جنبش راه سبز - خبرنامه |
- علی مطهری: روحانی با فشار افکار عمومی میتواند شعارهایش را اجرایی کند
- آقای قاضی القضاة! اسلام کلیسا ندارد
- محمد خاتمی: خشم و نفرت زندگی انسانها را نابود میکند
- حجاریان: امیدوارم با مدیریت روحانی، حصر موسوی و کروبی و نیز حبسها به پایان برسد
- ماندلا، راهى دراز تا آزادى – گفتاری از مهندس عبدالعلی بازرگان
- کاشفی: وزارت کشور قول مساعدت در برگزاری مجمع عمومی خانه احزاب را داد
- ظریف: در زمان مناسب به همه ایرادها و ابهامات پاسخ خواهیم داد
- گزارش خانه ملت از قراردادهای فرهنگی “شبههناک” مرتضوی
- امیدواری به «تنبیه»
- شش ماه و شصت ماه و سیصد و شصت ماه؟!
علی مطهری: روحانی با فشار افکار عمومی میتواند شعارهایش را اجرایی کند Posted: 15 Dec 2013 05:45 AM PST امیدوارم در رفع حصر خانگی و آزادی زندانیان سیاسی موفق باشد جرس: علی مطهری معتقد است روحانی با فشار افکار عمومی میتواند شعارهایش از جمله تحقق حقوق شهروندی را اجرایی کند و میگوید: امیدوارم که او بتواند موفق شود و در کارهایی چون رفع حصر خانگی و آزادی زندانیان سیاسی در راستای شعار حقوق شهروندی موفق باشد.
این نماینده مجلس در گفتوگو با خبر آنلاین در پاسخ به این که "اساسا مقوله حقوق شهروندی چقدر در حوزه اختیارات دولت است که بخواهد در آن مانور بدهد؟" گفت: قطعا تحقق حقوق شهروندی به طور کامل دست دولت نیست. ما اصل تفکیک قوا را داریم و قوای سه گانه نمیتوانند در کار یکدیگر دخالت کنند. ولی دولت بویژه شخص رئیس جمهور پشتوانه رای مردم را دارد و با نیروی افکار عمومی خیلی کارها میتواند بکند. کما اینکه طبق اصل 113 قانون اساسی رئیس جمهور مسئول اجرای قانون اساسی است. البته نه با برداشت آقای احمدینژاد! ایشان می گفت من مسئول اجرای قانون اساسی هستم، لذا اگر خودم تشخیص بدهم که قانونی منطبق بر قانون اساسی نیست، اجرا نمیکنم! این، برداشت غلطی بود چرا که مرجع تشخیص انطباق قوانین عادی بر قانون اساسی، شورای نگهبان است و قانونی که به تایید شورای نگهبان رسید رئیس جمهور چه آن را قبول داشته باشد و چه قبول نداشته باشد باید اجرا کند.
وی ادامه داد: مسئولیت رئیس جمهور در اجرای قانون اساسی به این معنی است که اگر تخلفی در این زمینه دید، میتواند تذکر بدهد. مثلا می تواند به مجلس تذکر بدهد که فلان قانونی که تصویب کرده برخلاف قانون اساسی است، یا به قوه قضاییه تذکر بدهد که فلان رفتارش خلاف قانون اساسی بوده است. دولت با این نوع تذکرها میتواند در راستای حقوق شهروندی اقدام کند ولی بیش از این نمیتواند کاری بکند. در مورد عملکرد دولت در این 100 روز هم بگویم که قطعا دولت اولویت بندیهایی در کارهایش دارد. مثل اولویت دادن به اقتصاد و دیپلماسی که با یکدیگر مرتبط هستند. به نظرم باید دولت مقداری جایگاهش را در این دو حوزه محکم کند و بعد وارد مقوله سیاست داخلی و حقوق شهروندی شود.
مطهری با تاکید بر این که "احقاق حقوق شهروندی نیازمند اجماع قوا است" گفت که ممکن است به چنین اجماعی نرسند.
وی توضیح داد: فشار افکار عمومی کار خودش را میکند. حتی اگر سایر قوا و نهادها راضی به احقاق حقوق شهروندی نباشندگاهی فشار افکار عمومی دستگاهها را وادار به انجام کاری میکند که تمایلی به آن ندارند.
مطهری گفت: این مبنا که رای آقای روحانی 50.5 درصد آرای ماخوذه باشد، حرف درستی نیست. او در مرحله اول این رای را آورد و قطعا اگر انتخابات همچون سال 84 به مرحله دوم میکشید ایشان آرایی بیش از 25 میلیون و شاید تا 30 میلیون را کسب میکردند. فراموش نکنید که آقای احمدینژاد در مرحله اول انتخابات سال 84 حدود 5 میلیون رای داشت و در مرحله دوم 17 میلیون. البته آقای خاتمی توفیقاتی هم داشتند ولی به نظرم روش آقای روحانی با آقای خاتمی متفاوت است. در دوره آقای خاتمی تندرویهایی شد و برخی تندروها ایشان را احاطه کرده بودند که خود آقای خاتمی هم از آنها گلایه داشت. اما آقای روحانی بیشتر بر گفت و گو و جلب نظر و جذب طرف مقابل اصرار دارد.
او در پاسخ به این که "آقای خاتمی هم میگفتند که باید با گفت و گو معاند را به مخالف و مخالف را به منتقد تبدیل کرد." اظهار کرد: ایشان می گفت اما روش بسیاری از هوادارانشان این نبود. کما اینکه در مطبوعات تندرویهایی شد و عواطف مذهبی مردم تحریک شد. اما آقای روحانی روش متفاوتی دارد و به قشر متدین توجه کافی دارد و در این مدت هم از دولت، گذشته از چند مورد جزئی، رفتاری ندیدیم که عواطف این قشر را جریحه دار کند. میبینید که ایشان به دیدار جانبازان میرود و همچنین میگوید که قانون عفاف و حجاب را اجرا میکند. این نشان می دهد که او روش متفاوتی دارد و سعی میکند که نهادهای خودسر در درون حکومت را با گفت و گو و استدلال قانع کند. فکر میکنم آقای روحانی با رابطه خوبی که با رهبری دارد بتواند تا حد قابل قبولی در این زمینه موفق شود. ولی اگر دائم از شعارهایش عقب نشینی کند، قطعا به سرنوشت آقای خاتمی مبتلا میشود.
مطهری تاکید کرد: امیدوارم که او بتواند موفق شود و در کارهایی چون رفع حصر خانگی و آزادی زندانیان سیاسی در راستای شعار حقوق شهروندی موفق باشد.
این نماینده مجلس ادامه داد: ریشه اصلی مخالفت عدهای از اصولگراها با آقای روحانی این است که اکثر قریب به اتفاق حامیان او در انتخابات را اصلاح طلبان تشکیل میدادند. برخی اصولگراها نگاه خاصی به اصلاح طلبان دارند و آنها را برانداز و خارج از دایره نظام می دانند. به کارگیری آنها در دولت را خلاف مصلحت نظام و راه رهبری میدانند، لذا با این دولت مخالفت میکنند. از طرفی طعم شکست در انتخابات هم ذائقه اصولگراها را تلخ کرده و انتصابهای دولت هم بیشتر شامل اصلاح طلبها شده است؛ در نتیجه برخی اصولگرایان خیلی زود وارد مخالفت با دولت شدند به طوری که گاهی مواضع آنها بیشتر انتقام جویی را تداعی میکند تا انتقاد سازنده.
وی گفت: فعلا برخی مخالفت های فردی از طرف هواداران جبهه پایداری و جمعیت ایثارگران در مجلس صورت می گیرد و مخالفت سازماندهی شده وجود ندارد. نمایندگان معتدل در مجلس نهم کمتر هستند چون انتخابات این دوره از مجلس در شرایط خاصی برگزار شد که بسیاری از منتقدان دولت گذشته اعم از اصلاح طلب و اصولگرا اصلا نامزد نشدند. بخشی از اصلاح طلبان هم که انتخابات را تحریم کردند. بنابراین ترکیب نمایندگان مجلس نهم ترکیب خاصی شده است.
مطهری در پاسخ به این سوال که "جنس انتقادهایی که در روزنامههایی چون کیهان و رسالت خطاب به دولت یازدهم مطرح میشود با انتقاد چهرههایی چون احمد توکلی و الیاس نادران از یکسو و رسایی و کوچک زاده از سوی دیگر که در مجلس مطرح میشود، یکی است؟" توضیح داد: به نظر من همه اینها در کینه و دشمنی با اصلاح طلبان تقریبا یکسانند. در این موضوع، نگاه آقای حدادعادل با نگاه کیهان و رسایی و کوچکزاده خیلی فرق ندارد. ولی آقای توکلی کمی متفاوت است و نگاه واقعبینانه تری به اصلاح طلبان دارد. البته این یک نقطه ضعف است که چنین نگاهی بین گروه های مختلف اصولگرا به اصلاح طلبان وجود دارد چون سبب میشود که تصمیمات احساسی نسبت به آنها بگیرند. اما معتقدم که به تدریج مجلس شکل واقعی خود را در مقابل دولت جدید پیدا می کند به طوری که حامیان منطقی دولت افزایش پیدا خواهند کرد. این امر نیاز به زمان دارد.
او ادامه داد: انتقاد آقای نادران ناشی از حساسیت بجایی است که ایشان نسبت به مفاسد اقتصادی دارد و به نظرم در این کار خودش هم در مجموع حسن نیت دارد. ولی انتقادهای آقایان رسایی و حسین شریعتمداری این طور نیست و توأم با تعصب و عناد است. اما بیشتر مخالفت هایی که از روی حسن نیت صورت می گیرد ناشی از ترس از اصلاح طلبان است. آنها نگرانند که در همه این زمینه ها به دوره اصلاحات برگردیم. برخی از کسانی که شما نام بردید بیش از حد عکسالعمل نشان میدهند. باید اول تخلفی در دولت صورت بگیرد بعد آنها اعتراض کنند. اما گاهی احساس میکنیم که انتقادهای آنها با حسن نیت نیست و بیشتر نوعی بهانهجویی است. مثلا این که وزیر ارشاد بگوید رأی هیات نظارت بر مطبوعات درباره توقیف روزنامه بهار محترم است ولی من مخالف توقیف بودم و فکر می کنم کمتر باید از این ابزار استفاده کرد، بعد نمایندهای بیاید و درباره این اظهارنظر وزیر از او سوال کند و از پاسخش هم قانع نشود تا سوال به صحن علنی بیاید، این کارها درست نیست. وزیر باید مثل هر کس دیگری در بیان نظرش آزاد باشد. این نوع رویکردها نسبت به وزیر ارشاد بیشتر نشان از کینه ورزی دارد تا نگرانی از وضعیت فرهنگی کشور.
وی ادامه داد: من در مباحثی همچون آزادی بیان و آزادی مطبوعات در اظهارنظر و نقد، رویکرد وزارت ارشاد را قبول دارم. به طور کلی در خیلی جاها با دولت در عرصه فرهنگ، هم نظرم. ولی مثلا در مورد حد و مرز نظارت دولت بر مسئله پوشش اسلامی شاید اختلاف نظر دارم. اخیرا وزیر کشور اعلام کرد که «گشت ارشاد به فضای بیمارستان ها، فضاهای فرهنگی، دانشگاه ها، فرودگاه ها و فروشگاههای بزرگ نباید ورود پیدا کند.» این یعنی محدود کردن حوزه آن بخش از امر به معروف و نهی از منکر که وظیفه دولت اسلامی است و البته خلاف قانون است، مگر این که برای این اماکن متولی و ضابط خاص تعیین کرده باشند. یا در مورد فیس بوک البته فعلا نظری ندارم و در حال تحقیق هستم ولی معلوم نیست که رفع فیلتر به نفع کشور باشد. چون فیس بوک تیغ دو دم است و ممکن است جنبههای منفی آن بیش از جنبههای مثبتش باشد، لااقل تا زمانی که فرهنگ استفاده از فیس بوک در میان ما پیدا شود و قانون هم تکلیف اعمال مجرمانه در این حوزه را مشخص کند.
مطهری گفت: من در این زمینه در حال تحقیق هستم و با اهل فن صحبتهایی دارم. ولی هنوز به نظر قطعی نرسیده ام. البته اگر استفاده از ابزاری، جنبه مجرمانهاش بیشتر باشد، حکومت می تواند دسترسی به آن را مشکل کند، گرچه نتواند استفاده از آن را غیرممکن سازد. به این نقطه نرسیدهام که فیس بوک باید فیلتر باشد یا نباشد. کسانی که استفاده می کنند لابد آثار مثبت و محاسن آن را بیش از آثار مخرب و معایب آن میدانند. استفاده از فیس بوک تا قبل از حوادث سال 88 آزاد بود و مشکلی نداشت. ممنوعیت آن هم از ناحیه قانون مجلس نیست، از سوی شورای عالی امنیت ملی است. شاید بیشترین نگرانی از این شبکههای اجتماعی از بعد سیاسی باشد و دغدغههای اخلاقی و اجتماعی در درجه دوم باشد. اگر مخالفت با این شبکهها صرفا ناشی از نگرانی سیاسی باشد، من ان را قبول ندارم که چون منتقدین نباید با هم مرتبط شوند، چنین شبکههایی را فیلتر کنند. ولی اگر مخالفت با این شبکهها به دلیل مسائل اخلاقی باشد که کسی وارد زندگی خصوصی دیگران نشود، کار درستی است، گرچه کسی که صفحهای در فیس بوک دارد میتواند فقط به افراد خاصی امکان ورود به صفحه خود را بدهد. به هرحال کسانی میتوانند از این طریق کاسبیهای غیراخلاقی ایجاد کنند. اینجاست که حکومت باید دخالت کند. برای رفع فیلتر فیس بوک تکلیف این امور باید مشخص شود. البته همان طور که گفتم اطلاعات من در این زمینه کامل نیست و در حال تحقیق هستم.
مطهری در ادامه اظهار کرد: نظام اسلامی نسبت به مسائل فرهنگی و اخلاقی باید حساس باشد و برخلاف دولتهای لائیک و سکولار وظیفه دارد که به این حوزهها ورود کند. اما باید ببینیم که فیلتر کردن شبکههای اجتماعی ما را به این مقصود میرساند یا نه؟ آیا آزاد گذاشتن مردم در این شبکهها آنها را به این مسئولیت میرساند که با اراده خودشان وارد حیطههای غیر اخلاقی نشوند یا نه؟ به دلیل اهمیت این مسئله به کمیسیون فرهنگی مجلس پیشنهاد دادم که این مسئله را بررسی کند و به نتیجه برساند. این نگرانیها همیشه وجود دارد و باید وجود داشته باشد و به معنی ضعف نظام اسلامی نیست. عرض کردم، اگر نگرانیها صرفا سیاسی باشد موجه نیست اما اگر نگرانی از آسیب های اجتماعی باشد بجاست. شما هر مقدار هم کار فرهنگی بکنید، باز در جامعه اقشاری خواهند بود که دچار آسیبهای اجتماعی و فرهنگی هستند و ممکن است به خاطر گرایش به فرهنگ غربی یا از روی هوا و هوس با کارهایشان انحطاط اجتماعی و اخلاقی ایجاد کنند. زمان پیامبر هم این گونه افراد بودند، منتها امروز به خاطر توسعه ارتباطات این آسیب جدیتر است.
مطهری گفت: اساسا مسائل اخلاقی و جاذبههای جنسی به گونه ای است که نمی توان صرفا با آموزش و تربیت و افزایش تقوا کاری کرد که دیگر، افراد میلی به آن نداشته باشند. دین اسلام هم به این جاذبه شدید توجه داشته و حجاب و عدم اختلاط زن و مرد را به همین جهت مقرر کرده است. این بدان معنی است که خدا هم که خالق انسانهاست در این موضوع به بشر اعتماد ندارد و میداند که اگر بشر در این وادی بیفتد، دیگر نمیتواند جلوی خودش را بگیرد و از حدود تعیین شده میگذرد، لذا با احکام خود میخواهد زمینه این اتفاق را از بین ببرد. دولت اسلامی هم باید زمینهها را از بین ببرد. به همین دلیل است که میگویم هرچقدر هم مدرسه و دانشگاه و صداوسیما و دیگر مربیان جامعه مثل روحانیت، خوب کار کنند باز هم افرادی هستند که به خاطر هوا و هوس دست به کارهای خلاف اخلاق میزنند و اینجا نیاز به قانون و اقدام عملی دولت اسلامی است. البته اکثریت جامعه اینچنین نیستند و حدود را رعایت می کنند.
مطهری گفت: تفاوت جوانان این دوره و دوره قبل از انقلاب را قبول ندارم. جوانان آن دوره تحت تأثیر تعلیمات امام خمینی و شهید مطهری و سایر رهبران فکری و سیاسی قیام کردند، جوانان امروز هم تحت تأثیر همین تعلیمات هستند و اگر شرایطی شبیه شرایط آن روز و شرایط جنگ پیش بیاید همان فداکاریها را خواهند داشت و شاید قویتر. اما اتفاقی که به آن اشاره کردید، در حاکمیت رخ داده است. چرا که مدام دایره انقلاب تنگ شده و افراد را از قطار انقلاب پیاده کردهاند. مدام منتقد را مخالف و مخالف را معاند و هر دو را برانداز پنداشتهاند. این سخت گیری ها سبب شده که هر دوره کیفیت مجلس پایینتر بیاید. من، هم در مجلس هشتم بودم و هم در مجلس نهم هستم، معتقدم که مجلس هشتم قویتر بود. کسانی چون آقای کاتوزیان که در مجلس هفتم و هشتم بودند، می گفتند مجلس هفتم قویتر از مجلس هشتم بود. این عارضه، هم به دلیل سخت گیری هایی است که در مرحله بررسی صلاحیت افراد صورت گرفته و هم به این دلیل است که به جهت همان رد صلاحیت ها به تدریج فقط قشر خاصی از مردم در انتخابات شرکت کرده اند.
وی درباره انتخابات آتی مجلس اظهار کرد: این موضوع مقدار زیادی به عملکرد دولت بستگی دارد که در این فاصله تقریبا دو ساله تا انتخابات مجلس بعد، چگونه رفتار کند. ممکن است مردم احساس کنند که باید به دولت کمک کنند و با حضور در عرصه، به کاندیداهای نزدیک به گفتمان دولت رای بدهند. البته این موضوع به رفتار شورای نگهبان هم بستگی دارد. اگر شورای نگهبان افراد خوش فکر و مستقل و آزاده را رد صلاحیت کند، مشارکت پایین می آید و اتفاق جدیدی نمی افتد. البته فشار افکار عمومی بر نوع رفتار شورای نگهبان موثر است. فضای دوم خرداد بود که سبب شد شورای نگهبان بسیاری از افراد را برای مجلس ششم تایید صلاحیت کند. شاید آن وقت هم مجبور شوند که افراد معتدل را تایید صلاحیت کنند. البته قطعا شورای نگهبان اجازه نمی دهد که اکثریت مجلس بعد در اختیار غیر اصولگرایان باشد، مگر این که فشار افکار عمومی و انعکاس جهانی آن شدید باشد. به هرحال هر نوع پیش بینی و اظهارنظر در این موضوع باید نزدیک انتخابات مجلس صورت بگیرد و اکنون برای اظهارنظر زود است. به نظرم هنوز بسیاری از نمایندگان جایگاهشان را در مقابل دولت جدید نیافتهاند. از این رو تقسیم نمایندگان به دو دسته منتقد یا حامی دولت، فعلا امکانپذیر نیست. البته اکثر نمایندگان تابع دلیل هستند و حمایت یا انتقاد آنها از دولت از روی تعصب نیست، گروه کوچکی هستند که با دولت عناد دارند.
|
آقای قاضی القضاة! اسلام کلیسا ندارد Posted: 15 Dec 2013 05:27 AM PST محمد مجتهد شبستری قاضی القضاة ما مدتی است خود، یک طرف دعوا قرار میگیرد و به الهیدانان نو اندیش و حقوقبشر خواه ایران حمله میکند
«وقتی اصول اسلامی به این افراد روشنفکر نما گوشزد میشود در مقابل می گویند: از کدام اسلام حرف میزنید، زیرا اسلام قرائتهای گوناگون دارد. این در حالی است که اسلام واقعی چیزی جز آن چه که حضرت امام خمینی (س) از آن با نام اسلام ناب محمدی(ص) یاد میکردند نیست یعنی همان اسلامی که در آن ایمان قوی، توحید، عزت، جهاد و دفاع وجود دارد و متخصصان حوزی و مراجع تقلید کارشناسان واقعی آن هستند... نسبی گرائی در عالم فهم و شناخت پاسخهای قانع کننده متقنی دارد که در موضع خودش محل بحث و تدقیق قرار گرفته است... مخالفت با اعدام در واقع مخالفت با حکم اسلام است زیرا قصاص نص قرآن کریم است در برابر نصوص اسلامی همانند حکم قصاص نمیتوان گفت که کدام قرائت چه میگوید زیرا ما یک اسلام بیشتر نداریم که مرجع معتبر و صحت و تفسیر آن هم فهم روشمند و مضبوط مراجع تقلید و علمای دین است» (خبرگزاری ایسنا) ۲- آقای قاضی القضات با تریبون یک طرفهی تهاجمی که در اختیار دارد هر چند وقت یک بار ضمن سخنانش گریز به صحرای کربلا میزند و به الهیدانان نو اندیش و حقوقبشر خواه ایران حمله میکند، آنان را به غزب زدگی، تهاجم فرهنگی، روشنفکر نمایی، نسبیگرائی باطل و مانند اینها متهم میسازد و با این کار فضای بسیار محدود نفس کشیدن آنان را در این جامعه هر روز بیش از پیش محدود میکند. ۳- وظیفه قاضی القضاة پاسداری بیطرفانه از حقوق معنوی و مادی همه شهروندان کشور بدون کوچکترین تبعیض است. اما قاضی القضاة ما مدتی است خود، یک طرف دعوا قرار میگیرد و آتشی را که ۳۵ سال است افراد و گروههایی با ترور معنوی و گاهی فیزیکی متفکران دگر اندیش در این کشور روشن کرده اند هر روز شعله ورتر میسازد. ۴- در باب قرائت جدید از احکام قرآن که آقا لاریجانی به آن حمله میکند سه موضوع کاملا متفاوت زیر را باید از یکدیگر جدا کرد. الف – در متون دینی اسلام چه حکمهائی موجود است؟ ب – آیا مسلمانان مکلفند همیشه به آن احکام عمل کنند؟ ج – قرائت جدید متون دینی چگونه شکل میگیرد. مغالطه عظیمی که امثال آقای لاریجانی آن را ترویج می کنند خلط ناروای دو موضوع نخست با یکدیگر است. آنان میگویند چون حکم قصاص (اعدام) در قرآن موجود است مسلمانان این عصر هم مکلفند حتما مجازات اعدام را اجرا کنند. این سخن به این جهت مغالطه است که از وجود یک حکم در قرآن، وجوب عمل به آن حکم در هر عصر را نمیتوان استنتاج کرد. این «باید» از آن «است» در نمیآید. اساس اختلاف نظری الهیدانان نواندیش ایران با امثال آقای قاضی القضاة در باب احکام اسلامی از همین موضوع اساسی شروع میشود. ۵- واضح است که تا آیه قصاص تفسیر نشود هیچ حکمی از آن به دست نمیآید. مسأله اساسی این است که آیه قصاص و امثال آن تفسیر واحد ندارد. از آیات احکام قرآن میتوان دو گونه تفسیر ارائه کرد «تفسیر تاریخی و تفسیر غیر تاریخی» تفسیر سنتی فقیهان ما از آیات احکام تفسیر غیر تاریخی است (احکام موجود در قرآن را ابدی می دانند) اما تفسیر الهی دانان نو اندیش از آن آیات تفسیر تاریخی است (آن احکام را ابدی نمی دانند و بر اساس این تفسیر اعدام و مانند آن را کنار می گذارند). هر کدام از این دو گروه هم از نظریات و ضوابط روشمند فهم و تفسیر سود میجویند. عملاً دو خط تفسیری متفاوت وجود دارد. در این معرکه آراء پرسش جدی نواندیشان از فقیهان این است که به چه دلیل آنان باید نظریات و ضوابط روشمند فهم و تفسیر خود را کنار بگذارند و تابع نظریات و روشهای فقیهان شوند؟ آقای لاریجانی به صراحت می گوید «مرجع معتبر و صحت تفسیر آن (اسلام) فهم روشمند و مضبوط مراجع تقلید و علمای دین است» ما میپرسیم منحصر کردن اعتبار و صحت به فهم و روش مراجع و علمای رسمی چه دلیل قانع کنندهای دارد. مگر اسلام کلیسای کاتولیکی دارد تا آن کلیسا بگوید همه در تفسیر متون دینی باید از ما پیروی کنند؟! جان کلام در باب اختلاف نظری الهی دانان نواندیش و فقیهان همین پرسش است که گفتم. اگر قاضی القضاة ما پرسش اساسی و جدی فلسفی کلامی نواندیشان را غرب زدگی، تهاجم فرهنگی، نسبی گرائی باطل، روشنفکر نمایی و مانند آن می نامد یا تجاهل میکند و یا . . . ۶- و اما موضوع سوم، یعنی چگونگی شکل گرفتن تاریخی و مقبول شدن فرهنگی قرائتهای متون دینی، خود داستانی دیگر است که فراتر از بحثهای نظری و استدلالی و تفسیری محض است. قرائتهای متون دینی را گرچه صاحب نظران پدید میآورند اما تبدیل شدن آنها به یک سنت مقبول الهیاتی و دینی در فرهنگ یک جامعه در زمان طولانی رخ میدهد و گاهی چندین قرن طول میکشد. مگر همین روش فقیهان ما (قرائت آنان از احکام قرآن) جز یک پدیدۀ تاریخی است که در طول قرنها شکل گرفته؟ تنها با تحلیل تاریخی میتوان فهمید که مقبولیت این قرائتها با دخالت و تأثیرگذاری کدامین علل و عوامل تایخی رخ داده است چگونه آنچه در آغاز یک بدعت و حتی کفر به شمار میامد در طول زمان بخشی از یک دین گشته است. تاریخ ادیان نشان میدهد هر قرائت جدید، نخست با مقاومت شدید و حمله عنیف بنیادگرایان و محافظه کاران روبرو میشود و بدعت یا کفر به حساب میآید. در جامعههائی که قدرت دینی و سیاسی یکی شده است اصحاب قدرت از شنیده شدن صدای نوآوران با تمام قوا و لطایف الحیل جلوگیری میکنند، وضعی غوغا آمیز پدید میآورند تا داوری منصفانه فلسفی و الهیاتی درباره آن قرائت میسر نگردد و تواناییها و کارآمدیهای آن قرائت در بیان حقیقت و معرفت دینی و کارکردهای آن در زندگی اجتماعی آشکار نشود. آنان به اصحاب آن قرائت زمان نمیدهند تا به نواقص کار خود پی ببرند و مبانی و دلائل خود را منقح سازند و آن را در واقعیت عینی زندگی تاریخی اجتماعی انسان با آزمون و خطا به محک بزنند و اصلاح کنند تا بسط تاریخی پیدا کند و عاقبت به یک جریان نیرومند مبدل شود و عملا در پاسخ دادن به پرسشهای نظری و عملی حجت به شمار آید.
۷- متأسفانه پس از پیروزی انقلاب در ایران اقتدارگرایان نگذاشتهاند صدا و منطق الهی دانان نواندیش در جامعه به درستی شنیده شود. با تمام توان و با لطائف الحیل فراوان جلو تبدیل شدن این تفکر به جریان فرهنگی را گرفتهاند تا اصلاً معلوم نشود مدعای طرفداران آن چیست، تا مبانی و دلائل آنان در آزمایشگاه زندگی واقعی مردم ایران چکش نخورد، تا تواناییها و کارآمدیهای آن آشکار نگردد و همیشه به صورت نوزاد ناقص الخلقه باقی بماند و عاقبت بمیرد و دفن شود! این آن چیزی است که در این ۳۵ سال اتفاق افتاده است.
۸- آیا میتوان امیدوار بود که نه قرنها بلکه تنها ۲ دهه این شمشیرهای آویزان که همیشه بالای سر اصحاب قرائت انسانی از دین نگاه داشته اند کنار رود تا آنها نظراً و عملاً کاملاً فعال شوند، آنگاه معلوم شود این قرائت چه در چنته دارد و محتوا و اثر و نتایج نظری، سیاسی و اجتماعی آن کدام است؟!
به نظرم آن تحولات سیاسی که در سالهای اخیر در کشورهای مسلمان چون مصر، تونس، لیبی و .. اتفاق افتاده و میافتد در مسیر پیدایش یک قرائت انسان محور از دین اسلام قرار دارد. دلیل من این است که آنچه مردم مسلمان و غیر مسلمان این کشورها میخواهند نه کنار گذاشتن اسلام بلکه زیستن با «حقوق بشر» است، زیستن با «شرافت شایسته انسان» است. این مطالبه مهم برای مسلمانان چیزی غیر از مطالبه قرائت انسان محور (و نه قدرت محور) از اسلام نیست. مطالبه مردم ایران هم همین است و نه جز این. پس من حق دارم به آینده امیدوار باشم. نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست. |
محمد خاتمی: خشم و نفرت زندگی انسانها را نابود میکند Posted: 15 Dec 2013 05:03 AM PST جرس: رییس دولت اصلاحات تاكید کرد: خشونت به جنگ میانجامد و جنگ نفرت و کینه توزی را پدید میآورد و خشم، نفرت و کینه توزی زندگی انسانها را نابود میکند.
اکران فیلم مستند نقشه صلح در سالن شماره یک سینما فلسطین با حضور سیدمحمدخاتمی آغاز شد. به گزارش خبرنگار ایلنا، در ابتدا و پیش از اکران فیلم کارگردان آن کارلوس آگویلو روی سن رفت و با اشاره به اینکه فیلم او شش ماه است که در جشنوارههای بین المللی اکران میشود، گفت: این نخستین اکران فیلم نقشه صلح پس از درگذشت ماندلا است.
وی با تأکید بر اینکه ماندلا نشان داد میتوان جنگید ولی مهربان بود، گفت: او جنگید برای مهربانی، جنگید تا مردمی که تحت بدترین صورت ستم، یعنی تبعیض نژادی بودند آزاد باشند و آزادانه زندگی کنند.
سیدمحمد خاتمی همچنین یادآور شد: ماندلا برای آزادی جنگید و نزدیک ۳۰ سال از پربارترین دوران عمر خود را در زندان به سر برد. او جنگید تا جنگ نباشد و جنگید تا ستم و تبعیض نباشد.
وی با بیان اینکه ماندلا جنگید تا انسان برسرنوشت خود حاکم باشد، گفت: او یک انقلابی بود که انقلاب و جنگ او به حاکمیت مردم برسرنوشت خود منجر شد. او راهی را طی کرد که پس ازآن گاندی بزرگ طی کرد.
رئیس دولت اصلاحات همچنین یادآور شد: پیش از همه آنها پیامبر عظیمالشأن اسلام پس از فتح مکه و پس از تحمل آن همه ستم در اوج قدرت به جای کینه توزی همه را آزاد کرد و برای همه انسانها آزادی خواست. امروز که قتل، ترور، نابردباری، و تبعیض در جهان وجود دارد بیش از هر زمان به ماندلاها و راه و رسم آنها نیاز داریم.
وی در پایان خطاب به حاضران در سالن عنوان کرد: به شما درود میفرستم که برای بزرگداشت چنین مرد بزرگی در اینجا گرد آمدید وبه پدیدآورندگان این فیلم دست مریزاد میگویم به ویژه به کارگردان آن. |
حجاریان: امیدوارم با مدیریت روحانی، حصر موسوی و کروبی و نیز حبسها به پایان برسد Posted: 15 Dec 2013 01:16 AM PST رفع حصر آیتالله منتظری کار روحانی بود جرس: سعید حجاریان با بیان اینکه " پایگاه اجتماعی دولت نسبت به زمان انتخابات گستردهتر شده است"، گفت: در حال حاضر بدیلی برای دولت روحانی وجود ندارد. باید شخصیتهایی که در بین مردم اعتبار دارند، مثل هاشمی رفسنجانی، سیدمحمد خاتمی، ناطق نوری و همچنین روزنامهنگاران و روشنفکران برای مردم توضیح دهند که مشکلات کشور در مدت کوتاهی حل نمیشود.
مشاور سیدمحمد خاتمی در دوران ریاست جمهوری در یک گفتوگوی تفصیلی با ایسنا، با اشاره به اینکه "ریلگذاری و سمتگیری دولت صحیح است"، اظهار کرد: دولت باید شرایط سازماندهی جامعه مدنی را فراهم کند و موانع را از میان بردارد.
وی همچنین معتقد است که مجلس دهم باید شبیه مجلس پنجم شود یعنی یک اقلیت قوی و تأثیرگذار از اصلاحطلبان وارد مجلس شوند. حجاریان بیان میکند که اگر چنین ترکیبی در مجلس آتی شکل بگیرد، وی از این اتفاق راضی خواهد بود.
پایگاه اجتماعی دولت نسبت به زمان انتخابات گستردهتر شده است
حجاریان با بیان اینکه "در حال حاضر پایگاه اجتماعی دولت نسبت به زمان انتخابات گستردهتر شده است"، اظهار کرد: در زمان انتخابات حدود 13 میلیون نفر در انتخابات مشارکت نکردند که اکثریت آنها متعلق به جامعه شهری بودند، به گونهای که شهرهای کوچکتر در انتخابات حضور گستردهتری داشتند اما مشارکت در شهرهایی مثل تهران، اصفهان و شیراز کمتر بود. این افراد شاید به این دلیل در انتخابات شرکت نکردند که احساس میکردند رای آنها بیاثر است اما در حال حاضر آنها هم از انتخاب روحانی خوشحال هستند و به پایگاه اجتماعی دولت پیوستهاند.
مردم از مشکلات دلخور هستند اما امیدوارند
این تحلیلگر مسائل سیاسی در ادامه افزود: ممکن است در ادامه کار دولت یازدهم، شاهد این باشیم که برخی اقشار به حمایت خود از دولت پایان دهند یا بالعکس. در واقع حفظ پایگاه اجتماعی دولت، به عملکرد آن مربوط است و باید منتظر بود و دید که دولت چگونه پیش میرود. اکنون مردم به خاطر وجود مشکلات، دلخوری دارند اما به آینده امیدوار هستند.
ریلگذاری دولت یازدهم صحیح است اما مشکلات هم زیادند
این فعال سیاسی اصلاحطلب اضافه کرد: در حال حاضر مشکلات وجود دارد اما سمتگیری دولت صحیح است. برخی اقدامات دولت گذشته را باید در طول 20 سال آینده جبران کرد. مردم هم باید این را بدانند و به سمتگیری دولت توجه کنند و انتظار نداشته باشند که در چهار سال یا هشت سال، همه مشکلات حل شود زیرا مشکلات نهادینه شده است.
حجاریان در همین رابطه، به عزم دولت برای حل مشکلات کشور در زمینه سیاست خارجی اشاره کرد و افزود: روحانی به دنبال این است که با باز کردن گره سیاست خارجی، سرمایه خارجی را به ایران وارد کند.
وی در ادامه، به پایگاه اجتماعی دولتهای قبل اشاره کرد و با بیان اینکه "احمدینژاد پایگاه اجتماعی نداشت"، گفت: اگر احمدینژاد پایگاه اجتماعی داشت، به این زودی فراموش نمیشد. ما شاهدیم که خاتمی دارای پایگاه اجتماعی است؛ بنابراین پس از پایان دوران ریاستجمهوریاش همچنان در صحنه حضور دارد و اکنون هم اگر اجازه داشته باشد، میتواند وارد صحنه سیاسی کشور شود.
سرمایهگذار و تولیدکننده خصوصی نیز بخشی از جامعه مدنی است
این تحلیلگر مسائل سیاسی در ادامه اظهار کرد: جامعه مدنی در زمان ریاستجمهوری خاتمی در حال شکلگیری بود. انجمنهای مختلف، احزاب، مطبوعات و تولیدکنندگان خصوصی در حال شکلگیری بودند. به نظر من سرمایهگذار و تولیدکننده خصوصی نیز بخشی از جامعه مدنی است اما در دولت احمدینژاد جامعه مدنی به صورت سازماندهی شده از بین رفت. در نتیجه هم احزاب و روزنامهها تعطیل شدند و هم دانشجویان و اساتید اخراج شدند و هم بنگاههای اقتصادی تعطیل شد. البته اکنون جامعه مدنی در حال جوانه زدن است.
حجاریان در دوران اصلاحات با بیان اینکه "جامعه مدنی به صورت واقعی باید به وجود بیاید"، تصریح کرد: مشارکت سیاسی در حد رای دادن یا تجمع در فرودگاه برای استقبال از مسئولان کشور، کافی نیست. جامعه مدنی باید سازماندهی شود و دولت باید شرایط سازماندهی جامعه مدنی را فراهم کند و موانع را از میان بردارد.
شاید اظهارنظر کمتر دولت در حوزه جامعه مدنی به این خاطر است که فضا ملتهب نشود
وی ادامه داد: دولت در حال حاضر در حوزه اقتصادی و سیاست خارجی بیشتر اقدام کرده و در حوزه تقویت جامعه مدنی کمتر فعال بوده است. البته شاید اظهارنظرهای کمتر دولت و رییسجمهور در این حوزهها به این خاطر بوده که دولت نمیخواهد فضا کُند یا ملتهب شود. البته به نظر من خود آقای روحانی در زمینه اقتصاد و سیاست خارجی تخصص بیشتری دارد.
حجاریان با بیان اینکه "حوزه اقتصاد در ایران، حوزهای زودبازده است"، خاطرنشان کرد: در مقابل این حوزه، تقویت جامعه مدنی زمانبر است. بنابراین دولت بیشتر بر حوزه اقتصاد متمرکز شده است. البته دولت نمیخواهد شرایط کشور را به هم بزند و حساسیت ایجاد کند.
این تحلیلگر مسائل سیاسی در ادامه با بیان اینکه "تقویت بخش خصوصی موجب تقویت جامعه مدنی میشود"، اظهار کرد: اکنون طیف بورژوازی ما هیچ حزبی در اختیار ندارد. بورژوازی بهتر است همانند سایر طبقات جامعه به سمت تشکیل احزاب پیش برود.
شخص دیگری سیاهکاری کرده و وقتی بخشی از آن بیان میشود، میگویند سیاهنمایی است
وی در ادامه گفتوگوی خود با ایسنا، درباره گزارش صدروزه رییسجمهور گفت: پس از ارائه این گزارش عدهای روحانی را متهم کردند که وی «سیاهنمایی» کرده است. «سیاهنمایی» یک گزاره است که یا ناظر بر «نشر اصادیق» است، یا ناظر بر «نشر اکاذب». شاید منظور آنها این بوده که روحانی «نشر اکاذیب» کرده است و اگر اینگونه باشد، رییسجمهور باید دادگاهی شود. اما سیاهنمایی به معنای بیان کردن سیاهیها و تباهیهاست، یعنی کسی جرمی مرتکب میشود و کسی که این جرم را گزارش میدهد در واقع سیاهنمایی کرده است. از این منظر، به نظر من آقای روحانی سیاهنمایی کرده است زیرا وی تباهیها و سیاهیها را گزارش کرد. به نظر من سیاهنمایی بد نیست؛ هرچند برای عدهای خوش نباشد، چراکه گاه حقیقت تلخ است.
حجاریان در تشریح این مساله، به تابلوی «گرنیکا» از آثار پابلو پیکاسو نقاش مشهور اسپانیایی اشاره کرد و افزود: سعید لیلاز حکایتی تعریف میکرد مبنی بر اینکه گرنیکا شهری در اسپانیا بود که هیتلر آن را بمباران کرد و ژنرال فرانکو توانست آن را اشغال کند. پیکاسو آن زمان در پاریس نمایشگاهی برپا کرده و تابلوی گرنیکا را در آنجا به نمایش گذاشته بود. یک افسر آلمانی به نمایشگاه آمد و از پیکاسو پرسید «این تابلو کار شماست؟» و پیکاسو در جواب گفت «خیر، کار شماست!». حالا هم وضعیت اینچنین است؛ شخص دیگری سیاهکاری و سیاهبازی کرده و وقتی بخشی از آن سیاهیها بیان میشود، میگویند سیاهنمایی است.
این عضو اولین دوره شورای شهر تهران با بیان این اعتقاد که "منتقدان دولت نمیخواهند مردم از واقعیتهای کشور خبردار شوند"، خاطرنشان کرد: این بدان خاطر است که آنها مردم را نامحرم میدانند ولی به هر حال مردم با «جیب» خود واقعیت جامعه را درک میکنند.
دولت به بحثهای خلاف مطالبات مردم توجه نکند
وی در ادامه، به موضوع مدیریت مطالبات از دولت اشاره و تاکید کرد: بیان مطالبات، به مردم تعلق دارد نه مجلس شورای اسلامی یا اصلاحطلبان. دولت باید ببیند که مردم در حال حاضر و در آینده چه میخواهند. دولت باید پیگیر مطالبات مردم باشد و به بحثهای خلاف مطالبات مردم توجه نکند. دولت چنین کاری میکند و اگر اینچنین باشد، این نوع دولت را میتوان دولت ملی نامید.
حجاریان با اشاره به طرح برخی موضوعات در مجلس برخلاف روند حرکت دولت، گفت: نمایندگان بر خلاف خواسته مردم حرف بزنند و عمل کنند و بعد آن وقت ببینند آیا مردم حوزههای انتخابیهشان آنها را به شهرشان راه میدهند؟ اگر این کار را بکنند مردم آنها را حتی به شهرهایشان راه نمیدهند. من معتقدم حتی اگر قرار باشد قانون اساسی عوض شود، باید شرایطی فراهم شود تا مانند بسیاری از کشورها، دولت بتواند مجلس را منحل کرده و انتخابات زودهنگام برگزار کند تا مردم مجدداً رای دهند و سیستمی هماهنگ پدید آورند. البته چنین چیزی در این کشور عملاً امکانپذیر نیست؛ چراکه آقای جنتی خود را هم بالای سر دولت و انتخابات آن میداند و هم بالای سر مجلس.
این تحلیلگر مسائل سیاسی همچنین به تأثیر شفافیت دولت در پیگیری مطالبات مردم اشاره کرد و با بیان اینکه "دولت با افشاگری میتواند پیگیر مطالبات مردم باشد"، اظهار کرد: به طور مثال در قضیه سازمان تأمین اجتماعی باید مشخص شود که چه نمایندگانی پول گرفتهاند؛ البته این شفافسازی باید با تدبیر انجام شود.
رفع حصر آیتالله منتظری کار روحانی بود
وی همچنین به برخی انتقادها از گزارش و همچنین عملکرد رییسجمهور مبنی بر اینکه چرا آقای روحانی درباره مسأله رفع حصر یا آزادی فعالان سیاسی زندانی گزارش نداده است، اشاره کرد و گفت: آقای روحانی رییس شورای عالی امنیت ملی است و میتواند مؤثر باشد؛ ضمن اینکه ایشان در این زمینه تجربه دارند و امتحان پس دادهاند، بطوریکه رفع حصر آیتالله منتظری نیز کار آقای روحانی بود. بنابراین من امیدوارم با مدیریت ایشان، حصر موسوی و کروبی و نیز حبسها به پایان برسد. البته من شنیدهام در این زمینه دولت تلاشهایی را هم انجام میدهد.
از حضور امثال ناطق نوری در مجلس بعدی استقبال میکنم
حجاریان با ارائه تحلیل خود درباره انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی نیز گفت: تا زمان انتخابات آتی مجلس زمان زیادی باقی است اما من معتقدم باید مجلس دهم شبیه مجلس پنجم شود یعنی اقلیت قوی و تأثیرگذار از اصلاحطلبان وارد مجلس شوند و با توجه به شرایط موجود، چنین چیزی قابل قبول و راضیکننده خواهد بود. در مجلس پنجم، کارگزاران فراکسیونی قوی بودند. به نظر من حضور آقای ناطق نوری در مجلس بعدی بسیار مؤثر خواهد بود و من از حضور چنین نیروهایی در مجلس بعدی استقبال میکنم اما خود آقای ناطق گفته است که در انتخابات شرکت نمیکند.
این تحلیلگر مسائل سیاسی در ادامه افزود: هماکنون در شورای شهر هم نیروهای اصلاحطلب خوبی حضور دارند که حاکمیت بر روی آنها حساسیت نداشت. آنها اصلاحطلبان جوانی بودند که مورد حمایت شخصیتهای محبوب اصلاحطلب هم قرار گرفتند. در انتخابات مجلس هم میتوان بر نیروهای جوان اصلاحطلب سرمایهگذاری کرد و با حمایت رهبران جریان اصلاحطلب آنها را به مجلس بعدی فرستاد.
بین اصلاحطلبان و اعتدالگرایان تفکیکی قائل نشویم
وی همچنین درباره برخی تحلیلها مبنی بر تفکیک اصلاحطلبی و اعتدالگرایی خاطرنشان کرد: در حال حاضر اصلاحطلبان در کابینه دولت یازدهم حضور دارند و پایگاه اجتماعی دولت هم اصلاحطلبان هستند؛ بنابراین لازم نیست بین اصلاحطلبان و اعتدالگرایان تفکیکی قائل شویم.
بیکاری یکی از دلایل وجود رفتارهای بیمارگونه در جامعه است
این فعال سیاسی اصلاحطلب در ادامه این گفتوگو، به موضوع «کینه» و رفتارهای اجتماعی ناشی از آن نظیر آنچه پس از قرعهکشی جام جهانی فوتبال از سوی کاربران ایرانی در صفحه فیسبوک منتسب به لیونل مسی - بازیکن تیم ملی فوتبال آرژانتین - رخ داد، اشاره کرد و با بیان اینکه "این مصادیق نشان میدهد که بخشی از جامعه ما مریض است و باید مداوا شود"، افزود: فحاشی و هتاکی و نزاع در جامعه گسترده شده است، در حالیکه در گذشته این مقوله کمتر بوده است. به نظر من بیکاری یکی از دلایل وجود این رفتارهای بیمارگونه است.
در دادگاه سال 88 گفتم که نفرت، مشکل جامعه ماست
وی ادامه داد: عربها ضربالمثلی دارند مبنی بر اینکه «الایدی المتعطلة تخلق السنة لاذغة» یعنی «دستهای بیکار، زبانهای گزنده را خلق میکند». باید برای مداوای اینگونه رفتارها، نهادی ایجاد کرد و به نظر من موعظهگری اثری ندارد. آسیبهای اجتماعی، بخشی از جامعهشناسی سیاسی است که به دنبال مقابله با این پدیدههاست اما اکنون با این رشته علمی برخورد میشود و کار پژوهشی در این زمینه صورت نمیگیرد. من در آن دادگاه سال 88 هم گفتم که نفرت، مشکل جامعه ماست. اگر کینه و نفرت وجود داشته باشد، ایران هم مثل برخی کشورها نظیر سوریه و لیبی دچار جنگهای داخلی میشود.
ماندلا سینهای بیکینه داشت
حجاریان با اشاره به درگذشت نلسون ماندلا رهبر آزادیخواهان آفریقای جنوبی گفت: ماندلا سینهای بیکینه داشت و به همین دلیل توانست بر مردم آفریقا اثرگذار باشد. امروز ما مشاهده میکنیم که برخی مداحان کشور که بر روی جوانان هم تأثیرگذارند، فحاشی میکنند. حاکمیت نباید اجازه بروز چنین رفتارها و اظهارنظرهایی را به چنین افرادی بدهد.
نباید اجازه داد کسانی در جامعه بذر کینه، نفرت و نفاق بکارند
این فعال سیاسی بر لزوم تدوین قانونی علیه نفرت در جامعه تاکید کرد و افزود: در حال حاضر قانونی درباره نفرت در مورد قومیتها و تفرقهافکنی میان آنها وجود دارد ولی چنین قانونی بطور عمومی برای کل جامعه وجود ندارد و این یک نقص است. باید چنین قانونی را برای کل جامعه وضع کرد و اجازه نداد کسانی در جامعه بذر کینه، نفرت و نفاق بکارند.
وی همچنین تاکید کرد: باید جامعه را به سمت اخلاقی شدن پیش ببریم؛ آموزش و پرورش و آموزش عالی باید گروههای مرجع مناسبی برای تربیت فرزندان باشند ولی در حال حاضر عملاً تنها خانوادهها نقش گروه مرجع را ایفا میکنند که آنها هم درگیر مشکلات زیادی نظیر مشکلات اقتصادی هستند.
در دوران احمدینژاد جامعه قطبی شده بود اما اکنون متعادل است
این تحلیلگر مسائل سیاسی در ادامه با بیان اینکه "در زمان ریاستجمهوری احمدینژاد، جامعه قطبی شده بود اما اکنون جامعه متعادل است"، اظهار کرد: در سخنرانی رییسجمهور در دانشگاه شهید بهشتی دیدیم که نمایندههای هر دو طیف سیاسی در داخل سالن حضور داشتند و شعارهای خود را نیز سر دادند و بعد از مراسم هم بدون درگیری هریک به دنبال کار خود رفتند، در حالیکه قبلاً این اتفاق نمیافتاد و حتماً درگیری بین طرفین پیش میآمد.
نان عدهای در دعوا، تفرقه و کینهورزی است
حجاریان در پایان گفتوگوی خود با ایسنا اظهار کرد: در مورد کینهورزی، بحث هزینه و فایده مطرح میشود. به طور مثال در سوریه کینهتوزی برای القاعده فایده زیادی دارد اما برای مردم سوریه هزینه دارد. در واقع نان عدهای در دعوا، تفرقه و کینهورزی است و این همان است که میگویند «تغاری بشکند، ماستی بریزد، جهان گردد به کام کاسهلیسان». باید هزینه کینهتوزی در جامعه را افزایش داد و تبعات اجتماعی و حقوقی برای کینهورزی ایجاد کرد تا شاهد تفرقهافکنی و کینهورزی در جامعه نباشیم. |
ماندلا، راهى دراز تا آزادى – گفتاری از مهندس عبدالعلی بازرگان Posted: 15 Dec 2013 12:48 AM PST |
کاشفی: وزارت کشور قول مساعدت در برگزاری مجمع عمومی خانه احزاب را داد Posted: 15 Dec 2013 12:36 AM PST سجادی: ضرورت دارد که خانه احزاب فعالیت کند جرس: رئیس خانه احزاب تاکید کرد: وزیر کشور به خانه احزاب که نماینده چندین حزب در کشور است؛ این قول را داده که اقدامات لازم برای برگزاری هرچه زودتر برگزار شدن مجمع عمومی خانه احزاب فراهم شود.
حسین کاشفی در گفتوگو با ایلنا، درخصوص اظهارات وزیر کشور مبنی بر برگزاری نشست مشترک با نمایندگان احزاب، این اقدام را بسیار موثر ارزیابی کرد و گفت: این نشست موجب میشود تا نظرات احزاب و مشکلاتی که هریک از آنها پیش رو دارند مطرح شود. یکی از مطالب مهم که در برنامههای پیش از انتخابات روحانی مطرح شد بحث فراهم کردن بستر برای فعالیت و توسعه احزاب و نهادهای مدنی بود.
این عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت با بیان اینکه متولی توسعه احزاب کشور وزارت کشور است، گفت: این نهاد باید هرچه سریعتر به این مسئله بپردازد. البته وزیر کشور به خانه احزاب که نماینده چندین حزب در کشور است این قول را داده که اقدامات لازم برای برگزاری هرچه زودتر مجمع عمومی خانه احزاب فراهم شود.
رئیس خانه احزاب همچنین به ملاقات اعضای خانه احزاب با معاون سیاسی وزیر کشور اشاره کرد و گفت: در این دیدار ما خواستههای خود را در دو بخش کوتاه مدت و بلندمدت بیان کردیم به گونهای که بازگشت اسناد و مدارکی که از سال ۹۰ بلوکه شده بود و همچنین در اختیار قرار دادن محل برای برگزاری جلسات با تشکلهای زیرمجموعه از خواستههای کوتاه مدت ما از وزارت کشور بود.
وی ادامه داد: همچنین در این دیدار به بررسی قانون احزاب در کمیسیون شوراها اشاره شد و ما پیشنهاد دادیم که این قانون از کمیسیون پس گرفته شود تا با کار کارشناسی بیشتر و همه جانبه بار دیگر به مجلس بازگردد.
کاشفی احیای یارانه احزاب که دوره اصلاحات رایج بود را از دیگر خواستههای احزاب کشور خواند و گفت: این یارانه در دولت نهم و دهم قطع شد و بسیاری از احزاب را با مشکلاتی مواجه کرد. در حال حاضر کمیتهای در خانه احزاب بحث برگزاری مجمع عمومی را بررسی میکنند، اما همه اینها به شرط آن است که اسناد و مدارک ما بازگردانده شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود بحث پیرامون انتخابات مجلس سال ۹۴ را بسیار زودهنگام خواند و گفت: هم اکنون باید درجهت رفع مسائل و مشکلات کشور تلاش کنیم. پرداختن صرف به انتخابات توسط احزاب با روح فعالیتهای حزبی مطابق نیست، ضمن اینکه پرداختن زودهنگام به مسئله انتخابات مجلس نیز به صلاح جامعه نیست و به نوعی جامعه را سرگرم مسائل فرعی میکند.
کاشفی افزود: امروز همه باید دست به دست هم بدهیم تا اتفاقات ۸ سال گذشته بار دیگر تکرار نشود. به نظر میرسد طرح مسئله انتخابات در شرایط فعلی به صلاح کشور نیست.
سجادی: ضرورت دارد که خانه احزاب فعالیت کند
در همین حال، سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری با بیان اینکه "ضرورت دارد که خانه احزاب فعالیت کند"، گفت: وزارت کشور باید اقدامی انجام دهد که خانه احزاب با طراحی جدید شکل بگیرد و احزابی که در چارچوب قانون حرکت میکنند، خانهای داشته باشند و فعالیتهای خود را منسجمتر کنند.
سیدکمالالدین سجادی در گفتوگو با ایسنا با بیان اینکه "ما از پیشنهاد وزیر کشور مبنی بر برگزاری جلسه با دبیران کل احزاب استقبال میکنیم"، افزود: این اقدام گامی رو به جلو در جهت نهادینه شدن تحزب در کشورمان با توجه به مسائل و مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد، قلمداد میشود.
وی یادآور شد: در قانون اساسی ما فعالیت احزاب و گروههای سیاسی در کشور مورد تصریح قرار گرفته و یکی از ارکان مردمسالاری و دموکراسی، فعالیت احزاب است.
سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری، تعامل بین احزاب و دولت را یک ضرورت خواند و خاطرنشان کرد: احزابی که در چارچوب قانون اساسی و محکمات نظام حرکت میکنند، میتوانند پیشنهادات خود را در زمینههای مختلف به دولت ارائه دهند و دولت نیز لازم است از این پیشنهادات استقبال کند.
سجادی در ادامه در برابر این پرسش که "چقدر لازم است که وزارت کشور برای فعالیت احزاب مانع ایجاد نکند؟" پاسخ داد: کمیسیون ماده 10 احزاب در جهت اعطای مجوز به آنها و رصد کردن کار احزاب فعالیتهای خود را انجام میدهد و اگر احزاب در چارچوب قانون فعالیت کنند مشکلی بین وزارت کشور و احزاب ایجاد نخواهد شد. بهتر است احزاب الزامات و تعهدات خود را مورد توجه قرار دهند ولی اگر اینطور هم نبود، وزارت کشور با مکانیزمهای قانونی با احزاب متخلف برخورد کند.
این فعال سیاسی در ادامه، وجود جریان انتقاد با دوری از هرگونه تضیف و تخریب در جامعه را مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان کرد: در این راستا آقای رییسجمهور چراغ سبزی نشان دادند و این بحث را مطرح کردند که البته باید خود دولت هم در جهت بهبود روشها و کاستن ضعفها از آن استفاده کند. |
ظریف: در زمان مناسب به همه ایرادها و ابهامات پاسخ خواهیم داد Posted: 14 Dec 2013 11:44 PM PST
جرس: وزیر امور خارجه با اشاره به واکنش ایران به تحریمهای اخیر آمریکا گفت: مذاکرات ژنو را با جدیت دنبال میکنیم و در برابر هر اقدام نامناسب، واکنش هوشمند، حساب شده و هدفمند نشان میدهیم. محمد جواد ظریف روز یکشنبه ۲۳ آذر، در صفحه فیسبوک خود نوشت: در چند روز گذشته اقدامات نامناسبی از سوی آمریکاییها صورت گرفت که ما به شکل مقتضی و با در نظرگرفتن همه جوانب امر به آن پاسخ دادیم.
وی ادامه داد: البته برخی دوستان که دل خوشی از برنامه اقدام ژنو نداشتند مرگ زودرس آن را اعلام کردهاند که بیشتر از آنکه واقعیت باشد بیان خواست آنها است.
ظریف در ارتباط با توافق ژنو، نوشت: ما با جدیت مذاکرات ژنو را دنبال میکنیم و البته در برابر هر اقدام نامناسب و غیرسازنده (حتی اگر نقض توافق هم نباشد) واکنش مناسب، حساب شده، هدفمند و هوشمندانه نشان خواهیم داد.
وزیر خارجه ایران با اشاره به توافق نهایی تصریح کرد: مذاکره و رسیدن به نتیجه، کار دشواری است و حتما فراز و نشیب فراوان دارد. این را هم از روز اول پیش بینی کرده بودیم.
وی با اشاره به وظیفه مهم تیم مذاکره کننده برای پیگیری منافع ملی تأکید کرد: ضمناً دوستانی که با استفاده از سکوت ضروری ما، مشغول خرده گیری از کنار گود هستند هم حتما میدانند که فرمایشاتشان همگی جواب دارد، اما تیم مذاکره کننده وظیفه مهمتری برای پیگیری منافع ملی دارد و پاسخ عمومی به برخی موارد را فعلا به مصلحت نمیداند و آماده است در برابر اتهامات ناروا و غیرمنصفانه بخاطر منافع ملی سکوت کند ولی در زمان مناسب به همه ایرادها و ابهامات پاسخ خواهیم داد.
به گزارش جرس، وزارت دارایی آمریکا روز پنج شنبه اسامی ۱۹ فرد و شرکت در اروپا و آسیا را درفهرست تحریمهای جدید علیه جمهوری اسلامی ایران قرار داده است.
سید عباس عراقچی عضو تیم مذاکره کننده هستهای از اقدام دولت آمریکا مبنی بر قرار دادن اسامی افراد و شرکتهایی در فهرست جدید تحریمها علیه جمهوری اسلامی ایران انتقاد کرده و گفته است: این تحریمها خلاف روح توافقنامه ژنو است.
سوئد خواستار لغو بخشی از تحریمها علیه ایران شد
وزیر امور خارجه سوئد روز شنبه گفت: دلیلی وجود ندارد که اتحادیه اروپا نتواند در ماه ژانویه سال جدید میلادی (دی/بهمن) بخشی از تحریمها علیه ایران را لغو کند.
به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، بیلدت در حاشیه نشستی در موناکو گفت: به نظر من در مورد مشکلی که در وین (مذاکرات کارشناسی ایران و گروه ۵+۱) پیش آمده، بزرگنمایی شده است.
|
گزارش خانه ملت از قراردادهای فرهنگی “شبههناک” مرتضوی Posted: 14 Dec 2013 11:15 PM PST اسناد قرارداد میلیونی با شبکه سه سیما جرس: گزارش تحقیق و تفحص از سازمان تأمین اجتماعی موجب واکنش سعید مرتضوی مدیر عامل پیشین این سازمان شد به طوریکه برخی از نتایج تحقیق و تفحص را تکذیب کرد، این در حالی است که اسناد موجود نشان از وجود تخلفاتی جدی از جمله در بخش فعالیتهای فرهنگی این سازمان دارد.
درک لزوم تهیه ویژه برنامه هفته تأمین اجتماعی در شبکه سه سیما برای بیمهشدگان سازمان تأمین اجتماعی که نیمی از جمعیت کشور را تشکیل داده و منابع سازمان تأمین اجتماعی از حق بیمه پرداختی آنان تأمین میشود مشکل است، حال اینکه هزینه پرداختی برای ساخت این برنامه به مبلغ یک میلیارد و 500 میلیون ریال توسط سعید مرتضوی مدیرعامل وقت سازمان تأمین اجتماعی تکذیب شده که اسناد این قرار داد در ادامه آمده است.
در این قرارداد و چند قرارداد مشابه دیگر از سوی سازمان تأمین اجتماعی تنها یک شخص برای تهیه برنامه به صدا و سیما معرفی شده که این موضوع هم در جای خود قابل بررسی است، همچنین وقتی مدیر عامل وقت سازمان تأمین اجتماعی این هزینه کرد را رد میکند یعنی خود او نیز به چنین هزینههایی بیاعتقاد بوده و میداند پذیرش این هزینهها غیرقابل قبول است. از مصادیق سوء مدیریت، تخصیص اعتبار به هزینهکرد غیر ضرور در نهادیهای دولتی و نیمه دولتی است که نمونه این سوء مدیریتها در سازمان تأمین اجتماعی اتفاق افتاده است. سازمان تأمین اجتماعی از جمله سازمانهایی است که وظیفه خدمترسانی، آن هم به قشر متوسط به پایین جامعه دارد بنابراین هزینههای تبلیغاتی و تشریفاتی کمتر در این سازمان توجیه پیدا میکند. از مصادیق این هزینهکردها مراسمی برای تجلیل از رئیس جمهور بود که تنها برای اجرای مجری برنامه ۴۰ میلیون ریال و برای فیلمبرداری، عکاسی و سایر تبلیغات مراسم ۳۲۰ میلیون ریال هزینه شده است.
مراسم شصتمین سالگرد سازمان تأمین اجتماعی اوج هزینه کردها اما این هزینهها در برگزاری مراسم شصتمین سالگرد سازمان تأمین اجتماعی به اوج خود میرسد، مراسمی که در سه روز متفاوت و در سه مکان متفاوت برگزار شد، ۲۵ تیرماه در سالن اجلاس سران، ۲۹ تیرماه در سالن وزارت کشور و ۳۱ تیر ماه در سالن هتل همای تهران. هزینه پذیرایی در سالن اجلاس سران ۶۰۴ میلیون و ۲۵۰ هزار ریال بوده که فقط ۳۵ میلیون ریال آن صرف هزینههای گلآرایی مراسم شده و کرایه سالنهای برگزاری مراسم در سالن اجلاس سران ۵۸۲ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال بوده است. تندیسهای اهدایی در این مراسم ۱۲۰ میلیون ریال و لباس نیروهای تأمین اجتماعی برای حضور در مراسم ۱۳۲ میلیون ریال هزینه داشته، همچنین قریب به ۸۰۰میلیون ریال هزینه رپرتاژ آگهی در روزنامههای کثیرالانتشار کشور برای درج پوستری با این عنوان «شصت سال تلاش، امسال موسم حماسه» شده است. همچنین جمع کل مبالغی که برای اجرای مراسم در هتل همای تهران پرداخت شده ۱۰۶۸ میلیون ریال بوده و آنچه که در مورد برگزاری این مراسم در هتل همای تهران جالب توجه است مالکیت هتل است، که ۱۰۰ درصد سهام آن متعلق به خود سازمان تأمین اجتماعی است. برای برگزاری مراسم مختلف سازمان تأمین اجتماعی یک بازنشسته ارتش تحت عنوان مشاور جهت اجرای برنامههای سازمان تأمین اجتماعی قرارداد منعقد نموده که ماهیانه حقوق و دستمزد دریافت مینموده است تا در هنگام برگزاری مراسم و همایشها به عنوان مجری ایفای نقش نمایند، لیکن برای برگزاری سه مراسم (کلنگزنی بیمارستان شهید لواسانی، مراسم افطاری سالن اجلاس و مراسم افطاری هتل هما) جمعاً برای سه برنامه فوق به شرح ذیل با شرکتی قرارداد منعقد شده است:
مبلغ ۲۰ میلیون ریال بابت ساخت انیمیشن مبلغ ۹۰ میلیون ریال بابت ساخت یک ترانه با نام پیک باد مبلغ ۶۰۰ میلیون ریال بابت برگزاری مراسم تجلیل و رونمایی از تمبر یادبود در هتل هما مبلغ ۱۳۲ میلیون ریال بابت مراسم کلنگزنی در بیمارستان لواسانی مبلغ ۳۲۰ میلیون ریال بابت مراسم تجلیل از رئیس جمهور در سالن اجلاس برای اجرا در برنامههای فوق جمعاً ۱۱۶۲ میلیون ریال به شرکت مذکور پرداخت شده که سندی مبنی بر برگزاری مناقصه جهت واسپاری امور مذکور موجود نیست. مراسم دیگری در سازمان تأمین اجتماعی تحت عنوان همایش تجلیل از چهرههای ماندگار سازمان تأمین اجتماعی برگزار شده است که هزینه برگزاری آن قریب به ۶۰۰ میلیون ریال بوده و ۶۰ سکه قطعه سکه تمام بهار آزادی برای اهدا به ۶۰ چهره ماندگار سازمان ارائه شده، علیرغم اینکه نام چهرههای ماندگار برای دریافت این سکهها درج شده اما امضا یا رسیدی از این نامها در راستای تأیید دریافتهایشان وجود ندارد.
|
Posted: 14 Dec 2013 12:40 PM PST بهمن کشاورز نگارنده سالهاست به همکاران جوان و تازهکار توصیه میکنم اصل را بر این قرار دهند که مکالماتشان شنود و ضبط میشود.
|
شش ماه و شصت ماه و سیصد و شصت ماه؟! Posted: 14 Dec 2013 12:40 PM PST عیسی سحرخیز سخنی با جریانهای سیاسی کشور که در خود توان تشکیل گروههای سیاسی یا بازسازی جبهههای گذشته را می بینند
|
You are subscribed to email updates from جنبش راه سبز - همه گزارشها : متن خلاصه To stop receiving these emails, you may unsubscribe now. | Email delivery powered by Google |
Google Inc., 20 West Kinzie, Chicago IL USA 60610 |