جنبش راه سبز - خبرنامه |
- روایت اصولگرایان:طعم ژنو، رنگ اوکراین، بوی تایلند
- قدم بعدی در مذاکره با ایران
- آیات الله ارسنجانی از بیان هر اندیشه استقبال میکردند
- دلنوشته سعیده منتظری به مناسبت چهارمین سالگرد درگذشت پدر معنوی جنبش سبز
- تصویب قطعنامه حقوق بشری سازمان ملل متحد علیه ایران
- اجرای احکام اعدام دست کم ۲۰ تن در شهرهای مختلف ایران
- کارشناسان ایران و ۱+۵ امروز در ژنو مذاکره می کنند
- دفاع مجدد رئیس دستگاه قضایی از صدور و اجرای حکم اعدام
- اطلاعات خاکستری و هجوم رسانهای در ایران
- انتشار کتاب «نگاهی به سالهای پایانی زندگی آیت الله شریعتمداری»
روایت اصولگرایان:طعم ژنو، رنگ اوکراین، بوی تایلند Posted: 19 Dec 2013 08:00 AM PST رضا حقیقت نژاد جرس:«فتنه جدید در راه است.» این جمله تازه یا عجیب نیست. پس از کودتای انتخاباتی ۸۸، اصولگرایان ایرانی بارها به بهانههای مختلف خبر از فتنههای مختلف دادهاند، فتنههایی که سرچشمه در همه جا داشتهاند، از بیت مراجع تقلید شیعه در قم تا دفتر اسفندیار رحیم مشایی. شخصیت ثابت قصه هم آمریکا بوده و اعوان و انصارش، در «فتنه جدید» هم چنین است.
|
Posted: 19 Dec 2013 08:00 AM PST گریک تایلمن جرس:در بامداد ۲۴ نوامبر٬ مقامهای ایران٬ آمریکا و پنج قدرت جهانی٬ توافقنامهای را امضا کردند. توافق اولیه بسیار با اهمیت تلقی میشود٬ زیرا پس از گذشت سالها، شانسهای خوبی را برای مذاکره پیرامون رسیدن به یک توافق نهایی برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاحهای هستهای٬ ایجاد میکند. موفقیت قابل توجه دیپلماتها در رسیدن به این توافق٬ با دانستن آنکه گامهای بعدی سختتر از مرحله فعلی خواهد بود٬ زیر سوال نخواهد رفت. ایجاد چهارچوبی برای توافق در دل این توافقنامه قرار دارد٬ گرچه باید دانست که شیطان در همین جزییاتی نفوذ میکند که هنوز پر نشده است. این توافق تاریخی٬ برخی مقدمات اولیه را مشخص میکند که قرار است ظرف شش ماه حل شوند و زمینه برای مذاکره نهایی را در کمتر از یک سال فراهم میکند. مراحل ابتدایی شامل تعلیق برخی فعالیتهای هستهای ایران و عقبنشینی از برخی پیشرفتهای نگرانکننده در برنامهی اتمی ایران است که میتواند برای تولید سلاح هستهای مورد استفاده قرار بگیرد. این توافقنامه همچنین به بازرسان آژانس بینالمللی انرژی اتمی امکان بیشتری برای نظارت بر فعالیتهای هستهای ایران میدهد. اولین شرط برای قدم گذاشتن در راه موفقیت و رسیدن به یک توافق نهایی٬ آن است که در مرحله با وسواس و دقت عمل کرده و کلمات را انتخاب کنیم. برای ایران٬ این بدان معناست که آنها به کارهای خود برای به پایان رساندن مشاجره٬ ادامه میدهند و اورانیوم ۲۰ درصد غنیسازی شده را از بین میبرند که در حال حاضر مهمترین خطر و تهدید است. برای آمریکا٬ این کار به معنای آن است که نه تنها برخی تحریمهای قبلی را به حال تعلیق در بیارود٬ بلکه باید جلوی تصویب تحریمهای جدیدی که توسط سناتور ادوارد مندز (و دیگر همکارانش) پیشنهاد شده٬ را نیز بگیرد. نیاز بعدی خلاص شدن از شر سخنان زیادهخواهانی نظیر بنیامین نتانیاهو٬ نخستوزیر اسراییل و برخی اعضای کنگره آمریکا است. درخواست تعلیق غنیسازی از سوی ایران - حتی برای مقاصد صلحآمیز - غیرواقعبینانه خواهد بود. چنین توافقی از نظر سیاسی در ایران غیرقابل قبول خواهد بود. این مساله میتواند تلاشهای آشتیجویانه حسن روحانی و چشمانداز رسیدن به یک توافق نهایی را از میان ببرد و امکان وقوع یک جنگ بزرگ یا مجهز شدن ایران به زرادخانه هستهای را افزایش خواهد داد. به جای آنکه به دنبال تسلیم شدن ایران در میز مذاکرات باشیم٬ شش قدرت جهانی باید بر حق ایران برای داشتن یک برنامه هستهای صلحآمیز تاکید کنند. همانطور که اخیرا مشاوران سابق امنیت ملی٬ هنری کسینجر و جرج شولتز٬ در مقالهای چنین کردند؛ این بدان معناست که تلاش ما محدود کردن ایران به یک برنامه هستهای امن و صلحآمیز است که قادر به ایجاد تهدید نخواهد بود. هدف نهایی باید این باشد که تهران را به سمت تولید سلاحهای هستهای٬ رهنمون نسازیم. جامعه اطلاعاتی آمریکا از سال ۲۰۰۷ اعلام کرده است که ایران توانایی ساخت سلاح هستهای را دارد و تنها باید تصمیم به انجام چنین کاری بگیرد. تلاشهای فعلی باید بر منصرف کردن تهران از گرفتن چنین تصمیمی معطوف باشد. موافقت با ادامه یافتن برنامه هستهای ایران در شکل صلحآمیز و پایان دادن به برخی تحریمها در ارتباط با برنامه هستهای٬ قیمت قابل قبولی برای آن است که ایران برنامه هستهای خود را تنها در شکل صلحآمیز ادامه دهد و برای اطمینان یافتن از پایبندی ایران به چنین هدفی٬ میتوان از امکان بازرسیهای گسترده و سرزده بازرسان آژانس استفاده کرد. باتوجه به نیاز محدود ایران به اورانیوم غنیسازی شده برای سوخت راکتورهای هستهای٬ کاهش توان غنیسازی ایران - از ده هزار سانتریفیوژ به سه هزار و کمتر - میتواند برای مقاصد صلحامیز این کشور کافی باشد. ایران همچنین مجبور است برخی محددیتها پیرامون سایت تولید اب سنگین در اراک را بپذیرد تا دنیا را مطمئن سازد که از آن (پلوتونیوم) به عنوان یک راه جایگزین برای ساخت بمب هستهای استفاده نمیکند. در نهایت٬ ایران باید به بازرسان بینالمللی اجازه دهد که از تمام تاسیسات این کشور بازدید کنند تا دست به تولید مخفیانه سلاح هستهای نزند. چنین اقدامهایی٬ این امکان را به ما میدهد که هم از جنگ و هم از ایران مجهز به سلاح هستهای٬ اجتناب کنیم. اگر مقامهای رسمی ایران چیزهایی را که میخواهیم به ما ندهند٬ حداقل یک تجربه را در اختیار ما خواهند گذاشت: مهم است که تفاوتها را به خاطر داشته باشیم. منبع: ایران در جهان |
آیات الله ارسنجانی از بیان هر اندیشه استقبال میکردند Posted: 19 Dec 2013 07:36 AM PST گفتگو با هدایت الله آقایی: جرس- مژگان مدرس علوم:آیتالله سیدمحمدحسین حسینی ارسنجانی، روز یکشنبه هفدهم آذر ماه بر اثر کهولت سن دارفانی را وداع گفت. مراسم تشییع و تدفین پیکر مطهر آیتالله ارسنجانی، با حضور پرشور مردم در فضایی عاطفی برگزار شد.
|
دلنوشته سعیده منتظری به مناسبت چهارمین سالگرد درگذشت پدر معنوی جنبش سبز Posted: 19 Dec 2013 04:01 AM PST جرس: در آستانه چهارمین سالگرد درگذشت مرحوم آیت الله العظمی منتظری، دختر این مرجع سبز طی دلنوشته ای به یکی از سخنان این پدر معنوی جنبش سبز اشاره کرد که گفته بود: "آقایانی که می گویند “حفظ نظام واجب است” حفظ نظام از واجبات نفسی نیست بلکه حفظ نظام وجوب مقدمی دارد. حفظ نظام برای این است که در سایه نظام دستورات اسلام را اجرا کنیم، نه این که دستورات اسلام را زیر پا بگذاریم به اسم حفظ نظام."
بانو سعیده منتظری، دختر آن مرجع مردمی، در وبگاه خود به مناسبت چهارمین سالگرد درگذشت پدرش نوشته است: "منتظری برای صیانت از ارزشهای اسلامی و انسانی یک آمر به معروف و ناهی از منکر حقیقی بود. بدین معنا که به انجام این دو فریضه می پرداخت و بر مصائب پس از آن صبوری می نمود؛ مصائبی که بر بیشتر عمر او سایه افکنده بود و زمان نمی شناخت: سالیانی حبس و زجر و شکنجه و تبعید در دوران پهلوی، و سالیانی حصر و هتک و بی حرمتی و تحدید در دوران جمهوری اسلامی."
متن کامل این دلنوشته که با وصف "هر که در این بزم مقرب تر است، جام بلا بیشترش می دهند"، آغاز گردیده، به شرح زیر است: "در این نوشتار کوتاه در صدد نیستم که در وصف “پدر” بگویم؛ قلم ها در وصف کمالات او بسیار نوشته اند؛ هرچند بدخواهان آن قلم ها را شکسته اند و می شکنند، و دهان ها را بسته اند و می بندند؛ بلکه می خواهم چند جمله ای درباره خودمان بگویم. می خواهم بگویم که اگر نبود آیات قرآن و روایات معصومین و کلام بزرگان که اندکی آرامش و صبوری می آفریند، آتشی که ۲۹ آذر ۸۸ بر زندگی ما زد همه بود و نبود ما را نابود می ساخت و از آن چیزی باقی نمی گذاشت. آری در پناه آنهاست که فقدان پدر را و در پی آن هجران مادر را درک کرده ایم و باز هم روزگار می گذرانیم. روزگاری که لحظه ای از آن برایمان قابل تصور نبود. «ایام هجر را گذراندیم و زنده ایم ما را به سخت جانی خود این گمان نبود» و همواره زمزمه می کنم که: «او سفر کرد و کس نمی داند من در این خاکدان چرا ماندم؟ آتشی بعد کاروان ماند من همان آتشم که جا ماندم» و در پی آن می خوانم آیاتی از قرآن کریم را که سفارش به صبر کردن و صبوری ورزیدن نموده است. و در ادامه کلام امام حسین(ع) را که در قتلگاه خویش با محبوبش نجوا می کند: «الهی رضاً برضائک و تسلیماً لأمرک». اما باز هم نیازمند توفیق الهی هستم که بتوانم تسلیم امر او باشم، و صبوری ورزم در این مصیبت بزرگ؛ نیازمند صبر ایوبم، و نیازمند صبر یعقوب در فراق یوسف. و باز در عالم تخیل آرزو می کنم که ای کاش خداوند “امر به معروف” را و “نهی از منکر” را فریضه نفرموده بود، و ای کاش پدر مانند بسیارانی دیگر آسایش و آرامش خود را بر انجام این دو فریضه الهی ترجیح داده بود که در پی آن همه عمر آسایش خود را وقف آن ننماید و خود را فراوان و فراوان در معرض شداید دنیوی قرار ندهد. و اما شاید پاسخ من آیاتی از قرآن کریم باشد درباره اهمیت این دو فریضه الهی؛ که می فرماید: «بهترین امتی که برای مردم به ظهور رسیده است شمایید؛ چرا که امر به معروف می کنید و نهی از منکر می نمایید.» (سوره آل عمران، آیه ۱۱۰). و در آیه ای دیگر حتی آن دو را بر فریضه های دیگری چون اقامه نماز و پرداختن زکات مقدم داشته است. و نیز می خوانم آیات و روایات فراوانی را که علاوه بر این که علت وجود شداید و گرفتاریها را آزمایش انسان می خواند و بیان می دارد که به وسیله آنهاست که ایمان و صبر مردم آزموده می شود، سلوک انسان را علت اصلی این شداید می داند. آزمایشات و امتحانات الهی برای این جهت است که انسان در خلال آن گرفتاریها کمال یابد. در حقیقت منظور از آزمایش خداوند نوعی پرورش است؛ به این معنا که انسانها را به میدان عمل می کشد تا آزموده و ورزیده و پاک و پاکیزه شوند و لایق قرب الهی گردند. و شنیده ایم که: «البلاء للولاء»: هر که ولی خداست باید تمامی سختی ها و بلاهای این صراط مستقیم را به جان بخرد. و اینها همه پاسخ می شود بر این پرسش که چرا پدر همه عمر خود را و همه آسایش خود را برای والایی ارزشهای اسلامی و انسانی وقف نمود. و اینها بود که او را از دیگران متمایز کرد و او را “منتظری” نمود؛ همین شداید و ابتلائات و امتحانات دنیوی بود که از او اسطوره ساخت؛ اسطوره شجاعت، مجاهدت، مقاومت و استواری؛ و اسطوره دینداری و آزادگی و وارستگی. قرآن کریم از زبان حضرت لقمان بیان می فرماید که: «پسرم، نماز را برپا دار و به معروف امر کن و از منکر نهی نما و بر این کار از آنچه به تو می رسد صبر پیشه کن.» (سوره لقمان، آیه ۱۷). می بینیم که به دنبال سفارش به انجام این دو فریضه، سفارش به صبوری شده است؛ بنابراین خداوند متعال بر این نکته اذعان دارد که در پس امر به معروف و نهی از منکر، ابتلائات و شداید بر انسان رو می آورد و باید در برابر آنها صبوری نماید. و از همه اینها در می یابم که “منتظری” برای صیانت از ارزشهای اسلامی و انسانی یک آمر به معروف و ناهی از منکر حقیقی بود. بدین معنا که به انجام این دو فریضه می پرداخت و بر مصائب پس از آن صبوری می نمود؛ مصائبی که بر بیشتر عمر او سایه افکنده بود و زمان نمی شناخت: سالیانی حبس و زجر و شکنجه و تبعید در دوران پهلوی، و سالیانی حصر و هتک و بی حرمتی و تحدید در دوران جمهوری اسلامی. و می بینیم که فریاد او و امر به معروف و نهی از منکر او در دوران جمهوری اسلامی بسا رساتر از گذشته است. چرا که منتظری خود را و خانواده اش را وقف مبارزات و مجاهدات برای برقراری نظامی که اصول و ارزشهای آن “استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی” بود قرار داده بود، و پس از پیروزی انقلاب اسلامی بایستی برای پیاده شدن آن ارزشها تلاش نماید؛ اما پس از استقرار نظام جمهوری اسلامی وقتی دید بسیاری از ارزشها وا نهاده شد و دیگران تنها تلاششان حفظ نظام است و نه حفظ ارزشها، برای حفظ ارزشهای نظام سکوت نکرد و فریاد برآورد؛ او ارزشهای نظام جمهوری اسلامی را مقدس می دانست نه نفس وجود نظام را. و می فرمود: «آقایانی که می گویند “حفظ نظام واجب است” حفظ نظام از واجبات نفسی نیست بلکه حفظ نظام وجوب مقدمی دارد. حفظ نظام برای این است که در سایه نظام دستورات اسلام را اجرا کنیم، نه این که دستورات اسلام را زیر پا بگذاریم به اسم حفظ نظام». ولی با کمال تأسف آنان که در دوران پهلوی در متن مبارزات و مجاهدات نبودند و بیرون از گود مبارزه از دور بر آن نظارت داشتند و یا حتی آنان که چندان اعتقادی به مبارزه با ظلم و بی عدالتی نداشتند، اندکی پس از استقرار جمهوری اسلامی امر به معروف و نهی از منکر و انتقادات آن مرد مبارزه و مجاهده را برنتافتند و قدر او را آنچنان که شایسته بود نشناختند؛ و کردند آنچه کردند و شد آنچه شد. قلم و زبان قاصر است از بیان ناسپاسی ها و هتک حرمت ها و حصر و زجری که بر او روا داشتند. و ما تنها بر این دلخوشیم که پدر با کارنامه ای درخشان به دیدار یار شتافت؛ و از خود نیز کارنامه و آثار گرانبها و ماندگاری بر جای گذاشت. اکنون در عدم حضور پدر، حضور خاطرات او و مرور آثار و گاهشمار زندگی اش می تواند راهنمایان باشد. اما باز هم آنچه در وصف ماست این که: بی همگان به سر شود بی تو به سر نمی شود داغ تو دارد این دلم جای دگر نمی شود پروردگارا! توفیقمان ده که از جمله حق جویان و حق پویان و حق گویان باشیم. و نیز توفیقمان ده بر صبوری در فقدانش."
|
تصویب قطعنامه حقوق بشری سازمان ملل متحد علیه ایران Posted: 19 Dec 2013 01:35 AM PST واکنش تند ایران: سیاه نمایی است جرس: مجمع عمومی سازمان ملل با ۸۶ رای موافق و۳۶ رای مخالف قطعنامهای علیه جمهوری اسلامی تصویب کرد. نماینده ایران در سازمان ملل، نسبت به این قطعنامه واکنش نشان داده و آنرا رد کرده است. سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی نیز طی واکنشی به این مصوبه بین المللی، آن را "سیاه نمایی" خواند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل ازرویترز، به موجب این قطعنامه٬ نسبت به نقض حقوق بشر در ایران ابراز نگرانی شده٬ اما این مجمع تعهدات حسن روحانی در زمینه حقوق بشر را مورد استقبال قرار داده است.
متن پیشنویس این قطعنامه ۲۸ آبانماه در کمیته سوم مجمع عمومی به تصویب رسیده بود.
به گزارش رادیو فردا، این قطعنامه پیامدهای قانونی ندارد اما به گفته رویترز فشار بینالمللی بر ایران را افزایش داده و انزوای بیشتر جمهوری اسلامی را به دنبال خواهد داشت.
روز چهارشنبه ۲۷ آذرماه پیش از تصویب این قطعنامه٬ نماینده ایران در مجمع عمومی سازمان ملل این قطعنامه را «غیرسازنده» دانست و گفت قطعامه مزبور بیانگر واقعیات ایران نیست.
آبانماه سال جاری احمد شهید٬ گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران به کمیته سوم این سازمان گفته بود که سابقه حقوق بشری ایران نباید به خاطر قولهایی که حسن روحانی به غرب داده است٬ نادیده گرفته شود. او آن زمان از اعدام «۷۲۴ تن» در ایران در عرض ۱۸ ماه انتقاد و تاکید کرد که دهها تن از این افراد پس از انتخاب شدن حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور٬ اعدام شدهاند.
ایران همواره گزارشهای احمد شهید درباره وضعیت حقوق بشر در ایران را تکذیب کرده و تاکید دارد که این گزارشها «مغرضانه» هستند و با «انگیزه سیاسی» تهیه میشوند.
انتقاد سازمان ملل از حکومت سوریه و تصویب قطعنامه علیه کره شمالی مجمع عمومی سازمان ملل روز چهارشنبه همچنین از نقض گسترده حقوق بشر در سوریه ابراز نگرانی کرد و به اتفاق آرا نیز قطعنامهای حقوق بشری علیه کره شمالی تصویب کرد.
این مجمع حکومت سوریه و شبهنظامیان مرتبط با دولت بشار اسد را به دلیل آنچه «دوام نقض گسترده و سیستماتیک حقوق بشر و آزادیهای اساسی و همچنین نقض قوانین بینالمللی بشردوستانه» خوانده است٬ به شدت محکوم کرد.
در جریان دو سال و نیم جنگ داخلی در سوریه٬ بیش از صد هزار تن در این کشور کشته شده و میلیونها تن آواره شدهاند.
مجمع عمومی سازمان ملل در قطعنامهای نیز که به اتفاق آرا به تصویب رسید٬ نسبت به گزارشهایی مبنی بر «دوام نقض سیستماتیک و گسترده حقوق شهروندی٬ سیاسی٬ اقتصادی٬ اجتماعی و فرهنگی» در کره شمالی به شدت ابراز نگرانی کرد.
به گزارش رویترز دولت کره شمالی یکی از منزویترین و سرکوبگرترین کشورهای جهان به شمار میرود که هزاران تن در زندانهایش از گرسنگی و شکنجه رنج میبرند و پیونگیانگ اقدامهای گستردهای برای جلوگیری از خروج شهروندان کره شمالی از کشور و پناه بردن به سایر کشورها صورت داده است.
نماینده کره شمالی در مجمع عمومی میگوید این قطعنامه «ساختگی» است و توسط «نیروهای متخاصم» تهیه شده است.
به گزارش خبرگزاری های ایران، نماینده ایران در مجمع عمومی سازمان ملل نیز قطعنامه علیه جمهوری اسلامی را «غیرسازنده» دانست و گفت قطعامه مزبور بیانگر واقعیات ایران نیست.
واکنش تند وزارت خارجه ایران ساعاتی پس از تصویب قطعنامه بین المللی علیه نقض حقوق بشر در ایران، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی طی واکنشی نسبت به این قطعنامه، آن را "سیاه نمایی" خواند و مدعی شد: "سازوکار حقوق بشر سازمان ملل دستاویز سیاست بازی قرار دارد."
به گزارش مهر، مرضیه افخم، سخنگوی دستگاه دیپلماسی دولت ایران گفت: "کلیت قطعنامه مشحون از موارد خلاف واقعیت است که منبع و مأخذی جز سایتها و رسانههای مرتبط با بانیان غربی این قطعنامه و گروههای تروریستی بدنام و وابسته ندارد."
سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران تصویب این قطعنامه و همچنین محتوای آن را قویاً رد می کند، ادعا کرد: "جمهوری اسلامی ایران بازی های منفعت طلبانه و استفاده ابزاری و سیاسی از حقوق بشر علیه کشورهای مستقل از سوی کشورهای غربی را مردود میداند و از اینکه سازو کارها و ابزارهای حقوق بشری سازمان ملل متحد دستاویز سیاست بازی قرار می گیرد، شدیداً متاسف است."
افخم با اشاره به اینکه در قبال وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران "اغراق و سیاه نمائی" صورت می گیرد، اضافه کرد: کشورهای مدعی حمایت از حقوق بشر در سابقه تاریخی و امروزه خود موارد سیستماتیک و وحشتناک نقض حقوق بشر را در پرونده شان دارند. |
اجرای احکام اعدام دست کم ۲۰ تن در شهرهای مختلف ایران Posted: 19 Dec 2013 12:21 AM PST جرس: طی روزهای اخیر دست کم بیست نفر در زندانهای زاهدان، ارومیه، بم، گچساران، رجایی شهر، قزوین و رشت اعدام شدند. جمهوری اسلامی ایران، پس از چین، مقام ممتاز صدور و اجرای احکام اعدام در جهان را دارد.
رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی از اعدام بعنوان مجازات تصریحی در قرآن دفاع کرده است.
اسامی این افراد عبارتند از ایرج نصیری، چنگیز صالحی و احد شکوری که صبح چهارشنبه ۲۷ آذرماه اعدام شده اند و ۴ نفر دیگر به نام های پیمان محمدی، مهدی اژیر کفاش، حسین آقازاده و قادر نیک اندیش که روز دوشنبه ۲۵ آذرماه ساعت ۶ صبح در زندان مرکزی ارومیه اعدام کردند.
همچنین روز چهارشنبه ۲۷ آذر ماه فرد دیگری بنام “مهدی جوانمرد” با اتهام قتل عمد در محوطه این زندان بدار آویخته شد.
|
کارشناسان ایران و ۱+۵ امروز در ژنو مذاکره می کنند Posted: 18 Dec 2013 04:10 PM PST جرس: یک مقام مسوول دولت ایران خبر داد: مذاکرات کارشناسی ایران و گروه 1+5 ، عصر امروز پنجشنبه در ژنو از سر گرفته میشود.
وی درباره حضور نمایندگان آژانس در این مذاکرات اظهار کرد که از قبل برای حضور در مذاکرات دعوت نشدهاند اما اگر لازم باشد به مذاکرات اضافه خواهند شد.
مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 با حضور ناظرانی از آژانس بینالمللی انرژی اتمی 17 آذر ماه در وین آغاز شد و در حالی که گفتوگوها به طور فشرده پیش میرفت با اقدام یکجانبه آمریکا در افزایش تحریمها علیه ایران این مذاکرات از سوی هیات ایرانی متوقف و مذاکرهکنندگان به تهران بازگشتند.
پس از واکنش شدید ایران به این اقدام آمریکا جان کری، وزیر خارجه آمریکا در تماس تلفنی با وزیر خارجه ایران درباره اینباره گفتوگو کرد و بر نهایی کردن زود هنگام پروسه ژنو با هدف رسیدن به یک توافق جامع تاکید کرد.
سید عباس عراقچی روز چهارشنبه در سفر به بروکسل با کاترین اشتون رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار کرد و پس از آن دو طرف اعلام کردند که مذاکرات کارشناسی به زودی از سر گرفته میشود.
مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 در حالی امروز پنجشنبه از سر گرفته میشود که آخرین نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا که انتظار میرفت در صورت انجام مذاکرات کارشناسی زمانی برای آغاز اجرای توافق ژنو تعیین شود روز دوشنبه برگزار شد و در آن تنها توافق ژنو مورد تایید این نشست قرار گرفت و به این ترتیب هر گونه تصمیم برای اجرای توافق به ژانویه 2014 موکول شد. |
دفاع مجدد رئیس دستگاه قضایی از صدور و اجرای حکم اعدام Posted: 18 Dec 2013 02:44 PM PST جرس: رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی، مجددا از ادعای خود پیرامون صدور و اجرای حکم اعدام دفاع کرد و منتقدان را "روشنفکر نما" خواند.
رئیس دستگاه قضایی، همزمان با انتقاد از تفسیر و عملکرد «دوگانه غرب» در عرصه دیپلماسی گفت: اگر بناست همچنان تحریمها ادامه یابد چه فرقی می کند که بهانه آن، فعالیت هستهای کشور باشد یا ادعاهای حقوق بشری یا اتهام دفاع از تروریسم؟ این رویکرد همان بداخلاقی سیاسی است که از آمریکاییها و اروپاییها سراغ داریم.
به گزارش اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه، صادق لاریجانی در جلسه روز چهارشنبه مسئولان عالی قضایی با تاکید بر اینکه توافق ژنو، با رعایت چارچوبها و خطوط قرمز نظام در قبال شکسته شدن تحریمها و اعتمادسازی مورد موافقت هیئت مذاکره کننده قرار گرفت، اظهار کرد: متاسفانه آمریکاییها از توافق صورت گرفته، تفسیرهای عجیبی ارائه میکنند که هیچ شخص عاقلی آن را نمیپذیرد و این رفتار مویدی است بر ریشههای بیاعتمادی عمیقی که ملت ایران به آمریکا و همپیمانانش دارد.
رئیس دستگاه قضا با انتقاد از ادعای مقامهای آمریکایی مبنی بر اینکه توافق صورت گرفته با ایران صرفاً در زمینه انرژی هستهای است و آنان میتوانند مصادیق جدیدی را در موضوعات غیرهستهای به تحریمها اضافه کنند، تصریح کرد: چنین تفسیری توافق نامه ژنو را «لغو و بی معنی» میکند؛ زیرا هیچ انسان عاقلی زیربار چنین توافقی نمیرود که از یک جهت تحریمهایی برداشته یا متوقف شود و به بهانهای دیگر تحریمهای جدیدی وضع شود.
رئیس قوه قضاییه با تاکید بر حمایت نظام از هیئت مذاکره کننده هستهای خاطر نشان کرد: از وزیر امور خارجه و تیم مذاکره کننده میخواهیم که در مذاکرات آتی خود با طرف غربی، شفاف سازی کنند تا امکان تکرار چنین تفسیرهای «نامعقولی» فراهم نشود.
لاریجانی افزود: در متن توافق باید تصریح شود که وضع تحریمها از هر منظری باید متوقف شود هرچند که ممکن است بداخلاقیهای سیاسی ادامه پیدا کند ؛ البته اطمینان داریم که تیم مذاکره کننده نیز زیر بار تفسیرهای غیرعقلانی ازتوافقات نخواهد رفت و ملت ایران نیز از توافقی که در چارچوب عزت نظام و مصالح کشور باشد و از خطوط قرمز نظام عبور نکند، حمایت خواهد کرد.
رفتار متناقض غرب در زمینه حقوق بشر رئیس دستگاه قضا در بخش دیگری از سخنان خود مبانی و رفتار «متناقض» غرب در حوزه حقوق بشر را به چالش کشاند و گفت: مواضع حقوق بشری غرب چه در بعد نظری و یا عملی دوگانه است. غرب از یک سو میخواهد تفسیر خود از انسان را به جوامع غیرغربی از جمله کشورهای اسلامی به عنوان تنها تفسیر تحمیل کند و از سوی دیگر کرامت انسانی را به گونهای تفسیر میکند که از دل آن جواز همجنسگرایی هم بیرون میآید؛ اما انسانی که اسلام به تصویر می کشد با این تصویر غربی از انسان هیچ سنخیتی ندارد.
رئیس قوه قضاییه افزود: اکنون کشورهایی مدعی حقوق بشر شدهاند که در هرنقطهای از دنیا که بنگریم، دستشان آلوده به خون است؛ سال ها کشورهای دیگر را استعمار کردند و اکنون نیز از حاکمانی دفاع میکنند که حتی به مردم خود اجازه رای دادن نمیدهند.
لاریجانی دوگانگی رفتار غرب را مختص به موضوع حقوق بشر ندانست و با توجه به حوادث اخیر کشور اوکراین اظهار کرد: مقامهای آمریکایی از هزاران کیلومتر دورتر خود را به جمع معترضان میرسانند و در امور داخلی یک کشور دخالت میکنند، اما به روسیه که کشور همسایه اوکراین است میگویند حق دخالت ندارد. این مواضع و نحوه رفتار نشان میدهد که غرب از حقوق بشر و دیگر مفاهیم ارزشمند آن صرفاً به عنوان «ابزار اعمال فشار» استفاده میکند.
رئیس قوه قضاییه همچنین با انتقاد از نحوه انعکاس سخنانی که در هفته گذشته در نقد دامن زدن به «نسبیگرایی» از سوی افرادی که وی آنان را «روشنفکرنماها» خواند، گفت: "متاسفانه مطالب به صورت تحریف شده در برخی رسانه ها بازتاب یافت مخصوصاً «رسانههای غربی که به دنبال بهانهگیری هستند» و حرفهای روشن مدلل و متقن را به نحوی دیگر مطرح میکنند. متاسفانه برخی از رسانه های داخل هم از قول بنده نوشتند مخالفت با اعدام مخالفت با اسلام است؛ سخن بنده در باب قصاص و حدود بود و اعدامهایی که مصداق فساد فی الارض است."
لاریجانی گفت: موضوع بحث، گزارش گزارشگر ویژه حقوق بشر و گفتار برخی از سازمانهای به اصطلاح حقوق بشری درباره قوانین کشور ما بود که به صراحت در گزارشها و قطعنامههایی که علیه ما طرح میشود میگویند قوانین کشور شما برخلاف این موازین ما است و باید آن را حذف کنید. یکی از این موازین مورد هجمه، قصاص است؛ در حالیکه قصاص جزو نصوص قرآنی است و مسلمانان نمیپذیرند که حکم قصاص لغو شود، این حرف روشنی است. قصاص اعتقاد بیش از یک میلیارد مسلمان در جهان است وغربیها حق ندارند لغو آن را به ما تحمیل کنند.
انتقاد به بحث های به ظاهر فقهی برخی «مدعیان فضلفروش» رئیس قوه قضاییه از مطرح شدن "بحثهای به ظاهر فقهی" از سوی کسانی که وی آنها را "مدعیان فضلفروش" نامید خبر داد، که به زعم وی "به نیابت از دیگران مطالب را به صورت نادرست مطرح کرده اند"، مدعی شد: "ادعا کردند که بحث قصاص یک حق است و صرفاً مقصود از آن اعدام نیست؛ البته روشن است قصاص یک حق است ولی بالاخره این حق را صاحب حق ممکن است استیفا کند که نتیجه اش سلب حیات است، اما غربی ها به ما میگویند چرا اجازه میدهید؟"
لاریجانی با بیان اینکه برخی از اشخاص منتقد که اجرای آن دسته از حدود که منتهی به سلب حیات و اعدام میشود را زیر سوال برده و ادعا میکنند که مشهور فقها در عصر غیبیت، اجرای حدود را جایز ندانسته اند گفت: حتی از حضرت آیت الله وحید خراسانی نام بردند و گفتهاند ایشان که با فلانی هم نسبت سببی دارد، قائل به اقامه حدود در زمان غیبت نیست که این سخن کذب است چون ایشان در مسئله 177 «تکمله منهاج» که متن اصلی آن به قلم مرحوم آیت الله خوئی است همان نظر آیت الله خویی را که میفرمایند «یجوز للحاکم الجامع للشرائط اقامة الحدود علیالاظهر» را میپذیرند و حتی احتیاط هم ندارند بنابراین معلوم میشود فتوای ایشان هم همین است.
رئیس قوه قضاییه افزود: همچنین حضرت امام رضوان الله تعالی علیه در تحریر الوسیله در کتاب الامر باالمعروف و النهی عن المنکر (صفحه482) در بحث ختام فیه مسائل در مسئله دوم میفرمایند: فی عصر غیبت ولی الامر و سلطان العصر عجل الله تعالی فرجه الشریف یقوم نوابه العامه ـ و هم الفقهاء الجامعون لشرایط الفتوی والقضاء مقامه فی اجراء السیاسات و سایر ما للامام علیه السلام الا البدأه بالجهاد.
رئیس قوه قضاییه همچنین با بیان اینکه گفته شده است مشهور فقها اقامه حدود را در عصر غیبت جایز نمیدانند، اظهار عقیده کرد: این هم حرف خلافی است؛ مرحوم آیت الله خویی در مبانی تکمله منهاج در ذیل همین مسئله میفرماید «هذا هو المعروف و المشهور بین الاصحاب»، یعنی معروف و مشهور فقهای شیعه این است که در عصر غیبت اجرای حدود توسط حاکم جامع الشرایط جایز است سپس میفرماید «بل لم ینقل فیه خلاف الا ما حکی عن ظاهر ابنی زهرة و ادریس من اختصاص ذلک بالامام أو بمن نصبه لذلک» یعنی خلاف این نظر به کسی مگر ابن زهره و ادریس نسبت داده نشده است و در ادامه هم میفرماید این نسبت هم ثابت نیست. البته ایشان اضافه میکند «... و یظهر من المحقق فی الشرایع و العلامه فی بعض کتبه التوقف» ولکن روشن است توقف غیر از فتوا به عدم جواز است و این مقدار هم شهرت فتوایی درست نمیکند.
لاریجانی افزود: البته از فقیهان متاخرتر هم کسانی هستند که قائل به توقفاند، همچون مرحوم میرزای قمی حسب نقلی که شده است و نیز مرحوم آیت الله خوانساری که در مواضعی از جامع المدارک در ادله مجوزین خدشه میکند اما تصریحی به فتوای عدم جواز ندارد و فقط میفرماید:« فلامجال لاستغراب توقف المصنف و غیره قدس الله اسرارهم». ولی چنانکه گفتیم اولاً توقف غیر از فتوای به عدم جواز اقامه حدود در زمان غیبت است و ثانیاً این تعداد قائل، شهرت درست نمیکند. خصوصاً که در مقابل حسب نقل جواهر در کتاب امر به معروف و نهی از منکر ـ فحول از فقهای امامیه ایستادند. صاحب جواهر میفرماید: «... (و) کیف کان فقد(قیل) و القائل الاسکافی و الشیخان و الدیلمی و الفاضل و الشهیدان و المقداد و ابن فهد و الکرکی و السبزواری و الکاشانی و غیرهم علی ما حکی عن بعضهم:(یجوز للفقهاء العارفین) بالاحکام الشرعیه عن ادلتها التفصیلیته العدول (اقامه الحدود فی حال غیبته الامام علیه السلام کمالهم الحکم بین الناس مع الامن من ضرر سلطان الوقت و یجب علی الناس مساعدتهم علی ذلک...»
لاریجانی با اشاره به نظر صاحب جواهر قدس السره که میفرماید مشهور همین نظر است و بلکه در آن خلافی یافت نشده است اظهار کرد: الا آنچه که از ظاهر ابن زهره و ابن ادریس حکایت شده و برای ما اثبات نشده است و از اینجا صاحب جواهر، توقف صاحب شرایع را غریب میشمرد و در چند صفحه بعد با تندی و عتاب به کسانی که در جواز اجرای حدود در زمان غیبت وسوسه میکنند میتازد و میفرماید: « فمن الغریب وسوسه بعض الناس فی ذلک بل کانه ماذاق من طعم الفقه شیئاً ولافهم من لحن قولهم و رموزهم امراً... » اینکه مجتهد فحلی همچون صاحب جواهر بگوید قائلین به عدم جواز بلکه وسوسه کنندگان در آن از طعم فقه نچشیدهاند و لحن قول فقها و رموزشان را درنیافتهاند، سخن کمی نیست.
رئیس قوه قضاییه افزود: نمیخواهیم در بحث علمی صرفاً به نقل کلمات بسنده کنیم. بحث علمی در مستندات مجال دیگری میخواهد و به نظر ما همانطور که صاحب جواهر فرموده با ملاحظه مجموع ادله و توجه به شأن حاکمان شرعی، تردیدی در این حکم نیست.
لاریجانی تصریح کرد: بنابراین برخلاف آنچه برخی با فضل فروشی بسیار ادعا کردند که مشهور فقهای امامیه اعم از متقدمین و متاخرین عدم جواز اجرای حدود در زمان غیبت معصوم است سخن نادرستی است اما این حرف ها را میگویند و متاسفانه عده ای هم باور می کنند و این جای تاسف دارد؛ اگر میخواهند سخن علمی مطرح کنند از جانب خودشان سخن بگویند چرا تاریخ فقه و سخنان فقهای بزرگوار را تحریف میکنند؟
مغلطه می کنند رئیس قوه قضاییه با تاکید بر اینکه تعطیلی حدود خودش از منهیات در کتاب و سنت است، افزود: مغالطهای نیز در سخن این افراد وجود دارد و آن بیتوجهی به موضوع بحث است؛ مدعیان حقوق بشری ادعا میکنند که اقامه حدود کاری ضد انسانی، خلاف کرامت انسانی و خشونت ناروا است. حال آقایانی که می آیند بحث تعطیلی حدود در زمان غیبت را مطرح میکنند، فرض کنند که امام زمان (ع) اکنون ظهور کردند، آیا ایشان اجرای حد نمیکنند؟ همچنین باید پرسید کدام یک از آن فقهایی که این جماعت ادعا کردند و تعطیل اجرای حدود را در زمان غیبت واجب میشمردند،گفتهاند اجرای حد غیرانسانی است؟
لاریجانی افزود: بحث ما این نبود که اجرای حد چه زمانی جایز است؟ و چه زمانی جایز نیست؟ بحث این است که آیا در اسلام قصاص و حدود وجود دارد یا نه ؟ اگر وجود دارد آن دعاوی حقوق بشری با اصل معتقدات ما مخالف است پس این مدعیان فضل فروش اگر متدین هستند چرا در راستای این سخنان خلاف دین و خلاف مبانی قرار میگیرند؟ ما باید از معتقداتمان دفاع کنیم و دفاع هم میکنیم و مسئله مهم این است که بدانیم کجا ایستادهایم و این سازمانهای حقوق بشری و گزارشگرها از ما چه میخواهند؟
وی اضافه کرد: "یکی از مدعیانی که متاسفانه نه از علوم حوزوی بهرهای برده است و نه از خارج آن، ادعا کرده است که فلانی بین حکمی که در قرآن وجود دارد و حکمی که اکنون باید اجرا شود خلط کرده است. به ایشان عرض میکنیم که شما این مقدار فهم نکردید که حکم وقتی حکم است دیگر معنا ندارد که بگوییم باید انجام شود یا انجام نشود مگر اینکه شامل کسی نشود یعنی حکم، زمانی حکم کسی است که بر او تطبیق شده باشد و در اینجا معنا ندارد که گفته شود، باید حکم را انجام دهد یا نه. خداوند در قرآن میفرماید« ولکم فی القصاص حیات یا اولی الالباب» ، یا «اولی الالباب» جمعی است که همه صاحبان عقل را از زمان صدور به بعد در سرتاسر تاریخ شامل میشود. البته این آقایان ادعا میکنند که احکام قرآنی تاریخی هستند، این یک جمله خیلی ساده است ولی در آن حرف های بسیاری نهفته است. اینکه مفاد آیات الاحکام تاریخی است یعنی همه احکام مندرج در قرآن در این زمان تطبیق نمی شود، نه فقط قصاص، پس نماز و روزه و حج و زکات الی آخر همه ساقطاند. فساد این سخن به ادله متقن درون دینی و برون دینی ثابت است ولی عجیب است که میگویند چرا به قرائتهای ما اشکال میکنید؟!"
رئیس قوه قضاییه گفت: چگونه است که اگر کسی در ریاضیات میخواهد سخن بگوید باید متخصص باشد و اگر کسی از راه برسد و حرفی بزند دیگران به این حرف ها گوش نمیکنند. در پزشکی هم وضع بر همین منوال است اما درباره معارف دینی هر کسی از راه رسید هر چه دلش میخواهد بگوید و این هم یک فهم دینی شمرده بشود.
حوزه و دانشگاه درباره حقوق بشر بحث کنند لاریجانی در ادامه با گرامیداشت بیست و هفتم آذر روز وحدت حوزه و دانشگاه، این دو نهاد علمی را به بررسی بحث های مبنایی حقوق بشر فراخواند و تاکید کرد: حوزه و دانشگاه باید بیدار باشند و به شبهات پاسخ فنی داده شود، حوزه ها و دانشگاهها باید در معارف دینی و مبانی آن تلاش کنند زیرا ما در مورد مقامات انسانی در معارف دینی مطالب ارزشمندی داریم. از جمله واقعاً از حوزهها و مجامع دانشگاهی توقع داریم موضوعات حقوق بشری و مبانیاش را مورد بحث قرار دهند و آن وقت روشن میشود که ماهیت حرف های آنها چیست و محل افتراق هم روشن میشود. |
اطلاعات خاکستری و هجوم رسانهای در ایران Posted: 18 Dec 2013 12:36 PM PST علی اصغر رمضانپور اطلاعات نادرست، بدیلهای تازهای در برابر حقیقت در ذهن مخاطب می سازد و از شدت اعتماد مخاطب به حقیقت می کاهد.
گزارش نادرست و غیراخلاقی که این هفته از سوی دو رسانه ایرانی حامی حکومت ایران درباره مسیح علینژاد، روزنامه نگار ساکن لندن منتشر شد بار دیگر بحث هایی را درباره هدف و ماهیت این گونه اقدامهای رسانهای مطرح ساخت که به ویژه در چهار سال اخیر به شکل پیوسته و گستردهای علیه روزنامه نگاران و فعالان مدنی و سیاسی ایرانی به کار برده شده است.
"از این طریق یک دورغ همیشه سنگ بنای دروغ بعدی است که هدف آن سازمان دادن نگرش تازه است. مجموعهای از دروغها همراه با استنتاجهای درست از نظر صوری نظام تازهای از مفاهیم را شکل می دهد که شبه حقیقت است."
نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.
|
انتشار کتاب «نگاهی به سالهای پایانی زندگی آیت الله شریعتمداری» Posted: 18 Dec 2013 12:35 PM PST محسن کدیور نسخه الکترونیکی این کتاب ۲۲۳ صفحهای در وبسایت نویسنده منتشر شده است
پدرم ماهنامۀ « درسهایی از مکتب اسلام » را از آغاز انتشار مشترک بود، و نوجوانی من نیز با تورق مجلۀ « نسل جوان » گذشت، اما در آغاز جوانی بین دو مشی متفاوت مرحوم آیت الله خمینی و مرحوم آیت الله شریعتمداری مثل اکثر همنسلانم شیفتۀ مشی انقلابی دکتر علی شریعتی و آیت الله خمینی شدم و به راه و روش آیت الله شریعتمداری و مهندس مهدی بازرگان به دیدۀ سوءظن نگریستم. با اینکه از نیمۀ خرداد ۱۳۶۰ در قم طلبه بودم هرگز ندانستم بر مرجع محصور چه گذشت و حتی چگونه درگذشت!
منبع: وبسایت نویسنده
|
You are subscribed to email updates from جنبش راه سبز - همه گزارشها : متن خلاصه To stop receiving these emails, you may unsubscribe now. | Email delivery powered by Google |
Google Inc., 20 West Kinzie, Chicago IL USA 60610 |