جنبش راه سبز - خبرنامه |
- واکنش اصولگرایان به نامه اصلاح طلبان به روحانی: رفع حصر دست دولت نیست/ فتنه گران توبه کنند
- تقدیر از ماهها روزه داری زندانی سیاسی مصطفی تاجزاده
- رئیس قوه قضائیه: مخالفت با اعدام، مخالفت با اسلام است، ما کارمان را ادامه خواهیم داد
- هشدار نسبت به وقوع بحران در حوزه اشتغال کارگران ساختمانی
- وضعیت وخیم زندانی سیاسی هوتن دولتی بعد از دو هفته اعتصاب غذا
- بیانیه مشترک ایران و آژانس اتمی/ ادامه نشست کارشناسان ایران و ۱+۵
- گوشه هایی از مراسم نلسون ماندلا
- احمدی نژاد نمی تواند تکذیب کند، سکوت هم نشانه تایید است
- پوپوليسم مردم را راضي و منابع را تلف ميكند
- آیا جمهوری اسلامی میتوانست شکل دیگری پیدا کند؟
واکنش اصولگرایان به نامه اصلاح طلبان به روحانی: رفع حصر دست دولت نیست/ فتنه گران توبه کنند Posted: 12 Dec 2013 04:30 AM PST جرس: در ادامه واکنش ها به نامه گروهی از اصلاح طلبان به حسن روحانی، مدیر مسئول روزنامه جام جم گفت: اصلاح طلبان دولت روحانی را تحت فشار قرار ندهند چون رفع حصر از اختیار دولت نیست و این فشارها سبب آسیب دیدن دولت در میان بسیاری از اقشار جامعه میشود. همزمان یک مقام روحانی سابق سپاه، با اشاره به نامه فوق و اطلاق لفظ "فتنه" برای جنبش سبز مدعی شد: گفت: "فتنهگران باید بدانند پایان دادن به این مساله یا با عذرخواهی آنها همراه است یا این پرونده با محاکمه و مجازات سران فتنه بسته خواهد شد."
بیژن مقدم مدیر مسئول روزنامه جام جم در گفتوگو با فارس در واکنش به نامه سرگشاده ۹ تن از اصلاحطلبان به حسن روحانی برای «پایان دادن به سوء تفاهمات ۸۸»، اظهار داشت: در فتنه سال ۸۸ سوءتفاهمی وجود نداشت که عدهای امروز بر روی آن تاکید میکنند.
وی با بیان اینکه به فرض وجود این موضوع، این امر قطعا از جانب مسئولان جمهوری و دستاندرکاران انتخاب نبوده است، گفت: این مسایل از جانب جریانات و افراد وابسته به جناح اصلاحطلب صورت گرفته است بنابراین باید صراحتاً به اشتباه خود اقرار کنند. فتنه ۸۸ با کلید واژه تقلب شروع شد و یک عده فکر کردند پیروز انتخابات هستند و نظام نتیجه را تغییر داده است، بنابراین اگر منظورشان از سوءتفاهم این است پس تا دیر نشده از نظام و مردم عذرخواهی کنند.
وی در پایان مدعی شد: اصلاح طلبان دولت روحانی را تحت فشار قرار ندهند چون رفع حصر از اختیار دولت نیست و این فشارها سبب آسیب دیدن دولت در میان بسیاری از اقشار جامعه میشود.
ذوالنور: فقط توبه و عذرخواهی همزمان مجتبی ذوالنور با اشاره به نامه سرگشاده اصلاحطلبان به حسن روحانی برای «پایان دادن به سوء تفاهمات 88» اظهار داشت: وقتی که آقای روحانی خودش با ادبیات دوپهلو در دانشگاه صحبت کرد و ملیمذهبیهایی را که حضرت امام، آنها را مرده اعلام کرده بود، مجددا زنده میکند باید بداند که این تازه اول کار است.
ذوالنور افزود: روحانی باید منتظر مطالبات فزونطلبانه اصلاحطلبان باشد، اما مشخص نیست رئیسجمهور چرا خط را برای فتنهگران باز کرده در حالی که او برای رأی خود به هیچ کس وامدار نیست. البته وقتی آقای روحانی از خط اعتدال خارج شود طبیعی است که اصلاحطلبان هم به او نامه سرگشاده میدهند.
وی تأکید کرد: البته اصلاحطلبان باید بدانند اینکه در نامه خود خطاب به رئیسجمهور گفتهاند به سوء تفاهمات 88 «پایان دهید»، به نفع آنها نخواهد بود.
ذوالنور بر همین اساس به عدم رأی آوری وزرای پیشنهادی این جریان در مجلس اشاره کرد و مدعی شد: نمایندگان مردم به کسانی که از خط قرمز نظام عبور کرده و به انقلاب جفا کرده بودند رای ندادند.
این مقام سابق سپاه با بیان اینکه در حال حاضر نه تنها اصلاحطلبان تندرو و فتنهگران بلکه سران اپوزیسیون نیز به بسته شدن بحث تقلب اشاره کردهاند افزود: فتنهگران در سال 88 هشت ماه برای مردم دردسرآفرینی کردند . بنابراین اگر بنا باشد که نظام به این مسئله پایان دهد، باید بدانند که این اتفاق یا با عذرخواهی و توبه آنها همراه خواهد بود یا این پرونده با محاکمه و مجازات سران فتنه بسته خواهد شد. از این رو رئیسجمهور باید توجه داشته باشد که به افراد طلبکار میدان ندهد. |
تقدیر از ماهها روزه داری زندانی سیاسی مصطفی تاجزاده Posted: 12 Dec 2013 12:27 AM PST جرس: در آستانه سی و هفت ماهه شدن روزه داری اعتراضی سید مصطفی تاجزاده، پایداری و ایستادگی او در مراسمی که به همین مناسبت در منزل این زندانی سیاسی برگزار شد، مورد تقدیر قرار گرفت.
|
رئیس قوه قضائیه: مخالفت با اعدام، مخالفت با اسلام است، ما کارمان را ادامه خواهیم داد Posted: 11 Dec 2013 11:44 PM PST جرس: در واکنش به درخواست ها جهت لغو و تعلیق مجازات اعدام در ایران، رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی گفت: "همانطور که قبلاً هم اعلام کردیم بسیاری از اشکالاتی که با ادعای نقض حقوق بشر مطرح میشود، از جمله مخالفت با اعدام، در واقع مخالفت با حکم اسلام است و ما بدون توجه به این مسائل و حرف های بیمنطق و دروغ، با صلابت به کار خود ادامه میدهیم."
به گزارش اداره کل روابط عمومی قوه قضائیه، صادق لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی، روی کار آوردن حکام «مستبد و ضد دین» در کشورهای اسلامی و راهاندازی «رسانههای مخرب» را دو راهکار دیگر سلطهگران برای تهاجم فرهنگی به جهان اسلام برشمرد و ادعا کرد: نمونهای از این تلاش را میتوان در انبوه شبکههای ماهوارهای فارسی زبان که در سالهای اخیر با هدف تضعیف و تخریب بنیانهای فرهنگی مردم تأسیس شدهاند مشاهده کرد.
لاریجانی با اظهار امیدواری به ناکام ماندن تهاجم فرهنگی نظام سلطه، افزود: خوشبختانه اکنون شاهد موج «بازگشت به خویشتن» در نسل جوان هستیم که نمونههای آن را در حضور گسترده جوانان در آیینهای مذهبی از جمله شبهای احیاء، اعتکاف و عزاداری عاشورا میبینیم.
لاریجانی نقدهای علمی و روشنفکری را «راه افتادن جریانهای روشنفکرمآبانه » و «ترویج نسبیگرایی و اباحه گری» از سوی غرب و یکی از راههای تهاجم فرهنگی دانست و مدعی شد: وقتی اصول اسلامی به این افراد روشنفکرنما گوشزد میشود، در مقابل میگویند از کدام اسلام حرف میزنید زیرا اسلام قرائتهای گوناگون دارد، این در حالی است که اسلام واقعی چیزی جز آنچه که امام از آن با نام «اسلام ناب محمدی(ص)» یاد میکردند، نیست یعنی همان اسلامی که در آن ایمان قوی، توحید، عزت، جهاد و دفاع وجود دارد و متخصصان حوزوی و مراجع تقلید کارشناسان واقعی آن هستند. نسبی گرایی در عالم فهم و شناخت، پاسخهای قانع کننده و متقنی دارد که در موضع خودش محل بحث و تدقیق قرار گرفته است.
رئیس قوه قضاییه تاکید کرد: همانطور که قبلاً هم اعلام کردیم بسیاری از اشکالاتی که با ادعای نقض حقوق بشر مطرح میشود، از جمله مخالفت با اعدام، در واقع مخالفت با حکم اسلام است زیرا قصاص نص قرآن کریم است.
لاریجانی افزود: در برابر نصوص اسلامی مانند حکم قصاص نمیتوان گفت که کدام قرائت چه میگوید؟ زیرا ما یک اسلام بیشتر نداریم که مرجع معتبر و صحت تفسیر آن هم، فهم «روشمند و مضبوط» مراجع تقلید و علمای دین است.
رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه « هرچه قوه قضاییه، مستقل و با اقتدار بیشتری عمل کند، مورد هجمه بیشتری قرار میگیرد» تصریح کرد: دستگاه قضا به حرف های بیمنطق و دروغ توجهی ندارد و با صلابت به کار خود ادامه میدهد زیرا معتقدیم عالیترین ارزش های حقوق بشری در اسلام به رسمیت شناخته شده است.
لاریجانی تاکید کرد: بر خلاف آنچه برخی تصور میکنند، در واقع این علمای اسلام هستند که علیه غرب مدعی هستند که حقوق بشر ادعایی خود را از کجا آورده و بر چه مبنایی استوار کردهاید؟ ما از طرفداران حقوق بشر غربی میپرسیم که بر اساس کدام منطق برای کسی که حیات چند نفر را سلب کرده است بیست سال زندان تعیین میکنید؟ و چه کسی گفته است که این حکم منطبق بر حقوق بشر است؟
اظهارات رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی در حالی بیان می شود که جمهوری اسلامی دومین مقام اجرای احکام اعدام در جهان را کسب کرده و از ناقضین حقوق بشر محسوب می شود. مقامات حکومت ایران با ادعای رعایت نقض حقوق بشر در ایران، مانع از حضور گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در ایران برای بررسی موارد متعدد شده اند. |
هشدار نسبت به وقوع بحران در حوزه اشتغال کارگران ساختمانی Posted: 11 Dec 2013 11:44 PM PST جرس: رئیس کانون انجمنهای صنفی کارگران ساختمانی کشور نسبت به وقوع بحران در حوزه اشتغال کارگران صنعت ساختمان هشدار داد. همزمان یک فعال کارگری در ارومیه از تعویق ۵ ماه حقوق دهها کارگر کارخانه تولید کنستانتره وآب میوه «شهدآب» خبر داد و گفت: کارگران این کارخانه از تیر ماه سال جاری حقوقی دریافت نکردهاند.
به گزارش خبرگزاری کار ایران، «اکبر شوکت»، رئیس کانون انجمنهای صنفی کارگران ساختمانی کشور به ایلنا گفت: در حوزه اشتغال کارگران ساختمانی به زودی به بحران می رسیم، زیرا با اتمام تدریجی طرح مسکن مهر که حجم زیادی از فرصت شغلی ناپایدار را در سراسر کشور به وجود آورده است، بسیاری از کارگران ساختمانی بیکار میشوند.
وی ادامه داد: فرصت شغلی ناپایدار در طرح مسکن مهر در حالی به انتظارات از دولت دامن زده است که از همین حالا، کارگران ساختمانی شاغل در این طرح به تدریج شغل شان را از دست میدهند و معضل اشتغال برای این قشر زحمتکش به زودی تبدیل به بحران میشود.
وی با اشاره به اینکه طیف وسیعی از کارگران ساختمانی کشور تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار ندارند، افزود: در صورت بروز بیماری، به ویژه وقتی سرپرست خانواده بیکار باشد و دفترچه بیمه هم نداشته باشد، مشکلات معیشتیاش طبعا دو چندان میشود.
شوکت در ادامه این گفتگو به اختلافاتی که پیرامون منبع تامین هزینه بیمه کارگران ساختمانی میان نهادهای صنفی کارگری و مجلس وجود دارد اشاره کرد و گفت: بودجه بیمه کارگران ساختمانی در سال آینده باید از محل صدور پروانههای ساختمانی تامین شود زیرا علاوه بر آنکه برای دولت بار مالی ندارد به محدودیت سهمیه بیمه سالانه کارگران پایان می بخشد.
دهها کارگر در ارومیه بدون حقوق
این کارگر که نخواست نامش فاش شود با اشاره به واگذاری ۳۴ درصد از سهام کارخانه شهداب از سال ۸۷ به بخش خصوصی، گفت: با واگذار کردن بخشی از سهام کارخانه به بخش خصوصی مشکلات کارخانه و به تبع کارگران آغاز شد.
او در این باره گفت: کارخانه شهدآب پیش از خصوصی سازی بیش از ۱۴۰ کارگر داشت اما هم اکنون تعداد کارگران به ۶۰ نفر رسیده است.
این کارگر مدعی شد: پرداخت نکردن حقوق کارگران مقدمهای است برای تعطیلی کامل کارخانه که طبق یک برنامه پیشمیرود.
این کارگر اضافه کرد: با توجه به اینکه محیط کارخانه شهدآب و زمینهای تحت مالکیت آن به دلیل مشرف بودن با شهر ارومیه دارای ارزش مالی در زمینه ساخت و ساز واحدهای تجاری است، به نظر میرسد با تعطیلی کارخانه و بیکاری کارگران زمینه تبدیل کارخانه به املاک تجاری فراهم شود.
او با بیان اینکه کارگران این واحد به سبب نداشتن امنیت شغلی، قدرت اعتراض ندارند در خاتمه گفت: اگر مسئولان چارهای برای مشکلات کارخانه شهدآب و کارگرانش نیاندیشند، در آینده شاهد تعطیلی کامل کارخانه و بیکاری کارگران خواهیم بود.
|
وضعیت وخیم زندانی سیاسی هوتن دولتی بعد از دو هفته اعتصاب غذا Posted: 11 Dec 2013 11:18 PM PST بازگشت سیف زاده و رجبیان به زندان جرس: با وجود آنکه چهارده روز از اعتصاب غذای مهندس هوتن دولتی، مسوول سابق سازمان دانشجویان و دانش آموختگان جبهه ملی ایران در اعتراض به عدم رسیدگی پزشکی به وضعیت وی می گذرد، اما هنوز از سوی مسوولین بند سیصد و پنجاه زندان اوین و دادستانی به درخواست این زندانی سیاسی واکنشی مثبت نشان داده نشده است.
بازگشت سیف زاده به زندان همزمان سیدمحمد سیف زاده، پس از عمل جراحی چشم به زندان رجایی شهر کرج بازگشت.
به گزارش کلمه، هفته گذشته چشم راست سیدمحمد سیف زاده عضو کانون وکلا و عضو ارشد کانون مدافعان حقوق بشر که اکنون در زندان رجایی شهر دوران حبس خود را می گذراند، در بیمارستان نور تهران مورد عمل جراحی قرار گرفت.
وی در هنگام بازگشت به زندان به علت سخت گیری های زیاد و بی دلیل ماموران نتوانست داروهای مورد نیاز خویش را به همراه ببرد. سیدمحمد سیف زاده در این مدت طولانی زندان به بیماری های مختلف قلبی، دیسک کمر، آرتروز دست و پا و کمر و کم شنوایی مبتلا شده است و علی رغم تکلیف سازمان زندان ها به مداوای او، اکنون کلیه هزینه های درمانی که تا به حال بالغ بر ۳۰۰ میلیون ریال گردیده بر وی و خانواده اش تحمیل شده است.
سیدمحمد سیف زاده که از سالهای پس از انقلاب اسلامی وکالت بیش از سیصد پرونده حقوق بشری را به عهده داشته است، در آبان ماه سال هشتاد و نه به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق شرکت در تاسیس کانون مدافعان حقوق بشر ایران به نه سال زندان و ده سال محرومیت از وکالت محکوم شد که این حکم در دادگاه تجدید نظر به دو سال کاهش یافت.
بازگشت رجبیان به اوین همچنین علیرضا رجبیان فرد از فعالان جنبش سبز در پی عدم تمدید مرخصی به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل بازگشت.
علیرضا رجبیان فرد، دانش آموخته رشته پزشکی از دانشگاه تهران و دبیر بازنشسته دبیرستانهای مناطق ۳ و ۶ آموزش و پرورش و از رزمندگان دوران جنگ هشت ساله است که هم به صورت رزمنده (دیدبان توپخانه) و هم بعنوان کادر پزشکی در قرارگاه حمزه حضور داشته است.
این زندانی سیاسی اولین بار در دیماه ۱۳۸۸ به دنبال حوادث پس از انتخابات در منزل مسکونیاش بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل و سپس آزاد شد. وی در بهمن ماه همان سال از طریق دفتر پیگیری وزارت اطلاعات مجددا بازداشت و این بار به بند ۲۴۰ زندان اوین منتقل شد.
اتهامات این زندانی جنبش سبز، اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور، توهین به رهبر جمهوری اسلامی و توهین به رییس جمهوری (احمدینژاد) بوده است که توسط قاضی صلواتی به ۳ سال و ۶ ماه حبس تعزیری محکوم و حکم وی عینا در شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر تایید شد. |
بیانیه مشترک ایران و آژانس اتمی/ ادامه نشست کارشناسان ایران و ۱+۵ Posted: 11 Dec 2013 11:18 PM PST جرس: جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی در بیانیه مشترکی نشست روز چهارشنبه خود را ثمر بخش توصیف و اعلام کردند که دور بعدی مذاکرات آنها اول بهمن ماه در تهران برگزار می شود. همزمان یک عضو هیئت مذاکره کننده ایرانی، از ادامه مذاکرات کارشناسی ایران با ۱+۵ در روز پنجشنبه خبرداد.
به گزارش ایرنا، در بیانیه مشترک ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی آمده است: ما امروز نشست ثمربخشی داشتیم و پیشرفت اجرای 6 اقدام فهرست شده در زمینه چارچوب برای همکاری را که در تاریخ 11 نوامبر توافق شده بود، مرور کردیم.
در این بیانیه آمده است: این مرور شامل بازدید فنی از کارخانه تولید آب سنگین اراک در 8 دسامبر بود.
در بیانیه مشترک ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی تصریح شده است: همچنین در مورد اقداماتی که در گام دوم این پروسه اجرا خواهد شد، مباحث مان را آغاز کردیم. بحث های بیشتر در جلسه فنی بعدی که در اول بهمن ماه در تهران برگزار خواهد شد، صورت خواهد گرفت و می خواهیم در مورد اقدامات به توافق برسیم.
دور جدید مذاکرات کارشناسی و فنی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی به ریاست «رضا نجفی» سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس و «ترو واریورانتا» معاون امور پادمان های آژانس روز چهارشنبه به مدت 4 ساعت برگزار شد.
سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره تعیین زمان بازدید بازرسان از معدن گچین بندرعباس گفت: تاریخ بازدید بازرسان را بعدا به آژانس اعلام خواهیم کرد اما دراین مذاکرات، بر روی تاریخ بازدید توافقی صورت نگرفت.
نشست ادامه دارد همزمان یک عضو هیئت مذاکره کننده ایرانی، از ادامه مذاکرات کارشناسی ایران با ۱+۵ در روز پنجشنبه خبرداد.
این مذاکرات، با هدف دستیابی به تفاهم بر سر نحوهی اجرای توافقنامه ژنو و از روز دوشنبه ۱۸ آذرماه در شهر ژنو سوئیس آغاز شده است.
عباس عراقچی معاون وزارت امور خارجه ایران گفته است تاریخ اجرایی شدن توافقنامه ژنو و ساز و کار اجرایی آن، پس از پایان نشست کارشناسان اعلام خواهد شد.
در این نشست، کارشناسان بانکی نیز حضور دارند و ریاست تیم مذاکره کننده ایرانی برعهده حمید بعیدی نژاد مدیرکل سیاسی وزارت خارجه ایران است. |
گوشه هایی از مراسم نلسون ماندلا Posted: 11 Dec 2013 09:39 PM PST
منبع: یورونیوز فارسی |
احمدی نژاد نمی تواند تکذیب کند، سکوت هم نشانه تایید است Posted: 11 Dec 2013 12:35 PM PST سیدمصطفی تاج زاده شایسته است دست کم یکی از روزنامه های اصلاح طلب صفحه ای را در اختیار وی قرار دهد
نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست. |
پوپوليسم مردم را راضي و منابع را تلف ميكند Posted: 11 Dec 2013 12:35 PM PST محمود سريع القلم كسي كه دكترا دارد و پوپوليست است، اصلا درست درس نخوانده است.
البته دكتر سريع القلم كه پيش از اين نيز كتابي درباره امام موسي صدر نگاشته، در اين نشست قرار بود درباره «پوپوليسم ستيزي امام موسي صدر» سخنراني كند. او خود درباره علت توجه به شخصيت امام موسي صدر گفت: «ما دانشجويان علم سياست در طول كار خودمان موظف هستيم كه درباره يك شخصيت بزرگ كار كنيم، من به واسطه تحولات ايران بعد از انقلاب اسلامي به دنبال فردي ميگشتم كه ضمن آنكه متدين هست، با نظام بينالملل در ستيز نباشد و از آن به تناسب ظرفيتهاي جامعه استفاده كند. امام موسي صدر فردي بود با درجه اجتهاد، اما در عين حال با افرادي از شيعه و سني و مسيحي و سران كشورهاي عربي و رييس كارخانههاي آلمان و سران اتحاد شوروي تعامل داشت. اينكه فردي خودش را از مدارهاي اثرگذاري منزوي نكند، ايدهآل است.»
دكتر سريع القلم كه در آثارش ميكوشد فرهنگ سياسي ايرانيان را بازنمايي و مورد واكاوي قرار دهد، انتخاب وجه پوپوليسم ستيزي در شخصيت امام موسي صدر را مرتبط با لايه مسلط در انديشه و عمل ايراني خواند. او گفت واژه پوپوليسم كه از اصطلاح «پوپولاس» به معناي مردم ساخته شده، در امريكاي لاتين متولد شده است. او اين واژه را در برابر خردگرايي و عقلانيت و نخبهگرايي و تخصصگرايي خواند و گفت: پوپوليسم يك نوع مزاج است، يعني تصميمگيري بر اساس اموري كه در گذشته و آينده نزديك رخ داده است. پوپوليسم نه با گذشته و نه با آينده كاري دارد. پوپوليسم با استدلال و مطالعه كاري ندارد بلكه نوعي عوامفريبي براي راضي كردن مردم جامعه براي چند روز آينده است. پوپوليسم كه در امريكاي لاتين شكل گرفت، ارتباط تنگاتنگي با ديكتاتوري داشت، به طوري كه در آن منطقه براي آنكه رهبران سياسي اقتدارگرا بتوانند حمايت عامه مردم را داشته باشند، به پوپوليسم روي آوردند. پوپوليسم يك حس زمانه و خواسته و روحيه مقطعي و كوتاهمدت است. معمولا پوپوليسم بيثباتي به همراه دارد. سياستمدار پوپوليست مردم را در يك فضاي محدود مكاني و زماني و فلسفي محصور ميكند تا بتواند اهداف خود و گروه مورد علاقهاش را پيش ببرد. ما تجربه پوپوليسم را در آلمان نازي ديدهايم. در اين كشور ديديم كه سياستمداران چگونه توانستند چنان مسائل را اغراق شده به مردم بنمايانند كه بتوانند روح ايشان را تسخير كنند و قوه استدلالي آنها را به تعطيلي بكشانند. بنابراين پوپوليسم براي دنياي پيچيده امروز يك جريان فكري و سياسي بسيار خطرناكي است و ميتواند مردم يك كشور را در يك دوره كوتاهي راضي نگه دارد، اما آينده ايشان را تخريب كند و باعث شود كه از پيشبينيهاي منطقي فاصله بگيرند و وارد فضاهايي بازگشتناپذير شوند.
ريشههاي پوپوليسم در روحيه ايراني سريعالقلم پس از بيان اين چارچوب نظري از مفهوم پوپوليسم اما به اين امر پرداخت كه چرا مدعي است كه در روحيه ايراني يك لايه خفته و بعضا فعال پوپوليستي داريم و به همين خاطر تحت تاثير پوپوليسم قرار ميگيريم. او گفت كه پوپوليسم در ايران دو ريشه تاريخي دارد؛ نخست فقر اقتصادي و دوم فقر فرهنگي و فكري. اگر سوابق كمونيستهاي ايران در ۸۰ سال گذشته را مطالعه كنيد درمييابيد كه بسياري از آنها از خانوادههاي فقير و مناطق دور افتاده كشور و با نارضايتي از اوضاع اجتماعي برآمدهاند و در فضايي كه خلأهاي فراواني وجود دارد، به سراغ كمونيسم رفتهاند. به همين خاطر است كه كمونيسم در ايران با مثلا كمونيسم در لهستان قابل مقايسه نيست. در لهستان از كمونيسم تشكلهاي اجتماعي به وجود آمد و با مليگرايي لهستاني مختلط شد و در نهايت وقتي كه شرايط مهيا شد به موفقيت لهستانيها براي ايجاد جامعه دموكراتيك انجاميد. اما در ايران كمونيسم با پوپوليسم همراه شد زيرا ما در ايران همواره دغدغه توزيع نابرابر داشتيم. در طول تاريخ امپراتوري ايراني به دليل حاكميت ظلم و ستم و سركوب اقوام و جامعه هميشه با مشكل توزيع امكانات و درآمدها مواجه بوديم. علت اينكه ما ايرانيان به واژه عدالت علاقهمنديم، هم يك بعد واقعي و هم يك بعد رواني دارد و به دليل ظلمي است كه در بسترهاي تاريخ اين كشور حضور داشته است. به همين دليل كمونيسم براي كمونيستهاي ايراني يك چارچوب فلسفي نشد، بلكه بستري براي مبارزه با نظم و وضع موجود و علاقه به بومي كردن امكانات كشور و فاصله گرفتن از نظم بينالملل شد. در نتيجه مبارزه با امپرياليسم از نوع كمونيسم در كنار لايههاي پوپوليستي چپ ايراني همراه شد و در نتيجه نگاههاي منطقي سوسياليستها نتوانست اجرا شود و جريان كمونيستي با سبك و سياق احساساتي ايراني ادامه پيدا كرد. اما منبع دوم يعني فقر فرهنگي به مشكل ايرانيان در تعامل با يكديگر بازميگردد. من در كتاب «اقتدارگرايي در عصر قاجار» به اين نتيجه رسيدم كه مشكل ما ايرانيان اين نيست كه افكار متفاوت داريم. براي كشوري كه قدمت طولاني دارد، پذيرش افكار متفاوت دشوار نيست. اما مساله اصلي شخص محوري است كه ناشي از انعكاس تاريخ استبدادي و شاهنشاهي در روحيه ايرانيان است و ريشه خلقي و شخصيتي دارد. به همين دليل است كه ايرانيان نميتوانند با يكديگر تعامل يابند. در حالي كه در كشوري مثل چين مردم به راحتي با يكديگر تعامل دارند و در نهايت بر اساس يك هرم حزبي يا خانوادگي يا اجتماعي به يك نظر متمايل ميشوند و بر اساس آن عمل ميكنند. اما در فرهنگ ايرانيان به محض اينكه با هم اختلاف فكري مييابيم از هم جدا ميشويم. به همين دليل تاريخ انشعاب در ميان هر آنچه تحزب در ايران بوده، بسيار جدي است.
اما چرا دكتر سريعالقلم معتقد است كه امام موسي صدر با پوپوليسم در ستيز بود؟ او در مقام پاسخ به اين پرسش گفت: امام موسي صدر ۱۶ سال فكري، تربيتي، عقيدتي و اجتماعي كرد و اين نشاندهنده يك منظومه فكري است. در جامعه ما هزاران ايراني داريم كه ظاهر ديني دارند، اما عملكردشان نشان ميدهد كه در باطن ضد دين هستند. در حالي كه عملكرد امام موسي صدر نشان ميدهد كه براي باورها و اعتقادات وقت گذاشت. او نهتنها يك نظم فكري داشت، بلكه يك برنامه عملي نيز داشت و به دنبال كادرسازي و تربيت گروه براي اجراي اهدافش داشت. اگر اين را با تحولات امروز جامعه ما مقايسه كنيد، متوجه منظورم ميشويد. خلاف پوپوليسم مشورت كردن، مبارزه با خودخواهي، تبادل فكر و با استدلال كار كردن است. اگر زندگي امام موسي صدر را مطالعه كنيد، در مييابيد كه ايشان با تلاشي مداوم مرتب در ميان افراد و گروهها حضور مييافت تا موضوعي را به اجماع برسانند. در طول زندگي عملي ايشان از بروز چند صد بحران در لبنان جلوگيري به عمل آمد. اين به خاطر روح و روان اجماعي ايشان بود. اين درست برخلاف پوپوليسم است. زيرا پوپوليسم مكانيسمي است كه از مغز يك نفر نشات ميگيرد و در ديگران حكمران حكم زورگويانه اعمال ميكند. اين در حالي است كه امام موسي صدر درباره مخالفانش ميگويد كه من تحمل نميكنم كه خاري در چشم مخالفانم باشد. ايشان در عمل نيز اعتقادش را به اين سخن نشان ميداد. در علوم انساني كساني بهتر عمل ميكنند كه از انسان مستقل از جغرافيا، نظام فكري، تاريخ و ويژگيهاي يك ساختار فهم عميقتري داشته باشند. امام موسي صدر چنين درك عميقي داشت و مخالفانش را ميفهميد. اينكه فردي بفهمد چرا انسان طغيان ميكند، راستگو نيست، خودمحور است، نشان ميدهد كه درك عميقي از علوم انساني داشت. يكي ديگر از ويژگيهاي ايشان انصاف است. انصاف به تعبير دكتر صديقي كالايي كمياب است و خصلتي است كه در ميان ايرانيان بسيار ضعيف است. انصاف به اين معناست كه وجوه گوناگون يك موضوع يا فرد را با يكديگر ببينيم. سياه و سفيد بودن ذهن ما ايرانيان سبب شده كه شناخت ما از پديدهها بسيار ناقص است. اين ايراد بزرگي است كه بايد از جامعهشناسي و روانشناسي و انسانشناسي مدد بگيريم و آن را در خود رفع كنيم. امام موسي صدر توانسته بود اين نقيصه را در خود رفع كند. ايشان با منتقدان و مخالفان خودش با سعه صدر رفتار ميكرد. من هر چه گشتهام در عالم دين و دينداري كسي را با اين جامعيت نيافتم كه اينقدر ابعاد مختلف ديني در شخصيتش تبلور يافته باشد. ايشان در لابهلاي يك بحران بزرگ از مشكل اقتصادي يك خانواده نيز غافل نميشد. تشكيل حركت محرومين يكي از ويژگيهاي غيرايراني و غيرخاورميانهيي است، كه نشاندهنده گرايش اومانيستي در شخصيت ايشان است. پوپوليسم ضد قاعده است. در حالي كه امام موسي صدر نشان ميداد كه نگاه دراز مدت به مسائل دارد. ايشان وقتي وارد لبنان شد، وارد كار نظامي نشد، بلكه سالها به دنبال بنيانهاي اجتماعي بود و ميكوشيد افراد را از يك نظام سنتي، ديني بيرون آورد و به يك نظام اعتقادي وارد سازد و سپس كارهاي سياسي و نظامي صورت دارد. يكي ديگر از ويژگيهاي پوپوليسم آن است كه يك رهبر پوپوليست با اشتباهات مردم همراه ميشود تا اهداف خودش را در قالب اين سخنان تعريف كند. در حالي كه در داستان بستنيفروش مسيحي در لبنان شاهديم كه امام موسي صدر با مردم همراه نميشود و نميگويد كه چون اين مرد مسيحي است، از او بستني نميخريم. او پوپوليستي عمل نميكند. بلكه ميكوشد عده زيادي را جمع ميكند و به بستنيفروشي ميبرد تا فكر و روش غلط مردم را با روش خودش اصلاح كند.
در سخنان سريعالقلم در توصيف پوپوليسم اشارههاي آشكاري به تجربه اخير ايرانيان بود. او گفت كه پوپوليسم يعني اينكه مردم پول اندكي بگيرند و براي يك ماه راضي باشند. افراد پوپوليستي با اين كار امتياز سياسي ميگيرند و هيچ كس هم نميپرسد كه آيا اين كار منطقي است يا خير. يعني به جاي اصلاح فضاي كسب و كار و نظام مالياتي و برقراري روابط معقول بينالمللي به آنچه مردم به اشتباه به آن علاقهمندند، تن ميدهد. نتيجه هم مصايب فراواني براي جامعه است. در كشورهاي پيشرفته تربيت عقلي افراد از كودكي صورت ميگيرد. آنها حتي از نحوه چينش كودكان در كلاسها تعامل را به بچهها ياد ميدهند. در حالي كه در نظام آموزشي ما تنها به دانشآموزان و دانشجويان حفظ كردن محفوظات را ياد ميدهند. ما ياد نگرفتهايم كه سوال كنيم. به همين خاطر است كه در شرايط فعلي مطمئن هستم كه وضع سياست خارجي ما بهتر ميشود، درآمد نفتي ما با اهتمامي كه صورت ميگيرد، بيشتر ميشود و وضع اقتصادي ما بهبود مييابد. اما مشكل فرهنگيمان حل نميشود. ما تربيت نميشويم كه به كشور تعلق داريم. تربيت عقلي در خانواده و مدرسه بسياري ضعيف است. در نتيجه ما احساسي، غريزي و پوپوليستي تربيت ميشويم. صدا و سيماي ما هم متاسفانه به اين جريان كمك ميكند. از يك لبوفروش يا راننده تاكسي كه تمام روز را سرگرم حل مشكلات معيشتياش است، درباره جريان هستهيي نظرخواهي ميكند. بنابراين صدا و سيما اصالتا يك نهاد پوپوليستي است و به جلوگيري از رشد عقلي و استدلالي جامعه كمك ميكند البته بايد ميان عقل و هوش تمايز گذاشت. ايرانيان در زمينه هوش تحصيلي از بهترينهاي دنيا هستند اما در عقل اجتماعي بسيار ضعيفند. هوش اجتماعي ما ايرانيان پوپوليستي است. وقتي دو نفر تصادف ميكنند، همه دور آن ماشينها جمع ميشويم و قضاوتهاي كارشناسي هم ميكنيم! هوش اجتماعي يعني دريافتن اين موضوع كه يك نفر كجا حق اظهارنظر دارد و ميتواند وارد شود.
رابطه نظر و عمل يكي ديگر از موضوعاتي بود كه دكتر سريعالقلم به آن پرداخت و به عنوان يكي از معضلات خلق و خوي ايراني برشمرد. او گفت يكي از برجستهترين ويژگيهاي امام موسي صدر آن است كه فاصله عمل و فكر در ايشان بسيار كم است. وقتي عملكرد ايشان را بررسي ميكنيم، شاهد توازن و تناسب ميان اين عملكرد ايشان و باورهاي ديني و اعتقادي هستيم. فاصله فكر و عمل در ميان ايرانيان بسيار زياد است در حالي كه اگر بخواهم كل سيره امام موسي صدر را در يك واژه خلاصه كنم، ميگويم ايشان دنبال تغيير بود. او براي تغيير از سخنراني صرف استفاده نميكرد بلكه ساختار ميساخت و ميكوشيد عمل كند. در حالي كه پوپوليستها به تغيير علاقه ندارند و به دنبال بهرهبرداري از امكانات براي منافع فردي و گروهي خودشان هستند. اگر در دو قرن اخير به دنبال مصلحان ديني بگرديم، افراد معدودي را مييابيم كه ضمن آنكه متدين بودند، عملكردشان نيز به دين نزديك بوده است و از خود يك الگوي صحيح به جاي گذاردند. امام موسي صدر الگوي عقلانيت عرفي و ديني است. امام موسي صدر ميتوانست پوپوليست باشد و در جنوب لبنان مسكن مهر راه بيندازد و همه را به طور موقتي راضي كند. اما ايشان به طور بنيادي عمل ميكرد و سفرهاي زيادي به آفريقا و ساير كشورهاي اسلامي ميكرد تا از ايشان براي پروژهها بهره بگيرد. يكي ديگر از ويژگيهاي پوپوليسم، نپذيرفتن تفاوتهاست. پوپوليسم همه را يكسان ميانگارد و انسانها را در يك چارچوب مشترك ميبيند. در حالي كه در عملكرد امام موسي صدر شاهديم كه هر فرد و گروه و طايفهيي جايگاه خاص خودش را دارد. ايشان روشهاي متفاوت با افراد متفاوت داشت. در حالي كه پوپوليستها به دنبال يكسانسازي و يك شكلسازي هستند. پوپوليستها به دنبال تعميم دادن هستند.
سريع القلم در پايان سخنراني البته ميان پوپوليسم و احترام به مردم تفاوت قايل شد و گفت: امام موسي صدر به فكر مردم بود، براي مردم احترام قايل بود و براي مشكلات ايشان برنامهريزي ميكرد و گرههاي زندگي بسياري را باز ميكرد، به جاهاي مختلف براي دستيابي به منابع سفر ميكرد اما وقتي به حوزه فكر و برنامهريزي ميرسيد، با بهترينها مشورت ميكرد. اين مرز ميان پوپوليسم و احترام به مردم است. كساني كه نزديك ايشان بودند، ميگويند كه براي هر تصميمي با افراد زيادي مشورت ميكرد. در حالي كه پوپوليستها با دانشگاه و متن و نخبگان فكري و نظر كارشناسي كاري ندارند. من معتقدم كه تفكر ديني اصالتا ضد پوپوليسم است. پوپوليسم نشات گرفته از سنتهاي استبدادي انباشته شده در تاريخ ايران است. پوپوليسم و بيتوجهي به خرد و فكر و برنامهريزي و آيندهنگري موجب ميشود كه آينده را از دست بدهيم و از گذشته درسهاي لازم را نگيريم. پوپوليسم چارچوبهاي منطقي تصميمگيري را مختل ميسازد و مردم را براي كوتاهمدت راضي و منابع را تلف ميكند. بنابراين وقتي مجموعهيي از عملكردها و سخنرانيهاي امام موسي صدر را در دوره خودش يعني دهه ۱۳۳۰ خورشيدي در كشورهاي عربي آن زمان بررسي ميكنيم، درمييابيم كه جهان را به خوبي ميفهمد و برنامهريزي ميكند و به دنبال اهداف خودش حركت ميكند. اين وجوه شخصيتي امام موسي صدر براي من كه جهان جديد را تجربه كردهام، بسيار جالب توجه بوده است. نخبهگرايي در جامعه ما مثل بسياري از مفاهيم ديگر بد تفسير شده است. براي مثال در كشورهاي صنعتي دنيا مقصود از ليبراليسم يك ساختار آزاديخواه است كه در آن بهترين گروهها و افراد به دنبال كار و توليد هستند. اما اين واژه در ايران معناي كاملا متفاوتي يافته است. همچنين اصطلاح دموكراسي كه بدون تحزب امكانپذير نيست. اما ما دموكراسي را با انتخابات اشتباه ميگيريم. در متون علم سياست گفته ميشود كه در دنيا ۸۴ كشور دموكراتيك وجود دارد و ۱۱۸ كشور هم وجود دارد كه در آنها انتخابات برگزار ميشود. هدف از نخبهگرايي نيز انتخاب و گزينش بهترينها براي بهترين تصميمگيريهاست. ما بيشتر قبيلههاي سياسي داريم يعني افرادي كه سالها با هم بودهاند و با هم انس يافتهاند و يكديگر را به خوبي ميشناسند و در نتيجه با هم كار ميكنند. اين با مفهوم شهروندي متفاوت است. شهروندي ربطي به قوم و قبيله ندارد. ما به آداب ديني بيشتر از باورهاي ديني علاقه داريم. تجربه زندگي من نشان ميدهد كه هر چه بيشتر ميكوشم يك ايراني را بشناسم، بيشتر گيج ميشوم. يك ايراني لايههاي متعددي دارد در حالي كه شناخت يك ژاپني خيلي سادهتر است. به تعبير دكتر ديناني كل خلقت بر صدق بنا شده است. متاسفانه اين صدق در زندگي ما بسيار محدود است. نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست. |
آیا جمهوری اسلامی میتوانست شکل دیگری پیدا کند؟ Posted: 11 Dec 2013 12:31 PM PST حسین باقرزاده آیا یک مجتهد قرار بوده که مانع «اقدامات خودسرانه» شود و یا به این اقدامات لباس شرعی بپوشاند؟
نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست. |
You are subscribed to email updates from جنبش راه سبز - همه گزارشها : متن خلاصه To stop receiving these emails, you may unsubscribe now. | Email delivery powered by Google |
Google Inc., 20 West Kinzie, Chicago IL USA 60610 |