جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


برداشت گل نرگس - بیرجند

Posted: 14 Jan 2015 05:34 AM PST

القاعده یمن مسئولیت حمله به شارلی‌ابدو را به عهده گرفت

Posted: 14 Jan 2015 04:32 AM PST

جرس: القاعده یمن رسما مسئولیت حمله هفته گذشته به دفتر مجله فرانسوی شارلی ابدو را به عهده گرفت.

 

به گزارش بی بی سی، رهبر این گروه در پیامی ویدئویی اعلام کرده است که مهاجمان به شارلی ابدو دستور داشتند که به خاطر "توهین به پیامبر اسلام" به دفتر این مجله حمله کنند.

 

در حمله هفته گذشته برادران کواشی به دفتر شارلی ابدو ۱۲ نفر کشته شدند. پیشتر اخباری از ارتباط این دو با شاخه القاعده در یمن منتشر شده بود.

 

در پیام ویدئویی آمده است: "سازمان القاعده در شبه‌جزیره عربستان مسئولیت عملیات انتقام رسول خدا" را به عهده می‌گیرد.

 

ناصر بن علی آل انسی، از رهبران القاعده یمن، گفته است رهبری این سازمان "انتخاب هدف، برنامه‌ریزی و تامین مالی عملیات" را انجام داده است.

 

ایمن الظواهری، رهبر سازمان القاعده پیشتر از مسلمانان خواسته بود که با هر وسیله‌ای به اهدافی در کشورهای غربی حمله کنند.
 

به عهده گرفتن مسئولیت حمله اخیر از طرف القاعد یمن در حالی صورت می‌گیرد که پیشتر ویدئویی از امدی کولیبالی منتشر شد که او در آن به ابوبکر بغدادی، رهبر گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) اعلام وفاداری می‌کرد.

 

امدی کولیبالی پس از حمله برادران کواشی به دفتر شارلی ابدو یک مامور پلیس را کشت و روز بعد از آن هم در یک فروشگاه محصولات کوشر (معادل حلال برای یهودیان) دست به گروگانگیری زد.

 

آن گروگانگیری با کشته شدن آمدی کولیبالی و چهار گروگان پایان گرفت.

 

همزمان با آن، سعید و شریف کواشی، مهاجمان به دفتر شارلی‌ابدو نیز در چاپخانه‌ای در نزدیکی پاریس یک نفر را گروگان گرفتند. این گروگانگیری با کشته شدن گروگانگیران و آزادی گروگان پایان یافت.

هاشمی: تا نفس دارم برای انقلاب و مردم تلاش خواهم کرد

Posted: 14 Jan 2015 04:17 AM PST

در دیدار اعضای شورای هماهنگی اصلاحات
جرس: هاشمی رفسنجانی صبح امروز در دیدار مسؤولین و دبیران کل احزاب و تشکل‌های عضو شورای هماهنگی اصلاحات، با اشاره به ابراز برخی نگرانی‌ها و سخنان اختلاف برانگیزی که این روزها در خصوص انتخابات سال آینده مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی بر زبان می‌آید، گفت: متأسفانه برخی مسؤولین در ابراز نگرانی‌ها و تهدیدات سیاسی خود کسانی را مخاطب قرار می‌دهند که در جامعه هیچ یک از ابزار قدرت و تبلیغات، به جز رأی مردم را ندارند و گویا این کارسازترین ابزار قدرت است.

 

به گزارش ایلنا، هاشمی رفسنجانی با ارائه نظرات مفسّرین در خصوص آیات فوق، گفت: بعضی‌ها می‌گویند «عَذَاباً مِّن فَوْقِكُمْ» شامل بلایای آسمانی می‌شود و بعضی ها می‌گویند قدرت‌های زورگوی داخلی و جهانی هستند که در طول تاریخ به دلایل مختلف منافع جهان اسلام را غارت کرده و می‌کنند و به مردم ستم روا می‌دارند و حقّشان را غصب می‌نمایند.

 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اوضاع جهان اسلام و ابراز نگرانی از آن، گفت: متأسفانه داریم مصداق یکی از تهدیدات قرآن می‌شویم که به اهل قبله می‌فرماید: « قلْ هُوَ الْقَادِرُ عَلی أَن یَبْعَث عَلَیْكُمْ عَذَاباً مِّن فَوْقِكُمْ أَوْ مِن تحْتِ أَرْجُلِكُمْ أَوْ یَلْبِسكُمْ شِیَعاً وَ یُذِیقَ بَعْضكم بَأْس بَعْض» (آیه 65 سوره انعام)

 

وی با مهم توصیف کردن این هشدار قرآنی به نگاه ظریف بعضی از مفسّرین اشاره کرد و گفت: اشاره‌ی تعبیر « عَذَاباً... مِن تحْتِ أَرْجُلِكُمْ » می‌تواند مردم باشد که اگر از حاکمان جهان اسلام مسؤولیت نشناسی ببینند و مستأصل شوند، خود وارد عمل می‌شوند تا نگذارند عده‌ای مایه بدنامی اسلام در بین مردم شوند.

 

 هاشمی رفسنجانی با یادآوری تأکیدات آیت الله خمینی در مورد توجه به مردم و نظرات آنان در همه‌ی مراحل مبارزه، پیروزی، تثبیت و تداوم انقلاب گفت: با اتحاد مردم پیروز شدیم و سخت‌ترین مراحل شورش‌ها و جنگ را گذراندیم اما کم کم میراث بری رشد کرد و کار به جایی رسید که می‌بینیم.

 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با توجه به سخنان آقای خامنه ای، مبنی بر حق الناس بودن رأی مردم از زمان تبلیغات انتخاباتی تا تأیید صلاحیت‌ها، رأی‌گیری و شمارش آرا، گفت: این جمله ایشان آشکارترین تفسیر بندهای مربوط به انتخابات در قانون اساسی است و کسی نمی‌تواند فراتر از ایشان قوانین بالا دستی جمهوری اسلامی را تفسیر نماید.

 

وی با اشاره به ابراز برخی نگرانی‌ها و سخنان اختلاف برانگیزی که این روزها در خصوص انتخابات سال آینده مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی بر زبان می‌آید، گفت: متأسفانه برخی مسؤولین در ابراز نگرانی‌ها و تهدیدات سیاسی خود کسانی را مخاطب قرار می‌دهند که در جامعه هیچ یک از ابزار قدرت و تبلیغات، به جز رأی مردم را ندارند و گویا این کارسازترین ابزار قدرت است.

 

 هاشمی رفسنجانی با اشاره به سیاست‌های کلی انتخابات که از سوی رهبری برای مشاوره به مجمع تشخیص مصلحت نظام آمده، گفت: امیدواریم از لحاظ قانون در همه‌ی مراحل ثبت‌نام، نظارت، اجرا و شمارش، هیچ شبهه‌ای نداشته باشیم تا حماسه‌های سیاسی مردم ایران به خوبی شکل بگیرد.

 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با مهم توصیف کردن دو انتخابات سال آینده برای کشور، گفت: باید تلاش‌های انتخاباتی در چارچوب قوانین کشور باشد و نباید پا را از دایره اخلاق و قانون فراتر بگذاریم.

 

وی وحدت مردم را کارسازترین سرمایه‌ی نظام برای انجام کارهای بزرگ در ابعاد داخلی و خارجی دانست و گفت: هرکس بخواهد وحدت مردم را مخدوش نماید، نمی‌تواند مدعی دلسوزی برای نظام، انقلاب اسلامی، کشور و مردم باشد.

 

هاشمی رفسنجانی با تأکید بر این نکته که دموکراسی واقعی در قوانین اسلامی نهفته است، گفت: از سفارشات پیامبر رحمت به امام منصوب آسمانی در آخرین روزهای حیات پی‌می‌بریم که مردم در نظام اسلامی نقشی اساسی دارند.


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اصطلاح «مهلت استدراجی» در سنت الهی گفت: کسانی که در مسیر مردم سالاری دینی دچار انحرافات می‌شوند، باید بدانند که سنت الهی تغییرناپذیر است.

 

وی در پاسخ به تقاضاهای مکرر حاضران برای حضور در انتخابات و پا درمیانی برای حل مسائل سیاسی ایران با بعضی از کشورهای اسلامی منطقه گفت: بارها گفته‌ام خود را وقف نظام کرده‌ام و تا نفس دارم برای انقلاب، مردم و کشور تلاش خواهم کرد، اما می‌دانید کارهای دیپلماتیک شروط و آدابی دارد.

 

در آغاز این دیدار  رهامی، رئیس کمیته انتخابات جبهه اصلاحات‌ـ مصطفی کواکبیان، دبیر کل حزب مردم سالاری ـ  فاطمه راکعی، دبیر کل مجمع زنان نو اندیش مسلمان ـ منتظری قائم، از مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم ـ  شکوری راد، عضو انجمن اسلامی پزشکان ـ  علی‌محمد غریبانی، دبیر کل انجمن اسلامی مهندسین ایران ـ احمد حکیمی‌پور، دبیر کل حزب اراده ملت ـ شیخ قدرت علیخانی، عضو مجمع ادوار نمایندگان مجلس شورای اسلامی ـ ضمن ارائه گزارش از اوضاع سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کشور به بیان دیدگاه‌ها و دغدغه‌های خویش پرداختند.

عضو کمیسیون امنیتی ملی: مهدی هاشمی به دو سال حبس محکوم می‌شود

Posted: 14 Jan 2015 04:11 AM PST

جرس: عضو جبهه پایداری و کمیسیون امنیتی ملی مجلس شورای اسلامی پیرامون حکم احتمالی مهدی هاشمی مدعی شده است: طوری که بعضی نقل می‌کنند، حبسی پنج ساله صادر خواهد شد و بعد هم در دادگاه تجدید نظر به دو سال حبس تعلیقی تبدیل می شود.

 

به گزارش نامه نیوز، کریمی قدوسی، نماینده نزدیک به جبهه پایداری درباره دادگاه مهدی هاشمی رفسنجانی گفته است: دو اتهام اصلی وی که در کیفرخواست مطرح شده است، مسائل اقتصادی و مباحث امنیتی و مسائل مرتبط با فتنه 88 می‌باشد. اما مثل این که در دادگاه اخیر تنها به اتهامات اقتصادی ایشان رسیدگی شده و ظاهرا دادگاه در این بخش به اتمام رسیده است. آن طور که ما مطلع شدیم درباره موارد دیگر یعنی مسائل امنیتی و بحث فتنه؛ کسانی‌که مستندات خود را برای این پرونده ارائه کرده بودند به دلایل فنی خودشان دوباره مستندات امنیتی را پس گرفته اند. بنابراین ظاهراً تنها با همان مسائل اقتصادی پرونده ایشان در حال جمع شدن است.

 

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس پیرامون حکم احتمالی مهدی هاشمی مدعی شده است: فکر می‌کنم بنابه قرائنی که وجود دارد، حکمی که برای وی صادر خواهد شد حداقلی بوده و حتی ممکن است که این حکم در دادگاه تجدیدنظر سبک تر نیز بشود. طوری که بعضی نقل می‌کنند، حبسی پنج ساله صادر خواهد شد و بعد هم در دادگاه تجدید نظر به دو سال حبس تعلیقی تبدیل می شود، و عملا پرونده برای همیشه بسته می‌گردد.

 

کریمی قدوسی بیان کرد: مراکز امنیتی دیگری مثل سپاه و... هم اطلاعات زیادی در این‌باره دارند و خوب است برای اخذ این اطلاعات هم اقدام شود چرا که سپاه اشراف خوبی بر مسائل امنیتی و سرویس‌های جاسوسی دارد.

هشدار وزارت خارجه ایران به آمریکا/ ایران به دنبال نقش فعال روسیه درمذاکرات است

Posted: 14 Jan 2015 03:46 AM PST

جرس: سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی با هشدار به ایالات متحده آمریکا در خصوص وضع تحریمهای جدید علیه تهران، از روابط خوب جمهوری اسلامی ایران با روسیه خبر داد و گفت: مشورت‌ها میان تهران- مسکو در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی به طور مستمر صورت می‌گیرد. همچنین روسیه عضو فعال گروه 1+5 است و نقش محوری و مهمی در مذاکرات دارد و گفت‌وگوها میان ایران و روسیه در حوزه‌های وسیع و مختلف در جریان است.

 

به گزارش مهر، مرضیه افخم در نشست هفتگی با خبرنگاران در خصوص دیدارهای وزیر امور خارجه با برخی از مقامات اروپایی که قرار است بعد از مذاکراتش با جان کری در ژنو انجام شود، گفت: آقای ظریف در مدتی که در ژنو و در اروپا به سر می‌برند گفت‌وگوهایی را با همتایان و مسئولینی که در حوزه مذاکرات هسته‌ای هستند انجام خواهند داد که متناسب با برنامه‌ مذاکرات دیدارها و مذاکرات ایشان با این مقامات به تدریج اعلام خواهد شد.

 

وی در خصوص رایزنی مقامات ایران با روسیه با اشاره به روابط خوب دوجانبه میان دو کشور، اظهار کرد: مشورت‌ها میان تهران- مسکو در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی به طور مستمر صورت می‌گیرد. همچنین روسیه عضو فعال گروه 1+5 است و نقش محوری و مهمی در مذاکرات دارد و گفت‌وگوها میان ایران و روسیه در حوزه‌های وسیع و مختلف در جریان است.

 

وی ادامه داد: در بحث هسته‌ای مشورت‌ها به طور مستمر و منظم و در سطوح رئیسان جمهور، وزیر امور خارجه و... برقرار است و اخیراً هم در سفر معاون وزیر امور خارجه روسیه به تهران گفت‌وگوهایی صورت گرفت. ما فکر می‌کنیم روسیه از وزن و جایگاه موثری در گفت‌وگوهای هسته‌ای برخوردار است و می‌تواند نقش فعال‌تر و موثرتری را برای سرعت بخشیدن به مذاکرات و دستیابی به توافقی عادلانه و عاقلانه و مبتنی بر چارچوب‌هایی که ایران دنبال می‌کند داشته باشد.

 

افخم همچنین در خصوص حضور ایران در کنفرانس امنیتی مونیخ،‌ تصریح کرد: دعوتنامه‌هایی برای مسئولان ایرانی ارسال شده است و برنامه‌ها در حال تنظیم است. اما از آنجایی که هنوز چند هفته‌ای تا این کنفرانس زمان داریم درباره حضور مقامات ایرانی و سطح شرکت‌کننده‌ها در زمان مقتضی اظهارنظر می‌شود.

 

وی همچنین در خصوص سفر وزیر امور خارجه ایران به عربستان با توجه به دعوتی که از سوی این کشور از ایشان صورت گرفته است، گفت: موضوع دعوت مقامات سعودی از آقای ظریف کماکان در دستور کار است و بدنبال آن هستیم دیدار وزیران در تهران یا ریاض صورت گیرد. در عین حال تماس‌ها میان دو کشور درباره مسائل منطقه به ویژه بحث‌های مربوط به تروریست و مقابله با آن در حال انجام است و در زمان مناسبی که چارچوب‌های کار و دیدارها مشخص شود این سفرها می‌تواند صورت گیرد.

 

افخم در ادامه درباره وضعیت سفیر عربستان سعودی در تهران با توجه به این‌که وی در مقام و جایگاهی دیگر مشغول به کار شده است،‌ گفت: سفیر جدیدی از سوی عربستان به ایران معرفی شده و مراحل اداری مربوط به آن طی شده است. البته سفارتخانه عربستان در تهران فعالیت طبیعی خودش را انجام می‌دهد.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه درباره روند مذاکرات هسته‌ای با توجه به اظهارات مقامات آمریکایی برای تشدید فضای تحریم‌ها علیه ایران، گفت: در روند مذاکرات به طور کلی شاهد سرعت و شتاب اخبار، تحلیل‌ها در هر دوره مذکراتی هستیم. مذاکرات در دوره تمدید در جریان است و دو طرف سعی دارند به چارچوب سیاسی برسند و بر مبنای آن چارچوب جزئیات و ابعاد فنی مختلف را به دست آورند.

 

وی تأکید کرد: وزارت امور خارجه در هر دوره مذاکرات ارزیابی خاص خود را انجام می‌دهد. مبنی بر این‌که آیا مذاکرات چشم‌انداز روشنی دارد و مشورت‌ها، بررسی‌ها در این زمینه صورت می‌گیرد. این روند در رابطه با همه مسائل و موضوعات مربوط به حوزه کاری وزارت امور خارجه است. وزارت امور خارجه نسبت به امور در دستور کارش حساس است و این شامل مذاکرات هسته‌ای نیز می‌شود. ما بررسی می‌کنیم که آیا مذاکرات تأمین کننده نظرات و دیدگاه‌های ایران در چارچوب تعیین شده است یا خیر و اگر مشاهده کنیم و به این ارزیابی برسیم که مسیر تأمین کننده نظرات و خواسته‌هایمان نیست مشورت‌ها با مقامات مربوطه صورت می‌گیرد و مراتب اعلام می‌شود.

 

افخم با اشاره به مباحثی که از سوی کنگره، فضای سیاسی داخلی آمریکا و حتی مسئولان دولت آمریکا اعلام می‌شود، اظهار کرد: ما معتقدیم تحریم و استفاده از این ابزار نامشروع و از کار افتاده تکرار یک اشتباه است. ناکارآمدی تحریم برای همه روشن است و ملت ایران نشان داده متناسب با اهداف خود در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و... برنامه‌ها و سیاست‌هایش را ادامه داده است. ما مبنای کار خود را بر اساس اقتصاد مقاومتی و پیگیری اهداف سیاسی و اقتصادی در گسترش همکاری با همسایگان خود قرار داده‌ایم و امیدواریم یک واقع‌بینی در سیاست‌های مسئولان دولت آمریکا حاکم شود و تکرار اشتباهات گذشته نه برای آمریکا و نه مجموع سیاست‌های این کشور در دنیا فایده‌ای نخواهد داشت.

 

افخم همچنین درباره تحولات اخیر در پاریس و موضع ایران در این رابطه با محکوم کردن تروریسم در هر نقطه‌ای از جهان، تصریح کرد: این اقدامات هیچ نزدیکی با دیدگاه‌های اسلام ندارد و مغایر آموزه‌های اسلامی است. از سویی اقدامات تحریک آمیز را نیز تقبیح می‌کنیم و اقدام هفته‌نامه موردنظر (شارلی ابدو) توهین‌آمیز و باعث تحریک احساسات مسلمانان جهان خواهد شد.

 

وی ادامه داد: احترام به باورها و مقدسات ادیان الهی اصلی پذیرفته شده است و انتظار است دولتمردان اروپایی این اصل را رعایت کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: لازم است در حوزه عمل دولت‌های اروپایی نتیجه جبران اشتباهات خود در پیگیری برخی سیاست‌هایشان در رابطه با گروه‌های افراط‌ی اقدام کنند و سیاست‌های متناسب با منافع همه پیروان و ملت‌ها اتخاذ شود. بسیاری از ملت‌ها تاوان سیاست‌های اشتباه غرب را می‌دهند و این مسأله هر از چندگاهی از سوی مسئولان اروپایی هم اعلام می‌شود که سیاست‌هایشان اشتباه بوده است. اما این کافی نیست و باید برای پایان دادن به افراط‌گری و دور تسلسل خشونت در جهان اقدامات موثر انجام شود.

 

افخم خاطرنشان کرد: سوءاستفاده از آزادی بیان در غرب قابل پذیرش نیست و باید جلوی آن گرفته شود.

 

وی درباره شرکت نماینده ای از ایران در راهپیمایی پاریس گفت: سفارت‌خانه ها برای شرکت در برنامه های رسمی دولت میزبان دستور العمل دارند و سفارت ما در پاریس بر همین اساس به درستی عمل کرده است.

 

وی همچنین در رابطه با مذاکرات هسته‌ای، تأکید کرد: ما با یک اراده سیاسی که از ابتدای مذاکرات اعلام کردیم به دنبال رسیدن به توافق جامع، عادلانه و پایدار هستیم و بر همین اساس مذاکرات در دوره تمدید ادامه دارد و سعی داریم در این دوره اختلاف نظرها رفع شود. در عین حال ایران از دیدگاه‌ها و خطوط قرمزش دست برنمی‌دارد. اگر طرف مقابل با اراده سیاسی و حسن نیت روند را ادامه دهد و بر اساس واقعیت‌های موجود و نه سوء محاسبه حرکت کند امکان توافق وجود دارد.

 

افخم با اشاره به رایزنی وزیر امور خارجه ایران طی هفته جاری و آینده با برخی مقامات اروپایی، گفت: آقای ظریف از فرصت حضور در اروپا استفاده می‌کند تا مشورت‌هایی را درباره آخرین وضعیت مذاکرات با سایر گروه 1+5 داشته باشد. از آنجایی که مشخص نیست مذاکرات در چه چارچوب زمانی پیش می‌رود و احتمال دارد مذاکرات امروز طولانی شود متناسب با آخرین وضعیت دیدارهای وزیر امور خارجه با مقامات اروپایی اعلام می‌شود.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره نشست مسکو با حضور دولت و معارضان سوری و احتمال شرکت ایران در این نشست، گفت: هنوز در رابطه با حضور ایران در این نشست دعوتنامه‌ای رسمی نداریم. در عین حال مشورت‌های سیاسی با سوریه و روسیه به منظور این‌که این اقدام سیاسی و گفت‌وگوها شکل بگیرد در جریان است. همه طرف‌های ذیربط که خواهان راهکار سیاسی هستند درگیر این بحث هستند. جمهوری اسلامی ایران گفت‌وگوها و مشورت‌هایی را انجام می‌دهد و از طرف‌هایی هستیم که به دنبال حل سیاسی این مسأله هستیم.

 

وی ادامه داد: تا برگزاری این نشست دو هفته باقی است و نسبت به این‌که قرار است در این نشست از کشور ثالثی دعوت به عمل آید و شرکت کند هنوز فضا مشخص نیست چرا که این نشست قرار است بین دولت سوریه و طرف‌های معارض انجام شود.

 

وی در پاسخ به ایسنا درباره سفر وزیر امور خارجه ایران به افغانستان، گفت: آقای ظریف سفر قریب‌الوقوعی را به افغانستان انجام می‌دهد و برنامه‌ریزی‌ها و تشریفات کاری برای انجام این سفر در حال انجام است.

 

وی ادامه داد: در چند ماه گذشته با توجه به برگزاری انتخابات در افغانستان و تشکیل کابینه گفت‌وگوها در میان دوطرف در جریان بوده است و سفرهایی هم در سطوح مختلف انجام شده است و هفته گذشته مشاور امنیت ملی افغانستان به تهران سفر کرد.

 

وی خاطرنشان کرد: گفت‌وگوها میان ایران و افغانستان به طور مستمر و در مورد موضوعات متنوع ادامه دارد و برای گسترش همکاری‌ها و نهایی شدن سند همکاری جامع دیدار وزیران خارجه دو کشور و نیز گفت‌وگوی وزیر امور خارجه کشورمان با مقامات افغانستان در دست تنظیم است.

 

افخم همچنین از در دستور کار بودن سفر رئیس جمهور افغانستان به ایران خبر داد و گفت: سفر رئیس جمهور افغانستان در زمان مناسب انجام خواهد شد.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که چنانچه تحریم جدیدی از سوی آمریکا علیه ایران با توجه به روی کار آمدن کنگره صورت گیرد واکنش ایران در چارچوب مذاکرات هسته‌ای واکنش ایران چه خواهد بود، اظهار کرد: هرگونه تحریم جدید به منزله توقف روند جاری در مذاکرات است و این امری روشن است و محافل مختلف رسمی و غیررسمی نسبت به چنین روندی تحلیل‌هایی را ارائه داده‌اند.

 

وی گفت: از نظر ما استفاده از تحریم‌ها به عنوان یک ابزار فرسوده کمک‌کننده نیست. ضمن این‌که یک سوء محاسبه در برخی از مسئولان و حاکمان آمریکا است که فکر می‌کنند تحریم‌ها ایران را به میز مذاکره کشانده است در حالی که این تحلیل اشتباه و ناکارآمد است. آنها باید تحلیل‌هایشان را واقعی و به روز کنند. ملت ایران نشان داده است که برنامه‌های اقتصادی و توسعه‌ای خود را با وجود تحریم‌ها متوقف نکرده و حتی بودجه دولت در سال آینده وابستگی‌اش به درآمدهای نفتی بسیار کاهش یافته است و دولت سیاست اقتصادی‌اش را مبتنی بر اقتصاد مقاومتی تنظیم کرده است.

 

افخم در رابطه با نتیجه مذاکراتی که قرار است امرز میان وزیران امور خارجه ایران و آمریکا صورت گیرد، گفت: فعلاً نمی‌توانیم اظهارنظر کنیم اما این‌که چه میزان در آینده می‌توان به نتیجه رسید مبتنی بر این است که مذاکرات در روزهای آینده به چه شکل انجام می‌شود. مجموعه اطلاعاتی پس از این مذاکرات به دست خواهد آمد که چه میزان دولت آمریکا نسبت به رسیدن به یک توافق عادلانه با ایران پایبند است. به هر حال از ابتدای مذاکرات جریان‌هایی بودند که تلاش داشتند مسیر مذاکرات را منحرف سازند. در عین حال آمریکایی‌ها برای این‌که مسیر مذاکرات در شرایط فعلی حفظ شود پایبندی خود را نشان داده‌اند و ارزیابی ما این است که مسیر فعلی و حفظ مذاکرات را مدنظر دارند.

 

وی تأکید کرد: مذاکرات ایران با گروه 1+5 و آمریکا صرفاً در بحث هسته‌ای است و ایران دنبال روشنگری است. درباره برنامه هسته‌ای و حل مسالمت آمیز مسأله است. برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز و غیرهسته‌ای است و دستیابی به سلاح هسته‌ای در دکترین نظامی ایران جایی ندارد. ما رگه‌های خوبی از واقع‌بینی را در برخی از تحلیل‌ها در بین کشورهای غربی می‌بینیم که آن را ناشی از روشنگری‌های ایران در بحث هسته‌ای می‌دانیم و معتقدیم واقع بینی به دور از خوشبینی در بین مذاکره کنندگان ما حاکم است.

 

وی با اشاره به حوادث پاریس خاطرنشان کرد: سیاست‌های دولت‌های اروپایی و غربی در رابطه با تروریست اشتباه بوده است. در چند سال گذشته دولت‌های غربی مشوق عزیمت افرادی به سوریه برای رسیدن به اهدافشان بودند که آثار و تبعات منفی آن الان خود را نشان می‌دهد. ما معتقدیم همه باید کمک کنند تا اشتباهات پیاپی که از سوی این کشورها صورت گرفته است به یک سیاست تبدیل نشود. آنها باید از این تحولات درس بگیرند و به جبران اشتباهاتشان بپردازند و سیاست درستی مبتنی بر منافع همه کشورها و ملت‌ها اتخاذ کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: نباید اقداماتی در مسیر جریحه‌دار کردن احساسات مسلمانان صورت گیرد چرا که این مسأله هیچ کمکی به روند مبارزه با افراط نمی‌کند و به دور تسلسل افراط بیشتر دامن می‌زند. در این شرایط باید با درایت و بر اساس منافع فراتر از منافع سیاسی و جناحی برخورد شود. باید در این مسیر بدون استفاده از معیارهای دوگانه برخورد شود. کشورهای غربی باید در مبارزه با افراط و تروریسم جدیت و صداقت خود را به جهانیان نشان دهند.

 

افخم در ادامه در پاسخ به خبرنگاری درباره آخرین تحولات عراق، گفت: ما همبستگی، وحدت و اتفاق نظر طوایف مختلف در عراق و رهبران و شخصیت‌های سیاسی با هدایت مرجعیت شیعی را مثبت ارزیابی می‌کنیم و فکر می‌کنیم این همبستگی بسیار کمک‌کننده بوده است و ملت و دولت عراق هوشیارانه نسبت به تداوم این سیاست جدیت دارند و چشم‌انداز خوبی را برای عراق در آینده می‌بینیم و امیدواریم تمام مناطقی که در دست نیروهای تروریست است آزاد شود.

 

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره رایزنی‌های وزارت امور خارجه و دولت در حوزه نفت و انرژی، اظهار کرد: تصمیمی در حال پدیدار شدن است و آن این است که کشورهای مختلف به این نتیجه رسیده‌اند که نباید از نفت به عنوان یک ابزار سیاسی استفاده شود. اگر نفت به این شکل مورد استفاده قرار گیرد کشورهای مختلف که درآمدهایشان به درآمدهای نفتی بسیار وابسته است متضرر می‌شوند و حتی کشورهای تولیدکننده و مصرف‌کننده متضرر می‌شوند.

 

افخم ادامه داد: مشورت‌های نفتی لازم است و این مشورت‌ها با کشورهای نفتی و حوزه اوپک در حال تقویت است تا راه‌هایی را برای متوقف کردن سیر نزولی قیمت نفت پیدا کنند. گفت‌وگوهای مفیدی در تهران انجام شد و به نظر می‌آید در میان کشورهای تولیدکننده نفت هم این رایزنی‌ها تشدید خواهد شد. آثار تصمیم سیاسی در حوزه اقتصادی و نفت امری مشخص است و باید جلوی آن را گرفت.

 

وی همچنین درباره موانع داخلی رسیدن به توافق جامع، اظهار کرد: تیم مذاکره کننده ما بر اساس راهبردها و رهنمودهایی که از سوی مسئولان عالی کشور دریافت کرده است حرکت می‌کند و سعی دارد موانع را در مذاکرات و تصمیم‌گیری‌ها کاهش دهد. در عین حال دیدگاه‌های مختلفی مطرح است که دیدگاه‌های جدی است. اما منافع کشور بر اساس چارچوب‌های کلی تنظیم شده دنبال می‌شود.

 

افخم در پاسخ به این‌که ارزیابی‌تان از تحرک کشورهای اروپایی و نقش آفرینی آنها در مذاکرات چیست، خاطرنشان کرد: همه اعضای گروه 1+5 اگر بتوانند متوازن موضوعات مذاکرات را دنبال کنند و نقش و جایگاه خود را نشان دهند راه رسیدن به توافق جامع آسان‌تر می‌شود. ما مشورت‌ها را صرف یک کشور نمی‌دانیم و تقویت و ترغیب این کشورها برای تسریع مسیر مذاکرات و استفاده از مدت زمان تمدید مذاکرات را کمک کننده می‌دانیم. همه اعضای گروه 1+5 در جایگاه خود دارای اثربخشی و نقش تعیین کننده هستند.

 

افخم همچنین در پایان با توجه به برخی گزارش‌ها در برخی رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها مبنی بر کوتاهی وزارت امور خارجه برای تسهیل دریافت ویزای استرالیا جهت عزیمت برخی خبرنگاران به این کشور جهت پوشش اخبار مسابقات و رقابت‌های جام ملت‌های آسیا، گفت: اسامی خبرنگاران و تصویربرداران رسانه‌های مختلف از مجاری مشخص اعلام شده بود و این خبرنگاران از همان مسیر اقدام و ویزایشان را دریافت کردند اما برخی، یک یا دو رسانه خبرنگار و عکاسشان در این لیست نبوده و شخصاً برای دریافت ویزا اقدام می‌کنند که با مشکل روبرو می‌شوند و وزارت امور خارجه اساساً در جریان این مسأله نبوده است و رسانه مربوطه وزارت امور خارجه را مطلع نکرده است تا اقدام لازم و سریع صورت گرفت. بنابراین کوتاهی از سوی وزارت امور خارجه صورت نگرفته است.

 

افخم گفت که انتظار است رسانه‌ها نسبت به انتشار دقیق و بجای مطالب و انتقادات درست شجاعانه برخورد کنند و وزارت امور خارجه را به اقدامات غیرشجاعانه در حالی که واقعیت ندارد محکوم نکنند.

مطهری: در راهپیمایی علیه خودم شرکت می‌کنم

Posted: 14 Jan 2015 03:32 AM PST

جرس: نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی درباره‌ی این که شنیده شده قرار است پس از نماز جمعه این هفته تهران علیه او راهپیمایی صورت گیرد گفت: انشاءالله در این راهپیمایی شرکت خواهم کرد . وی همزمان در مصاحبه ای دیگر خطاب به افراطیون تاکید کرد که "حصر خلاف قانون اساسی است؛ اگر می‌گویید نه، استدلال کنید."

 

به گزارش ایسنا، علی مطهری در حاشیه جلسه علنی صبح امروز چهارشنبه مجلس در جمع خبرنگاران درباره‌ی اقدام جمعی از نمایندگان که منجر به قطع نطق روز یک شنبه وی گفت: این کار نقض اصول 84 و 86 قانون اساسی بود زیرا هر نماینده‌ای آزاد است درباره‌ی همه مسائل کشور صحبت و اظهار نظر کند، اما نمایندگانی که خودشان قانونگذار هستند قانون را زیر پا گذاشتند.

وی درباره ی انتشار پیامک‌هایی علیه او در مجلس گفت: من چیزی در این مورد ندیدم.

مطهری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که برخی نمایندگان قصد شکایت از وی به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان را دارند گفت: من این موضوع را شنیدم در واقع من باید شکایت کنم اما آنها دست پیش را گرفتند که پس نیفتند.

نماینده مردم تهران در مجلس درباره‌ی اینکه آیا بنا ندارد از نمایندگانی که معترض نطق وی شدند شکایت کند نیز گفت: من کلا اهل شکایت نیستم و با شکایت رابطه خوبی ندارم اما باید فکر کنم، اگر احساس کنم این کارآثار مثبتی دارد ممکن است این کار را انجام دهم اماهنوز به این نتیجه نرسیده‌ام.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره‌ی برخورد فیزیکی نمایندگان در جلسه روز یکشنبه اظهار کرد:‌ برخورد فیزیکی به آن معنا وجود نداشت یکی دو نفر دست من را می‌کشیدند که من از جایگاه ناطق پایین بیایم و من هم آنها را هل دادم.

این نماینده مجلس درباره‌ی این که آیا هیات رئیسه فیلم روز یکشنبه را دراختیاراو می‌گذارد یا نه؟ گفت: تا زمانی که جلسه مجلس علنی بوده مشکلی ندارد و قاعدتا فیلم را می‌دهند اما نمی‌دانم قسمت بعدش را هم بدهند یا خیر.

وی در باره‌ی آسیب دیدگی خود در جلسه روز یکشنبه نیز تصریح کرد:‌من آسیب جزیی دیدم و دستم چند زخم سطحی برداشت که چیز خیلی مهمی نبود.

مطهری در پایان درباره‌ی این که گفته می‌شود قرار است پس از نماز جمعه این هفته تهران علیه وی راهپیمایی صورت گیرد نیز خاطر نشان کرد: من در مورد راهپیمایی شنیدم و انشاء الله خودم در آن شرکت می‌کنم!

 

حصر خلاف قانون اساسی است؛ اگر می‌گویید نه، استدلال کنید

سایت «آبادان امروز» در خصوص وقایع اخیر مجلس با «علی مطهری» مصاحبه کرده که در زیر می‌خوانید:

آقای انصاری در گفت‌وگویی اشاره کرد است که متن نطق شما را مچاله کرده‌ و تحویل هیات رییسه مجلس داده است. نماینده مردم آبادان مدعی شده است که هیچ یک از نمایندگان مخالف با شما درگیری فیزیکی نداشته‌اند، بلکه این شما بودید که با وارد کردن ضربه مشت به دو نفر حمله ور شدید.

جلوی تریبون عده‌ای از نمایندگان سرو صدا می‌کردند و ایشان نیز حضور داشت. در انتها نیز چند تن از نمایندگان مرا از پشت سر پایین آوردند. نماینده مشهد آقای «کریمی قدوسی»، نماینده خرم‌آباد آقای «آقامحمدی»، نماینده پاکدشت آقای «بشیری» به همراه آقای «انصاری». ایشان دخالت داشت، ولی به این معنی که به من ضربه ای زده باشد خیر. ایشان یکی از آن چهار نفری بود که بنده را از تریبون پایین آوردند. از آقای «انصاری» این توقع را نداشتم و تعجب کردم.

این پایین آوردن در فضایی دوستانه و یا همکاری نبوده است؟!
من مشغول خواندن آخرین جمله‌ها بودم و این آقایان آمدند و با الزام و زور بنده را پایین آوردند.

چنین رفتاری در مجلس مسبوق به سابقه است. از دوره «بازرگان» تا همین دو روز قبل بارها و بارها از این دست اتفاقات در مجلس افتاده است.

این رفتارها بسیار غلط و خلاف قانون است. برای نماینده مجلس که قانون گذار است زیرپا گذاشتن قانون اساسی کار بسیار زشتی است. دستور قرآن است که«فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ» یعنی ما همه حرف ها را گوش دهیم و بهترین را انتخاب کنیم. طبق اصل ۸۶ قانون اساسی نیز هر نماینده آزاد است در مورد همه مسایل کشور اظهار نظر کند. مقام معظم رهبری هم بارها به نماینده ها گفتند اگر با نطقی مخالف هستید سر و صدا نکنید، «دو دو» نکنید، با آرامش گوش کنید و بعد حرف او را رد کنید. این کار زشتی بود و موجب وهن مجلس شد و دیدید چقدر رسانه‌های بیگانه از آن استفاده کردند. این آقایانی که می‌گویند بهانه دست رسانه‌ها ندهید خودشان این برنامه را پیاده کردند و بهانه دست رسانه‌ها دادند. البته آقای انصاری بیمار است و من از کار ایشان می‌گذرم.

«محمدسعیدانصاری» نماینده مردم آبادان در همین گفت‌وگو اشاره کرده اند که «آقای مطهری خدمت رهبری رفته و مساله حصر را مطرح کرده بودند، رهبری گفته بودند، دیگر ادامه ندهید»

نخیر! من مساله حصر را مطرح کرده‌ام ولی به هیچ وجه رهبری چنین جمله ای به من نگفتند! ایشان نظر خود را بیان کردند و هر کسی آزاد است نظر خود را بیان کند. همین چند ماه قبل رهبری خطاب به حاضران گفتند: «اینطور نیست که همه نظرات من را تکرار کنند، بلکه هرکسی باید نظر خود را بیان کند». من می گویم مساله «حصر خلاف قانون اساسی است» حالا اگر شما می‌گویید نه! مطابق قانون است، بیایید استدلال کنید. حرف زدن درباره این مسایل آزاد است و هرکسی نظر خودش را بیان می‌کند. من به حرف‌های خودم اعتقاد دارم و از روی احساس حرف نزدم، حرفی را می‌زنم که قبلا به آن فکر کرده‌ام و اعتقاد دارم.

تیری که مجلس به سوی قانون کار شلیک می‌کند در خانه‌‌های کارگران فرود می آید

Posted: 14 Jan 2015 01:46 AM PST

نامه سرگشاده تشکل‌های کارگری:
جرس: جمعی از تشکل‌های کارگری استان قزوین با صدور نامه‌ای سرگشاده خطاب به نمایندگان استان قزوین در مجلس، خواستار دفاع نمایندگان استان‌شان از قانون کار شدند. این نامه در شرایطی نوشته شده است که مجلس در حال بررسی الحاقیه ماده 16 لایحه «رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور» است که به موجب آن بخش عمده‌ای از مواد حمایتی قانون کار در جهت منافع کارفرمایان تغییر خواهد یافت.

 

به گزارش ایلنا، در نامه سرگشاده‌ای که به امضا تشکیلات خانه کارگر، مجمع نمایندگان کارگران، انجمن صنفی کارگران ساختمانی استان قزوین، کانون‌های کارگران بازنشسته شهرستان‌های قزوین، البرز، بوئین زهرا، تعاونی‌های مصرف کارخانجات کاشی و سرامیک الوند، تیزرو، کاشی پارس، آیک طیور، تهویه نیروگاه حرارتی شهید رجایی، فرش پارس و شورای اسلامی کار پرس سیلند رسیده است؛ از نمایندگان حوزه‌های انتخابیه استان قزوین در مجلس خواسته شده است تا با پیشنهاداتی که در ماده ۱۶ لایحه «رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور» برای اصلاح قانون کار در نظر گرفته شده است مخالفت کنند.

 

نویسندگان این بیانیه در خصوص پیشنهاد اضافه شدن تبصره‌های سوم و چهارم به ماده هفت قانون کار (موضوع الزامی بودن استفاده از قراردادهای کتبی در قراردادهای بیشتر از ۳۰ روز و نیز پیش بینی شرایط فسخ قرارداد کار در متن قرارداد) و نیز اصلاح مواد ۱۰ و ۲۱ قانون کار با رویکرد امکان فسخ قرارداد و برخورداری کارفرما از حق تعدیل نیروی انسانی در شرایط خاص آمده است: مجموعه این اقدامات چیزی جز تهدید بیشتر امنیت شغلی و بازی با معیشت کارگرانی که بیشتر آن‌ها امروز به واسطه قراردادهای موقت کار مشغول کارهستند نیست؛ در مورد به رسمیت شناختن حق تعدیل کارگر نیز تجربه اجرای ماده ۹ قانون نوسازی و بازسازی صنایع نشان داده است که صنعت بیمار کشور با مسکن اخراج کارگران درمان نمی‌شود.

 

فعالان کارگری استان قروین همچنین در مورد پیشنهادی که از سوی نمایندگان مجلس برای تغییر شرایط اخراج کارگر (موضوع ماده ۲۷) قانون کار شده، نوشته‌اند: تا زمانی که طبق قانون کمیته انظباطی در کارگاه دایر باشد، نمایندگان کارگری و کارفرمایی این کمیته مسئولیت تصمیم گیری در مورد اخراج یا بازگشت به کار کارگر مورد نظر را برعهده خواهند داشت اما نباید از نظر دور داشت که ایراد منتقدان این ماده قانونی به الزامی بودن «نظر مثبت» تشکل صنفی حاضر در کارگاه برای اخراج کارگر است.

 

نویسندگان این نامه سرگشاده که معتقدند جلب نظر تشکل صنفی کارگری که به واسطه فعالیت در کارگاه از وقایع جاری آگاهی دارد به هیچ وجه نمی‌تواند مانع تولید قلمداد شود؛ می‌گویند: منتقدان قانون کار اعلام کنند چه بخشی از این ماده قانونی مانع اشتغال است چرا که در شرایط فعلی بازار کار که قرار دادهای سفید امضاء و کوتاه مدت حاکم است ماده ۲۷ معنا و مفهوم خود را از دست داده و نیازی به اصلاح ماده ۲۷ نیست. کسانی که وقت خود را برای تغییر قانون گذاشته‌اند وجدان را مد نظر قرار دهند که از ۲۰۳ ماده و ۱۲۱ تبصره قانون کار چند در صد از کل قانون اجراء شده است؟

 

این فعالان کارگری باطرح این ادعا که از نظر کارگران حتی ۲۰ درصد از مجموعه مقررات قانون کار اجرا نشده است، در اثبات ادعای خود می‌افزایند: به عنوان مثال ماده ۱۴۲ به کارگران اجازه می‌دهد که برای احقاق حق خود ضمن حضور در کارگاه اعتصاب وت ولید را متوقف کنند اما از زمان رایج شدن استخدام‌های موقت کار دیگر کدام کارگری می‌تواند از ترس تمدید نشدن قرارداد کارش برای دستیابی به حقوق صنفی خود از اختیارات ماده ۱۴۲ قانون کار استفاده کند.

 

در دنباله این بیانیه آمده است: در حالی که کارگران همواره پاسداری از نظام را بر تعطیل کردن تولید به منظور پیشبرد خواسته‌های صنفی خود ترجیح داده‌اند اما با این همه نباید طیف سرمایه داری احساس کند که می‌تواند با استفاده از فضای به وجود آمده با کارگران مانند برده برخورد کند. هر چند در حال حاضر هم به دلیل نابرابری‌های موجود در عرضه و تقاضای بازار کار رفتاری که با کارگران می‌شود چندان درست نیست.

 

در این نامه آمده است «به نظر می‌رسد که برای سرمایه دار این یک اصل شده که هر وقت اشتغال و مشکلات صنعتی مطرح می‌شود قانون کار را هدف قرارداده و به سوی آن تیر‌ها را‌‌ رها می‌کند؛ هر تیر آن پس از برخورد به این هدف به قلب کارگران برخورد می‌کند و صدای ناله از بطن خانواده بلند می‌شود. کسانی که در پی اصلاح قانون کار هستند به پشت سرخود نگاه کنند و تغییراتی که در گذشته نسبت به قانون کار انجام شده (معافیت کارگاههای زیر پنج نفر و معافیت کارگاههای تا۱۰ نفر از بعضی از مواد قانون کار و بخشنامه‌های آن چنانی) چه کرده اند. برای اشتغال آن گونه به نظر می‌رسد که تلاش‌گران عرصه تغییرات در قانون برای سرمایه داران نقش آهنگ ساز را بازی می‌کند که کارگران باید با آهنگ آن‌ها حرکات موزون انجام دهند اما اگر منظور به حرکت در آوردن چرخ صنعت و ایجاد اشتغال است باید به نکاتی توجه کرد که مشکل اصلی صنعت و تولید است.»
 

تجمع مسلمانان آلمان در مخالفت با تروریسم و اسلام هراسی

Posted: 14 Jan 2015 12:21 AM PST

با حضور صدراعظم، رییس جمهوری، رییس و نمایندگان مجلس
جرس: جامعه مسلمانان مقیم آلمان بعد از ظهر سه شنبه با برگزاری یک تجمع هزاران نفره که با همراهی شخصیت های سیاسی این کشور همراه شد، نسبت به اقدامات تروریستی و همچنین خارجی ستیزی و اسلام هراسانه اعتراض کردند.

 

به گزارش ایرنا، در این تجمع اعتراضی که در مقابل دروازه براندنبورگ شهر برلین برگزار شد، شخصیت های سیاسی آلمان اعم از صدراعظم، رییس جمهوری، رییس و نمایندگان مجلس و همچنین سران احزاب و سیاستمداران، سفرای کشورهای اسلامی و همچنین رهبران ادیان این کشور نیز حضور داشتند.

براساس این گزارش ، 'یوآخیم گاوک' رییس جمهوری آلمان به عنوان سخنران اصلی این تجمع بعد از یک دقیقه سکوت به احترام قربانیان حادثه تروریستی پاریس، گفت: تروریست ها تلاش می کنند با اقدامات خود در جوامع غربی تفرقه ایجاد کنند اما برعکس این حوادث تروریستی موجب انسجام بیشتر مردم شده است.

گاوک افزود: آزادی و حقوق بشر تنها موضوعات مربوط به غرب و اروپا نیست بلکه به همه انسان ها تعلق دارد.

وی مهاجرت خارجیان بویژه مسلمانان را به آلمان موجب تکثرگرایی مذهبی، فرهنگی و فکری در این کشور دانست که به گفته او موجب شده آلمان بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

رییس جمهوری آلمان در ادامه از جامعه مسلمانان به خاطر مخالفت صریح با تروریسم و خشونت های افراطی اخیر در فرانسه قدردانی کرد.

گاوک با بیان اینکه مسلمانان مقیم آلمان خود را جزوی از جامعه می دانند،گسترش دامنه بحران خاورمیانه به اروپا، افزایش افراطی گری و خارجی ستیزی و همچنین بازگشت تروریست های سوریه و عراق به اروپا را ازجمله دغدغه های مهم دولت های غربی عنوان کرد و خواستار مقابله جدی با افراط گرایی و خشونت طلبی شد.

به گزارش بی بی سی آنگلا مرکل شخصا سخنرانی نکرد اما او از چهار میلیون مسلمان آلمان به خاطر محکومیت سریع و شفاف خشونت های هفته پیش پاریس قدردانی کرد.

او روز دوشنبه گفت که اسلام بخشی از آلمان است و در این کشور جایی برای نفرت، نژادپرستی و افراط گرایی وجود ندارد.

'ایمان ماتزیک'رییس شورای مرکزی مسلمانان آلمان نیز به عنوان سخنران دیگر این تجمع اعتراضی، از اقدام مسلمانان آلمان به عنوان اعلام همبستگی با مردم فرانسه در مقابله با خشونت و افراط گرایی نام برد و تاکید کرد: حرف ما این است که ترور پیروز نشده و در آینده نیز نخواهد شد.

ماتزیک در ادامه با انتقاد از تشدید اسلام هراسی در غرب و اروپا به خاطر حوادث تروریستی اخیر، به اقدام شجاعانه مسلمان فرانسوی که موجب نجات یافتن تعدادی از گروگان ها از دست تروریست ها شد، اشاره کرد و گفت: دین اسلام با ترور و خشونت مخالف است.

رییس شورای مرکزی مسلمانان آلمان در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به تروریست ها و افراط گرایان گفت:مسلمانان اجازه نخواهند داد که از دین آنها برای انجام اقدامات تروریستی سوء استفاده کرده و به تنفر و نفاق در جوامع دامن بزنید.

شش روشنفکر دینی، حملات تروریستی پاریس را محکوم کردند

Posted: 13 Jan 2015 11:59 PM PST

جرس: "انتقاد از باورهای دینی از جمله باورهای اسلامی بدون هر قید و شرطی از ضروریات آزادی بیان است و ما جدّا از آن دفاع می کنیم. اما آزادی انتقاد تلازمی با آزادی توهین و تمسخر ندارد." این متن، بخشی از بیانیۀ شش تن از روشنفکران دینی ایرانی در واکنش به وقایع تروریستی پاریس است.

 

به گزارش جرس، عبدالعلی بازرگان، حسن فرشتیان، محسن کدیور، مهدی ممکن، صديقه وسمقي و حسن یوسفی اشکوری، در محکومیت وقایع تروریستی فرانسه و موارد مشابه آن ، بیاینه ای به شرح زیر صادر کردند:

 

دفاع جنايت آميز از پيامبر رحمت!


ميلاد پيام آور رحمت و بيداربخش بشريت، امسال شوربختانه با جنايتي قرين گشت كه جاهلاني بي خبر از اخلاق و مداراي آن رسول با مخالفان، به بهانه دفاع از حريم نبوت، بزرگترين ضربه را به آئينش وارد كردند.


تَمسخر و توهين به شخصيت هاي محبوب هر ملت و آئيني، البته كاري نا بخردانه و عملي غيراخلاقي است. وقتي در جوامع غربي، حتي زير سؤال بردن رقم قربانيان "هولوكاست" تحقير نژادي تلقي مي شود و تعقيب كيفري دارد، توهين به اقليت‌هاي مذهبي، كه مشمول تبعيضات ديگري نيز هستند، شايسته وبه مصلحت امنيت و آرامش و حسن همجواري شهروندان نيست.


اما برخورد خشن و خونين با توهين كنندگان، بدون رجوع به داگاه صالحه با حضور هیات منصفه و امکان دفاع متهم یا وکیل مدافع وی، اقدامی جاهلانه، خلاف شرع و اخلاق و به مراتب مذموم تر و محكوم تر از اصل توهین است. برحسب آموزه هاي قرآني كشتن يك فرد، معادل كشتن تمام انسانها و زنده كردن يك فرد معادل زنده كردن همه آنهاست (مائده ۳۲). حتی اگر قاعده قصاص شرعی هم معیار باشد، پاسخ كاریكاتور را با كاریكاتور باید داد، در هر صورت اعدام خودسرانه چیزی جز ترور و جنایت نیست.


توصيه قرآن و سنت پيامبر اسلام در مقابل استهزاء كنندگان، گذشت كريمانه، گفتارآشتي جويانه و صبر و تحمل در برابر دشنام‌ها و تمسخرها می باشد. وظيفه ديني مسلمانان، قيام براي عدالت و الگوي عملي ارزشهاي خدائي بودن، حتي عليه خود، والدين و خويشاوندان خود است (نساء۱۳۵)، چنين توصيه اي در شرايط حاضر، دفاع از حقوق كساني است كه ناجوانمردانه توسط متعصبان به نام دين كشته مي شوند. مدافع حقوق موافقان بودن هنري نيست، براي جبران نقض حقوق مخالفان توسط متعصبان، بايد به دفاع ازحق مخالفت با دين در دنياي امروز برخاست و از آن استقبال و از آزادي مخالف كه موجب رشد و كمال است دفاع كرد به عبارت دیگر انتقاد از باورهای دینی از جمله باورهای اسلامی بدون هر قید و شرطی از ضروریات آزادی بیان است و ما جدّا از آن دفاع می کنیم. اما آزادی انتقاد تلازمی با آزادی توهین و تمسخر ندارد. همچنان که توهین و تمسخر اشخاص، نژادها، جنسیت‌ها و رنگها در قوانین بسیاری کشورهای غربی جرم شناخته شده، لازم است توهین و تمسخر باورهای دینی نیز در قوانین این کشورها جرم شناخته شود تا امکان رسیدگی در دادگاه صالحه در حضور هیأت منصفه با امکان دفاع متهمان و وکلای ایشان فراهم شود تا شاهد این‌گونه فجایع نباشیم.


خداوند به آدمي موهبت "اختيار" بخشيده و لازمه اختيار، آزادي انتخاب مي باشد، بنابراين مخالفان دين، حتي درون جوامع اسلامي، چه رسد به جوامع غیراسلامی، مادام كه دست به اسلحه نبرده و قصد جان و آواره ساختن مومنين را نداشته باشند، از آزادي مطلق عقيده، ابراز و تبليغ آن، حتي عليه دينداران، برخوردارند. كساني كه به آفريننده انسانها و پديدآورنده جهان هستي باور دارند، بايد از آنچنان استحكام و صبر و ثبات ايماني برخوردار باشند كه به راحتي و روي باز سخن مخالفان را بشنوند و تحمل كنند و در صورت لزوم و احتمال تأثیر، بنا بر توصیه قرآنی «جدال احسن» (نحل ۱۲۵) به نقدها و ایرادها پاسخ های مناسب و درخور بدهند.


عمليات تروريستي گروه هائي افراطي تحت نام: طالبان، القاعده، داعش، بوكوحرام و امثالهم ، كه اقليت بسيار ناچيزي از مسلمانان هستند، را به حساب اين آئين گذاشتن، داوري معقول و سنجيده اي نيست، روح اسلام از عملكرد افراطي اقليتي كه درواكنش جاهلانه به برخي سياست هاي مداخله گرانه و تجاوزکارانه پديدآمده وپرورش يافته و فاقد بصيرت ديني اند، بيزارو مبري است، اسلام خود قرباني تروريسم بوده و سه تن از چهار خليفه نخستين آن با تروراز دنيا رفته اند.


ما گروهی از مسلمانان ايرانی با استناد به ارزشهاي رحماني قرآن و سنت پيامبر و موازین مسلم شریعت اسلامی، جنايت تروريستي پاريس را به شدت محكوم كرده، مراتب تاسف و تاثر عمیق خود را به خانواده های قربانیان، ملت فرانسه و جامعه‌ی انسانی ابراز می‌کنیم.


ما به خوبي درك مي كنيم ملتي كه در گذشته "مهد آزادي" شمرده شده و با قيام رنسانس در برابر ارتجاع ديني ايستاده و با پيشينيه اي كه از سلب آزادي ارباب كليسا در قرون وسطي داشته، تحمل تكرار چنان شيوه هائي را ندارد، با اين‌حال اميدواريم انديشمندان اين ملت بزرگ براي جلوگيري از تحريك عواطف مردم، با مرزبندی بین انتقاد و توهین و استهزاء، زمینه‌ی عینی آزادی بیان را بیشتر فراهم کنند.

عبدالعلی بازرگان، حسن فرشتیان، محسن کدیور، مهدی ممکن، صديقه وسمقي، حسن یوسفی اشکوری
۲۴ دی ۱۳۹۳

 

آغاز محاکمه مامور پیشین «سیا» به اتهام درز اطلاعات در مورد ایران

Posted: 13 Jan 2015 11:41 PM PST

جرس: وزارت دادگستری آمریکا، ۲۳ دی ماه، گفت محاکمه جفری استرلینگ، یک مامور پیشین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، به اتهام درز اطلاعاتی در مورد برنامه مخفیانه‌ای علیه فعالیت‌های اتمی ایران، به یک خبرنگار «نیویورک‌تایمز»، آغاز شد.

 

به گزارش رادیو فردا، جیمز رایزن، این خبرنگار روزنامه نیویورک‌تایمز (*در تصویر)، در کتابی با عنوان «وضعیت جنگی»، جزئیاتی در مورد آن فعالیت‌ها نوشته است.

 

روزنامه نیویورک‌تایمز می‌گوید تحت فشارهای روزنامه‌نگاران و جوامع مدافع حقوق خبرنگاران، دادستانی کل آمریکا، از خواسته‌های خود برای اینکه آقای رایزن نیز اجبارا در دادگاه شهادت دهد، منصرف شده است.

 

این خبرنگار مجبور نیست برای شهادت دادن در دادگاه حاضر شود؛ آنچه روزنامه‌نگاران و فعالان حقوق خبرنگاران یک پیروزی برای خود برشمرده‌اند.

 

جفری استرلینگ، مامور پیشین سازمان «سیا» به مدت ۹ سال (۱۹۹۳ تا ۲۰۰۲) برای سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا کار می‌کرد.

 

در دی ماه سال ۱۳۸۹ خبر بازداشت او منتشر شد.

 

در همان زمان نیز بدون انتشار جزئیاتی در مورد دلایل بازداشت، برخی گزارش‌ها حکایت از آن داشتند که او اسرار مربوط به عملیات سری آمریکا علیه برنامه هسته‌ای ایران را در اختیار خبرنگار روزنامه نیویورک‌تایمز گذاشه است.

 

در اطلاعاتی که درز کرده گفته شده است سازمان «سیا» با استخدام یک کارشناس اتمی در زمان شوروی سابق، در صدد بود نقشه‌هایی عمدا ناقص، در اختیار ایران بگذارد تا برنامه اتمی این کشور را با مشکل روبه‌رو کند.

 

نام رمز این کارشناس «مرلین» عنوان شده است.

 

جیمز رایزن در کتاب خود با انتقاد از این طرح این احتمال را مطرح کرده است که چنین نقشه‌هایی به راحتی قابل شناسایی بود.

کتاب آقای رایزن هشت سال پیش منتشر شده بود.

 

وزارت دادگستری آمریکا پیشتر گفته بود استرلینگ، مامور پیشین «سیا»، اطلاعات محرمانه را پس از شکست خوردن در یک پرونده قضایی در مورد تبعیض نژادی، و منع شدن از نشر خاطراتش، در اختیار جیمز رایزن گذاشته بود.

نیویورک‌تایمز از قول دادستان‌های آمریکا می‌گوید ایمیل‌ها و تلفن‌های ضبط شده نشان می‌دهند که که این دو با هم در ارتباط بوده‌اند.

از سوی دیگر اما وکیلان آقای استرلینگ می‌گویند این مکالمات تنها نشان می‌دهد که آقای رایزن در تلاش بود تا از هرکسی که در مورد برنامه اطلاعاتی دارد، خبر بگیرد.