسط مستشاران شعبه ۵۴ آقایان بابایی و پورعرب صادر شد. در تاریخ ۵ آبان رای صادره از دادگاه تجدید نظر به خانه شخصی ایشان ابلاغ شد.
|
کمپین من هم عوضی هستم؛ پاسخ به جنتی در شبکههای اجتماعی Posted: 25 Jan 2015 05:07 AM PST نادر مرزبان جرس: توهین تازه احمد جنتی دبیر شورای نگهبان قانون اساسی در « عوضی » خواندن کسانی که درخواست رفع حصر رهبران جنبش سبز را دنبال میکنند با موجی از واکنشها در شبکههای مجازی روبرو شده است. جنتی روز شنبه ( ۴ دی ماه ) گفت که مطالبهی رفع حصر کار « چهار تا آدم عوضی » است و «آنهايی که میگويند حصر بايد شکسته شود به دنبال آن هستند تا فتنهگران دوباره بيرون آمده و فتنهانگيزی کنند.» او این سخنان را در شرایطی بیان کرد که حدود ۳ هفته دیگر حصر میرحسین موسوی٫ زهرا رهنورد و مهدی کروبی وارد پنجمین سال خود میشود.
چرا از محاکمه هراس دارید؟ شاید علیمطهری نماینده مجلس شورای اسلامی را بتوان یکی از چهرههایی دانست که احمد جنتی تعبیر « عوضی » را دربارهاش به کار برده است. او طی ماههای اخیر تلاشهای فراوانی برای متقاعد کردن قوه قضاییه و شورای عالی امنیت ملی جهت تکلیف تکیف در این پرونده انجام داده است. مطهری معتقد است که شورای عالی امنیت ملی نمیتواند مرجع حصر باشد و قوه قضاییه باید پرونده رهبران جنبش سبز را به دادگاه بفرستد و همزمان محمود احمدینژاد را نیز محاکمه کند. او اعتقاد دارد که رای دادگاه حتی اگر حاوی مجازاتی برای چهرههای درحبس باشد این مدت ۴ سال گذشته به عنوان حکم آنها تلقی شود و پرونده خاتمه یابد. علی مطهری به واسطه این تلاشها و اظهاراتش با خشم اصولگرایان روبروست. نطق وی در روز ۲۱ دی ماه با اعتراضهای تندروهای مجلس نیمهکاره ماند و درگیریهای فیزیکی نیز بین او و برخی از نمایندگان مهاجم به تریبون مجلس پیشامد. انتظار میرود که مطهری به سخنان اخیر جنتی در « عوضی » دانستن طرفداران رفع حصر نیز پاسخ دهد. اختلاف مطهری و جنتی درباره حصر یک بار هم در ۲۶ مهرماه گذشته به رسانهها کشیده شد. جنتی گفته بود «اگر بنا به محاکمه اینها ( رهبران جنبش سبز) بود هیچ قاضی عادل و آگاهی جز حکم اعدام برای آنها صادر نمیکرد.» مطهری در واکنش به این سخنان طی نامهای به جنتی نوشت:
|
Posted: 25 Jan 2015 03:57 AM PST جرس: سعید رضویفقیه که از چند روز پیش از زندان رجایی شهر به بیمارستان منتقل شده، تحت عمل جراحی قلب قرار گرفت.
سایت انصاف نیوز با انتشار این خبر، در این باره گزارش داده که این زندانی سیاسی در تمام مدت در بیمارستان دستبند به دست داشته و ملاقات ممنوع است. این عضو اسبق دفتر تحکیم وحدت از اسفند ماه سال گذشته در حال سپری کردن دوره ی محکومیت یک ساله است.
او هم اکنون در بیمارستان امام خمینی تهران بستری است و چند مامور امنیتی به شدت او را ایزوله کرده و از ارتباط وی با دیگران جلوگیری می کنند. رضوی فقیه تهدید کرده بود که در اعتراض به سهل انگاری و تعلل زندان رجایی شهر در رسیدگی به درمانش اعتصاب غذا خواهد کرد.
|
درسگفتارهای دکتر سعید مدنی در بند ۳۵۰ زندان اوین: ویژگی جنبشهای جدید اجتماعی Posted: 25 Jan 2015 03:56 AM PST جرسه: اتاق ۱۱ بند ۳۵۰ زندان اوین محل برگزاری کلاسهایی در زمینه مسائل اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فکری و همچنین آموزش زبانهای خارجی و مباحثی درباره علوم پایه بوده است. دکتر سعید مدنی نیز تا پیش از تبعید به زندان رجاییشهر کرج، طی یک سالی که در آن بند زندان اوین حضور داشت، کلاسهایی در زمینه مسائل اجتماعی به خصوص جنبشهای اجتماعی برای زندانیان سیاسی برگزار کرد.
به گزارش کلمه، تقریر سلسله مباحث وی در این کلاسها توسط سیامک قادری، روزنامهنگار و از فعالان جنبش سبز، تهیه شده است.
پیشتر قسمتهای اول، دوم، سوم، چهارم، پنجم، ششم، هفتم، هشتم، نهم و دهم از درسگفتارهای او با موضوع «جنبشهای اجتماعی» و تاکید بر وضعیت خاص جنبش سبز در ایران و شرایط دیروز، امروز و فردای آن منتشر شده بود. آنچه میخوانید، قسمت یازدهم از این سلسله مباحث است: با عرض سلام خدمت دوستان گرامی! این یازدهمین جلسه از سلسله بحثها درباره جنبشهای اجتماعی است و به قول معروف ما هنوز اندر خم یک کوچهایم. در این جلسات تمرکز بحث ما بر مفهوم جنبشهای اجتماعی و ارزیابی جنبش سبز از این منظر بود و پس از مروری بر تعاریف جنبش اجتماعی چهار مولفه مهم این جنبشها یعنی شبکه تعامل غیررسمی، هویت، کنش جمعی برای منازعه و کشمکش و اعتراض را به عنوان فصل مشترک تعاریف بررسی کردیم. همانطور که اشاره کردم، اعتراض همواره با مفهوم خشونت پیوند داشته است و جنبشها ناچارند تکلیفشان را با خشونت یعنی اعمال زور روشن کنند. جنبشهای کلاسیک، قدیم یا انقلابی برای دفاع از خود در برابر هجوم فرادستان، خشونت را تجویز میکردند و چارهای جز آن سراغ نداشتند. به قول مرحوم یاسر عرفات «صلح از دهانه لوله تفنگ خارج میشود.» این رویکرد به تدریج مورد انتقادات جدی قرار گرفت که طرح آن از حوصله بحث ما خارج است. در جلسه قبل، دیدگاه آنتونیو نگری و همنسلان او را به عنوان رویکرد تعدیل شده مطرح کردیم و درباره ابهامات و تعاریف آن بحث شد. در این جلسه کمی درباره اندیشه عدم خشونت صحبت میکنیم. اندیشه عدم خشونت قدمتی طولانی دارد و در بین برخی ادیان و یا برخی چهرههای معنوی و اخلاقی این نظر بازتاب داشته است. با این وجود، این مهاتما گاندی بود که این نظریه را نه تنها به عنوان یک اندیشه دینی بلکه به عنوان روشی برای مبارزه مطرح کرد و پس از گاندی نیز بسیاری در سراسر جهان به این مشی رو آوردند. مارتین لوترکینگ، نلسون ماندلا، اسقف توتو، دالاییلاما، مادر ترزا، کامارال، منچو توم، مبارک اوراد، الیاس شکور و … برخی از این خشونتپرهیزان هستند که در تحولات جامعه خود نقش مهمی ایفا کردند. در میان متفکران اقتصادی، اجتماعی، و فرهنگی نیز کم نیستند چهرههایی که بر اندیشه عدم خشونت تاکید داشتهاند. از آن جمله باید از «آمارتیاسن» برنده جایزه نوبل اقتصادی در سال ۱۹۹۸ یاد کنیم که اخلاق و انسانیت را با اقتصاد پیوند داد و خواستار مبارزه جهانی با فقرزدایی با هدف رفع خشونت و برقراری صلح و آرامش شد. او به اتکای همین دیدگاه، نظریه برخورد تمدنهای هانتینگتون را به طور جدی نقد کرد. در سالهای اخیر درباره اندیشه گاندی زیاد بحث شده است و البته جامعه ایرانی به خصوص مبارزان سیاسی پیش از انقلاب چندان علاقهای به مشی ضد خشونت گاندی نداشتند، زیرا از سویی تحت تاثیر جنبشهای انقلابی در سطح جهان مثل کوبا، الجزایر و ویتنام بودند و از سوی دیگر در برابر رژیم پهلوی به عنوان رژیمی خشونتورز قرار داشتند که کمترین انعطافی در برابر مبارزان و مردم ناراضی نشان نمیداد و از هر فرصتی برای سرکوب آنان استفاده میکرد. شاید مرحوم دکتر مصدق در این زمینه یک استثنا باشد، چنانکه وقتی حزب توده در جریان کودتای ۲۸ مرداد او را به استفاده از روش مسلحانه و اعمال خشونت تشویق کرد، پاسخاش منفی بود. لابد این جمله معروف گاندی را شنیدهاید که «چیز تازهای ندارم که به جهانیان یاد بدهم، حق و ملایمت مانند جبال دنیا قدیمیاند» از دیدگاه گاندی خشونت رابطهای با آدمی ندارد و انسان کامل کسی است که از خشونت به هر شکل دوری کند. گاندی اعمال خشونت را حتی نسبت به کسانی که به ما خشونت میورزند، مجاز نمیداند. بنابراین اجازه دهید از دیدگاه گاندی به سوالی که یکی از دوستان در جلسه قبل مطرح کرد پاسخ بدهم و آن اینکه بر اساس نظر گاندی آیا وقتی میتوانیم با خشونت پاسخ کسی را بدهیم که باتوم به سر ما فرود میآورد، مجاز به این کار نیستیم؟ گاندی خشونتپرهیزی را تنها از وجه سلبی آن تبیین نمیکرد، بلکه معتقد بود از این راه مردم میتوانند به تجربه جمعی و خودآگاهی بیشتری دست پیدا کنند. او میگفت: «ملایمت و عدم خشونت در شکل مثبت آن عبارت است از محبت به معنای وسیع و نیکی عظیم. هنگامی که شما پیرو طریقه ملایمت و عدم خشونت شدید، نه تنها باید دشمن را دوست بدارید بلکه باید رفتار شما در قبال خطاهای دشمن که با شما بیگانه است درست مانند رفتاری باشد که با پدر و یا فرزند خطاکار دارید. انسان نمیتواند دشمن خود را فریب بدهد یا از او بترسد یا او را بترساند.» پاسخ گاندی به سوال درباره چگونگی اعتراض از همین جنبه مثبت عدم خشونت، اجبار رنج به خود به جای تحمیل آن بر دیگری بود. برخلاف تصور ابتدایی، این پاسخ گاندی نه تنها به محافظهکاری ختم نمیشد بلکه جنبهای انقلابی داشت، زیرا به مبارزان دموکراسی و آزادی توصیه میکرد سلطه حاکمان را فراموش کرده و در مقابل قوانین ناعادلانه اعتصاب کنند. به همین دلیل این جمله گزنده او را باید به خاطر بسپاریم که میگفت: «ملایمت و عدم خشونت با ترس یکجا نمیگنجند، به نظر من مردی که سرتاپا مسلح است ترسو و بزدل است. مسلح شدن یعنی ترس و ضعف.» از نظر گاندی «استقلال هند» از راه مبارزه خشونتآمیز کوتاهمدت میسر بود. اما مبارزه درازمدت، تغییر جامعه خشن هند به اجتماعی غیرخشن و حقیقت آفرین بود. اندیشه ضد خشونت گاندی به طور مستقیم بر جنبش استقلال هند و جنبش ضد آپارتاید آفریقای جنوبی اثر گذاشت. علاوه بر این جنبش حقوق مدنی آمریکا به رهبری مارتین لوترکینگ نیز از آن بیبهره نبود. برخی صاحبنظران معتقدند دیدگاه گاندی بر بسیاری از جنبشهای جدید اجتماعی که پس از سال ۱۹۶۰ به وقوع پیوستند و اغلب آنها مشی ضد خشونت را برگزیدند، اثرات مهمی به جا گذاشت. در واقع جنبشهای اجتماعی جدید از هر چهار مولفهای که در این جلسات مورد بحث قرار دادیم، برخوردارند و علاوه بر این برخی ویژگیهای دیگر آنها را از جنبشهای جنبشهای قدیم تفکیک میکند. توجه به این ویژگیهای متمایزکننده بسیار اهمیت دارد، زیرا به نظر بنده جنبش سبز نیز مصداق بارز و روشنی از شیفت جنبش دموکراسیخواهی ایران از قدیم به جدید است. اما ویژگیها: اول اینکه پایگاه اجتماعی جنبشهای جدید فراتر از ساختار طبقاتی است. در این جنبشها طبقه متوسط نقش محوری دارد و البته بارها تاکید شده که طبقه متوسط استعداد آن را دارد تا فراتر از منافع طبقاتی خود و برای تامین حقوق دیگر طبقات به خصوص فرودستان فعالیت کند. دوم آنکه محور نظری جنبشهای جدید، هویت است و نه ایدئولوژی. از این رو گرایش یکسانگرایانه را که در جنبشهای قدیم کاملا مشروع بود نادیده میگیرد و تفاوتهای درون جنبش را به رسمیت میشناسد. سوم آنکه جنبشهای جدید در فرآیند شکلگیری هویت نقش ایفا میکنند و برخلاف جنبشهای قدیم که از همان آغاز به اتکای ایدئولوژی تمام عیار، ابعاد نظری و چارچوبهای جنبش را تعیین و باب گفتوگو و تجدید نظر در آن را میبندند، جنبشهای جدید دائما در حال بازبینی و بازسازی هویت خود هستند. چهارمین وجه تمایز جنبشهای جدید از قدیم بر نقش فرد در گروه متمرکز است، در جنبشهای جدید فرد ذیل هویت جنبش، از آزادی عمل و اندیشه برخوردار بوده و تشویق به ابداع و خلاقیت میشود، درحالی که در جنبشهای قدیم اطلاعت، تمرکزگرایی و حل شدن فرد در جمع مثبت ارزیابی میشد. پنجمین تفاوت آن است که دامنه موضوعات و مسایل مورد توجه جنبشهای جدید منحصر به مسایل سیاسی نیست و دامنه آن تا حوزه مسایل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی گسترش مییابد، درحالیکه جنبشهای قدیم صرفا در حوزه سیاست و مسائل سیاسی یعنی امور مربوط به قدرت و منازعه پیرامون آن مداخله میکردند. نکته ششم که پیش از این درباره آن بحث کردیم مربوط است به تاکتیکها. جنبشهای قدیم تاکتیکهای محدودی داشتند و بسته به مشی مبارزه از این تاکتیکها سود میجستند، اما جنبشهای جدید دامنه وسیعی از تاکتیکها را مورد استفاده قرار میدهند. آنها مرزهای بین امر سیاسی و اجتماعی را در هم شکستند و هر بخش از زندگی روزمره را دستمایه تاکتیکی برای بیان اعتراض قرار دادند. ویژگی هفتم که جنبشهای اجتماعی قدیم و جدید را از هم متمایز میکند، سازمان و تشکیلات است. جنبشهای قدیم به شدت متمایل به تشکیل سازمانهای هرمی و تمرکز در رهبری و اغلب درون سازمان خود فاقد روابط دموکراتیک بودند. جنبشهای جدید در مقابل بر سازماندهی افقی و شبکهای تاکید دارند و دموکراسی در درون جنبش را ضرورتی و تمرینی برای اشاعه دموکراسی در سطح جامعه میدانند. این تفاوت و تمایز حاصل نقدی است که جنبشهای جدید به تجربه ناموفق اغلب جنبشهای انقلابی در دستیابی به دموکراسی داشتهاند. به نظر «هابرماس» جنبشهای جدید اشکال مقاومت هستند و به همان اندازه که علیه عقلانیتهای حاکم و مسلط فعال میشوند، کنترل رسمی را نیز آماج حمله خود قرار میدهند. جنبشهای جدید اجتماعی ارزش فوقالعادهای برای کنش در جامعه مدنی قایلاند. هابرماس بر خودانگیختگی و خودجوشی جنبشهای جدید به عنوان یکی از ویژگیهای مثبت آنها تاکید میکند و اتکای آنها به شبکههای غیررسمی اجتماعی را رمز موفقیتشان برای دستیابی به اهداف محدود میداند. فکر میکنم باید بیشتر از این درباره جنبشهای اجتماعی جدید بحث کنیم. بیشک تلاشهای جامعه ایران برای احقاق حقوق شهروندی، دموکراسی و آزادی در قالب جنبشهای جدید تداوم خواهد یافت و جنبش سبز نیز این مسیر را تا پایان به سرانجام میرساند. بنابراین در جلسه آینده بحث درباره جنبشهای اجتماعی جدید را ادامه خواهیم داد. تا آن موقع پیشنهاد میکنم درباره هفت-هشت وجه تمایز جنبشهای قدیم و جدید و مصادیق آن در جنبش سبز بیشتر گفتوگو کنیم. |
حسین راغفر: دولت نهم و دهم، به گونه بیسابقهای آسیبهای تاریخی به اقتصاد کشور زده است Posted: 25 Jan 2015 03:28 AM PST جرس: حسین راغفر استاد اقتصاد، با تاکید بر این که دولت نهم و دهم، به گونه بی سابقه ای آسیب های تاریخی به اقتصاد کشور زده است گفت: مرتفع کردن این موارد حداقل دو دهه با اقتصاد ایران همراه و از موانع دولت های پیش رو خواهد بود.
به گزارش جرس، این اقتصاد دان در سخنانی در مورد آسیب شناسی اقتصاد ایران در سلسله نشست های علمی مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم تصریح کرد: اقتصاد ایران به دلیل یکی از اصلی ترین ویژگی هایش که مدیریت غلط منابع نفتی است یعنی این که حاکمیت به هر نحوی که دلش خواست و هر میزانی که می خواهد استفاده می کند چون مدیریت مناسبی برای این شیوه وجود ندارد، رابطه بین دولت و بخش های مختلف به شدت تحت تأثیر این شیوه توزیع منابع آسیب خورده است و فساد را در اقتصاد کشور نهادینه کرده است.
متن کامل سخنان حسین راغفر در ادامه آمده است:
آسیب های اقتصاد ایران
از اینکه توفیق شد خدمت حضار محترم نکاتی را به سمع عزیزان برسانم از خداوند متعال سپاسگزارم و امیدوارم مطالبی که عرض می شود مورد استفاد قرار بگیرد و بتوانیم راه حل های مناسبی را برای اقتصاد کشور مطرح کنیم. بنده راجع به ویژگی های اقتصاد ایران، ظرفیت ها و چشم اندازها و اینکه ما با چه مشکلاتی روبرو هستیم می پردازم و به دنبال آن ویژگیهای دولت در ایران را عرض می کنم. ابتدا تذکری عرض کنم و آن اینکه عرائض بنده ممکن است موجب نوعی یأس شود ولی بنده قصد ندارم آنچه را که می فهمم طور دیگری بیان کنم و آنچه عرض می کنم برداشتهای خودم از وضعیت کنونی است و بنابراین من از عزیزان می خواهم که نسبت به عرائض بنده انتقاد داشته باشند و آنچه را بنده عرض می کنم عینا نپذیرند مگر بعد از اینکه احساس کنند با واقعیت مطابقت دارد البته هدف من آشنایی با واقعیت های اقتصاد ایران است و به تناسب راه حل پیدا کنیم. اینکه تنها به نقاط مثبت اکتفا کنیم این امر نوعی تخدیر ذهن بالخصوص برای مسئولین است. |
ملک سلمان با ایران چه خواهد کرد؟ Posted: 25 Jan 2015 02:24 AM PST یوچی دریزن ملک عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی ساعت یک بامداد روز جمعه به وقت محلی جان خود را از دست داد. این در حالی بود که واشنگتن در مواردی همچون مبارزه با تهدید داعش و تلاش های منقطع برای براندازی بشار اسد رئیس جمهور سوریه بر متحد خود ریاض، تکیه کرده بود. ملک عبدالله به طور رسمی از ماه اوت سال ۲۰۰۵ اداره عربستان سعودی را بر عهده گرفته بود، اما در عمل از سال ۱۹۹۶ که ملک فهد برادر ناتنیاش دچار سکته مغزی شد، وی نظارت بر امور داخلی، تامین امنیت کشور و سیاستهای خارجی را عهده دار شده بود. به گزارش تلویزیون ملی عربستان سعودی، شاهزاده سلمان ۷۹ ساله اکنون به عنوان جانشین برادر خود کنترل امور را در دست خواهد گرفت.
منبع: دیپلماسی ایرانی منبع اصلی: فارن پالیسی
مترجم: طلا تسلیمی
|
«پیاده روی ظریف و کری» پرسش۲۱ نماینده از وزیر Posted: 25 Jan 2015 01:24 AM PST جرس: بیست و یک نماینده مجلس پیاده روی محمدجواد ظریف با جان کری و سفر به فرانسه را ' دو خطای دیپلماتیک در حاشیه مذاکرات اخیر' خواندند و با طرح سوال از وزیر امور خارجه خواهان پاسخگویی او شدند.
به گزارش ایرنا، در متن این سوال که در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی قرائت شد، آمده است: علت دو خطای دیپلماتیک شما در حاشیه مذاکرات اخیر چیست؟ چرا به نشانه اعتراض به توهین نشریه فرانسوی، سفر خود را به فرانسه لغو نکردید؟
سوال کنندگان در متن پرسش خود نوشته اند: جناب آقای وزیر خارجه! متأسفانه حواشی مذاکرات هسته ای ایران و اعضای 1+5 مجدد در ژنو تکرار شده و این یعنی خطای دیپلماتیک از سوی نماینده ارشد جمهوری اسلامی ایران. پیاده روی نمادین شما با وزیر امور خارجه آمریکا و سفر به کشور فرانسه آن هم در زمان هتاکی چندباره نشریه شارلی ابدو به مقدسات مسلمانان هیچ یک شایسته شأن وزیر خارجه ایران نبود.
در متن این سوال آمده است: آقای وزیر؛ شما بیش از همه از کارشکنی کشور استکباری آمریکا در روند مذاکرات هسته ای با خبر هستید و حتماً خاطرات زیاده خواهی های شیطان بزرگ را در طول مذاکرات به خصوص مذاکرات مسقط فراموش نکردید، پس نمی توان صمیمیتی میان وزرای خارجه، ایران و آمریکا متصور بود تا منتهی به پیاده روی در خیابان های ژنو شود؛ چرا به این رفتارهای خارج از عرف سفیر جمهوری اسلامی پایان نمی دهید و بدون حاشیه به پیشبرد اهداف والای انقلاب اسلامی در انجام مذاکره نمی پردازید؟
جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد ، سید محمود نبویان نماینده تهران ، حمید آقاجری نماینده بندر ماهشهر ، حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر ،نصرالله پژمان فر نماینده مشهد ، محمدرضا آشتیانی نماینده قم ، روح الله عباس پور نماینده بوئین زهرا ، مفید کیایی نژاد نماینده ساوجبلاغ ، رجب رحمانی نماینده تاکستان ، سیدمرتضی حسینی نماینده قزوین ، فاطمه آلیا نماینده تهران ، زهره طبیب زاده نماینده تهران ، حلیمه عالی نماینده زابل ، روح الله حسینیان نماینده تهران ، سیدعلی طاهری نماینده گرگان ، موسی غضنفرآبادی نماینده بم ، سید محمد علی موسوی نماینده خدابنده ، مرتضی آقاتهرانی نماینده تهران ، علی اصغر زارعی نماینده تهران ، محمد سلیمانی نماینده تهران از امضا کنندگان این سوال هستند.
یک امضا نیز ناخوانا است.
سوال کنندگان پرسیده اند: چرا حضور وزیر خارجه ایران در فرانسه و دیدار با وزیر خارجه این کشور زمانی صورت می گیرد که توهین نشریه شارلی ابدو به ساحت پیامبر اعظم (ص) احساسات صدها میلیون مسلمان را جریحه دار کرده است؟ لغو سفر وزیر خارجه ایران به کشوری که با سیاست های خود زمینه را جهت توهین به ادیان آسمانی و مخصوصاً دین مبین اسلام را فراهم ساخته بود و احضار سفیر فرانسه به وزارت خارجه حداقل انتظار ملت ایران و مسلمانان دنیا از شما بود. آیا در افکار بین المللی حضور وزیر خارجه ایران در فرانسه صرفاً معطوف به مذاکرات هسته ای می شود؟
در متن این سوال همچنین آمده است: آقای ظریف! شما پیش از آنکه نماینده ایران در مذاکرات هسته ای باشید، وزیر امور خارجه کشور مسلمان و انقلابی جمهوری اسلامی ایران هستید و قطعاً به خوبی می دانید اعتراض عملی به هتاکی نشریه شارلی ابدو در مقابل مذاکرات هسته ای اهمیت والایی دارد. آقای وزیر! این یعنی ایستادگی با عزت بر اعتقادات اسلامی و هیچگاه معنای غرب با چند کشور هتاک را نمی دهد.
|
لغو حکم اعدام رهبر اخوان المسلمین Posted: 25 Jan 2015 12:03 AM PST نوام چامسکی: انقلاب دیگری در مصر در راه است جرس: دادگاه تجدید نظر مصر حکم اعدام محمد بدیع رهبر ارشد اخوان المسلین و ۳۶ نفر دیگر از اعضای این گروه را لغو کرد.
به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل ازشبکه المیادین ، این دادگاه همچنین حکم حبس ابد 115 نفر از طرفداران اخوان المسلمین را نیز لغو کرد.
ماموران امنیتی مصرهمچنین 16 نفر از اعضای گروه اخوان المسلمین را در استان البحیره بازداشت کردند.
نوام چامسکی: انقلاب دیگری در مصر در راه است
وی افزوده است: انقلاب دیگری در کشور مصر اتفاق خواهد افتاد و دولت کنونی دیگر نخواهد توانست با اتکا به حمایت مالی کشورهای نفت خیز حاشیه خلیج فارس سرپا بایستد.
چامسکی اذعان داشته است که با قیام مردم مصر علیه حسنی مبارک، این کشور مهمترین گام را در بهار عربی برداشت و در واقع یک انقلاب واقعی در این کشور اتفاق افتاد که چند سال پیش از آن آغاز شده بود.
وی همچنین بیان داشت: کودتای نظامی که در سال 2013 توسط نیروهای مسلح انجام شد تا محمد مرسی، رییس جمهور سابق مصر برکنار شود، در واقع به واسطه سیستم دموکراتیک در حال پیدایش در این کشور به موفقیت دست یافت. با این حال چامسکی تصریح کرده است که مصر از این قیام بهره ها برده است به طوریکه دستاوردهایی را در فعالیت های کارگری بدست آورده و خواسته عموم مردم این کشور بر تغییر قرار گرفته است.
|
عراق در جام ملتها ماند؛ ایافسی درخواست ایران را رد کرد Posted: 24 Jan 2015 11:42 PM PST جرس: ای اف سی اعتراض فدراسیون فوتبال ایران در موضوع دوپینگی بودن «علا عبدالزهرا» ملیپوش عراقی را رد کرد و رای به ادامه حضور تیم ملی عراق در جام ملتهای آسیا داد. مهدی محمد نبی، سرپرست تیم ملی در استرالیا این خبر را تایید کرده است.
پس از آن که فدراسیون فوتبال ایران دلایل و مستندات خود را در مورد دوپینگ بازیکن تیم ملی فوتبال عراق ارائه کرد و بررسی این موضوع را خواستار شد، جلسهای در AFC از ظهر روز یکشنبه به وقت استرالیا و 7 صبح به وقت ایران برگزار شد، اما سرانجام کنفدراسیون فوتبال آسیا درخواست ایران را برای تغییر نتیجه دیدار مقابل عراق را نپذیرفت و بر این اساس عراق حضورش در ادامه جام ملتها قطعی شد.
فدراسیون فوتبال ایران پس از دیدار روز جمعه در مقابل عراق و شکست در ضربات پنالتی بلافاصله دلایل خود را برای دوپینگی بودن علا عبدالزهرا مطرح کرد. پس از مطرح شدن این ادعا از سوی ایران و درخواست ایران از AFC برای بررسی طرح اتهام علیه این بازیکن، کمیته انضباطی AFC جلسه اضطراری را برای این موضوع برگزار کرد.
براساس این گزارش، تیم ملی فوتبال ایران پس از این رای کنفدراسیون فوتبال آسیا دوشنبه وارد تهران خواهد شد.
|
سعید مرتضوی: دادگاه مرا علنی برگزار کنید Posted: 24 Jan 2015 11:42 PM PST جرس: مدیرعامل سابق سازمان تامین اجتماعی، درخواست علنی شدن دادگاه خود را دارد.
وی افزود: من همان لحظه هم پاسخ دادم و گفتم که به اندازه یک چوب کبریت هم به بابک زنجانی ندادیم چون این تنها یک تفاهم نامه بوده و بعد هم این تفاهم نامه لغو شد. برای همین تامین اجتماعی هیچ معامله ای با بابک زنجانی انجام نداده و پولی هم رد و بدل نشده است و به دلیل به اتهام افترا و نشر اکاذیب از وزیر رفاه شکایت کردم. مدیرعامل سابق تامین اجتماعی در پاسخ به اینکه آیا تایید می کنید که بازپرس پرونده شما تغییر کرده است، گفت: وظیفه اطلاع رسانی در این خصوص با من نیست اما چون رسانه ای شده است تایید می کنم.
بیست وچهارم دی ماه دو تن ازشاکیان پرونده سعید مرتضوی در پرونده تخلفات تامین اجتماعی در نامهای به رئیس قوه قضاییه خواستار محاکمه علنی او شدند.
این دو شاکی در نامهای به صادق لاریجانی، رئیس قوه قضاییه، خواستار آن شدهاند که دستگاه قضایی ایران، دادگاه سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران، را علنی کند، چرا که به این ترتیب به گفته آنها «استدلالهای حیرتآور متهم» در ضایع کردن اموال کارگران بدل به نمادی از مردم سالاری خواهد شد.
سعید مرتضوی در کنار اتهامات دیگر، به «خیانت در امانت، اختلاس و تصرف غیرقانونی در اموال عمومی» در زمان ریاست بر سازمان تامین اجتماعی متهم است.
|
You are subscribed to email updates from جنبش راه سبز - همه گزارشها : متن خلاصه To stop receiving these emails, you may unsubscribe now. | Email delivery powered by Google |
Google Inc., 1600 Amphitheatre Parkway, Mountain View, CA 94043, United States |