جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


عبدالله مومنی پس از پنج سال از زندان آزاد شد

Posted: 13 Mar 2014 11:22 AM PDT

جرس: عبدالله مومنی، فعال ستاد مهدی کروبی و سخنگوی سازمان ادوار تحکیم وحدت، پس از نزدیک به پنج سال زندان، امروز پنجشنبه با اتمام دوران محکومیت آزاد شد.

 

به گزارش شبکه های اجتماعی، رییس ستاد شهروند آزاد مهدی کروبی که قرار بود ۲۳ اسفند بایستی آزاد شود، روز پنجشنبه با خودروی نهادهای حکومتی از زندان اوین خارج و سپس آزاد شد.

 

گفتنی است، این فعال سابق دانشجویی، سی‌ خرداد سال ۸۸ ضمن ضرب‌ و شتم توسط نیروهای امنیتی، بازداشت و ماهها در بازداشتگاههای مختلف و تحت شکنجه و بازجویی قرار داشت.

 

آقای مومنی در اسفندماه‌‌‌ ۸۸ در حالیکه در مرخصی موقت بود، پس از مخالفت با اعتراف تلویزیونی علیه رهبران جنبش سبز، در ایام نوروز به زندان بازگشت، که بعد از چندی، طی نامه‌ای تکان‌دهنده به شرح شکنجه‌هایی پرداخت که از زمان بازداشت بر وی اعمال شده بود.

 

این عضو سابق شورای مرکزی دفتر تحکیم، سالهای قبل تر نیز به دلیل فعالیت های دانشجویی بازداشت شده بود.

اطلاعات تازه‌ درباره ۵ مرزبان ربوده شده

Posted: 13 Mar 2014 11:22 AM PDT

جرس: سخنگوی وزارت کشور گفت: اطلاعات تازه ای درباره وضعیت ۵ سرباز ربوده شده ایرانی داریم که طرح آنها به صلاح نیست.

 

حسینعلی امیری در گفت و گو با ایران خبر درباره وضعیت ۵ مرزبان گروگان ایرانی گفت: اطلاعات تازه به دست آمده از وضعیت ۵ مرزبان محرمانه است و طرح کردن آنها اکنون به صلاح نمی باشد.

 

سخنگوی وزارت کشور درباره علت محرمانه بودن این اطلاعات گفت: مطرح کردن این اطلاعات اکنون به نفع وضعیت ۵ مرزبان نباشد، اما در اولین فرصت نسبت به وضعیت آنها اطلاع رسانی خواهد شد.

دهها کشته و زخمی در جریان اعتراضات جدید ترکیه و ونزوئلا

Posted: 13 Mar 2014 04:53 AM PDT

 جرس: بر اساس گزارش ها، دو نفر در مراسم تدفین برکین الوان، نوجوان پانزده ساله‌ای که به یکی از نمادهای تظاهرات ضد دولتی در ترکیه تبدیل شده، جان باختند، دهها نفر بازداشت شدند و شهرهای ترکیه علیه دولت حاکم به پا خاستند. همزمان گزارش شده است که با کشته شدن سه نفر دیگر در پی اعتراضاتی که طی هفته‌های گذشته ونزوئلا را در برگرفته است، شمار قربانیان به دست‌کم ۲۴ نفر رسید.

 

خبرگزاری‌ها روز پنجشنبه از کشته شدن يک معترض و يک نيروی پليس در درگيری‌های پس از مراسم خاکسپاری برکين الوان، جوان معترض که ماهها پس از برخورد پلیس در کما بود، خبر داد.

به گزارش روز پنجشنبه ۲۲ اسفند رادیو فردا به نقل از خبرگزاری آلمان، معترض کشته شده يک جوان ۲۲ ساله بود که بر اثر جراحت مغزی در شهر استانبول درگذشت اما افسر پليس در اثر حمله قلبی که ظاهرا به علت اثر گاز اشک‌آور بود در استان تونسلی جان خود را از دست داده است.

به گزارش خبرگزاری‌ها، پليس ضد شورش در شهرهای مختلف ترکيه و به خصوص استانبول و آنکارا (پايتخت) از گلوله‌های پلاستيکی، ماشين‌های آب‌پاش فشار قوی و گاز اشک‌آور برای متفرق کردن معترضانی که تعداد آنها دو و نیم ميليون‌ نفر تخمين زده می‌شود، استفاده کرده است.

تازه‌ترين تظاهرات اعتراضی در ترکيه، در واکنش به مرگ بِرکين اِلوان، نوجوان ۱۵ ساله‌ای برگزار می‌شود که در جريان تظاهرات ۹ ماه پيش اين کشور، برای خريد نان از خانه خارج شده بود اما پس از برخورد يک گلوله گاز اشک‌آور به سرش، به کما رفت.

او که به نماد اعتراضات در ترکيه عليه دولت رجب طيب اردوغان تبديل شده بود، روز سه‌شنبه ۲۰ اسفند درگذشت.

خبرگزاری‌های بين‌المللی از خشم و عصبانيت شديد معترضان ترکيه پس از درگذشت برکين الوان خبر می‌دهند.

ده‌ها هزار نفر از معترضان با پليس ضد شورش درگير شده و با سر دادن شعارهای ضد دولتی، خواستار استعفای رجب طيب اردوغان، نخست وزير شده‌اند.

معترضان، ترافيک را در برخی نقاط استانبول و آنکارا قطع کرده‌اند و در شعارهای خود، پليس ضد شورش و نخست وزير اين کشور را «قاتل» برکين الوان معرفی می‌کنند.

اين در حالی است که آقای اردوغان، تظاهرات اعتراضی اخير را «غير دموکراتيک» توصيف کرده است.

اتحاديه‌های دانشجويی و کارگری ترکيه، سردمدار اعتراضات به دولت رجب طيب اردوغان شده‌اند و آن را به فساد مالی و تلاش برای سرکوب آزادی اينترنت و رسانه‌ها متهم می‌کنند.

برکين الوان، هشتمين فرد کشته شده در جريان اعتراضات ۹ ماه اخير است. 

 

تازه‌ترین اعتراض‌ها در ونزوئلا سه قربانی گرفت

با کشته شدن سه نفر دیگر در پی اعتراضاتی که طی هفته‌های گذشته ونزوئلا را در برگرفته است، شمار قربانیان به دست‌کم ۲۴ نفر رسید.

اعتراضات روز ۲۱ اسفند در شمال ونزوئلا به کشته شدن سه نفر انجامید، همزمان در کاراکاس، پایتخت، نیز میان دانشجویان و نیروهای امنیتی که با استفاده از ماشین‌های آب‌پاش و گاز اشک‌آور به معترضان حمله کرده بودند درگیری رخ داده است.

 

بنا بر گزارش‌ها در پایتخت نزدیک به سه هزار دانشجو، یک ماه پس از کشته شدن نخستین قربانی اعتراضات به دولت نیکلاس مادورو، به خیابان‌ها آمدند.

 

بنا بر گزارش‌ها معترضان در شهرهای سن‌کریستوبال، مریدا و والنسیا نیز دست به تظاهرات و اعتراض زده‌اند.

 

در میان کشته‌شدگان یک دانشجو و یک شهروند دیگر در والنسیا کشته شده‌اند و یک عضو گارد ملی بولیواری نیز در شهری دیگر در نزدیکی والنسیا، جان خود را از دست داده است.

 

یک مقام دولتی «تک‌تیراندازهای ضد دولتی» را به تیراندازی و کشتن دانشجوی قربانی متهم کرده اما خبرگزاری فرانسه از قول برخی رسانه‌های محلی می‌گوید دانشجوی کشته شده از سر هدف گلوله قرار گرفته و در لحظه مرگ نیز در اعتراضات شرکت نداشت.

 

گیلرمو سانچز، شهروند دیگر در والنسیا نیز -به گفته شهردار آن که از اعضای اپوزیسیون است- با شلیک گلوله خارج از خانه‌اش کشته شده است.

 

افسر گاردل ملی بولیواری نیز با شلیک گلوله جان خود را از دست داده است.

 

اعتراضات در ونزوئلا که هم از معترضان، هم طرفداران دولت و نیز نیروهای امنیتی قربانی گرفته است پیشتر به شکل پراکنده در جریان بود، اما از ماه گذشته شکل متمرکز و گسترده‌ای به خود گرفته است.

 

این اعتراض‌ها که طیفی از خواست‌ها، از مسائل اقتصادی تا وضعیت نابسامان امنیتی و جرم و جنایت را در آن کشور در بر می‌گیرند، بزرگ‌ترین چالش برای مادورو، رئیس‌جمهوری جدید ونزوئلا ارزیابی می‌شوند.

مهرداد عمادی؛  تحریم‌ها در میان مدت هم پایدار نمی‌ماند

Posted: 13 Mar 2014 03:35 AM PDT

فاطمه فناییان
جرس: فروردین سال ۹۲ تحریم‌ها چنان زخم عمیقی به اقتصاد ایران زده بود که مسئولان حکومتی نیز دست از "بی‌اثر" یا حتی "نعمت" دانستن آن کشیده بودند. از سوی دیگر سال، سال انتخابات بود و پایان کار دولتی که به عقیده منتقدانش، با بی‌تدبیری و تصمیمات خلق‌الساعه و سوء مدیریت باعث تشدید اثر تحریم‌ها شده بود.متن کامل گفتگو را بخوانید:   


همین بود که انتخابات تبدیل به یک شبه همه‌پرسی شد بین ادامه مناقشه با غرب و به جان خریدن تحریم‌های بیشتر یا تلاش برای نرمش "قهرمانانه"، در برابر غرب و "چرخیدن چرخ کشور".
با پیروزی روحانی، روند مذاکرات با غرب به سرعت طی شد تا خیلی زودتر از پیش‌بینی‌ها، توافق ۶ ماه ژنو به دست بیاید؛ حاصلش برای طرف غربی تعلیق برخی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران بود و در این سو سبک شدن بار تحریم‌ها.


مهرداد عمادی به واسطه‌ی فعالیتش به عنوان مشاور اقتصادی اتحادیه اروپا، پیگیری نزدیکی نسبت مسئله تحریم‌ها داشته و به همین واسطه به صورت مداوم پوشش اخبار مذاکرات هسته‌ای و تحریم در رسانه‌ها با نظرات کارشناسی وی همراه بوده است. به همین جهت در پرونده پایان سال جرس نظر وی را درباره روند طی شده در سال گذشته و چشم‌انداز تحریم‌ها در سال بعد جویا شدیم.

عمادی معتقد است شرکت‌های غربی به ویژه در حوزه‌هایی مثل انرژی منتظر باز شدن «گره اصلی» برای هجوم و سرمایه‌گذاری در بازار ایران‌اند. او به آینده خوش‌بین است و می‌گوید: راستای کلی حرکت به طرف باز شدن فضای مذاکرات و تجارت خارجی با ایران و برداشتن تحریم‌ها هست.

با این حال عمادی معتقد است موفقیت در ادامه روند مذاکرات مشروط به شفافیت در مذاکرات هسته‌ای و برچیدن فضای امنیتی در داخل کشور است.
 

متن کامل گفتگو را بخوانید؛


آقای عمادی! لغو بخشی از تحریم‌ها در سال گذشته هر چند بخش کوچکی از مجموعه بزرگ تحریم‌ها را شامل می‌شود اما خبر مهمی برای ایرانیان به حساب می‌آمد. گرچه بسیاری از کار‌شناسان آنچه را که دارای اهمیت می‌دانند روند رو به کاهش تحریم‌ها است و نه الزاما نوع آن‌ها. با این حال داوری دو طرف تفاوت فاحشی با هم دارد. طرف ایرانی معتقد به ترک خوردن دیوار تحریم‌ها است و طرف غربی اصرار دارد معماری تحریم‌ها حفظ شده و هر دم قابل افزایش مجدد است. دیدگاه شما در این باره چیست؟

من تصور می‌کنم که چهارچوب اصلی تحریم‌ها راجع به مسئلهٔ خرید نفت از سوی کشورهای غربی هنوز بر سر جای خودش هست. دو تا اتفاق افتاده که نشان می‌دهد این پایدارنخواهد بود. یکی تمایل بازگشت چند شرکت غربی مانند توتال، انی و رپسول به حوزه‌های انرژی ایران که این‌ها نشان می‌دهد انتظار برداشتن تحریم‌ها را بعد از دوره شش ماهه و ارزیابی آن از سوی ۵+۱ دارند و دوم اینکه در غرب این الان دیده می‌شود که ایران به شکل جدی درباره مسائل موجود با آژانس همکاری می‌کند و هر‌گاه آن گره اصلی باز شود یک هجوم بسیار بسیار گسترده به بازار ایران برای سرمایه گذاری و آغاز پروژه‌های مشترک به خصوص در حوزه‌های نفت، گاز و خودرو ایجاد خواهد شد. این تمایلی که به بازگشت در شرکت‌های کشورهای غربی و ژاپن می‌بینیم در واقع تحریم‌شکنی نیست بلکه انتظاری است، که به نظر من انتظار واقع‌بینانه‌ای هم هست، که این تحریم‌ها حتی در می‌ان‌مدت هم دیگر پایدار نخواهد بود و فصلی گذرا است و به پایان کاربرد خودشان رسیده‌اند و طبیعتا همه می‌خواهند از این فرصت تجاری برای خودشان استفاده سودآور کنند.


به نظر شما بخشی از تحریم‌ها که لغو شده مثل میزانی که ایران اجازه برداشت از درآمد نفتی‌اش را دارد و یا لغو تحریم‌های پتروشیمی و فلزات قیمتی و از این دست، آن‌قدر میزان بزرگ و قابل توجهی بوده که در اخبار و تبلیغات دولتی ایران بزرگ شده است؟

من تصور می‌کنم بخشی از این‌ها آن‌قدر مهم نیست که در ایران مهم دیده می‌شود. ولی خوب باید در نظر گرفت که من از ایران دور هستم و شاید حساسیت‌ها و اهمیت‌ها و ارزیابی‌های مخفی را درست نمی‌بینیم. اما به عنوان یک اقتصاددان از خارج من برای مثال برداشت تحریم‌های پتروشیمی را بسیار مهم‌تر می‌دانم از برداشت تحریم‌ها درباره استفاده از فلزات بهادار یا آزادی بخشی از سپرده‌های ایران. واقعیت این است که سپرده‌ها را از نظر قانونی هیچ‌کس نخواهد توانست دست بزند. ممکن است مطابق سیاست‌های خودشان دیر و زود کنند تا امتیازهای خودشان را بگیرند اما از نظر قانونی نمی‌توانند نگه دارند. برداشتن تحریم پتروشیمی در واقع دروازهٔ بازگشت صنعت عظیم پتروشیمی برای دستیابی تکنولوژی روز است که آن هم از نظر ارزش افزوده و بالا بردن رشد صنعتی ایران و هم از نظر دستیابی به بازارهایی که مشتقات پتروشیمی با ارزش افزوده بالا می‌توانند به قیمت روز تولید کنند و درآمد ارزی ما را بالا ببرند، این در چشم من ارزشش بسیار بالاتری دارد.


باید انتظار داشته باشیم که برخی از تحریم‌ها که برداشته می‌شوند ارزش اقتصادی کوچکی خواهند داشت. بخشی از این تحریم‌ها مانند تحریم خودروسازی که برداشته شده این‌ها ارزش‌های استراتژیک دارند برای اقتصاد ایران از لحاظ اشتغال‌زایی و زیربناهای صنعتی. در این چهارچوب ما نباید زیاد انتظار داشته باشیم که هر برداشت تحریم ایجاد یک شتاب جدیدی برای شکوفایی اقتصادی بکند؛ این طور نخواهد بود. اثر بعضی از این‌ها شدید و پایدار خواهد بود و بعضی از این‌ها اثرات روانی خواهند داشت، چون از نظر اقتصادی لااقل با دگرگونی‌های که در اقتصاد ایران پیش‌آمده زیاد اثر مثبتی دیده نخواهد شد.


دیوید کهن، دستیار خزانه داری آمریکا در زمینه پتروشیمی گفته بود کسی شش ماهه قرداد نمی‌بندد و حاضر به خرید محصولات پتروشیمی در کوتاه مدت نمی‌شود و از سوی دیگر هم بخشی از تاسیسات ایران در این صنعت به تولید بنزین تغییر کابری داده‌اند به این ترتیب عملا برداشتن تحریم پتروشیمی ممکن است چندان تاثیرگذار نباشد؟

بستگی دارد به اینکه ارزیابی شرکت‌های تجاری غرب از افق چه خواهد بود. اگر این باشد که این تحریم‌ها برای شش ماه خواهد بود و بعد بازگردند٬ این بسیار درست است. نه فقط درباره پتروشیمی که در هیچ پروژهٔ صنعتی کسی برمبنای افق شش ماهه، یک ساله یا حتی چند ساله نمی‌آید برای سرمایه‌گذاری مشترک و این یک واقعیت اقتصادی و یک واقعیت سرمایه‌گذاری صنعتی در جهان امروز است. اگر ما نگاه کنیم به شرکای بالقوه‌ای که ممکن است به پتروشیمی ایران برگردند و در پروژه‌ها سرمایه گذاری کنند می‌بینیم که این‌ها افق زمانی ۱۵ سال و در یک مورد ۱۰ سال را نگاه می‌کنند که به نظر من ۱۰ سال کوتاه است برای منافع ملی ما و ما باید پروژه‌های خیلی دراز مدت را آغاز کنیم با شرکای غربی. اما این بخش را شاید من با اطمینان بیشتری بتوانم بگویم چون در غرب هستم و آن اینکه با شرکت‌های انرژی که صحبت می‌شود، افق ایران را باز می‌بینند و نه فقط باز می‌بینند بلکه فرصت‌ها را در مورد استفاده از امکانات طبیعی ایران کم‌نظیر می‌دانند.


الان با توجه به افق دیده شده که ما الان درباره روسیه و صنعت انرژی روسیه داریم من می‌توانم بگویم در این سه چهار روز ارزش ذاتی پروژه‌های ایران در حوزهٔ انرژی خیلی بالا رفته است. من تصور می‌کنم پنجرهٔ زمانی بزرگی نخواهد بود، حداقل سه تا چهار ماه. ایران می‌تواند از این سه چهار ماه استفاده کند و مذاکرات جدی را شروع کند تا یک مقدار از بازارهایی که شاید در مورد روسیه کوچک شود ما آنجا جای پای خودمان را پیدا کنیم. 


این اصلا رفتار غیر همسایه داری هم نیست؛ این‌ها در راستای منافع ملی خودشان نفت اورال را جایگزین نفت ما کردند در اتحادیه اروپا. این کاملا پذیرایی دارد و من تصور می‌کنم که تمایلش هم هست. من در این سه چهار روز صحبت‌ تلفنی نسبتا طولانی با یک شرکت انرژی اروپایی که داشتم به طور مشخص مطرح شد که ایران چقدر حاضر خواهد بود افزایش خرید نفتی که ما از روسیه داشتیم را اگر تحریم‌های روسیه واقعی شوند، جایگزین کند و همکاری داشته باشد. این‌ها فرصت‌هایی است که الان دارد روی میز گذاشته می‌شود. اگر افق تحریم‌های ایران تاریک بود و انتظار این بود که تحریم‌ها پایدار بماند این گزینه‌ها به میان نمی‌آمد.
اما این گفتهٔ شما درست است و من باید این بخش را شاید یک مقدار تاکید بکنم که هم در آمریکا و هم در اروپا بخشی هستند از تصمیم‌گیران سیاسی که البته خوشبختانه در دولت نیستند ولی خواهان افزایش و گسترش تحریم‌های فعلی‌اند. ولی من تصور می‌کنم راستای کلی حرکت به طرف باز شدن فضای مذاکرات و تجارت خارجی با ایران و برداشتن تحریم‌ها است.. چون غرب هم الان خودش ارزیابی کرده، ارزیابی ریاضی و آماری. فرصت‌های از دست رفته‌ای که در مرحلهٔ نخست کشورهایی مثل چین، ترکیه، قطر و هند استفاده کردند این‌ها چندین میلیارد دلار فرصتهای تجاری و صنعتی را از کشورهای صنعتی و غربی گرفت.

فکر می‌کنید لغو تحریم‌های باقی‌مانده در کدام بخش‌ها برای ایران حیاتی‌تر است و وجودشان تاثیرات منفی بزرگ‌تری دارد؟


من تصور می‌کنم در سرخط همهٔ این‌ها همه خواهند گفت تحریم‌های خرید نفت که البته این را من با نارضایتی می‌گویم، ولی واقعیت اقتصادی کشور ما است که نشان می‌دهد که هنوز وابستگی ما به خام‌فروشی چقدر عمیق است. این به چشم من یکی از منفی‌ترین خصیصه‌های اقتصاد ایران این است که پس از ۴۵ سال از آغاز صنعتی شدن این طور برای دستیابی به درآمد ارزی به خام‌فروشی در صنعت انرژی و به خصوص نفت متکی هستیم. این یک بیماری بسیار بسیار جدی است. در این راستا خب حتما برداشتن تحریم‌های خرید، نه مسئله سرمایه‌گذاری در کوتاه‌مدت از همه مهم‌تر خواهد بود. چون شرکت‌های اروپا و آمریکا خرید‌هایشان را به صورت پرداخت به ارز معتبر دادند و این ارز برای ایران بسیار مهم است. در می‌ان‌مدت و درازمدت تحریم‌های سرمایه‌گذاری که بعد از تصمیم یک‌جانبهٔ دولت بوش پسر گسترده‌تر شد (Iran and Libya Sanctions Act) و بعد شد تصمیم تحریم ایران (Iran Sanctions Act)، این اگر برداشته شود از گفته‌هایی که شنیده‌ام و می‌توانم گزارش کنم فقط از اروپا چیزی نزدیک ۴۵ تا ۴۸ میلیارد دلار ورود برای سرمایه‌گذاری‌های مشترک خواهیم داشت که این پارس جنوبی و بخش‌هایی از حوزه‌های نفت غرب ایران را بسیار متحول خواهد کرد و دگرگونی مثبت خواهد داد.


در ادامه آن دسترسی به تکنولوژی مربوط به فن‌آوری‌های آی‌تی و سخت‌افزارهایی که ایران برای پروژ‌ه‌های بزرگ صنعتی زیربنایی به آن احتیاج دارد و در این سال‌ها شدیدا در محرومیت ناشی از تحریم‌ها بوده، مهم هستند. من تحریم‌هایی مانند تحریم کالاهای دو گانه را خیلی مهم نمی‌دانم. چون خیلی از این تحریم‌ها لااقل در چشم من تحریم‌هایی هستند که نادرست اعمال شده‌اند و وقتی تحریم‌های اصلی برداشته شوند بدون نیاز به تصمیم‌گیری‌های اضافی خود به خود برداشته خواهند شد. هر دو طرف هم این را می‌دانند - ایران که همیشه می‌گفته و غرب هم الان پذیرفته- که بسیاری از این تحریم‌ها بر مبنای شاخص‌هایی درست معرفی نشدند.
به هر حال‌‌ همان مسئلهٔ نفت هم پاشنهٔ آشیل ما را نشان می‌دهد و هم اینکه با شتاب هر چه بیشتری باید از این مرحلهٔ وابستگی عبور کنیم. چون جدا حتی خطرناک هست، من این را بسیار کم درباره اقتصاد می‌گویم، اما واقعا برای ایران خطرناک است که ادامه رفتار خام‌فروشی در مورد نفت بسیار بسیار ما را در اقتصاد جهانی شکننده کرده.


دور شش ماهه توافق موقت که در ژنو به دست آمد اوایل سال ۹۳ به پایان می‌رسد. چه چشم‌اندازی را برای دور آینده مذاکرات به ویژه در حوزهٔ تحریم‌ها می‌بینید؟ به ویژه نقش ایران را در این چشم انداز چطور ارزیابی می‌کنید؟

باید این را اول این را بگویم که شاید درست نباشد این ارزیابی را من بدهم، چرا که من در ایران نیستم. اما از بیرون ایران که نگاه می‌کنم کادر دیپلماتیک ایران در پیش‌برد این مذاکرات و برای حفظ منافع ملی کشور رفتاری بسیار مثبت و سازنده داشته است. این را هم بگویم که برای اولین بار است که در بیش از ۲۵ سال صداهای دیگر کم شد و تصور می‌کنم به خاطر هماهنگی‌هایی بود که در بالا‌ترین ردهٔ تصمیم‌گیری‌ها در داخل ایران شد که این پارازیت‌های هزینه‌افزایی که دوستان در داخل می‌دادند در این مورد کم شد و دولت توانست به عنوان صدای معتبر و صدای اصلی مذاکرات را پیش ببرد. مذاکرات در دو راستا نیاز دارد که ادامه پیدا کند. یکی اینکه در مورد آژانس که الان یک بازنگری جدی در مورد رفتار دولت ایران کرده و این‌ها مثبت بوده و این بسیار بسیار مهم است این ادامه پیدا کند. چون ما دیدیم که زمانی که مذاکرات در حال شروع شدن بود، نمایندگان کشورهای عربی منطقه آمدند که ایجاد هزینه کنند برای ایران با یک پرونده‌هایی که بسیار عجیب و غریب بود در چشم من.


بنابراین احتیاج هست که ایران شفافیت را ادامه بدهد و این تعهدی است که نسبت به منافع خودمان داریم؛ اصلا اتحادیه اروپا را بگذاریم کنار، ما نسبت به برای دفاع از منافع خودمان نیاز داریم که شفافیت را ایجاد کنیم تا به صورت یک بازیکن عمده و دارای توان برگردیم به صحنهٔ روابط بین‌الملل.


موضوع دیگر این است که ما تقریبا همه چیز را در ایران امنیتی می‌بینیم. باید از این تاریک‌بینی و بدبینی نسبت به شهروندان خودمان پشت‌سر بگذاریم و این پذیرایی را داشته باشیم که جامعه‌ای که در آن دگرگونی‌ها و تنوع هست٬ جامعهٔ سالمی هست چرا که معمولا بهترین ایده‌ها در آنجا مورد پذیرایی قرار می‌گیرد. همان‌طور که ما الان در بعضی از رده‌ها نشانه‌های آن را می‌بینیم. من تصور می‌کنم که این باید گسترده‌تر شود. این امنیتی شدن جامعه‌، اقتصاد، بازرگانی و سیستم بانکی در سالهای گذشته بسیار بسیار از نظر اجتماعی ما را چندپارچه کرده و من تصور می‌کنم این برای جامعهٔ ایران اصلا خوب نیست که یک درصدی از مردم، حالا شاید ده درصد باشد یا چند برابر آن، خودشان را در کشور خودشان، خودی نبینند به خاطر رفتارهایی که می‌شود. من شنیده‌ام که از لفظ لطیف شدن فضا استفاده می‌کنند که به نظرم لفظ خوبی است، اگر این لطیف شدن فضا در اجتماع ادامه پیدا کند، من می‌توانم این را به صورت جدی بگویم که در غرب دستاورد بسیار بسیار مثبتی برای اعتبار دولت ایران و اعتبار سیستم سیاسی ایران خواهد داشت.

در این دو راستا من فکر می‌کنم خوب می‌بود دولت و تصمیم‌گیران ارشد بیشترین اهمیت را به این دو می‌دادند: شفافیت در مورد پروژهٔ مذاکرات ۵+۱ و فضای درون ایران و من تصور می‌کنم این ما را خیلی جاهای دیگر هم پیش خواهد برد.


در مورد مسائلی که کشورهای منطقه در حال کوشش هستند در سیستان و بلوچستان و بخش‌های دیگر به وجود بیاوردند، تمام این‌ها کم‌اثر می‌شود. شاید زیاد خردمندانه نیست که فکر کنیم تنها با شفاف شدن برنامهٔ اتمی تمام در‌ها به سوی ما باز خواهند شد. ضمنا ما فقط باز شدن در‌ها را نمی‌خواهیم؛ می‌خواهیم به نحوی باشد که تا سه - چهار سال آینده ما در میز تصمیم‌گیرندگان ارشد جهان قرار بگیریم. من به اسم می‌گویم، هیچ سببی ندارد که عربستان آن‌جا باشد اما ایران با این درجهٔ اهمیت و توان در آن‌جا غایب باشد. این نیاز به یک کوشش ملی دارد که با آن رسیدن به اینجایگاه برای ما ممکن خواهد بود.

آینده سازان کشور در گوشه زندان در حال نابودی هستند

Posted: 13 Mar 2014 03:17 AM PDT

نامه همسر حمید بابایی به روحانی
جرس: همسر حمید بابایی، دانشجوی ایرانی که پس از بازگشت به کشور بازداشت شد، طی نامه ای به رئیس جمهور حسن روحانی، خطاب به این مقام ارشد اجرایی کشور، ضمن مقصر دانستن وزارت اطلاعات در وضعیت پیش آمده، خاطرنشان کرده است: "رافت اسلامی در جامعه اسلامی را کجا می توانیم بیابیم؟ جایی که روزانه خبرهایی متعدد از مفاسد بزرگ اقتصادی و اجتماعی را می شنویم و مجرمان این مفاسد به زندگی عادی مشغول اند اما جوانان و آینده سازان در گوشه های زندان در حال زوال و نابودی بدون اینکه از آنها استفاده ای در راه آبادانی کشور بشود؟ چرا باید مغزهای جوان در گوشه ای محبوس نگه داشته شوند؟ آیا راه حل دیگری برای تنبیه آنها وجود ندارد؟"

 

لازم به ذکر است، قاضى صلواتى با احضار حميد بابايى دانشجوى مقطع دکترا در دانشگاه لى يژ بلژيک که پس از ورود به ايران، به اتهام جاسوسى بازداشت و به شش سال حبس محکوم شده، ضمن تهديد اين دانشجوى زندانى، به او اعلام کرد در صورت مصاحبه‌‌ی همسرش با رسانه‌ها و ادامه اطلاع‌رسانی وی را نيز محاکمه خواهد کرد.

 

به گزارش جرس، متن نامه خانم کبری پارساجو، همسر حمید بابایی به حسن روحانی به شرح زیر است:


جناب آقای روحانی رئیس جمهور محترم جمهوری اسلامی ایران،


امیدوارم داستان حمید بابایی ،دانشجویی که پس از انتخابات برای دیدار خانواده اش به ایران برگشته بود و توسط وزارت اطلاعات بازداشت شد را شنیده باشید، من همسرش هستم، کبری پارساجو.
حمید دانشجوی سال آخر دکترای اقتصاد بود و من هم دانشجوی سال آخر دکترای شیمی دارویی بودم و در حالی که تنها یکسال به اتمام دوره دکترا و دفاع از پایان نامه مان مانده بود ما در کشور خودمان به دام افتادیم و گرفتار شدیم. مطمئنا شما و تمام کسانی که دشواری مطلالعه و تحصیل را کشیده اند می دانید که تلاش و زحماتی که به بار ننشیند چقدر زجر آور خواهد بود، اما برای ما زجر آور تر از آن حکم ناعادلانه 6 سال حبس همسرم است که با بی رحمی تمام بر آشیانه نوساز زندگی سه ساله ما نشسته است.


آقای رئیس جمهور
همانطور که می دانید خوشبختانه امروزه امکانات فراوانی برای ثبت اخبار، وقایع و احساسات وجود دارد یکی از این امکانات صفحات اجتماعی است که من صفحه خودم و همسرم را شاهد می گیرم که چقدر نگران سرنوشت کشورمان در دوره انتخابات بودیم و چقدر بعد از انتخابات از شادی مردم کشورمان شاد شدیم و خواستیم که در این شادی مردممان و شما را همراهی کنیم، ما تمام دوستان را هم به همراهی فرا خواندیم برای بازگشت و ساخت ایرانی آبادتر. خوشبختانه برای گفته هایم شاهد و مدرک هم دارم.
اما برای ما شوق بازگشت به کشورمان و پشیمانی از این بازگشت فاصله چندانی با هم نداشت.


متاسفانه باید به عرض شما برسانم که به عنوان یک شهروند تا به امروز من هیچ گونه تغییری در کشور مشاهده نکردم و همچنان در بخش های مختلف جامعه که با آنها سرو کار داشتم دیکتاتوری های موضعی و بی قانونی بیداد می کند . این را به این جهت می گویم که برای پیگیری کارهای پرونده همسرم به بخش های مختلف مراجعه کردم اما هیچ گاه برخورد محترمانه یا پاسخ منطقی برای درخواست هایم در یافت نکرده ام.
در راس تمام این ارگان ها وزارت اطلاعات است که در دولت تدبیر و امید تمام امید و آرزوهای دو جوان تحصیل کرده را یک باره به فنا داد.


جناب آقای رئیس جمهور
من و همسرم هر دو در خانواده های زحمت کش رشد یافته بودیم و رنج دوران تحصیل ما به دوش پدران و مادرانمان بود و امیدی در دل آنها که ما آینده ای درخشان خواهیم داشت. اما هم اکنون آنها هم نا امید هستند ما هم در مقابل آنها شرمساریم.
ما حتی با ازدواجی ساده زندگی مان را شروع کردیم سعی کردیم هنجار بشکنیم و تبدیل به الگو شویم می خواستیم با سرعت زیاد به سمت پیشرفت های علمی برویم و در خارج از کشور برای ایرانمان افتخار آفرینی کنیم تالیفات علمی ما شاهد گفته های من است. اما متاسفانه اکنون به جای الگو مایه عبرت دیگران شده ایم.
هیچ می دانید که شش سال زندان برای افرادی که حتی ثانیه های زندگی شان هم برایشان مهم و با ارزش بود یعنی چه؟ علاوه بر زندگی اکنون ما، تصور کنید که بعد از 6 سال ما باید چگونه فرصت های از دست رفته مان را جبران کنیم؟
رافت اسلامی در جامعه اسلامی را کجا می توانیم بیابیم؟ جایی که روزانه خبرهایی متعدد از مفاسد بزرگ اقتصادی و اجتماعی را می شنویم و مجرمان این مفاسد به زندگی عادی مشغول اند اما جوانان و آینده سازان در گوشه های زندان در حال زوال و نابودی بدون اینکه از آنها استفاده ای در راه آبادانی کشور بشود؟
چرا باید مغزهای جوان در گوشه ای محبوس نگه داشته شوند؟ آیا راه حل دیگری برای تنبیه آنها وجود ندارد؟
به غیر از این است که دست هایی در کارند تا نفرت و بی اعتمادی را در جامعه افزایش دهند و کشور را به سمت اهداف خودشان به پیش ببرند؟


آقای رئیس جمهور
بی پرده بگویم، خیلی از افراد با شنیدن داستان سفر ما بعد از نتخابات وجریان گرفتاری ما، ما را به سخره گرفتند و خندیدند و ما را انسان های فریب خوانده خطاب کردند و من هم متاسفم که پاسخی برای این افراد در دفاع از خودمان ندارم.
ومن از شما به عنوان رئیس جمهور دولت تدبیر و امید تقاضا دارم که تدبیری برای این مغزهای در بند بیندیشید و نگذارید جامعه به سمت بی اعتمادی و بدبینی و کینه ورزی حرکت کند.


با سپاس فراوان
کبری پارساجو
همسر حمید بابایی دانشجوی زندانی بند 350 زندان اوین


 

پاسخ سخنگوی دولت روحانی به بان کی مون در مورد حقوق بشر: ما که به مجامع جهانی تعهدی نداده ایم

Posted: 13 Mar 2014 01:40 AM PDT

جرس: در ادامه واکنش ها به گزارش دبیر کل سازمان ملل متحد در خصوص "تداوم نقض حقوق بشر در ایران" و "لزوم وفا به عهد حسن روحانی به وعده های انتخاباتی خود در خصوص آزادی"، سخنگوی دولت حسن روحانی امروز پنجشنبه گفت: "رسماً اعلام می‌کنم هیچ تعهدی به مجامع جهانی نداده‌ایم که آقای بان ‌کی‌مون بخواهد بگوید به تعهداتمان عمل نکرده‌ایم، ما تمام تعهداتمان به مردم خودمان است."



به گزارش فارس، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت پس از پایان جلسه هیات دولت امروز در جمع خبرنگاران حضور یافت و به سوالات آنان پاسخ داد.

مهم ترین محورهای سخنان نوبخت در این نشست خبری به شرح ذیل است:

*ضوابط اجرایی اقتصاد مقاومتی را تا پایان سال ارائه می‌دهیم

وی با بیان اینکه حتی یک روز تاخیر را در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی جایز نمی دانیم گفت: هماهنگی‌های لازم با دستگاه های اجرایی با مسئولیت وزرا در خصوص اقتصاد مقاومتی صورت گرفته و تا قبل از پایان این ماه، ضوابط اجرایی اقتصاد مقاومتی را ارائه خواهیم کرد.

*هیچ تعهدی به بان‌کی ‌مون نداده‌ایم
نوبخت با بیان اینکه رسما اعلام می‌کنم هیچ تعهدی به مجامع جهانی نداشته که آقای بان‌کی‌مون بخواهد بگوید به تعهداتمان عمل نکرده‌ایم گفت: تمام تعهدات ما به مردم خودمان است.

*شرط ابقای مدیران در دولت یازدهم
وی با اشاه به تغییرات صورت گرفته در دولت یازدهم اظهار داشت:مبنای تغییرات افراد در این دولت آن است که یا به این دولت اعتقاد ندارند و یا توانایی انجام آن کار را ندارند و در غیر این صورت ابقاء شده‌اند.

*احتمال تک نرخی شدن بنزین در سال آینده
نوبخت در خصوص قیمت بنزین در سال آینده نیز گفت: احتمال دارد که بنزین تک نرخی شود و دیگر سهمیه بندی نداشته باشیم که در حال بررسی این موضوع هستیم.

مشروح نشست خبری سخنگوی دولت:
سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران با اشاره به مصوبات جلسه امروز هیأت دولت گفت: در جلسه امروز دو تصمیم برای جبران بخشی از خسارات خشکسالی در هرمزگان و همچنین حادثه غیر مترقبه استان چهارمحال بختیاری توسط هیأت وزیران گرفته شد و اقداماتی درباره پرداخت نقدی و تسهیلاتی به این استان‌ها صورت گرفت.

وی با اشاره به تلاش دولت برای تهیه آئین‌نامه‌های اجرایی سیاست اقتصاد مقاومتی در راستای توسعه کشور اظهار داشت: دولت حتی یک روز تأخیر در اجرای این سیاست‌ها را نیز جایز نمی‌داند.

نوبخت تعیین چگونگی توزیع اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای را یکی دیگر از مطالب بررسی‌شده در جلسه امروز دولت خواند و افزود: هیأت وزیران این اجازه به معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور داد تا اعتبارات این دارایی‌ها را تا قبل از پایان سال تخصیص دهد.

سخنگوی دولت ادامه داد: همه همت ما این است که برخی مبالغ باقیمانده را در جهت پرداخت مطالبات پیمانکاران به کار بگیریم.

وی با اشاره به تصویب دو آئین‌نامه از تبصره‌های 17 و 18 قانون بودجه در هیأت دولت گفت: پس از تصویب قانون بودجه برخی آئین‌نامه‌های اجرایی آن نیازمند تصویب در دولت است و هیأت وزیران نیز ضمن نهایت همکاری و در اولویت قرار دادن این مسئله دو مورد از این آئین‌نامه‌ها را امروز تصویب کرد و بقیه موارد را نیز روز یکشنبه هفته آینده بررسی خواهیم کرد.

نوبخت در پاسخ به سؤالی درباره سفر روحانی به عمان، گفت: این سفر و سفرهای مشابه در آینده در راستای بهبود روابط ایران با کشورهای منطقه بوده و این رویکرد در سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی مورد تأکید قرار گرفته است.

سخنگوی دولت درباره برنامه‌های دولت یازدهم برای مهار تورم، به اقدامات انجام شده در زمینه سیاست‌های انضباط پولی و مالی اشاره کرد و افزود: در سیاست‌های مالی مهمترین نقش را انضباط مالی ایفاء می‌کند و این مسئله که ما یک هفته مانده به پایان سال بدون استقراض از بانک مرکزی و کسری بودجه سال را به اتمام می‌رسانیم به دلیل همین انضباط مالی است.

وی با اشاره به پیش‌بینی تورم 25 و یا کمتر از آن برای سال آینده توسط دولت اظهار داشت: جهت‌گیری دولت در اهداف خود رسیدن به تورم 25 و یا زیر آن است.

نوبخت در پاسخ به سؤال دیگری درباره آزادی زندانیان سیاسی و اعطای مرخصی به آنان تصریح کرد: همانطور که برای ملتمان آرزوی شادی در ایام نوروز داریم مشتاق هستیم خانواده کسانی که عده معدودی از افراد آن در زندان هستند این شادی را داشته باشند.


سخنگوی دولت در واکنش به اظهارات اخیر بانکی‌مون مبنی بر عمل نکردن روحانی به وعده‌هایش در زمینه حقوق بشر، اظهار داشت:‌ دولت تدبیر و امید هیچ تعهدی به جامعه جهانی نسپرده بلکه این تعهد را به پیشگاه ملت خود سپرده و ملزم به اجرای آن خواهد بود.


وی ادامه داد:‌ دولت در چارچوب قانون اساسی و آزادی‌های مدنی معتقد است تا نسبت به هرگونه تضییع آن مخالفت خواهد کرد و آنچه در اختیار دولت قرار دارد برای تحقق آزادی‌های مدنی پیگیری می‌کند.


نوبخت در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه برخی اصلاح‌طلبان استان اصفهان به انتصاب مسئولان دولت پیشین توسط استاندار فعلی انتقاد دارند، گفت: هرچند دولت معتقد به تحول در مسائل مختلف از قبیل اقتصاد و سیاست خارجی است اما این تحول به معنای آن نیست که همه مدیران قبلی باید تغییر کنند.


سخنگوی دولت ادامه داد: کسانی که بتوانند در چهارچوب سیاست‌ها و رویکردهای دولت به ما کمک کنند از نظرشان استفاده می‌کنیم؛ افرادی هم‌اکنون در دولت هستند که در ستاد انتخاباتی آقای روحانی نبوده‌اند و در ستادهای انتخاباتی دیگر فعالیت می‌کرده‌اند.


وی با بیان اینکه تغییر مدیران دولت پیشین الزامی ندارد، اظهار داشت: به عنوان مثال در معاونت برنامه‌ریزی شاید من پنج نفر را نیز عوض نکردم؛ افراد شایسته با هر خط فکری اگر در چهارچوب رویکرد دولت باشند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نوبخت در پاسخ به سؤالی درباره زمان ارائه برگه‌های خود اظهاری برای دریافت یارانه در ایام تعطیلات عید ضمن رد این مسئله گفت: این برگه‌ها در ایام تعطیلات عید منتشر نمی‌شود و زمان آن احتمالاً‌ دهه سوم فروردین خواهد بود.

سخنگوی دولت درباره اقدامات دولت در زمینه آزادی مرزبانان ربوده شده توسط گروه‌های تروریستی گفت:‌حتی اگر یک سرباز از کشور ما دچار مشکل شود دولت همه ظرفیت‌های خود را برای حل آن مشکل به کار می‌گیرد و ای کاش مصلحت بود که درباره کارهای انجام شده در این راستا گزارشی را ارائه می‌دادند.


وی در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سؤالی درباره نقش مجلس در تحقق اقتصاد مقاومتی و نظر دولت در این زمینه گفت: بنابر تأکید رهبر معظم انقلاب بسیاری از قوانین در این راستا مزاحم است البته اگر خلأ قانونی وجود داشته باشد نیازمند تصویب قانون جدید هستیم ولی برخی تعدد قوانین خود می‌تواند مزاحم باشد.



وی با بیان اینکه مجلس قوانین مزاحم را شناسایی کند تصریح کرد: دولت نیز در این زمینه برخی مزاحم را به مجلس ارائه می‌دهد.

سخنگوی دولت درباره تعیین نرخ سود بانکی در سال‌ آینده گفت: معمولاً شورای پول و اعتبار ابتدای هر سال تشکیل جلسه می‌دهد و سیاست‌های پولی و بانکی از قبیل نرخ سود بانک‌ها را تبیین می‌کند؛ به محض تشکیل این شورا درباره سود بانکی گزارشی را ارائه خواهم داد.

نوبخت در پاسخ به سؤال دیگری درباره ارزیابی خود از اجرایی شدن برنامه‌ پنجم توسعه گفت: هنوز نمی‌توانم مسائل دقیقی را در این زمینه بیان کنم ولی باید قبول کنیم میان آنچه اجرا شد با آنچه باید اجرا می‌شد تفاوت معنی‌داری وجود دارد.


وی با بیان اینکه مصمم هستیم تا جایی که می‌توانیم قانون برنامه پنجم را اجرایی کنیم، گفت: تصمیم داریم قانون برنامه ششم را نیز از ابتدای سال 93 با بررسی مسائل تقنینی آن آغاز کنیم ولی آنچه تا کنون در معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور وجود دارد این است که برنامه ششم در چهارچوب اقتصاد مقاومتی و با رویکرد اقتصاد منطقه‌ای تبیین شود.


سخنگوی دولت با اشاره به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و با تأکید بر اینکه این سیاست‌ها تنها برای شرایط تحریم نیست، اظهار داشت: این سیاست‌ها برای رسیدن به اهداف چشم‌انداز 20ساله تهیه شده و حال که ما در شرایط تحریم قرار داریم؛ فکر می‌کنم که تدوین قوانین جدید در این زمینه نیازی نیست و فقط باید این سیاست‌ها را اجرا کنیم. ما نیز با مدیریت جهادی به صورت شبانه‌روز این مسئله را دنبال می‌کنیم.

نوبخت در پاسخ به سؤالی درباره سهمیه‌بندی بنزین در سال آینده با بیان اینکه در حال تصمیم‌گیری درباره این موضوع هستیم، گفت: آنچه کارشناسان می‌گویند این است که با دو نرخی شدن بنزین فساد زیادی ایجاد می‌شود و اگر به سمت تک‌نرخی شدن بنزین برویم دیگر موضوع سهمیه‌بندی مطرح نخواهد بود.

سخنگوی دولت درباره تعیین نرخ دستمزد کارگران و کارمندان دولت گفت: نرخ دستمزد کارکنان دولت 600هزار تومان در حداقل و هفت برابر آن یعنی 4میلیون و 200هزار تومان برای حداکثر در نظر گرفته شده و دستمزد کارگران نیز هفته آینده مشخص می‌شود.

واکنش اعضای خبرگان به اظهارات جنجالی مصباح در مورد جایگاه رای مردم در حکومت

Posted: 13 Mar 2014 01:40 AM PDT

جرس: قرائت مصباح يزدي از افکار وانديشه‌هاي آیت الله خمینی، همواره از سوي ياران بانی جمهوری اسلامی - که در سال‌هاي پيش و پس از انقلاب حشر ونشر بيشتري با وی داشته اند- با واکنش‌هاي شديدي روبه رو شده است. يکي از مهم ترين موضوعاتي که همواره محل نزاع اين روحاني سرشناس حوزه علميه و نزديکان آیت الله خمینی بوده، قرائت بنيانگذار نظام جمهوري اسلامي از موضوع جمهوريت نظام و اهميت راي مردم در تعيين ساختار سياسي کشور بوده است.

 

به نوشته ابتکار، در روزهاي گذشته مصباح يزدي يک بار ديگر بر قرائت خود از تلقي آیت الله خمینی درباره جمهوريت و راي مردم، پاي فشرد و ادعا کرد که آیت الله خمینی براي اقناع طرف‌هاي مقابل، به رأي مردم استدلال مي‌کنند. مصباح يزدي در سخناني که اخيراً منتشر شده، مي‌گويد:‌ کساني که فرمايشات حضرت امام را در سخنراني‌ها و کتاب‌هايشان ديده باشند، مي‌دانند که امام از لفظ حکومت اسلامي استفاده مي‌کردند، اما از آنجا که واقعه انقلاب در اين جهان اتفاق مي‌افتد و جهان مي‌خواهد بداند چه حکومتي در ايران قرار است بر سرکار بيايد، امام از ادبيات سياسي روز استفاده کرده و منطقي را اتخاذ کردند که مورد توافق و فهم ديگران باشد.اين موضوع که البته پيش از اين از سوي برخي از مخالفان جمهوريت نظام نيز تکرار شده، واکنش برخي از روحانيون را برانگيخت.روحانيوني که برخي همکار وي در مجلس خبرگان اند و برخي ديگر در شمار شاگردانش در حوزه علميه قم بوده اند.

 

اين بيان در مورد امام به هيچ وجه درست نيست

آيت الله مقتدايي نماينده مجلس خبرگان رهبري در واکنش به اين جمله که «امام معتقد به جمهوريت نبودند»، اظهار داشت: به هيچ وجه اين بيان در مورد امام صحيح نيست. چون امام خميني از ابتدا با سلطنت مخالف بودند و مدل جمهوريت و اسلاميت را مد نظر داشتند. طوري که بارها فرمودند که جمهوري اسلامي، نه يک کلمه کم و نه ي کلمه بيش.وي که در حاشيه مراسم تجديد ميثاق اعضاي مجلس خبرگان رهبري با آرمان‌هاي امام خميني در حرم مطهر امام خميني، در پاسخ به اين پرسش که در مقابل تصوير تحريف شده و خشني که از امام خميني در رسانه‌هاي غربي و برخي محافل داخلي ارائه مي‌شود چه بايد کرد؟ اظهار داشت: امام خميني همواره چهره رئوف، مهربان و دلسوزي داشته اند و چهره ي اخلاقي امام نمونه اي از اخلاق پيامبر گرامي اسلام بوده است.

 

تحريف امام با انگيزه دشمني صورت مي‌گيرد

آيت‌الله حسن عالمي، نماينده خراسان رضوي در مجلس خبرگان رهبري نيز در واکنش به اين اظهارات، با بيان اينکه”فرمايشات امام خميني در صحيفه امام، ندايي بلند براي جمهوريت بود" افزود: اظهارنظرهايي که به تحريف امام خميني مي‌پردازند؛ پايگاه مردمي نظام را در ذهن جوانان تخريب مي‌کند. وي در پاسخ به اين پرسش که چه موضعي در برابر اين جمله داريد که « امام معتقد به جمهوريت نبودند و تنها براي اين که به زبان روز سخن بگويند از واژه جمهوري استفاده مي‌کردند»، تأکيد کرد: واقعيت اين نيست، امام باني اصلي و بزرگترين مشوق جمهوريت در ايران و موثر‌ترين شخصيت در برگزاري انتخابات‎هاي گوناگون در کشور بود. با اين اوصاف، چطور مي‌توان گفت، به جمهوريت اعتقادي نداشته‌اند؟!وي در گفت وگو با جماران با تذکر اين که کسي امام را درک کرده باشد اين موضع گيري‌ها را نمي‌کند، هشدار داد: اظهارات برخي از افرادي که در اين زمينه سخنان امام را تحريف مي‌کنند؛ نمي‌تواند از انسانهاي صادقي صادر شده باشد؛ بلکه از روي دشمني با امام خميني است. يا بايد بگوييم فردي که اين حرف را زده، مطلع نيست، و سن شان ايجاب نمي‌کند يا آن زمان نبودند که از امام بشنوند؛ به صحيفه امام هم مراجعه نکرده‌اند، زيرا کسي اگر امام را درک کرده باشد يا سخنان حضرت امام را از رسانه‌ها شنيده باشد و يا مجموعه صحيفه امام را ديده باشد هم اصلا اين حرف را نمي‌زند.

 

دليلي بر ادعاي عدم اعتقاد امام به جمهوريت وجود ندارد

آيت الله سيد محمد علي موسوي جزايري نماينده مجلس خبرگان رهبري و امام جمعه اهواز هم با بيان اينکه”مفهوم جمهوري به صراحت در گفته‌ها و رفتارهاي امام وجود دارد"، افزود: امام با هر گروهي که منکر جمهوريت و منکر اسلاميت بودند موافق نبودند. وي در پاسخ به اين پرسش که چه موضعي در برابر اين جمله داريد که « امام معتقد به جمهوريت نبودند و تنها براي اين که به زبان روز سخن بگويند از واژه جمهوري استفاده مي‌کردند»، تأکيد کرد: ما با اين تفسير مخالف هستيم. حضرت امام آن زمان از کسي تقيه نمي‌کردند که مثلا خلاف اعتقادشان حرفي بزنند.

 

امام جمعه اهواز با بيان اين که هيچ دليل و قرينه اي بر اين ادعا وجود ندارد که بتوان گفت امام به جمهوريت معتقد نبودند؛ گفت: اين تحريف موردي نيست که بتوان به امام نسبت داد. اين عضو مجلس خبرگان رهبري توصيه کرد: براي درک منويات امام بايد از کلمات امام، استشمام و استفاده کنيم. امام همواره بر جمهوري اسلامي تاکيد مي‌کردند و جمله به ياد ماندني ايشان که «جمهوري اسلامي، نه يک کلمه کم و نه يک کلمه بيش»، هنوز در خاطره‌ها هست و ما نظرات حضرت امام را ناگزير بايد از کلمات و پيام‌هاي خود حضرت امام بفهميم و راه ديگري نداريم.

وي با اظهار شگفتي از اين که کساني که چنين ادعايي را مطرح مي‌کنند؛ چه دليلي براي اين کار دارند؟!،گفت: گفته‌هاي امام خميني نشان دهنده اعتقادات ايشان است و اين خلاف مبناي عقلايي است که کسي بخواهد گفته خودش را نقض کند. موسوي جزايري با بيان اينکه تمامي مباني حقوقي مي‌گويند هر انساني نسبت به اظهارات خودش مسئول است، گفت: امام هم با رفتار خود بر اين مبنا تاکيد داشتند. اگر بنا باشد بگوييم آدم حرفي بزند و بعد بگويد اراده جدي نداشت و مقصود ديگري از اين حرف داشتم، در دنيا اين پذيرفته نمي‌شود و اين خلاف حقوق بشر است. چرا که هر کسي هر حرفي که مي‌زند بر اراده جدي نسبت به آن حرف حمل مي‌شود.

 

اين نظر خلاف مباني فکري امام است

همچنین محسن غرويان که روزگاري شاگرد مصباح بوده نيز اين روزها بسياري از نظريات استاد سابق خود را به چالش کشيده است. وي به سخنان اخير مصباح يزدي که « امام براي اقناع طرف‌هاي مقابل به راي مردم استدلال مي‌کند» اشاره کرده و مي‌گويد: مانند اين است که بگوييم امام صرفا ظاهر سازي کرده است. جمهوريت را مطرح کردن به نظر من خلاف مباني فکري و فقهي حضرت امام است. حقيقتا امام براي مردم سهمي در مشروعيت قائل بودند و تفسير فقهي و ديني و علمي نيز در اين نظر حضرت امام وجود دارد. غرويان ادامه داده است: آيت الله مصباح قائل به نظريه انتصاب مطلق است و بعضي از فقها از جمله حضرت امام اين انتصاب مطلق را قبول ندارند. بلکه امام ترکيبي از انتخاب و انتصاب را قبول داشتند.

استاد موسیقی در اوین، یک جای خالی سبز در جشنواره سایت ها و وبلاگ های موسیقی

Posted: 13 Mar 2014 01:18 AM PDT

جرس: مراسم اختتامیه سومین دوره جشنواره سایت ها و وبلاگ های موسیقی ۲۲ اسفند درحالی برگزار می شود که یک “جای خالی سبز” در هیات داوران این دوره به چشم می خورد و این استاد بزرگ موسیقی و هنرمند جوان، اکنون در زندان اوین محبوس می باشد.

 

بخ گزارش کلمه، خبرگزاری ها در هفته جاری اعلام کردند که اختتامیه این جشنواره پنجشنبه در فرهنگسرای ارسباران تهران با معرفی برگزیدگان شاخه های مختلف و اهدای جوایزی به آنها برگزار خواهد شد.

 

بنا بر این گزارش ها “آروین صداقت کیش” پژوهشگر، نویسنده و منتقد برجسته موسیقى کشور، طی دو دوره گذشته از اعضای هیات داوران جشنواره سایت ها و وبلاگ های موسیقی و از جمله بنیانگذاران این جشنواره تخصصی موسیقی بوده است.

 

آروین صداقت کیش اما زندانی سیاسی سبز است که اکنون ۷ ماه را در زندان اوین به سر می برد. آروین صداقت کیش از هنرمندان هوادار جنبش سبز و جریان دموکراسی خواه در ایران است که اولین بار در جریان تظاهرات عاشورای ۸۸ تهران بازداشت شد و دو ماه را در سلول های بازداشتگاه های وزارت اطلاعات در اوین گذراند، با قطعی شدن حکم ناعادلانه سه سال حبس تعزیری، صداقت کیش از ابتدای شهریورماه ۹۲ جهت اجرای حکم در بند ۳۵۰ زندان اوین محبوس است.

 

این آهنگساز، منتقد و مدرس موسیقی از جمله موسیقیدانان برجسته ای است که خردادماه سال جاری و در جریان انتخابات ریاست جمهوری با صدور بیانیه ای از حسن روحانی حمایت کردند.

ایوبی: خانه سینما رسمی و قانونی است

Posted: 13 Mar 2014 12:17 AM PDT

جرس: رییس سازمان امور سینمایی گفت که خانه سینما یک نهاد رسمی و قانونی است و برخی اظهارنظرها درباره قانونی و غیرقانونی بودن این نهاد اشتباه است.

 

حجت الله ایوبی روز پنجشنبه در گفت وگو با ایرنا با تقدیر و تشکر از اهالی سینما به دلیل حضور در مجمع خانه سینما افزود: سینماگران با حضور در مجمع عمومی این نهاد صنفی و تلاش در خانه در چند ماه اخیر نشان دادند که خانه سینما را دوست دارند و برای اعتلای خانه خودشان از پای نمی نشینند.

وی با تقدیر ویژه از هیات مدیره ابقاء شده خانه سینما به دلیل زحماتشان در فراز و فرودهای رخ داده در خانه سینما توضیح داد: من ناظر بودم که آنان علاقه ای به ابقاء نداشتند اما وقتی احساس کردند که این امر به حل مشکلات کمک می کند تصمیم مجمع مبنی بر این مهم را پذیرفتند.

رییس سازمان سینمایی تاکید کرد: پیش از برگزاری مجمع عمومی با دوستان خانه سینما تماس داشتم و اعلام کردم هر تصمیمی که مجمع عمومی این نهاد صنفی بگیرد قطعا مورد حمایت سازمان سینمایی خواهد بود.

ایوبی ادامه داد: اهالی سینما و دست اندرکاران در مجمع عمومی خانه سینما تصمیم به ابقای هیات مدیره گرفتند که تصمیم معقولی برای حل مشکلات است.

وی با تشکر از اهالی خانه سینما به دلیل درایت و علاقه به خانه سینما از هیات مدیره ابقا شده برای تعهد نسبت به حل مسائل صنفی سینما تشکر کرد.


*آماده واگذاری امور به اصناف سینمایی هستیم

رییس سازمان سینمایی اظهار امیدواری کرد در سال 93 خانه سینما وارد امور جدی تری شده و برای حل مشکلات قشر سینمایی کشور بیش از گذشته وارد عمل شود.

ایوبی گفت: سازمان سینمایی این آمادگی را دارد تا بسیاری از امور را به اصناف سینمایی واگذار کند.

وی درباره مسائلی مبنی بر قانونی یا غیر قانونی بودن اصناف و خانه سینما که از سوی برخی افراد و رسانه ها مطرح می شود تصریح کرد خانه سینما یک نهاد قانونی است و این نهاد صنفی به عنوان یک موسسه فرهنگی سال ها است که ثبت قانونی شده است از اینرو طرح این موضوع از اساس اشتباه است.


*سازمان سینمایی توصیه ویژه ای برای ثبت اصناف در جای مشخصی ندارد

رییس سازمان سینمایی درباره ثبت اصناف سینمایی نیز افزود: هیات مدیره خانه سینما، نمایندگان اصناف و مشاوران حقوقی با بحث در این باره می توانند به نتایج درستی برسند و سازمان سینمایی هیچ توصیه ویژه ای برای ثبت اصناف سینمایی در جای مشخصی ندارد.

به گفته ایوبی، کارشناسان حقوقی و مشاوران سازمان سینمایی نیز می توانند به اهالی خانه سینما درباره ثبت اصناف کمک کرده و مشاوره بدهند.

وی با تاکید بر اینکه خانه سینما یک نهاد رسمی است گفت: قبل از برگزاری مجمع عمومی خانه سینما، ما این توصیه را مطرح کردیم که مجمع عمومی می تواند به منظور حل برخی مشکلات به تعویق بی افتد اما متاسفانه در این باره حاشیه سازی شد و شبهه هایی به وجود آمد در حالی که سازمان سینمایی از تصمیمات مجمع عمومی خانه سینما قطعا حمایت خواهد کرد.


*شائبه فشارهای کمیسیون فرهنگی مجلس

رییس سازمان سینمایی درباره جلسه اخیر خود با کمیسیون فرهنگی مجلس و شائبه فشار کمیسیون فرهنگی درباره خانه سینما توضیح داد: در جلسه اخیر خود با کمیسیون فرهنگی، همانند معاون هنری وزارت ارشاد، درباره جشنواره هایی که برگزار کردیم به کمیسیون فرهنگی مجلس گزارشی ارائه شد که با استقبال اعضای این کمیسیون روبرو شد.

ایوبی در ادامه به جلسه وزیر ارشاد و معاونانش با اعضای کمیسیون اصل 90 اشاره کرد و ادامه داد: در این جلسه نیز سیاست های کلی وزارت ارشاد از سوی وزیر مطرح و به سوالات نمایندگان پاسخ داده شد که این جلسه نیز بسیار موثر بود.

وی با اشاره به برخی حاشیه سازی ها و ایجاد نگرانی با انتشار گفت وگو ها و بعضا نامه ها گفت: خانه سینما از حرف و حدیث ها عبور کرده و امروز بازگشایی شده است از اینرو این نهاد صنفی برای ما رسمیت دارد و قطعا ما با وجود حاشیه سازی ها، به سمت و سوی واگذاری امور به اصناف سینمایی پیش خواهیم رفت.

هیات رییسه مجلس از جلسه برخی نمایندگان با وزیر اطلاعات بی خبر بود

Posted: 13 Mar 2014 12:17 AM PDT

جرس: عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب که هیات رییسه مجلس از جلسه غیر رسمی برخی نمایندگان با وزیر اطلاعات بی‌خبر بوده است، گفت: تمام تلاش مجلس ایجاد رابطه توام با تعامل با دولت است.

 

طی روزهای گذشته موج حملات اصولگرایان و مقامات حکومتی علاوه بر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و فعالان مدنی دیدار شونده با وی، دولت را نیز نشانه رفته و وزارتخانه های اطلاعات و امور خارجه را هدف حمله قرار داده است.

 

شاهین محمد صادقی، در گفتگو با ایلنا گفت: این جلسه یک جلسه غیر رسمی بوده و در آن تعدادی از نمایندگان مجلس با وزیر اطلاعات دیدار داشته‌اند که در حاشیه آن تنش‌هایی ایجاد شده است.

 

نماینده کازرون در مجلس شورای اسلامی با تاکید براین نکته که نمایندگان مجلس با حفظ وظیفه نظارتی خود به عنوان وکیل ملت، به دنبال ایجاد اعتدال در رفتار با دولت هستند، گفت: به عنوان عضو هیات رییسه، مجلس کنونی را مجلسی به دور از تندروی‌های خاص می‌بینم.

 

گفتنی‌است عصر روز سه شنبه وزیر اطلاعات در نشستی غیر رسمی به دعوت چند تن از نمایندگان مجلس شرکت کرد تا به سوالات آنان پاسخ دهد.

 

در این نشست تعدادی از نمایندگان از جمله حمید رسایی، نبویان و کریمی قدوسی، پژمان‌فر، زارعی سوالاتی را طرح و  علوی نیز به سوالات مرتبط با حوزه مسئولیتش پاسخ گفت، اما مشاجره مهدی کوچک‌زاده در اعتراض به حضور یکی از همراهان وزیراطلاعات جلسه را به تشنج می‌کشاند.