جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


بازدید کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از راکتور آب سنگین اراک

Posted: 08 Dec 2013 06:15 AM PST

جرس: سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران روز یک‌شنبه ۱۷ آذر از بازدید کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از کارخانه آب سنگین اراک خبر داد.  

 

بهروز کمالوندی به خبرگزاری فارس گفت: کارشناسان آژانس که شب گذشته از تهران به اراک سفر کرده بودند، از صبح امروز (یکشنبه) بازدید خود را از تاسیسات اراک آغاز کردند و این بازدید تا بعد از ظهر امروز ادامه دارد.

 

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، افزود: این کارشناسان عصر امروز بعد از بازگشت به تهران، راهی وین خواهند شد.

 

ایران روز بیستم آبان با امضای بیانیه مشترکی با یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به بازرسان اجازه بازرسی از تاسیسات اراک و معدن اورانیوم گچین بندر عباس را داد.

 

بهروز کمالوندی همچنین در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، در رابطه با مذاکرات ایران و آژانس که قرار است روز چهارشنبه در وین برگزار شود و درباره زمان بازرسی از معدن گچین بندرعباس گفت: هنوز در این باره وارد جزئیات نشده‌ایم اما در مذاکرات وین به احتمال قوی در این باره صحبت خواهد شد و سازوکار و زمان بازدید از معدن گچین تعیین می‌شود.

 

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این پرسش که "برخی از مقامات آمریکایی از جمله وندی شرمن، نماینده آمریکا در مذاکرات با ایران و معاون وزیر خارجه در اظهار نظری اعلام کرده است "برچیدن بخش‌های زیادی از تاسیسات هسته‌ای ایران از شرایط رسیدن به یک توافق نهایی خواهد بود" و در این رابطه به راکتور آب سنگین اراک اشاره کرده است" گفت: مسئولان ایران بارها و بارها در این باره مواضع‌شان را تکرار کرده‌اند که حقوق هسته‌ای ایران قابل معامله نیست و هیچ‌کس در ایران در هر مقطعی چنین اجازه‌ای ندارد و این حقوق شامل تمامی فرایند چرخه سوخت هسته‌ای از جمله غنی‌سازی می‌شود.

 

کمالوندی تاکید کرد: ایران حقوق هسته‌ای‌اش را ولو به طور موقت و کوتاه واگذار نمی‌کند و این از خطوط قرمز ما است. شاید خانم شرمن و دیگر مقامات آمریکایی تحت فشار صهیونیست‌ها و شرایط داخلی‌شان مطالبی را عنوان کنند اما آنچه در میز مذاکرات شنیده می‌شود خلاف این مباحث است.

 

نگرانی قدرت‌های جهانی نسبت به راکتور اراک به این خاطر است که به اعتقاد آنان این راکتور می‌تواند منبعی برای تولید پولوتونیوم باشد که مانند اورانیوم غنی‌شده با غلظت بالا قابلیت آن را دارد تا برای ساخت سلاح هسته‌ای به کار گرفته شود.

 

ایران می‌گوید که چنین قصدی ندارد و هدف از راه‌اندازی این راکتور ۴۰ مگاواتی، تولید ایزوتوپ‌های کشاورزی و پزشکی است.

 

علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران، روز نهم آذر اظهار داشت: "این‌که گفته‌اند اراک را باید متوقف کنید چون منشاء پلوتونیوم است و می‌تواند در ساخت سلاح استفاده شود یکی از دروغ‌های بزرگ" قدرت‌های جهانی است و افزود که "راکتور آب سنگین اراک مانند غنی‌سازی خط قرمز ماست."

 

در جریان آخرین دور از مذاکرات هسته‌ای ژنو، فرانسه توقف راکتور اراک را یکی از چهار شرط آن کشور برای موافقت با تفاهم هسته‌ای با ایران برشمرده بود که این امر اعتراضات گسترده‌ای را در ایران در سطح مقامات و رسانه‌ها به دنبال داشت.

 

در همان زمان اما، علی‌اکبر صالحی در دیدار با یوکیا آمانو در تهران با اعلام اجازه بازدید از رآکتور اراک به آژانس گفت: این امر نشان‌دهنده آمادگی ایران برای استفاده از انعطاف‌های لازم درباره پیشبرد بسته شدن پرونده هسته‌ای ایران در آژانس است و نمی‌خواهیم بهانه‌ای به دست دیگران بدهیم تا مانع پیشرفت کار شوند.

 

خبرگزاری رویترز پیشتر در گزارشی نوشته بود که کارشناسان غربی و اسرائیل برنامه زمانی راه اندازی راکتور آب سنگین اراک را به دقت زیر نظر گرفته و می‌گویند هر گونه عملیات احتمالی نظامی علیه این پایگاه باید ترجیحا پیش از بهره‌برداری از آن به مرحله اجرا در آید، چرا که در غیر این صورت امکان نشت رادیواکتیو در منطقه وجود خواهد داشت.

 

گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که روز چهارشنبه، ششم شهریور، منتشر شد گویای آن بود که ایران تولید سوخت برای راکتور آب سنگین اراک را آغاز کرده است، اما راه‌اندازی آن با تاخیر انجام می‌شود.

 

علی‌اکبر صالحی با تایید گزارش‌ها درباره تاخیر در راه‌اندازی راکتور اراک گفته است که زمان‌بندی اعلام‌شده قبلی در این رابطه "عجولانه و بدون در نظر گرفتن همه جوانب کار بود."

درخواست از اوپک برای افزایش صادرات

Posted: 08 Dec 2013 06:10 AM PST

ایران از اعضای کشورهای عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک درخواست کرده تا ظرفیت لازم برای بازگشت مجدد این کشور به بازارهای نفت پس از اینکه این کشور به توافق مقدماتی با قدرت‌های جهانی پیرامون برنامه هسته‌ای خود دست یافته را فراهم کنند. 

جمهوری اسلامی به یک توافق مقدماتی با کشورهای به اصطلاح پنج به اضافه یک شامل آمریکا، انگلستان، چین، روسیه، فرانسه و آلمان در ماه گذشته در ژنو دست یافت که به این ترتیب برخی از تحریم‌های تجاری را ضمن حفظ برنامه هسته‌ای خود کاهش داد. این توافق تحریم‌هایی که از واردات نفت ایران توسط آمریکا و کشورهای اروپایی جلوگیری کرده و محدودیت‌هایی را برای سایر مشتریان [نفت] ایران ایجاد می‌کند را تخفیف نداده است.

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران این مطالب را در وین درباره بازگشت احتمالی به بازارهای نفت و دورنمای صادرات نفت اظهار کرد. کشورهای عضو سازمان اوپک فردا در وین در مورد تغییر احتمالی سقف تولید روزانه ۳۰ میلیون بشکه‌ای این سازمان تصمیم خواهند گرفت. او در همین ارتباط گفت: «امیدوارم طبق توافق صادرات خود را به تدریج افزایش بدهیم. در این مرحله بطور رسمی قصد نداریم صادرات خود را افزایش بدهیم.»

او افزود این هفته ایران قصد دارد با شرکت‌های بین المللی در پایتخت اتریش در زمینه توسعه صنعت نفت خود گفتگو کند. ایران که زمانی دومین کشور صادرکننده نفت بود در بین دوازده کشور عضو این سازمان به جایگاه ششم تنزل پیدا کرد به نحوی که متوسط صادرات روزانه نفت ایران از ۳/۶ میلیون بشکه در پایان سال ۲۰۱۱ به ۲/۶ میلیون بشکه در ماه قبل کاهش پیدا کرد. به همین ترتیب صادرات نفت ایران نیز کاهش یافته است. زنگنه گفت: «به اعتقاد ما افزایش صادرات حق ما است. من امیدوارم که کشورهای اوپک با این موضوع عاقلانه برخورد کرده و وقتی که اعضای آن پس از محدودیت‌هایی به بازار بر می‌گردند این مساله را درک کنند که باید درها را باز کرده و با آن مقابله نکنند.

توان صادرات

به نقل از وزیر نفت ایران در صورت حذف تحریم‌ها ایران می‌تواند تولید خود را به ۴ میلیون بشکه در روز در سال آینده افزایش بدهد. صادرات ایران در حال حاضر حدود ۱/۲ میلیون بشکه در روز است که از فروش روزانه ۱/۵ ملیون بشکه در روز تخصیص داده شده در بودجه خود ۳۰۰,۰۰۰ بشکه کمتر است.

به علاوه تولیدات نفت سبک از سطح کنونی ۳۰۰,۰۰۰ بشکه در روز طی دو سال و نیم آینده به یک میلیون بشکه در روز افزایش می‌یابد. از نظر او مذاکرات با شرکت‌های نفتی بین المللی در زمینه شرایط اکتشاف میادین نفت در اوایل سال ۲۰۱۴ در تهران و لندن انجام خواهد شد، هر چند او نام این شرکت‌ها را ذکر نکرد.

در حال حاضر، قوانین موجود شرکت‌های آمریکایی و اروپایی را از انجام معاملات انرژی منع می‌کند و سایر کشورها نیز با خطر محروم شدن از بخش بانکی آمریکا مواجه می‌شوند.

بازگشت به بازار

زنگنه گفت ایران در حال زمینه سازی برای بازگشت کامل به بازار است. مقامات آمریکا اعلام کرده‌اند که ایران در صورتی می‌تواند صادرات نفت خود را افزایش بدهد که یک توافق جامع و مشخص در مورد برنامه هسته‌ای آن وجود داشته باشد، به نحوی که جامعه بین المللی را متقاعد کند که جمهوری اسلامی در پی دست یابی به سلاح‌های هسته‌ای نیست. ایران اعلام کرده است که تحقیقات هسته‌ای آن فقط برای مقاصد صلح آمیز است.

در مقابل محدود کردن برنامه بیشتر فعالیت‌های حساس هسته‌ای ایران، توافق موقت شش ماهه حاصل شده در تاریخ ۲۴ نوامبر در ژنو امتیاز کاهش تعداد محدودی از تحریم‌های ایران از جمله محدودیت‌های آمریکا در زمینه معاملات طلا، محصولات شیمیایی و اتومبیل و ممنوعیت اتحادیه اروپا در زمینه بیمه حمل و نقل نفت ایران را شامل می‌شود.

تحریم‌های نفتی اعمال شده توسط آمریکا و اتحادیه اروپا پا برجا خواهد بود، گرچه این شش کشور وارد کننده نفت ایران یعنی چین، هند، ژاپن، کره جنوبی، ترکیه و تایوان مجاز خواهند بود تا سطح واردات خود را در سطح فعلی به جای کاهش قابل ملاحظه تا شش ماه آینده که طبق قانون آمریکا مدنظر بوده است حفظ کنند.

مجاز شدن امکان مذاکرات نفتی

طبق این توافق، سایر کشورهایی که پس از اعمال تحریم‌های نفتی در ماه ژوئیه ۲۰۱۲ خرید نفت از ایران را متوقف کردند مجاز به واردات مجدد در این دوره شش ماهه نیستند. در عین حال، محدودیتی برای شرکت‌ها به منظور انجام مذاکره با ایران درباره همکاری‌های احتمالی در آینده وجود ندارد ولی سرمایه گذاری‌های انرژی هنوز بر اساس قوانین آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم است. چندین شرکت عمده نفتی از جمله رویال داچ شل، بی‌پی و توتال در پروژه‌های نفتی ایران در سال‌های قبل مشارکت داشتند.

ساره برادلر سخنگوی شرکت نفتی شل در لندن در ایمیلی به بلومبرگ گفت که این شرکت همه تحریم‌های بین المللی اعمال شده علیه ایران را رعایت می‌کند. او افزود شرکت شل همه فعالیت‌های تجاری بالادستی خود را در سال ۲۰۱۰ در ایران متوقف کرده و مبادلات خود را با ایران از سال گذشته تعلیق کرده است.

توبی اودان سخنگوی شرکت بی‌پی در لندن گفت که این شرکت به دلیل فشارهای سیاسی بسیار پیچیده بایستی شرایط را با تامل و دقت مورد ملاحظه قرار بدهد. از نظر او ایران به وضوح از منابع سرشار و توان بالقوه بزرگی برخوردار است. 

منبع: ایران در جهان
منبع اصلی: بلومبرگ

نویسندگان: گرنت اسمیت، نایلا رازوک و لانان گوین
مترجم: پارسا آزاد

مراسم روز دانشجو؛ تشویش تندروها از فریاد رفع حصر

Posted: 08 Dec 2013 05:04 AM PST

مهدی تاجیک
جرس: مراسم روز دانشجو در تهران با طنین فریاد‌ها برای رفع حصر از رهبران جنبش سبز و آزادی زندانیان سیاسی همراه بود. فریادی که حسن روحانی رییس جمهوری ایران هنگام سخنرانی خود در دانشگاه شهید بهشتی به خوبی شنید و در پاسخ به دانشجویان یادآور شد که به وعده‌های خود پایبند است. او پیش‌تر وعده داده بود که قصد تغییر فضای سیاسی کشور را دارد. کسانی که در انتخابات بر اساس این وعده به او رای داده‌اند با گذر زمان انتظار دارند که دولت به وعده‌اش برای تغییر فضا عمل کند.  


یک گام به پیش دانشگاه


در سالهای ریاست محمود احمدی‌نژاد بر قوه مجریه همیشه مراسم روز دانشجو در جوی توام با سرکوب وسیع فعالان دانشجویی در شهرهای مختلف ایران برگزار می‌شد. سالن سخنرانی احمدی‌نژاد نیز معمولا از صبح روز سخنرانی توسط گروهی از بسیجی‌های حامی وی پر می‌شد تا دانشجویان منتقد عملا امکان حضور در سالن را نداشته باشند. حراست سالن نیز به شدت مراقب بود که مبادا دانشجویان منتقد هنگام سخنرانی احمدی‌نژاد شعارهایی علیه دولت سر دهند و در عین حال کسانی که علیرغم این فشار‌ها صدای اعتراضشان را بلند می‌کردند بلافاصله با توبیخ و تعلیق مواجه می‌شدند. مراسم روز دانشجوی امسال از این جهت تا حدی متفاوت بود. شاهدان عینی می‌گویند که فشار‌ها نسبت به سالهای گذشته به شکل محسوسی کمتر شده بوده اما این به معنای رفع فشار‌ها نبوده است. امسال نیز همچون سالهای گذشته گروهی از دانشجوهای حامی حکومت سالن سخنرانی رییس جمهور را در اختیار گرفته بودند تا جای زیادی برای دانشجویان منتقد باقی نماند. در دانشگاه تهران همین جو حاکم بوده است.  گزارش ها حاکی است به دستندرکاران انجمن اسلامی تذکر داده شده بود از بردن نام میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی خودداری کنند و از دانشجویان هم خواسته بود که نمادهای سبز با خود نیاورند.


یوسف ما توبه نمی کند


شعارهایی با مضمون رفع حصر از رهبران جنبش سبز وجه غالب شعارهای دانشجویان در مراسم روز دانشجوی امسال بود. حسن روحانی در واکنش به این مطالبه گفت که به وعده‌های خود پایبند است و البته توضیحی درباره تلاش‌هایش برای رفع حصر یا رایزنی‌هایش برای آزادی زندانیان سیاسی ارایه نداد. او با این حال از ضرورت اجماع داخلی سخن گفت و پرسید که «اگر نتوانیم یک مسئله داخلی را با آرامش و عقلانیت در چارچوب قانون و با ایجاد اجماع داخلی حل کنیم، چطور می‌توانیم معضلات پیچیده جهان را حل کنیم و بنابراین باید آستانه تحمل یکدیگر را بالا ببریم.» اظهارات او درباره حل مسائل داخلی در شرایطی انجام می‌شود که برخی گزارش‌ها حاکی از تلاش‌های غیرعلنی دولت برای تغییر فضای سیاسی کشور از جمله رفع حصر رهبران جنبش سبز است هر چند که تاکنون هیچ خبر تایید شده‌ای در این زمینه وجود ندارد.

درخواست مشخص آزادی میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی در سخنرانی علی شکوری راد عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت اسلامی در دانشگاه تهران نیز بازتاب داشت. او که به دعوت انجمن اسلامی به مراسم آمده بود با تشبیه حصر میرحسین موسوی به زندان حضرت یوسف گفت: «کسانی که یوسف ما را در بند و حصر کردند بدانند که اگر یوسف زندان کشید، به عیارش افزوده شد. از یوسف ما طلب توبه نکنید. چگونه می‌خواهید که یوسف ما توبه کند؟ او توبه نخواهد کرد و پیغام داده است که نگران من نباشید. او در حصر باقی می‌ماند تا عیارش بالا رود تا روزی به عزیزی برسد.» محمد رضا خاتمی دبیرکل سابق جبهه مشارکت و دیگر سخنران مراسم دیروز (شنبه ۱۶ آذر) دانشگاه تهران نیز بر مطالبه رفه حصر پافشاری کرد و گفت: «ما همچنان خواهان آزادی زندانیان سیاسی و رفع حصر از جناب آقای مهندس موسوی و حجت‌الاسلام کروبی و سرکار خانم دکتر زهرا رهنورد هستیم و لحظه‌ای نیز از تلاش خود برای رسیدن به این حق اساسی ملت کوتاه نخواهیم آمد.» با این حال در سالن جابر بن حیان دانشگاه صنعتی شریف این حسین شریعتمداری مدیرمسوول روزنامه کیهان بود که به دعوت بسیج دانشجویی به عنوان سخنران مراسم روز دانشجو حضور یافته بود. سخنرانی او با شعار‌ها و اعتراضهای ممتد دانشجویان منتقدی همراه بود. شریعتمداری وقتی مخاطب شعارهای «یا حسین میرحسین»، «زندانی سیاسی آزاد باید گردد» و شعارهای دیگر در حمایت از اصلاحات قرار گرفت به شکل آشکاری عصبانی شد و به شیوه همیشگی‌اش دانشجویان را عامل اسراییل و آمریکا خواند. او محمد خاتمی رییس جمهور پیشین ایران را نیز عامل غرب معرفی کرد و در پاسخ به شعار «می‌کشم می‌کشم آنکه برادرم کشت» که از سوی دانشجویان و در واکنش به سرکوب‌های دانشجویی سالهای گذشته عنوان می‌شد ادعا کرد: «این شعار درست است، شما باید موسوی را بکشید چرا که آن‌ها باعث چنین کاری بودند.» او همچنین در پاسخ به شعار «موسوی کروبی آزاد باید گردند» نیز مدعی شد: «خود جناب آقای روحانی به آزادی آن‌ها راضی نیست چرا که نمی‌خواهد دولتش تحت فشار همراهی با اسرائیل قرار بگیرد و باید از آقای روحانی تشکر کرد. آزادی آن‌ها صرفا باعث آشوب می‌شود و پایگاهی برای اسرائیل درست می‌شود.»


تندروها نگران احیای دانشگاه


حمایت‌های بی‌دریغ دانشجویان از رهبران جنبش سبز و تاکیدشان بر تغییر فضای سیاسی کشور بیش از هر چیز شکست سیاست‌های ۸ سال گذشته برای تهی کردن دانشگاه از فعالیت‌های منتقدانه را به نمایش می‌گذارد. در ۸ سال گذشته زنجیره‌ای از اقدام‌ها نظیر محروم کردن دانشجویان منتقد از تحصیل، بازنشستگی اجباری استادان منتقد، تعطیلی فعالیت نهادهای مستقل دانشجویی و برقراری جو امنیتی در دانشگاه‌ها از طریق میدان دادن به دانشجویان حامی حکومت و همچنین سیاست تفکیک جنسینی با هدف سربه زیر کردن فضاهای آکادمیک پیش برده شد. اقدام‌های انجام شده گرچه سرخوردگی برخی از فعالان جنبش دانشجویی را در پی داشته اما اکنون با آشکار شدن نشانه‌های تغییر فضای سیاسی در ایران بار دیگر دانشگاه نیز جان دوباره‌ای به خود گرفته است. سربرآوردن دوباره جنبش‌های دانشجویی برای کسانی که سیاست سرکوب را در ۸ سال گذشته پیش برده‌اند اسباب نگرانی جدی است.

برای مثال کامران دانشجو، وزیر علوم دولت محمود احمدی‌نژاد و از مجریان اصلی انتخابات سال ۱۳۸۸ به عنوان سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه هفته گذشته تهران نسبت به آن‌ چه «نفوذ اهالی فتنه در دانشگاه» خواند، هشدار داد و گفت که نباید چنین اجازه‌ای را به آن‌ها داد. او مدعی شد اگر «اهالی فتنه» در دانشگاه باشند، مردم نمی‌توانند سرنوشت خود را به دانشگاه بسپارند، در حالی که «انتظار می‌رود دانشگاه در طول نظام و جنبش دانشجویی برای قوام نظام باشد». عصبانیت و نگرانی تندروهای حامی حکومت از جان گرفتن دوباره دانشگاه در یادداشت امروز یکشنبه (۱۷ آذر) روزنامه جوان وابسته به سپاه پاسداران هم آشکار بود و این روزنامه در یادداشتی هشدار آمیز با اشاره به مراسم ترتیب داده شده توسط انجمن اسلامی دانشگاه تهران نوشته بود: «همین بس که روشن شد احزاب دانشگاه را‌‌ رها نخواهند کرد و ابایی هم ندارند که این کار را علنی انجام دهند. قطعاً در حوزه‌های دیگر نیز با همین دهان‌کجی با روحانی مواجه خواهند شد. باید منتظر بود تا سر‌نوشت خاتمی برای روحانی رقم بخورد. آن روز دیر نخواهد بود.» هشدار روزنامه جوان را باید این گونه تفسیر کرد که اگر دولت روحانی قصد بال و پر دادن به جنبش‌های دانشجویی را داشته باشد باید خود را برای بروز بحران از سوی محافظه کاران آمده کند.
 

بودجه ۹۳ با ۵۰ هزار میلیارد تومان کسری بسته شد/ متن کامل لایحه بودجه

Posted: 08 Dec 2013 04:05 AM PST

قول روحانی برای ثبات بازار و رشد اقتصادی
جرس: حسن روحانی رئیس جمهور امروز یکشنبه لایحه بودجه سال آینده کل کشور را برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارائه کرده است و طبق اعداد درج شده در جداول بودجه تقدیمی رئیس جمهور به مجلس، نخستین بودجه دولت یازدهم برای سال آینده با بیش از 50 هزار میلیارد تومان کسری بسته شد.

 

به گزارش مهر، رئیس جمهور در صحن علنی مجلس هیچ اشاره ای به حجم دقیق لایحه بودجه سال 93 نکرد، این در حالی است که اطلاعات دریافتی خبرنگار مهر نشان می‌دهد: حجم دقیق اولین بودجه دولت تدبیر و امید 7،832،398،522،000،000 ریال است که نسبت به قانون بودجه سال 92 ( بیش از 827 هزار میلیارد تومان) بیش از 6 درصد افزایش نشان می‌دهد.

 

در همین حال، تراز عملیاتی بودجه سال آینده که از آن به عنوان کسری بودجه آشکار نام برده می‌شود، بیش از 50 هزار میلیارد تومان است. در واقع، رقم دقیق تراز عملیاتی منفی 502،988،596،000،000 ریال است. 

 

ﺑﻮدﺟﻪ ﺳﺎل 1393 ﻛﻞ ﻛﺸﻮر از ﺣﻴﺚ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺑﺎﻟﻎ ﺑﺮ ﻫﻔﺖ ﻣﻴﻠﻴﻮن و ﻫﺸﺘﺼـﺪ و ﺳـﻲ و دو ﻫـﺰار و ﺳﻴﺼـﺪ و ﻧـﻮد و ﻫﺸـﺖ ﻣﻴﻠﻴـﺎرد و ﭘﺎﻧﺼـﺪ و ﺑﻴﺴـﺖ و دو ﻣﻴﻠﻴﻮن(7,832,398,522,000,000) رﻳﺎل و از ﺣﻴﺚ ﻣﺼﺎرف ﺑﺎﻟﻎ ﺑﺮ ﻫﻔﺖ ﻣﻴﻠﻴﻮن و ﻫﺸﺘﺼﺪ و ﺳﻲ و دو ﻫﺰار و ﺳﻴﺼـﺪ و ﻧـﻮد و ﻫﺸـﺖ ﻣﻴﻠﻴـﺎرد و ﭘﺎﻧﺼـﺪ و ﺑﻴﺴـﺖ و دو ﻣﻴﻠﻴﻮن(7,832,398,522,000,000) رﻳﺎل ﺑﻪ ﺷﺮح زﻳﺮ اﺳﺖ:

 

الف - ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺑﻮدﺟﻪ ﻋﻤﻮﻣﻲ دوﻟﺖ از ﻟﺤﺎظ درآﻣﺪﻫﺎ و واﮔﺬاری داراﻳﻲ ﻫﺎی ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ ای و ﻣﺎﻟﻲ و ﻣﺼﺎرف ﺑﻮدﺟﻪ ﻋﻤﻮﻣﻲ دوﻟﺖ از ﺣﻴﺚ ﻫﺰﻳﻨﻪ ﻫﺎ و ﺗﻤﻠﻚ داراﻳﻲ ﻫﺎی ﺳـﺮﻣﺎﻳﻪ ای و ﻣﺎﻟﻲ ﺑﺎﻟﻎ ﺑﺮ دو ﻣﻴﻠﻴﻮن و ﻳﻜﺼﺪ و ﻫﺸﺘﺎد و هﻔﺖ ﻫﺰار و ﻧﻬﺼﺪ و ﻧﻮد و ﻫﺸﺖ ﻣﻴﻠﻴﺎرد و ﭘﺎﻧﺼﺪ و ﻫﺸﺘﺎد و دو ﻣﻴﻠﻴﻮن(2,187,998,582,000,000) رﻳﺎل ﺷﺎﻣﻞ:

 

1- ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻋﻤﻮﻣﻲ ﺑﺎﻟﻎ ﺑﺮ ﻳﻚ ﻣﻴﻠﻴﻮن و ﻧﻬﺼﺪ و ﭼﻬﻞ و ﻧﻪ ﻫﺰار و ﻧﻬﺼﺪ و ﻫﺸﺘﺎد و ﻫﺸﺖ ﻣﻴﻠﻴﺎرد و ﭼﻬﺎرﺻﺪ و ﻧﻮد و ﺳﻪ ﻣﻴﻠﻴﻮن(1,949,988,493,000,000) رﻳﺎل.

 

2- درآﻣﺪﻫﺎی اﺧﺘﺼﺎﺻﻲ وزارﺗﺨﺎﻧﻪ ﻫﺎ و ﻣﺆﺳﺴﺎت دوﻟﺘﻲ ﺑﺎﻟﻎ ﺑﺮ دوﻳﺴﺖ و ﺳﻲ و ﻫﺸﺖ ﻫﺰار و ده ﻣﻴﻠﻴﺎرد و ﻫﺸﺘﺎد و ﻧﻪ ﻣﻴﻠﻴﻮن(238,010,089,000,000) رﻳﺎل.

 

ب - ﺑﻮدﺟﻪ ﺷﺮﻛﺘﻬﺎی دوﻟﺘﻲ، ﺑﺎﻧﻜﻬﺎ و ﻣﺆﺳﺴﺎت اﻧﺘﻔﺎﻋﻲ واﺑﺴﺘﻪ ﺑﻪ دوﻟﺖ از ﻟﺤﺎظ درآﻣﺪﻫﺎ و ﺳﺎﻳﺮ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺗﺄﻣﻴﻦ اﻋﺘﺒﺎر ﺑﺎﻟﻎ ﺑﺮ ﭘﻨﺞ ﻣﻴﻠﻴﻮن و ﻫﺸﺘﺼﺪ و ﻫﻔﺘﺎد و ﻫﺸﺖ ﻫﺰار و ﺷﺸﺼﺪ و ﻫﻔﺘﺎد و ﭼﻬﺎر ﻣﻴﻠﻴﺎرد و ﭘﻨﺠﺎه و ﺷﺶﻣﻴﻠﻴﻮن(5,878,674,056,000,000) رﻳﺎل و از ﺣﻴﺚ ﻫﺰﻳﻨﻪ ﻫﺎ و ﺳﺎﻳﺮ ﭘﺮداﺧﺘﻬﺎ ﺑﺎﻟﻎ ﺑﺮ ﭘﻨﺞ ﻣﻴﻠﻴﻮن و ﻫﺸﺘﺼـﺪ و ﻫﻔﺘـﺎد و ﻫﺸﺖ ﻫﺰار و ﺷﺸﺼﺪ و ﻫﻔﺘﺎد و ﭼﻬﺎر ﻣﻴﻠﻴﺎرد و ﭘﻨﺠﺎه و ﺷﺶ ﻣﻴﻠﻴﻮن(5,878,674,056,000,000) رﻳﺎل.

 

نطق بودجه روحانی در مجلس


ریيس جمهوری ايران همچنين گفت که "وابستگی بالای اقتصاد کشور به واردات بی‌رويه در کنار شرايط تورم داخلی، محيط نامساعد کسب و کار به دليل دخالت‌های دولت در اقتصاد و پيش‌بينی‌ناپذيری رفتار دولت،‌ افزايش شديد هزينه‌های واحدهای توليدی، مشکلات متعدد به دليل تحمل‌های سياست‌های دولت که موجب به وجود آمدن مطالبات سنگين دولت شد و بروز اختلال در نظام مالکيتی بنگاه‌های اقتصادی به دليل اجرای نادرست سياست‌های اصل ۴۴" از ديگر دلايل بروز مشکلات اقتصادی برای کشور در دوران رياست جمهوری محمود احمدی‌نژاد بود.



حسن روحانی گفت که "رشد شتابان رکود تورمی بالا به عنوان دومين تورم در تاريخ ايران"، به تورم ۴۴ درصدی در کشور منجر و باعث شد تا دولت او تورم را به عنوان "مهمترين مسئله" مورد توجه قرار دهد.



آقای روحانی پس از بيان اين انتقادات و توضيحات گفت که حرکت از رکود به سمت رشد، اولين اقدام دولت او در حوزه سياست بودجه‌ای خواهد بود و تاکيد کرد که دولت از سال آينده تورم را کاهش می‌دهد.

ریيس جمهوری ايران از عملکرد دولت خود در ۱۰۰ روز گذشته دفاع کرد و افزود: امروز تورم نقطه به نقطه نسبت به زمان شروع به کار دولت ۱۳ درصد کاهش يافته و تورم ماهانه از ۳.۴ دهم درصد در خردادماه به يک درصد در آبان رسيده است. نرخ تورم ماهانه مواد غذايی نيز در آبان‌ماه نسبت به ماه گذشته به صفر درصد رسيده است که اين دستاورد قابل ملاحظه محسوب می‌شود.

حسن روحانی در عين حال اذعان کرد که "تورم بالا شرايط دشواری را در اجاره‌بهای مسکن، پوشاک و مواد غذايی برای مردم به وجود آورده" و گفت که "دولت در تلاش است با کنترل نرخ تورم با شيوه‌های علمی و با اعمال سخت‌گيری زياد در جهت انضباط پولی تورم را کاهش دهد."


او ابراز اميدواری کرد تا "کنار رفتن ارز، طلا و مسکن از سفته‌بازی" منجر به "تقويت نهادهای مالی و در راس‌ آنها بانک و بازار سرمايه" شود.

 

ریيس جمهوری ايران در عين حال با انتقاد شديد از "اثرات تورم‌زا" در شيوه اجرای مسکن مهر، گفت که اين شيوه به دليل "اتکای کامل به منابع بانک مرکزی باعث شد که بخش قابل توجهی از توان مديريت و برنامه‌ريزی" در دولت او و در بخش مسکنٔ صرف "مواجهه با شرايط موجود اين طرح شود."


آقای روحانی در عين حال تاکيد کرد که دولت يازدهم به تعهدات ايجاد شده در دولت قبل درباره مسکن مهر مردم پايبند است.



ریيس جمهوری ایران همچنين درباره بازار ارز گفت که سياست دولت، ايجاد ثبات در بازار و يکسان سازی نرخ ارز برای سال ۱۳۹۳ است.

حسن روحانی همچنين با انتقاد از اينکه "نزديک به ۴۲ ميليون نفر دارای سهام عدالت هستند که نفع چندانی از آن نبرده‌اند به جز توزيع مختصری سود"، افزود: ايجاد تحول در ساز و کار سهام عدالت را در دستور کار قرار داده‌ايم.

او همچنين گفت که "عرضه سهام در بازار سرمايه نيز قوت خواهد گرفت" و افزود که دولت "برای امنيت غذايی مردم به ويژه گروه‌های کم‌درآمد، توسعه بيمه سلامت، بهبود شرايط آلودگی هوا، وضعيت توليد به ويژه‌ واحد‌های کوچک و متوسط در کنار در نظر گرفتن مهار تورم و آرامش بازار ارز"، طرح‌های مورد نظر را مورد توجه قرار داده است.

ریيس جمهور ایران "اشکال اصلی" در زمينه خصوصی‌سازی و اجرای سياست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی از نگاه دولت يازدهم را "عدم قرار گرفتن اجرا در مسير و چارچوب سياست‌های کلی ابلاغی" رهبر جمهوری اسلامی دانست.

آقای روحانی توضيح داد که "بخش بسيار بزرگی از سهام به بخش بسيار کوچکی از بخش خصوصی واگذار شده است و بخش‌های اصلی يا بابت رد ديون به تملک صندوق‌های تامين اجتماعی و بازنشستگی و ... در آمده يا به سازمان‌های شبه دولتی واگذار شده است."

او گفت: جهت‌گيری دولت اين است که صندوق‌ها را به سمت واگذاری سهام در بازار بورس هدايت کند و از اين طريق اين نهادها را از بنگاه‌داری به مديريت سهام سوق دهد و با انجام اصلاحات، فرآيند خصوصی‌سازی بنگاه‌ها را پيگيری کند.

 

متن کامل لایحه بودجه سال 93

 

همچنین به گزارش خبرآنلاین، برای دریافت هر یک از بخش های لایحه بودجه سال 1393 می توانید با کلیک بر روی لینک های زیر فایل مربوطه را به صورت فایل PDF دریافت کنید:

 

 

ماده واحده و جداول کلان منابع و مصارف بودجه

پیوست شماره1 -اعتبار طرح های تملک دارایی های سرمایه ای
پیوست شماره2 -درآمدها و واگذاری دارایی های سرمایه ای و مالی
پیوست شماره3-بودجه شرکت های دولتی، بانک ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت
پیوست شماره4-اعتبارات هزینه و تملک داراییهای سرمای های برحسب برنامه

سرکوبگرى ستم پیشگان ماندلا را به سوى انتقام و حبس مخالفان سوق نداد

Posted: 08 Dec 2013 02:27 AM PST

پیام ۴۴ زندانی سیاسی برای درگذشت ماندلا
جرس: ۴۴ زندانی سیاسی از زندان های اوین و رجایی شهر و کارون اهواز در پیامی به مناسبت درگذشت نلسون ماندلا، آزادی خواه و مبارز، نام وی را گرامی داشته و آرزو کرده اند که شیوه مبارزاتى او در هم آوایى با سنتهاى انسان دوستانه و پرارج سرزمینمان، پدید آورنده میراث بزرگى باشد که بر سنگینى و گران جانى هاى موانع واپس گرایانه و آزادى ستیز موجود فائق آید.  

 

به گزارش کلمه، این زندانیان سیاسی که خود نیز در مقابل ستم سر خم نکرده و در راه به دست آمدن آزادی در زندان به سر می برند در بخشی از پیام خود نوشته اند: ماندلا به همه کوشندگان آزادیخواه آموخت که پس از پیروزى مى توان نیروى سرکوبگر رژیم پیشین را بخشید و در مدار بى پایان انتقام و خشونت سقوط نکرد. او اما اگر مى گفت که گذشته استبداد خیز را فراموش نکنیم نه از آن رو بود که گونه اى کینه ورزى را در یادها همچنان زنده نگاه دارد بلکه به آن جهت بود که از خاطر نبریم هر لحظه امکان اعاده و بازسازى دیکتاتورى بویژه در سایه ظاهرى حقانیت و کسوت مبارزه به صورتى فراخ دستانه تر متصور است. به همین دلیل بود که ماندلا در لحظه اى از قدرت کناره گرفت که با سالها مبارزه و کسب محبوبیتى بى نظیر مى توانست به صورت رهبرى بلامنازع، مادام العمر بر سر قدرت بماند.

 

متن این نامه به شرح زیر است:

 

آزادیخواه بزرگ و مبارز خستگى ناپذیر، نلسون ماندلا سرانجام به نقطه پایان مسیر دشوار کوشش بى مانند خویش رسید. وى قریب سه دهه حبس و ستم را بى پروا اما فروتن پذیرفت و لحظه اى نیز وسوسه فروگذارى وظیفه در نفى آپارتاید و تبعیض و تامین عدالت در او فرصت موجودیت نیافت. ماندلا از معدود نمونه هاى یک رهبر آزادى بخش بود که سرکوبگرى ستم پیشگان او را به سوى انتقام و حبس و کشتارهاى بى رحمانه مخالفان سوق نداد. براى ماندلا مبارزه آزادیخواهانه ضرورتا حقانیت قضاوت و سرکوب براى نیروى انقلابى فراهم نمى آورد و فراتر از آن قدمت مبارزه، متضمن ایجاد ضرورت و حق حکومت بر مردم نبود.

 

ماندلا به همه کوشندگان آزادیخواه آموخت که پس از پیروزى مى توان نیروى سرکوبگر رژیم پیشین را بخشید و در مدار بى پایان انتقام و خشونت سقوط نکرد. او اما اگر مى گفت که گذشته استبداد خیز را فراموش نکنیم نه از آن رو بود که گونه اى کینه ورزى را در یادها همچنان زنده نگاه دارد بلکه به آن جهت بود که از خاطر نبریم هر لحظه امکان اعاده و بازسازى دیکتاتورى بویژه در سایه ظاهرى حقانیت و کسوت مبارزه به صورتى فراخ دستانه تر متصور است. به همین دلیل بود که ماندلا در لحظه اى از قدرت کناره گرفت که با سالها مبارزه و کسب محبوبیتى بى نظیر مى توانست به صورت رهبرى بلامنازع، مادام العمر بر سر قدرت بماند.

 

قلم فرسایى درباره اخلاق مبارزاتى ماندلا کافى نخواهد بود اگر که نیروى آزادیخواه کنونى در ایران، گذشته پر افت و خیز خویش را بدرستى و منصفانه در معرض نقد و ارزیابى قرار ندهد و آن را در چارچوب چشم اندازى دموکراتیک براى آینده جمع بندى نکند.

 

نام بزرگ ماندلا را گرامى مى داریم و آرزو مى کنیم شیوه مبارزاتى او در هم آوایى با سنتهاى انسان دوستانه و پرارج سرزمینمان، پدید آورنده میراث بزرگى باشد که بر سنگینى و گران جانى هاى موانع واپس گرایانه و آزادى ستیز موجود فائق آید.

 

اسامى امضا کنندگان :

١. حسن اسدى زیدآبادى

۲٫ امیر اسلامى

۳٫ رضا انتصارى

۴٫ اکبر امینى

۵٫عماد بهاور

۶٫ امید بهروزى

۷٫قربان بهزادیان نژاد

۸٫ مصطفى تاجزاده

۹٫ نادر جانى

۱۰٫ امین چالاکى

۱۱٫ مهدى خدایى

۱۲٫ مصطفى دانشجو

۱۳٫ محمد داورى

۱۴٫ مجید درى

۱۵٫ امیر خسرو دلیرثانى

۱۶٫ هوتن دولتى

۱۷٫ محمدصادق ربانى املشى

۱۸٫علیرضا رجایى

١٩. محمد رضایى

۲۰٫ حسین رونقى ملکى

۲۱٫ مصطفى ریسمان باف

۲۲٫ عبدالفتاح سلطانى

۲۳٫ سیدمحمد سیف زاده

۲۴٫ آروین صداقت کیش

۲۵٫ ابوالفضل عابدینى

۲۶٫ مصطفى عبدى

۲۷٫ بهزاد عرب گل

۲۸٫ سیامک قادرى

۲۹٫ ابوالفضل قدیانى

۳۰٫ افشین کرم پور

۳۱٫ حمید کرواسى

۳۲٫جعفر گنجى

۳۳٫ مسعود لدنى

۳۴٫ حمیدرضا مرادى

۳۵٫ سعید مدنى

۳۶٫ مهدى معتمدى مهر

۳۷٫ عبدالله مومنى

۳۸٫نصور نقى پور

۳۹٫ ضیاء نبوى

۴-. مصطفى نیلى

۴۱٫ محمد امین هادوى

۴۲٫سیداحمد هاشمى

۴۳٫ فرشید یداللهى

۴۴٫ محمدحسن یوسف پورسیفى
 

پرونده محمد توسلی به دادگاه تجدید نظر می‌رود

Posted: 08 Dec 2013 12:56 AM PST

مسعود باستانی به زندان بازگشت
جرس: وکیل مدافع محمد توسلی از برگزاری دادگاه تجدید نظر موکلش در ۲۷ آذر ماه جاری در شعبه ۵۴ دادگاه عمومی و انقلاب تهران خبر داد.  

 

به گزارش ایرنا، ایمان میرزا‌زاده افزود: قرار بود دادگاه تجدید نظر آقای توسلی شهریور ماه برگزار شود که به دلیل عدم حضور نماینده دادستان، جلسه دادگاه تجدید شد.

 

وکیل مدافع توسلی عضو گروه موسوم به نهضت آزادی اضافه کرد: امیدواریم با توجه به جو غالب و شرایط موجود، مشکل حل شود زیرا واقعا مساله خاصی وجود ندارد و فقط یک نامه با ۱۴۳ امضا خطاب به آقای خاتمی بوده و مساله دیگری نیست.

 

میرزا‌زاده گفت: آقای توسلی یک مرتبه سال ۸۰ به تحمل ۱۰ سال حبس محکوم شد و نیازی به پرونده‌های جدید دیگر و احکام سنگین نیست.

 

وی این حکم را برای فردی ۷۴ ساله بسیار سنگین خواند و افزود: امیدواریم دادگاه تجدید نظر دید مثبت داشته باشد و حکم به برائت موکلم دهد. 

 

مسعود باستانی به زندان رجایی شهر بازگشت

 


مسعود باستانی روزنامه نگار محبوس در زندان رجایی شهر که ۱۹ آبان ماه به مرخصی آمده بود، پس از تمدید نشدن مرخصی به زندان بازگشت.

 

مسعود باستانی که از تیر ماه ۱۳۸۸ تا در زندان به سر می برد، به اتهام تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی برای ایجاد اغتشاش به شش سال زندان محکوم شده است.

 

باستانی از بهمن ماه ۱۳۸۸ از زندان اوین به زندان رجایی‌شهر منتقل شده و پس از آن دوران حبس خود را در این زندان سپری می‌کند. 

دیدار جمعی از دانشجویان با خانواده مجید توکلی

Posted: 08 Dec 2013 12:37 AM PST

در چهارمین سالگرد بازداشت وی
جرس: در چهارمین سالگرد بازداشت مجید توکلی، جمعی از دانشجویان اصلاح طلب استان فارس با خانواده وی دیدار کردند.  

 

به گزارش دانشجونیوز، مجید توکلی دانشجوی رشته مهندسی کشتی سازی دانشگاه صنعتی امیر کبیر (پلی تکنیک تهران)، در ١۶ آذر سال ١٣٨٨برای سومین بار بازداشت شد.

 

عضو سابق شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر، پس از سخنرانی در جمع دانشجویان این دانشگاه در مراسم سالگرد روز دانشجو، در حالیکه قصد خروج از درب دانشگاه را داشت، همراه با ضرب و شتم شدید ماموران امنیتی بازداشت شد.

 

وی در دی ماه همان سال به اتهام “اجتماع و تبانی علیه نظام”، “تبلیغ علیه نظام”، “توهین به رهبری” و “توهین به ریاست جمهوری” در شعبه ١۵دادگاه انقلاب اسلامی به هشت سال حبس تعزیری، پنج سال محرومیت از فعالیت سیاسی و پنج سال ممنوعیت از خروج از کشور محکوم شد. او هم چنین در دادگاهی دیگر به ریاست قاضی مقیسه، به علت انتشار نامه از داخل زندان به مناسبت روز دانشجو، به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به شش ماه زندان دیگر محکوم شد.

 

مجید توکلی پیش از این نیز دو بار بازداشت شده است. وی بار نخست در اردیبهشت سال ٨۶، در ماجرای جعل نشریات دانشجویی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، بیش از ١۵ ماه را در زندان گذراند. او هم چنین در بهمن ماه سال ٨٧، در مراسم سالگرد درگذشت مهندس بازرگان، در مقابل حسینیه ارشاد مجددا بازداشت شد و ١١۵روز را در سلول انفرادی گذراند.

 

مجید توکلی، هم اکنون در زندان رجایی شهر کرج دوران محکومیت خویش را در تبعید می گذراند و از حق دسترسی به تماس تلفنی نیز محروم است.

 

وی ماه گذشته برای اولین بار پس از بازداشت به مدت یک هفته از زندان به مرخصی آمد.

گزارش تصویری - مراسم سالروز ۱۶ آذر در تالار فردوسی - دانشگاه تهران

Posted: 07 Dec 2013 09:46 PM PST

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اوباما در جمع حامیان اسرائیل: برچیده‌شدن کامل برنامه هسته‌ای ایران، غیرواقعی است

Posted: 07 Dec 2013 05:20 PM PST

 جرس: باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، با دفاع از سیاست فعلی در قبال تهران گفت که برچیده‌شدن کامل فعالیت‌های هسته‌ای ایران، با واقعیت‌ها فاصله دارد. او گفت باید راهی جلوی پای ایرانی‌ها گذاشته شود که "کرامت" آنان حفظ شود.

 

به گزارش بی‌بی‌سی ، اوباما که روز شنبه ۷ دسامبر، ۱۶ آذر، در میان گروهی از حامیان اسرائیل سخن می‌گفت، در عین حال تاکید کرده است که اگر ایران به توافق پایبند نماند، تحریم‌ها را افزایش می‌دهد و آمادگی برای گزینه نظامی هم وجود دارد.
 

رئیس‌جمهوری آمریکا در "انجمن صابان"، یک نهاد فکری در واشنگتن، با دفاع از توافق ژنو گفت که این بهترین روش برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی است.

 

باراک اوباما با اشاره به خواست بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل که می‌گوید هیچ فعالیت غنی‌سازی نباید در خاک ایران صورت بگیرد، گفت که برچیده‌شدن کامل برنامه هسته‌ای ایران، با دنیای واقعیت فاصله دارد.

 

آقای اوباما گفت چنین انتظاری به همان اندازه غیرواقعی است که کنگره آمریکا همه طرح‌ها و لوایح پیشنهادی او را تصویب کند؛ مزاحی که مخاطبانش با خنده به آن پاسخ دادند.

 

رئیس‌جمهوری آمریکا در ماه‌های گذشته با کنگره اختلاف‌نظر داشته است که این اختلافات حتی منجر به تعطیلی کوتاه‌مدت بخش‌هایی از دولت فدرال منجر شد.

 

آقای اوباما گفت که با وضع محدودیت‌ها و بازرسی‌ها، "می‌توانیم یک توافق نهایی را مد نظر داشته باشیم که تضمین کند حتی اگر ایران غنی‌سازی سطح پایین داشته باشد، در عمل نخواهند توانست به توانایی تولید سلاح اتمی برسند."

 

او درباره دست‌یابی به یک توافق نهایی با ایران خوش‌بینی به خرج نداد و گفت که به نظرش احتمال موفقیت و شکست آن، یک اندازه است اما در عین حال تاکید کرد که باید این راه، آزموده شود.

 

باراک اوباما در عین حال بر موضع قبلی دولت آمریکا تاکید کرد که در توافق اولیه در ژنو "هیچ‌چیز درباره حق ایران برای غنی‌سازی نیست".

 

وزیران خارجه ایران و شش قدرت جهانی در نخستین ساعات بامداد ۳ آذر در ژنو به توافقی دست یافتند که فرصت می‌دهد ظرف شش ماه آینده، یک توافق نهایی درباره فعالیت هسته‌ای ایران صورت بگیرد.

 

طبق این توافق، در شش ماه آینده ایران فعالیت‌های هسته‌ای خود را گسترش نخواهد داد و بخشی از اورانیوم غنی‌شده ۲۰ درصدی را رقیق خواهد کرد.

 

در مقابل تحریم‌های جدید علیه ایران اعمال نمی‌شود و بخشی از تحریم‌ها هم سبک می‌شود.

 

پس از این توافق اولیه، مقامات ایرانی گفتند که "حق" غنی‌سازی برای تهران در این توافق در نظر گرفته شده است.

 

مقامات آمریکایی در مقابل گفته‌اند چنین حقی برای ایران نه در توافق‌نامه و نه در ان‌پی‌تی نیامده است.

 

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، گفته است که اساسا نیازی به تصریح این حق در این توافق‌نامه نبوده چون "این حق لاینفک کشورهای عضو ان‌پی‌تی (پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای) است".

 

اختلاف‌نظر با اسرائیل

 

در ماه‌های گذشته و با تقویت رویکرد دیپلماتیک ایران و کشورهای ۱+۵ برای پرداختن به مناقشه هسته‌ای، اختلاف نظر بین مقامات آمریکایی و اسرائیلی بارز شده است.

 

از جمله بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، توافق اولیه اخیر در ژنو را یک "اشتباه تاریخی" خوانده است در حالی که مقامات آمریکایی آن را بهترین گزینه می‌دانند.

 

باراک اوباما تاکید کرد که درباره نحوه برخورد با برنامه هسته‌ای ایران، با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، اختلاف‌نظر دارد.

 

رئیس‌جمهوری آمریکا روز شنبه در توضیح یکی از نقاط اختلاف دیدگاه خود با آقای نتانیاهو گفت: "این تصور که ایران، با وجود همه آن‌چه درباره تاریخش می‌دانیم، صرفا با تحریم‌های بیشتر و تهدید نظامی نگران‌تر می‌شود و نهایتا

 

می‌گوید ما تسلیم شدیم، به نظرم با درکی که ما از مردم ایران و حکومت ایران داریم، درست نیست."

 

باراک اوباما گفت: "نه فقط تندروها که حتی به‌اصطلاح میانه‌روها یا اصلاح‌طلبان داخل ایران هم نمی‌توانند بگویند تسلیم می‌شویم و هرچه آمریکا و اسرائیلی‌ها می‌گویند را انجام می‌دهیم."

 

رئیس‌جمهوری آمریکا گفت که دست‌کم درباره پرونده هسته‌ای، باید راهی جلوی پای ایران گذاشته شود که هم "کرامت" آنان حفظ شود و هم "اهداف ما را هم برآورده کند".

 

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، پیش‌تر گفته بود که جهان باید با حفظ "کرامت" با ایران برخورد کند.

 

آقای اوباما تاکید کرد که پرونده هسته‌ای ایران، "اهمیت خارق العاده"‌ای برای ایالات متحده دارد و باید این امکان به ایران داده شود که در این باره انتخاب کند.

 

او همچنین درباره یک اختلاف‌نظر عمده دیگر با نخست‌وزیر اسرائیل بر سر ایران، گفت :"علت این‌که تحریم‌ها علیه ایران این‌قدر موثر بوده‌اند، این است که کشورهای دیگر اطمینان داشته‌اند که تحریم خودش هدف نیست بلکه برای آوردن ایران پای میز مذاکره و حل این مسئله بوده است."

 

به گفته رئیس‌جمهوری آمریکا، "اگر برداشت جامعه جهانی این بود که ما واقعا در پی حل این مسئله از راه دیپلماسی نیستیم، دیگر تحریم‌ها موفق نبود."

 

'تغییر سیاست' در ایران

 

رئیس‌جمهوری آمریکا اشاره کرد که گفته شده است هیچ فرقی بین محمود احمدی‌نژاد و حسن روحانی نیست جز این که آقای روحانی چهره مثبت‌تری دارد.

 

 

او گفت چنین دیدگاهی، بی‌توجهی به تغییر سیاست در ایران است که در انتخابات ریاست جمهوری امسال رخ داد.

 

باراک اوباما گفت: "روشن است که حسن روحانی هم جزئی از نظام ایران است و به نظرم باید فرض کنیم که ایدئولوژی او هم خصومت با آمریکا و اسرائیل است. ولی او همچنین میل مردم ایران به تغییر جهت را نمایندگی می‌کند. و نباید این تغییر را که مردم ایران می‌خواهند با جهان تعامل کنند، دست‌کم بگیریم یا رد کنیم."

 

این سخنان باراک اوباما به طور مستقیم از تلویزیون اسرائیل پخش می‌شد. 


تحلیلگران اسرائیلی این سخنان و پخش آن را تلاش رئیس‌جمهوری آمریکا برای متقاعد کردن افکار عمومی در اسرائیل تعبیر کرده‌اند.

 

باراک اوباما در سخنان روز شنبه خود عین حال تاکید کرده است که درک می‌کند اسرائیل نمی‌تواند امنیت خود را به دولت‌های دیگر بسپارد.

 

در روزهای گذشته جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در سفر به اسرائیل کلیک تاکید کرد که در مذاکره با ایران درباره برنامه هسته‌ای، امنیت اسرائیل از جمله اولویت‌های اصلی است.

 

غرب و اسرائیل درباره احتمال وجود ابعاد نظامی در برنامه هسته‌ای ایران بدگمان هستند. اما ایران همواره چنین رویکردی را رد کرده و می‌گوید برنامه هسته‌ای صرفا برای تولید برق و مصارف پزشکی و تحقیقاتی است. 

تاجزاده در نامه به رهبری:این اقدامها مرا از انجام وظیفه بازنمی‌دارد

Posted: 07 Dec 2013 05:02 PM PST

شش ماه ممانعت از ملاقات با پدر و مادر
 جرس: سیدمصطفی تاجزاده، معاون وزیر کشور دولت سیدمحمد خاتمی که در بند قرنطینه‌ی اوین زندانی است در نامه‌ای به رهبری با اشاره به ۶ ماه ممانعت از حق ملاقات با پدر و مادرش نوشته است: تصور نمی‌کنم که ملاقات اینجانب با پدر و مادرم در اتاقی در اوین با دو دوربین و چند میکروفن، کیان نظام جمهوری اسلامی را تهدید کند یا امنیت و منافع ملی را به خطر اندازد.  

 

به گزارش سایت خبری کلمه، عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و جبهه مشارکت از آبان سال گذشته حتی یک روز مرخصی نداشته است. همچنین روند درمانی تاجزاده از سال گذشته متوقف شده و جز یک نوبت دندانپزشکی، به بهداری اوین منحصر مانده است. این در حالی است  که  پزشکانی که در جریان پرونده پزشکی او بوده‌اند نسبت به سلامتی این زندانی سیاسی هشدار و درخواست رسیدگی تخصصی به بیماری های آرتروز گردن، آریتمی و نوسان فشارخون و دیگر مشکلات وی را به رئیس قوه قضائیه داده اند.

 

پدر و مادر و برادر و خواهران سیدمصطفی تاجزاده بیش از شش ماه است که از ملاقات وی محرومند و آخرین ملاقات دخترش نیز پایان ماه رمضان بوده است. همسر تاجزاده نیز تنها به شکل کابینی امکان ملاقات دارد.

 

متن نامه‌ی تاجزاده به شرح زیر است:

 

رهبر محترم جمهوری اسلامی ایران

با سلام و احترام

مستحضرید که دیدار زندانیان سیاسی با والدین خود نه تنها مغایر موازین اسلامی نیست و با قوانین جاری تعارض ندارد بلکه منع آن ناقض حقوق شهروندی بوده اقدامی خلاف اخلاق محسوب می شود. به علاوه انتقاد به عملکرد حاکمان از صدر تا ذیل و دفاع از انتخابات آزاد در هیچ نظام دموکراتیک جرم به شمار نمی رود تا شهروندی به دلیل ارتکاب آن مجازات شود چه رسد به آن که خانواده اش براثر آن تحت فشار قرار گیرند.

هم چنین تصور نمی کنم که ملاقات این جانب با پدر و مادرم در اتاقی در اوین با دو دوربین و چند میکروفن، کیان نظام جمهوری اسلامی را تهدید کند یا امنیت و منافع ملی را به خطر اندازد. البته حدس می زنم که چرا از ۶ ماه پیش یعنی از قبل از انتخابات ۲۴ خردادماه تا کنون عملا امکان دیدار پدر و مادر و دیگر اعضای خانواده ام را فراهم ننموده اند اما هم چنان که سه سال پیش در جریان بازداشت و دادگاه همسر گرامی ام در نامه ای خطاب به جناب عالی یادآور شدم که این قبیل اقدام ها مرا از انجام وظیفه انسانی و اسلامی و ملی خویش در دفاع از اجرای بی تنازل قانون اساسی که میثاق ملی و خون بهای شهیدان است، بازنمی دارد.

من حقی مسلم تر و اساسی تر از حق تعیین سرنوشت توسط خود ملت نمی شناسم و هیچ مقام حکومتی را نیز مقدس و بریّ از خطا و در نتیجه انتقاد شهروندان نمی دانم و درخواستی هم از آنان ندارم.

این نامه را صرفاً برای ادای دینی هرچند ناچیز به پدر و مادر بزرگوارم نوشتم که برایم زحمت بسیار کشیده اند و به خاطر من رنج فراوان برده اند و مرا شرمنده محبت ها و صبوری های خویش کرده اند.

زیاده عرضی نیست

ایام عزت مستدام

سید مصطفی تاجزاده

اوین آذرماه ۱۳۹۲