جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


مخالفت ده سناتور دموکرات با طرح تحریم‌های تازه علیه ایران

Posted: 20 Dec 2013 04:55 AM PST

جرس: در روزی که ۲۶ سناتور آمریکایی از آماده بودن طرحی برای افزایش تحریم ایران خبر دادند، ۱۰ سناتور بانفوذ دموکرات نیز در نامه‌ای ضمن ابراز مخالفت با این طرح، آن را ابزار دست مخالفان مذکرات اتمی در ایران توصیف کردند.  

 

به گزارش خبرگزاری رویترز، این ده سناتور دموکرات همگی از روسای کمیته‌های سنای ایالات متحده از جمله کمیته‌های قضایی، انرژی و اطلاعات هستند.

 

روز پنج‌شنبه، ۲۸ آذرماه، ۲۶ سناتور آمریکایی، علی‌رغم درخواست‌های مکرر دولت باراک اوباما، اعلام کردند که طرح تازه‌ای را برای افزایش تحریم‌های ایران آماده کرده‌اند.

 

مبتکران این طرح سناتور دموکرات رابرت منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنا، سناتور دموکرات، چاک شومر، و سناتور جمهوری‌خواه مارک کرک هستند.

 

در همین روز جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید، در واکنش به این خبر اعلام کرد که «اگر این طرح از تصویب بگذرد، رئیس جمهور آن را وتو خواهد کرد».

 

به گفته سخنگوی کاخ سفید، تصویب تحریم‌های جدید در کنگره آمریکا، در هر قالبی، به دیپلماسی آمریکا ضربه می‌زند و این خطر وجود دارد که فرصت به دست آمده برای نیل به راه‌حل دیپلماتیک برای مسئله اتمی ایران از بین برود.

 

به گزارش رادیو فردا، در توافق ژنو که هفته اول آذرماه منعقد شد قید شده است که هیچ‌یک از طرف‌ها در طول شش ماه تحریم‌های تازه‌ای مربوط به برنامه هسته‌ای ایران وضع نخواهند کرد.

 

در دفاع از همین رویکرد دولت اوباما، ده سناتور دموکرات آمریکایی روز پنج‌شنبه در نامه‌ای خطاب به هری رید، رهبر جناح اکثریت در سنا، از او خواستند که پیش از هر اقدامی در این نهاد تصمیم‌گیری در مورد تحریم‌های ایران «با آنها مشورت شود».

 

خبرگزاری رویترز به نقل از این نامه آورده است که وضع هر گونه تحریم در حال حاضر بهانه دادن «به دست کسانی در ایران است که بسیار مشتاقند شکست و ناکامی مذاکرات را ببینند».

 

۲۶ سناتور آمریکایی در روزی خبر از آماده بودن طرح تازه خود برای تحریم ایران دادند که در شهر ژنو، سوئیس، گفت‌وگوهای کارشناسی ایران و گروه ۱+۵ پس از چند روز وقفه از سرگرفته شد.

 

 

انتقاد شیرین عبادی از منشورحقوق شهروندی: ناقص است و ضمانت اجرایی ندارد

Posted: 20 Dec 2013 04:39 AM PST

جرس: شیرین عبادی با بیان این که "منشورحقوق شهروندی نشانه‌ایی از وجود اراده سیاسی و جدی برای حفظ حقوق شهروندان نیست" گفت: نوشتن قانونی ناقص که اکثرا هم به تعارف می گذرد و ضمانت اجرایی ندارد جز تلف کردن وقت عده ای که حقوق شان تعضیف شده و یا فقط به علت نوشتن یک مقاله یا داشتن یک عقیده مذهبی در زندان هستند فایده ای دیگری ندارد.  

 

شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل سال ۲۰۰۳ و از وکلای مدافع حقوق بشر در گفت وگو با کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران در خصوص لایحه حقوق شهروندی که ابتدای آذرماه توسط حسن روحانی برای اظهار نظرکارشناسان ارائه شده است گفت: طرح پیشنهادی منشور شهروندی در حقیقت وسیله ای است برای سرگرم کردن مردمی که در انتظار اجرای عدالت هستند.

 

او گفت: با خواندن منشور حقوق شهروندی که از سوی نهاد ریاست جمهوری برای نظر خواهی منتشر شده بود یاد ضرب المثل اختراع دوباره چرخ افتادم و از خودم پرسیدم که آیا نیاز ی است که دوباره چرخ را اختراع کنیم؟ آنچه که به عنوان حقوق شهروندی در منشور پیشنهادی ذکر شده قبلا در فصل «حقوق ملت» قانون اساسی و همچنین در قانون حقوق شهرندی که در زمان اقای خاتمی در مجلس ششم به تصویب رسیده بود مفصلا و با ضمانت اجرایی بیشتر ذکر شده است.

 

خانم عبادی با پرهیز از وارد شدن به جزییات طرح پیشنهادی رئیس جمهور گفت: اساسا ضرورتی برای نوشتن این قانون نمی بینم تا بخواهم در مورد تک تک موادش اظهار نظر کنم. اگر آقای روحانی پایبند حقوق شهروندی هستند و هنگام مبارزات انتخاباتی وعده دادند که حقوق شهروندان را رعایت می کنند، می بایستی به وظیفه خود در قانون اساسی که نظارت درست اجرای قانون اساسی است عمل کنند. یکی از این اصول ممنوعیت شکنجه است و حال اینکه می بینیم طبق گفته تعدادی از زندانیان که کتبا اعلام کرده اند در زندان ها تحت شکنجه قرار گرفتند و کسی به این مساله رسیدگی نمی کند.

 

عبادی اظهار کرد: یکی دیگر از این اصول، برخورداری از دادرسی عادلانه است. قانون اساسی مقرر داشته است که هیچ کس را بدون محاکمه نمی توان بازداشت کرد حالا ایشان باید پاسخگو باشند به چه مجوز قانونی بیش از ۱۰۰۰ روز است که آقایان موسوی و کروبی و خانم رهنورد هنوز در زندان خانگی هستند. یکی دیگر از این اصول احترام به آزادی بیان است. آقای روحانی باید نظارت کنند که چرا از انتشار سه روزنامه بهار، نشاط و توس ممانعت به عمل آمد. یکی دیگر اصول آزادی بیان است. بازداشت آقای غروی با چه مجوزی صورت گرفته است در حالیکه فقط ایشان یک مقاله در زمینه تاریخ اسلام نوشتند. بسیاری از این اصول قانون اساسی فراموش شده و بهتر است آقای روحانی اول سعی کنند اصول فراموش شده را اجرا کنند بعد اگر باز هم نواقصی بود و احتیاج به قانون کاملتری بود، آنوقت درصدد نوشتن قانون جدید باشند وگرنه در حال حاضر نوشتن قانونی به عنوان منشور حقوق شهروندی جز اینکه وعده دیگری به مردم داده شود چیز دیگری نیست.

 

برنده جایزه صلح نوبل سال ۲۰۰۳ افزود: بازداشت کسانیکه تفهیم اتهام در مورد آنها صورت نگرفته است تا این لحظه جنبه غیر قانونی دارد و کسانیکه چنین دستوری را دادند باید به عنوان انجام امر خلاف قانون و ارتکاب جرم محاکمه کرد نه اینکه در پشت درهای بسته تلاش کرد که اجماعی به دست آید تا عده ای بیگناه آزاد شوند. قانون اساسی از حقوق ملت صحبت می کند و مهمترین وظیفه جمهوری اسلامی نظارت بر اجرای صحیح قانون است نه اینکه با نوشتن کلمات و تعارف های دیگر عده ای را مشغول کند.

 

خانم عبادی همچنین گفت: منشورحقوق شهروندی نشانه ایی از وجود اراده سیاسی و جدی برای حفظ حقوق شهروندان نیست زیرا نوشتن قانونی ناقص که اکثرا هم به تعارف می گذرد و ضمانت اجرایی ندارد جز تلف کردن وقت عده ای که حقوق شان تعضیف شده و یا فقط به علت نوشتن یک مقاله یا داشتن یک عقیده مذهبی در زندان هستند فایده ای دیگری ندارد.

 

شیرین عبادی با اشاره به دوگانگی مسوولان در استفاده از برخی شبکه های اجتماعی در حالی که مردم عادی از استفاده از این شبکه ها محروم هستند گفت: متاسفانه داستان یک بام و دو هوا بسیار در ایران رواج دارد. می بینیم که فیسبوک در ایران فیلتر است اما وزرا از آن استفاده می کنند. می بینیم که دست دزدی را در یک شهرستان به دلیل دزدیدن مقداری پول و شکلات از قنادی قطع کردند در حالیکه افرادی که میلیاردها تومان از بیت المال را حیف و میل کردند خیلی راحت و با سرافرازی در جامعه می گردند. می بینیم وقتی کسی مانند ستار بهشتی زیر شکنجه کشته می شود نه تنها به خواست خانواده اش رسیدگی نمی شود، بلکه حتی پزشکی که در زندان او را معاینه کرده و گواهی صادر کرده را زندانی می کنند و زندانی دیگری که هم سلولی او بوده و نزد بازپرس پرونده مشاهدات خودش را از ستار بیان کرده تبعید به زندان دیگر می شود. اینگونه امور چیزهای است که من قبلا هم از آن یاد کردم. وظیفه آقای رییس جمهور نظارت بر حقوق ملت است که ببیند حقوق ملت رعایت می شود یا خیر.

کورش زعیم به دادگاه احضار شد

Posted: 20 Dec 2013 12:54 AM PST

جرس: کورش زعیم، از رهبران پيشين جبهه ملی ايران، به دادگاه انقلاب احضار شد.  

 


وی در صفحه فیس‌بوک شخصی‌اش با اعلام این خبر نوشته است: طبق احضاریه شماره 9210100276200073 مورخه 92/09/24، باید در ظرف سه روز به بازپرسی 2 دادگاه انقلاب در زندان اوین برای "آخرین دفاع" حاضر شوم.

 

کورش زعیم در سال ۱۳۸۵، به علت مواضع سیاسی خود ۴۷ روز را در انفرادی بازداشتگاه ۲۰۹ زندان اوین گذراند. درتیرماه سال ۱۳۸۸، پس از اعتراضات مردم ایران به نتایج انتخابات ریاست جمهوری (۱۳۸۸) ۹۱ روز در انفرادی بند ۲۰۹ اوین زندانی و در بهمن سال ۱۳۸۹، در آستانه اعتراضات جنبش سبز در ۲۵ بهمن ۱۳۸۹، به علت مصاحبه‌های انتقاد آمیز خود ۲۷ روز دیگر را نیز در انفرادی بند 209 اوین زندانی شد.

 

شعبهٔ ۱۴ دادگاه انقلاب اسلامی تهران، به ریاست قاضی ماشاءالله احمدزاده، کورش زعیم را به دلیل «اقدام علیه امنیت ملی، فعالیت تبلیغی علیه نظام و تجمیع پرونده‌های دستگیری و زندان در سال‌های 1361، ۱۳۸۵، ۱۳۸۸ و ۱۳۸۹ در فروردین ماه ۱۳۹۱، به سه سال حبس تعلیقی و پنج سال محرومیت از فعالیت‌های سیاسی و رسانه‌ای محکوم کرد که «نظر به کهولت سن متهم» این حبس به مدت پنج سال تعلیق شده‌است.

 

کورش زعيم از اعضای شورای مرکزی رهبری جبهه ملی ايران و عضو کميته اجرایی آن بود که نزديک به سه سال پيش از سمت خود استعفا کرد.

 

او همچنين از بنيان‌گذاران و دبير سياسی سازمان "همبستگی برای دموکراسی و حقوق بشر در ايران" است که سه سال پيش اعلام موجوديت کرد.

 

وی در زمينه فرهنگی نيز فعال است و از اعضای هيأت امنای "بنياد ميراث پاسارگاد" و مسئول بخش مهندسی کميته بين‌المللی نجات پاسارگاد بوده است.

 

او، همراه با گروهی از مهندسان ايرانی، نخستين اسناد مربوط به خطرات ناشی از آبگيری سد سيوند را از طريق کميته بين‌المللی نجات پاسارگاد منتشر کرد.

 

کورش زعيم به‌ نويسندگی و ترجمه نيز می‌پردازد و يکی از ترجمه‌های او زندگی کورش، پادشاه ايرانی به قلم گزنفون، تاريخ‌نويس يونان باستان، است.

 

 

حسن یوسفی اشکوری؛ اسلام و رنسانس ایرانی

Posted: 19 Dec 2013 08:14 PM PST

قسمت دوم

امکان آغاز مذاکره اتحادیه اروپا و ایران بر سر حقوق‌ بشر

Posted: 19 Dec 2013 01:59 PM PST

جرس: ماریچه اسخاکه، عضو هیأت هشت نفره پارلمان اروپا که به تهران سفر کرد، در مصاحبه با دویچه‌وله از موافقت مقام‌های ایرانی با گفت‌وگوی حقوق بشری می‌گوید. ارتباط پارلمانی، تحریم‌ها و جنگ سوریه از دیگر موضوع‌های مطرح بوده‌اند.


به گزارش خبرگزاری آلمان، هیأت پارلمانی اتحادیه اروپا، چهارشنبه ( ۱۸ دسامبر / ۲۷ آذر) پس از سفری شش روزه، به دیدار خود از ایران پایان داد. هیأت اروپایی برای نخستین بار پس از شش سال، به ریاست تاریا کرونبرگ و با دعوت گروه روابط پارلمانی جمهوری‌اسلامی و اتحادیه اروپا به تهران سفر کرده بود.


دویچه‌وله در مصاحبه‌ای نظر ماریچه اسخاکه، نماینده «ائتلاف لیبرال ـ دموکرات‌‌های پارلمان اروپا» و عضو هلندی این هیأت را در باره ‌محتوای نشست‌ها در تهران با اعضای مجلس و سایر مسئولان ایرانی جویا شد.


دویچه‌وله: خانم اسخاکه، چرا هیأت پارلمانی اتحادیه اروپا پس از حدود شش سال به ایران سفر کرد و نه پیش از این؟
ماریچه اسخاکه: از سال ۲۰۰۸ تا کنون، پارلمان اروپا در موارد مختلف برای بازدید از ایران تلاش کرده است. اما هر بار سفر مربوطه، پیش از آغاز لغو شد و گاهی این اتفاق در آخرین لحظه‌ها افتاد. برنامه انجام سفر کنونی حائز اهمیت است، چون در زمانی صورت می‌گیرد که به نظر می‌رسد رئيس‌جمهوری جدید ایران سیاست گشایش بیشتر فضا را پیش گرفته است.


اهداف اصلی دیدارهای هیأت اروپایی در ایران چه بودند؟ آیا اتحادیه اروپا سیاست گفت‌وگویی بلندمدت با ایران را پیش گرفته است؟
ما می خواستیم به موضوع‌هایی فراتر از برنامه هسته‌ای، از جمله حقوق‌بشر، تبادل دانشجو (میان ایران و کشورهای اروپایی)، جنگ سوریه و طرح‌های آینده برای تماس بین پارلمان ‌اروپا و مجلس ایران بپردازیم. من معتقدم که فرصتی شکننده به دست آمده، اما باید آن را در اختیار گرفت و استفاده کرد. گامی مهم برای اطمینان از پیشبرد کار، گشایش دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا در تهران با هدف ارتباط مستقیم با حکومت، جامعه مدنی ایران، دانشجویان خواهان سفر به اروپا و سایر گروه‌ها‌ست.


هیأت پارلمان اروپا توانست با ميرحسين موسوى و مهدی کروبی، سران مخالفان دولت، دیدار کند؟ آیا چشم‌اندازی برای پایان حصر خانگی آن‌ها در آینده‌ای نزدیک می‌بینید؟
پایان دادن به حصر خانگی آقایان موسوی و کروبی به اقدام حکومت بستگی دارد و من متوجه شدم که این موضوع بحث‌های داخلی حکومت ایران است. رفع حصر یکی از راه‌های عینی برای نشان دادن عزم حکومت برای تغییر است. البته بهبود آشکار وضعیت کنونی به تدابیری بستگی دارد که دولت برای تغییر اساسی وضعیت کل مردم ایران پیش می‌گیرد.


آیا شما در طول گفت‌وگوها با سیاستمداران ایرانی اراده‌ای واقعی برای اصلاحات سیاسی و آزادی‌های بیشتر در ایران دیدید؟
در صحنه سیاسی ایران جناح‌‌های مختلفی وجود دارند و آن‌ها یقیناً مواضع موافق همدیگر ندارند. با این حال ما در اغلب نشست‌ها در باره موضوع حقوق بشر، تحریم‌ها، مسأله‌تروریسم، سوریه، امنیت منطقه و همچنین وضعیت اقتصاد در ایران بحث کردیم.


واکنش مقام‌های ایرانی به طرح مسائل مربوط به حقوق بشر چگونه بود؟
ما بر سر آغاز یک گفت‌وگوی حقوق بشری مجدد به توافق رسیدیم. ایران از کمیسرعالی حقوق‌بشر سازمان ملل متحد (برای سفر) دعوت کرده است. این موضوع می‌تواند برای ناوی پیلای حائز اهمیت باشد تا از ایران بازدید و ارزیابی وضعیت (حقوق بشر) را با توجه به استانداردهای سازمان ملل متحد آغاز کند.

 

مسائل اقتصادی و روابط تجاری اتحادیه اروپا با ایران طی ‌نشست‌های شما با مسئولان ایرانی چه جایگاهی داشتند؟
به عنوان عضوی از کمیته تجارت بین‌الملل پارلمان اروپا، این موضوع برایم بسیار جالب است. ما (بیشتر) در مورد نیاز به بهبود وضع اقتصاد و همچنین تأثیر تحریم‌ها گفت‌وگو کردیم.


از نظر شما رابطه‌ای بین کاهش تحریم‌های بین‌المللی و بهبود یافتن وضعیت حقوق بشر در ایران وجود دارد؟
من معتقدم کسانی که در ایران در رأس قدرت هستند، بهترین موقعیت را برای بهبود وضعیت حقوق‌بشر و رفاه مردم دارند. تحریم‌های اتحادیه اروپا در چارچوب ادامه برنامه هسته‌ای ایران برقرار شده‌اند و تحریم‌های خاصی نیز مسئولان نقض حقوق‌بشر را هدف گرفته‌اند. تعدیل بعضی تحریم‌ها موقتاً و به‌صورت برگشت‌پذیر صورت می‌گیرد و نتیجه توافق موقت در پیوند با برنامه‌هسته‌ای است. تعدیل تحریم‌های مرتبط با پرونده هسته‌ای با وضع حقوق‌بشر پیوندی ندارد.


اگر مناقشه هسته‌ای «گروه ۵+۱» و ایران به پایان برسد، خط مشی اتحادیه اروپا در زمینه حقوق‌بشر در قبال جمهوری‌اسلامی تغییر خواهد کرد؟
اتحادیه اروپا و پارلمان اروپا همواره حقوق‌بشر را در رأس اولویت‌های خود در قبال ایران قرار داده‌اند و به این روند ادامه خواهند داد، چه مناقشه هسته‌ای حل و فصل شود، چه نشود. هر چند حل مسئله اتمی مهم خواهد بود تا ایران از این راه، از انزوای خودخواسته‌اش درآید و شاید چنین وضعی گفت‌وگویی اساسی را در مورد حقوق‌بشر آسان‌تر کند. امیدوارم اعتمادسازی دوباره تأثیر پیش‌برنده‌ای برای پرداختن به علایق مشترک بیشتر میان ایران و اروپا باشد. با این حساب، همان‌طور که رفع مناقشه هسته‌ای مهم است، نباید بحث گسترده‌تری در مورد آزادی‌های بنیادی در ایران را تحت الشعاع قرار دهد.
 

اوباما تحریم‌های احتمالی تازه علیه ایران را وتو می‌کند

Posted: 19 Dec 2013 01:20 PM PST

جرس:جی کارنی سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد، اگر کنگره تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران به تصویب برساند، باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده، آن را وتو خواهد کرد. 

 

این هشدار کاخ سفید در حالی است که ساعاتی قبل در همین روز ۲۶ سناتور آمریکایی، علی‌رغم درخواست‌های مکرر مقام‌های دولتی، اعلام کردند، طرح تازه‌ای را برای افزایش تحریم‌های ایران آماده کرده‌اند.

 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید، روز پنجشنبه ۲۹ آذر با اشاره به طرح تازه سناتورهای آمریکایی گفت: «اگر این طرح از تصویب بگذرد، رئیس جمهور آن را وتو خواهد کرد.»

 

سخنگوی کاخ سفید گفت تصویب تحریم‌های جدید در کنگره در هر قالبی که باشد، به دیپلماسی آمریکا ضربه می‌زند و این خطر وجود دارد که فرصت به دست آمده برای نیل به یک راه‌حل دیپلماتیک از بین برود.

 

در توافق ژنو قید شده که هیچ‌یک از طرف‌ها در طول شش ماه تحریم‌های تازه‌ای مربوط به برنامه هسته‌ای ایران وضع نمی‌کنند.

 

روز پنجشنبه، ۲۶ سناتور آمریکایی طرحی را برای افزایش تحریم‌های ایران پیشنهاد دادند.

 

مبتکران این طرح سناتور دموکرات رابرت منندز رئیس کمیته روابط خارجی سنا، سناتور دموکرات چاک شومر، و سناتور جمهوری‌خواه مارک کیرک هستند.

 

این طرح در حالی پیشنهاد شده که کمیته بانکی آمریکا از به رای گذاشتن طرح دیگری که برای تحریم‌های ایران در نظر گرفته شده بود، خودداری کرد.

 

سناتور منندز که به شدت از گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران انتقاد کرده و خواستار برچیده شدن برنامه اتمی ایران است در بیانیه‌ای با اعلام تنظیم این طرح گفت: «تحریم‌های کنونی، ایران را به میز مذاکره کشاند و یک تهدید جدی در مورد تحریم‌های آینده، ایران را ملزم به همکاری و عمل توام با حسن نیت خواهد کرد.»

 

هنوز مشخص نشده که این سناتورها چه هنگام می‌خواهند این طرح را در صحن سنا به رای بگذارند و به خاطر تعطیلات احتمالا این رای‌گیری در سال ۲۰۱۳ میسر نخواهد شد.

 

در همین حال هری رید رهبر دموکرات‌ها در سنا تلویحا گفت که وی با رای گذاشته شدن این طرح در ماه ژانویه مخالف است.

 

این ۲۶ سناتور آمریکایی در روزی از طرحی جدید برای تحریم ایران سخن گفته‌اند، که در ژنو گفت‌وگوهای کارشناسی ایران و ۱+۵ پس از چند روز وقفه از سرگرفته شد. پنجشنبه هفته گذشته پس از اضافه شدن چندین فرد و شرکت به فهرست‌ تحریم‌های ایران، که گفته شد برای راضی کردن کنگره بوده، ایران میز مذاکرات را ترک کرد.

 

در پی آن محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران به همتای آمریکایی خود جان کری تلفن زد و مراتب نارضایتی تهران را به اطلاع واشینگتن رساند.

 

در همین هفته ۲۸ وزیر خارجه کشورهای اتحادیه اروپا هم در بروکسل گرد هم آمدند و خواستار اجرای فوری توافقنامه ژنو شدند. این ۲۸ وزیر خارجه در نشست شورای اتحادیه اروپا که عالی‌ترین مرجع تصمیم‌گیری در این اتحادیه است، گفتند که به توصیه کاترین اشتون، در صورت تایید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تحریم‌های توافق شده اتحادیه فورا تعلیق می‌شود. 

 

مذاکرات ایران و ١+۵

 

مذاکرات کارشناسی نمایندگان ایران و 1+5 عصر روز پنجشنبه در ژنو آغاز شد. همزمان سیدعباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با یک روزنامه آلمانی گفت: ایران خط قرمزهایش را برای دستیابی به توافقی جامع در ژنو تنظیم کرده و آنها را برای کشورهای عضو گروه1+5 تبیین خواهد کرد. رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز روز پنجشنبه گفت: در حال حاضر مساله هسته‌ای ایران و تفاهم نامه با کشورهای 1+5 از موضوعات مهم و قابل توجه در کشور است.
 

به گزارش ایسنا، مذاکرات هیات‌های کارشناسی ایران و 1+5 که با حضور ناظران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هفته گذشته آغاز و نیمه‌تمام مانده بود، امروز پنجشنبه در ژنو از سر گرفته شد.

 

تیم هیات مذاکره کننده ایران را حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه برعهده دارد.

 

این مذاکرات در ادامه مذاکرات کارشناسی وین انجام می‌شود که دو طرف سعی دارند بر روی توافق ژنو به برداشت‌ها و تفاسیر مشترک در راستای اجرای صحیح و بدون مانع به تفاهم برسند.

 

چنانچه مذاکرات کارشناسی وین هفته گذشته به نتیجه می‌رسید و با اقدام آمریکا بر اعمال تحریم‌های اخیر مواجه نمی‌شد، این احتمال قوی وجود داشت که زمان مشخصی برای شروع اجرای توافق ژنو تعیین شود و اجرای توافق در نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا نیز به تصویب برسد.

 

گفته می‌شود مذاکرات کارشناسی برای دو روز پیش‌بینی شده است اما این احتمال که مذاکرات به روزهای آتی کشیده شود، وجود دارد. 

 

عراقچی: تعطیلی تاسیسات اتمی خط قرمز ما در توافق نهایی است

همزمان سیدعباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با یک روزنامه آلمانی گفت: ایران خط قرمزهایش را برای دستیابی به توافقی جامع در ژنو تنظیم کرده و آنها را برای کشورهای عضو گروه1+5 تبیین خواهد کرد.

 

به گزارش ایرنا، عراقچی روزپنجشنبه درگفت وگو با روزنامه ˈزوددویچه زایتونگ ˈآلمان ضمن تاکید بر اینکه غنی سازی درخاک ایران، خط قرمز این کشور است، گفت: هرگونه درخواست برای تعطیلی تاسیسات اتمی ایران نیز خط قرمز ما به شمار می رود.

 

زوددویچه زایتونگ نوشت:رسانه های غربی پیشتراین احتمال را مطرح کرده بودند که ایران ممکن است برای دستیابی به توافق نهایی،ناچار به تعطیلی برخی تاسیسات اتمی خود از جمله نیروگاه آب سنگین اراک و مرکز فردو شود.

 

صالحی: ایران در هر شرایطی برنده مذاکرات است

در گزارشی دیگر، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، از دیدار خود با مراجع قم خبر داد و گفت: جزئیات تفاهم نامه ژنو یکی از موضوعات مهم در دیدار با مراجع بود، زیرا در حال حاضر مساله هسته‌ای ایران و تفاهم نامه با کشورهای 1+5 از موضوعات مهم و قابل توجه در کشور است.

 

به گزارش ایسنا، علی اکبر صالحی افزود: جزئیات تفاهم نامه ژنو یکی از موضوعات مهم در دیدار با مراجع گرانقدر بود، زیرا در حال حاضر مساله هسته‌ای ایران و تفاهم نامه با کشورهای 1+5 از موضوعات مهم و قابل توجه در کشور است تا در این عرصه با توجه به طرح ابهاماتی در رسانه‌ها، بتوانیم در خدمت مراجع، این ابهامات را رفع کنیم.

وی اظهار کرد: ایران در هر شرایطی برنده مذاکرات است زیرا ما با منطق به تفاهم نامه متعهد هستیم و رفتارهای غرب و بهانه تراشی‌های آنان تاثیری در افکار عمومی جهان ندارد و تنها نقض عهد آنها و فشارهای سیاسی شان را به اثبات می‌رساند.

 

وی با تاکید بر تداوم غنی سازی در کشور گفت: ما از ابتدای امر بر روی غنی سازی 5 درصد تاکید داشته‌ایم و آن را ادامه خواهیم داد، زیرا در حال حاضر غنی سازی 5 درصد نیاز ماست و زمانی هم به اورانیوم 20 درصد احتیاج داشتیم که این کار را انجام دادیم و جهان را به شگفتی وا داشتیم و امروز آن‌ها می‌دانند که جمهوری اسلامی با فشار و تهدید، خواسته‌های خود را رها نمی‌کند.

 

صالحی درباره‌ی بازرسی از تاسیسات موشکی گفت: مرجعی در دنیا برای بازرسی از این تاسیسات وجود ندارد و معاهده‌ای هم در این زمینه نداریم و آژانس هم در جایگاهی نیست که این کار را انجام دهد.

صالحی در پایان با اشاره به توافقنامه‌ی ایران وآژانس گفت: ما برای این که به خود اطمینان داریم و به منظور شفاف‌سازی، اخیراً تفاهم‌نامه‌ای با آژانس داشته‌ایم که شش خواسته آنها به تدریج تامین می‌شود.
 

زمانی برای جا انداختن منشور شهروندی

Posted: 19 Dec 2013 12:35 PM PST

تقی رحمانی
باید دید که آیا جامعه مدنی و دولت در تحقق حقوق شهروندی می توانند با هم فضای جامعه را بازتر کنند 


بیانیه منشور حقوق شهروندی را مرکز تحقیقات استراتژیک نظام به منظور حل مسئله امنیتی با دید فضای بازتر برای مصلحت نظام نوشته است. در این مورد تردیدی هم نیست.  برنامه اصلاحات هم در همین مجمع شروع شد و دولت اعتدال هم در همین مرکز ریشه دارد. تا این جای کار موضوعی جدیدی نیست .
زمانی که دکتر حسین بشیریه اصلاحات از بالا و درون نخبه گان حکومت را تئوریزه می کرد، اما تحقق دموکراسی در ایران نفتی مسئله ساده‌ای نبود. کشوری که جریان قدرتمند راست سنتی و افراطی را دارد. جریانی که به واسطه نقش مهم ایران در منطقه توان بازی گری برای استحکام قدرت خود را دارا می باشد.
ایران با اوکراین و لهستان و حتی ترکیه متفاوت است. قدرت مانور منطقه‌ای زیادی دارد؛ به همین خاطر اصلاحات از بالا به مشکل برخورد کرد. دستاورد هم داشت اما به نتیجه مطلوب نرسید. با این مقدمه قصد آن بود که گوشزد کنیم که کار دموکراسی در ایران سخت است. حال به سراغ منشور حقوق شهروندی می رویم.
منشور حقوق شهروندی با هر باوری که نوشته شده باشد در عمل قابل بررسی و فرصت ساز برای مردم است.چون نتیجه کار را همیشه مدیران یک برنامه یا پروژه تعیین نمی کنند.

در مورد این منشور مواضع متفاوت ابراز شده است
۱- راست افراطی این موضوع را انحرافی می داند.
۲-راست سنتی این مسئله را مهم نمی داند .
۳- دموکراسی خواهانی این منشور را انشایی می دانند که ضمانت اجرایی ندارد .
۴- برخی از دموکراسی خواهان جامعه محور و مطالباتی نگر مانند بیانیه ۲۰۰ نفره معتقدند که درست که این منشور انشا است اما می توان با این منشور در جامعه فضا ساخت و از طریق گفتگو در باره منشور، جامعه را به این مسئله حساس کرد.اینان معتقد هستند که نویسندگان منشور موضع روشنی ندارند. از طرفی این منشور مخالفان جدی و قوی در جناح راست دارد و تحقق عاجل آن در توان دولت فعلی نیست واز طرفی مشکلات اقتصادی جامعه می تواند این نگاه مدنی را به محاق ببرد و حتی بخش هایی ازجامعه که حساسیت شهروندی دارد هم به آن حساس نشود . در این مورد هم کرخت شدن و بی‌تفاوتی جامعه را نسبت به هر اقدام آزادی خواهانه که حداقل هزینه را داشته باشد عنوان می کنند.

با این دلایل این نگاه امکان اجرایی شدن این منشور را در الویت دوم می داند، بلکه زمانه را دوره‌ای می داند که با طرح این منشور می تواند برای جامعه مدنی فضا سازی کرد. چرا که در دوره خاتمی که وضع بهتر بواماد باز او نیز نتوانست این حقوق قانونی را اجرایی کند.البته ناگفته پیداست که این منشور از فصل سوم قانون اساسی هم عقب تر است و از طرفی ضمانت اجرا ندارد.

قصد نویسندگان منشور بیشتر آن بوده است که اعلام کنند که به وعده‌های انتخاباتی خود وفادار هستند. در این حال اگر با استقبال جامعه روبرو شود با این پشتوانه به جناح راست افراطی هم نشان دهند که مردم خواستار این حقوق هستند. اما مسئله مهم چگونگی این تلاقی با خواسته مردم است. در این مرحله است که هم نیاز به بستر سازی از سوی دولت است و هم نیاز به رفتار سنجیده جامعه مدنی ژله‌ای ایران.

جامعه محوری و منشور حقوق شهر وندی
به نظر می رسد که نگاه جامعه محوران مانند امضا کنندگان بیانیه ۲۰۰ نفری که از رئیس جمهور تقاضای مهلت بررسی بیشتر منشور را داشته اند، به دنبال آنند که این منشور بتواند فضای سازی لازم را در جامعه انجام دهد و بخشی از جامعه را به مقوله حقوق شهروندی حساس کند. انجام این کار به رفتار جامعه مدنی و هم نحوه عملکرد دولت بستگی خواهد داشت.

اما سوال و مهم این است که جامعه محوران موضوع و سوژه کردن منشور حقوق شهروندی، چگونه می خواهند در جامعه و مردم را نسبت به این موضوع مهم حساس کنند. زمان خواستن از دولت روحانی برای جا انداختن این منشور به عنوان حق مسلم مردم، نیاز به ابزار کافی و هم حمایت و همراهی دولت دارد.

هیچ دولتی حقوق شهروندی را به مردم خود هدیه نداده است این را فراموش نکنیم مطالبه کردن حق، امری لازم است. می باید این حق را معقول و معمول ساخت و به حدی رساند که در شعار انتخاباتی مجلس آینده در زمره شعارهای مطرح کاندیداها قرار بگیرد. قوه قضائیه برای اجرای آن تحت سوال قرار بگیرد. شورای نگهبان با توجه به شرایط ایجاد شده مانع بر سر اجرا این حقوق ایجاد نکند . انجام این اتفاقات به عواملی نیاز دارد که جامعه مدنی ایران با همراهی دولت که این منشور را منتشر کرده است می توانند عملی کنند؛ منتها هر کدام با حفظ استقلال خود.

اگر از دولت برای بررسی این منشور وقت خواسته شده است، باید دید چگونه از این وقت می توان استفاده کرد. آیا رسانه‌ها برای این منشور فضای بررسی می سازنند؟ آیا در دانشگاه جلسات نقد و بررسی در این باره برگزار می شود؟ . آیا نهادهای مدنی با مراجع مذهبی در باره این منشور به گفتگو می نشینند؟. آیا دولت در ادارات و مجموعه تحت مدیریت خود اجازه به طرح این منشور می دهد؟ خلاصه، نقد و بررسی منشور حقوق شهروندی به عواملی نیاز دارد که قسمتی از آن را برشمردیم که البته مهم عملی کردن آن است.

جامعه محوران می دانند که دولت روحانی در اجرای منشور حقوق شهروندی دست باز ندارد، اما همین دولت به اجرای این منشور نیاز دارد. به هر میزان منشور حقوق شهروندی بتواند در فضای اجتماعی جا باز کند می توان از قوه قضائیه و مقننه خواست که به اجرای این حقوق متعهد شوند، در این زمان است که اجرای حقوق شهروندی ممکن می شود.

حال باید دید که آیا جامعه مدنی و دولت در تحقق حقوق شهروندی می توانند با همکاری و با هم فضای جامعه را بازتر کنند. امضا کننده گان بیانیه مهلت دادن به بررسی بیشتر حقوق شهروندی چنین قصدی دارند؛ اما زمینه اجرا آن باید فراهم شود.

نهادهای مدنی زنان و دانشجویی و معلمان بی‌گمان پیش گام طرح منشور حقوق شهروندی در جامعه می توانند باشند. این نهادها می توانند که از مسولان مربوطه دولتی بخواهند که ایشان را در جاانداختن حقوق شهروندی یاری کنند. اینجاست که میزان همراهی دولت مشخص می شود، چراکه این منشور هم باید تبلیغ شود اما برای جا انداختن و فضا سازی باید ترویج و آموزش هم داده شود.
 

نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.

در حاشیه فیلتر کردن وی چت

Posted: 19 Dec 2013 12:34 PM PST

پیام فروتن
آقایان... از واژه "چت" نترسید و آن را به مثابه واژه "گوجه فرنگی" در یکی از داستان های معروف شهید مطهری قلمداد نکنید! 


وی چت" هم فیلتر شد. یعنی از این به بعد هیچ ایرانی از داخل ایران نمی تواند بدون استفاده از فیلتر شکن یا وی پی ان از این اپلیکشن استفاده کند. به هر حال این امکان هم همچون بسیاری از امکانات جهان تکنولوژیک امروز به صورت قانونی غیر قابل استفاده شد.

 


چت در زبان انگلیسی به معنای گفت و گوی دوستانه، درددل و مکالمه است. فیلتر کردن وی چت، جدای از مشکلاتی که برای بسیاری از افراد به وجود می آورد - به خصوص کسانی که عزیزانی را در خارج از کشور دارند و می توانند به رایگان با آنها در تماس باشند - از نقطه نظر نشانه شناسی نیز حائز اهمیت است.امروز امکانی فیلتر شده و دسترسی به آن محدود شده است که نماد گفت و گو و مکالمه است. این که چرا این افزار مسدود شده است و این که چرا مجاز نیستیم و نباید با یکدیگر گفت و گو کنیم، پرسش بزرگی است که مسئولان مرتبط با این ماجرا موظف به پاسخگویی درباره آن هستند. اما به راستی زمانی که کانالی برای ارتباط، گفت و گو، مکالمه، انتقال افکار و اخبار، مسدود می شود و استفاده از آن مطابق قانون جرم محسوب می شود، چگونه انتظار داریم جامعه مشکلات و مسائل خود را با گفت و گو و دیالوگ حل و فصل کند؟! چگونه انتظار داریم زمانی که مشکلی بروز می کند، به جای توسل به خشونت و چاقو و چاقو کشی، با یکدیگر گفت و گو کنیم و از این طریق مشکل را مرتفع سازیم؟! اصلا چرا اینقدر به گسترش دامنه جرم در میان جامعه ایرانی اصرار داریم؟! نگاه کنید ... بسیاری از ما ایرانی ها امروزه به صورت بالفعل مجرمیم و باید مجازات شویم. توجه کنیم به آماری که وزیر محترم ارشاد از استفاده کنندگان از ماهواره در تهران داده اند. بدین ترتیب حدود هفتاد درصد تهرانی ها در طول شبانه روز به واسطه استفاده از ماهواره مرتکب جرم قانونی می شوند! و از امروز استفاده کنندگان از وی چت را نیز باید به دایره وسیع مجرمان افزود!


آقایان... از واژه "چت" نترسید و آن را به مثابه واژه "گوجه فرنگی" در یکی از داستان های معروف شهید مطهری در کتاب داستان و راستان وی قلمداد نکنید! چت، معنایی ساده، پیش پا افتاده و اصولا غیر مبتذل دارد. چت کردن یک عمل انسانی و پذیرفته شده در تمام جوامع است. گیریم وی چت را مسدود کردید، آیا موفق به تعطیل کردن میلیون ها تلفن همراه و سامانه پیامک آن نیز هستید؟!


یا شاید مشکل چیز دیگری غیر از صیانت از معنویت مردم است: دریافت و ارسال پیامک برای دولتی که با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می کند، میلیاردها تومان درآمد به دنبال خواهد داشت!  

منبع: خبرانلاین
 

نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.

سلام «بابا جواد»

Posted: 19 Dec 2013 12:34 PM PST

محمدمهدی تندگویان
دلنوشته فرزند شهید محمدجواد تندگویان خطاب به پدرش 



به آستانه ۴۰سالگی رسیدم، همان سن‌وسالی که تو رفتی، برایم سخت است باور کنم بیشتر از تو در این دنیا زندگی می‌کنم. در آستانه ۳۰سالگی وزیر شدی، پدری که آنچنان گرفتار خدمت به مردم بود که همان روزها هم آرزوی دیدنش را داشتم چه برسد در انتظار ۱۱ساله اسارتت. این روزها درک می‌کنم که در برابر عظمت تو هیچ‌ام، من در حد قیاس با بزرگ‌مردی تو نیستم، باور نمی‌کنم جوان‌ترین وزیر ایران - بدون اینکه در قبال مسایل جنگی ذره‌ای مسوولیت اجرایی داشته باشد - در کسوت وزیر نفت راهی مناطق جنگی شود و در ۴۰روز وزارت، آنچنان مجدانه از این صنعت و حفظ آن در برابر تجاوز دفاع کند که امروز بتوانیم با افتخار صنعت نفت کشور را بازسازی و بهره‌برداری کنیم. تو اگر پدرم نبودی قهرمان زندگی و باورهای من بودی، به هرجا و هرکس که رجوع می‌کنم جز از مهربانی، مردمی‌بودن و صداقت تو نمی‌شنوم. پدر خوبم، هفت‌ساله بودم که در آیین ورود به دبستان رفتی، مثل آن روز که در سال ۱۳۵۳ وقتی به دنیا آمدم نبودی و در زندان‌های ساواک شکنجه می‌شدی؛ تو همیشه برای خدا و مردم بودی، گاهی سخت می‌گذشت برای ما خانواده تو...

راهی دبستان که شدم رفتی تا درک کنم که دیگر برنمی‌گردی، کودکی‌ام تمام شد، همه جوانی در دغدغه انتظار تو گذشت. هر روز فکر می‌کردم امروز در زیر شکنجه شهید شدی و رفتی و فردا دوباره در انتظار بازگشت تو...

این روزها که در جایگاه پدر فکر می‌کنم باورم این است که توان و تحمل یک روز از آن همه که تو تحمل کردی را ندارم. به قول مردم، آقای محمدجواد تندگویان و به عشق دلم، بابا جواد چگونه سال‌ها شکنجه شدی و حتی یک کلمه از خاک پاکت را نفروختی؟ چگونه سال‌ها در سلول‌های عراق فریاد زدی، قرآن خواندی، شعار دادی و با بدنی پر از زخم در زیر شکنجه و درد مدام از هوش می‌رفتی؟

منظر عاشقی تو کجا بود که من و ما از درک یک لحظه آن عاجزیم؟

پدرم مرا ببخش، به ۴۰سالگی رسیدم، سنی که تو در آن رفتی...

۱۷ساله که شدم جنگ تمام شد و همه همرزمان تو بازگشتن، روزی به امید آزادی‌ات جشن می‌گرفتم و روزی از بی‌خبری در خانه تو طاقت ماندن نبود؛ آمدی با پیکر پر از درد و شکنجه و کمرم شکست...

این چه آمدنی بود؟ ؟ ؟

رفتنت آیینه آمدنت بود ببخش

در شب میلاد تو تلخ است که ما گریه کنیم

و تنها خدا و تو می‌دانی که چه بر ما گذشت...

افتخار می‌کنم فرزند کسی هستم که در مردانگی و رشادت بی‌نظیر بود، آنچنان خداباور بود که در ۱۱سال اسارت، سلولی چندمتری برایش عرش خدا بود، هرچند بدنت بیانگر آن‌ همه درد بود اما روحت جز از عاشقی نمی‌گفت...

این روزها برخی تو را فراموش کرده‌اند، این روزها کسی رشادت یادش نیست، شجاعت جز شعار نیست، ما وابسته دنیا شده‌ایم، چیزی که ذره‌ای در وجودت نبود. دانشجو که بودی مبارزه می‌کردی، مهندس شدی شکنجه‌ات کردند، زندان رفتی و وزیر شدی، یادت رفت که دنیا کجاست، شدی سالار آزادگان، تنهاترین سردار ایران، ۱۱سال برای دل خدایت شکنجه شدی و خدای دل مردمی شدی که امروز تو را پاس می‌دارند. یادت گرامی و جاودان باد و در پیشگاه حق‌تعالی متنعم رحمت الهی باشی.


شرق
 

نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.

 

مصدق، مسلمانی و وجوهات

Posted: 19 Dec 2013 12:33 PM PST

خاکی
در ارزیابی و سنجش مسلمانی، آیا پرداخت وجوهات ملاک است؟ وجوه باید به واسطه پرداخت شود؟ 


می گویند که امام خمینی در یک سخنرانی گفته اند که مصدق مسلمان نبوده است، و می گویند که کسی پس از انقلاب و پس از آگاهی یافتن از پرداخت پولی که وجوه شرعیه نامیده می شود از سوی مصدق، به امام می گوید که چنین سندی در دست است و پس: کسی که وجوهاتش را می پرداخته لابد نماز هم می خوانده و روزه هم می گرفته و در نتیجه مسلمان بوده است.

در جهان پس از مرگ که دینداران به آن باور دارند و در بررسی کارنامه انسانها و تعیین جایگاه برای پرداخت پاداش یا به مجازات رساندن، مسلمان بودن یا نبودن چه جایگاهی دارد و مسلمانی چگونه و بر چه پایه و بر پایه کدام ملاک ها ارزیابی می شود؟

در ارزیابی و سنجش مسلمانی، آیا پرداخت وجوهات ملاک است؟ وجوه باید به واسطه پرداخت شود؟ واسطه چه اندازه از دریافتی ها را به چه کسانی می پردازد و باید بپردازد و چه اندازه و تا برآوردن چه سطحی از نیاز حق استفاده ی شخصی دارد؟ کسب درآمدی بیش از بسیاری از پرداخت کنندگانِ نیازمند از محل وجوهات و برخورداری واسطه ها از سطح بالاتری از زندگی نسبت به پرداخت کنندگان، چه تکلیفی برای پرداخت کنندگان پدید می آورد؟ اگر کسی وجوه شرعی خود را خود به اهلش پرداخت کند ادای وظیفه کرده است؟ آیا پنهان کردنِ چنین پرداخت هایی ارزش است یا افشا و آشکار کردنش؟

نماز خواندن و روزه گرفتن چه جایگاهی در مسلمان دانستن یا ندانستن افراد دارد؟ در روزگار کنونی، بجا آوردن نماز روزانه در خلوت و سکوت و دور از چشم دیگران دلچسب تر است یا در جمع؟ نماز و روزه هدف هستند یا وسیله ای برای رسیدن به هدف؟ اگر روش و راهکار و وسیله و تمرینی هستند برای اهدافی بالاتر، آن اهداف بالاتر کدامند؟ چگونه می توان اطمینان یافت که کسی نماز نمی خواند؟ چگونه می توان به نمایشی بودن یا واقعی و اعتقادی بودن نماز یک نمازگزار پی برد؟

اینکه در میانه ی سخن و گفتگو در باره ی هر موضوعی، یک سوی گفتگو به هر دلیلی از جمله کم آوردن یا از میدان بدر کردن سوی دیگر گفتگو، از اعتقادات آن فرد سخن به میان بکشد و از او بپرسد که مسلمان هست یا نه، این پرسش اخلاقی و دینی است؟ به پرسش گرفته شده چه پاسخی باید یا می تواند بگوید؟ این پرسش با توجه به این سخن: «نبینید چه کسی سخن می گوید ببینید چه سخنی می گوید و ارزیاب سخن باشید»، پرسشی درست است یا نادرست؟ با توجه به اینکه پاسخ منفی به این پرسش به دلیل پیامدهایش می تواند هر کسی را به دردسر بیندازد یا به دروغگویی وادارد، به میان کشیدن این پرسش سخن و کرداری شایسته است یا ناشایست؟ اگر فرد به پرسش گرفته شده بپرسد که منظور پرسش کننده از مسلمانی چیست، پرسش کننده چه ملاک و معیار و متر و میزانی را به میان خواهد کشید؟

تجربه می گوید که از همان دست مترها به میان خواهد آمد که پیشتر نوشته شد: نماز می خوانی؟ روزه می گیری؟ وجوهات می پردازی؟ مسجد می روی؟ اگر پاسخ آری باشد و پرسش کننده سند و مدرک نخواهد و بپذیرد، مسلمانی چنین فردی پذیرفته است؟

اگر کسی با شگفتی بپرسد که : پاکدامنی، امانتداری، وفاداری به پیمان و سخن، راستگویی، انصاف، دست و زبان از آزار دیگران نگاهداشتن، دادگری، مهربانی، پرهیز از ستمگری، مدارا، ادب، چشم بر مال و ناموس دیگران نداشتن، دشنام ندادن، دوری از فریب دیگران، گواهی به حقیقت دادن و پرهیز از شهادت دروغ، دانش آموختن، احترام و ادب نسبت به دیگران بویژه بزرگترها، خدمت به پدر و مادر، انجام کار و پرهیز از پذیرش دسترنج دیگران، ادای حق همسایه که آزار ندادنش و نگاهداشت دیده از حریمش هست،

و معیارهای دیگری از این دست که پیامبران برای فراخواندن به آنها برگزیده شده اند، کجای داوری در باره دینداری و بی دینی از دید و نگاه شما قرار دارد؟ و آیا ادای روزه ای و به جای آوردن نمازی، جایگزین این همه که برشمردیم و بسیاری که نگفتیم می شود؟ با چه واکنشی روبرو می شود؟

در قرآن آمده است که کردار و گفتار انسانها با دقت و ریزبینانه مورد بررسی قرار می گیرد، ذره ذره ی کردار و واژه واژه ی گفتار، با این گفته، فروکاستن مسلمانی به اعمالی که وسیله اند و نه هدف درست است؟ 
 

نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.