جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


سعید پورحیدر، روزنامه‌نگار بازداشت شد

Posted: 05 Jan 2015 05:50 AM PST

جرس: سعید پورحیدر، روزنامه‌نگاری که مدتی پیش از آمریکا به ایران بازگشته بود، از روز گذشته (یکشنبه ۱۴ دی‌ماه) بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.

 

به گزارش بی‌بی‌سی، پورحیدر در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ دو بار بازداشت شد و یک سال بعد در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی پیرعباس محاکمه و به اتهام "اجتماع و تبانی با هدف ارتکاب جرائم علیه امنیت کشور" به پنج سال حبس تعزیری محکوم شد که حکم زندان وی به مدت پنج سال به حالت تعلیق در آمد.

 

این روزنامه‌نگار پس از دادگاهش در آذرماه سال ۱۳۸۹ با قرار وثیقه از زندان آزاد و از ایران خارج شد، اما حدود یک ماه و نیم پیش به ایران بازگشت.
 

 

فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان از دستگیری ۱۲ نفر در ارتباط با قتل یک معلم و یک بسیجی خبر داد

Posted: 05 Jan 2015 05:50 AM PST

جرس: فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان، روز دوشنبه، از دستگیری ۱۲ نفر در ارتباط با قتل یک معلم و یک بسیجی، در استان سیستان وبلوچستان خبرداد.

 

 

به گزارش ایرنا، سرتیپ دومِ پاسدار«حسینرحیمی» گفت:« در پی کشته شدن یک معلم و یک بسیجی در شهرستان سرباز، با اقدام های انجام شده در سه روز گذشته، یگان های مربوط موفق به شناسایی و انهدام یک باند بزرگ تروریستی در جنوب شرق کشور شدند و ۱۲ نفر را در این ارتباط دستگیر کردند». وی گفت: این افراد در چند عملیات امنیتی دیگر نیز نقش داشته اند.


براساس همین گزارش، نماینده زاهدان در مجلس شورای اسلامی نیز یکشنبه شب از دستگیری نه نفر در سیستان و بلوچستان خبرداده و گفته بود این افراد هیچ ارتباطی با گروه جیش العدل ندارند.

وکیل مهدی هاشمی: پاسخ ما به اظهارات رسایی باید به تأیید هیأت رئیسه مجلس برسد/ دفاعیات موکلم تمام شد

Posted: 05 Jan 2015 05:29 AM PST

جرس: وکیل مهدی هاشمی از پایان دفاعیات موکل خود در جلسه امروز دادگاه خبر داد و گفت: پاسخ ما به اظهارات حمید رسایی باید به تأیید هیأت رئیسه مجلس برسد.


 

به گزارش فارس، محمود علیزاده طباطبایی پس از خروج از دادگاه با حضور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: دفاعیات موکل من امروز به پایان رسیده اما هنوز زمان جلسه بعدی را به ما اطلاع ندادند.

 

وی با اشاره به اینکه احتمالاً جلسات آخر دادگاه را سپری می‌کنیم در پاسخ به این سؤال که آیا پاسخ شما در مجلس به اظهارات حمید رسایی قرائت شده است یا خیر گفت: ما پاسخ خود را به هیأت رئیسه دادیم و هیأت رئیسه باید تأیید کند تا در صحن مجلس قرائت شود.

 

وکیل مهدی هاشمی همچنین در خصوص شکایت از کاوه اشتهاردی گفت: شکایت ما در شعبه 2 بازپرسی دادسرای رسانه مطرح شده و من احتمالاً فردا برای پیگیری شکایت به این دادسرا مراجعه می‌کنم.

 

اظهارات محسنی‌اژه‌ای درمورد عدم تبدیل قرار کفالت مرتضوی به قرار وثیقه/ قابلیت تعقیب قضایی نامه مطهری

Posted: 05 Jan 2015 05:04 AM PST

جرس: سخنگوی قوه قضاییه در هفتادو چهارمین نشست خبری خود درباره آخرین پرونده های مطرح شده در قوه قضاییه به افکار عمومی پاسخ داد، از جمله او درباره نامه علی مطهری به رئیس قوه قضاییه، شرکت پدیده شاندیز، بابک زنجانی و برخی پرونده های داغ، توضیح داد.


 

او در بخشی از این نشست خبری پاسخ به خبرآنلاین نیز گفت که علی مطهری در نامه سرگشاده خود به رئیس قوه قضاییه مطالب کذبی نوشته که تعقیب و پاسخ داده می شود. علی مطهری دیروز در سایت اطلاع رسانی خود، با اشاره به سخنرانی هفته پیش رئیس قوه قضاییه درباره حصرشدگان، از او خواست با تشکیل دادگاه، حصر را پایان دهد زیرا به نوشته مطهری، مصوبه شورای عالی امنیت ملی درباره حصر برخی نامزدهای انتخابات 88، تا زمانی اعتبار دارد که کشور دچار آشوب شده.

 

در مورد موسوی و کروبی تا پرونده در محاکم قضایی مطرح نشود نمی‌توانیم کیفرخواست صادر کنیم

محسنی اژه‌ای در پاسخ به این سوال که رئیس قوه قضاییه در هفته گذشته درباره سران فتنه صحبت‌هایی کرده‌اند و گفتند پرونده‌های آن‌ها مملو از اتهام است٬ آیا قوه قضاییه قصد دارد کیفرخواست صادر کند٬ گفت: مردم ما آگاه هستند و می‌فهمند چه اتفاقاتی رخ داده اما تا پرونده در محاکم قضایی مطرح نشود نمی‌توانیم کیفرخواستی را مطرح و آن را برای مردم منتشر کنیم.

وی اضافه کرد: در اولین فرصتی که زمینه محاکمه فراهم شود٬ محاکمه صورت خواهد گرفت.

بسیاری از مطالب نامه مطهری کذب محض است و قابلیت تعقیب قضایی را دارند

محسنی اژه‌ای در پاسخ به این سوال که هفته گذشته آیت‌الله املی لاریجانی صحبت‌هایی در مورد حصر کردند که در این بین برخی حقوقدانان و نمایندگان مجلس حرف‌هایی مبنی بر اینکه شورای عالی امنیت ملی جایگاه قضایی ندارد و... زده‌اند و علی مطهری نامه‌ای در این ارتباط به ریاست قوه ارسال کردند٬ نظر قوه قضاییه در این موضوع چیست٬ گفت: بسیاری از مطالبی که در نامه آقای مطهری وجود داشت کذب محض است٬ حتی قابلیت تعقیب قضایی را دارند که در آینده نزدیک به آن‌ها پاسخ خواهیم داد.

محسنی اژه‌ای اضافه کرد: گاهی در مورد پرونده‌ای در جامعه مسائلی مطرح می‌شود و با آنچه در پرونده وجود دارد بسیار متفاوت است بر این اساس ما بر اساس استنادات در حال بررسی این پرونده نیز هستیم.

وی گفت: ایشان صحبتی از جلسه‌ای کرده‌اند که حتی در آن حضور نداشته‌اند و این گونه صحبت کردن دور ازشان یک نماینده است و اصولا با ابزار سیاسی ما با این مسائل برخورد نمی‌کنیم و مطمئنم افراد مطلع و حقوق‌دانان اینگونه صحبت نمی‌کنند.

پرونده رئیس جمهور سابق در شعب دادگاه مطرح است ولی هنوز حکمی صادر نشده است

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی در باره پرونده رئیس جمهور سابق کشور گفت: پرونده ایشان در شعب دادگاه مطرح است ولی هنوز حکمی صادر نشده است و پرونده رئیس جمهور به علت خاص بودن یکراست به دادگاه ارجاع می‌شود.

 

 

جدول خلاصه پرسش و پاسخ هفتاد و چهارمین نشست خبری سخنگوی دستگاه قضا بشرح زیر است:

 

خلاصه سئوال

رسانه

خلاصه پرسش

پس از سخنان رئیس قوه قضاییه در خصوص حصر بعضی از نامزدهای انتخابات 88، علی مطهری نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی نامه‌ای منتشر کرده است. نظر شما درباره مطالب این نامه چیست؟

خبرآنلاین

اظهاراتی در خصوص بعضی از نامزدهایی که برخلاف قانون داشته‌اند مطرح شد. این نامه آقای مطهری، کذب محض و قابل تعقیب قضایی است و در آینده نزدیک هم پاسخ داده می شود. نمی خواهم به جزئیات آن بپردازم. در آن جلسه شورای عالی ایشان حضور نداشته و برخی از مسایل را به صورت حدس مطرح کرده که دون شان نماینده است که از جلسه ای که حضور نداشته، مطالبی را بر حسب حدس و گمان مطرح کند. با ابزار سیاسی و احیانا برخورد با قانون به عنوان ابزاری، کار صحیحی نیست و این موضوعات نیز نخ نما شده که بخواهیم با اقدامات سیاسی، قانون را تفسیر کنیم. اگر افراد متخصص و حقوق دان باشند، برخی از این حرفها که در آن نامه بوده را نمی زنند. جواب این نامه به زودی داده خواهد شد.

بودجه قوه قضاییه را چطور ارزیابی می کنید؟

تسنیم

ما از تنگاهای مالی، مطلعیم، ولی وظایفی که بر عهده قوه قضاییه گذاشته شده، می طلبد، بودجه افزایش یابد و با همین بودجه، مردم و قوه با مشکل مواجه می شوند و اگر افزایش نیابد، برخی ماموریتها برزمین می ماند.

درباره شرکت پدیده شاندیز و موضوعاتی که در چند روز گذشته دراین باره مطرح شده توضیح بدهید

ایسنا

شرکتی است و سهامدارانی دارد و عمدتا نگرانی قوه قضاییه از پیشامدهای احتمالی برای مردم است. یعنی یک شرکت سهامی خاص که اینطور تبلیغات و عمل می کند و سهام را با تبلیغات و قیمتهای بالا به افراد زیادی بفروشد، نگرانیم در آینده برای مردم مشکلات جدی پیش بیاید. صرف نظر از شکایاتی که برخی از مراجع و وزارتخانه ها کرده اند، یکی از موارد نگرانی ما، مشکلات آینده مردم است.لذا فعلا کسی بازداشت نشده، تحقیقات اعم از دست اندرکاران و سهامداران و کسانی که در ایجاد مسایل دخلی داشته و مدعی هستند خلاف قانون صورت گرفته و برخی مدیران ذیربط جاهای مختلف صورت گرفته. مبلغ هنوز مشخص نیست. قابل بررسی است و هنوز نمی توان اظهار نظر قطعی کرد. برخی از دفاتر دلالهای سهام و جلب نظر مردم، پلمب شده و دادستان اقداماتی کرده و جهت فعلا منع تبلیغات از طریق رسانه ها اقدام شده که رسیدگی نهایی در آینده و با تجمیع همه مسایل و نظرات اختلافی که برخی مراکز دولتی دارند، صورت می گیرد. بارها گفته ایم این مسایل را بین خودشان حل کنند تا هم مشکل مردم حل شود و هم قوه قضاییه را دچار این پرونده ها نکنند. بخشی به اختلاف دستگاه های عمومی و دولتی برمی گردد. مدیرعامل را هم تایید نمی کنم از کشور خارج شده باشد.

چرا شعبه تخصصی ورزشی تاسیس شد؟

میزان

تا جایی که ممکن باشد، موضوعات را تخصصی می کنیم و شعبات و مجتمع هایی را برای جرایم تخصصی اختصاص می دهیم و هر چه امکانات داشته باشیم، به طور تخصصی وارد می شویم.

چرا در مسئله پدیده شاندیز، بزرگنمایی می شود که باعث تشویش اذهان عمومی می شود؟

راه مردم

نباید در مسایلی از این دست، تشویش اذهان عمومی کرد، هر چند معتقدیم اگر جرم و فسادی واقع شده، باید به مردم اطلاع رسانی کرد ولی درباره پدیده شاندیز حتی نمی توان عنوان فساد مالی کرد، چون هنوز هیچ چیز اثبات نشده است.

پرونده مدیرعامل سابق کیش به جرم تصرف اموال عمومی و زمین خواری، به کجا رسید؟

ایران

این که عنوان می شود مدیران زیادی مطرح هستند، تایید نمی کنم ولی بیش از یک فرد در این پرونده متهم است و قانون ما را از بیان جزئیات منع کرده، این پرونده نیز در حال رسیدگی است. حتی 3 نفر هم در این باره متهم نیستند ولی بیش از دو نفر متهمند.

پرونده تخلف در شورای شهر رشت چه شد؟

حزب الله

حکم صادر شده، ولی از قطعی شدن آن اطلاعی ندارم و در صورت قطعی شدن، خبر می دهم.

تبدیل قرار کفالت سعید مرتضوی به وثیقه، چه شد؟

ایلنا

جواب سئوالات منفی است. کفالت ایشان تبدیل به وثیقه نشده. سندی نیز سپرده نشده. پرونده او در دادسرا مطرح است و هیچ نهاد دیگری نگرفته. ممکن است دستگاه های نظارتی بخواهند مطالعه کنند که اطلاعی ندارم و ممکن است ولی این که پرونده را بگیرند، صحت ندارد.

پرونده معاون اول سابق رئیس جمهور چه شد؟

ایسکا

دادگاه بدوی حکم داده و رفته دیوان عالی و هنوز رای صادر نشده.

آیا در سهام فروشی پدیده شاندیز هم تخلف شده؟

قدس

مقامات قضایی استانی، در سال گذشته هم یادآوری کرده بودند که تبلیغات صدا و سیمایی نشود، ولی حکم قضایی نداده بودند. در حال حاضر، این شکایات رسیده و دادستان مشغول رسیدگی است. برخی وزارتخانه ها شاکی هستند و برخی نیز اختلاف بین شهرداری و وزارتخانه ها است. هنوز در مراحل اولیه است.

تکلیف پرونده بابک زنجانی چه شد؟

پارس

آخرین خبری که از بازپرس گرفتم، قرار مجرمیت برای 3 نفر از متهمان- این پرونده متهمان زیادی دارد- صادر شده. این قرار اگر توسط دادستانی تایید شد، کیفرخواست صادر می شود که هنوز صادر نشده. طبعا الان دادستانی باید نظر بدهد. 6 نفر هنوز بازداشتند و الباقی با تبدیل قرار، آزاد شده اند. تا امروز بیش از 50 نفر از آنها تحقیق شده و برخی به عنوان متهم و برخی مطلع بودند. برای شناسایی اموال او در داخل و خارج کشور اقدام شد و این اموال بر اساس مصوبه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی، شناسایی، تقویم و در اختیار شرکت نفت قرار گیرد. متهم به برخی از این واگذاریها اعتراض کرده و به هیئت کارشناسی سه نفره رفته و در صورتی که دادستان نقص به قرار مجرمیت نگیرد، کیفرخواست صادر می شود. اموالی که شناسایی و تقویم شده نیز اگر به حساب ریالی دلار امروز حساب کنیم، تکافوی همه بدهی را نمی دهد. با این حال ردیابی وجوه شده و مشخص شده و بخشی از پول هنوز نامشخص است که به صورت نقد در خارج یا داخل وجود دارد یا تبدیل به ملک و غیرملک شده. متهم هنوز صداقت کامل و همکاری را ندارد و هر مقداری بشود بر اساس تحقیقات و بازجویی و ردیابی بیابیم، قبول می کند. اگر قرار مجرمیت که بیش از 2 هزار صفحه شده تایید شود، باید با دقت خواند و مستندات بازپرس را دید، این زمان می برد. الان نمی توان قول داد کی این پرونده به دادگاه می رود. مسلم است تلاش می کنیم پرونده با دقت و عدالت رسیدگی شود.

پرونده اعلام اسامی دانشجویان بورسیه چه شد؟

دانشجو

طبیعی است اگر اتهامی وارد شده باشد، قوه قضاییه رسیدگی می کند.

در حادثه اخیر گلپایگان مجرمانی که دستگیر شده‌اند از چندی پیش مرتکب خلاف‌های بسیاری شده‌اند، این سوال مطرح می‌شود که اگر آنها تاکنون دستگیر نشده‌اند قصور از طرف قوه قضاییه یا از طرف نیروی انتظامی بوده است؟

اطلاعات

این که یک مجرم اقدامات متعدد داشته باشد و شناسایی نشود، خوشایند نیست، ولی امکان پذیر است. نیروی انتظامی تلاش کرده و انتظار است افرادی از این قبیل که تعداد قابل توجهی در زمان محدودی داشته باشند، زودتر دستگیر شوند. نمی گوییم نیروی انتظامی قصور یا تقصیر کرده ولی این توقع را مردم دارند که افراد جنایتکار که تکرار می کنند، اینها دستگیر شوند. بحمدلله زودتر به این پرونده رسیدگی شود. چون در پرونده آنها مسئله قتل هست، مقداری طول می کشد. باید اولیای دم را یافت و از آنها نیز درباره قصاص یا دیه کسب تکلیف کرد.

پرونده بیمه توسعه چه شد؟

شبستان

این پرونده هم در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی تصمیم گرفته شده و هم به دادسرای تهران رفته وهم بانک مرکزی هم وزارت اقتصاد و دارایی وارد شده. اقدامات قضایی هنوز در مراحل اولیه است.

محاکمه سران فتنه چه شد؟

نسیم

مردم روشن هستند که می فهمند که اتفاقاتی که در زمان فتنه به وجود آمد و جرایمی که رخ داد، چه بود. تا زمانی که در پرونده قضایی کیفرخواست صادر نشده، نمی توان به مردم اطلاع رسانی کرد. اگر روزی محاکمه شود، مردم هم در جریان قرار می گیرند.

پرونده احمدی نژاد چه شد؟

برنا

هنوز حکمی صادر نشده و پرونده همچنان در دادگاه مطرح است.

سردرگمی شوراهای حل اختلاف به دلیل عدم آشنایی به قانون و علم قضاوت را چه می کنید؟

جارپرس

شورای حل اختلاف، اساسا کارش صلح و سازش است، یعنی به وجود آمده تا کار قوه قضاییه کم شود و کار مردم با صلح و سازش انجام شود. آمدند برخی موارد جزئی تر را هم به عهده شورای حل اختلاف گذاشتند. شورا اصلا حکم قضایی نمی کند. اگر مواردی در صلاحیت آنجا قرار داده شده، در شورا مطرح شد و نیاز به حکم قاضی بود، قاضی مامور از طرف قوه در این شورا، حکم می دهد. ارزیابی ما در مجموع دوره 5 ساله اول ریاست آیت الله آملی لاریجانی، من حیث المجموع، اینها شوراهای مناسبی هستند و کارکردشان مثبت است، لیکن باید کارکرد شورا در صلح و سازش باشد و کار قضاوت به دستگاه قضایی واگذار شود.ممکن است این شوراها در آینده مورد تجدید نظر قرار گیرد.

پرونده تخریب پاساژ علاالدین به قوه قضاییه آمده؟

خراسان

ما ورود نکردیم، این موضوع از طریق شهرداری و شورای تامین استان دنبال شده و چون وارد نشدیم اظهارنظر نمی کنیم. این بحث قابل توجه است که این مکان یا مکان دیگری، وقتی در معرض دید همه مسئولان ذیربط است، ساخته می شود و مورد استفاده قرار می گیرد و بعد می گوییم ایراد دارد.

پرونده توقیف روزنامه و بازداشت خبرنگارش چه شد؟

آریا

اتهام خبرنگار، ربطی به توقیف روزنامه ندارد و طبعا در مراحل مقدماتی است و باید رسیدگی به اتهامات شود. روزنامه به خاطر درج مطالب خلاف قانون توقیف شده. این که می گویند خانواده فرد متهم خبر ندارند، صحت ندارد. کسانی که بازداشت می شوند، حتما خانواده اش در جریان قرار می گیرند. این که بدانند در کدام اتاق و بند باشد، ممکن است در ابتدا مطلع نباشند، ولی مرجع بازداشت و زندان را حتما می دانند.

زندانی بودن 130 نفر از شهروندان ایرانی در آذربایجان و 14 آذربایجانی در زندانهای ایران مباده می شوند؟

رادیو صدای آشنا

با کشورهایی که قرارداد استرداد یا انتقال داریم، حتما انجام می شود، حتی در کشورهایی که قرارداد نداریم قوه قضاییه و وزارت خارجه، نهایت تلاششان را می کنند که در زندان نماند یا کمتر بماند. قرارداد استرداد به این معنی نیست هر وقت تلاش کردیم، زندانی را تحویل دهند، ممکن است با تاخیر تحویل دهند.

چرا قوه قضاییه در پرونده پدیده شاندیز با وجود نامه رسمی دادستان برای منع تبلیغ، اطاله دادرسی داشته؟

مهر

در زمانی که این مسئله مطرح شده، استاندار وقت از این شرکت حمایت کرده و شهردار منطقه هم حمایت کرده، این اختلاف بین دستگاه ها است و نباید این را به اطاله دادرسی ربط داد. ما نمی خواهیم بر اساس مطالب رسانه ها قضاوت کنیم و باید منتظر ماند تا پرونده تحقیق شود.

این که مبلغی از صندوق ذخیره ارزی برداشت شده صحت دارد؟

خبر رادیو

اصل این مطلب صحیح است و این که مبلغی را برداشته اند و بعدا برگردانده اند، صحت دارد.

درباره بازداشت یک گروه تروریست در سیستان و بلوچستان توضیح دهید.

دفاع مقدس

اصل خبر مورد تایید است ولی هنوز درباره جزئیات آن، اطلاعاتی ندارم.

چرا برای تخریب دو طبقه از پاساژ علاالدین ورود نکردید؟

اعتماد

تا الان وارد نشده ایم و شکایتی نیز تا دیروز که پرسیدم، ثبت نشده، بدیهی است اگر کسی شکایت کند، رسیدگی می کنیم.

پرونده امنیتی مدیر شهرداری تهران چه شد؟

ایرنا

طرف بازداشت است و هنوز قرار صادر نشده و پرونده در دست رسیدگی است.

 

‫هشدار کارگردانان سینما: امنیت حرفه ما گرفتار هجمه کسانی شده که نگاه متفاوت را بر نمی‌تابند

Posted: 05 Jan 2015 05:04 AM PST

جرس: مشکلات پیش آمده برای برخی فیلم‌های سینمایی و توقیف و عدم اعطای پروانه نمایش و اکران به برخی فیلم‌های سینمایی، سینماگران را بر آن داشت تا نگرانی خود را نسبت به رفتارها و رویکردهای معاونت سینما و همچنین دست‌هایی خارج از وزارت ارشاد، اعلام کنند.


 

هرچند که با روی کار آمدن دولت روحانی موجی از امید جامعه فرهنگی و سینمایی کشور را دربرگرفت و آنان نیز با حمایت همه‌جانبه از حسن روحانی خود را برای تولیدات با کیفیت بهتر آماده کردند اما اینک پس از گذشت دوسال از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید به نظر می‌رسد جامعه سینمایی کشور هم صبرش به اتمام رسیده و در نامه‌ای به رییس‌جمهور خواستار رسیدگی به وضعیت سینمای کشور شده‌اند.

 

به گزارش خبرآنلاین کانون کارگردانان سینمای ایران در نامه‌ای سرگشاده به حسن روحانی نسبت به وضعیت فرهنگ و هنر و به خصوص سینما ابراز نگرانی کرده است. آنان در این نامه ضمن تاکید بر عهد و پیمان خویش با رییس‌جمهور برای رسیدن به اعتدال فرهنگی، نسبت به امنیت صنف و حرفه‌شان ابراز نگرانی کرده‌اند.

 

آنان نوشته‌اند: «این روزها نگرانیم … نگران امنیت صنف و حرفه‌مان که از جوانب مختلف گرفتار هجمه گروه‌های قلیلی شده است که دیدگاه‌های سلیقه‌ای‌شان را قانون می‌شمارند و نگاه‌های متفاوت ازخود را برنمی‌تابند و برای اهالی سینما، با وجود رعایت همه چهارچوب‌های قانونی، هرروز سد و قائله‌ای در راه ارتباط با مخاطبین حرفه فراهم می‌کنند. موج فراگیر احساس عدم امنیت حرفه‌ای را در اقشار مختلف همکاران‌مان می‌بینیم و نگرانیم چرا که خطر تبدیل تدبیر و همراهی را به بی‌عملی و بی‌تفاوتی و امید گشایش فرهنگی را به یأس و انفعال و گم کردن مسیرِ تعالی، در گذشته و دراین مسیر مشترک، به تجربه دریافته‌ایم.»

 

حضور روحانی در صدر قوه‌مجریه و شعارهای انتخاباتی او مبنی بر لزوم آزادی‌های اجتماعی به ویژه در حوزه فرهنگ و ادب، باعث افزایش امیدها در اهالی سینما شد. بازگشایی خانه سینما و مجوز به چند فیلم که سال‌ها در گوشه وزارت ارشاد دولت احمدی‌نژاد خاک می‌خوردند، این امیدها را افزایش داد با این حال چنین روندهای رو به رشدی، مدتی بیشتر به طول نیانجامید و بازهم برخورد با برخی فیلم‌ها و کتاب‌ها و تئاترها آغاز شد.

 

هرچند وزارت ارشاد همچنان بر لزوم آزادی‌‌ها و حمایت از سینماگران تاکید می کند اما به نظر می‌رسد توان مقابله با برخی نهادها را ندارد و در بسیاری از مواقع تسلیم آنها می‌شود.

 

«عصبانی نیستم» و «خانه پدری» دو فیلمی هستند که در چند ماه اخیر جنجال‌های فراوانی برای نمایش آنها به وجود آمد. «عصبانی نیستم» به کارگردانی رضا درمیشیان که گریزهایی هم به ماجرای حصر داشت، پس از کمکش‌های زیاد، در آخر مجوز نمایش نگرفت. حتی حذف و اصلاح بسیاری از سکانس‌های فیلم هم باعث نشد که مسئولین امر اجازه نمایش این فیلم را صادر کنند. با وجود آنکه این فیلم سینمایی، قرارداد خود را در شهریور ۱۳۹۳ در گروه سینما آفریقا به ثبت رساند و قرار شد پس از اکران فیلم «خواب‌زده‌ها» به نمایش درآید، در مهرماه همان سال، کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با ارسال نامه‌ای به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خواستار عدم صدور مجوز اکران این فیلم و ۷ فیلم دیگر شد که از آنها با عنوان «فیلم‌های مرتبط با فتنه» نام برده شده‌است. به گفته احمد سالک: «برخی فیلم‌ها با این که مجوز فیلمنامه و تولید دریافت کرده‌اند اما در هنگام ساخته شدن، به حاشیه رفته‌اند و نمایش آنها به مصلحت نظام نیست.»

 

«خانه پدری» به کارگردانی کیانوش عیاری هم به دلیل آنچه خشونت در این فیلم خوانده شد، پس از جنجال‌های زیاد ابتدا مجوز اکران محدود و برای سنین خاص، گرفت اما تنها یک روز توانست بر پرده‌های سینما خودنمایی کند و پس از ورود مجلس به ماجرا، اکران این فیلم لغو شد.

 

این دو فیلم تنها نمونه‌هایی از فشارها با اهالی سینما هستند که توانستند نظر عموم را به آنچه بر سرشان می‌آید جلب کنند. فیلم‌ها، تئاترها و کنسرت‌های زیادی به همین سرنوشت دچار شدند. فیلم «از رییس‌جمهور پاداش نگیرید» به کارگردانی کمال تبریزی، «مهمونی کامی» به کارگردانی علی احمد‌زاده، «آشغال‌های دوست‌داشتنی» به کارگردانی محسن امیریوسفی که نگاهی به وقایع سال ۸۸ دارد، از جمله فیلم‌هایی است که تا کنون در دولت روحانی موفق به دریافت مجوز نشده‌اند و به گفته بسیاری از کارشناسان امیدی هم به نمایش آنها دیده نمی‌شود.

 

همین برخوردهای سلبی باعث بروز نگرانی‌هایی در اهالی سینما شده است. آنان در نامه خود به روحانی اینگونه نوشته‌اند: ما نگرانیم ، چراکه می‌بینیم وعده‌های گشایش و تساهل و امید به آینده ، در باور اهالی سینما، غالباً به درهای بسته و سدهای نهاده در راهی ختم شده که روز به روز گسترده‌تر و قطورتر می‌شوند و نمایندگان عالی و مباشران محترم و قانونی شما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی – اگر نگوئیم رضایتمندانه – در برابر این هجمه‌ها به دفعات سر و شانه خم کرده‌اند.

 

در ادامه این نامه‌ آمده است: در حفظ حقوق حرفه‌ای‌مان به مرجعیت نهاد متولی فرهنگ کشور در مهمترین پایگاه‌های قانونی میان ما و شما، یعنی شوراهای پروانه ساخت و نمایش، پای بندیم .. اما نگرانیم ، چراکه قریب به اتفاق اهالی سینما را بیشتر از مسئولان عالی ذیربط درگیر حفظ اعتبار و اقتدار این نهادها، درمقابل سلیقه‌های سیاسی نشسته برجای قانون می‌بینیم. و شاهدیم که تزلزل ، دوگانگی بیان و عمل و تسلیم‌های مکرر مسئولان عالی فرهنگی راه را بر بی‌هویتی و بی‌اعتباری این نهادهای قانونی گشوده‌تر کرده و باعث شده هر روز مدعی جدیدی، با نقاب دلسوزی و وابستگی به حوزه‌ها و سازمان‌ها و سلیقه‌های قدرتمند و آشکار و پنهان قدرت‌های در سایه، برافزودن‌ بندی جدید بر دست و پای سینمای ایران، اهتمام ورزد.

 

کانون کارگردانان سینمای ایران ادامه داده‌اند: همراهی دلسوزانه اهالی سینما در دوران تصدی مسئولان جدید فرهنگی، گواه برآن بوده و هست که ما و شما ، چشم انداز مشترکی داریم که درسایه قانون اساسی چاره‌ای جز اهتمام به تنوع و تکثر در پیمودن مسیر رو به تعالی فرهنگی کشور و ملت‌مان نداریم.. می‌خواهیم دراین راه بمانیم ، اما از سیطره سلیقه‌ها و قدرت‌های پنهان و آشکاری که بازگشت دوران تک صدایی را در سر می پرورانند ، و از عدم قاطعیت همراهان شما در مبارزه با این مهم نگرانیم.

 

آنان با اشاره به شعارهای روحانی کفته‌اند: گفته‌های موجز و روشن جنابعالی در رابطه با هنر و هنرمند و نقش دولت در تحکیم رابطه فرهنگی و حفظ امنیت صنفی هنرمندان از یادمان نرفته و نخواهد رفت و محترمانه می‌خواهیم که مسیر مشترک‌مان را با تکیه و عمل به آنها هموار گردانید. چراکه ادامه وضعیت موجود و تداوم نشانه‌های عدم توجه قانونی و کافی به امنیت شغلی و اقتصادی اهالی سینما، خطر برآمدن شکافی را دراین مسیر می‌دهد که ادامه همراهی و هم رأیی را با مشکل روبرو خواهد کرد.

 

وزیر کشور اعلام کرد: تهران در صدر رشد ناهنجاری و بزهکاری/ روستاها همچنان خالی می شوند

Posted: 05 Jan 2015 03:02 AM PST

جرس: وزیر کشور با تاکید بر لزوم کاهش وابستگی کشور به دلارهای نفتی گفت: زمان استفاده از نفت به اتمام رسیده و باید تصمیم بگیریم یک ملت موفق در امر رشد اقتصادی باشیم.




به گزارش ایسنا، عبدالرضا رحمانی‌فضلی در نخستین همایش علمی مدیریت روستایی و توسعه پایدار با اشاره به مهاجرت جمعیت از روستاها به شهر گفت: باید برای حل این معضل ابتدا نگاه‌مان را به روستاها تغییر دهیم. باید در ابتدا ضرورت‌های توجه ویژه به روستاها را درک کنیم و به برخی از سوالات درخصوص خالی شدن روستاها از جمعیت و لزوم جلوگیری از این امر پاسخ دهیم.

 

او گفت: پس از انقلاب اسلامی و به لطف امام راحل و ماهیت انقلاب، توجه ویژه‌ای به پیشرفت زیرساخت‌های روستاها شد اما متاسفانه روند خارج شدن جمعیت از روستاها همچنان ادامه دارد. به طوری که در استان سمنان حدود 200 روستا خالی از جمعیت شده و این رقم در سایر استان‌های کشور به طور مشهود دیده می شود.

 

وزیر کشور در مورد توجه یکسان و متعادل به شهرها و روستاهای کشور، گفت: وظیفه ما در حوزه قلمروی حکومت اسلامی این است که به صورت متعادل زمینه پیشرفت زیستگاه‌ها را در روستاها و شهرها ایجاد نکنیم. در قانون اساسی نیز توصیه شده همه سکونتگاه‌ها و انسان‌ها باید به صورت مساوی و عادلانه از توسعه سود ببرند. این امر مضمن توسعه عدالت در کشور نیز هست.

 

رحمانی‌فضلی حاشیه‌نشینی، توسعه بی‌رویه شهرها و ایجاد مشکلات امنیتی را از مضرات عدم توسعه روستاها خواند و گفت: متاسفانه به هر میزان که در کلانشهری مانند تهران جذب سرمایه‌ها و توسعه داشته‌ایم، رشد ناهنجاری‌ها و بزهکاری‌ها را نیز شاهد بوده‌ایم به طوری که در این امر تهران رتبه اول کشور را دارد.

 

او گفت: درخصوص مسائل سیاسی نیز بیشترین میزان مشارکت توسط روستاییان بوده و در تعیین سرنوشت خود و جهت‌گیری نظام بیشترین مشارکت را داشته‌اند. همه این موارد این تکلیف را ایجاد می‌کند که توجه ویژه‌ای به روستاییان داشته باشیم. قطعا نمی‌توانیم مدیریت روستایی را خارج از منظومه نظام برنامه‌ریزی کشور نگاه کنیم.

 

وزیر کشور گفت: امروز برخی روستاها با داشتن تمامی امکانات زیرساختی خالی از جمعیت شده است؛ علت این امر وجود نظام برنامه‌ریزی متمرکز کلان بخشی است که در سال‌های گذشته بر مبنای این نظام حرکت کرده‌ایم.

 

رحمانی‌فضلی با اشاره به اصلاحات ارضی در گذشته گفت: متاسفانه وارث نظام برنامه‌ریزی شدیم که تخصیص منابع براساس جمعیت را مدنظر قرار داده است که این امر باعث عدم تعادل و توازن در عرصه‌های جغرافیایی و موجب از بین رفتن بهره‌وری و خودباوری و رشد اقتصادی در کشور شده است. قطعا توجه به روستاها نیازمند برهم زدن این ساختار است.

 

او با اشاره به خودگردانی استان‌ها و عدم وابستگی به منابع نفتی گفت: در حال حاضر حدود 13 استان ظرفیت اداره هزینه‌ها و درآمد خود را برای حدود یک یا دو سال دارند، چرا باید استان مازندران با این حجم مسافر نتواند خود را اداره کند؟ مدیریت روستایی عبارت است از مجموعه شیوه‌ها و منابعی که در روستاها وجود دارد و می‌توان از آنها به عنوان یک ظرفیت بالقوه استفاده کرد. در روستاها منابع طبیعی و مالی به هیچ عنوان کم نیست بلکه تنها مشکل مدیریت منابع مالی و جذب سرمایه‌ها است. در وزارت کشور با این رویکرد در حوزه روستایی و شهری رشد اقتصادی و توسعه روستایی را دنبال می‌کنیم.

 

منتجب‌نیا: احمدی‌نژاد در عین محرز بودن جرم اتهام زنی، چهار سال دیگر مدیریت کرد

Posted: 05 Jan 2015 03:02 AM PST

جرس: قائم مقام حزب اعتماد ملی با تأکید بر اینکه “نوع مردم معتقدند آغاز بحران های سال ۸۸ به دست احمدی نژاد رقم خورد”، گفت: کسانی که روزی حقیقت را قربانی مصلحت کردند امروز بعد از پنج سال به آن اعتراف می‌کنند.

 

رسول منتجب‌نیا در گفت‌وگو با خبرگزاری آنا، درباره اظهار نظرهای جدید و تغییر رویکرد این روزهای صدا و سیما و برخی شخصیت‌ها درباره حوادث سال ۸۸ اظهار کرد: من بعید می‌دانم هیچ اقدام عملی به دنبال این نظریات باشد، ولی قضاوت نوع مردم غیر از قضاوت رسانه‌های حاکمیتی یا برخی شخصیت‌هاست.

 

وی تأکید کرد: نوع مردم معتقدند آغاز اختلافات و بحران‌های سال ۸۸ به دست آقای احمدی‌نژاد رقم خورد. از نظر فقهی و هم از نظر حقوقی می‌گویند کسی که سبب باشد یا بر یک اقدام سبقت بگیرد، تقصیر و گناهش مضاعف است.

 

منتجب‌نیا تصریح کرد: ما نمی‌گوییم که همه گناه‌ها را به گردن آقای احمدی‌نژاد و دولتش بیندازند بلکه تأکید داریم اگر می‌خواهند افرادی را مسئول بدانند و بر اساس آن قضاوت کنند، عدالت را رعایت کنند.

 

وی ادامه داد: شخص آقای احمدی‌نژاد در ایام تبلیغات انتخاباتی، در رسانه ملی اتهاماتی را به کاندیداها و غیرکاندیداها وارد کرد و از افرادی مانند آیت‌الله هاشمی و آقای ناطق نوری نام برد. ولی بعد از آن نشنیدیم که کسی از او سؤال کند یا مورد مؤاخذه قرار گیرد.

 

منتجب نیا با تأکید بر اینکه “احمدی‌نژاد باید پاسخگو می‌بود که به چه مجوزی، در آن شرایط آن هم در صدا و سیما، نسبت‌های ناروا و زشت علیه شخصیت‌های انقلاب وارد کرد”، گفت: کسی که کاندیدای ریاست جمهوری می‌شود قطعا باید حداقل تقوا و امانتداری را داشته باشد ولی آقای احمدی‌نژاد با آن برخوردها نشان داد که حتی واجد حداقل‌ها هم نیست.

 

قائم مقام حزب اعتماد ملی با اظهار تأسف از اینکه “هنوز هم بزرگواران اصولگرا حاضر نیستند این موضوعات را مورد اعتراف صریح قرار دهند”، گفت: وقتی درباره آن اظهارنظر نمی‌کنند قطعا برخوردی هم صورت نخواهد گرفت.

 

وی تأکید کرد: ما تغییر رویکردها را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم ادامه داشته باشد. اگر بخواهیم حداقل انصاف را در نظر بگیریم باید همین روند در پیش گرفته شود و رفتار متعادلی نسبت به کسی که سبب این جریانات شده در مقابل کسانی که می‌خواستند از خودشان دفاع کنند، داشته باشیم.

 

وی در عین حال، این اظهارنظرهای جدید را بیشتر گذرا دانست و گفت: من هنوز هم باورم نمی‌شود که آنها این را قبول داشته باشند و رویش تکیه کنند. این هم صرف گفتن کنایه و اشاره و گذراست. رسیدگی به جرم به این بزرگی به این شکل نباید باشد. بعد از آن ماجرا، آقای احمدی‌نژاد چهار سال مدیریت کرد و همه از او حمایت کردند.

 

منتجب‌نیا با تأکید بر اینکه “جرم آقای احمدی‌نژاد در اتهام زنی به اشخاص، محرز است”، گفت: کسانی که امروز حرف‌های جدید می‌زنند، در آن ایام به دلیل مصلحت، از احمدی‌نژاد حمایت کردند و نخواستند این حقیقت را ببینند که احمدی‌نژاد در تبلیغات انتخاباتی چه کرده است. در واقع دوستانی که روزی حقیقت را قربانی مصلحت کردند امروز بعد از پنج سال به آن اعتراف دارند.

 

وی ادامه داد: این آقایان، اکنون بعد از پنج سال یادشان آمده است که زمانی ایشان چنین جرمی مرتکب شده است. البته امروز هم امیدواریم که آقایان سر انصاف آمده باشند و بخواهند درصدی از عدالت را اجرایی کنند. باید دید که این گفته‌ها در عمل هم مشاهده می‌شود یا نه در حد حرف باقی می‌ماند.

 

وی همچنین با اشاره به اظهارات اخیر احمد توکلی و محسن اسماعیلی درباره حوادث سال ۸۸ که از عملکرد خلاف قانون برخی اعضای شورای نگهبان در سال ۸۸ سخن گفته‌اند،‌ اضافه کرد: چنین اظهارنظرهایی خوب است. هیچ گروهی نباید خود را مستثنا از انتقاد ببیند. این جای خوشبختی است که چنین نظراتی بیان می‌شود.

 

منتجب‌نیا در عین حال تأکید کرد: باید دید آقایان تا چه اندازه نقدپذیر هستند و تا چه میزان می‌توانند عادلانه عمل کنند.

 

فرزند شهید تندگویان: دفن شهدا سياسي شده است

Posted: 05 Jan 2015 02:47 AM PST

جرس: چند سالی است که بحث دفن شهدا در اماکنی به غیر از گلزارهای شهدا مطرح و نمونه های متعددی از دفن در حسینيه ها، دانشگاه ها، مساجد و ... اتفاق افتاده که بعضا بحث هايی را در پي داشته است. در یک هفته گذشته نیز بر سر دفن پیکر شهدای گمنام در شهر یزد و بازار امیر چخماق این شهر، کشمکش هایی رخ داد که البته نقل بسیاری از محافل خبری و غیر خبری شد و حتی رسانه های خارجی را به بحث درباره این موضوع کشاند.



 

به گزارش روزنامه قانون، اینکه گروهی معتقد به دفن شهدای گمنام در بازار تاریخی یزد بودند و گروهی آن را بر خلاف مصالح دانسته و به ارزش های تاریخی اشاره می کردند، چند روزی پیکرهای شهدا را در ابهام دفن قرار داد و نهایت، به دفن شبانه و دیگر مسائل منتج شد.

 

روزنامه "قانون" در خصوص پيشگيري از چنين مباحث ناگوار مربوط به جايگاه دفن شهدا گفت‌وگویی با «محمد مهدی تندگویان» فرزند شهید تندگویان و عضو شورای اسلامی شهر تهران داشته که نظرات جالبی درباره غائله های سال های اخیر دفن شهدا در اماکن مختلف و البته واكنش هاي زننده اي که مدتی است در قالب طنز، در وایبر و سایر شبکه های اجتماعی در خصوص شهدا منتشر شده، مطرح کرد که در ادامه می خوانید:

 

* گروهی معتقدند مبحث مربوط به دفن شهدای گمنام در یزد و موضوعاتی که از سوی طرفین موافق و مخالف مطرح شد، نوعی بی احترامی به مقام شهدا بود، به عنوان فرزند شهید تندگویان آیا اتفاقات یزد را می پسندید؟

فتح باب این موضوع که شهدا در مکان های مختلف دفن شوند را نمی دانم چیست، چراکه محل دفن شهدا مشخص بوده و اینکه بیاییم در جاهای مختلف مثل مسجد، دانشگاه، حوزه، سینما و ... پیکر شهدا را دفن کنیم، نمی دانم از کجا آمده است؟ اما موضوعی که اینجا مهم است باید ببینیم از دفن شهدا در اماکن مختلف ، دنبال چی هستیم و هدف چیست؟ آیا بحث احترام و تکریم خانواده شهداست یا بحث فرهنگ شهادت است ؟ اگر این است که فرقی نمی کند پيكرمطهر شهید کجا باشد. مگر همین ها نیستند که تا چند ماه قبل مفقود الاثر بودند و هیچ خبری از آنها نبود و شاید هیچ وقت پیدا نمی شدند؟ اما تاثیر خودشون را در اجتماع داشتند و همه احترام می کردند.

 

* پس چرا موضوعاتی حاشیه ای درباره دفن شهدای گمنام پیش آمد؟

معتقدم سهل انگاری و بی تدبیری مدیریتی بود. من شخصا تاثیر شهید تندگویان را در پيكرمطهرش نمی بینم چرا که این اثر وضعی و روحانی که شهید دارد و اینکه چه چیزهایی مد نظرشان بود. واقعا شهدا چه هدفی داشتند و راهشان چه بود و الان چگونه در مملکت اجرا می شود. حالا پيكرمطهر شهید هرجا باشد فرقی نمی کند... ولی یک چیز را هم قبول دارم که انسان های مقدس حتی پيكرمطهرشان هم می تواند اثر وضعی داشته باشد. مزار، مقبره و حالت آرام بخشی آنها وجود داشته و کسی هم منکر نیست ولی باز جایگاه خود را داشته و این طور نبوده هرجا دلمان خواسته مثلا در امامزاده دفن شود.

در اینجا می خواهم موضوعی را مطرح کنم و آنکه مگر مجتهد ها، آدم های بزرگی نیستند؟ چرا کسی پیشنهاد نمی دهد که پيكر مطهرشان در جایی مثلا وسط بازار تهران دفن شود ولی برای شهدا این پیشنهاد می شود؟ چون افراد مجتهد بیت دارند، عقبه دارند و ... که اگر دیدگاه اینگونه باشد یعنی شهدا بی صاحب هستند و این کار را می کنند و جای تاسف است.

 

* یعنی اتفاقاتی که در یزد افتاد را خلاف فرهنگ شهدا می دانید؟

قطعا. من خودم به عنوان خانواده شهید وقتی بخواهند پدرم را دفن کنند، حداقل باید از من بپرسند کجا دفن شود. این مدل برخورد که عده ای یا طیفی احساس کنند حتی مالک پيكرمطهر شهدا هستند، صد درصد مخالفم و اکنون می بینم که این نگاه، ضربه به فرهنگ شهدا زده است.الان فرهنگ شهدا قربانی شده حتی در پيكر مطهر آنها! اگر شخصی مثل من بگوید شهدا این گونه دفن نشوند، می شوم مخالف شهید؟ یا آنکه می گوید به این شکل دفن شود می شود مالک آن پيكر؟ چرا پيكر مطهر شهید باید مرکز دعواهایی بشود که تاثیرهای منفی دارد.

 

* این اتفاق قطعا بازتاب های داخلی و خارجی زیادی هم دارد.

همین اتفاق هم افتاده است و افراد به بازتاب رسانه ای و مطبوعاتی و جهانی تصمیماتشان فکر نمی کنند. یعنی دنیا باید بگوید کشوری که نمی تواند پيكر مطهر شهدایش را در جای مناسبی دفن کند که تبعات نداشته باشد، چگونه داعیه اداره جهان اسلام را دارد؟ این مدل یعنی مصادره شهدا، پيكرمطهر شهدا و فرهنگ شهدا به نفع یک طیف خاص که به شدت مخالفم. و متاسفانه این اتفاق افتاده و می افتد و بعد هم اینگونه مطرح می شود کسانی که مقابل این طیف می ایستند اهل اسلام و دین و شهدا نیستند در حالی که من با دغدغه کامل این بحث را مطرح می کنم.

 

* زماني در شوراي اسلامي شهر تهران نيز درباره موضوع دفن شهدا در شهر بحث شد؟

زماني كه در شوراي شهر بحث دفن شهدا به خصوص تدفین شهدا در میدان امام حسین(ع) شد، گفتم تکلیف این کار یعنی دفن شهدا یکبار برای همیشه باید مشخص شود و یک ترکیب و شورای سیاستگذاری براي اين كار وجود و افراد مختلف در آن حضور داشته باشند. این موضوع مهمی است و اعضای شورای شهر، فرمانداری ، سپاه، اساتید دانشگاه و ... هر شهري كه شهدا مي خواهد در آنجا دفن شود وجود داشته باشد تا یک تصمیم جمعی عاقلانه گرفته شود. به اين ترتيب ديگر جاي گلایه گذاری نخواهد بود. به نظرم الان كه كار به طور دستوری و ابلاغی انجام می شود و خرد جمعی در آن نیست، تبعات زيادي دارد.

 

* استدلال كساني كه معتقد به دفن شهدا در اين اماكن هستند چيست؟

هدف اعمال سلیقه اعتقادات این طیف به همه است. من نه می گویم اعتقاداتشان درست است و نه می گویم غلط! اما دارند به زور اعتقاداتشان را با استفاده از پيكرمطهر شهید به همه ابلاغ می کنند و همه هم باید رعایت کنند. متاسفانه وقتی بحث پيكرمطهر شهید وسط می آید، به راحتی نمی توان کنار آمد.

 

* این جریان بیشتر گروهی و حزبی است تا مردمی و غیر سازمانی. منشا اين تصميم گيري ها كجاست؟

معتقدم اين كارها نمی تواند بدون سازماندهی باشد اما چون آن سازمان نتوانسته به درستی به اهدافش برسد، دچار همچنین مشکلاتی شده است. آسیب اين رفتارها هم در دراز مدت می تواند تخریب نظام ، تخریب ارزش ها و مضحکه قرار گرفتن ارزش ها در شبکه های مجازی و گروه های معاند را به همراه داشته باشد.اگر همه چیز اين كار درست انجام شده بود هیچ بحثی نمی شد و همه هم احترام می گذاشتند.

 

* پس به عقیده شما هیچ کوتاهی از سوی مقامات دولتی مانند میراث فرهنگی یا وزارت کشور صورت نگرفته؟

چون وجه مصالحه این دعواها پيكرمطهر یک شهید است نمی توان به راحتی قضاوت کرد و دولت در آن دخالت کند. مثل این می ماند که قرآن وجه مصالحه یک دعوا قرار گیرد.

 

* انتشار پيامك هاي توهين آميز در جریانی ناآگاهانه چند وقتي است شکل گرفته و مدتي در مورد شخصیت هاي سياسي و اجتماعي بود و الان هم بحث شهدا و جوک هایی که برای آنها مطرح است. ریشه این رفتارها چیست؟

مطمئن هستم اين جريانات هدایت شده است چرا كه وقتی چیزی یک دفعه در دنیای مجازی فراگیر می شود حتما هدایت شده است و شبکه دارد. وقتی هم فیس بوک می زند و هم وایبر و ... قطعا هدایت شده و هدایت هم داخلی نیست. ممکن است کسی که در داخل آن را منتشر می کند ناآگاهانه انجام می دهد، هرگز متوجه اصل موضوع نباشد اما ما عوامل ناخودآگاه منحرف، زیاد داریم و طرف فکر می کند فقط یک لطیفه منتشر كرده اما غیر مستقیم به آن شبکه کمک می کند که باید ریشه یابی شود.

متاسفانه سیستم پلیس فتا نداریم و باید با ریشه این قصه پلیس برخورد کرد. شبکه مجازی قابل شناسایی است و کاملا مشخص است كه ورود این اتفاق کجاست . اما مرحله دوم پلیسی نیست و اجتماع ناآگاه است. یعنی یک جوان نمی داند وقتی به پدر شهید یک نفر توهین می کند فردا ممکن است به پدر خودش توهین شود. وقتی می اییم به دکتر شریعتی توهین می کنیم فردا به شخصي که مورد علاقه من است توهین می شود كه بايد موضوعات را ریشه یابی كرد.

 

* شما پیام هایی که در مورد شخص پدر بزرگوارتان منتشر می شود را هم دیده اید؟

بله دیده ام.

 

* چه واکنشی داشتید؟

(مکث طولانی) خب قطعا آدم ناراحت می شود اما خب خوشحال هم شدم!

 

* چرا خوشحال؟

برای اینکه احساس کردم پس ما هم خوبیم و چون خوبیم در جهت تخریب ما پیش می روند و چون مطمئن هستم هدایت شده است، خوشحالم که هنوز دشمن داریم. اینکه اسم پدرم هست یك بحث شخصی است و اینکه تاریخ تخریب می شود بحث دیگر... اگر این موارد در مورد فرد هنرمندی باشد که الان حضور دارد و در حوزه طنز كار مي كند و خودش نيز اجازه چنین مباحثی را بدهد خب حرفی نیست اما توهین به شخصیتی که هم افتخار تاریخی است و هم از بی آزار ترین آدم های این کشور بوده و ظلمی نکرده است و نه حتي وجهه جناحی و گروهی نيز ندارد، ناراحت کننده است.

بررسی همایش بزرگ اصلاح‌طلبان/ موافقت با عضویت مجمع زنان اصلاح‌طلب در کمیته انتخابات

Posted: 05 Jan 2015 02:47 AM PST

جرس: رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات تاكید كرد: شورای هماهنگی جبهه اصلاحات درصدد است با دیگر احزاب و تشكل‌های اصلاح‌طلبی كه عضو این شورا نیستند٬ همراهی و هماهنگی داشته باشد.




احمد حكیمی‌پور در گفت‌وگو با ایلنا، در خصوص جلسه شب گذشته شورای هماهنگی جبهه اصلاحات گفت: در جلسه روز گذشته شورای هماهنگی جبهه اصلاحات به بررسی همایش بزرگ اصلاح‌طلبان و كمیته انتخابات این شورا پرداخته شد.

 

وی از ارائه گزارشی از سوی كمیته انتخابات به شورای هماهنگی جبهه اصلاحات خبر داد و ادامه داد: احزابی مانند مجمع زنان اصلاح‌طلب، سازمان عدالت و آزادی، حزب ندای ایرانیان، حزب مردمی اصلاحات، حزب مشورت و همكاری ملی، شورای جوانان احزاب اصلاح‌طلب درخواست حضور در كمیته انتخابات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات را داده‌اند كه در جلسه دیروز، با عضویت مجمع زنان اصلاح‌طلب موافقت شد.

 

دبیركل حزب اراده ملت ایران تاكید كرد: بنای اصلاح‌طلبان حضور متحدانه و همراه با انسجام در عرصه انتخابات است و شورای هماهنگی جبهه اصلاحات درصدد است با دیگر احزاب و تشكل‌های اصلاح‌طلبی كه عضو این شورا نیستند همراهی و هماهنگی داشته باشد.

 

 

مرتضوی: اصلا هيچ تبديل قراري نداشته‌ام

Posted: 05 Jan 2015 02:43 AM PST

جرس: با انتشار خبر تغيير قرار سعيد مرتضوي از كفالت به وثيقه سعيد مرتضوي نه‌تنها قرار وثيقه ٤٧ ميلياردي را تكذيب مي‌كند بلكه به صورت كلي تبديل قرار از «كفالت» به «بازداشت» را نيز تكذيب مي‌كند.

 

مي‌گويد كه تغييري در قرار صورت نگرفته و اصلا نيازي به آن نيست. او اين خبرها را «دروغ‌پردازي» مي‌خواند و از آنها انتقاد مي‌كند.

 

متن گفت‌وگوي كوتاه «اعتماد» با رييس سابق سازمان تامين اجتماعي را در ادامه مي‌خوانيد:

 

يكي از شكات پرونده تخلفات سازمان تامين اجتماعي اعلام كردند كه قرار كفالت دو ميليارد توماني شما تبديل به قرار وثيقه شده است. شما از اين تغيير باخبر هستيد؟

نه، اين خبركاملا دروغ است و من آن را تكذيب مي‌كنم.

 

يعني هيچ تغييري در مورد وضعيت قرار شما صورت نگرفته است؟

نه، اصلا هيچ تبديل قراري نداشته‌ايم و من هم اين موضوع را تكذيب مي‌كنم.

 

پس اين خبر كه يكي از وكلاي شاكيان آن را منتشر كرده در چه راستاست؟

برخي به دنبال خبرسازي و دروغ‌سازي هستند و قرار موجود در مورد پرونده تامين اجتماعي همچنان همان قرار كفالت دو ميليارد توماني است.

 

پرونده تخلفات سازمان تامين اجتماعي الان در چه شرايطي است؟


پرونده در حال طي كردن مراحل خود است. بازپرس شعبه ١٥ دادسراي كاركنان دولت كه مسوول رسيدگي‌كننده به اين پرونده است از برخي مراجع مختلف كه در اين پرونده دخيل دانسته شده‌اند استعلامات زيادي انجام داده است كه منتظر نتايج اين استعلامات هستيم تا نتيجه نهايي پرونده روشن شود. اما من باز هم تاكيد مي‌كنم كه تا به حال هيچ تغييري در قرار من صورت نگرفته است.