جنبش راه سبز - خبرنامه |
- حقوق زنان در اسلام
- تداوم شرایط بحرانی خواست تندروها
- مهدی محمودیان؛ کاش از سال ۸۶ درباره کهریزک حساس بودیم
- در دفاع از آزادی
- ادامه حملات بخشی از حاکمیت به معترضان به نتایج انتخابات ۸۸
- بازداشت هفت شهروند مسیحی، درویش و بهایی در نقاط مختلف ایران
- پیام تسلیت مجید دری، زندانی تبعیدی در اهواز به پیمان عارفی زندانی تبعیدی در مسجد سلیمان
- سید محمدخاتمی: شهیدان را وجهالمصالحه مسائل سیاسی نکنیم
- ضرورت حجاب در جامعه و عدم سازش با مستکبران در دوران اصلاحات زیر سوال رفت
- پرونده مرتضوی آن قدر شاکی دارد که نیازی به شکایت ما نیست
Posted: 27 Dec 2013 09:28 AM PST گفتگو با محسن کدیور فقه سنتی خود را در “اجتهاد در فروع” محصور کرده است. تفقه من مبتنی بر “اجتهاد در مبانی و اصول” است
با محسن کدیور در رابطه با حقوق زنان از دیدگاه اسلام و همین طور تفاوت دیدگاه های سنتی فقهی با نواندیشان دینی، گفتگوی داشتیم. آقای کدیور معتقد است که مراد از حق آزادی پوشش “آزادی مطلق” نیست و می گوید: ” قرار نیست هیچ اشتراکی بین دیدگاه های مختلف اسلامی وجود نداشته باشد!
ثانیاً، من تنها می توانم فهم خودم را از هر دو مقوله با هم مقایسه کنم، با توجه به این که نظرهای دیگری هم از هر دو سو هست. آن چه در دیدگاه معتدل از حقوق بشر، حقوق مسلم زنان شناخته می شود، با دیدگاه معتدل مسلمانان از حقوق بشر سازگار است. در کتاب حق الناس (۱۳۸۷) در این زمینه به تفصیل بحث کردهام. کافی است به مقدمهی آن مراجعه شود. ثالثاً، کلیه ی حقوق بشر منوط به عدم اضرار به غیر و عدم تنافی با بهداشت، اخلاق و امنیت عمومی است. از منظر اسلامی إعمال حقوق زنان و مردان نباید به نقض عفاف و نجابت (modesty/ chastity) بیانجامد. موازین اسلامی عفاف یا نجابت محدودیت هایی را در نگاه و لباس به مردان و زنان مومن ایجاب می کند. پاکدامنی از ارزش های ثابت اخلاقی شریعت اسلامی است. اگر این اصل رعایت شود اسلام در حد فهم من با هیچ یک از حقوق مسلم زنان مشکلی ندارد. در سایت شخصی شما بعضاً با فتاوایی مواجه میشویم که چندان تفاوتی با نگاه مراجع سنتی در آن زمینه ندارد. برای مثال در مورد پوشش زنان، شما پوشیدن شلوار جین تنگ را برای زنان نهی کردهاید و در این زمینه حتی عرف جامعه را نیز دخیل ندانسته اید، علت این هم پوشانی چیست؟ اولاً، قرار نیست هیچ اشتراکی بین دیدگاه های مختلف اسلامی وجود نداشته باشد! این گونه هم نیست که مراجع سنتی سیاه و غیر آن سفید باشد. در “ارزش ها و احکام ثابت اسلامی” فقیهِ سنتیِ محافظه کار با فقیهِ معتدلِ غایت گرا اشتراک نظر دارند. البته مراجع سنتی اغلب قریب به اتفاق احکام شرعی استنباط شده توسط فقهای گذشته را از ثوابت می دانند، حال آن که من با موازین مشخصی که در اصول فقه خود اعلام کرده ام، به احکام زمان مند و متغیر بسیار بیش تری از دیدگاه سنتی قائل هستم، و معتقدم بسیاری از آن چه حکم شرعی ثابت پنداشته شده از مقتضیات عرفی زمانی مکانی عصر نزول بوده است. اما واضح است که بر خلاف متجددان رادیکال من به اسلام منهای شریعت قائل نیستم و در نتیجه تمامی فقه را عرَضی، متغیر، منسوخ و مربوط به گذشته ی سپری شده نمی دانم. بر این اساس موضع دینی من بین دو گروه یاد شده است.
پرسش شما دو قسمت دارد. در پاسخ به قسمت اول باید بگویم، بی شک مراد از حق آزادی پوشش “آزادی مطلق” نیست، چرا که در کلیهی جوامع، پوشش شهروندان چه زن و چه مرد حدودی دارد. به عنوان مثال در امریکا عریان ظاهر شدن در جوامع عمومی جرم است. حداقلِ پوشش در جوامع عمومی در فرهنگ های مختلف متفاوت است. از آن سو، کسی را نمی توان به پوشیدن اونیفورم خاص یا استفاده از رنگ خاصی در پوشاک مجبور کرد.
این مسئله اختصاصی به بانوان ندارد. هر مرد و زنی مشمول این حکم می شوند. فقه بخش عملی اسلام است. مسلمانی که اولاً به اعتقادات اسلامی باور داشته باشد، ثانیاً احکام عملی ملازم با نبوت را نیز انکار نکند و حداقل بخشی از مناسک و عبادات اسلامی را به جا آورد، ثالثاً برخی وظایف شرعی خود را عمل نکند، هم چنان مسلمان است، و چون شهادتین را نظراً و عملاً انکار نکرده است، احدی حق ندارد او را نامسلمان بداند.
اولاً، ده سال قبل در نوشتار “حقوق بشر و روشنفکری دینی” (آفتاب، تابستان ۱۳۸۲، و سپس کتاب حق الناس، ۱۳۸۷) به تفصیل بر تقدم اعلامیهی جهانی حقوق بشر بر فهم غالب فقها از شریعت (اسلام سنتی)، استدلال کرده ام. دلیل این تقدم عقلائی بون، عادلانه بودن، اخلاقی بودن و کارآمدتری مفاد اعلامیهی یاد شده بر برخی فتاوای ماضی بوده که بدون اجتهاد جدید در شرایط متفاوت با ظرف استباط اولیه، تکرار شده اند.
الف. عقد ازدواج حقوق و تکالیف طرفینی دارد، اگر در ضمن عقد شرطی گذاشته نشده باشد، زوجین نمی توانند بیش تر از حقوق دینی از هم انتظاری داشته باشند.
اولاً، فقه سنتی خود را در “اجتهاد در فروع” محصور کرده است. مبانی معرفتی این گونه اجتهاد جهانشناسی، معرفتشناسی، انسانشناسی و الهیاتی است که مورد “بازخوانی انتقادی” قرار نگرفته است. در این رویکرد قرآن “کتاب قانون” و شریعت “نظام حقوقی” است و کتاب و سنت “منتزع از تاریخ” مورد استناد قرار می گیرند. حق عقل در اجتهاد، عملاً رعایت نشده و اخلاقی و عادلانه بودن فتوا، دغدغهی زمان استنباط فقیه نبوده است.
ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید. نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست. |
تداوم شرایط بحرانی خواست تندروها Posted: 27 Dec 2013 09:28 AM PST بهرام پرتوی
نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست. |
مهدی محمودیان؛ کاش از سال ۸۶ درباره کهریزک حساس بودیم Posted: 27 Dec 2013 08:57 AM PST جرس: مهدی محمودیان فعال حقوق بشر، عضو کمیته اطلاع رسانی جبهه مشارکت و انجمن دفاع از حقوق زندانیان است که نقش به سزایی در افشای جنایات و فجایع رخ داده در بازداشتگاه کهریزک قبل و بعد از انتخابات داشت. مهدی محمودیان فعال حقوق بشر، عضو کمیته اطلاع رسانی جبهه مشارکت و انجمن دفاع از حقوق زندانیان است که نقش به سزایی در افشای جنایات و فجایع رخ داده در بازداشتگاه کهریزک قبل و بعد از انتخابات داشت.
مژگان مدرس علوم |
Posted: 27 Dec 2013 08:55 AM PST علی مزروعی امثال آیت الله مکارم که الحمدلله بسط ید هم دارند می توانند در نقد و رد نظر دکتر غروی وارد شوند تا طالبان این بحث دریابند کدام نظر از قدرت و قوت استدلال بیشتر برخوردار است
نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست. |
ادامه حملات بخشی از حاکمیت به معترضان به نتایج انتخابات ۸۸ Posted: 27 Dec 2013 08:35 AM PST از تریبونهای نماز جمعه جرس: با نزدیک شدن به روز نهم دی، حملات بخشهایی از حاکمیت به معترضان سال 88 ادامه دارد و امروز از تریبونهای نماز جمعه بارها "فتنه" شنیده شد.
خطیب موقت نمازجمعه تهران گفت: در سال ۸۸ یک جماعتی در جهالتی بودند که استکبار نیز پشت آنها ایستاد. آنهایی که این بساط را در داخل فراهم کرده بودند به جای اینکه متنبه شوند، بر اشتباه و غلط خود اصرار کردند.
نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران نیز گفت: بعضی از عناصری که پشت صحنه فتنه ۸۸ قرار داشتند، امروز در جاهای مختلف شروع به فعالیت کردهاند.
علی سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طی سخنانی پیش از خطبههای نماز جمعه با اشاره به حدیثی از امیرالمومنین که میفرمایند "هیچگاه حق را نخواهید شناخت مگر آن کسانی که حق را ترک کردند، بشناسید و هرگز نمیتوانید به پیمان قرآن وفادار باشید مگر آنکه پیمانشکنان را بشناسید" اظهار داشت: یکی از حوادث بسیار تلخ و چالشبرانگیز در مسیر حرکت انقلاب اسلامی فتنهای بود که در سال 88 توسط برخی عناصر قدرتطلب و هنجارشکن طراحی و به مرحله اجرا در آمد. در کنار فتنه 88 ملت ایران مثل همیشه در 9 دی سال 88 حماسهای را خلق کردند که در تاریخ ماندگار شد.
علی سعیدی، نماینده رهبری در سپاه، در سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه امروز تهران، ششم دی، رنگ سبز نماد معترضان را به شتر عایشه، همسر پیامبر اسلام، تشبیه کرد. به گزارش تسنیم، آقای سعیدی گفته است: "در [جنگ] جمل شتر همسر پیامبر را قداست بخشیدند و بنده در تاریخ طبری دیدم که در آنجا خلقالله پشکل شتر را بر میداشتند و نصف میکردند و میگفتند پشکل شتر مادرمان عایشه بوی مشک میدهد. در اینجا نیز در مسیر ایجاد فتنه رنگ سبز را به عنوان تقدس انتخاب کردند."
در قم آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری در خطبههای نماز جمعه قم،با اشاره به در پیش بودن سالروز نهم دیماه، اظهار داشت: ۹ دی در حقیقت تجلی اداره خدا توسط ملت ایران و حماسهای فراموش نشدنی بود که دوستان و دشمنان انقلاب و نظام اسلامی شناخته شدند.
احمد علم الهدی خطیب نماز جمعه مشهد هم در خطبه های نماز جمعه این شهر با اشاره به9 دی گفت:مردم ما همیشه در عرصههای مختلف انقلاب حضور داشته اند، اما حماسه 9 دی یک زیبایی خاصی داشت و این زیبایی به خاطر این بود که مردم فقط برای دینشان به میدان آمده اند و در این راهپیمایی روح دین حاکم بود.
علم الهدی که می گفت در آن روز« مردم برای هیچ جناح، شخصیت و هیچ گروه سیاسی به میدان نیامدهاند»، افزود:مردم برای مقام معظم رهبری که وصل و اتصال این نظام به دین است به میدان آمدند.
امام جمعه تبریز نیز با بیان اینکه اگر مردم با ایمان دینی در صحنه حاضر باشند بالاترین دشمنیها را نابود و بزرگترین کوهها را میتوانند جابهجا کنند، گفت: استکبار جهانی و دشمنان خارجی در حوادث و مشکلات پس از انتخابات 88 نقش داشتند.
آیتالله مجتهد شبستری، همچنین در ادامه با اشاره به نزدیک شده به روزهای 8 و 9 دی بیان کرد: این روزها در تاریخ ایران به نام روز بصیرت و میثاق با ولایت ثبت شده و در سراسر کشور روز با عظمتی است به طوری که چنین عظمتی تنها در تشییع جنازه امام مشاهده شده بود، مردم آمدند و از ارزشهای اسلام حمایت کردند.
مجتهدشبستری افزود: در تبریز نیز هشتم دی روز با اهمیتی است، روزی است که توطئه دشمنان با حضور مردم در صحنه برملا شد.
وی افزود: توطئههایی که از قبل برنامهریزی شده بود و یکسری نیز در داخل ابزار دشمنان کشور شده بودند و با مطرح کردن بحث تقلب از 22 خرداد تا 6 دی ماه کشور را دچار آشوب کردند و عدهای غافل و ناآگاه و عدهای دیگر به عنوان مزدور وارد میدان شدند و قصد براندازی نظام جمهوری اسلامی را داشتند.
نماینده ولیفقیه در استان آذربایجانشرقی گفت: اما مردم بیدار شدند، مخصوصا بعد از عاشورا که اعمال زنندهای از سوی آنها سر زد و به عزاداران امام حسین اهانت کردند بصیرت مردم شکوفا شد و تصمیم گرفتند وارد صحنه شوند.
امام جمعه دزفول نیز امروز گفت: 9 دی روح دیانت بر قلبهای مردم مسلمان و مؤمن کشورمان را نشان داد.
وی افزود: فتنهگران در گام بعدیشان به دنبال حمله مسلحانه به نظام بودند که 9 دی این توطئه را خنثی کرد و با اینکه دشمن اوج رذالت خود را علیه عاشورا و حضرت امام حسین(ع) نشان داد شکست و نابودی اش را به نظاره نشست.
در همین حال، رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش با بیان این که "عبور از فتنه ۸۸ آزمونی بزرگ برای ملت ایران بود و کشور را واکسینه کرد"، مدعی شد: کنار عبرتهای این فتنه، تبعات و پیامدهای منفی نیز به کشور تحمیل شد که برخی از آنها قابل جبران نیست.
همزمان، حمیدرضا مقدمفر با عنوان "کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی" با حضور در برنامه زنده "سپهر سیاست" که ساعتی پیش از شبکه 4 سیما و با موضوع 9 دی پخش شد، در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر ویژگیهای انتخابات سال 88 گفت: علاوه بر 9 دی که یک حماسهآفرینی بزرگ از سوی ملت ایران بود، انتخابات 88 نیز به معنای واقعی یک حماسه بوده و از ویژگیهای خاصی برخوردار بود.
به ادعای مقدمفر، انتخابات 88 "اوج دموکراسی بود که با نشاط و در امنیت کامل برگزار شد و این حجم مشارکت، شور و هیجان مردم میتوانست قدرت ملی فوقالعادهای را تولید کند که متاسفانه به دلیل رفتارهای خودخواهانه برخیها تبدیل به چیز دیگری شد."
|
بازداشت هفت شهروند مسیحی، درویش و بهایی در نقاط مختلف ایران Posted: 27 Dec 2013 05:10 AM PST اجرای حکم حبس سیدعلی ابطحی جرس: در ادامه فشارها و آزار دگراندیشان و اقلیتهای مذهبی، طی روزهای گذشته یکی از دروایش اهل حق در غرب ایران و پنج تن از نوکیشان مسیحی در شرق تهران بازداشت شدند. یکی از شهروندان بهایی نیز در گرگان بازداشت شد. همچنین فعال منتقد، سيد على ابطحى نیز، براى گذراندن حکم ۶ ماه حبس خود که به اتهام توهين به احمدی نژاد و مقامات صادر شده بود، روانه زندان خمينى شهر شد. فشار بر فعالان و اقلیت های مذهبی و عقیدتی در ایران همچنان ادامه دارد.
به گزارش جرس، طی روزهای گذشته یکی از دراویش اهل حق و فعال در حوزه مجازی بازداشت و همزمان پدر یکی از دراویش محبوس نیز به دلیل فشارهای وارده، دچار سکته توامان مغزی و قلبی شده است.
بر اساس این گزارش، امیرعلی مهران نیا، از دراویش اهل حق (یارسان) ساکن کرمانشاه، روز چهارشنبه چهارم دی ماه ۹۲ مورد بازداشت ماموران امنیتی لباس شخصی قرار گرفت.
این گزارش افزود که ماموران مجهز به بیسیم و سلاح، با هجوم به منزل این درویش و فعال وبلاگ نویس، ضمن ضرب و شتم آقای مهران نیا، اقدام به بازرسی منزل کرده و کامپیوتر، فایلهای رایانه ای، سی دی و جزوات موجود را همراه با نامبرده منتقل نمودند.
ماموران امنیتی همچنین خانواده این درویش اهل حق را تهدید کردند که از رسانه ای شدن این دستگیری اکیدا خودداری کنند.
تا کنون از علت بازداشت، محل نگهداری و وضعیت این درویش و نویسنده وبلاگ «یاری»، خبری در دست نمی باشد.
سکته مغزی و قلبی پدر یکی از دروایش بازداشتی همزمان منابع خبری جرس گزارش داده اند که پدر حمیدرضا مرادی سروستانی، از دراویش نعمت اللهی (گنابادی) محبوس در زندان اوین به دلیل فشارهای روحی ناشی از وضعیت فرزندش دچار سکته قلبی و مغزی شد.
بر اساس این گزارش، آقای خلیل مرادی که فرزندش حمیدرضا مرادی با حکم قاضی صلواتی (شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران) به ۱۰ سال و نیم زندان محکوم شده، با وجود گذشت دو سال، به دلیل وضعیت بد جسمانی تا کنون موفق به ملاقات با فرزندش نشده است.
پدر آقای مرادی همزمان به دو سکته قلبی و مغزی دچار شده و اینک در بخش مراقبتهای ویژه بیمارستان در شیراز بستری است.
منابع خبری گزارش داده اند که درویش زندانی، حمیدرضا مرادی نیز، خود به دلیل انسداد عروق در بیمارستان شهدای تجریش تهران بستری است و ادامه درمان او به رغم توصیه پزشکان، به دلیل دخالت مقامات قضایی و امنیتی به تعویق افتاده است.
طی سالهای اخیر، فشار بر دراویش و پیروان این طریقت رو به افزایش بوده، و تعداد زیادی از طیف های مختلف دراویش ایران مورد احضار، بازداشت، تحقیر و بازداشت قرار گرفتند.
یورش ماموران و بازداشت پنج تن از نوکیشان مسیحی در شرق تهران همزمان منابع حقوق بشری گزارش داده اند که در ادامۀ فشارها بر نوکیشان مسیحی در ایران، پنج تن دیگر از هموطنان نوکیش مسیحی در مراسم کریسمس امسال در یکی از کلیساهای خانگی شرق استان تهران بازداشت شدند. اِعمال محدودیت، فشار و آزار نوکیشان مسیحی در ایران همچنان ادامه دارد.
به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، روز سه شنبه سوم دی ماه - در آستانه مراسم کریسمس، ماموران امنیتی با هجوم به منزل مهندس حسینی، اقدام به بازداشت وی و چند تن از نوکیشان مسیحی به نامهای احمد بازیار، فائقه نصرالهی، مستانه رستگاری و همچنین امیرحسین نعمت اللهی نمودند.
گزارش ها می گوید: این افراد برای دعا و نیایش و مراسم کریسمس، تولد عیسی مسیح در آن محل حاضر شده بودند.
بر اساس این گزارش، ماموران لباس شخصی مجهز به بیسیم و سلاح کمری، ضمن اهانت و بازرسی افراد حاضر در آن محل، همزمان به تفتیش منزل مذکور پرداخته و کتب و سی دی ها و لب تاپ های آنان را ضبط کردند. همچنین دستگاه ریسیور ماهواره منزل را نیز همراه با وسایل مذکور انتقال دادند.
ماموران امنیتی همچنین به بازرسی منزل یکی از همسایگان مهندس حسینی که در حال رویت هجوم و اقدامات ماموران بود، پرداخته و ضمن اهانت و ضرب و شتم پدر آن خانواده، آنان را تهدید به سکوت کردند.
هنوز از محل بازداشت و وضعیت این بازداشت شدگان مسیحی خبری منتشر نشده است.
همه ساله با فرارسیدن ایام کریسمس ضمن كنترل و نظارت بر كلیساها و اعضا و ایمانداران مسیحی فشار و تهدیدهای خود را به شدت افزایش می دهد. در این ایام همچنین بسیاری از نوکیشان مسیحی مورد آزار و فشار و تهدید و بازداشت واقع می شوند، که از جمله می توان به اقدام هماهنگ و بازداشت جمعی از نوكیشان مسیحی ساكن تهران طی سالهای گذشته اشاره کرد.
چند روز پیش، تارنمای «محبت نیوز» از هجوم ماموران امنیتی به منزل بهنام ایرانی از نوکیشان مسیحی محبوس در زندان و دو تن دیگر از دوستان وی به نام های «امین خاکی» و «رضا ربانی» ملقب به سیلاس، خبر داده و گزارش داد "در شرایطی که همسران و فرزندان آنها در خانه بودند، حتی لوازم شخصی افراد را تفتیش کردند و یک کامپیوتر لپ تاپ، کتاب مقدس و دست نوشته ها و جزوات مسیحی این افراد را نیز با خود بردند." کشیش بهنام ایرانی، که هم اکنون در زندان کرج دوران محکومیت شش ساله خود را می گذراند، از داخل زندان شکایت نامه ایی در این خصوص به کمیساریای عالی حقوق بشرو سایر سازمان های حقوق بشری تنظیم و ارسال نموده است.
همچنین بنا به گزارش آژانس خبری مسیحیان ایران، شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران، کشیش «ورویر آوانسیان» را به اتهام "اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی"، به تحمل سه سال و نیم حبس محکوم کرده است.
چندی پیش، احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل، سومین گزارش خود درباره وضعیت حقوق بشر درایران را به کمیته سوم سازمان ملل ارائه داد، که در آن از وضعیت حقوق بشر در ایران همچنان ابراز نگرانی و گفته شده بود که "محدودیت حقوق اقلیت های مذهبی، آزادی بیان و فعالیت های دینی پیروان مسیحیت، بهائیت، مسلمانان سنی، دراویش و دیگر جوامع دینی غیر شیعه همچنان ادامه دارد و وضعیت حقوق بشر در ایران رو به بهبود نیست." طی روزهای اخیر و همزمان با کریسمس امسال نیز، وینست نیکلاس، اسقف کلیسای کاتولیک در انگلستان و ولز در پیام خود به مناسبت کریسمس گفت که بسیاری از مسیحیان جهان به ویژه در خاورمیانه برای نیایش و دعا، با خطرات جانی روبرو هستند. همچنین جاستین ولبی، اسقف اعظم کلیسای کانتربری (کلیسای انگلیکان، پروتستان) نیز نحوه رفتار با مسیحیان خاورمیانه را مورد انتقاد قرار داد و گفت: "آنها مجبور به رفتن به زندگی در تبعید و ترک مکانی میشوند که حضورشان در آنجا همواره ضروری بوده است."
بازداشت یک شهروند بهایی منابع حقوق بشری همچنین گزارش داده اند که مژده ظهوری همسر فرهاد فهندژ توسط اداره اطلاعات گرگان بازداشت شد.
به گزارش ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، صبح روز سه شنبه ۳ دی ماه ۹۲ ماموران اداره اطلاعات گرگان با دردست داشتن حکم بازداشت مژده ظهوری (فهندژ) به منزل نامبرده وارد شده و پس از تفتیش منزل و ضبط کتب مذهبی، موبایل و بعضی وسایل شخصی، نامبرده را بازداشت و به نقطه نامعلومی انتقال دادند.
مژده ظهوری همسر فرهاد فهندژ یکی از زندانیان بهایی رجایی شهر است که در حال گذراندن محکومیت ده ساله در زندان مزبور می باشد.
فرهاد فهندژ به همراه پنج شهروند بهایی دیگر در مهر ماه سال گذشته در گرگان بازداشت شد ولی دوران محکومیت را در زندان رجایی شهر به حالت تبعید می گذراند.
احضار و بازداشت سید علی ابطحی به اتهام توهین به رئیس دولت دهم در گزارشی دیگر اینکه؛ سيد على ابطحى پس از احضار اجراى احکام دادگاه انقلاب اصفهان، ظهر روز چهارشنبه چهارم دی ماه، براى گذراندن حکم ۶ ماه حبس خود که به اتهام توهين به احمدی نژاد و مقامات صادر شده بود، روانه زندان خمينى شهر شد.
بنا بر اطلاع "سودويند"، دادگاه تجديد نظر استان اصفهان پيشتر در دى ماه سال ١٣۹٢ حکم بدوى شش ماه زندان سيدعلى ابطحى و سيصد هزارتومان جريمه نقدى، صادره از دادگاه خمينى شهر را تاييد کرده بود.
سيد على ابطحى فرزند سيد مجتبى ابطحى، از رزمندگان جنگ ٨ ساله و عضو کانون معلمان خمينى شهر، در ٢٠ خرداد ۹٢ طى يورش نيروهاى امنيتى به منزل ايشان دستگير و تعداد زيادى رايانه موجود در منزل وی، توسط ماموران ضبط شد.
|
پیام تسلیت مجید دری، زندانی تبعیدی در اهواز به پیمان عارفی زندانی تبعیدی در مسجد سلیمان Posted: 27 Dec 2013 02:16 AM PST جرس: مجید دری دانشجوی محروم از تحصیل و زندانی سیاسی تبعیدی در زندان کارون اهواز در پیامی درگذشت مادر و همسر پیمان عارفی زندانی سیاسی تبعیدی در زندان مسجد سلیمان را تسلیت گفت.
به گزارش جرس، مجید دری از روز هیجدهم تیرماه سال ۸۸ در زندان در به سر میبرد. این دانشجوی محروم از تحصیل در دادگاه بدوی به ده سال زندان محکوم شد که طبق حکم، پنج سال از آن را باید در تبعید بگذراند. این حکم در دادگاه تجدید نظر به شش سال تغییر یافت.
متن نامه مجید دری به پیمان عارفی به شرح زیر است: عرض تسلیت هم سخت است چنین دردی را. شاید ما بیشتر یکدیگر را بفهمیم که استرس چه بلایی می آورد وقتی خانواده ات در راه اند و تو این سو نگران. ما را که تبعید کرده اند می فهمیم چه جنایتی است و چه ظلم کثیف و افسونی. لعنت بر بانیانش که اگر ذره ای انسانیت داشتند ... با تمامی سختی ابراز همدردی مرا بپذیر. به زبان هم آسان نیست گفتنش اما باید گفت طاقت بیار
|
سید محمدخاتمی: شهیدان را وجهالمصالحه مسائل سیاسی نکنیم Posted: 27 Dec 2013 01:25 AM PST جرس: رئیس دولت اصلاحات گفت: انشالله عظمت و بزرگی شهیدان بزرگوار انقلاب همچون شهید تندگویان را وجه المصالحه مسائل تنگ و کوچک سیاسی نکنیم و فقط به انقلاب و کشورو سربلندی ایران بیندیشیم و به ارزش هایی که این دوستان به آن پایبند بودند و برای آن جان دادند بیاندیشیم وکشور را در مسیری که خواست خداوند است و متناسب با شان ایران و ایرانی است پیش ببریم.
در سالروز شهادت شهید محمد جواد تندگویان؛ حجت الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی با حضور در خانواده آن شهید دیدار کرد و یاد او را گرامی داشت.
رئیسجمهور اسبق کشورمان در این دیدار با اشاره به نقش افرادی چون شهید تندگویان در ابتدای تجاوز عراق به خاک میهنمان در ایستادگی در برابر دشمن، گفت: «در آن ایام به تازگی انقلاب شده بود و هنوز اوضاع سر و سامان نیافنه بود و فقط ایمان و حضور مردم و رهبری ممتاز امام راحل بود که حماسه مقاومت و دفاع مقدس را از همان ابتدا رقم زد.»
به گزارش آفتاب، وی افزود:« در آن زمان وضعیت ارتش آشفته بود و سپاه نیز هنوز در آغاز شکل گیری قرار داشت و عزیزانی مثل شهید تندگویان در حساسترین زمان به میدان آمدند و شانه زیر بار گذاشتند و مسئولیتهای بزرگ را عهده دار شدند.»
رئیس بنیاد باران ادامه داد:« امروز چند عزیز از دولت شهید رجایی در میان ما نیستند که شهید تندگویان از جمله آنهاست، در آن دورانی که می بایست همه ذهن ما درگیر سامان دادن کشور باشد ان حمله کذایی شکل گرفت و تقدیر این بود عزیزی مثل تندگویان که این شایستگی را داشته باشد که نقش مهمی از مدیریت کشوری انقلابی و سخت درگیر و مسائل و مشکلات را به عهده بگیرد و جزو اولین مسئولان نظام جمهوری اسلامی باشد که به چنگ دشمن بیافتد و مقاومت افسانهای این عزیزان بخصوص شهید تندگویان یک حماسه بود که در نهایت هم این عزیز به افتخار شهادت نائل شد.»
وی تصریح کرد:« بنای اسطورهسازی ندارم، بلکه واقعیات را باید ببینیم و بر اساس این نگاه میگویم که شهید تندگویان یکی از برجستهترین افرادی است که همواره باید به یاد ما باشد و یاد ایشان را گرامی بداریم و امیدوارم خداوند روح ایشان را با اولیاش محشور بگرداند، به ویژه در این روزها که مصادف با ماه محرم و صفر است وبه نام ابا عبدالله(ع)است ؛ایشان هم عاشق امام حسین(ع) بود امیدوارم با عبدالله محشور شود وخداوند به خانواده ایشان صبر دهد.»
خاتمی افزود: «مخصوصا در اینجا باید از پدر و مادر ایشان یاد بکنم که صبورانه مسائل و مشکلات را تحمل کردند و نیز همه بستگان و فرزندان ایشان که با صبر و تحمل راه او را ادامه دادند، اینها قابل تقدیر است و امیدوارم خداوند همه ما را قدردان این شهیدان قرار دهد .»
رئیس دولت اصلاحات تاکید کرد:« انشالله عظمت و بزرگی شهیدان بزرگوار انقلاب همچون شهید تندگویان را وجه المصالحه مسائل تنگ و کوچک سیاسی نکنیم و فقط به انقلاب و کشورو سربلندی ایران بیندیشیم و به ارزش هایی که این دوستان به آن پایبند بودند و برای آن جان دادند بیاندیشیم وکشور را در مسیری که خواست خداوند است و متناسب با شان ایران و ایرانی است پیش ببریم.»
وی افزود:«در همان مدت کوتاه مسئولیت شهید تندگویان وقتی تاثیر ایشان و صحبتهایی که داشتند را میبینیم به این نکته پی میبریم که دغدغههای آن روزهای شهید، امروز بازتولید شده است و باز مظلومیتها به شکل دیگر آشکار شده است و افرادی چون تندگویان با ان جسارت و شجاعت را امروز جامعه ما نیاز دارد که بتواند فضای تنگ و بسته را بشکند و چهره حقیقی اسلام را آشکار بکند.»
در این دیدار دقایقی از سخنان شهید تندگویان در بین کارمندان نفت پخش شد.
به گزارش روابط عمومی دفتر حجت الاسلام و المسلمین سید محمد خاتمی ؛رئیس موسسه بین المللی گفت و گوی فرهنگها و تمدنها در پایان این دیدار یادداشتی خطاب به خانواده محترم شهید تندگویان نوشت که متن کامل آن بدین شرح است:
یاد عزیز اسطوره مقاومت، روشن بینی و ایثار شهید محمد جواد تندگویان را گرامی می داریم. و چه خالیست جای عزیزی چون او در این روزگار که بیش از هر زمان به راستی و صفا و پایداری در راه آرمانها و دوری از ریا و دروغ نیازمندیم. به خانواده بزرگ تندگویان، به خصوص خواهر و فرزندان شایسته او سپاس می گویم." گفتنی است، آقایان محسن مهرعلیزاده و رحیم عبادی حجت الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی را در این دیدار همراهی می کردند. |
ضرورت حجاب در جامعه و عدم سازش با مستکبران در دوران اصلاحات زیر سوال رفت Posted: 26 Dec 2013 11:31 PM PST حمله مصباحی مقدم به اصلاحطلبان و خاتمی جرس: یک نماینده مجلس با بیان اتهاماتی نسبت به محمدخاتمی و اصلاحطلبان مدعی است "ضرورت حجاب در جامعه، امام راحل (ره) و عظیمت روز عاشورا و استقلال به عنوان شعار انقلاب اسلامی در دولت اصلاحات زیر سوال رفت."
به گزارش فارس، مصباحی مقدم در بخشی از سخنان خود که در مراسم دهه آخر صفر که به همت حزب موتلفه اسلامی برگزار شده به انتقاد از عملکرد دولت اصلاحات پرداخت و گفت: در دولت اصلاحات عدهای قرآن را زیر سوال میبردند و میگفتند قرآن کلام خدا نیست بلکه کلام پیغمبر است.
وی افزود: ضرورت سازش از مواضع ضعف مقابل مستکبران برای ایجاد فشار به جمهوری اسلامی از مواردی بود که اصلاحطلبان در ۸ سال دولت خود آن را تعقیب میکردند.
نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی ادعا کرد: در دوران اصلاحات گفته میشد که باید با رژیم صهیونیستی کنار آمد و ما هنوز سخن یکی از بزرگان اصلاحات را که امروز بعد از مدتها صدایش شنیده میشود را فراموش نکردهایم که میگفت ما در مورد قضیه فلسطین کاسه داغتر از آش شدهایم چرا که فلسطینیها خودشان به دنبال سازشند اما ما این را قبول نداریم بنابراین معتقدم اظهار اینگونه سخنان نیز زمینه شعار «نه غزه و نه لبنان» را فراهم کرد.
وی با بیان اینکه "لیدر اصلاحات میگفت ما قرائت مختلف از اسلام داریم" اظهار داشت: لیدر اصلاحات قبل از اینکه رئیسجمهور شود چنین اظهاراتی را در جلسهای بیان کرد که بنده بلافاصله به او گفتم اسلام یعنی اسلام امام بنابراین امروز آنان خیال میکنند ما مسائلی را که زیر چتر دولت اصلاحات اتفاق افتاد را فراموش کردهایم.
مصباحی مقدم "لیبرالیسم فرهنگی، اباحیگری و تکثرگرایی دینی" را از اهداف موردنظر دولت اصلاحات دانست و آن دوران را "دوران تلخی" خواند و اضافه کرد: اصلاحات نه تنها از افکاری که در دولت خود مطرح شد انتقاد نکرد بلکه به این سخن بسنده کرد که برخیها تندروی میکنند و این به معنای این است که اظهار اینگونه سخنان زود است و باید شرایطش فراهم شود.
سخنگوی جامعه روحانیت مبارز ادعا کرد: افکار و مواضع اصلاحاتیها پس از اتمام دوران اصلاحات فروکش و شخصیتهای آن در لاک خود فرو رفتند اما بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ و روی کار آمدن آقای روحانی دو مسئله جان گرفته و به میدان آمدند. مصباحی مقدم همچنین معتقد است که مطبوعات و رسانههای مجازی اصلاحطلب به اساس تشیع حمله میکنند.
وی در همین زمینه به یادداشت دکتر غروی در روزنامه بهار در مورد واقعه غدیر اشاره کرد و گفت: اصلاحطلبان با ضروریترین مسئله تشیع معارضه میکردند البته آن نویسنده دستگیر شد اما یکی از آقایانی که امروز دارای مسئولیت عالی در کشور است میگوید که این روزنامه را نباید تعطیل میکردند و به تعطیل شدن این روزنامه رای نداد.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اضافه کرد: برخیها حجاب را امری شخصی تلقی میکنند و میگویند بعد اجتماعی آن ضرورت ندارد البته این افراد در همین راستا خوانندگی زن را برای مردها تجویز میکنند.
مصباحی مقدم با بیان این که "آیا مسائل و گرفتاریهای کشور مسائلی که برخی از آقایان مطرح میکنند است؟" گفت: مشکل امروز کشور ما اقتصاد و مدیریت است بنابراین از مدیریت جدید اجرایی کشور انتظار داریم جلوی این مسائل را بگیرد چرا که انتظارات مردم مسائل مادی و معیشت است.
وی با تاکید بر اینکه به طور جد معتقدم که آقای روحانی با مواضع اینگونه افراد هماهنگی ندارد اظهار کرد: این اظهارات جنبه تست دارد و میخواهند جامعه را بسنجند که اگر واکنشی به دنبال داشت مواضع خود را تعدیل و اگر خیر، قویتر و محکمتر ارزشها را زیر سوال قرار دهند.
سخنگوی جامعه روحانیت مبارز اضافه کرد: این اظهارات نشان بارز نفاق است و باید با این گروه منافق برخورد مناسب صورت گیرد البته ما نمیگوییم حق حیات از اینها گرفته و یا قلع و قمع شوند بلکه میگوییم اینها سر جای خود بنشینند و ارزشهای انقلاب، اسلام و شیعه را زیر سوال نبرند.
مصباحی مقدم در ادامه سخنان خود به اظهارات اخیر سعید حجاریان اشاره و انتقاد کرد: آقای تئوریسین گفته است که یک مجلس فرمایشی سر کار بیاید و نمایندگان هرچه رئیسجمهور بگوید بگویند بله قربان! مجلسی که به وسیله رئیسجمهور منحل و نمایندگانی هماهنگ با دولت به پارلمان راه یابند استقلال ندارد.
وی تاکید کرد: از آقای رئیسجمهور میخواهم که قویا جلوی این مسائل را بگیرد چرا که این کارها نشان از این دارند که این افراد میخواهند مجددا بلبشوی فرهنگی، سیاسی و اجتماعی را تشدید کنند. |
پرونده مرتضوی آن قدر شاکی دارد که نیازی به شکایت ما نیست Posted: 26 Dec 2013 11:11 PM PST رییس دیوان عدالت اداری رییس دیوان عدالت اداری درباره وضعیت پرونده شکایت سردفتران از سازمان ثبت اسناد و املاک کشور توضیحاتی ارائه کرد.
منتظری در جمع خبرنگاران و در واکنش به صحبتهای احمد تویسرکانی که اجرای حکم دیوان عدالت اداری درباره سردفتران را منوط به دستور رئیس قوه قضاییه دانسته بود، گفت: ما این حرف را به صورت مطلق قبول نداشتیم و لذا در جلسهای که با آقای تویسرکانی داشتیم آن را حل کردیم.
وی ادامه داد: یکسری پروندهها در این زمینه وجود داشت که به حمدالله بخش عمدهای از آنها حل شد. یک بخش مربوط به تصمیمات رئیس قوه قضاییه است و یک بخش هم مربوط به آقای تویسرکانی که ایشان باید اقداماتی انجام دهند.
منتظری در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا به عنوان شاکی خصوصی از مرتضوی شکایت نمیکنید، گفت: خیر. ولی اگر قرار باشد رسیدگی شود آنقدر شاکی وجود دارد که احتیاجی به شکایت ما نیست و امیدواریم زودتر به این پرونده رسیدگی شود.
رییس دیوان عدالت اداری همچنین درباره جلسه خود با رئیس سازمان میراث فرهنگی گفت: در جلسه با رئیس سازمان میراث فرهنگی درباره موضوعاتی مانند تاکید بر حفظ حقوق مالکان خصوصی و حفاظت از میراث فرهنگی صحبت کردیم و قرار شد کار کارشناسی در این باره انجام شود.
به گزارش ایسنا، منتظری همچنین گفت: پرونده شکایت کارگران درباره میزان افزایش دستمزدشان در نوبت رسیدگی هیات عمومی دیوان عدالت اداری قرار دارد. |
You are subscribed to email updates from جنبش راه سبز - همه گزارشها : متن خلاصه To stop receiving these emails, you may unsubscribe now. | Email delivery powered by Google |
Google Inc., 20 West Kinzie, Chicago IL USA 60610 |