جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


احضار یک درویش در شیراز در ارتباط با تجمع دراویش مقابل دادستانی

Posted: 15 Mar 2014 09:29 AM PDT

جرس: صبح امروز یک درویش ساکن شیراز از سوی پلیس امنیت (فتا) برای ساعاتی در اداره اماکن شیراز مورد بازجویی تهدید آمیز قرار گرفت.  

 

به گزارش مجذوبان نور؛ آقای ابراهیم صادقی از دراویش ساکن شیراز صبح امروز توسط پلیس امنیت شیراز در ارتباط با تجمع اخیر دراویش در مقابل دادستانی تهران مورد بازجویی قرار گرفت. در این بازجویی که با تهدید و ارعاب همراه بوده است، مامورین این درویش را جهت اخذ تعهد اجباری در ارتباط با عدم شرکت در تجمعات مخل امنیت ملی و صدور فراخوان‌های مشابه، با تهدیداتی چون اخراج از دانشگاه و ایجاد درد سر برای وی، تحت فشار قرار دادند که با این وجود امضا تعهد نامه از سوی این درویش جوان رد شد.

 

تفتیش عقاید، توهین به بزرگان و مشایخ طریقت گنابادی، طرح اکاذیب در مورد جرایم دراویش زندانی از دیگر مواردی بوده که در این بازجویی غیرقانونی طرح شد، اما عمده سوالاتی در ارتباط با تجمع دراویش زندانی در مقابل دادستانی صورت گرفت. برخورد خشن و تهدید به ضرب و شتم نیز از دیگر موارد مشهود در این بازجویی بوده است.

 

یادآور می‌شود روزهای ۱۷ و ۱۸ اسفند ماه عده زیادی از دراویش از سراسر کشور در اعتراض به وضعیت دراویش زندانی در مقابل دادستانی تهران گرد آمده و خواستار رسیدگی فوری به وضعیت آن‌ها می‌شوند. این گردهمایی اعتراضی در هر دو روز با بازداشت‌های گسترده و برخورد خشونت آمیز سرکوب می‌شود. 

 

روسیه قطعنامه محکومیت رفراندوم کریمه را وتو کرد

Posted: 15 Mar 2014 08:46 AM PDT

جرس: روسیه قطعنامه محکومیت رفراندوم کریمه را در شورای امنیت سازمان ملل وتو کرد.  



پیش‌نویس این قطعنامه با پشتیبانی کشورهای غربی در شورای امنیت مطرح شده و رفراندوم پیوستن کریمه به روسیه را محکوم می‌کرد.


چین به این قطعنامه رای ممتنع داد، اما ۱۳ کشور دیگر عضو شورای امنیت آن را تایید کردند.

 

بنا است فردا در شبه جزیره خودمختار کریمه که اکثریت جمعیت آن روس تبار هستند برای جدایی این منطقه از اوکراین و پیوستنش به روسیه رفراندومی انجام شود. قدرت‌های غربی اعلام کرده‌اند که نتیجه این رفراندوم را نخواهند پذیرفت.

 

به دنبال برکناری ویکتور یانوکویچ از قدرت، نیروهایی نظامی کنترل کریمه را در دست گرفته‌اند. اگرچه حضور این نظامیان رسما تحت پرچم روسیه نیست، باور عمومی این است که آنها نیروهای ارتش روسیه هستند. 

مراسم گرامی داشت شهید «کیانوش آسا» در دانشگاه علم و صنعت

Posted: 15 Mar 2014 08:08 AM PDT

جرس: جمعی از دانشجویان دانشگاه علم و صنعت روز سه شنبه، ۲۱ اسفند ماه ۱۳۹۲، با تجمع در «پارک شهید آسا» پنجمین سالروز میلاد وی پس از شهادتش را گرامی داشتند.  

 

به گزارش دانشجو نیوز، این پارک در دانشگاه علم و صنعت پس از کشته شدن «کیانوش آسا» به دست نیروهای امنیتی، توسط دانشجویان به نام وی نامگذاری شد.

 

دانشجویان در این مراسم پس از خواندن قرآن، با روشن کردن شمع های سبز و قرار دادن گل در این پارک یاد کیاوش آسا را گرامی داشتند.

 

دانشجویان سپس اقدام به پخش برگه هایی حاوی اطلاعات مربوط به کیانوش آسا در سطح دانشگاه نمودند.

 

بنابر گزارش یکی از فعالین دانشجویی دانشگاه علم و صنعت، «دانشجویان سخنانی در وصف این شهید بزرگوار بیان کرده و ضمن گرامیداشت یاد و خاطر وی اعلام داشتند ادامه دهنده راه کیانوش و کیانوش ها خواهند بود».

 

کیانوش آسا متولد ۲۹ اسفند ۱۳۶۲ در شهر کرمانشاه، دانشجوی نخبه مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه علم و صنعت ایران بود که در ۲۵ خرداد ۱۳۸۸ در جریان تظاهرات میلیونی جنبش سبز روبروی پایگاه بسیج حوالی میدان آزادی مورد اصابت گلوله قرار گرفت و به شهادت رسید. 

 

نامه‌ شیرین عبادی به اشتون در خصوص طرح اتهامات به نرگس محمدی

Posted: 15 Mar 2014 05:57 AM PDT

جرس: شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل 2003 و رییس کانون مدافعان حقوق بشر در نامه ای به کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نسبت به مواضع برخی مسئولان حکومتی و سایت ها و رسانه های وابسته به طیف محافظه کار در خصوص نرگس محمدی، نایب رییس کانون مدافعان حقوق بشر ابراز نگرانی کرد و اتهام های وارد شده را ناصحیح دانست.  

 

پس از ملاقات کاترین اشتون با گوهر عشقی- مادر ستار بهشتی-، نرگس محمدی و 5 فعال دیگر حقوق زن در ایران، برخی مسئولان حکومتی و سایت ها و رسانه های وابسته به طیف محافظه کار در موضع گیری هایی با انتقاد از عملکرد دستگاه دیپلماسی، اتهام هایی را هم به خانم محمدی نسبت دادند. کاترین اشتون اولین سفر خود به تهران را با دیدار با 7 نفر از فعالان حقوق زن آغاز کرد.

 


به گزارش سایت کانون مدافعان حقوق بشر، متن نامه خانم عبادی به خانم اشتون در تاریخ 14 مارچ 2014 که رونوشت آن برای کمیسر عالی حقوق بشر، خانم پیلای، آقای احمد شهید ، گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در ایران و گزارشگر ویژه وضعیت مدافعان حقوق بشر نیز ارسال شده، به شرح زیر است:

 

سرکار خانم کاترین اشتون
مسئول محترم امور خارجه اتحادیه اروپا
با سلام و احترام

پس از ملاقات شما با خانم گوهر عشقی- مادر ستار بهشتی-، خانم نرگس محمدی، نایب رییس کانون مدافعان حقوق بشر و 5 فعال حقوق زنان در ایران، خبرهای نگران کننده ای را شاهد بوده ایم.
خانم فاطمه رهبر، رییس فراکسیون زنان نماینده مجلس شورای اسلامی در اظهار نظری که در سایت ها منتشر شده و خطاب به جنابعالی است، بیان کرده که نرگس محمدی فردی با سابقه مبارزه مسلحانه است.
کاظم انبارلویی در روزنامه رسالت که متعلق به جناح محافظه کار تندرو است، در مقاله ای که در روزنامه چاپ و منتشر شده است ادعا کرده که نرگس محمدی محارب است و در پرونده اش عملیات مسلحانه دارد.
در اینجا لازم می دانم که به 2 نکته اشاره کنم، اولا مجازات فرد محارب و مسلح اعدام است و کارکرد این گونه خبرها و اظهار نظرها در روزنامه هایی چون کیهان و رسالت در واقع پرونده سازی علیه فعالان اجتماعی است.
در اقدامی دیگر بیست نماینده مجلس در اعتراض و رسیدگی به این ملاقات، طی نامه ای خواستار حضور وزیر اطلاعات و وزیر امور خارجه در مجلس شده اند.
رییس مجلس شورای اسلامی و رییس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران و برخی نمایندگان مجلس در مصاحبه های متعدد اظهار نظرهای تندی علیه این ملاقات داشته اند. سایت های فارس ومشرق و روزنامه های وطن امروز، کیهان، جوان و رسالت در مقالات منتشر شده خود با اشاره به سوابق محکومیت و بازداشت های خانم نرگس محمدی او را فردی فتنه گر، عامل فتنه و فرد مسلح و محارب خوانده اند.
متاسفانه به نظر می رسد تندروها با ایجاد چنین شرایط امنیتی، زمینه سازی های گسترده ای برای برخورد با این افراد تدارک می بینند.
افکار عمومی با توجه به شناخت خود از این افراد می دانند که طرح چنین اتهاماتی علیه این افراد بی اساس و کذب است و صرفا برای توجیه اقدامات آتی تندروها علیه این افراد صورت می گیرد.
نرگس محمدی، زن چهل ساله ای است که هنگام انقلاب، 6 ساله بوده است و درزمان وقوع عملیات های مسلحانه توسط برخی گروه ها، کودکی دبستانی بوده و هرگز به هیچ گروه مسلحی تعلق نداشته و فعالیتی نکرده است. او یک روزنامه نگار و فعال در حوزه حقوق زنان و حقوق بشر است و بیش از ده سال است که با کانون مدافعان حقوق بشر همکاری مفید و مستمر داشته است و کلیه فعالیت های اجتماعی وی با مشی مسالمت آمیزی صورت گرفته است. و لذا اینگونه اظهارات مقامات و روزنامه ها مبنی بر انجام عملیات مسلحانه و محارب بودن او قابل پیگرد قضایی است. اما متاسفانه همان گونه که در مورد شکایت مادر ستار بهشتی اقدامی از سوی قوه قضاییه صورت نپذیرفت، در این موارد نیز امیدی به پیگیری و رسیدگی وجود ندارد.
اینجانب ضمن تکذیب ادعاهای بی اساس جناح تندرو علیه این افراد، بر اساس تجربه های سال های اخیر اعلام می دارم که این جوسازی ها برای ایجاد موانع جدید و برخوردهای امنیتی علیه این افراد است که به عنوان فعال زنان در این ملاقات حضور داشته اند.

شیرین عبادی
رئیس کانون مدافعان حقوق بشر
۱۴ مارچ 2014


رونوشت:
کمیسر عالی حقوق بشر، خانم پیلای
آقای احمد شهید ، گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در ایران
گزارشگر ویژه وضعیت مدافعان حقوق بشر 

علی لاريجانی: نظام اصرار ندارد که افراد در حصر باشند

Posted: 15 Mar 2014 04:43 AM PDT

جرس: رئیس مجلس شورای اسلامی درباره حصر میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد مدعی شد: نظام اصرار ندارد که افراد در حصر باشند. نظام دشمن کسي هم نيست. من چنين چيزي را هيچ وقت حس نکردم.  

 

علی لاریجانی در گفت‌وگویی تفصیلی با هفته‌ نامه‌ی تجارت درباره توافق ژنو گفت: من توافق نامه ژنو را مفيد مي‌دانم. اينکه شرايطي پيش آمده که غربي‌ها ناچار شده اند پاي ميز مذاکره بيايند، حتماً مفيد است.البته، ممکن است ملاحظاتي وجود داشته باشد و بايد به اين ملاحظات دقت کرد من فکر مي‌کنم بيشترين تلاش مذاکره کنندگان بايد روي توافق نهايي متمرکز شود.گام هاي اول مهم بود اما گام هاي آخر مذاکرات تعيين کننده است.


وی افزود: بحث فعلي را موقتي مي دانم .شش ماه فعلي موقتي و زودگذر است. و مهم اين است که توافق نهايي‌ حساب شده و دقيق باشد. برخي صاحب‌نظران غربي گفته‌ بودند که در مکانيزم‌هاي تجاري‌شدن توافق ژنو بايد دقت‌هاي بيشتري مي‌شد اين بدان معناست که فعالان اقتصادي مي‌خواهند از اين ظرفيت استفاده کنند و چالش‌هايي دارند، پس مشخص است که بايد در اين باره دقت بيشتري شود. به اعتقاد من بايد گفت‌وگوهاي دقيق و فني در زمينه مکانيزم هاي تجاري شدن فعاليت ژنو در کشور انجام شود و من اميدوارم مذاکرات با تمرکز‌ بيشتر به پيش برود و مسايل، همه‌جانبه‌تر سنجيده شود.
 

لاریجانی درباره صداهای متناقضی که از مجلس شنیده می‌شود گفت: ببينيد همان‌طور که گفتم آرا در مجلس مختلف است. اما اجازه بدهيد در مورد واژه تناقض که اشاره کرديد،توضيحي بدهم. تناقض از نظر منطقي، وحدت زمان و مکان و شخص است، يعني شخصي در يک زمان و يک مکان دو چيز متفاوت و مخالف که با هم قابل جمع نيستند را مطرح کند. تناقض، اختلاف دو قضيه است بر حسب ايجاب و سلب واين که به اقتضاي ذاتي، صدق يکي مستلزم کذب ديگري باشد.اين مي شود تناقض ، اما اگر فردي مطلبي بگويد و فرد ديگري مطلبي مغاير آن را مطرح کند، به اين تناقض نمي گويند. اگر در مجلس افراد مختلفي باشند و آراي مختلفي داشته باشند شما نمي توانيد از بيرون که نگاه مي کنيد بگوييد اينها تناقض گويي دارند.
 

نامه خانواده‌های آسیب‌دیدگان جنبش سبز به اشتون: می‌توانیم مستندات نقض حقوق بشر را اختیارتان بگذاریم

Posted: 15 Mar 2014 03:54 AM PDT

جرس: جمعی از خانواده های آسیب دیدگان جنبش سبز در نامه ای به کاترین اشتون، نماینده اتحادیه اروپا که هفته ی گذشته به تهران آمده بود با ابراز خوشحالی از برقراری مجدد ارتباط مردم ایران با دنیا یاداوری کردند که مبادا این دیدارهای منحصر به روابط دولتها باشد و نه روابط ملت ها و همچنین حقوق ملت ها فراموش گردد و مردم در آن نادیده گرفته شوند.  

 

در بخشی از این نامه تصریح شده است که نماینده اتحادیه اروپا می توانست در تهران با خانواده های شهدای جنبش، زندانیان سیاسی و محصوران نیز ملاقات هایی داشته باشد تا آن ها در دیداری مستقیم و بی واسطه مستندات نقض حقوق بشر را در اختیار وی قرار می دادند.

 

به گزارش کلمه متن این نامه به شرح زیر است:

 

حضور محترم کاترین مارگارت اشتون

نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امور امنیتی

سفر شما به ایران که بعد از حضور هیات نمایندگان پارلمان اروپا صورت گرفت، روزنه امیدی در مردم برای برقراری روابط دیپلماتیک ایران با اروپا و تعامل هر چه بیشتر با ممالک دیگر ایجاد کرد.

باعث بسی خوشبختی است که پس از انسداد چند ساله روابط سیاسی ایران با دنیا، با روی کار آمدن جناب آقای دکتر حسن روحانی گشایشی در مناسبات ایران برقرار گشته و روبه بهبودی است تا در سایه این روابط مردمان دنیا با هم دور از هر گونه مسیل سیاسی به هم نزدیک تر گردند.

خوشحالیم که با تشریف فرمائی خود، ضمن فشردگی برنامه کاری دیپلماتیک، دیداری نیز با فعالان زنان داشته اید، اما ای کاش این دیدارها در وسعت بیشتری با آسیب دیدگان پس از انتخابات ۸۸ از جمله خانواده های شهدای اعتراضات، خانواده های زندانیان سیاسی و خانواده های محصورین جناب آقایان مهندس میرحسین موسوی، مهدی کروبی و خانم زهرا رهنورد نیز صورت می گرفت تا ضمن این دیدارها مستندات نقض حقوق بشری و بی توجهی به حقوق شهروندی که در کشور ما توسط ارگانهای خاصی از جمله قوه قضاییه اعمال می گردد را دریافت می نمودید.

یادآور می شویم دولت آقای روحانی که برآمده از رای مردم در انتخابات خرداد ۹۲ می باشند، به واسطه این آراء باعث اینگونه روابط حسنه شده اند؛ شما و دولتهای محترم نیز می بایست با احترام به آراء مردم مطالبات و حقوقآنها را مدنظر قرار دهید. مبادا روزی باشد که دیدارهای شما منحصر به روابط دولتها باشد و نه روابط ملت ها و همچنین حقوق ملت ها فراموش گردد و مردم در آن نادیده گرفته شوند.

با تشکر

جمعی از خانواده های آسیب دیدگان جنبش سبز
 

دیدار خانواده مریم شفیع‌پور با برخی علمای قم برای دادخواهی

Posted: 15 Mar 2014 12:34 AM PDT

جرس: خانواده مریم شفیع پور ، فعال دانشجویی و مدنی که به تحمل هفت سال حبس محکوم شده، روز پنج شنبه  برای دادخواهی به دیدار برخی از علمای قم رفتند.  

 

به گزارش سحام٬ خانواده این زندانی سیاسی با آیات عظام صانعی و محقق داماد و نیز با حضور در بیت آیت الله العظمی منتظری با حجت الاسلام و المسلمین احمد منتظری دیدار کردند.


در این دیدار٬ مراجع ضمن ابراز همدردی با خانواده مریم شفیع پور٬ از آنچه که طی این مدت بر این فعال دانشجویی گذشته ابراز آگاهی کردند و بر رساندن صدای مظلومیت وی و اعتراض به این حکم ناعادلانه تاکید کردند.

 

مریم شفیع پور٬ فعال دانشجویی و عضو ستاد انتخاباتی مهدی کروبی٬ در مجموع به ۷ سال زندان تعزیرى به جرم تبلیغ، اجماع و تبانی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران٬ امضا بیانیه‌ها و همکاری با سایت‌هایی که قاضی آنها را غیر مجاز نامیده٬‌ محکوم شده است.

 

مریم شفیع پور، روز پنجم مردادماه امسال و پس از حضور در دادسرای شماره دو “شهید مقدس” در زندان اوین، به دستور بازپرس این شعبه بازداشت شد و بیش از دو ماه را در بند ۲۰۹ زندان اوین که زیر نظر وزارت اطلاعات اداره می‌شود، سپری کرد. او از روز هشتم مهرماه به بند زنان این زندان منتقل شد.

 

این دانشجوی اخراجی رشته‌ی مهندسی کشاورزی دانشگاه بین‌المللی قزوین، اولین دانشجوی بازداشت شده پس از انتخاب شدن آقای حسن روحانی است. او در سال ۸۹ نیز از سوی دادگاه انقلاب قزوین به خاطر فعالیت‌های دانشجویی و وبلاگ‌نویسی به یک سال حبس تعلیقی به مدت ۵ سال محکوم شد. 

 

دعوت غفوری فرد و موسوی تبریزی برای نشست مجمع عمومی خانه احزاب

Posted: 15 Mar 2014 12:34 AM PDT

جرس: جمعی از احزاب و گروه های سیاسی که پیش از این عضو خانه احزاب بوده اند، در آخرین رایزنی های خود تصمیم گرفته اند که با امضای دو تن از رییسان سابق این خانه دعوت نامه ای را برای تشکیل مجمع عمومی خانه احزاب تهیه کنند.  

 

به گزارش ایرنا، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور با تاکید بر اینکه وزارت کشور با احیاء خانه احزاب مخالف نیست، اعلام کرده بود که وزارت کشور معتقد است خانه احزاب نباید محل رزم کشی سیاسی و نباید محل رقابت های سیاسی تلقی شود، بلکه باید به عنوان حمایت و پشتیبان و احزاب باشد.


در جلسه احزاب با وزیر کشور مقرر شد در جمع بندی نهایی افرادی از گروه های مختلف پیش قدم شوند تا مجمع خانه احزاب را دعوت کنند و تقاضایی برای تمدید مهلت زمانی برای خانه احزاب داشته باشند تا خانه احزاب فعال شود.

 

قرار شده بود که سه جریان اصول گرایی، اصلاح طلب و اعتدال نمایندگان خاص خود را داشته باشند یا بر مبنای رای گیری درون مجمع باشد.

 


بر اساس رایزنی های صورت گرفته جمعی از سران احزاب و تشکل های سیاسی قرار بر این شده برای جلوگیری از اختلاف، دعوت از احزاب برای تشکیل مجمع عمومی خانه احزاب به امضای حسن غفوری فرد و حسین موسوی تبریزی رییسان پیشین این خانه برسد.

 

بر اساس اعلام برخی منابع حزبی، به دنبال گفت و گوهای صورت گرفته توافق در خصوص برگزاری نشست مجمع عمومی خانه احزاب برای احیاء این خانه، در ماه های ابتدایی سال 93 احتمالا اردیبهشت ماه حاصل شده است. 

 

کشف اموال جدید بابک زنجانی

Posted: 15 Mar 2014 12:18 AM PDT

جرس: عضو ناظر مجلس در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی از کشف اموال جدید بابک زنجانی در کشور در هفته گذشته خبر داد و گفت: این پرونده تا زمانی که به آخرین یورو بدهی بابک زنجانی دست یابیم، همچنان مفتوح است.  

 

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی خانه ملت، عزت الله یوسفیان ملا با بیان اینکه هدف ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی اجرای قانون ارتقای سلامت اداری است، درباره آخرین وضعیت بررسی پرونده بابک زنجانی، گفت: این پرونده از سوی دستگاه قضایی در حال بررسی است.

 

نماینده مردم آمل و لاریجان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه بابک زنجانی در حال بازجویی و محاکمه است، تصریح کرد: تیم هایی از دستگاه های مختلف مامور شناسایی اموال بابک زنجانی در داخل و خارج از کشور شدند و در حال فعالیت هستند؛ این یک روال عادی در دستگاه قضایی برای رسیدگی به پرونده بابک زنجانی است.

 

وی درباره زمان تعیین تکلیف پرونده بابک زنجانی در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی نیز گفت: این پرونده تا زمانی که به آخرین یورواز بدهی بابک زنجانی دست یابیم ادامه دارد.

 

عضو ناظر مجلس در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی، در پاسخ به این سوال که آیا بدهی های بابک زنجانی وصول می شود یا نه؟ گفت: این بدهی باید وصول شود و تمام تلاش ها برای توقیف اموال بابک زنجانی در خارج و داخل کشور ادامه دارد به طوری که هفته گذشته بسیاری از اموال وی در ایران توقیف شد.

 

یوسفیان ملا با بیان اینکه در هفته گذشته اموال جدیدی از بابک زنجانی کشف شد، ادامه داد: برای وصول بدهی های وی تلاش های جدی صورت می گیرد تا این بدهی ها وصول شود.

 

وی به جزئیات موارد کشف شده جدید از پرونده بابک زنجانی اشاره نکرد.

 

عضو ناظر مجلس در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی با بیان اینکه این ستاد در هر جلسه آمادگی رسیدگی به پرونده های فساد اقتصادی در تمامی ابعاد از جمله معوقات بانکی را دارد، تصریح کرد: ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی آماده رسیدگی به پرونده ها کشف شده در حوره فساد اقتصادی خواهد بود. 

 

اعلام آمادگی شمس‌الواعظین برای مناظره با حسین شریعتمداری

Posted: 15 Mar 2014 12:18 AM PDT

جرس: ماشاالله شمس‌الواعظین ضمن اعلام آمادگی برای مناظره با حسین شریعتمداری تاکید کرد: من در این مناظره‌ می‌خواهم بفهمم که آقای شریعتمداری و روزنامه کیهان و رسانه‌های همسو در چه جایگاه و مقامی حضور دارند که برای رسانه‌های مستقل خط و نشان می‌کشند.  

 

شمس‌الوعظین در گفت‌وگو با ایلنا، در خصوص حملات و هجمه‌هایی که از سوی رسانه‌های اصولگرا به رئیس جمهور پس از سخنرانی‌اش در اختتامیه جشنواره مطبوعات شد، گفت: من قبل از ورود به بحث، هم به اصلاح‌طلبان و هم به اصولگرایان توصیه می‌کنم که کمی به آمارها و شاخص‌های توسعه انسانی که توسط سازمان‌های بین‌المللی مانند یونسکو، سازمان ملل متحد و... تهیه شده است، نگاه کنیم و آن وقت براساس کارنامه‌مان حرف بزنیم.

 

این روزنامه‌نگار ادامه داد: این مخالفت‌ها و هجمه‌هایی که به دولت می‌شود باید براساس آمار و مستندات باشد، مثلا بگویند آقای روحانی، براساس مستندات و آمار در دوره هشت ساله قبلی میزان تیراژ روزنامه‌ها به این میزان افزایش یافت، میزان وابستگی مردم به رسانه‌های خارجی کاهش یافت یا فلان درصد اشتغال برای روزنامه‌نگاران ایجاد کردیم.

 

شمس‌الواعظین تصریح کرد: وقتی به آمارها و شاخص‌های دم‌دستی نگاهی بکنیم، می‌بینیم که آنها هیچ دستاورد و موفقیتی جز تعطیلی و توقیف روزنامه‌ها نداشتند. تیراژ روزنامه‌ها در زمان اصلاحات به 4 میلیون و هفتصد هزار نسخه در روز رسیده بود اما در زمان دولت احمدی‌نژاد به حداکثر پانصد هزار نسخه در روز رسیدیم و این نشان نرخ نزولی شاخصه‌ای چون تیراژ مطبوعات دارد و به جای پیشرفت، پسرفت داشته‌ایم.

 

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی اظهار داشت: اگر روحانی آمار غلط داده، بیائید و بگوئید براساس اطلاعات‌تان چه چیز را غلط گفته و اگر اینها فقط بهانه است، دست از بهانه‌گیری برداریم و دست‌به‌دست هم اوضاع رسانه‌ای کشور را اصلاح کنیم وگرنه وارد یک سیاه‌چال رسانه‌ای خواهیم شد.

 

وی با اشاره به انتقادات و خط و نشان کشیدن‌های رسانه‌هایی چون کیهان خاطرنشان کرد: من از آقای شریعتمداری سوالی دارم و آن، این است که بیایند و رسما بگویند چرا برای دیگر رسانه‌ها خط و نشان می‌کشند؟ به این منظور ایشان را به مناظره‌ای دعوت می‌کنم تا بفهمم که آقای شریعتمداری و روزنامه کیهان و رسانه‌های همسو در چه جایگاه و مقامی حضور دارند که برای رسانه‌های مستقل خط و نشان می‌کشند.