جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


گزارش نقض حقوق دراویش در ۱۰۰ روز نخست فعالیت دولت

Posted: 04 Dec 2013 06:36 AM PST

جرس: یکی از پایگاههای اطلاع رسانی دراویش، گزارشی از تداوم نقض حقوق انسانی و تبعیضات و فشارهای وارده بر دراویش طی ماههای اخیر (به قدرت رسیدن دولت جدید) را منتشر کرد. 

 

به گزارش مجذوبان نور، حسن روحانی، در دوران تبلیغات انتخابات ریاست جهموری بار‌ها نسبت به تلاش در رفع سریع و فوری مشکلات کشور و مردم تاکید کرده و از این رو، از‌‌ همان ابتدا وعده ارائه گزارش صد روزه از فعالیت‌های دولت تدبیر و امید را داد، گزارش تلاش‌های دولت چند روزی است که منتشر شده، گزارشی که از طرف گروه‌ها و احزاب مختلف مورد نقد و تحلیل بسیاری قرار گرفت اما این بحث که عملکرد صد روزه دولت چه ثمراتی به بار آورده است را نمی‌توان توجیه مواردی برشمرد که به نظر می‌رسد از دید دولت مهجور مانده، آنچه که در نظر کلى به این گزارش فهمیده می‌شود این بود که محتواى صحبت ایشان در مورد بى سامانى هاى گذشته و تورم و خزانه خالى بود و نه راهکارى براى نابسامانى هاى فعلى، و مهم‌تر از همه اینکه حتى یک کلام هم درخصوص مشکلات سیاسی کشور که از جمله آن وضعیت زندانیان سیاسى و عقیدتى و حقوق اقلیت هاست اشاره اى نگردید، از آنجایی که بحث اقلیت‌های مذهبی و قومی چه در دوران تبلیغات و چه پس از به کارآمدن دولت به کرات مورد تاکید ریاست جمهوری بوده، اما متاسفانه در این مدت جای خالی عملکرد جدی و مدبرانه دولت در این حیطه مشهود است، انتظار می‌رفت که در روزگاری که مکتب درویشی اثنى عشری گنابادی که قانونا در کشور اقلیت نیست، اما با تنگ نظری‌های افراطی و خودخواهی‌های جناحی آن را در زمره اقلیت‌های مذهبی قرار داده، دولت نیز به این موضوع نیز با تدبیر معهود، با چرخشی در عملکرد، در احقاق حقوق این شهروندان امیدی ایجاد بکند، اما گویا دولت در تاخیر رهایی برادرانمان و ایجاد فضای آزادی عقیده ضرورتى نمی‌بیند، متاسفانه باید اظهار داشت که عدم تغییر در روند برخوردهای ظالمانه و استمرار و تشدید فضای امنیتی توسط معاندین مکتب عرفان و تصوف در همین مدت تصدی دولت تدبیر و امید، بیانگر آن است که ستم‌ها، محدودیت‌ها و فشارهای غیرقانونی رفع نگردیده، بلکه ظلم مضاعفی بر ایشان افزوده شده است.

در همین راستا مجذوبان نور، بر آن شد تا که توجه آقای روحانی و همه هم میهنانمان را به گزارش نقض حقوق و فشار بر جامعه دارویش ایران در طول ۱۰۰ روز به کار آمدن دولت تدبیر و امید، جلب می‌نماید:

 

۱. دست اندازی نسبت به املاک سلسله نعمت اللهی گنابادی در شهرستان بیدخت و تلاش برای تصرف آن‌ها و ایجاد تنش در منطقه

۲. صدور احکام سنگین حبس و محرومیت از حقوق اجتماعی برای وکلا و فعالان حقوق دراویش

۳. صدور احکام نفی بلد الی الابد برای جمعی از دراویش در شیراز

۴. تراشیدن شارب دراویش زندانی در زندان عادل آباد شیراز به دستور مامورین وزارت اطلاعات به قصد تحقیر و استنخاف آن‌ها

۵. ایجاد مانع در مسیر درمان و رسیدگی به وضعیت پزشکی دراویش زندانی با دخالت مستقیم مامورین وزارت اطلاعات و غیره

۶. فیلترینگ مکرر پایگاه‌های خبری، فرهنگی و رسانه‌ای دراویش گنابادی در فضای مجازی

۷. ضرب و شتم یک درویش، شعار نویسی‌های موهن علیه دراویش در شهر خرمشهر و هشدار‌های تهدید آمیز نسبت به برچیدن مجالس درویشی در این شهر توسط جناح‌های افراطی مذهبی.

۸. احضار و بازجویی برخی از دراویش از جمله فعالان حقوق دراویش و خانواده زندانیان و دانشجویان درویش به دفا‌تر وزارت اطلاعات درتهران، شیراز و بعضی از شهرستان‌ها

 

همه این موارد حکایت از آن دارد که عده‌ای برآنند تا دولت را در راه تحقق شعار‌هایش با چالش اساسی مواجه سازند و عالماً و عاملاً امید ملت را به یاس تبدیل کنند و نشان دهند که هیچ اتفاق خاصى رخ نداده و تنها در نتیجه انتخابات ریاست جمهوری یکی آمده و یکی رفته و در حقیقت دولت تدبیر و امید‌‌ همان دولت مهرورز است و یا با کارشکنی و اخلال در اجرای برنامه‌های دولت از همین ابتدا به دنبال مشی انحصار گرایانه خود هستند و منافع گروهی و جناحی را بر منافع ملی ارجح می‌دانند و دستیابی به مقاصد ناصواب خود را در ایجاد چالش میان دولت و پیروان طریقت ممکن می‌پندارند.

به هر روی، هر کدام از این گزینه‌ها را واقعیت تلخ ماجرا بدانیم، انتظار عمومی از دولت تدبیر و امید که سر لوحه منشور کاری خود را بر رعایت حقوق و آزادی‌های مدنى ملت خصوصا پیروان ادیان و مذاهب اعلام داشته، این است که در اقدامی عاجل دست درازی کوته آستینان و عناد آن‌ها با اهل دل و پیروان طریقت مرتضوی را خاتمه بخشد و حکایت دل آزاری اینان را پایانی باشد چرا که در غیر این صورت شائبهٔ همنوایی و هم آوایی دولت جدید با این طایفه درویش آزار را به وجود آورده و عدم رسیدگی و اهمیت دولت به این وضعیت، خطر ایجاد بحرانی سراسری را تقویت می‌کند. پس از دولت داریم که امیدمان به اجرای قانون و عدالت توسط قانون گریزان به یاس تبدیل نکند و با توجه به یادآورى شعارهاى انتخاباتى شما منتظر عملکردتان هستیم.

مجــذوبان نــور 

بازرسان آژانس در راه ایران؛ آمریکا: آماده موافقت با غنی سازی توسط ایران هستیم

Posted: 04 Dec 2013 06:36 AM PST

جرس: دولت آمریکا آمادگی خود را برای پذیرش غنی سازی محدود اورانیوم توسط ایران اعلام کرد. همزمان گزارش رسیده است که بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار است یک‌شنبه آینده از کارخانه تولید آب سنگین اراک دیدار کنند.

 

به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز، کاخ سفید اعلام کرد آمریکا آماده پذیرش غنی سازی محدود اورانیوم توسط ایران است و در مقابل، تهران باید اقدامات جدی برای تحقیق درباره اجرای تعهداتش را بپذیرد.

 

"امکان غنی سازی اورانیوم توسط ایران" را می توان مهمترین موضوع اختلافی میان ایران و غرب در پرونده هسته ای تهران دانست.

 

پیش از این قدرت های غربی و به ویژه آمریکا، به شدت با هرگونه غنی سازی اورانیوم توسط ایران مخالفت می کردند.

ایران بارها حق غنی سازی اورانیوم خود را خط قرمز و غیرقابل مذاکره اعلام کرده بود.

 

این واکنش رسمی آمریکا را می توان عقب نشینی بزرگ واشنگتن در برابر تهران دانست. تمامی قطعنامه های تحریم ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد و همچنین شماری از قطعنامه های شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی بر توقف غنی سازی ایران تاکید کرده اند.

 

خانم "برنادیت میهان"سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت: آمریکا اینکه ایران دارای حق غنی سازی است را نمی پذیرد اما آمادگی داریم درباره برنامه غنی سازی محدود با تهران مذاکره کنیم.

 

وی افزود: این موضوع به ایرانی ها باز می گردد که برای نخستین بار گفته اند آمادگی پذیرش نظارت جدی و محدودیت هایی درباره سطح، گستره، توانمندی های هسته ای و ذخایر اورانیوم خود را دارند.

 

میهان ادامه داد: اگر توانستیم درباره همه ضوابط جدی با ایران به توافق برسیم در این صورت می توانیم با میزان بسیار اندکی از غنی سازی اورانیوم توسط ایران موافقت کنیم. این مقدار از غنی سازی اورانیوم با نیازهای عملی ایران مرتبط است و به هرگونه توانمندی در توسعه کوتاه مدت، پایان می دهد.

 

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا این مطالب را در چارچوب ارائه توضیحاتی درباره برخی بندهای توافقنامه ژنو میان ایران و گروه 1+5 مطرح می کرد.

 

ایران و کشورهای گروه 1+5 به تازگی پس از چند مرحله مذاکره بر سر توافق موقت و 6 ماهه درباره برنامه هسته ای تهران به توافق رسیدند.

 

در این توافقنامه، دو مرتبه به موضوع ادامه غنی سازی اورانیوم ایران اشاره شده است.

نخست در بخش مقدمه توافقنامه آمده است: راه حل جامع متضمن یک برنامه غنی سازی با تعریف مشترک و محدودیت‌های عملی و اقدامات شفاف ساز به منظور تضمین ماهیت صلح آمیز برنامه هسته‌ای می‌باشد.

همچنین در بخش "عناصر گام نهایی" هم تاکید شده است: راه حل جامع باید متضمن یک برنامه غنی سازی باشد که توسط طرفین تعریف می‌گردد، برنامه‌ای که شاخصه‌های آن با موافقت طرفین و منطبق با نیازهای عملی، با محدودیت‌های مورد توافق در خصوص دامنه و سطح فعالیت‌های غنی سازی، ظرفیت غنی سازی، محل‌هایی که در آن غنی سازی انجام می‌شود و ذخایر اورانیوم غنی شده برای دوره زمانی که مورد توافق قرار می‌گیرد، تعیین می‌گردد.

 

ایران هم اکنون در دو سطح 5 و 20 درصدی غنی سازی اورانیوم را انجام می دهد اما براساس توافقنامه ژنو، توقف غنی سازی بالای 5 درصدی را می پذیرد و از ساخت مراکز جدید غنی سازی خودداری می کند.

 

غنی سازی اورانیوم ایران در دو سایت نطنز و فردو انجام می شود. 

 

یکشنبه، بازدید بازرسان آژانس از کارخانه آب سنگین اراک
همزمان گزارش ها حااکی از آن است که بازرسان آژانس یک‌شنبه 17 آذرماه از کارخانه تولید آب سنگین اراک دیدار می‌کنند.

 

 

بر مبنای توافق به‌ عمل آمده میان جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحت عنوان ”چارچوبی برای همکاری" در 20 آبان، بازرسان آژانس روز شنبه 16 آذر وارد کشور می‌شوند و پس از برگزاری جلسه‌ای که در سازمان انرژی اتمی خواهند داشت، روز یک‌شنبه 17 آذرماه از کارخانه تولید آب سنگین اراک بازدید می‌کنند.

این سومین دیدار بازرسان آژانس از تأسیسات آب سنگین اراک خواهد بود.

مخالفت شدید دولت اوباما در مورد تصویب تحریمهای جدید علیه ایران

Posted: 03 Dec 2013 11:59 PM PST

جرس: چند روز پس از تمدید معافیت چند کشور جهان از قانون تحریم نفتی جمهوری اسلامی و در حالیکه برخی از سناتورهای آمریکایی طرحی برای تشدید تحریم‌ها تهیه کرده‌اند، سخنگوی کاخ سفید در واکنش به اقدام احتمالی برخی از نمایندگان کنگره آمریکا مبنی بر بررسی تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران اعلام کرد، دولت اوباما این اقدام را مانع دستیابی به توافق نهایی در پرونده هسته‌ای ایران می‌داند.


 

به گزارش خبرگزاری آلمان، جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که دولت آمریکا با تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران به شدت مخالف است. سخنان جی کارنی واکنشی است به تلاش برخی از اعضای کنگره آمریکا که قصد دارند تحریم‌های جدیدی را علیه ایران بررسی کنند.

 

تلاش برای تشدید تحریم‌ها

گروهی از قانون‌گذران آمریکایی طی روزهای گذشته بدبینی خود را به تهران نشان داده و با وجود توافقی که در ژنو میان ایران و کشورهای ۵+۱ امضا شد، موضوع تصویب تحریم‌های جدید را به میان کشیده‌اند.

 

جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید ضمن اعلام مخالفت دولت اوباما با این طرح گفت: «چنانچه ما در این مقطع زمانی این تحریم‌ها را تصویب کنیم و حتی اگر تحریم‌ها فورا به اجرا در نیایند، باز هم ایران و هم‌پیمانان بین المللی ما ممکن است این طور استنباط کنند که ما با سوء نیت در مذاکرات شرکت کرده‌ایم.»

 

سخنگوی کاخ سفید در ارتباط با نتایج تصویب تحریم‌های جدید در مقطع کنونی افزود: «تحریم‌های جدید امکان دستیابی به راه حلی مسالمت آمیز برای رفع مشکل فعلی را از بین خواهند برد.»

برخی از مقام‌های ایرانی در روزهای گذشته هشدار داده‌اند که در صورت تصویب تحریم‌های جدید علیه این کشور، روند مذاکرات متوقف خواهد شد و ایران دیگر به مفاد تفاهم‌نامه ژنو متعهد نخواهد ماند.

 

تردید برخی از اعضای کنگره نسبت به آینده مذاکرات
بر اساس گزارش ها، برخی از اعضای کنگره آمریکا از توافق حاصل شده در ژنو میان ایران و گروه پنج به علاوه یک (شامل آمریکا، چین، روسیه، بریتانیا، فرانسه و آلمان) خشنود نیستند و نسبت به سرانجام مثبت گفت‌و‌گو‌ها تردید دارند. این عده از نمایندگان آمریکا می‌گویند، دولت این کشور می‌بایست با تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران فشار بر این کشور را افزایش دهد.

 

این خبرگزاری می‌افزاید، عده‌ای از نمایندگان حزب دموکرات آمریکا، حزبی که باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا نیز عضو آن است، موافق تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران هستند.

 

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که لابی صاحب‌نفوذ هوادار اسرائیل نمایندگان این کشور را به سخت‌گیری بیشتری در مورد ایران سوق می‌دهد.

این در حالی است که کاخ سفید ضمن مخالفت با این طرح می‌گوید، عدم تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران در شش ماه آینده می‌تواند زمینه را برای دستیابی به توافقی کامل با ایران از راه‌های مسالمت آمیز و بستن پرونده ده ساله مناقشه اتمی این کشور فراهم کند.

 

به گفته‌ی سخنگوی کاخ سفید، تنها در این صورت است که می‌توان از بروز جنگی دیگر در خاورمیانه جلوگیری کرد.

 

جی کارنی همچنین افزود، دولت اوباما نگران این موضوع است که تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران در مقطع کنونی، هدف اولیه از تصویب تحریم‌ها علیه ایران را که متوقف کردن برنامه هسته‌ای این کشور بوده است، با شکست روبرو سازد.
 

تحریمها سرگردان

هفته گذشته جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در پیامی ویدئویی برای قانون‌گذاران، گفته بود که اگر مفاد توافق‌نامه رعایت نشود، «همه ما می‌دانیم که ایران سریعا با تحریم‌هایی سخت‌تر روبه‌رو خواهد شد».

 

به گزارش رادیو فردا، کری تاکید کرده بود که تحریم جدید علیه تهران کمکی به حل مسئله نکرده و می‌تواند «موفقیت‌های به دست آمده را به خطر بیاندازد.»

 

در همان زمان جاش ایرنست، سخنگوی کاخ سفید نیز گفته بود: «تصویب تحریم‌های جدید، پیش از آنکه پنجره دیپلماسی بسته شود، اعتبار ما را در این مورد که اصلا هدف اصلی ما از تحریم‌ها چیست، کاهش می‌دهد».

 

در نظرسنجی‌‌ای که هفته گذشته در آمریکا انجام شده بود ۴۴ درصد از شهروندان حمایت خود را از توافق‌نامه اتمی با ایران ابراز کرده بودند، در حالی‌که ۲۲ درصد، یعنی نیمی از موافقان، مخالف این توافق‌نامه بودند.

 

تا کنون بررسی و تصویب تحریم‌های تازه علیه ایران در کنگره آمریکا، با تلاش‌های دولت ایالات متحده عقب افتاده است.

 

سنای آمریکا که موضوع بررسی تحریم‌هایی جدید علیه صادرات نفت ایران را طی هفته‌های گذشته به تاخیر انداخته است، اکنون تعطیل است و از آغاز هفته آینده میلادی کار خود را از سر می‌گیرد.

حمایت کانون مدافعان حقوق بشر از کارزار لغو گام به گام اعدام

Posted: 03 Dec 2013 11:59 PM PST

جرس: در ادامه واکنش ها نسبت به آغاز به فعالیت کارزار "لغو گام به گام اعدام" (لگام) که توسط هشت تن از فعالان سیاسی، نویسندگان و هنرمندان آغاز شده است، کانون مدافعان حقوق بشر با صدور اطلاعیه ای مطبوعاتی از این فراخوان حمایت کرد.

 

بابک احمدی (نویسنده و مترجم)، سیمین بهبهانی ( نویسنده و شاعر)، علی رضا جباری (نویسنده و مترجم)، فریبرز رئیس دانا (اقتصاددان و فعال سیاسی)، پروین فهیمی (فعال حقوق بشر – مادر شهید سهراب اعرابی)، اسماعیل مفتی زاده (فعال حقوق بشر)، محمد ملکی (فعال سیاسی و رییس اسبق دانشگاه تهران) ومحمد نوری زاد (نویسنده و فیلمساز) فراخوان دهندگان اولیه کارزار"لغو گام به گام اعدام" هستند.

 

کانون مدافعان حقوق بشر در اطلاعیه خود از هموطنان دعوت کرد تا با پیوستن به این کارزار حمایت خود را از این حرکت اعلام کنند.

 

به گزارش سایت کانون مدافعان حقوق بشر، متن اطلاعیه این سازمان مردم نهاد که در تاریخ 13 آذر ماه 1392 صادر شده، به شرح زیر است:

 

هموطنان ارجمند

بعد از انقلاب اسلامی در سال 1357 سیستم حقوقی ایران تغییر کرد و مجازات هایی از قبیل سنگسار، قطع دست و پا، شلاق زدن، به صلیب کشیدن، اعدام افراد کمتر از 18 سال و ... وارد قوانین کیفری ایران شد. اجرای چنین مجازات هایی که از مدت ها قبل در جهان منسوخ و مغایر با ضوابط حقوق بشر شناخته شده بود، باعث شد تا جامعه بین المللی نسبت به نقض قانونمند حقوق بشر در ایران حساس شده و نسبت به آن واکنش نشان دهد؛ که در این زمینه می توان به صدور قطعنامه های متعدد سازمان ملل متحد اشاره کرد.

علاوه بر موارد فوق برای بسیاری از جرایم نیز "مجازات مرگ" در نظر گرفته شد تا حدی که ایران بالاترین سرانه اجرای چنین مجازاتی را در جهان دارد. معایب سیستم کیفری ایران که "علم قاضی" را در بسیاری از موارد جایگزین "دلایل متقن حقوقی" می کند نیز مزید بر علت شده است و به همین دلیل شاهد صدور احکام غیر عادلانه ای هستیم که وجدان عمومی جامعه را می آزارد.

کانون مدافعان حقوق بشر از ابتدای تأسیس همواره بر این نکته پای فشرده که قوانین کیفری نیازمند بازنگری و اصلاح بوده و می بایستی با تعهدات بین المللی حکومت ایران در زمینه اجرای ضوابط حقوق بشر، سازگار باشد. در این راستا مهم ترین اعتراض ما به تعداد کثیر اعدام ها است؛ به ویژه آنکه تعدادی از متهمان سیاسی و عقیدتی نیز به چوبه دار سپرده شده اند. هم اکنون نیز طبق اطلاعات واصله از داخل زندان های ایران بیش از دویست نفر با اتهامات متعدد سیاسی و غیر سیاسی و با قطعیت حکم صادره در نوبت مرگ ایستاده اند.

اخیرا کارزاری برای "لغو گام به گام اعدام" (لگام) توسط تعدادی از فعالان سیاسی، اجتماعی و مدنی در داخل کشور به راه افتاده است که ثمربخش بودن این حرکت نیازمند وفاق ملی و خواست همگان است. لذا کانون مدافعان حقوق بشر ضمن اعلام پشتیبانی از چنین کارزاری از هموطنان گرامی دعوت می کند تا با پیوستن به این کارزار، حمایت خود را از این حرکت مردمی اعلام داشته و مطمئن باشند که اتحاد ما نوید آینده بهتر ایران است.

بیکاری دهها کارگر دیگر در پالایشگاه آبادان

Posted: 03 Dec 2013 11:29 PM PST

اعتراض کارگران نی بر و پارس جنوبی
جرس: یک فعال کارگری در خوزستان از اخراج ۲۰۰ نفر از کارگران پالایشگاه آبادان خبر داد. همزمان کارگران نی بر مجتمع کشت و صنعت کارون شوشتر مجددا در اعتراض به بی‌توجهی کارفرما به مطالبات صنفیشان برای دومین روز متوالی در مقابل ساختمان اداری مجتمع کشت و صنعت کارون شوشتر تجمع کردند. همچنین دهها کارگر واحد تعمیرات مجتمع گاز پارس جنوبی در اعتراض به کاهش دستمزدشان، برای دومین بار تجمع کردند.

 

یک فعال کارگری در خوزستان از اخراج ۲۰۰ نفر از کارگران یکی از پیمانکاران پالایشگاه آبادان به نام شرکت «ساختمان نصب» خبر داد.

 

به گزارش خبرگزاری کار ایران، «مصطفی نظری» نماینده محوری کانون شوراهای اسلامی کار در شهرستانهای آبادان و خرمشهر در تشریح جزئیات این خبر گفت: شرکت پیمانکاری «ساختمان نصب» از پیمانکاران وابسته به پالایشگاه آبادان که در زمینه ساخت و نصب تاسیسات نفتی فعالیت دارد به تازگی پس از اتمام بخشی از پروژه‌های‌اش، قرارداد ۲۰۰ کارگر را خاتمه داد.

 

این فعال کارگری با اشاره به اشتغال ۵۰۰ کارگر در این شرکت پیمانکاری، گفت: علاوه بر اخراج ۲۰۰ کارگر، گفته می‌شود قرارداد ۵۰ کارگر دیگر نیز بصورت معلق در آمده و احتمال اخراج این کارگران نیز در روزهای آینده وجود دارد.

 

او با بیان اینکه سه ماه از حقوق ماههای شهریور، مهر و آبان ماه این کارگران به تاخیر افتاده است افزود: پروژهای در دست اقدام این شرکت پیمانکاری «ساختمان نصب» در فاز سه پالایشگاه آبادان در حال اتمام است و شرکت پیمانکاری دیگری بنام «جندی شاپور» برای ادامه فعالیت‌های تاسیساتی با پالایشگاه آبادان همکاری دارد.

 

تجمع کارگران «نی بر» شوشتر برای دومین روز متوالی‎

کارگران نی بر مجتمع کشت و صنعت کارون شوشتر امروز نیز در اعتراض به بی‌توجهی کارفرما به مطالبات صنفیشان برای دومین روز متوالی در مقابل ساختمان اداری مجتمع کشت و صنعت کارون شوشتر تجمع کردند.

 

به گزارش همین منبع کارگری، یکی از کارگران حاضر در این تجمع گفت: امروز دومین روز در هفته جاری است که حدود ۲ هزار کارگر فصلی نی بر (که به کار بریدن نی‌شکر اشتغال دارند) در اعتراض به بی‌توجهی کارفرما به مطالبات صنفیشان، دست از کار کشیده و اقدام به برپایی تجمعی اعتراضی کردند.

 

این کارگر با بیان اینکه «ما برای احقاق حقوقمان تجمعات متعددی را در استان و پایتخت در مقابل نهادهای مختلف دولتی انجام داده‌ایم»، افزود: متاسفانه در هر بار تجمع، کارگران نی بر با وعدهایی از مسئولان به اعتراضات صنفی خود پایان داده‌اند اما تا کنون هیچ یک از قول های داده شده و حتی مصوباتی که در خصوص مطالبات کارگران نی بر ابلاغ شده است، اجرایی نشده است.

 

این کارگر که خواست نامش فاش نشود در مورد وعدهای محقق نشده کارفرما و سایر مسئولان توضیح داد: پس از اعتراضات سال گذشته کارگران نی‌بر که دامنه آن به پایتخت نیز رسید، نمایندگان کارگران و کارفرما جلسه مشترکی با سازمان تامین اجتماعی برگزار کردند که طی این جلسه مقرر شد بابت فصول بیکاری کارگران در سنوات گذشته (بسته به سابقه کار هر کارگر) کارفرما مبلغ ۷۰ میلیارد تومان به تامین اجتماعی واریز کند و به این ترتیب در سوابق بیمه‌ای کارگران فصلی که بخشی از سال را بیکارند، فاصله‌ای ایجاد نشود.

 

او افزود: پرداخت رقم ۷۰ میلیارد تومان توافقی بود که طی چندین جلسه بین مسئولان تامین اجتماعی و نمایندگان مجتمع کشت و صنعت شوش‌تر انجام شده بود و این شرکت نیز در جلسه مذکور برای پرداخت این مبلغ اعلام آمادگی کرده بود اما در حال حاضر تامین اجتماعی از دریافت مبلغ ۷۰ میلیارد تومان خودداری می‌کند و حدود ۹۰ میلیارد تومان طلب کرده است.

 

این کارگر نی‌بر مجتمع کشت و صنعت کارون شوشتر گفت: «بسیاری از ما به سن بازنشستگی رسیده‌ایم اما به دلیل وجود فاصله در پرداخت حق بیمه فصول بیکاری، امکان بازنشسته شدن و استفاده از مزایای تامین اجتماعی را نداریم.»

 

به گفته این نماینده صنفی کارگران، آنان علاوه بر اتصال سوابق بیمه‌ای، خواستار قرار گرفتن تحت حمایت قانون مشاغل سخت و زیان‌آور، اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل و پرداخت منظم دستمزد و حقوق هستند.
 

تجمع مجدد در پارس

۲۸۰ کارگر واحد تعمیرات مجتمع گاز پارس جنوبی در اعتراض به کاهش دستمزدشان، برای دومین بار تجمع کردند.

 

یکی از نمایندگان کارگران که نخواست نامش فاش شود گفت: «با ادامه تجمع، جلسه‌ای با حضور مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی، مدیران عامل پالایشگاه‌های این مجتمع و پنج نفر از نمایندگان کارگران برگزار شد.»

 

وی افزود: «مدیرعامل در این جلسه عنوان کرد فقط می‌تواند ۷۵ درصد از حقوق کسر شده کارگران در آبان‌ماه را به آن‌ها پرداخت کند و از ماه‌های آتی نیز، همین مبلغ به حقوق کارگران اضافه می‌شود.»

 

به گفته این نماینده کارگری، «هیچ یک از نمایندگان کارگران از وعده‌های مدیران حاضر در جلسه قانع نشدند و تجمع کارگران تا زمانی که از پرداخت همه معوقاتشان اطمینان پیدا کنند ادامه خواهد داشت.»

زندانیان اهل سنت خواستار اجرای وعده های حسن روحانی شدند

Posted: 03 Dec 2013 05:43 PM PST

بازداشت یکی از رهبران اهل سنت کردستان در زندان اوین
جرس: گروهی از زندانیان اهل سنت زندان رجايى شهر، طى نامه اى به حسن روحانى، ضمن اشاره به مواردى از نقض حقوق بشر در خصوص اهل سنت در جمهورى اسلامى ايران و زندانها، خواهان اجراى وعده هاى آقاى روحانى در قبال اهل سنت شدند. همزمان استاد کاک هاشم حسین پناهی، به دادگاه ویژه‌ی روحانیت تهران احضار، بازداشت و بلافاصله به بند ۳۲۵ زندان اوین منتقل شد.

 

گروهی از زندانیان اهل سنت زندان رجايى شهر، طى نامه اى به حسن روحانى، ضمن اشاره به مواردى از نقض حقوق بشر در خصوص اهل سنت در جمهورى اسلامى ايران و زندانها، خواهان اجراى وعده هاى آقاى روحانى در قبال اهل سنت شدند.

 

زندانیان یاد شده با اشاره به موارد نقض حقوق اهل سنت در جمهورى اسلامى ايران، پس از روى کار آمدن آقاى حسن روحانى، خواهان گامهاى مثبت و عملى در راستاى لغو تبعيض قومى و مذهبى در قبال آنان در جمهورى اسلامى ايران و در زندانها شدند.

 

متن کامل اين نامه به شرح زير است:

 

بسم الله الرحمن الرحيم

نامه اى از زندانيان عقيدتى وسياسى اهل سنت سالن ده زندان رجايى شهر به رياست جمهورى ايران

دکتر روحانى، اين براى چندمين باراست که ما زندانيان اهل سنت رجايى شهربراى شما نامه مينويسيم ودرآن نامه ها مراتب اعتراض شديد خود را مبنى براعدام جوانان اهل سنت ايران وبالاخص کردستان وهمچنين اعتراض به ظلم وناعدالتى قوه قضاييه و وزارت اطلاعات را بيان داشته ايم وعلى رغم وعده هاى عدالت مدارانه شما درقبل وبعد ازانتخابات نسبت به ملت اهل سنت ايران مبنى برتغيير رويکرد دولت جديد وکنارگذاشتن سياست دولتهاى پيشين درقبال اهل سنت، متاسفانه شاهد کوچکترين تغيير عملى درآن نبوده ايم، بلکه بى عدالتى کماکان دربرخورد با قشراهل سنت ادامه دارد.
و بيگمان شديدتراز قبل شده است که براى نمونه چند مورد آن رابرايتان ذکرميکنيم:

 

١-اعدام دست جمعى جوانان بلوچ دريک روز بدون طى کردن روند درست قضاوت عادلانه...

٢-دادن حکم تعليق به زندانيان اهل سنت که محکوميت آنان به پايان رسيده است، از جمله ماموستاعثمان، امين پورسقزى که چهارسال تعليقى بعد از آزادى گرفته است و رسول ماوت بوکانى نيز بعد از آزادى سه سال تعليقى گرفته است.

٣-تحريم دانشجويان رده بالاى اهل سنت ازادامه تحصيل صرفا به خاطرفعاليت مذهبى که عادل غلامى فوق ليسانس مکانيک نمونه بارز آن است.

۴-تعطيلى نمازجمعه مساجد اهل سنت که درمهاباد دو مسجد و درکرمانشاه دومسجد نمونه آن است.

۵- تعذيب وشکنجه شش زندانى محکوم به اعدام اهل سنت درزندان قزلحصار، در مقابل ديد مابقى زندانيان عادى و ضرب وشتم ايشان تا حد شکستن استخوانهاى چند تن ازايشان که با وجود اعتراض شخصيتهاى شناخته شده سيستان وبلوچستان واستان گلستان وکردستان که به ظاهر مورد تاييد شما نيز ميباشند، عملا تغييرى در رسيدگى به حال ايشان تاکنون صورت نگرفته و درخواست ايشان مبنى بر برگزارى دادگاهى عادل وعلنى بدون جواب مانده است.

 

تمام اين موارد بعد از به روى کارامدن شما روى داده است. بنابراين ما زندانيان عقيدتى اهل سنت زندان رجايى شهر شما را به ياد وعده هايتان در قبال اهل سنت و برداشتن تبعيض قومى ومذهبى از ايشان متذکر ميسازيم و اميدواريم که مفيد واقع گردد و گامى عملى و مثبت درمورد اهل سنت ايران برداريد.

 

جمعيت زندانى اهل سنت رجايى شهر

 

بازداشت یک روحانی اهل سنت

همزمان و به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مکتب قرآن کردستان، استاد حسین پناهی مدرّس مدرسه‌ی امام بخاری سنندج، عضو شورای رهبری مکتب قرآن کردستان، از مسؤولین دفتر مفتی و حاکم شرع مردمی کردستان، کاک حسن امینی و یکی از دعوتگران فعّال اهل سنّت کردستان است، که سال گذشته نیز به علّت فعالیّت دینی و سخنرانی‌های متعدّد، توسط اداره‌ی اطلاعات کردستان بازداشت و به مدت یکماه بلاتکلیف در زندان بود.

 

ایشان سپس به دادگاه ویژه‌ی روحانیت در تهران فراخوانده و به سی ضربه شلاق و شش ماه زندان تعزیری محکوم گردید.

 

 

ادامه واکنش ها به مناظره خواهی احمدی نژاد از روحانی؛ احمدی نژاد خواستار مطرح شدن در اخبار است

Posted: 03 Dec 2013 02:59 PM PST

جرس: در پی درخواست مناظره با دولت حسن روحانی توسط محمود احمدی نژاد، معاون پارلمانی روحانی گفت که "احمدی نژاد به جای این که می خواهند مناظره کند، رعایت حقوق مردم را بکند و به پرونده هایی که در دادگاه برایش تشکیل شده پاسخ دهد، مناظره پیشکش." یکی از مشاوران ارشد روحانی نیز گفت که احمدی نژاد به‌خاطر عملکرد هشت ساله‌اش در راس قوه مجریه باید در محکمه یا نزد افکار عمومی پاسخگو باشد. سخنگوی دولت نیز تاکید کرده "برای این موضوعات وقتی نداریم." کاربران محیط مجازی نیز واکنش هایی در همین زمینه داشته اند.


لازم به ذکر است؛ در پی ارائه گزارش «حسن روحانی»، رییس جمهوری، از عملکرد صد روزه دولت خود، «محمود احمدی نژاد» رییس دولت سابق، روز (سه شنبه) با ارسال نامه ای، روحانی را به مناظره دعوت کرد.


در همین زمینه معاون پارلمانی روحانی، «مجید انصاری» در گفت و گو با ایرنا درباره دعوت احمدی نژاد از رییس جمهوری برای مناظره اظهار داشت: من هم در رسانه ها این خبر را دیدم که آقای احمدی ن‍ژاد تقاضای مناظره مستقیم با آقای دکتر روحانی داشتند. در این ارتباط باید به چند نکته اشاره کرد؛ نخست این که وقتی خودشان رییس جمهور بودند، ده ها نفر تقاضا کردند که با ایشان مناظره کنند و ایشان نپذیرفتند؛ وقتی خودشان آن زمان تقاضای مناظره افراد را نپذیرفتند چگونه انتظار دارند که اکنون بقیه بپذیرند.


وی خطاب به احمدی نژاد گفت: چطور است که وقتی خودتان شهردارهستید دوست دارید که به شما اجازه دهند در جلسات دولت شرکت کنید، ولی وقتی رییس جمهور می شوید به شهردار چنین اجازه ای نمی دهید؟ همین حرف را اکنون باز باید به آقای احمدی نژاد گفت؛ در زمان ریاست جمهوری شما، ده ها نفر تقاضا و اعلام کردند که آماری که آقای احمدی نژاد در مورد اشتغال، تورم و غیره اعلام می کند خالی از واقعیت است و اجازه دهید که با وی درباره این موضوع ها مناظره کنیم که نپذیرفتند.


انصاری اظهار داشت: موضوع دوم که باید به آن اشاره کرد این است که آقای احمدی ن‍‍ژاد اکنون مثل بقیه مردم، یک شهروند معمولی است، چطور به خودش اجازه می دهد با رییس جمهوری که امروز دنیا را با ابتکار عمل خود به تعجب کشانده است، خود را همتا بداند و تقاضای وقت مناظره کند؟ چطور این حق را به خود می دهند در حالی که خودشان در زمان ریاست جمهوری این حق را به کسانی که حتی در کشور مسوولیت داشتند، ندادند؟


وی افزود: سومین نکته این است که مردم از مناظرات ایشان هنوز رنجیده خاطر هستند و به نظر من عامل شروع بحث های سالهای بعد از 88 آقای احمدی ن‍ژاد و مناظراتش و عبارت «بگم بگم » هایش است.


وی تصریح کرد: بنابراین، ایشان سابقه خوبی در مناظرات ندارد و برداشت عمومی و دوستانی که هنوز از سال 88 از او رنجیده خاطر هستند، این است وقتی ایشان می خواهد به مناظره بیاید، اصلا مثبت نیست.


انصاری افزود: همچنین باید آن سند معتبر باشد؛ مثلا ایشان عکس خانم کاندیدا را در مناظره آورده بودند و می گفتند که بگم ؟ بگم؟ اما وقتی نگاه می کردیم مشاهده می شد که آن برگه ای که دست ایشان است، تنها یک عکس بوده و هیچ سندی در کار نیست.


انصاری تاکید کرد: بنابراین آقای احمدی ن‍ژاد، سابقه خوبی برای مناظره ندارند؛اگر هندوانه سربسته ای می بود ممکن بود مردم ندانند که در آن چیست، ولی مردم، تاریخ و دنیا می دانند که ایشان در مناظرات رعایت هیچ اصلی از اصول اخلاقی و انسانی را نمی کنند.


وی تصریح کرد: مناظره با آقای احمدی ن‍ژاد، مناظره نخواهد بود بلکه یک جلسه تهمت، افترا و فحاشی همراه با ارائه اسناد جعلی و تحریف شده خواهد بود.


استقبال ترکان
اما مشاور عالی رئیس جمهور درباره دعوت محمود احمدی‌نژاد از حسن روحانی برای برگزاری یک مناظره دو نفره، گفت: از مناظره استقبال می‌کنیم اما شرط مناظره آن است که رئیس دولت دهم شرط راستگویی را رعایت کند.

 

واکنش مشاور ارشد روحانی

همزمان محمدرضا صادق، مشاور ارشد حسن روحانی دعوت محمود احمدی‌نژاد برای مناظره با رییس جمهوری ایران را "عجیب" دانست و گفت که احمدی نژاد به‌خاطر عملکرد هشت ساله‌اش در راس قوه مجریه باید در محکمه یا نزد افکار عمومی پاسخگو باشد.

 

صادق به ایسنا گفت که در شرایط کنونی تمام وقت رییس جمهور صرف حل مشکلات به جای مانده از دولت‌های محمود احمدی‌نژاد می‌شود و از این رو درخواست او برای مناظره «بسیار عجیب» است.

 صادق گفته است: متاسفانه حقیقت نابی که آقای احمدی‌نژاد از آن صحبت می‌کند دشواری‌ها و شرایطی است که مردم تا هنگام روی کار آمدن دولت آقای روحانی با آنها مواجه بودند و از این رو «مدیریت اجرایی هشت سال گذشته، چه در محکمه و چه در نزد افکار عمومی باید نسبت به آنها پاسخگو باشد».

 

سخنگوی دولت؛ وقت نداریم

 

به گزارش سایت دولت، محمدباقر نوبخت درباره‌ی درخواست مناظره احمدی‌نژاد با روحانی گفت: آقای احمدی‌نژاد به آمارو ارقام مطرح شده در گزارش و نادرست بودن آنها اشاره کرده است و بنده لازم است تاکید کنم جناب آقای رئیس جمهور در گزارش صد روزه به مردم از آمار و ارقامی استفاده کردند که این آمار را مراجع رسمی کشور مثل مرکز آمار ایران بیان کردند.

 

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: حالا که جناب آقای احمدی‌نژاد فرصت بیشتری دارند می‌توانند مطالعات بیشتری هم داشته باشند. اگر چه این فرصت را برخی از مدیران قبلی نداشته‌اند و اکنون هم می‌بینیم که رسانه‌ی ملی فرصتی را برای یکی از وزرای سابق ایجاد کرد حال مساله‌ای نیست، اما به هر ترتیب باید گفت آنچه که جناب آقای دکتر روحانی اعلام کردند غیر از ارزیابی عمومی از مستندات آماری و واقعیت‌های اقتصادی نیست چنانچه هم اکنون همگان می‌دانیم که گرانی و تورم چقدر است و مردم نسبت به آمار بیکاری جوانان اطلاعات لازم را دارند.

 

نوبخت با بیان این که جامعه در حال حاضر نیاز به آرامش دارد، تصریح کرد: ما وقت این حرف‌ها (برگزاری مناظره و واشکافی‌ها) را نداریم . همه‌ی دوستان ما به صورت تمام وقت فعالیت می‌کنند. ممکن است یک عده فرصت بیشتری داشته باشند . و ما به هر ترتیب درگیر این مباحث نخواهیم شد، اما امکان نقد دولت برای همه‌ی شهروندان عادی کشور فراهم است.

 

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر این که برخی نسبت به گزارش صد روزه‌ی آقای رئیس جمهور انتقاداتی داشتند و معتقد بودند که آقای روحانی باید نسبت به مسائلی چون آزادی‌های مدنی، و حقوق شهروندی مطالبی را بیان می‌کردند اظهار کرد: قطعا این گزارش اولین گزارش آقای روحانی به مردم نبود و آخرین گزارش هم نخواهد بود.

 

واکنش محیط مجازی
در حالیکه طیف وسیعی از کاربران محیط مجازی به واکنش در مورد مناظره خواهی احمدی نژاد پرداخته اند، بخشی از این واکنش ها به شرح زیر است:

برخی کاربران جملات مشهور احمدی نژاد در مناظره سال 88 را برای پاسخ به این پرسش انتخاب کرده و نوشتند: بگم. بگم...


یکی از کاربران نوشته: دلیل این امر مطرح شدن در اخبار است.«چون دیگه کمتر اسمش تو اخبار میاد، میخواد دوباره مطرح بشه و همچنین فرافکنی درباره گزارش اقای روحانی کند.» کاربر دیگری هم نوشته است:« احمدی نژاد می خواد همیشه در سطح رسانه ها مطرح باشه و مردم در موردش صحبت کنند ...»
در مقابل یکی از حامیان احمدی نژاد دراین خصوص نوشته است:«نادیده گرفتن بسیاری از زحمات دولت قبل بی انصافی بود. خیلی خوشحال شدم که احمدی نژاد این کاررا کرد.»

به گزارش خبرآنلاین، یکی دیگر از کابران نوشته است:ایشون اعتماد به نفس بسیار کاذب دارن...
یکی از حامیان روحانی هم برگزاری این مناظره را برای روشن شدن حقایقی که روحانی نگفت، بسیار خوب دانسته است.
در مقابل کاربر دیگری نوشته است:« اگر روحانی نمیترسه از رو شدن حقایق پس لطفا قبول کند.»
یکی از کاربران دیگر هم از رئیس جمهور خواسته است پاسخی به این درخواست ندهد. وی نوشته است:روحانی باید همون کاری رو کنه که اوباما و پاپ و مرکل کردن؛ جواب ندادن به این درخواست.چون هیچی توش نیست جز فریب افکار عمومی، کم کردن فشار برای محاکمه، مظلوم نمایی و ایجاد بحران دوباره توی کشور.
"پاسخ از طریق جراید" پیشنهاد یکی دیگر از کاربران به جای انجام این مناظره است.این کاربر بدون نام نوشته است:«حالا چه اصراری داره که حتما مناظره کنه اگه واقعا می خواد از خودش دفاع کنه بیاد جواب کارشناسی از طریق جراید بده تا جوابش رو کارشناس ها بدهند...»

 

احضار و بازجویی اهانت آمیز حجت الاسلام محمد صحتی

Posted: 03 Dec 2013 02:59 PM PST

توسط دادگاه ویژۀ روحانیت اصفهان
جرس: حجت الاسلام محمد صحتی سردرودی، نویسنده و محقق منتقد، که در ایام محرم، از طرف جمعی از خانوادۀ شهدا و رزمندگان هشت سال جنگ ایران و عراق به اصفهان دعوت و جلسات مختلف سخنرانی داشت، در اواخر آبان ماه به ادارۀ اطلاعات اصفهان احضار و مورد بازجویی قرار گرفت و سپس به دادگاه ویژه روحانیت اصفهان منتقل شد و توسط بازپرس این دادگاه مجددا مورد بازجویی قرار گرفت


به گزارش جرس، در دادگاه ویژه از این روحانی منتقد خواسته شد که به قم بازگشته و سخنرانیهای خود را ناتمام بگذارد که به دلیل عدم قبول این مساله، وی را به زندان دستگرد اصفهان منتقل نموده و در اقدامی زشت و توهین آمیز، مبادرت به تراشیدن موی سر و صورت ایشان نمودند.

 

چنین عملی در مورد روحانیون زندانی بی سابقه و یا کم سابقه بوده است. سپس در روز بعد ایشان با قرار کفالت 20 میلیون تومانی آزاد و به میان مردم منطقه حسین آباد اصفهان بازگشت که مشاهدۀ وضعیت وی باعث تعجب و انزجار اهالی از عملکرد دادگاه ویژه گردید.


حجت الاسلام صحتی از محققین، نویسندگان و روحانیون فاضل حوزۀ علمیۀ قم، از اهالی تبریز و از شاگردان و علاقه مندان مرحوم آیت الله العظمی منتظری و مرحوم آیت الله صالحی نجف آبادی می باشد.

 

از آثار ایشان می توان به دهها مقاله و کتاب اشاره نمود که در میان این آثار: «ترجمه نهج البلاغه»، «سیمای شهر پیامبر»، «شرح رساله حقوق امام سجاد(ع)» و کتاب نفیس «عاشورا پژوهی» برجستگی خاص دارد.

 

مالکی در تهران دنبال چیست؟

Posted: 03 Dec 2013 12:52 PM PST

 در حالی که انتقادها به نوری مالکی در آستانه انتخابات نخست وزیری عراق افزایش یافته است،

بحث امکان انتخاب مجدد او برای سومین بار به عنوان نخست وزیر نیز بحث و جدل های بسیاری را در عراق به وجود آورده است.
ر حالی که تلاش می شد محدودیت دو دوره نخست وزیری به قانون اساسی عراق افزوده شود و نمایندگان مجلس عراق لایحه ای را در این زمینه تصویب کرده بودند، اما در نهایت دادگاه قانون اساسی عراق این لایحه را تصویب نکرد تا از لحاظ قانونی منعی برای مالکی برای نامزدی مجدد وجود نداشته باشد.

با وجود این بحث و جدل ها، نوری مالکی روز چهارشنبه به تهران سفر می کند تا با مقام های ایرانی بر سر چگونگی توسعه روابط و موارد مورد علاقه دو طرف بحث و تبادل نظر کند.

 دفتر نوری مالکی قبل از سفر وی به تهران بیانیه ای صادر کرده و در آن یادآور شده است که او قصد ندارد در تهران درباره دوره سوم نخست وزیری ای اش با طرف های ایرانی گفت و گو کند. در بیانیه دفتر نخست وزیری عراق هدف از این سفر، گفت وگو بر سر چگونگی گسترش روابط میان دو کشور و قضایای منطقه ای و همچنین تبریک گفتن به حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران برای انتخابش به این سمت عنوان شده است.

پیش از این و در ماه گذشته میلادی سلمان الموسوی، از اعضای ائتلاف دولت قانون به رهبری مالکی اعلام کرده بود که وی در ماه جاری میلادی به تهران سفر می کند اما علی الموسوی، معاون رسانه ای مالکی این خبر را تایید نکرده بود.

در همین رابطه علی الشلاه، معاون پارلمان عراق از ائتلاف دولت قانون درباره تناقض های موجود بر سر اعلام خبر سفر مالکی به تهران گفت: «دلیل این تناقض که از یک طرف یکی از نمایندگان ائتلاف دولت قانون خبر سفر وی را به ایران می دهد و مدت کوتاهی بعد از آن معاون رسانه ای اش آن را رد می کند، اختلالات اجرایی است که نباید زیاد به آن توجه کرد. یک بار مالکی تصمیم به سفر به ایران گرفته بود اما به دلیل مشغله های کاری دو طرف زمان آن مشخص نشده بود، در بار دوم زمان سفر اعلام شد برای این که موعد دیدار رئیس جمهور روحانی با نوری مالکی مشخص شده بود.»

وی درباره دلایل سفر نخست وزیر عراق به ایران گفت: «تمایل مشترکی برای انجام این دیدار به دلیل اوضاع منطقه وجود دارد و علاوه بر آن نخست وزیر عراق می خواهد شخصا به آقای روحانی برای انتخابش به سمت ریاست جمهوری ایران تبریک بگوید. در نتیجه انجام این سفر ضروری شد برای این که روابط ایران و عراق بسیار خوب است و نیاز به پیگیری مستمر دارد تا بتواند همه پرونده های مورد اهتمام دو طرف بررسی شوند و روابط بیش از پیش گسترش یابند، چه مسائل مربوط به زمان جنگ ایران و عراق و چه مسائل جدید مرتبط به روابط دو طرف یا قضایای منطقه ای.»

شلاه همچنین گفت: «عراق در حل بحران هسته‌ای ایران زمانی که میزبان کنفرانس ۱+۵ با ایران بود، نقش داشت و اکنون نیز آمادگی دارد تا در گسترش روابط ایران و امریکا نقش ایفا کند. اوضاع سوریه نیز از دیگر مسائلی است که مورد توجه بغداد است چرا که تاثیر مستقیم بر عراق می‌گذارد.»

نماینده دولت قانون در ادامه افزود: «مالکی در این سفر درباره گشایش در روابط ایران با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس که اهمیت ویژه‌ای برای عراق دارد و می‌تواند بر کاهش تنش‌ها در منطقه و مردم آن به ویژه در بحث تروریسم تاثیر بگذارد، نیز بحث و تبادل نظر خواهد کرد. ما نیاز به رابطه خوب و حسنه با همه داریم اگر چه معتقد به سیاست گفت‌و‌گو در هر حالتی نیستیم. از سرگیری روابط ایران با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس حرکت بسیار خوب و پسندیده‌ای است و انعکاس‌های ایجابی بر عراق خواهد گذاشت که ما از این مساله با قدرت حمایت می‌کنیم.»

این در حالی است که مقتدا صدر، رهبر معنوی جریان صدر و فراکسیون الاحرار در پارلمان عراق مدتی است که انتقادهای تندی را متوجه نوری مالکی می‌کند و اخیرا نیز اعلام کرده است که از یکی از مقام‌های ایرانی مطلع شده که تهران از انتخاب مالکی برای بار سوم به سمت نخست وزیری عراق حمایت نمی‌کند. شلاه در پاسخ به این سوال که آیا مالکی در این سفر درباره انتخابات آینده عراق و انتخاب مجددش به سمت نخست وزیری با طرف‌های ایرانی مذاکره خواهد کرد، گفت: «بسیار زود است که از الآن درباره این امور صحبت کنیم. ما نزدیک به ۵ ماه تا انتخابات عراق زمان داریم بنابر این چگونه می‌توانیم درباره دوره اول یا دوم یا سوم نخست وزیری صحبت کنیم در حالی که در عالم واقع هنوز هیچ چیزی نیست.»

وی در ادامه تاکید کرد، ایران و امریکا سرنوشت عراق را تعیین نمی‌کنند بلکه این دو کشور تنها می‌توانند در موازنه‌های موجود نقشی داشته باشند. مثل آن چیزی که در انتخابات ۲۰۱۰ عراق رخ داد و مالکی و علاوی آرای نزدیک به هم داشتند و دو کشور تصمیم گرفتند که کفه مالکی را سنگین کنند. به هر حال هر گونه اظهار نظری در این زمینه در حال حاضر مستند بر واقعیت نیست.

منبع: خبرآنلاین
منبع اصلی: الشرق الاوسط

وزارت کشور من را مجبور به استعفا کرده است

Posted: 03 Dec 2013 12:38 PM PST

مریم زندی
نامه سرگشاده‌ی مریم زندی رییس پیشین هیات مدیره انجمن ملی عکاسان ایران  به رییس جمهور 

 

به نام خدا
تاریخ:۱۳۹۲/۹/۱۱

 

ریاست محترم جمهور، جناب آقای دکتر روحانی

با سلام
گفتید که سپیده را می بینم و ما امید بستیم به سپیده برای این شب تاریک طولانی

می‌دانم که سرتان شلوغ است وهمه برای دادخواهی ظلم هایی که برآنهارفته سراغ شما آمده اند، حق دارید ولی…من هم به شعار تدبیر و امید شما رأی داده ام.


در طول ۳۵ سال کار عکاسی حرفه ای ام بعنوان تنها زن عکاس حرفه ای ایران که تمام جریانات انقلاب۵۷ ‌را (در حدود ۲ سال) عکاسی کرده و به عنوان کسی که به تنهایی آرشیو منحصر به فردی از ‌بزرگان و هنرمندان و‌تاثیرگذاران هنر وسیاست در این مرز و بوم تهیه کرده (که ادای دین من بوده به فرهنگ‌ میهنم) نه تنها هرگز کمک و همراهی با من نشده بلکه در هر‌مقطع با مشکلات و موانع بسیار‌ روبرو‌ شده ام .


●در تیر ماه سال ۱۳۸۸‌ به جرم عکاسی در تظاهرات دستگیر شدم که البته بعد از بازجویی و انگشت نگاری وغیره ، آزاد شدم.


●در‌خردادماه سال ۱۳۸۹ نشان درجه یک هنر راکه قرار بود از دست رئیس دولت وقت بگیرم، دراعتراض به فشارها و شرایط بسیار بد عکاسان وعکاسی در جامعه‌، نگرفتم وطی نامه ای دلایل خود را ابراز کردم. ازآن تاریخ به شکل‌های مختلف برای من محدودیت ایجاد شده است.


جناب آقای روحانی
من عکاسم، قاضی نیستم ! عکاسی برای من حرفه، هنر ووظیفه است.


ایمان دارم که عکسهایم از وقایع اجتماعی ایران، اسنادی برای ملت ما و نسلهای آینده است و تاریخ قضاوت خواهد کرد که من تا چه اندازه به وظیفه ی فرهنگی خود عمل کرده ام.

همانطور که در تاسوعا و عاشورای سال ۱۳۵۷ و تمام وقایع انقلاب ‌‌در خیابان بودم و عکاسی می‌کردم (که عکسهایش‌سالهاست‌‌ در‌ محاق ‌سانسور وزارت‌ ارشاد قرار گرفته). همانطورکه در پیروزی شما در خرداد ۱۳۹۲ بین مردم بودم واز شادی آنها عکاسی می کردم، هراتفاقی که در میهن من بیفتد من موظف به ثبت آن هستم .


طی نامه شماره ۳۹۰۰۴ به تاریخ‌ ۱۳۹۲/۳/۲۳‌وزارت کشور، صدور پروانه تأسیس برای انجمن صنفی عکاسان ایران (تنها NGO عکاسی فراگیر ایران) ‌منوط‌به حذف ! من‌ازهئیت مدیره انجمن شده است. انجمنی که من از موسسان آن بوده ام و‌در اولین ‌و تنها مجمع عمومی آن بالاترین تعداد رأی را داشته ام و حدود ۹ سال مسئولانه و مشتاقانه انرژی و وقتم رابه امید ارتقای جامعه و هنر‌عکاسی، درآن صرف کرده ام.


اکنون چون اعتراضات، دلایل و نامه نگاری های من به مسئولین، در این مدت به جایی نرسیده ومن بخاطر موقعیت انجمن عکاسان ایران، ‌مجبور به استعفا هستم و حتی نمی‌دانم ازچه مرجعی و بخاطر چه جرمی قرار است مجازات واز حقوق اجتماعی خود محروم شوم، به آخرین امیدم یعنی نوشتن این نامه متوسل شده‌ام.


درطول سی و پنج سال عکاسی حرفه ای درکشورم مطمئن هستم که هرگز خلاف قانون کاری نکرده‌ام. استدعا دارم دستور بفرمائید اگر من گناهی (جرمی) مرتکب شده ام آنرا مطرح ودر دادگاهی عادلانه ثابت کنند.

این نامه به معنی آنست که امیدعدالت در دلهای ما زنده شده، پس ای عدالت به میهن غمگین من بتاب.


با احترام وتشکر
مریم زندی 

منبع: عکس انلاین


نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.