جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


به جای فراخوان طومارنویسی، دکتر غروی را دعوت به مناظره می‌کردید

Posted: 23 Dec 2013 08:52 AM PST

پاسخ احمد منتظری به آیت‌الله مکارم شیرازی
جرس: حجت‌الاسلام احمد منتظری در نامه‌ای به آیت‌الله مکارم شیرازی تاکید کرده است که بهتر بود به جای فراخوان طومار برای مراجع تقلید، دکتر غروی را دعوت به مناظره می‌کردید.  

 

آیت‌الله مکارم شیرازی روز گذشته در رابطه با مقاله علی‌اصغر غروی در روزنامه بهار، با اشاره به این‌که "قلم هم بهترین خدمت‌ها و هم بدترین خیانت‌ها را به بشریت انجام می‌دهد" تاکید کرد: باید جلوی طغیان قلم برخی نویسندگان گرفته شود.

 

وی خطاب به روحانیون و معتمدین شهرستان نائین گفته بود: صدای خود را به گوش مسئولین برسانید و طومار اعتراض‌آمیزی را برای تک‌تک مراجع عظام، جامعه مدرسین و دفتر مقام معظم رهبری ارسال کنید؛ چرا که اثر بیشتری خواهد داشت و امیدواریم خدای متعال شر این‌ها را از سر مسلمانان کم کند.

 

محاکمه به کدامین گناه

 

احمد منتظری در نامه خود خطاب به آیت‌الله مکارم شیرازی نوشته است: اینجانب همانند خیل عظیم شیعیان به ولایت و حکومت بلافصل امیرالمؤمنین علی(ع) بعد از پیغمبر اکرم(ص) اعتقاد دارم، ولی اگر کسی نظری غیر از این داشت آیا باید بازداشت و محاکمه شود؟ محاکمه به کدامین گناه؟ آیا به گونه‌ای دیگر فهمیدن و آن را مطرح کردن و تقاضای جواب از دیگران نمودن جرم است؟!


برای مسخ حقیقت، دفاع بد، از حمله مستقیم مؤثرتر است


وی در بخشی از نامه خود آورده است: مسئولان امنیتی و قضایی نظام جمهوری اسلامی با دستگیری آقای دکتر غروی در واقع چنین پیامی را به دنیا مخابره کردند که ما هیچ منطق و استدلالی برای دفاع از امام معصوم خود نداریم و پاسخ ما فقط بازداشت و دادگاه و بگیروببند است؛ و این خود بدترین شیوه دفاع است؛ و برای مسخ حقیقت، دفاع بد، از حمله مستقیم مؤثرتر است.

 

متن کامل نامه‌ی احمد منتظری به آیت‌الله مکارم شیرازی به نقل از وبسایت رسمی آیت‌الله منتظری در ادامه آمده است:


باسمه تعالی

حضور محترم آیت الله العظمی آقای مکارم شیرازی

پس از سلام و تحیت، سخنان شما را در دیدار با امام جمعه نائین و هیئت همراه ایشان در رابطه با مقاله آقای دکتر سید علی اصغر غروی در روزنامه بهار، در رسانه‌ها خواندم و احساس وظیفه کردم مطالبی را به عرض برسانم:

1- فرموده‌اید که: «روزنامه بهار که به ساحت مقدس حضرت علی(ع) اهانت کرد، به کل شیعه نیز اهانت کرده و شیعیان را انسان‌های جاهل نامید؛ معنای حرف آنها این است که همه فقها، علمای شیعه و اصحاب ائمه(ع) هم در جهالت بودند».

اینجانب با این که مقاله آقای دکتر غروی را خوانده بودم، بعد از سخنان شما یک‌بار دیگر آن را ملاحظه کردم اما چنین برداشتی از کلام ایشان نداشتم. اگر منظور شما این است که تفسیر ایشان از آیه "اکمال دین" برداشت جدیدی است که صحیح نمی باشد، باید با کمال احترام پاسخ داده شود.

اینجانب بیش از دو سال در کلاس درس خارج اصول جنابعالی شرکت داشتم و از بیان شیوای شما استفاده کرده‌ام. کراراً چنین جمله‌ای را پس‌ از بررسی نظرات بزرگان می‌فرمودید: «پس درمی‌یابیم که ظاهراً حرف مرحوم استاد.... درست نیست.» آیا این روش که در همه درس‌های حوزه رایج است نسبت جهل دادن به اساتید گذشته است؟!

2- اینجانب همانند خیل عظیم شیعیان به ولایت و حکومت بلافصل امیرالمؤمنین علی(ع) بعد از پیغمبر اکرم(ص) اعتقاد دارم، ولی اگر کسی نظری غیر از این داشت آیا باید بازداشت و محاکمه شود؟ محاکمه به کدامین گناه؟ آیا به گونه‌ای دیگر فهمیدن و آن را مطرح کردن و تقاضای جواب از دیگران نمودن جرم است؟!

آیا با قبول استدلال شما به این نتیجه نمی‌رسیم که تمام معارف اسلام را علمای گذشته به درستی درک کرده‌اند و رسالت حوزه‌های علمیه فقط بازخوانی نظرات گذشتگان است و نیازی به تلاش برای درک صحیح‌تر از دین و نیل به مقام اجتهاد نیست؟!

قرآن کریم که می‌فرماید: «فبشّر عباد الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ»؛ اگر این مهم در زمان استقرار نظام جمهوری اسلامی اجرا نشود کی اجرا خواهد شد؟

آیا بهتر نبود جنابعالی به جای فراخوان طومار برای مراجع معظم تقلید، آقای دکتر غروی را دعوت به مناظره می‌کردید و یا شخصیت بزرگوار دیگری را برای مناظره با ایشان معرفی می‌نمودید؟ و یا از فضلای حوزه می‌خواستید که با استدلال و منطق قوی پاسخ مقاله ایشان را بدهند؟

3- و اما انگیزه‌ای که بیش از همه چیز مرا به این نوشته واداشت دفاع از مظلومیت امیرالمؤمنین علی(ع) است. مسئولان امنیتی و قضایی نظام جمهوری اسلامی با دستگیری آقای دکتر غروی در واقع چنین پیامی را به دنیا مخابره کردند که ما هیچ منطق و استدلالی برای دفاع از امام معصوم خود نداریم و پاسخ ما فقط بازداشت و دادگاه و بگیروببند است؛ و این خود بدترین شیوه دفاع است؛ و برای مسخ حقیقت، دفاع بد، از حمله مستقیم مؤثرتر است.

امام صادق(ع) فرمودند: «ولاتکونوا علما جبّارین فیذهب باطلکم بحقکم»؛ حکم عقل و تجربه نیز مویّد این کلام نورانی امام صادق(ع) است که نمی‌توان مطلب حقی را با زور و زندان اثبات نمود. فراموش نکنیم که اکثریت جمعیت ایران را جوانان تشکیل می‌دهند که با چیزی جز استدلال قانع نمی‌شوند.

امیدوارم در پرتو رهنمودهای حضرتعالی دستگاه قضایی از این راه اشتباه خود برگردد و با آزادی فوری آقای دکتر غروی و دیگر زندانیان عقیدتی و سیاسی، باب مناظره و گفتگو در مطالب علمی و وقایع تاریخی باز گردد؛ تا ان‌شاءالله مشمول بشارت آیه شریفه فوق‌الذکر گردیم.

در خاتمه توفیق بیشتر جنابعالی را در خدمت به اسلام و مسلمین از خداوند متعال خواهانم.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته. 

اولین ملاقات دکتر غروی پس از  ۴۰ روز بازداشت

Posted: 23 Dec 2013 05:17 AM PST

جرس: پس از گذشت ۴۰ روز از بازداشت دکتر سید علی اصغر غروی، خانواده وی در روز پنجشنبه بیست‌وهشتم آذر ماه موفق به ملاقات وی در زندان اوین شد.  

 

به گزارش جرس، در این ملاقات کابینی که برای دقایق محدودی صورت گرفت، وضعیت جسمانی دکتر غروی بسیار نامساعد گزارش شد و فرزندان وی از عواقب ادامه چنین روندی، شدیدا اظهار نگرانی کردند.


دکتر غروی به جهت مبتلا بودن به بیماری‌های ضعف اعصاب حسی حرکتی، دیسک کمر و پروستات، دچار دردهای شدید بوده و این در حالی است که پزشکان معالج وی پس از استماع گزارش خانواده از شرح حال بیمار تحت درمانشان، وضعیت او را بسیار خطرناک اعلام کرده و اقدامات فوری درمانی را ضروری دانسته‌اند.

دکتر غروی به دلیل نگارش مقاله «امام؛ پیشوای سیاسی یا الگوی ایمانی؟» و انتشار آن در روزنامه بهار از مورخ ۱۹/۸/۹۲ در بازداشت بسر می‌برد و قرار است در روز ۱۵ دی ماه به اتهامات وارده بر وی و همچنین روزنامه بهار در دادگاه فرهنگ و رسانه رسیدگی شود.

همسر وی اظهار امیدواری کرده که مسؤولین پرونده با درخواست قبول وثیقه و آزادی همسرش تا موعد دادگاه موافقت کنند تا موجبات احراز شرایط جسمی مناسب و جمع‌ آوری مستندات علمی مدعیات مقاله فراهم آید.

 

بهبود وضعیت حقوق بشر، تنها راه در ایران است

Posted: 23 Dec 2013 04:31 AM PST

گزارش آذر ماه کانون مدافعان حقوق بشر
جرس: کانون مدافعان حقوق بشر درادامه گزارش های ماهانه خود به بررسی‌ وضعیت حقوق بشر در ایران در آذر‌ ماه  ۱۳۹۲ پرداخت.  

 

در گزارش "کانون مدافعان حقوق بشر" که ریاست آن‌ بر عهده شیرین عبادی است، قید شده است، با وجودی که رهبر جمهوری اسلامی ایران و برخی‌ از اعضای کابینه دولت آقای روحانی از فیس بوک و سایر شبکه‌های مجازی استفاده می‌‌کنند اما به سایر شهروندان چنین اجازه ای‌ داده نمی شود و فیس بوک و وی چت در ایران فیلتر شده است.

 

بر اساس اصول ۲۰ و ۱۰۷ قانون اساسی‌ جمهوری اسلامی ایران که تاکید دارد، همه شهروندان حتی رهبر در برابر قوانین از حقوق یکسان برخوردارند، کانون مدافعان حقوق بشر به بازداشت بیش از ۴۹ نفر از فعالان سایبری در ماه آذر معترض بوده و خواهان رفع فیلتر از شبکه‌های مجازی است.

 

همچنین در گزارش این سازمان مردم نهاد که به دو زبان فارسی و انگلیسی منتشر می شود، در سه بخش "حقوق مدنی و سیاسی و فرهنگی"، "حقوق اقتصادی و اجتماعی" و "میراث فرهنگی و محیط زیست" به بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران پرداخته شده است.

 

در بخش وضعیت فعالان سیاسی - اجتماعی و فرهنگی این گزارش، به نام فعالان سیاسی و مدنی و فرهنگی که بازداشت شده اند، اشاره شده است. وضعیت اقتصادی و کارگران از دیگر مواردی است که در این گزارش به آنها پرداخته شده است.

 

به گزارش سایت کانون مدافعان حقوق بشر، متن گزارش ماه آذر 1392 کانون مدافعان حقوق بشر که در اول دی ماه 1392منتشر شده، به شرح زیر است:

 

گزارشی مختصر از وضعیت حقوق بشر در ایران در ماه آذر 1392

 

مقدمه

اصل بیستم قانون اساسی‌ جمهوری اسلامی ایران مقرر می‌‌دارد: "همه افراد ملت اعم از زن و مرد، یکسان در حمایت قانون قرار دارند و از همه حقوق انسانی‌، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی‌ با رعایت موازین اسلام برخوردارند." تساوی حقوق، آن‌ چنان مورد تاکید قانون اساسی‌ قرار گرفته است که در اصل ۱۰۷ بیان می‌‌شود: "رهبر در برابر قوانین با سایر افراد کشور مساوی است." طبق این اصل حتی عالی‌‌ترین مقام سیاسی و مذهبی‌ کشور نباید امتیاز ویژه برای خود قائل شود.

اصل تساوی در برابر قانون، بارها به فراموشی سپرده شده است. در حالی‌ که رهبر جمهوری اسلامی و چند تن‌ از وزرا از جمله وزیر امور خارجه با استفاده از شبکه‌های مجازی از قبیل فیس بوک و تویتر با مخاطبان خود ارتباط برقرار می‌‌کنند اما به شهروندان عادی چنین اجازه ای‌ داده نمی شود و فیس بوک در ایران فیلتر است. به گونه ای که دبیر کار گروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در اطلاعیه ای‌ مطرح می‌‌سازد: "فیس بوک یک سایت جاسوسی است."

همچنین حداقل ۴۹ نفر به اتهام استفاده از شبکه‌های مجازی در طول یک ماه دستگیر شده اند که اسامی برخی از آنان در متن گزارش ماه آذر 1392 کانون مدافعان حقوق بشر قید شده است.

بازداشت افراد مذکور این سوال حقوقی را مطرح می‌‌سازد که با وجود صراحت قانون اساسی‌ چرا عملی‌ واحد برای افرادی مجاز و برای دیگران غیر مجاز بوده و منجر به بازداشت و مجازات آنان می‌‌شود.

نکته دیگر آن‌ است که مأموران حکومتی کافی‌ نت‌ها را مجبور به نصب دوربین مدار بسته و ثبت نام مراجعان می‌‌کنند تا با کنترل کامپیوتر‌ها و اسامی افراد مشخص شود تا با چه کسانی تماس گرفته یا به چه سایت هایی مراجعه شده است. هم چنین نصب فیلترشکن که دسترسی کاربران را به فیس بوک و سایت‌های خبری تسهیل می‌‌کند، ممنوع است و باعث تعطیل و پلمپ کافی‌ نت می‌‌شود. در این ماه طبق اظهار رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ایران در استان خراسان شمالی تعداد یازده عدد کافی‌ نت به همین دلیل بسته شده و مجوز آنها لغو شده است.

همه این مسائل که مبنای خبری آنان‌ نیز ارگان‌های رسمی‌ و دولتی هستند، حکایت از نقض حقوق بشر و ایجاد محدودیت در آزادی بیان و اطلاع رسانی می‌‌کند و مقتضی است که رئیس جمهور که احترام به حقوق شهروندی از مهمترین وعده‌های انتخاباتی ایشان بوده با استفاده از اختیاراتی که قانون اساسی‌ به وی تفویض کرده است، دستور رفع فیلتر از شبکه‌های مجازی را صادر کند تا تمامی شهروندان بدون استثناء بتوانند از آن‌ استفاده کنند.

علاوه بر مطالب فوق، خلاصه ای از وضعیت نقض حقوق بشر در ایران در آذر ماه ۱۳۹۲ در پی می آید. این گزارش بر مبنای اطلاعاتی است که در سایت ها و رسانه های مختلف درج شده و صحت آن به احراز رسیده است و در سه بخش و به دو زبان فارسی و انگلیسی منتشر می شود.

وضعیت حقوق بشر در ایران در ماه آذر 1392
بخش اول – حقوق مدنی، سیاسی و فرهنگی
الف- وضعیت فعالان سیاسی، اجتماعی و فرهنگی
1) در این ماه حدود ۸2 نفر بازداشت شدند که تعداد ۴۹ نفر آنان از فعالان سایبری بوده اند. ۲۹ نفر آنها که نامشان مشخص نیست عبارتند از: براساس اعلام معاون دادستان کرمان ۱۶ نفر - بدون ذکر نام-، رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ایران در استان خراسان شمالی ۵ نفر که سن آنها کمتر از ۲۰ سال اعلام شده است - بدون ذکر نام- و دادستان رفسنجان ۸ نفر - بدون ذکر نام- و با اتهام استفاده از فضای مجازی و به منظور درج مطالب توهین آمیز علیه مقدسات دستگیر شده اند.
همچنین اسامی 20 نفر از بازداشت شدگان سایبری که نامشان مشخص شده است عبارتند از: مهدی رجبیان و برادرش و یوسف عمادی از مدیران سایت "برگ موزیک"، علی‌ اصغر هنرمند، عباس واحدی، علی‌ رضا وزیری، نسیم نیک‌ مهر، ملیحه نخعی، محمّد حسین موسی‌ زاده و سارا سجاد پور از نویسندگان و اعضای سایت نارنجی و رضا احمدی نژاد مدیر سایت و خدمات میزبانی "آفتاب و‌ب".
امیر گلستانی، مسعود قاسم خانی، فریبرز کاردار، سید مسعود سید طالبی، رویا ایرانی و امیر صادق پور و مهدی فاریابی و کیارش ستوده و جمشید جباری و محمّد امین اکرمی و مهدی ری شهری تنگستانی از دیگر فعالان سایبری بازداشت شده، هستند.
همچنین ۳2 نفر با اتهاماتی غیر از فعالیت سایبری دستگیر شده‌اند. نام یازده نفر از آنها که مشخص نیست اما توسط مقام های مسئول در ایران اعلام شده است عبارتند از: طبق اعلام دادستان دادگاه انقلاب کرمان یک نفر به اتهام جاسوسی و به گفته فرمانده نیروی انتظامی شهرستان مسجد سلیمان در استان خوزستان ده‌‌‌ نفر هنگام خاک سپاری یکی‌ از اهالی سرشناس شهر بازداشت شده اند.
سایر بازداشتی‌ها که ۲2 نفر هستند، عبارتند از: جواد لطفی‌، عباس حقیقی‌، کیومرث رحیمی و احمد صابری از فعالان کارگری، امیر تتلو - خواننده-، صمد خطیبی از هنرمندان سینمایی، علیرضا درویش روزنامه نگار و فعال فرهنگی، هاشم حسین پناهی از اعضای شورای رهبری مکتب قرآن کردستان و فعال سنی مذهب، مهدی ملکی از فعالان سیاسی، جمال جنامی، مرتضی جنامی و سعید جنامی از اهالی خوزستان به علت اعتراض دسته جمعی به حکم اعدام، علی‌ غفرانی از فعالان فرهنگی، ساجده عرب سرخی - روزنامه نگار-، کوروش امیری از فعالان اجتماعی، افسانه بایزیدی و شاهو بایزیدی از فعالان دانشجویی، داریوش عندلیبان، یوسف مختاری، جواد سود بر، حبیب منافی آذر و مختار ابراهیمی که هنگام شرکت در مراسم یادبود خانعلی مطیعی بازداشت شدند.
لازم به تذکر است که چند نفر از افراد بازداشت شده پس از چند روز با تودیع وثیقه بصورت موقت تا روز محاکمه از زندان آزاد شدند.
2) احمد رضا احمد پور - روحانی منتقد- به ۱۰۰ روز حبس و سه فعال سیاسی کرد به اسامی کامیل شریف زاده به سه‌ سال حبس، غریب شریف زاده به دو سال حبس و عرفان مجیدی به چهار سال حبس و وروبر آوانسیان از کشیشان رسمی‌ کلیسا به سه‌ سال و نیم زندان محکوم شدند. همچنین شیرین نیان به اتهام جدا کردن سر مجسمه امام رضا در مشهد به ۶ ماه حبس و ۳۰ ضربه شلاق محکوم شد.
3) رسول عبداللهی از شهروندان مسیحی‌ جهت گذراندن محکومیت سه‌ ساله به زندان اوین منتقل شد. همچنین هاشم خواستار، معلم بازنشسته برای اجرای حکم دو سال حبس خود به زندان اعزام شد.
4) محمد صحتی سر درودی، روحانی و محقق دینی به ادارهٔ اطلاعات اصفهان احضار و مورد بازجوئی قرار گرفت. همچنین عادل غلامی، نعمت آزاد خواه و مرتضی امینی از سوی ادارهٔ اطلاعات و امنیت شهر مهاباد احضار و تهدید شدند. کوثر فتاحی، فعال فرهنگی‌ نیز در شهر بوکان از سوی نیروهای امنیتی احضار و مورد بازجوئی قرار گرفت. همچنین خالد حسینی‌، فعال کارگری به دادسرای انقلاب سنندج احضار و بازجویی شد. مهرداد صبوری و افشین ندیمی از فعالان کارگری نیز از سوی دادگاه انقلاب احضار و تفهیم اتهام شدند. همچنین کوروش زعیم، عضو جبهه ملی ایران به دادسرا احضار شد.
ب- وضعیت حقوق فرهنگی
1) نشریه دانشجویی "رمنه" دانشگاه علم و صنعت برای دو ماه تعلیق شد. همچنین نشریه دانشجویی نفیر در دانشگاه زنجان و دو نشریه دانشجوئی "صدای امید" و "تاریخ پژوهی" در دانشگاه شهید چمران اهواز توقیف شدند.
2) مریم زندی، عکاس و رییس پیشین هیات مدیره انجمن ملی عکاسان ایران در نامه ای به حسن روحانی، رییس جمهور ایران نسبت به درخواست وزارت کشور مبنی بر حذف او از هیات مدیره انجمن عکاسان ایران اعتراض کرد.
3) بنیاد فرهنگی‌ "جمشید" متعلق به زرتشتیان ایران، تحت فشار مأموران امنیتی کلیه فعالیت های خود را معلق کرد.
4) سایت "بهار نیوز" فیلتر شد.
5) دانشجویان بهایی هم چنان از تحصیل در دانشگاه محروم هستند و مأموران امنیتی در این ماه به منزل شمیم شبرو- شهروند بهایی در شهر کرج- که برای دانشجویان بهایی کلاس درس تشکیل می‌‌شد، حمله کردند و پس از بازرسی و تفتیش منزل ضمن ضبط کامپیوتر و موبایل‌ها از دانشجویان تعهد گرفتند تا دیگر در کلاس درس حاضر نشوند.
6) رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ایران در استان خراسان شمالی اعلام کرد که یازده کافی‌ نت در این استان به علت نصب فیلتر شکن، نداشتن دوربین مدار بسته و عدم ثبت نام مراجعان پلمپ شدند.
7) اپلیکیشن وی چت در ای‌ اس‌ پی‌‌های مختلف ایران فیلتر شد.
پ- سایر موارد نقض حقوق بشر
1) در این ماه تعداد ۲۳ نفر بشرح زیر اعدام شدند: چهار مرد با هویت اختصاری «عبدالعزیز. ع»٬ «سعید. ب» ٬ «سیروس. س»٬ «ابوالفضل. الف» و دو زن با هویت اختصاری «الف. الف» و «ر. ع» در یزد اعدام شدند. سایت دادگستری استان یزد اتهام این افراد را حمل و نگهداری مواد مخدر اعلام کرد. رییس اداره زندان گچساران از اعدام یک نفر در این شهر خبر داد. این مقام قضایی اتهام این فرد را حمل و نگهداری مواد مخدر اعلام کرد. رئیس کل دادگستری استان هرمزگان از اعدام سه‌ متهم به حمل و نگهداری مواد مخدر و یک متهم به تجاوز به عنف بدون ذکر نام خبر داد. مدیر روابط عمومی دادگستری گیلان نیز از اعدام یک نفر در رشت خبر داد. این مقام قضایی اتهام این فرد را حمل و نگهداری مواد مخدر اعلام کرد. همچنین دادستان عمومی و انقلاب استان قزوین از اعدام یک نفر با هویت اختصاری ش.چ در قزوین خبر داد. این مقام قضایی اتهام این فرد را حمل و نگهداری مواد مخدر اعلام کرد. همچنین ایرج نصیریان ، چنگیز صالحی ، احد شکوری ، پیمان محمدی، مهدی اژیری کفاش، حسین آقازاده و قادر نیک‌ اندیش در زندان مرکزی شهر ارومیه به اتهام قتل عمد اعدام شدند. طبق گزارشات واصله ایرج نصیری هنگام وقوع جرم کم‌تر از ۱۵ سال سن داشته است. کریم حدادی در زندان تبریز و افشین دروازی در زندان بم اعدام شدند. رسانه های خبری اتهام این افراد را حمل و نگهداری مواد مخدر اعلام کردند. ناصر گشاد زهی و مهدی جوانمرد متهم به قتل اعدام شدند. همچنین غازی عباسی، عبدالرضا امیر خنافره، عبد الامیر مجدمی و جاسم مقدم پناه از فعالان سیاسی در اهواز اعدام شدند.
2) با ایجاد مانع در برگزاری مراسم پانزدهمین سالگرد قتل داریوش و پراوانه فروهر از سوی مأموران امنیتی، تعداد کثیری از شهروندان نتوانستند در مراسم آنان حاضر شوند.
3) رئیس پلیس ناجا اعلام داشت که چندین آرایشگاه زنانه که اقدام به آگهی و پخش برنامه‌های آموزشی در شبکه‌های ماهواره ای‌ کرده بودند در تهران و شهرستان‌ها تعطیل و مجوز کسب آنان لغو شد.
4) محسن یزدی صمدی، وکیل امیر حکمتی که به اتهام جاسوسی به ده سال حبس محکوم شده، اظهار داشته است که به او اجازه دسترسی و مطالعه پرونده را نمی دهند تا بتواند درخواست اعاده دادرسی کند.
5) گورستان بهائیان در شهر سنندج تخریب و با بولدزر مسطح شد.
6) همایش اصلاح طلبان استان فارس به دلیل فشار و دخالت نیروهای امنیتی لغو شد .
7) رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران گفت که مباشر و مشاور زن نباید در دفتر مشاوره املاک استخدام شود.
8) فعالان سایت "نارنجی" که دستگیر شده بودند با دست‌های بسته و رو به دیوار در تلویزیون کرمان نشان داده شدند و گفته می شود که مطالبی را علیه خود بیان کرده اند.
9) وضعیت زندانیان سیاسی هم چنان ناگوار گزارش می شود، به گونه ای که تعدادی از آنان بیمار هستند که نسبت به درمان و معالجه آنها اقدامی صورت نمی گیرد. اسامی تعدادی از آنان عبارت است از: سید محمد سیف زاده، حسین رونقی ملکی‌، حمید نوید، یعقوب ملکی‌، حمید رضا مرادی، محمد حسن یوسف پور سیفی، اسماعیل برزگری و کسری نوری.
10) زندان‌های ایران از استاندارد‌های لازم برخوردار نیست؛ از جمله زندان زنان قرچک در طی‌ ماه گذشته تنها روزانه سه‌ ساعت آب سرد داشته است و زندانیان از داشتن آب گرم هم محروم بوده اند. زندان شهر‌های براز جان، زنجان و اهواز نیز وضعیت بسیار بدی دارند و به همین دلیل برای مجازات بیشتر برخی‌ از زندانیان سیاسی و عقیدتی‌ را به زندان‌های فوق اعزام می‌‌دارند که از آن‌ جمله می‌‌توان به عبدالرضا قنبری و محمد (کوروش) نصیری اشاره کرد.
۱۲- حبس در تبعید یکی‌ دیگر از شیوه‌های غیر قانونی آزار مضاعف زندانیان سیاسی است و مسافت‌های دور به عنوان مانع در ملاقات حضوری عمل می کند. متاسفانه در این ماه مادر و همسر یکی‌ از زندانیان سیاسی به نام پیمان عارفی که به ۱۵ سال حبس در تبعید محکوم شده و او را از تهران به زندان مسجد سلیمان فرستاده بودند، پس از ملاقات با وی و به هنگام مراجعت به شهر تهران در اثر تصادف اتومبیل فوت کردند.
بخش دوم – حقوق اقتصادی و اجتماعی
1) وضعیت اقتصادی در ایران همچنان نامناسب گزارش می شود. این در حالی است که طبق گزارش سالانه سازمان شفافیت بین المللی در مورد فساد اداری و اقتصادی در کشور‌های مختلف در سال ۲۰۱۳ در میان ۱۷۷ کشور، ایران در رده ۱۴۴ قرار گرفته که نشان از افزایش فساد اداری دارد. همچنین به گفته وزیر اقتصاد و امور دارائی، شاخص فلاکت اقتصادی در ایران به بیش از ۵۰ درصد رسیده است. این در حالی است که به گفته مرکز آمار ایران از جمعیت ۱۹ میلیون و ۴۳۵ هزار نفری در سنین ۷ تا ۱۹ سال در سال تحصیلی‌ 90-91 که باید آموزش خود را در مدارس ادامه می‌‌دادند، بیش از هفت میلیون و ۱۳۵ هزار نفر به دلایل اقتصادی و غیره قادر به ادامه تحصیل نبوده اند و در حقیقت بیش از ۳۷ درصد دانش آموزان ایرانی ترک تحصیل کرده اند.
2) دبیر خانه کارگر همدان از تعطیلی کارخانه ذوب آهن اسد آباد و بیکاری بیش از ۲۵۰ کارگر این خبر داد. همچنین ۲۰۰ نفر از کارگران پالایشگاه آبادان از کار اخراج شدند.
3) کارگران متروی اهواز و کارگران کارخانه شهد آب ارومیه با تعویق ۵ ماه حقوق خود مواجه هستند.
4) ۶۵۰ تن‌ از کارگران فصلی هفت تیر به محقق نشدن وعده‌ها اعتراض کردند. همچنین ۸۰۰ نفر از کارگران معدن "چادر ملو" در اردکان یزد در اعتراض به دستمزد‌های ناعادلانه و همچنین اخراج دبیر نهاد کارگری این معدن یک روز دست از کار کشیده و اعتصاب کردند.
بخش سوم- میراث فرهنگی و محیط زیست
اخبار منتشر شده از میراث فرهنگی و محیط زیست در آذر ماه نیز همچنان نشان از نامناسب بودن وضعیت این حوزه دارد.
1) بیش از ۴۰ در صد تالاب‌های کشور خشک شده است.
2) طبق گفته سازمان زمین شناسی‌ ایران، دشت تهران بیشترین نرخ فرونشست را در سطح جهان دارد. ایران از نظر میزان خطر و شمار وقوع رخ داد‌های طبیعی در جهان رتبه سوم را دارد.
3) نماینده اندیمشک در مجلس شورای اسلامی از وجود اورانیوم ضعیف شده در ریزگردهای خوزستان خبر داد و گفت: آلودگی خاک منطقه ناشی‌ از باقی‌ ماندن مواد شیمیابی و بمب‌ها در جنگ بین ایران و عراق است و ریزگرد‌ها آلوده به اورانیوم ضعیف شده بوده و باعث سرطان می‌‌شود .
خاتمه
در ماه آذر، مجمع عمومی سازمان ملل متحد با اکثریت ۸۶ رای موافق قطع نامه ای‌ مبنی بر محکومیت ایران به نقض حقوق بشر تصویب کرد که طبق روال گذشته، مقامات مسئول حکومتی آن‌ را مغرضانه و با اهداف سیاسی عنوان کردند. مطالعه گزارش ماه آذر که فقط حکایت از نقض حقوق بشر در سی‌ روز دارد، نشان از صحت قطع نامه مذکور دارد. حکومت ایران باید بداند که تنها راه جلوگیری از صدور قطع نامه‌های دیگر بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران است.
آینه چو نقش تو بنمود راست خود شکن آینه شکستن خطا ست

شیرین عبادی
رییس کانون مدافعان حقوق بشر
اول دی 1392

 

جبهه مشارکت: مرتضوی عامل کهریزک، قتل زهرا کاظمی، تعطیل فله‌ای مطبوعات و خفقان است

Posted: 23 Dec 2013 02:51 AM PST

جرس: روابط عمومی جبهه مشارکت در پاسخ به برخی اظهارات سعید مرتضوی در مصاحبه با نشریه پنجره پیرامون این حزب و مجلس ششم، جوابیه ای نوشته است و تاکید کرده است: فساد اقتصادی اتهام اصلی مرتضوی نیست.  

 

در بخشی از این جوابیه با اشاره به رفتار غیر قانونی و کینه توزانه مرتضوی از جمله صدور حکم بازداشت برخی از اصلاح طلبان از جمله برخی اعضای این حزب در ۳ روز باقی مانده به انتخابات ۲۲ خرداد، آمده است: طبیعی است که ایشان هنوز گمان می کنند میتوانند به رسم مألوف گذشته با اتهام زدن علیه جبهه مشارکت و سایر جریانهای اصیل اصلاح طلبی برای خود پوششی درست کنند تا چه بسا باز خود را محبوب قدرت کنند. اگر این حربه در سالیان قبل مؤثر بوده است اما خوب است ایشان کمی تاریخ بخوانند و ببینند که چه بسا چاکران و مدیحه سرایانی که در پیش پای قدرت قربانی شده اند.

 

متن کامل جوابیه جبهه مشارکت به نقل از کلمه در ادامه آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم

آقای سعید مرتضوی در مصاحبه اخیر خود با نشریه “پنجره” ادعاهای کذبی درمورد مجلس ششم و به قول ایشان سران جبهه مشارکت داشته اند. هر کس کوچکترین آشنایی با ایشان داشته باشد از صداقت، تقوی، درستکاری و امانت داری ایشان آگاهی کامل دارد و به نظر نمی رسد حتی این ادعاهای واهی، نیاز به تکذیب داشته باشد. اما اینک که طشت رسوایی عده ای بر بام افتاده است ، برای فهم چرایی این فرار به جلو ذکر نکاتی خالی از لطف نیست.

۱- دشمنی آشکاروپنهان آقای مرتضوی با تمامی جریان اصلاحات و بخصوص جبهه مشارکت ریشه در سالهایی دارد که ایشان ماموریت زمین گیر کردن اصلاحات را به عهده گرفته بود وشکست خورد. وی جهت جلب اعتماد و نفوذ در ارکان نظام حاضر به هر کاری بود و البته چه عیب بر ایشان که بخواهد با تیغ تیز ناداوری و قانون شکنی خود ، گردن نازک اعضا و هواداران جبهه مشارکت را ببرد. وی و حامیان پرشمارش در سازمان های اطلاعاتی و امنیتی، در طول این زمان نه فقط به همه اسناد رسمی حزب دسترسی داشتند بلکه با انواع ترفندها از جمله تهدید و تطمیع به دنبال پرونده سازیهای دروغین برای اعضا و هواداران و سازمان حزب بودند. نمونه کامل این برخوردهای کینه توزانه را در جریان سناریوی شکست خورده انتخابات سال ۸۸ مشاهده می کنیم. همان سناریویی که ابتدا با حکم دستگیری بزرگان اصلاح طلب و از جمله مسؤولین جبهه مشارکت ایران اسلامی، در تاریخ ۱۹ خزداد ۱۳۸۸(سه روز قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دهم) توسط آقای مرتضوی کلید خورد. تردیدی نیست که هدف این نقشه محو کامل اصلاحات و قلع و قمع همه اصلاح طلبان بود که با هماهنگی بی نظیر همه دست اندرکاران، ایشان محور ظاهری این کار قرار گرفت. آنها تمام اسناد ریز و درشت و واقعی و جعلی را جمع آوری کردند تا پرونده های افترا و تهمت علیه اصلاح طلبان قطور تر و پر مایه تر شود. اما حاصل چه شد؟ برگزاری دادگاههای آنچنانی که حتی قوه قضاییه بعدی نیز نتوانست ننگ آن را تحمل کند و آنها را تعطیل کرد. آنگاه در دادگاه های غیر علنی و بدون رعایت تشریفات کامل دادرسی افراد را محاکمه و محکوم کردند. اما در این روند حتی یک برگ سند دال بر سوء استفاده یا رانت خواری یا فساد اقتصادی و اخلاقی در پرونده هیچیک از عزیزان سرافراز ما پیدا نشد و همه با اتهامات سیاسی به زندان افتادند. آیا همین دادگاه ها بهترین گواه بر پاکدستی و سلامت نفس و حسن سابقه سیاسی و اقتصادی و اجتماعی اصلاح طلبان نیست؟

۲- در طول هشت سال گذشته بنا به اطلاع موثق، همه دست اندرکاران دولت نهم و دهم و مجالس هفتم و هشتم با تمام قوا در تمامی پرونده ها و مدارک و اسناد دولت هفتم و هشتم و مجلس ششم غور کردند و تمام وزارتخانه ها و ادارات را به امید یافتن یک سند تخلف شخم زدند اما دریغ از یک برگ تا بتوانند آن را در هر کوی و برزن بر سر نیزه کنند و کامروا شوند. راستی هیچکس گمان می کند این جماعتی که اینچنین بی پروا و خدا نترس انواع اتهامات بی پایه و افترائات را به دروغ به اصلاح طلبان و سران آنها نسبت می دهند اگر کوچکترین مدرک محکمه پسندی دال بر فساد و تخلف از آنها داشتند از افشای آن خودداری می کردند؟

۳- آنچه در مجلس ششم گذشت نه در پستوهای تاریک و مخفی و نه در لابی های قدرت بود. همه چیز شفاف و علنی بود حتی ضعف ها و اشتباهات محتمل آن دوره بر هیچکس پوشیده نماند. از جمله اقدامات درخشان مجلس ششم شناخت و آشکار سازی روحیه و ماهیت و عملکرد آقای مرتضوی بود و همین است که امروز مجلس ششم و نمایندگان اصلاح طلب آن آماج کینه توزی ایشان و امثال ایشان قرار می گیرد. آقای مرتضوی بخوبی می دانند که اتهام اصلی ایشان در پیشگاه مردم نه بخشش مالی بی حساب و کتاب و مرهون کردن نمایندگان و مسئولان است و نه حراج بیت المال و خاصه خرجی آن و نه تقویت مالی جناحهای افراطی، بلکه اتهام اصلی ایشان ماجرای دردناک خانم زهرا کاظمی و فاجعه کهریزک و حبس و محرومیت صدها آزادیخواه و بستن فله ای مطبوعات و ایجاد فضای خفقان است. اتهام ایشان انحراف مسیر انقلاب اسلامی از آزادیخواهی و حاکمیت رأی مردم است.

۴- طبیعی است که ایشان هنوز گمان می کنند میتوانند به رسم مألوف گذشته با اتهام زدن علیه جبهه مشارکت و سایر جریانهای اصیل اصلاح طلبی برای خود پوششی درست کنند تا چه بسا باز خود را محبوب قدرت کنند. اگر این حربه در سالیان قبل مؤثر بوده است اما خوب است ایشان کمی تاریخ بخوانند و ببینند که چه بسا چاکران و مدیحه سرایانی که در پیش پای قدرت قربانی شده اند. حتی اگر به همه اتهامات ایشان رسیدگی نشود ویا تبرئه شوند مطمئن باشند آنچه سبب عزت و شرف و محبوبیت نزد خدا و مردم می شود راستگویی و امانت داری و پرهیزکاری است . اقتدار چیزی نیست جز قرار گرفتن در دلهای پاک مردمی که امروز از این همه نابسامانی به تنگ آمده اند و از این همه فساد بیزار هستند و اعتماد آنها چون شمعی نیم سوز در حال خاموشی است. و البته در پس همه این قیل و قالها آنچه سختی این دوران را بر ما آسان می کند حلاوت اعتماد و گرایش مردم است به اصلاح طلبان. ما معتقدیم که روز مظلوم بر ظالم بسیار سخت تر خواهد گذشت تا روز ظالم بر مظلوم.

۵- ما از همه دست اندرکاران امور قضایی و مجلس شورای اسلامی و نیز از آقای مرتضوی می خواهیم تمام اسناد و مدارک و از جمله زونکن مورد ادعای ایشان در مجلس ششم را سریعا و کامل منتشر کنند تا عیار ادعاهای ایشان مشخص شود.

روابط عمومی

جبهه مشارکت ایران اسلامی

۱ دیماه ۱۳۹۲ 

نماینده سمنان: حق فتنه‌گران سال ۸۸ طناب دار است

Posted: 23 Dec 2013 12:46 AM PST

جرس: در ادامه اظهارنظرهای افراطیون در روزهای اخیر در رابطه با جنبش مردمی سال ۸۸، در آستانه نهم دی، علیرضا خسروی نماینده سمنان اظهار کرد: آن دسته از فتنه‌گرانی که وقیحانه می‌گویند که از حقمان در سال ۸۸ گذشتیم بدانند که حق آن‌ها از فتنه ۸۸ طناب دار است. 

 

خبرگزاری تسنیم به نقل از وی نوشته است که "اگر می‌خواهند حقشان را با کمال میل به آنها می‌دهیم."

 

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه "این افراد با اقدامات خصمانه خود شیرینی پیروزی بزرگ ملت ایران را به تلخی بدل کردند" افزود: آنان آبروی ایران عزیز را در آن سال بردند.

 

خسروی با طرح این سؤال که فتنه‌گران چگونه می‌توانند هم‌اکنون سر بلند کنند اظهار کرد: طلب آنان از آتش زدن مساجد و کشت و کشتاری که به‌راه انداختند کمتر از طناب دار نیست.

 

او با بیان این مدعا که "برچسب تقلب آنان به انتخابات باشکوه و پرشور 88 باعث وهم برخی از سران غربی شد" خطاب به رهبران جنبش سبز گفت: صورت‌حسابتان را ملت جمع زده‌اند و هر زمان که خواستید بگوئید تا همین ملت حقتان را کف دستانتان بگذارند.

 

نماینده مردم سمنان، مهدی‌شهر و سرخه در مجلس با اشاره به اینکه "لطف مقام معظم رهبری و رأفت اسلامی نظام باعث شده تا خشم مردم غیور ایران فروکش کند" گفت: نگذارید تا آتش زیر خاکستر و موج خروشان ملت شما را به قعر چاه بیندازد. اعلام ندامت و پشیمانی از حوادث تلخ سال 88 شاید کمی از بار گناه فتنه‌گران بکاهد ولی همین موضوع هم نصیب هر کسی نمی‌شود. 

 

حمله هوایی سنگین ارتش اسد به شهر حلب

Posted: 23 Dec 2013 12:46 AM PST

جرس: هلی‌‌کوپترهای ارتش سوریه با پرتاب بشکه‌های حاوی ماده منفجره تی‌ان‌تی، ده‌ها نفر را در شهر حلب کشتند. به گفته مرکز پزشکی شهر حلب بیمارستان‌ها مملو از مجروحان حملات اخیر است.  

 

به گزارش دویچه‌وله، آخرین حمله هوایی ارتش اسد به مواضع مخالفان در شهر حلب دست ‌کم ۴۲ کشته بر جا گذاشت. بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز این حمله هوایی در روز یک‌شنبه (۲۲ دسامبر/ ۱ دی) در محلات تحت کنترل شورشیان در شهر حلب رخ داده است.


آمار قربانیان از سوی رسانه‌های بین‌المللی متفاوت گزارش شده است. برخی از خبرگزاری‌های غربی شمار کشته‌شدگان را ۵۶ نفر ذکر کرده‌اند که شامل ۶ کودک نیز می‌شود.

 

سازمان نظارت بر حقوق‌بشر سوریه که مقر آن در لندن است، ضمن تایید خبر این حمله هوایی اعلام کرد که در این "حملات مرگبار" از بمب‌هایی استفاده شده که حاوی ماده منفجره "تی‌ان‌تی" بوده است.

 

به گفته شاهدان عینی هلی‌کوپترهای ارتش اسد "بشکه‌هایی حاوی ماده منفجره تی‌ان‌تی" را به مناطق مسکونی حلب پرتاب کردند. پیشتر نیز ارتش سوریه از این روش برای مقابله با شورشیان بهره برده بود.

 

سه منطقه شهر حلب (احمدیه، حیدریه و هنانو) بیش از دیگر مناطق مورد هدف هلی‌کوپترهای رزمی قرار گرفته‌اند. گرچه "بمب‌های بشکه‌ای" از دقت بالایی برخوردار نیستند، اما سبب تخریب گسترده ‌می‌شوند. به گفته کارشناسان نظامی استفاده از این بمب‌ها دلیل اصلی شمار کثیر قربانیان است.

 

به گفته ناظران سیاسی شهر حلب که پیشتر مرکز مهم اقتصادی سوریه به شمار می‌رفت در پی جنگ داخلی به شدت آسیب دیده است. از تابستان سال ۲۰۱۲ تا کنون شهر حلب میان ارتش اسد و مخالفان تقسیم شده است.


ارتش بشار اسد از هفته گذشته عملیات تهاجمی جدیدی را علیه مخالفان مسلح آغاز کرده است. این حملات تا کنون صدها کشته به دنبال داشته است.

 

مرکز پزشکی حلب در گفت‌وگو با شبکه خبرنگاران سوریه اعلام کرد که تمامی بیمارستان‌های این شهر "مملو از مجروحان" حملات اخیر است.

 

حملات تازه‌ای نیز از حومه شهر حلب گزارش شده است. "کمیته سراسری انقلاب سوریه"، یکی از گروه‌های مخالف اسد، اعلام کرد که حملات هوایی سبب " وحشت و فرار مردم" شده و برخی از قربانیان، اعضای گروه‌های امداد بوده‌اند که در حین کمک‌رسانی به مجروحان کشته شده‌اند.

 

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ اعلام کرد که جنگ داخلی در سوریه از ماه مه ۲۰۱۱ تا کنون نیم میلیون نفر مجروح به جا گذاشته است. میلیون‌ها شهروند سوریه آواره شده‌اند و ده‌ها هزار نفر در زندان‌ها به سر می‌برند.

 

به گفته‌ی سازمان‌های حقوق‌بشری شمار کشته‌شدگان در سوریه از مرز ۱۲۵ هزار نفر عبور کرده است.

 

ماگه بارت، رئیس هیئت امدادگران صلیب سرخ گفت: «به علت گستردگی فلاکت در سوریه امکان کمک به همه‌ی نیازمندان ممکن نیست. موجودی مواد غذایی، دارو و دیگر کالاهای ضروری بویژه در مناطق جنگی رو به اتمام است.» 

استعفای چهار وزیر ترکیه/ معترضان برکناری دولت اردوغان را خواستار شدند

Posted: 23 Dec 2013 12:07 AM PST

جرس: حسین چلیک معاون نخست وزیر ترکیه روز دوشنبه در یک برنامه تلویزیونی از ارائه درخواست استعفای چهار وزیر کابینه این کشور که فرزندانشان متهم به فساد مالی هستند، به نخست وزیر ترکیه خبر داد. همزمان صدها تن از تظاهرکنندگان خواهان برکناری دولت اردوغان شدند.  

 

به گزارش ایرنا، معاون حزب حاکم ترکیه گفت: هنوز معلوم نیست که آیا اردوغان استعفای آنان را می پذیرد یا نه.

 

فرزندان وزرای کشور، شهرسازی و اقتصاد ترکیه چند روز پیش به اتهام فساد مالی و رشوه بازداشت شدند.

 

هویت چهارمین وزیری که گفته می شود در این ارتباط استعفا داده است، فاش نشد.

 

چلیک پیش از این عنوان کرده بود که این ادعاها دروغ است، نخست وزیر ترکیه هر چه که لازم باشد انجام خواهد داد و ما نمی توانیم بگوییم که این وزرا مقصر هستند.

 

معاون حزب حاکم ترکیه در ادامه گفت: این گونه ادعاها به منظور تضعیف نخست وزیر ترکیه صورت می گیرد.

 

منابع خبری ترکیه نوشتند که چهار وزیر دولت رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه در راستای تحقیقات دادستانی استانبول در باره فساد مالی در این کشور پرونده هایشان به وزارت دادگستری ترکیه ارسال شد.

 

خبرگزاری دوغان مدعی شد که پرونده ای حاوی اتهامات دادستانی استانبول علیه چهار وزیر دولت این کشور به وزارت دادگستری ترکیه ارسال شده است.

 

روزنامه استار چاپ استانبول نیز این خبر را تایید و خاطر نشان کرد که با این اقدام دادستانی استانبول روند طرح اتهام علیه چهار وزیر دولت اردوغان رسما آغاز شده است.

 

ˈمعمر گولرˈ وزیر کشور ترکیه نیز روز گذشته با انتشار مطلبی در یکی از شبکه های اجتماعی گفت: هیچ یک از معاملات اقتصادی من و فرزندم غیر قانونی نبوده است.

 

وی افزود: چند روز آینده همه چیز مشخص خواهد شد.

 

برخی از رسانه های جمعی آنکارا وزیر کشور ترکیه را متهم به اخذ رشوه کرده بودند.

 

دادگاه رسیدگی کننده به پرونده رشوه و فساد مالی در استانبول در مورد پرونده 16 نفر از 53 نفری که توسط دادستانی این شهر به این دادگاه ارجاع شده بود، حکم بازداشت صادر کرد که فرزندان وزیران کشور و اقتصاد و مدیرعامل ˈهالک بانکˈ از جمله این افراد هستند.

 

پلیس استانبول اواخر هفته گذشته عملیاتی را با عنوان ˈرشوه بزرگˈ در این شهر انجام داد که تزلزلی جدی در صحنه سیاسی ترکیه ایجاد کرد.

 

ادعای جنگ قدرت و ستیز بین ˈجماعت گولنˈ و دولت ˈرجب طیب اردوغانˈ با شروع عملیات بزرگ رشوه به مرکزیت استانبول، ابعاد بسیار گسترده ای به خود گرفته که از آن به عنوان زلزله سیاسی در ترکیه یاد می شود. 

 

همچنین به گزارش ایسنا به نقل از الجزیره، نیروهای پلیس ترکیه برای متفرق کردن تظاهرکنندگان که در اعتراض به پرونده فساد مسئولان بلندپایه این کشور به خیابان آمده بودند، به خشونت متوسل شد.

 

صدها تن از تظاهرکنندگان با تجمع در میدان کادیکوی خواهان برکناری دولت اردوغان شدند.

 

همزمان نخست‌وزیر ترکیه با هشدار به مخالفانش تاکید کرد دست تمام کسانی که بخواهند از پرونده‌های فساد در این کشور علیه حکومت وی سوءاستفاده کنند کوتاه خواهد کرد.

 

به گزارش الجزیره، رجب طیب اردوغان،در برابر هواداران حزب عدالت و توسعه گفت که هر کسی را سر جای خودش خواهد نشاند.

 

اردوغان همچنین تاکید کرد: هر کسی که جرات کند در کشور تنش ایجاد کرده و یا برای ما دام پهن کند، دستانش را خواهیم شکست.

 

این در حالی است که اخیرا 25 تن از منابع بلندپایه پلیس ترکیه به دنبال پرونده‌های فساد برکنار شدند.

 

خبرگزاری ایرنا در گزارشی مفصل تاثیر تنش سیاسی ناشی از رسوایی اقتصادی در انتخابات آتی ترکیه را بررسی کرده و نوشته است: تنش سیاسی ناشی از رسوایی اقتصادی که با عملیات پلیس استانبول با عنوان ˈعملیات بزرگ ارتشا و فسادˈ آغاز شد و دامنه آن تا وزیران کابینه اردوغان فرا رفت، همچنان ادامه دارد.

سکوت شرکت‌های نفتی آمریکا برای تجارت با ایران

Posted: 22 Dec 2013 11:17 PM PST

 جرش: خبرگزاری رویترز در گزارشی می‌گوید شرکت‌های نفتی آمریکایی با وجود سود بالقوه‌ای که ورود به میدان‌های نفتی ایران می‌تواند برایشان به همراه بیاورد، همچنان برای این کار از لابی کردن با کنگره خودداری و سکوت اختیار کرده‌اند.  

 

به گزارش رادیو فردا، شرکت‌های بزرگ نفتی سالیانه مبالغ زیادی را صرف لابی با ساز و کارهای قانونی در آمریکا می‌کنند تا بر تصویب انواع قوانینی که ممکن است به تجارت آنها ارتباط پیدا کند، تاثیر بگذارند.

 

بنا بر این گزارش، شرکت‌های نفت و گاز در آمریکا در نه ماهه اول سال جاری میلادی تنها در دو مورد، ۱۰۵ میلیون دلار صرف لابی کرده‌اند؛ با این همه «به‌طور غیر معمولی» وارد موضوع ایران نشده‌اند، حتی زمانی که کنگره آمریکا از طرح جدید خود برای اعمال محدودیت بیشتر بر صادرات نفت ایران گفت.

 

رویترز می‌گوید شرکت‌هایی مانند «اکسون موبیل» یا «کونوکو فیلیپس» می‌توانند سود بالقوه سرشاری را از کاهش تحریم‌های ایران به دست آورند، کافی‌ست بتوانند به میدان‌های نفت و گاز این کشور دسترسی پیدا کنند. ولی این خبرگزاری می‌گوید از ماه میلادی سپتامبر آنها عملا خود را از وارد شدن به بحث در مورد ایران بیرون کشیده‌اند.

 

در آذر ماه گذشته بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران، گفته بود که چندین شرکت نفتی اروپایی و آمریکایی برای بازگشت به میدان‌های این کشور ابراز تمایل کرده‌اند.

 

آقای زنگنه از اکسون موبیل و کونوکو فیلیپس هم نام برده بود.

 

آلن جفرس، سخنگوی اکسون به رویترز گفته است که آن شرکت همواره به‌دنبال گسترش فرصت‌ها است، اما قوانین موجود در آمریکا آنها را از کار در ایران باز می‌دارد.

 

سخنگوی کونوکو نیز به رویترز گفته است که شرکت آنها وارد گفت‌وگویی با ایران برای تجارت نشده است.

 

به گزارش رویترز، اسناد نشان می‌دهند که نه این دو شرکت و نه «شورون کورپ» یا «هالیبرتون» هیچ کدام در سال رو به پایان در کنگره در مورد موضوع ایران لابی نکرده‌اند.

 

وزیر نفت ایران نیز در آذر ماه به محدودیت‌های اعمال شده از سوی خود آمریکا برای شرکت‌های نفتی آن کشور اشاره کرده بود.

 

خود خبرگزاری رویترز نیز در همان زمان از قول یک مقام وزارت نفت گفته بود که آقای زنگنه با مقام‌های اجرایی چند شرکت غربی از جمله «انی» و «شل» دیدار کرده است. انی شرکتی ایتالیایی‌ و شل، شعبه آمریکایی «رویال داچ شل» است.

 

رویترز می‌گوید شرکت‌هایی مانند شل یا «بی‌پی»، یعنی در واقع شرکت‌هایی که شعبه‌هایی از شرکت‌هایی دیگر در آمریکا هستند، در سال رو به پایان لابی کرده‌اند.

 

به گزارش رویترز بی‌پی بین ماه‌های آوریل و سپتامبر در کنگره در مورد ایران لابی کرده است و شرکت شل نیز در مورد «موضوعات کلی مربوط به ایران» بین ماه‌های ژانویه و مارس با قانون‌گذاران گفت‌وگوهایی انجام داده است.

 

البته ماه گذشته نیز یک مقام شرکت اروپایی به این خبرگزاری گفته بود که رفع تحریم‌های غرب علیه ایران «۱۸ تا ۲۴ ماه طول خواهد کشید». و مقامی دیگر به این موضوع اشاره کرده بود که ایران می‌داند بدون رفع تحریم‌ها ورود شرکت‌های غربی به میدان‌های این کشور غیرممکن است.

 

ایران دارای چهارمین ذخایر شناخته شده نفت و بزرگترین ذخایر گازی جهان است اما طی سال‌های گذشته تحت تحریم‌های غرب صادراتش به شدت کاهش پیدا کرده است. 

 

 اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران در صورت نقض توافق ژنو امکان‌پذیر است

 

در تحولی دیگر، سوزان رایس، مشاور امنیت ملی دولت باراک اوباما، در مصاحبه‌ای که روز اول دی ماه با شبکه آمریکایی سی‌بی‌اس داشت، گفت پاسخی برای این موضوع که تصمیم نهایی ایران چه خواهد بود ندارد، اما نفع آمریکا در آزمودن گزاره موجود با ایران برای برنامه اتمی این کشور است.

 

خانم رایس با اشاره به اینکه در دولت کسی «ساده‌انگار» نیست گفته است فشارهای اقتصادی راه را بر ایران مسدود کرده است؛ ارزش پول ایران پنجاه درصد کاهش یافته و درآمد ناشی از نفت هم نصف شده است. تورم بالاست و آنها (تهران) صدمه دیده‌اند.

 

سوزان رایس می‌گوید پرسش این است که آیا این موضوع باعث می‌شود تا ایران به سوی گرفتن یک تصمیم سخت برود و به شکلی که قابل تائید باشد، این برنامه اتمی‌اش را متوقف کند؟

 

او در پاسخ به پرسش خود می‌گوید این را نمی‌دانیم ولی نیمی از پاسخ هم این است: همه نفع ما در این است که این را بیازماییم.

 

سوزان رایس می‌گوید هدف دولت آمریکا نه تنها بازداشتن ایران از دست‌یابی به بمب اتمی بلکه جلوگیری از موقعیتی‌ست که بتواند رفتن به سوی تولید بمب را ممکن کند.

 

کشورهای غربی و آمریکا شک دارند که تهران در پس برنامه اتمی خود به دنبال تولید سلاح هسته‌ای‌ست. این موضوع را تهران همواره رد کرده و بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های اتمی‌اش تاکید کرده است.

 

مشارو امنیت ملی آمریکا در مصاحبه با شبکه سی‌بی‌اس می‌گوید در صورتی‌که ایران توافق نهایی بر سر برنامه هسته‌ای خود را نقض کند، اعمال مجدد تحریم‌ها امکان‌پذیر است.

 

او تاکید کرده است رسیدن به توافق نهایی با ایران ماه‌ها طول خواهد کشید.

 

ایران و کشورهای ۵+۱، سوم آذر ماه در سوئیس به توافقی موقت دست یافتند که بر اساس آن بخشی از برنامه‌های اتمی ایران به‌طور داوطلبانه معلق می‌شود و بخشی از تحریم‌ها نیز به‌شکل داوطلبانه کاهش پیدا می‌کند، از جمله بخشی از پول بلوکه شده ایران به این کشور بازگردانده می‌شود.

 

طرف‌های گفت‌وگو از این توافق به‌عنوان گامی اولیه یاد کرده‌اند و مذاکرات برای نحوه اجرای آن و نیز ادامه گفت‌وگوها در آینده ادامه دارد.

 

بخشی از این گفت‌وگوها در سطح کارشناسی طی روزهای گذشته در ژنو برگزار شد.

 

روز اول دی‌ماه نیز وزارت خارجه ایران اعلام کرد، محمد جواد ظريف و کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا توافق کرده‌اند تا این مذاکرات بعد از تعطيلات کريسمس از سر گرفته شود.

 

مقام‌های دولت آمریکا طی هفته‌های گذشته بر آزمودن بخت دیپلماسی تاکید کرده و به کنگره آن کشور هشدار داده‌اند تا تحریم‌های جدیدی علیه ایران تصویب نکند. این موضوع خود محل اختلافاتی در میان سیاستمداران آن کشور است. گروهی از قانونگذاران خواهان تصویب تحریم‌هایی جدید علیه تهران تا زمانی هستند که توافقی نهایی بین طرف‌ها به دست بیاید. اما دولت آمریکا نمی‌خواهد وضع تحریم‌های جدید علیه ایران جلوی ادامه گفت‌وگوها را بگیرد.

پیمان عارفی به تهران آمد

Posted: 22 Dec 2013 10:55 PM PST

 جرس: پیمان عارفی، زندانی تبعیدی به مسجد سلیمان، یک روز پس از ناپدید شدنش در مسیر فرودگاه اهواز، به خانه‌اش در تهران رسید. به این ترتیب هرچند شایعه فرار او از بین رفت اما ین تاخیر باعث شد وی امکان شرکت در مراسم خاک‌سپاری مادر و همسرش را از دست بدهد.

 

از پیمان (امیررضا) عارفی که روز شنبه با وثیقه یک میلیارد تومانی به مرخصی آمده بود، از شامگاه آن شب تا یکشنبه شب خبری در دست نبود.

 

مرخصی این زندانی که ۱۵ سال حبس در تبعید محکم شده است برای اولین بار پس از نزدیک به ۵ سال حبس و در پی کشته شدن مادر و همسرش در تصادف رانندگی هنگامی که از ملاقات با وی باز می‌گشتند رخ داد.

 

مراسم ختم مراسم ختم زیبا صادق‌زاده و ناهید رحمانی، همسر و مادر پیمان عارفی، امروز دوشنبه در نازی آباد، بازار دوم، مسجد حجت رحمانی برگزار می‌شود.

الگوي اصلاحي اباعبدالله‌الحسين (ع)

Posted: 22 Dec 2013 12:35 PM PST

اسماعيل علوي
خرافه‌ها، گرايشات انحرافي و باورهاي سخيف، لباس دين پوشيده و به جاي عقيده اسلامي مطرح بودند. 


اربعين در عرف مسلمانان به گذشت 40 روز از رخداد عاشورا اطلاق مي‌شود.

در اربعين حسيني (ع) بار ديگر نهضت خونين كربلا و عظمت اين حركت حماسي به عنوان يكي از متعالي‌ترين جلوه‌هاي روح انساني طنين مي‌يابد و تكاپوي محسوسي يك بار ديگر همه جا به چشم مي‌آيد.

نهضت عاشورا حركتي اصلاحي بود كه موجب جريان يافتن ارزش‌هاي ديني در درون باور افراد و اجتماع گرديد.

اصلاح در ادبيات ديني، عرضه آموزه‌هاي سره و ناب ملهم از كتاب و سنت و جريان‌دهي آن در تمام شئون حيات فردي و اجتماعي است. اهتمام امامت شيعه نيز در رويكرد اصلاحي، هدايت و اصلاح فراگير جامعه در راستاي سيره نبوي است. پس از رحلت پيامبر(ص) تا زمان يزيد بر اثر تغييرات وسيع اجتماعي، سياسي و فرهنگي نظام عقيدتي اسلام با بدعت مواجه و سنت رسول خدا(ص) ميرانده شده بود.

خرافه‌ها، گرايشات انحرافي و باورهاي سخيف، لباس دين پوشيده و به جاي عقيده اسلامي مطرح بودند. توحيد و يكتاپرستي با همه ملزومات آن جاي خود را به شرك و فردپرستي داده و ريا و دورويي رواج يافته بود. ساده‌زيستي و سلوك معمولي و به دور از تشريفات دوران پيامبر اكرم(ص) تبديل به اشرافيت طاغوتي و تبختر و تفرعن حكومتگران شده بود. فهم رايج دين بر اثر دست درازي حاكميت در آنچه كه رسول‌الله(ص) از جانب خدا آورده بود با امور بيگانه درآميخته بود.

در چنين شرايطي اباعبدالله‌الحسين(ع) با عزم احياي سنن الهي، اصلاح جامعه و نقد قدرت حاكم قدم در راه قيام گذارد و حركتي كانوني در تاريخ بشر پديد آورد. حركتي كه به مصداق «كل يوم عاشورا و كل ارض كربلا» ظرفيت ساماندهي امواج اعتراضي عليه حكومت‌هاي رياكار و مستبد را در موقعيت‌هاي جغرافيايي و زماني مختلف داراست.

فرايند حركت اصلاحي امام حسين(ع) در دو قلمرو تربيتي و سياسي بر اصول «انديشه ناب» و «توانمند» در حوزه «فكر» و «مشروعيت» و «كارآمدي» در حوزه «عمل» استوار است.

براين اساس ابعاد اصلاح‌گري نهضت عاشورا، هم شامل حوزه «شناخت» و هم شامل حوزه «راهبرد» مي‌شود. تحليل مفاهيم دروني انديشه اصلاح و بررسي وجوه راهبردي آن، الگوي اصلاحي نهضت حسيني(ع) را به دست مي‌دهد.

الگو و روش امام حسين(ع) در احيا و اصلاح همانا شيوه «امر به معروف» و «نهي از منكر» و عينيت بخشيدن به آموزه‌هاي دين از طريق عمل به كتاب و سيره رسول خدا(ص) بود. آن حضرت(ع) ضمن شناسايي امكانات و ابزار لازم براي مقابله با حكومت يزيد و انديشه منحط و بدعت‌هاي رايج با تصوير روشني كه از «امام برحق» به دست داد، امكان مقايسه ميان «خليفه» و «امام مصلح» را به وجود آورد

هر چند نهضت اصلاحي امام حسين(ع) و قيام كربلا تناسبي با موقعيت قدرت حاكمه نداشت، اما الگوي اصلاحي امام حسين(ع) با سه مشخصه «عدالت»، «مشروعيت» و «كارآمدي» از طريق مديريت صالح، نسبتي ميان باورهاي ديني و پيروان از يك سو و باورهاي ديني و خلافت از سوي ديگر ترسيم كرد و موقعيت قدرت حاكمه را به چالش گرفت. 

روزنامه ایران 
 

نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.