جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


نزاع کنگره و کاخ سفید بر سر تحریم ایران

Posted: 19 Jan 2015 06:46 AM PST

کاخ سفید و سنا در حال نزاع بر سر افزایش فشار به ایران هستند.   

قانونگذاران به دنبال تصویب لایحه دوحزبی تحریم ایران در سنا تا قبل از پایان دور فعلی مذاکرات هسته‌ای با ایران هستند. جان کری وزیر خارجه با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در ژنو دیدار داشت و در این مذاکره درباره دستیابی به توافق تا مهلت ۳۰ ژوئن که برای دومین بار و احتمالاً آخرین بار تمدید شده است، صحبت شد. در هفته‌های آینده فشار زیاد خواهد شد چون کنگره برخلاف تمایل کاخ سفید به دنبال داشتن نقشی بیشتر در رابطه با مذاکرات است.


براساس گفته‌های چند قانونگذار و دستیاران ارشد هر دو حزب، نسخه جدید این فشار‌ها توسط لایحه تحریمی که توسط سناتور مارک کرک (جمهوری خواه) و سناتور رابرت منندز (دموکرات) مطرح شده، این هفته مورد موافقت ضمنی قرار گرفته است. این لایحه که هر دو سناتور خواستار رای گیری فوری درباره آن هستند، تحریم‌های جدید علیه اقتصاد ایران را اگر تا ۳۰ ژوئن توافق حاصل نشود، افزایش خواهد داد.
تیم اوباما مشخص کرده که مخالف رای گیری کنگره درباره لایحه تحریم قبل از اتمام مذاکرات است، حتی اگر قرار باشد لایحه جدید با تاخیر اجرا شود. با این حال، کادر رهبری جمهوری خواه جدید سنا متعهد به پیشبرد این فرآیند و به دنبال ایجاد یک نزاع و جدال سیاسی در هنگامی که مذاکرات به اوج خود و مرحله حساس رسیده، هستند. 


سناتور باب کورکر، رئیس جمهوری خواه کمیته روابط خارجی سنا روز سه شنبه گفت: «من فکر نمی‌کنم که دولت تمایل داشته باشد که کنگره درباره هر موضوعی در زمینه سیاست خارجی دخالت کند، اما کنگره باید به ارزیابی این موضوعات بپردازد. ما در آینده بسیار نزدیک لایحه‌ای را مطح خواهیم کرد تا نقش کنگره در این زمینه تقویت شود.»


علاوه بر لایحه کرک-منندز، کورکر هم لایحه‌ای را پیشنهاد داده است که براساس آن سنا باید توافق احتمالی را بررسی کند و در صورت لزوم درباره آن قطعنامه مخالف را صادر خواهد کرد. کورکر می‌گوید احساس می‌کند که کاخ سفید به دنبال طفره رفتن از پیمان نامیدن توافق هسته‌ای با ایران است تا مانع از نیاز به تصویب آن در سنا شود. کورکر می‌گوید: «این لایحه موجب خواهد شد تا کنگره درباره هرگونه توافق نهایی رای گیری کند. دو مسیر وجود دارد، این‌ها موازی و متفاوت هستند. ما باید آن‌ها را ارزیابی کنیم.»


درحالی که در جلسه حزبی جمهوری خواهان سنا درباره چگونگی لوایح جدید ایران صحبت می‌شود، مذاکرات میان جمهوری خواهان و دموکرات‌های سنا هم در این رابطه ادامه دارد. اما چند تن از دستیاران جمهوری خواه سنا می‌گویند سناتور می‌چ مک کانل (جمهوری خواه) رهبر اکثریت سنا متعهد شده است تا لایحه پیشنهادی کرک-منندز را اوایل فوریه یا مارس برای رای گیری به صحن مجلس سنا بیاورد.


موضع سناتور هری رید (دموکرات) رهبر اقلیت سنا چندان مشخص نیست. وی مجبور به انتخاب بین مقاومت در برابر این لایحه،‌‌ همان گونه که کاخ سفید می‌خواهد یا تسلیم شدن سناتور‌ها از جمله بعضی از سناتورهای هم حزبی خودش است. چند تن از دستیاران سنا فاش کرده‌اند که آیپک به آرامی درحال لابی کردن برای راضی کردن سناتور رید به حمایت از این لایحه است، اما دفتر رید در این رابطه اظهار نظری نکرده است. سناتور باب کیسی (دموکرات از پنسیلوانیا) روز سه شنبه به خبرنگاران گفت که از وضع تحریم‌ها حتی هنگامی که مذاکرات در جریان است حمایت می‌کند. وی در این رابطه گفت که بسیاری از سناتور‌ها معتقدند که ایران از طولانی شدن مذاکرات به نفع خودش استفاده می‌کند.

منبع: دیپلماسی ایرانی

منبع اصلی:  بلومبرگ ویو 

ناگفته‌های قضیه جنجالی مک فارلین از زبان محسن کنگرلو

Posted: 19 Jan 2015 06:07 AM PST

اگر هاشمی حرف بزند خیلی‌ها روسیاه می‌شوند
 جرس: محسن کنگرلو از فعالان اصلی موضوع جریان مک فارلین در مصاحبه با روزنامه جمهوری اسلامی به بیان ناگفته هایی از این پرونده پرداخت.  

 

متن کامل گفت وگو را می خوانید.

* شما یکی از افرادی هستید که در جریان ماجرای مک فارلین، عضو هیئت مذاکره‌کننده ایرانی بودید. پست سازمانی شما در آن زمان چه بود؟


- از فروردین ماه سال 1361،‌ من به عنوان مشاور امنیتی – اطلاعاتی آقای مهندس میرحسین موسوی نخست‌وزیر وقت مشغول کار شده بودم. بعد‌ها هم مسئول پیگیری ارتشاء‌های دولتی از طرف دولت شدم. مسئولیت من خرید اسلحه نبود. ولی ما باید دقیقا آن زمان را بررسی ‌کنیم. اگر بخواهیم بفهمیم که چرا همه دنبال پیروزی در جنگ بودند، آن وقت این موضوع کاملا ریشه‌یابی می‌شود. آن روزها همه در فکر و اندیشه پیروزی در جنگ بودند. همه دوست داشتند خدمتی به این روند بکنند همه ایرانیها به این موضوع فکر می‌کردند. وقتی می‌گویم همه ایرانیها منظورم آنهایی هم هستند که حتی در داخل ایران نبودند و حتی با انقلاب هم موافق نبودند، اما به ایران و وطنشان علاقه داشتند. به فکر این بودند که ایران در جنگ پیروز شود و خدای نکرده شکست و ناکامی و تجزیه ایران عاقبت این جنگ نشود. بالطبع همه دنبال راهکارها و امکاناتی بودند که ما را در جنگ پیروز کند. همه هم این را می‌دانستند که ما امکانات و سلاح‌هایی را که بتوانیم در مقابل عراق، پیروز جنگ بشویم نداشتیم. به عراق همه دنیا بویژه ابرقدرتهای آن زمان کمکهای شایان توجه نظامی و تسلیحاتی می‌کردند. تازه از انقلاب سال 57، فارغ شده بودیم و علاوه بر مشکلاتی که وجود داشت آمادگی زیادی هم برای جنگ نداشتیم. صدام هم ا ز این موضوع سوء استفاده کرده بود و به ایران حمله کرد.
من در همینجا یک سابقه‌ای از این موضوع از خاطرات قبل از پیروزی انقلاب خود را برایتان بازگو می‌کنم. قبل از پیروزی انقلاب اسلامی آقای مهندس مهدی بازرگان به نمایندگی از سوی نهضت آزادی ایران برای آشنایی و پی بردن به ماهیت گروه «فجر اسلام» چند سئوال برای گروه ما فرستاد. یکی از سئوالات آقای مهندس بازرگان از ما این بود: اگر ما پیروز بشویم، از ناحیه چه کشوری مورد حمله قرار می‌گیریم؟ من در جواب آقای بازرگان گفتم: عراق.

 

* رابط شما با آقای بازرگان چه کسی بود؟

- رابط ما با آقای بازرگان، آقای سیدرضا دربندی بود. از دوستان مبارز و بسیار صمیمی ما است. از بچه‌های خوب فجر اسلام بود. سیدرضا دربندی سوالات آقای بازرگان را آورد. بعد از انقلاب هم از طریق مرحوم آقای محمد نصراللهی (نماینده آبادان در مجلس اول) و ناصر ترکان اطلاعات خوبی از عراق و منطقه جمع‌آوری کردیم. اطلاعات اولیه ما حاکی از آن بود که عراق در تدارک جنگ سنگین علیه ایران است. این اطلاعات را هم به مسئولین می‌گفتیم اما چندان پذیرا نبودند. ما در آبادان دفتر هم داشتیم. دفتر فجر اسلام در آبادان مشهور به دفتر 316 بود. پلاک دفترمان 316 بود و به همین پلاک هم مشهور شده بودیم. سپاه نوار مرزی خوزستان را خودمان تشکیل دادیم. با حمایت و نظارت آیت‌الله شهید بهشتی.

 

* ماجرای مک فارلین از کجا کلید خورد؟

- از طریق منابعی، آقای قربانی‌فر با ما تماس گرفت.و من مسئول برقراری ملاقات با ایشان شدم.

 

* ملاقاتتان در ایران بود؟

- نه. اولین ملاقات ما در پاریس بود. در آن ملاقات آقای قربانی فر یک سری مسائلی را مطرح کرد و ما این مسائل را به تهران انتقال دادیم. درخواست اولیه آمریکائیها از طریق قربانی‌فر این بود که ما یک سری گروگان در لبنان داریم، شما حرفتان در لبنانی‌ها اثر و نفوذ دارد. شما گروگانهای ما را بگوئید و وساطت کنید که لبنانی‌ها گروگانهای ما را آزاد کنند و ما هم در عوض، کمکهای نظامی و تسلیحاتی در جنگ به شما می‌کنیم.

 

* قربانی‌فر نماینده رسمی آمریکایی‌ها بود؟

- نه. نماینده رسمی نبود. واسطه بود. او به هرحال خواسته‌هایی داشت. اما در پس پرده خواسته‌هایش، انگیزه و عرق وطن‌پرستی هم وجود داشت. درآن زمان قربانی‌فر و قربانی‌فرها همگی آرزو می‌کردند که ایران در جنگ پیروز شود. همه علاقه‌‌مند بودند که ایران در جنگ پیروز شود و هرکس از هر طریقی با امکانات و ارتباطات خود سعی در کمک به ایران داشتند. ایرانیهای سراسر جهان حاضر نبودند که وطنشان توسط عراق اشغال بشود. قربانی‌فر هم یکی از همان افراد بود.

 

* انگیزه اصلی ایران از استقبال از این پیشنهاد و مذاکره با آمریکائیها چه بود؟

- سوال خیلی خوبی کردید. ما آن زمان به موشک تاو احتیاج داشتیم. مشکل تاو هم در اختیار آمریکائیها بود.

 

* قبل از انقلاب قربانی‌فر چه کاره بود؟

- یک شرکت حمل و نقل بود، مدیرعامل حمل و نقل استارلاین بود. چندین کشتی داشتند. صاحبان این شرکت مقامات آمریکایی و اسرائیلی بودند.

 

* می‌گفتند قربانی‌فر، مامور ساواک بود؟

- این موضوع غلط است. حد قربانی‌فر بالاتر از این بود که مامور حقوق‌بگیر ساواک باشد. قطعا وزارت اطلاعات پرونده‌ای از قربانی‌فر در اختیار دارد. ممکن است با ساواک رابطه داشته باشد. چون گفتم مدیرعامل یک شرکت بسیار عظیم حمل و نقل بین‌المللی بوده، اما مامور حقوق‌بگیر و این حرفها نبوده. رده بالایی داشت. حتی چند باری که به تهران آمد ما او را وصل کردیم به آقای یونسی (وزیر اطلاعات اسبق) که آن زمان دادستان ارتش بود. با آنها همکاریهای بسیار خوبی کرد. خیلی خیلی به ایران خدمت کرد. آقای یونسی و دادستانی ارتش و پرونده‌های آنجا، سند ادعای من است. بالاخره در خصوص جنگ این ارتباطات پدید می‌آید و ضروری است.

 

* چه شد که ارتباط شما با قربانی‌فر و آمریکائیها قطع شد؟

- قرار بود که ما وساطت کنیم تا لبنانیها گروگانهای آمریکایی را آزاد کنند و آنها به ما موشک تاو بدهند. این کار انجام شد،‌تا اینکه در ایران جریانهایی کارشکنی کردند و آخرین پول محموله موشک را به آنها پرداخت نکردند. آخرین هواپیمایی که 500 عدد موشک تاو را برای ایران آورد، پولش داده نشد. کسی که مسئول این کار بود، از دادن پول به بهانه گران بودن موشکها و سایر بهانه‌جویی‌ها ممانعت کرد. بهانه‌ها واهی بود. خرید اسلحه و موشک این بهانه‌ها را برنمی‌تابد. می‌خواستند کار پیش نرود. خیلی به جنگ ضربه زدند.

 

* این مذاکره در پیشرفت جنگ به نفع ایران موثر بود؟

- صددرصد. صددرصد این مذاکره به نفع ما شد. علاوه بر موشکهای تاو، 110 هزار قطعه شامل حدود 100نوع قطعه و مدل قطعه «هاگ» را ما وارد ایران کردیم. سایت‌های هاگ ما همگی از کار افتاده بود. همین موشکهای هاگ باعث پیروزی ما در عملیات فاو شد. در عرض یک روز ما 70 تا پرواز جنگنده‌های عراقی را زدیم.

 

* یکی دو نمونه از عملیاتی که براثر همین معامله و مذاکره، باعث پیروزی رزمندگان ایرانی شد را نام ببرید؟

- همین فاو.

 

* به جز فاو، نمونه‌دیگری را ذکر کنید؟

- تا قبل از این دستآورد، هواپیماهای عراقی همین‌طور سرشان را می‌انداختند پائین و مثل آب خوردن وارد ایران می‌شدند و قلب تهران را نشانه می‌گرفتند و راکت می‌زدند. بعد از این معامله، دیگر هواپیماهای عراقی نتوانستند به راحتی به ایران نفوذ کنند. ما سایت داشتیم، اما چون قطعه یدکی نداشتیم و تعمیرات و نگهداری آنها با مشکل مواجه شده بود، عملا از کار افتاده بودند. بعد از این ماجرا، سایت‌های ما فعال شدند. ایران به چتر امنیتی هوایی مسلط و مجهز شد. ما حدود 40 تا سایت هاگ داشتیم. شاید بیشتر شاید 70 تا. دور تا دور مرز ایران سایت بود اما از کار افتاده بودند.

 

* با این حساب شما نباید مخالفی جلوی کارتان می‌بود؟

- تمام مسئولین با کار ما موافق بودند. غیر از چند نفری که در کار ما کارشکنی کردند ما هیچ مخالفی نداشتیم.

 

*چرا به بن‌بست خوردید؟

- از آنهایی که این بن‌بست را به وجود آوردند بپرسید. از من نپرسید.

 

* راس مذاکره‌کنندگان ایرانی چه کسی بود؟

- آیت‌الله هاشمی رفسنجانی.

 

* تمام مراحل مذاکرات را با ایشان هماهنگ می‌کردید؟

- بله. جزء به جزء کارهایمان را با ایشان هماهنگ می‌کردیم.

 

* موانع کارتان را با آقای رفسنجانی در میان می‌گذاشتید؟

- بله. آقای رفسنجانی در جریان کارشکنی‌ها بودند. شاید خودشان روزی صلاح بدانند و آنها را معرفی کنند. آقای رفسنجانی حرفهای زیادی در این زمینه دارند که اگر بزنند روسیاهی برای خیلی‌ها باقی می‌ماند. ما هدفمان این بود که در این ماجرا پیروز جنگ بشویم، نه اینکه پیروز یک یا دو عملیات جنگی. متاسفانه نگذاشتند. کارشکنی کردند.

 

* یکی از نمونه‌های کارشکنی‌ها را ذکر کنید؟

- مثلا آمدند گفتند که موشکهای تاو اسرائیلی است. در صورتیکه موشکهای تاو آمریکایی هستند. با این بهانه‌ها جلوی پیروزی ایران را گرفتند.

 

* در مذاکرات با مک فارلین غیر از خرید اسلحه،‌درباره مسائل دیگری هم بحث کردید؟

- مذاکره ما با مک فارلین فقط درباره مبادله گروگانها و خرید اسلحه بود. آنها 9 یا 11 گروگان در لبنان داشتند. آنها می‌گفتند تمام گروگانها را یک جا بگوئید آزاد کنند. ما گفتیم گروگانها یکی، یکی، آزاد می‌شوند. و حرف ما پیش رفت.

 

* محل مذاکرات شما با تیم مک فارلین در کجا بود؟

- در هتل استقلال تهران (هیلتون سابق).

 

* پس از اینکه ملاقاتها و مذاکرات با مک فارلین را انجام می‌دادید، اولین جا و اولین شخصیتی راکه به او گزارش می‌دادید، چه کسی یا کسانی بودند؟

- ما بلافاصله به ملاقات آقای هاشمی رفسنجانی می‌رفتیم و گزارش‌ها را به ایشان می‌دادیم.

 

* با آقای مهندس موسوی ملاقات نداشتید؟ شرح مذاکرات را به ایشان انتقال نمی‌دادید؟

- آقای مهندس میرحسین موسوی اصلاً کاری به کار ما نداشت و ما را آزاد گذاشته بود و می‌گفت با آقای هاشمی هماهنگ باشید کافی است و نیازی به مذاکره با من نیست. آقای مهندس موسوی می‌گفت کار دست آقای هاشمی است وایشان کار را پیش می‌برد. دخالت نمی‌کرد.

 

* آیا امام خمینی در جریان مذاکرات مک فارلین قرار داشتند؟

- بله. از طریق آقای سیداحمد خمینی. آقای سیداحمد خمینی از طرف امام در جلسات سران قوا حضور داشتند و در جریان مذاکرات بودند.

 

* چرا شما نتوانستید آقای هاشمی رفسنجانی را قانع کنید که تلاش کند و نگذارد مذاکرات با مک فارلین به بن بست برسد؟

- نمی‌دانم. آقای رفسنجانی شخصاً خیلی مایل بود مذاکرات به نتیجه برسد. حتی اخیراً در مصاحبه‌ای گفته است که حیف شد مذاکرات با مک فارلین به بن بست رسید، وگرنه ما فتح‌الفتوح می‌کردیم.

 

* شما موافق، آقای رفسنجانی موافق، امام خمینی موافق، سران سه قوه موافق، آقای سیداحمد خمینی موافق، آن کس یاکسانی که مذاکرات را به بن بست کشاندند، کی بودند؟ چه قدرتی داشتند که توانستند ورای این شخصیت‌ها، مذاکرات را به بن بست بکشانند و جنگ را طولانی‌تر و خسارت‌بارتر بکنند؟

- این سئوال را از آقای رفسنجانی بپرسید.

 

* به نظر شما اگر از آقای رفسنجانی این سئوال را بپرسیم، جوابی می‌توانند بدهند؟

- نمی‌دانم.

 

* حالا بفرمائید، چه اتفاقی افتاد. چه طور به این سادگی این مذاکرت به بن بست رسید؟ مگر نه اینکه حاصل این مذاکرات پیروزی قریب‌الوقوع ایران در جنگ بود و ما به مرحله پذیرش قطعنامه و مشکلات ناشی از آن برخورد نمی‌کردیم؟

- تحلیل من این است که مسئولین ایرانی باور نمی‌کردند که می‌توانند پیروز ‌شوند و آمریکا با آن قدرت حاضر به مذاکره با ایران شده است. بعضی از مسئولین آن زمان بویژه مسئولین نظامی خواب می‌دیدند. نمی‌توانستند باور کنند که جنگ دارد با پیروزی ایران تمام می‌شود.

 

* این تحلیل خوش بینانه است. تحلیل بدبینانه شما چیست؟

- تحلیل بدبینانهمن این است که یک عده منافعشان در ادامه جنگ بود. آنها قدرت و ثروت خودشان را در ادامه جنگ می‌دیدند. آنها از جنگ و خون شهدا و دردهای جانبازان و خانواده‌های شهدا و جانبازان می‌خواستند پلی درست بکنند برای رسیدن به قدرت و ثروت. حالا این حرفها بهتر فهمیده می‌شود. حیات بعضی از جریانهای سیاسی در ادامه جنگ بود. آنها نمی‌خواستند ایران به این سرعت پیروز جنگ شود. همه چیز خود را از دست می‌دادند.

 

* تقصیر آمریکائیها در به بن بست رسیدن این مذاکرات چه بود؟

- آمریکائیها عجله کردند. خیلی عجله کردند. فرصت به ما ندادند. آنها برای انتخابات آتی خودشان عجله داشتند. اگر آمریکائیها کمی به ما فرصت می‌دادندو حوصله به خرج می‌دادند، ما می‌توانستیم بر مخالفان داخلی خود غلبه کنیم و جنگ را به پیروزی برسانیم. مک فارلین باید صبر و حوصله بیشتری به خرج میداد.

 

* مک فارلین و هیئت همراه چندروز در هتل استقلال تهران اقامت داشتند؟

- دقیقاً یادم نیست. سه تا چهار روز در ایران بودند.

 

* هیئت آمریکایی چند نفر بودند؟

- هشت نفر بودند.

 

* چرا آن‌هایی را که این مذاکرات را به بن بست رساندند، افشا نمی‌کنید؟

- نمی‌توانم. نمی‌شود. حداقل تجربه من از آن مذاکرات این است که کارهایی از این دست، که در ردیف کارهای به کلی سری هستند نباید به یک سازمان یا نهاد یا وزارت واگذار شود. ابتدا کار باید از طریق افراد مورد اعتماد پیش برود. همه جای دنیا هم کارهای به کلی سری ابتدا از طریق افراد معتمد انجام می‌گیرد و بعدها به «سیستم» واگذار می‌شود. طرح ما تمام نشده به «سیستم» وارد شد و در سیستم افراد متفاوتی وجوددارند. برخی صادق و برخی شیطان. آن شیطان‌ها کارشکنی می‌کنند. جاسوس‌ها هم معمولاً در میان شیطان‌ها پیدا می‌شوند. این کار نباید به یک سازمان وصل می‌شد. در دیپلماسی پنهان هم کارها دست یک عده نیروهای خاص امنیتی است نه دست وزارت‌خانه یا سازمان یا نهاد. نیروی مذاکره‌کننده نباید وابسته به سازمانی باشد. نباید وابسته به یک وزارتخانه باشند. نباید جوابگوی وزیر باشند. نباید کارها در سیستم پخش شود. کار که وارد سیستم شد، احتمال لو رفتنش بالا می‌رود.

 

* برداشت من این است که کار از دست شما خارج شد و به سیستم وارد شد؟

- بله.

 

* چه جوری لو رفتید؟

- وقتی پول آخرین محموله تسلیحات داده نشد، آمریکائیها و واسطه‌های آنها از جمله قربانی‌فر به مشکل برخوردند. قربانی‌فر وقتی دید پول آخرین محموله داده نمی‌شود، از طریق نامه‌نگاریها ماجرا را افشا کرد. اگر پول آخرین هواپیمای تسلیحاتی داده می‌شد، جلوی خیلی از خسارتها گرفته می‌شد. همیشه کارهای مهم، از یک کار کوچک خراب می‌شود.

 

* در مذاکرات مک فارلین، از طریق آقای هاشمی رفسنجانی پیغام خاصی به آمریکائیها داده نشد؟

- هیچ پیغام خاصی از طرف آقای رفسنجانی به آمریکائیها داده نشد. هیچ. نه من و نه کس دیگری، کس دیگری هم نبود.

 

* تیم مذاکره‌کننده ایران با مک فارلین و هیئت همراه چند نفر بودند؟

- 3 نفر. من بودم ودو نفر از سپاه.

 

* آن دو نفردیگر الآن شاهد حرفهای شما هستند؟زنده هستند؟
- بله. در قید حیات هستند.

 

* اخیراً آقای سیدمحمد خامنه‌ای حرفهایی زده و علیه امام خمینی و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی ادعاهای کذبی را مطرح کرده است. برخی از حرفهای وی متوجه شما و تیم مذاکره‌کننده با مک فارلین هم می‌شود. جواب شما به این ادعاها چیست؟
- من یک بار در مصاحبه بایکی از روزنامه‌ها مفصل جواب او را دادم. برخی سایت‌ها هم این مصاحبه‌ را انعکاس دادند. حرفهای این آقا ارزش دو بار جواب دادن ندارد. ارزش ندارد. عقده‌گشایی کرده است. مخصوصاً نسبت به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی عقده‌گشایی کرده است. ناراحتی این آقا، از جاهای دیگر است.

 

* آن دو نفر سپاهی که در مذاکرات مک فارلین جزو هیئت ایرانی بودند، شاهد و سند خوبی می‌توانند باشند برای ادعاهای آقای سیدمحمد خامنه‌ای. چرا به این دو نفر نمی‌گوئید بیایند مصاحبه کنند و پاسخگوی این ادعاهای کذب باشند؟
- آنها کاملاً در جریان واقعیت‌ها هستند. اما نمی‌دانم چرا نمی‌آیند مصاحبه کنند.

 

* الآن این دو نفر کجا هستند؟
- مشغول به کار هستند. یکی از آنها در سپاه نیست.

 

* کجاست؟
- شاید راضی نباشد، من بگویم کجاست؟

 

* منظور من این است شغل آزاد دارد یا دولتی و نهادی؟
- شغل آزاد ندارد.

 

* در سپاه نیست؟
- یکی از آنها هنوز هم در سپاه است. دومی در سپاه نیست.

 

* چرا نمی‌آیند شهادت بدهند؟
- نمی‌دانم. ضمن اینکه مگر کسی بخواهد پیغام به آمریکائیها بدهد از طریق من یا آن دو نفر همراه من پیغام می‌دهد؟ این ادعاها کاملاً کودکانه است. هیچ عقل سلیمی این حرفها را نمی‌پذیرد.

 

* پایان مذاکرات شما با مک فارلین چه تاریخی بود؟

- ما تا پلکان هواپیما با اینها بودیم. تاریخ...

 

* باتوجه به سابقه‌ای که دارید، امروز با خیلی از نیروهای اطلاعاتی، امنیتی و سیاسی و نیز دیپلماتها و نظامیان در ارتباط هستید. امروز در بحث‌ها و درددل‌هایتان با آنها افسوس آن دوران خورده نمی‌شود؟
- خیلی... خیلی... الآن همان دو نفری که با ما در مذاکرات حضورداشتند، ناراحت هستند. یکی از فرماندهان جنگ به من می‌گفت: ما متخصص از دست دادن فرصت‌ها هستیم. آقای هاشمی هم همیشه از این کار ما و نیروهای سپاه تقدیر کرد و می‌کند.

 

* در مذاکراتتان با آقای هاشمی رفسنجانی، ایشان به کارشکنی و یا افراد خاصی اشاره نمی‌کنند؟
- آقای هاشمی همیشه ناراحت است که چرا اجازه ندادند مذاکرات به نتیجه برسد و جنگ به پیروزی برسد، اما اسمی از افراد نمی‌برند.

 

* ماجرای مک فارلین از تماس «قربانی‌فر» باما کلید خورد. درخواست اولیه آمریکائیها از طریق قربانی‌فر این بود که وساطت کنیم تا گروگان‌های آمریکایی در لبنان آزاد شوند.

 

* اینکه گفته می‌شود قربانی‌فر مامور ساواک بوده، کاملاً‌ غلط است. حد قربانی‌فر بالاتر از این بود که مامور حقوق‌بگیر ساواک باشد، ممکن است با ساواک رابطه داشته اما مدیر عامل یک شرکت بسیار عظیم حمل و نقل بین‌المللی بود

* کسانی که موجب قطع ارتباط با قربانی‌فر و آمریکائیها شدند، می‌خواستند کار پیش نرود و با این کار خیلی به جنگ ضربه زدند

* موشک‌های هاگ که در معامله با قربانی‌فر و آمریکائیها گرفتیم و وارد ایران کردیم، باعث پیروزی ما در عملیات فاو شد

* حضرت امام(ره) از طریق حاج سید احمد خمینی وشرکت ایشان در جلسات سران قوا در جریان مذاکرات با مک فارلین قرار داشتند

* بعضی از مسئولین آن زمان بویژه مسئولین نظامی نمی‌توانستند باور کنند که جنگ دارد با پیروزی ایران تمام می‌شود

* عده‌ای منافعشان در ادامه جنگ بود، آنها قدرت و ثروت خودشان را در ادامه جنگ می‌دیدند و می‌خواستند از جنگ، خون شهدا و دردهای جانبازان و خانواده‌های آنان پلی برای رسیدن به قدرت و ثروت درست بکنند. در حال حاضر این حرف‌ها بهتر فهمیده می‌شود

* در مذاکرات با مک فارلین از طریق آیت‌الله هاشمی رفسنجانی هیچ پیغام خاصی به آمریکائیها داده نشد. هیچ. نه من و نه کس دیگری

* این ادعاها که کسی بخواهد به آمریکائیها پیغام بدهد، ادعای کودکانه‌ای است، هیچ عقل سلیمی این حرف‌ها را نمی‌پذیرد.
 

کشف جسد دادستان پرونده “آمیا” در خانه‌اش

Posted: 19 Jan 2015 05:52 AM PST

 جرس: جسد دادستان پرونده بمبگذاری مرکز یهودیان آرژانتین در خانه‌اش پیدا شد.  

 

به گزارش ایسنا "آلبرتو نیسمان" قرار بود امروز (دوشنبه)، در جلسه غیرعلنی کنگره، شهادت بدهد که کریستینا فرناندز، رئیس‌جمهوری آرژانتین سعی داشته نقش دخالت خارجی در بمبگذاری مرکز یهودیان آمیا را لاپوشانی کند.

 

نیسمان، خانم فرناندز و شماری دیگر را متهم کرده بود که برای برقراری رابطه تجاری-نفتی با افرادی که متهم به بمب‌گذاری مرکز یهودیان هستند، وارد زد و بند شده‌ است. اتهامی که مقام‌های آرژانتین آن را رد کرده‌اند.

 

به گفته وزیر امنیت آرژانتین، جسد نیسمان نیمه شب یک‌شنبه در آپارتمانش در طبقه سیزدهم برج لوپارک در بوئنوس آیرس پیدا شد.

 

مقام‌های قضایی آرژانتین گفته‌اند که مشخص نیست او کشته شده یا خودکشی کرده است و برای بررسی این موضوع به چند روز زمان نیاز است.

 

به گزارش بی.بی.سی به گفته مقام‌های آرژانتینی، عصر روز یکشنبه، محافظان به مادر نیسمان خبر دادند که او به تلفن و زنگ خانه جواب نمی‌دهد و روزنامه‌های جلوی در را هنوز بر نداشته است.

 

مادر نیسمان در خانه را که از داخل قفل شده بود، باز کرد و جسد پسرش را کف حمام پیدا کرد.

 

در کنار جسد نیسمان، یک هفت تیر پیدا شده است.

 

بمبگذاری مرکز یهودیان آمیا در بوئنس آیرس که ۱۸ ژوئیه ۱۹۹۴ اتفاق افتاد ۸۵ کشته بر جای گذاشت. انفجار خودروی حاوی مواد منجفره باعث این انفجار بزرگ شد.

 

دادستانی آرژانتین در اکتبر سال ۲۰۰۶ رسما نهادهایی در ایران را به هدایت و حمایت از این عملیات و حزب‌الله لبنان را به اجرای آن متهم کرد و خواهان صدور حکم جلب برای برخی شد.

 

این در حالی است که ایران هرگونه دخالت در این ماجرا را تکذیب کرده و صدور قرار تعقیب را ناشی از فشار اسرائیل و آمریکا دانسته است.

 

آبان ماه پارسال، در تحولی در رسیدگی به پرونده بمبگذاری آمیا، در توافقی قرار شد آرژانتین پنج نفر را برای سوال به تهران اعزام کند، اما نیسمان به شدت با این توافق مخالفت کرد و خواستار لغو آن شد.

 

مرگ نیسمان ممکن است به اختلاف‌های دولت آرژانتین و گروه‌های منتقد دولت دامن بزند.

 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نیسمان هفته گذشته خواستار تحقیقات درباره جلوگیری عمدی احتمالی کریستینا کرچنر، رئیس جمهوری آرژانتین از انجام تحقیقات درباره این بمب گذاری شده و قرار بود امروز در یکی از جلسات کنگره سخنرانی کند.

 

وی همچنین کارلوس منم، رئیس جمهوری پیشین آرژانتین را نیز به کمک به مسدود کردن این تحقیقات متهم کرده بود.  

 

نامه شیرین عبادی به احمد شهید در خصوص مزاحمت‌های قضایی و امنیتی برای نرگس محمدی

Posted: 19 Jan 2015 05:52 AM PST

 جرس: شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل و رییس کانون مدافعان حقوق بشر در نامه ای به احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران در خصوص احضارها و اخطارها برای نرگس محمدی، نائب رییس و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر توضیحاتی را ارائه کرد.

 

هفته گذشته، خانم محمدی در مراجعه‌ای که به بازپرسی شعبه دوم بازپرسی دادسرای انقلاب داشته، آخرین دفاع از او اخذ و پرونده جهت تعیین وقت به دادگاه انقلاب ارسال شده است. او همچنین در پی اهدای جایزه سالانه کانون مدافعان حقوق بشر، ساعت‌ها مورد بازخواست مأموران امنیتی قرار گرفت.


خانم عبادی در این نامه از آقای شهید خواسته است تا با استفاده از کلیه امکانات قانونی‌اش نسبت به رفع مزاحمت از سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر، اقدامات لازم را انجام دهد.

 

رو نوشت این نامه برای کمیسر عالی‌ حقوق بشر، گزارشگر سازمان ملل متحد در وضعیت مدافعان حقوق بشر و دفتر دبیر کل سازمان ملل متحد نیز ارسال شده است.

 

به گزارش سایت کانون مدافعان حقوق بشر، متن کامل نامه شیرین عبادی به احمد شهید که در تاریخ 29 دی ماه 1393 ارسال شده، به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر احمد شهید
گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران

پیرو گزارش‌های قبلی به اطلاع می‌رساند که خانم نرگس محمدی، نائب رییس و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر همچنان با تشکیل پرونده‌های متعدد مواجه است؛ به‌گونه‌ای که از اردیبهشت ماه تا دی ماه سال جاری هفت بار از سوی شعبه دوم بازپرسی دادسرای انقلاب برای وی اخطاریه و احضاریه صادر شده است.
خانم محمدی که قبلاً به شش سال حبس محکوم شده بود، در پی تبعید غیرقانونی به زندان زنجان و همچنین مشکلاتی که مأموران امنیتی بصورت غیر‌مستقیم برای او ایجاد کرده بودند، به شدت بیمار و بستری شد تا حدی که مسئولان قضایی ناچار شدند وی را برای ادامه درمان با اخذ وثیقه، موقتاً آزاد کنند. اما متأسفانه پس از این دوران نیز مأموران امنیتی دست از سر او برنداشته‌اند.
هفته گذشته و در آخرین مراجعه‌ای که خانم محمدی به بازپرسی شعبه دوم بازپرسی دادسرای انقلاب داشته، آخرین دفاع اخذ و پرونده جهت تعیین وقت به دادگاه انقلاب ارسال شده است. اتهام‌های ادعایی علیه نامبرده عبارتند از: «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی»، «تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی» و «مخالفت با مجازات اعدام و عضویت در گروه لگام».
مأموران امنیتی در گزارشی که ضمیمه پرونده است، نوشته‌اند که چون خانم محمدی با اعدام مخالف است بنابراین با قصاص نیز که از احکام شریعت است، مخالف است و از حیث مخالفت با شریعت اسلامی نیز مسئول است.
جناب آقای شهید
به خوبی مشخص است که اتهام‌های مطروحه به خاطر سمت و ادامه فعالیت خانم نرگس محمدی در کانون مدافعان حقوق بشر است و در این خصوص بارها مأموران امنیتی به وی هشدار داده بودند. حتی پس از اهدای جایزه سالانه کانون مدافعان حقوق بشر به مولوی عبدالحمید که یکی از محبوب‌ترین روحانیون بلوچ و اهل تسنن است، ساعت‌ها مورد بازخواست قرار گرفت.
نظر به اینکه طبق اعلامیه حمایت از مدافعان حقوق بشر، کلیه افرادی که برای پیش برد حقوق بشر، فعالیت می کنند می‌بایستی آزادانه و مصون از هر نوع اذیت و آزاری بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند، بنابراین خواهشمندم با استفاده از کلیه امکانات قانونی نسبت به رفع مزاحمت از سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر که یکی از سرشناس‌ترین فعالان ایرانی است، اقدامات لازم را انجام دهید. همچنین این نامه در پرونده دولت جمهوری اسلامی ایران، ضبط شود.
شیرین عبادی
رییس کانون مدافعان حقوق بشر
29 دی ماه 1393

رونوشت:
کمیسر عالی‌ حقوق بشر
گزارشگر سازمان ملل متحد در وضعیت مدافعان حقوق بشر
دفتر آقای بان کی‌ مون، دبیر کل سازمان ملل متحد 

وزیر بهداشت چشم مهدی کروبی را معاینه کرد

Posted: 19 Jan 2015 05:52 AM PST

جرس: مهدی کروبی که در حصر خانگی به سر می برد، دو روز پیش در کلینیک تخصصی نور مورد معاینه ی چشم قرار گرفت.

 

به گزارش انصاف نیوز، حسین کروبی، فرزند ارشد آقای کروبی گفت که دکتر هاشمی، وزیر بهداشت و درمان وی را معاینه کرده است.

 

چشم کروبی هم دچار آب مروارید شده و هم اشکالاتی دیگر دارد و دکتر هاشمی فعلا دارو تجویز کرده است.

وزیر بهداشت و درمان اعلام کرد به آقای کروبی گفته است که پس از استفاده ی دارو، در زمان مناسب عمل خواهد شد.

بروز خشکسالی در ناحیه خزری/ نابودی یک میلیون هکتار جنگل

Posted: 19 Jan 2015 03:46 AM PST

 جرس: مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه میانگین بارش‌ها امسال در کشور کمتر از سال‌های گذشته است، گفت: خشکسالی امسال حتی در ناحیه خزر هم خود را نشان داده است.  

 

فرهنگ قصریانی در گفت‌وگو با ایلنا در مورد میزان بروز خشکسالی در کشور گفت: هوز آمار ثبت شده‌ای در این زمینه نداریم، زیرا ممکن است که تا پایان سال باز هم بارندگی‌هایی انجام شود، بنابراین در پایان سال میزان آن مشخص خواهد شد.

 

وی ادامه داد: اما مشخص است که میانگین بارش امسال نسبت به سال‌های گذشته کمتر بوده، البته برآورد خسارتی تاکنون انجام نشده؛ لازم است که چند نقطه به صورت نمونه انتخاب شود و میزان بارندگی و خشکسالی به طور دقیق در آنها مشخص شود.

 

مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق افزود: خشکسالی امسال در اغلب نقاط کشور حتی ناحیه خزری هم خودش را نشان داده است، اما بیشتر از دیگر مناطق، خشکسالی در شرق و جنوب شرق کشور یعنی خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان نمایان و بسیار شدید‌تر از بخش‌های دیگر است.

 

قصریانی با بیان اینکه تا کنون بیش از یک میلیون هکتار از جنگل‌های بلوط در اثر خشکسالی از بین رفته‌اند، گفت: هرچند گفته می‌شود که بیماری‌های مختلف مانند بیماری «ذغالی»، وجود برخی حشرات، احداث جاده، خطوط انتقال و شهرک‌های مسکونی، آلودگی‌ها و پسماند‌ها در بروز این بحران نقش داشته‌اند، اما به نظر می‌آید که عامل اصلی از بین رفتن جنگل‌های بلوط، خشکسالی باشد.

 

مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق تاکید کرد: باید توجه داشت که این منطقه بیش از ۴۰ درصد آب شیرین کشور را تامین می‌کند و زندگی بخش عظیمی از مردم عشایر، روستا هاو شهرها نیز به این جنگل‌ها وابسته است، بنابراین در حال حاضر ما برنامه‌های خود را بر این منطقه متمرکز کرده‌ایم.

 

وی ادامه داد: امیدواریم که طرح «مبارزه با زوال بوم سازگار منطقه زاگرس» که با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان مراتع و جنگل‌ها و موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور تدوین شده به زودی در شورای عالی حفاظت محیط زیست مطرح شده و در راستای آن اقدامات پیشگیرانه‌ای صورت بگیرد.

 

مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق تصریح کرد: این طرح در سه مرحله؛ کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت می‌تواند در کاهش اثرات خشکسالی بسیار موثر باشد و ظرف چند سال ما را به وضعیت نرمالی برساند.

 

قصریانی اظهار کرد: در این برنامه وظایف همه سازمان‌های مربوط از جمله وزارت راه و شهرسازی، استانداری‌ها، وزارت نیرو، وزارت کشاورزی، بخش آبخیزداری کشور برای مقابله با خشکسالی مشخص شده است.

 

وی با بیان اینکه اجرایی‌شدن این طرح مستلزم تامین اعتبارات است، افزود: در حال حاضر به غیر از جنگل‌های بلوط غرب بسیاری از مراتع و بیشه‌زار‌ها در استان‌های فارس، بوشهر و.. نیز در حال خشک شدن در سطوح مختلف هستند.

 

قصریانی ادامه داد: تاکنون برای بیش از ۷۰ درصد مناطق تحت حفاظت محیط زیست برنامه‌های مدیریتی ارائه و ابلاغ شده است که اگر این برنامه‌هاکه براساس ۱۶ جلد مطالعه صورت گرفته؛ اجرایی شود، می‌توان گفت که این مناطق به صورت علمی در کشور مدیریت می‌شوند. 

 

مدیرمسئول «مردم امروز» به دادسرا احضار شد

Posted: 19 Jan 2015 03:31 AM PST

 جرس: وکیل‌مدافع مدیرمسئول روزنامه «مردم امروز» از احضار مدیر مسئول این روزنامه به دادسرای فرهنگ و رسانه خبر داد.  

 

سیدمحمود علیزاده‌طباطبایی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: امروز به شعبه دوم بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه مراجعه کردم و با اعلام وکالت در این پرونده، احضاریه مدیر مسئول روزنامه توقیف شده مردم امروز را دریافت کردم.

 

وی ادامه داد: تا پایان هفته جاری باید در شعبه تعیین شده برای ارائه دفاعیات حضور یابیم.

 

وکیل مدافع مدیرمسئول روزنامه مردم امروز خاطرنشان کرد:‌ پس از تفهیم اتهام و پایان ارائه دفاعیات، پرونده به دادگاه ارسال می‌شود که زمان آن مشخص نیست. 

 

بیانیه شورای هماهنگی اصلاح طلبان زنجان در حمایت از علی مطهری

Posted: 19 Jan 2015 03:31 AM PST

 جرس: شورای هماهنگی اصلاح طلبان استان زنجان، در بیانیه ای پیرامون حمله شماری از نمایندگان به علی مطهری در مجلس، تاکید کردند: ضمن تحسین دکتر علی مطهری فرزند صالح و شایسته استاد شهید مرتضی مطهری به سبب بیان حقایق و اصرار به اجرای قانون اساسی در مورد محصورین مظلوم و رفع حصر از آنان، اقدامات غیر قانونی و خشونت آمیز تعدادی از راهیافتگان به مجلس در جریان نطق ایشان را، شدیداً محکوم می کنیم.  

 

به گزارش جرس، در بخشی از این بیانیه آمده است: افراطیون انحصار طلب، کاسبان فتنه و دلواپسانی که زمینه انواع اختلاسهای نجومی، بورسیه های غیر قانونی و تحریمهای ظلمانه را فراهم کرده اند بدانند ملت بزرگ ایران ، اقدامات روز یکشنبه آنان را که به درستی "یکشنبه سیاه" نام گرفت، به فراموشی نسپرده و در انتخابات سال آینده مجلس پاسخی متناسب به این جریان خواهند داد.

 

متن کامل این بیانیه در ادامه آمده است:

 

به خداوند جان و خرد

بیانیه شورای هماهنگی اصلاح طلبان استان زنجان در محکومیت قطع نطق میان دستور نماینده شجاع، آزاده و اصولگرای واقعی مردم تهران، آقای دکتر مطهری فرزند برومند استاد شهید مرتضی مطهری
" اصل ۸۴ قانون اساسی می‌گوید: هر نماینده در برابر تمام ملت مسئول است و حق دارد در همه مسائل داخلی و خارجی کشور اظهار نظر کند."

ملت شریف و رشید ایران

همانگونه که استحضار دارید روز یکشنبه مورخ 21/10/93، افراطیون انحصار طلب ، شئونات مجلس را که "عصاره فضایل ملت است"، زیر پا گذاشته و با نقض قانون آنهم در کسوت قانون گذاری، نطق میان دستور دکتر علی مطهری را با هیاهو، حمله و خشونت متوقف کرده و متن سخنرانی ایشان را قاپیده و پاره کرده اند.

 

این نماینده، در نطق خود با استفاده از حق قانونی خود به توجه و عمل به قانون اساسی از جانب مسئولان تأکید نموده و در این راستا ضمن دعوت به رعایت حقوق اقلیت ها ی دینی از جانب نظام و پافشاری بر نظم مالی دولت به لزوم رفع حصر غیرقانونی "سرکار خانم دکتر رهنورد" و "آقایان مهندس میرحسین موسوی" و "حجه الاسلام و المسلمین مهدی کروبی" را برای چندمین بار و با زبانی نرم و روشی کاملاً مدنی و مسالمت آمیز تاکید کرده است.

اما جریان افراطی که عنوان اصولگرایی را هم به یدک می کشد در برابر دعوت این نماینده به رعایت قانون اساسی، حفظ اتحاد و حرکت به سوی آشتی ملی، نشان داد که تاب و تحمل شنیدن این قبیل دعوتهای مصلحانه را نداشته و هیچ نظر مخالفی را حتی از یک نماینده اصولگرا برنمی تابد. بنابراین در برابر چنین دعوتهای دلسوزانه ای به اعمالی آنهم در خانه ی ملت دست زد که جز آبروریزی و بر باد دادن فرصتهای ذی قیمت برای ایران و ایرانی ثمری نداشته و نخواهد داشت.

جریان افراطی و قانون گریز،5 سال تمام هست که با سو استفاده از هر تریبون ، جایگاه و جلسه ای به سه شخصیت انقلابی محصور که دل در گرو انقلاب اسلامی و مردم داشته و دارند، تاخته و بدون برگزاری دادگاهی، تفهیم اتهامی و اثبات جرمی،آنان را مجرم و سران فتنه شناخته ودر این راستا اتهامات عدیده ای را به آنها نسبت داده است! این در حالی است که به قول دکتر پزشکیان وقتی این جریان، 7 دقیقه تحمل شنیدن حرف مخالف را ندارد! چگونه می تواند تشکیل دادگاهی علنی و عادلانه را برای محاکمه ی آنها تحمل کند؟!

کسی که شأن ریاست جلسه را زیر پا گذاشته و به جای کنترل و بر سر جای خود نشاندن قانون گریزان هجوم آورنده به نطق یک نماینده ، خود دست به اقدام غیر قانونی زده ، سخنرانی نماینده ملت را قطع می کند، منویّات جناحی را بی مهابا جایگزین قانون کرده و به زعم نادرست خویش به نماینده دانای مجلس چگونه حرف زدن (نطق سفارشی ) را یادآور می شود ! چگونه می تواند از مردم انتظار داشته باشد به قوانینی که او تصویب می کند، به دیده اعتنا ، احترام و مراعات بنگرند؟! این حضراتی که همیشه به نام ملت حرف می زنند بهتر است به این پرسش برخاسته از وجدان جمعی پاسخ دهند که: چرا در برابر نطق چند دقیقه ای یک نماینده در مجلس،این همه بی تابی می کندد؟ چرا در مقابل آنهمه قانون گریزی، فسادهای اقتصادی با ارقام نجومی و ایجاد بحرانهای بی سابقه برای کشور روزه ی سکوت گرفته اند؟ چرا برای یک مورد هم شده در باره عملکرد هشت سال حاکمیت دولت مطلوبشان با آن کارنامه واعمال نخ نما نقدی ارائه نمی دهند؟

چرا کسانی که برای دولتهایی چون بحرین و سوریه نسخه ی تحمل مخالف، ایجاد فضای باز سیاسی و آشتی ملی می پیچند، گفتارها و رفتارهای خارج از عرف، اخلاق و قانون خود را علیه مخالفانشان اندکی مرور و ارزیابی نمی کنند؟ آیا از نظر آنان حقوق بشر، حقوق اقلیتها و قانونمندی که سنگ آن را تنها برای خارج کشور به سینه می زنند شایسته ی ایرانی نیست؟ چرا در کنار دفاع ازآزادی رهبران مخالفین و زندانیان سیاسی دولت پایمال سازنده حقوق بشر دربحرین حقوق مصرح در قانون اساسی مخالفان و منتقدان داخلی را برنمی تابند!

در پایان ضمن تحسین دکتر علی مطهری فرزند صالح و شایسته استاد شهید مرتضی مطهری به سبب بیان حقایق و اصرار به اجرای قانون اساسی در مورد محصورین مظلوم و رفع حصر از آنان، اقدامات غیر قانونی و خشونت آمیز تعدادی از راهیافتگان به مجلس در جریان نطق ایشان را، شدیداً محکوم می کنیم.

همه ما به خوبی واقفیم که رفتارهای افراطی این اقلیت اقتدارگرا مورد طرد و انزجار ملت بوده و این ادعا را اکثریت مردم کشور در انتخابات 24 خرداد 92 نیز به گویاترین وجه ممکن ابراز و با رأی خویش اثبات کرده است.

افراطیون انحصار طلب، کاسبان فتنه و دلواپسانی که زمینه انواع اختلاسهای نجومی، بورسیه های غیر قانونی و تحریمهای ظلمانه را فراهم کرده اند بدانند ملت بزرگ ایران ، اقدامات روز یکشنبه آنان را که به درستی "یکشنبه سیاه" نام گرفت، به فراموشی نسپرده و در انتخابات سال آینده مجلس پاسخی متناسب به این جریان خواهند داد.

والسلام علی من التبع الهدی

شورای هماهنگی اصلاح طلبان استان زنجان
 

ایران یک - امارات صفر

Posted: 19 Jan 2015 02:52 AM PST

 جرس: تیم‌ ملی فوتبال کشورمان با برتری بر اماراتی‌ها در آخرین دیدار مرحله گروهی به عنوان تیم نخست راهی مرحله حذفی شد تا به ژاپنی‌ها نخوریم.  

 

به گزارش ایلنا، در حساس‌ترین دیدار از گروه سوم رقابت‌های جام‌ملت‌های آسیا تیم ملی فوتبال کشورمان از ساعت 12:30 با قضاوت ساتو ریوچی از ژاپن در ورزشگاه سانکورپ در شهر بریزبین در حضور 20 هزار تماشاگر که اکثر آنها را ایرانی‌ها تشکلی می‌دادند به مصاف امارات رفت که این دیدار با تک گل دقیقه 90 گوچی به سود ملی‌پوشان ایران به پایان رسید تا شاگردان کی‌روش به عنوان تیم نخست راهی دور حذفی شوند.

 

ترکیب ایران: علیرضا حقیقی، سیدجلال حسینی، مرتضی پورعلی گنجی، وحید امیری، خسرو حیدری(اشکان دژاگه)، مهرداد پولادی، جواد نکونام، آندرانیک تیموریان، سروش رفیعی، علیرضا جهانبخش(وریا غفوری) و سردار آزمون(رضا قوچان‌نژاد)

 

ترکیب امارات: ماجد ناصر، ولید عباس، حبیب الفردان، عامر عبدالرحمان، محمد سالم، علی احمد مبخوت، عمر عبدالرحمان، احمد خلیل، خمیس اسماعیل، عبدالعزیز سنکور و محمد احمد غریب

 

ملی‌پوشان کشورمان در این دیدار در حالی به میدان اماراتی‌ها آمده بودند که با دستور کی‌روش حاجی‌صفی، دژاگه، شجاعی و وریا غفوری 4 بازیکن اصلی تیم ملی در این بازی روی نیمکت نشسته بودند تا تیمی جوان‌تر به نسبت بازی‌های قبل در زمین مسابقه حاضر شود. حضور سروش رفیعی، علیرضا جهانبخش، خسرو حیدری و وحید امیری در میدان نشان داد که کی‌روش نمی‌خواهد دست خود را برای دیدارهای آینده تیم ملی رو کند.

 

در دقیقه 5 اماراتی‌ها نخستین خطر را ایجاد کردند. شوت حمید اسماعیل از پشت محوطه جریمه با اختلاف کمی از کنار دروازه حقیقی به بیرون رفت.

 

در دقیقه 13 روی کار تیمی توپ در موقعیتی تک به تک به سردار آزمون رسید که البته سنگربان امارات زودتر به توپ رسید و با شیرجه‌ای زمینی با برخورد به سردار توپ را هم به بیرون زد. این خطرناک‌ترین صحنه بازی تا این لحظه هم بود.

 

در دقیقه 16 روی پاس سروش رفیعی باز هم سردار آزمون دروازه امارات را با شوتی سنگین تهدید کرد که البته در میانه راه توپ با برخورد به مدافع اماراتی به کرنر رفت.

 

در دقیقه 17 ارسال وحید امیری با ضربه سر جهانبخش همراه شد ولی ضربه جهانبخش آرام‌تر از آن بود که ماجد ناصر را به خطر بیندازد.

 

در دقیقه 35 در موقعیتی خطرناک اماراتی‌ها روی خطای نکونام پشت محوطه جریمه ایران صاحب ضربه ایستگاهی شدند که شوت احمد خلیل به مدافعان ما برخورد کرد و برگشت داده شد.

 

در دقیقه 41 علی مبخوت با شوتی زمینی از سمت راست خط دفاعی ما دروازه حقیقی را نشانه گرفت که البته شوت این بازیکن از کنار دروازه به بیرون رفت.

 

در دقیقه 43 اراسال کرنر تیموریان با ضربه سر خطرناک سردار آزمون همراه شد که توپ به دست مدافع اماراتی خورد و به کرنر رفت. بازیکنان ما اعتقاد به ضربه پنالتی داشتند که البته داور اماراتی نقطه کرنر را نشان داد تا اعتراض ملی‌پوشان ما به پایان برسد. ضربه کرنر مجدد تیموریان هم سودی برای ما نداشت.

 

با شروع نیمه دوم باز هم دو تیم احتیاط را در چاشنی کار خود داشتند و دقایق ابتدایی نیمه دوم شاهد اتفاق بزرگی نبودیم.

 

در دقیقه 51 جهانبخش موقعیت خوبی داشت تا با شوتی سنگین دروازه امارات را به خطر بیندازد که با بی دقتی توپ را به هوا زد تا موقعیت از دست تیم ملی برود.

 

کی روش دست به 2 تغییر زد و وریا غفوری را به جای جهانبخش و دژاگه را به جای خسرو حیدری به میدان فرستاد.

 

در دقیقه 52 علی مبخوت با چرخشی خوب شوتی را را روانه دروازه ما کرد که البته از بالای دروازه حقیقی به بیرون رفت.

 

در دقیقه 78 باز هم مبخوت می‌توانست دروازه حقیقی را تهدید کند که شوت سنگین این بازیکن بار دیگر از بالای دروازه تیم ملی به خارج رفت.

 

در دقیقه 88 شوت زمینی دژاگه را سنگربان امارات به راحتی جمع کرد.

 

در دقیقه 89 ارسال دژاگه در موقعیتی مناسب به گوچی که در موقعیتی عالی قرار داشت رسید تا ضربه نهایی را به ثمر برساند که این موقعیت را مدافع اماراتی از گوچی گرفت.

 

در دقیقه 90 بالاخره تیر خلاص شلیک شد. گوچی روی ارسال کرنر اشکان در حالیکه شاهد حجم بالای مدافعان در درون محوطه جریمه اماراتی‌ها بودیم با ضربه سری زیبا دروازه همسایه عربی را باز کرد تا دوازدهمین گل ملی خود را در بیست و دومین بازی ملی‌اش به ثمر برساند و تیم ملی را به عنوان تیم نخست از مرحله گروهی بالا ببرد.

 

ملی‌پوشان کشورمان با کسب 3 پیروزی و با 9 امتیاز به عنوان تیم نخست راهی مرحله حدفی شد و اماراتی‌ها که یکی از پدیده‌های این جام لقب گرفته بودند نیز تیم دوم جدول شدند.

 

تیم ملی کشورمان در مرحله حذفی با تیم دوم گروه چهارم که یکی از تیم‌های اردن یا عراق خواهد بود در شهر کانبرا پایتخت استرالیا دیدار خواهد کرد.

 

داور ژاپنی به ولید عباس از امارات و جواد نکونام، سردار آزمون و مهرداد پولادی از ایران کارت زرد نشان داد.

 

جدول نهایی گروه سوم به این شرح است:

1- ایران با 9 امتیاز

2- امارات با 6 امتیاز

3- بحرین با 3 امتیاز

4- قطر بدون امتیاز 

پروانه انتشار روزنامه «مردم امروز» لغو شد

Posted: 18 Jan 2015 10:41 PM PST

 جرس: پروانه انتشار روزنامه «مردم امروز» لغو و پرونده این روزنامه به دادگاه ارسال شد.  

 

به گزارش خبرگزاری تسنیم،‌ هیئت نظارت بر مطبوعات در نشست اخیر خود پروانه انتشار روزنامه مردم امروز را لغو کرد و پرونده این روزنامه به دادگاه ارجاع داده شد.

 

بنا بر این گزارش، پرونده روزنامه مردم امروز بابت درج تیتر” من هم شارلی هستم” در نشست اخیر این هیئت، مطرح و به استناد بند ٧ ماده ۶ قانون مطبوعات و همچنین ماده ٢٧ این قانون لغو پروانه شد.

 

روزنامه مردم امروز به‌دلیل چاپ مطلبی در ارتباط با ماجرای شارلی ابدو از سوی دادستانی تهران توقیف شده بود.

 

بر اساس این گزارش،‌ در نشست مذکور همچنین پرونده روزنامه وطن امروز مطرح و مقرر شد به این روزنامه به دلیل اصرار به تخلف و نقض مجدد مصوبات شورای عالی امنیت تذکر داده شود و مراتب به دادگاه ارجاع شود.