جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


نماینده رهبر در سپاه: موسوی و کروبی مشمول رأفت نظام اسلامي شده‌اند

Posted: 07 Dec 2013 08:22 AM PST

تکرار ادعای هفته قبل
 جرس: نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران برای دومین‌بار پیاپی، ابراز عقیده کرد که "جرم فتنه گران بالاتر از حصر است و در واقع آنها مشمول رأفت نظام اسلامي شده اند."  

 

به گزارش مهر، علی سعیدی ظهر شنبه در جمع دانشجويان دانشگاه پيام نور خراسان شمالي به مناسبت روز دانشجو، گفت: در نظام هاي ليبرال دموكراسي غربي بر اساس توافقي مبنايي- اخلاقي، كانديداهاي رياست جمهوري نبايد ساختار نظام را زير سوال ببرند و به دنبال براندازي ليبرال دموكراسي باشند.

 

او مدعی شد: در اين كشورها اگر يكي از كانديداهاي رياست جمهوري و يا نخست وزيري بخواهد به ساختار نظام حمله كند؛ به سرعت حذف مي شود و به وي اجازه فعاليت داده نمي شود.

 

سعيدی اظهار كرد: اين گونه است كه در نظام هاي ليبرال دموكراسي قدرت تنها از حزبي به حزب ديگر منتقل شده و اصول همواره ثابت هستند.

 

این دومین ابراز نظر علی سعیدی در یک هفته گذشته است؛  نماينده رهبر جمهوری اسلامی روز شنبه ۹ آذرماه نیز با اشاره به اين که برخورد با ميرحسين موسوی و مهدی کروبی «حداکثری» نبوده، گفته بود: "مجازات اين دو نفر بيشتر از اينها بود و تنها شرايط کشور و رأفت اسلامی اقتضا کرد که اين آقايان در اين حد مجازات شوند."

 

این درحالی است با وجود نزدیک شدن به سومین سال حصر رهبران جنبش سبز، هیچ‌گاه روند حقوقی و قضایی در این مورد طی نشده است.

 

بنابر شواهد اگرچه پرونده حصر تحویل شورای امنیت ملی است اما این شخص آقای خامنه‌ای است که در این مورد تصمیم می‌گیرد.

 

روز گذشته، علم‌الهدی امام جمعه مشهد گفت: در اخبار خواندم و شنیدم که در دستگاه دولت عده‌ای گفته‌اند ما می‌خواهیم از این افراد رفع حصر کنیم و یا گفته‌اند که ما از مقام معظم رهبری برای این آقایان عفو می‌گیریم. اگر ایشان عفو بفرمایند، ما که بخیل نیستیم. ولی اگر دولت بخواهد با تکیه بر امکانات دولت این کار را انجام دهد این امر دخالت در وظایف سایر قوا است.

 

همزمان احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران نیز گفت: در یکی دو ماه اخیر رییس قوه قضاییه وارد این نکته شده که دوباره فتنه گران جان گرفتند و دادستان کل کشور در مصاحبه خود رسما گفته است که ما چون به این ها ارفاق کردیم، این ها ادعاهای آنچنانی دارند.
 

علی سعيدی در سخنان هفته گذشته خود با اشاره به اين که «قطعاً اين افراد مستحق مجازات شديدتری بودند»، گفته است: اين از اختيارات رهبری است که در شرايط ويژه، مصالح اسلام را مدنظر قرار دهد و تصميم بگيرد که با اين رفتارها چه برخوردی به‌عمل آيد. 

 

سعیدی کمی پیش از آغاز حصر رهبران جنبش سبز در بهمن 89، گفته بود که "جرم كساني كه مقابل سيد علي ايستادند، از جرم كساني كه در مقابل روح‌الله ايستادند، سنگين‌تر است."
 

ابتدای آذر امسال نیز علی جنتی، دبير شورای نگهبان، از تریبون نماز جمعه صحبت هایی مشابه در خصوص وضعيت ميرحسين موسوی و مهدی کروبی اظهار کرده و گفته بود: آنها بايد اعدام می‌شدند، اما نظام بر آنها منت گذاشته و در خانه خود محبوس شده‌اند. اظهارات احمد جنتی واکنش های گسترده ای در پی داشت. از جمله محمدتقی کروبی، فرزند مهدی کروبی، گفت: امثال آقای جنتی باید این آرزو را به گور ببرند که فکر کنند کسانی مثل پدر من از راه حق خود عقب‌نشینی کنند.

 

 

علی مطهری، نماینده تهران در مجلس نیز در یادداشتی که با عنوان «سخنی با آیت الله جنتی» نوشت: چرا از محاکمه علنی موسوی و کروبی هراس دارید؟

 

به گزارش مهر، نماینده رهبر در سپاه امروز شانزدهم آذر، ابراز عقیده کرد: در حالي كه نرم افزار ساختاري نظام هاي غربي نظريه هاي فلاسفه و دانشمندان اقتصادي آنها است؛ كانديدهاي رياست جمهوري در اين نظام ها حق حمله به ساختار نظام را ندارند اما در سال 88 با وجود اين كه نرم افزار ساختار نظام اسلامي آموزه هاي الهي و ديني است؛ عده اي فتنه گر به ساختار اين نظام حمله كرده و به دنبال براندازي آن بودند.

 

سعیدی مدعی شد: متاسفانه در كشور ما روش بدي به وجود آمده و در برخي از مواقع كانديداهاي رياست جمهوري وقتي وارد عرصه مي شوند به ساختار توجه نكرده و به دنبال تغيير آن مي روند.

 

به گفته وي تلاش براي تغيير قانون اساسي، محدود كردن اختيارات ولايت فقيه و حركت به سوي تغيير اصول نظام از جمله اين اقدامات ساختارشكنانه است.

 

او با بيان اين ادعا که كشاندن مردم به كف خيابان ها نادرست بود، اضافه كرد: در واقع دشمنان مي خواستند در سال 88 با كمك فتنه گران داخلي روش اكراين را در ايران پياده كنند.

 

حجت الاسلام سعيدي عنوان كرد: از اين رو جرم سران فتنه سنگين بود و اگر امام خميني(ره) زنده بود؛ با اين فتنه گران به گونه اي ديگر و همچون آيت الله منتظري، بني صدر و بازرگان برخورد مي كرد.

 

به گفته وي اين برخورد براي پاسداري از حكومت ديني است چرا كه اگر جريان فتنه اي در برابر انقلاب و حكومت ديني قد علم كند نمي توان دست روي دست گذاشت.

 

حجت الاسلام سعيدي اظهار كرد: سران فتنه 88 نيز جرم آن ها بالاتر از اين مجازات است و در واقع مشمول رأفت نظام اسلامي واقع شده اند.

 

وي افزود: آنها اكنون با تخفيف در مجازات، در محلي تحت نظر بوده و از امكانات رفاهي مناسب هم برخورداند.

 

وی درهمچنین در ادامه اظهاراتش مدعی شد: اگر فيلم امكانات رفاهي سران فتنه در حصر، به مردم نشان داده شود همه مي بينند كه اين فتنه گران آن گونه كه برخي ادعا مي كنند در حصر و سختي نيستند. 

 

این درحالی است که خانواده رهبرانِ در حصرِ جنبش سبز بارها به شرایط سخت نگه‌داری آنها اعتراض کزده اند. به گفته دختران موسوی و رهنورد ادامه شریط حصر پدر و مادران را به بیماری‌های قلبی و فشار خون مبتلا کرده است. 

 

همچنین خانواده مهدی کروبی خبر داده اند که عدم دسترسی وی به هوای آزاد و نور آفتاب وی به مشکلات شدید گوراشی، و مفصلی مبتلا کرده است.

توضیح وکیل اولیای دم ستار بهشتی درباره پیگیری پرونده

Posted: 07 Dec 2013 07:42 AM PST

جرس: وکیل مدافع اولیای دم ستار بهشتی گفت: با توجه به پذیرفته نشدن اتهام قتل عمد مامور پلیس در مرگ ستار بهشتی از سوی دادگاه کیفری کارکنان دولت، قصد داریم موضوع را پیگیری کنیم.  

 

« گیتی پور فاضل»در گفتگو با ایرنا در پاسخ به این سئوال که آیا با اولیای دم ستار بهشتی درباره طرح دعوای مجدد با اتهام شبه عمد صحبت کرده است یا خیر،افزود: هنوز با مادر ستار بهشتی صحبت نکرده ام، زیرا حال خوشی ندارد اما با خواهر وی صحبت کردم و خواستم پدر و مادر خود را درباره تصمیم دادگاه در جریان بگذارد.

 

وکیل مدافع اولیای دم ستار بهشتی اضافه کرد: اگر با موضوع قتل شبه عمد طرح دعوا کنیم یعنی این اتهام را پذیرفته ایم در حالی که معتقدیم مرگ ستار بهشتی قتل عمد بوده است.

 

پرونده مرگ ستار بهشتی برای رفع اختلاف بین وکیل اولیا دم و بازپرس شعبه اول دادسرای جنایی مبنی بر قتل عمد یا شبه عمد بودن مرگ ستار بهشتی، به شعبه 15 دادگاه کیفری استان تهران ارجاع شده بود که در نهایت دادگاه 12 آذر ماه جاری رای قتل شبه عمد داد و اتهام قتل عمد را نپذیرفت.

 

پس از رای دادگاه، پرونده مجددا به شعبه اول دادسرای جنایی تهران بازگشته و طبق اعلام دادسرا خانواده ستار بهشتی در صورتی که بخواهند می توانند درباره قتل شبه عمد طرح دعوا کنند. 

 

ستار بهشتی وبلاگ‌نويس منتقد جمهوری اسلامی بود که پليس سايبری ايران او را آبان‌ماه سال گذشته بازداشت کرد و پس از گذشت چند روز در زندان درگذشت.



در حالی که خانواده وی معتقدند او در اثر شکنجه کشته شده است و جمعی از زندانيان هم‌بند با ستار بهشتی نيز شهادت داده‌اند که او شکنجه شده بود، پزشکی قانونی می‌گويد مرگ او در اثر شکنجه نبوده است.

شکوری‌راد: آیا خطیبی که بدون دادگاه، حکم اعدام می‌دهد مسلمان است؟

Posted: 07 Dec 2013 07:18 AM PST

یوسف ما توبه نمی‌کند
جرس: علی شکوری راد عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت گفت: آن خطیب جمعه که بدون برقرار دادگاه حکم اعدام می‌دهد و آن قاضی که بدون رعایت هیچ تشریفات قانونی و اسلامی متهمان قانونی و اسلامی افراد را به سال‌ها زندان و دوری از خانواده محکوم می‌کند، آیا مسلمان است؟  


وی که بعدازظهر امروز در مراسم شانزدهم آذر، روز دانشجو، که از سوی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران برگزار شده بود، با اشاره به جمع حاضر گفت: این جمعیت دل در گرو کسانی دارند که امروز در زندان هستند و برای آزای آنها لحظه‌شماری می‌کنند. حال کسانی که یوسف ما را در بند و حصر کردند بدانند که اگر یوسف زندان کشید، به عیارش افزوده شد. از یوسف ما طلب توبه نکنید. چگونه می‌خواهید که یوسف ما توبه کند؟ او توبه نخواهد کرد و پیغام داده است که نگران من نباشید. او در حصر باقی ماند تا عیارش بالا رود تا روزی به عزیزی برسد.


به گزارش خبرگزاری ایسنا، این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: در هشت سال گذشته در این کشور غارت صورت گرفته است و غارتگران بر مقدرات ما حاکم بودند.

 

علی شکوری‌راد اظهار کرد: شور و احساسات شما دانشجویان شور و احساسات ملت ایران و دیدگاههای شما به آینده، دیدگاههای مردم و آنچه شما می‌خواهید، طلب مردم است و در واقع شما زبان گویای ملت هستید.

 

وی در ادامه با نکوداشت مقام نلسون ماندلا تصریح کرد: این بزرگمرد کسی بود که در جهان امروز، پیام صلح و دوستی داد و مبارزات خود را با خردمندی و عقلانیت به پایان برد و برای مردم کشور خود آزادگی و دموکراسی را به ارمغان آورد. اگر نلسون ماندلا مسلمان نبود، اما آ‌موزه‌های اسلامی را در وجود او بیش از کسانی می‌توان یافت که ادعای اسلام دارند اما با آموزه‌های اسلام بیگانه‌اند.

 

این فعال سیاسی ادامه داد: او راستگو و امانت‌دار بود و به مردم خدمت می‌کرد و صلح را به جنگ و آزادی را به بند و گرفتاری ترجیح می‌داد. اگرچه خود را مسلمان نمی‌نامید، اما بر اساس آموزه‌های قرآنی و رسول خدا (ص) و علی (ع) عمل می‌کرد و می‌توان به جای اینکه به احترامش یک دقیقه سکوت کنیم بایستیم و برایش فاتحه بخوانیم.

 

وی در ادامه گفت: من نمی‌توانم تأسف خود را از اینکه چنین شخصی به رحمت خدا رفت، پنهان کنم و اینکه می‌بینیم برخی از کج‌اندیشان و کسانی که جنگ‌طلبی هویت آنها و خشونت‌ورزی طریقه آنهاست نمی‌توانند منافع ملی را تشخیص دهند و برای مبارزی مثل نلسون ماندلا درود بفرستند و به جای این کار شروع به تخطئه او کردند و می‌گویند او یک انقلابی بود اما نهایتاً سازش کرد.

 

شکوری‌راد اضافه کرد: او می‌تواند برای جوانان جهان و کشور ما الگو باشد و البته ما باید بنالیم از کسانی که باید در کشور ما الگو باشند اما نه تنها الگو نیستند بلکه موجب می‌شوند که جوانان امروز ما با دیدنشان از دین هم گریزان شود. نلسون ماندلا مسلمان نیست، اما آن خطیب جمعه که بدون برقرار دادگاه حکم اعدام می‌دهد و آن قاضی که بدون رعایت هیچ تشریفات قانونی و اسلامی متهمان قانونی و اسلامی افراد را به سال‌ها زندان و دوری از خانواده محکوم می‌کند، آیا مسلمان است؟ کسانی که برخی را به بازداشتگاه می‌برند و خانواده‌هایشان را بی‌خبر می‌گذارند مسلمان هستند؟ آیا کسانی که دو نفر از نامزدهای انتخابات سال 88 را نزدیک به سه سال است در حبس نگه داشته‌اند، بدون اینکه اجازه دهند که آنها از خود دفاع کنند و در محکمه حاضر شوند، می‌توانند ادعای اسلام کنند؟

 

وی با بیان اینکه "امروز پس از همت شما مردم در 24 خرداد دولتی بر سر کار آمده که عقلانیت و اعتدال را شعار خود قرار داده است"، افزود: با این حال، افراطیون چه در داخل و چه در خارج از کشور در برابر این تدبیر و اعتدال ایستاده‌اند. در هشت سال گذشته چالش ما بر سر جنبش سبز و اصولگرایی و اصلاح‌طلبی نبوده است؛ البته این ادعای ماست اما ادعای امروز من این است که در این کشور در هشت سال گذشته غارت صورت گرفته و غارتگران در مقدرات ما حاکم بوده‌اند.

 

شکوری‌راد خاطرنشان کرد: فقط بحث این نیست که سعید مرتضوی، محسن روح‌الامینی را به کهریزک فرستاده و او آنجا به شهادت رسیده است. اینها به دارایی‌های این کشور دست برده و اموال این کشور را غارت کرده‌اند. حال برخی کجایند تا ببیند که اینها در سازمان تأمین اجتماعی کارت‌های اعتباری میلیونی سازمان تأمین اجتماعی را به برخی نمایندگان مجلس داده‌اند؟ اینها نه تنها خود آلوده بوده‌اند، بلکه همه را آلوده کرده‌اند.

 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه اظهار کرد: اگر عده‌ای در 9 دی به صحنه آمدند، باشد، ما به آنها احترام می‌گذاریم اما بگذارید کسانی که حرف دیگر هم دارند، تجمع کنند و حرف خود را بزنند.

 

شکوری‌راد همچنین با اشاره به جمع حاضر در این نشست گفت: این جمعیت دل در گرو کسانی دارند که امروز در زندان هستند و برای آزای آنها لحظه‌شماری می‌کنند. حال کسانی که یوسف ما را در بند و حصر کردند بدانند که اگر یوسف زندان کشید، به عیارش افزوده شد. از یوسف ما طلب توبه نکنید. چگونه می‌خواهید که یوسف ما توبه کند؟ او توبه نخواهد کرد و پیغام داده است که نگران من نباشید. او در حصر باقی ماند تا عیارش بالا رود تا روزی به عزیزی برسد.

 

وی افزود:‌ اگرچه محصورین ما پیغام داده‌اند که شما نگران نباشد، اما من نگران هستم و به عنوان یک پزشک باید بگویم که آنها از نظر وضعیت جسمی وضعیت خوبی ندارند. آنها نیاز به مراقبت پزشکی و درمان و نور آفتاب دارند.

 

شکوری‌راد در بخش دیگری از صحبتهای خود اظهار کرد:‌ در انتخابات گذشته به خاتمی و هاشمی اجازه ورود ندادند، اما مردم کسانی را انتخاب کردند که یک خاتمی - هاشمی است او امروز نتیجه شماست و مطالبات شما را نمایندگی خواهد کرد و تا زمانی که این مطالبات را نمایندگی کند، حمایت بی‌دریغ شما همراه او خواهد بود.

 

وی خطاب به دانشجویان تاکید کرد:‌ نگذارید فتنه‌گران امروز بین شما و این دولت جدایی بیاندازد. نه دولت باید از شما مردم جدا شود و نه شما باید حمایت خود را دریغ کنید. ما با همراهی و همدلی هم ان‌شاءالله به سرمنزل مقصود خواهیم رسید.

 

برخی دانشجویان در زمان سخنان شکوری‌راد فریاد «ننگ ما، ننگ ما، صداوسیمای ما» سر دادند که شکوری‌راد به آنها گفت: من شرمنده‌ام که صداوسیمای ما این‌گونه است. از طرف کسانی که باید عذرخواهی کنند اما خجالت می‌کشند، از شما عذرخواهی می‌کنم. 

دانشجویان: موسوی و کروبی باید آزاد شوند/ روحانی: دولت به وعده‌هایش پایبند است

Posted: 07 Dec 2013 02:13 AM PST

برگزاری مراسم ۱۶ آذر در دانشگاه بهشتی
جرس: رئیس‌جمهور ایران که به مناسبت ۱۶ آذر، روز دانشجو، در دانشگاه شهید بهشتی تهران حاضر شده بود در مواجهه با شعارهای "زندانی سیاسی آزاد باید گردد" و "موسوی و کروبی آزاد باید گردند"، گفت: دولت به همه وعده‌هایی که به مردم داده، پایبند است. ما برای دستیابی به اهداف‌مان نیاز به ایجاد اجماع داخلی داریم. ما نیازمند اجماع و همدلی هستیم.  

 

 

خبرگزاری‌ها گزارش داده‌اند که در مقابل عده‌ای نیز شعار "فتنه‌گر منافق اعدام باید گردد" سر دادند.

بنا بر گزارش‌ها دانشجویان در میان سخنرانی روحانی بار‌ها در شعار‌هایشان خواستار آزادی زندانیان سیاسی و رهبران جنبش سبز شدند. همچنین شعارهایی مانند «پیام ما روشنه حصر باید بشکنه»، «یاحسین میر حسین»، «بسیجی واقعی همت بود و باکری»، «دانشجو می‌میرد ذلت نمی‌پذیرد» و «روحانی زنده باد اصلاحات پاینده باد»سرداده شد.

 

در مقابل شعار مرگ بر آمریکا که توسط عده‌ای در ردیف‌های میانی سالن سخنرانی داده شد با استقبال بقیه مواجه نشد.

 

به گزارش خبرگزاری ایسنا،  حسن روحانی در مراسم بزرگداشت روز دانشجو در دانشگاه شهید بهشتی اظهار کرد: ۱۶ آذر، روز آزادی، استقلال‌، روز حاکمیت ملی است. از 60 سال پیش بعد از حماسه و قهرمانی دانشجویان در ۱۶ آذر سال 1332 تا به امروز حرکت‌های بسیار عظیم،‌ بزرگ و سرنوشت‌سازی به دست دانشجویان تحقق یافته است.

 

وی خاطرنشان کرد: اصولاً از انقلاب مشروطه تا به امروز همواره مردم ایران بویژه نسل جوان و دانشجویان برای مسأله مهم حاکمیت ملی‌، استقلال،‌ مبارزه با استبداد و استعمار همواره ایستادگی و مقاومت از خود نشان دادند.

 

روحانی با اشاره به حادثه 15 خرداد سال 1342 گفت: امروز همه دانشگاه‌ها در صف مقدم در کنار یکدیگر در برابر استعمار‌، استبداد و هرگونه مداخله خارجی با قدرت ایستاده‌اند.

 

در این لحظه دانشجویان شعار دادند: دانشجو می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد.

 

رییس‌جمهور به حضور خود از سال‌های 47 و 48 تا 52 در دانشگاه تهران اشاره کرد و افزود: من از نزدیک در این سال‌ها شاهد این جنبش در سراسر دانشگاه‌ها بویژه در دانشگاه تهران بودم؛ البته اشکالی ندارد که بگویم آن زمان دانشگاه تهران در این باره پیشتاز بود.

 

دانشگاه کارگاه سیاست است

 

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود اظهار کرد: عزت‌خواهی که شعار شماست به حق و عدالت‌خواهی و آزادی‌طلبی و استقلال‌خواهی، آرمان بلند این ملت و جوانان غیور این سرزمین است.

 

در این هنگام پس از تشویق دانشجویان نسبت به سخنان رئیس جمهور وی ادامه داد: دولت تدبیر و امید همه تلاشش بر آن است که از فضای دانشگاه استفاده بهتری به نفع این کشور، این ملت، این مرز و بوم و ملت‌های منطقه و جهان اسلام و همه مستضعفین شود. این آرزوی این دولت است.

 

رئیس دولت تدبیر و امید با تاکید بر این که دانشگاه پرچم‌دار علم و دانش است، خاطر نشان کرد: دانشگاه پرچم‌دار آزادی و نقادی خردمندانه در این سرزمین است درست است که دانشگاه خانه احزاب نیست، اما کارگاه سیاست است.

 

براساس این گزارش، پس از این بخش از سخنان رئیس جمهور، دانشجویان نیز او را تشویق کردند.

 

دانشجویان دیده‌بان علم و سیاست هستند

 

روحانی تاکید کرد: سیاست نه به مفهوم رایج امروزش که رقابت در به دست آوردن قدرت است، بلکه سیاست به همان مفهوم مرسوم فرهنگ اسلامی ایرانی ما که سیاست به معنای تدبیر و حکمت عملی بوده یعنی سیاست به مفهوم بهتر اداره کردن کشور است.

 

رئیس‌جمهور با بیان این‌که دانشجویان ما دیده‌بان علم و سیاست هستند گفت: هرکجا که دانشجو ببیند حرکتی در این کشور اعم از دولت یا هر نهاد دیگری از مسیر عقلانیت، خردورزی و منافع ملی فاصله می‌گیرد، صدای رسای دانشجوی برای جلوگیری از انحراف بلند خواهد بود.

 

رئیس دولت تدبیر و امید در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: دانشجویان عزیز ما علاوه بر این‌که حق مسلم آنهاست تا از دولت نقد کنند، نقدی دلسوزانه و راه بهتر را به دولتمردان معرفی کنند، علاوه بر آن دانشجو و دانشگاه باید نقاد جامعه و فرهنگ جامعه نیز باشند.

 

در این هنگام بار دیگر سخنان روحانی با تشویق دانشجویان در تالار ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی روبرو شد.

 

باید با راه و روش ریا، نفاق، دروغ، اتهام و افراط، نقادانه برخورد کنیم

 

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: ما باید با راه و روش ریا، نفاق، دروغ، اتهام و افراط و افراط‌گری نقادانه برخورد کنیم و همه را به مسیر عقلانیت و اعتدال، ‌توسعه، پیشرفت، عدالت و آزادی دعوت کنیم.

 

براساس این گزارش، پس از سخنان روحانی دانشجویان شروع به شعار دادن کردند که در بخشی از شعارهای آنها "اعتدال اعتدال" را بیان می‌کردند(شعار بخش دیگری از دانشجویان انعکاس ضعیف‌تری یافت). رئیس جمهور نیز پس از شعارهای دانشجویان گفت: شعارهای هردو طرف زیباست.

 

به گزارش ایسنا، رئیس دولت تدبیر و امید خاطرنشان کرد: بنابراین ملت ایران و نسل جوان یعنی دانشجویان همواره به دنبال آرمان‌خواهی و تحقق آرمان‌های بلند که در رأس آن حاکمیت ملی، استقلال، آزادی، پیشرفت و توسعه و همچنین حراست و حفاظت از هویت ایرانی اسلامی این سرزمین است.

 

وی تاکید کرد: ما در پی همه این آرمان‌ها باید سختکوش باشیم اما بین آرمان و واقعیت همانطور که رهبری بر آن تاکید کردند باید توازن برقرار کنیم، واقعیت‌ها را باید ببینیم و بشناسیم.

 

رئیس جمهور در ادامه اظهار کرد: ما در دنیای بسیار پرچالشی زندگی می‌کنیم، باید امکانات خود را به خوبی بشناسیم، توانمندی خود را به خوبی بدانیم، جهان و منطقه را به خوبی بشناسیم، نظم حاکم بر جهان را نیز به خوبی بشناسیم، چه اینکه ما بخواهیم جهان در حال تعامل سازنده و مثبت باشیم.

 

روحانی تصریح کرد: درست است که باید نگاه اصلی ما به دورن باشد، راست است که قدرت اصلی ما از داخل جامعه این سرزمین و ایران عزیز ما است، اما باید بدانیم انقلاب اسلامی و ملت ایران و تأثیرگذاری ملت بزرگ این سرزمین در منطقه و جهان و آثار انقلاب در منطقه و جهان و رسالت بلند علم و فن‌آوری که بر دوش داریم به ما می‌گوید که نمی‌توانیم درهای کشور را ببندیم.

 

به گزارش ایسنا، برای چندمین بار متوالی دانشجویان به تشویق‌ سخنان رئیس جمهور پرداختند.

 

رئیس دولت تدبیر و امید خاطرنشان کرد: ما باید با منطق و استدلال و با تکیه بر آرمان‌های خود و حقوق مسلم ملت ایران در برابر دیگران که می‌خواهند دروازه‌ها را به روی ما بندند دروازه‌ها را بگشائیم.

 

قدرت ملی بدون رابطه با جهان و توسعه داخلی بدون تعامل اقتصادی با جهان ناممکن است

 

رییس‌جمهور در ادامه صحبت‌های خود در دانشگاه شهید بهشتی گفت: در دنیای امروز، قدرت ملی بدون رابطه با جهان و همچنین توسعه و پیشرفت داخلی بدون تعامل اقتصادی با جهان نه تنها بسیار بسیار دشوار است، که حتی ناممکن خواهد بود.

 

به گزارش ایسنا روحانی با اشاره به اهمیت مسایل اقتصادی و نقش روابط بین‌المللی در آن نیز اظهار کرد: همچنین در دنیای امروز نمی‌توانیم اقتصادی داشته باشیم که با دنیای بیرون در ارتباط نباشد.

 

وی با بیان اینکه "سیستم بانکی و پولی، اقتصادی و نظام صادرات و واردات کشور ما حتی در مسائل مهم منطقه و جهان هم تاثیرگذار است"، افزود: ما برای جلوگیری از جنگ جدید در منطقه و سوریه نقش تاثیرگذاری داشتیم. نقش ایران، روسیه و بسیاری از کشورهای منطقه مانند عراق، لبنان و غیره در جلوگیری از جنگ خانمان‌سوز بسیار تاثیرگذار بود.

 

دولت یکی از گره‌های مربوط به 10 سال گذشته در روابط خارجی را گشود

 

رئیس‌جمهور ادامه داد: نمی‌خواهم جمله‌ای بگویم که عده‌ای آن را تعبیر به خودخواهی کنند، اما بدانید در دنیای امروز حتی کشورهای بزرگ هم برای حل مسائل منطقه ناچارند در مسائل نقش قدرت ملت بزرگ ایران را مدنظر قرار دهند. دولت تدبیر و امید و در طول این صد و اندی روز، حداقل یکی از گره‌های اصلی را که مربوط به 10 سال گذشته در روابط خارجی بود، گشود و آن را باز کرد.

 

در این لحظه برخی از دانشجویان شعار مرگ بر آمریکا سر دادند.

 

روحانی نیز خطاب به دانشجویان گفت: شما می‌دانید در این تفاهم چه کشورهایی عصبانی و ناراحت شدند. شما دیدید به صهیونیسم چه ضربه‌ای وارد شد.

 

در این هنگام برخی دانشجویان روحانی را تشویق کردند و برخی دیگر نیز شعار مرگ بر اسراییل سر دادند.

 

رئیس‌جمهور افزود: بنابراین دولت با رهنمودهای مقام معظم رهبری و با حمایت‌های ایشان و مجموعه دولت، همچنین با حمایت قاطع ملت ایران اولین قدم موثر را در طول 100 روز اول در زمینه ارتباط و تعامل سازنده با جهان به نفع ملت و کشور برداشت.

 

روحانی با تاکید بر اینکه "ما باید ببینیم همه کشورهای منطقه که دوست یا متحد ما هستند تا چه حد از این توافق ابراز خوشحالی می‌کنند"، افزود: شما می‌بینید که برخی از کشورهایی که متاسفانه منافع بلند خود را نمی‌بینند، در کنار رژیم صهیونیستی تا چقدر عصبانی هستند. بنابراین ما می‌بینیم که ملت ما، دانشگاه ما، آرمان‌ها را از یاد نبرده است و حاکمیت ملی، استقلال، هویت ایرانی - اسلامی پیشرفت و توسعه و عدالت‌خواهی به عنوان آرمان‌های بلند ماست که ماباید آنها را دنبال کنیم ولی برای دستیابی به این آرمان‌ها باید اصول و روش‌های اساسی را مد نظر قرار دهیم.

 

در مسائل کلان باید به اجماع برسیم

 

وی همچنین تاکید کرد: اگر در تاکتیک و روش اختلاف داریم، در مسائل کلان باید به اجماع برسیم.

 

تعدادی از دانشجویان شعار "انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست"، سر دادند.

 

پیشرفت، رفاه مردم و شکستن ساختمان منحوس تحریم، حق مسلم ماست

روحانی در واکنش به این شعار، گفت: بله؛ حتما این طور است. شعار ما این است که سانتریفیوژ باید بچرخد، اما زندگی مردم و اقتصاد هم باید بچرخد. دولت به این وعده‌ای که به مردم داده تا آخر ایستاده است.

 

در این هنگام، دانشجویان رییس‌جمهور را تشویق کردند و شعار انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست مجدداً سر داده شد.

 

رئیس‌جمهور نیز ادامه داد: نه تنها انرژی هسته‌ای بلکه فن‌آوری و نه تنها فن‌آوری حتی غنی‌سازی هم حق مسلم ماست. اما در کنارش پیشرفت و توسعه هم حق مسلم ما محسوب می‌شود. همچنین بهبود معیشت مردم و رفاه آنها نیز حق مسلم آنهاست. از سوی دیگر باید بگویم شکستن و ویران کردن ساختمان منحوس تحریم ظالمانه هم حق مسلم ما محسوب می‌شود.

 

آستانه تحمل خود را بالا ببریم

 

در این لحظه برخی دانشجویان «شعار زندانی سیاسی آزاد باید گردد» و « موسوی و کروبی آزاد باید گردند» سر دادند و در مقابل نیز تعدادی دیگر شعار «فتنه‌گر منافق اعدام باید گردد» سر دادند.

 

رییس‌جمهور در واکنش به این شعارها با بیان اینکه "دولت به همه وعده‌هایی که به مردم داده، پایبند است"، گفت: ما برای دستیابی به اهدافمان نیاز به ایجاد اجماع داخلی داریم. ما نیازمند اجماع و همدلی هستیم.

 

با ادامه این شعارها، روحانی تاکید کرد: نیاز داریم افکارمان را برای دستیابی به آرمان‌های بلندمان نزدیک و نزدیک‌تر کنیم. علاوه بر آن ما باید آستانه تحمل یکدیگر را بالا ببریم زیرا اگر نتوانیم یک مساله داخلی خود را با آرامش و عقلانیت در چارچوب قانون و با ایجاد اجماع داخلی حل کنیم چطور می‌توانیم معضلات پیچیده جهان را حل کنیم.

 

وی با تاکید بر اینکه "ما در بسیاری از مسائل به بردباری، صبر، تحمل و دقت نیازمندیم"، افزود: باید از فضای احساس فاصله بگیریم زیرا با عقلانیت و اعتدال مسائل حل خواهد بود.

 

برخی دانشجویان شعار دادند: بسیجی واقعی همت بود و باکری.

 

رییس‌جمهور ادامه داد: در دانشگاه‌های ما شخصیت‌هایی بودند که فضای جنبش دانشجویی و حرکت سیاسی دانشگاه را هدایت کردند؛ شخصیت‌هایی همچون آیت‌الله طالقانی، آیت‌الله مطهری، آیت‌الله بهشتی، مهندس بازرگان، دکتر علی شریعتی، مصطفی چمران و از این قبیل سرداران و عزیزان بودند. آنها پیشتازان حرکت دانشجویی هستند.

 

آنها که حرکت دانشجویی را بر عهده داشتند، از حکومت و دولت دستور نمی‌گرفتند

 

رییس‌جمهور در واکنش به شعار دانشجویان مبنی بر اینکه "بسیجی واقعی همت بود و باکری"، نیز گفت: یادمان باشد آنهایی که حرکت دانشجویی را بر عهده داشتند نه ریالی دریافت می‌کردند و نه از حکومت و دولت دستور می‌گرفتند. ما باید پیرو راه آن عزیزان باشیم. البته همه آن سردارانی که شما نام می‌برید از همت، باکری، خرازی، بابایی، ستاری و صیاد شیرازی و ... همه بسیجیان قهرمان و الگوهای بزرگ ما هستند.

 

بسیج منحصر در بسیج دانشجویی نیست

 

وی افزود: بسیج منحصر در بسیج دانشجویی نیست. اگر بسیج به معنای فکر بسیجی و فدا کردن منافع شخصی و گروهی برای منافع دینی، ملی و اسلامی است، ما 75 میلیون بسیجی در این کشور داریم.

 

روحانی همچنین اظهار کرد: ما باید برای آینده کشورمان در چارچوب علم و دانش بویژه با اتکا به شما دانشگاهیان عزیز که دیده‌بان علم و عقلانیت هستید قدرت ملی‌مان را بالا ببریم. بدون قدرت علمی و اقتصادی، قدرت ملی بالا نخواهد رفت.

 

دانشگاهیان باید اقتصاد دانش‌بنیان را توسعه دهند

 

رییس‌جمهور با اشاره به رشد و پیشرفت برخی کشورها از جمله برزیل، تصریح کرد: برزیل با یک برنامه‌ریزی چند ساله در سال گذشته حتی از روسیه بیشتر و بالاتر رفت. تولید ناخالص داخلی در برزیل دو هزار و 253 میلیارد دلار است و تولید ناخالص داخلی روسیه در سال گذشته دو هزار و 30 میلیارد دلار بوده است و ما نیز هنوز هزار (میلیارد) فاصله داریم. ما هم می‌توانیم به قول و قوه الهی و با کمک شما دانشگاهیان توسعه علم و فناوری را داشته باشیم. وقتی وضع نفت خام خوب بود بین 70 تا 80 میلیارد بود که با بقیه درآمدهای ارزیمان به هزار میلیارد دلار می‌رسید.

 

دعوای وزارت علوم و معاونت علمی ریاست جمهوری موجب شده بود مقررات مربوط به شرکت‌های دانش‌بنیان اجرا نشود

 

وی ادامه داد: اما چهار شرکت دانش‌بنیان مثل مایکروسافت، اپل، گوگل و فیس‌بوک درآمد خالص‌شان در سال گذشته 266 میلیارد دلار بوده است. شما دانشگاهیان هستید که باید اقتصاد دانش‌بنیان را توسعه دهید که مقام معظم رهبری همواره بر آن تاکید کرده است.

 

رییس‌جمهور با اشاره به قوانین وضع شده در رابطه با شرکت‌های دانش‌بنیان تصریح کرد: در سال گذشته قوانین خوبی در این رابطه وضع شده بود، اما دعوا بین وزارت علوم، تحقیقات، فناوری با معاونت علمی و فناوری رییس‌جمهور باعث شده بود تا این مقررات اجرا نشود تا جایی که این دو نهاد و ارگان از یکدیگر شکایت می‌کردند و به جای اینکه بتوانیم به دانشگاهیان کمک کنیم مانع آن شدیم.

 

روحانی با تاکید بر ضرورت استفاده و بکارگیری مقالات علمی در کشور در مسیر توسعه و تجاری‌سازی، گفت: مقالات علمی ما که در مجلات معتبر دنیا به چاپ می‌رسد خوب و کافی است، اما باید آنها را در مسیر فناوری و تجاری‌سازی بیاوریم تا آثار این مقالات را در زندگی مردم ببینیم و این کار دانشگاه و البته نهادهای دیگر است که در کنار دانشگاه باید کمک کنند این کار را انجام دهند.

 

تسهیلات شرکت‌های دانش‌بنیان بیست برابر می‌شود

 

رئیس‌جمهور در ادامه سخنرانی خود در جمع دانشجویان با اشاره به مصوبه مجلس شورای اسلامی برای تأسیس صندوق حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان اظهار کرد: مجلس قانونی را گذرانده بود که صندوقی به نام نوآوری و شکوفایی تأسیس شود و بنا بود این صندوق به شرکت‌های دانش‌بنیان تسهیلات لازم را بدهد که فعال شوند.

 

وی افزود: همین‌ها هستند که باید اقتصاد آینده ما را بسازند، ارزآوری داشته باشند و اگر درست حرکت کنیم به مراتب درآمد ارزی آن‌ها بیشتر خواهد بود راه پیشرفت ما این‌هاست. البته متاسفانه علی‌رغم وجود قانون و پیش‌بینی بودجه ظاهرا کلید این صندوق نبود که باز شود!

 

این بخش از سخنان و شوخی رئیس‌جمهور، با خنده و تشویق حضار مواجه شد.

 

روحانی همچنین یادآور شد: امروز بحمدالله کلید این صندوق همفکری و هماهنگی بین وزرای علوم و بهداشت از یک سو و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از سوی دیگر است که قفل این صندوق را باز کرد. پولی که تا امروز برای این صندوق اختصاص یافته 25 میلیارد تومان بوده و ما در مصوبه اخیر دولت این رقم را به 20 برابر افزایش دادیم و این صندوق در سال آینده 500 میلیارد تومان اندوخته و بودجه خواهد داشت و ان‌شاءالله به شرکت‌های دانش‌بنیان تسهیلات لازم را می‌دهد و حرکت جدیدی آغاز خواهد شد.

 

دانشجویان در واکنش به این اظهارات، رئیس جمهور را تشویق کردند.

 

نقد دانشجویان روی چشم ماست

 

در حضور سومم در دانشگاه، فرصت بیشتری برای شنیدن نظرات دانشجویان و اساتید اختصاص می‌دهیم

 


وی ادامه داد: سیاست ورزی و همه اقداماتی که در دانشگاه انجام می‌شود، تشکل‌های دانشجویی و نقد شما به دولت همه روی چشم ماست. متاسفانه امروز که 16 اذر است مواجه با روزی شد که کار زیادی دارم و باید در دولت رقم بودجه را نهایی کنیم، زیرا فردا باید بودجه را تقدیم مجلس کنیم، وگرنه دوست داشتم فرصت بازتری وجود داشت که سخنان، نکات و انتقادات شما را می‌شنیدم. البته امروز هم زمانی را برای این کار گذاشته‌ایم اما فرصت کمی است و من ان‌شاءالله قول می‌دهم در حضور سوم من در دانشگاه تا پایان سال تحصیلی بتوانیم با فرصت بازتری از نظرات دانشجویان و اساتید استفاده کنیم.

 

روحانی با تبریک 16 آذر به دانشگاهیان و اساتید گفت: من این روز حماسی و تاریخی را پاس می‌دارم و به سه شهیدی که در 16 آذر جانشان را برای استقلال وطن و مبارزه با استبداد فدا کردند ادای احترام می‌کنم. ما به همه دانشجویانی که در 60 سال گذشته به ویژه در هشت سال دفاع مقدس و در دوران انقلاب اسلامی جانشان را فدا کردند احترام می‌کنیم و در برابر عظمت آن‌ها سرفرو می‌آوریم.

 

محصول دانشگاه را به جامعه و تولید پیوند بزنید

 

وی اضافه کرد:‌ از اساتید و دانشجویان خواهش می‌کنم محصول دانشگاه را به جامعه و تولید پیوند بزنید و کاری کنید تولید علم شما در کنار خلاقیت، ابداع، نوآوری و فناوری به تولید، صنعت و بخش‌های مختلف تولید و خدمات گره بخورد تا بتوانیم محصول این دانشگاه را در جامعه لمس کنیم.

 

رئیس‌جمهور در پایان سخنرانی خود گفت: اگر این فضا را فراهم کنیم، نه تنها مغز‌ها از کشور خارج نخواهند شد، بلکه آن‌ها که رفته‌اند هم بازخواهند گشت.

 

به وعده‌هایی که داده‌ایم عمل خواهیم کرد

 

به گزارش ایسنا، در ادامه این برنامه، برخی دانشجویان پرسش‌های خود را از رییس‌جمهور مطرح کردند و در ابتدای این بخش، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی با بیان این‌که "فرهنگ اولویت اول ماست و احیای اخلاق در جامعه را مورد توجه داریم"، گفت: ما به همان وعده‌هایی که سر داده‌ایم عمل خواهیم کرد.

 

پیشرفت علم و دانش و تحقیق در سایه «دور بین» و «دور باش» نمی‌شود

در این لحظه دانشجویان فریاد زدند «فضای امنیتی نمی‌خواهیم» و روحانی در این باره خطاب به دانشجویان تاکید کرد: حتما کلیت این حرف را قبول داریم. ما می‌دانیم که پیشرفت علم و دانش و تحقیق در سایه «دور بین» و «دور باش» نمی‌شود. فضای علمی ما باید فضای آزادی باشد؛ چراکه در چنین فضایی فناوری و تولید علم بهتر حاصل می‌شود.

 

وی تاکید کرد که باید به آرمان‌ها، ارزش‌ها و اصول‌مان در چارچوب قانون اساسی احترام بگذاریم.

 

در ادامه، از روحانی سوال شد که برای ترمیم جایگاه دانشجویان در این دولت چه اقداماتی انجام شده است؟ که وی پاسخ داد: من فکر می‌کنم همه تلاش دولت این بوده که فضای دانشگاه آرام باشد و تشکل‌های دانشجویی برای فعالیت خود آزاد باشند. تمام تلاش دولت این است که فضای دانشگاه را در اختیار خود دانشگاه قرار دهد و این نهاد توسط اساتید و هیات‌های علمی اداره شود و حتی وزرای محترم هماهنگ‌کننده بین دانشگاه هستند.

 

بزرگ‌ترین نگرانی دولت برای سال‌های آینده، اشتغال دانشجویان است

 

رییس‌جمهور با بیان این‌که بزرگترین نگرانی دولت برای سال‌های آینده مساله اشتغال دانشجویان است، گفت: علت این‌که ما بر بحث شرکت‌های دانش‌بنیان تاکید داریم، همین بحث اشتغال آینده دانشجویان است. دانشجویان باید اتصال لازم را با بخش تولید و خدمات داشته باشند و همه اینها توجهات دولت به دانشگاه است.

 

پس از پایان سخنان روحانی، دانشجویان فریاد زدند «سوال انتخابی، نمی‌خواهیم».

 

همچنین پرسش دیگری از سوی دانشجویان توسط مجری برنامه از روحانی پرسیده شد مبنی بر این‌که "شما برای آگاه کردن مخالفان داخلی نسبت به بحث‌های سیاست خارجی چه کرده‌اید و چه روشی را در پیش گرفته‌اید؟" و رییس‌جمهور در این باره گفت: راه این موضوع بیان کردن مسائل برای مردم و تشریح مبانی و آثار آن است و در این کار فقط دولت مسئول نیست و همه صاحب‌نظران و اساتید باید واقعیت‌ها را به مردم بگویند و بر این موضوع تاکید کنند که این توافق اولیه که به دست آمده چه گره‌هایی را در جامعه باز می‌کند. ضمن این‌که ما همه حقوق مسلم و اصولی که حق مسلم این مردم است را مورد مراعات قرار می‌دهیم و در این چارچوب حرکت کرده و البته از خط قرمزها عبور نکرده و نخواهیم کرد.

 

عزت و احترام امروز ایران نسبت به سال‌های قبل در جهان بالاتر است

 


روحانی خاطرنشان کرد: در حال حاضر می‌بینیم که عزت و احترام امروز ایران نسبت به سال‌های قبل در سطح جهان به مراتب بالاتر است. همچنین شما می‌بینید که شرایط جهانی برای فعالیت کارآفرینان ما در بخش‌های تولید و خدمات از دیروز مهیاتر است و همچنین می‌بینید که تاثیرگذاری جمهوری اسلامی ایران در مسائل منطقه‌ای از دیروز بیشتر شده است.

 

وی با بیان این‌که صدای جمهوری اسلامی و چهره واقعی‌اش امروز به گونه‌ای به جهان معرفی می‌شود که اینگونه به مراتب برتر و بالاتر از ماه‌ها و سال‌های قبل است، گفت: اینها همه از آثار سیاست خارجی دولت تدبیر و امید است.

 

لزوم فراهم کردن فضا برای بازگشت نخبگان به کشور

 

حسن روحانی در ادامه در برابر این پرسش که "برای جلوگیری از خروج نخبگان از کشور چه اقدامی انجام داده‌اید؟"، گفت: آقای دکتر ستاری - معاون علمی رئیس‌جمهور - چندی پیش در شورای عالی انقلاب فرهنگی گزارش جامعی با آمار و ارقام در مورد اینکه چرا نخبگان از کشور خارج شده‌اند ارائه داده‌اند.

 

به گزارش ایسنا، رییس‌جمهور ادامه داد: خروج تعدادی از نخبگان از کشور می‌تواند قابل قبول باشد و در تمام دنیا نیز این وجود دارد ولی اگر از حدی تجاوز کند، باید علل و عوامل آن را بررسی کنیم. برخی از نخبگان فضا را برای کار و فعالیت خود در ایران مساعد نمی‌بینند و ما باید این فضا را فراهم کنیم و شرکت‌های دانش‌بنیان تقویت شوند و این خود می‌تواند بخشی از مسأله را حل کند.

 

وی با اشاره به اهمیت ایجاد جو احساس مسئولیت در دانشگاه‌ها و در بین دانشجویان، گفت: دانشگاه فقط علم و کار سیاسی نیست. در دانشگاه باید به اخلاق و فرهنگ نیز توجه کرد و آنها نیز توسعه پیدا کنند. در دانشگاه باید احساس مسئولیت نسبت به وطن و کشور به معنای واقعی تقویت شود.

 

وی با بیان اینکه "برخی فضا را برای زندگی در آن طرف بهتر می‌دانند"، ادامه داد: ما باید این احساس مسئولیت را تقویت کنیم که این افراد با حس مسئولیتی که در آنها ایجاد می‌شود، ترجیح دهند با رفاه کمتر در کشور بمانند و فعالیت کنند یا اینکه به کشور برگردند.

 

در گزارش صدروزه، تنها دو - سه آمار گفتم و اینقدر ناراحت شدند

 

در ادامه، یکی از دانشجویان به رئیس‌جمهور گفت که "شما در گزارش صدروزه‌تان دولت قبلی را تخریب کردید". برخی از دانشجویان با هو کردن، به طرح این مسأله اعتراض کردند.

 

رییس‌جمهور نیز گفت: من از ابتدا به مردم گفته بودم که بعد از 100 روز، دو مسأله را گزارش می‌دهم؛ اینکه چه دولتی را تحویل گرفتم (تشویق حضار) و اینکه در طول 100 روز چه اقدامات و تصمیماتی اتخاذ شده است.

 

وی افزود: من در آن گزارش دو - سه تا آمار گفتم که اینقدر ناراحت شدند. (تشویق حضار). آماری که ارائه کردم مال رئیس‌جمهور نبود بلکه من آنها را از مرکز آمار نقل کردم و رئیس مرکز آمار هم عوض نشده و از قبل بوده است. یک آمار، خزانه داده بود که رئیس خزانه هم عوض نشده و مربوط به قبل است. (تشویق حضار).

 

روحانی اضافه کرد: وقتی گفتم رشد اقتصادی ما منفی 5.8 درصد بوده، آیا کسی باید بدش بیاید؟ این آمار است.

 

تعدادی از دانشجویان فریاد زدند: روحانی متشکریم.

 

قضاوت کننده اصلی مردم هستند

 

رییس‌جمهور با بیان اینکه "من گفتم این دولت بدهی‌های بزرگی را جا گذاشته و فقط سه رقم را گفتم و بقیه را نگفتم"، گفت: اعلام کردم 74 هزار میلیارد تومان بدهی دولت به سیستم بانکی است، 55 هزار میلیارد تومان بدهی به پیمانکاران است و همچنین یک رقم 60 هزار میلیارد تومان از دیگر بدهی‌ها گفتم (تشویق دانشجویان) و بقیه را هنوز نگفتم. در آن گزارش گفتم 7.2 میلیون تن گندم باید بخریم؛ بگوییم نخریم؟! به مردم بگوییم نان نخورند؟

 

روحانی اضافه کرد: من به عنوان امین مردم باید مشکلات را بگویم‌.

 

دانشجویان ضمن تشویق روحانی، شعار «اصلاحات زنده باند، روحانی پاینده باد» سر دادند.

 

رئیس‌جمهور با اشاره به اقدامات دولت در زمینه‌های فرهنگی، ‌اقتصادی، سیاست داخلی و خارجی نی زگفت: قضاوت کننده اصلی مردم هستند.

 

اگر بگوییم بودجه 93 را در موعد مقرر ارائه می‌دهیم، باز هم تخریب دولت قبل است؟!

 

روحانی با بیان اینکه دولت در طول این مدت که مسئولیت را بر عهده داشت بودجه سال 92 را اصلاح و سه ماه پیش ارائه کرد، گرچه هنوز به ما برنگشته است"، اظهار کرد: یکی از دلایلی که امروز عجله دارم که جمع شما را ترک کنم این است که باید امروز لایحه بودجه سال 93 را نهایی کنیم و قصد داریم برای اولین بار طبق قانون و بر اساس موعد مقرر لایحه بودجه را ارائه دهیم. (تشویق دانشجویان)

 

روحانی ادامه داد: اگر 15 آذر جمعه نبود، همان موقع لایحه بودجه تحویل می‌دادیم. ما از غروب 14 آذر ماه به مجلس گفتیم که آمادگی داریم لایحه بودجه 93 را تقدیم کنیم و خود آنها گفتند که اولین فرصت برای مجلس یکشنبه صبح است و ما هشت صبح فردا (یکشنبه) آماده‌ایم که بودجه را تحویل دهیم.

 

دانشجویان شعار دادند: روحانی متشکریم.

 

رئیس‌جمهور در پایان اظهار کرد: اینکه می‌گوییم می‌خواهیم لایحه بودجه سال 93 را 15 آذر و در موعد مقرر ارائه بدهیم هم نکند تخریب دولت قبل است؟!

 

تشویق شده‌ام که بار دیگر و هرچه زودتر در جمع دانشجویان حضور پیدا کنم

 

در پایان سخنان روحانی مجری برنامه اعلام کرد که سؤالات را دسته‌بندی خواهند کرد و در اختیار رئیس‌جمهور قرار خواهند داد.

 

وی از رئیس‌جمهور خواست که در یک فرصت دیگر و در وقت بیشتری در نشست با دانشجویان شرکت کند.

 

رئیس‌جمهور نیز گفت: جلسه آن‌قدر خوب و عالی بود که من را تشویق کرد که بار دیگر و هرچه زودتر در جمع دانشجویان حضور پیدا کنم.

 

روحانی در حالی که دانشجویان او را تشویق می‌کردند، سالن جلسه را ترک کرد.

 

در این مراسم، نهاوندیان رئیس دفتر رئیس‌جمهور، وزرای علوم و بهداشت و رئیس نهاد نمایندگی رهبری و همچنین تعدادی دیگر از مسئولان وزارت علوم و مسئولان دانشگاه شهید بهشتی حضور داشتند.

 

 

پیام چهار فعال سابق دانشجویى از اوین به مناسبت شانزده آذر

Posted: 06 Dec 2013 11:21 PM PST

جرس: چهار فعال سابق دانشجویی در زندان اوین با پیامی از داخل زندان با تبریک روز دانشجو و ابراز امیدواری از اینکه فصلى تازه از اوج و بالندگى جنبش دانشجویى ایران را شاهد باشیم، نوشته اند: امروز و در فصل جدیدى از حیات سیاست در ایران که از پس اراده تغییر خواه و اصلاح طلب جنبش اجتماعى در ٢۴ خرداد شکل گرفته، جنبش دانشجویى بار دیگر عهده دار مسئولیتى خطیر است: تعهد به حاکمیت ملى از طریق انتخابات آزاد، تقویت نیروهاى دموکراتیک در ساخت سیاسى و نیز پاسدارى از کیان دانشگاه با توسل به مطالبه آزادى آکادمیک-حق تشکل و همراهى با فعالان جامعه مدنى در عرصه هاى گوناگون.  

 

به گزارش کلمه، حسن اسدى زیدآبادى، عماد بهاور، عبدالله مومنى و بهاره هدایت چهار فعال سابق داشجویی محبوس در بند عمومی زندان اوین در پیام خود آورده اند: دانشجو زبان صریح نقد قدرت تمامیت خواه است که در کام نمى ماند حتى به زور زندان، دانشجو کوشنده آزادى آکادمى است حتى اگر اخراج و ستاره دار شود و خط قرمز دانشجو تعهد به دموکراسى و حقوق بشر براى همه و مقابله با استبداد راى و جزم اندیشى در همه عرصه هاست.

 

به گزارش کلمه، متن این پیام به شرح زیر است:

 

نهاد دانشگاه در تاریخ معاصر آزادى خواهى ایرانیان نه فقط فراز بلند بالایى از حق طلبى و باورمندى به آرمان هاى اصیل یک ملت است بلکه براى بسیارى از کوشندگان مسیر تحقق حاکمیت ملى یادآور دورانى شکوهمند و خاطره انگیز از حیات شخصى شان است. طى یکصدسال گذشته هیچ تحرک ملى و پیشتازى در جهت احیاى حقوق ایرانیان دیده نشده مگر آنکه مراکز نوین آموزش عالى مبداء و محرک آن جنبش، رهبران و یا هوادارانش بوده است؛ مشروطه، نهضت ملى، انقلاب، اصلاحات و جنبش سبز همگى دستکم در این مؤلفه مشترکند.

 

به گواه خاطره جمعى ایرانیان، در تمامى این ادوار هیچ نیروى اجتماعى و سیاسى همچون دانشجویان صادقانه و بى آلایش مطالبات ملى را پى نگرفته اند و هیچ جریانى چون دانشجویان مومنانه منافع ملى را بر هر منفعت و سود شخصى یا گروهى ترجیح نداده است.

 

دانشجو پاکباخته منافع ملى در حساس ترین لحظات حیات ملت ماست؛ قطرات خونى که در ١۶ آذر، ١٨ تیر و ٢۵ خرداد بر صحن دانشگاه ریخت چه آرمانى را سرافراز و بالنده کرد؟ روزها و سالهایى که دردمندانه در کنج سلول هاى جور و خودکامگى به سر شد راهگشاى کدامین مسیر و راهنماى چه جریانى بوده است؟

 

مگر نه آنکه این هزینه ها – و بسیار بیشتر از این ها- حاصل به دوش کشیدن بار رنج و محنت ملتى است که دهه ها در جستجوى حاکمیت اراده، توسعه و کرامت خویش بوده است؟

 

دانشجو زبان صریح نقد قدرت تمامیت خواه است که در کام نمى ماند حتى به زور زندان، دانشجو کوشنده آزادى آکادمى است حتى اگر اخراج و ستاره دار شود و خط قرمز دانشجو تعهد به دموکراسى و حقوق بشر براى همه و مقابله با استبداد راى و جزم اندیشى در همه عرصه هاست.

 

از دیگر سو نحوه تعامل با دانشگاه و دانشجو معیار و محک سنجش دولتهاست. دولت اقتدارگرا با ابزار سرکوب و تهدید به مقابله با دانشگاه مى رود و دولت ملى و توسعه گرا با دیده احترام به دانشگاه همچون خانه خویش مى نگرد چرا که اهالى این خانه پیشگامان پیشرفت، ترقى و رفاه ساکنان این مملکتند.

 

اما امروز و در فصل جدیدى از حیات سیاست در ایران که از پس اراده تغییر خواه و اصلاح طلب جنبش اجتماعى در ٢۴ خرداد شکل گرفته، جنبش دانشجویى بار دیگر عهده دار مسئولیتى خطیر است: تعهد به حاکمیت ملى از طریق انتخابات آزاد، تقویت نیروهاى دموکراتیک در ساخت سیاسى و نیز پاسدارى از کیان دانشگاه با توسل به مطالبه آزادى آکادمیک-حق تشکل و همراهى با فعالان جامعه مدنى در عرصه هاى گوناگون.

 

دولتى که حاصل مقاومت چهارساله جنبش سبز است نیز اولا متعهد به ترمیم حداکثرى آسیب هاى وارده به نهاد دانشگاه طى سالهاى گذشته است و در وهله بعد، مى بایست به منظور پیشبرد برنامه ها و کامیابى در اهدافش مصمم به توسعه و تقویت دانشگاهى زنده و آزاد باشد.

 

ما که خود برآمده از جنبش سرافراز دانشجویى طى سالیان گذشته بوده و مفتخر به همراهى چندساله با این رودخانه همواره جارى آزادگى و وطن پرستى بوده ایم و اینک سالهایى را در حبس گذرانده ایم، ١۶ آذر -روز دانشجو- را به هزاران دانشجوى همراه جنبش دانشجویى در صدها دانشگاه پراکنده در گوشه گوشه خاک پاک میهن، شادباش مى گوییم و امید داریم که فصلى تازه از اوج و بالندگى جنبش دانشجویى ایران را شاهد باشیم.

 

شانزدهم آذرماه ١٣٩٢- زندان اوین

حسن اسدى زیدآبادى

عماد بهاور

عبدالله مومنى

بهاره هدایت

وکیل خانواده جوادی‌فر: دادستانی باید به جنبه عمومی اتهام معاونت در قتل علیه مرتضوی رسیدگی کند

Posted: 06 Dec 2013 11:02 PM PST

رسیدگی به پرونده قضات کهریزک به سال ۹۳ موکول شد
جرس: وکیل اولیاء دم کامران جوادی‌فر، از کشته شدگان بازداشتگاه کهریزک تاکید دارد: پرونده های قتل در زمینه معاونت و مشارکت نیز جنبه عمومی دارند و دادستانی باید به جنبه عمومی اتهام معاونت در قتل مرتضوی رسیدگی کند.  

 

صالح نیک‌بخت که صبح امروز با خبرگزاری ایرنا گفت‌وگو کرده، با اشاره به گفته‌های اخیر فرمانده نیروی انتظامی مبنی بر اصرار مرتضوی به انتقال بازداشت شدگان به کهریزک گفته است "طبق نظر پزشکی قانونی این مدت در فوت بازداشت شدگان کهریزک تاثیر داشته است." و از بی‌توجهی دادگا به این مساله ظهار تاسف کرده است.
 

وی اضافه کرد: از روزی که آقای جوادی فر شکایت خود را از مرتضوی پس گرفت و رضایت داد هیچ ارتباطی با وی نداشته ام اما چون وکیل بودم و نمی توانستم در وسط دعوا استعفا دهم؛ استعفا ندادم اما هیچ تماسی با موکل ام نگرفته ام.

 

صالح نیکبخت با یادآوری اینکه پرونده قضات کهریزک در دیوان عالی کشور به عنوان مرجع تجدید نظر در حال بررسی است گفت: آقای جوادی فر از یک اتهام، شکایت خود را پس گرفت و آن مربوط به اتهام معاونت در قتل مرتضوی بود و سایر شکایت ها باقی است.

 

وکیل مدافع مرحوم جوادی فر افزود: اتهام معاونت در قتل مرتضوی آن موقع در دادگاه مطرح نبود ولی ما به صورت پرونده جداگانه ای در شعبه 15 بازپرسی دادسرای کارکنان این شکایت را مطرح کردیم و با توجه به اینکه موکل من شکایت خود را پس گرفته و رضایت داده بود، این رضایت قابل ترقی به این بود که آقای جوادی فر شکایت خود را در همه اتهام ها پس گرفته است.

 

صالح نیکبخت گفت: اعتقاد دارم آقای مرتضوی باید به عنوان اتهام معاونت در قتل بازداشت شدگان کهریزک تحت تعقیب قرار گیرد و تشخیص این که در این قتل ها دخیل بوده یا نه بر عهده مراجع قضایی است.

 

به گفته وی در زمان برگزاری دادگاه از مجموع 5 عضو هیات قضایی پرونده، دو نفر به محکومیت مرتضوی رای دادند اما سه نفر دیگر نمی دانم به چه دلیل به محکومیت مرتضوی در این اتهام رای ندادند.

 

وکیل مدافع مرحوم جوادی فر گفت: اخیرا نیز فرمانده نیروی انتظامی صراحتا بیان کرده که مرتضوی اصرار داشت بازداشت شدگان را به کهریزک منتقل کند و از طرف دیگر بعد از ظهر روز 21 تیر ماه سال 88 در یکی از جلسات کمیته های شورای عالی امنیت ملی، وزیر وقت اطلاعات به مرتضوی صراحتا گفته باید این افراد از بازداشتگاه کهریزک منتقل شوند اما وی این کار را تا ظهر روز سه شنبه (23 تیر ماه 88) انجام نمی دهد و طبق نظر پزشکی قانونی این مدت در فوت بازداشت شدگان کهریزک تاثیر داشته است.

 

صالح نیکبخت افزود: متاسفانه این مساله در دادگاه مورد توجه قرار نگرفت اما امیدواریم دیوان عالی کشور این مساله را لحاظ کند و دخالت مرتضوی را در این قضیه به عنوان معاونت در قتل تایید و حکم را از این جهت تقض کند.

 

رسیدگی به پرونده قضات کهریزک به سال 93 موکول شد

 

همزمان، وکیل مدافع قاضی حداد از دیگر متهمان این پرونده می گوید دیوان عالی کشور نوبت رسیدگی به پرونده قضات کهریزک را به سال 93 موکول کرده است.


 محمد اصلانی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه حدود چهار ماه از ارسال پرونده قضات کهریزک به دیوان عالی کشور می گذرد افزود: طبق اطلاعی که از دیوان عالی کشور گرفته ایم، پرونده قضات کهریزک هنوز در ردیف مطالعه قضات دیوان قرار نگرفته است.



وکیل مدافع قاضی حداد اضافه کرد: به ما گفته اند امکان دارد نوبت رسیدگی به پرونده قضات کهریزک در دیوان عالی کشور در سال 93 فرا برسد.

پرونده کهریزک با گذشت 154 روز از برگزاری آخرین جلسه دادگاه هنوز به نتیجه قطعی نرسیده و در انتظار رسیدگی در دیوان عالی کشور است. دادگاه رسیدگی به اتهامات قضات کهریزک ابتدای خرداد ماه امسال پس از 11 جلسه رسیدگی در شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی سیامک مدیر خراسانی پایان یافت و اواخر خرداد ماه نیز احکام متهمان صادر شد.

 

پس از صدور حکم از سوی دادگاه، هر سه متهم و دو نفر از شکات به رای دادگاه اعتراض کردند و پرونده برای رسیدگی در مرحله تجدیدنظر به شعبه نهم دیوان عالی کشور ارسال شد. 

دومین جلسه دادگاه مریم شفیغ‌پور یازدهم دی ماه برگزار می‌شود

Posted: 06 Dec 2013 11:02 PM PST

جرس: یازدهم دیماه تاریخ جلسۀ دوم دادگاه مریم شفیع پور تعیین شد.  

 

بنا به اخبار رسیده به جرس، جلسۀ دوم دادگاه مریم شفیع‌پور، فعال دانشجویی محروم از تحصیل زندانی، روز چهارشنبه یازدهم دیماه در شعبه‌ی پانزدهم دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی برگزار می‌شود.


جلسۀ اول دادگاه خانم شفیع پور در روز 29 مهرماه (21 اکتبر) در همین شعبه برگزار شده بود.


یک منبع نزدیک به خانوادۀ مریم اتهامات واردشده از سوی دادگاه به وی “واهی” و “بی‌اساس” خواند و با تاکید بر این‌که در پرونده‌ی او هیچ‌گونه “مدرک” و “مستندی” وجود ندارد لجبازی بازجویان در روند پروندۀ مریم را مشهود دانست. پیش از این آقای محمود شفیع پور پدر مریم در گفتگو با سایت کلمه گفته بود:" نوع پرونده سازی، اتهامات وارده و برخوردی که با مریم شده دقیقا شبیه رفتار نیروهای امنیتی در سال ۸۸ است و گویی این پرونده از آن سال جا مانده باشد که این گونه برخورد می کنند."

 

وکیل دیگر خانم شفیع پورآقای محمود علیزاده طباطبایی در هفته گذشتهموفق به دیدار با مریم ومطالعۀ پروندۀ وی شده است.

 

به دستور قاضی محمد صلواتی پرونده به دلایلی که مشخص نشد بعد از برگزاری جلسۀ اول دادگاه در حالیکه خانوادۀ مریم انتظار آزادی او را داشتند به دلیل نقص پرونده به شعبۀ دوم بازپرسی دادسرای اوین(شهید مقدس) به ریاست علیرضا خورشیدی ارجاع داده می شود. پس از حدود سه هفته بالاخره پرونده به شعبۀ 15 دادگاه انقلاب برمیگرد.

 

منبع نزدیک به خانوادۀ خانم شفیع پور ابراز داشت: با وجود اینکه او لاغر و ضغیف شده است و ناراحتی پوستی اش مجددا شدت یافته است ولی از روحیۀ بالایی برخوردار است.

 

گفتنی است مریم شفیع‌پور، روز پنجم مردادماه امسال و پس از حضور در دادسرای شماره دو “شهید مقدس” در زندان اوین، به دستور بازپرس این شعبه بازداشت شد و بیش از دو ماه را در بند ۲۰۹ زندان اوین که زیر نظر وزارت اطلاعات اداره می‌شود، سپری کرد. او از روز هشتم مهرماه به بند زنان این زندان منتقل شد .این دانشجوی اخراجی رشته‌ی مهندسی کشاورزی دانشگاه بین‌المللی قزوین، اولین دانشجوی بازداشت شده پس از روی کار آمدن آقای حسن روحانی است. او در سال ۸۹ نیز از سوی دادگاه انقلاب قزوین به خاطر فعالیت‌های دانشجویی و وبلاگ‌نویسی به یک سال حبس تعلیقی به مدت ۵ سال محکوم شد. وی از جمله اعضای ستاد انتخاباتی مهدی کروبی در جریان انتخابات مناقشه‌برانگیز خردادماه سال ۸۸ بود.
 

نگاه امنیتی به دانشگاه و فعالیت های علمی، سیاسی و فرهنگی کنار نهاده شود

Posted: 06 Dec 2013 02:54 PM PST

شورای احیای انجمن‌های اسلامی دانشگاه‌های کشور به مناسبت روز دانشجو
 جرس: چهل "شورای احیای انجمن اسلامی" و انجمن اسلامی دانشگاه‌های سراسر کشور خواستار رفع نگاه امنیتی به دانشگاه‌ها، پایان محرومیت اساتید و دانشجویان، ایجاد فضای مساعد برای فعالیت دانشجویان، احیای تشکل‌های ریشه دار دانشجویی، خودگردانی دانشگاه‌ها و رفع هر گونه تبعیض جنسیتی، جغرافیایی و عقیدتی در گزینش اساتید و دانشجویان شدند.  

 

در بخشی از این بیانیه که به مناسبت شانزدهم آذر صادر شده، با انتقاد از نابسامانی‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی ایران، آمده است:  گروه‌های مختلف دانشجویی، سیاسی، اجتماعی و اصحاب رسانه از فعالیت آزادانه وامانده و عده‌ای از اثرگذار‌ترین شخصیت‌های ایشان در حبس، حصر و انزوا از حقوق بدیهی محروم مانده‌اند.

 

از سال ۸۴ و همزمان با به قدرت رسیدن محمود احمدی‌نژاد تشکل‌های مستقل دانشجویی با تحدید مواجه شدند و فعالیت بازماندند. از جمله انجمن‌های اسلامی و اتحادیه آن‌ها، دفتر تحکیم وحدت، از سوی وزارت علوم و دانشگاه‌ها غیرقانونی اعلام شدند.

 

متن بیانیه شوراهای احیای انجمن‌های اسلامی دانشگاه‌ها به این شرح است:

 

شانزدهم آذر ماه را بیش و پیش از هر چیز با شهادت سه دانشجو در راهروهای دانشگاه تهران، در سالی به یاد می‌آوریم که ملت ایران سوگوار کودتای ۲۸ مرداد و فروپاشیدن امید‌ها و آرزوهای خود برای استقلال، آزادی و عزت سرزمینشان بودند. این سه آذر اهورایی شعله‌هایی بلند از آتش استقلال طلبی و آزادی خواهی جامعهٔ ایران بودند. آتشی که بیش از یک صد سال است در سینهٔ ملتهب این سرزمین شعله می‌کشد و هر بار، شراری تازه‌تر می‌افکند.

 

شصتمین سال روز شهادت این سه دانشجو که بر پیشانی تاریخ معاصر ایران به نام روز دانشجو رقم خورد، فرصت مغتنمی برای دانشگاه و جریان دانشجویی است تا با بررسی انتقادی وضعیت فعلی جامعهٔ ایران به روشن ساختن نقش و جایگاه دانشگاه و افق‌های تحلیلی و راهبردهای آتی جنبش دانشجویی بپردازند.

 

جامعهٔ ایران بیش از یک سده است که از بحران‌های عمیق و همه جانبه رنج می‌برد، آگاهی یافتن مردم و به خصوص لایه‌های فرهیخته‌تر جامعهٔ ایران از واقعیت انحطاط کشور و دور ماندن آن از رشد و توسعهٔ اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی، تکاپوهای بسیاری در درون آن آفرید، دو انقلاب بزرگ آزادی-خواهانه و تحمل یک جنگ طولانی و تحمیلی در کنار جنبش‌های متعدد اصلاح طلبانه، همه و همه جلوه‌هایی از کوشش درازدامن گروه‌های مختلف اجتماعی، هر چند با افق و آرمان‌هایی متفاوت بوده است. حفاظت از استقلال و تمامیت ارضی کشور علی رغم همهٔ دشواری‌ها و برکندن بساط یک دیکتاتوری سلطنتی با تکیه بر خواست و ارادهٔ اکثریت بی‌گمان حلقه‌های طلایی این زنجیرهٔ کوشش و مقاومت است.

 

با وجود این کوشش‌ها، کشور ما امروز نیز با بحران‌هایی مواجه است که ریشه در تاریخ دارد و سایه بر آیندهٔ حیات ملت ایران افکنده است.

 

 

در عرصهٔ اقتصادی، فاصلهٔ طبقاتی و عدم بهره‌مندی عادلانهٔ شهروندان از فرصت‌ها و منابع ادامه یافته و به ویژه بیکاری تحصیل کردگان، فقر گسترده و عدم اطمینان به آینده، سهم بخش‌های مهمی از جامعهٔ ایران شده است. رواج گسترده و هولناک آسیب‌های اجتماعی، بی‌اعتنایی به اخلاق و قانون و فقدان انسجام اجتماعی چهرهٔ کشور ما را لکه دار کرده است. از سوی دیگر، جامعهٔ فرهنگی و هنری ایران، در حصار بدبینی‌ها و بی‌اعتمادی‌ها مجالی برای آفرینش آزاد و خلاقانه نیافته و فرهنگ ایرانی-اسلامی هر روز بیشتر رنگ فراموشی می‌گیرد و سرانجام، در عرصهٔ سیاسی، حقوق و آزادی‌های قانونی ملت با محدودیت‌های جدی مواجه گردیده است. گروه‌های مختلف دانشجویی، سیاسی، اجتماعی و اصحاب رسانه از فعالیت آزادانه وامانده و عده‌ای از اثرگذار‌ترین شخصیت‌های ایشان در حبس، حصر و انزوا از حقوق بدیهی محروم مانده‌اند.

 

در میانهٔ این تنگنا‌ها و دشواری‌ها امید، مهم‌ترین سرمایهٔ کشور ماست و آن گونه که در انتخابات ریاست جمهوری دورهٔ یازدهم چهره نمود، با تدبیر ملت، دولت تدبیر و امید به عرصه آمد. پیروزی حسن روحانی و تشکیل دولتی که خرد و میانه روی را مبنای عمل خود قرار داده است، امید‌ها را برای غلبه بر بحران‌های پیش گفته، فزونی بخشیده است و فرصتی را برای تغییر و بهبود فراهم نموده که برای بهره گیری از آن، توجه به چند نکته ضروری است.

 

نخست آنکه هیچ گروه اجتماعی یا سیاسی به تنهایی مسئول این دشواری‌ها و پیچیدگی‌ها نیست. همهٔ گروه‌ها و افراد جامعه در برابر این وضعیت و تغییر آن مسئول‌اند و برون رفت از این بحران جز با مسئولیت-پذیری و گفتگوی آزادانه و انتقادی میان گروه‌های اجتماعی می‌سر نخواهد بود. پرهیز از گفتگو، کاهش تساهل و شدت یافتن تنش میان لایه‌های مختلف اجتماعی، خود از بارز‌ترین وجوه بحران در جامعهٔ ایران است که در صورت تداوم و بازتولید آن، تلاش‌های اصلاح طلبانه را با بن بست مواجه می‌کند. تغییر وضع موجود و بهبود شرایط را نمی‌توان صرفاً از هیچ نهاد یا گروه سیاسی و یا اجتماعی خاصی مطالبه نمود. همه نهاد‌ها و گروه‌های سیاسی و اجتماعی - البته با سهم و نسبت‌های گوناگون- مسئول وضع موجود و بخشی از این مشکلند و البته راه حل‌های احتمالی نیز باید در درون همین نهاد‌ها و گروه‌های اجتماعی و سیاسی و از مسیر گفتگوی انتقادی میان آن‌ها ساخته و پرداخته شوند و صرف مطالبه محوری گروه‌های مختلف اجتماعی و سیاسی چندان راهگشا نخواهد بود.

 

از سوی دیگر برای برون رفت از وضعیت فعلی هیچ راه حل واحد، جامع و کوتاه مدتی وجود ندارد. راه حل‌ها متعدد، نسبی و درازمدتند که تنها در سایهٔ گفتگوی آزاد و انتقادی به دست خواهند آمد. مدارای منطقی و منطق مدارا، تکیه‌گاه همهٔ گروه‌های اجتماعی و سیاسی در این راه دشوار است. با تکیه بر چنین تحلیلی است که می‌توان از نقش مهم و حیاتی دانشگاه در سالیان پیش رو سخن گفت.

 

خرد انتقادی، آزادی، تساهل و دانش، جان مایه‌های دانشگاهند و در سایهٔ آن‌ها، دانشگاه می‌تواند به ایضاح جنبه‌های گوناگون بحران‌ها و تنگنا‌ها بپردازد و راه‌های برون رفت را جستجو کند. دانشگاه، می‌تواند و باید چراغ راه گذار جامعهٔ ایران به سوی جامعه‌ای در خور شأن و کرامت انسانی باشد. آموخته‌های ما از میراث ملی و دینیمان و نیز سایر فرهنگ‌ها و تمدن‌ها، آن‌گاه که در فضایی آزاد و امن به نقد و گفتگو نهاده شود، دست مایهٔ توسعه‌ای درون زا، همه جانبه و پایدار خواهد بود. نزدیک شدن به چنین ایده آلی در گرو ایجاد تغییراتی مهم در فضای کنونی دانشگاه‌های ایران است که در ادامه به کوتاهی به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

 

۱. در نخستین گام باید نگاه امنیتی به دانشگاه و فعالیت‌های علمی، سیاسی و فرهنگی در آن، کنار نهاده شده و نگاهی مداراگر و قانون مدار جانشین شود. متولیان دانشگاه‌های ایران باید از میان اساتیدی انتخاب شوند که شأن علم و هم زیستی ضروری دانش و آزادی را به تمامی قدر نهند. کلاس‌های درس و راهروهای دانشگاه آن‌گاه بستر کرامت و توسعه خواهند بود که اساتید و دانشجویان بی‌هراس از نگاه بدبین، بی‌اعتماد و تفتیش گر به بحث و نقد بنشینند.

 

۲. محروم ساختن اساتید و دانشجویان از تدریس و تحصیل، بدعتی زشت و فاجعه بار در ۸ سال گذشته بوده است و فراهم ساختن زمینه‌های بازگشت بی‌قید و شرط آن‌ها به دانشگاه و مسدود ساختن امکان تکرار آن، علاوه بر اینکه احقاق حقی پایمال شده است، گامی محکم برای بازگرداندن اعتماد و امنیت به فضای دانشگاه‌ها خواهد بود.

 

۳. ایجاد فضای مساعد برای فعالیت‌های صنفی، سیاسی و فرهنگی دانشجویان اقدام ضروری بعدی است. دانشجویان، فرزندان این ملت‌اند و از گروه‌های اجتماعی مختلف پا به عرصهٔ دانشگاه نهاده و گرایشات فکری و سیاسی گوناگونی دارند. امکان فعالیت آزادانه برای آن‌ها در محیطی امن، آزاد و قانون مدار بهترین تمرین برای گفتگوی انتقادی و رواداری در جامعه امروزین ایران است.

 

۴. احیای تشکل‌های ریشه دار دانشجویی از جمله انجمن‌های اسلامی دانشجویان، که همواره صدایی آشنا برای جامعه دانشگاهی و نیز مجرایی برای شنیده شدن این صدا در فضای اجتماعی و سیاسی ایران بوده، ضمن تضمین پویایی و نشاط دانشگاه، راهی برای شفاف ساختن فعالیت‌های دانشجویی، کانالیزه کردن مطالبات و پرورش نخبگان اجتماعی-سیاسی است. به ویژه آنکه فعالیت‌های پر فراز و نشیب هفتاد سالهٔ انجمن اسلامی، انباشتی از تجربیات ارزشمند را در خود داشته، تجربیاتی که در تاریخ روشنفکری، سیاسی، فرهنگی- اجتماعی و آکادمیک ایران اثرگذار بوده است و در حال حاضر که جامعهٔ ایران با فربه شدن مطالبات مواجه است این انباشت تجربه در گذار جامعه به مدار عقلانیت و توسعه مؤثر خواهد بود.

 

۵. در سایهٔ چنین فضای امن، بانشاط و قانون مداری است که می‌توان به مشارکت روزافزون اساتید و دانشجویان در ادارهٔ امور دانشگاه‌ها امیدوار بود. خودگردانی دانشگاه‌ها به عنوان جامعهٔ دانشمندان و حاکمیت روندهای دموکراتیک در تصمیم گیری و ادارهٔ آن، تضمینی بر استقلال دانشگاه و سازوکاری مطمئن برای نیل به توسعهٔ درون زا و همه جانبه است.

 

۶. سرانجام باید به لزوم رفع هر گونه تبعیض جنسیتی، جغرافیایی و عقیدتی در گزینش اساتید و دانشجویان اشاره کرد. ایران در سالیان پیش رو و در این مسیر دشوار، نیازمند بهره بردن از تمامی استعداد‌ها و به فعلیت رساندن همهٔ ظرفیت‌های بالقوه است. تکیه بر صرف صلاحیت علمی و کنار زدن همهٔ تبعیض‌ها، علاوه بر آنکه متضمن حق آحاد جامعه برای بهره‌مندی از تحصیلات دانشگاهی است، راهگشای بالندگی کشور، از مسیر شکوفایی همهٔ استعداد‌ها و امکانات خواهد بود.

 

تغییر در فضای دانشگاه‌ها، علاوه بر آنکه نیازمند تغییر نگاه‌ها و سیاست‌های تصمیم گیران است، در گرو اتخاذ راهبردهای مناسب، توسط جریان‌ها و فعالان دانشجویی است. نقد و بررسی پیشینهٔ جنبش دانشجویی و نقاط ضعف و قوت این جریان در فراز و نشیب تاریخ معاصر ایران، کوشش برای ارزیابی دقیق شرایط جامعه، پایش روندهای گوناگون، اولویت بندی مطالبات و درک محدودیت‌های سیاست ورزی در چارچوب قانون از مهم‌ترین ملزومات دست یافتن به چنین راهبردهایی است. آنچه در ادامه خواهد آمد طرحی اولیه از محورهای راهبردی جریان‌های دانشجویی در سال‌های پیش رو است که باید به آزمون نقد و چالش فعالان دانشجویی، جریان‌ها و گروه‌های مختلف گذاشته شود.

 

۱. ضرورت پرسش‌گری و نقد در سایهٔ دانش و شجاعت، جوهرهٔ فعالیت دانشجویی است. جریان‌های گوناگون دانشجویی باید سیاست‌ها و عملکردهای کلان مسئولان کشور، عملکرد تشکل‌ها و جریان‌های سیاسی مختلف و دستاوردهای فکری روشنفکران و صاحبان آرای گوناگون را به دقت پایش کنند و در معرض نقد و پرسش قرار دهند. شجاعانه و صریح بپرسند و برای رسیدن به پاسخ، به گفتگوهای انتقادی و علمی اگرچه سخت و پیچیده تن دهند. آنچه در این میان اهمیت بسیاری دارد حفاظت از مرزهای قانون و اخلاق در این فرایند است. پرسش‌گری و نقد را نباید به پرخاش‌گری و تندروی مبدل کرد و پیش داوری را به جای نقد علمی و آکادمیک نشاند.

 

۲. استقلال جریان‌های دانشجویی یکی دیگر از مهم‌ترین محورهای راهبردی است. مفهوم استقلال از چالش برانگیز‌ترین مفاهیم در حوزهٔ فعالیت‌های دانشجویی در سالیان پیشین بوده و فهم نادرست آن، چه از سوی دانشجویان و چه از سوی جریان‌های مختلف سیاسی به تنش در رابطهٔ میان آن‌ها انجامیده است.

 

مراد از استقلال در این منظر، استقلال فکری از اندیشه‌ها و تولیدات فکری روشنفکران و صاحبان آرای تخصصی نیست. خلق دانش و ابداع تئوریک فرایندی پیچیده است و نقش عمدهٔ دانشجویان در این مورد، رصد کردن جدید‌ترین تحولات فکری در حوزه‌های مختلف، پرسش‌گری و در بوتهٔ نقد نهادن آرای گوناگون است. علاوه بر این، استقلال جنبش دانشجویی نباید به معنای رقابت یا هضم در احزاب و نهادهای سیاسی و مدنی مختلف و بر عهده گرفتن وظایف و کارکردهای آن‌ها تلقی شود. چنین امری، با ماهیت جریان‌های دانشجویی هم خوانی ندارد.

 

منظور از استقلال در این تحلیل، استقلال تشکیلاتی است. تشکل‌های دانشجویی باید در سازوکارهای تشکیلاتی، نحوهٔ اداره، روندهای تصمیم گیری و اعلام مواضع، از اعمال نفوذ کانون‌های قدرت و گروه‌های سیاسی مختلف برکنار باشند. تشکل‌های دانشجویی عقبهٔ هیچ نهاد قدرت یا حزب و گروهی نیستند. بدیهی است که به اقتضای شرایط کشور و مبانی فکری و سیاست‌های این احزاب و گروه‌ها، امکان نزدیکی و اشتراک یا دوری و افتراق در مواضع آن‌ها با تشکل‌های دانشجویی پدیدار شود. اما حفاظت از استقلال تشکل‌های دانشجویی و شکل گیری رابطهٔ انتقادی ضامن سلامت فعالیت‌های دانشجویی خواهد بود. این رابطهٔ انتقادی البته یک رابطهٔ دوسویه است و جریان‌ها و تشکل‌های دانشجویی باید پذیرای نقد‌ها و نظرهای روشنفکران، احزاب و گروه‌های سیاسی و سایر نهادهای مدنی باشند. نمی‌توان از نقد همه جانبهٔ دیگران سخن گفت و در برابر هر انتقادی بر عملکرد خود برآشفت.

 

۳. حاکمیت روندهای دموکراتیک و پایبندی به چارچوب‌های تشکیلاتی آخرین محور مورد نظر در این بیانیه است. تمرین دموکراسی و مشق تساهل در حوزه‌های خُرد، ضامن تحکیم و تداوم آن در عرصه‌های کلان‌تر خواهد بود. نمی‌توان در عرصهٔ عمومی جامعه منادی دموکراسی و تساهل بود و در درون به ساختار‌ها و سیاست‌های آمرانه اتکا کرد. چنین ساختارهای منعطفی علاوه بر آنکه امکان تمرین سیاست-ورزی دموکراتیک را در فضای دانشگاه و برای فعالان سیاسی آینده فراهم می‌نمایند، حفظ پیوند تشکل‌های دانشجویی با بدنه و مخاطبان خود را به ارمغان خواهد داشت. چنین روندی البته نیازمند پایبندی همهٔ اعضا به چارچوب و قواعد تشکیلاتی است.

 

در پایان انجمن‌های اسلامی دانشجویان و شوراهای احیای انجمن‌های اسلامی دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور که کوشش خود را بر پویایی، پیگیری حقوقی انحلال‌های غیرقانونی و اخذ مجوز رسمی فعالیت انجمن‌های اسلامی دانشجویان در دانشگاه قرار داده‌اند، ضمن تبریک روز دانشجو به همهٔ دانشجویان با هر گرایش فکری و سیاسی، اعلام می‌دارند که مشتاقانه در انتظار نظرات و انتقادات دانشجویان، گروه‌های سیاسی و فکری، فعالان سیاسی و مدنی و اصحاب قلم و رسانه هستند.

 

۱. انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی

۲. انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ساری

۳. شورای احیاء انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه اراک

۴. شورای احیاء انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه ارومیه

۵. شورای احیاء انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه ایلام

۶. شورای احیاء انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا همدان

۷. شورای احیاء انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین

۸. شورای احیاء انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز

۹. شورای احیاء انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه جندی شاپور دزفول

۱۰. شورای احیاء انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه چمران اهواز

۱۱. شورای احیاء انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی

۱۲. شورای احیاء انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه دامغان

۱۳. شورای احیاء انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه رازی کرمانشاه

۱۴. شورای احیاء انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهرکرد

۱۵. شورای احیاء انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی اراک

۱۶. شورای احیاء انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی ارومیه

۱۷. شورای احیاء انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان

۱۸. شورای احیاء انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی امیر کبیر

۱۹. شورای احیاء انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی شاهرود

۲۰. شورای احیاء انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی شیراز

۲۱. شورای احیاء انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی کرمانشاه

۲۲. شورای احیاء انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل

۲۳. شورای احیاء انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی همدان

۲۴. شورای احیاء انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی

۲۵. شورای احیاء انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علم و صنعت

۲۶. شورای احیاء انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم اقتصادی

۲۷. شورای احیاء انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اراک

۲۸. شورای احیاء انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز

۲۹. شورای احیاء انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شاهرود

۳۰. شورای احیاء انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه

۳۱. شورای احیاء انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان

۳۲. شورای احیاء انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز

۳۳. شورای احیاء انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد

۳۴. شورای احیاء انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه کاشان

۳۵. شورای احیاء انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه کردستان

۳۶. شورای احیاء انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه لرستان

۳۷. شورای احیاء انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه مازندران

۳۸. شورای احیاء انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه ملایر

۳۹. شورای احیاء انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه هرمزگان

۴۰. شورای احیاء انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه یزد

مردی که دشمن نداشت

Posted: 06 Dec 2013 12:36 PM PST

جمیله کدیور
ماندلا آنگونه زندگی کرد که می اندیشید و چنان نبود که در دوران زندان و فاصله از قدرت به گونه ای سخن بگوید و هنگامی که بر قدرت مسلط شد به گونه ای دیگر عمل کند 


نلسون ماندلا پس از گذراندن عمری بلند و پر برکت، روز پنجشنبه در خانه اش در ژوهانسبورگ درگذشت. ۹۵ سال زندگی کرد که ۲۷ سال آن در پشت میله های زندان در جزیره روبن سپری شد. بیش از یک چهارم عمر خود را در تنهایی و خلوت و شرایط دشوار زندان گذاراند.

سراسقف دزموند توتو، از رهبران مبارزه با آپارتاید در آفریقای جنوبی در پیامش به مناسبت درگذشت ماندلا گفت: "بیایید به خاطر موهبت آفریقای جنوبی متحد سپاسگزاری کنیم؛ پروردگارا، از تو به خاطر موهبت مادیبا (ماندلا) سپاسگزاریم. او به ما نشان داد چگونه ملتی می توانیم باشیم، بگذار ملتی باشیم که او می خواست."

ماندلا نه فقط به ملت آفریقای جنوبی نشان داد که چگونه ملتی باشند، بلکه به تمام مردم و سیاستمداران دنیا آموخت که چگونه شهروندان و چگونه سیاستمدارانی باشند .ماندلا سیاستمداری با افق دیدی روشن بود. افق روشن لوازمی دارد که در مشی بسیاری از سیاستمداران و رهبران جهان دیده نمی شد. انسانی که افق روشن در پیش روی خود داشته باشد، شیوه اندیشه و رهبری سیاسی اش متفاوت از دیگران خواهد بود. برای خود و برای ملتش برنامه راه دارد و بر اساس برنامه راه تعامل می کند و پیش می رود.

رییس جمهور افریقای جنوبی فقدان ماندلا را با دو تعبیر زیبای "فرزند ملت" و "پدر مردم"، چنین وصف کرد: "ملت ما بزرگترین فرزند خود را از دست داده است. مردم ما پدر خود را از دست داده اند". چنین کسی نمی تواند غیر از آن که ماندلا عمل کرد، فعالیت کند.

ماندلا از زندان بیرون آمد، در حالی که بر خود و احساساتش مسلط بود. پس از بیست و هفت سال زندان، بدون کینه از زندانبانان خود، از زندان خارج شد! زندانبان اصلی خود و کشور و ملت را به عنوان معاون برگزید تا دوران گذار افریقای جنوبی به سوی دموکراسی و آزادی آرام و بدون هزینه و باسرعت انجام شود. خونی بر زمین ریخته نشد، در شرایطی که برخی انقلابیون در بسیاری از نقاط جهان سخن از انتقام به میان می آوردند ، ماندلا از گذشت، مهربانی و رحمت سخن گفت. او پس از ۹۵ سال زندگی، جهان را ترک کرد بدون این که دستش به خونی آلوده شده باشد و بی آن که سخن تندی گفته باشد. او آنگونه زندگی کرد که می اندیشید و آنگونه می اندیشید که زندگی کرده بود و چنان نبود که در دوران زندان و فاصله از قدرت به گونه ای سخن بگوید و هنگامی که بر قدرت مسلط شد به گونه ای دیگر عمل کند. همانی بود که بود و همانی ماند که بود.

ماندلا توانست اخلاق را به عنوان مدار و محور حرکت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی خود انتخاب کند؛ انتخابی آگاهانه و مصرانه. انتخابی که هیچگاه از آن عدول نکرد. وقتی از صلح سخن می گفت، از صلح درون هم حرف می زند؛ صلح در جان انسان و صلح در جامعه توامان.

ماندلا سیاستمدار و مبارزی بود که وسوسه قدرت نداشت و همین مولفه، امتیاز و موجب محبوبیت زایدالوصف وی شد. او می توانست دوره ای دیگر هم رییس جمهور بماند اما افق بلندِ دیدش به او می گفت که در مرتبه ای بالاتر از ریاست جمهوری قرار دارد. او برای همیشه بعنوان پدر و رهبر افریقای جنوبی و رهبرافریقا ماندگار شد و به تعبیر پاپ، عدالت و نیکی را سرمشق آرمان‌های سیاسی خود قرار داد و به خاطر "روحیه مداراگری و آشتی جویی" راهی روشن در پیش روی سیاست ورزان جهان نهاد .

ماندلا مردی بود که زندگی را پیش روی مردمش نهاد؛ تفکری مبتنی بر زندگی، محبت، گذشت و مدارا. بدون تردید، نام او با شایستگی تمام در کنار نام گاندی می درخشد. این دو نام، دستاورهای بزرگ تاریخی اخلاق در مواجهه با قدرت و سیاست هستند. انسان هایی که بر سیاست لباس انسانی و اخلاقی کردند و این پیام را به جهان رساندند که انسان ها می توانند همه را دوست بدارند، بدون داشتن دشمن زندگی کنند و بمیرند؛ آسیب ببینند و آسیب نرسانند؛ مورد کینه و انتقام قرار گیرند و کینه نورزند و انتقام نگیرند و حتی" فراموش کنند و ببخشند".
 

نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.


پیامبر مدارای آزادی خواهانه در خاک شد

Posted: 06 Dec 2013 12:36 PM PST

محمدرضا قاسمی
 او نماد و تجلی یک رویا و آرمان تمام بشریت در طول تاریخ بود؛ رویای آزادی و مدارا و برخورداری از حقوق برابر برای همه ی انسانها 

 

امروز صبح بالاخره آن خبر ناگوار که حتا تصورش هم برای ازادی خواهان جهان سخت و جانفرسا می نمود از راه رسید و ماندلای ما دیده از جهان فروبست .

 به یقین باید او را پیامبر مدارای آزادی خواهانه دانست .، پیامبری که یک تنه بار عظیم درد و رنج و خشنونت و تبعیض نه فقط ملت سیاه که همه ی مردمان جهان را به دوش کشید آن هم در قرن و زمانه ای که جنگ و خشنونت های فرقه ای و مذهبی و تبعیض و نژاد پراستی و استبداد پر طنین ترین آهنگ وجودی آن بود .

ماندلا نه فقط یک نام در عرض نام های دیگر که چند صباحی بر این کره ی خاکی فرصت زیستن و اثر گذاری پیدا کرده اند بلکه او نماد و تجلی یک رویا و آرمان تمام بشریت در طول تاریخ بود .رویای آزادی و مدارا و برخورداری از حقوق برابر برای همه ی انسانها جدای از رنگ پوست و نژاد و قومیت و مذهب و اندیشه .

ماندلا آفتاب درخشانی بود که دنیایی را که می رفت برای همیشه به دست جنایتکاران و تاریک اندیشانی چون هیتلر و موسولینی و استالین و پول پوت و عمرالبشیر و قذافی و صدام حسین و بن لادن و ملا عمر و ملا برادر و حکیم الله محسود و بسیاری از گروه های ستیزه جوی مذهبی و قومی و نژادی در گوشه گوشه ی این جهان ، به تاریکی مطلق فرو رود را روشنایی تازه ای بخشید و باز تعریفی پیامبرانه از انسان و انسانیت را برای دوران خود و پس از خود به میراث گذاشت .

و به راستی او را باید پیامبر مدارای آزادی خواهانه دانست . یاد و نام و رسمی که او از خود به جا گذاشت برای همیشه ی تاریخ ماندگار خواهد شد
 

نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.