جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


هشدار وزیر ارشاد به نویسندگان و هنرمندان: هر جا از چارچوب تعیین شده عبور شود، برخورد خواهیم کرد

Posted: 08 Jan 2015 04:37 AM PST

جرس: وزیر ارشاد دولت حسن روحانی، با هشدار به نویسندگان و هنرمندان کشور گفت: "آزادی قلم ولنگاری نیست و هرجا که هنرمندان این حوزه از چارچوب‌های تعیین شده پا فراتر بگذارند، مطابق قانون با آنها برخورد می‌شود." علی جنتی با بیان اینکه در حوزه فرهنگ و هنر، نگاه و دیدگاه رهبری ملاک ماست، تاکید کرد: "وزارت ارشاد اجازه توزیع کتاب‌هایی که باعث مسمومیت فضای فکری جامعه می‌شوند را نمی‌دهد و از انتشار آنها جلوگیری می‌کند. این موضوع صرفا به حوزه کتاب منحصر نشده و در خصوص تئاتر، فیلم ،موسیقی و سایررشته‌های هنری نیز اجرایی می‌شود."  

 به گزارش ایسنا، علی جنتی امروز (18 دی) در مراسم اختتامیه اولین جشنواره عکس طبیعت استان البرز گفت: از جمله شعارهایی که ریاست جمهوری در دوران رقابت انتخاباتی خود مطرح می‌کرد، زنده کردن روحیه نشاط و امید در دل فرهیختگان و اهالی فرهنگ و هنر بود.

او گفت: خوشبختانه طی 16 ماه گذشته با برنامه‌ریزی‌های خرد و کلانی که در حوزه فرهنگ و هنر صورت گرفته، این هدف به میزان قابل توجهی تحقق یافته است.

جنتی گفت: امروز فضای کشور برای فعالیت آزادانه هنرمندان رشته‌های مختلف باز است و به جز برخی موانع قانونی که از قبل تعیین شده، هیچ مشکلی برای تولید و عرضه آثار هنرمندان وجود ندارد.

او ادامه داد: امروز شاهد تغییر فضای فرهنگی جامعه و بسط و گسترش آزادی قلم و اندیشه در کشور هستیم.

او گفت: امروز بسیاری از نویسندگان می‌توانند اندیشه‌های خود را در قالب کتاب به جامعه عرضه کنند و از این طریق در فضای فکری و ذهنی مردم تغییرات مثبت و سازنده ایجاد کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: این آزادی در فضای مطبوعاتی و رسانه‌ای کشور نیز وجود داشته و قابل لمس است.

این مسوول گفت: البته آزادی قلم به معنای ولنگاری نبوده و هرجا که هنرمندان این حوزه از چارچوب‌های تعیین شده پا فراتر بگذارند، مطابق قانون با آنها برخورد می‌شود.

او ادامه داد: وزارت ارشاد اجازه توزیع کتاب‌هایی که باعث مسمومیت فضای فکری جامعه می‌شوند را نمی‌دهد و از انتشار آنها جلوگیری می‌کند. این موضوع صرفا به حوزه کتاب منحصر نشده و در خصوص تئاتر، فیلم ،موسیقی و سایررشته‌های هنری نیز اجرایی می‌شود.

 

او گفت: آثار هنری باید به مردم عرضه شود که با فرهنگ و اصالت ایرانی - اسلامی و تمدن چند هزار ساله ایران تناسب داشته باشد.

 

او ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از تمامی آثار و تولیدات هنری که مجوز دریافت کرده‌اند به شدت حمایت می‌کند و در این خصوص به هیچ وجه کوتاه نمی‌آید.

 

این مسئول گفت: آنچه در خصوص مسائل شرعی درحوزه فرهنگ و هنر اهمیت دارد، نگاه و دیدگاه مقام معظم رهبری است و خط قرمز ما در این حوزه نیز دیدگاه ایشان است، بنابراین نباید فراموش کنیم که در حوزه مسائل فرهنگی نباید از ایشان جلوتر افتاده و متعصبانه برخورد کنیم.

 

جنتی با اشاره به سخنان رهبری در خصوص هنرگفت: به عقیده مقام معظم رهبری هنر رساترین ابزار انتقال فرهنگ است و باید از تمام ابرازهای هنری برای انتقال فرهنگ غنی ایرانی - اسلامی به جهان استفاده کرد.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: زمان به سرعت می‌گذرد و بنابراین باید از تمامی امکانات برای رساندن پیام فرهنگی کشور به سایر کشورها استفاده کنیم.

او گفت: چرا نباید شاهد اکران فیلم‌های ایرانی در بزرگ‌ترین سالن‌های سینمای اروپا باشیم؟ چرا نباید شاهد حضور هنرمندان برجسته تئاتر و موسیقی در سالن‌های سایر کشورها باشیم؟

 

وزیر فرهنگ و ارشاد گفت: امروز باید از هر طریق که می‌شود فرهنگ و هنر ایرانی را به جهانیان معرفی کنیم و به این ترتیب نام ایران را در جهان زنده نگه داریم.

 

او گفت: امروز بیش از 50 شبکه تلویزیونی افکار و اندیشه ایرانی را به جهان معرفی می‌کنند و مردم سایر کشورها را با نام ایران آشنا می‌کنند. در حال حاضر بیش از دو هزار شبکه ماهواره‌ای در کشور قابل دریافت است که بسیاری از آنها برای ایران طراحی شده است.

 

او ادامه داد: واقعیت این است که در عصر حاضر نمی‌توان جلوی استفاده مردم بسیاری از فضاهای مجازی و شبکه‌های ماهواره‌ای را گرفت. فیلترینگ هم راه حل مناسبی برای مقابله با تهاجم فرهنگی نیست و برای مقابله با نفوذ فرهنگی دشمن باید زمینه تکیه بر فرهنگ خودی را مهیا کرد.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد در بخش دیگری از صحبت‌های خود بر ضرورت فرهنگ سازی برای تحقق اقتصاد مقاومتی تاکید کرد و گفت: برای توسعه کشور راهی جز تحقق اقتصاد مقاومتی نداریم و برای رسیدن به این هدف هم راهی جز فرهنگ‌سازی وجود ندارد.

 

این مسئول گفت: تا زمانی که فرهنگ صرفه‌جویی، وجدان کاری، جلوگیری از اصراف در کشور به وجود نیاید، نمی‌توان از سرمایه‌های مادی و معنوی کشور به درستی استفاده کرد.

 

او در بخش دیگر از صحبت‌های خود به وجود برخی محرومیت‌ها در حوزه فرهنگ و هنر نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر برخی مراکز استان‌ها یک کتابخانه عمومی مجهز و حتی یک سالن تئاتر و سینما هم وجود ندارد.

 

جنتی گفت: متاسفانه امکانات و بودجه‌های محدود جوابگوی نیاز فرهنگی کشور نیست و این باعث ایجاد برخی محرومیت‌ها در این حوزه شده است.

او ادامه داد: برای ایجاد عدالت فرهنگی در کشور تلاش داریم اعتبارات را به سوی شهرستان‌ها و استان‌هایی که از لحاظ امکانات فرهنگی محروم هستند، سوق دهیم. در حال حاضر 300 مجتمع فرهنگی، هنری در کشور درحال ساخت است که امید است با تزریق اعتبار به بهره‌برداری برسند.

 

این مسوول گفت: سیاست وزارت ارشاد در تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام با پروژه‌هایی است که بیش از 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تقریبا آماده بهره‌برداری هستند.

او در بخش دیگی از صحبت‌های خود به برگزاری جشنواره عکس طبیعت استان اشاره کرد و گفت: استان البرز استعدادها و پتانسیل‌های ویژه‌ای در حوزه طبیعت و گردشگری دارد که باید به سایر استان‌ها و گردشگران خارجی معرفی شوند.

جنتی گفت: این جشنواره زمینه مناسبی برای شناساندن این استعدادها فراهم کرد و امید است با برگزاری دوره‌های بعدی این جشنواره شاهد چاپ آلبوم طبیعت استان باشیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه بدون شک برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌های مدون فرهنگی بدون دسترسی به بانک اطلاعاتی هنرمندان حوزه‌های مختلف امکان‌پذیر نیست، گفت: در حال حاضر در اکثر استان‌های کشور بانک اطلاعاتی جامعی از هنرمندان ایجاد شده که از طریق این بانک می‌توان به نوعی به کمیّت و کیفیت فعالیت‌های هنرمندان دسترسی پیدا کرد.

جنتی گفت: تشکیل بانک اطلاعاتی جامع هنرمندان یکی از ضروریات حوزه فرهنگ استان البرز است که باید با جدیت پیگیری شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: این بانک نباید صرفاً به نام و نام‌خانوادگی و رشته هنری افراد منحصر شود، بلکه باید اطلاعات جامع‌تری از هنرمندان را در بر بگیرد.

جنتی گفت: این بانک باید در سایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز بارگذاری شود تا عموم مردم بتوانند به فراخور نیاز خود به آن دسترسی داشته باشند.

در بخش دیگری از این مراسم حمید طهایی، استاندار البرز نیز با اشاره به مشکل جمع‌آوری اطلاعات در استان البرز گفت: نقص درجمع‌آوری اطلاعات استان صرفا به حوزه فرهنگ و هنر منحصر نیست و این مشکل در همه بخش‌ها از جمله صنعت و ... نیز مشهود است.

این مسئول گفت: بیش از سه سال است که از آغاز طرح آمایش سرزمین استان البرز می‌گذرد و با اینکه این طرح در مراحل آخر قرار دارد، اما مجری طرح اعلام کرده که نتوانسته به تمام اطلاعات مورد نیاز به طور جامع و کامل دسترسی پیدا کند.

در ادامه «سید موسی حسینی‌ کاشانی»، مدیرکل ارشاد البرز با اشاره به فعالیت انجمن‌های هنری متعدد در البرز گفت: خوشبختانه طی یک سال گذشته انجمن‌های هنری زیادی در البرز تشکیل شده و در حال فعالیت هستند.

او گفت: در طول چند ماه گذشته بسیاری از این انجمن‌ها دارای دفتری مستقل شده و از طریق این دفتر توانسته‌اند کمیّت و کیفیت فعالیت‌های خود را بسط دهند.

حسینی‌کاشانی درادامه صحبت‌های خود به برنامه ارشاد برای بازدید چهره به چهره و صمیمی از هنرمندان پیشکسوت رشته‌های مختلف نیز اشاره کرد و گفت: اجرایی کردن این برنامه انگیزه مضاعفی در هنرمندان ایجاد کرده و باعث شده تصور حمایت همه جانبه ارشاد از فرهنگ و هنر استان در ذهن آنان تقویت شود.

تحصن معدنکاران سنگرود در عمق زمین با دخالت ماموران امنیتی خاتمه یافت

Posted: 08 Jan 2015 03:46 AM PST

جرس: اعتراض صنفی روز گذشته دهها نفر از کارگران معدن سنگرود (البرز غربی) در ساعت ۳ بامداد روز جاری (۱۸ دی ماه) با دخالت ماموران امنیتی و انتظامی موقتا خاتمه یافت و کارگران بعد از سپری کردن یک روز در عمق زمین راهی خانه های شان شدند. کارگران صبح دیروز در اعتراض به آنچه «محقق نشدن وعده های مسئولان برای رسیدگی به شرایط کارگران پس از تعطیلی معدن» چنین اقدام صنفی نامتعارفی را پیش گرفته اند.

به گزارش ایلنا، احتمال می رود دخالت ماموران امنیتی و انتظامی در بامداد امروز برای خروج کارگران از محل تحصن شان در عمق زمین از این جهت نیز اتفاق افتاده باشد که به دلیل تعطیل شدن کار استخراج امکان تجمع گاز متان در تونل های عمق زمین، احتمال گازگرفتگی یا انفجار در محل تحصن کارگران می رفته است.     

به گزارش منابع کارگری ایلنا، روز چهارشنبه (۱۷ دی ماه) ۱۰۰ نفر از کارگران معدن زغال سنگ سنگرود در واکنش به عملی نشدن وعده‌های مسئولان سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، سازمان تهیه و تولید مواد معدنی و همچنین سازمان تامین اجتماعی تا ساعت ۳ بامداد روز جاری خود را در تونل شماره ۹ (واقع در ۸ کیلومتری ساختمان اداری این واحد معدنی) حبس کردند.

کارگران می گویند روز گذشته مشاور نیروی انسانی «سازمان تهیه و تولید مواد معدنی» به همراه نماینده «سازمان طرح توسعه و تجهیز معادن طبس» برای انتقال نیروی انسانی و ماشین آلات و تجهیزات این معدن به یکی از معادن تازه تاسیس طبس وارد معدن سنگرود شده بودند که انتقال ابزار کار در مقابل چشم کارگران بیکار خشم آنان را برانگیخت.

پیش از این از سوی سازمان های دولتی تصمیم گرفته شده بود که پیش از انتقال تجهیزات معدن، زمینه بازنشستگی کارگران باقی مانده در معدن سنگرود فراهم شود و بر این اساس مقرر شده بود تعدادی از کارگران برای تکمیل سابقه کاری شان برای کار از منطقه رودبار در استان گیلان به معدنی در طبس واقع در استان خراسان جنوبی بروند.

 

بر اساس گفته های کارگران، شرکت «طرح توسعه و تجهیز معادن طبس» در حالی دیروز قصد داشت نیروی کار و تجهیزات معدن سنگرود را بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای به یکی از معادن تازه تاسیس طبس انتقال دهد که این شرکت حاضر نشده بود هزینه ایاب و ذهاب کارگرانی که قرار است به طور مداوم از معدن سنگرود در غرب کشور به معادن طبس در شرق کشور رفت و آمد کنند را پرداخت کند.

 

کارگران معترض می گویند مصوبه‌ای که در جلسه روز ۲۶ مهر ماه در محل ساختمان سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران پیرامون بررسی وضعیت بازنشستگی ۳۲۲ کارگر این معدن تصویب شد، قرار نیست به طور کامل اجرایی شود و رضایت کارگران در مورد برخی موارد اجرا شده ی این مصوبه جلب نشده است

 
چالش کارگران و تامین اجتماعی
یکی دیگر از دلایل اعتراض کارگران معدن سنگرود، شرایط جدیدی است که تامین اجتماعی در خصوص سوابق بیمه‌ای کارگران مطرح کرده است.

بنا بر گفته کارگران، معدن سنگرود در فاصله سالهای ۸۳ تا ۸۵ به دلایلی موقتا تعطیل شد. اما در آن مقطع زمانی کارفرمای بخش خصوصی که بهره بردار زغال سنگ معدن محسوب می شد حق بیمه کارگران را به طور منظم به تامین اجتماعی پرداخت نمی‌کرد بطوری که در ان مقطع حدودا دو ساله، تنها سه ماه از حق بیمه کارگران در موعد مقرر پرداخت شده بود.

در آن زمان پس از شکایتی که کارگران در اداره کار مطرح کردند، مابقی ماه‌ها به صورت عادی (بدون درج سوابق سخت و زیان آور) فقط با رد لیست بیمه‌ای (بدون پرداخت مبلغ) پرداخت شد.

موضوع مورد مناقشه تامین اجتماعی و کارگران اکنون این است که به دلیل درج نشدن عنوان شغلی درست و بد حسابی کارفرمای بخش خصوصی، طبق قوانین جدید تامین اجتماعی، شرایط بازنشستگی کارگران معدن سنگرود تحت قانون ویژه بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان آور به مشکل بر خواهد خورد چرا که در فاصله سال های ۸۳ تا ۸۵، نوزده ماه و ۱۰روز از سوابق بیمه‌ای کارگران معدن مشابه کارگران مشاغل عادی محاسبه شده است. بنابرین پرونده ۸۸ کارگر مشمول بازنشستگی تحت قانون مشاغل سخت و زیان آور که هم اکنون به تامین اجتماعی ارسال شده برای انجام تعهد بازنشستگی با مشکل قانونی روبرو شده است.

 
 بیمه بیکاری برقرار نشد

مطابق مصوبه مهرماه، وضعیت کارگرانی که مشمول قانون بیمه بیکاری شده‌اند نیز اکنون مبهم است. پیش از این قرار بود با شرایط ویژه‌ای که هیئت وزیران برای ۱۰۴ کارگر این معدن در نظر گرفته‌ است، آنان بتوانند مقرری بیمه بیکاری دریافت کنند. اما اکنون با وجود آنکه از ارسال مدارک این کارگران به اداره کار شهرستان رودبار می گذرد، اما هنوز مقرری بیمه بیکاری آنان به مرحله پرداخت نرسیده است.

 
مهاجرت از غرب به شرق کشور

منابع کارگری ایلنا همچنین درباره شرایط کارگرانی که قرار بود به سایر معادن تحت پوشش شرکت «تهیه و تولید» انتقال داده شوند، گزارش می دهند وضعیت کار این کارگران بصورت ۱۵ روز کار و ۱۵ روز استراحت است. ۳۲ نفر از کارگران تا کنون شرایط این انتقال را پذیرفته اند اما حدود ۱۰۰ نفر دیگر با این استدلال که به دلیل زندگی در منطقه ای کوهستانی در ارتفاعات رودبار ناچارند فصل زمستان در کنار خانواده های شان باشند، این شرایط را نپذیرفته اند و اکنون در بلاتکلیفی به سر می برند.

 
معدن هنوز زغال دارد

ایلنا پیش از این اعلام کرده بود که کارگران به اصل تصمیم دولت درباره تعطیلی معدن به دلیل اتمام ذخایر ذغال سنگ معترضند و این ادعا را غیر کارشناسی می دانند. به همین دلیل کارگران روز گذشته نمایندگانی که از دو شرکت «تهیه و تولید مواد معدنی» و «طرح توسعه و تجهیز معادن طبس» برای انتقال تجهیزات و نیروی انسانی به معدن سنگرود آمده بودند را با خود به یکی از تونل‌ها (تونل شماره ۹) بردند تا از نزدیک به آن‌ها نشان دهند که این معدن سرشار از رگه‌های زغال سنگ است.

 
زندگی در منطقه رو به نابودی است

یکی از کارگران امروز (18 دی) در توصیف شرایط زندگی کارگران معترض به ایلنا گفت: شرایط کار و زندگی کارگران این معدن که ۸ ماه حقوق نگرفته‌اند بسیار سخت شده است. آن‌ها دیروز با تحصن در عمق زمین به گونه ای یک اعتراض انتحاری انجام دادند چون احتمال خطر در تونل های زغال سنگ تعطیل شده بسیار بالاست.

او گفت: چرا دولت مردان بدون در نظر گرفتن همه شرایطی که کارگران با آن روبرو هستند مصوباتی را یکسویه به نفع دولت تصویب می‌کنند. چرا شرایط زندگی، درآمد، کار و شرایط خانوادگی کارگران در مصوبات دولت دیده نمی‌شود. ما چگونه می‌توانیم با‌‌ رها کردن خانواده‌هایمان در دل ارتفاعات رودبار برای دریافت حقوق ناچیزی هزاران کیلومتر دور‌تر از خانواده‌هایمان کار کنیم.

او گفت: دیگر خسته شده‌ایم، تعطیلی معدن صدمات جبران ناپذیری را به خانواده‌های مان وارد کرده است. تعطیلی معدن و بی پولی کارگران معدن که عمده ساکنان این منطقه هستند سبب شده بسیاری از کسبه و اصناف، کسب و کار خود را به شهرهای اطراف انتقال دهند. با خالی شدن سکنه روستا‌ها، مدارس هم یک به یک در حال تعطیلی هستند.

این کارگر در پایان گفت: اشتغال مردم در سالهای گذشته از طریق سه واحد صنعتی معدن سنگرود، سیمان لوشان و کارخانه آب معدنی داماش تامین می شد اما حالا با تعطیلی این سه واحد صنعتی، زندگی هم در این منطقه در حال از بین رفتن است.


چند مسجد در فرانسه هدف حمله قرار گرفت

Posted: 08 Jan 2015 03:46 AM PST

جرس: در پی حمله مرگبار روز گذشته به دفتر نشریه شارلی ابدو در پاریس، گزارش هایی از حمله به چند مسجد و تعدادی از اماکن متعلق به مسلمانان در فرانسه انتشار یافته است.

 

به گزارش بی بی سی، روز پنجشنبه، ٨ ژانویه (١٨ دی)، خبرگزاری فرانسه گزارش کرد که طی ساعات شب قبل، چند مسجد در دو شهر فرانسه هدف تهاجم افراد ناشناس قرار گرفته اما این حملات تلفاتی برجای نگذاشته است.

 

براساس این گزارش، سه نارنجک مشقی به سوی مسجدی در شهر لومان، واقع در غرب پاریس، پرتاب شد. همچنین، کوتاه مدتی پس از برگزاری مراسم نماز شامگاهی در مسجدی در ناربون در جنوب فرانسه، افراد ناشناس چند تیر به سوی مسجد شلیک کردند که به کسی آسیبی نرساند.

 

همچنین، صبح پنجشنبه، انفجاری در یک مغازه کباب فروشی نزدیک مسجدی در شهرک ویلفرانس سور سائون روی داد که تلفاتی نداشت. این کبابی ارتباطی به مسجد محلی نداشت اما ظاهرا صاحبان آن در برنامه های این مسجد فعالیت داشتند.

 

پیشتر، گزارش شده بود در جریان تیراندازی در یک ایستگاه مترو در پاریس یک مامور زن پلیس زخمی شد و ساعاتی بعد در بیمارستان درگذشت.

 

به گزارش منابع خبری، در جریان این تیراندازی یک مرد بازداشت شده اما مشخص نیست که آیا این بازداشت با ماجرای حمله به دفتر نشریه شارلی ابدو در روز چهارشنبه ارتباطی داشته باشد.

 

برنار کازنوو، وزیر کشور فرانسه، که صبح پنجشنبه در جلسه اضطراری هیات دولت به ریاست رئیس جمهوری شرکت داشت، با ترک این جلسه، به ایستگاه مترو محل تیراندازی رفته و قرار است رئیس جمهوری نیز بعدا از این محل دیدن کند.

 

جلسه روز پنجشنبه به منظور بررسی حمله مسلحانه روز چهارشنبه به دفتر نشریه فکاهی شارلی ابدو در پاریس برگزار شده است.

 

همزمان، مانوئل وال، نخست وزیر فرانسه، گفته است که ماموران پلیس در جستجو برای یافتن و دستگیری دو مظنون اصلی حمله به دفتر شارلی ابدو، چند نفر را بازداشت کرده‌اند. وزارت کشور فرانسه شمار بازداشت شدگان را هفت نفر اعلام کرده است.

 

پلیس فرانسه پیشتر گفته بود که دو برادر به اسامی شریف و سعید کواشی در حمله به دفتر این نشریه دست داشته‌اند. فرد دیگری به نام حمید مراد نیز در ارتباط با همین ماجرا خود را تسلیم پلیس کرده و بازداشت شده است.

 

در حمله روز گذشته، دوازده نفر از جمله چهار تن از کارکنان نشریه و دو مامور پلیس جان خود را از دست دادند.

دبیر کل سازمان مجاهدین انقلاب: طرح موضوع رفراندوم، اتمام حجت با مخالفان دولت است

Posted: 08 Jan 2015 03:45 AM PST

جرس: دبیر کل سازمان مجاهدین انقلاب درباره طرح موضوع همه‌پرسی که از سوی رئیس‌جمهوری مطرح شده، اظهار کرد: قانون اساسی ما ظرفیت خوبی در این زمینه دارد و پیش‌بینی کرده که اگر احیانا در مورد مسائل خاصی لازم به گرفتن نظر جامعه بود، موضوع به رفراندوم گذاشته شود.

 

محمد سلامتی در گفت‌وگو با آنا، در عین حال، طرح موضوع رفراندوم در شرایط کنونی از سوی رئیس جمهور را نوعی “اتمام حجت با مخالفان دولت” خواند و گفت: مخالفان دولت در مخالفت خود خیلی مصمم هستند. اینها در دولت قبل به قدرت و امکانات بسیار زیادی دسترسی پیدا کردند و حالا این دست‌ها کوتاه شده است. از این رو همه هم‌ّشان این است که دوباره آن شرایط را برای خود رقم بزنند؛ ضمن اینکه به دنبال آن هستند که اجازه ندهند دولت کار خود را پیش ببرد و تحت الشعاع قرار گیرد.

 

سلامتی با اشاره به اینکه “مردم در انتخابات ۲۴ خرداد ۹۲ نظر خود را اعلام کرده‌اند”، اظهار داشت: اکثریت مردم در آن انتخابات، اعلام کردند که دولت اعتدال‌گرا می‌خواهند، نه اقتدارگرا؛ اما قطعا دولت با مخالفانی روبه‌روست که این را نمی‌خواهند و از این جهت، دکتر روحانی با طرح این موضوع، قصد دارد به مخالفان این مطلب را منتقل کند که اگر بخواهید خیلی مته به خشخاش بگذارید، ما در هر مسئله‌ای که به بن‌بست برسیم، رفراندوم برگزار می‌کنیم.

 

وی تأکید کرد: این در واقع ابزاری است که دولت می‌خواهد از طریق آن در مقابل مخالفان ایستادگی کند.

 

سلامتی در عین حال گفت: البته این تلقی نشود که رئیس جمهوری صرفا خط و نشان کشیده است. اتفاقا آقای روحانی اگر لازم باشد از این ابزار استفاده می‌کند.

وی با اشاره به اینکه “رفراندوم می‌تواند به درخواست و پیشنهاد رئیس جمهوری و با موافقت مجلس شورای اسلامی انجام گیرد”، خاطرنشان کرد: البته باید توجه داشت که بافت مجلس طوری است که اقتضا می‌کند به رفراندوم نظر مساعد ندهد؛ اما به هر حال، همین مخالفت آنها، رئیس جمهور را به مقصود خود – که نشان دادن دیدگاه مخالفان دولت به مردم است – می‌رساند.

 

سلامتی درباره موضوعاتی که دولت در شرایط کنونی می‌تواند برای رفراندوم مطرح کند، اظهار داشت: به عقیده من، امروز در حوزه‌های اقتصادی و سیاست خارجی، موضوعی نداریم که با بن‌بست مواجه، و نیازمند همه‌پرسی از آحاد ملت باشد. در حوزه اقتصادی در صورتی که دولت مقداری بیش از این تلاش کند، کارها به خوبی پیش خواهد رفت و در حوزه سیاست خارجی و موضوع هسته‌ای نیز بن‌بستی وجود ندارد. مذاکرات هسته‌ای هم که خوشبختانه روند خوبی را به نفع ملت ایران طی می‌کند.

 

سلامتی در ادامه گفت: اما آنچه که می‌تواند موضوعی برای پیشنهاد رفراندوم از سوی رئیس‌جمهوری قرار گیرد، برخی مسائل خاص، مهم و بحث‌انگیز در عرصه سیاست داخلی است.


وی در این زمینه توضیح داد: ما امروز در حوزه احزاب با مشکل مواجهیم و نهادینه کردن تحزب و وارد کردن آن به قانون اساسی، با توجه به مخالفت‌هایی که نسبت به تفکر حزبی وجود دارد، می‌تواند یکی از موضوعات مهم سیاست داخلی باشد.

 

سلامتی با اشاره به برخی دیدگاه‌ها که برگزاری رفراندوم در مسائل مهم را مخالف تصمیم‌گیری کارشناسانه می‌دانند، گفت: این حرف از اساس غلط است. وقتی در موضوعی نخبگان با هم به نتیجه نمی‌رسند، باید نظر مردم را جویا شد. همان نخبگان در جامعه پایگاه اجتماعی و طرفداران و مخالفانی دارند. اینجاست که پای رسانه‌ها به میان می‌آید و موضوع از سوی نخبگان در رسانه‌ها، واکاوی و آنالیز می‌شود تا مردم بتوانند بر اساس شناخت و آگاهی تصمیم بگیرند. ضمن اینکه، در طرح موضوع برای رفراندوم نیز قطعا ابتدا کار کارشناسی و تخصصی صورت گرفته است.

 

سلامتی در پایان با تأکید بر اینکه “همه‌پرسی در مسائل مهم، یک ظرفیت بسیار مفید در قانون اساسی است که کشورهای دیگر نیز از آن برخوردار هستند”، در عین حال تصریح کرد: در صورت برگزاری رفراندوم در موضوعاتی که دولت یازدهم با مخالفان خود در آن به بن بست رسیده است، حرف مردم مشخص است و قطعا اکثریت قریب به اتفاق مردم، حرفی را که در خرداد ۹۲ زدند، تکرار خواهند کرد. اما به نظر بنده، شرایط و ترکیب و ساختار جامعه ما طوری است که تره هم برای آن خرد نخواهند کرد. در واقع، جامعه ما به گونه‌ای است که به راحتی می‌تواند به رفراندوم‌ هم اهمیتی ندهد، یعنی گروه‌هایی هستند که از نظر امکانات و اشغال مراکز قدرت اجازه مهم شدن نظر مردم را نخواهند داد.

مولوی عبدالحمید تروریسم جهانی را محکوم کرد

Posted: 08 Jan 2015 03:06 AM PST

جرس: امام جمعه اهل سنت زاهدان ضمن محکوم کردن تروریسم جهانی، به شیعیان و اهل سنت جهان توصیه کرد که با احترام به آزادی و عقاید یکدیگر و درک دیگر مذاهب اسلامی، مشکلات جهان اسلام را حل کنند.

 

امام جمعه اهل سنت زاهدان، در نشست عمومی علما و اندیشمندان جهان اسلام درحاشیه کنفرانس وحدت اسلامی، با قدردانی از رهبری به سبب اهمیت و توجه ایشان به مسئله وحدت مسلمانان، گفت: وحدت یک فریضه برای همه مسلمانان است و از نظر عقلانی نیز این مسئله از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

به گزارش ایلنا، مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی اظهار کرد: در دنیا شاهد هستیم که امت های فهیم و با فرهنگ خواهان وحدت هستند؛ زیرا تفرقه موجب تضعیف آنان می‌شود.

امام جمعه اهل سنت زاهدان با اشاره به موضوع کنفرانس وحدت امسال یعنی چالش‌های پیش روی امت اسلامی، خاطرنشان کرد: چالش هایی که در مسیر امت اسلامی قرار دارد، ندیدن واقعیت های موجود است؛ زمانی که ما واقعیت های موجود را نبینیم، دچار سختی و مشکلات زیادی خواهیم شد.

مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی با بیان اینکه تعصب و غفلت برخی افراد مانع دیدن واقعیت ها می شود، افزود: تفرقه و ناکامی های شورای امنیت و سازمان ملل متحد ناشی از ندیدن همین واقعیت ها است؛ به عنوان مثال حمایت آمریکا و غرب از اسرائیل غاصب و به رسمیت نشناختن فلسطین از جمله این ناکامی‌ها است. فلسطین سرزمین مسلمانان است، اما با این حال اسرائیل با حمایت غرب توانسته است مردم مظلوم این سرزمین را قتل‌عام کند.

وی با تاکید بر اینکه جنگ راه حل مشکلات موجود منطقه نیست، گفت: راه حل این مشکلات، مذاکره و تشکیل گروه‌های ملی و درک یکدیگر است و اندیشمندان شیعه و سنی می‌توانند از طریق گفتمان و بها دادن به یکدیگر تمام مسائل موجود را حل و از تفرقه جلوگیری کنند.

امام جمعه اهل سنت زاهدان ضمن محکوم کردن تروریسم جهانی، به شیعیان و اهل سنت جهان توصیه کرد که با احترام به آزادی و عقاید یکدیگر و درک دیگر مذاهب اسلامی، مشکلات جهان اسلام را حل کنند.
 

انتقاد محمود دولت‌آبادی از پروژه یارانه ها: مردم را به صدقه گرفتن عادت ندهید

Posted: 07 Jan 2015 11:48 PM PST

جرس: محمود دولت‌آبادی با گلایه از پرداخت یارانه، این سیاست را یک باور ساده‌نگری از عدالت دانست و گفت: اینکه دولت به همه اقشار جامعه یارانه می‌دهد کاملاً غلط است و نباید یک ملت را به صدقه عادت داد.

 

به گزارش اقتصاد نیوز، این نویسنده و ادیب کشور، درباره یارانه‌ها و اینکه آیا افرادی هم که در بالای شهر زندگی می‌کنند و نیاز مالی ندارند باید یارانه بگیرند؟ گفت: گدامنشی از زعفرانیه تا شوش. یارانه‌ها باید برداشته شوند و به مردمی که زیر خط فقر زندگی می‌کنند باید توجه شود، البته به طریقی که تحقیر نشوند. ما در فرهنگ می‌گوییم نان گدایی نباید خورد، اما فرهنگ ایرانی هم فراموش شده است. فردوسی می‌گوید که «بپوش و ببخش و بده، برای دگر روز چیزی بنه» در واقع اشاره این شعر به آدمیزاد است که پدر بنده برای من می‌خواند. نوعی آزادگی دراین کلام است و این آقایون اصلاً به فرهنگ ایران توجه ندارند. به نظر من این افراد حتی با فرهنگ ایرانی دشمن هستند.

 

نویسنده رمان کلیدر در پاسخ به این سوال که اگر بخواهید به عنوان یک نویسنده به آقای روحانی در رابطه با یارانه‌ها پیامی بدهید، چه پیامی می‌دهید؟ اظهار کرد: من اصلاً صحبت یارانه‌ها را نمی‌کنم. من می‌گویم یک ملت را نباید به صدقه عادت داد.

 

او افزود: اینکه دولت به همه اقشار جامعه یارانه می‌دهد کاملاً غلط است. کسانی که یارانه‌ها را از زعفرانیه تا شوش می‌گیرند، آنها شانی ندارند. با اینکه بچه‌های من بیکار بودند، من به خانواده‌ام اکیداً گفتم که یارانه نگیرند، زیرا این کار بسیار کریه است.

 

دولت‌آبادی در واکنش به اینکه که آیا گرفتن یارانه را نکوهش می‌کنید؟ گفت: بله، باید تولید کنید، 36 هزار میلیارد تومان یارانه می‌دهند، با این پول می‌توان تمام سیستان و بلوچستان را آباد کرد. حتی می‌توان از بیرجند تا آن سمت را آباد کرد. می‌توان شغل ایجاد کرد. چگونه می‌شود شخصی که 94 درصد از پول مملکت را در اختیار گرفته باز هم یارانه بگیرد، آیا این فرد بشر است؟

 

او که برای شرکت در میزگردی با دکتر محمدمهدی بهکیش میهمان هفته‌نامه تجارت فردا بود، افزود: آن چیزی که ما در اقتصاد آزاد داریم، این است که این اقتصاد، این دریافت، این به دست آوردن، شأن انسان را می‌تواند زیر سوال ببرد. آقای دکتر بهکیش که از اقتصاد آزاد دفاع می‌کنند، اگر نمی‌خواستند که شان خودشان را حفظ کنند، الان باید به عنوان یک تیلیاردر با من صحبت می‌کردند، پس چرا ایشان همچین کاری را نکرده‌اند؟ به علت شان انسانی است، این موضوع خیلی مهم است. ایشان تمام اقتصاد مملکت را می‌شناختند و کارشناس درجه یک ممکلت هستند، پس چرا این کار را نکرده‌اند؟ به علت حفظ شان انسانی. پس اگر اقتصاد آزاد خوب است به این دلیل است که بتواند جامعه را به سمت کار و سلامت ببرد، انسان‌ها را به سمت سلامت ببرد.

 

دولت آبادی در خصوص هدف دولت قبلی از دادن یارانه به «اقتصادنیوز» گفت: به نظر من دولت قبل کار خوبی کرد که خانه ساخت. خانه‌سازی خیلی خوب است حالا ممکن است در جاهایی اشتباه کرده باشد یا روشی که انتخاب کرده بود، اشتباه بوده باشد.

 

او افزود: یارانه دادن از نظر من غلط است حال می‌خواهد دولت قبلی باشد یا دولت فعلی. اینها یک باور ساده نگری از عدالت است در حالی که فکر کسانی که مملکت را اداره می‌کنند نباید ساده‌گرایانه باشد.

کنشگران ملی - مذهبی خارج از کشور : به نام اسلام و آزادی هر نوع رفتار تروریستی را محکوم می کنیم

Posted: 07 Jan 2015 11:38 PM PST

جرس: کنشگران ملی – مذهبی خارج از کشور با صدور بیانیه‌ای کشتار شماری از شهروندان و روزنامه نگاران فرانسوی در پاریس را محکوم کرد.

 

به گزارش ملی مذهبی، در بخشی از این بیانیه آمده است: هرچند چنین رفتارهایی دیری است که در این جا و آنجا و به بهانه های مختلف، و حتی در میان مسلمانان علیه یکدیگر، مشاهده می شود، اما هر کس اندکی با آموزه های اصیل و معتبر اسلامی آشنا باشد، به خوبی می داند که ترور تحت هر عنوان و بهانه ای مطلقا نامشروع و خلاف شریعت اسلام است. اسلام کشتن یک نفر را برابر کشتن همه انسان ها می داند(۳۲ از سوره مائده).

 

متن کامل این بیانیه به این شرح است:

به نام اسلام و آزادی هر نوع رفتار تروریستی را محکوم می کنیم

امروز بار دیگر دست های جنایتکار عده ای مدعی مسلمانی از آستین تروریسمی ضد آموزه های همه ادیان ابراهیمی به در آمد و جان شماری از شهروندان و روزنامه نگاران فرانسوی را در پاریس گرفت.
هرچند چنین رفتارهایی دیری است که در این جا و آنجا و به بهانه های مختلف، و حتی در میان مسلمانان علیه یکدیگر، مشاهده می شود، اما هر کس اندکی با آموزه های اصیل و معتبر اسلامی آشنا باشد، به خوبی می داند که ترور تحت هر عنوان و بهانه ای مطلقا نامشروع و خلاف شریعت اسلام است. اسلام کشتن یک نفر را برابر کشتن همه انسان ها می داند(۳۲ از سوره مائده).
بر این اساس ما هر نوع رفتار خشن و به ویژه شکل بی رحمانه و ضد انسانی آن یعنی ترور را محکوم می کنیم.
هرچند اهانت تحت هر عنوان و در هر شکلی نسبت به عقاید و باورهای عموم آدمیان و از جمله مسلمانان محکوم است؛ اما این رفتارها با هیچ بهانه ای نمی تواند مجوزی برای رفتارهای خشن علیه زندگی آزاد انسان ها باشد.
متأسفانه چنین رفتارهایی علاوه بر سلب آرامش روانی مردم عادی کشورهای اروپائی؛ در نهایت نتیجه ای جز تقویت جریانات راست افراطی و گسترش و تعمیق فکر و سیاست «خارجی ستیز» و به ویژه «اسلام ستیز» در اروپا و مغرب زمین ندارد.

کنشگران ملی – مذهبی خارج از کشور
۷ژانویه ۲۰۱۵
۱۷دی ماه ۱۳۹۳

خبر محکومیت مالی حمید رسایی از خروجی خبرگزاری رسمی دولت حذف شد

Posted: 07 Jan 2015 11:32 PM PST

جرس: خبر اظهارات وکیل خانواده هاشمی رفسنجانی مبنی بر اینکه "حمید رسایی چندین مورد محکومیت قطعی در دادگاه روحانیت دارد"، پس از چند ساعت از خروجی سایت رسمی دولت، خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) حذف شد.

 

به گزارش بهار نیوز، تعداد قابل توجهی از اعضای تحریری ایرنا، نیروهایی نزدیک به گروه پایداری هستند که در دوره احمدی‌نژاد به صورت گروهی و حتی مازاد بر نیاز استخدام و جذب خبرگزاری دولت شده و دولت روحانی نیز پس از حدود دوسال از به قدرت رسیدن، توانایی کاهش نفوذشان در سیاست‌های تحریری را نداشته و بسیاری از جهت‌گیری‌های خبری خصوصا در بخش‌های سیاسی، فرهنگی و بین الملل ایرنا همچنان رنگ و بوی دوره احمدی نژاد دارد! گفتنی اینکه، در حال حاضر این خبر از روی خروجی ایرنا حذف و کاربران با صفحه زیر مواجه می شوند.

 

در خبر مذکور (رسایی) که بلافاصله در بسیاری از سایت های داخلی و خارجی منتشر شده است، محمود علیزاده طباطبایی در گفت و گو با ایرنا گفته بود: روز گذشته برای پیگیری شکایت موکلم از رسایی به دادگاه ویژه روحاینت مراجعه کرده بودم، دیدم که وی چندین مورد محکومیت قطعی در دادگاه ویژه روحانیت دارد. وکیل مدافع مهدی هاشمی اضافه کرد: محکومیت های رسایی در ارتباط با اتهامات مالی و توهین به مقدسات است.

 

علیزاده طباطبایی پیشتر نیز درباره اظهارات رسایی در خصوص اتهامات موکلش گفته بود: در ابتدا اتهامات آقای هاشمی را اقتصادی مطرح می کردند اما بعدها عنوان کردند که وی در آشوب های سال ۸۸ نقش داشته است در صورتی که هاشمی در این قضایا حضور نداشته و در هیچ تظاهراتی نبوده است. وی افزود: فعالیت های موکلم مربوط به قبل از انتخابات سال ۸۸ است و برای ما سوال این است که چرا علیه آقای رسایی هیچ اقدامی انجام نمی شود و به شکایت های ما توجه نمی کنند.

این وکیل ادامه داد: به دادستان ویژه روحانیت نیز این موضوع را اعلام کردیم اما تاکنون رسیدگی نکردند. به گفته علیزاده طباطبایی، مهدی هاشمی پاسخ اظهارات رسایی را در قالب نامه ای به هیات رییسه مجلس شورای اسلامی تقدیم کرده که پس از تایید هیات رییسه در صحن علنی مجلس قرائت خواهد شد.

 

واکنش های جهانی به واقعۀ پاریس؛ ایران نیز محکوم کرد

Posted: 07 Jan 2015 11:17 PM PST

جرس: در ادامه واکنش های بین المللی به واقعه تیراندازی و کشته شدن ۱۲ نفر در پاریس، بان کی‌‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد آن را "جنایتی فجیع، غیرقابل دفاع و بی‌رحمانه" خوانده است." ایران نیز این اقدام را محکوم، و بار دیگر از کاریکاتورهای مربوط به پیامبر اسلام انتقاد کرد.

 

به گزارش بی بی سی، اوایل بعد از ظهر دیروز (۷ ژانویه/۱۷ دی) مردان مسلح دست‌کم ۱۲ نفر را در دفتر مجله طنز "شارلی ابدو" کشتند.

استفان شاربونیه، دبیر مجله و سه نفر از سرشناس‌ترین کاریکاتوریست‌های فرانسه از جمله قربانیان این حمله هستند. برنارد ماریس، اقتصاددان و از سهامداران شارلی ابدو و دو افسر پلیس هم در این حمله کشته شده‌اند.

۱۰ نفر در جریان حمله زخمی شده‌اند که حال پنج نفر از آنها وخیم گزارش شده است.
 

دبیرکل سازمان ملل متحد، تاکید کرد که مطمئن است که مقامات فرانسوی از تمام توان خود برای اجرای عدالت درمورد افرادی که دست به این اقدام زده‌اند، استفاده خواهند کرد.

او افزود: "اکنون زمان اتحاد است. در سراسر جهان باید برای آزادی بیان و سعه صدر، محکم (در کنار هم) بایستیم."

 

فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه، کمی پس از حمله به دفتر شارلی ابدو رفت. او این حمله را "توحش شدید" توصیف کرد و مهاجمان را "تروریست‌های بزدل" خواند.

 

باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، نیز در بیانیه‌ای حمله در پاریس را "به شدت" محکوم کرد. در این بیانیه آمده است: "فرانسه قدیمی‌ترین متحد آمریکاست و شانه به شانه آمریکا در نبرد با تروریست‌هایی حضور داشته است که دنیا و امنیت مشترک ما را تهدید کرده‌اند."

 

دولت آمریکا برای ارائه "هر کمکی" به فرانسه برای یافتن مهاجمان، اعلام آمادگی کرده است.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا حمله را "خشونتی شریرانه" توصیف کرده و گفته است که آزادی بیان هرگز با تروریسم از بین نخواهد رفت.

 

دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا، در واکنشی به این واقع در توئیت خود نوشت: "کشتار در پاریس نفرت‌انگیز است. ما در کنار مبارزه مردم فرانسه علیه تروریسم و دفاع از آزادی رسانه‌ها، ایستاده‌ایم."

 

الازهر، اصلی‌ترین مرکز علوم اسلامی مصر و مقامات اتحادیه عرب هم این حمله را محکوم کرده‌اند.

 

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، گفته است که در حمله امروز "آزادی بیان" هدف قرار گرفته است و دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا گفت که کشورش در مبارزه با هر شکل از تروریسم، در کنار مردم فرانسه و همراه با آنهاست.


واکنش ایران

به گزارش خبرگزاری رسمی ایرنا،‌ مرضیه افخم سخنگوی وزارت خارجه ایران هم کشتار ۱۲ نفر در این نشریه را محکوم کرد و گفت "همه اعمال تروریستی علیه مردم بیگناه با تعالیم اسلام بیگانه است."

او گفت این حمله بخشی از "موج افراطی گری و خشونت طلبی فیزیکی و فکری" است که در یک دهه اخیر در اطراف جهان گسترش یافته و اضافه کرد که این وضع ناشی از "سیاست های نادرست و برخوردهای دوگانه در مواجهه با خشونت ورزی و افراط گری" است.

او همچنین انتقاد کشورش از کاریکاتورهای پیامبر اسلام را تکرار کرد:‌ "سوءاستفاده از آزادی بیان و تندروی فکری و ترور شخصیت های مورد احترام ادیان و ملت ها، توهین به ادیان الهی و ارزش ها و نمادهای مورد احترام این ادیان محکوم است."

واکنش سلمان رشدی

همزمان سلمان رشدی نویسنده بریتانیایی متولد هند که زمانی آیت الله خمینی فتوای قتل او را به خاطر "توهین به اسلام" - در پی نوشتن کتاب "آیه های شیطانی" صادر کرده بود با ادای احترام به آثار نشریه شارلی ابدو گفت که مذهب باید موضوع هجو باشد.

او گفت:‌ "من با شارلی ابدو اعلام همبستگی می کنم، چنانکه همه ما باید چنین کنیم، تا از هنر هجو دفاع کنیم، هنری که همیشه نیرویی برای آزادی و علیه ستمگری، ریاکاری و حماقت بوده است."

نویسنده کتاب بچه های نیمه شب نوشت: "مذهب، گونه ای از بی خردی قرون وسطایی،‌ در ترکیب با سلاح های مدرن یک تهدید واقعی برای آزادی ماست. تمامیت خواهی مذهبی باعث جهش ژنتیکی مرگباری در قلب اسلام شده و ما نتایج فاجعه بار آن را امروز در پاریس دیدیم."

یک مظنون حمله به نشریه فرانسوی خود را تسلیم کرد/انتشار عکس دو مظنون دیگر

Posted: 07 Jan 2015 11:17 PM PST

جرس: خبرگزاری فرانسه صبح امروز (پنجشنبه) اعلام کرد که یکی از مظنونان حمله به دفتر نشریه طنز 'شارلی ' خود را به نیروهای پلیس تسلیم کرد.

 

به گزارش ایرنا، خبرگزاری فرانسه، نام این فرد را که کوچکترین مظنون این حمله بوده، حمید مراد (18 ساله) اعلام کرد. با این حال اشاره ای به محل تسلیم شدن این فرد نکرده است.

 

به نوشته روزنامه لوپوئن، «مراد» که رانندگی خودروی مهاجمان را برعهده داشت، فردی بی خانمان است که سال گذشته در مدرسه ای در شهر رنس ثبت نام کرده بود و سال آخر دبیرستان را می گذراند.

 

براساس این گزارش، دو مظنون دیگر که دو برادر به نام های سعید کواشی (34 ساله) و شریف کواشی(32 ساله) هستند، همچنان متواریند.

 

مقام های فرانسوی عکس دو برادر مظنون را از طریق رسانه ها منتشر کرده اند.

 

این دو برادر فرانسوی الجزایری تبار، متولد پاریس هستند؛ شریف کواشی برای دستگاه مبارزه با تروریسم فرانسه شناخته شده بوده است. این دو برادر تابستان امسال از سوریه به فرانسه بازگشته بودند.

 

یگان ویژه ای از نیروهای پلیس فرانسه با کمک شماری از سربازان ارتش، چهارشنبه شب عملیات گسترده ای را در شهر رنس واقع در شمال شرق فرانسه برای دستگیری مظنونان این حمله مسلحانه آغاز کرده اند.

 

پلیس فرانسه همچنین تعدادی از نزدیکان این دو برادر را بازداشت کرد.

 

به گفته پلیس، هویت مهاجمان از طریق کارت شناسایی که در خودرو جامانده شناسایی شده است.

 

به نوشته لوپوئن، یکی از این افراد در سال 2008 با یک شبکه عراقی مرتبط بود که ظاهرا جوانان را به پیوستن به گروه های تروریستی در عراق تشویق می کرده است. این فرد در سال 2005 به دلیل تلاش برای مسافرت به دمشق بازداشت شده بود.

 

به گفته یکی از مقام های پلیس فرانسه، این سه مهاجم با شبکه تروریستی یمنی در ارتباط بوده اند.

 

آسوشیتدپرس نیز اعلام کرد که شریف کواشی در سال 2008 به اتهام های تروریستی و اعزام تروریست ها به عراق، محاکمه و به 18 ماه زندان محکوم شده بود.

 

سه فرد مسلح ساعت 11 و 30 دقیقه روز چهارشنبه (به وقت محلی) به دفتر نشریه طنز «شارلی » در پاریس، حمله و اقدام به تیراندازی کردند و سپس با دو خودرو از محل حادثه گریختند. در این حمله 12 تن کشته و 10 تن نیز زخمی شدند.