جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


آیا روسیه با تخریب مذاکرات اتمی از غرب انتقام می‌گیرد؟

Posted: 25 Mar 2014 09:12 AM PDT

شهرام صادقی
جرس: روحانی و ظریف از خطرات به نتیجه نرسیدن مذاکرات آگاهند و سعی می کنند که کشتی نظام را پیش از غرق شدن در طوفان واپسگرایی ایدئولوژیک به بندری منطقی و معقول هدایت کنند. آن‌ها امیدوارند که مذاکرات اتمی با ۱+۵ تحت تاثیر اختلافات روسیه با غرب قرار نگیرد.  

 

یک هفته بعد از موافقت ولادمیر پوتین با بازگشت کریمه به سرزمین مادری و همزمان با صدور دستور بازگشت نیروهای اوکراینی از این شبه جزیره، جاه طلبی مسکو و واکنش متقابل غرب٬ ادامه روند مثبت مذاکرات اتمی ایران را با سوال مواجه کرده است.


الحاق کریمه به روسیه عکس العمل شدید غرب را به همراه داشت؛ از تحریم و مصادره دارایی‌های ۲۰ نفر از نزدیکان پوتین و ابلاغ دستور اجرایی گسترش تحریم‌ها توسط باراک اوباما گرفته، تا تهدید به اخراج مسکو از گروه هشت. در مقابل کرملین اعلام کرده که تحریم‌هایی علیه مقامات امریکایی از جمله دیک روبین، هری رید و جان بینر وضع کرده و می‌گوید روسیه با خروج از گروه هشت مشکلی ندارد. سرگی لاوروف در حاشیه اجلاس امنیت هسته‌ای گفت: «اگر شرکای غربی ما معتقدند که این چارچوب کارایی خود را از دست داده، ما بر حفظ آن اصراری نداریم و عدم همکاری در این چارچوب مشکل بزرگی برای ما نیست.»
این افزایش تنش‌ها در حالی است که وابستگی اتحادیه اروپا به انرژی روسیه و روابط اقتصادی غرب با مسکو قابل چشم پوشی نیست. روسیه و ایالات متحده در مذاکرات صلح سوریه نقش اصلی را ایفا می‌کنند و هردو در قالب گروه ۱+۵ برای رسیدن به یک توافق نهایی هسته‌ای با ایران تلاش‌های مشترکی انجام می‌دهند.


سرگی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه سه شنبه گذشته در حاشیه مذاکرات اتمی ایران در وین مدعی شد: «ما نمی‌خواهیم از این مذاکرات برای بالا بردن قمار خود با غرب استفاده کنیم. اما اگر مجبور شویم، اقدامات تلافی جویانه‌ای انجام خواهیم داد. چرا که دورنما و اهمیت تاریخی الحاق کریمه به روسیه با آن چیزی که در مسیر [برنامه هسته‌ای] ایران انجام می‌دهیم، قابل مقایسه نیست.»
در جنوب دریای خزر اما دولت ایران از پیامدهای خطرناک افزایش تنش‌ها میان روسیه و غرب نگران است. دولتمردان از این می‌ترسند که پرونده هسته‌ای ایران اولین قربانی بحران کریمه باشد. خطر فقط به مذاکرات هسته‌ای محدود نمی‌شود. آقای ظریف خیلی خوب می‌داند که نتیجه مذاکرات، مسیر چند دهه آینده جمهوری اسلامی را در هر دو عرصه داخلی و بین المللی تعیین می‌کند. شکست فرایند تنش زدایی کنونی ظریف و روحانی مساوی است با انتقادات تند آقای خامنه‌ای و در نتیجه متزلزل شدن پایه‌های دولت در داخل. در واقع آغاز هر گشایشی در سیاست‌های جمهوری اسلامی به طور عملی و نظری نیازمند نتیجه بخش بودن مذاکرات هسته‌ای است.


برخلاف دولتمردان ایران که جایگاه سیاسی خود چه در داخل ایران و چه در خارج را برای انجام عملیات تنش زدایی به خطر انداخته‌اند، برای محافظه کاران افراطی ایران بحران کریمه و رویارویی غرب با روسیه بهترین خبری بود که پس از مدت‌ها می‌شنیدند. مقاومت در قاموس تندروهای ایران تنها به معنی مقابله با قدرت نظامی واشنگتن نیست، بلکه همراهی در گسترش ایدئولوژی مقابله فرهنگی، مذهبی و ملی با ایالات متحده را نیز شامل می‌شود. بنابراین تعجبی نداشت که اقدامات مسکو علاوه بر ابراز رضایت خطرناک ملی گرایان افراطی در داخل روسیه، مورد استقبال تندروهای ایران هم واقع شد. گفته‌های کسی مثل سرگی کاراگانوف، رئیس موسسه سیاست خارجی و دفاعی مسکو که بر «استقبال از رویارویی با غرب برای پاک سازی نخبگان و سر و سامان دادن به مملکت» اصرار می‌ورزد، تنها می‌تواند تحسین و تشویق تندروهای ایران را در پی داشته باشد.


اصولگرایان تندرو از نفس پیوستن کریمه به روسیه هم خشنود هستند. مثل دیگر استبدادهای منطقه ترس اصلی آن‌ها آغاز مجدد قیام‌های مردمی است. سیاستمداران محافظه کار افراطی در مجلس و دیگر نهادهای حکومتی همین طور فرماندهان سپاه پاسداران اعتراضات مردم در هر کجای دنیا را به معنی خطر دوگانه دموکراسی و نفوذ ایالات متحده می‌دانند. سرلشکر فیروزآبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح قبل از تحولات کریمه در واکنش به حوادث اوکراین گفته بود: «درسی که امریکا و غربی‌های معتقد به لیبرال دموکراسی در اوکراین به ملت این کشور دادند، عبرتی تاریخی برای همه ملت‌های مستقل است که مراقب لبخند‌ها و ایده‌های شیطانی ابر سرمایه داری باشند و فریب استکبار و عوامل آن را نخورند.»


هرچند آقای ریابکوف مشخص نکرد که منظورش از اقدام تلافی جویانه چیست ولی بعضی از کار‌شناسان معتقدند که ادامه فشار فزاینده ایالات متحده بر روسیه ممکن است پوتین را به برهم زدن مذاکرات اتمی ایران تشویق کند. رسیدن به یک توافق اتمی جامع با ایران اولویت اصلی سیاست خارجی دولت امریکا است و شکست این مذاکرات برای اوباما فاجعه خواهد بود. پوتین قطعا توان چنین کاری را دارد. او می‌تواند به صورت یک جانبه تحریم‌های ایران را نقض کرده و با استفاده از حق وتوی خود در شورای امنیت از تصویب تحریم‌های جدید علیه تهران جلوگیری کند.


مارک دابوویتز، مدیر اجرایی بنیاد دفاع از دموکراسی به نیویورک تایمز گفت: «من شخصا از اقدامات آتی روس‌ها خیلی نگرانم. اگر از روش فوق هم توافق را خراب نکنند، از طرق دیگر برای تخریب ساختار تحریم‌های ایران استفاده خواهند کرد.» آقای دابوویتز که از مدافعین وضع تحریم‌های بیشتر علیه ایران است با اشاره به تهدید ایالات متحده مبنی بر منزوی کردن روسیه ادامه داد: «بهترین اهرم مقابله روسیه با این تهدید‌ها استفاده از پرونده اتمی ایران به دلیل اهمیت بالای همکاری روسیه در آنجا است.»


بعد از آغاز بحران کریمه افراد متعددی از احتمال چنین عکس العملی از طرف روسیه سخن گفتند. اما به نظر می‌رسد تحلیل شایعی که از پل اقتصادی ایران و روسیه برای شکستن تحریم‌ها و صف آرایی جدید برای مقابله با غرب سخن می‌گوید، چند نکته اساسی را نادیده گرفته است:

یک) خطرات ایران اتمی برای خود روسیه
کشورهای عضو باشگاه اتمی برای حفظ برتری استراتژیک خود از پذیرفتن اعضای جدید استقبال نمی‌کنند. ضمن اینکه هسته‌ای شدن ایران به‌‌ همان اندازه که برای امریکا یک تهدید محسوب می‌شود برای روسیه هم خطرناک است. فراموش نکنید که شمالیترین نقطه ایران تا مرز جنوبی روسیه تنها ۱۶۰ کیلومتر فاصله دارد. یکی از مقام‌های ارشد وزارت خارجه ایالات متحده در وین به تایم گفت: «اگر ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند، آن سلاح به روسیه به مراتب نزدیک‌تر از ما خواهد بود.» به علاوه اینکه مسکو علیرغم کسب منفعت از افزایش قیمت انرژی، ترجیح می‌دهد که خاورمیانه ثبات داشته باشد. اما دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای و به دنبال آن تلاش کشوری چون عربستان سعودی برای عقب نماندن از رقیب شماره یک خود، منطقه را به آتش خواهد کشید.


دو) گزینه آخر اوباما
شکست دیپلماسی در قبال ایران به آن چیزی منجر می‌شود که پوتین بسیار از آن واهمه دارد؛ حمله نظامی ایالات متحده به تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی. دیروز تلویزیون دولتی روسیه با پخش مستندی با نام «۱۵ سالگی تراژدی صربستان» استقلال کزوو درپی مداخله ناتو و بمباران سال ۱۹۹۹ را با جدایی کریمه مقایسه کرد و برخورد دوگانه غرب با این مساله را محکوم کرد. محور اصلی سخنان چهارشنبه گذشته ولادمیر پوتین در توجیه الحاق کریمه به روسیه هم انتقاد از استفاده بی‌مورد ایالات متحده از نیروی نظامی بود. آقای اوباما بار‌ها هشدار داده که ایالات متحده هر اقدامی که لازم باشد، حتی استفاده از نیروی نظامی، را برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی انجام خواهد داد. وجود این خطر و واکنش نامعلوم تهران، عامل اصلی بازدارنده کرملین از برهم زدن مذاکرات ایران و غرب خواهد بود. سرگی لاورف در ژانویه گذشته تاکید کرد: «ایده آماده سازی و اجرای حمله به تاسیسات اتمی ایران بسیار، بسیار خطرناک است. ما امیدواریم که این تئوری‌ها هیچگاه اجرا نشوند.»


سه) رای ممتنع چین
لی بائودونگ، معاون وزارت خارجه چین در جریان یک کنفرانس خبری در پکن دو مرتبه از پاسخ دادن به سوالی درباره احتمال به رسمیت شناخته شدن استقلال کریمه توسط چین طفره رفت. او در پاسخ تنها گفت: «ما امیدواریم که تمام طرف‌ها آرامش خود را حفظ کنند و به دنبال یک راه حل سیاسی بگردند.»
حمایت‌های همیشگی چین از شریک استراتژیک خود در رای گیری ۱۵ مارس شورای امنیت برای غیر قانونی خواندن رفراندوم استقلال کریمه دیده نشد. درباره علت این موضوع چن ژین می‌نگ، متخصص چینی مسائل اروپای شرقی به دویچه وله گفت: «چین نمی‌تواند از این رفراندوم حمایت کند چون ما خودمان مشکلات مشابهی داریم.» مناطق جدایی طلب تبت، ژین جیانگ، هنگ کنگ و تایوان سال‌ها برای استقلال یافتن از چین تلاش کرده‌اند و اگر دولت چین رفراندوم کریمه را به رسمیت می‌شناخت، مخالفتش با جدایی مناطق استقلال طلب داخلی خدشه دار می‌شد.


علت دیگر این تصمیم، ترس پکن بود از افزایش پیامدهای بحران کریمه و شدت گرفتن خصومت روسیه با غرب. درحالی که با رای ممتنع به این قطعنامه، چین از ایجاد توازن قوای لازم برای آغاز یک جنگ سرد دیگر جلوگیری کرد و توانست منافع بلند مدت اقتصادی خود را حفظ کند. البته امتناع از رای دادن چین نشان می‌دهد که پکن در این مساله به هیچ وجه هم صدای غرب نخواهد بود و همچنان به مسکو متمایل‌تر است.
به چالش کشیدن تحریم‌های ایران و سینه سپر کردن در برابر غرب به معنی شکستن هژمونی امریکا است. این اقدام جسورانه نیازمند یک اتحاد قدرتمند ناگسستنی است و در شرایط فعلی چنین اقدامی از سوی مسکو حماقت محض خواهد بود.

با توجه به دلایل فوق همچنین سرمایه گذاری جمهوری اسلامی روی روند کنونی تنش زدایی به نظر نمی‌رسد که روسیه به استفاده از کارت مذاکرات ایران برای انتقام گرفتن از غرب مایل باشد. روز جمعه جن پساکی، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده گفت تحریم‌های روسیه وحدت کشورهای ۱+۵ در قبال برنامه اتمی ایران را از بین نخواهد برد. خانم پساکی افزود: «روسیه با عضویت و حمایت از این [مذاکرات] در حق ایالات متحده لطفی نمی‌کند. بلکه آن‌ها از احتمال دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای آشکارا ابراز نگرانی کرده‌اند. پس همانطور که اتفاقات هفته گذشته نشان داد ما کاملا انتظار داریم که آن‌ها یک شریک فعال پای میز مذاکرات باقی بمانند.»
احتمالا پوتین برای عادی سازی روابط، جلوگیری از انزوای بیشتر و درعین حال نشان دادن منطق و اقتدار روسیه به جهان، در مذاکرات اتمی ایران از خود انعطاف نشان داده و به همکاری نزدیک با اعضای دیگر ۱+۵ ادامه دهد. البته اگر غرب طی این مدت رفتار بیش از حد خصمانه‌ای با روسیه نداشته باشد که کرملین را به واکنشی غیرمنتظره وادار کند؛ در این صورت شرایط اکثر معادلات بین المللی از جمله پرونده هسته‌ای ایران تغییر خواهد کرد.

 

انتقاد کانون مدافعان حقوق بشر از لغو مرخصی نوروزی زندانیان سیاسی

Posted: 25 Mar 2014 08:00 AM PDT

جرس: "کانون مدافعان حقوق بشر" درادامه گزارش های ماهانه خود به بررسی‌ وضعیت حقوق بشر در ایران در اسفند‌ ماه سال 1392 پرداخت.  



"کانون مدافعان حقوق بشر" که ریاست آن‌ بر عهده شیرین عبادی است در گزارش خود با تأکید بر این مطلب که مسئولان ایرانی در جهت بهبود وضعیت حقوق بشر گامی برنداشته اند، از ایراد اتهام به دبیر کل سازمان ملل متحد توسط این مسئولان انتقاد کرده است. دبیر کل سازمان ملل متحد در گزارشی به بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران پرداخته بود.


این سازمان مردم نهاد همچنین با دردناک خواندن لغو مرخصی زندانیان سیاسی در نوروز سال 1393 توسط قوه قضاییه، طرح برخی سخنان مبنی بر اینکه مرخصی نوروزی زندانیان سیاسی برای مقابله با گزارش سازمان ملل متحد است را دلیل دیگری بر اثبات گزارش های تنظیمی این سازمان و وخیم بودن وضعیت حقوق بشر در ایران عنوان کرد.


از همین رو کانون مدافعان حقوق بشر از دولت ایران خواسته است تا به اجرای کنوانسیون های بین المللی حقوق بشر که به آنها پیوسته است، متعهد باشد.

 

در گزارش این سازمان مردم نهاد که به دو زبان فارسی و انگلیسی منتشر می شود، در سه بخش "حقوق مدنی و سیاسی و فرهنگی"، "حقوق اقتصادی و اجتماعی" و "میراث فرهنگی و محیط زیست" به بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران پرداخته شده است.

 

به گزارش سایت کانون مدافعان حقوق بشر، متن گزارش ماه اسفند 1392 کانون مدافعان حقوق بشر که در پنجم فروردین ماه 1393منتشر شده، به شرح زیر است:

 


گزارشی مختصر از وضعیت حقوق بشر در ایران در ماه اسفند 1392

مقدمه
سال 1392 که سال حماسه سیاسی و اقتصادی نامیده شده بود در حالی به پایان رسید که تعداد اندکی از تحریم های اقتصادی به دلیل نرمش حکومت در قبال مذاکره کنندگان غربی کاسته شد؛ ولی متاسفانه این میزان تأثیری در قدرت خرید مردم نگذاشته است و هنوز بین حداقل دستمزد با خط فقر تفاوت فاحشی وجود دارد. این موضوع موجب نگرانی شدید کارگران و به طور کلی افرادی است که درآمد ثابت داشته و حقوق بگیر هستند.


از جهت وضعیت حقوق بشر و رعایت حقوق و آزادی های شهروندان نیز دبیر کل سازمان ملل متحد، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران و سایر نهادهای بین المللی پایش حقوق بشری، متفقاً اعلام کرده اند که انتخاب حسن روحانی به عنوان ریاست جمهوری ایران، تغییری در وضعیت حقوق بشر نداده و رییس جمهور جدید تاکنون نتوانسته است انتظار افرادی را که به وی رأی داده اند را برآورده سازد.

 

و اما مسئولان ایرانی نه تنها درصدد رفع مشکلات برنیامده و در جهت بهبود وضعیت حقوق بشر گامی برنداشته اند بلکه گزارش های نقض حقوق بشر در ایران، از جمله گزارش دبیر کل سازمان ملل متحد را مغرضانه خواندند و به تهیه کنندگان آن، انواع تهمت های ناروا را زدند. دردناک تر از همه آنکه قوه قضاییه کلیه مرخصی های نوروزی زندانیان سیاسی را لغو کرده است. گفته شده است که علت لغو مرخصی زندانیان سیاسی مقابله با گزارش سازمان ملل متحد است که در این صورت این عمل دلیل دیگری بر اثبات گزارش های تنظیمی این سازمان و وخیم بودن وضعیت حقوق بشر در ایران است.

 

علاوه بر مطالب فوق، خلاصه ای از وضعیت نقض حقوق بشر در ایران در اسفند ماه ۱۳۹۲ در پی می آید. این گزارش بر مبنای اطلاعاتی است که در سایت ها و رسانه های مختلف درج شده و صحت آن به احراز رسیده است و در سه بخش و به دو زبان فارسی و انگلیسی منتشر می شود.

وضعیت حقوق بشر در ایران در ماه اسفند 1392
بخش اول – حقوق مدنی، سیاسی و فرهنگی
الف- وضعیت فعالان سیاسی، اجتماعی و فرهنگی
1) در این ماه حدود 322 نفر بازداشت شدند که بازداشت شدگان عبارتند از: علیرضا جهانشاهی- فعال مدنی- و محسن شیرازی- مدیر سایت یاران 57- به همراه 13 نفر دیگر در شهر قم، سید حسین فالی- فعال مذهبی-، سید حمید سید مهدوی- فعال مذهبی-، مریم ناصری- فعال مدنی-، جعفر چلداوی- شهروند نوکیش اهل‌سنت اهوازی-، سید حسین موسوی- فعال دانشجویی-، احمد سهرابی- شهروند ایرانشهری-، رحیم رشی و حسین عثمانی- دو شهروند مهابادی-، عباس بزرگمهر- مدیر مسئول روزنامه آسمان- و حسن سعیدی و مرتضی کمساری- دو فعال سندیکایی.
همچنین تعداد زیادی از دراویش گنابادی که به همراه خانواده هایشان در اعتراض به ممانعت از درمان دروایش زندانی در مقابل ساختمان دادستانی شهر تهران تجمع کرده بودند، مورد ضرب و شتم نیروهای امنیتی و پلیس قرار گرفتند و حدود 200 نفر آنان دستگیر و حداکثر بعد از 48 ساعت آزاد شدند. این در حالی است که تعداد زیادی از دراویش در اعتراض به عدم رسیدگی به وضعیت دراویش بیمار و تبعید رضا انتصاری، سعید مدنی و فرشید یداللهی به زندان رجایی شهر، دست به اعتصاب غذا زدند. همچنین کسری نوری، فرشید یداللهی، رضا انتصاری، حمیدرضا مرادی، مصطفی دانشجو، امیراسلامی، افشین کرم‌پور، امید بهروزی و مصطفی عبدی- همگی دراویش زندانی از حضور در سالن ملاقات زندان خودداری کردند. از سوی دیگر برخی سایت های خبری از بازداشت حدود ۲۰ فعال اهل‌ سنت در حین برگزاری جلسه قرآن و تدریس زبان عربی در اهواز خبر دادند.
همچنین سایت رسمی دادستانی استان آذربایجان شرقی از بازداشت ۵۹ نفر از فعالان مدنی در روز جهانی زبان مادری بدون نام ذکر نام در شهر اهر خبر داد. از سوی دیگر فرمانده انتظامی استان مازندران از بازداشت 13 دختر و 4 پسر به اتهام حضور در یک "پارتی شبانه مختلط" بدون ذکر نام خبر داد.
لازم به تذکر است که چند نفر از افراد بازداشت شده پس از چند روز با تودیع وثیقه بصورت موقت تا روز محاکمه از زندان آزاد شدند.
2) سعید رضوی فقیه، فعال سیاسی برای گذراندن محکومیت یک سال حبس به زندان منتقل شد.
3) مریم شفیع پور- فعال دانشجویی محبوس در بند زنان زندان اوین- به ۷ سال حبس، فاروق سامانی، رضا رسولی و رسول خضر مروت- سه شهروند که اینک دوران محکومیت خود را در زندان می گذرانند- بار دیگر هر یک به 91 روز زندان محکوم شدند. نیکا خلوصی به تحمل شش سال حبس تعزیری، نوا خلوصی به تحمل چهار سال و نیم حبس تعزیری، ادیب شعاعی به شش ماه حبس و مهسا مهدوی به سه ماه و یک روز حبس تعزیری در دادگاه تجدید نظر محکوم شدند. هر چهار نفر شهروند بهایی هستند.
4) حکم های بیست ضربه شلاق حسین فرزین- فعال مدنی که اینک دوران محکومیت خود را در زندان می گذراند- و پیمان نودینیان- فعال صنفی- اجرا شد.
5) هادی احتظاظی، حسین مجاهد، محمد امین فریدیان، حسین صباغیان، فخرالدین حیدریان، مجید آسیابان، محمد حسن فرامرزی، مسعود حسامی- هشت فعالان اصلاح طلب همدان- در دفتر معاون دادستان همدان و در پلیس امنیت بازجوئی شدند و برای فخرالدین حیدریان قرار وثیقه ۳۰ میلیونی صادر شد و دیگر احضار شدگان با قرار کفالت آزاد شدند. همچنین ابراهیم صادقی از دراویش توسط پلیس امنیت شیراز و جواد اسماعیلی ششده و محمد زینایی، دو تن از دراویش در اداره اطلاعات بندرعباس بازجویی شدند. از سوی دیگر رسول بداقى و شاهرخ زمانى دو تن از زندانيان زندان رجايى شهر کرج، پس از حدود ٣ روز انفرادى، بار دیگر در دادسراى عمومى و انقلاب کرج تفهيم اتهام شدند و مریم شربتدار قدس، معلم و فعال مدنی به دادگاه انقلاب، مهدیه فراهانی- فعال مدنی- به دادسرا و حسین قدیانی- فعال سیاسی- به دادسرا احضار شدند.
6) مقام های جمهوری اسلامی از سفر مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی، امام جمعه اهل سنت و رئیس حوزه علمیه اهل تسنن این شهر، به مکه جلوگیری کردند.
7) عدنان حسن پور- روزنامه نگار زندانی- به زندانی در استان سیستان و بلوچستان، شاهرخ زمانی- زندانی سیاسی- به زندان قزل‌حصار کرج، رحمان عساکره- زندانی اهوازی- به زندان وکیل‌آباد مشهد و خسرو کردپور- روزنامه نگار زندانی- به زندان مرکزی تبريز تبعید شدند.
8) دادگاه موسی هندیجانی، مازیار رحیم‌زاده و غلامحسین حیدری- سه فعال کارگری- برگزار شد. همچنین دادگاه نسرین ستوده در شعبه یک دادگاه انتظامی وکلا با حضور دو تن از وکلای او برگزار شد.
9) پروانه وکالت مسعود شمس نژاد به صورت موقت تعلیق شد.
10) شاهین دادخواه- زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین- و محمدصادق (آرش) هنرور شجاعی- زندانی بند ویژه روحانیت زندان اوین- به سلول انفرادی منتقل شدند. همچنین مهدی معتمدی مهر، زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر برای سومین ماه از ملاقات حضوری منع شد و لقمان مرادی هنگام اعزام به دادگاه به دلیل امتناع از پوشیدن لباس دولتی مورد ضرب و شتم قرار گرفت.
ب- وضعیت حقوق فرهنگی
1) روزنامه آسمان توسط دادسرا و هفته نامه 9 دی توسط هیات نطارت بر مطبوعات توقیف موقت شدند.
2) روزنامه بهار به شش ماه توقیف محکوم شد. همچنین سعید پورعزیزی، مدیر مسئول این روزنامه به 91 روز حبس تعزیزی نیز محکوم شد که به مدت دو سال تعلیق می شود.
3) نیروهای امنیتی با ورود به چاپخانه فردوسی در شهر اهواز، به بازداشت دو تن از کارکنان آنجا و توقیف ۵۰۰ جلد از تقویم ها و پوسترهایی که در آن تصاویر بزرگان دراویش به کار رفته بود، اقدام کردند.
4) از شرکت کتب مذهبی محمد عمر، روحانی اهل‌سنت در نمایشگاه کتاب زاهدان ممانعت به عمل آمد.
5) ستایش اسدی و سما هاشمی- دو دانشجوی بهایی- از دانشگاه اخراج شدند.
پ- سایر موارد نقض حقوق بشر
1) در این ماه تعداد 21 نفر اعدام شدند. اسامی اعدام شدگان که نام کامل برخی از آنان مشخص نشده است ولی مقام های قضایی یا رسانه های وابسته به دولت ایران اعدام آنها را تأیید کرده اند، به شرح زیر است: «م.ر»، «ح.آ»، «ع.پ» و «ی.آ» با حکم دادگاه رودان اعدام شدند. رسانه های وابسته به دولت ایران اتهام این افراد را حمل و نگهداری مواد مخدر اعلام کردند. فرزانه مرادی اعدام شد. رسانه های وابسته به دولت ایران اتهام این فرد را قتل عنوان کردند. مهران رضایی در جویبار اعدام شد. سایت های خبری اتهام این فرد را قتل عمد عنوان کردند.
دادگستری کل استان گیلان از اعدام «م.م» و «م.پ» به اتهام اذیت و آزار و «ا.ش»، «ح .م»، «م.ص» و «م.ب» به اتهام حمل و نگهداری مواد مخدر و « ف.ج» به اتهام قتل، رییس زندان سلماس از اعدام یک نفر به اتهام حمل و نگهداری مواد مخدر، دادگستری کل استان سمنان از اعدام «ح.ن» و «الف.ن» به اتهام قتل عمد و دادگستری کل استان هرمزگان از اعدام «م.ر»، «م.ف» و «ع.ف» به اتهام آدم ربایی و زنای به عنف و «ح.ت» به اتهام قتل عمد خبر دادند. روزنامه خراسان چاپ ایران از اعدام یک نفر در مشهد خبر داد. این روزنامه اتهام این فرد را قتل عمد عنوان کرد.
2) روزنامه شرق چاپ ایران از صدور حکم قصاص چشم، لاله‌گوش راست و بینی جوانی به نام جمشید که روی دختر موردعلاقه‌اش اسید پاشیده و او را کور کرده ‌بود در دیوانعالی کشور خبر داد. همچنین فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی از صدور حکم قصاص متهم به قتل غرق‌بان خراسان‌شمالی از سوی مراجع قضایی و رییس کل دادگستری سیستان و بلوچستان از صدور حکم اعدام برای سه نفر از عاملان اصلی ترور دادستان زابل خبر دادند.
3) 29 تن از نامزدهای بیست و هشتمین دوره انتخابات هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز رد صلاحیت شدند.
4) وضعیت زندانیان سیاسی هم چنان ناگوار گزارش می شود به گونه ای که تعدادی از آنان مانند نادر جانی، اکبر امینی، ﺷﻬﺮﺍﻡ ﺍﺣﻤﺪﯼ، محمدامین آگوشی و مهدی خدایی ﻭ ﺁﺭﺵ ﺷﺮﯾﻔﯽ بیمار هستند که نسبت به درمان و معالجه آنها اقدامی جدی صورت نگرفته است.
بخش دوم – حقوق اقتصادی و اجتماعی
1) وضعیت اقتصادی در ایران همچنان نامناسب گزارش می شود. به گونه ای که عیدی و بیمه برخی کارگران پرداخت نشده است. به عنوان مثال حقوق ماه بهمن و حق عیدی 500 کارگر کارخانه شیشه «آبگینه» قزوین پرداخت نشده است. این در حالی است که بر اساس تحقیقات کمیته مزد شوراهای اسلامی کار استان تهران، هزینه یک ماه خانوار ۴ نفره کارگری بدون احتساب هزینه‌های مربوط به چهار آیتم قانونی دخانیات، اثاثیه منزل، امور فرهنگی، تفریح و رستوران و هتل، ۱۷۶۰۳۰۰۰ ریال محاسبه شده است که این مبلغ بیشتر از مبلغ دریافتی برخی از حقوق بگیران است. آن چنان که معاون وزارت بهداشت اعلام کرد که 24 درصد جمعیت ایران غذای کافی ندارند.
2) پرداخت حقوق 200 کارگر کارخانه تولید پارچه «مقدم» 4 ماه، 180 کارگر شهرداری هویزه 2 ماه، حدود ۵۰ کارگر پیمانی شهرداری طبس دو ماه، 95 کارگر کارخانه «سدید ریخته‌گر» 3 ماه، 45 کارگر شرکت پیمانکاری صالح کاران سپاهان ۴ ماه، 250 کارگر کارخانه فولاد میبد 6 ماه، ۶۰ کارگر کارخانه «آلدا» 3 ماه، ۱۹۶ کارگر کارخانه ایران برک رشت 9 ماه، ۱۳۰ کارگر شرکت پیمانکاری ساختمان و نصب صنایع پتروشیمی 3 ماه و 2400 کارگر کارخانه «لوله سازی اهواز» ۲ ماه به تعویق افتاده است.
3) 100 کارگر کارخانه «تهویه» واقع در شهر صنعتی البرز از کار اخراج شدند. حدود ۱۰۰ کارگر شاغل در دفا‌تر پخش و فروش صنایع لبنی چاشت پسند (هنی) در آستانه سال نو تعدیل شدند.
بخش سوم- میراث فرهنگی و محیط زیست
اخبار منتشر شده از میراث فرهنگی و محیط زیست در اسفند ماه نیز همچنان نشان از نامناسب بودن وضعیت این حوزه دارد.
1) رئیس منتخب انجمن علمی روانپزشکان در ایران، آمار جدید بیماران روانی در ایران را ۲۵ درصد افراد بزرگسال بیان کرد.
2) مدیرعامل شرکت بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری و زهکشی استان بوشهر اعلام کرد که رودخانه دالکی بر اثر ورود 25 هزار لیتر اسید به آب، اسیدی شد. همچنین مسئول دبیرخانه طرح مسیر سبز – ساحل پاک اعلام کرد که ۶۴ درصد زباله ها در جنگل های ۳ استان شمالی کشور شامل گیلان ، مازندران و گلستان ، ۲۶ درصد در رودخانه ها و ۱۰ درصد در مراتع دفن می شود. این در حالی است که مدیر کل توسعه پایدار سازمان محیط زیست آخرین رتبه ایران در شاخص عملکرد محیط زیستی را از میان 132 کشور، رتبه 114 عنوان کرد. او همچنین اعلام کرد که دلیل خشک شدن تالاب‌های کشور، ورود فاضلاب‌ به این تالاب‌ها است.
3) وزیر نفت ایران تایید کرد که بنزین پتروشیمی ها، آلاینده و خارج از استاندارد است. این در حالی است که تهران، اهواز و اصفهان جزء ده شهر آلوده جهان هستند.
4) مدیرعامل انجمن سبز چیا مریوان اعلام کرد که وضعیت دریاچه زریوار یک پله از وضعیت خطرناک فراتر رفته است و اکنون در وضعیت احتضار قرار دارد. همچنین تالاب آق گل در استان همدان خشک شده است.
5) وزارت نیرو اعلام کرد که حجم کنونی آب موجود در مخازن سدهای تهران 394 میلیون متر مکعب است که نشان از کاهش چشمگیر نسبت به حجم آب 617 میلیون متر مکعبی د رمخرن این سدها در همین زمان در سال گذشته دارد. این در حالی است که از ابتدای سال جاری حجم آب در زاینده رود به 44 درصد کاهش یافته است.
6) کاشی کاری ها و ملحقات نفیس خانه محمد میرزا کاشف السلطنه مشهور به پدر چای ایران، غارت شد و منزل مذکور رو به ویرانی است. همچنین نیروی انتظامی و شهرداری شهر شیراز در اقدامی مشترک برای مبارزه با شهروندان بی خانمان و معتاد اقدام به تخریب خانه های تاریخی در شهر شیراز کردند.
خاتمه
نظر به اینکه دولت ایران به کنوانسیون های بین المللی حقوق بشر پیوسته و متعهد اجرای آنها است، لذا باید به گزارش هایی که براساس این تعهدها تنظیم می شود، ترتیب اثر داده و به توصیه های آنها عمل کند. هرگونه تهمت و ناسزا به تهیه کنندگان گزارش ها نه تنها ارزش حقوقی آنها را زیر سؤال نمی برد بلکه قرینه ای است بر صحت گزارش ها. "بد نگوییم به مهتاب اگر تب داریم."

شیرین عبادی
رییس کانون مدافعان حقوق بشر
پنجم فروردین 1393 

محاکمه رهبر و صدها تن از اعضای اخوان المسلمین در مصر

Posted: 25 Mar 2014 06:38 AM PDT

جرس: محاکمه "محمد بدیع" رهبر عالی جنبش غیر قانونی اعلام شده "اخوان المسلمین" مصر و 682 تن دیگر از اعضای این گروه روز سه شنبه در این کشور به اتهاماتی از جمله قتل، آغاز شد.  

 

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز از المنیا در مصر، این محاکمه ضربه دیگری به حامیان ˈمحمد مرسیˈ رییس جمهوری برکنار شده این کشور به شمار می رود.

 

محاکمه بدیع 70 ساله و دیگر متهمان یک روز پس از آن برگزار شد که همین دادگاه در استان المنیا ، 529 عضو اخوان المسلمین را به اعدام محکوم کرد که به گفته گروه های حقوق بشری، بزرگترین حکم اعدام صادر شده در تاریخ نوین مصر به شمار می رود.

 

اخوان المسلمین از هنگامی که ارتش مصر ، مرسی را در ماه ژوئیه سال گذشته برکنار کرد ، تحت سرکوب شدیدی قرار گرفته است.

 

این در حالی است که وکیلان مدافع، نشست روز سه شنبه دادگاه را که تنها 60 تن از متهمان در آن حضور یافته بودند، به علت رفتار غیرقانونی تحریم کرده بودند.

 

به گفته ˈعادل علیˈ عضو گروه وکیلان مدافع، علت خودداری آنان از حضور در نشست دادگاه، نقض رویه قانون کیفری توسط قاضی و ندادن امکان ارائه دفاعیه به وکیلان بوده است.

 

به گفته وی، 77 تن از متهمان در بازداشت به سر می برند و بقیه یا با وثیقه آزاد شده اند یا فراری هستند.

 

یک سخنگوی دولت مصر با بیان اینکه این پرونده بسیار حساس است، از اظهارنظر در این خصوص خودداری کرد.

 

بر اساس این گزارش ، این محاکمه گسترده موجب افزایش تنش ها در مصر خواهد شد و می تواند موجب خشونت های بیشتر در این بزرگترین کشور عربی بشود.  

 

مولوی عبدالحمید: اقدام به گروگان‌گیری به هر دلیلی نادرست است

Posted: 25 Mar 2014 06:38 AM PDT

سلامتی مرزبانان ایرانی برای ما حائز اهمیت است
جرس: امام جمعه اهل سنت زاهدان ضمن اینکه خواستار آزادی مرزبانان ایرانی توسط گروه جیش العدل شد، اقدام به گروگان گیری مرزبانان ایرانی را کار نادرستی خواند و گفت: سلامتی مرزبانان ایرانی برای ما حائز اهمیت است.  

 

شیخ مولوی عبدالحمید در گفت وگو با ایلنا در مورد خبر کشته شدن یکی از مرزبانان ایرانی توسط "جیش العدل" گفت: خودمان عزادار مرحوم مولانا احمد بودیم که خبردار شدیم یکی از مرزبانان اسیر ایرانی نیز کشته شد و این مسئله غم و اندوه ما را چند برابر کرد.

 

امام جمعه اهل سنت زاهدان با بیان اینکه مردم استان سیستان و بلوچستان نگران وضعیت سلامت مرزبانان ربوده شده هستند، اظهار کرد: این سربازان از مرزهای کشور حفاظت می کردند و برای ما بسیار با ارزش هستند و سلامتی آنان نیز برای ما حائز اهمیت است.

 

وی خواستار آزادی فوری این مرزبانان توسط گروهک جیش العدل شد و تاکید کرد: پیام ما به سردمداران این گروه این است که کار اشتباه و غلط آنها محکوم است و نباید با احساسات مردم بازی و یا آن را تحریک کنند. اقدام به گروگان گیری به هر دلیلی نادرست است و نباید آن را ادامه داد.

 

شیخ مولوی عبدالحمید خطاب به این گروه جیش العدل گفت: باید از طریق گفت وگو مشکلات و ادعاهای خود را مطرح و از آن طریق به نتیجه رسید نه اینکه دست به اسلحه برد و مشکلات مردم منطقه را بیشتر کرد.

 

امام جمعه اهل سنت زاهدان با اشاره به روی کارآمدن دولت تدبیر و امید اظهار کرد: در حال حاضر در کشور فضای گفتمان حاکم شده و حرف همه گروه های موافق و مخالف شنیده و به آن پاسخ مقتضی داده می شود به همین دلیل نباید دست به جنگ زد تا از این طریق به خواسته ها و اهداف خود رسید.

 

شیخ مولوی عبدالحمید مجدد در پایان خواستار آزادی مرزبانان ایرانی توسط گروه جیش العدل شد و از آنان خواست که برای رفع مشکلات خود با مسئولان ایرانی گفت وگو کرده و زمینه را برای بازگشت این سربازان به خانواده هایشان مهیا کنند. 

 

مقامات امنیتی ایران “عدم تماس” با پاکستان درباره مرزبانان را تکذیب کردند

Posted: 25 Mar 2014 06:37 AM PDT

جرس: پس از تایید جمعی از مقامات محلی و کشوری پاکستان که خبر شهادت یکی از مرزبانان ایرانی را به نقل از منابع محلی درست دانستند، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان اظهار کرد که به ‌رغم پافشاری مسئولان ایرانی بر پیگیری همه جانبه موضوع، طرف ایرانی با کمیته ویژه مشترکی که با شرکت مقامات ایران و پاکستان تشکیل شده بود، تماسی برقرار نکرد. این اظهار نظر با واکنش مقامات ایرانی مواجه شد و هر یک به نحوی این گفته را تکذیب کردند.  

 

 

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور: ادعای عدم همکاری ایران فرافکنی است

 

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور با اشاره به اظهارات اخیر سخنگوی وزارت خارجه پاکستان درباره پیگیری نکردن وضعیت مرزبانان ربوده شده، از سوی مقامات ایرانی، گفت:‌ ادعای عدم همکاری ایران در رابطه با موضوع ربوده شدن پنج مرزبان ایرانی، نوعی فرافکنی محسوب می‌شود.

 

به گزارش ایسنا، علی عبداللهی در حاشیه مراسم ختم مادر معاون سیاسی وزیر کشور با حضور در جمع خبرنگاران، در مورد آخرین وضعیت مرزبانان ربوده شده اظهار کرد: مرزبانان ربوده شده به خاک پاکستان منتقل شده‌اند که در این راستا ما جلسه مشترکی با مقامات پاکستانی تشکیل دادیم.

 

وی ادامه داد:‌ در جلسه‌ای که تشکیل شد، رد گروه تروریستی را به خاک پاکستان تأیید کردند و سفیر پاکستان نیز در این راستا دوبار احضار شد.

 

معاون امنیتی وزیر کشور تاکید کرد: مقامات پاکستانی باید در این رابطه پاسخگو باشند و تردیدی نیست که مرزبانان ما در خاک پاکستان هستند. البته کارشناسان نیز این موضوع را تأیید می‌کنند و بیانات آنها در رابطه با عدم همکاری ایران، نوعی فرافکنی محسوب می‌شود.

 

عبدالهی با اشاره به پیگیری‌های ایران در این خصوص، خاطرنشان کرد: رئیس مجلس و استاندار سیستان و بلوچستان و دیگر مقامات ما این موضوع را پیگیری کرده‌اند و تقریباً از تمام جهاتی که امکان پیگیری بود، ما این کار را انجام دادیم. بنابراین اظهارات مطرح شده در مورد عدم پیگیری ما قابل قبول نیست.

 

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور در برابر پرسشی مبنی بر اینکه "آیا شهادت یکی از مرزبانان ربوده شده را تأیید می‌کنید؟" پاسخ داد: این موضوع را تأیید نمی‌کنم و تکذیب هم نمی‌کنم؛ چراکه خبر رسمی در این مورد ندارم. 

 

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که روز گذشته «تسنیم اسلم»، سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان، به بی‌بی سی گفته است: «ما خاک خود را وجب به وجب برای [یافتن] گروگان‌ها جستجو کرده‌ایم، ولی ردی از آن‌ها پیدا نکرده‌ایم. کمیته ویژه مشترکی با شرکت مقامات ایران و پاکستان تشکیل شد، اما مقامات ایرانی هیچ گاه [در این باره با ما] تماسی برقرار نکردند».

 

قائم مقام وزارت کشور: ادعای پاکستان صحت ندارد


قائم مقام وزارت کشور مدعی شد که "ادعای عدم پیگیری وضعیت وضعیت مرزبانان ایرانی از سوی مقامات پاکستانی صحت ندارد."

 

حسینعلی امیری در گفت‌وگو با ایلنا، در واکنش به گفته‌ی سخنگوی وزارت خارجه پاکستان مبنی بر اینکه مقامات ایرانی درباره وضعیت مرزبانان ربوده شده تماسی با مقامات پاکستانی نداشته‌اند، گفت: این ادعا صحت ندارد، چراکه ما در این مدت با مقامات پاکستانی در این رابطه رایزنی‌هایی انجام داده‌ایم.

 

وی با اشاره به رایزنی‌های استانداری سیستان و بلوچستان با کنسولگری این کشور در زاهدان اظهار داشت: استاندار سیستان و بلوچستان به شکل مرتب پیگیر این مسئله بودند و از طریق مقامات محلی پاکستان نیز این مسئله را دنبال می‌کردند.

 

سخنگوی وزارت کشور با اشاره به اعزام هیاتی از ایران به کویته پاکستان برای گفت‌وگو با مقامات پاکستانی، ادعا کرد: در نشست بین‌المجالس کشورهای اسلامی نیز از مجلس ملی و سنای پاکستان در تهران حضور داشتند که مجددا درباره آخرین وضعیت مرزبانان ایرانی با آنها صحبت کردیم.

 

امیری با تاکید بر اینکه ایران از زمان ربایش مرزبان ایرانی پیگیری‌های مستمری داشته است، اذعان داشت: اسناد این پیگیری‌ها هم در وزارت خارجه و هم در وزارت کشور موجود است.

 

وی در خصوص آخرین وضعیت مرزبان ایرانی تصریح کرد: ما هنوز به اطلاعات متقن و مستدلی در رابطه با شهادت مرزبان ایرانی دست نیافته‌ایم.

 

قائم مقام وزارت کشور در پایان بیان کرد: براساس معاهدات بین‌المللی مسئولیت حفظ جان شهروندان ایرانی با دولت پاکستان است.

 

نماینده چابهار: دولت پاکستان مواضع شفاف‌تری از خود نشان بدهد


عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در مجلس شورای سلامی اظهار کرد:‌ دولت پاکستان باید در رابطه با وضعیت سربازان ایرانی ربوده شده مواضع شفاف‌تر و اعتماد‌ برانگیزتری از خود نشان بدهد.

 

یعقوب جدگال در گفت‌وگو با ایلنا، در خصوص آخرین وضعیت سربازان ربوده شده ایرانی توسط گروهک تروریستی جیش‌العدل گفت: براساس آخرین اخبار و گفته‌های مقامات محلی پاکستان، یک سرباز ایرانی به شهادت رسیده است.

 

وی با اشاره به رایزنی‌های گسترده ایران با دولت پاکستان به منظور آزادی مرزبان ایرانی اظهار داشت: از دولت پاکستان می‌خواهم نسبت به آزادی 4 مرزبان گروگان در بند تلاش مؤثرتری را از خود نشان دهد.

 

نماینده مردم چابهار و نیکشهر با تاکید بر اینکه براساس معاهده‌های بین‌المللی دولت پاکستان موظف به تامین امنیت جانی مرزبانان ربوده شده است، خاطرنشان کرد: سفر اخیر مقامات پاکستانی و رئیس مجلس ایالتی بلوچستان نیز به ایران به همین منظور انجام گرفت که متأسفانه تا این لحظه اقدام مؤثری انجام نگرفته است.

 

جدگال تاکید کرد: دولت پاکستان باید در این رابطه مواضع شفاف‌تر و اعتماد‌برانگیزتری از خود نشان بدهد.

 

توضیحات فیس بوکی استاندار سیستان در مورد خبر شهادت مرزبان ایرانی


همزمان استاندار سیستان و بلوچستان در مطلبی در صفحه شخصی خود در فیس بوک شهادت یکی از مرزبانان ایرانی را تسلیت گفت و از شورای فتوی،علما، ریش سفیدان، سرداران و تشکلهای غیر دولتی خواست منطبق با نیاز زمان عمل و بیش از این نگذارند که منافع منطقه تحت الشعاع خرده شرارت‌های بی‌تاثیر بر کلان کشور مسائل منطقه را ضعیف و شکننده کنند.

 

متن منتشره در صفحه فیس بوک علی اوسط هاشمی استاندار سیستان و بلوچستان به این شرح است:

 

سلام خبرشهادت گروهبان دانایی فرد مرزبان شهید موجبات تالم و تاثر همه انسانهای ازاده و حق طلب را در پی داشته و افکار عمومی را شدیدا نیز جریحه دار و داغدار نمود واز سوئی بسیار بر مردمان استان نیز در شرایطی که استان در مسیر درست توسعه و ترقی واقع گردد سخت نگران وناراحت نمود.

بی تردید بی توجهی اشرار به خواست گروههای مرجع مردمی تبعات خاصی را بدنبال خواهد داشت که مطمئنا این روند زیانش برای منطقه بیش از هر چیزی دیگر است. همه می‌دانند که استان در بدترین شرایط از حیث بیکاری به همین دلائل برخوردار و با وجود زیر ساخت های مناسب و یا در دست اقدام این نوع شرارتها اسیبش متوجه منطقه و مردمان خواهد بود و قطعا در کنار این رفتارهای خسارت زا راحت نخواهند گذشت و ادامه این شرائط را به نفع هیچکس و یا جریانی نمیدانند.

پس بهتر است همگان بخصوص شوری فتوی و علما وریش سفیدان و سرداران محترم وتشکلهای غیر دولتی و..منطبق با نیاز زمان عمل و بیش از این نگذارند منافع منطقه تحت الشعاع خرده شرارتهای بی تاثیر بر کلان کشور مسائل منطقه را ضعیف و شکننده نماید.

درود و صلوات بر روح شهیدان بخصوص اسرائی که در اسارت به شهادت می رسند و حداقل حقوق را برای ایشان در نظر نمیگیرند نظرات مردم که بیشترین خسارت را متحمل می‌گردند برای ادامه کار ضروری خواهد بود.

محدودیت‌های ملاقات و مرخصی برای زندانیان سیاسی

Posted: 25 Mar 2014 02:43 AM PDT

جرس:‌ سال نو برای زندانیان سیاسی اوین با محدودیت‌های بی سابقه شروع شده است. پس از لغو همه مرخصی‌ها در نوروز امسال، مسئولان امر در قوه قضاییه اولین ملاقات هفتگی زندانیان سیاسی را نیز لغو کردند.  

 

 

به گزارش کلمه، گرچه طبق ماده ۱۸۲ آیین نامه اجرایی سازمان زندان ها، مسئولان زندان موظفند به طور هفتگی حداقل یک بار امکان ملاقات زندانی با خانواده را فراهم کنند و این قانون هیچ شرط و اجازه ای برای لغو این حق زندانی در نظر نگرفته است با این حال برای اولین بار نوروز امسال مسئولان دستگاه قضایی مانع ملاقات زندانیان سیاسی با خانواده هایشان در ایام نوروز شده اند. این درحالی است که در ایام نوروز خانواده های زندانیان بخصوص فرزندان آنها بیش از هر زمانی نیاز به ملاقات با عضو زندانی خانواده خود دارند.

 

زندانیان سیاسی همچنین برخلاف سایر زندانیان، حتی امکان تبریک نوروز به خانواده از طریق تماس تلفنی را نیز ندارند.

 

بنا بر این گزارش، از گفته‌های مسئولین دادستانی تهران چنین بر می آید که اینگونه فشارهای بی سابقه به دلیل گزارش‌های اخیر احمد شهید و بان کی مون و عصبانیت مسئولان ارشد قضایی در این رابطه بوده است که انتقام آن را از زندانیان سیاسی و خانواده مظلوم آنها می گیرند و برای اولین بار طی سالهای اخیر، حتی یکنفر از زندانیان سیاسی در نوروز به مرخصی نمی رود واولین ملاقات نوروزی زندانیان سیاسی لغو می شود.

 

بسیاری از خانواده زندانیان سیاسی می گویند، مسئولان قضایی امروز خوبست بین شرایط زندانیان سیاسی قبل از انقلاب و ملاقاتهای آنها با خانواده و نزدیکان شان، که بارها در خاطرات بزرگان حبس کشیده انقلاب و نظام ثبت و روایت شده است، مقایسه ای کنند و اگر وجدانی در کار است در مورد این رفتارها قضاوت کنند.

 

پنج زندانی انتخابات ۸۸ به مرخصی آمدند

Posted: 25 Mar 2014 02:19 AM PDT

جرس: پس از آنکه دادستانی مرخصی حدود ۵۰ زندانی سیاسی را در آستانه نوروز لغو کرد، امروز ۵ زندانی انتخابات ۸۸ به مرخصی آمدند.  

 

به گزارش کلمه، نادر جانی، نصور نقی پور، حمیدرضا کرواسی، سید محمود باقری، عماد عرب از زندانیان حوادث پس از انتخابات ۸۸ به مرخصی آمدند. همچنین عباس غفاری نیز به مرخصی آمده است.

 

سال نو امسال برای زندانیان سیاسی اوین با محدودیت های بی سابقه شروع شده است به طوریکه پس از لغو همه مرخصی ها در نوروز، مسئولان امر در قوه قضاییه اولین ملاقات هفتگی زندانیان سیاسی را نیز لغو کردند. 

لایحه جرم سیاسی در کمیته ویژه کمیسیون قضایی در حال بررسی است

Posted: 25 Mar 2014 02:19 AM PDT

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی
جرس: سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: کمیته ویژه‌ای در کمیسیون حقوقی و قضایی لایحه جرم سیاسی را در دست بررسی دارد و بخش‌های زیادی از آن هنوز باقی مانده تا به جمع بندی برسیم.  

 

محمد علی اسفنانی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به بررسی آخرین پرونده‌ها در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: در حال حاضر کمیسیون حقوقی و قضایی لایحه‌ی آیین دادرسی کیفری را که مشتمل بر آیین دادرسی کیفری، آیین دادرسی جرایم نیروهای مسلح، آیین دادرسی الکترونیکی و آیین دادرسی جرایم اشخاص حقوقی بوده است نهایی کرده و در شورای نگهبان در دست بررسی است.

 

وی افزود: با توجه به این که اصل ۸۵ در این موضوع تایید شده بود در صورت تایید شورای نگهبان به عنوان قانون درآمده و قابلیت اجرایی دارد.

 

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با بیان این که هم اکنون نیز طرح جرم سیاسی در جریان بررسی است گفت: کمیته‌ی ویژه‌ای در حال بررسی این موضوع است اما برای بررسی‌های بیشتر پس از تعطیلات عید کمیسیون به آن رسیدگی می‌کند.

 

اسفنانی افزود: دستور کار کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس نیز لایحه قضازدایی است که در اولین فرصت به آن رسیدگی می‌شود. 

 

محمد ابراهیم باستانی پاریزی درگذشت

Posted: 25 Mar 2014 12:48 AM PDT

جرس: دکتر محمدابراهیم باستانی پاریزی مورخ، نویسنده، پژوهشگر، شاعر، موسیقی‌پژوه و استاد بازنشسته دانشگاه تهران، صبح امروز در سن 89 سالگی درگذشت.

 

به گزارش ایسنا، دکتر محمدابراهیم باستانی پاریزی، صبح امروز 5 فروردین در بیمارستان مهر تهران دار فانی را وداع گفت.

 

به گفته دختر دکتر محمدابراهیم باستانی پاریزی، استاد در یک ماه اخیر از بیماری کبد رنج می‌برده است.

 

استاد باستانی پاریزی در سوم دی ‌ماه ۱۳۰۴ ه.ش در پاریز، از توابع شهرستان سیرجان در استان کرمان متولد شد. وی تا پایان تحصیلات ششم ابتدایی در پاریز تحصیل کرد و در عین حال از محضر پدر خود مرحوم حاج آخوند پاریزی هم بهره می‌برد.

 

پس از پایان تحصیلات ابتدایی و دو سال ترک تحصیل اجباری، در سال ۱۳۲۰ تحصیلات خود را در دانشسرای مقدماتی کرمان ادامه داد و پس از اخذ دیپلم در سال ۱۳۲۵ برای ادامهٔ تحصیل به تهران آمد و در سال ۱۳۲۶ در دانشگاه تهران در رشتهٔ تاریخ تحصیلات خود را پی گرفت.

 

باستانی پاریزی به گواه خاطراتش از نخستین ساکنان کوی دانشگاه تهران (واقع در امیر آباد شمالی) است.

 

در ۱۳۳۰ از دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد و برای انجام تعهد دبیری به کرمان بازگشت و تا سال ۱۳۳۷ خورشیدی که در آزمون دکتری تاریخ پذیرفته شد، در کرمان ماند.

 

او دوره دکترای تاریخ را هم در دانشگاه تهران گذراند و با ارایه پایان‌نامه ‌ای درباره «ابن اثیر» دانشنامه دکترای خود را دریافت کرد.

 

وی کار خود را در دانشگاه تهران از سال ۱۳۳۸ با مدیریت مجله داخلی دانشکده ادبیات شروع کرد و تا سال ۱۳۸۷ استاد تمام‌ وقت آن دانشگاه بود و رابطه تنگاتنگی با این دانشگاه داشت.

 

فعالیت های فرهنگی

 

شوق نویسندگی وی در دوران کودکی و نوجوانی در پاریز و با خواندن نشریاتی مانند حبل‌المتین، آینده و مهر برانگیخته شد. باستانی، اولین نوشته‌های خود را در سال‌های ترک تحصیل اجباری (۱۳۱۸ و ۱۳۱۹) در قالب روزنامه ‌ای به نام باستان و مجله‌ای به نام ندای پاریز نوشت، که خود در پاریز منتشر می‌کرد و دو یا سه مشترک داشت.

 

اولین نوشته او در جراید آن زمان، مقاله‌ای بود با عنوان «تقصیر با مردان است نه زنان» که در سال ۱۳۲۱ در مجله بیداری کرمان چاپ شد. پس از آن به عنوان نویسنده یا مترجم از زبان‌های عربی و فرانسه مقالات بی‌شماری در روزنامه‌ها و مجلاتی مانند کیهان، اطلاعات، خواندنی‌ها، یغما، راهنمای‌کتاب، آینده، کلک و بخارا چاپ کرده‌است.

 

اولین کتاب باستانی پاریزی پیغمبر دزدان نام دارد که شرح نامه‌های طنزگونه شیخ محمدحسن زیدآبادی است و برای اولین بار در سال ۱۳۲۴ در کرمان چاپ شده‌است. این کتاب تا کنون به چاپ شانزدهم رسیده‌است. وی بیش از شصت عنوان کتاب تألیف و یا ترجمه کرده‌است. کتاب‌های باستانی پاریزی برخی شامل مجموعه برگزیده‌ای از مقالات وی هستند که به صورت کتاب جمع‌آوری شده‌اند و برخی از ابتدا به عنوان کتاب نوشته شده‌اند.

 

از میان نوشته‌های او، هفت کتاب با عنوان «سبعه ثمانیه» متمایز است که همگی در نام خود عدد هفت را دارند، مانند خاتون هفت قلعه و آسیای هفت سنگ. بعدا کتاب هشتمی با عنوان هشت‌الهفت به این مجموعه هفت‌تایی اضافه شده‌است.

 

به جز کتب و مقالات، باستانی پاریزی شعر هم می سرود و اولین شعر خود را در کودکی در روستای پاریز و در آرزوی باران سروده بود. منتخبی از شعرهای خود را در سال ۱۳۲۷ در کتابی به نام «یادبود من» به چاپ رسانده‌ است.

 

بر خلاف عمده کتاب‌های تاریخی‌اش که نثری سرد و سنگین دارند، بیشتر نوشته‌های تاریخی باستانی پاریزی پر از داستان‌ها و ضرب‌المثل‌ها و حکایات و اشعاری است که خواندن متن را برای خواننده آسان‌تر و لذت‌بخش‌تر می‌کند.

 

مراسم تشییع پیکر دکتر محمدابراهیم باستانی پاریزی، پنجشنبه 9 فروردین از مقابل دانشکده ادبیات دانشگاه تهران آغاز خواهد شد.

 

 

روسیه از گروه هشت کشور صنعتی کنار گذاشته شد

Posted: 25 Mar 2014 12:18 AM PDT

لاوروف: اخراج مسکو هیچ تراژدی بزرگی نیست
جرس: هفت کشور صنعتی تصمیم گرفته‌اند به جای شرکت در نشست سران گروه هشت در سوچی روسیه٬ با حذف مسکو٬ نشست سران گروه هفت را در بلژیک برگزار کنند. این کشورها همچنین می‌گویند آماده‌اند در صورت عدم کاهش تنش‌های اوکراین٬ بر شدت تحریم‌ها علیه روسیه بیافزایند.  



به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از «یونایتدپرس اینترنشنال»، کاخ سفید خروج روسیه از گروه 8 را اعلام کرد.

 

بر اساس این گزارش، اعضای گروه 7 متشکل از کانادا، آلمان،فرانسه، ایتالیا، ژاپن، انگلیس و آمریکا روز گذشته در جریان نشستی در هلند با انتشار اعلامیه‌ای در لاهه، ضمن محکومیت رسمی موضع‌گیری اخیر روسیه درباره تحولات اوکراین و استقلال شبه‌جزیره کریمه از این کشور، اخراج روسیه از گروه 8 را اعلام کردند.

 

اعضای گروه هفت همچنین اعلام کردند که در حمایت از استقلال و تمامیت ارضی اوکراین، همه‌پرسی استقلال کریمه را به رسمیت نمی‌شناسند.

 

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در واکنش به این اقدام گروه 7، در کنفرانسی خبری گفت: « گروه 8 ، گروهی غیر رسمی است و هیچ کس برای پیوستن به آن کارت عضویت ندارد و هیچ کسی هم نمی‌تواند دیگر اعضا را اخراج کند. اگر شرکای غربی ما فکر می‌کنند که از این قالب خسته شده‌اند، مشکلی نیست چرا که ما هم به آن اصراری نداریم و فکر نمی کنم این موضوع مشکل خاصی را برای ما ایجاد کند.»

 

به گزارش ایسنا، وی همچنین گفته بود  "هیچ تراژدی بزرگی" نیست اگر مسکو از گروه ۸ اخراج شود.

به این منظور رهبران گروه هفت از لغو برگزاری نشست بعدی این گروه در بندر سوچی در روسیه خبر داده اند و قرار است اجلاس بعدی خود را به جای بندر سوچی در بروکسل برگزار کنند.

 

قرار بود این اجلاس با عنوان گروه هشت با حضور روسیه در ماه ژوئن، خردادماه آینده در سوچی برگزار شود اما «هرمان وَن رامپوی» رئیس اتحادیه اروپا اعلام کرد که سران گروه هفت، تصمیم گرفته اند در واکنش به پیوستن کریمه به روسیه، به سوچی نروند و این نشست بدون حضور روسیه برگزار خواهد شد.

 

آمریکا و اروپا پس از الحاق شبه‌جزیره کریمه از اوکراین به روسیه، علیه مسکو تحریم‌هایی را اعمال کردند. غرب در عین حال هشدار داده است که چنانچه روسیه بخواهد به رویه خود در مناطقی دیگر از آن کشور ادامه دهد با واکنشی شدید روبه‌رو خواهد شد.