جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


توضیحات شهرداری تهران درباره بیلبوردهای اشتون: مسئولیت پوسترها با ما نیست

Posted: 17 Mar 2014 10:24 AM PDT

جرس: معاون خدمات شهری شهرداری تهران درباره بیلبوردهای نصب شده با تصویر اشتون در سطح شهر تهران گفت که مسئولیت این موضوع با سازمان زیباسازی نیست.  

 

مجتبی عبداللهی در نشست خبری امروز خود تاکید کرد: من دو بیلبورد در تهران دیده‌ام که اینها مدیریتش تحت امر من و سازمان زیباسازی نیست. اگر مدیریت این موضوع با من بود حتما رسیدگی و چاره جویی می‌کردم و شاید اصلا این اتفاق نمی‌افتاد.
 

به تازگی بیلبوردهایی در چند نقطه از شهر تهران نصب شده که نیمی از چهره کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را چسبیده به چهره صدام‌ حسین، رئیس‌جمهور پیشین عراق نشان می‌دهد.

 

این بیلبوردها در پی دیدار اشتون و فعالان زن در سفارت اتریش در زمان سفر وی به تهران نصب شد؛ دیداری که با اعتراض تند و فوری اصولگرایان روبه‌رو شد.

 

چند ماه پیش نیز در سطح شهر تهران پوسترهایی نصب شده بود که در این بیلبوردها با کلیدواژه «صداقت آمریکایی» سعی شده بود با تشبیه سران ایالات متحده به آدم‌هایی سوء استفاده‌گر و جنگ‌طلب که دستانشان به مانند دستان موجودات اهریمنی است و یا رفتارشان، حیوانی اثبات کند که اعتماد به سران این کشور درست نیست. در یکی از این پوسترها چهره باراک اوباما در کنار شمر مشاهده می‌شد و در زیر تصویر مشترک اوباما و شمر نیز نوشته شده بود "با ما باش ، در امان باش."

 

نصب این پوسترها که سازمان زیباسازی شهرداری اعلام کرده بود خارج از حیطه‌ی اختیارات آن‌ها در سطح شهر تهران نصب شده، درست پس از سفر روحانی به نیویورک و قوت گرفتن احتمال ارتباط با آمریکا اتفاق افتاد.


 

واکنش جوادلاریجانی به گزارش احمد شهید

Posted: 17 Mar 2014 04:44 AM PDT

جرس: رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضائیه درباره گزارشی که احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره حقوق بشر ایران صادر کرده است مدعی شد که ایران اتهامات شورای حقوق بشر سازمان ملل را در 40 صفحه پاسخ داده است.  

 

به گزارش ایسنا، جواد لاریجانی گفت: احمد شهید از اسلام فقط اسم آن را دارد و وی اصلا گزارشگری نمی کند .لاریجانی افزود: احمد شهید از روزی که گزارشگر ویژه سازمان ملل شد هر روز بر ضد ایران مصاحبه می کرد که این خلاف گزارشگری است.

 

وی به موضوع اعدام که در گزارش احمد شهید آمده است اشاره و اضافه کرد :80 درصد اعدام ها مربوط به قاچاقچیان مواد مخدر است و سازمان ملل باید به این دلیل از ما قدردانی کند.

 

لاریجانی مدعی شد: احمدشهید به اسلام احترام نمی گذارد و این برای سازمان ملل خفت بار است.

 

لاریجانی با بیان اینکه اسناد سازمان ملل 60 سال است تصویب شده و کشورهای اسلامی در آن نقش نداشته اند گفت: احمد شهید به آزاد نبودن همجنس بازی در ایران انتقاد می کند اما تا 20 سال پیش کشورهای غربی نیز این مسئله را جرم می دانستند.

 

رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضائیه افزود: چطور شده است اکنون که غرب همجنس گرایی را روشنفکری و مد می داند، احمد شهید می خواهد زندگی غربی را به همه جا گسترش دهد.

 

لاریجانی ، احمد شهید را غیرحرفه ای ترین فرد سازمان ملل خواند و گفت: وی در گزارش های پیشین خود مطالب را از پایگاههای اینترنتی جمع آوری می کرد.

 

وی با بیان اینکه گزارش حقوق بشر باید بر اساس قانون کشورها تنظیم شود افزود: در قانون ما اقلیت های مذهبی تعریف شده و بهائیت از نظر قانون ، فرقه است نه اقلیت مذهبی.

 

لاریجانی مدعی شد : رفتار ما با بهائیان براساس قوانین شهروندی است و کسی را به خاطر بهائی بودن در زندان و تحت فشار نداریم .

 

لاریجانی در عین حال گفت : در عین حال اگر کسی از قوانین تخطی کند اگر شیعه هم باشد با آن برخورد می کنیم .سخنان لاریجانی در حالی است که تعدادی از شهروندان بهایی در حال حاضر در زندان به سر می برند.

 

وی افزود: گزارش احمد شهید درباره برخی زندانیان، حرکت نژاد پرستانه است و نباید زندانیان را بر اساس فرقه تقسیم کنیم و این در قوانین بین المللی رد شده است .

 

لاریجانی گفت: همکاری بهائیت با صهیونیست ها و قرار گرفتن پایگاه آنها در حیفا از نظر ملت ما پنهان نیست .لاریجانی گفت : آنها هر روز بهائیت را تشویق می کنند و این کار خطرناکی است.

 

وی درباره منشور حقوق شهروندی که دولت آن را ارائه کرده است گفت : این منشور نیاز به دقت بیشتری دارد که از آن سوء‌استفاده نشود .لاریجانی گفت : طرفدار این منشور هستم اما عبارات آن باید از ابهام دربیاید.

 

وی اضافه کرد : دولت های غربی هیچ علاقه ای به دولت آقای روحانی ندارند و اگر ابراز علاقه ای وجود دارد برای این است که به این دولت بگویند به سمت ما بیا و خواست های ما را اجرا کند.

 

اخراج و محاکمه تعدادی از پرسنل ناجا در حادثه ربایش مرزبانان

Posted: 17 Mar 2014 02:31 AM PDT

جرس: فرمانده مرزبانی ناجا اعلام کرد: غفلت مرزبانان را در جریان ربودن پنج نفر قبول داریم و برخی مسئولان آنان هم غفلت کرده‌اند که شماری از ناجا موقتا اخراج و برخی به مراجع قضایی معرفی شدند.  

 

به گزارش ایسنا، فرمانده مرزبانی ناجا درباره وضعیت مرزبانان ربوده شده در مرزهای جنوب شرق کشور نیز گفت: برابر آخرین اطلاعات موجود، تمامی این پنج نفر در سلامت کامل هستند و اظهاراتی که درباره کشته شدن یکی از آنان مطرح شده بود، صحیح نیست.

 

 

ذوالفقاری با بیان اینکه اقدامات گسترده‌ای برای شناسایی و نجات این افراد در حال انجام است، گفت: انتظار داریم مسؤلان ایران و پاکستان اهتمام بیشتری برای جلوگیری از تکرار این اقدامات در مرز داشته باشند.

 

وی درباره شایعات مطرح شده در خصوص آزادسازی این افراد، تصریح کرد: زمانی که اعلام شد 11 تن در عملیات پلیس پاکستان از دست اشرار آزاد شده‌اند، بررسی‌های خود را آغاز کرده و پس از مدتی متوجه شدیم، این افراد افغانی و بنگلادشی‌اند و مرزبانان ایرانی در میان آنان نیستند.

 

فرمانده مرزبانی ناجا با بیان اینکه حضور مرزبانان در مرز تقویت خواهد شد، گفت: در این خصوص اقدامات قابل توجهی در دست انجام است.

 

ذوالفقاری همچنین درباره فیلم منتشر شده پیرامون «لحظه ربایش سربازان»، تصریح کرد: در این خصوص بررسی‌های فنی و تخصصی به روی صدا و این فیلم با همکاری کارشناسان پلیس فتا انجام شده است، چرا که در قسمتی از این فیلم، تروریست‌ها با زبان بلوچی و در بخشی دیگر با زبان عربی صحبت می‌کنند.

 

به گفته وی، در این خصوص اطلاعات و نتایج خوبی به دست آمده که فعلا امکان بیان جزئیات آن وجود ندارد.

 

فرمانده مرزبانی ناجا درباره چادرهای استفاده شده از سوی مرزبانان در فیلم مذکور نیز گفت: از زمان جنگ تا حدود دو سال پیش از این سنگرها برای کنترل مرز استفاده می‌شد، اما از حدود دو سال قبل اقدام به رفع این مسئله در مرزهای کشور کردیم.

 

ذوالفقاری با اشاره به شرایط سخت مرزبانی در این بخش، گفت: در بخش‌هایی از مرز، مرزبانان با جیره‌ای 48 ساعته به منطقه اعزام شده و در آنجا مستقر می‌شدند.

 

 

گروه جیش العدل از نوزدهم بهمن ماه این پنج سرباز را در مرز پاکستان با ایران ربوده و خواستار آزادی عده ای از زندانیان سنی یا مرتبط با این گروه شده بود و در چند روز گذشته نیز تهدید کرده بود که یکی از آنها را خواهد کشت.
 

بابک زنجانی سه برابر دارایی های اش داخل کشور، در خارج سرمایه دارد

Posted: 17 Mar 2014 12:31 AM PDT

جرس: میرعباس سلطانی‌فر در تشریح آخرین وضعیت پیگیری پرونده بدهی بابک زنجانی در کمیته تحقیق و تفحص از این پرونده در کمیسیون انرژی مجلس به تدبیر گفت: «تمامی اموال بابک زنجانی شناسایی شده است. اما مساله مهم‌تر این است که او تمایلی به پرداخت بدهی‌اش ندارد. در واقع بابک زنجانی در بازجویی‌هایی که از او می‌شود مقاومت می‌کند و همکاری خاصی با ماموران ندارد.»  

 

به نوشته روزنامه اعتماد، نماینده بروجن در مجلس نهم می‌گوید: «بابک زنجانی بیش از 60 درصد اموالش را خودش قیمت‌گذاری کرده است و رقم‌هایی فراتر از قیمت واقعی اموالش در داخل کشور برای باز پرداخت بدهی‌هایش اعلام می‌کند. اما بر اساس اطلاعات ما قیمت حقیقی اموال داخل ایران او شاید یک سوم قیمت کل اموالش در خارج از کشور باشد.»

 

او با بیان اینکه اموال داخلی بابک زنجانی پاسخگوی حتی پنج درصد بدهی‌اش به وزارت نفت نیست، تاکید دارد که «زنجانی تاکنون قدمی برای پرداخت بدهی‌اش برنداشته است. در واقع او همه را به بازی گرفته و بعید می‌دانم که بخواهد همکاری کند و بدهی‌اش را پس دهد. درست است که زنجانی در بازداشت است اما اگر اراده‌اش را داشته باشد حتما راه‌های زیادی وجود دارد که از طریق آنها از اموال خارج از ایرانش برای بازپرداخت پول نفت استفاده کند.

 

به گفته سلطانی‌فر «زنجانی قطعا برای پرداخت بدهی خود به وزارت نفت باید از اموال خارج از ایرانش استفاده کند اما از این کار امتناع می‌کند و معنی این عدم همکاری این است که او نمی‌خواهد بدهی دو میلیارد یورویی‌اش به وزارت نفت را پرداخت کند. » 

نرگس محمدی:‌ هیچ وقت اسلحه در دست نگرفتم، این ادعاها و اتهامات غیر اخلاقی است

Posted: 17 Mar 2014 12:03 AM PDT

جرس: نرگس محمدی، نایب رییس کانون مدافعان حقوق بشر با کذب خواندن تمام اتهامات و ادعاهایی که از سوی گروه های محافظه کار و روزنامه های دولتی بر علیه او در چند روز اخیر مطرح شده است به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت: «من نمی دانم چطور آنها می توانند من را متهم به محاربه و اقدام مسلحانه کنند. اما می دانم که برای هیچکدام از ادعاهای مطرح شده مستندی ندارند. این یک حرکت غیر اخلاقی است که متاسفانه از سوی نمایندگان مجلس تا سایت ها و روزنامه ها بر علیه ما ملاقات کنندگان با خانم اشتون صورت گرفته است. ظاهرا آنها مجاز هستند که به ما حمله کنند و ما هم هیچ امکانی برای دفاع از خودمان نداریم.»  

 

نرگس محمدی گفت: «من بیست سال قلم در دست داشتم اما هیچ وقت اسلحه در دست نگرفتم. این ادعاها و اتهامات غیر اخلاقی است.»


فاطمه رهبر، رییس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی نامه ای به کاترین اشتون نوشته و در آن نامه به طور غیر مستقیم عنوان کرده است نرگس محمدی، در کارنامه سیاسی خود مبارزه مسلحانه علیه نظام جمهوری اسلامی ایران دارد. روزنامه رسالت نیز در یادداشتی در روز ۲۰ اسفند ماه با اظهار اینکه نرگس محمدی محاربه است، نوشته است: این فردی که خانم اشتون با او ملاقات کرده در سابقه سیاسی خود و شوهرش که اکنون در فرانسه پناهنده است، پرونده محاربه و مبارزه مسلحانه با نظام دارد.»


روز ۱۷ اسفند ماه به مناسبت روز جهانی زن، کاترین اشتون در سفارت اتریش در تهران با چند تن از فعالان حقوق زنان از جمله نرگس محمدی، سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر و همچنین گوهرعشقی، مادر ستار بهشتی، وبلاگ نویسی که در تاریخ ۱۳ آبان ماه ۱۳۹۱جانش را زیر ضرب و شتم در بازجویی پلیس فتا از دست داد، دیدار کرد. چند روز پس از این دیدار رییس قوه قضاییه، رییس مجلس شورای اسلامی، نمایندگان مجلس و رسانه های محافظه کار از این دیدار انتقاد کرده و وزارت امور خارجه و دولت روحانی را مسول اصلی این ملاقات معرفی کردند. برخی از این مخالفان مدعی شده اند نرگس محمدی “فتنه گر ۸۸”، “محارب و مبارز مسلح” است.


نرگس محمدی در خصوص ادعای فاطمه رهبر، نماینده مجلس و روزنامه رسالت که ادعا کرده اند او در کارنامه اش مبارزه مسلحانه علیه نظام جمهوری اسلامی دارد و متهم به محاربه است، به کمپین گفت:« این اتهامات بی اساس از نظر قانونی قابل پیگیرد هستند. من نمی دانم خانم رهبر که نماینده مجلس است چگونه در یک تریبون رسمی اعلام کرده که من مبارزه مسلحانه علیه نظام داشته ام. من این ادعای کذب را قویا تکذیب می کنم و با اطمینان می گویم هیچ سندی در اختیار آنها در این مورد وجود ندارد.»


وی در پاسخ به این سوال که آیا قصد شکایت از کسانی که اتهامات کذب را به او مطرح کرده اند، دارد به کمپین گفت:‌ هنوز در این مورد تصمیمی نگرفتم اما تصور نمی کنم اگر شکایتی از این افراد کنم به شکایتم رسیدگی شود و اقدامی از سوی قوه قضاییه صورت بگیرد.»


نایب رییس کانون مدافعان حقوق بشر گفت: «من فعالیت اجتماعی خود را از دهه ۷۰ شروع کردم و در تشکل های اجتماعی و دانشجویی فعال بوده ام. از سال ۷۵ نیز فعالیت مطبوعاتی را از مجله پیام هاجر شروع کردم و بعدتر در حوزه حقوق بشر و حقوق زنان فعالیت کردم. من ۲۰ سال قلم در دستم هست ولی هیچ وقت اسلحه در دست نگرفتم.»


این فعال حقوق بشر و حقوق زنان در خصوص انتظارش از دولت روحانی که این دعوت در دولت او صورت گرفته است به کمپین گفت: «تصورم این است که دولت آقای روحانی و وزارت امور خارجه برای این ملاقات هم تحت فشار تندروهای محافظه کار قرار گرفته اند. خیلی نگران کننده است که یک ملاقات خیلی تعریف شده و معمولی می تواند اینقدر بهانه دست آدم ها بدهد که به ما حمله کنند و ادعاهای بی سندی را مطرح کنند. این فشارها در حالی صورت می گیرد که مذاکرات هسته ای دارد به سمت و سوی مثبتی پیش می رود و وزارت امور خارجه دولت روحانی توانسته تعاملات بین المللی خوبی داشته باشد که شاید این اتفاق ها خوشایند تندروها در ایران نباشد کمااینکه خوشایند تندروهای غربی هم نیست.»


نرگس محمدی در خصوص نامه اعتراض آمیزش به محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه نیز به کمپین گفت:‌« روزنامه مشرق از قول آقای ظریف نوشته است که ایشان گفته اند: “با ملاقات خانم اشتون با محکومان فتنه اطلاعی نداشتم.” من مطمئن نیستم که آقای ظریف واقعا این جمله را گفته و یا این روزنامه خودش نقل کرده است اما اگر ایشان واقعا این جمله را مطرح کردند، باید بگویم به کار بردن واژه “محکوم فتنه” از سوی وزیر محترم امور خارجه دولت اعتدال و تدبیر برایم غیر منتظره و تعجب انگیز بود. علیرغم فشارهای که در دولت است و ما فعالان مدنی کاملا بر آن اگاه هستیم ولی واقعیت این است که دولت نباید به افکار عمومی بی اعتنا باشد. افکار عمومی آقای روحانی را سرکار آورده و ایشان هم باید به افکار عمومی احترام بگذارد و علیرغم فشارها از ما دفاع کند.»  

 

کریمه‌ به جدایی از اوکراین رأی داد

Posted: 17 Mar 2014 12:03 AM PDT

جرس: در پی شمارش نهایی آرای ریخته شده به صندوق‌ها در همه‌پرسی بحث‌برانگیز کریمه، مقام‌های انتخاباتی اعلام کردند که بیش از 96.77 درصد رأی‌دهندگان به نفع پیوستن به روسیه رأی داده‌اند.  

 

به گزارش ایسنا، روی برگه همه‌پرسی از رأی‌دهندگان سوال شده بود که «آیا مایلید کریمه به روسیه ملحق شود؟»

 

سوال دوم به بازگشت به وضعیت پیش از قانون اساسی سال ۱۹۹۲ اوکراین مربوط می‌شد که در آن صورت باید خودمختاری وسیع‌تری به کریمه داده شود.

 

روس تبارها بیش از ۵۸ درصد جمعیت کریمه را تشکیل می‌دهند و انتظار می‌رفت بسیاری از آن‌ها به پیوستن به روسیه رأی مثبت دهند.

 

۱.۵ میلیون تن در کریمه واجد شرایط رای دادن بودند و مقام‌های انتخاباتی می‌گویند بنا بر آمار نهایی بالغ بر 82 درصد در همه‌پرسی اخیر شرکت کردند.

 

تاتارها ۱۲ درصد جمعیت را تشکیل می‌دهند که بیشترشان رأی‌گیری یکشنبه را تحریم کردند اما بر اساس آمار اعلام شده 40 درصد آنها که در همه‌پرسی شرکت کردند به جدایی از اوکراین رای "آری" دادند.

 

در همین حال با اعلام نتایج همه‌پرسی گروه‌های هوادار روسیه در سیفروپول، مرکز کریمه، جشن گرفته‌اند و رهبر کریمه که به مسکو نزدیک است گفت او امروز (دوشنبه) برای پیوستن به روسیه تقاضا خواهد کرد.

 

در همین حال معاون رئیس دومای روسیه اعلام کرد روند قانونی مورد نیاز برای پیوستن کریمه به روسیه در سریع‌ترین زمان ممکن انجام خواهد شد.

 

آمریکا و اتحادیه اروپا هم با غیرقانونی خواندن این همه پرسی در میان اشغال نظامی کریمه توسط روسیه آن را محکوم کردند اما روسیه گفته که به اراده مردم کریمه احترام خواهد گذاشت.

 

در ماه فوریه پس از سقوط دولت ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهور اوکراین که طرفدار مسکو بود، نیروهای هوادار روسیه کنترل کریمه را به دست گرفتند. بسیاری از آنها نیروهای نظامی بی نشان بودند که به باور عمومی به دستور مسکو مستقر شده‌اند.

 

سرگئی آکسیونوف که پس از اشغال نظامی کریمه توسط روسیه رهبر کریمه شد، گفت که پارلمان روز دوشنبه تشکیل جلسه خواهد داد.



مکالمه اوباما و پوتین

 

هم‌زمان باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا بعد از ظهر یکشنبه پس از برگزاری همه پرسی کریمه با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه تماس گرفته است.

 

اوباما در این تماس تلفنی گفت که این "همه پرسی" ناقض قانون اساسی اوکراین است و تحت فشار دخالت نظامی روسیه انجام شده و آمریکا و جامعه جهانی هرگز آن را به رسمیت نخواهند شناخت.

 

براساس بیانیه‌ای که کاخ سفید منتشر کرد او بار دیگر بر نقض حاکمیت ملی و تمامیت ارضی اوکراین از سوی روسیه تاکید کرد.

 

اوباما گفت که کشورش آماده است در همکاری با اروپایی ها هزینه بیشتری بر روسیه اعمال کند.

 

رئیس جمهور آمریکا ابراز عقیده کرده است که همچنان راهی روشن برای حل این بحران به صورت دیپلماتیک وجود دارد به طوریکه هم منافع مسکو و هم مردم اوکراین تامین شود.

 

اما او گفت تا زمانی که نیروهای نظامی روسیه همچنان در خاک اوکراین هستند این بحران به صورت دیپلماتیک حل نخواهد شد.

 

به گفته او جان کری، وزیر خارجه همچنان آماده است برای یافتن یک راه حل دیپلماتیک با وزیر خارجه روسیه و دولت اوکراین کار کند.

 

کرملین هم گفته است که رهبران دو کشور درباره اعزام یک ماموریت نظارتی سازمان امنیت و همکاری اروپا به همه مناطق اوکراین صحبت کرده‌اند.

 

به گفته کرملین پوتین بر "ناتوانی و بی میلی مقام‌های کنونی کی‌یف برای مهار گروه های رادیکال و ملی گرای افراطی که وضعیت را بی ثبات و جمعیت را مرعوب می کنند" تاکید کرده است.

 

پیشتر جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید در بیانیه ای نوشت که ایالات متحده آمریکا پیوسته از استقلال، حق حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین از زمان استقلال آن کشور در سال ۱۹۹۱ حمایت کرده و دولت آمریکا "همه پرسی" روز یکشنبه را رد می‌کند.

 

براساس این بیانیه همه پرسی کریمه مغایر قانون اساسی اوکراین است و جامعه جهانی نتایج یک رای گیری که در میان تهدید به خشونت و ارعاب با دخالت نظامی روسیه انجام شده را نمی‌پذیرد.

 

به گزارش بی.بی.سی به گفته کارنی این تصمیمی درباره آینده اوکراین است و نمی تواند بدون مشارکت دولت اوکراین گرفته شود. به علاوه به گفته او نیازی به این رای وجود نداشت چون دولت اوکراین تمایل خود به افزایش اختیارات کریمه به عنوان یک ناحیه خودمختار را اعلام کرده بود.

 

اتحادیه اروپا هم گفت که این همه پرسی "غیرقانونی و نامشروع است و نتیجه آن به رسمیت شناخته نخواهد شد."

 

قرار است وزرای خارجه اروپا روز دوشنبه دیدار کنند و انتظار می رود تحریم هایی علیه مقام های روسیه را مد نظر قرار دهند.

 

اما در خارج از کریمه هم ناآرامی‌های مربوط به بحران اوکراین در جنوب شرقی این کشور در شهر دونتسک ادامه یافت.

 

شهرهای دیگر اوکراین هم صحنه تظاهرات موافقان و مخالفان روسیه بود.

 

در کی‌یف شمار زیادی از مخالفان روسیه با در دست داشتن پرچم‌های کشورهای مختلف دنیا گرد آمدند.

 

در مقابل شهرهای شرقی اوکراین صحنه تظاهرات هواداران روسیه بود. شهر اودسا نیز، در جنوب غربی اوکراین، شاهد تظاهرات حامیان روسیه بود.

 

دیگر واکنش‌ها

 

از سوی دیگر، ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس در واکنش به نتایج همه‌پرسی کریمه با بیان اینکه کشورش به هیچ وجه همه‌پرسی کریمه را به رسمیت نمی‌شناسد اعلام کرد، روسیه نباید از این مساله به عنوان بهانه‌ای برای پیوستن شبه جزیره کریمه به خودش استفاده کند.

 

به گزارش الیوم السابع، هیگ همچنین از دولت روسیه خواست تا مذاکرات مستقیم با اوکراین را آغاز کرده و برای حل بحران موجود در چارچوب قوانین بین‌المللی تلاش کند.

 

وزیر امور خارجه انگلیس پیشتر نیز تهدید کرده بود که در صورتی که روسیه به راهکاری برای متوقف کردن همه‌پرسی دست نیابد وزیران خارجه اتحادیه اروپا در نشست امروز خود اقدامی را در این خصوص اتخاذ خواهند کرد.

 

استیون هارپر، نخست‌وزیر کانادا نیز در بیانیه‌ای همه‌پرسی کریمه را غیرقانونی توصیف کرده و اعلام کرد که کشورش نتایج این همه‌پرسی را به رسمیت نمی‌شناسد.

 

وی گفت: همه‌پرسی که روز یکشنبه به شکل غیرقانونی در کریمه برگزار شد نتیجه‌ای جز سلطه نظامی روسیه بر این منطقه از اوکراین ندارد.

 

در این بیانیه‌ آمده است که کانادا با سایر اعضای گروه صنعتی هفت و هم‌پیمانانش برای هماهنگ کردن تحریم‌های بیشتر علیه مسئولان برگزاری این همه‌پرسی تلاش خواهد کرد.

 

هارپر در ادامه اقدامات رئیس‌جمهوری روسیه را غیرمسئولانه و یک جانبه خواند و اعلام کرد که این مساله تنها باعث انزوای بیشتر اقتصادی و سیاسی روسیه می‌شود.

 

به گزارش رویترز، فرانسه نیز با غیرقانونی خواندن همه‌پرسی در کریمه از روسیه خواست تا هرچه سریعتر اقداماتی را برای کاهش تنش‌های "بی‌دلیل و خطرناک" در اوکراین انجام دهد.

 

لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد: روسیه باید حق حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین را حفظ کند.

 

در همین حال دولت ژاپن نیز اعلام کرد نتایج همه‌پرسی در کریمه را به رسمیت نمی‌شناسد و از روسیه خواست تا کریمه را به خود الحاق نکند. 

 

ایران قهرمان کشتی جهان شد

Posted: 16 Mar 2014 10:52 PM PDT

 جرس: تیم ملی کشتی آزاد ایران با شکست دادن تیم روسیه قهرمان جام جهانی کشتی آزاد شد.  

 

به گزارش خبرنگار ایسنا، تیم ملی کشتی آزاد ایران در فینال جام جهانی روسیه را قاطعانه و با حساب 6-2 شکست داد تا جشن قهرمانی حدود 4 هزار ایرانی در سالن مسابقه بر پا شود. این سومین قهرمانی متوالی ایران در جام جهانی بود. اسماعیل‌پور، محمدی، حسین‌خانی، لشگری، یزدانی و قاسمی حریفان خود را شکست دادند و رحیمی و اکبری پیکار را به حریفان واگذار کردند.

 

نتایج و گزارش کشتی ها

 

57 کیلوگرم: حسن رحیمی 3– ویکتور لبدوف 4

 

این کشتی مبارزه دو کشتی گیر عنوان دار بود که هر دو قهرمانی جهان را در کارنامه دارند. رحیمی در وقت اول با زیر از مچ پا 2-0 برنده شد. لبدوف در وقت دوم تغییر تاکتیک داد و جدا کشتی گرفت تا از دور به پاهای رحیمی برسد. در حالی که لبدوف نیرویش را گذاشته بود تا در 30 ثانیه آخر امتیاز بگیرد، رحیمی حریف را از تشک بیرون برد و 3-0 پیش افتاد. در ادامه لبدوف رحیمی را در 30 ثانیه آخر خاک کرد و در ادامه نیز در 5 ثانیه آخر بار دیگر رحیمی را درخاک نشاند تا 4 بر 3 پیروز این کشتی حساس شود. لبدوف پیش از این یک بار هم رحیمی را در جام جهانی برده بود.

 

61 کیلوگرم: مسعود اسماعیل پور 12- بوگوموئف 6

 

اسماعیل پور در شروع کشتی دو امتیاز از دست داد اما با کار کردن زیاد، حریف را از نفس انداخت و با امتیازان پیاپی 10-2 پیش افتاد. در ادامه بوگوموئف با یک دست و یک پا 4 امتیاز گرفت اما اسماعیل پور کشتی را کنترل کرد و با خاک پایانی 12 بر 6 برنده شد.

 

65 کیلوگرم: سید احمد محمدی 10 – علی بک گاجی امیف صفر

 

محمدی شروع عالی داشت و با دو بار بیرون بردن حریف و یک سالتو بارانداز 6-0 جلو افتاد. محمدی در ادامه با خاک و بارانداز 10 بر صفر پیروز شد تا جواب اعتماد رسول خادم را که او را در ترکیب قرار داده بود به خوبی بدهد و 4 امتیاز مثبت هم بگیرد.

 

70 کیلوگرم: مصطفی حسین خانی 9 – ختیک تسابولوئف صفر

 

حسین خانی که کشتی های بسیار پخته ای در جام جهانی گرفت این بار هم نمایش عالی داشت. اوبا یک خاک و یک بار روی پل نگه داشتن حریف 4-0 جلو افتاد. کشتی گیر روس در ثانیه های پایانی وقت اول با دست به صورت حسین خانی ضربه زد تا داوران پنجمین امتیاز را به ملی پوش ایران بدهند. حسین خانی در دقیقه پنجم روی زیرگیری حریف به پشتش پرید و در ادامه با بردن دست در مایه کنده کشی 9-0 کشتی را برد. ایران با این پیروزی 3-1 جلو افتاد.

 

74 کیلوگرم: عزت الله اکبری صفر – شامیل کودای ماگومداف 11

 

اکبری در وقت اول نمایش خوبی نداشت و 6 امتیاز روی زیرگیری حریف از دست داد. در ادامه اکبری روی زیرگیری خودش فن خورد و به پل رفت تا 10-0 بازنده شود.اعتراض خادم نیز فایده‌ای نداشت و تنها یک امتیاز دیگر به حساب ماگومداف واریز شد.

 

86 کیلوگرم: احسان لشگری 2 – آنزور اوریشف یک

 

در سه دقیقه اول لشگری به دلیل اخطار کم کاری یک امتیاز از دست داد. اوریشف که در المپیک به لشگری باخته بود، کشتی حریف ایرانی را آنالیز کرده بود و پای چپ را عقب نگه می داشت تا از یک خم گیری های لشگری فرار کند.

در سه دقیقه دوم کشتی گیر روس اخطار کم کاری گرفت و کشتی 1-1 شد. در 20 ثانیه به پایان کشتی گیر روس یک اخطار کم کاری دیگر گرفت و لشگری 2-1 پیش افتاد. لشگری با این برد ارزشمند ایران را 4-2 پیش انداخت تا باخت مقابل آمریکا را به خوبی جبران کند.

 

97 کیلوگرم: رضا یزدانی 12 – یوری بلونوفسکی 2

 

یزدانی، دارنده دو مدال طلای جهان کار دشواری نداشت و پس از این که یک بار پایش از تشک بیرون رفت به راحتی بارها به پشت حریف رسید و بارانداز اجرا کرد تا جمع امتیازاتش را در پایان وقت اول به 10 برساند. در سه دقیقه دوم یزدانی یک امتیاز دیگر داد اما در ادامه حریفش را خاک کرد و به امتیاز 12 رسید تا با امتیاز عالی حریفش را شکست دهد. با پیروزی یزدانی کشتی آخر در وزن 125 کیلوگرم تشریفاتی شد.

 

125 کیلوگرم: کمیل قاسمی 3 – آنزور خیزریف صفر

 

قاسمی که همانند دیدار برابر آمریکا در این رقابت نیز پیکاری تشریفاتی را پیش رو داشت در سه دقیقه نخست یک امتیاز گرفت و بیشتر کشتی را اداره می‌کرد تا خیزریف قدبلند امتیاز نگیرد. در ابتدای سه دقیقه دوم قاسمی سرانجام به پاهای حریف روس خود رسید و او را از تشک بیرون انداخت و در ادامه بار دیگر حریف خسته خود را از تشک بیرون برد تا 3 بر صفر پیش بیفتد.

 

تیم ملی کشتی آزاد ایران در فینال جام جهانی روسیه را قاطعانه و با حساب ۶-۲ شکست داد تا جشن قهرمانی حدود ۴ هزار ایرانی در سالن مسابقه بر پا شود. این سومین قهرمانی متوالی ایران در جام جهانی بود.

 

اسماعیل‌پور، محمدی، حسین‌خانی، لشگری، یزدانی و قاسمی حریفان خود را شکست دادند و رحیمی و اکبری پیکار را به حریفان واگذار کردند. 

 

پایان اعتصاب غذای دراویش زندانی؛ انتقال دو درویش بیماربه بیمارستان

Posted: 16 Mar 2014 10:52 PM PDT

 جرس: دراویش زندانی پس از ۱۴ روز به اعتصاب غذای خود پایان دادند. این اتفاق پس از آن رخ داد که دو تن از دراویش زندانی بیمار به بیمارستان منتقل و بستری شدند.  

به گزارش مجذوبان نور، ۱۰ درویش گنابادی که از یازدهم اسفندماه در زندان‌های اوین تهران، رجایی شهر کرج، نظام شیراز و زندان مرکزی بندرعباس در اعتراض به دخالت‌های غیرقانونی مسئوولان امنیتی-قضایی در روند درمانی زندانیان سیاسی-عقیدتی و ایجاد محدودیت برای دراویش زندانی بیمار در دسترسی به مراکز درمانی تخصصی دست به اعتصاب غذا زده بودند پس از ۱۴ روز، امروز به اعتصاب غذای خود پایان دادند.

پایان اعتصاب غذای آقایان حمیدرضا مرادی٬ فرشید یداللهی٬ مصطفی دانشجو٬ امیر اسلامی٬ امید بهروزی٬ مصطفی عبدی٬ رضا انتصاری، افشین کرم‌پور، کسری نوری و عبدالغفور قلندری نژاد در حالی صورت گرفت که عصر امروز با انتقال ۲ تن از دراویش زندانی بیمار، حمیدرضا مرادی و مصطفی دانشجو موافقت به عمل آمد و هم اکنون این دو زندانی عقیدتی در بیمارستان شهدای تجریش بستری شده‌اند و همچنین مسئوولان اعلام داشتند که به زودی افشین کرم‌پور، یکی دیگر از دراویش زندانی بیمار که ایشان نیز نیاز به رسیدگی پزشکی دارد را به مرکز درمانی خارج از زندان منتقل خواهند کرد.

در روزهای گذشته بیش از ۲۰۰۰ درویش گنابادی با شرکت در کمپینی از دراویش زندانی درخواست کرده بودند که به اعتصاب غذای خود پایان دهند. همچنین دراویشی از استان‌های خوزستان، هرمزگان، بوشهر، لرستان، چهارمحال و بختیاری و مرکزی درنامه‌های جداگانه‌ای از آنان خواسته بودند برای حفظ سلامت جسمی خود و پیشگیری از خطرناک‌تر شدن وضعیت بیماری ایشان به اعتصاب غذای خود پایان دهند.

همچنین در هفته‌ی گذشته بیش از ۳۰۰۰ درویش گنابادی در خارج از زندان در حمایت از این ۱۰ تن دراویش زندانی دست به اعتصاب غذا زده‌اند. کمپین حمایتی دراویش خارج از زندان برای پیوستن به اعتصاب غذای سراسری دراویش در حالی صورت گرفت که دراویش از سایر سلاسل تصوف و عرفان نیز به این اعتصاب غذای حمایتی پیوستند. در کمپین اعتصاب غذای سراسری دراویش، حمایت قابل توجه دراویش از کشور هند و از سلاسل مختلف چشتیه، قادریه، نقشبندیه و شطاریه دیده می‌شد. 

بررسی وضعیت زنان ایرانی در ارتباط با قدرت سیاسی

Posted: 16 Mar 2014 01:32 PM PDT

نفیسه آزاد
اعداد و ارقام وضعیت فرودست زنان را در عرصه‌های مدیریتی به رخ می کشند. 


بررسی وضعیت زنان ایرانی در ارتباط با قدرت سیاسی
(با تمرکز بر دوره ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲)

 

در سراسر جهان، فقدان نمایندگی زنان در دولت، به ویژه در سمت‌ها و بدنه‌های عالی قوای مجریه و مقننه، تأثیر آنها را بر ادارۀ دولت و سیاستگذاری محدود می سازد. می توان گفت که مشارکت زنان در فرایند تصمیم گیری برای تضمین برابری و حقوق آنها ضروری است.


حضور زنان در عرصه قدرت سیاسی که منجر به مشارکت آنها در عرصه تصمیم سازی‌های کلان کشوری می شود، یکی از موضوعات اصلی در بررسی وضعیت زنان در هر کشور است. سهم زنان از قدرت سیاسی بسیار پایین است، به گونه‌ای که حتی اگر این بررسی را تنها منوط به حضور فیزیکی زنان بدانیم، اعداد و ارقام وضعیت فرودست زنان را در عرصه‌های مدیریتی به رخ می کشند.


نسبت پایین زنان در سمت‌های تصمیم گیری سیاسی نشان دهندۀ برتری‌های تاریخی مردان در نظام‌های انتخاباتی و نابرابری‌های دیرین بین مرد و زن در جامعه است. در خانه، محیط آموزشی، محیط کار و غیره، دختران و زنان به طور معمول در مقایسه با همتایان مرد خود، فرصت‌های کمتری برای کسب مهارت‌های سیاستی و رهبری دارند. عرصۀ سیاست ممکن است کمتر از همه پذیرای افزایش تنوع و برابری جنسیتی باشد، زیرا اغلب غیر رسمی و مشمول مقررات «شبکۀ رفقای قدیمی» در میان مردها است.


هر چند حضور آماری زنان در عرصه‌های مختلف اجرایی و سیاست گزارانه یکی از شاخص‌های مطمئن در بررسی وضعیت زنان در قدرت سیاسی است، اما به تمامی نشان دهنده قدرت زنان در عرصه تصمیم سازی نیست، چرا که در بسیاری از موارد زنان با وجود تصرف کرسی‌های مدیریتی و اجرایی نسبت به همتایان مرد خود از قدرت و نفوذ کمتری برخوردارند.


مشاركت در امور سیاسی برای زنان در ایران در دوران پهلوی دوم (سال ۱۳۴۱) و با دادن حق رای به زنان در برنامه اصلاحی انقلاب سفید آغاز شد. در همین سال در میان نمایندگان مجلس شورای ملی از بین ۱۹۷ مرد، ۶ زن بوده اند. در سال ۱۳۵۰، از ۲۷۰ نماینده ۲ نفر زن بوده اند. سهم زنان در امور سیاسی از سال ۱۳۵۴، ۱ وزیر و ۳ معاون وزیر بود. این آمارها نشان می دهد كه در این دوره مشاركت سیاسی زنان در حاشیه قرار دارد.


پس از انقلاب نیز با آنکه زنان در جریان انقلاب و خیزش مردمی نقشی معادل مردان ایفا کردند، اما آمار نشان می‌دهد که در تصاحب پست‌های مدیریتی همچنان بسیار سهم اندکی داشته اند.


اگر چه گفته مى‏شود که در سال‏هاى اخیر تعداد مدیران زن شاغل در دستگاه هاى دولتى با ۶۳.۳۶ درصد رشد از ۷۲۶ نفر در سال ۷۵ به ۱۱۸۶ نفر در سال ۸۵ رسیده، اما آخرین گزارش‏هاى آمارى نشانگر این است که هنوز پس از گذشت ۳۰ سال سهم زنان از مناصب مدیریتى ۲.۹ درصد و از اشتغال ۱۱ درصد است.


مشارکت کمرنگ و تشریفاتى را به روشنى مى‏توان در آمارهاى حضور زنان در قواى حاکم و سیاستگذار نظام مشاهده کرد. چنان که آمار و مستندات منتشره از سوى مرکز امور مشارکت زنان نهاد ریاست جمهورى و سایر نهادهاى مربوط مؤید این مدعاست.


تنها در یک نگاه کلى به میزان حضور زنان در عرصه عالى قانونگذارى، آمار منتشره نشانگر افت جدى درصد منتخبان زن در دوره‏هاى مختلف مجلس شوراى اسلامى نسبت به قبل است. درصد حضور زنان در آخرین دوره مجلس شوراى ملى رژیم گذشته ۷.۵ درصد و مجلس سنا ۳.۳ درصد بوده، در مجالس پس از انقلاب شاهد درصدهاى زیر بوده‏ایم:


اولین دوره مجلس ۱.۶۶، دوره دوم ۱.۶۶، دوره سوم ۱.۶، دوره چهارم ۳.۶، دوره پنجم ۵.۶، دوره ششم ۴.۴، دوره هفتم به ۳.۷، دوره هشتم ۲.۸ درصد و در دوره نهم به ۳.۱ درصد کاهش یافته است.


آمار مرکز امور مشارکت زنان نهاد ریاست جمهورى طى سال‏هاى ۱۳۸۲- ۱۳۵۵ در تفصیل بیشترى حضور زنان در عرصه مدیریت، قانونگذارى و سطوح عالى تصمیم‏ گیرى را چنین تصویر مى‏کند:


در سال ۱۳۵۵ به میزان ۱۱ درصد، در سال ۱۳۶۵ آمارى وجود ندارد، در سال ۱۳۷۰ به اندازه ۰.۱۶ درصد، در سال ۱۳۷۵ به میزان ۲.۳۲ درصد، در سال ۱۳۷۶ به میزان ۱.۹۹ درصد، در سال ۱۳۷۷ به میزان ۱.۶۷ درصد، در سال ۱۳۷۸ به میزان ۱.۹۲ درصد، در سال ۱۳۷۹ به میزان ۱.۸۶ درصد، در سال ۱۳۸۰ به میزان ۱.۷۱ درصد و در نهایت در سال ۱۳۸۱ به میزان ۱.۸۰ درصد رسیده است.
 

برشى در تاریخ ۲۵ ساله پس از انقلاب مى‏تواند روند حضور زنان در عرصه‏هاى تصمیم‏گیرى و مدیریت را حِسّى‏تر و با روشنى بیشترى نشان دهد. بررسى آمارى وضعیت مدیران زن شاغل در دستگاه هاى دولتى به تفکیک سطوح مدیریتى و دستگاه هاى اجرایى در یک دوره پنج ساله طى سال‏هاى ۱۳۷۵ الی ۱۳۸۰ کمک ارزنده‏اى جهت تصویر این برش تاریخى بوده است.
 

بر اساس این آمار، در سال ۱۳۷۵، ۷۲۶ زن در سطوح مختلف مدیریتى کلیه دستگاه هاى دولتى فعالیت داشته‏اند که ۰.۲۷ درصد افراد در سطح مدیران عالى، ۲۰.۹ درصد افراد در سطح مدیران میانى و ۷۸.۸۳ درصد مدیران پایه‏اند. طى سال‏هاى ۱۳۷۵ الی ۱۳۸۰ تعداد مدیران زن با ۱۰.۳۲ درصد رشد سالانه از ۷۲۶ نفر به ۱۱۸۶ نفر افزایش یافته است. در ۱۳۸۰ از مجموع ۱۱۸۶ مدیر زن ۰.۶۸ درصد مدیران عالى، ۲۴.۸۸ درصد مدیران میانى و ۷۶.۴۴ درصد در سطح مدیران پایه مشغول فعالیت مى‏باشند.


در سال ۱۳۷۵ از مجموع مدیران شاغل در دستگاه هاى دولتى، ۳.۱۴ درصد زن و ۹۶.۸۶ درصد مرد بوده‏اند. در سال ۱۳۸۰ این نسبت به رقم ۲.۹۸ درصد براى زنان و ۹۷.۰۲ درصد براى مردان تغییر یافته است. در مجموع نسبت مدیران زن به کل مدیران در سال ۱۳۸۰ در مقایسه با سال ۱۳۷۵ به رغم افزایش نسبت مدیران شاغل زن در سطح مدیران عالى به دلیل کاهش نسبت مدیران در سطوح پایه و میانى کاهش یافته است. این نکته مهم است که به رغم کاهش کمّى، حضور زنان مدیر طى پنج ساله مورد بررسى افزایش کیفى داشته است.


در سال ۱۳۷۵ دو وزارتخانه بهداشت، درمان و آموزش پزشکى و امور اقتصاد و دارایى به ترتیب با دارا بودن ۳۲.۵ درصد و ۱۷.۷ درصد از سهم کل مدیران بیشترین تعداد مدیران زن، و مجلس شوراى اسلامى، وزارت دفاع، سازمان صدا و سیما، وزارت امور خارجه، وزارت تعاون، وزارت دادگسترى به ترتیب با دارا بودن ۰.۱۴ درصد، ۰.۱۴ درصد، ۰.۲۸ درصد، ۰.۲۸ درصد، ۰.۴۱ درصد، و ۰.۴۱ درصد از سهم کل مدیران، کمترین تعداد مدیران زن را بین دستگاه هاى دولتى دارا بوده‏اند. در وزارت نفت و سپاه پاسداران انقلاب اسلامى در سال ۱۳۷۵ هیچ مدیر زنى فعالیت نداشته است. سال ۱۳۸۰ باز دو وزارتخانه بهداشت، درمان و آموزش پزشکى و امور اقتصاد و دارایى به ترتیب با دارا بودن ۲۵.۶۴ درصد و ۱۹.۳۱ درصد از سهم کل مدیران همچنان بیشترین تعداد مدیران زن، و وزارت دفاع، مجلس شوراى اسلامى، وزارت نفت، وزارت امور خارجه، سازمان صدا و سیما و وزارت دادگسترى به ترتیب با دارا بودن ۰.۰۹ درصد، ۰.۱۷ درصد، ۰.۲۵ درصد، ۰.۲۵ درصد، ۰.۵ درصد، ۰.۶۷ درصد از سهم کل مدیران زن، کمترین تعداد مدیران زن را بین دستگاه هاى دولتى دارند. سپاه پاسداران انقلاب اسلامى تنها دستگاهى است که در سال ۱۳۸۰ همچنان مدیر زنى در آن فعالیت نمى‏کند.


هر چند تعداد مدیران زن با ۶۳.۳۶ درصد افزایش از ۷۲۶ نفر در سال ۱۳۷۵ به ۱۱۸۶ نفر در سال ۱۳۸۰ رشد یافته، لیکن تعداد مدیران مرد طى این سال‏ها با ۷۲.۴۱ درصد افزایش از ۲۲۳۴۸ نفر به ۳۸۵۳۰ نفر رسیده است.


مقایسه درصد افزایش تعداد مدیران زن و مرد در دستگاه هاى دولتى حاکى از بالا بودن درصد افزایش مدیران زن در مقایسه با مدیران مرد در سازمان صدا و سیما، نهادهاى انقلاب اسلامى، نهاد ریاست جمهورى، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى، وزارت دادگسترى، وزارت امور اقتصاد و دارایى، وزارت کار و امور اجتماعى و وزارت تعاون، و پایین بودن درصد افزایش مدیران زن در مقایسه با مدیران مرد در نهادهاى زیر است: مجلس شوراى اسلامى، وزارت آموزش و پرورش، وزارت نیرو، وزارت امور خارجه، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکى (به رغم رشد قابل توجه تعداد مدیران زن آن) وزارت پست، تلگراف و تلفن (وزارت ارتباطات و فناورى اطلاعات فعلى) وزارت دفاع، وزارت راه و ترابرى، وزارت علوم - تحقیقات و فناورى، وزارت کشور، وزارت بازرگانى و سپاه پاسداران انقلاب اسلامى. این آمار مربوط به سال‏هاى ۸۰ - ۱۳۷۵ مى‏باشد. تحقیقات همچنین نشانگر این است که در مطلوب‏ترین وضعیت زنان تنها در ۰.۰۶ درصد کارکنان در سطوح مختلف مدیریت یک دستگاه فعالیت مى‏کنند. و در سایر دستگاه‌ها درصد مدیران زن به کل شاغلان زن در حد بسیار نازل‏ترى است. در وزارتخانه‏هاى آموزش و پرورش، دادگسترى و نفت به ترتیب درصد مدیران زن به کل شاغلان زن به ترتیب ۰.۰۷ درصد، ۰.۰۵ درصد، و ۰.۰۶ درصد مى‏باشد.


نگاهى به نسبت مدیران به کل کارکنان داراى مدرک کارشناسى و بالاتر از آن به تفکیک جنس در دستگاه هاى مختلف، نابرابرى حاکم بر کسب فرصت‏هاى مدیریتى توسط کارکنان زن و مرد را آشکارتر مى‏کند. به جز وزارت کشور و مجلس شوراى اسلامى که نسبت مدیران زن به کل کارکنان زن داراى مدرک کارشناسى و بالاتر از آن به ترتیب ۲۲.۴۴ درصد و ۱۵.۳۸ درصد بوده، در سایر دستگاه‌ها نسبت فوق در حدى نازل و کمتر از ۱۰ درصد است. این در حالى است که نسبت مدیران مرد به کل کارکنان مرد در همان شرایط در حد متعادلى است. نه تنها آمار پنج ساله بالا بلکه امروز نیز که اندوخته تلاش و تجربه‏اى ۲۵ ساله دارد چندان امیدوار کننده نیست و هنوز سهم قابل قبولى از قدرت در هیچ سطحى به زنان واگذار نشده است.


چنانکه در حال حاضر نیز زنان تنها حدود ۴ درصد نمایندگان مجلس شوراى اسلامى، ۲.۶۶ درصد اعضاى شوراهاى شهر، ۱.۲ درصد مدیران عالى و ۵.۲ درصد از پست‏هاى مدیریتى قوه مجریه را در اختیار دارند و هنوز سهم زنان در فرآیند تصمیم‏گیرى در سطح کلان و مدیریتى راهبردى، در حوزه حکومتى صفر است.


در مورد مشاغل اجرایی رده اول، زنان همچنان از احراز پست ریاست جمهوری بازداشته می‌شوند و با آنکه در مورد اصطلاح رجل سیاسی تا به حال مناقشات کلامی بسیاری درگرفته است، هنوز هیچ زنی پس از انقلاب نتوانسته است حتی تا مرز کاندیداتوری پیش برود.


همچنین زنان با آنکه پیش از انقلاب وزارت را تجربه کرده بودند تا سال ۸۸ پشت درهای بسته‌ی کابینه ماندند. مرضیه وحید دستجردی اولین وزیر زن پس از انقلاب بود که حتی فرصت نیافت دوره وزارت خود را به پایان ببرد. هرچند که بودن او در پست وزارت تغییر ویژه‌ای نیز در وضعیت زنان ایجاد نکرد.


در انتخابات ۹۲ علی رغم آنکه در برنامه‌های انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهور، وعده‌هایی مبنی بر انتخاب زنان به عنوان وزیر شنیده می‌شد اما پس از اعلام کابینه، نشانی از حضور زنان در کابینه نبود، و از میان معاونان تنها یک زن به عنوان معاون پارلمانی رئیس جمهور انتخاب شد. 

منبع: تا قانون خانواده برابر


نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.
 


 

اين همه جنجال چرا؟

Posted: 16 Mar 2014 01:31 PM PDT

محمدتقي فاضل ميبدي
اگر رياست قوه قضاييه  براي چند دقيقه با آنها ملاقات مي كرد و حرفهاي مادري كه فرزندش را در زندان از دست داده، گوش مي داد؛ چه لزومي داشت كه اين ملاقات صورت بگيرد؟ 

 


نميدانم ملاقاتي كه خانم كاترين اشتون با دو يا سه نفر از زنان كشورمان داشت از لحاظ پروتكل سياسي تا چه ميزان كار درست و يا كار نادرستي بود. نويسنده اين سطور درمقام رد يا تاييد اين ملاقات نيست. در اين جا نظر وزارت خارجه بايد موردتوجه قرارگيرد؛ كه آيا اين كار جنبه ديپلماتيك دارد و يا خلاف آن است؟ اما جنجال هايي كه در پس اين ملاقات محدود، ازسوي عده اي برخاست و سوژ ه اي را برخي براي مبارزه با دولت و سياست خارجي، كه در حال مذاكره با غرب مي باشد ، پيدا كردند از چند جهت قابل توجه است :

 

١- ملاقات نماينده خارجي اتحاديه اروپا، خانم اشتون، باكساني كه بر اين باورند نسبت به حقوق او جفايي صورت گرفته و دستگاه هاي مربوطه پاسخ آنان را ندادند، چه آسيبي به نظام وارد مي كند؟ و يا اگر صورت نمي گرفت چه منافعي داشت؟ اگر رياست محترم قوه قضاييه براي يك بار و براي چند دقيقه با آنها ملاقات مي كرد و حرفهاي مادري كه فرزندش را در زندان از دست داده ، گوش مي داد و به خواسته هايش رسیدگي مي شد، چه لزومي داشت كه اين ملاقات صورت بگيرد؟ فرض كنيد اگرهمسر ويا مادران هر يك از ما يا شما جاي او بودند چه مي كردند؟ و به كجا پناه مي بردند؟ جالب اين كه در منابع روايي و فقهي ما آمده است كسي كه بر مسند قضا نشست، نخست بايد به زندان ها سر بزند تا بي گناهي در زندان نباشد؛ چر اكه زندان يك نوع عذاب است چه رسد به اين كه كسي در زندان ازدنيا رفته باشد.
براين باورم كه اين خانواده ها نه با اسلام دشمني دارند ونه با نظام؛ اما ممكن است عملكرد ناروا به اين نتايج ناگوار بيانجامد.
 

٢- وزارت خارجه براي خارج ساختن ايران از انزواي جهاني و رفع تحريم ها گام هاي بزرگي برداشته است و در اين راه اگر پيروزي نصيب گردد؛ به حساب اين حزب و آن گروه نيست، بلكه به حساب تدبير دولت و يكپارچگي ملت ايران است. دعوت خانم اشتون به ايران و مذاكره با هيت همراه و دفاع آنان از حقوق اين ملت، ازگام هاي موثر اين دولت است. حال چرا عده اي معدود و به دنبال آن برخي مقامات، بابهانه اي كوچك و به جاي دست مريزاد، به خاطر يك ملاقات بي اهميت، اين همه جنجال آفريده اند؟ اگر مي خواهند با دولت فعلي به عنوان يك جريان سياسي مبازه كنند، راه اين چنين نيست. با اين شيوه منافع ملي و اصل نظام را نشانه مي روند. ادبياتي كه در مجلس شوراي اسلامي يك مقام مسول خارجي را عجوزه خطاب مي كند و يا در شهر به حساب و به عنوان شهرداري بيلبوردهاي موهن رانصب مي نمايند، چه نتيجه اي درپي خواهد داشت؟ احضار وزراي محترم اطلاعات وخارجه ، هر چند حق مجلس است، اما در مذاكرات پيش رو، كه هنوز در آغاز راهيم، چه تاثيري خواهد داشت؟
 

اگر بحث انتقاد از دولت است برخي اصلاح طلبان نيز به برخي انتصابات اين دولت انتقاد دارند، اما انتقاد از دولت راه دارد كه نبايد تنها منافع گروهي خاص رالحاظ كرد. آيا آقايان انديشيده اند كه اين اقتصاد بيمار و اين تورم نابجا و در نتيجه اين همه فساد و اعتياد، مولود كدام تدبيري است؟ آن هم دركشوري كه داراي منابع سرشار طبيعي و انساني است؟ آيا آقايان مي دانند كه ميليونها انسان در اين كشور زير خط فقر زندگي مي كنند؟ و ميليونها جوان، بيكار و بي هويت و سرگردانند و هزاران جوان به انسوي مرزها رفته و سر در گريبان و نگرانند ؟ چرا در اين موارد فريادي ازحلقومي بر نمي آيد ؟ يكي از راههاي حل نجات اقتصاد كشور حل سياست گره خورده خارجي است و اين بي تدبيري ها و جنجال آفريني ها و جنگيدن ها، سياست خارجي ما را و در پي آن اقتصاد ما را هدف مي گيرد. نقد علمي و اخلاقي كردن حق هرانساني است، اما هر از چند گاهي عده اي را به خيابان كشاندن و بر در سفارتخانه اي فرياد كشيدن و بزرگان علمي و سياسي را درانزوا نشاندن، به دور از اخلاق و مبارزه سياسي است. حمله به سفارت انگليس، كه برخي از كسان و برخي از همين جرايد در دو سال قبل براي آن سوت كشيدند و كف زدند، چه سودي براي كشور داشت؟ و عاقبت كار را به كجا رسانيد؟ مشكل بزرگتر اين است كه اين كارها به نام دين صورت مي گيرد. آدمي به ياد شعر فردوسي مي افتد كه : زيان كسان ازپي سود خويش / بجويند و دين اندر آرند پيش.

اي كاش پاي هر جرياني آيه اي نمي خو اندند و حديثي براي آن قرباني نمي كردند.
 

٣- امروز در غالب كشورهاي دنيا نقض حقوق بشر صورت مي گيرد، اماچرا همواره بايد نظام جمهوري اسلامي ايران هدف قرار بگيرد؟ چرا تدبيري صورت نمي گيرد تا اين بهانه ازدست آنان گرفته شود. ما اگر با برخي كشورها، ازجمله آمريكا، درتقابل هستيم، ولي سر ناسازگاري با دبير كل سازمان ملل چندان بسود ما نيست. پيام قرآن كريم "والله يدعواالي دارالسلام"است. شعار ما و برخورد ما با تمام شهروندان ايراني بايد از سر صلح ودوستي باشد. حقوق شهروندي فرق و مذاهب را نمي شناسد. الگوي نظام سياسي پيامبر در مدينه اين بود كه تمام مذاهب را دركنارهم ديد و در روزهاي نخست پيمان نامه نوشت و همه را در حقوق شهروندي سهيم دانست. براساس آنچه در قانون اساسي آمده تمام أحاد ملت در برابر حق و قانون مساوي هستند؛ مسلمان و غير مسلمان ندارد. بايد كساني كه ما را به نقض حقوق بشر متهم مي كنند، پاسخ قانع كننده داد. تا در اين راستا وزارت خارجه ما در كار خود به پيروزي دست يابد. خلاصه آنکه جنجال و شعار و قهر با دنيا، آينده روشني باقي نمي گذارد.


توضیح: این یادداشت، پیش از این  در روزنامه آرمان امروز، با حذف بخشی از متن، منتشر شده است. 



نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.