جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


اولین مرخصی ابوالفضل عابدینی، زندانی سبز، پس از چهار سال اسارت و تبعید

Posted: 09 Mar 2014 10:12 AM PDT

جرس: ابوالفضل عابدینی، زندانی سیاسی محبوس در زندان کارون اهواز پس از ۵۲ ماه حبس برای اولین بار به مرخصی آمد.  

 

 

به گزارش کلمه، ابوالفضل عابدینی، زندانی سبز و فعال حقوق بشر که از اسفند ۸۸ در زندان های تهران و اهواز در حبس بوده است، با وثیقه ۴۰۰ میلیون تومانی با دو ضامن، به مرخصی ۱۰ روزه آمد.

 

ابوالفضل عابدینی زندانی سیاسی سبز و شاهد شکنجه های ستار بهشتی اوایل مرداد ماه به زندان اهواز تبعید شد، وی در مدت حضور ستار بهشتی در بند ۳۵۰ زندان اوین شاهد علائم شکنجه های روی بدن وی بود و نزد شهریاری بازپرس تحقیق علت مرگ ستار بهشتی شهادت داده بود.

 

عابدینی در حالی محکومیت ۱۲سال زندان خود را سپری می‌کند که تاکنون از حق استفاده از مرخصی نیز با وجود داشتن بیماری قلبی محروم بوده است.

 

ابوالفضل عابدینی در فاصله سالهای ۱۳۸۴تا ۱۳۸۶چندین بار توسط نیروهای امنیتی استان خوزستان بازداشت و این بازداشت‌ها منجر به صدور حکم یک سال حبس تعزیری از سوی دادگاه انقلاب اهواز برای وی شد.

 

این زندانی سیاسی سبز در تاریخ نهم تیر ماه سال ۱۳۸۸بازداشت و در تاریخ ۴آبان با قرار وثیقه از زندان آزاد شد. وی بار دیگر در تاریخ ۱۲اسفند ماه ۱۳۸۸در جریان دستگیری‌های گسترده‌ی کنش‌گران حقوق بشر ایران توسط سپاه همراه با ضرب و شتم در منزل پدری خود در رامهرمز خوزستان بازداشت و به سلول‌های انفرادی بند ۲الف زندان اوین منتقل شد.

 

درتاریخ ۱۵فروردین ماه در حالی که یک ماه از بازداشت وی نگذشته بود، دادگاه انقلاب اهواز ابوالفضل عابدینی را به اتهامات ارتباط با دول متخاصم، فعالیت‌های حقوق بشری و تبلیغ علیه نظام از طریق مصاحبه با رسانه های بیگانه به ۱۱ سال حبس تعزیری محکوم کرد. این حکم مربوط به پرونده پیشین عابدینی بود که به بازداشتش در تیرماه سال ۱۳۸۸و آزادی‌اش با قید وثیقه ۳۰۰میلیونی در آبان ماه همان سال منجر شده بود.

 

در فروردین ماه سال ۱۳۸۹یک سال بعد از صدور حکم اول، ابوالفضل عابدینی بار دیگر از سوی شعبه ۲۸دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس تعزیری محکوم شد، این در حالی بود که وی در پرونده‌ی قبلی نیز به همین اتهام محکوم به زندان شده و در حالی سپری کردن این محکومیت بود. این حکم ۱۳اردیبهشت ۹۰به عابدینی ابلاغ شد و محکومیت وی به ۱۲سال زندان افزایش یافت. 

 

کاترین اشتون در دیدار با روحانی: با پیام حسن نیت ۲۸ کشور اروپایی به اینجا آمده‌ام

Posted: 09 Mar 2014 09:50 AM PDT

جرس: رییس جمهوری در دیدار با کاترین اشتون با اشاره به آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای احیای روابط اقتصادی و مذاکره درباره مسائل مورد علاقه دو طرف اظهار داشت: دولت تدبیر و امید مصمم است در عرصه سیاست خارجی بر اساس منافع و احترام متقابل و مشترک با همه جهان تعامل سازنده داشته باشد و یکی از زمینه‌هایی که این دولت علاقه‌مند است روابط جدید در آن به وجود آورد، اتحادیه اروپا است.  

 

به گزارش مهر،  حسن روحانی رییس جمهور پیش از ظهر امروز یکشنبه خانم کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را به حضور پذیرفت.



روحانی در این دیدار خطاب به اشتون با بیان اینکه سفر شما را به عنوان اراده اتحادیه اروپا در یک حرکت جدید تلقی می‌کنیم، گفت: روابط ایران و کشورهای اروپایی، از دیرباز سنتی و تاریخی بوده و امروز نیز دو طرف منافع، اهداف و زمینه‌های مشترک فراوانی برای همکاری دارند.

رییس جمهوری با اشاره به آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای احیای روابط اقتصادی و مذاکره درباره مسائل مورد علاقه دو طرف اظهار داشت: دولت تدبیر و امید مصمم است در عرصه سیاست خارجی بر اساس منافع و احترام متقابل و مشترک با همه جهان تعامل سازنده داشته باشد و یکی از زمینه‌هایی که این دولت علاقه‌مند است روابط جدید در آن به وجود آورد، اتحادیه اروپا است. زمینه‌ای که در آن شاهد تحرکاتی به صورت متقابل از سوی کشورهای اروپایی از طریق اعزام هیأت‌های سیاسی، پارلمانی و اقتصادی هستیم و در این رابطه سفر شما به عنوان نماینده سیاست خارجی ۲۸ کشور اروپایی مفهوم سیاسی فراتری دارد.

روحانی اظهار کرد: در چارچوب گفتگو با اتحادیه اروپایی مسائل متنوعی در منطقه بسیار حساس خاورمیانه و همچنین در عرصه جهانی وجود دارد که می‌توانیم در خصوص آنها با یکدیگر گفت و گو و همکاری داشته باشیم و امیدوارم بتوانیم در تمامی این عرصه‌ها با استفاده از فضاهای خوبی که به وجود آمده گام‌های جدید و جدی برداریم.

روحانی در همین رابطه افزود: فکر می‌کنم در کنار گفت‌و‌گوهای هسته‌ای که امروز جریان دارد و باید آن را به پیش برد، مناسب است زمینه‌های دیگری نیز که ایران و اتحادیه اروپا می‌توانند در آن روابط و همکاری‌های خود را پیش ببرند در نظر گرفته شود.


رییس جمهوری اظهار کرد: با عبور صحیح از مرحله فعلی به فضایی خواهیم رسید که مسائل بسیار مهم و استراتژیکی پیش روی دو طرف وجود خواهد داشت و در آن فضا ایران و اتحادیه اروپا می‌توانند به عنوان نمونه در زمینه انرژی و ترانزیت با یکدیگر روابط راهبردی داشته باشند.


روحانی همچنین تصریح کرد: ایران و اتحادیه اروپایی می‌توانند در زمینه مسائل منطقه‌ای از جمله مقابله با تروریسم و افراطی‌گری، مسئله افغانستان، سوریه، عراق و ترانزیت مواد مخدر که تأثیرات آن ابعادی بین‌المللی یافته، گفت و گو و همکاری داشته باشند.


برای پیگیری مذاکرات شما با رییس کمیسیون اروپا در نیویورک و داووس به ایران آمده‌ام

کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این دیدار اظهار داشت: بنده با پیام حسن نیت ۲۸ کشور اروپایی که نماینده آنها هستم خدمت شما رسیده‌ام، این نخستین فرصتی است که در خصوص مسأله‌ای غیر از موضوع هسته‌ای با مقامات ایران گفت و گو می‌کنم و این آغازی برای توسعه همکاری‌ها میان ایران و اتحادیه اروپایی است.

اشتون افزود: در دیدارهای جناب عالی با رییس اتحادیه و رییس کمیسیون اروپایی در نیویورک و داووس مطالب مهمی عنوان شد و آنها دیدارهای خود با جناب عالی را بسیار مثبت ارزیابی نموده‌اند لذا یکی از وظایف من پیگیری مطالبی است که بین جناب‌عالی و آنها مطرح شده است.

وی تصریح کرد: اتحادیه اروپا کاملاً به اهمیت و نقش جمهوری اسلامی ایران در منطقه اذعان دارد و بر همین اساس گفت‌و‌گوهایی برای همکاری‌های دو طرف در زمینه مسائل مختلف در این سفر صورت گرفته است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به این موضوع که مواردی را که برای گسترش همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو طرف باید بر روی آنها تمرکز کنیم، شناسایی کردیم، گفت: حضور من نشان می‌دهد که اتحادیه اروپایی مایل است همزمان با مذاکرات هسته‌ای، روابط بهتر، موثرتر و پویاتری با ایران داشته باشد. 

 

علی مطهری: آیت‌الله منتظری نه ادعای قائم مقامی داشت و نه ادعای رهبری

Posted: 09 Mar 2014 07:57 AM PDT

جرس: علی مطهری، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با ذکر دو خاطره از مرحوم آیت الله العظمی منتظری و طرح این پرسش که آیا برخوردی که با آیت‌الله منتظری شد، چه در زمان امام و چه بعد از آن، برخورد درستی بود یا نه و آیا این برخورد ضرورت داشت، به سخنان این مرجع تقلید اشاره می کند که ایشان نه ادعای قائم مقامی داشت و نه ادعای رهبری.  

 

مطهری در گفت و گوی خود با نسیم بیداری گفته است: آیا نباید تحمل حرف مخالف را داشته باشیم؟

 

به گزارش ایسنا به نقل از نسیم بیداری، این دو خاطره در پی آمده است: خاطره اول

آبان سال ۵۷ بود که آیت‌الله منتظری می‌خواست به دیدن امام خمینی (ره) در نوفل لوشاتو برود. آن شب به منزل ما آمدند تا صبح زود به فرودگاه بروند. مذاکراتی با پدرم داشتند و درباره مطالبی که باید با امام در میان گذاشته شود، صحبت می‌کردند.

ناگهان زنگ منزل به صدا درآمد. تیمسار مقدم، رئیس ساواک و یک نفر دیگر بودند که اجازه خواستند وارد شوند. قطعا از سفر آیت‌الله منتظری باخبر بودند و به قول خودشان می‌خواستند پیغامی را به امام خمینی برسانند. من و برادرم حرف‌های این چهار نفر را از پشت در گوش می‌کردیم.

تیمسار مقدم گفت به آقای خمینی بگویید پشت صحنه این نهضت، کمونیست‌ها قرار دارند و اینها مترصد فرصت برای برقراری یک حکومت کمونیستی در ایران هستند. آقای منتظری مساله را برد روی اتفاقی که روز قبل در نجف‌آباد افتاده بود و طی آن چند نفر کشته شده بودند. گفت چرا این‌طور مردم را می‌کشید؟

شهید مطهری یک نکته اساسی را مطرح کرد و گفت: «شما که اینقدر از کمونیست‌ها هراس دارید چرا اینقدر در گسترش افکار آنها در دانشگاه‌ها و چاپ کتاب‌هایشان کمک می‌کنید؟ من اسم این مارکسیسم را مارکسیسم دولتی گذاشته‌ام که برای جلوگیری از نهضت اسلامی در حال فعالیت و تبلیغ است.»

در این میان آن فرد همراه مقدم که صدای کلفتی داشت و احتمالا ثابتی بود نیز حرف‌هایی زد که درست به خاطر ندارم. در بین جلسه، زنگ منزل به صدا درآمد. در را باز کردم، آقای هاشمی رفسنجانی بودند. قضیه را به ایشان گفتم. به اتاق دیگری رفتند تا آن جلسه تمام شد. به هر حال صبح زود روز بعد، من ماشین را روشن کردم و آیت‌الله منتظری و پدرم را به فرودگاه مهرآباد بردم. پدرم مانند برادر بزرگ‌تر آیت‌الله منتظری ایشان را تا گرفتن کارت پرواز و رفتن به سالن انتظار همراهی کردند.

خاطره دوم

روزهای آخر حصر خانگی آیت‌الله منتظری بود. احساس کردم که ما باید زودتر از اینها اجازه می‌گرفتیم و به دیدار ایشان می‌رفتیم. بالاخره ایشان نزدیک‌ترین دوست پدر بودند و با پدر در دوره تحصیل، ۱۱ سال هم مباحثه بودند. رفتم به دیدن ایشان. تنها خودشان بودند و اگر درست به خاطر داشته باشم، فرزندشان احمد.

اولین جمله‌ای که گفتند این بود: «علی دیدی با من چه کردند؟!» بعد گفتند: «من بارها گفته بودم که آماده استعفا از قائم مقامی رهبری هستم، هر وقت بگویید استعفا می‌دهم، اما اینها هدف دیگری داشتند. دیدی با من چه کردند؟!» بعد جمله دیگری گفتند که من خیلی دلم برایشان سوخت. گفتند: «شما به اینها بگویید وسایل حسینیه ما را که به غارت برده‌اند برگردانند.»

وقتی بیرون آمدم با خود فکر می‌کردم آیا برخوردی که با آیت‌الله منتظری شد، چه در زمان امام و چه بعد از آن، برخورد درستی بود یا نه و آیا این برخورد ضرورت داشت، در حالی که خود ایشان نه ادعای قائم مقامی داشت و نه ادعای رهبری، فقط آدم صریحی بود و حرف خود را به صراحت و روشنی می‌گفت. آیا نباید تحمل حرف مخالف را داشته باشیم؟ قبول دارم که ایشان برای رهبری مناسب نبود اما آیا ما به توصیه امام خمینی که فقاهت آیت‌الله منتظری گرمی‌بخش حوزه‌های علمیه باشد، عمل کردیم؟

احضار و بازجویی فعالان سیاسی در واکنش به سخنرانی رضوی فقیه

Posted: 09 Mar 2014 06:24 AM PDT

جرس:  به دنبال سخنرانی سعید رضوی فقیه در همایش اصلاح طلبان همدان که با موج مخالفت ها از سوی برخی نهادهای حکومتی و تندروها مواجه شد و در نهایت نیز به بازداشت سعید رضوی فقیه انجامید، موج برخوردها در همدان به سایر اصلاح طلبان نیز تعمیم پیدا کرده و طی روزهای اخیر تعدادی از فعالین اصلاح طلب این شهر احضار شده و مورد بازجوئی قرار گرفته اند.  

 

به گزارش کلمه، فعالین اصلاح طلب از جمله هادی احتظاظی، حسین مجاهد، محمد امین فریدیان، حسین صباغیان، فخرالدین حیدریان، مجید آسیابان، محمد حسن فرامرزی، مسعود حسامی و تعدادی دیگر پس از احضار به پلیس امنیت مورد بازجوئی قرار گرفته اند.

 

علاوه بر این تعدادی از آنها به دفتر معاون دادستان همدان نیز احضار شده و توسط معاون امنیت دادستان بازپرسی شده اند. پس از بازپرسی ها برای فخرالدین حیدریان قرار وثیقه ۳۰ میلیونی صادر شده و مابقی احضار شدگان نیز با قرار کفالت موقتا آزاد شده اند.

 

سعید رضوی فقیه نیز پس از این سخنرانی برای تحمل حکم یک سال حبس خود بازداشت و به زندان منتقل شد.

 

دادستانی همدان علاوه بر این اعلام کرده که بازداشت رضوی فقیه به علت پرونده دیگری بوده و سخنرانی اخیر او موجب مفتوح شدن پرونده ای جدید برای او شده که بااعطای نیابت قضائی به دادستانی تهران پرونده وی احتمالا در دادسرای مقدس پیگیری خواهد شد. 

 

حکم برادران کردپور در دادگاه تجدید نظر تایید شد

Posted: 09 Mar 2014 12:15 AM PST

جرس: مسعود و خسرو کُردپور پس از ٨ ماه حبس و ٣ بار محاکمە از سوی دادگاه انقلاب شهر مهاباد با قاضی‌گری "جواد کیا" مجموعا بە ٩ سال و ۶ ماه زندان تعزیری محکوم شدند و این حکم در دادگاه تجدید نظر عینا تایید شد.


بە گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، امروز شنبە هفدهم اسفند‌ماه، یک سال از زمان بازداشت خسرو و مسعود کُردپور، دو برادر روزنامە‌نگار و فعال حقوق بشر اهل مهاباد سپری شد.

 

سال ٩١ و در ادامە روند بازداشت روزنامەنگارن و فعالین فرهنگی کُرد در کُردستان ایران، در تاریخ هفدهم اسفند‌ماه، خسرو کُردپور در شهر مهاباد بازداشت و دو روز بعد مسعود کُردپور، در حالی کە برای پیگیری وضعیت برادرش بە ادارە اطلاعات مهاباد رفتە بود بازداشت شد.

 

مسعود و خسرو کُردپور پس از ٨ ماه حبس و ٣ بار محاکمە از سوی دادگاه انقلاب شهر مهاباد با قاضی‌گری “جواد کیا” مجموعا بە ٩ سال و ۶ ماه زندان تعزیری محکوم شدند.مسعود کُردپور بە اتهام “اجتماع و تبانی علیهە نظام” بە ٣ سال زندان تعزیری و بە اتهام “فعالیت تبلیغی” بە ۶ ماه زندان تعزیری و جمعا بە ٣ سال و نیم زندان محکوم گردید.

 

همچنین خسرو کُردپور بە اتهام همکاری جهت تجمع اعتراضی بە ۵ سال زندان تعزیری و بە اتهام “تبلیغ علیە نظام” بە ١ سال زندان تعزیری و ٢ سال اقامت اجباری و تبعید به شهرستان کرمان محکوم شد.

 

یکی از نزدیکان خانواده کُردپور اعلام کرد: “متاسفانه این حکم بدون تغییر در دادگاه تجدیدنظر تایید شده است”.

 

این منبع که نخواست نامش فاش شود، گفت: “همچنین حکم تبعید خسرو کُردپور عینا تایید و در حالیکه وی زبان ترکی را بلد نیست باید پنج سال از حکم خود را در زندان تبریز بگذراند”.بنابه حکم صادره توسط دادگاه انقلاب مهاباد، خسرو کُردپور مدیر مسئول آژانس خبری موکریان ملزم به ٢ سال اقامت اجباری در شهرستان کرمان می‌باشد که پس از اتمام ۵ سال محکومیت خود در زندان تبریز، باید آن را نیز سپری نماید.

 

همچنین یکی از وکلای پرونده براداران کُردپور نیز گفت: “حکم برادران کُردپور از سوی دادگاه تجدید نظر استان صادر شده، اما تاکنون به ما اعلام نشده است”.این وکیل برادران کُردپور افزود: تاکنون علی‌رغم اینکه چندین بار برای این دو روزنامه‌نگار کُرد درخواست مرخصی کرده‌اند، اما دادگاه مرتبا با این در خواست مخالفت کرده است”. 

آیت‌الله شبیری زنجانی: خشونت به نام دین پذیرفتنی نیست

Posted: 08 Mar 2014 11:54 PM PST

جرس: آیت‌الله شبیری زنجانی بزرگنمایی افرادی که قرائتی خشن از دین دارند را یکی از آفات رسانه‌ها خواند.  

 

به گزارش شفقنا، آیت الله شبیری زنجانی، مرجع شیعه در دیدار مدیران و اعضای پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه (شفقنا) بیان کرد: مطرح شدن و بزرگ نمایی افرادی که قرائت خشن از دین دارند، یکی از آفات رسانه هاست. یکی از آفت های رسانه ها این است که بعضا از افرادی مطلب نقل می کنند و افرادی را بزرگ جلوه می دهند که رفتارهایشان مطابق با سیره حضرات معصومین سلام الله علیهم نیست. ممکن است نقل این مطالب در کوتاه مدت باعث گسترش اخبار شود اما این نوع حرکت ها چه ضربه ای را به مقدسات خواهد زد؟ آفات نشریات همین است که گاهی افکار خشن و ناصحیحی که به نام شیعه منتشر می شود را به جای فکرهای صحیح منتشر می کنند.

 


وی با تاکید بر اینکه خشونت به معنای حقیقی آن در دین وجود ندارد، گفت: خشونت به معنای واقعی آن تماما در دین ممنوع است. گاهی برخی موارد ضرورت ایجاد می کند که خشونت باشد مثلا کسی که برای نجات جانش، انگشتش را جراحی و قطع می کنند، اینجا فطرت هم قبول می کند که رفتار صحیح است و نمی شود با سوء استفاده، این رفتار را خشونت نامید، این مساله دیگر خشونت نیست. تشخیص موضوع هم بسیار مهم است.

 

آیت الله شبیری زنجانی درباره رفتارهای خشنی که به نام دین در حال ظهور است بیان کرد: الان برخی مواردی که مطرح می شود هم دنیا می داند خشونت است و هم خشونت بودن آن در روایات ما ثابت شده است. در تشخیص صغریات گاهی سوءاستفاده انجام می گیرد. در تشخیص مصداق باید هوای نفس را کنار گذاشت. خشونت به معنای حقیقی از نظر شرع و عقل صحیح نیست. گاهی افراد فاسدالمذهب هستند و کاری به کار کسی هم ندارند اما گاهی افراد گرگ های جامعه اند و آسایش را از جامعه گرفته اند مثل همین گروه های تکفیری. مقابله با این گروه که در دنیا اختلال ایجاد کرده اند خشونت نیست.


این مرجع تقلید، معرفی سیره ثابت شده حضرات معصومین سلام الله علیها را بهترین روش برای ترویج مذهب دانست و گفت: ما باید سیره معصومین سلام الله علیهم را به دنیا معرفی کنیم و بگوییم شیعه کسی است که در این مسیر حرکت می کند. حالا اگر کسی خودش انحراف دارد و می خواهد به پای شیعه بنویسد پذیرفتنی نیست. شیعه مسیرش مشخص است حالا ممکن است افرادی خود را به شیعه ببندند.

 

وی ترجیح دادن کمیت بر کیفیت را آفت دیگر رسانه های کنونی خواند و افزود: یکی از آفت هایی که در موضوعات خبری و به ویژه خبرهای مذهبی وجود دارد، ترجیح دادن کمیت بر کیفیت است. می خواهند فضیلت های حضرات اهل بیت علیهم السلام را ذکر کنند به سند آن مطالب توجه نمی شود بلکه برای زیاد کردن مطلب از منابع مختلف استفاده می کنند. درحالی که بهتر است انسان به کیفیت این اخبار توجه و از اخبار متقن استفاده کند. فردا اگر کشف شود که اخباری متقن نبوده سایر خبرهای متقن هم از اثر می افتند.

 

وی ادامه داد: ممکن است یک مطلب ضعیف با این عنوان که این مطلب الان به نفع شیعه است منتشر شود، انتشار این خبر ممکن است در کوتاه مدت اثر خود را داشته باشد اما در بلند مدت اثر منفی دارد و می تواند به سست شدن بیان تشیع در اذهان افراد بیرونی بینجامد لذا خبرنگارها و نویسندگان مذهبی باید دقت داشته باشند که از مطالب مستند و قابل دفاع استفاده کنند. یک دلیل محکم بهتر از 10 دلیل غیر معتبر است.

 

آیت‌الله شبیری زنجانی گفت: رسانه ها اگر بخواهند توفیق داشته باشند باید به جای توجه به کمیت و تعداد خبر، به استحکام خبر بپردازند. اطلاع داریم که افرادی برخی مسایلی را ترویج می کنند که ما می دانیم دروغ و خلاف است. متاسفانه اشخاصی مطرح می شوند که نمونه واقعی نیستند بلکه جعال هستند. افرادی که به فن مسلط هستند می دانند این مطالب و این روش دروغ است لذا مطبوعات و رسانه ها هم باید در این زمینه ها دقت کنند. لزومی ندارد ما برای توسعه تولید خبر، دروغ را هم منتشر کنیم.

 

این مرجع تقلید شیعیان، صداقت را ویژگی بارز پیامبر اسلام دانست و گفت: صدق گفتار و امانت داری جزو ویژگی های بارز و درجه اول پیامبر اکرم صل الله علیه و آله بود. اگر راستگویی باشد موفقیت مسلم است. اگر غیر از این الگو رفتار کنیم، موفق نخواهیم بود؛ در زمان آقای بروجردی، رییس شهربانی قم به یکی از طلبه ها ظلم کرده بود. مطلب را با چند دروغ به آقای بروجردی منتقل کردند تا با جدیت بیشتری پیگیری شود اما وقتی دروغ بودن بخشی از مطالب برای آقای بروجردی محرز شد ایشان با تردید به مساله نگاه کردند یعنی به خاطر دروغ خواست افراد نتیجه عکس داد. اگر راست و دروغ مخلوط شود کار خراب می شود. امروز مطالبی درباره اشخاص نقل می شود که ما می دانیم دروغ است. 

 

ادامه اعتراض دراویش؛ اعتصاب غذای خشک و تداوم تجمعات

Posted: 08 Mar 2014 11:53 PM PST

۵۰ درویش گنابادی مقابل بازار تهران دستگیر شدند
جرس: دراویش زندانی و دراویش حامی آنها در خارج از زندان مرحله بعدی اعتراض خود را در صورت عدم تحقق خواست هایشان، اعتصاب غذای خشک و تجمعی دیگر اعلام کردند.  

 

به گزارش کلمه، دراویش زندانی که تعدادی از آنها در وضع بحرانی نیز قرار دارند، اعلام کرده اند در صورت عدم تحقق خواسته هایشان وارد “اعتصاب غذای خشک” خواهند شد که جان آنها را با خطر جدی مواجه خواهد کرد.

 

از سوی دیگر علیرغم سرکوب و برخوردهای روز شنبه در مقابل دادستانی تهران و وعده های متناقض مسئولان، دراویش معترض و خانواده زندانیان سیاسی نیز برای یک تجمع اعتراضی در مقابل دادستانی تهران در ساعت ۱۰ صبح یکشنبه، فراخوان داده اند.

 

دراویش تاکید کرده اند که علیرغم برخی قول های مساعد مبنی بر بازگشت دراویش تبعید شده، اعزام بیماران به مراکز درمانی و رفع محدودیت های درمانی، با توجه به نبود تضمینی برای تحقق این مطالبات، به تجمع و اعتراض خود ادامه می دهند. 


دراویش زن به زندان اوین منتقل شده اند/ ۵۰ درویش گنابادی مقابل بازار تهران دستگیر شدند

 

نیروهای امنیتی در حملات مختلف دراویش زن و مردی را که قصد اجتماع دوباره مقابل دادستانی تهران را داشتند مورد ضرب و شتم قرار داده و دستگیر کردند.

 

به گزارش مجذوبان نور، ماموران نهادهای امنیتی به رغم قول مسوولان قضایی برای رسیدگی عاجلانه به خواسته های خانواده زندانیان درویش و سیاسی، قریب به ۵۰ نفر از آقایان درویش را که مقابل ورودی بازار تهران اجتماع کرده بودند دستگیر کرده و همچنین زنان درویش را نیز به ضرب باتوم سوار ون های انتظامی کرده و به سمت زندان اوین بردند.

 

همچنین گزارش رسیده است که ۲۰ درویش دیگر را از مقابل دادستانی بازداشت و با دستبند داخل ون های انتظامی کرده و به سمت اوین می برند.

 

مسوولان دادستانی در ساعات پایانی روز گذشته اعلام کرده بودند تا ساعت ۹ صبح امروز یکشنبه ۱۸ اسفند به خواسته خانواده های زندانیان یعنی بازگرداندن سه زندانی تبعید شده از زندان رجایی شهر به زندان اوین و همچنین اعزام سه درویش بیمار به مراکز درمانی تخصصی جامه عمل می پوشانند اما از ساعات اولیه صبح امروز با استقرار ماموران و تجهیزات امنیتی از قبیل آب پاش های ضد شورش و گماشتن تعداد زیادی مامور زن و مرد، نشان دادند وعده دیروز آنها فرصت تراشی برای تدارک حمله ای وسیع تر بوده است.

 

دراویش روز گذشته اعلام کرده بودند تا تحقق خواسته هاشان از هیچ گونه حق تجمع که قانون اساسی برای آنان در نظر گرفته است چشم پوشی نخواهند کرد.

 

خبرها حاکی است ده درویش زندانی محبوس در زندان های اوین تهران، رجایی شهر کرج و زندان نظام شیراز روز گذشته اعلام کرده بودند در صورت بی توجهی مسوولان به حقوق قانونی زندانیان سیاسی و عقیدتی اعتصاب غذای تر خود را از امروز به اعتصاب خشک تبدیل خواهند کرد.

 

یادآور می شود دراویش بیرون از زندان نیز از اعتصاب خشک زندانیان درویش اعلام حمایت کرده اند.

 

اینک بیش از دو هزار درویش در اعتصاب غذای خانگی به سر می برند.

 

​سه دختر بچه در میان بازداشت شدگان امروز تجمع دراویش

 

خبرهای رسیده به مجذوبان نور حاکی از حضور سه دختر بچه یک سال و نیمه، هفت ساله و یازده ساله به نام های سبیکه میرسلییمی و عاطفه و عطیه احمدی در میان زنان درویش بازداشت شده است.


مادران این سه کودک به دلیل حمایت از برادران زندانی شان که به طور ناگهانی از زندان تبعید شده و از ادامه درمان پزشکی آنان ممانعت به عمل آمده است مقابل دادستانی تهران حضور یافته بودند که با بازداشت مادران، این کودکان که همگی شهرستانی هستند به زندان اوین منتقل شدند.

 

گفتنی است زنان بازداشت شده که این کودکان در میان آنها حضور دارند با اعلام اینکه در اعتصاب غذا هستند از خوردن غذای زندان اوین خودداری کرده اند.

هادی خامنه‌ای: حمایت از دولت، وظیفه انجمن اسلامی نیست

Posted: 08 Mar 2014 11:34 PM PST

جرس: دبیرکل مجمع نیروهای خط امام با بیان اینکه "نباید کمک به دولت امتیازی برای انجمن اسلامی محسوب شود"، گفت: این انجمن باید بی‌طرف و نه موافق و مخالف باشد. حمایت از دولت، وظیفه انجمن نیست زیرا دولت‌های متعدد می‌آیند و می‌روند و انجمن اسلامی باید حامی ارزش‌ها و نظام باشد.  

 

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدهادی خامنه‌ای در دیدار با شوراهای احیای انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه‌های کشور با اشاره به ویژگی‌های فعالیت دانشجویی و مشکلات آن، افزود: تشکل‌های سیاسی باید خوداتکا باشند و مشکلات را در خود جستجو کنند. اگر انجمن متکی به وزارت باشد، با رفتن این طیف، از بین می‌رود. باید به خودتان متکی باشید و راه‌حل مشکلات را در خود جستجو کنید؛ «دائک منک و دوائک فیک».

 

وی همچنین اظهار کرد: متأسفانه در دوره قبل، برخی حرکت‌ها آسیب‌هایی ایجاد کرد. به برخی از اصول و شئونات اسلامی بی‌توجهی شد؛ حتی جایی به صراحت گفته شد "برای فعالیت در انجمن اسلامی، نیاز نیست حتماً مسلمان باشیم".

 

سیدهادی خامنه‌ای با تاکید بر لزوم انسجام تشکیلاتی و نظم در برنامه‌های خاطرنشان کرد: بدون هیچ فعالیت منسجم، بدون نشست‌ها، سخنرانی‌ها و فعالیت‌های منظم، نمی‌توان رأی آورد. برنامه‌ریزی کنید، نشست‌ها و سخنرانی‌ها منظم برگزار کنید، و از هر موقعیتی برای فعالیت استفاده کنید. بطور مثال، در دوره‌ای در دانشگاه علم و صنعت، انجمن اسلامی دست طیف افراطی راست‌گرا بود. دانشجویان اصلاح‌طلب هم با ایجاد تشکلی جدید با عنوان «دانشجویان رزمنده» شروع به فعالیت کردند و نشست‌ها و سخنرانی‌های منظم برگزار می‌کردند.

 

دبیرکل مجمع نیروهای خط امام با تاکید بر کار فرهنگی به عنوان شاخص‌ترین فعالیت دانشجویی، گفت: مهم‌ترین کار، در این مرحله، کار فرهنگی است، تنها راه موفقیت در دانشگاه، در موقعیت فعلی گفتمان است. از موضع قدرت گفت‌وگو کنید و نه از موضع ضعف. به صورت منظم، نشست برگزار کنید و پیگیر اهداف خود باشید. دولت نمی‌تواند بستر مناسب را فراهم کند. برای رشد، باید سختی‌ها را هموار کرد و کار فرهنگی انجام داد. مهمترین کار، کار فرهنگی است.

 

وی در ادامه با بیان اینکه "فعالیت سیاسی، مستلزم پذیرش اندکی دردسر است و فعالیت‌های پیگیر تشکل‌های سیاسی باعث می‌شود که مخالف عقب‌نشینی کند"، خاطرنشان کرد: فعالیت دانشجویی مستلزم دانشجو بودن نیست، همواره باید پیگیر بود و در هر شرایطی فعالیت‌های سیاسی را پی‌گرفت. به‌طور مثال، یکی از دوستان ما استاد اخراجی بودند ولی همیشه در دانشگاه حضور داشتند، اگر از در بیرونش می‌کردند، از پنجره وارد می‌شد، همه ما باید چنین باشیم.

 

این فعال سیاسی همچنین خطاب به اعضای انجمن اسلامی دانشجویان اظهار کرد: اگر می‌خواهید جریان گذشته احیا شود و انجمن به دوران رونق خود بازگردد، اولین مرحله، پیدا کردن همفکر است. با توجه به فعالیت‌ها و اتفاقات ده - دوازده سال گذشته، باید اطمینان حاصل کرد طیف فکری اصلاح‌طلب شانس رأی آوردن داشته باشند. شما باید مثل خود آنها عمل کنید، اول تفکری را اشاعه دادند و در مجمع عمومی حضور پیدا کردند و با مکانیزم رأی انجمن اسلامی را از آن خود کردند، شما هم باید به همین شیوه عمل کنید و با افزایش همفکران خود، با مکانیزم رأی عمل کنید.

 

وی با توصیه دانشجویان به صبر، افزود: در این مرحله، باید صبر داشته باشید، رونق انجمن‌ها در یک پروسه طولانی، با ایجاد بستر مناسب با اعتدال و تدبیر بوجود می‌آید. اگر همانطور که خودتان یادآوری کردید، پیام اعتدال را شنیدید، باید به خاطر داشته باشید که حضور مسئولان وزارتی یک استثناست، زیرا با وجود تغییر رؤسای دانشگاه‌ها، از طرف مجلس مدام تذکرات داده می‌شود که شما وزیر اعتدالید، نه اصلاحات! رؤسای دانشگاه‌ها، در دولت‌های نهم و دهم، با برنامه‌ریزی و حمایت انتخاب شدند و حالا تغییرات زیاد، هزینه‌های زیادی را در بردارد. بنابراین منتظر تغییرات عمده نباشید و به خودتان اتکا کنید.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین خامنه‌ای همچنین با بیان اینکه "برخی فکر می‌کنند فصل فعالیت سیاسی و دانشجویی، دوران دانشجویی است اما این فعالیت‌ها تعطیل‌بردار نیست"، تاکید کرد: وظایف و کارکردها را جدول‌بندی کنید و از همراهان قدیمی دعوت کنید و از تجربه‌هایشان استفاده کنید. فعالیت دانشجویی نمی‌تواند سیاسی نباشد، اما مهم‌ترین نکته این است که شعبه احزاب خارج از دانشگاه نباشد. حضور افراد حزبی نشان‌دار از تشکل‌های خاص، می‌تواند مشکل‌ساز باشد. البته من به شخصه مخالف این کار نیستم اما این اتفاق، تیغ دو دمه است. اگر نمایندگان اصلاحات در دانشگاه حضور داشته باشند، بهانه به دست احزاب دیگر می‌دهد تا آنها هم حضور پیدا کنند. تفکر سیاسی و تشکیلاتی را در خود پرورش دهید. موازین اسلامی را رعایت کنید، چرا حجاب دوستان باید به گونه‌ای باشد که بتوان از آن ایراد گرفت؟ اگر طرف مقابل هم به اصول عمل نکرد، شما هم می‌توانید طبق موازین اجتماعی به آنان تذکر دهید.

 

دبیرکل مجمع نیروهای خط امام، درباره سیاست خارجی دولت‌ها نیز گفت: من معتقدم وظیفه هر دولتی در ایران این است که به لبنان و فلسطین، غزه و سوریه کمک کند. حمایت از آنها برای ما حیاتی است. اگر به همبستگی اسلامی و انسانی هم، کسی معتقد نباشد ولی برای حفظ امنیت خود باید از آنان حمایت کنیم. در دوره رژیم پهلوی، یهودی‌ها در ایران بسیار فعال بودند، در سیاست و اقتصاد و حتی در بخش آموزش ما حضور داشتند، تعدادی از نخست‌وزیران ما بهایی بودند و بسیاری از حوزه‌های اقتصادی، مثل دارو، لاستیک، قماش، کشاورزی مدرن، صنعت و … حضور داشتند. بحث فلسطین برای نظام ما یک مسأله اساسی است. از همان آغاز فعالیت انقلاب در سال ۴۱، امام درباره اسرائیل صحبت کرد. باید عمیق بود و نباید بی‌مطالعه و احساساتی تحت تأثیر قرار گرفت. امروزه یکی از خط قرمزهای توده مردم ما، بحث اسرائیل است.

 

در ادامه این نشست، یکی از دانشجویان گفت که "در دوره پیشین بحث رد صلاحیت وجود نداشت و می‌شد با مکانیزم رأی وارد انجمن‌ها شد، اما حالا از یک طرف بحث رد صلاحیت‌ها هست و از سوی دیگر، تأسیس و ثبت یک تشکل جدید مسأله دارد و مشکل است"، که سیدهادی خامنه‌ای در پاسخ به این دانشجو، یادآور شد: در همین مدت اندک هم اتفاقاتی افتاده و کارهایی صورت گرفته است. همین اقدامات موجب تغییر رؤسای دانشگاه‌ها شده و این پیشرفت کمی نیست. پس باز هم می‌توان کار کرد و فعالیت کرد، باید اتاق فکر تشکیل داد و بیشتر کار کرد.

 

رئیس پژوهشکده تاریخ اسلام در پایان، پیشنهاد تشکیل اتاق‌های فکر، فهرست کردن موضوعات، دعوت از اساتید و برگزاری نشست‌ها و سخنرانی‌ها را ارائه کرد و افزود: مهم‌ترین کار، در این مرحله، کار فرهنگی است. در اتاق‌های فکر می‌توان تیتر سخنرانی‌ها را مشخص و از اساتید برای این سخنرانی‌ها دعوت کرد. حتی می‌توانید از تندروترین اساتید دعوت کنید. به خاطر داشته باشید این مخالفت‌ها از گذشته وجود داشته، تنها تفاوت با گذشته در این است که این شلوغ‌کاری‌ها در گذشته سازماندهی نشده بود، اما حالا سازمان‌بندی شده عمل می‌کنند. 

محسنی‌اژه‌ای: در مورد رفع حصر تغییری صورت نگرفته است

Posted: 08 Mar 2014 11:34 PM PST

جرس: محسنی‌اژه‌ای درباره زندانیان سیاسی پس انتخابات 88 مدعی شد: . کسانی که احساس می شد در فضا و جو قرار گرفتند به مجازات های سبک محکوم شدند، کسانی که ابراز ندامت و پشیمانی کردند مورد عفو قرار گرفتند اما کسانی که عامدانه و آگاهانه بود هنوز در تحمل کیفر هستند. نسبت به برخی از افراد درگیر این قضیه هم نظام تصمیمی گرفته است و هنوز تغییری در قضیه شکل نگرفته است 

 

به گزارش ایلنا، محسنی اژه ای شب گذشته با حضور در برنامه نگاه یک از شبکه اول سیما، در بیان تعریف اقتصاد مقاومتی گفت: طبق این سیاست، اقتصاد کشور در تمام شرایط باید متکی به خود باشد و از طریق مسائل اقتصادی بتوانیم وابستگی به خارج را قطع کنیم. در شرایط کنونی که دشمن جنگ سخت اقتصادی با ایران را شروع کرده و فکر می‌کند از این طریق می تواند فشار بیشتری وارد کند، ما باید با اقتصاد متکی به داخل و نیروهای جوان و خلاق خود را در همه شرایط در مقابل دشمنان حفظ کنیم.

 

دادستان کل کشور در ارتباط با اقدامات دستگاه قضایی برای اجرایی شدن سیاست اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: برای عملیاتی شدن این سیاست همه قوا و دستگاه ها باید وارد عرصه شوند. البته بدیهی است که قوه قضاییه در این مسئله یکی از کارهایی که می تواند بکند کمک برای رفع بسترهای فساد است. چناچنه بستر فساد از بین نرود و هرچه هم قوه قضاییه برخورد قاطعانه کند باز فساد اقتصادی شکل خواهد گرفت لذا باید قوه مققنه و مجریه نیز وارد عمل شده و بستر فساد را از بین ببرند.

 

سخنگوی دستگاه قضایی در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود تاکیدات مقامات در ارتباط مبارزه با مفاسد هنوز به اهداف آن نرسیده ایم، گفت: باید ابتدا نتیجه مطلوب را مشخص کرد و دید منظور از اقدام قاطع چیست؟ اگر نتوانیم بستر فساد اقتصادی را مهار کنیم و سرچشمه آن رها باشد،طبیعتا با بیل نمی توان مقابل آن را گرفت. در دو سه سال اخیر اقدامات جدی در این حوزه صورت گرفته است. به طور مثال در همین دوسه سال اخیر پرونده های اقتصادی که بسیار پیچیده و سنگین بود، دستگاه قضایی توانست در زمان معقول متهمان را شناسایی، تعقیب و به کیفر برساند و در حال حاضر نیز مجازات برخی از آنان در حال اجرا است.

 

محسنی اژه‌ای در مورد ترتیب قوای سه گانه در برخورد با مفاسد اقتصادی اظهار کرد: از لحاظ برخوردی قوه قضاییه در مرحله آخر قرار دارد اما از جنبه پیشگیری می تواند در مرحله اول و در کنار سایر قوا قرار گیرد. ابتدا باید کاری کرد که فساد اقتصادی شکل نگیرد. اما وقتی جرمی رخ داد آنگاه دستگاه قضایی وارد عمل می شود. در حال حاضر سازمان بازرسی به روز شده و به محض شکل گیری بسیاری از مفاسد در آنجا حاضر و مقابل آن را می گیرد.

 

دادستان کل کشور در مورد ویژگی بازدارندگی محاکمه علنی مفسدان اقتصادی در پیشگیری از وقوع این جرم نیر گفت: نگاه شخصی ام نه دیدگاه دستگاه قضایی بر این است که در رسیدگی علنی به مفاسد اقتصادی باید در قدم اول محکم قدم برداشت و با حدسیات نمی توان وارد موضوع شد و به کسی الکی اتهام زد. لذا همه احتیاطات لازم باید صورت گیرد تا خدای نکرده حق کسی اجحاف نشود.

 

وی ادامه داد: اگر در روند تحقیقات به یک نفر رسیدیم و متوجه شدیم حقوق مردم و بیت المال را از بین برده است باید به صورت علنی او را محاکمه کرد تا بازدارندگی لازم را داشته باشد‏، چراکه اینگونه محاکمه به مراتب از رسیدگی به پرونده های کلان اقتصادی در پشت درب دادگاه ها بازدارندگی بیشتری دارد. به طور مثال خودم در پرونده هایی که قضاوت کردم دیدم وقتی جلسه محاکمه را به صورت علنی برگزار می کردیم خود متهم یا خانواده او می گفتند که به شدیدترین مجازات محکوم کنید‏، اما اجازه علنی بودن دادگاه را ندهید.

 

وی با بیان اینکه در مورد علنی برگزار شدن دادگاه اختلاف نظراتی وجود دارد، ادامه داد: برخی معتقدند هرچند در صورتی که در مرحله تحقیقات مقدماتی قرار مجرمیت صادر شده باشد‏، اما اگر فرد در دادگاه که به صورت علنی برگزار می شود تبرئه شد، حقوق از دست رفته متهم چگونه جبران خواهد شد؟ دسته دیگر معتقدند با برگزاری علنی جلسه محاکمه حقوق اعضای خانواده متهم نیز مورد تضییع قرار خواهد گرفت که من معتقدم فرد پیش از ارتکاب بزه باید به این مسائل نیز توجه کند و خانواده ها نیز هوشیار باشند که اگر ناگهان و بدون دلیل تغییراتی در میزان دارایی های فرد رخ داد به او هشدار داده و برگزاری جلسه علنی دادگاه را گوشزد کنند تا فرد به خاطر آبروی اعضای خانواده هم که شده سمت ارتکاب جرم نرود.

 

سخنگوی قوه قضاییه با تاکید براینکه طبق قانون فعلی اصل برعلنی بودن محاکمات است اما تا پیش از قطعیت حکم نمی توان جزئیات پرونده را منتشر کرد، ادامه داد: نقدی که به این مسئله دارم این است که دیگر فلسفه دادگاه علنی محقق نخواهد شد.

 

دادستان کل کشور در ادامه این برنامه، پرونده (ب.ز) بدهکار نفتی را از پرونده های پیچیده دانست و در مورد اتهام اصلی متهم این پرونده گفت: اینکه دقیقا چه عنوان مجرمانه ای بر اقدامات متهم این پرونده صدق می کند با نظر قاضی است، چرا که اقدامات فرد می تواند دارای عناوین مختلف مجرمانه باشد. برای این پرونده تاکنون قرار مجرمیت و کیفرخواست صادر نشده است.

 

سخنگوی قوه قضاییه دلیل بازداشت متهم این پرونده را احتمال خروج این فرد از کشور و بروز مشکل برای وصول مطالبات دستگاه‌ها عنوان کرد و افزود: اتهاماتی که می تواند متوجه متهم این پرونده باشد کلاهبرداری و اخلال در نظام اقتصادی کشور است، اما باید منتظر ماند و دید که قاضی با مجموع اطلاعات و مستندات پرونده به چه عنوان کیفری خواهد رسید.

 

دادستان کل کشور با بیان اینکه خواهش می کنم آقایان اگر اطلاعات کافی ندارند در مورد اینگونه پرونده ها اظهار نظر نکنند، گفت: امروز در زیرنویس شبکه خبر به نقل از یکی از آقایان دیدم که عنوان شده کمتر از 5درصد مبلغ بدهی مربوط به وزارت نفت است که اصلا صحت ندارد. یا اینکه گفته شده بود موجودی ایشان بسیار ناچیز است. این هم درست نیست. طبق لیستی که خود متهم اعلام کرده که مورد قبول ما هم نیست، میزان دارایی های داخلی وی بیشتر از از میزان بدهکاری اش است. یک قلم از اموال وی هزار و 700 میلیارد تومان کارشناسی شده و وزارت نفت برای طلب مطالبات خود در زمانی که این فرد هنوز بازداشت نشده بود اقدام کرده است.

 

محسنی اژه‌ای در مورد پرونده کرسنت نیز گفت: این پرونده چند قسم دارد که بخشی از آن در سال‌های قبل رسیدگی و حکم آن هم صادر شده است. البته در برخی از این پرونده‌ها از جمله کرسنت افراد ذی نفوذ سعی می کنند اقداماتی انجام دهند که رسیدگی با تاخیر مواجه شود یا فرد محکوم تمام مدت را در حبس نباشد. اما بخشی دیگر از این پرونده اختلافی پیرامون مسئله سرزمینی بود و شورای عالی امنیت ملی وقت به ریاست آقای روحانی معترض بود و از نتیجه آن اطلاعی ندارم. اما بخش دیگر مربوط به این است که آیا براساس این قرارداد به کشور زیان وارده شده یا خیر و در صورت بلی چه میزان بوده و آیا این ضرر وارد شده به خاطر سهل انگاری بوده یا افراد قصد خیانت داشتند. برای این بخش از پرونده نیز احکامی صادر شده اما رسیدگی به اتهامات برخی همچنان ادامه دارد.

 

سخنگوی دستگاه قضایی در مورد پرونده یکی از مقامات ارشد دولت قبلی که وکیل وی اعلام کرده هنوز حکم مجرمیت موکلش صادر نشده است، اظهار کرد: چنانچه وکیل ایشان گفته باشد حکم مجرمیت برای موکلش صادر نشده است، کاملا درست است. اگر دادسرا با توجه به مستندات و دفاعیات متهم رسید به اینکه جرمی واقع شده و برای آنان محرز شود، بازپرس و دادستان مبادرت به صدور قرار مجرمیت می کنند. قرار مجرمیت بازپرس اگر مورد قبول دادستان هم باشد کیفرخواست صادر و پرونده برای رسیدگی به دادگاه ارسال می شود که طبیعتا تا آن زمان هنوز حکم صادر نشده است و اگر برای دادگاه نیز ارتکاب جرم احراز شد، آن زمان حکم مقتضی صادر می شود.

 

وی زمان دقیق رسیدگی به این پرونده را منوط به تعیین وقت از سوی قاضی رسیدگی کننده به پرونده عنوان کرد.

 

محسنی اژه ای همچنین در مورد تاخیر در رسیدگی کامل به پرونده فساد سه هزار میلیارد تومانی نیز گفت: زمانی که پرونده تشکیل شد ابتدا چندین متهم داشت که بعدها به حدود 200 نفر رسید. بخش عمده‌ای از پرونده که مربوط به مسئله اصلی بود، مورد رسیدگی قرار گرفت و حتی حکم نهایی آن هم توسط شعبه 13 دیوان عالی کشور پس از دو ماه بررسی دقیق صادر شد. برخی از متهمان این پرونده به اعدام، رد مال، جزای نقدی و حبس محکوم شدند و افراد در حال سپری کردن مجازاتشان هستند. البته در برخی موارد مجازات‌ها باید به ترتیب صورت گیرد چراکه محکومان به اعدام به رد مال و جزای نقدی نیز محکوم شده‌اند و به همین دلیل ابتدا با اموال آنها به فروش برسد تا دیون و جزای نقدی آنها پرداخته شود.

 

وی با بیان اینکه در این پرونده تعدادی شرکت فعال وجود داشت که رییس، هیات مدیره و برخی از کارمندان آن بازداشت شده بودند اما تلاش کردیم که هیچ یک از این شرکت ها تعطیل نشود،افزود: در این پرونده ما با متهمانی مواجه بودیم که صداقت نداشتند و این امر کار را برای ما سخت‌تر می کرد و باید تحصیل دلیل می کردیم. بسیاری از این متمهان اموال را به نام خود خریداری نکرده و به نام سایر افراد زده بودند که کار را در جهت شناسایی اموال سخت کرده است.

 

سخنگوی قوه‌قضاییه در مورد پرونده خاوری رییس وقت بانک ملی ایران نیز گفت: با وجود تمامی تلاش‌های صورت گرفته از طریق وزارت خارجه، بخش بین الملل قوه قضاییه و اینترپل اما هنوز موفق به دستگیری و بازگرداندن وی به کشور نشده‌ایم و مجبور هستیم که وی را به صورت غیابی محاکمه کنیم.

 

دادستان کل کشور در ادامه این برنامه در مورد بیش از 100 هزار میلیارد تومان معوقات بانکی و اینکه گفته می شود بیش از 80 درصد معوقات در اختیار حدود 30 نفر است، اظهار کرد: چرا اصلا باید معوقات بانکی داشته باشیم و چه کسی باید جلوی آن را می گرفت. در این مسئله خود بانک ها و بانک مرکزی مسئول هستند. بانک مرکزی باید نظارت خود را داشته باشد که چرا برخی بانک‌ها معوقات آنها بیشتر از سرمایه شان است. جای سوال است که چرا بانک ها در مورد معوقات کوچک وارد عمل شده و آن را وصول می کنند اما در مورد معوقات بزرگ ورود نمی کنند.

 

وی در مورد بدهکاران بانکی گفت: دسته ای از این بدهکاران کسانی هستند که تسهیلات را دریافت اما به دلیل مشکلات اقتصادی نتوانسته اند آن را پرداخت کنند که در این صورت هیات مدیره بانک نسبت به این گروه از بدهکاران تسهیلاتی را در نظر می‌گیرد. دسته دوم کسانی هستند که طبق مقررات تسهیلات گرفته‌اند اما نمی‌خواهند آن را پرداخت کنند. ما از بانک‌ها خواسته‌ایم که نسبت به وثیقه هایی که از این افراد گرفته اند وارد عمل شوند و معوقات را صول کنند. دسته آخر برخلاف اصول و مقررات از رییس یا هیات مدیره وام را دریافت و در خارج از محل اصلی آن استفاده کرده‌اند که دستگاه قضایی در طول دو سال اخیر به طور جدی در حال برخورد با این افراد است.

 

محسنی اژه ای با طرح این پرسش که آیا این مقدار نیاز به بانک در جامعه وجود دارد و آیا این همه شعبه برای بانک ها لازم است؟، ادامه داد: در اواخر دی ماه یا اوایل بهمن سال 90 یکی از بانک‌هایی که تخلفات بسیاری داشت قرار بر لغو مجوز آن بانک از طرف هیات اننتظامی بانک مرکزی شد و شورای پول واعتبار هم آن را تائید کرد، اما برای اینکه مشکلاتی را در سطح جامعه بوجود نیاورد موافقت شد که به آنها فرصتی داده شود. یک سال و نیم از آن زمان گذشته اما تاکنون هیچ اقدام موثری در این ارتباط انجام نشد. من معتقدم دستگاه های ذیربط بیشتر از این باید وارد عرصه شده و نباید انتظار داشت که در همه عرصه‌ها دستگاه قضایی ورود کند.

 

وی در پاسخ به انتقادات نسبت به عدم برخورد دستگاه قضایی با دانه درشت‌ها و آقازاده‌ها گفت: ما بسیاری از دانه درشت‌ها را محاکمه کرده‌ایم که به زندان ها هم رفته‌اند. کسانی که جرمشان ثابت شده با آنها در هر مقامی که بوده برخورد لازم صورت گرفته است.

 

سخنگوی قوه قضاییه در مورد پرونده فرزند یکی از مسئولان ارشد نظام نیز گفت: بسیار تلاش شد که وقتی آن فرد به کشور باز می گردد همان زمان به زندان نرود، اما رفت و تا پایان تحقیقات نیز در بازداشت بود. ایشان در مرحله مقدماتی بیش از 84 روز در بازداشت بود و قوه قضاییه زیر بار نرفت و با صدور کیفرخواست پرونده را به دادگاه ارسال کرد، اما به دلیل ایراد نقص پرونده از سوی دادگاه، پرونده مجدد به دادسرا بازگشت. نمی خواهم بگویم که هیچ فشار و توصیه‌ای وجود ندارد، اما تلاش قوه قضاییه است که به تمامی پرونده ها رسیدگی کند.

 

وی در پاسخ به این پرسش که آیا گزارشی از دستور رییس‌جمهور به معاون اول خود برای برخورد با رانتخواران به قوه قضاییه ارسال شده است، گفت: ما منتظر نتیجه این گزارش بوده و به شدت از آن استقبال می‌کنیم و غیر از قضیه پرونده نفتی موردی به دستگاه قضایی گزارش نشده یا حداقل من خبری ندارم.

 

دادستان کل کشور در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا قوه‌قضاییه در مورد انتصاب برخی از افراد فعال در حوادث 88 در دولت نظارتی نخواهد داشت و آیا ضابطه‌ای در این ارتباط وجود ندارد، اظهار کرد: برخی پست‌ها شرایطی دارند که کاملا مشخص است. اما برخی از احکام قضایی اثرات تبعی دارند که محکوم را از یکسری حقوق اجتماعی محروم می‌کند. گاهی اوقات در خود حکم دادگاه نیز مواردی از قبیل انفصال دائم یا موقت از خدمات دولتی ذکر شده است. در رابطه با استخدام و بکار گرفتن آنها در برخی مناصب از قوه قضاییه استعلام نمی شود بلکه این استعلام‌ها از وزارت اطلاعات صورت می‌گیرد.

 

دادستان کل کشور همچنین در مورد محاکمه یا رفع حصر از موسوی و کروبی و اینکه چه نهادی در این ارتباط تصمیم‌گیر است، اظهار کرد: ‌واقعا ظلم بزرگی بعد از انتخابات سال 88 رخ داد و برخی با دشمنان نظام همنوایی کردند و کینه توزانه به نظام و حیثیت آن ضربه زدند و اموال مردم و بیت المل را تخریب کردند، افرادی در جریان این حوادث کشته شده و نیروهای بسیجی لطمه دیدند و پایگاه بسیج و مسجد آتش زدند. یکی از مسائل مهم در این ارتباط دشمن را امیدوار کردند. افعی و مارهای خفته را بیدار و آنها را امیداور کردند و حقیقتا نظام با آنها با رافت و سعه صدر و مراتب مختلف با آنها برخورد کرد. کسانی که احساس می شد در فضا و جو قرار گرفتند به مجازات های سبک محکوم شدند، کسانی که ابراز ندامت و پشیمانی کردند مورد عفو قرار گرفتند اما کسانی که عامدانه و آگاهانه بود هنوز در تحمل کیفر هستند. نسبت به برخی از افراد درگیر این قضیه هم نظام تصمیمی گرفته است و هنوز تغییری در قضیه شکل نگرفته است. در بیرون هم افراد غربی و آمریکایی غلط می می‌کنند که اینگونه حرف می زنند و اجازه دخالت در امور داخلی در کشور را ندارند.

 

سخنگوی قوه‌قضاییه در مورد توهین به مقدسات در نشریات نیز‌ گفت: اینکه تصور شود به دلیل وجود هیات نظارت بر مطبوعات دلیلی بر ورود دستگاه قضایی نیست را قبول ندارم‏، البته ما همیشه خواهان این هستیم که هیات نظارت در مورد مطبوعات وارد شود و اگر قوی ورود کند دیگر لزومی به دخالت قوه‌قضاییه نیست. در مورد روزنامه آسمان این توقع بود که هیات نظارت ضمن برگزاری جلسه فوق العاده اعلام موضع کند. چون توهین به مقدسات بود قوه راسا ورود کرد، چرا که موجب نگرانی مردم متدین و مراجع شده بود.

 

محسنی اژه‌ای همچنین در مورد اینکه گفته می‌شود با بازپس گیری شکایت وزارت اطلاعات از انجمن صنفی روزنامه‌نگاران، این انجمن مشکلی برای فعالیت ندارد، اظهار کرد: وزارت اطلاعات اصلا شاکی این پرونده نبوده و فقط گزارش دهنده است و نمی تواند شکایت را پس بگیرد. اگر روزی کسی علیه وزارت اطلاعات مطلب خلاف واقع گفت خود وزارت می‌تواند شکایت کند اما در این پرونده گزارش دهنده بوده است. این انجمن تحت عنوان صنفی، کار سیاسی می کرد و به همین دلیل با او برخورد شد و اگر این انجمن با همان افراد و همان کار و نیت و اهداف بخواهد فعالیت کند، باز دادستانی با آنها برخورد خواهد کرد.

 

محسنی اژه‌ای همچنین در مورد نگرانی رهبری از مسائل فرهنگی کشور و تذکر برخی از مراجع و وظیفه دستگاه قضایی در این ارتباط نیز گفت: اقدام ما در این حوزه پیشگیرانه است و مبادرت به توصیه و تذکر می کنیم و اگر توجه نشد طبیعتا برخورد قضایی صورت می‌گیرد، هرچند که در مسائل فرهنگی برخورد را ما مرحله آخر می‌دانیم.

 

وی با بیان اینکه در حوزه فرهنگی نمی توان تنها کار سلبی کرد و باید به کارهای ایجابی هم توجه کرد، ادامه داد: در این چند وقت دو نشریه به مقدسات و توهین و حتی یک نفر در همدان اظهارات هتاکانه‌ای داشت. وقتی این چند اتفاق را در کنار هم می گذاریم نشان می دهد که گروهی در پشت پرده به دنبال تست کردن مردم، مسولان و حزب الهی‌ها هستند. قوه قضاییه در حال رصد است و ابتدا اقدامات پیشگیری کرده، بعد هشدار می دهد و نهایت برخورد می‌کند. آن فردی هم که در همدان حرف‌های هتاکانه ای زده بود و مخفی شده بود با کمک نیروهای اطلاعاتی دستگیر شد. 

روحانی: منتقدان دولت آزادند اما بگذارید همراهان دولت هم از آزادی و امنیت برخوردار باشند

Posted: 08 Mar 2014 10:54 PM PST

توقیف رسانه آخرین راه است
جرس:‌رییس جمهوری با بیان اینکه «بگذاریم میدان قلم و بیان، میدانی باز باشد تا حقایق برای مردم و جامعه تبیین شود»، اظهار داشت: منتقدان و مخالفان این دولت آزادند و آزاد خواهند بود، اما بگذارید به همان اندازه همراهان دولت هم از آزادی و امنیت برخوردار باشند و نقد کنند.  

 

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز شنبه در آیین اختتامیه بیستمین جشنواره مطبوعات، خبرگزاری و پایگاههای اطلاع رسانی افزود: جشنواره مطبوعات، خبرگزاری ها و پایگاه های اطلاع رسانی جشنواره احترام به آزادی بیان در زمینه ارتباطات و اطلاع رسانی به جامعه است.

 

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: اینکه گفته می شود عصر امروز، عصر اطلاعات و ارتباطات است، این سخن با واقعیت دنیای امروز منطبق است.

 

رییس جمهوری با بیان اینکه ارتباطات و اطلاعات، آفریننده اصلی قدرت در یک کشور است، گفت: اگر قدرت را به قدرت سخت و نرم تقسیم کنیم، بی تردید بخش بزرگی از قدرت نرم در اختیار صاحبان اندیشه، فکر، بیان و قلم است.

 

وی اضافه کرد: هر کشور که در آن آزادی اندیشه، سخن ، بیان، قلم و گردش آزاد اطلاعات بیشتر باشد، زمینه پیشرفت و تعالی در این کشور مهیاتر خواهد بود.

 

رییس شورای عالی امنیت ملی اضافه کرد: بی تردید اگر در جامعه ای دهان ها بسته شود و قلم ها شکسته شود، اعتماد عمومی در آن جامعه از بین خواهد رفت و چشم ها و گوشها به سمت امکانات ارتباطاتی بیگانگان خواهد رفت.

 

روحانی تصریح کرد: بگذاریم میدان قلم و بیان، میدان بازی باشد تا حقایق برای مردم و جامعه تبیین شود، البته آزادی بیان باید با در نظر گرفتن شرایط تاریخی، فرهنگی، دینی و مذهبی و اجتماعی آن کشور و جامعه باشد.

 

 

**دولت معتقد به آزادی مسوولانه است

 

رییس جمهوری ادامه داد: به بیان دیگر، دولت معتقد به آزادی مسوولانه است. در همه جوامع، اصول، ارزشها و مقدساتی وجود دارد که باید مورد احترام همگان قرار گیرد.

 

روحانی گفت: اگر رسانه ای بخواهد این اصول را مورد مراعات قرار ندهد، بی تردید رسانه ای ارتباطی است که ارتباط خود را با جامعه و مردم تضعیف و یا قطع کرده است.

 

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: مقدسات دینی و مذهبی و همچنین ارزش های فرهنگی، ملی و حتی قومی باید مورد احترام همگان باشد.

 

رییس دولت تدبیر و امید یادآور شد: شما می بینید که حساسیت ها امروز در جامعه ما حتی برای طوایف، اقوام و ایلات تا چه اندازه زیاد است که با کوچکترین خطایی جمع قابل ملاحظه ای می شورند و این معنای حساسیت جامعه ما است؛ همه باید به این حساسیت ها توجه کنیم.

 

 

** مساله فرهنگی با فشارها و شیوه های پلیسی حل شده بود، نباید باز هم نگران فرهنگ جامعه باشیم

 

رییس جمهوری تصریح کرد: همه ما باید به این حساسیت ها توجه کنیم، البته ما امروز می دانیم که قدرت رسانه های ما هر مقدار بیشتر و قوی تر باشد کشور ما توانمند تر در صحنه جامعه حضور پیدا خواهد کرد.

 

روحانی اضافه کرد: چرا ما نتوانستیم بعد از 35 سال کاری کنیم که بزرگان ما از شرایط فرهنگی جامعه ما رضایت داشته باشند؟ اشکال از کجاست؟ اگر با فشارها و شیوه های پلیسی مساله فرهنگی حل شده بود که امروز نباید بعد از گذشت آن سال ها باز هم نگران فرهنگ جامعه باشیم.

 

وی ادامه داد: مشکل اعتیاد، طلاق، اختلافات اجتماعی و مشکلات مربوط به شکاف های اجتماعی ، نادیده گرفتن قواعد بازی در مسایل سیاسی و بسیاری از مشکلات اجتماعی و اخلاقی امروز با آن مواجه هستیم، بخش بزرگ آن مربوط به ضعف در حوزه فرهنگ است.

 

 

** چه مقدار از مسایل فرهنگی در اختیار وزیر ارشاد است؟/ بودجه بخش های فرهنگی دولتی چه قدر است؟

 

روحانی تصریح کرد: امروز فرهنگ در اختیار کیست؟ من خوشحالم که به ندای رهبر معظم انقلاب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بلافاصله پاسخ دادند کار بسیار درستی بود، اما چه مقدار از مسایل فرهنگی ما در اختیار آقای وزیر است؟ چه مقدار بودجه فرهنگی در اختیار بخش های فرهنگی دولتی است؟ چند برابر بودجه ای که دراختیار دولت به معنی قوه مجریه در زمینه فرهنگ است، دراختیار نهادهای دیگراست؟

 

رییس جمهوری سپس گفت: در اختیار مراکز دیگری است که از بودجه عمومی بهره برداری و استفاده می کنند؛ نیازی به نام بردن آن نیست؛ اگر با این حرف ها فرهنگ درست می شد می بایست همه امروز اظهار رضایت می کردیم؛ امروز بودجه عظیم فرهنگی در اختیار نهادها و بخش هایی است که لااقل تحت نظارت قوه مجریه کشور به معنی خاص کلمه نیستند.

 

روحانی افزود: البته شورای عالی انقلاب فرهنگی برای این امر باید بیندیشد و مسیری را در پیش گیرد تا بدانیم بخش فرهنگی ما با بودجه عمومی که دراختیار می گیرد، چه می کند.

 

 

** آثار اقدامات فرهنگی مهم است

 

رییس جمهوری ادامه داد: اینکه چقدر کتاب چاپ شد، تیراژ کتاب چه مقدار بود، چقدر سی دی منتشر کردیم، این آمار فرهنگی نیست. اثر آن کتاب ها چه بود؟ اثر آن همه سرمایه گذاری در بخش فرهنگی چه بود؟ اگر اثر خوب بود پس چرا امروز همه نگرانند و همه ناراحتند؟ پس باید راه دیگری را برگزینیم و انتخاب کنیم.

 

روحانی گفت: امروز در بخش مطبوعات، چه تعدادی از بودجه عمومی استفاده می کنند؟ چه تعدادی از مطبوعات یا رسانه ها از بودجه خاص قوه مجریه استفاده می کنند؟ بخش خصوصی ما چه مقدار فضا دارد؟

 

وی یادآور شد: اگر بحث اعتدال و توازن مطرح است، من نمی گویم بخش رسانه را به بخش مردمی و بخش خصوصی واگذار کنیم، بلکه باید توازن و تعادلی باشد.

 

رییس جمهوری ادامه داد: چه مقدار خبرگزاری ها، سایت ها، روزنامه ها و مجلات در اختیار نهادها و بخش هایی است که از بخش های عمومی کشور استفاده می کنند؟ و چه مقدار در اختیار بخش خصوصی است؟ پایداری مطبوعات یا رسانه های بخش خصوصی ما چه مقدار است؟

 

روحانی یادآور شد: اشاره شد به 170 و اندی سال که جریده، روزنامه و مطبوعات در کشور ما آغاز شده و 30 و اندی سال که از انقلاب اسلامی گذشته است، به روزنامه ها نگاه کنید، جز یکی دو روزنامه ای که آنها هم از بودجه عمومی استفاده می کنند، بقیه روزنامه ها عمرشان چند ساله است؟

 

وی تاکید کرد: چرا این نهال به درخت تنومند تبدیل نمی شود و چرا پربار و پرثمر نمی شود؟ چرا بخش مطبوعات، جراید و رسانه های ما استقلال پیدا نمی کنند و روی پای خود نمی ایستند؟

 

 

** بخش فرهنگ باید به اصحاب فرهنگ واگذار شود

 

رییس جمهوری یادآور شد: دولت یکی از وظایف خود را ایجاد تعادل و توازن می داند. از ابتدا دولت معتقد بوده، امروز هم معتقد است که فرهنگ باید به اصحاب فرهنگ واگذار شود.

 

 

**آزادی مسوولانه همه رسانه ها را ارج می نهیم

 

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه در زمینه مطبوعات حاکمیت با قانون است، افزود: اما باید قانون روشن و شفاف باشد چراکه درباره مطبوعات، فیلم، کتاب و بخش های مختلف، امروز ساختن افکار عمومی در مسیر توسعه، تعالی، اخلاق و معنویت اهمیت دارد.

 

وی با طرح این پرسش که آیا اخلاق حرفه ای در زمینه رسانه ها روبه توسعه است یا تعالی و آیا تهمت ها، سخنان ناروا و دروغ کم شده است؟ ادامه داد: اگر کم شده پس در این زمینه موفق بوده ایم و اگر نشده باید ببینیم اشکال کار کجا است.

 

رییس جمهوری تاکید کرد: ما آزادی مسوولانه همه رسانه های گروهی را ارج می نهیم و از همه صاحبان فرهنگ، قلم و بیان می خواهیم که برای قرار گرفتن اذهان عمومی در مسیر منافع ملی و مصالح ملی واقعیت ها را به مردم بگویم و شعارها را کم و مشکلات جامعه را برای مردم تبیین کنیم.

 

وی تصریح کرد: معضل ما در جامعه فقر است، فقر اقتصادی، فقر فرهنگی، نبود اخلاق حسنه، نبودن اعتدال در جامعه و افراط و تفریط ها است و افراط ها آنچنان که گویی باید منزوی باشیم و درها بسته باشد و تفریط ها به گونه ای که گویی باید هویت اسلامی و ایرانی ما روز به روز تضعیف شود.

 

روحانی با بیان اینکه ما به دنبال اعتدال در این جامعه هستیم تا افراط و تفریط ها رخت بربندد، افزود: توازن در امنیت مورد نیاز است و مطبوعات و رسانه ها باید دارای امنیت باشند و برای کشور امنیت آفرینی کنند.

 

 

** چرا برخی مطبوعات دارای دژ پولادین هستند

 

روحانی تاکید کرد: چرا برخی از مطبوعات دارای دژ پولادین هستند و هیچ کس جرات نمی کند به آنها نزدیک شود؛ نه قوه اجرایی و نه قوه قضاییه؛ بالاتر از دژ پولادین خود را قیم می پندارند، نه قیم تنها برای دولت، نه تنها قیم برای احزاب و جناح ها که حتی قیم برای مردم.

 

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: تمام مطبوعات و رسانه ها دارای اختیارات و حقوق مساوی هستند. اگر کسی خود را برتر می پندارد، این دولت او را برتر نمی بیند.

 

روحانی تاکید کرد: همه باید دارای امنیت مساوی باشند؛ هر کس خطا کرد، با خطاکار باید برخورد شود، هیچ کس نباید خود را در حصار امن احساس کند؛ در این زمینه دولت معتقد است توقف ها و توقیف ها آخرین راه حل است نه اولین راه حل.

 

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطر نشان کرد: ممکن است مطبوعه یا جریده ای خطا کند یا مرتکب اشتباه بزرگ شود، اگر می خواهیم برخورد کنیم، نخستین قدم این است که با نویسنده و مدیرمسوول برخورد کنیم.

 

روحانی افزود: چرا کل آن رسانه بسته شود و عده ای که در بخش های مختلف کار می کنند، به خاطر خطای یک نفر همه بیکار شوند؟

 

وی اظهار داشت: اگر نویسنده ای خطا می کند، اشکال ندارد با او برخورد قانونی شود؛ اگر خدای ناکرده فردی خیانت می کند، به مقدسات و منافع ملی احترام نمی کند، با نویسنده و مدیر مسوول برخورد شود.

 

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه توقیف و توقف نباید قدم اول در برخورد با خطاها باشد، گفت:

 

گاهی ممکن است نیاز باشد به توقیف هم کشیده شود اما چرا این قدر عجله؟

 

 

** بگذارید همراهان دولت هم از آزادی و امنیت برخوردار باشند

 

رییس دولت یازدههم با مطرح کردن این سوال که چطور امروز برخی آزاد آزادند و برخی از این آزادی سهمی اندک در اختیار دارند؟ گفت: منتقدان و مخالفان این دولت آزادند و آزاد خواهند بود، اما بگذارید به همان اندازه همراهان دولت هم از آزادی و امنیت برخوردار باشند؛ نقد کنند؛ مخصوصا نقد سازنده، این افتخار برای دولت است؛ من در هیات وزیران و مسوولان گفته ام یا شکایتی از طرف دولت نباید باشد نسبت به روزنامه و رسانه، یا باید به حداقل ضروری اکتفا شود.

 

رییس جمهوری تصریح کرد: شما می بینید امروز انتقاد صریح می کنند که حق آنهاست؛ گاهی حتی اتهام می زنند، دروغ مطرح می شود، حتی نسبت به آن موارد هم دولت وارد عمل نشده و شکایتی را مطرح نکرده و فقط از طرف مسوولان تذکری به آنها داده شده که این حرف ناصیح و نادرست است .

 

 

** حتی علیه شخص رییس جمهوری سی دی پخش می کنند

 

روحانی افزود: حتی علیه شخص رییس جمهور سی دی پخش می کنند و ما فقط گفتیم به آنها بگویند این قسمت های سی دی اشتباه است؛ بگذاریم ما در مسیری قرار گیریم که ملت ما، کشور ما، شایسته آن مسیر است؛ بگذاریم معضلات جامعه حل و فصل شود.

 

رییس جمهوری با طرح این سوال که آیا مشکل ما فقط مشکل جناحی و سیاسی و حزبی است؟ گفت: ما در محیط زیست مشکل نداریم؟ نباید بخشی از وقت و توان پیرامون محیط زیست شود؟ محیط زیستی که در کلان شهرها امروز در معرض خطر است و سلامت مردم؛ راه حل چیست؟ شما بدانید در هیچ کاری و هیچ مسیر صعب و دشواری دولت موفق نخواهد بود مگر این که مردم پشتیبان و حامی باشند.

 

وی افزود: در هر موضوعی اعم از مسایل اقتصادی، فرهنگی، زیست محیطی و سیاست خارجی، اگر ملت به صحنه بیاید ما پیروز و موفق می شویم.

 

رییس جمهوری تصریح کرد: رسانه های ما در مشکلات اساسی جامعه باید به صحنه بیایند، به کمک این کشور، به کمک دولت، به کمک حاکمیت و به کمک همه.

 

وی افزود: شدت انرژی در این کشور غیر قابل قبول است، آلودگی ها از حد استاندارد به مراتب پا را فراتر گذاشته است؛ شما می بینید با یک سردی هوا در تهران با چه معضل بزرگی مواجه می شویم.

 

روحانی با بیان اینکه مشکلات فراوانی امروز پیش روی مردم است، گفت: ما می خواهیم وارد بحث هدفمندی یارانه ها در قدم دوم شویم؛ این نیاز به حضور رسانه ها دارد.

 

روحانی با بیان اینکه این رسانه هستند که باید شرایط کشور را برای مردم تشریح کنند، گفت: پولی که از حامل های انرژی به دست می آید، با بخشی از پول خزانه دولت با هم ضمیمه می شود و به یارانه نقدی تبدیل می شود که بطور مساوی بین خانوارها تقسیم می شود.

 

رییس جمهوری با بیان اینکه شما می بینید امروز کشور با چه مشکلاتی مواجه است، اظهار داشت: بخش های مختلف تولید با مشکلات عظیمی مواجه است و در بخش سلامت با مشکلات زیادی مواجه هستیم.

 

 

** دو چراغ قرمز در مقابل ما

 

روحانی با بیان اگر بخواهیم در زمینه هدفمندی یارانه ها گام بلندی برداریم تا مشکلات حل شود، افزود: در این مسیر دو چراغ قرمز در مقابل ما قرار دارد؛ یکی تورم و گرانی و دیگری هم بحث بیکاری و رکود. بنابر این ناچار هستیم قدم را آرام برداریم و وقتی قدم ها را آرام برداریم ، حل مشکلات به سرعت امکان پذیر نخواهد بود.

 

 

** در بخش دوم هدفمندسازی می خواهیم به بخش تولید کمک کنیم

 

رییس جمهوری با بیان اینکه در مرحله دوم هدفمندسازی یارانه ها می خواهیم به بخش تولید کنیم و می خواهیم اقشار نیازمند نه تنها از کمک یارانه نقدی و غیرنقدی محروم نشوند، بلکه بتوانیم به آنها کمک بیشتری کنیم، تاکید کرد: راه تحقق این هدف آن است که آنهایی که نیاز آنچنانی به یارانه ندارد، دست رد به سینه یارانه نقدی بزنند و فرم هایی را که در فروردین ماه (سال آینده) در میان مردم توزیع می شود، پر نکنند تا ما بتوانیم با دست بازتر به مشکلات جامعه از جمله معضل بهداشت، درمان، حمل و نقل عمومی و تولید رسیدگی کنیم و حل این معضلات در سایه این مهم امکان پذیر است که کسانی که نیاز آنچنانی به این یارانه ندارند، به دریافت یارانه نقدی ˈنهˈ بگویند.

 

رییس جمهوری گفت: برای این کار اصحاب رسانه باید قدم به میدان بگذارند و همه توان خود را به کار گیرند. تنها بحث محیط زیست یا یارانه نیست بلکه تمام مسایل اصلی امروز جامعه ما از جمله معضل فساد نیاز به حضور و فعالیت و اقدامات اساسی اصحاب رسانه دارد.

 

 

** تنها گوشه هایی از فساد در کشور برای مردم بیان شده است

 

روحانی با یادآوری اینکه معضل فساد، یک معضل بزرگ در جامعه است، گفت: فسادی که تنها گوشه هایی از آن برای مردم بیان شده و گوشه های دیگر آن بعدا برای مردم بیان خواهد شد.

 

 

** نام افراد مفسد و ویژه خوار باید بر سر زبان و بیان خبرنگاران قرار گیرد

 

رییس جمهوری با طرح این سوال چه کسی می تواند با این فساد مبارزه کند، گفت: تنها قوه مجریه؟ تنها قوه قضاییه؟ بزرگترین قدرتی که می تواند به صحنه بیاید وبا فساد مبارزه کند، رسانه ها هستند. رسانه ها باید به صحنه بیایند . نام افراد مفسد و ویژه خوار نباید در جیب رییس دستگاه اجرایی کشور باشد. نام افراد مفسد و ویژه خوار باید بر سر زبان و بیان خبرنگاران ما قرار گیرد.

 

این جملات رییس جمهور همچون بخش های دیگری از سخنان وی مورد تشویق حاضران در مراسم قرار گرفت.

 

روحانی افزود: اگر رسانه ها و مطبوعات همه به صحنه بیایند، نه اینکه با مفسد می شود مبارزه کرد، بلکه می شود جلوی فساد را گرفت. رسانه ها باید هزینه ها را آنقدر بالا ببرند که کسی در مسیر فساد قرار نگیرد و هوس فساد به سرش نزند و راه آن، حضور فعال رسانه ها است.

 

 

**دولت به قول خود به اصحاب رسانه پایبند است/ محیطی امن تر برای اصحاب رسانه به وجود می آوریم

 

رییس جمهوری تصریح کرد: دولت و رییس جمهوری بر قولی که به اصحاب رسانه از روز اول داده، پایبند است که محیطی امن تر برای اصحاب رسانه به وجود آورد.

 

روحانی اظهار داشت: اما به خاطر مشکلات فراوانی که هست، قاعده تحول تدریجی اجتماعی را مدنظر قرار دهید، ما باید آرام آرام به سمت این هدف حرکت کنیم، هر مقدار فشار به دولت در این زمینه بیشتر وارد شود، دولت در اجرای آنچه به مردم وعده داده است، مصمم تر خواهد بود.

 

این سخنان رییس جمهوری با تشویق های ممتد حضار مواجه شد.

 

وی ادامه داد: نباید بگذاریم برخی از تنگ نظرها، برخی از سلیقه ورزی ها و برخی از ابهامات قانونی باعث شود که سلیقه های سیاسی در مسائل مهم فرهنگی و ارتباطی بتوانند حاکم شوند.

 

رییس جمهوری اظهار داشت: ما باید واقعیت ها را برای آگاهی بیشتر مردم تبیین کنیم و برای گردش آزاد اطلاعات دست به دست هم دهیم و بدانیم اگر اطلاعات شفاف در اختیار مردم قرار بگیرد، می توانیم به اهداف بلند و از جمله هدف آزادی و تعالی جامعه دست یابیم که این جملات نیز با تشویق حضار رو به رو شد.

 

روحانی در پایان گفت: به امید آن که همه با اخوت، برادری، محبت، ایجاد فضای اخلاقی و اعتدال قدم به قدم به اهداف بلندی که مد نظر مردم است و در 24 خرداد امسال به آن رای دادند، دست یابیم.