جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


برگزاری تجمع‌های اعتراض‌آمیز در دانشگاه هنر و علم و صنعت

Posted: 22 Dec 2013 06:42 AM PST

 جرس: دانشجویان دانشگاه هنر و علم  صنعت تهران در تجمع‌های اعتراضی که روز شنبه سی‌ام آذر ماه برگزار کردند، یاد شهید صانع ژاله و شهید کیانوش آسا، دانشجویان این دانشگاه‌ها که در جریان اعتراضات جنبش سبز کشته شده بودند، را گرامی داشتند.  

 

دانشجویان دانشگاه هنر تهران عصر روز شنبه برای چهارمین بار برای برکناری یا استعفای رییس دانشگاه هنر و معاونین وی دست به تجمع اعتراضی زدند.

 

به گزارش کلمه، در این تجمع که در دانشکده هنرهای کاربردی واقع در چهار راه ولیعصر برگزار شد، دانشجویان دانشکده‌های مختلف دانشگاه هنر مانند دانشکده کاربردی- دانشکده تجسمی- دانشکده موسیقی- دانشکده سینما تئاترو معماری و شهرسازی نیز شرکت داشتند و با شعارهای «رئیس بی‌لیاقت استعفا استعفا» «وزارت علوم پیگیری پیگیری»، خواستار رسیدگی به وضعیت دانشگاه هنر و ریاست آن شدند.

 

این چهارمین تجمعی است که دانشجویان این دانشگاه در هفت روز گذشته انجام داده‌اند و در آن خواستار استعفای سعید کشن فلاح رئیس این دانشگاه و یا برکناری وی توسط وزارت علوم شدند. همچنین در روزهای گذشته تعدادی از اساتید نیز به جمع معترضین پیوسته‌اند و یا با نگارش نامه مراتب اعتراض خود را به وزارت علوم رسانده‌اند.

 

بر اساس این گزارش، کمیته بررسی وضعیت اساتید با محوریت یکی از اعضای هیئت علمی به نام دکتر زوایه و سعید کشن فلاح، به دلیل اطلاع از تغییر ریاست دانشگاه در ماه‌های آینده در حال ایجاد خلل در قرارداد‌ها و ادامه کار برخی اساتید منتقد دانشگاه هستند تا با تسویه فضای هیئت علمی به نفع خود، ادامه مدیریت دانشگاه را نیز در سیطره خود درآورند. به همین دلیل، قرارداد برخی اساتید تمدید نشده و تعدادی دیگر نیز در حال بازنشستگی اجباری هستند که این اتفاق مورد اعتراض دانشجویان و اکثریت اعضای هیئت علمی قرار گرفته است.

 

این گزارش می افزاید که در چند روز گذشته دکتر فرزان سجودی استاد شناخته شده تمثیل‌شناسی و نشانه‌شناسی کشور و دانشگاه هنر نیز با بهانه‌های اداری پس از سال‌ها از تدریس بازمانده و عملا از دانشگاه اخراج شده است.

 

در این تجمع طوماری خطاب به وزیر علوم تحقیقات و فناوی به امضا رسید که در آن خواستار توجه بیشتر به «بزرگ‌ترین دانشگاه تخصصی هنر کشور» شده تا از این فضا حاکم بر آن رهایی پیدا کند و روزهای تعالی خود بازگردد.

 

در این تجمع اعتراضی علاوه بر شعارهایی علیه رییس دانشگاه یاد صانع ژاله، نیز گرامی داشته شد.

 

صانع ژاله دانشجوی رشته نمایش دانشگاه هنر بود که در راهپیمایی حمایت از انقلابهای منطقه در ۲۵ بهمن ۱۳۸۹، به ضرب گلوله نیروهای لباس شخصی و امنیتی به شهادت رسید.

 

اشاره ی دانشجویان در شعارهای خود به فلاح از آن جهت است که بعد از ۲۵ بهمن سال ۸۹ و اتفاقات آن روزها، رسانه‌های وابسته به محافل امنیتی اعلام کردند که صانع ژاله بسیجی است این در حالی بود که با انتشار تصاویری از دیدار اعضای انجمن اسلامی دانشگاه هنر با ایت الله العظمی منتظری (ره) که صانع ژاله نیز در ان دیدار حضور داشت حقیقت آشکار شد.

 

در ان روزها سعید کشن فلاح ریاست وقت و حال حاضر دانشگاه در مصاحبه‌هایی با سایت‌های امنیتی و همین طور اخبار بیست و سی صدا و سیما صانع ژاله را عضو بسیج معرفی کرد. 

.

 

 

 

همچنین پیرو تجمعات هفته‌ی گذشته در دانشگاه علم و صنعت ایران روز شنبه سی‌ام آذر ماه نیز دانشجویان این دانشگاه به برگزاری تجمع پرداختند و ضمن درخواست شکستن حصر رهبران جنبش سبز، یاد شهید کینوش آسا دانشجوی این دانشگاه را که در سرکوب‌های خیابانی پس از انتخابات 88 کشته شد را گرامی داشتند.

 

چهارشنبه گدشته نیز دانشجویان این دانشگاه همزمان و در حمایت از تصمیم وزیر علوم مبنی بر عزل جبل عاملی رییس این دانشگاه و جانشینی دکتر برخورداری به عنوان سرپرست جدید دانشگاه تجمعی برگزار کردند و خواستار محاکمه جبل عاملی بخاطر سوء مدیریت و جو امنیتی دانشگاه شدند.


دانشجویان در تجمع روز شنبه خود با تجمع مقابل ساختمان معاونت فرهنگی خواستار برکناری معاونت فرهنگی دانشگاه شدند و همچنین با شعارهایی چون «معاون فرهنگی استعفا ، استعفا» و «کیانوش عزیزم راهت ادامه دارد» و «پیام ما روشنه ، حصر باید بشکنه» تجمع را با قرائت بیانیه ای در پارک شهید کیانوش آسا به اتمام رساندند.

 

 

 

https://scontent-b-cdg.xx.fbcdn.net/hphotos-prn2/q71/s720x720/1538753_10202193627476492_1604423126_n.jpg

موج جدید حملات افراطیون به جنبش سبز در آستانه نهم دی

Posted: 22 Dec 2013 04:42 AM PST

 جرس: در هفته‌های اخیر و با نزدیک شدن روز نهم دی، موج جدیدی از حملات به جنبش اجتماعی سال ۸۸ مردم ایران و رهبران در حصر آنان آغاز شده است.

 

نیروهای هوادار جمهوری اسلامی در ایران در ۹ دی ۱۳۸۸ در واکنش به اعتراضات به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در تاسوعا و عاشورای ۱۳۸۸ که آن‌ها، آن را «هتک حرمت» دانستند، تظاهرات کردند. در رسانه‌های طرفدار حاکمیت از این روز با نام «حماسه ۹ دی» یاد می‌شود.

 

یک سال پیش،  ابوالفضل قدیانی، از زندانی‌های سیاسی، در آستانه‌ی نهم دی پیشنهاد کرده بود نهم دی ماه را که نمایش دهنده حقارت و واماندگی استبداد در برابر خواست آزادی خواهانه ملت ایران است، روز "نکبت استبداد دینی" نامیده شود.

 

هفته‌نامه  "۹دی"، که پس از این تجمع آغاز به انتشار کرده، در گفت‌وگویی تفصیلی با مصباح یزدی از وی درباره دلیل این که برخی "فتنه" را به رسمیت نمی‌شناسند و حاضر نیستند از این لفظ برای توضیح آن استفاده کنند پرسیده است.

 

مصباح یزدی در پاسخ گفته است: بنده گمان نمي‌کنم هيچ کس حقيقت اين فتنه را مثل مقام معظم رهبري شناخته باشد. ما روزي هزاران بار بايد خدا را شکر کنيم که به ما رهبري عنايت فرموده که اين فراست‌هاي فوق عادي را دارند و مطالبي را درک مي‌کنند که ديگران بايد با گذشت زمان‌هاي طولاني و ظاهر شدن شواهد و دلائل فراوان به زحمت باور کنند ولي ايشان گاهي قبل از وقوعش پيش‌بيني مي‌کنند و بعد هم قاطعانه برخورد مي‌کنند. اين‌که اين مسأله در سال ۸۸ فتنه بزرگي بود من هيچ شکي ندارم. هنوز هم اهتمامي که ايشان به اين مسأله دارند و خطري که از فتنه احساس مي‌کنند فکر نمي‌کنم هيچ کس ديگري آن طور احساس کند. الان هم در مقطع فعلي مهمترين خطر براي آينده ما از همين فتنه و سران فتنه است ولي فتنه منحصر به اين نيست، خطرات ديگري هم هست که شايد در درازمدت بسيار مهم باشد ولي مهم‌ترين خطر فعلي از همين هاست.

 

پدر معنوی گروه افراط‌گرای جبهه پایداری همچنین گفته است اين‌که ديگران چرا در مقابل اين فتنه اين طور برخورد نکردند؟ دليل کلّي آن يکي از اين دو چيز است؛ يا فهم‌شان ضعيف‌تر از مقام معظم رهبري است، يا نيت‎شان مثل ايشان نيست. مراتب دارد؛ کساني هستند که فهم‎شان واقعا اين‎طور دورانديشي، تيزبيني، درون کاوي مسأله را مثل ايشان ندارند، اما کساني هم هستند که فهم‎شان قاصر نيست، اين امور را مي‌فهمند ولي انگيزه‌هاي ديگري دارند که آن انگيزه‌ها کمک مي‌کند به اين‌که خيلي موضع شفافي نگيرند و سکوت کنند يا دوپهلو موضع بگيرند. شايد بعضي از کساني که در مقام رقابت در بعضي پست‌ها هستند، انگيزه پيروزي در انتخابات و به دست آوردن آراي مختلف جامعه حتي آراي آنهايي که با فتنه گران همسو هستند، اينها را وسوسه کند که اينطور موضع بگيرند تا در بزنگاه‌ها از اين رفتارها استفاده کنند.


روح‌الله حسینیان، نیز در گفت‌وگویی با خبرگزاری تسنیم حوادث کوی دانشگاه سال 78 و اعتراضات مردم پس از انتخابات 88، هر دو را "فتنه" خوانده و مدعی است که "این هر دو از یک سو هدایت می‌شدند.

 

حسینیان گفته است: مجموعه کسانی که پشت قضیه بودند و سازماندهی می کردند و کارگزاران فتنه همان دید فتنه‌گران سال 78 را داشتند. فتنه18 تیر دنبال چه بود؟حذف ولایت فقیه از این نظام. اگر یادتان باشد در جریان فتنه88، آقای موسوی یک مصاحبه با تایمز لندن داشت که یک یا دو روز پس از انتخابات لندن منتشر شد. آقای موسوی در آن به صراحت اعلام کرده بود که ما با تظاهرات خیابانی رهبری را وادار می کنیم که عقب نشینی کند. جمله ای که من از آن مصاحبه به یادم هست همین بود. این تفکر جز دنباله جریان فتنه 18تیر که به دنبال حذف رهبری و ولایت بودند، چیز دیگری نبود.

 

او مدعی شده است: بعد از این که این‌ها هم به این نتیجه رسیدند که نمی‌توانند اقلیت را بر اکثریت حاکم کنند (به دلیل اینکه واقعا مردم در انتخابات 88 نشان دادند که خواستار حاکمیت جناح انقلابی در کشور هستند و جناح لیبرال جایگاهی ندارد) آنها با همان تفکر و نیروها و با همان سازوکاری که در 18 تیر به میدان آمدند، منتهی با یک حمایت جهانی، حمایتی که همه ابرقدرت‌ها پشت قضیه قرار گرفتند و دلارها خرج کرده و تلویزیون های فارسی و غیر فارسی آن‌ها را مورد حمایت قرار داده و سایت های فارسی و غیر فارسی را در خدمتشان قرار دادند و گروه‌هایی مثل بهاییت و منافقین و حزب توده و سلطنت طلب‌ها را پشت سر این ها صف کردند و سازماندهی کردند؛ به همان شکل و شیوه به میدان آمدند و شعاری دادند که تلویزیون هم آن را پخش کرد که "مرگ بر اصل ولایت فقیه"؛ چرا؟ علتش این است که حافظ این انقلاب وآزادی در این انقلاب ولایت فقیه است.اگر ولایت فقیه نبود شما می بینید که چگونه یک گروه اندک می خواستند خودشان را بر اکثریت تحمیل کنند. بنابراین ابر قدرت ها و فتنه گران داخلی به این نتیجه رسیدند و مقالاتی که روزنامه های خارجی و روزنامه ها و سایت های داخلی طرفدار فتنه می‌نوشتند حرف مشترکشان این که باید ولایت از این کشور سلب شود. علتش همین است که مانع دستیابی به دیکتاتوری اقلیت را ولایت فقیه می دانند.

 

همزمان علیرضا قزوه، مدیر مرکز آفرینش‌های حوزه هنری گفت: خانه شعر این روزها خانه ضد شعر و فتنه‌ساز شده و فکر می‌کنم دیگر چاره‌ای نداریم؛ جز اینکه این خانه که از اموال بیت‌المال است را از دست این چهار ـ پنج نفر حاضر در آن خارج کنیم.

 

وی افزوده است: خانه‌ای که یک میلیارد تومان پول گرفته و کمتر خروجی داده، دولتی است یا ما که با دست خالی دو هزار شاعر جوان را تنها در یک سایت اینترنتی پوشش داده‌ایم و از جایی هم کمکی به ما نمی‌شود؟ ما دولتی هستیم یا شماها که در فضاهای سیاسی وارد شده‌اید و فرزندانی فتنه‌ساز ایجاد کرده‌اید؛ از شورای شهر سالی 100 میلیون تومان به طور متوسط بودجه می‌گیرید و دیگران را متهم می‌کنید؛ در حالی که شاعرانی مانند خلیل عمرانی خانه‌شان را حسینیه شعر می‌کنند.

حمله ارتش سایبری سپاه به  ۹ سایت خبری

Posted: 22 Dec 2013 03:44 AM PST

 جرس: به دنبال فعال شدن دوباره ارتش سایبری در فضای مجازی سایت ندای سبز آزادی هک و از دسترس خارج شد. خبرگزاری فارس از حمله سایبری به هشت سایت دیگر نیز خبر می‌دهد.  

 

" ندای سبز آزادی"،از سایت‌های خبری جنبش سبز، گزارش کرده است که طی روزهای اخیر مورد حمله ارتش سایبری قرار گرفته بود، روز گذشته با حمله به سرور سایت از دسترس خارج شده است.

 

در همین حال خبرگزاری فارس،نزدیک به سپاه پاسدران، خبر داده است که نیروهای سایبری اطلاعات سپاه ثارالله استان کرمان ۹ سایت و پایگاه اصلی معاند با نظام  جمهوری اسلامی را هک کردند.

 

بنا بر این خبر سایت‌های ندای سبز آزادی، سبزنامه، سیزپروکسی، نوروز، استان‌بان، سی میل، نوگام، ایران آپی‌نیون و دگرواژه توسط "نیروهای سایبری اطلاعات سپاه ثارالله استان کرمان" هک شده و از دست‌رس خارج شده اند.

 

 

به گزارش ندای سبز آزادی، ارتش سایبری که گفته می‌شود وابسته به سپاه پاسداران است طی سالهای بعد از انتخابات ۱۳۸۸ تاکنون بار‌ها سایت‌های خبری و رسانه‌های مجازی را مورد حمله قرار داده و هک کرده است.

 

طی هفته‌های گذشته فعالیت نیروهای امنیتی در فضای مجازی گسترش یافته و تاکنون ده‌ها تن از فعالان رسانه‌ای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بازداشت شده‌اند.

 

نیروهای امنیتی از خانواده‌های این بازداشت شدگان خواسته‌اند که اخبار مربوط به بازجویی و بازداشت این فعالان دنیای مجازی را رسانه‌ای نکنند، اما بر اساس آخرین اطلاعات رسیده تعدادی از این افراد به دادسرای انقلاب معرفی شده‌اند.

 

اوایل ماه جاری نیز معاون دادستان کرمان گفت که با تلاش سازمان اطلاعات سپاه کرمان ۱۶ نفر از فعالان سایبری مرتبط با بیگانگان شناسایی شدند.

 

وی ادعا کرد که اتهام این افراد که در قالب یک شبکه پیچیده امنیتی ـ‌ رسانه‌ای فعالیت می‌کردند، اقدام علیه امنیت ملی از طریق همکاری با شبکه‌های بیگانه و طراحی سایت و تولید محتوا برای سایت‌های ضد انقلاب به منظور براندازی نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند که مستندات جمع‌آوری شده و اطلاعات اولیه به دست آمده از بازجویی مته‌مان نشان دهنده و تصدیق کننده تمام اتهامات وارده بر این افراد است. 

 

از در حال حاضر این سایت ندای سبز آزادی در فیس بوک قابل دسترسی است و کاربران می‌توانند اخبار و گزارش‌های این سایت را در فیس بوک پی‌بگیرند.

 

ادامه اعتراض‌ها به دیدار هیات پارلمانی اروپا با نسرین ستوده و جعفر پناهی

Posted: 22 Dec 2013 02:32 AM PST

جرس: با گذشت بیش از یک هفته از دیدار نسرین ستوده و جعفر پناهی با هیات پارلمانی اروپا همچنان اين ديدار واکنش مقامات جمهوری اسلامی ازجمله نمايندگان مجلس را در پی دارد.  

 

رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) مجلس در واکنش به تذکر دو نماینده در خصوص دیدار هیأت پارلمانی اروپا با نسرین ستوده و جعفر پناهی دیدار "مخفیانه" هیأت پارلمانی اروپا با این افراد را "سخیف" توصیف کرد اما در عین حال گفت: از سایر منافعی که در مذاکرات با اروپایی‌ها داریم صرف‌نظر نمی‌کنیم.

 

علی لاریجانی همچنین گفته است:  شما هم به اندازه‌ای که این موضوع ارزش دارد به آن توجه کنید. آنها کار بی‌ارزشی کردند اما ما نباید به دام آنها بیفتیم. آنها می‌خواستند سروصدا کنند و ما نباید هیزمش را زیاد کنیم. کار غلطی کردند و در سطح اتحادیه اروپا نبود که پارلمانش کار سخیفی را انجام دهد اگر می‌خواستند ملاقات کنند باید برنامه‌شان را می‌دادند یا طرف ایرانی می‌پذیرفت یا نه ولی اینکه پنهانی و دزدانه ملاقلات کنند کار زشتی بوده است.

 

پیش از سخنان لاریجانی، کاظم جلالی، رییس کمیته روابط پارلمان اروپا در مجلس شورای اسلامی در توضیحاتی درباره دیدار هیات پارلمانی اروپا با نسرین ستوده و جعفر پناهی گفت که "پیش از این محمدجواد لاریجانی، مشاور بین‌الملل رییس قوه قضاییه، با این ملاقات موافقت کرده اما مجلس مخالف این دیدار بوده و ما این عمل را مخالف عرف دیپلماتیک می‌دانیم."

 

حمید رسایی، نماینده تهران نیز در اظهارات امروز خود پناهی و ستوده را "وطن‌فروش" خواند و درباره جزئیات این دیدار گفت: قضیه از این قرار است که هیئتی از اروپا به ایران آمد،‌علیرغم اینکه به این هیئت تاکید شده بود حق ملاقات با کسانی که علیه نظام فعالیت کرده‌اند را ندارند اما آنها در بدو ورود، در یکی از سفارتخانه‌ها با 2 تن از فتنه‌گران و محکومان دادگاه جمهوری اسلامی ملاقات می‌کنند.

 

وزارت امورخارجه نیر روز شنبه ۳۰ آذرماه به دیدار هيئت پارلمانی اروپا با نسرين ستوده و جعفر پناهی، برندگان جایزه آزادی اندیشه پارلمان اروپا، در محل سفارت يونان در ايران اعتراض کرد.

 

اداره کل اطلاعات و مطبوعات وزارت امورخارجه ايران می گويد، در اعتراض به اين اقدام، کاردار سفارت يونان به وزارت امور خارجه فراخوانده شده است.

 

به گزارش واحد مرکزی خبر،‌اداره کل اطلاعات و مطبوعات وزارت امورخارجه ايران اعلام کرده است: رئيس اداره نهادهای اروپايی وزارت امور خارجه در اعتراض به اين اقدام مغاير با حسن نيت که به رغم تذکرات قبلی ارائه شده از سوی سفارت جمهوری اسلامی ايران در بروکسل و همچنين مسئولين ادارات ذيربط وزارت خارجه انجام پذيرفت ، شنبه شب کاردار سفارت يونان در تهران را در نبود سفير اين کشور به وزارت امور خارجه دعوت و مراتب ناخرسندی در خصوص اقدام مذکور را به اطلاع وی رساند. 

 

هيات پارلمانی اروپا جمعه، ۲۲ آذر در سفارت يونان با نسرين ستوده و جعفر پناهی، برندگان جايزه آزادی انديشه پارلمان اروپا،ديدار کرد. اين ديدار واکنش شماری از مقامات جمهوری اسلامی ازجمله نمايندگان مجلس را در پی داشته است.

  

پيشتر نيز شماری از مقام های جمهوری اسلامی به ديدار هيئت اروپايی با نسرين ستوده و جعفر پناهی اعتراض کرده بودند.

 

روزنامه جوان، نزدیک به سپاه پاسداران، روز شنبه ۳۰ آذرماه با اشاره به اعطای «جایزه ساخاروف»، جایزه برای آزادی اندیشه، به نسرین ستوده و چعفر پناهی توسط هیات پارلمانی اروپا در سفارت یونان،‌این اقدام را «نقض آشکار قوانین و توهین مسلم به دستگاه دیپلماسی ایران» توصیف کرده است.

 

روزنامه جوان یادآوری کرده است که در «سال ۲۰۱۲ در روز اعطای این جایزه در پارلمان اروپا به دلیل اقدامات ساختارشکنانه ستوده و پناهی، مقامات ایران اجازه خروج از مرزها را به آنان نداند تا با خالی ماندن صندلی این دو نفر در سالن محل برگزاری، برنامه اتحادیه اروپا برای دخالت در امور داخلی ایران ناموفق باقی بماند».

 

این روزنامه نزدیک به سپاه پاسداران با اشاره به این که «جایزه ساخاروف، جایزه‌ای است که در کنار آن ۵۰ هزار یورو نیز به صورت نقدی به ستوده و پناهی اعطا شده است» و اکنون «رسیدن این میزان وجه نقد به دست دو تن از مخالفان نظام، خود می‌تواند خطری جدی برای برهم زدن آرامش ایران باشد».

 

یک نماینده مجلس نیز پیشتر با اعتراض به این دیدار،‌ از قوه قضائیه و وزارت اطلاعات خواسته بود در اين خصوص «پاسخگو باشند.»

 

کاظم جلالی، رييس گروه روابط با پارلمان اروپا در مجلس، گفته بود:‌ معاون قوه قضائيه اعلام کرده است که از نظر اين قوه « هيچ مشکلی» برای ديدار نسرين ستوده و جعفر پناهی با افراد ديگری که می آيند، وجود ندارد.

 

جواد کريمی قدوسی، نماينده مجلس، نیز پیشتر خواستار پاسخگويی وزرات امور خارجه در اين زمينه شده بود.

 

با اين حال وزارت امور خارجه ايران اعلام کرده بود، سفر هيات پارلمانی اروپا به تهران ارتباطی با آن وزارتخانه نداشته و اين مجلس شورای اسلامی است که دراين‌باره تصميم گرفته است.

 

يش از اين تاريا کرونبرگ، رئيس فنلاندی هيات پارلمانی اروپا، به راديو فردا گفته بود که اين هيات در جريان سفر خود به ايران علاوه بر نمايندگان مجلس شورای اسلامی با نمايندگان جامعه مدنی ايران نيز درباره مسئله حقوق بشر گفت‌وگو خواهد کرد.

 

هيات پارلمانی اروپا سال گذشته نيز با پيش شرط ديدار با نسرين ستوده و جعفر پناهی قصد سفر به ايران را داشت که مقامات جمهوری اسلامی با آن مخالفت کردند.

 

نسرين ستوده، وکيل دادگستری، از سيزدهم شهريور ۱۳۸۹ به اتهام «اقدام عليه امنيت ملی، تبانی و تبليغ عليه نظام و عضويت در کانون مدافعان حقوق بشر» تا شهريورماه سال ۱۳۹۲در زندان بود. وی به تحمل شش سال حبس تعزيری، ۲۰ سال محروميت از وکالت و ۲۰ سال ممنوعيت خروج از کشور محکوم شده بود.

 

جفعر پناهی، کارگردان ايرانی، نيز در جريان اعتراضات پس از انتخابات رياست جمهوری سال ۱۳۸۸ بازداشت شد. آقای پناهی به اتهام تلاش برای ساختن فيلمی درباره اين اعتراضات در دادگاه به شش سال زندان و بيست سال محروميت از فيلمسازی، فيلمنامه نويسی، سفر به خارج از ايران محکوم شد.

وعده‌ یونسی برای به کارگیری اقلیت‌ها در پست‌های کلیدی در آینده نزدیک

Posted: 22 Dec 2013 02:01 AM PST

جرس: دستیار ویژه رییس جمهوری در امور اقوام، مذاهب و اقلیت های دینی از واگذاری پست های کلیدی و ارشد مدیریتی کشور به اقلیت های قومی و مذهبی در آینده بسیار نزدیک خبر داد. 

 

به گزارش ایرناعلی یونسی نیمه شب شنبه پیش از ترک زاهدان در فرودگاه بین المللی این شهر افزود: این امر با توجه به به انتظار و درخواست بزرگان و معتمدان بلوچ و اهل سنت سیستان و بلوچستان از دولت صورت می گیرد.

 

وی اظهار کرد: در این راستا بزودی بخشی از مدیریت های ملی به اقلیت های قومی و مذهبی کشور و مشخصا ˈبلوچ هاˈ واگذار می شود.

 

وی با اشاره به استخدام هایی که تاکنون از اقلیت ها انجام شده است، ابراز داشت: در رابطه با واگذاری مسوولیت های کلان شناسایی افراد نخبه اقلیت های قومی و مذهبی انجام شده و سطح و دایره واگذاریهای مسوولیتی را به آنها بیشتر خواهیم کرد.

 

وی اظهار داشت: شیعه و سنی و سیستانی و بلوچ بیش از آنچه فکر می کردم به یکدیگر نزدیک هستند و درک بالا و صحیحی از موضوعات مختلف دارند.

 

یونسی همچنین با اشاره به حضور خود در جمع فعالان سیاسی و اعضای ستاد انتخاباتی دکتر حسن روحانی در سیستان و بلوچستان، گفت: این ستادها بعد از انتخابات ریاست جمهوری راکد شده بود که در این سفر تاکید کردم این به زیان دولت است و فعالان سیاسی و اجتماعی باید فعال و به روز باشند.

 

وی ابراز داشت: ستادهای انتخاباتی دکتر روحانی در زمان انتخابات ریاست جمهوری نه تنها باید منسجم باشند بلکه از هم اکنون برای انتخابات بعدی مجلس فعالیت خود را آغاز کنند. 

روحانیون در مدارس؛ تحمیل دینی از دوران کودکی

Posted: 22 Dec 2013 01:52 AM PST

فیروزه رمضانزاده
جرس: بر اساس تفاهمنامه میان مدیریت حوزه علمیه برادران استان تهران و اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران، مدارس دولتی تحت پوشش طرح به مدارس وابسته به حوزه علمیه تبدیل می‌شوند و مدیریت حوزه با استقرار روحانی ثابت، مدیریت تربیتی مدارس وابسته را بر عهده خواهد گرفت.  

مسئولان حوزه علمیه برادران استان تهران و اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران در حالی به دنبال احیای دوباره و قانونمندکردن حضور روحانیون در مدارس هستند که به گفته رئیس ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش وپرورش در سال تحصیلی ۹۲-۹۱ بیش از ۲۱‌هزار نفر از روحانیون در ۲۶‌هزار مدرسه در سراسر کشور نماز جماعت برپا کردند. از سوی دیگر بیش از ۵ هزار نفر از مربیان قرآنی با گزینش حضوری در نظام آموزش و پرورش سراسر کشور جذب شده‌اند و این در حالی است که هنوز وضعیت استخدام معلمان حق التدریس، مطالبات فرهنگیان و مشکلات مالی آن‌ها به خاطر بی‌تدبیری محض و بی‌توجهی دولت‌های گذشته حل نشده باقی مانده است.
البته این نخستین بار نیست که موضوع واگذاری برخی از مدارس به حوزه علمیه مطرح می‌شود. حجت الاسلام ابوطالب خدمتی، مدیر کل مدارس وابسته به حوزه‌های علمیه قم سال ۱۳۸۶ در گفتگو با خبرنگار مهر گفته بود که بیش از ۳۰ حوزه علمیه در سراسر کشور خواستار تاسیس مدارس وابسته به حوزه علمیه شده‌اند که تاکنون موافقت اصولی یک مدرسه در تهران صادر شده است.


در آخرین روزهای فروردین ماه ۱۳۸۸ بود که در خبر‌ها اعلام شد، آموزش و پرورش در نظر دارد ۴۲۰۰ مدرسه را به حوزه واگذار کند. بطوری که از هر ۷۰۰ منطقه آموزش و پرورش کشور ۶ مدرسه در مقاطع ابتدایی، راهنمایی و متوسطه به تفکیک جنسیت بدین منظور انتخاب خواهند شد.
اما پنجم اردیبهشت ماه‌‌ همان سال، فرشاد ابراهیم‌پور رئیس سازمان مدارس غیر دولتی و توسعه مشارکتهای مردمی با تکذیب واگذاری چهار هزار مدرسه به حوزه در سخنانی گفت: «هنوز تعداد این مدارس مشخص نیست و اصلا در تفاهم نامه همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش سخنی از واگذاری چهار هزار مدرسه نیامده است.»


تفاهم نامه آموزش و پرورش و حوزه نقض صریح قانون است


شاهد علوی، عضو پیشین شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان ایران، طرح واگذاری مدارس دولتی به حوزه علمیه را طرح جدیدی ندانسته و به جرس می‌گوید: «سال ۸۵ در زمان وزارت فرشیدی در آموزش و پرورش، ستادی با عنوان ستاد همکاری حوزه و دانشگاه تشکیل شد. از‌‌ همان زمان تلاش‌هایی برای افزایش نفوذ و حضور حوزه‎های علمیه در ساختار آموزش و پرورش رسمی آغاز شد.»
وی نقطه اوج فعالیت‌های ستاد یادشده را اعلام واگذاری مدیریت ۴۲۰۰ مدرسه در مقاطع مختلف تحصیلی به ۲۵۰ حوزه علمیه سراسر کشور در سال ۸۸ می‌داند و می‌افزاید: «هرچند وبسایت رسمی وزارت آموزش و پرورش، بدون اعلام دقیق تعداد مدارس و یا پراکندگی جغرافیایی آن‌ها در‌‌ همان سال، این واگذاری و صدور مجوز برای مدیریت حوزه بر آن‌ها را تایید کرد اما متاسفانه موضوع از نظر خانواده‌ها و جامعه فرهنگیان چندان جدی گرفته نشد.»
روزنامه اعتماد چهارم آذر ماه ۸۸ در گزارشی پیرامون این موضوع نوشت: «عملیات اجرایی واگذاری شماری از مدارس به حوزه‌های علمیه آغاز شد تا هیچ جای تردیدی درباره اجرایی شدن این طرح و سایر طرح‌های مشابه مانند طرح استقرار دائمی روحانیون، تشکیل بسیج دانش آموزی در مدارس ابتدایی، اعزام مدرسان تربیت سیاسی به مدارس و... وجود نداشته باشد.»


شاهد علوی، عضو پیشین شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان ایران، در ادامه می‌گوید: «واگذاری مدیریت آن مدارس در سال ۸۸ ظاهراً مبتنی بر منشور همکار‌ی حوزه و آموزش و پرورش بوده و با توجه به کلی بودن این منشور و روشن نبودن جزئیات واگذاری نمی‌توان درباره آن اظهار نظر دقیق کرد اما تفاهم نامه اخیر بین آموزش و پرورش و حوزه علمیه تهران نقض صریح قانون اساسی و قوانین عادی مربوط است.»
وی با طرح این پرسش که اموال و مالکیت دولتی را بدون طی تشریفات قانونی چگونه می‌توان به نهادی غیردولتی واگذار کرد؟ تاکید می‌کند که چگونه می‌‎توان معلمانی را که از بودجه‌های عمومی حقوق می‌گیرند در مدارس واگذار شده، ولو به طور موقت) به حوزه به کار گماشت؟ حقوق دانش آموزان و اولیای آنان نیز با این تصمیم نابخردانه ضایع می‌شود. نمی‌توان به دانش‌آموز و سرپرست او گفت چون حوزه از مدرسه فرزند شما خوشش آمده از فردا این مدرسه به حوزه واگذار می‌شود بلکه تربیت دینی فرزند شما بهتر شود.»


آیت الله مرتضی مقتدایی، مدیر حوزه علمیه قم ۲۰ آبان ماه سال ۱۳۸۸ در دیدار با دبیران کمیته‌های همکاری حوزه علمیه و آموزش وپرورش سراسر کشور مدعی شده بود که «اگر توانستیم آموزش وپرورش را دینی و اسلامی کنیم، نیازی نیست که به سوی اسلامی کردن دانشگاه‌ها برویم، زیرا دانش آموزان از پایه درست تربیت شده‌اند.»
مقتدایی با بیان اینکه حوزه‌های علمیه وظیفه تبلیغ دین را برعهده دارند و آموزش وپرورش نیز نیازمند چنین تبلیغی است افزوده بود: «آثار و برکات ارشاد در مدرسه و هدایت یک دانش آموز به مراتب بالا‌تر از تبلیغ در مسجد است و طلاب حوزه‌های علمیه برای تبلیغ در مدارس باید بیشتر همت کنند. برخی کتاب‌ها از ابتدا در دانش آموزان بدبینی و انحراف نسبت به دین ایجاد می‌کند که باید اصلاح شود.»


ضرورت مخالفت یکپارچه افکار عمومی


شاهد علوی در ادامه، با بیان اینکه نتایج این طرح را باید در پیوند با اهداف غایی طراحان آن دید تاکید می‌کند: «در خود تفاهم نامه به صراحت سخن از اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با محوریت و نشر اندیشه تبعیت از ولایت فقیه آمده است.»


به گفته این کار‌شناس آموزش و پرورش، «نظام جمهوری اسلامی برونداد فعلی آموزش و پرورش را مطلوب خود نمی‌داند و برای تلقین اندیشه تبعیت از ولایت فقیه به دانش‌آموزان دست به دامن حوزه‌ها شده است.
وی در ادامه می‌گوید: «در شرایطی که نسل جوان به طور روزافزونی از علایق ایدئولوژیک حاکم فاصله می‌گیرد و در فضاهای رسمی که امکان القای این ایدئولوژی وجود دارد حضور نمی‌یابد، راویان ایدئولوژی خود به میان آنان رفته و برای ادامه راه از آنان یارگیری می‌‌کنند. پیش‌تر معاون تبلیغ حوزه علمیه گفته بود که متوسط بهره هوشی طلبه‌ها پایین است و ما با حضور در مدارس به جذب افراد با استعداد برای تشویق آن‌ها برای رفتن به حوزه خواهیم پرداخت.»


در طول چند سال اخیر، بسیاری از روحانیون از تمسخر، برخورد‌ها و واکنش‌های منفی جوانان نسبت به مذهب و روحانیت صحبت می‌کنند، از این رو، به نظر می‌رسد، روانه کردن روحانیون به مدارس، جوانان را به سوی انزجار بیشتر از مذهب سوق خواهد داد.
شاهد علوی در ادامه معتقد است که با توجه به عطش سیری ناپذیر روحانیت برای تصاحب هر آنچه ممکن است و با توجه به ضرورتهایی که تعقیب این سیاست‌ها را برای نظام ناگزیر می‌سازد به نظر می‌رسد ابراز مخالفت یکپارچه جامعه معلمان، خانواده‌ها و در ‌‌نهایت افکار عمومی با این طرح، ضروری است چرا که طرح به لحاظ نتایج ناگواری که از لحاظ تربیتی و آموزشی به دنبال دارد قطعا به زیان جامعه بوده و سیستم حاکم نیز تنها در صورت مقاومت جامعه مدنی و بالا رفتن هزینه‌های اجرای آن ممکن است مجبور شود از اجرا و گسترش منصرف شود.


این در شرایطی است که بسیاری از مسئولان وزارت آموزش و پروش، همواره در سخنان خود، حضور روحانیت در مدارس را موجب آرامش و تقویت آموزش و پرورش می‌دانند.
سعید پیوندی، جامعه‌شناس ایرانی ساکن پاریس در بخشی از مقاله خود با عنوان «واقعیت‌های نظام آموزشی امروز ایران» نوشته است: «فرهنگ مدرسه و فرهنگ دانش آموز نتیجه مجموعه پیچیده‌ای از کنش‌های متقابل فضا‌ها و واقعیت‌ها، و رفتارهایی است که در ذهن دانش آموز با یکدیگر تلاقی می‌کنند و دانش آموز با تجربه و نگاه و فرهنگ خاص خود به آن‌ها معنا می‌دهد. درست به همین دلیل است که نظام‌های ایدئولوژیک در همه جای دنیا در استفاده ابزاری ازمدرسه برای تولید اعضای مورد نیازجامعه مطلوب خود ناموفق می‌مانند.»


تحمیل سیطره سیاسی و ایدئولوژیک حکومت بر جامعه


شاهو حسینی، معلم سابق و روزنامه نگار ایرانی نیز در گفت‌و‌گو با جرس این تفاهم‌نامه منعقد شده میان مدیریت حوزه علمیه‌ برادران استان تهران و اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران را با هدف همکاری مشترک برای راه‌اندازی و توسعه‌ مدارس امین وابسته به حوزه علمیه دانسته و می‌افزاید: «مدارس ایمن از نظر بانیان این طرح در واقع به مدارسی گفته می‌شود که در چارچوب احکام دینی و مقررات نظام جمهوری اسلامی در راستای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با محوریت و نشر اندیشه و تبعیت از ولایت مطلقه فقیه فعالیت آموزشی می‌کنند، در واقع بر اساس این طرح، تمام تصمیم‌سازی‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و تعیین محتوا، بر عهده‌ مدیریت حوزه‌ علمیه گذاشته شده است، و آموزش و پرورش تنها مجری تصمیمات و برنامه ریزیهای حوزه علمیه است.»
وی می‌افزاید: «به نظر می‌رسد که این طرح درواقع برای جامعه پذیر‌تر کردن جامعه با نظارت بیشتر حاکمیت است، در واقع حاکمیت با توجه به تحولات پس از خرداد ۷۶ تا انتخابات خرداد ۹۲ به این نتیجه رسیده که برنامه‌ها و اهدافش برای ولایت پذیر کردن جامعه عملاً تحقق نیافته و چه بسا حاکمیت با چالش‌های جدی نیز روبه رو شده، بنابراین با این طرح حاکمیت عریان‌تر و آشکار‌تر از گذشته در صدد تحمیل سیطره سیاسی و ایدئولوژیک خود برجامعه با هدف شکل دادن به جامعه‌ای مطیع و گوش به فرمان است، در واقع این طرح پیگیری رادیکال‌تر طرح مبارزه با هجوم فرهنگی غرب است که نظام را به این قناعت رسانده، این مبارزه با نظارت غیر مستقیم شکست خورده و به نتیجه نرسیده، بنابراین اسلامی کردن نظام آموزشی را به شکل پایه‌ای شروع کرده‌اند، تا طرح‌های دیگری همچون اسلامی کردن دانشگاه‌ها و در معیار بزرگ‌تر اسلامی کردن جامعه با چالش‌ها و بحرانهای کمتری اجرایی شوند، و با شکل دادن به دانش آموزی مطیع و ولایت مدار عملا جامعه‌ای مطیع و ولایت مدار پرورش دهند.»


تارنمای خبرآنلاین با انتشار یادداشتی از شیرزاد عبداللهی، در این زمینه نوشته است: «به نظر می‌رسد آخرین راه حل حضور تمام قد روحانیون به نمایندگی از حوزه‌های علمیه است تا مستقیما ایده‌های تربیت دینی را در برخی از مدارس اجرا کنند. حضور مستقیم نمایندگان حوزه در مدارس از این نظر که آن‌ها از نزدیک با مشکلات تعلیم و تربیت در مدارس آشنا می‌شوند، می‌تواند سطح انتظارات از دستگاه تعلیم و تربیت کشور را تعدیل کند، اما حضور مستمر یک روحانی در مدرسه با اختیارات ویژه در حوزه تربیتی و مدیریتی ممکن است در سازمان مدرسه ایجاد دوگانگی کند و کارآمدی مدرسه را کاهش دهد. اثرات منفی این طرح بر روحیه معلمان و مربیان نیز غیر قابل انکار است و تخمعنای روشن آن عدم صلاحیت کادر تربیتی مدرسه در پیگیری مسائل تربیتی دانش آموزان است.»


به نظر می‌رسد، با حضور روحانیون در مدارس از یک سو و اجرای طرح‌هایی نظیر محرم سازی مدارس یا‌‌ همان طرح استتار مدارس دخترانه و اسلامیزه کردن کتاب‌های درسی مدارس و دانشگاه‌ها از سوی دیگر، حاکمیت در تلاش برای تربیت جوانانی با هویت بسته و دگم مذهبی و تولید افراد «اسلامی» و «متعهد» است.
 

تجمع اعتراضی ۶۰۰ کارگر پلی اکریل اصفهان

Posted: 21 Dec 2013 11:48 PM PST

جرس:۶۰۰ کارگر پلی اکریل اصفهان صبح امروز در دومین روز از دور سوم اعتراضاتشان، در واکنش به سیاست کوچک سازی کارخانه و تصمیم کارفرما مبنی بر جداسازی شرکت‌های زیر مجموعه، بار دیگر در محوطه کارخانه تجمع کردند.  

 

یکی از نمایندگان کارگران درباره تجمع امروز به ایلنا گفت: ۶۰۰ کارگر پلی اکریل اصفهان صبح امروز (یکشنبه ۱ دی ماه) در فاصله زمانی تغییر شیفت، از ساعت ۷ تا ۳۰: ۷ در محوطه کارخانه تجمع کردند.

 

این کارگر پلی‌اکریل اصفهان تصریح کرد: عصر روز گذشته هم نزدیک به ۲۰۰ کارگر پلی اکریل اصفهان با تجمع در محوطه کارخانه نسبت به تداوم وضع موجود اعتراض کردند.

 

گفتنی است دور سوم تجمعات اعتراضی کارگران پلی اکریل اصفهان از صبح روز گذشته آغاز شده است و آنطور که کارگران این مجموعه تاکید دارند تا توقف کامل سیاست کوچک سازی کارخانه ادامه پیدا می‌کند. 

عراقچی: پیشرفت گفت‌وگوهای فنی هسته‌ای در ژنو اندک بود

Posted: 21 Dec 2013 11:48 PM PST

جرس: معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه ایران گفت:پیشرفت گفت‌وگوهای فنی هسته‌ای در ژنو اندک بوده است.  

 

به گزارش ایلنا به نقل از پرس تی وی، سیدعباس عراقچی اظهار کرد: تازه‌ترین دور گفت‌وگوهای فنی بین ایران و پنج عضو دائم شورای امنیت بعلاوه آلمان، پیشرفت اندکی داشته است.

 

عباس عراقچی روز شنبه؛ همزمان با سومین روز گفت‌وگوها در ژنو این مطلب را بیان کرد.

 

احتمال دارد دو طرف گفت‌وگوهای فنی خود را در روز چهارم هم دنبال کنند و درباره اجرای توافق هسته‌ای بحث و گفت‌وگو کنند که ماه گذشته میلادی در ژنو بدست آمده بود.

 

حمید بعیدی‌نژاد ریاست هیئت ایرانی را برعهده دارد که شامل کارشناسان هسته‌ای، بانکی، نفتی و حمل و نقل می‌شود.

 

دو هفته‌ پیش پس از آنکه آمریکا اقدام به اعمال تحریم‌های یکجانبه روی 19 شرکت و فرد جدید ایرانی کرده بود، هیئت ایرانی آخرین دور گفت‌وگوها را ترک کرد. 

 

خاستگاه قدرت سیاسى در تشیع؛ گفتاری از عبدالعلی بازرگان

Posted: 21 Dec 2013 10:28 PM PST

محسن برزگر، فعال دانشجویی جهت اجرای حکم زندان بازداشت شد

Posted: 21 Dec 2013 08:53 PM PST

جرس: محسن برزگر فعال دانشجویی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل جهت اجرای حکم دو سال حبسش، توسط دایره اجرای احکام دادستانی این شهر بازداشت شد.  

 

به گزارش کلمه صبح امروز نیروهای امنیتی با مراجعه به خانه پدری محسن برزگر این فعال سیاسی را دستگیر کردند. خانواده محسن برزگر به دوستان وی گفتند که وی را پس از بازداشت برای اجرای حکم دو سال حبس تعزیری به بند قرنطینه زندان متی کلای بابل منتقل کردند.

 

محسن برزگر دبیر سابق فرهنگی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی نوشیروانی در مناقشات پس از انتخابات سال ۸۸ بازداشت و به ده ماه حبس تعزیری محکوم شده بود. این عضو شورای عمومی دفتر تحکیم وحدت همچنین در جریان برگزاری انتخابات مجازی شورای مرکزی دفتر تحکیم در آبان ماه ۸۹ دستگیر و به بند ۲۴۰ زندان اوین منتقل شد. وی بار دیگر در جریان برگزاری تجمع ۲۵ بهمن سال ۸۹ بازداشت و به حکم دادگاه انقلاب شهرستان بابل به ریاست قاضی باقریان به ۲ سال حبس تعزیری محکوم شد.

 

گفتنی است روز گذشته محسن برزگر در مراسم تولد سید ضیاء نبوی در تهران شرکت کرده بود که در این مراسم وی به تجلیل از شخصیت ضیاء نبوی و ذکر خاطرات مشترکی از وی نمود.