جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


شکست راهبرد پیشنهادی آقای خامنه‌ای در مورد بزرگداشت ۹ دی

Posted: 29 Dec 2013 08:10 AM PST

جرس: راهبرد پیشنهادی آقای خامنه‌ای برای هرچه بیشتر با شکوه برگزار کردن برنامه‌های سالگرد ۹ دی با شکست سنگین مواجه شد.وی با توجه به نتایج انتخابات خرداد ۹۲ فرمان داده بود که برای "جبران شکست انتخابات و روی کار آمدن دولت حسن روحانی لازم است مراسم هفت دی را با شکوه فراوان برگزار کنید".    

 

به گزارش جرس در جهت تحقق این فرمان از مدت‌ها پیش رسانه ی ملی برنامه ریزی ویژه‌ای انجام داد و بخش فرهنگی سپاه پاسداران برنامه‌های خاصی را تدوین کرد که انتشار یک مجموعه ی نه جلدی با عنوان "دایره المعارف فتنه" از آن جمله بود که علاوه بر میرحسین موسوی و مهدی کروبی ، عکس سید محمد خاتمی بر روی جلد آمده است.

 

"شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی" موظف شد که با رونمایی این مجموعه کار تبلیغاتی بر روی آن را انجام دهد و مراکز بسیج و مساجد هم در زمینه ی خرید آن اقدام کنند. مسئولان بسیج با همکاری مقام‌های شهرداری تهران نیز موظف شدند با نصب بیلبوردهای تبلیغاتی در مورد گرامیداشت راهپیمایی ۹ دی سنگ تمام بگذارند.


مسئولان بیت رهبری هم در راستای اجرای این راهبرد پوستری را در سایت آقای خامنه‌ای طراحی و نمایش گذاردند که به اصطلاح "فتنه ۸۸" را با مهر "نابخشودگی" منقش کرده و آن را محکوم کردند. برنامه‌ای که در سخنان مسئولان نزدیک به آقای خامنه‌ای به صورت ضرورت محاکمه رهبران جنبش پیگیری شد.


ستاد برگزاری نماز جمعه نیز در دستورالعمل هفتگی خود به امامان جمعه تهران و شهرستان‌ها دستور داد که بر روی این نکته تاکید کنند که جرم سران جنبش سبز غیرقابل بخشایش و محاکمه و مجازات آنان ضروری است، الا این که موسوی و کروبی از گناه خود توبه کنند. این دستور العملی بود که برای تمام مقام‌های سیاسی، فرهنگی و قضایی کشور نیز ارسال شد. سخنان رئیس و سخنگوی قوه قضائیه طی چند روز گذشته نیز در این مجموعه فعالیت‌ها سازماندهی شد.


در این میان عزت الله ضرغامی که دوره ریاستش بر رسانه ملی در حال پایان است و گفته می شود که ماموریتش تمدید نخواهد شد، برای گرفتن منصبی جدید مجبور شد مصاحبه‌ای مسئله دار را انجام دهد.


با تمام این تلاش ها، فعالیت طرفداران جنبش سبز، به ویژه در شبکه‌های اجتماعی و افشاگری‌های گوناگون در سایت‌های خبری در خصوص جنایت‌های انجام شده در تاسوعا و عاشورای سال ۸۸ موجب شده است که در دستوری جدید از سوی دفتر رهبری درخواست شود که اجرای این راهبرد از نه دی به بعد متوقف شود تا "تبلیغات ناخواسته به نفع موسوی و کروبی و جنبش سبز" بیش از این ادامه نیابد.


گفته می شود مصاحبه های قربانیان کهریزک و بستگان آن‌ها و عکس‌ها و اسنادی که در این رابطه انتشار یافت، همچنین خطای تهیه کنندگان مجموعه ی " دایره المعارف فتنه " که در عمل خود مبلغ بیانیه‌های افشاگرانه رهبران جنبش به خصوص میرحسین موسوی، به ویژه منتشر شده در جلد هشتم آن بوده اند، از جمله دلایل صدور دستورالعمل جدید بوده است.

 

 

تجلیل اصولگرایان از ۹ دی؛ امری رهبری اطاعت شد

Posted: 29 Dec 2013 03:00 AM PST

رضا حقیقت نژآد
جرس: اگر وقت داشتید سری به پایگاه اطلاع رسانی رهبر ایران بزنید، در بخش جستجو، عبارت "9 دی" را تایپ کنید و چند ثانیه منتظر بمانید.  

خلاصه دستاوردتان شبیه این است: از راهپیمایی حکومتی ۹ دی ۱۳۸۸ تاکنون، آیت الله خامنه‌ای بیش از ۳۰ بار به این روز اشاره کرده است. عبارت‌هایی که رهبر ایران درباره ۹ دی به کار برده است، چنین هستند: دنیا را خیره کرد، جزو ایام الله بود، قوی‌ترین و آخرین ضربه به بیگانگان بود، تجلی عظمت پرشکوه ملت ایران بود، مشخص شد که فتنه‌گران، اقلیتی معدود هستند، مردم با حرکت خودجوش، عملکرد درخشانی داشتند، در تاریخ ماندگار شد، عظیم و فوق العاده بود، اگر صد‌ها بار برای نعمت هوشیاری این ملت، سجده شکر بجا آورده شود، باز هم کم است، آمدند بساط فتنه و فتنه‌گران را در هم پیچیدند... خواستند این حرکت مردمى را خراب کنند؛ گفتند راهپیمائى حکومتى! چند ده میلیون انسان در سرتاسر کشور بیایند! اگر به دستور حکومت آمده باشند، این خیلى حکومت مقتدرى است؛ پس خیلى حکومت قوى‌‌اى است که اینجور امکان بسیج را دارد... جز در تشییع جنازه‌ى امام، چنین اجتماعى، چنین شورى دیده نشده بود... شبیه حوادث اول انقلاب و صدر اسلام بود... حضور عظیم و میلیونی مردم همچون راهپیمایی ۹ دی فقط با اراده و دست قدرت الهی امکان پذیر است... بایستى حفظ شود، بایستى گرامى داشته شود. »


این چکیده ۲۰۰ کلمه‌ای در واقع نقشه راه را برای انبوه مریدان رهبر ایران ترسیم کرده است. نقشه راهی که در هفته اخیر شاهد اجرای گام به گامش در جناح اصولگرا بودیم تا همچنان پرونده انتخابات ۸۸ که به تعبیر پایگاه اطلاع رسانی رهبر ایران، «گناهی نابخشودنی » است، باز بماند. در این مسیر، همه اصولگرایان میانه رو و تندرو به میدان آمدند و با تکرار تفسیرهای چهارساله درباره کودتای انتخاباتی ۸۸ پرداختند. 


مهم‌ترین وجه اظهارات اصولگرایان، بازی در نقطه صفر بود. تاکید رئیس قوه قضائیه ایران بر فراموش ناشدنی بودن وقایع ۸۸ و اظهارات تند او در وقیح خواندن محمدرضا خاتمی، دبیرکل جبهه مشارکت و سایر اصلاح طلبان، نقطه ثقل این رویکرد بود. عزت الله ضرغامی، رئیس صداوسیما نیز در گفت‌و‌گویی مفصل به حوادث پس از انتخابات پرداخت و با توصیف تجمع حکومتی ۹ دی به عنوان انقلاب سوم، گفت: « موسوی با رفتارش نشان داد مرکز ثقل فتنه است، البته بدون تردید اصل طراحی و مدیریت فتنه دست استکبار جهانی بود، اما ثقل فتنه یا راس فتنه در داخل آقای موسوی بود. » تهدید و اعلام آمادگی روانبخش برای اجرای حکم اعدام میرحسین موسوی و مهدی کروبی هم نقطه اوج بازی در نقطه صفر بود. دو هفته پس از وقایع ۸۸، روح الله حسینیان، دیگر روحانی تندرو اعلام آمادگی کرده بود که رهبران جنبش سبز را در میدان قیام تهران اعدام کند. درخواست مجازات، محاکمه قضایی و برخورد شدید با موسوی و کروبی در اظهارات برخی فرماندهان سپاه و بسیج نیز تکرار شد. تشبیه رنگ سبز به « پشکل شتر عایشه » و ارایه مرزبندی‌های متکی بر جنگ جمل و شبیه سازی‌های صدر اسلام توسط علی سعیدی، نماینده رهبر ایران در سپاه نیز سویه دیگری از این رویکرد بود. به این مجموعه اظهارات، می‌توان رونمایی از کتاب ۹ جلدی دایره المعارف فتنه را هم افزود. 


وجه دوم رویکرد اصولگرایان به ماجرای راهپیمایی سازمان دهی شده ۹ دی، هشدار به دولت روحانی بود. در مهم‌ترین اظهارنظر پیرامون این ماجرا، غلامعلی حدادعادل، نماینده مجلس و مشاور عالی رهبر ایران در یک برنامه تلویزیونی گفت: « توصیه من به کسانی که امروز فرصتی برای مدیریت پیدا کرده‌اند این است که مراقب باشند اگر دوباره در مسیر فتنه قرار بگیرند این ملت ۹ دی‌های دیگری هم خواهد آفرید. » وی در عین حال از طراحی برنامه دیگری توسط برخی سیاسیون برای ایجاد فتنه خبر داد. علاوه بر حدادعادل، حجت الاسلام مصباحی مقدم، عضو جامعه روحانیت مبارز که از چهره‌های میانه روی اصولگرا محسوب می‌شود نیز هشدارهایی مشابه به دولت روحانی داد و از او خواست مانع از بروز تشتت و تشنج سیاسی در کشور شود. 


پر رنگ سازی دخالت کشورهای خارجی در انتخابات ۸۸، وجه سوم رویکرد روزهای اخیر اصولگرایان بوده است. علی سعیدی، نماینده ولی فقیه در سپاه با تکرار نوشته‌های روزنامه کیهان، علت رویدادهای پس از انتخابات ۸۸ را چنین تشریح کرد: « جریان قدرت‌طلب و هنجارشکن داخلی دقیقا در مسیر اجرای نقشه نظام سلطه که توسط جین‌شارپ و جورج سوروس طراحی می‌شود، قرار گرفت. » وی همچنین از سالم ماندن عناصر پشت صحنه این حوادث و فعالیت دوباره آن‌ها خبر داد. امامی کاشانی، خطیب نماز جمعه تهران هم سمت و سوی خارجی ماجرا را برجسته کرد. احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد هم در همین راستا، پیامدهای ۹ دی را چنین توصیف کرد:« نقشه آمریکا و انگلیس‌‌ همان نقشه‌ای بود که برای سوریه کشیدند یعنی اینکه عده‌ای مزدور را وارد کشور کنند و این صحنه‌های فجیع سر بریدن بچه‌ها مقابل پدر و مادرشان در کشور ما پیاده کنند، این ۹ دی بود که جلوی این نقشه‌ها گرفت و در نطفه خفه کرد. »محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه هم مشابه چنین تحلیلی را ارایه داد:« فتنه ۸۸ یک برنامه بسیار وسیع و از پیچیده‌ترین برنامه‌های غرب صهیونیستی برعلیه نظام ما بعد از پیروزی انقلاب بود. »آنگونه که رضا سراج، کار‌شناس امنیتی فعال در رسانه‌های نزدیک به سپاه توضیح داده، توجه به عوامل خارجی فتنه برای افزایش اقناع در داخل کشور و نگرانی از عدم همراهی افکار عمومی باید در دستور کار قرار گیرد. با این حال به نظر می‌رسد اصولگرایان در تلاش هستند با توجه دادن افکار عمومی به نقش کشورهای غربی به ویژه آمریکا، بستر لازم برای تداوم مخالفت با سیاست‌های کلان دولت روحانی در حوزه سیاست خارجی را فراهم کنند، به ویژه اینکه برخی اصولگرایان در هفته‌های قبل هشدار داده بودند ممکن است دستاورد نهایی توافق نامه ژنو، فتنه جدیدی در داخل کشور با محوریت مسائل معیشتی و اقتصادی باشد. 
تاکید بر تداوم وضعیت امنیتی و حصر سران جنبش سبز نیز در میان اظهارات اصولگرایان به خوبی مشخص بود. محمدحسن رحیمیان، نماینده رهبر ایران در بنیاد شهید در یک برنامه تلویزیونی، با اشاره تلویحی به اینکه رهبران جنبش سبز «همچنان پای مواضع خود ایستاده‌اند »، این افراد را غیرقابل بخشش دانست. 


در همین حال، بسیاری از چهره‌های اصولگرا تلاش کردند با قراردادن نام خاتمی در کنار موسوی و کروبی، کماکان وی را به عنوان ضلع سوم ماجرا تعریف کنند. در همین راستا، کماکان سفره اتهام زنی به محمد خاتمی نیز پهن بود. در همین زمینه، محمدرضا نقدی، فرمانده بسیج با تکرار برخی اتهامات تکذیب شده، گفت:« نفر دوم فتنه به ملاقات پادشاه سعودی در عربستان می‌رود پس بی‌شک صلاح و مشورت با سران جنایتکار وهابیت، فتنه‌گری و دشمنی با اسلام ناب را در پی خواهد شد... رییس دفتر نفر دوم فتنه با شاه جنایتکار بحرین که دستانش به خون شیعیان مظلوم آغشته است، برای جمع‌آوری پول دیدار می‌کند... جرم بزرگ کسانی که با اجانب دیدار کردند و از آن‌ها پول گرفتند.» این رویکرد از حیث سازمان یابی سیاسی اصلاح طلبان و محوریت خاتمی حایز اهمیت است. اتهام زنی مکرر به خاتمی در واقع هزینه تعامل اصولگرایان میانه رو با این چهره‌ها را افزایش داده و راه بر فضای گفت‌و‌گو بین جناحی می‌بندد، امری که مطلوب اصولگرایان است. 
ابراز ارادت ویژه به علی خامنه‌ای، تمجید از مدیریت و قدرت رهبری وی در کنار حملات لفظی تلویحی به چهره‌هایی چون هاشمی رفسنجانی نیز از جمله دستورکارهای اصولگرایان در روزهای اخیر بود. این دستورکار البته تازگی ندارد و در چهار سال اخیر همواره سرمشق اصولگرایان ایرانی بوده است.


جمع بندی اظهارات اصولگرایان به خوبی نشان می‌دهد آن‌ها به بهانه گرامیداشت تجمع حکومتی ۹ دی، حفظ فضای دوگانه سیاسی و مرزبندی تعریف شده‌ای که محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران آن را « تقابل دو دیدگاه ارزشی - انقلابی و سازشی و منفعل وابستگان به اجنبی »اعلام کرده، را مهم‌ترین برنامه سیاسی خویش می‌دانند. دوگانه‌ای که نه تنها نگرش تندرو‌ها که نگرش همه اصولگرایان را بازتاب می‌دهد و بن مایه‌ای است برای گردهمایی مقطعی و هدفمند آن‌ها. این رویکرد البته موجی نیست که از پایین برخاسته باشد، دستوری است که از بالا صادر شد، ابعاد این دستور از بالا را در سخنان احمد خاتمی، خطیب تندروی نماز جمعه تهران به خوبی می‌توان دریافت:« رهبری بیش از ۲۰۰ بار در مورد حوادث سال ۸۸ از کلمه فتنه استفاده کردند بنابراین اینکه کسانی بگویند فتنه یعنی چی و این مرز‌ها را کنار بگذارید، این مقابله با آقا است. »

مانور ۹ دی؛ تسکین حکومت با تحریف تاریخ

Posted: 29 Dec 2013 02:27 AM PST

فرشید آل داوود
جرس: در آستانه سالروز قیام خونین سبز‌ها در ۶ دی ۸۸، دستگاههای تبلیغاتی نظام بزرگنمایی از راهپیمایی سازماندهی شده ۹ دی را در دستور کار خود قرار داده و همزمان برخی عناصر تند روی محافظه کار و محافل تشکیلاتی وابسته به نظام برای چندمین بار درخواست محاکمه موسوی و کروبی را مطرح کرده‌اند. 

این در حالی است که رهبران جنبش سبز پیش‌تر گفته بودند آماده‌اند تا در یک دادگاه علنی حاضر شده و ناگفته‌هایی را از انتخابات پر حاشیه سال ۸۸ مطرح کنند. قوه قضاییه تا به امروز جرات نکرده چنین دادگاهی را تشکیل دهد و حتی آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه در آخرین اظهارات رسمی خود تا جایی پیش رفت که زبان به ناسزا گشود اما حاضر نشد در خصوص برگزاری دادگاهی علنی برای رهبران جنبش سبز اظهار نظر کند.

وقتی هنوز هم عصبانی هستند
این روز‌ها در خیابانهای تهران انواع بیلبورد‌ها از سوی سازمانهایی همچون بسیج و شهرداری در باب گرامیداشت راهپیمایی سازماندهی شده چند ده هزار نفری موسوم به ۹ دی نصب شده است. در پر خرج‌ترین اقدامات صورت گرفته روز پنجشنبه پنجم دی ماه یک مجموعه ۹ جلدی با عنوان دایره المعارف فتنه از سوی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی تهران رونمایی شده است که به غیر از تصویر رهبران جنبش سبز عکس رئیس جمهور سابق سید محمد خاتمی نیز بر روی آن نقش بسته بود.


مسئولان نظام اذعان دارند که قیام سبز‌ها هرگز فراموش شدنی نیست. آیت الله آملی لاریجانی چهارشنبه چهارم دی ماه در جمع مسئولان قضایی حتی تا به آنجا پیش رفت که احساس خطر جدی نظام از این وقایع را بازگو کرد و گفت: «داستان فتنه ۸۸ فراموش شدنی نیست؛ زیرا به جزئی از تاریخ کشور تبدیل شده است»، افزود: نمی‌دانیم اگر آن حرکت و حماسه مردمی روی نمی‌داد، اکنون کشور در چه وضعی قرار داشت!»
وی به اظهارات چند روز قبل محمد رضا خاتمی نائیب رئیس اسبق مجلس ششم و برادر رئیس جمهور دولت اصلاحات اشاره کرده که گفته بود «از ظلمی که به ما شد می‌گذریم» و خطاب به وی گفت: «پررویی و بی‌حیایی هم حدی دارد!»


عصبانیت‌ها از اظهارات منسوبان به جنبش سبز با نزدیک شدن به تاریخ ۹ دی ماه سیری فزاینده یافت و آرام آرام جوی ایجاد شد که تقریبا هر گونه اظهار نظر خلاف عقاید نظام عملا غیر ممکن شد. حتی رسانه‌های اصلاح طلب همچون خبرگزاری ایلنا و خبرگزاری‌های دولتی چون ایسنا و ایرنا روز شنبه ۷ دی ماه مجبور شدند اظهارات و بیانیه‌های تند برخی افراد و نهاد‌ها بر علیه رهبران جنبش سبز را منعکس کنند.
به عنوان نمونه ایلنا اظهارات سردار نقدی فرمانده بسیج را منعکس کرد که گفت «سران فتنه باید مجازات شوند تا برای دیگران درس عبرت شود.»
این مقام نظامی حتی گفت که در سال ۸۸ مانند جنگ تحمیلی، همه ابرقدرت‌ها در یک طرف و انقلاب اسلامی در یک طرف قرار داشت!
نقدی در ادامه اظهارات خود مطالب نامرتبطی را بهم پیوند داد و حتی از هیات اروپایی که با نسرین ستوده و پناهی ملاقات کرده بودند با عنوان جاسوسان استکبار یاد کرد که برای دادن جایزه به عوامل دخیل در نا‌آرامی‌های سال ۸۸ به کشور آمده بودند.


وی خواستار محاکمه رهبران جنبش سبز شد و گفت: «خواست ملت، مجازات سران فتنه است و ملت از این موضع عقب‌نشینی نمی‌کنند و از دولت و دستگاه قضایی می‌خواهند تا آن‌ها را به سزای عملشان برسانند.»
برخی تحلیلگران معتقدند ضربه ناشی از مقابله با استبداد در سال ۸۸ چنان گیج کننده بوده که برخی سرکوبگران را به خلاف واقع گویی و داستان سرایی کشانده است. از جمله این داستان سرایی‌ها شبیه سازی غیر عادی اعتراضات مردمی سال ۸۸ به جنگ جمل در صدر اسلام است که در اظهارات آیت الله سعیدی نماینده ذهبری در سپاه پاسداران بازتاب یافت.
وی با لایه بندی انواع فتنه‌ها در طول تاریخ گفت که در ماجراهای سال ۸۸ سه لایه وجود داشت که لایه روی صحنه دو نفری بودند که همواره جلو صحنه قرار داشتند. این مقام نزدیک به رهبر انقلاب سپس جریان اعتراضات سال ۸۸ را اینگونه توصیف کرد: آن‌ها به ش‌تر پیامبر قداست بخشیدند در فتنه ۸۸ نیز رنگ سبز را به عنوان تقدس انتخاب کردند!
وی در اظهارات دیگری وارد ماجرای عاشورا و عمر سعد شد و معترضان انتخابات را به سپاه عمر سعد تشبیه کرد!


دامنه اظهارات عجیب غریب به اینجا‌ها محدود نماند. فردی که از او با عنوان رئیس ستاد بزرگداشت ۹ دی نام برده می‌شود، در اظهاراتی گفت که اقدام طراحی شده کاملا آمریکایی بود و از مراکز فرماندهی مشخص، هدایت و کنترل می‌شد و هشت دفتر ویژه در فاصله سالهای ۷۱ تا ۸۸ از طریق سرشاخه‌های خود در داخل در حال برنامه ریزی برای هدایت براندازی در کشور بوده‌اند!
قاسم روانبخش از عوامل سازمان دهنده اغتشاتش ۲۲ بهمن قم که طی آن علی لاریجانی رئیس پارلمان با مهر و لنگه کفش مورد حمله قرار گرفت از دیگر کسانی بود که اعلام آمادگی کرد حاضر است طناب دار را به گردن رهبران جنبش سبز بیندازد. شاگرد آیت الله مصباح یزدی گفت: آن‌ها محارب هستند و من آماده‌ام مجری اعدام آن‌ها شوم!


ارزیابی‌های واقع بینانه‌تر از قیام سبز‌ها


در کنار همه اظهارات از سر خشم نسبت به رهبران جنبش سبز برخی افراد درون حکومت نیز استدلال‌های واقع بینانه دارند. از جمله علی مطهری نماینده اصولگرای مجلس که گفته است باید صدای اعتراضات مردم در سال ۸۸ شنیده می‌شد.
وی در گفتگو با خبرگزاری فارس در باره معترضان سال ۸۸ گفت: بله، آن‌ها هم خطا کردند اما باید آن‌ها را آزاد می‌گذاشتیم که حرفشان را بزنند.
مطهری هنگامی که خبرنگار رسانه وابسته به سپاه تلاش کرد درگیری مقابل پایگاه بسیج مقداد در روز ۲۵ خرداد ۸۸ را به سبز‌ها نسبت دهد گفت: «آنکه معلوم نبود چه بود. راهپیمایی تمام شد و راهپیمایی بسیار خوبی بود و خون هم از دماغ کسی نیامد، اما آخرش معلوم نشد که چه اتفاقی افتاد. هردو طرف می‌گویند طرف دیگر شروع کرده است، برای من مشخص نیست؛ باید اجازه حرف زدن به آن‌ها بدهید. یک طرفه می‌گویید فتنه‌گرهستند.»
مطهری با رد امریکایی بودن حوادث سال ۸۸ گفت: «آن‌ها امکان اینکه حرفشان را به راحتی بزنند نداشتند. این طرف صدا و سیما و روزنامه‌ها و سایت‌ها دستش بود و آن طرف چند سایت فیل‌تر شده قرار داشت.»


مطهری به اسنادی اشاره کرد که می‌تواند در دادگاه رهبران جنبش سبز به یک رسوایی تمام عیار برای متخلفان منجر شود. او گفت: «درباره‌‌ همان ناظران هم حرف دارند؛ ما الان افرادی داریم که می‌گویند حاضر هستیم حرف بزنیم و اسناد کافی هم در اختیار داریم.»
آیت الله هاشم هاشم‌زاده هریسی عضو مجلس خبرگان رهبری از دیگر افرادی است که تلقی تند وابستگان به نظام از رهبران جنبش سبز را قبول ندارد. وی گفته مسائل گروه‌های محارب اصلا و به هیچ وجه به اعتراضات سال ۸۸، ملی مذهبی‌ها و مخالفین دیگر ارتباطی ندارد.
وی در انتقاد از اینگونه اظهارات تصریح کرد: «واقعا جای تامل و البته تاسف است که آقایانی که خودشان باید مدافع انقلاب باشند، سخنانی می‌گویند که در رسانه‌ها خارجی و ماهواره‌ها بازتاب می‌یابد و چهره کشور را مخدوش می‌کند.»
صادق زیبا کلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران نیز اعتراضات سال ۸۸ را امری عادی می‌داند. وی پیش‌تر به ایسنا گفته بود: «اعتراض به نتایج انتخابات یک امر پیچیده و غیرمترقبه نیست و ما شاهدیم که در کشورهای جهان سوم همیشه در جریان انتخابات اعتراضاتی وجود داشته و گروهی که مورد اعتراض قرار گرفته سعی کرده که اعتراضات را پاسخ بگوید، اما در انتخابات سال ۸۸ گروهی که مورد اتهام واقع شد، به جای پاسخ‌دهی، اعتراضات را به یک توطئه سازمان‌یافته خطرناک علیه نظام جمهوری اسلامی ایران تقلیل داد در حالی که اصلا این‌گونه نبود.»


در میان حجم سنگین تبلیغات بر علیه رهبران جنبش سبز، هیچ مقام مسئولی حاضر نیست بگوید که چرا محاکمه علنی آن‌ها در دستور کار نظام قرار نمی‌گیرد؟ آیا آن‌ها بیم افشا شدن اسنادی را دارند که می‌تواند به ضررشان تمام شود؟
نکته بسیار جالب در میان همه اظهارات و واکنش‌ها، اشاره محافظه کاران به این موضوع است که ۹دی ۸۸ بساط اعتراضات را جمع کرد، این در حالی است که یک سال و نیم بعد از تظاهرات نمایشی ۹ دی یعنی در ۲۵ بهمن ماه ۸۹ سبز‌ها تظاهرات گسترده‌ای را تدارک دیدند که باعث وحشت محافظه کاران شد و در ‌‌نهایت مجبور به حصر رهبران جنبش سبز از بیم تاثیرگذاری آن‌ها شدند
 

احکام سخت‌گیرانه متهمان سال ۸۸ باید بازنگری شود

Posted: 29 Dec 2013 02:15 AM PST

علی مطهری در صحن علنی مجلس
جرس: علی مطهری در ادامه اظهارات خود پیرامون رهبران در حصر و فعالان دربند جنبش سبز، این بار در نطق میان دستور مجلس با انتقاد از احکام زندانیان سال ۸۸ اظهار کرد: احکام سخت گیرانه‌ای برای زندانیان ۸۸ وضع شد که باید دوباره به آن رسیدگی شود، زیرا این سوال وجود دارد که قضات به شکل مستقل چنین حکم‌هایی را صادر کردند یا زیر فشار دستگاههای امنیتی.

 

به گزارش ایلنا، علی مطهری امروز-یکشنبه- در نطق میان دستور خود با انتقاد از قوه‌قضاییه گفت: جای تاسف دارد که پس از ۴ سال هنوز پرونده افرادی که محکوم به حضور در فتنه ۸۸ هستند مشخص نشده و بهتر است رئیس قوه قضاییه به جای اظهار نظر در خصوص فتنه به بررسی پرونده متهمان بپردازد و ان‌ها را از بلاتکلیفی خارج کند.

 

وی ادامه داد: البته چنین اقدامی نیازمند یک قوه قضاییه مستقل است نه قوه‌ای که تصمیماتش تحت تاثیر این دفتر و‌ آن دفتر و نهادهای امنیتی و اطلاعاتی باشد.

 

مطهری تصریح کرد: قوه قضاییه ما پس از گذشت ۴ سال هنوز نتوانسته یک راه حل برای خارج شدن از فتنه ۸۸ ارائه دهد و این راه حل که آقایان موسوی و کروبی باید عذر خواهی کنند که راه حل نیست، زیرا حتی اگر به برخی از اشتباهات خودشان اذعان کنند، هنوز طرف مقابل به نتیجه انتخابات اعتراض دارند. توبه و عذر خواهی باید با اختیار و میل قلبی باشد.

 

مطهری ادامه داد: تا زمانی که یک طرف قضیه حق گفتن هیچ سخنی ندارد و طرف دیگر هرچه دلش می‌خواهد می‌گوید به راه‌حلی دست نمی‌یابیم.

  

وی با انتقاد از احکام زندانیان سال ۸۸ اظهار کرد: احکام سخت گیرانه‌ای برای زندانیان ۸۸ وضع شد که باید دوباره به آن رسیدگی شود، زیرا این سوال وجود دارد که قضات به شکل مستقل چنین حکم‌هایی را صادر کردند یا زیر فشار دستگاههای امنیتی.

 

وی زندانی کردن مصطفی تاج‌زاده و بهزاد نبوی توجیه پذیر ندانست و گفت: دلیل زندانی کردن آن‌ها به غیر انتقاد آن‌ها به نظام چه بوده است؟ و این در حالی است که امیرالمومنین (ع) خوارج را تا زمانی که دست به شمشیر نبردند آزاد گذاشت و حتی از مواجب بیت المال محروم نساخت.

 

وی در بخش دیگری از نطق میان دستور خود اظهار کرد: اینجا لازم است به عنوان نماینده قوه مقننه در هیات نظارت بر مطبوعات به روزنامه‌ها تذکر دهم که جای نقد به تفکرات و اعتقادات اسلام در صفحه اول روزنامه‌ها نیست و آن را باید در مجله‌های تخصصی و به شکل تضارب آراء پیگیری کرد.

 

وی افزود: نگذارید که فضای ازادانه کنونی به فضایی سخت تبدیل شود.

 

وی در خصوص مذاکرات هسته‌ای ایران گفت: وحدت ملی ما پشتوانه‌ای برای مذاکرات است هر چند که مسئله اصلی ما مسئله فلسطین است و اگر این مسئله نبود غربی‌ها به دنبال پیگیری مسائل هسته ‌ای ایران نبودند.

 

وی در پایان در تذ کر به وزیر کشورگفت: باید پاسخ دهید که چرا بانوان ساپورت پوش این گونه راحت در پایتخت و شهرهای دیگر قدم می‌زنند؟ در حالی که حجاب اصلی برای بانوان چادر است و در غیر این صورت مانتو‌ها باید تا روی زانو باشد و زنان باید از شلوار مقنعه و روسری استفاده کنند.
 

حسین کروبی: پدرم همواره پیگیر حال دانشجویان زندانی است

Posted: 29 Dec 2013 02:11 AM PST

برگزاری مراسم زادروز ضیاء نبوی در تهران
جرس: مراسم زادروز سید ضیاء نبوی دانشجوی ستاره دار دربند، با حضور جمعی از فعالین سیاسی و دانشجویی در تهران برگزار شد.
 

به گزارش کلمه ، برای پنجمین سال پیاپی مراسم بزرگداشت تولد ضیا نبوی با حضور علی اکبر نبوی پدر ضیاء نبوی، محمد نوری زاد، حسین کروبی فرزند مهدی کروبی، جواد امام مدیر عامل بنیاد باران، مریم شربتدار قدس همسر فیض الله عرب سرخی، معصومه دهقان همسر عبدالفتاح سلطانی و تنی چند از فعالین سیاسی و مدنی، خانواده نبوی، فعالین سابق و فعلی جنبش دانشجویی و خانواده های زندانیان سیاسی برگزار شد.

 

در این مراسم، در ابتدا یکی از اعضای شورای دفاع از حق تحصیل سخنان خود را با یادی از شیخ مهدی کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد و تمام زندانیان در تبعید زندان کارون اهواز – مجید دری و ابوالفضل عابدینی و یادی از مادر و همسر پیمان عارفی – آغاز کرد.

سعید یعقوبی نژاد: ضیاء نبوی وزنه تعادل فعالین دانشگاه بود

در ادامه سعید یعقوبی نژاد از دبیر سابق انجمن اسلامی دانشگاه نوشیروانی بابل به شروع آشنایی خود با ضیاء در سال ۸۲ در انجمن اسلامی دانشگاه اشاره کرد و گفت :”سیدضیاء نبوی وزنه تعادل فعالین دانشگاه در آن سالها بود و از همان دوران با نگاه حذفی به شدت مخالف بود. شاخصه ای که او را از دیگر فعالین متمایز می کرد روبرو شدن او با حوادث بدون کم و کاست و قدرت بالای پذیرش آرا و نظرات مخالف بود.”

محمد نوریزاد: در برخورد با ضیاء دچار لجبازی شده اند

محمد نوری زاد از همبندی های سیدضیا نبوی در بند ۳۵۰ اوین با انتقاد از نحوه برخورد با جوانان گفت: در واقع ما گرفتار یک لجبازی بزرگ از جانب حاکمیتی هستیم که نه تنها جوان را فهم نمیکند بلکه با یک جوانی که اعتراض کردن شان و وظیفه اوست شانه به شانه می ایستد،گفت و گو می کند و از سر لجبازی با او در می افتد.

نوریزاد در ادامه عنوان کرد: ” سید ضیاء به نظر من یکی از زندانیان بی دلیل این سالهای ماست و تکرار سیدضیا را به اشکال مختلف در خودتان می توانید ببینید. ”

حسین کروبی: آقای کروبی همواره پیگیر حال دانشجویان زندانی است

در ادامه حسین کروبی فرزند مهدی کروبی از رهبران در حصر جنبش سبز که همواره رابطه تنگاتنگی با فعالین دانشجویی داشته است با بیان این نکته که شیخ مهدی کروبی از دهه ۷۰ همیشه پیگیر کار زندانیان سیاسی بوده است، گفت: ” واقعیت این است که دوستانی که هزینه پرداخت کردند من جمله آقای کروبی در مقابل هزینه دوستان دانشجو ناچیز است و حال هم که ایشان در حصر هستند، از دوستان دانشجویی که به اسم می شناسند پرس و جو می کنند و از ما می خواهد که با خانواده های این عزیزان در ارتباط باشیم و هنوز هم به یاد خانواده ها و خود زندانیان هستند. ”

میلاد فدائی اصل: ضیاء مفهوم واقعی زندگی را درک کرده است

میلاد فدایی از دیگر همبندی های سیدضیاء در زندان اوین با اشاره به تراژیک بودن مقوله ی زندان بیان کرد: ” ضیا و امثال ضیاء، نماد مسئله ای به نام سختی و تراژیک بودن زندان هستند. فکر میکنم ضیا معنای واقعی زندگی را خوب درک کرده است و احساس میکنم ضیا پس از آزادی خیلی بهتر از ما می تواند هدف گذاری کند زیرا معنا و مفهوم زندگی را درک کرده است.”

حسام سلامت: ضیاء نبوی از خود توهم زدائی کرده است

حسام سلامت از دوستان نزدیک سیدضیا نبوی و از اعضای شورای دفاع از حق تحصیل به مسئله ای که همه باید به آن فکر کنیم و ضیا هم با کردارش ما را به فکر کردن وادار کرده این است که چطور میشود مقاومت کرد،با اتکا به چه نیرویی می توان مقاومت کرد؟ این سوال به این علت است که همه ی ما در عصری زندگی میکنیم که عصر پسا ایدئولوژی است و ایدوئولوژی ها دیگر هویت کلاسیک و سنتی خود را ندارند.

می توان از لابلای نامه های ضیا از زندان رد این پاسخ را گرفت که چطور نوعی خود انتقادی و خوداندیشی مداوم ضیا و دعوت به خودانتقادی در روحیه مقاومت او نقش داشته است.

نکته دیگر این است که نامه های ضیا نبوی از زندان حتی پارادایم نامه از زندان را در ایران معاصر تغییر داده است.

نکته دیگری که به چشم میآید توهم زدایی او از خود است و جدی نگرفتن خود است ، بطور مثال بازگشت دانشجو های محروم از تحصیل به دانشگاه را مرتبط به عملکرد شورای دفاع از حق تحصیل نمی داند که البته فکر میکنم این شورا بسیار عالی عمل کرد و اگر نبود بحث دانشجوی ستاره دار در جامعه پرابلماتیک نمیشد .

میلاد اسدی: تبعید جفای مضاعف در حق خانواده های زندانیان است

میلاد اسدی از اعضای سابق دفتر تحکیم وحدت که همبندی ضیاء نبوی و پیمان عارفی بوده با اشاره به یکسان بودن شرایط در تبعیدِ ضیا نبوی و پیمان عارفی ضمن همدردی با پیمان عارفی و خانواده داغدارش به تراژیک بودن پنجمین تولد سیدضیاء در زندان اشاره کرد و با بیان این نکته که تبعید جفای مضاعف در حق خانواده های زندانیان است خواستار توجه ویژه مسئولین قضایی کشور به مشکلات زندانیان سیاسی در تبعید شد.

این عضو سابق شورای مرکزی دفتر تحکیم در ادامه با نقدی بر جنبش دانشجویی اظهار امیدواری کرد فعالیت های دانشجویی منوط به گردهمایی ها و تجمعات ۱۶ آذر نباشد و با هدف گذاری جدید فعالین دانشجویی شاهد جنبش دانشجویی پویا و منتقد باشیم تا با ایجاد بستر مناسب جامعه را از رسیدن به امثال احمدی نژادها بازدارد.

زهرا توحیدی: ضیاء می گفت نقش ما در ستاره دار شدنمان را نقد کنیم

زهرا توحیدی از دانشجویان محروم از تحصیل و عضو شورای دفاع از حق تحصیل با یادآوری اولین ملاقات خود با سیدضیاء در پارک لاله گفت: ” اولین دیدار ما حول محور محرومیت از تحصیل و تشکیل شورای دفاع از حق تحصیل بود که بعد از چند جلسه متوجه این نکته شدیم که ضیاء دقیقا کسی است که بسیار خوب گوش میدهد،تحمل می کند و می تواند نقطه ثقل این جریان باشد .”

همچنین زهرا توحیدی با اشاره به پیشنهاد ضیاء برای بررسی نقش خود ِدانشجویان ستاره دار در محرومیت از تحصیل گفت : ” برای من بسیار جالب بود که چطور وقتی شخصی از حق طبیعی خود محروم شده است به نقد روند فعالیت های گذشته خود پرداخته و بدنبال راهکاری برای جلوگیری از تکرار این واقعه برای دیگر فعالین است. ”

محسن برزگر: از ضیاءنبوی تمجید کرد و راهی زندان شد

محسن برزگر از فعالین دانشجویی شمال کشور و از دوستان ضیا در انجمن اسلامی دانشگاه نوشیروانی بابل ضمن تمجید از منش ضیاء نبوی گفت: ” وقتی از ضیا نبوی حرف می زنیم،از یک روح، از یک وجود و گفتمان صحبت می کنیم که هنوز در جای جای دانشگاه نوشیروانی حضور دارد و تاثیر ماندگارش هنوز ملموس است.

سوال اینجاست چطور فردی که روندی متعادل تر را دنبال کرده و حتی از شرکت در انتخابات ۹۲ صحبت می کند هنوز یک روز هم به مرخصی نیامده است ؟ من این را در قدرت فردیتی می بینم که زندان می خواهد آن را نابود کند اما نمی تواند .”

محسن برزگر با ذکر جمله ای از سیدضیا گفت: ” یک نقاش بزرگ اگر همه ی نقاشی هایش را از بین ببرند برایش اهمیتی ندارد زیرا می تواند هرروز نقاشی جدیدی خلق کند و این شاید حکایت فردیت ضیا باشد در زندان که به اتهام فردیتش همچنان به مرخصی نمی آید .”

جواد امام: ضیاء نبوی هیچ تشابه فکری با مجاهدین خلق نداشت

در ادامه جواد امام از زندانیان انتخابات ۸۸ از سابقه آشنایی خود در زندان با سیدضیا گفت و رفتار و شخصیت فردی ضیا نبوی را در روند فعالیت های جنبش دانشجویی بسیار موثر دانست و ظلم مضاعف رفته بر او را نشانی از این تاثیرگذاری برشمرد.

این عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی همچنین با اشاره به اینکه با مطالعه کیفر خواست ضیا نبوی و اتهام های وارده به او هیچ تشابهی بین آنها پیدا نکرده است گفت: “صدور این حکم سنگین ناشی از مقاومت ضیاء در برابر اتهام واهی همکاری شورای دفاع از حق تحصیل با سازمان مجاهدین خلق بوده است.”

در پایان جواد امام با نقل و قول هایی از ضیاء نبوی از اختلاف فکری این فعال دانشجویی محروم از تحصیل با سازمان مجاهدین گفت: “ضیاء نبوی بارها به بازجوهایش اعلام کرد که من از سازمان منافقین اعلام انزجار می کنم منتها به شرطی که اجازه دهید من در ابتدا افکار خودم را بیان کنم.” مدیر عامل بنیاد باران در پایان سخنان خود ظلم رفته بر او را ناشی از فردیت و شخصیت مقاوم او دانست.

 

بازداشت دو شاعر منتقد؛ رعب افکنی میان فعالان فرهنگی

Posted: 29 Dec 2013 01:57 AM PST

فیروزه رمضانزاده
جرس:در پی بازداشت فعالان اینترنتى از جمله مدیران یک شبکه اینترنتى تولید، انتشار و معرفى موسیقى زیرزمینى، سایت «برگ موزیک، «آی تی» و سایت «نارنجی» از سوی ماموران اطلاعات سپاه، این بار، ماموران اطلاعات سپاه، برای ایجاد رعب، وحشت و سرخوردگی در میان نویسندگان به سراغ سید مهدی موسوی و فاطمه اختصاری دو تن از غزلسرایان پست مدرن رفتند.  

البته این برای نخستین بار نیست که این دو شاعر دستگیر و بازجویی می‌شوند، سید مهدی موسوی پس از اتفاقات سال ۱۳۸۸ هم بازداشت و به مراکز قضایی احضار شده بود.
از یک سال پیش، سایت‌ها و رسانه‌های اصولگرا و نزدیک به محافل اطلاعاتی با انتشار مطالبی، آن‌ها را به آشنایی و دوستی با شاهین نجفی خواننده ایرانی ساکن آلمان متهم و هر دو آن‌ها را «مرتد» دانسته و نسبت به فعالیت‌های فمینیستی آن‌ها نیز معترض بودند.


همچنین حضور در تظاهرات مسائل مربوط به انتخابات۸۸، برگزاری مهمانی‌های مختلط و جلسات ادبی در سطح شهر تهران و در برخی از شهرستان‌ها، «گسترش ابتذال» و «تبلیغات منفی علیه جمهوری اسلامی» از دیگر اتهام‌هایی است که از سوی سایت‌های نزدیک به دستگاه‌های اطلاعاتی به این دو شاعر وارد شده است.


براساس آنچه تارنمای کلمه نوشته است، سید مهدی موسوی و فاطمه اختصاری در پی ممنوع الخروجی در تاریخ ۱۶ آذر به دادسرای اوین احضار و پس از آن توسط تیم اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت و روانه بند ۲-الف شده‌اند.
کلمه گزارش داده است که این دو شاعر در شرایط نامساعدی در بند دو الف سپاه به سر می‌برند و صفحات شخصی آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی در اختیار تیم سایبری سپاه قرار دارد.
سید مهدی موسوی ۱۵ آذرماه در آخرین پستی که در صفحه فیسبوکش نوشته بود گفته بود که:«امروز صبح، اجازه خروج از کشور به من و فاطمه اختصاری داده نشد و پاسپورت ما نیز ضبط گردید. علت این موضوع را هم طبیعتاً هنوز نمی‌دانیم.»

 

ابراز نگرانی شاعران و هنرمندان


در پی انتشار خبر ربودن این دوشاعر از سوی نهاد‌های امنیتی درایران، برخی از چهره‌های مطرح ادبیات و شعر در کشور سوئد با انتشار بیانیه‌ای خواستار آزادی فوری این دو شاعر و ده‌ها روشنفکر دربند ایرانی شدند.
فاطمه اختصاری چندی پیش، پس از بازگشت از جشنواره بین المللی شعر گوتنبرگ سوئد در فرودگاه بازداشت و بازجویی شد. اما یک هفته پس از بازگشت وی، هر سه پروفایل فیس بوکش به همراه صفحهٔ فن پیج او از سوی ارتش سایبری سپاه پاسداران هک شد.
همچنین، بنیاد شعر٬ یکی از مهم‌ترین نهادهای ادبی آمریکا نیز به بازتاب بی‌خبری از وضعیت فاطمه اختصاری و سید مهدی موسوی پرداخته است.


بسیاری از هنرمندان و شاعران در حال حاضر پیگیر وضعیت مهدی موسوی و فاطمه اختصاری هستند و با انتشار پستی در صفحات فیس بوک خود خواستار تعیین سرنوشت آن‌ها شده‌اند.


ساموئل کابلی، از دوستان این دو شاعر ایرانی در پستی که در صفحه فیس بوک خود منتشر کرده نوشته است: «دکتر سید مهدی موسوی» و «فاطمه اختصاری» در صبح جمعه ۶ دسامبر قصد داشتند برای سفری تفریحی به ترکیه بیایند که در فرودگاه متوجه می‌شوند ممنوع الخروجند.‌‌ همان موقع به من تلفن زدند و این خبر را به من دادند.‌‌ همان روز جمعه من چند تماس کوتاه تلفنی با آن‌ها داشتم و از لحن صدای دکتر موسوی پیدا بود که احتمالاً در فرودگاه هم چیزهایی به آن‌ها گفته‌اند. از قضا در روز شنبه ۷ دسامبر برای آن‌ها احضاریه‌ای می‌آید تحت این عنوان که به فلان دادسرا خودشان را معرفی می‌کنند و از این کار سرباز می‌زنند. از روز یکشنبه ۸ دسامبر از آن‌ها دیگر خبری نمی‌شود و کسی از آن‌ها خبری ندارد. این در حالی است که بسیار از دوستان نزدیک و خانواده ایشان فکر می‌کردند مشکلات ممنوع الخروج بودن آن‌ها رفع شده و به مسافرت رفته‌اند. تا اینکه چند روز بعد با اطمینان از اینکه آن‌ها به مسافرت نرفته‌اند، به جستجوی ایشان می‌پردازند و هیچ خبری از آن‌ها دریافت نمی‌کنند.»


به گفته کابلی، در روز ۱۸ دسامبر، از زندان اوین خبر می‌رسد که «دکتر سید مهدی موسوی» در آنجا دیده شده و در سلول انفرادی به سر می‌برد. با توجه به اینکه در بازدید از خانه «دکتر موسوی» دیده شده که تمام وسایل شخصی ایشان، از لپ تاپ تا کتاب‌ها و دست نوشته‌های ایشان ضبط شده، این ذهنیت قوت گرفت که «دکتر سید مهدی موسوی» به همراه «فاطمه اختصاری» در بعد از ظهر یکشنبه ۸ دسامبر دستگیر شده‌اند.»


به گفته یکی دیگر از دوستان مهدی موسوی و فاطمه اختصاری، «از آنجا که خودروی فاطمه اختصاری در پارکینگ منزل «دکتر موسوی» یافته شد و از روز یکشنبه به بعد فاطمه نه به منزلش مراجعه کرده و نه به مطب‌اش؛ احتمال می‌رود که او هم هم زمان با مهدی موسوی دستگیر شده باشد.»
همچنین نیروهای امنیتی به خانواده سید مهدی موسوی هشدار داده‌اند به هیچ عنوان این اتفاقات را رسانه‌ای نکنند همان طور که در مورد دیگر بازداشت‌های اخیر، خانواده‌های بازداشت شدگان تحت فشارهای امنیتی، درباره بازداشت اعضای خانواده خود سخنی نگفته و سکوت کرده‌اند.


محمدرضا حاجی رستم بیگلو، شاعر ایرانی مقیم شهر کرج که او نیز به دلیل سرودن اشعار اجتماعی مدتی به زندان منتقل شده بود نیز در صفحه فیس بوک خود نوشته است: «متاسفانه گویا لحظه به لحظه اخباری دال بر صحت باز داشت مهدی و فاطمه می‌رسد و این دیگر گلی به گوشه جمال روحانی است..»


این شاعر می‌افزاید: «گذشته از هرچه اختلاف و ناروایی‌ها که مابین من و این دو عزیز رقم خورده. با یادآوری روز‌ها ی تلخ زندان... مثل پارسال همین لحظه‌ها... و با برائت نویسنده و مولف از «هر» جرم و گناهی خواهان آزادی هرچه سریع‌تر ایشانم.»


زهرا باقری، روزنامه نگار ساکن سوئد که از دوستان مهدی موسوی است به جرس می‌گوید: «من با مهدی از نوجوانی‌هایم آشنا شدم. در انجمن شعر کرج. شاعری بود جوان، عصیانی و پرشور. به نظرم خیلی باهوش رسید از‌‌ همان اولین باری که دیدمش. یک جورایی مصر‌تر و جدی‌تر از بقیه. درباره‌اش حرفهای زیادی می‌شنیدم. حرف که خب درباره همه بچه‌های شاعر زیاد بود. خلاصه حاشیه‌های زندگی‌اش حرف‌های بیشتری داشت آن زمان. الان هم همینطور است. شاید بعضی‌ها حاشیه‌های مضحک راست و دروغ از زندگی او را بهتر از شعر‌هایش بشناسند.» او می‌افزاید: «من اما همیشه شیفته شعر‌هایش بودم. فعالیت‌هایش را دنبال می‌کردم. شعر‌هایش را. هیچ وقت در کارگاه‌هایش حاضر نشدم. خیلی متواضع بود. یکبار که ابراز علاقه کرده بودم در کارگاه‌هایش باشم هر هفته و هربار که کارگاه برگزار می‌شد اس‌ام اس مهدی می‌رسید. جدیتش در ادبیات برایم جالب بود.»


وی می‌افزاید: «سیزده سال بعد از آن شب‌های شعر در کرج، مهدی را دیدم. می‌خواستم از ایران به سوئد بیایم. حس کردم باید مهدی را ببینم. کسی را که آن همه وقت به او حس نزدیکی می‌کردم. حس می‌کردم یکی از نزدیک‌ترین‌ها به من است. به واسطه شعر‌هایش، شاید این حس را پیدا کرده بودم. به دیدنش رفتم. دقیقاً‌‌ همان بود. یکی از نزدیک‌ترین‌ها یکی از صمیمی‌ترین‌ها. هیچ وقت دروغ از او نشنیدم. هیچ وقت مبالغه نشنیدم. هیچ وقت حس نکردم عقده روانی و جنسی دارد. این مزخرفاتی که درباره‌اش ‌گاه می‌شنیدم خنده دار بودند برایم. مهدی نمونه یک انسان جدی، صادق، بدون مشکل، سالم، مهربان و بی‌دریغ، باهوش و تلخ است. هوش سرشارش همیشه او را از بقیه متمایز می‌کند. در عین حال، تلخی خاص خودش را دارد. بدون این تلخی، سخت می‌شود او را تصور کرد. در همین هیات فعلی. در شعر جدی کار کرده و جدی کار می‌کند. به نظرم روحش همیشه جوان و همیشه کودک می‌ماند. بی‌ریا است. یک رنگ است. مهدی، یک دوست بود به معنای واقعی کلمه و هست.»


هومان عزیزی، نویسنده و بازیگر ایرانی ساکن سوئد نیز با اشاره به سابقه آشنایی‌اش با سید مهدی موسوی به جرس می‌گوید: «با سید مهدی موسوی از اواسط دهه هفتاد، بعد از اینکه برای زندگی از کرمانشاه به تهران و کرج رفتم با او آشنا شدم. او در همه این سال‌ها از فعال‌ترین شاعران در زمینه بازسازی و نوسازی قالب غزل بود و با وجود اختلاف سلیقه ادبی همیشه انرژی زیاد و پشتکارش را دوست داشته‌ام. او برای معرفی و پیشرفت این جریان کارگاه‌های شعر برگزار می‌کرد و خانم فاطمه اختصاری هم از فعالین همین کارگاه و از شاعران همین جریان ادبی هستند.»


کجایند قداره کشان مدافع تدبیر و امید و اعتدال؟


سید مهدی موسوی،‌زاده ۱۳۵۵ در تهران و دارای دکترای داروسازی است.
افرادی نظیر محمد علی بهمنی از حامیان جریان «غزل پست مدرن» و شعرهای مهدی موسوی و بعضی دیگر مانند علی باباچاهی از مخالفان آن هستند.
مجموعه اشعار این وبلاگ نویس شاعر که از وبلاگ‌های فعال در پرشین بلاگ و بلاگفا بوده است، «ناگهان» (نشر شانی) و «بوق زدن برای گوسفند‌ها» (نشر جمهوری) است که ممنوع از انتشار تشخیص داده شده است. کارگاه‌های شعر او نیز پس از بازداشتش در سال ۱۳۸۹ تعطیل شدند.
سید مهدی موسوی و فاطمه اختصاری پیش از این، اعلام کرده بودند که در انتخابات ریاست جمهوری به حسن روحانی رأی می‌دهند.


در پی انتشار خبر بازداشت این دو شاعر، شاهین نجفی در صفحه فیس بوک خود نوشت: «این بچه‌ها هنوز انگشتانشان از مهر رایی که به رئیس دولت لبخند داده‌اند خیس است. این‌ها شاعران خسته از انقلاب و آزادی‌اند. پس کجایند سینه چاکان و قداره کشان مدافع تدبیر و امید و اعتدال؟ این کلام آخر است، ما آخرین نسلی هستیم که با زبان شعر و موسیقی با شما سخن گفتیم.»
یکی از شعرهای مجموعهٔ «پرنده کوچولو؛ نه پرنده بود! نه کوچولو!» در سال ۱۳۸۹ ازسوی شاهین نجفی به نام «شاعر تمام شده» به صورت موزیک اجرا شد که این همکاری بعد‌ها با انتشار آلبوم «هیچ هیچ هیچ» توسط شاهین نجفی و خوانده شدن آثاری نظیر «ممیز صفر»، «بعد از تو» و «ناگهان» ادامه یافت.


تارنمای رادیو زمانه در سال ۱۳۸۹ به مناسبت انتشار مجموعه‌ای از اشعار سید مهدی موسوی با نام «پرنده نه کوچولو بود، نه پرنده» گفت‌و‌گویی با او انجام داد. سید مهدی موسوی در این گفت‌گو گفته بود: «شعر من به آته‌ایسم نمی‌انجامد بلکه راوی شعرهای من گاهی خدای مرسوم در جامعه را به نقد می‌کشد. هیچ ایدئولوژی یا تفکری قانعش نمی‌کند. اگر با بودنش مشکل دارد با نبودنش بیشتر به بن بست می‌رسد.»
در تابستان ۱۳۹۱ باشگاه خبرنگاران جوان و رسانه‌های اصولگرا مطلبی با عنوان «مهدی موسوی چه کسی است و چگونه به خواننده مرتد کمک می‌رساند» علیه او منتشر کردند که منجر به فیلترینگ دوباره وبلاگ، انسداد سایت شخصی و بازداشت «مهدی موسوی» شد.


ازسوی دیگر، انتشار عکس‌های او به همراه فاطمه اختصاری با لباس مردانه در ورزشگاه آزادی در بازی ایران-کره جنوبی باعث شد تا نشریات اصولگرا شدیداً به این اتفاق و همچنین فعالیت‌های فمینیستی موسوی معترض انتقاد کنند.
بنابرآنچه سید مهدی موسوی اردیبهشت ماه سال جاری در وبلاگش نوشته است، سال ۱۳۸۶ ماموران نیروی انتظامی با تعقیب قبلی و برنامه، لپ تاپ او را دزدیدند تا ده‌ها شعر و رمان منتشر نشده‌اش نابود شود. حتی آرشیو آثارش را هم با آن‌ها به سرقت بردند.
در سال ۱۳۸۸ نشریه سید مهدی موسوی به نام «همین فردا بود» توقیف و برای همیشه بسته شد. در سال ۱۳۸۹ کتاب او و کتاب‌هایی از الهام میزبان، محمد حسینی مقدم و فاطمه اختصاری که با مجوز ارشاد چاپ شده بود ند توقیف و به خمیر تبدیل شدند.
بنابه نوشته وبلاگ سید مهدی موسوی، سال ۱۳۹۱ با بهانه قرار دادن آهنگ «نقی» که نه او ترانه سرایش بود و نه به او ارتباطی داشت رسانه‌های زنجیره‌ای اصولگرا حمله به او و تهمت و تخریب را آغاز کردند و سرانجام کار به معرفی او از تلویزیون و اخبار بیست و سی رسید. تهمت‌هایی که برای خیلی‌ها و حتی مخالفانش خنده دار بود اما بهانه خوبی بود برای خانه نشین کردنش.
درهمان سال، کتاب «شعر جنگ» سید مهدی موسوی، در نمایشگاه طی چند روز به چاپ سوم رسید و به این جرم و به بهانه اجتماع و استقبال مردم، او را از نمایشگاه بیرون کردند. کتابی که به گفته خودش، دردهای فرزندان شهدا و خانواده‌های آن‌ها را ترسیم کرده بود اما ظاهرا با وجود مجوز داشتن به مذاق دوستان خوش نیامده بود.
بنابرآنچه سید مهدی موسوی در وبلاگش نوشته است، در سال ۱۳۹۲ به صورت رسمی و بدون هیچ دلیل و جرمی او و فاطمه اختصاری را ممنوع الفعالیت اعلام می‌کنند و برخی از کتاب‌های آن‌ها نظیر کتاب «ناگهان» با نشر شانی رد می‌شود.
باشگاه خبرنگاران مهرماه سال گذشته در مطلبی پیرامون فعالیت‌های این دو شاعر جوان، مهدی موسوی را «پدر خوانده حلقه ادبی‌اش» دانسته و ادعا کرده بود: «او بعد از شکست فتنه ۸۸ و در حمایت از جریان اعتراضی ضد نظام وبلاگش را می‌بندد؛ اما بعد از شش ماه دوباره به نوشتن می‌پردازد. بسیاری از کتاب‌های او توسط وزارت ارشاد برای چاپ در ایران نامناسب تشخیص داده شده و ممنوع می‌باشند. خود وی در مصاحبه با یک روزنامه می‌گوید: «چند تا کتاب چاپ کرده‌ام که نصفشان بدون مجوز بوده است.»


تو به روحانی اعتقاد و اعتماد داشتی!


فاطمه اختصاری، زادهٔ ۱۳۶۵ در کاشمر و فارغ التحصیل کار‌شناسی ارشد رشته مامایی در دانشگاه تربیت مدرس و دانشجویی اخراجی دکتری (سال۸۸) است.
او که در حوزه حقوق زنان نیز فعالیت کرده بار‌ها به خاطر فعالیت‌هایش به دادگاه احضار و بازجویی شده است.
اختصاری نیز که از شاعران غزل پست مدرن در دههٔ هشتاد است در یکی از آلبوم‌های شاهین نجفی به عنوان شاعر و ترانه‌سرا به همراه سیدمهدی موسوی، حضور داشته است.
کارگاه‌های شعر او در تهران در سال ۱۳۹۱ با انتشار خبری در باشگاه خبرنگاران جوان و انتشار در خبرگزاری‌ها و سایت‌های اصولگرا تعطیل شد.
حضور او در سال ۱۳۹۱ در ورزشگاه آزادی با لباس پسرانه در بازی ایران-کره جنوبی جنجالی به پا کرد. باشگاه خبرنگاران جوان کار او را تقبیح کرد.
آخرین مجموعه شعری که از فاطمه اختصاری مجوز نشر پیدا کرد، «بحث‌های فمینیستی قبل از پختن سیب‌زمینی» بود که این کتاب از کتابفروشی‌ها و از نمایشگاه کتاب تهران جمع شد.
پیش از این، اختصاری در گفت‌و‌گو با رادیو زمانه گفته بود:«من در شعر‌هایم از اتفاق‌ها و اندیشه‌های شخصی‌ام الهام می‌گیرم اما شعر من دفتر خاطرات شخصی من نیست. با این‌حال انکار نمی‌کنم که فاطمه اختصاری در شعرهای من وجود دارد و نفس می‌کشد.»
فاطمه اختصاری در آخرین مطلبی که ۱۵ آذرماه در وبلاگ خود نوشته می‌گوید: «هیچ چی هم که نمی‌گویم باز رفقا فریادهای اعتراضیشان را بر سر من خالی می‌کنند. چرا فلان کتاب مجوز نگرفته. چرا فلان فرماندار از اقلیت‌ها نیست. چرا فلانی دستگیر شده. ولم کنید اصلا. حوصلهٔ هیچ چی را دیگر ندارم. به من چه! می‌گویم خیلی اعصابم خورد است، ممنوع الخروج شده‌ام و... از همه‌اش دردآور‌تر آنجایی ست که جواب می‌دهد: «خب تو به روحانی اعتقاد و اعتماد داشتی! بیا این هم جواب اعتمادت!» یعنی حقّت است. بله بله واقعا حقّم است.»
دامنه بازداشت‌ها از سوی اطلاعات سپاه تا آن اندازه گسترش پیدا کرده است که تارنمای کلمه گزارش داده که بازداشت شدگان تحت فشار برای اعتراف و مصاحبه تلویزیونی هستند. پروژه نخ نما و کهنه‌ای که هر بار در مورد بسیاری از فعالان مدنی و سیاسی اجرا می‌شود. در این مصاحبه‌های تلوزیونی همواره شاهد بیان ادبیات آشنای اعترافات اجباری از سوی بازداشت شدگان هستیم که ازسوی کار‌شناسان ورزیده نیروهای امنیتی براثر شکنجه روانی به مرحله از هم گسیختگی فکری و روانی می‌رسند و به ناچار حضور در مصاحبه تلویزیونی را می‌پذیرند.
 

نوری: نمی توان از اندیشمند خواست مثل حاکمیت فکر کند

Posted: 29 Dec 2013 12:46 AM PST

گفتگو با خانواده غروی و مدنی
جرس: عبدالله نوری خاطرنشان کرد "اندیشمندان و روشنفکران باعث پویایی و رشد فکری جامعه می گردند و باید مورد احترام باشند، اگر چه برخی از نظرات آنان صائب نباشد و نباید از آنها خواسته شود همانند حاکمیت و یا همانند تفکری خاص، فکر کنند و عمل نمایند.

 

به گزارش جرس،  وزیر کشور دولت اصلاحات  در گفتگوی تلفنی با همسر دکتر سید علی اصغرغروی جویای آخرین وضعیت سلامتی و نیز چگونگی روند پرونده وی شد.

 

همسر غروی نسبت به وضعیت سلامتی و محل نگهداری و نیز ابهام در اتهام و چگونگی پرونده شکل گرفته برای سید علی اصغر غروی ابراز نگرانی نمود و تاکید کرد، به دلیل وضعیت سنی و بیماری های مختلف، وی باید در اسرع وقت تحت نظر پزشکان قرار گیرد.

  

همسر دکتر علی اصغر غروی افزود با توجه به علتی که برای بازداشت ایشان بیان شده و عدم ارائه استدلال منطقی و حقوقی، مناسب است مسئولان مربوطه نسبت به آزادی این استاد قرآن اقدام کنند.

 

در ادامه ی این گفتگو عبدالله نوری با ابراز ناراحتی و تاسف نسبت به بازداشت علی اصغرغروی گفت: "ایشان انسانی وارسته، اخلاق مدار، قرآن پژوه و از شیفتگان اهل بیت عصمت و طهارت به ویژه امیرمومنان صلوات الله علیهم اجمعین می باشد و برخورد صورت گرفته با ایشان بسیار عجیب و بدور از روح قانون اساسی است".

 

عبدالله نوری اظهار داشت: "این گونه اقدامات باعث نگرانی و التهاب جامعه ومحافل آزاد اندیشی می گردد و نخبگان و فرهیختگان را نسبت به بیان تفکراتشان با سردرگمی و ابهام مواجه می کند".

 

عبدالله نوری افزود: "به اعتقاد من اندیشمندان و روشنفکران باعث پویایی و رشد فکری جامعه می گردند و باید مورد احترام باشند، اگر چه برخی از نظرات آنان صائب نباشد و نباید از آنها خواسته شود همانند حاکمیت و یا همانند تفکری خاص، فکر کنند و عمل نمایند".

 

عبدالله نوری در پایان ابراز امیدواری کرد که: "هر چه زودتر تمام کسانی که به دلیل بیان عقاید و اندیشه های خود در حبس و حصر هستند آزاد شوند و مردم و حاکمیت از فکر و اندیشه ی آنها استفاده کنند".

 

عبدالله نوری همچنین با حضور در منزل سعید مدنی با خانواده وی دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار همسر سعید مدنی از آخرین وضعیت سلامتی و پرونده قضایی همسرش گزارشی ارائه کرد و در ادامه عبدالله نوری برای سلامتی و تقویت صبر و استقامت خانواده های زندانیان سیاسی و تسریع در آزادی عزیزان در حصر و حبس دعا کرد و آزادی این بزرگواران را موجب تقویت وحدت و انسجام ملی دانست.

نخستین اظهارنظر رسمی معاون فرهنگی ارشاد در مورد نویسندگان ممنوع‌القلم

Posted: 29 Dec 2013 12:17 AM PST

وجود ليست سياه تاييد شد
جرس: در حالیکه یک مقام ارشد دولتی، منکر هرگونه "لیست نویسندگان ممنوع الانتشار" شده بود، معاون فرهنگی وزارت ارشاد گفت که در دولت دهم اعلام شده بود  بود تا آثار برخی از نویسندگان منتشر نشود. پیش از این، احمد کمالی‌نژاد که به تازگی مدیر اداره کتاب وزارت ارشاد شده، موضوع وجود نویسندگان ممنوع‌القلم را منکر شده و به خبرگزاری فارس گفته بود: ««۲۶ سال در وزارت ارشاد سابقه فعالیت دارم و تاکنون با موضوع نویسنده ممنوع‌القلم برخورد نکرده‌ام چون چنین نویسندگانی نداشته‌ایم.»

 

سیدعباس صالحی که پس از آغاز به کار دولت حسن روحانی، به معاونت فرهنگی وزارت ارشاد آمده است، به روزنامه ایران می‌گوید: «افرادی بودند که ایراد چندانی در محتوای نوشته‌های آنان نبود یا اگر هم بود امکان برطرف ساختنش با اصلاحیه وجود داشت. برخی از نویسنده‌ها در دوره قبل اعلام شده بود که کارشان منتشر نشود. ممکن است که این دستور به شکل کتبی و بخشنامه‌ای ابلاغ نشده باشد اما به صورت شفاهی ابلاغ و اعمال می‌شد.»

 

بحث نویسندگان ممنوع‌القلم برای نخستین بار در مصاحبه تلویزیونی حسن روحانی رییس جمهور ایران مطرح شد. او در گزارش عملکرد صد روزه دولتش گفت که « ما نویسندگان ممنوع‌القلم را به نویسندگان سریع‌القلم تبدیل کرده‌ایم.» این سخنان رییس جمهور با واکنش گسترده‌ای مواجه شد. وزیر ارشاد دولت دهم، این مسئله را در گفتگوهایش تکذیب کرد و به دنبال آن بهمن دری معاون فرهنگی دولت دهم گفت که «ما چیزی به نام نویسنده ممنوع‌القلم نداشتیم، یعنی نداریم و پیش از بنده هم نداشته‌اند.» حالا اما سیدعباس صالحی این مسئله را تایید می‌کند و تاکید دارد که اعمال محدودیت برای نویسندگان و ناشران به صورت بخشنامه‌ای و کتبی نبوده و به صورت شفاهی صورت می‌گرفته است.

موضوعی که پیش از این نویسندگان و شاعران هم در مصاحبه‌های خود بر آن تاکید کرده بودند.

 

صالحی همچنین گفته: «در حیطه ناشران تعلیقی مجموعه اسامی محدود تری وجود داشت اما در بحث ممنوع القلم‌ها تعداد بیشتری در فهرست به قولی سیاه قرارداشتند. با وجود این هر دو نمونه اتفاقی که به آن اشاره کردید بدون هیچ سند کتبی و رسمی رخ می‌دادند.»

 

او تاکید دارد: «اگر شما در بازار نشر جست‌و‌جویی داشته باشید؛ خواهید دید که در چند سال گذشته آثاری که مجوز داشتند و محتوای آن‌ها هم مشکلی نداشت امکان چاپ نداشتند. البته نه این که به‌طور کامل به شکل بخشنامه‌ای نبود اما اغلب شفاهی و غیر رسمی بودند.»

 

پس از صحبت‌های حسن روحانی رییس جمهور منتخب ایران، احمد کمالی‌نژاد که به تازگی مدیر اداره کتاب وزارت ارشاد شده، موضوع وجود نویسندگان ممنوع‌القلم را منکر شده و به خبرگزاری فارس گفته بود: ««۲۶ سال در وزارت ارشاد سابقه فعالیت دارم و تاکنون با موضوع نویسنده ممنوع‌القلم برخورد نکرده‌ام چون چنین نویسندگانی نداشته‌ایم.»

 

صالحی در این مصاحبه درخصوص تغییر مدیر اداره کتاب هم صحبت کرده و گفته: «از وقتی سرپرست اداره کتاب مشخص شد قرار بود که در نهایت تا یک و نیم ماه بعد مدیر آن معرفی شود. البته ما در این مدت به‌طور جدی به دنبال انتخاب گزینه مناسب بودیم که حداکثر تا آخر هفته مدیر اداره کتاب را معرفی خواهیم کرد. »

 

او همچنین درباره ناشران تعلیقی گفت: «رخی از این مؤسسات موارد حقوقی داشتند که با ابهاماتی همراه بود. یکی از ابهامات اصلی درباره برخی ناشران تعلیقی این بود که هیأت بدوی و تجدید نظر آن‌ها یک هیأت واحد بودند! زمانی که جرمی اتفاق می‌افتد و نیاز به بررسی دو مرحله‌ای وجود دارد؛ بررسی تجدید نظر را هیأتی غیر از هیأت بدوی انجام می‌دهند. این اشکالی بدیهی بود که در این مسأله جلب توجه می‌کرد و ما به دنبال حل آن بر آمدیم. بر همین اساس همان طور که می‌دانید احکامی برای هر دو هیأت صادر شد. ناشرانی که جزو ناشران تعلیقی باشند و بررسی حکم آنان در فضای قبلی رخ داده باشد حق اعتراض دارند و هیأت‌های جدید اعتراض آنان را بررسی خواهند کرد.»

 

صالحی در پاسخ به این سئوال که از طرف آقای روحانی به‌طور مستقیم پیگیری مورد خاصی در حوزه کتاب به شما توصیه شده؟ اظهار داشت: «پیگیری بحث نویسنده‌های ممنوع القلم خواسته‌ای است که رئیس جمهوری به دنبال بررسی آن هستند.»

طرح الزام دولت به غنی سازی ۶۰ درصد با بیش از ۲۰۰  امضا تقدیم هیات رئیسه مجلس شد

Posted: 28 Dec 2013 11:18 PM PST

صالحی: ۱۰۰۰ سانتریفیوژ نسل دوم نصب کرده‌ایم
جرس: طرح الزام دولت به غنی سازی 60 درصد با بیش از 200 امضا، امروز یکشنبه هشتم دی ماه در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به هیات رئیسه مجلس تحویل داده شد. همزمان رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، از نصب هزار سانتریفیوژهای نسل جدید خبر داد.

 

به گزارش  مهر، طرح الزام دولت به غنی سازی 60 درصد با بیش از 200 امضاء تحویل هیات رئیسه مجلس شد.

 

این طرح تاکنون به امضای 201 نفر از نمایندگان مجلس رسیده است که در آن دولت را ملزم می کند تا برای رفع نیازهای حال و آینده تا 60 درصد غنی سازی انجام دهد.

 

هزار دستگاه سانترفیوژ نصب شد
همزمان رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با بیان اینکه در تولید سانتریفیوژهای جدید هیچ چیز برای ما غامض و مجهول نیست، گفت: ۱۰۰۰ سانتریفیوژ نسل دوم نصب کرده اما گاز تزریق نکرده ایم و این هم به علت مذاکراتی است که انجام می دهیم.

 

به گزارش واحد مرکزی خبر، علی اکبر صالحی در برنامه نگاه یک شنبه شب با موضوع بررسی اهمیت دانش و انرژی هسته ای و جایگاه آن در کشور گفت:  در تولید سانتریفیوژهای جدید هیچ چیز برای ما غامض و مجهول نیست و ما کاملا مسلط هستیم و فقط زمان می خواهیم .

 

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: 1000 سانتریفیوژ نسل دوم نصب کرده اما گاز تزریق نکرده ایم و این هم به علت مذاکراتی است که انجام می دهیم و به این معناست که این سانتریفیوژها آماده اند.

 

وی گفت: از زمان دولت سابق وقتی این سانتریفیوژها نصب شد تصمیم گرفتند که گاز به آنها تزریق نشود .

 

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: سانتریفیوژهای جدید نسل های 3 و 4 و در مراحل تست هستند .

 

صالحی افزود : آلان سانتریفیوژی که به تولید انبوه رسانده ایم غیر از نسل یک و نسل دو است که 1000 تای آن را نصب کرده ایم و قرار است بر اساس برنامه تفاهم نامه سانتریفیوژ جدید فعلا نصب نکنیم.

 

وی درخصوص بازدید بازرسان اژانس از کارخانه آب سنگین اراک گفت: این بازدید جزو توافق نامه پادمانی ما نیست و پیش از این تفاهم نامه ها دو بار دیگر نیز از این کارخانه بازدید کرده بودند زیرا ما به دنبال شفاف سازی هستیم و همواره گفته ایم مشکلی نداریم .

 

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: اجازه داده ایم برای بار سوم نیز از این کارخانه بازدید مدیریت شده انجام دهند ؛ البته بازدید کرده اما بازرسی نکرده اند.

 

صالحی افزود: اینها بازدید مدیریت شده از آب سنگین اراک داشتند و یک بازدید مدیریت شده از معدن گچین بندر عباس خواهند داشت و این به تلطیف فضای مذاکرات کمک می کند .

 

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: غنی سازی حق ماست و اینکه آلان 20 درصد را در این 6ماه کنار می گذاریم داوطلبانه است ما حق خودمان می دانیم تا به هر درجه ای از غنی سازی برویم .

 

وی همچنین گفت که در یکی دو ماه آینده برای تعویض سوخت نیروگاه بوشهر را متوقف خواهیم کرد زیرا هر سال یکی دو ماه نیروگاه باید برای تعویض سوخت و رسیدگی به برخی مسائل فنی متوقف شود.

 

برنامه اتمی ایران، طی ده سال گذشته از موارد چالش با جامعه جهانی بوده، و ده نشست بی نتیجه پیرامون موضوع غنی سازی اورانیوم انجام شده است.

خونریزی کلیه و از بین رفتن سوی چشم زندانیان اعتصابی، بعد از ۵۵ روز اعتصاب غذا

Posted: 28 Dec 2013 11:05 PM PST

جرس: شش زندانی اهل سنت محکوم به اعدام در زندان قزل‌حصار در ۵۵مین روز از اعتصاب غذا با مشکلات بینایی و خونریزی کلیه مواجه هستند.

 

به گزارش ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حامد احمدی یکی از شش زندانی اهل سنت که در اعتصاب غذا بسر می‌برد دچارخونریزی کلیه شده و دیگر قادر به ادرار کردن نیست؛ وی در شرایط خطرناکی بسر می‌برد.

 

از بین رفتن سوی چشم از دیگر مشکلاتی است که چند تن از این زندانیان اعتصاب کننده بدان دچار شده‌اند و مسئولین هیچ‌گونه رسیدگی در این باره صورت نداده‌اند.

دکتر محمود امیری مقدم پزشک و فعال حقوق بشر ساکن نروژ در مورد وضعیت سلامتی ایشان ابراز داشت: «شرایط ایشان بسیار نگران کننده است و اعتصاب وارد مرحله‌ای شده که عوارض جبران ناپذیری را در پی‌خواهد داشت.»

 

یک منبع مطلع گفت: «خانواده این ۶ زندانی اهل سنت صبح روز شنبه جهت ملاقات با ایشان به زندان قزل‌حصار مراجعه کرده و مورد بازرسی و توهین شدید مسئول زندان قرار گرفتند. این خانواده‌های پس از ۴ ماه موفق شده بودند برای دیدار عزیزانشان به زندان بروند که متاسفانه مسئولین از هیچ توهین و حرف زشتی در حق ایشان دریغ نکردند. در ‌‌نهایت نیز با وجود طی صد‌ها کیلومتر راه از سنندج تا زندان قزل‌حصار تنها ۱۰ دقیقه اجازه ملاقات را پیدا کردند.»

 

حامد احمدی، کمال ملایی، جمشید دهقانی، جهانگیر دهقانی، صدیق محمدی و سیدهادی حسینی از روز دوشنبه ۱۳ آبان ماه در اعتراض به عدم رعایت اصل تفکیک جرائم و حکم اعدام که برایشان صادر شده، دست به اعتصاب غذا زده‌اند.