جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


روزنامه مردم امروز توقیف شد

Posted: 17 Jan 2015 09:59 AM PST

جرس: روزنامه مردم امروز که به تازگی انتشار خود را شروع کرده بود امروز توقیف شد.

به گزارش ایلنا، قوچانی اعلام کرد خبری که پیرامون توقیف این روزنامه منتشر شده؛ شایعه نیست.

روزنامه مردم امروز که به تازگی انتشار خود را شروع کرده بود امروز توقیف شد.

محمد قوچانی(سردبیر روزنامه مردم امروز) در گفتگو با خبرنگار ایلنا؛ درباره توقیف روزنامه مردم امروز گفت: خبری که پیرامون توقیف این روزنامه منتشر شده شایعه نیست.

وی هرگونه توضیحی در باره دلایل این توقیف را به زمان دیگری موکول کرد.

گفته می‌شود این روزنامه با دستور بازپرس شعبه ۲ دادسرای فرهنگ و رسانه توقیف شده است.

روزنامه مردم امروز به مدیر مسئولی احمد ستاری و سردبیری محمد قوچانی؛ انتشار خود را در دی ماه آغاز کرد و تاکنون ۱۹ شماره از این روزنامه منتشر شده است.
 

رسیدگی به پرونده‌های «اعتماد» و «انتخاب» در دادگاه مطبوعات

Posted: 17 Jan 2015 04:07 AM PST

 جرس: جلسه رسیدگی به پرونده‌های سایت‌های خبری «انتخاب» و «سلام‌ نو» و روزنامه «اعتماد» فردا (یکشنبه) در دادگاه کیفری استان تهران و با حضور هیات منصفه مطبوعات برگزار می‌شود.  

 

به گزارش ایسنا، در ادامه رسیدگی به پرونده‌های مطبوعاتی در دادگاه کیفری استان تهران، قاضی سیامک مدیرخراسانی ۲۸ دی ماه را برای رسیدگی به پرونده‌های سایت‌های انتخاب و سلام نو و روزنامه اعتماد تعیین کرده است.

 

پرونده روزنامه اعتماد به اتهام نشر مطالب خلاف واقع، پرونده سایت انتخاب به اتهام نشر اکاذیب به قصد تشویش اذعان عمومی، توهین به دستگاه قضایی و فعالیت تبلیغی علیه نظام و پرونده سایت سلام نو به اتهام توهین به مسئولان نظام و فعالیت تبلیغی علیه نظام تشکیل شده است. 

 

اعتراض و راهپیمایی در کشورهای مسلمان علیه شارلی ابدو

Posted: 17 Jan 2015 03:50 AM PST

 جرس: در نخستین جمعه پس از کشته شدن سعید و شریف کواشی، عاملان کشتار در دفتر نشریه طنز فرانسوی شارلی ابدو، گروه‌هایی از مسلمانان در جهان از اقدام این دو بردار تقدیر کردند و در ایران نیز خطیبان نماز جمعه، توهین‌کنندگان به مقدسات اسلام را شدیداً نکوهش کردند.  

 

شماری از مسلمانان ترکیه جمعه بیست و ششم دی در یکی از مساجد مهم استانبول گرد آمدند و برای آمرزش روح دو برادر فرانسوی الجزایری‌تبار نماز و فاتحه خواندند.

 

براساس گزارش رسانه‌های ترکیه، ده‌ها مرد در این مراسم حضور داشتند. افرادی که در صف نخست ایستاده بودند، پارچه‌نوشته بزرگی را در دست داشتند که در دست راست آن عکس برادران کواشی و در دست چپ عکس اسامه بن لادن، رهبر کشته شده القاعده، دیده می‌شد.

 

پارچه‌نوشته نمازخوانان مسجد فاتح استانبول، این افراد را گروه «برادران انصار» معرفی می‌کرد.

 

فاتحه‌خوانی برای برادران کواشی در ترکیه در حالی است که روزنامه جمهوریت این کشور در روزهای اخیر بخشی از کارتون‌های منتشره در تازه‌ترین شماره نشریه طنز شارلی ابدو را منتشر کرده و موجب واکنش خشمگینانه شماری از مسلمانان این کشور شده‌است.

 

همزمان، بخشی از فلسطینی‌ها نیز روز جمعه در بیت‌المقدس به یاد برادران کواشی و در تقدیر از عملکرد آنها نماز و فاتحه خواندند و این‌گونه اظهار نظر کردند که این دو نفر «توهین‌کنندگان به پیامبر اسلام را به سزای عمل ننگین خود رساندند.»

 

نمازگزاران فلسطینی بیت‌المقدس در پایان نماز نیز پرچم فرانسه را به آتش کشیدند. خبرگزاری فلسطینی «شهاب» که با حماس همسو است، ویدئوهای آتش زدن پرچم فرانسه را در وب‌سایت خود منتشر کرد.

 

روز جمعه نیز در الجزایر، درگیری‌های پلیس در پایتخت برای پراکنده کردن تظاهرکنندگانی که از اقدام نشریه شارلی ابدو، در تکرار انتشار کارتونی از پیامبر اسلام خشمگین بودند، به زخمی شدن شماری از نیروهای پلیس منجر شد.

 

به گزارش رادیوفردا، تظاهرکنندگان به عربی و فرانسه شعار می‌دادند «من محمد هستم»، «از دین خود دفاع می‌کنیم».

 

والدین سعید و شریف کواشی حدود چهل سال پیش از الجزایر به فرانسه مهاجرت کرده بودند.

 

در کشور نیجر، تظاهرات مسلمانان در پایان نماز جمعه در تقبیح کارتون‌های منتشرشده از پیامبر اسلام، به خشونت کشیده شد.

 

مسلمانان خشمگین نیجر به کلیساها و محل‌های کسب و کار هموطنان مسیحی خود حمله کردند.

 

پلیس در شهر زیندر در نیجر به سوی صدها مسلمانی که حلقه‌های لاستیک را نیز به آتش کشیده بودند، با هدف پراکنده کردن آنها، گاز اشک‌آور شلیک می‌کرد.

 

نیجر در شمار کشورهای مستعمره پیشین فرانسه در آفریقا بوده‌است.

 

در پاکستان، صدها هزار مسلمان در اسلام‌آباد، کراچی، پیشاور و سایر شهرهای این کشور علیه شارلی ابدو و «هتاکی به پیامبر» تظاهرات کردند.

 

در تظاهرات کراچی در برابر کنسولگری فرانسه، عکاس خبرگزاری فرانسه یکی از زخمی‌های «وخیم» این رخداد بود که به خشونت کشیده شد.

 

«شرم بر شارلی» و «من کواشی هستم اگر تو شارلی هستی» بخشی از شعارهایی بود که مسلمانان پاکستان بر سر دست گرفته بودند.

 

نمایندگان مجلس ملی پاکستان نیز پنجشنبه در اسلام‌آباد از پارلمان خارج شده و علیه شارلی ابدو شعار دادند.

 

برخی واکنش‌ها در ایران

 

در ایران، خطیبان نماز جمعه در بسیاری از شهرها، نشریه شارلی ابدو و آنچه را که آزادی بیان گستاخانه در غرب و توهین به مقدسات اسلام نامیدند، محکوم کردند.

 

محمدعلی موحدی کرمانی، خطیب نماز آدینه تهران، در مورد کشورهای غربی و نشریه شارلی ابدو گفت «بگذارید این جانیان چهره کریه خود را نشان بدهند و دشمنی خود را با اسلام آشکار کنند تا دنیای اسلام بیدار شود و دل به ناکسان نبندد».

 

موحدی کرمانی کشیدن کارتون پیامبر اسلام را «دریدگی» به «بهانه آزادی بیان» نامید و آن را قویاً محکوم کرد.

 

موحدی کرمانی در ادامه گفت: «الحمدالله آنانی که از تروریسم و داعش پشتیبانی می‌کردند و آنها را در آستین خود پروراندند، حالا اینها به جان خودشان افتاده‌اند».

 

در همین حال، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران که به فرانسه سفر کرده‌است، روز جمعه در جریان دیدار با همتای فرانسوی خود، لوران فابیوس، با خانواده‌های ۱۷ کشته فرانسوی در حملات روزهای گذشته بدست اسلامگرایان مسلح، ابراز «همدردی» کرد.

 

پیش از او اما، مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران با اشاره به انتشار کاریکاتور جدیدی از پیامبر اسلام در هفته‌نامه فرانسوی «شارلی ابدو» آن را «موهن» نامیده و این اقدام را محکوم کرد و گفت که «سوءاستفاده از آزادی بیان در غرب قابل پذیرش نیست.»

 

چهارنفر از کشته‌های فرانسه، چهار یهودی از مشتریان یک سوپرمارکت یهودی در پاریس بودند.

 

تقدیر گروه‌هایی از مسلمانان خاورمیانه و جهان از اقدام دو برادر الجزایری‌تبار فرانسوی بخاطر «انتقام‌گیری» از نشریه شارلی ابدو که در سال‌های گذشته نیز کارتون‌هایی را از پیامبر اسلام منتشر کرده بود، پنج روز پس از راهپیمایی بزرگ اتحاد در فرانسه صورت گرفته‌است.

 

سعید و شریف کواشی در جریان حمله ده روز پیش به دفتر شارلی ابدو و تعقیب و گریزی که دو روز طول کشید، دوازده تن را کشته و شماری دیگر را زخمی کردند. آنها خود دو روز پس از این حمله، در شمال شرق پاریس بدست تکاوران فرانسوی از پای در آمدند.

 

القاعده یمن در روزهای گذشته اعلام کرد که حمله به دفتر شارلی ابدو به‌دستور ایمن الظواهری رهبر القاعده صورت گرفته است.

 

«نقش نتانیاهو» و استعفای مجری مشهور سی‌ان‌ان

 

احمد داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه، نیز جمعه بیست و ششم دی در مصاحبه با رویترز، با متهم کردن بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، به «ارتکاب ترور»، گفت «فتنه‌انگیزی‌ها و کشتارهای اسرائیل مسلمانان جهان را تندروتر کرده‌است».

 

آقای اوغلو به رویترز گفت، صلح خاورمیانه و کندن ریشه گروه‌های تندرو، بدون تشکیل کشور مستقل فلسطین امکان‌پذیر نیست.

 

در این میان، در آمریکا، جیم کلنسی، مجری و برنامه‌ساز مشهور شبکه سی‌ان‌ان، روز جمعه در پی مطالبی که در حساب توئیترش در مورد طرفداران اسرائیل نوشته بود، کناره‌گیری خود را از این شبکه اعلام کرد.

 

جیم کلنسی در روزهای گذشته از اینکه حامیان اسرائیل رخدادهای فرانسه را به فرصتی برای قبولاندن نظرات خود در طرفداری از اسرائیل در توئیت‌ها مبدل کرده‌اند، انتقاد کرده بود.

 

بنظر می‌رسد که آقای کلنسی ناچار به استعفا شده باشد.

 

خانم هلن توماس، خبرنگار قدیمی و سالخورده کاخ سفید نیز چند سال پیش در پی اظهارنظری در مورد اسرائیل، خود را در موقعیتی یافت که ناچار به استعفا شد. 

 

پرستاران حضور در مراسم رسمی روز پرستار را تحریم می‌کنند

Posted: 17 Jan 2015 03:50 AM PST

 جرس: دبیرکل خانه پرستار می‌گوید جامعه پرستاری کشور امسال در هیچ یک از برنامه‌های رسمی روز پرستار شرکت نخواهد کرد.  

 

«محمد شریفی مقدم» عضو شورای عالی نظام پرستاری کشور با اعلام این خبر به ایلنا گفت: علی رغم گذشت بیش از یک ماه از تجمع گسترده پرستاران در شهرهای بزرگ کشور هنوز هیچ اقدام مثبتی از سوی دولت صورت نگرفته است.

 

دبیرکل خانه پرستار ضمن بیان این که «فرصت یک ماهه جامعه پرستاری برای پیگیری مطالبات به حقشان از طریق واحد ارتباطات مردمی ریاست جمهوری به پایان رسیده است»، گفت: در جریان تجمع قبلی پرستاران واحد ارتباط مردمی ریاست جمهوری معترض شده بود که چرا مطالبات‌تان را از طریق نامه نگاری و از راه حقوقی پیگیری نمی‌کنید و ما برای اینکه حقانیت مان را نشان دهیم یک ماه صبر کردیم تا واحد‌های ذیربط به وعده‌هایی که در ارتباط با پیگیری مطالبات داشتند عمل کنند اما با گذشت یک ماه نه تنها وعده‌های داده شده به انجام نرسید بلکه اقدامات اخیر وزارت بهداشت نشان می دهد به گونه ای دیگر قرار است حرفه ی پرستاری را با مشکلات جدی مواجه کنند.

 

وی به اجرای نظام «پرداخت مبتنی بر عملکرد» در سیستم درمانی کشور اشاره کرد و گفت: در حالیکه هنوز اصلی ترین خواسته‌های پرستاران محقق نشده، مسولین وزارت بهداشت طرح نظام پرداخت مبتنی بر عملکرد را در دستور کار قرار داده‌اند که شیوهٔ اجرای آن ظلم مضاعف به جامعه پرستاری کشور است و پرستاران را از وظیفهٔ اصلی شان که مراقبت از بیمار است باز می‌دارد.

 

دبیرکل خانه پرستار تاکید کرد: ما آمادگی داریم در مجامع کار‌شناسی و تخصصی ناکارآمدی اجرای این طرح را به بحث بگذاریم.

 

شریفی مقدم تصریح کرد: پیگیری‌های مکرر و مستمر ما در واحد ارتباطات مردمی ریاست جمهوری نشان داده که هیچگونه پیشرفتی در پیگیری مطالبات جامعه پرستاری صورت نگرفته است. انتظار ما این بود که تجمع پرستاران در مقابل نهاد ریاست جمهوری به صورت مستقیم توسط عالیترین مقام اجرایی کشور دیده شود و پیگیری‌های لازم در خصوص مطالبات به حق جامعه پرستاری از طریق این نهاد تصمیم گیر انجام شود تا بیش از این شاهد التهاب در فضای پرستاری نباشیم.

 

او ادامه داد: به نظر می‌رسد گزارش این تجمعات از طریق واحد ارتباطات مردمی، به سمع ریاست جمهوری نرسیده است. خواستهٔ جامعه پرستاری روشن است. ما خواستار برقراری عدالت همه جانبه در نظام سلامت هستیم و اصلیترین خواسته ما عدالت در پرداخت‌های میان پزشک و پرستار است.

 

سخنگوی کمیته پیگیری مطالبات جامعه پرستاری و دبیر کل خانه پرستار در پایان با ذکر این مطلب که جامعه پرستاری همچنان پیگیر مطالبات خود خواهد بود، از عدم مشارکت پرستاران در مراسم روز پرستار در اسفند ماه سال جاری خبر داد و گفت: به دلیل بی‌توجهی مسولین تصمیم گیر، کمیته پیگیری که در حال حاضر به صورت کشوری فعالیت می‌کند، تصمیم گرفت در گام اول در برنامه‌های متعددی که به مناسبت روز پرستار در ۵ اسفند برگزار می‌شود شرکت نکند.

 

گفتنی است، تجمع صنفی جامعه پرستاری ۲۳ آذر ماه ۹۳ در اعتراض به اختلاف فاحش در پرداخت‌ها بین پزشک و پرستار در واحدهای درمانی کشور و همچنین عدم اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری به صورت همزمان در بیش از ۵ استان کشور برگزار شد. پرستاران به اختلاف بیش از ۳۰۰ برابری دستمزد خود و پزشکان معترض‌اند. آن‌ها همچنین خواستار اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری هستند.

 

نگذارید و نگذاریم جهان و انسان تحت هیچ عنوانی در معرض هراس، نا امنی و مخاطره باقی بماند

Posted: 17 Jan 2015 03:34 AM PST

نامه سید محمد خاتمی به بان‌کی مون
 جرس: سيد محمد خاتمي در نامه اى به بان كى مون دبيركل سازمان ملل متحد ضمن محكوم كردن اقدامات خشونت بار و افراط گرايانه در سراسر جهان به هرنام و با هر مسلك و مرامى خواستار اقدام جدى سازمان ملل متحد و سازمان هاى بين المللى و خيرخواهان صلح طلب شد.

 

به گزارش روابط عمومی دفتر رییس جمهور اسبق کشورمان؛ متن كامل اين نامه در پى آمده است:

 

به نام خدا


عالی‌جناب آقای بان کی مون
دبیرکل محترم سازمان ملل متحد


با احترام و درود


من نیز چون شما و صدها میلیون نفر در سراسر جهان از جنایت تروریستی پاریس و رویدادهای مشابه ونگران کننده پیش و پس از آن که نمونه‌ای از آثار شوم و ضدانسانی تروریسم و افراط گرایی در شرق و غرب عالم است متأثرم و آن را به شدت محکوم می‌کنم؛ اما از سازمان ملل متحد، سازمان‌های بین‌المللی، دولت‌ها، نهادهای مدنی،‌ نخبگان و سرآمدان جهان انتظاری فراتر از محکوم کردن این حوادث می رود.


آقای بان کی مون


در جهان امروز، خشونت و ناامنی و افراط، جهنمی سوزان آفریده است که همه انسان ها، پیروان همه مذاهب، همه ملت ها و اقوام را در همه جای جان در کام خود می کشد، اما مسأله این است که آنچه احیاناً به نام مبارزه با ترور و خشونت انجام می‌گیرد نه تنها راهگشا نیست، بلکه متأسفانه گاه آتش این بلای سهمگین را افروخته تر می‌کند.
تروریسم و خشونت، نه جنگ دین و آزادی، نه منازعه شرق و غرب و نه مواجهه میان مذاهب و اقوام و ملل که خطری جدید و جدی است که ریشه های گوناگون دارد و باید این ریشه ها را خشکاند و جهان را از پرتگاه “افراطی گری” دور کرد.


آقای دبیرکل


در سپتامبر ۲۰۰۱ میلادی برج های دوقلوی نیویورک در اثر اقدامی تروریستی و تکان دهنده فروریخت و خطر “تروریسم” که پیش از آن هم وجود داشت، به چشم آمد و جمهوری اسلامی ایران در نخستین لحظات بروز حادثه، آن را محکوم کرد و پیشبرد “گفت و گوی تمدن ها” و طرح “ائتلاف برای صلح” را چاره کار دانست، اما در سویی دیگر پنداشته شد با ائتلاف برای “جنگ علیه تروریسم” که پنداشته می شد پرچم آن در دست جریان‌هایی چون القاعده است، می توان ریشه این پدیده شوم را کند؟ اما اگر این شیوه پاسخ می داد چرا امروز شاهد گسترش امواج تروریسم در سراسر جهان هستیم و امواجی که نمونه‌ای از آن در پاریس به چشم خورده هر روز ازشرقی‌ترین نقطه عالم تا غربی‌ترین نقطه آن، در عراق و سوریه، در فلسطین و لبنان، در افغانستان و پاکستان، در نیجریه و میانمار و در جای جای عالم خشونت و خون و ترور عرصه را برهمگان از شیعه و سنی و ایزدی و مسیحی و یهودی تا عالم دینی و روشنفکر و سیاستمدار و کودک و پیر و جوان تنگ کرده است!
امروز تنها در خاورمیانه و آسیا و آفریقا و آمریکای لاتین نیست که امنیت از میان رفته است، بلکه در قلب کشورهای اروپایی و آمریکا نیز هیچکس در امان نیست و بپذیریم که امنیت در جهان به هم پیوسته امروز یا در همه جا برقرار می شود یا هیچ کجا روی امنیت را نمی بیند.
اگر صدای گفت‌و‌گو، صلح و مدار را که در لحظه ای حساس از تاریخ در سازمان ملل طنین افکند و مورد استقبال همگان قرار گرفت، جدی گرفته می شد و با ریشه‌یابی امور در جستجوی راهکارهای عملی با ضمانت اجرایی بودیم و سازمان ملل متحد و نهادهای بین المللی می توانستند سیاستمداران را وادار به رعایت موازین و ملزومات برقراری صلح کند و نهادهای مدنی و اندیشمندان و عالمان عالم در این راه گام‌های بلندتری بر می داشتند، امروز شاهد چنین وضعیت تلخی نبودیم.
اگر دعوت به “ائتلاف برای صلح بر پایه عدالت” در سال 2001 و پس از تصویب پیشنهاد ”گفت‌وگوی تمدن‌ها” در هیاهوی جنگ و خون و انتقام و لشگرکشی پس از حادثه تروریستی یازده سپتامبر که خون‌بارتر از آن حادثه هولناک بود گم نمی شد و اگر نصایح خیرخواهان مبنای تصمیمات بین المللی قرار می گرفت آیا بازهم شاهد چنین روزهای تلخی بودیم؟


عالی‌جناب


آیا فکر کرده ایم، نه تنها برپایه تعالیم ادیان و موازین اخلاقی که به اعتبار رهیافت‌های علمی و حتی تجارب سیاسی، فقر، محرومیت، سرکوب، اشغال، آوارگی، استبداد و بدتر از همه تحقیر انسان که از سوی حکومت‌های فاسد و قدرت‌های توسعه طلب بر عالم و آدم تحمیل شده است در پدید آمدن این حوادث شوم چه نقشی دارد؟
اگر به جای مدارا و محبت، نفرت وخشونت و به جای دیگردوستی، دیگرستیزی حاکم شود و آن که قدرتمندتر است خشونت بیشتری را اعمال و از خشونت ورزانی‌ که آنان را هم‌سو با منافع خود می داند حمایت کند، آیا در دور باطل خشونت و سرکوب و تحقیر از یک‌سو و ترور و افراطی‌گری از سوی دیگر گرفتار نخواهیم شد؟
وقتی میلیونها انسان که سرزمینشان اشغال می شود و فریاد مظلومیت و ستم دیدگان و آوارگان در هلهله جنون‌آمیز اشغالگران سرکوب‌گر و آدم‌کش گم شود و بسیاری از قدرتمندان به جای تنبیه متجاوز، مظلوم و آواره را تحقیر کنند، هویت های مرگبار برساخته می شود و تروریسم بی وطن حتی از میان غربیان سربازگیری می کند. تروریسم، افراطی‌گری و به حاشیه‌راندگی نوع خوب و بد ندارد. نباید تبعیضهای وحشتناکی که حاصل اعمال ضابطه ها و معیارهای دوگانه است از نظر دور داشت.


آقای دبیرکل

موسی (ع) پیامبر عزت و مبارزه با فرعونیت است و مسیح (ع) پیامبر محبت و مهربانی و انسانیت و محمد مصطفی (ص) پیامبر رحمت و آزادگی. آیا پرسیده ایم که اشغال و جنایت و سرکوب به نام موسی و تحقیر انسانها و به راه اندازی جنگهای صلیبی جدید به نام عیسی و سربریدن بی‌گناهان و به بردگی کشاندن زنان و ترور و به خاک و خون کشاندن انسان‌ها به نام محمد که هم جنایت علیه بشریت است و هم اهانت بزرگ به این پیامبران عظیم الشأن؟

آقای بان کی مون


محبت ورزان و مدافعان آزادی و عدالت و حقوق بشر در همه جا و با هر آئین و مشرب و مسلک مخالفان با تبعیض و تحمیل و طرفداران برخورداری همگان از برکات زندگی و حق و حرمت در جهان کم نیستند، ولی صدایشان شنیده نمی شود! باید عملاً به فکر راهکارهایی بود، که این صداها بهتر به گوش برسد. امروز وقت آن است که نهادهای بین المللی با همه سرآمدان عالم، همه دولت ها و همه نهادهای مدنی به علل و عوامل گوناگون پدید آمدن این وضع ناگوار بیاندیشند و منصفانه و واقع بینانه در صدد مبارزه با آن برآیند.


عالی‌جناب


من می دانم که آنچه طی زمانی دراز شکل گرفته است و منجر به تبعیض و بی عدالتی و عقب ماندگی ملتها و استقرار نظامات ناعادلانه بین المللی و نهایتاً تولید خشونت و افراطی‌گری شده است نه با گفتار و اندرز از میان می رود و نه به سرعت و به یک‌باره. من می دانم که تعصب و جهالت و کژاندیشی در میان جریانهایی که عقب ماندگی و تحقیر شدگی خود را مبدل به نفرت کرده اند وخشونت و ترور را راه استیفای حقوق از دست رفته خود کرده اند و با کمال تأسف بر اندام رفتار زشت و غیر انسانی خود جامه تقدس می پوشانند و از این راه به انسان و ارزش‌های متعالی و مقدس خیانت می کنند، با نصیحت خیرخواهان و حتی بیانیه و تظاهرات و راهپیمایی به سادگی دست از جنایت بر نمی‌دارند و نیز می‌دانم که توسل به زور و خشونت برای نابود کردن این جریانها هم همانگونه که به تجربه نیز ثابت شده است، جز به عمیق‌تر شدن گرایش‌های انحرافی و بسط و گسترش این جریانهای منحط نمی انجامد و حتی گاه سبب مظلوم نشان دادن آنها و جذب و جلب بیشتر تحقیر شدگان به سوی آنان نیز خواهد شد.
من می‌دانم که امواج سهمگین اسلام هراسی که موجب برانگیختن خشم و نفرت بخش هایی از افکار عمومی علیه اسلام و مسلمانان و توجیه کننده هر گونه اهانتی به مقدسات ملت‌ها و اقوام از یک سو و مشروع نشان دادن اقدام‌های تجاوزکارانه علیه ملتهای مظلوم، به خصوص مسلمانان از سوی دیگر می شود و نیز غرب‌هراسی که حاصل عدم تفکیک میان جنبه‌های استعماری سیاست‌های غربی در خارج از مرزهای ملی کشورهای غربی با جنبه‌های تمدنی و فرهنگی مغرب زمین که لااقل دست‌آوردهای مثبتی برای خود غربیان داشته است می باشد به سادگی و با توصیه های اخلاقی و سیاسی از میان نخواهد رفت. اما نمی توان از تجارب و تلاش های عملی نیز غافل ماند. جلب توجه واقعی جهانیان و دست اندرکاران عالم اندیشه و عمل به دور از احساسات، مسؤولیتی جهانی و انسانی است. ریشه‌یابی وضعیت و واقعیت تلخی که به صورت خشونت و افراط گرایی، چه از سوی دولت‌ها و چه جریان‌های سیاسی و عقیدتی بروز کرده است و تروریسم تنها یکی از جلوه‌های وحشتناک و ملموس آن است، نخستین گام برای یافتن راه‌حلی است که اگر ارائه شود بدون تردید مورد اقبال افکار عمومی عالم و نیز همه خیرخواهان صلح‌طلب و انسان‌دوست قرار خواهد گرفت و اندک اندک موجب انزوای افراطیون و خشونت گرایان و ان‌شاءالله محو آن از صحنه بین المللی خواهد شد.
من به سهم اندک خود پیشنهاد می کنم سازمان ملل متحد با شجاعت در این راه گام بردارد و عالمان و اندیشمندان، روشنفکران، سیاستمداران، دولت ها و نهادهای مدنی را برای اقدامی عاجل با هدف تحقق آشتی تاریخی که از اهداف مهم گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها است در این سو فراخواند. بنیاد گفت‌وگوی تمدن‌ها نیز آمادگی آن را دارد با بازخوانی تجربه خویش و با مشارکت اندیشمندان خیرخواه و صلح طلب جهان در حد توان خود به بلندتر شدن صدای گفت و گو و صلح و نزدیک‌تر شدن به جهان عاری از خشونت و افراط کمک کند.


آقای دبیرکل
نگذارید و نگذاریم جهان و انسان تحت هیچ عنوانی در معرض هراس، نا امنی و مخاطره باقی بماند. باید از کیان دین،‌ آزادی،‌ عدالت، اخلاق و گفت و گو و صلح به جد دفاع کرد.

سید محمد خاتمی
مؤسس و رئیس

بنیاد بین المللی گفتگوی فرهنگها و تمدنها
 

زوج روزنامه‌نگار ایرانی برنده جایزه انجمن قلم و آکسفام نویب شدند

Posted: 17 Jan 2015 12:36 AM PST

 جرس: بهمن احمدی امویی و ژیلا بنی‌یعقوب، زوج روزنامه‌نگار ایرانی، برنده جایزه سال ۲۰۱۵ انجمن جهانی «قلم» و بنیاد غیردولتی «آکسفام نوویب» شدند.  

 

این جایزه امسال به دو نویسنده و روزنامه‌نگار دیگر از کشورهای لیبی و سودان نیز تعلق گرفته است.

 

«رزان نعیم المغربی»، نویسنده لیبیایی و «عبد المنعم رحمه»، نویسنده سودانی، دیگر برندگان این جایزه هستند.

 

در همین رابطه فرح کریمی، عضو سابق مجلس نمایندگان هلند و از دست اندرکاران بنیاد غیردولتی «آکسفام نوویب» به رادیو فردا گفت که این جایزه به روزنامه‌نگاران یا فعالان حقوق بشری اهدا می‌شود که در انجام فعالیت خود مورد اذیت و آزار قرارگرفته یا مجبور به مهاجرت از کشورشان شده باشند.

 

وی سپس از ژیلا بنی‌یعقوب و بهمن احمدی امویی، برندگان ایرانی امسال جایزه انجمن قلم و بنیاد آکسفام با عنوان زوج «روزنامه نگار شجاع» نام‌ برد که علیه سانسور ایستادگی کرده‌اند.

 

خانم کریمی همچنین در آیین معرفی اسامی برندگان امسال جایزه انجمن جهانی قلم و بنیاد آکسفام نوویب گفت همگی برندگان امسال از کشورهایی با اکثریت مسلمان انتخاب شده‌اند، آنها در میانه مبارزه علیه سانسور و سرکوب هستند.

 

به گفته خانم کریمی، برندگان این جایزه به ما تعلیم می‌دهند که ترس نباید ما را به سکوت وادارد.​

 

بهمن احمدی امویی، پس از گذراندن پنج سال و ۴ ماه زندان روز ۱۲ مهر از زندان رجایی‌شهر در کرج آزاد شد.

 

او دانش‌آموخته رشته اقتصاد از دانشگاه مازندران است و با روزنامه‌های جامعه، توس، صبح امروز، نوروز، شرق، وقایع اتفاقیه و سرمایه همکاری داشته‌است.

 

آقای امویی خرداد ۱۳۸۸ به همراه همسرش ژیلا بنی‌یعقوب بازداشت و به پنج سال و چهار ماه زندان محکوم شد.

 

ژیلا بنی یعقوب روزنامه‌نگار و همسر بهمن احمدی امویی نیز پس از سپری کردن یک سال زندان در تیر ماه سال ۱۳۹۲ از زندان آزاد شد.

 

درحال حاضر روزنامه‌نگارانی چون احمد زیدآبادی، مسعود باستانی، سراج‌الدین میردامادی، مهرداد سرجویی، علیرضا رجایی، کیوان صمیمی و جیسون رضاییان، در ایران، زندانی هستند.

 

بنیاد آکسفام نوویب یک سازمان غیردولتی است که در راستای حمایت از کشورهای در حال توسعه با انجمن جهانی قلم همکاری می‌کند.

 

جایزه مشترک بنیاد آکسفام نوویب و انجمن جهانی قلم پیش از این نیز به محمود دولت آبادی، نویسنده و آسیه امینی روزنامه نگار ایرانی تعلق گرفته بود. 

 

عضو انگلیسی داعش: برادران ما در غرب فقط در انتظار فرمان هستند

Posted: 17 Jan 2015 12:02 AM PST

 جرس: یک جوان بریتانیایی که در صفوف گروه داعش می‌جنگد می‌گوید که ده‌ها تن از شبه نظامیان این گروه تندرو، تنها در انتظار فرمان برای آغاز حملات خود علیه غرب هستند.  

 

به گزارش عصرایران به نقل از العربیه، این جوان بریتانیایی که شهباز سلیمان نام دارد و قبلا در مدرسه متوسطه پادشاهی بریتانیا درس می‌خواند، در مصاحبه با روزنامه بریتانیایی تایمز، درباره جزئیات زمان حضورش در زندان‌های ترکیه سخن گفت؛ زندانی که تا پیش از تبادل اسرا میان ترکیه و داعش در آن به سر می‌برد.

 

او برای نخستین بار فاش کرد که شمار دقیق شبه نظامیان داعشی که ترکیه آزاد کرد، ۲۰۰ تن بود و در مقابل ۴۹ کارمند کنسولگری ترکیه که داعش آن‌ها را تابستان گذشته از موصل عراق ربوده بود، آزاد شدند.

 

ترک‌ها به ما اجازه تماس با داعش دادند

 

درباره دوره بازداشتش در ترکیه که حدود یک ماه بود گفت با وجود درخواست‌های بریتانیا برای دریافت اطلاعاتی از مکان حضورش به همراه یک بریتانیایی دیگر، «اما این دوره خوب بود».

 

او افزود: «نیروهای پلیس ترکیه در زندان با ما مهربان بودند، درک کردند که چرا در سوریه می‌جنگیم، آن‌ها از اسد و اسرائیل متنفرند و از اندیشه‌های اخوان المسلمین الهام می‌گیرند یا به آن نزدیک هستند.»

 

او ادامه داد که در زندان به آن‌ها اجازه خوردن پیتزا، بازی دومینو و خواندن سرود «داعش» داده می‌شد.

 

شهباز سلیمان گفت که به او و ده‌ها تن از یارانش در زندان، اجازه تماس با «داعش» از راه اینترنت داده شد در حالی که دستگاه‌های امنیتی ترکیه، در حال زمینه سازی برای تبادل اسرا بودند.

 

او ادامه داد: «به من این آزادی داده شد تا میان قرار گرفتن در فهرست تبادل اسرا یا دیپورت شدن به بریتانیا یکی را انتخاب کنم.»

 

او گفت: «پس از یک ماه انتظار در زندان‌های ترکیه، به ما گفته شد که اتوبوس‌هایی در انتظار ما است. سازمان اطلاعات ترکیه بر عملیات تبادل نظارت داشت. به ما گفتند که آزاد هستیم و سپس عملیات تبادل در مناطق مرزی صورت گرفت و به مناطق داعش منتقل شدیم.»

 

شهباز سلیمان از حمله مرگبار هفته گذشته به روزنامه طنز فرانسوی «شارلی ابدو» استقبال کرد. او همچنین نسبت به وجود هسته‌های خفته در اروپا و آمریکا هشدار داد و گفت: «بسیاری از برادران هستند که برای آغاز حملاتشان، تنها در انتظار فرمان هستند.»

 

پلیس مبارزه با تروریسم بریتانیا سال گذشته میلادی، درباره حضور شهباز سلیمان (۱۹ ساله) و هشام فوگار (۲۶ ساله) در سوریه تحقیق می‌کرد.

 

شهباز سلیمان تابستان ۲۰۱۳ هنگامی که با یک سازمان خیریه ترک که کمک‌های انسانی به حلب سوریه می‌فرستاد همکاری می‌کرد، ناپدید شده بود. 

 

ظریف در دیدار با فابیوس: اصل آزادی بیان باید در کنار اصل آزادی اندیشه پیگیری شود

Posted: 16 Jan 2015 11:41 PM PST

 جرس: وزیران خارجه ایران و فرانسه در دیداری که عصر روز جمعه در پاریس انجام شد نسبت به رعایت اصل آزادی بیان در کنار اصل آزادی اندیشه و عقیده تاکید کردند.  

 

به گزارش ایسنا، در این دیدار علاوه بر موضوع هسته‌ای روابط دو جانبه و مسائل منطقه‌ای مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.

 

وزیر خارجه کشورمان ضمن ابراز همدردی با دولت و ملت فرانسه وبازماندگان قربانیان حمله تروریستی اخیر در پاریس و محکوم کردن هرگونه اقدام تروریستی بر ضرورت خودداری از سوءاستفاده از اصل آزادی بیان و توهین به مقدسات مذهبی دیگران تاکید کرد.

 

وی گفت: اصل آزادی بیان باید در کنار اصل آزادی اندیشه و عقیده مورد توجه و پیگیری قرار گیرد.

 

ظریف با ابراز خرسندی از روند بهبود روابط دوجانبه بر ضرورت تلاش برای تقویت مناسبات و رفع برخی از موانع موجود به ویژه در زمینه بانکی تاکید کرد.

 

وزیر خارجه کشورمان همچنین با برشمردن زمینه بالقوه همکاری دو جانبه آمادگی ایران را برای تقویت مناسبات اعلام کرد که این امر مورد استقبال وزیر خارجه فرانسه نیز قرار گرفت.

موضوع هسته‌ای و ابعاد مختلف مذاکره با گروه 1+5 از مبحثی بود که قسمت عمده‌ای اززمان دیدار وزیر خارجه رابه خود اختصاص داد.

در این دیدار همچنین تحولات منطقه روسیه ، لبنان وعراق و نقش ایران در برقراری ثبات آرامش منطقه مورد گفت و گو قرار گرفت.

بنابراین گزارش وزیر خارجه کشورمان علاوه بردیدار با همتای فرانسوی‌اش به مدت یک ساعت با جان کری همتای آمریکایی‌اش در پاریس و در ادامه گفت و گوهای دوجانبه در چهارچوب مذاکرات هسته‌ای دیدار کرد.

کرباسچی: نقل قول هاشمی شایعه است

Posted: 16 Jan 2015 11:25 PM PST

 جرس: غلامحسین کرباسچی از انتشار روزنامه اسمان خبر داد و گفت: «آسمان» در مجموعه گروه مجلات هم ميهن منتشر شد و حدود سه سال روي آن كار شد تا از هفته‌نامه به روزنامه تغيير يافت. در حال حاضر نيز مديرمسوول آن به دنبال اين است كه اگر بتواند تركيب توانمندي تنظيم كند و با توجه به رفع مشكلات قبلي دوباره آن را منتشر كند.  

 

گفت و گوی اعتماد با کرباسچی به این شرح است:

 

همايش پنجشنبه را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟


به هر حال نفس اينكه دوستان مي‌توانند در يك سالن جمع شوند و يكديگر را ببينند مهم است. اينكه چه صحبت‌هايي مطرح مي‌شود و حواشي همايش چيست در مرحله بعد قرار مي‌گيرد. به اعتقاد من همين كه امكان حضور اينچنيني بعد از چندين سال براي اصلاح‌طلبان فراهم مي‌شود جاي اميدواري دارد. اما حواشي و نابساماني‌هايي ديده شد.

 

مثلا چه نا بساماني؟

 

اينكه برگزار‌كنندگان همايش در ميانه سخنراني به ميهمان تذكر دادند و بعد هم عده‌يي سراغ افراد دعوت شده و دعوت نشده رفتند و...

خب اينكه ميهمانان در رديف اول بنشينند خودش نظم است (با خنده) اما من باز هم تاكيد مي‌كنم كه نبايد درگير اين حواشي بود. مهم اين است كه دوستان مي‌توانند همديگر را در اين نوع همايش‌ها ببينند.

 

اخيرا برخي شايعه كرده‌اند آقاي هاشمي‌رفسنجاني در ديدارها به فعالان حزبي توصيه مي‌كند در انتخابات آتي حول محور حزب كارگزاران فعاليت‌هاي‌شان را ساماندهي كنند. شما اين موضوع را تاييد مي‌كنيد؟

 

من از آقاي هاشمي چنين موضوعي را نشنيده‌ام و فكر مي‌كنم اينها شايعاتي است كه برخي افراد و گروه‌ها براي ايجاد تفرقه بين اصلاح‌طلبان مطرح مي‌كنند.

 

نقش كارگزاران در انتخابات و همگرايي اصلاح‌طلبان چيست؟


ما نه مدعي محوريت فعاليت اصلاح‌طلبان هستيم نه خود را لولاي انسجام مي‌دانيم. اما هر كاري كه بتوانيم براي انسجام و همگرايي بيشتر انجام مي‌دهيم. ما سر همان حرف گذشته مان هستيم و به عنوان يك تشكل اصلاح‌طلب و عضو خانواده اصلاحات فعاليت‌هاي‌مان را پيگيري مي‌كنيم.

 

در برخي محافل سياسي موضوع اختلافات دروني حزب كارگزاران مطرح مي‌شود. آن را تاييد مي‌كنيد؟

 

اختلاف درون كارگزاران دروغ است. هميشه بحث وجود دارد و ديدگاه‌هاي افراد ممكن است با هم در تعارض باشد اما برآيند تصميمات يكي است. در اين مورد مشخص هم اختلافي با آقايان نداريم.

 

شنيده مي‌شود در اين شرايط شما به دنبال انتشار روزنامه آسمان هستيد.آيا چنين برنامه‌يي داريد ؟

 

«آسمان» در مجموعه گروه مجلات هم ميهن منتشر شد و حدود سه سال روي آن كار شد تا از هفته‌نامه به روزنامه تغيير يافت. در حال حاضر نيز مديرمسوول آن به دنبال اين است كه اگر بتواند تركيب توانمندي تنظيم كند و با توجه به رفع مشكلات قبلي دوباره آن را منتشر كند.

 

با اين وصف كارگزاران تنها حزبي خواهد بود كه دو روزنامه دارد؟

 

هيچ كدام اين دو روزنامه ربطي به حزب كارگزاران ندارند و سخنگوي كارگزاران نيستند. هر دو روزنامه‌هاي اصلاح‌طلبي است كه اين تفكر را نمايندگي مي‌كند. گروه نشريات هم‌ميهن هفت سال نشريه منتشر مي‌كند و آسمان هم در همان قالب منتشر مي‌شود. اگر در آن قالب منتشر شود طبعا بنده هم در كنارشان هستم اما نه با سمت مديرمسوول. 

 

سومین روز مذاکرات ایران و آمریکا در ژنو/ امکان بازگشت ظریف به تهران

Posted: 16 Jan 2015 11:25 PM PST

جرس: معاونان وزرای امور خارجه ایران و آمریکا امروز مذاکرات هسته‌ای را در ژنو ادامه می‌دهند.

 

به گزارش مهر، سومین روز مذاکرات معاونان ایران و آمریکا در ژنو امروز ادامه خواهد داشت.

 

براساس این گزارش، سیدعباس عراقچی و مجید تختروانچی با ویلیام برنز و وندی شرمن در ژنو برای سومین روز پشت میز مذاکره می‌نشینند.

 

پیش از این وزرای امور خارجه ایران و آمریکا روز چهارشنبه 3 دور مذاکرات در ژنو داشتند و وزیر امور خارجه کشورمان روز گذشته نیز در حاشیه دیدارهای اروپایی در پاریس بار دیگر با جان‌کری دیدار کرد.

 

محمدجواد ظریف امروز پس از دیدارهای دو روز گذشته در آلمان و فرانسه به ژنو بازخواهد گشت.

 

وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگویی اعلام کرده بود که در ژنو با همتایان خود به صورت تلفنی گفت‌وگو خواهد کرد.

 

ظریف ممکن است امشب یا صبح فردا ژنو را به مقصد تهران ترک کند.

 

احتمالاتی نیز در اخبار مطرح شده که ظریف و جان کری دیدار دوباره‌ای در آینده نزدیک خواهند داشت.