جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


همایش سراسری اصلاح‌طلبان برگزار شد

Posted: 15 Jan 2015 04:59 AM PST

هاشمی:حاکمیتی به‌نام دین بدون حضور و خواست مردم متصور نیست
جرس: همایش سراسری اصلاح‌طلبان و تشکل‌های اصلاح‌طلب با پیام هاشمی رفسنجانی صبح امروز پنجشنبه آغاز شد. رییس دولت اصلاحات نیز در پیامی به همایش  تاکید کرد: به‌جا است که شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در جهت هر چه بیشتر شدن نزدیکی جریان‌های گوناگون اصلاح طلب و نیز همه آن‌هایی که اصل نظام و تلاش برای استوار کردن پایه‌های جمهوری اسلامی را پذیرفته‌اند تلاش کنند.

 

به گزارش ایلنا٬ پیام هاشمی رفسنجانی به همایش سراسری احزاب و تشکل‌های اصلاحات‌طلب به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
همایش سراسری احزاب و تشکل‌های اصلاح‌طلب و معتدل کشور را در راستای توسعه فعالیت احزاب و نهادهای مدنی به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم گردهمایی‌ها و نشست‌هایی از این نوع بتواند به بسط و گسترش هر چه بیشتر فضای هم‌اندیشی و تضارب آراء و اندیشه‌های متفاوت سیاسی و اجتماعی جامعه‌ کمک نماید.

اصولاً التزام به نظام جمهوریت، مستلزم التزام به وجود احزاب و تشکل‌های سیاسی قدرتمند و فراهم ساختن زمینه‌ فعالیت رسمی و مؤثر آنها با سلایق مختلف داخل خانواده انقلاب و نظام اسلامی است و بدون وجود احزاب و نهادهای سیاسی مستقل از دولت و سایر قوا، امکان تعمیق نظام جمهوریت و وصول به اهداف نهایی چنین نظامی ممکن نیست.

احزابی که بتوانند به طور مؤثر و قانومند زمینه‌ی مشارکت آحاد شهروندان یک کشور را در تصمیم‌گیری‌های کلان نظام جمهوری از قبیل انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات مجلس و سایر مسائل مهم سیاسی و اقتصادی و اجتماعی را فراهم سازند.

در همین راستا ضرورت دارد کلیه مسؤولین دلسوز کشور و به خصوص دست‌اندرکاران انتخابات، بسترهای مناسب را برای جلب مشارکت حداکثری مردم از طرق مختلف، از جمله فراهم ساختن زمینه‌ی فعالیت رسمی و گسترده احزاب و تشکل‌های سیاسی مهیا سازند و از اعمال شیوه‌هایی که موجب محدودیت حق انتخاب مردم و گردش آزاد و قانونمند قدرت می‌شود خودداری کرده و خود را مکلف به اجرای قانون و حفظ حق انتخاب آزاد و رقابتی مردم که حقیقتاً "حق الناس" محسوب می‌گردد، بدانند.

در همین راستا تذکر چند نکته مهم را برای جمع حاضر در این همایش، سایر دوستان، مردم و دلسوزان انقلاب ارزشمند اسلامی لازم می‌دانم:

1ـ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و تصریح چشمگیر آن به این امر که گردش کلیه امور اساسی مردم مبتنی بر آراء مردم می‌باشد از جمله میراث‌های گرانبهای بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران امام خمینی(قدس سره) می‌‌باشد و از این حیث ضرورت دارد بر اجرای تام و تمام همه‌ی اصول قانون اساسی از جمله، فصل سوم آن مربوط به حقوق ملت تأکید شود و از گرایش‌هایی تقلیل‌گرایانه و اجرای حداقلی قانون اساسی پرهیز شود.

2ـ اصلاح‌طلبی و اعتدال گرایی در واقع میراث جاودان و خط اصیل امام خمینی(ره) است که از طریق قرائت اصیل ایشان، حفظ ارزش‌های دینی، ملی و دفاع از وجوه اسلامیت و جمهوریت نظام کاملاً هماهنگ بوده و در این قرائت٬ هیچ اقدام و حاکمیتی بنام دین، در غیاب خواست و انتخاب مردم متصور نیست.

این تفکر و مبنا میراث‌دار تلاش یک صد ساله روحانیون آگاه به شرایط زمان و مکان و روشنفکران دین باور در مسیر تحقق جامعه‌ای آزاد، آباد، اخلاق مدار و عدالت محور و گشاده‌رو نسبت به همه دستاوردهای عقلانی و علمی بشریت و متکی به اجتهادی پویا و راهگشا در مسیر برپائی جامعه‌ای پیشرفته، مرفه و مردم سالار می‌باشد.

3ـ ضرورت دارد دوستان بر حفظ و ارتقاء بنیان‌های وحدت ملی از طریق به رسمیت شناختن حقوق حقه‌ همه‌ ملت از همه‌ اقوام و مذاهب تأکید ورزیده و نیز بر لزوم احترام و تضمین هر چه بیشتر حقوق مشروع زنان و فراهم ساختن ‌امکانات مناسب‌تر حضور مؤثرتر آنان در عرصه‌های مختلف جامعه و مدیریتی کشور تلاش نمایند.

4ـ با توجه به آنچه که در کشورهای اسلامی منطقه، به خصوص کشورهای همجوار بنام دین و اجرای احکام اسلام از حیث اعمال خشونت و ترویج فرقه گرایی و توسعه عقاید تکفیری ملاحظه می‌شود، لازم است چنین نشست‌هایی نسبت به محکومیت هرگونه اقدام و اعمال خشونت‌آمیز و تروریستی و باور به تقابل این روش‌ها و منش‌های خارج از سیره‌ی رهبران اصیل ادیان ابراهیمی از طریق اعمال رسالت رحمانی همه‌ی انبیاء و به‌ویژه پیامبر گرامی اسلام و اصول وحیانی اقدام نموده و خود نیز با تحمل و مدارا با دیدگاه‌ها و اندیشه‌های مخالف در جهت هر چه بیشتر کاهش خشونت و افراطی‌گری و توسعه فضای گفتمان و تضارب اندیشه قدم بردارند.

5ـ احزاب و تشکل‌های سیاسی ضمن حفظ و توسعه جایگاه احزاب و دفاع از حقوق قانونی نهادهای مستقل کشور بر ضرورت حفظ احترام جایگاه رهبران دینی و سیاسی و پیشکسوتان انقلاب و دوران سخت مبارزه که همگی سرمایه عظیم اجتماعی و ملی محسوب می‌شوند تأکید ورزیده و از حضور و جایگاه این سرمایه‌های اجتماعی و ملی و احیاء و تقویت فرهنگ تحزب و تحمل و مدارا و ارتقاء تشکیلات قانونمند و نیز نهادینه کردن تفکر و اندیشه‌های اصلاح‌طلبی و اعتدال‌گرایی حسن استفاده را بنمایند.

اكبر هاشمی رفسنجانی
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام

 

خاتمی: امیدواریم به فضای سیاسی باز و سالم نزدیک‌تر شویم

 

رییس دولت اصلاحات نیز در پیامی به همایش سراسری اصلاح طلبان تاکید کرد: به‌جا است که شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در جهت هر چه بیشتر شدن نزدیکی جریان‌های گوناگون اصلاح طلب و نیز همه آن‌هایی که اصل نظام و تلاش برای استوار کردن پایه‌های جمهوری اسلامی را پذیرفته‌اند تلاش کنند.

 سید‌محمد خاتمی در پیام خود تصریح کرد: شورای هماهنگی اصلاحات یکی از رسالت‌های خود را نقد رویکرد‌ها و برنامه‌هایی می‌داند و این نقد را در جهت تقویت نظام و جست‌و‌جوی راهکار‌ها و سیاست‌های بهتر با آرمان‌های اصیل ملت بزرگوار ایران که در انقلاب اسلامی متجلی شده است، می‌داند.

وی در ادامه پیام خود افزود: تقویت نظام٬ به تقویت جمهوری اسلامی است که رکن رکین آن مردمی هستند که آزادی و پیشرفت و استقلال را با رعایت ارزش‌های والای اسلامی طلب می‌کنند و این هم با حضور جریان‌ها و تشکل‌های مدنی که در عین پایبندی به اصل نظام و حرکت در چارچوب قانون اساسی با راهبرد‌ها و سلایق متنوع از بخش‌های مختلف جامعه نمایندگی می‌کنند.

خاتمی تاکید کرد: جا دارد که به طور ویژه از استقامت و تلاش ارزشمند شورای هماهنگی جبهه اصلاحات تقدیر شود؛ شورایی که در همه فراز و نشیب‌ها و احیانا طوفان‌ها، با سعه صدر، چراغ اصلاح طلبی را روشن نگه داشته است و تشکل‌ها و گروه‌های چندی را گرد هم آورده است و راه‌های بهتر حضور در عرصه سرنوشت را جست‌و‌جو کرده است.

وی تاکید کرد: خداوند منان را سپاسگزاریم که در دولت تدبیر و امید زمینه گردهم آمدن این جمع با رویکرد نزدیک‌تر کردن دل‌ها و زمینه سازی برای حضور و مشارکت، نشاط گروه‌ها و تشکل‌ها و به طور کلی مردم در عرصه سرنوشت فراهم آمده است و همچنین باعث تقویت این امید می‌شود که به یاری خداوند هر چه بیشتر به فضای سیاسی باز و سالم نزدیک‌تر شویم تا همه دلسوزان بتوانند نقش خود را در جهت پیشرفت کشور و نزدیک‌تر شدن به اهداف بلندی که انقلاب داشته است ایفا کنند.

رییس دولت اصلاحات در پیام خود افزود: به جا است که شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در جهت هر چه بیشتر شدن نزدیکی جریان‌های گوناگون اصلاح طلب و نیز همه آن‌هایی که اصل نظام و تلاش برای استوار کردن پایه‌های جمهوری اسلامی را پذیرفته‌اند تلاش کنند.

خاتمی در پایان تاکید کرد: این شورا با دفاع از اسلام رحمانی که در آن انسان دارای کرامت، حرمت و حق است و از اخلاق و عدالت که روح اسلام عزیز و تجلی توحید در عرصه حیات مردمی و اجتماعی است و بالاخره حفظ هوشیاری در برابر توطئه‌های بیرونی و درونی برای همگرایی بیشتر در جامعه، دین خود را به انقلاب و مردم ادا کند.
 

اصلاح طلبی جریانی اجتماعی است تا جریانی ناظر به قدرت

دبیرکل مجمع نیروهای خط امام نیز با تاکید بر اینکه بازگشت به دوران طلایی انقلاب اسلامی٬ هدف جریان اصلا[ طلبی است٬ تصریح کرد: بازگشت به دوران طلایی انقلاب اتفاقا همان تعبیری است که آقای موسوی نیز داشته‌اند.

هادی خامنه‌ای ضمن حضور در همایش سراسری اصلاح طلبان٬ به سخنرانی پرداخت و با بیان اینکه اصلاح‌طلبی به معنای پیگیری مطالبات مردمی است٬ افزود: پیگیری مطالبات مردمی دلیل مناسبی است تا برادر عزیزمان٬ آقای مطهری را هم بتوانیم اصلاح‌طلب بنامیم چراکه ایشان هم پیگیر مطالبات مردمی هستند.

این عضو مجمع روحانیون مبارز در ادامه گفت: اصلاح طلبی٬ جریانی اجتماعی است٬ نه جریانی ناظر به قدرت بنابراین این جریانبه دنبال مطالبات اجتماعی است.

 

عارف: برخورد فیزیکی در شان مجلس نیست/ امیدواریم مسئله حصر حل شود

محمدرضا عارف بعدازظهر پنج‌شنبه در حاشیه همایش سراسری اصلاح‌طلبان در جمع خبرنگاران درباره نطق روز یک‌شنبه علی مطهری و اتفاقات بعد از آن، اظهار کرد: ما مجلسی می‌خواهیم که نماینده بتواند در چارچوب آیین‌نامه داخلی فقط نظرات خودش را بگوید و نمایندگان دیگر هم اگر نظری دارند پاسخ بدهند. برخورد فیزیکی در شان مجلس ما نیست.

معاون اول دولت اصلاحات هم‌چنین درباره انتخابات آینده مجلس و احتمال سرلیستی او تاکید کرد: من بارها گفته‌ام که ما 290 یا 310 سرلیست داریم و همه ما سرلیست هستیم. در مورد ریاست مجلس هم هنوز معلوم نیست چه کسی وارد مجلس می‌شود و فعلا نمی‌توان درباره ریاست مجلس صحبتی کرد. چون این مساله‌ای است که نمایندگان مجلس درباره آن تصمیم خواهند گرفت.

او در پاسخ به سوالی درباره اختلافش با برخی اصلاح‌طلبان تصریح کرد: من با هیچ یک از اصلاح‌طلبان اختلافی ندارم و حتی با اصولگرایان هم مشکلی ندارم و مخلص همه هستم.

وی در پاسخ به سوالی درباره نقش شورای مشورتی خاتمی و شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و این که کدام‌شان تاثیرگذارترند؟ گفت: همه تشکل‌ها و هر کس در جایگاه خودش موثر است و احزاب و گروه‌ها در عمل نشان می‌دهند نقش‌شان چقدر است.

عارف در پایان درباره عملکرد دولت برای رفع حصر اظهار کرد: همه بخش‌ها حاکمیت و دولت باید با هم تعامل داشته باشند و امیدواریم این مساله را در یک فضای صمیمی از طریق شورای عالی امنیت ملی به نفع امنیت ملی حل کنند. قطعا اقداماتی در این مورد صورت گرفته و دعا می‌کنیم هر چه زودتر به نتیجه برسد.

ایران یک - قطر صفر ( فیلم گل / جدول گروه ) ایران صعود کرد، قطر حذف شد

Posted: 15 Jan 2015 04:44 AM PST

جرس: تیم ملی فوتبال ایران با پیروزی مقابل قطر، به مرحله بعدی مسابقات جام ملتهای آسیا صعود کرد.

تیم ملی ایران با پیروزی مقابل قطر دومین تیم 6 امتیازی گروه سوم مسابقات شد ، مانند گروه اول مسابقات بازی پایانی گروه بازی فینال گروه خواهد بود. ایران مقابل امارات قرار می گیرد و در صورت پیروزی مقابل این تیم به عنوان تیم اول به مسابقات صعود خواهد کرد. 

 
جام ملت هاي آسيا گروه C
 
 
تيم
بازيها
برد
مساوی
باخت
گل زده
گل خورده
تفاضل گل
امتياز
 
1
امارات
2
2
0
0
6
2
4
6
 
2
ايران
2
2
0
0
3
0
3
6
 
3
بحرين
2
0
0
2
1
4
3-
0
 
4
قطر
2
0
0
2
1
5
4-
0
 

 

 
دقیقه 1: سردار آزمون به جای قوچان نژاد در  زمین قرار گرفته کی روش برنامه شا برای مدافع قطری را اجرا خواهد کرد. 
 
دقیقه 4 : ایران بر بازی مسلط است و فشار می آورد تیم ملی برخلاف بازی اول از همان دقیقه اول حمله می کند و جلو می آید. 
 
دقیقه 8 : قطر بازی را آرام می کندآنها علاقه ای به سرعتی شدن بازی ندارند. ایران حمله می کند و قطر تلاش می کند ضدحمله بزند.
 
ترکیب تیم ملی همان بازی قبلی است و فقط قوچان نژاد جایش را به سردار آزمون داده : علیرضا حقیقی، سید جلال حسینی، وریا غفوری، احسان حاج صفی، مهرداد پولادی، آندرانیک تیموریان، جواد نکونام، مرتضی پورعلی گنجی، مسعود شجاعی، اشکان دژاگه و سردار آزمون
 
دقیقه 11: صدا وسیما همچنان نمی تواند ارتباط صوتی برقرار کند و تازه در همین دقیقه پیمان یوسفی روی آنتن می آید و حماسه سرایی می کند. اینجا ایران است سال 2015 .
 
دقیقه 12 مسعودشجاعی نقشی کلیدی در حرکات تیم ملی دارد. او بازیگردان تیم ملی در این چند دقیقه است. 
 
دقیقه 13: تیم ملی برخلاف بازی های اخیرش در آسیا بسته بازی نمی کند و همین موقعیت هایی را برای قطر فراهم کرده . امیدواریم کی روش برای حمله کردن دلایل خوبی داشته باشد و تیمش گل نخورد قبل از اینکه گل بزند. 
 
دقیقه 14: سردار آزمون در آفساید. این پسر خیلی خوب می دود. 
 
دقیقه 16 دستپاچگی مدافعان ایران کمتر شده پورعلی گنجی و غفوری به ترکیب تیم ملی کم کم اخت می شوند. 
 
دقیقه 17 : یک حرکت ترکیبی فوق العاده از تیم ملی که با سانتر اشتباه تیموریان به هدر رفت تیم ملی بهتر بازی می کند. شجاعی عالی است. 
 
کی روش در حالی حملات تیم ملی را به شجاعی سپرده که با توجه به بازی قبلی قطر با امارات می داند هافبک های این تیم توانایی پیروزی در نبردهای رو در رو برابر بازیکنان تکنیکی ندارند. شجاعی برای دریبل کردن از کی روش مجوز دارد و تا همین الان 4 بار به خوبی این کار را کرده است. 
 
دقیقه 20 : مونتازی به زیبایی پورعلی گنجی را دریبل می زند اما بازیکنان تیم ملی اصل پوشش را درست رعایت می کنند و دوباره پروعلی گنجی صاحب توپ می شود. 
 
این بازی به زودی گل خواهد داشت و نباید ایران تیمی باشد که گل را می خورد. 
 
دقیقه 22 : موقعیت خوب روی دروازه ایران از روی یک ضربه ایستگاهی به بیرون می رود. 
 
دقیقه 24 ایران باید گل را می زد دژاگه نفوذ کرد و پاس به بیرون داخل محوطه جریمه داد اما ضربه مسعودشجاعی روی پایش ننشست و توپ به اوت رفت. ایران بسیار بهتر از بازی قبل بازی می کند. 
 
دقیقه 25 : مهاجم قطری با آرنج به صورت پورعلی گنجی زده و داور اعتنایی نمی کند . این صحنه در انگلیس اخراج داشت. کی روش اعتراض می کندو معنی حرف های دیروزش را بیشتر می شودفهمید.
 
دقیقه 27 : بازیکنان ایران تکیه زیادی به بازی روی زمین دارند. مسعودشجاعی مدافعان قطر را کلافه کرده آزمون هم خوب دریبل می زند اما ضربه آخر....
 
دقیقه 29 : کرنر برای ایران.ایران در حمله واقعا خوب بازی می کند. مشکل تیم کی روش انگار برای حمله کردن حل شده او در این بازی حمله می خواهد و بازی سازش شجاعی است. 
 
دقیقه 31: قطر جلو می آید اما سرعت لازم برای استفاده از ضدحمله را ندارد. 
 
دقیقه 33 : اشتباهات فردی بازیکنان دوتیم زیاد شده و بازی درمیانه میدان پی گیری می شود.
 
دقیقه 35 : اشتباهی عجیب از علی رضا حقیقی می رفت که دروازه تیم ملی را به خاطر بیاندازند . او خروجی اشتباه می کند و توپ از دستش رها می شود داور خطا به نفع ایران اعلام کرده اما خطایی رخ نداده بود. 
 
ایران در لحظات پایانی دوموقعیت نصفه و نیمه به دست آورد و از دست داد .قطری ها خوب می دانند که ایران در این دقایق گل می خواهد و بازی را اداره می کنند. دقیقه 47 بازی .
 
پایان نیمه اول بازی ایران 0 - 0 قطر

 دقیقه 46: ایران در همین اول بازی یک کرنر به دست می آورد و توپ زده شده توسط پورعلی گنجی آرام آرام از کنار تیرک به اوت می رود. 
 
دقیقه 47 : قطر بازی را آرام می کند آنها باشکست حذف خواهند شد.
 
دقیقه 48 : علی المهدی از شجاعی دریبل می خورد و خطا می کند و کارت زرد می گیرد. 
 
دقیقه 50 : ضربه ایستگاهی خوب برای ایران
 
دقیقه 51 : نکونام بیرون می زند و برهان وقت تلف می کند. 
 
دقیقه 52 : گلللللللللللللللللللللللللللللل برای ایران 

برهان اشتباه کرد ، توپ روی دست دژاگه افتاد او به سردار آزمون پاس داد. سردار آزمون عالی علی المهدی را دریبل زد و ایران به گل اول رسید. برنامه کی روش به نتیجه رسید.

شهردار تهران: دو سوم مردم پایتخت ماهواره دارند

Posted: 15 Jan 2015 03:20 AM PST

جرس: نماینده تام‌الاختیار آیت‌الله‌ سیستانی در ایران گفت: ۲۰ سال قبل ویدیو ممنوع بود اما در حال حاضر از آن استفاده نمی‌شود که ‌آن زمان‌ها گذشته که بخواهیم با ممنوعیت و برچسب تحریم با مردم مقابله کنیم و باز هم می‌گویم باید برنامه‌ریزی داشته باشیم.

 

به گزارش ایلنا، آقای شهرستانی در دیدار با وزیر اقتصاد و معاونانش گفت: ما یک شبکه ماهواره‌ای فارسی‌زبان را برای کودکان راه‌اندازی کردیم که در روز نخست ۵۰ هزار پیامک برای ما ارسال شد که در‌‌ همان روز آقایان لاریجانی و قالیباف کنار ما بودند و من به آن‌ها گفتم این ۵۰ هزار پیامک دو نکته را به ما می‌رساند. اولین نکته برای ما بود که به ما فهماند که چه کار مثبتی انجام داده‌ایم و این ۵۰ هزار پیامک این پیام را به شما می‌رساند که تمامی این ۵۰ هزار در خانه‌هایشان ماهواره دارند که در بین آن‌ها افراد مذهبی هم یافت می‌شود که باید توجه داشت این ۵۰ هزار نفر وقت گذاشته‌اند و به ما پیام ارسال کرده‌اند.

 

آیت‌الله شهرستانی ادامه داد: من به آقای قالیباف گفتم اینطور که به نظر می‌رسد نصف مردم تهران در خانه‌هایشان ماهواره دارند که ایشان گفت دو سوم مردم تهران ماهواره دارند و من هم مجدد پاسخ دادم این به ما می‌رساند نباید به شکل کنونی با مردم مقابله کنیم و باید چاره اندیشی کرد.

 

نماینده سیستانی در ایران گفت: ۲۰ سال قبل ویدیو ممنوع بود اما در حال حاضر از آن استفاده نمی‌شود که ‌آن زمان‌ها گذشته که بخواهیم با ممنوعیت و برچسب تحریم با مردم مقابله کنیم و باز هم می‌گویم باید برنامه‌ریزی داشته باشیم.

 

آیت‌الله شهرستانی خطاب به وزیر امور اقتصاد و دارایی گفت: به دکتر روحانی تبریگ می‌گوییم که افرادی مثل شما را برای وزارت انتخاب کرده‌اند و تعریف شما را زیاد شنیده‌ام.

 

او گفت: یکی از مسائل مهم کشور که باید به آن توجه کنیم تعویض پول‌های کهنه مردم است چون باعث می‌شود خرید کاغذ برای چاپ پول‌های جدید کمتر شود که این کار در عربستان سعودی بسیار خوب انجام می‌شود و ما می‌توانیم به راحتی با اینگونه مسائل مقابله و تصمیم‌گیری کنیم.

 

نماینده آیت‌الله سیستانی ادامه داد: تخصص‌ها وجود دارد اما مدیریت‌ها آنطور که باید و شاید نیست واین باعث ضرر می‌شود.

 

آیت‌الله شهرستانی در پایان گفت: سودهای بانکی که اکنون وجود دارد باید اصلاح شود و متاسفانه سیاست واحدی را در این دولت و دولت‌های گذشته برای اصلاح شدن این کار ندیدیم.

اتاق وزیر علوم، محل تردد اعضای جبهه پایداری است

Posted: 15 Jan 2015 12:42 AM PST

جرس: بر اساس آخرین گزارش ها، بعد از ورود فرهادی به وزارت علوم، اتاق آقای وزیر محل رفت و آمد نمایندگان مخالف دولت و نزدیک به جبهه پایداری شد؛ رفت و آمدهایی که کار خودش را کرد، ترکیب پنجمین کمیته بررسی بورسیه‌ها به کام جبهه پایداری و نمایندگان برکنار‌کننده فرجی‌دانا چیده شد. سید محمود نبویان، علی اصغر زارعی و عطاالله سلطانی‌صبور.

 

به گزارش خبرآنلاین به نقل از اعتماد، حالا دلیل نطق‌های موافق الیاس نادران و سید‌مهدی هاشمی در جلسه رای اعتماد فرهادی بیشتر مشخص می‌شود. تا پیش از این مخالفان در مواجهه با دولت بر سر پرونده بورسیه‌ها دو پیروزی به دست آورده‌اند؛ برکناری فرجی‌دانا و اجبار دولت. پیروزی را هم باید پیشاپیش برایشان قطعی دانست.

حجت‌الله درویش‌پور، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در همین رابطه به «اعتماد» می‌گوید: «با ترکیبی که وزارت علوم اعلام کرده است نباید منتظر نتیجه خاصی برای پرونده بورسیه‌ها باشیم. » او معتقد است که «حتی همان گزارش تهیه شده در زمان آقای نجفی هم با تعدیل بسیار به عنوان نتیجه نهایی اعلام می‌شود و مطمئن باشید با این شیوه هیچ‌کدام از افراد پر‌نفوذی که توانسته بودند بورسیه بگیرند دچار خطر نمی‌شوند. در حقیقت تلاش جدی وجود دارد که این پرونده با کمترین سر و صدای ممکن مختومه شود و وزیر علوم هم متاسفانه با تمام توان در همین سمت و مسیر حرکت می‌کند.»

ارزیابی درویش‌پور از وضعیت بررسی بورسیه‌های غیرقانونی و سرنوشت آن پرونده شواهدی هم در خود وزارت علوم دارد؛ مهم‌ترین آن استعفای احمد غلامی مدیرکل بورس و اعزام دانشجویان سازمان امور دانشجویان این وزارتخانه. کسی که رفتنش از این سازمان، آن هم تنها چند ساعت بعد از اعلام اسامی نمایندگان عضو و نزدیک به جبهه پایداری به عنوان اعضای کمیته بررسی بورسیه‌ها می‌تواند از تبعات همین سیاست‌های وزارت علوم باشد.

حامد قادرمرزی، از اعضای هیات رییسه فراکسیون دانشگاهیان در همین باره به «اعتماد» می‌گوید: «آقای فرهادی اصلا نتوانسته خود را با شعارهای دولت هماهنگ کند و ما امیدواریم که این خواست خود دولت نباشد که وزارت علوم در چنین وضعیتی به سر ببرد.»

فرهادی و راه گمشده فرجی‌دانا

بیش از هر کسی در مجلس این جواد هروی است که به وضعیت رسیدگی به پرونده سه هزار و ٧٧٢ بورسیه در دوران محمد فرهادی اعتراض دارد. او در گفت‌وگو با «اعتماد» می‌گوید: «من قبل از هر داوری و قضاوتی اعلام می‌کنم که اگر مسیر پیگیری و بررسی بورسیه‌ها به همین شکل جلو برود، به همراه برخی همکارانم قطعا بحث تحقیق و تفحص از وزارت علوم و حتی شورای عالی انقلاب فرهنگی را مطرح خواهیم کرد. به هر حال در این قضیه حق عده زیادی از نخبگان و دانشگاهیان کشور پایمال شده است و ما روی احقاق حقوق از دست رفته آنها اصرار جدی داریم. » وی ادامه می‌دهد: «به هر حال من خودم در نخستین کمیته‌یی که تشکیل شد، حضور داشتم و در جریان ریز پرونده‌ها بودم و می‌دانم که حتی گزارشی که در زمان سرپرستی آقای نجفی هم منتشر شد با اغماض فراوان به این مساله پرداخته بود. این پرونده اینقدر گسترده است و ابعاد تخلف در آن اینقدر آشکار هستند که واقعا هیچ جایی برای اغماض و عقب‌نشینی بیشتر وجود ندارد و نباید اجازه داد که در جریان فشارهای سیاسی کمرنگ و محو شود. این یک موضوع علمی و اداری است و نباید قربانی دیدگاه‌های سیاسی شود. »

این در شرایطی است که کمتر از یک ساعت بعد از برکناری رضا فرجی‌دانا توسط مجلس نهم، حسن روحانی در حکمی که برای انتصاب محمدعلی نجفی به عنوان سرپرست وزارت علوم صادر کرد بر ادامه راه فرجی‌دانا تاکید جدی داشت؛ راهی که بعدها هم بارها مورد تاکید رییس‌جمهوری قرار گرفت و جمله معروف او در مراسم آغاز سال تحصیلی یعنی «و ما ادراک ماالبورسیه» زمینه مناسبی برای حمله اصولگرایان تندرو به او شد. با این وجود معرفی محمد فرهادی به مجلس و استقبال نمایندگان مخالف دولت از این پیشنهاد، آغاز نخستین گمانه‌زنی‌ها درباره همسو شدن وزارت علوم با این طیف‌های سیاسی بود. اکنون فرهادی در حکم خود برای تشکیل کمیته بررسی بورسیه‌ها نمایندگانی را دعوت به همکاری کرده است که پیشتر خواستار شکایت دانشجویان بورسیه شده دولت احمدی‌نژاد از وزارت علوم روحانی شده بودند.

تحقیق و تفحص، به همین زودی‌ها

کمیته جدید وزارت علوم قرار است اعتراض دانشجویان بورسیه شده به گزارش تهیه شده در دوره سرپرستی نجفی را بررسی کند؛ گزارشی که اتفاقا اعضای کمیته سابق معتقدند بودند اصلی‌ترین شرط یعنی حضور در آزمون ورودی را نادیده گرفته است. در این شرایط وزارت علوم مسیری را فراهم کرده تا سرسخت‌ترین مدافعان بورسیه‌شدگان دولت سابق در مقام قضاوت این پرونده قرار بگیرند. جواد هروی اما در همین حال می‌گوید: «وزارت علوم تاکنون با من به عنوان رییس کمیته آموزش عالی مجلس و یکی از کسانی که از ابتدا در جریان این پرونده بود، کوچک‌ترین ارتباطی نگرفته و اصلا نظر ما را نخواسته‌اند. در مقابل رفت و آمدها محدود به گروهی شده که باید سر‌نخ جریان بورسیه‌ها را هم در میان آنها جست، در حالی که کوچک‌ترین تلاشی در این مدت نشده تا به کشف این سرنخ منجر شود. »

هروی حداکثر فرصت وزارت علوم برای تعیین و تکلیف بورسیه‌ها را تا پایان سال می‌داند و می‌گوید: «البته این زمان هم شاید زیاد باشد. چون همه‌چیز پرونده مشخص است و نیاز به این همه معطلی ندارد. این معطلی هم دلیل سیاسی دارد. » او می‌گوید اگر تا پایان سال نتیجه منطقی و قابل قبولی از این پرونده به دست نیاید و وزارت علوم بیش از این آن را معطل بگذارد، قطعا سال ٩۴ را با کلید زدن طرح تحقیق و تفحص از وزارت علوم و حتی شورای عالی انقلاب فرهنگی آغاز خواهد کرد. این اما در شرایطی است که روز چهارشنبه برخی نمایندگان موافق این تحقیق و تفحص از هروی درخواست داشتند که آن را حتی برای دو هفته دیگر آماده و تقدیم هیات رییسه کند.

مجمع مدرسین و محققین خواستار اقدام شجاعانه مسئولان نظام برای رفع حصر شد

Posted: 15 Jan 2015 12:14 AM PST

جرس: در ادامه واکنش های به وقایع اخیر مجلس، مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم با صدور بیانیه ای به برخوردهای خلاف قانون با علی مطهری معترض  و خواستار اقدام شجاعانه مسئولین جمهوری اسلامی برای رفع حصر غیرقانونی رهبران جنبش سبز شد.

 

به گزارش تارنمای مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم، در بیانیه این تشکل اصلاح طلب خاطرنشان شده: ملت ایران، نمایندگان را به مجلس فرستاده است تا از منافع ملی دفاع کنند، جلوی بی قانونی ها را بگیرند و از حقوق مردم دفاع کنند؛ نه این که قانون بشکنند و حریم زیبای ادب بدرند؛ به جای دعوت حکیمانه، پرخاش گستاخانه کنند و به جای دعوت به هدایت، فریاد مرگ برآورند.

 

متن بیانیه مذکور به شرح زیر است:

 

بسمه تعالی
ادْعُ‏ إِلى‏ سَبيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجادِلْهُمْ بِالَّتي‏ هِيَ أَحْسَن... (سوره نحل:125).


بعضی از نمایندگان مجلس در خلال سخنان صادقانه، مسئولانه و دلسوزانه جناب آقای دکتر علی مطهری در نطق پیش از دستور (در 21 دی)، واکنشی نشان دادند که در شأن مجلس شورای اسلامی نبود. عکس العمل اینان با استقلال و آزادی نماینده مجلس که برای حفظ حقوق همه ملت درچارچوب قانون اساسی و پایبندی به اصول اخلاقی (که هر نماینده ای برای آن سوگند یاد کرده است) منافات داشت. آقای دکتر مطهری که (در جهت منافع ملی و حفظ و اعتلای نظام جمهوری اسلامی)، شجاعانه مواضع سیاسی خود را، در مصاحبه ها و مکاتبه هایی که با مقام های مسئول دارد، بیان می کند، شایسته تقدیر و تحسین است. طبیعی است مواضع ایشان برای برخی قابل نقد و مناقشه باشد و هر نماینده ای آزاد است مواضع نماینده دیگر را نقد کند. اما عدم تحمل نطق هفت دقیقه ای نماینده محترم تهران، برخورد فیزیکی با ایشان و اعلام تنفس مجلس (به جای آرام کردن نمایندگان متخلف)، نه تنها استقلال و آزادی نمایندگی را در این مورد از بین برد، بلکه اصول اخلاقی را در مجلس زیر پا گذاشت. چرا یک نماینده مجلس نباید بتواند اعتقادش را در مورد حصر غیر قانونی حضرات آقایان مهدی کروبی، میرحسین موسوی و خانم رهنورد بیان کند و مخالفت آن را با قانون اساسی اعلام دارد؟ بدون شک، اگر نماینده ای در مجلس در برابر بی قانونی نایستد و عقیده خود را اظهار نکند در انجام وظیفه نمایندگی اش کوتاهی کرده است و باید به ملت پاسخ گو باشد. ملت، نمایندگان را به مجلس فرستاده است تا از منافع ملی دفاع کنند، جلوی بی قانونی ها را بگیرند و از حقوق مردم دفاع کنند؛ نه این که قانون بشکنند و حریم زیبای ادب بدرند؛ به جای دعوت حکیمانه، پرخاش گستاخانه کنند و به جای دعوت به هدایت، فریاد مرگ برآورند. مگر حضرت امام (ره) نفرمود و در قانون نیامده است کسی که در مجلس مورد بدگویی دیگران قرار می گیرد باید از همان تریبون فرصت دفاع داشته باشد؟ سخن امثال دکتر مطهری این است که اگر کسانی متهم به تخلف اند چرا قبل از محاکمه عادلانه در دادگاه، سال¬هاست سخت مجازات می شوند؟ آیا نمایندگان محترم مجلس نمی دانند که طبق قانون اساسی تنها نهاد قانونی برای إعمال مجازات، قوه قضائیه است؟ آیا نمی دانند با این قانون شکنی بهانه به دست دشمنان می دهند و نظام جمهوری اسلامی را ضد حقوق بشر و مردمسالاری معرفی می کنند.


امروز دولت و ملت ایران با بحران های بزرگی روبروست. امروزه، از یک طرف مسله حل نشده هسته ای و بقای تحریم ها و فشار آن بر زندگی مردم؛ و از طرف دیگر سقوط بهای نفت و نیز انبوه مشکلاتی که از دولت قبل به جا مانده، نظام را با خطرهایی مواجه ساخته است. با وجود این، چرا عده ای نماینده افراطی، در واکنش به یک نطق پیش از دستور، با حرکات ناشایست خود چهره مجلس و اصل نظام را لکه دار می کنند؟ آیا اینان می خواهند حرّیت نماینده را بشکنند تا مردم هم جرأت اظهار نظر نداشته باشند؟ آیا اینان می خواهند عده ای را تحریک کنند و بحران بیافرینند؟


مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم از فرزند صالح شهید بزرگوار آیت الله مطهری تقدیر می کند و ایشان و هر نماینده ای را که تخلف های قانونی مقام های کشوری را شجاعانه تذکر می دهد و جایگاه مجلس را در استقلال، آزادی بیان و حفظ حقوق ملت پاس می دارد تحسین می کند. علاوه بر این، نوع برخورد با این نماینده محترم را محکوم می کند و امید دارد چنین حرکات ضد اخلاقی در مجلس تکرار نشود.


انتظار می رود مسئولین بالای نظام جمهوری اسلامی با همدلی و وحدت نظر برای رفع حصرغیرقانونی اقدامی شجاعانه که صلاح ملک و ملت در آن است، انجام دهند و مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم معتقد است پس از رفع حصر از طرف محصورین هرگز اقدامی که خلاف منافع اسلام ، مردم و نظام باشد، انجام نخواهد شد.


مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم 23/ 10/ 139

یک تشکل دانشجویی خواستار خواستار برخورد قانونی و تجدید نظر در صلاحیت نمایندگان هتاک به مطهری شد

Posted: 15 Jan 2015 12:14 AM PST

جرس: یک تشکل دانشجویی در دانشگاه شیراز طی بیانیه ای در واکنش به اتفاقات اخیر مجلس شورای اسلامی، با حمایت از علی مطهری، اعلام کرد که «خواستار برخورد قانونی و تجدید نظر در صلاحیت افرادی است که موجب هتک حرمت اشخاص و تنزیل شأن مجلس شورای اسلامی شدند».

 

به گزارش انصاف نیوز، متن کامل بیانیه انجمن فرهنگ و سیاست دانشجویان دانشگاه شیراز به شرح زیر است:

 

﴿الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِکَ الَّذِینَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُوْلَئِکَ هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ﴾

آن کسانی که به همه ی سخنان گوش فرا می دهند و از نیکو ترین آنها پیروی می کنند، کسانی اند که خدا هدایتشان کرده و اینان همان خردمندانند .(الزمر:۱۸)

“اینجانب حصر آقایان موسوی، کروبی و خانم رهنورد را پس از آشوب های خیابانی بدون حکم قضائی همچنان خلاف اصول متعدد قانون اساسی و ادامه آن را به زیان انقلاب اسلامی می دانم و معتقدم در این زمینه شورای عالی امنیت ملی به ریاست رئیس جمهور محترم و قوه قضاییه کوتاهی کرده اند. همه می دانند که هیچ تعلق خاطری به آقایان کروبی و موسوی ندارم و در انتخابات هشتاد و هشت نیز به آقای رضایی رای دادم. هدف اینجانب دفاع از یک موضوع بزرگ تر در نظام اسلامی است.”

(بخشی از نطق ناتمام علی مطهری در مجلس شورای اسلامی)

مجلس شورای اسلامی در روز یکشنبه، شاهد اتفاقی نامبارک در برخورد با نطق نماینده مردم تهران و ناتمام گذاشتن سخنان علی مطهری بود. ممانعت از ادامه گفتار این نماینده شجاع که از تریبون مجلس، بارها و بارها صلای حق طلبی و قانون گرایی را بیش از سایر نمایندگان به گوش مردم رسانده، حقیقتا موجب تاسف است و مرور این امر، ذهن ما را بیش از هر زمان دیگر نیازمند رجوع مجدد و بازخوانی اقوال بزرگان و پیشگامان انقلاب اسلامی می کند. آنگاه که استاد شهید مرتضی مطهری، به عنوان یکی از شخصیت های موثر و برجسته در انقلاب و شکل گیری حکومت جمهوری اسلامی درباره آزادی بیان و اندیشه فرمودند:

“من اعلام می کنم که در رژیم جمهوری اسلامی هیچ محدودیتی برای افکار وجود ندارد و از به اصطلاح کانالیزه کردن اندیشه ها، خبر و اثری نخواهد بود. همه بایدآزاد باشند که حاصل اندیشه ها و تفکرات اصیلشان راعرضه کنند.” (مرتضی مطهری/پیرامون انقلاب اسلامی/ ص١١)

رفتار نمایندگان مجلس در نحوه ی برخورد با علی مطهری و جلوگیری از اتمام نطق ایشان به هیچ عنوان در شأن مجلس شورای اسلامی که نام نمایندگی از ملت ایران را با خود یدک می کشد نبوده و چه بهتر که نمایندگان محترم به احترام خانه ملت و صاحبان اصلی ان جایگاه مجلس شورای اسلامی را در نظر می گرفتند.

انجمن فرهنگ و سیاست دانشجویان دانشگاه شیراز که پاسداشت از آزادی عقیده و بیان را به عنوان یک حق جزو مرام نامه ی خود دانسته و این مهم را جزو آموزه های فراموش شده پیشوایان دینی و پیشگامان انقلاب می داند، ضمن محکوم کردن رفتار برخی نمایندگان مجلس در برخورد ناسنجیده و به دور از عقلانیت، با پایبندی و تاکید بر اصول متعدد قانون اساسی، از حق آزادی بیان این نماینده ی حق طلب به عنوان نماینده ی ملت و نیز به عنوان شهروند جمهوری اسلامی ایران دفاع می کند و خواستار برخورد قانونی و تجدید نظر در صلاحیت افرادی است که موجب هتک حرمت اشخاص و تنزیل شأن مجلس شورای اسلامی شدند.

ضمن دعوت نمایندگان به برخوردی آرام، متین و منطقی در مواجهه با سخنانی که با برداشت آنان از مسائل کشور ناسازگار می نماید از آنان می خواهیم آستانه تحمل خود را در برابر قول مخالف بالا برده و با مجادله احسن و ضمن رعایت قانون، ادب و اخلاق به بیان نظرات خود بپردازند و از رفتار های افراط گرایانه همراه با خشونت و بی اخلاقی بپرهیزند و خود را بیش از این در نظرگاه افکار عمومی ناهمسو و تمامیت خواه جلوه ندهند.

اعتقاد ما بر این است که نباید به بهانه هایی چون آرامش کشور، مصالح نظام و نظایر آن، آزادی افراد و گروه ها را محدود کرد. به اعتقاد ما راه مقابله با اندیشه های مخالف قطعاً خشونت و بستن دهان منتقدان نبوده، بلکه راه آن مواجهه ی روشن و منطقی و پرهیز از اقدام های غیر عقلانی و جوششی است. نمایندگانی که امروزه بانگ مدعای انقلابی بودنشان گوش را کر می کند، بدانند که به هیچ روی در انقلابی گری و خلوص نیت و خیرخواهی با امثال شهید مطهری و دیگر بزرگان انقلاب قابل مقایسه نیستند که زندگیشان را در راه انقلاب و آرمان هایش وقف کرده بودند و این طور هشدار می دانند که:

“من به جوانان و طرفداران اسلام هشدار می دهم که خیال نکنند راه حفظ معتقدات اسلامی، جلوگیری از ابراز عقیده دیگران است. از اسلام فقط با یک نیرو می شود پاسداری کرد و آن، علم است و آزادی دادن به افکار مخالف و مواجهه روشن و صریح با آنها”.

(مرتضی مطهری/ پیرامون انقلاب اسلامی/ ص١٩)

در پایان ضمن تقدیر از مواضع شجاعانه و حق طلبانه دکتر علی مطهری، حمایت خود را از پیگیری های ایشان جهت رفع حصر آقایان موسوی، کروبی و خانم رهنورد اعلام می کنیم.

فرمانده ناجا: در قضیه اسیدپاشی اصفهان هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم

Posted: 14 Jan 2015 11:37 PM PST

گزارشی تکان دهنده از قربانیان اسیدپاشی
جرس: فرمانده نیروی انتظامی در مورد قضیه اسیدپاشی اصفهان و نتایج بررسی و رسیدگی به این پرونده گفت: در این موضوع هنوز به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم اما تحقیقات ادامه دارد. همزمان آخرین گزارش ها از وضعیت نگران کنندۀ قربانیان اسیدپاشی های اخیر حکایت دارد.

 

به گزارش فارس، سردار اسماعیل احمدی‌مقدم فرمانده نیروی انتظامی در حاشیه همایش معاونین عملیات فرماندهی انتظامی استان‌های سراسر کشور در حضور خبرنگاران در مورد آخرین وضعیت پرونده اسیدپاشی اصفهان گفت: در مورد اسیدپاشی اصفهان هنوز به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم.

 فرمانده نیروی انتظامی در پاسخ به سؤالی در مورد پلاک نظامی خودروها تصریح کرد: ما طرح‌هایمان را به ستاد کل نیروهای مسلح داده‌ایم، کلیات را تصویب کرده‌اند و ستاد کل و راهنمایی و رانندگی در حال هماهنگی هستند و قرار شد پلاک خودروهای نظامی براساس علائم سازمانی خاص هر نهادی در قالب پلاک ملی ارائه شود.

 

امیدی نیست...

همزمان خانواده سهیلا جورکش، سومین قربانی اسیدپاشی اصفهان دیگر امیدی به دستگیری اسیدپاش ندارند. آنها به جز درمان سهیلا آنقدر درگیر هزینه‌های درمان او هستند که کمتر فرصت می‌کنند برای پیگیری پرونده اسیدپاش، به دادسرا و پلیس بروند. سهیلا از روزی که در باغ گل‌های اصفهان مورد اسیدپاشی قرار گرفت تا امروز، هنوز به خانه نرفته و تنها از بیمارستانی به بیمارستان دیگر منتقل شده است.

 

خانواده این قربانی در گفت‌و‌گو با تارنمای فرهیختگان آنلاین، از دغدغه‌های این خانواده در سه ماه گذشته گفتند و از بدقولی مسئولان؛ از اینکه دیگر سهیلا همان 10 درصدی که بینایی داشت هم از دست داده و بینایی هر دو چشم به صفر رسیده است، از رنج‌هایی به جز رنج بیماری و بیمارداری.

برادر سهیلا جورکش که این روزها برای بودن کنار خواهرش مدام در مسیر اصفهان - تهران است، به فرهیختگان آنلاین گفت: «وقتی این اتفاق افتاد رسانه‌ها دست از سر ما برنمی‌داشتند و با وجود درگیری‌های شدیدی که داشتیم لحظه‌ای تلفن‌های‌مان آزاد نمی‌شد.» او ادامه داد: «همه خبرنگارها تماس می‌گرفتند و برای دیدن سهیلا می‌آمدند، اما ناگهان همه آنها رفتند و دیگر هیچ خبری از هیچ رسانه‌ای نشد. دیگر کسی نبود که از دغدغه‌های مالی و غیرمالی و مشکلاتی که داریم بگوییم و الان سه ماه است دیگر هیچ خبرنگاری حالی از سهیلا نمی‌پرسد.»

وی در مورد مسئولان نیز گفت: «به جز خبرنگاران، مسئولان نیز همین رفتار را داشتند. روزهای اول رئیس‌جمهور می‌آمد و وزیر بهداشت می‌رفت. مشاور رئیس‌جمهور می‌آمد و معاون وزیر می‌رفت. آن وعده می‌داد و دیگری تایید می‌کرد. حالا نه خبری از آن آدم‌هاست، نه خبری از وعده‌هایشان.»

سهیلا دیگر نمی‌بیند
برادر سهیلا در مورد وضعیت این روزهای خواهرش گفت: «از روزی که این اتفاق افتاده تا الان هنوز سهیلا به خانه نرفته و تا یک سال دیگر هم نمی‌تواند برود.» او ادامه داد: «سهیلا در بیمارستان فارابی یک اتاق مخصوص دارد و در آنجا تحت مراقبت و درمان است و ما نیز به صورت شیفتی در کنارش می‌مانیم.» وی افزود: «در بیمارستان چمران به ما درباره پوست صورت سهیلا گفتند باید یک سال صبر کنیم تا ترمیم‌های طبیعی بدن صورت بگیرد سپس عمل جراحی روی صورت انجام شود. از طرف دیگر بعضی پزشکان معتقدند همین الان نیز می‌تواند عمل جراحی صورت بگیرد و ترمیم طبیعی بدن ربطی به این موضوع ندارد. ما واقعا نمی‌دانیم چه کاری درست‌تر است و فعلا که او در بیمارستان فارابی (بیمارستان تخصصی چشم) بستری است.»
جورکش درباره وضعیت بینایی سهیلا گفت: «هر دو چشم فعلا بینایی ندارند و سهیلا اصلا نمی‌تواند ببیند. در مورد چشم چپش پزشکان معتقدند یک سال دیگر می‌توانند عملی انجام بدهند که تا حدودی بینایی‌اش را به دست بیاورد، اما در مورد چشم راست فعلا که برای دید کم هم امیدی نیست. می‌گویند شاید علم پیشرفت کند و بتوان برای چشم راستش کاری انجام داد.»

رنج‌هایی به جز رنج بیماری
برادر این قربانی در مورد هزینه‌های درمانی سهیلا گفت: «دو ماه پیش به ما گفتند باید لباس مخصوص برای سهیلا تهیه کنیم که با پوشیدن این لباس دیگر گوشت اضافه نمی‌آورد. قرار شد وقتی لباس آماده شد هزینه آن را که چهار میلیون تومان است پرداخت کنیم و لباس را تحویل بگیریم. وقتی لباس آماده شد و برای گرفتن چک آن به بیمارستان مربوطه مراجعه کردیم به ما گفتند باید تجهیزات پزشکی اول لباس را تحویل بدهد تا ما چک را بدهیم، اما وقتی به تجهیزات پزشکی مراجعه ‌کردیم گفتند تا چک را نگیریم نمی‌توانیم لباس را تحویل بدهیم. این پروسه آنقدر طول کشید تا سهیلا گوشت اضافه خیلی زیادی آورد و دیگر لباس مخصوصی که چند روز پیش تحویل گرفتیم اندازه‌اش نشد.»

وی ادامه داد: «این جزء اولین موضوعات مالی است که ما انتظار داریم برای آنها کمک بیشتری شود و ما به‌جز رنج از دست دادن سلامت و زیبایی سهیلا رنج‌هایی از این دست نداشته باشیم، همان‌طور که همه مسئولان نیز از ابتدا به ما همین قول را داده بودند.» وی درباره روحیه سهیلا گفت: «سهیلا خیلی از این وضعیت خسته شده و این خستگی و روی تخت بودن طاقتش را کم کرده است.»

از مسئولان می‌خواهم سهیلا را دختر خود بدانند
برادر سهیلا با اشاره به اینکه ما از مردم همین مملکت هستیم، ادامه داد: «ما از کشور دیگری نیامده‌ایم که آنقدر برای کمک‌رسانی به کسی که در همین مملکت آسیب دیده تعلل می‌کنند. سهیلا هم مانند دخترهای دیگر این جامعه رفت و آمد می‌کرد و در سلامت بود. در همین جامعه آسیب دید و در همین جامعه بی‌گناه بر صورتش اسید پاشیدند.»

وی افزود: «حالا انصاف است به‌خاطر دردی که خودش هیچ تقصیری نداشته رنج‌های دیگری را هم تحمل کند؟ رنج‌هایی مربوط به موضوعات اداری و مالی و رنج‌هایی جدا از رنج‌های از دست رفتن سلامتی و زیبایی؟» وی ادامه داد: «ما انتظار حمایت بیشتری از مسئولان داریم و می‌خواهیم سهیلا را هم مثل دختر خودشان بدانند و فکر کنند این اتفاق برای دختران خودشان افتاده است. حالا قرعه به نام سهیلا افتاده و او قربانی شده است.»

وی با بیان اینکه به مردم حق می‌دهد سهیلا را فراموش کرده باشند، ادامه داد: «در گذشته وقتی صفحه حوادث روزنامه‌ها را می‌خواندم بعد از دو ساعت ناراحتی کردن برای قربانی‌ها، زندگی ادامه داشت و همه‌چیز فراموش می‌شد.»

وی افزود: «از وقتی که سهیلا دچار این مصیبت شد نیز به مردم حق می‌دهم عمر نگرانی‌شان برای سهیلا به اندازه وجود روزنامه‌ها روی دکه‌ها باشد اما انتظارمان از روزنامه‌نگاران و مسئولان انتظار دیگری است. انتظار نداریم فراموش‌مان کنند.»

هر روز به سهیلا فکر می‌کنم
اولین قربانی اسیدپاشی‌های اصفهان نیز در گفت‌وگو با فرهیختگان از وضعیت خود گفت: او که نمی‌خواهد نامش بیان شود، با اشاره به اینکه وضعیت صورتش رو به بهبود است، ادامه داد: «از همان ابتدا که گفتند اگر در بیمارستان بستری شوم صورتم و پوست‌های اضافه را می‌تراشند به بیمارستان نرفتم و درمان گیاهی را شروع کردم.» او ادامه داد: «از این درمان راضی بودم و صورتم وضعیتش خیلی از سه ماه پیش بهتر شده است.»

وی افزود: «البته دستم گوشت اضافه‌های زیادی آورده و مهم‌ترین دغدغه‌ام وضعیت دستم است.» او با اشاره به اینکه پزشکان به دستش کورتون تزریق کرده‌اند، گفت: «با کورتون‌هایی که تزریق شده می‌گویند حدود یک سال دیگر وضعیت دستم بهتر خواهد شد و گوشت‌های اضافه از بین می‌روند.» وی با اشاره به اینکه روزی نیست که به سهیلا فکر نکند، گفت: «خیلی نگران سهیلا هستم و اینکه دیگر نمی‌تواند ببیند آزارم می‌دهد.»

وی درمورد پیگیری پرونده نیز گفت: «هنوز در حال پیگیری هستند و آگاهی برای شناسایی عکس‌ها ما را دعوت می‌کند.» دومین فردی که در اسیدپاشی‌های اصفهان مورد حمله قرار گرفته بود نیز در مورد وضعیت دست خود اظهار نگرانی کرد و گفت: «دست‌هایم تا زیر بغلم وضعیت بسیار بدی دارد و گوشت‌های اضافی بسیار زیادی دارد.»

او همچنین گفت: «دستانم درد دارد و هنوز سوزش‌های شدید اذیتم می‌کند.» وی درمورد وضعیت بینایی خود، گفت: «در دید چشم چپ مشکلی ندارم، اما برای به‌دست آوردن بینایی کامل چشم راست هنوز باید عمل‌های جراحی‌ام را ادامه بدهم.» در نیمه مهرماه امسال اسیدپاشی روی چند دختر در اصفهان در حالی به تیتر یک اخبار ایران و برخی رسانه‌های دنیا تبدیل شد که هنوز متهم این پرونده دستگیر نشده است. این پرونده که به گفته سردار احمدی‌مقدم، فرمانده ناجا، یک متهم دارد هنوز توسط پلیس و نیروهای امنیتی و اطلاعات اصفهان در حال پیگیری است.

ابتکار فعالان شبکه های اجتماعی در راه اندازی سایت حمایت از علی مطهری

Posted: 14 Jan 2015 11:18 PM PST

جرس: جمعی از خانواده شهدا و ایثارگران طی نامه‌ای به علی مطهری، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، ضمن حمایت از مواضع این نماینده مجلس تاکید کردند: ما به عنوان جمعی از خانواده‌های شهدا و ایثارگران حمایت خود را از هر حرکتی که در راستای احقاق حقوق مردم باشد اعلام می‌کنیم. همزمان و در ادامه واکنش های مردمی به برخوردهای صورت گرفته با علی مطهری در مجلس، گروهی از فعالان شبکه‌های اجتماعی با امضای نامه‌ای، از این نماینده شجاع به دلیل طرح و پیگیری حقوق رهبران جنبش سبز و مقابله با قانون‌شکنان حمایت کردند.

 

به گزارش آفتاب، جمعی از خانواده شهدا و ایثارگران طی نامه‌ای به علی مطهری، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، ضمن حمایت از مواضع این نماینده مجلس تاکید کردند: ما به عنوان جمعی از خانواده‌های شهدا و ایثارگران حمایت خود را از هر حرکتی که در راستای احقاق حقوق مردم باشد اعلام می‌کنیم.

در این بیانیه خطاب به علی مطهری آمده است: در سالهای اخیر … بسیاری از دلسوزان مردم و نظام ناخواسته مجبور به سکوت شدند. اما در همین سالها بارها و بارها ندای حق‌طلبانه شما را شنیده‌ایم. اطمینان داشته باشید شما را در این مسیری که در آن گام نهاده‌اید تنها نمی‌گذاریم. هرچند شجاعت ذاتی شما باعث شد نه تنها عرصه را خالی نکنید بلکه سخنان و مواضع شما به لباس نمایندگی مجلس حرمت و ارزش بیشتری داد.

 

در ادامه این بیانیه نوشته شده است: آنچه در این سالها بر بزرگان و دلسوزان واقعی نظام جمهوری اسلامی ایران رفت باورنکردنی بود اما شما عیار انقلابی خود را نمایان کردید. اگر بخواهیم منصفانه بگوییم انتظاری هم جز این از فرزند شهید والامقام مرحوم مرتضی مطهری نمی‌رفت. در روزگاری که هیچ نگاه منتقدانه‌ای تحمل نمی‌شود، بر راه آزادیخواهانه و حق‌طلبانه مردم ایران استوار ماندید. ما به عنوان جمعی از خانواده‌های شهدا و ایثارگران حمایت خود را از هر حرکتی که در راستای احقاق حقوق مردم باشد اعلام می‌کنیم و در این بین از مواضع شرافتمندانه شما به عنوان نماینده‌ای از جنس مردم حمایت کرده و امیدواریم دیگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم قدم در راه شما بگذارند.

 

ابتکار فعالان شبکه های اجتماعی

همزمان گروهی از فعالان شبکه‌های اجتماعی با امضای نامه‌ای، از این نماینده شجاع به دلیل طرح و پیگیری حقوق رهبران جنبش سبز و مقابله با قانون‌شکنان حمایت کردند.  سایت اینترنتی مذکور که با امضای «جمعی از ایرانیان» شروع به فعالیت کرده، به این دلیل روز بیست و یکم دی ماه را بعنوان اسم خود انتخاب نموده که در آن روز علی مطهری مطالبی را شجاعانه از تریبون مجلس طرح کرد و هتاکانه مورد حمله چندین نماینده افراطی قرار گرفت.

 

آدرس سایت و نامه ی حمایت از علی مطهری که در حال جمع آوری امضا از شهروندان است، به شرح زیر می باشد:

www.21dey.com

 

متن نامه بدین شرح است:

مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَى نَحْبَهُ وَ مِنْهُم مَّن یَنتَظِرُ وَ مَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا
مردانی از مومنان هستند که بر پیمان خود با خدا صادقانه ماندند، برخی تا آخر راه رفتند و برخی در انتظارند، ولی در عهد و پیمان خود تردید ندارند.

جناب آقای علی مطهری
شما در راه دفاع از حقوق محصوران و مقابله با قانون‌شکنان نماینده‌ی ما و صدای حق‌طلبی و عدالت‌خواهی ایرانیان هستید. در این مسیر استوار بمانید که خدا با حق‌طلبان است.

با امید،
جمعی از ایرانیان

 

حکم معاون اول احمدی‌نژاد در دیوان عالی کشور تایید شد

Posted: 14 Jan 2015 11:16 PM PST

جرس: سرپرست دادگاه‌های کیفری استان تهران گفت: بخش‌هایی از حکم پرونده «محمدرضا رحیمی»، معاون اول محمود احمدی نژاد و مدیر ارشد دولت دهم از سوی دیوان عالی کشور تایید شده است.

 

محسن افتخاری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب، اظهار کرد: پرونده محمدرضا رحیمی هفته آینده از دیوان عالی کشور به دادگاه کیفری استان تهران اعاده می‌شود.

 

وی تصریح کرد: بخش‌هایی از حکم صادره از سوی دادگاه بدوی درباره این پرونده از سوی دیوان عالی کشور تایید شده است که البته نمی‌توانم جزییات آن را بیان کنم، اما اگر سخنگوی قوه قضاییه نشست خبری داشته باشد، در صورت صلاحدید آن را اعلام می‌کند.

 

به گزارش ایسنا، دادستانی تهران شنبه چهاردهم دی ماه سال ۱۳۹۲ با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که از محمدرضا رحیمی تحقیق به عمل آمده و او در حال حاضر با صدور قرار وثیقه‌ مناسب و تأمین آن، آزاد است.

 

محسنی‌اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه نیز در نشست خبری دوازدهم اسفندماه سال گذشته در پاسخ به سئوالی درباره صحت صدور قرار مجرمیت یکی از مسئولان دولت سابق در پرونده‌های بیمه و ارز و وجود 25 یا 29 عنوان اتهامی برای او، گفت: اصل موضوع صحیح است و قرار مجرمیت برای این فرد صادر شده است، اما از تعداد اتهامات مطلع نیستم و در صورت اطلاع هم نمی‌توانستم بیان کنم.

 

وی در نشست خبری روز دوشنبه - 10 شهریور ماه - سال جاری با اشاره به صدور رای پرونده محمدرضا رحیمی گفت که از بیان جزییات حکم تا زمانی که قطعی نشده، معذورم، ولی در حکم مربوط به این پرونده حبس و جزای نقدی وجود دارد.

 

پس از ابلاغ رای دادگاه، محمدرضا رحیمی در فرصت قانونی به رای صادره اعتراض کرد.

اگر نمایندگان مجلس نمایندگان مردم بودند «تغییر قانون کار» مطرح نمی‌شد

Posted: 14 Jan 2015 10:59 PM PST

رئیس کانون شوراهای اسلامی کار استان لرستان
جرس: رئیس کانون شوراهای اسلامی کار استان لرستان با اشاره به تکاپوی اخیر نمایندگان مجلس برای تغییر قانون کار تحت الحاقیه ماده ۱۶ لایحه «رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور» گفت: اگر نمایندگان مجلس نمایندهٔ واقعی مردم بودند باید شرایط خاص طبقهٔ کارگر را در شرایط رکود اقتصادی درک می‌کردند.

 

«منصور ساکی» به ایلنا گفت: برای جامعه کارگری قابل درک نست که چطور ممکن است آنان که رکن اصلی تولید هستند، مانع تولید شمرده شوند.

 

مسئول شوراهای اسلامی کار لرستان با اشاره به بیکاری گسترده کارگران در این استان‌ و سایر استان‌های محروم ادامه داد: در شرایطی که مواد حمایتی همین قانون کار که نمایندگان مانع تولید می‌داندش به درستی اجرا نمی‌شود در مناطقی چون لرستان و سایر استان‌های محروم کشور با درصد بالای بیکاری مواجه‌ایم و کارفرمایان به سادگی نیروی کار فعال کشور را به جمع بیکاران اضافه می‌کنند. در چنین شرایطی تغییر یکطرفه قانون کار و واگذاری اختیار مطلق اخراج کارگران به کارفرمایان تنها به افزایش این حجم بیکاری منجر خواهد شد.

 

ساکی تصریح کرد: مانع تولید سرمایه‌داری است که شرکت‌هایی که تولیدشان خوب است را به قصد بلوکه کردن سرمایه‌اش تصاحب می‌کند و چون دغدغهٔ تولید ندارد بعد از یکی دو سال بدون توجه به وضعیت کارگران شرکت را به حال خود‌‌‌ رها می‌کند و کارگر را هم برای دریافت مطالباتش سرگردان می‌کند. در واقع مانع اصلی تولید این سرمایه گذاران هستند که بدون داشتن تخصص و مدیریت لازم تنها به منافلع اقتصادی خود می‌اندیشند و با استفاده از بیت المال و اتکا به سرمایه دولتی مانع پیشرفت اقتصادی کشور می‌شوند.

 

رییس کانون شوراهای اسلامی کار استان لرستان، همچنین به محرومیت شهرستان دورود در برخورداری از امکانات رفاهی اشاره کرد و گفت: وضعیت بیمارستان‌های استان به گونه‌ای است که ما شرم‌مان می‌آید به این بیمارستان‌ها مراجعه کنیم. به دلیل عدم وجود امکانات درمانی مناسب گا‌ه کارگران مجبورند سختی سفر را به جان بخرند و با مراجعه به مرکز استان یا استان‌های دیگر پیگیر اقدامات درمانی خود باشند. این در شرایطی است که کارگران با پایه حقوق ۶۰۹ هزار تومان باید تمام این هزینه‌ها را به تنهایی متحمل شوند.