جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


تاثیر چشمگیر کاهش بهای نفت بر درآمد محصولات پتروشیمی ایران

Posted: 23 Jan 2015 08:17 AM PST

گفتگو با دالغا خاتین اوغلو کار‌شناس انرژی:
جرس- فرهمند علیپور: چند روز پیش ایرنا، خبرگزاری رسمی دولت از کسب در آمد ۱۰ میلیارد دلاری از فاز ۱۲ پارس جنوبی خبر داد. 

این پروژه عظیم که در آن ۱۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری شد تا یک ماه آینده تکمیل خواهد شد و سالانه می‌تواند درآمد هنگفت ۱۰ میلیارد دلاری که برابر با دو درصد از درآمد ناخالص ملی ایران است، به همراه داشته باشد.


دالغا خاتین اوغلو کار‌شناس حوزه انرژی در باکو اما معتقد است که درآمد ایران از این مگا پروژه بیش از این هم خواهد بود. اما پرسشی که اکنون مطرح می‌شود این است که در فقدان درآمدهای نفتی و نگرانی از توقف پروژه‌های عمرانی در کشور، تا چه میزان می‌توان به درآمدهای حاصل از «محصولات پتروشمی و فرآورده‌های نفتی» دل بست؟

با پائین آمدن شدید بهای نفت در ماههای اخیر نگرانی‌ها در خصوص وضعیت اقتصادی ایران در سال آینده افزایش پیدا کرده است، آیا افزایش در آمدهای حاصل از فراورده‌های نفتی می‌تواند به عنوان جایگزینی برای کاهش درامدهای نفتی ایران باشد؟


قبل از اینکه به سوال شما پاسخ دهم، بهتر است یک نگاهی کلی به وضعیت صادرات نفتی ایران داشته باشیم. روز یکشنبه بانک مرکزی ایران گزارش ۶ ماهه از وضعیت اقتصادی کشور را منتشر کرد که می‌گوید کل صادرات نفت، میعانات گازی، مایعات گازی، گاز، گاز مایع و محصولات نفتی ایران در شش ماه اول سال ۳۳. ۶ میلیارد دلار بوده است که نسبت به دور مشابه سال قبل آن حدود ۳. ۳ میلیارد دلار افزایش یافته است. بانک مرکزی درباره جزئیات صادرات هر کدام از این اقلام توضیحی نداده، اما برخی جزئیات این ارقام در گزارشهای دیگر مانند گمرک ایران، آژانس بین المللی انرژی و غیره موجود است.


ایران در کل ۱. ۱ میلیون بشکه در روز صادرات نفت داشته و قیمت هر بشکه نفت ایران در این دوره زمانی ۱۰۵ دلار بوده، یعنی حدود ۱۹. ۳ میلیارد دلار صادرات نفت خام داشته است. صادرات میعانات گازی ایران در ۶ ماه اول سال ۶. ۵ میلیارد دلار بوده است. درآمدهای صادرات گاز کمی بیش از ۲ میلیارد و درآمدهای صادرات گاز مایع ۱. ۷ میلیارد دلار و مایعات گازی ۲۰۰ میلیون دلار بوده است. آنچه باقی می‌ماند احتمالا مربوط به صادرات ۳ الی ۳. ۵ میلیارد دلار فرآورده‌های نفتی است که ایران تاکنون آماری در این زمینه منتشر نکرده است، اما بر اساس گزارش مقامات ایران، در ۹ ماهه اول سال جاری تحویل گاز به نیروگاههای برقی ۱۰. ۷ میلیارد متر مکعب افزایش یافته که بخش عمده این افزایش در بهار و تابستان بوده است و کلا باعث صرفه جویی ۶. ۵ میلیارد لیتر گازوئیل و نفت کوره شده است. ارزش این رقم تقریبا ۳ الی ۳. ۵ میلیارد دلار است.


آن گونه که آمارهای بالا نشان می‌دهد، ارزش صادرات نفت خام ایران حداقل ۶ برابر صادرات محصولات نفتی است که البته در زمستان ایران عملا گازوئیل و نفت کوره‌ای برای صادرات نخواهد داشت، چرا که با کمبود گاز مواجه است و مجبور است که برای تامین گاز منازل، تحویل گاز به نیروگاه‌ها را به شدت کاهش دهد و بجای آن سوخت مایع استفاده کند. بنابر این سه مشکل عمده در جایگزینی محصولات نفتی با نفت خام ایران وجود دارد، اولا صادرات این محصولات دائمی نیست، ثانیا ارزش آن قابل مقایسه با صادرات نفت خام نیست و مهم‌ترین نکته اینکه، ایران باید تمام تلاش خود را بکند تا بازارهای نفت خام خود را به کشورهایی مانند عراق، روسیه و عربستان واگذار نکند، وگرنه بازپس گرفتن آن برای ایران تا چندین سال غیرممکن خواهد بود.


در چند روز اخیر اعلام شد که با راه اندازی کامل فاز ۱۲ پارس جنوبی، سالانه ۱۰ میلیارد دلار بر درآمدهای ارزی ایران افزوده خواهد شد. از سوی دیگر شاهد تمرکز دولت حسن روحانی بر اتمام برخی از فازهای پارس جنوبی هستیم. چشم انداز شما از اتمام و درآمد زایی این طرح‌ها برای سال ۱۳۹۴ چیست؟


حتی بیشتر از ۱۰ میلیارد دلار درآمدزایی دارد. عملکرد دولت روحانی در بخش تولید گاز قابل تحسین است. از پاییز سال گذشته تا کنون تولید گاز ایران روزانه تا ۱۰۰ میلیون متر مکعب افزایش یافته است و برای سال آینده نیز به همین میزان افزایش خواهد یافت. البته این افزایش برای ایران به صورت مستقیم هیچ درآمدزایی ارزی نخواهد داشت، به عبارتی فعلا ایران توان صادرات این گاز را ندارد. اولا بخاطر اینکه تنها مسیر صادرات گاز ایران٬ ارمنستان و ترکیه هست که تا سال ۲۰۲۰ نیازی به گاز اضافی وارداتی از ایران ندارند و فعلا در ترکیه نیز مسیری برای صادرات گاز به اروپا وجود ندارد و قرار است تا سال ۲۰۲۰ خط لوله ترانس آناتولی و ترانس آدریاتیک ساخته شود تا مسیری برای صادرات گاز از ترکیه به اروپا ایجاد شود. ایران قرارداد صادرات گاز به عراق و پاکستان را دارد که انتظار نمی‌رود تا سال ۲۰۲۰ خط لوله‌ای در این کشور‌ها تکمیل شود. ایران همچنین یک تفاهمنامه صادرات گاز به میزان ۱۰ میلیارد متر مکعب در سال به عمان را دارد که هنوز خط لوله‌ای احداث نشده است. به عبارتی فعلا موضوع صادرات مستقیم گاز در دوران ریاست جمهوری آقای روحانی منتفی است.


اما با افزایش تولید گاز تا پایان سال ۹۴، ایران از چهار طریق قادر به افزایش حداقل ۲۰ میلیارد دلار درآمد است. اولا ۸۰ درصد از چاههای نفتی فعال ایران در نیمه دوم عمر خود قرار دارند و بطور طبیعی سالانه ۸ الی ۱۳ درصد از تولید آن‌ها کم می‌شود. برای کند کردن شتاب افت تولید نفت، ایران باید روزانه ۲۹۰ میلیون متر مکعب گاز به این میادین تزریق کند، اما بخاطر کمبود گاز، فعلا تا ۹۰ میلیون متر مکعب تزریق می‌کند. ایران با افزایش تزریق گاز، تولید نفت خود را بیشتر می‌کند.


ایران همچنین ظرفیت تولید ۶۰ میلیون تن محصولات پتروشیمی را دارد که فعلا ۴۰ میلیون تن تولید واقعی دارد و یکی از علل آن، کمبود گاز است، چرا که خوراک اصلی پتروشیمی‌ها گاز است. ایران حتی در زمستان سال گذشته مجبور شد که تحویل گاز به پتروشیمی‌ها را تا نصف کاهش دهد. چنانکه می‌دانید، محصولات پتروشیمی ۳۰ درصد از کل صادرات غیرنفتی ایران را تشکیل می‌دهد. چند سال پیش صادرات پتروشیمی ایران ۱۵ میلیارد دلار بود، اما تحریم‌ها باعث شد که این رفم به ۱۰ میلیارد دلار افت کند، اما اخیرا وضعیت کمی بهتر شده است.


از طرفی ایران در سال گذشته ۲۸ میلیارد لیتر سوخت مایع در نیروگاههای برقی مصرف کرد که با جایگزین کردن گاز، می‌توان حدود ۱۴ میلیارد دلار از صادرات همین سوخت درآمدزایی کرد.
همچنین نیروگاههای برقی که با سوخت مایع کار می‌کنند، سهمی ۴۰ درصدی در آلودگی هوای ایران دارند. بر اساس برآورد سازمان ملل، آلودگی هوا سالانه تا ۱۶ میلیارد دلار به اقتصاد ایران زیان وارد می‌کند. البته راههای دیگری برای درآمدزایی غیرمستقیم نیز وجود دارد. به نظر من، حل این مشکلات تا چند سال آینده بیشتر از صادرات مستقیم گاز برای ایران صرفه اقتصادی خواهد داشت.


آیا اقتصاد ایران می‌تواند به سمتی حرکت کند که اتکایش را به جای صدور نفت خام به صدور فراوردهای نفتی و پتروشیمی تبدیل کند؟


از دید من، لفظ جایگزینی محصولات نفتی و پتروشیمی با خام فروشی نفت خود به مشکلی سیاسی در ایران تبدیل شده است. لزومی برای جایگزین کردن نیست. ایران چهارمین دارنده نفت در جهان است و فروش نفت خام بر خلاف آنچه گفته می‌شود، نفرین نیست، بلکه یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های یک کشور است. ایران هم می‌تواند صادرات نفت خود را به دوران قبل از تحریم‌ها برساند و هم تولید و صادرات محصولات نفتی و پتروشیمی را افزایش دهد. نفت یک محصول استراتژیک است و تا دهه‌ها باقی خواهد ماند.


بازار جهانی تا چه اندازه ظرفیت تقاضای خرید محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی را دارد؟ آیا به فرض افزایش چشمگیر تولیدات ایران، تقاضای خرید در بازار جهانی وجود دارد؟


یک موردی که که بد نیست اشاره کنم، این است که با نگاهی به کالاهای پتروشیمی صادراتی ایران، این کالا‌ها عمدتا خام هستند، یعنی خود این محصولات خوراک محصولاتی با ارزش افزوده بالا‌تر هست. ایران باید تولید و صادرات محصولات نهایی پتروشیمی را ارتقا دهد. ارزش بازارهای جهانی محصولات پتروشیمی سه تریلیون دلار در سال است که تقریبا برابر با کل ارزش بازار نفت خام جهان است. به هر حال ایران با افزایش کیفیت محصولات و دادن مقداری تخفیف می‌تواند جایی برای خود در این بازار سه تریلیون دلاری باز کند، اما اینکه چه میزان موفق باشد، بستگی دارد که بازارهای ایران کجا باشند؟ در قرن ۲۱، بر خلاف قرن گذشته، کشورهای نوظهور آسیایی می‌روند که بیشترین سهم را در تولید پتروشیمی دنیا داشته باشند، یعنی ایران نباید بازارهای غربی را از دست بدهد و لازمه آن رفع تحریم‌ها است.


ایران ظاهرا در پی صادرات گاز خود به عراق و از طریق بندر بصره است. قراردادی در خصوص صادرات ۳۵ میلیون متر مکعبی هم میان ایران و عراق وجود دارد. ایران چه میزان درامد می‌تواند از این قرارداد تازه حاصل کند؟


با توجه به اوضاع عراق، انتظار نمی‌رود که این پروژه به همراه یک پروژه دیگر صادرات گاز ایران به عراق از استان ایلام، حداقل تا ۲۰۲۰ اجرایی شود، اما قیمت هر هزار متر مکعب گاز صادراتی ایران ۴۰۰ تا ۴۵۰ دلار است و با صادرات روزانه ۳۵ میلیون متر مکعب، سالانه بیش از ۵ میلیارد دلار می‌تواند درآمدزایی کند.


پیش بینی شما از میزان درامد دولت ایران از صادرات محصولات پتروشیمی، گاز مایع، فرآورده‌های نفتی و هر انچه که به نفت مربوط است و معمولا ایران آن را به عنوان «کالا‌های غیرنفتی» دسته بندی می‌کند در سال ۱۳۹۴ چیست؟


ابدا محصولاتی که نام بردید غیرنفتی نیستند، اما گمرک ایران این محصولات را در رده «صادرات غیرنفتی» قرار می‌دهد که از لحاظ روانی مشکلی پیش روی پیشرفت کشور است. برای نمونه ایران می‌گوید که صادرات غیرنفتی خود را ۲۰ درصد افزایش داده، در حالی که وقتی به جزئیات آمارهای گمرکی نگاه می‌کنیم، صادرات پروپان، بوتان، میعانات گازی و از این قبیل محصولات خام نفتی افزایش یافته و صادرات محصولات واقعی غیرنفتی تنها ۵ درصد افزایش یافته است. قبول واقعیت‌ها، شرط اصلی پیشرفت است.


برگردیم به سوال شما. طبیعتا درآمدهای ایران از صادرات این محصولات به شدت کاهش خواهد یافت. اولا قیمت تمام محصولاتی که نام برده شد، تابعی از قیمت خود نفت خام است. برای نمونه، قیمت محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی طی ماه گذشته میلادی (دسامبر) نسبت به ماه قبل آن ۱۸ درصد کاهش یافته است. قیمت گاز ۲۷ درصد کاهش یافته است. قیمت محصولات نفتی صادراتی ایران که شامل گازوئیل و نفت کوره می‌شود نیز نسبت به شش ماه اول سال تا نصف کاهش یافته است. قیمت قیر و پروپان و بوتان (گاز مایع) به شدت کاهش یافته است. به عبارتی، به نظر من، در مجموع ارزش کل صادرات این محصولات در سال آینده احتمالا تا ۴۰ درصد کاهش یابد. اما باید این نکته را هم یادآور شوم که ایران با راه اندازی فازهای جدید پارس جنوبی تولید میعانات گازی را به شدت افزایش خواهد داد که در مجموع کاهش درآمد‌ها را مقداری جبران خواهد کرد. میعانات گازی نوعی نفت خام بسیار سبک و گران قیمت است که از میادین گازی تولید می‌شود. 

معاون کمیته امداد: با انباشت فقر مواجه هستیم

Posted: 23 Jan 2015 03:31 AM PST

 جرس: معاون حمایت سلامت کمیته امداد با بیان اینکه سالانه 1350 میلیارد تومان مستمری پرداخت می‌شود گفت: کمیته امداد در حال حاضر قریب به چهار میلیون نفر را تحت پوشش و سالانه یک و نیم میلیون نفر ارباب رجوع دارد.  

 

به گزارش ایسنا، منطقه کویر، "علی‌محمد ذوالفقاری" عصر امروز پنجشنبه دوم بهمن ماه در همایش بررسی نقش مراکز نیکوکاری در محرومیت زدایی و ایجاد توسعه پایدار در کرمان اظهار کرد: نیاز این افراد در بسته بندی های مختلف چندین برابر امکانات موجود در کمیته امداد است به عنوان مثال سالانه 200 هزار ظرفیت ازدواج داریم .

 

وی بیان کرد: بعضی از درخواست های مردم از کمیته امداد با ساز و کار اداری قابل حل نیست و در دهه های گذشته بسیاری از مشکلات مردم در امداد ریشه اقتصادی داشت، امروز علاوه بر این حوزه ریشه اجتماعی نیز دارد.

 

عضو ستاد راهبری مراکز نیکوکاری کشور گفت: کمیته امداد به دنبال این بود در شبکه های محلی به جز نیازمند شناسی، خیر شناسی نیز اتفاق بیفتد و احسان در اشکال مختلف شناسایی و ساماندهی شود.

 

وی افزود: امروز با انباشت فقر مواجه هستیم و یکی از دلایلی که به سراغ شبکه های مردمی آمده ایم این است که سرعت در خدمت رسانی صورت بگیرد.

 

ذوالفقاری تصریح کرد: احساس ما این است که شبکه های مردمی برای انسجام دادن به همه انسان هایی است که در یک محله می خواهند به کمک امداد بیایند و این به یک فرد خلاصه نمی شود.

 

وی بیان کرد: یکی از مسائلی که در طراحی شبکه های مردمی به آن پرداخته شده، استفاده از جایگاه معتمدان و استفاده از سرمایه اجتماعی آنهاست و برای این مراکز مدیریت محلی تعریف شده است.

 

ذوالفقاری گفت: این شبکه های مردم می تواند به افزایش خدمت، افزایش حجم تشخیص نیازمندان کمک کرده و شناسایی نیکوکاران و شناسایی نیازمندان را انجام می دهد. 

 

سخنگوی وزارت خارجه از شرکت ظریف در مراسم ملک عبدالله خبر داد

Posted: 23 Jan 2015 03:11 AM PST

 جرس: سخنگوی وزارت خارجه درگذشت ملک عبدالله، پادشاه عربستان سعودی را به دولت و مردم عربستان تسلیت گفت.  

 

به گزارش ایسنا، مرضیه افخم اضافه کرد: دکتر ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران در مراسم رسمی که روز شنبه از سوی عربستان سعودی برگزار می‌شود، شرکت می‌کند.‌

 

وزیر امور خارجه که برای شرکت در اجلاس داووس به سوئیس سفر کرده از زوریخ سوئیس به عربستان سفر خواهد کرد. 

صدیقی در خطبه‌های نماز جمعه تهران: رکوع و سجود بلندمدت نشانه دینداری نیست

Posted: 23 Jan 2015 03:11 AM PST

مسئولی که امانت را رعایت نکند خائن به دین خداست
 جرس: خطیب موقت نماز جمعه تهران با تاکید بر اینکه باید پست ها و مسئولیت‌ها را به اهل آنها واگذار کنیم٬ افزود: آنها مال شخصی یک دولت یک وزیر و یک رئیس جمهور نیستند تا به دلخواه به هر کسی خواست پست بدهد.  

 

به گزارش ایلنا، کاظم صدیقی در خطبه های اول نماز جمعه این هفته٬ با اشاره به مسئله و موضوع امانت گفت: باید بدانیم پست ها و مسئولیت‌ها را به اهل آنها واگذار کنیم٬ آنها مال شخصی یک دولت یک وزیر و یک رئیس‌جمهور نیستند تا به دلخواه به هر کسی خواست پست بدهد.

 

وی افزود: این مسئولیت‌ها و امانت‌ها جزء حقوق عامه مردم هستند٬ لذا نباید به کسی که تجربه یا علم آن را ندارد واگذار شود یا به کسی که نسبت به بیت‌المال دست‌درازی می‌کند یا به آن پروا ندارد٬ واگذار شود. هر مسئولیتی را باید به اهل آن واگذار کنیم.

 

صدیقی با بیان اینکه همه مسئولان٬ بدهکاران همه مردم هستند٬ تصریح کرد: آنها بدهکار خلق خدا و خدا می‌باشند زیرا که به جای پیامبر در این سنگر نشسته‌اند و اگر خدایی نکرده اخلاق اسلامی نداشته باشند یا خدا را نشناسند و قدر مردم را ندانند یا با مردم تحقیرآمیز برخورد کند یا نسبت به بیت‌المال حساس نباشند٬ آنها امانت‌دار نیستند.‌

 

خطیب موقت نماز جمعه تهران گفت: مسئول نباید طوری باشد که در اتاق او به روی کس خاصی باز باشد اما به روی عامه مردم بسته باشد چراکه این با حرمت الهی در تعارض است.

 

وی با بیان اینکه مسئله امانت یکی از حساس‌ترین موضوعات است که در روایات به آن اشاره شده است٬ گفت: باید بدانیم طولانی بودن رکوع و سجود نشانه دینداری نیست٬ بلکه مسئله مهم برای مسئولین امانتداری است و آنها باید امانت را رعایت کنند و اگر مسئولی امانت را رعایت نکند٬ خائن به دین الهی است.

 

صدیقی گفت: فرزندان ما نیز در دستان ما امانت هستند و پدر و مادرها نسبت به آنها مسئول هستند و باید این مسئولیت و امانت را به خوبی رعایت کنند.

 

خطیب موقت نماز جمعه تهران با طرح این سوال که اگر فرزندان ما سالم نباشند و خدایی نکرده سرطان داشته باشند بدتر است یا بی‌دین و بی‌نماز و بی بند و بار و بی توجه به دین باشند٬ بدتر است؟ گفت: قرآن صریحا به ما هشدار می دهد رعایت حقوق و امانت را نسبت به فرزندان خود داشته باشیم. بچه‌ها گاهی در خانواده‌ها سالم و دیندار هستند ولی در دامن دانشگاه و مدرسه مصونیت ندارند.

 

صدیقی تاکید کرد: در این مسیر استادان و معلمان و وزیر علوم و آموزش و پرورش باید بدانند فرزندان بعد از خانواده در دست آنها امانت هستند و سرمایه کشور هستند شما را به وجدانتان قسم؛ به خدا قسم؛ محیط دانشگاه و مدرسه را ایمن و پاک نگاه دارید و آن را محیط دین به خدا و آخرت قرار دهید.

 

وی تاکید کرد: دختران در این محیط باید حیا یاد بگیرند و خداباور شوند. این محیط‌های آموزشی باید بتوانند این موضوع را در آنها نهادینه کنند.

 

خطیب موقت نماز جمعه تهران افزود: هر گونه کوتاهی در این مسئله٬ معنای بی‌توجهی به امانت در دست شما را می‌دهد.

 

صدیقی گفت: شما و خودم را به التزام به فرائض الهی و اجتناب از محرمات دین توصیه می‌کنم. بهشت به سختی‌ها پیچیده شده است کسی که طالب بهشت باشد باید پا روی هوا و هوس خود بگذارد.

 

وی ادامه داد: آزاد بودن نفس خطرناک‌تر از آزادی شیر و پلنگ است٬ نفس بی‌رحم است٬ نفس اماره حد نمی‌شناسد و گناه گناه می‌آورد و فساد٬ فساد می‌آورد. لبخند ما به دشمن٬ لبخند مومن نیست. عقل٬ عطا می‌دهد که انسان سخت با دشمن، برخورد کند و دشمن را به خانه خود راه نداد.

 

خطیب موقت نماز جمعه تهران افزود: خیلی از مواقع٬ در بیرون از خانه و درخلوت خود٬ اخلاق اجتماعی خوبی داریم اما در خانه و در قبال اعضای خانواده به هم ظلم می‌کنیم و این ظلم٬ برکت را از بین می‌برد لذا اعضای خانواده باید همدیگر را بشناسند و به یکدیگر کمک کنند.

 

صدیقی تاکید کرد: این حکومت اسلامی است که عبادت را در صورت وسیعی تعریف می‌کند. نماز همه کارهای ما را با خدای منان مرتبط می‌سازد. مرحوم طباطبایی می‌گوید مسئله‌ای که در دین مطرح شده این است که روابط سالم عقل و احسان٬ جامعه را به رشد می‌برد.

 

وی ادامه داد: دین اسلام برای بشریت ارزش قائل است و برای بی‌نیاز کردن دنیا و فرائضمان آمده است. پیامبری دارد که پیامبر رحمت است و برای دشمنانش دلسوزی می‌کند تا آنجایی که خداوند او را دلداری می‌دهد؛ چنین دینی باارزش است.

 

خطیب موقت نماز جمعه تهران افزود: به قدری نبی مکرم اسلام (ص) عاطفه‌اش برای نجات بشریت بیدار بودند و آنقدر برای از بین بردن قدرت سرطانی شرک بی‌تاب بودند که خداوند ایشان را دلداری می‌داد. حال برای همین پیامبر با این همه لطف٬ کاریکاتور کشیدند و اهانت کردند.

 

صدیقی گفت: عملی که اینها انجام دادند و حمله آن تروریست‌ها به دفتر نشریه و کشته شدن چند نفر از آنها مقدمه‌ای بود تا رذالت خودشان را نشان دهند و این تحلیل نشان می‌دهد که چنین حمله تروریستی از طرف خود آن‌ها بوده است.

 

وی اذعان داشت: چنین حمله تروریستی از طرف خود آنها بیانگر این است که غرب عناد دیرینه‌ای با اسلام و دین‌های توحیدی دارد و نکته دیگر این است که اساس تربیت تروریست٬ تجهیز و حمایت از آنهاست. جنگ تمام‌عیار فرهنگی و اعتقادی آنها با جهان اسلام بوده است.

 

صدیقی افزود: این توهین به پیامبر اسلام در جهان اسلام و با همه اختلافاتی که کشور‌ها با هم دارند٬ باعث به وجود آمدن یک جوشش و غیرت اسلامی درباره این مسئله شد تا جایی که کشورهای اسلامی بیرون ریختند و مردم اعتراض کردند و اتحاد مسلمانان و حضور بین‌المللی‌شان در این جهت از آثاری بود که خلاف انتظار آنها بود.

 

خطیب موقت نماز جمعه تهران ادامه داد: همه دنیا باید دشمنان‌شان را بشناسند که با چه کسی طرف‌اند و با چه کسی صحبت می‌کنند. آنها درنده‌هایی هستند که به صغیر و کبیر رحم نمی‌کنند و به مقدس‌ترین پیامبر شما نیز رحم نکردند و توهین کردند و نخست وزیر نظام جعلی صهیونیست در حالی که یک میلیارد احساسات مسلمانان جریحه‌دار شده است٬ این گروه خبیث را همراهی می‌کند.

 

وی اذعان داشت: در چنین شرایطی سفر به فرانسه٬ در مذاکرات نشان می‌دهد که آنها قبل از شروع هر مذاکره‌ای با نخست وزیر صهیونیست‌ها تماس می‌گیرند و اطمینان می‌دهند که از منافع آنها حمایت می‌کنند٬ بعد ما در انظار عمومی می‌رویم و با آنها قدم می‌زنیم.

 

صدیقی خاطرنشان کرد: باید ببینیم مقام معظم رهبری در نامه‌ای که به جوانان آن دیار مرقوم فرمودند٬ خطی بود به همه آنهایی که رسالت دارند و همچنین رهنمودی بود که آنها نیز راه آقا را پیش بگیرند.

 

خطیب موقت نماز جمعه تهران بیان کرد: حضرت آقا کلمات کلیدی را از جمله اهانت به رنگین‌پوستان در آمریکا و زندان‌های آمریکا و جنگ جهانی اول و دوم و مسئله افغانستان داشتند و از جوانان خواستند به تلقی این و آن توجه نکنند بلکه توجه‌شان به تعلمیات پیامبر اسلام باشد.

 

حجت‌الاسلام صدیقی با اشاره به مشکلات بحرین گفت: بحرین مدت‌ها است برای یک درخواست قانونی حقوق بشری به مشروع حکومت خودش می‌خواهد برای خودشان رای داشته باشند و مردمش ۴سال است که در یک حرکت آرام و بدون ترور خروش می‌کنند. اما شاهد این هستیم که در این سال‌ها هیچ‌کس از آنها و حتی حقوق بشر نیز از مردم بحرین حمایت نکرد و مردم بحرین را بعد از این همه سال زندانی کردند. این خودش خلاف شرع و بشر است. غربی‌ها به هشدار بزرگان اسلام توجه نکردند و حالا هم بنای مجازات روحانی عظیم‌الشان بحرین را دادند. به بحرین هشدار می‌دهم که این حرکت‌ها نسبت به مردمت زوال خودت راسریع‌تر می‌کند. 

 

پایان کار ایران در جام شانزدهم؛ ایران در ضربات پنالتی حذف شد

Posted: 23 Jan 2015 02:57 AM PST

 جرس: دیدار تیم‌های ایران و عراق در پایان 120 دقیقه با تساوی سه بر سه به پایان رسید تا کار به ضربات پنالتی کشیده شود و در نهایت شاگردان کی‌روش با وجود شایستگی فراوان از رسیدن به مرحله نیمه نهایی بازماندند.  

 

به گزارش ایسنا، دیدار تیم‌های ایران و عراق از مرحله یک چهار نهایی رقابت‌های جام ملت‌های آسیا در پایان 120 دقیقه با تساوی سه بر سه دو تیم به پایان رسید. این دیدار در پایان نود دقیقه یک بر یک به پایان رسید اما در وقت‌های اضافه اول دو تیم یک گل به ثمر رساندند تا کار دو بر دو مساوی شود با این‌حال این پایان کار نبود و در دقیقه 116 اسماعیل ضرغام با یک ضربه پنالتی موفق شد تیمش را سه بر دو پیش بیاندازد و البته قوچان نژاد در دقیقه 119 توانست ایران را به گل سوم برساند و کار را به تساوی برساند.

 

دیگر گل‌های این دیدار را برای ایران سردار آزمون در دقیقه 24 و پورعلی گنجی در دقیقه 104 و گل‌های عراق را هم احمد یاسین در دقیقه 56 و یونس محمود 103 به ثمر رساندند.

 

گزارش نیمه نخست:

در 20 دقیقه ابتدایی نیمه دوم بازی برابری از سوی دو تیم ارائه شد و دو تیم تا آستانه ورود به محوطه جریمه یکدیگر پیش می‌رفتند اما در دادن پاس نهایی یا شوت زنی دقت لازم را نداشتند. تا اینکه در دقیقه 24 نفوذ خوب وریا غفوری از جناح راست با ارسال خوب او همراه شد و سردار آزمون با یک ضربه سر دقیق توپ را به گوشه دروازه عراق فرستاد و نتیجه بازی را یک بر صفر به سود ایران کرد.


ایران و عراق
بعد از گلی که ایران به ثمر رساند، عراقی‌ها یک پارچه حمله شدند و در دقیقه 27 ارسال یک توپ بلند برای یونس محمود، او را در موقعیت شوت زنی قرار داد و ضربه او را حقیقی با واکنشی مناسب راهی کرنر کرد. تنها یک دقیقه بعد از این فرصت بود که شاگردان کی‌روش در یک ضد حمله می‌توانستند به گل برسند. کار خوب تیموریان با پاس مناسب دژاگه همراه شد اما ضربه حاج صفی با برخورد به مدافع عراق راهی به دروازه پیدا نکرد.

در ادامه این دیدار بازی بازهم به سمت تعادل پیش رفت و عراقی‌ها تلاش داشتند با شوت‌های از راه دور شانس‌شان را امتحان کنند اما ضربات آنها دقت لازم را نداشت تا نیمه نخست این دیدار با برتری یک بر صفر شاگردان کی‌روش به پایان برسد.

در دقیقه 43 این دیدار مهرداد پولادی با دریافت کارت زرد دوم از زمین اخراج شد تا تیم ملی ایران با ده نفر کار را ادامه دهد. پولادی در دقیقه 22 کارت زرد نخستش را دریافت کرده بود. برخورد پولادی با دروازه‌بان عراق کاملا طبیعی بود و هیچ‌کس انتظار نداشت داور استرالیایی به مدافع تیم ملی کارت زرد دوم را نشان دهد. به نظر می‌رسید ویلیامز فراموش کرده بود که پیش از این یک کارت زرد به پولادی داده بود.

گزارش نیمه دوم:

نیمه دوم دیدار تیم‌های ایران و عراق درحالی آغاز شد که شاگردان کی‌روش باید با یک یار کمتر کار را ادامه می‌دادند. همین مسئله موجب شد تا تیم ملی عراق از ابتدا فشار همه جانبه‌ای را روی دروازه ایران وارد کند و در دقیقه 50 ضربه ایستگاهی‌ای که یاسر قاسم به سمت دروازه ایران زد با واکنش دیدنی حقیقی همراه شد این توپ راهی کرنر شد. تنها یک دقیقه بعد از این فرصت بود که بازهم واکنش دیدنی دیگری از حقیقی مانع از خطرساز شدن عراقی‌ها روی دروازه ایران شد.

در دقیقه 53 این دیدار ایران می‌توانست به گل برسد. ابتدا دژاگه با نفوذ از گوشه محوطه جریمه عراق می‌توانست ایران را به گل برساند اما در زدن ضربه نهایی دقت نداشت و لحظاتی بعد هم این غفوری بود که در اقدامی مشابه تلاش کرد با ارسال یک توپ آزمون را در موقعیت گلزنی قرار دهد که توپ او را دروازه‌بان عراق جمع کرد.

در ادامه این دیدار ارسال علا عبدالزهرا در دقیقه 56 برای احمد یاسین با شوت او همراه شد و این توپ به گل اول عراق تبدیل شد تا کار به تساوی یک بر یک بیانجامد.

پس از به ثمر رسیدن گل تساوی این دیدار، بازی تاخیری در دستور کار تیم ملی ایران قرار کرفت و همین مسئله باعث شد تا بازی با افت شدید روبه رو شود. با این‌حال در دقیقه 76 ارسال یک ضربه ایستگاهی از سوی دژاگه می‌توانست برای ایران کار ساز شود اما ضربه سر بازیکن ایران با اختلاف راهی اوت شد.

در اواسط نیمه دوم بازهم عراقی‌ها بر بازی سوار بودند و دفاع چند لایه ایران به همراه بازی تاخیری تلاش داشت تا نتیجه بازی را همچنان یک بر یک مساوی نگه دارد با این‌حال شاگردان کی‌روش چشم به ضد حملات هم داشتند و در دقیقه 86 پاس خوب جهانبخش برای قوچان‌نژاد، او را در موقعیت شوت‌زنی قرار داد اما ضربه او با اختلاف از بالای دروازه راهی اوت شد.

در اواخر این دیدار هم تلاش دو تیم برای تغییر نتیجه بی ثمر بود تا کار به وقت‌های اضافه کشیده شود.

گزارش نیمه نخست وقت اضافه

با شروع وقت اضافه نخست ایران می‌توانست روی یک ضربه ایستگاهی خطرناک ظاهر شود اما یک دقیقه بعد اشتباه جهانبخش در مقابل محوطه جریمه خودی باعث شد سانتری از سمت راست دروازه ایران ارسال شود که توپ پس از رد شدن از حقیقی و مدافعان مقابل دروازه خالی به یونس محمود رسید و او هم با یک ضربه سر گل دوم را برای عراق به ثمر رساند.

در دقیقه 103 ارسال خوب تیموریان از نقطه کرنر روی سر مرتضی پورعلی‌گنجی نشست و او با ضربه‌ای دقیق برای دومین بار توپ را وارد دروازه عراق کرد تا امیدها به اردوی تیم ملی برگردد و وزرشگاه کانبرا غرق در شادی شود.

گزارش نیمه دوم وقت‌های اضافه:

در نیمه دوم وقت‌های اضافه هردو تیم در تلاش بودند تا مانع از کشیده شدن کار به ضربات پنالتی شوند و فرصت‌های خوبی را هم بدست آوردند اما اضطراب ناشی از دقایق پایانی مانع از دقت لازم در زدن ضربات نهایی از سوی آنها شد. با این‌حال در دقیقه 113 تکل احسان حاج صفی روی بازیکن عراق منجر به اعلام یک ضربه پنالتی به سود عراق شد. این توپ را ضرغام اسماعیل به سمت دروازه ایران زد که به گل سوم عراقی‌ها تبدیل شد. با این‌حال این پایان کار نبود و در دقیقه 119 روی ارسال یک کرنر از سوی تیموریان ابتدا نکونام تلاش کرد گلزنی کند اما توپ او را از روی خط برگرداندند و در ادامه حسینی با یک شوت گلزنی کرد که داور نپذیرفت و برگشت این توپ را قوچان نژاد به گل تبدیل کرد و نتیجه بازی سه بر سه مساوی شد. در ادامه وقت‌های اضافه دوم اتفاق خاصی رخ نداد تا کار به ضربات پنالتی کشیده شود.

ضربات پنالتی:

اولین ضربه پنالتی را احسان حاج صفی برای ایران زد که توپ او از بالای دروازه راهی اوت شد.

در سوی مقابل اولین ضربه پنالتی عراق را سعد عبدالعامر زد که توپ او هم از کنار دروازه راهی اوت شد.

دومین ضربه پنالتی را برای ایران پورعلی گنجی زد که توپ او به گوشه دروازه عراق رفت.

برای عراق هم ولید سلیم پنالتی دوم را زد که توپ او هم به گل تبدیل شد و کار یک بر یک به تساوی کشیده شد.

سومین ضربه پنالتی ایران را جواد نکونام با ضربه بسیار خوبی که به توپ زد به گل تبدیل کرد.

برای عراق هم اسماعیل ضرغام توپش را به گل تبدیل کرد تا کار دو بر دو مساوی شود.

چهارمین ضربه پنالتی برای ایران را سیدجلال حسینی با زدن به گوشه بالایی دروازه به گل تبدیل کرد.

برای عراق هم علی عدنان با خوش شانسی توپش را به گل تبدیل کرد.

پنجمین ضربه ایران را وریا غفوری با پربه ای فنی به گوشه دروازه عراق فرستاد و این توپ به گل تبدیل شد.

ضربه پنجم برای عراق را یونس محمود زد که ضربه چیپ او به گل تبدیل شد تا کار چهار بر چهار مساوی شود.

ششمین ضربه پنالتی برای ایران را جهانبخش با ضربه ای مناسب به گل تبدیل کرد.

در سوی مقابل یاسر قاسم توپ را به گل تبدیل کرد.

هفتمین پنالتی ایران را آندرانیک تیموریان زد که توپ او برخلاف جهت دروازه‌بان عراق به گل تبدیل شد.

در سوی مقابل مروان حسین توپ را به گوشه بالای دروازه ایران زد و این توپ هم به گل تبدیل شد.

هشتمین پنالتی ایران را وحید امیری زد که توپ او به تیرک دروازه عراق خورد و راهی به دروازه پیدا نکرد.

برای عراق هم سالم شاکر توپ را به گل تبدیل کرد تا ایران با وجود شایستگی فراوان از صعود به مرحله بعدی باز بماند.

ترکیب ایران: علیرضا حقیقی، احسان حاج‌صفی، مهرداد پولادی (اخراج 43)، مرتضی پورعلی گنجی، سیدجلال حسینی، جواد نکونام، مسعود شجاعی (وحید امیری 45)، آندرانیک تیموریان، وریا غفوری، اشکان دژاگه (رضا قوچان نژاد 83) و سردار آزمون (علیرضا جهانبخش 62). 

پیام تسلیت جمعی از زندانیان سیاسی به الهه مجردی و محسن میردامادی

Posted: 22 Jan 2015 11:10 PM PST

 جرس: جمعی از زندانیان سیاسی زندان اوین و زندان رجایی شهر با ارسال پیامی به الهه مجردی و همسرش محسن میردامادی، مصیبت وارد شده را به ایشان تسلیت گفتند.  

 

به گزارش کلمه، متن این پیام بدین شرح است:

انا لله و انا الیه راجعون

خواهر گرامی سرکار خانم زهرا مجردی
برادر گرامی جناب آقای دکتر محسن میردامادی

درگذشت مرحوم محمد ابراهیم مجردی را به شما و خانواده گرامی تسلیت عرض می کنیم. از بارگاه ایزدمنان برای آن مرحوم علو درجات و برای بازماندگان صبر و اجر مسألت داریم.

حسن اسدی زید آبادی- اکبر امینی – مسعود باستانی- محمود باقری- قربان بهزادیان نژاد- علیرضا بهشتی-مسعود پدرام- نادر جانی- مهدی خدایی- علی ذاکری- محمد صادق ربانی- علیرضا رجایی-سعید رضوی فقیه- عبدالفتاح سلطانی- مسعود صادقی- کیوان صمیمی-بهزاد عرب گل- حمید کرواسی- جعفر گنجی- سعید مدنی- محمد حسین نعیمی پور- نصور نقی پور- محمد امین هادوی- احمد هاشمی- محمد حسن یوسف پورسیفی 

اعتصاب همزمان معلمان در چندین شهر و استان

Posted: 22 Jan 2015 11:10 PM PST

جرس: شمار زیادی از معلمان در نقاط مختلف کشور طی دو روز گذشته در اعتراض به وضع معیشتی خود از رفتن به کلاس‌های درس خودداری کردند.  

 

به گزارش ایلنا، شماری از معلمان شهرهای اسلامشهر، رباط کریم، شهر قدس، کرج، شهریار، شیراز، شاهرود، سقز، بانه و مریوان در دو روز گذشته (سه شنبه ۳۰ دی و چهارشنبه ۱ بهمن) از رفتن به کلاس‌های درس خودداری کردند.

 

همچنین صد‌ها معلم روز سه شنبه ۳۰ دی مقابل اداره آموزش و پرورش شاهرود و روز چهارشنبه ۱ بهمن مقابل اداره آموزش و پرورش مریوان تجمع کردند.

 

معلمان متحصن به وضع معیشتی خود، بودجه سال آینده وزارت آموزش و پرورش و خدمات ضعیف بیمه طلایی معترض‌اند.

 

در همین رابطه، یک فعال حقوق صنفی معلمان که نخواست نامش فاش شود به ایلنا گفت: معلمان از شائبه افزایش نزدیک به ۱۴ درصدی حقوق‌شان در سال ۹۴ نگران‌اند و به همین دلیل بودجه پیشنهادی دولت برای وزارت آموزش و پرورش را ناکافی می‌دانند.

 

او در عین حال گفت: در حالی که بودجه برخی نهادهای خاص در سال آینده بیش از ۶۰ درصد افزایش پیدا کرده‌ است معلوم نیست دولت برای افزایش نزدیک به ۲۰ درصدی بودجه آموزش و پرورش چه توجیهی دارد. 

 

رئیس‌جمهوری یمن استعفا داد

Posted: 22 Jan 2015 10:51 PM PST

 جرس: همزمان با ادامه فشارهای سیاسی از سوی شبه‌نظامیان حوثی در صنعا، عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری یمن و خالد بحاح نخست وزیر این کشور از مقام خود استعفا کردند.

 

به گزارش بی بی سی، متن استعفانامه این دو مقام یمنی خطاب به پارلمان این کشور ارایه شده اما بنا به گزارش ها، پارلمان یمن از پذیرش آنها خودداری کرده است.


استعفای رهبران یمن یک روز پس از امضای توافقنامه ای با شبه‌نظامیان حوثی انجام می گیرد.
سران حوثی‌ها از استعفای رئیس‌جمهوری یمن استقبال کرده و یکی از آنها به نام ابو مالک یوسف الفیشی خواستار ایجاد شورای ریاست جمهوری شده است.

 

به گفته این مقام حوثی، شورای ریاست جمهوری یمن شامل گروه هایی به ریاست حوثی ها، ارتش و برخی احزاب سیاسی خواهد بود.

 

شبه‌نظامیان حوثی پیش از انتشار خبر استعفا گفته بودند از مواضع خود در اطراف کاخ ریاست جمهوری و خانه رئیس جمهوری عقب نشینی خواهند کرد.

 

آمریکا که متحد دولت یمن در مبارزه با شبه‌نظامیان القاعده محسوب می شود گفته است شرایط این کشور را زیر نظر دارد.

 

آقای هادی در متن استعفای خود با اشاره به شرایط سیاسی یمن نوشته است احزاب این کشور به "بن بست" رسیده و نمی توانند کار خود را ادامه دهند.

 

یک مقام دولتی به بی‌بی‌سی گفته است که هیات وزیران یمن در اعتراض به تصرف ادارات دولتی به دست شبه‌نظامیان حوثی، از مقام خود استعفا کرده اند.

 

خالد بحاح، نخست وزیر یمن، در متن استعفای کابینه نوشته است که وزرا نمی‌خواهند پایشان به "یک کلاف سیاسی غیرسازنده کشیده شود."

 

اوایل این هفته، حوثی ها به روی خودروی حامل نخست وزیر که عازم کاخ ریاست جمهوری بود آتش گشودند و سپس آن محل را به محاصره درآوردند.

 

حوثی ها همچنین پیشتر احمد عوض بن‌مبارک رئیس دفتر رئیس جمهوری یمن را ربودند که عازم جلسه تدوین قانون اساسی تازه این کشور بود.

 

سران حوثی ها می گویند مخالف پیش‌نویس قانون اساسی تازه یمن هستند که قرار است در آن تقسیم کشور به شش منطقه فدرال تضمین شود.

 

روز چهارشنبه حوثی ها با امضای توافقی با دولت پذیرفتند که در صورت افزایش حضور نیروهای وفادار به آنها در دولت، به محاصره کاخ ریاست جمهوری پایان می دهند و رئیس دفتر آقای هادی را آزاد می کنند. اما تا پایان روز پنجشنبه به هیچ یک از وعده های خود عمل نکردند.

 

به گفته خبرنگاران، استعفای رئیس جمهوری یمن می‌تواند این کشور را به سوی بی‌ثباتی بیشتر سوق دهد. 

 

درگذشت پادشاه عربستان قیمت نفت را افزایش داد

Posted: 22 Jan 2015 10:32 PM PST

 جرس: در پی درگذشت عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی، روز جمعه قیمت نفت در بازارهایی آسیایی بیش از یک دلار افزایش یافت.

 

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، قرارداد مربوط به معاملات نفت خام آمریکا در غرب تگزاس برای تحویل ماه مارس روز جمعه با یک دلار و 45 سنت افزایس، به47.76 دلار رسید.

 

عربستان سعودی سحرگاه امروز با صدور بیانیه ای اعلام کرد که عبدالله بن عبدالعزیز ساعت یک بامداد جمعه درگذشت و امیر سلمان بن عبدالعزیز ولیعهد، به عنوان پادشاه جدید سعودی معرفی شد.همچنین پادشاه جدید نیز شاهزاده مقرن را به عنوان ولیعهد عربستان معرفی کرد.

 

عربستان سعودی از اعضای سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) به شمار می رود و و نخستین صادرکننده نفت در جهان است.

 

بهای نفت از ژوئن(خرداد-تیر) سال 2014 بیش از 50 درصد کاهش یافت که مهمترین دلیل آن عرضه بیش از حد از سوی تولیدکنندگان است. البته این وضع با افزایش تولید نفت آمریکا تشدید شده است.

 

12 کشور عضو اوپک که یک سوم نیاز جهانی نفت را تامین می کنند آخر ماه نوامبر(آذرماه) تصمیم گرفتند سقف تولید 30 میلیون بشکه ای خود در روز را برای 6 ماه آینده حفظ کنند. 

 

دفاعیات وکلای محمدرضا رحیمی رد شد/ رحیمی به انفصال دائم از خدمات دولتی هم محکوم شد

Posted: 22 Jan 2015 10:32 PM PST

 جرس: معاون اول دولت دهم به انفصال دائم از خدمات دولتی نیز محکوم شده است.  

 

به گزارش ایلنا، محمدرضا رحیمی علاوه بر پنح سال و نود و یک روز حبس و دو میلیارد و 850 میلیون تومان رد مال و یک میلیارد تومان جزای نقدی، به انفصال دائم از خدمات دولتی نیز محکوم شده است.

 

همچنین شعبه‌ی 11 دیوان عالی کشور در رابطه با تجدید نظرخواهی محمدرضا رحیمی - معاون اول دولت احمدی‌نژاد - نسبت به حکم صادره از شعبه‌ی 76 دادگاه کیفری استان تهران اعلام کرده که هرچند از حیث رعایت اصول، تشریفات دادرسی و احراز بزهکاری متهم، رأی تجدید نظر خواسته صحیحا صادر شده، ولی تطبیق عمل ارتکابی نام‌برده با ماده‌ی 4 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا، اختلاس و کلاهبرداری مبنی بر اشتباه است، زیرا نام‌برده در گزینش اعضای شبکه‌ی اختلاس، هیچ‌گونه اقدام عملی انجام نداده است.

 

شعبه‌ی 11 دیوان عالی کشور ادامه داده که اتهامات محمدرضا رحیمی اخذ رشوه (قبول مال به‌طور غیرمستقیم) و تحصیل مال از طریق نامشروع است که با مواد 2 و 3 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا و اختلاس و کلاهبرداری مطابقت دارد. لذا ضمن رد دفاعیات وکلای متهم و با اجازه حاصله از ماده 250 قانون آیین‌ دادرسی کیفری و با رعایت ماده 47 قانون مجازات اسلامی مصوب 1370 که قانون حاکم در زمان ارتکاب جرم بوده و مساعدتر به حال متهم است و با اصلاح محکومیت 15 سال حبس وی به 5 سال حبس در رابطه با ارتشا و 3 ماه و یک روز حبس از جهت تحصیل مال از طریق نامشروع و تأیید سایر محکومیت‌های وی از جمله انفصال دائم از خدمات دولتی و دو فقره رد مال جمعا به مبلغ 28 میلیارد و 500 میلیون ریال در حق دولت و جزای نقدی معادل 10 میلیارد ریال، دادنامه صادره را با اصلاح مذکور تأیید و ابرام می‌کند.