جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


آمارها از رشد اقتصادی منفی و کوچک شدن اقتصاد ایران خبر می‌دهد

Posted: 08 May 2013 07:32 AM PDT

جرس: در حالی که مدتی است آمار رشد اقتصادی کشور از سوی نهادهای داخلی منتشر نمی‌شود، برای یافتن تصویری از وضعیت تولید و رشد اقتصادی، تنها می‌توان گزارش‌های نهادهای ناظر بین‌المللی را مورد توجه قرار داد.

 

خبرآنلاین در گزارشی خاطرنشان کرده است که در این خصوص اخیرا دو نهاد مهم ناظر بر اقتصاد جهانی، ارزیابی‌های خود را از رشد اقتصادی کشورهای جهان در سال 2012 منتشر کردند که در این میان، نکته قابل تامل در هر دو گزارش، کاهش چشمگیر رشد اقتصادی ایران و رسیدن آن به سطوح بی‌سابقه منفی بود.


بدین ترتیب، «صندوق بین‌المللی پول» در ارزیابی خود رشد اقتصادی ایران را در سال جاری به میزان منفی 1.9 درصد اعلام کرده و بانک جهانی نیز گزارش داده رشد اقتصادی کشور در سال گذشته میلادی، معادل منفی سه درصد بوده است.


برآوردهای مختلف
در خصوص نرخ رشد اقتصادی کشور در سال 1391، تنها برخی مسوولان و کارشناسان به گمانه‌زنی‌هایی پرداخته‌اند و نهادهایی مثل بانک مرکزی یا مرکز آمار، نرخ مشخصی را اعلام نکرده‌اند. به عنوان مثال، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس چندی پیش در اظهار نظری، بدون ذکر رقمی مشخص، اظهار کرد رشد اقتصادی ایران در سال گذشته صفر یا زیر صفر بوده است.


مسعود نیلی، اقتصاددان شناخته‌شده کشور هم در سخنان خود در صدا و سیما، رشد اقتصادی سال گذشته را در حدود نیم درصد تا صفر تخمین زد و توضیح داد که با وجود وضعیت فعلی اقتصاد، رشد اقتصادی در سال جاری منفی خواهد شد. همه این آمارها در حالی است که رئیس دولت مدتی پیش در یک برنامه تلویزیونی، از نرخ 5.6 درصدی برای رشد اقتصادی کشور در سال 1391 خبر داده بود. این چندگانگی‌ آماری نسبت به رشد اقتصادی سال 1391، در برآوردهای دیگر نیز خود را نشان داد. از جمله محمدهادی مهدویان، اقتصاددان و مدیر کل اقتصادی پیشین بانک مرکزی، در یادداشتی در روزنامه «دنیای اقتصاد» با استناد به محاسبات انجام‌شده و برآورد اندازه بخش‌های اقتصادی کشور، رشد اقتصادی ایران در سال 1391 را در حدود منفی چهار درصد در سال 1391 تخمین زده بود. سعید لیلاز، دیگر کارشناس اقتصادی نیز در روزنامه شرق نرخ رشد در سال 1391 را در حدود منفی سه تا چهار درصد ذکر کرده بود. مرکز پژوهش‌های مجلس هم چندی پیش با استناد به گزارش‌های فعالان اقتصادی عنوان کرده بود در سال گذشته تولید با افت 40درصدی همراه بوده است.


اما و اگرها
آخرین گزارش بانک مرکزی از رشد اقتصادی کشور، مربوط به پاییز سال 1390 است که رشد اقتصادی ایران در آن تقریبا ًچهار درصد اعلام شده بود. طبق این اطلاعات، تولید ناخالص داخلی ایران در 9ماهه ابتدایی سال 1390 (تا انتهای پاییز این سال)، در مقایسه با تولید ناخالص داخلی در 9ماهه ابتدایی سال 1389 (تا پایان پاییز آن سال) در حدود چهار درصد افزایش یافته است. هنوز آماری در خصوص رشد اقتصادی کل سال 1390 منتشر نشده است. پیش از این برآوردهای غیررسمی بانک مرکزی رشد اقتصادی سال 1390 را به میزان سه درصد اعلام کرده بود. در مورد سال 1391 نیز، هنوز هیچ آماری از نهادهای رسمی داخل از رشد اقتصادی کشور منتشر نشده است.با این حال برخی کارشناسان نسبت به ارقام سه تا چهار درصدی اعلام شده برای رشد اقتصادی سال 1390 سوالاتی را مطرح کرده‌اند. یکی از مهم‌ترین نکاتی که در خصوص وضعیت این شاخص در سال 1390 و اجزای تولید داخلی در این سال مطرح شده، به این اشاره دارد که با وجود سهم عمده نفت در تولید و نیز با توجه به کاهش قابل ملاحظه فروش نفت کشور در این سال (در برخی از گزارش‌ها این کاهش به میزان 30 درصد اعلام شده بود)، انتظار می‌رفت نرخ رشد اقتصادی ایران در مقادیری کمتر از سه درصد باشد. عوامل دیگری نیز مانند کاهش تولیدات بخش‌های صنعتی و وضعیت صادرات بر انتظارات قبلی مبنی بر کاهش رشد سال 90 نسبت به سال‌های پیش از آن، دامن زده بود. همچنین در گزارش بانک مرکزی در خصوص رشد اقتصادی سال 1390، وجود بعضی از مقادیر در آمارهای اعلام‌شده، با سوالاتی از سوی کارشناسان مواجه شده است. به عنوان مثال، نرخ رشد مصرف بخش خصوصی با قیمت‌های ثابت در سال 1390 در حدود 10 درصد اعلام شده است. این به این معناست که با وجود کاهش نسبی قدرت خرید و افزایش تورم در سال 1390، مردم به طور متوسط در این سال در حدود 10 درصد به مخارج حقیقی خود اضافه کرده‌اند یا می‌توان گفت از لحاظ مقداری، 10 درصد بیشتر کالا و خدمات خریداری کرده‌اند. همچنین در صورتی که نرخ تورم 21/5

درصدی سال 1390 در نظر گرفته شود، این آمار به این معناست که مردم در سال 1390، در حدود 30 درصد به مخارج اسمی (یعنی با ارزش ریالی) خود اضافه کرده‌اند که با توجه به شرایط اقتصادی این سال، واکنش‌هایی را در بین برخی از کارشناسان برانگیخته است.


رشد اقتصادی چیست؟
در میان شاخص‌های مختلفی که در خصوص وضعیت اقتصاد کلان منتشر می‌شود، رشد اقتصادی به دلیل ماهیت جامع خود، اهمیت زیادی دارد. نرخ رشد اقتصادی یکی از شاخص‌های اصلی اقتصادی محسوب می‌شود که سرعت افزایش یا کاهش تولید ناخالص داخلی را نشان می‌دهد. برای محاسبه رشد اقتصادی، میزان تولید ناخالص داخلی را تا پایان یک دوره زمانی مورد محاسبه قرار داده و سپس با مقایسه آن با رقم تولید ناخالص در پایان دوره مشابه قبلی، تغییرات آن و نیز میزان رشد این تولید مورد محاسبه و ارزیابی قرار می‌گیرد. بدین ترتیب، به میزان رشد تولید ناخالص داخلی، در یک دوره زمانی معین، رشد اقتصادی گفته می‌شود.برخی از کارشناسان معتقدند در اقتصادی مانند ایران که با رشد جمعیت و به خصوص رشد جمعیت در سن اشتغال بالایی مواجه است و از طرفی، جزو کشورهای در حال توسعه محسوب می‌شود، میزان رشد باید به صورت طبیعی بالاتر از نرخ رشد اقتصادی کشورهای توسعه‌یافته و با توزیع جمعیتی باثبات باشد. به عنوان مثال گفته می‌شود رشد اقتصادی کشوری مانند ایران در کمترین حالت باید در حدود شش تا هفت درصد باشد تا با شرایط جمعیتی و شرایط توسعه‌ای کشور سازگار باشد.


رکود دو لبه، رکود تورمی
اما واژه رکود، به وضعیتی گفته می‌شود که رشد اقتصادی به مقادیر پایین و نزدیک به صفر برسد که به منزله عدم افزایش تولیدات یک کشور در یک دوره زمانی است. برخی کارشناسان با توجه به تکرار دو رکود (کاهش قابل ملاحظه رشد) در اقتصاد کشور در سال‌های 1387 و 1391، از این پدیده تحت عنوان «رکود دو‌لبه» نام می‌برند.از طرفی معمولاً در حالت طبیعی انتظار می‌رود که کاهش رشد اقتصادی، با کاهش تورم همراه باشد. نمونه این موضوع، وضعیت اقتصادهای غربی در چند سال گذشته است که پس از فرو رفتن در رکود، نرخ تورم آنها نیز کاهش قابل ملاحظه‌ای یافت و برخی اقتصاددانان آنها پیشنهاد می‌کردند که با تحریک تورم و سیاست‌های انبساطی، می‌توان رشد اقتصادی را در این اقتصادها افزایش داد و «رونق» را بازگرداند. اما در این سال‌ها، اقتصاد ایران شاهد دو روند به ظاهر متناقض «کاهش رشد» و «افزایش تورم» بوده است. بدین ترتیب، اقتصاددانان می‌گویند با توجه به رفتن نرخ رشد اقتصادی به مقادیر زیر صفر و بالا رفتن تورم از آستانه 30 درصد، اقتصاد ایران دچار عارضه «رکود تورمی» عمیقی شده است.


در کنار اقتصادهای صنعتی
در صورتی که متغیر رشد جمعیتی در رشد اقتصادی منظور شود، حاصل آن رشد سرانه خواهد بود که تصویری از تغییرات درآمدی متوسط افراد ساکن کشور را در دوره زمانی مشخص می‌کند. این مفهوم به این علت است که مثلاً در صورتی که فرض شود میزان تولید دریک دوره زمانی ثابت باشد و در مقابل جمعیت مثلاً به اندازه فعلی رشد جمعیت کشور یعنی 1/3 درصد افزایش پیدا کند، رشد اقتصادی سرانه، معادل منفی 1/3 درصد خواهد شد. یعنی به طور متوسط، در آن دوره به میزان منفی 1/3 درصد از درآمد متوسط شهروندان کشور کاسته می‌شود. با این حساب روشن است که حداقل باید تولید ناخالص داخلی به میزان 1/3 درصد در سال رشد پیدا کند (رشد اقتصادی این نرخ باشد) تا میزان درآمد متوسط شهروندان کشور، کاهش پیدا نکند. همچنین نظریه‌های اقتصادی پیرامون موضوع رشد بر تفاوت طبیعی نرخ رشد اقتصادی در کشورهای توسعه‌یافته با رشد اقتصادی کشورهای در حال توسعه یا توسعه‌نیافته تاکید می‌کنند. بر این اساس گفته می‌شود از آنجا که در کشورهای غیرتوسعه‌یافته، بسترهای استفاده‌نشده زیادی وجود دارد و از طرفی بهره‌وری فردی به دلیل نبود آموزش و مهارت پایین است و نیز موجودی سرمایه در سطوح نازلی قرار دارد، افزایش میزان تولید و رشد اقتصادی در این کشورها در مقایسه با کشورهای در حال توسعه ساده‌تر و در شرایط مشابه بیشترخواهد بود. بنابراین انتظار می‌رود هر چه کشوری کمتر توسعه‌یافته باشد، از نرخ رشد اقتصادی بالاتری برخوردار باشد. با این حال، گزارش‌های جدید بین‌المللی نشان می‌دهد نرخ رشد در ایران به همراه برخی کشورهای صنعتی اروپایی، پایین‌ترین نرخ‌ها در بین کشورهای جهان بوده است، که به معنای استفاده نشدن از ظرفیت های تولید در اقتصاد ایران بوده است.
 

بی خبری از وضعیت مدیر مسئول سایت «بازتاب»۱۰ روز پس از بازداشت

Posted: 08 May 2013 07:32 AM PDT

جرس: چند روز پس از دستگیری علی غزالی مدیرمسوول وب سایت بازتاب امروز در تاریخ ۷ اردیبهشت، یک منبع آگاه به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که به مادر این چهره مطبوعاتی گفته شده است که «امیدی نداشته باش که پسرت تا چند سال از زندان بیرون بیاید.»

 

به گفته او علی غزالی روز هفتم اردیبهشت به دادستانی احضار شده بود. هنگامی که به شعبه ۱۲ مراجعه می کند، همان جا حکم بازداشت او را صادر و به زندان منتقل می کنند: « دادستانی گفته است که وزارت اطلاعات خیلی مصر است که حکم بقیه اعضای وب سایت بازتاب صادر شود.»


او همچنین که معاونت فرهنگ ورسانه وزارت اطلاعات که هدایت آن را فردی به نام «نعیمی» به عهده دارد – که دستوردستگیری (اخیر) خبرنگاران را هم داده بود- مسوول دستگیری علی غزالی است و جرم او اتشار خبر در خصوص نوار موسوم به «نوارهشت میلیونی» و اتهامش «تشویش اذهان عمومی با تکرار ادعای تقلب در انتخابات سال ۸۸» است.


در خبری با عنوان «نوار ۸ میلیونی، بگم بگم احمدی نژاد پس از ردصلاحیت مشایی است؟» سایت بازتاب امروز مدعی شد:«بنابر روایت گروهی از فعالان اقتصادی مرتبط با مشایی، برگ برنده احمدی نژاد نواری از مکالمات وی در بامداد۲۳ خرداد است. براساس این خبرغیر رسمی، در این مکالمات از طرف برخی مسوولان به احمدی نژاد گزارش داده می شود که رای واقعی وی ۱۶ میلیون است، اما برای اینکه شائبه تقلب پیش نیاید و اختلاف آراء زیاد به نظر برسد، قراراست ۲۴ میلیون رای اعلام شود، اما محموداحمدی نژاد به آن مسوولان تاکید می کند همان رای واقعی وی که ۱۶ میلیون است اعلام شود ورای غیرواقعی اعلام نشود. ادامه نوار مربوط به تماس احمدی نژاد با مسوولان مختلف کشور است که در آن از آنها خواسته شده، از اعلام رای غیرواقعی خودداری شده و همان رای ۱۶ میلیونی اعلام شود.»


در ادامه این خبر سایت بازتاب امروز نوشت: «به نظر نمی‌رسد که افشاگری‌های گذشته (محمود احمدی نژاد) تا حد متهم کردن خانواده روسای قوای مقننه و قضاییه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به مفاسد مالی در شرایط سخت انتخابات برای او موثر باشد و باید وی از چنته‌اش، برگ های دیگری را رو کند، افشاگری‌هایی که سطح بالاتری نسبت به موارد گذشته داشته باشد.»


مرکز روابط عمومی رئیس جمهوری روز سه شنبه ۱۰ اردیبهشت با خبری تحت عنوان «هدف اصلی از انتشاربرخی مطالب دروغین از بین زمینه های خلق حماسه است» و در پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری منتشر شد مدعی شد:«در پی انتشار خبر غیرواقعی با موضوع ‘نوار ٨ میلیونی…’ توسط یکی از سایت‌های خبری که گرایش خاص سیاسی آن بر همگان آشکار است، صراحتا تاکید می‌شود که اصل موضوع مطرح شده در آن و آنچه که به رئیس جمهوری نسبت داده شده به طور کامل بی‌اساس و کذب محض است.»


این بیانیه افزوده است: «اگرچه این مطلب پس از مدت کوتاهی از انتشار، بلافاصله از خروجی سایت یادشده حذف شد، اما هدف از انتشار آن زیر سئوال بردن سلامت انتخابات ٨٨ و مخدوش نشان دادن انتخابات آتی ریاست جمهوری با هدف ایجاد نگرانی در مردم نسبت به حفظ رای‌های آنها و در نتیجه، کاهش مشارکت و از بین بردن زمینه‌های خلق حماسه است.»


علی غزالی، همزمان دانشجوی مقطع دکترای اقتصاد بود و از زمان دستگیری اش در روز شنبه تا کنون (سه شنبه)‌ تماس تلفنی با منزل خود نداشته است.


به گفته این منبع آگاه مطبوعاتی، آقای فوادصادقی موسس وب سایت خبری بازتاب هم تهدید شده است که تا بعد از انتخابات هیچ فعالیت مطبوعاتی نکند و وب سایت خبری راه اندازی نکند: « فوادصادقی تهدید شده که اگر تیم (وب سایت) بازتاب کاررسانه ای کند قبل از انتخابات همه (اعضای بازتاب)‌را دستگیر می کنند…. او هر روز به دادستانی می رود که بتواند دادستان تهران جعفری دولت آبادی را ببیند. به او گفتند سایت بازتاب را بالا بیاوری دادستانی دستور دستگیری همه شما را می دهد.»


این منبع به کمپین گفت: « بازتاب و مدیرانش از زمان انتشار اخبار مربوط به رعیت و بابک زنجانی دو چهره امنیتی که دارای فساداقتصادی وسیع بودند به شدت تحت فشار قرار گرفته بودند و سال پیش هم تهدید به دستگیری آنها شده بود و حتی در یک مورد (دفتروب سایت) بازتاب مورد تفتیش قرار گرفته بود. فوادصادقی و علی غزالی را همان موقع احضارکردند که چرا در مورد این موضوع گزارش کار می کنید؟»
 

خروج نیروهای پ ک ک از ترکیه آغاز می‌شود

Posted: 08 May 2013 06:15 AM PDT

جرس: چریک‌های گروه کارگران کردستان از امروز چهارشنبه، هشتم مه خروج خود از خاک ترکیه را آغاز می‌کنند. این گامی بزرگ برای پایان دادن به چند دهه درگیری است که منجر به کشته شدن دهها هزار نفر شده است.

 

به گزارش بی بی سی، قرار است نزدیک به ۱۵۰۰ چریک پ ک ک از ترکیه وارد پایگاه‌های این گروه در کوهستان‌های شمال عراق شوند.


خروج کامل این نیروها سه تا چهار ماه طول خواهد کشید.


رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه گفته است که تعرضی به این چریک‌ها صورت نخواهد گرفت. او در عین حال از اعضای پ ک ک خواسته تا سلاح‌های خود را زمین بگذارند.


عبدالله اوجالان، رهبر زندانی پ ک ک پیش از این خواهان آتش بس و پایان دادن به درگیری‌های خونین چند دهه گذشته شده بود.


انتظار می‌رود دولت ترکیه اختیارات بیشتری را طی ماه‌های آینده به کردها بدهد. کردها نزدیک به ۲۰ درصد جمعیت ترکیه را تشکیل می‌دهند.


مقام‌های ترکیه از چندی پیش در حال مذاکره با عبدالله اوجالان بودند.


ماه پیش پ‌ک‌ک در بیانیه‌ای اعلام کرد که خروج نیروهایش از خاک ترکیه از هشتم ماه مه شروع خواهد شد.


در این بیانیه سه مرحله برای پایان دادن به چندین دهه درگیری پیشنهاد شده است.


در مرحله اول خروج تدریجی نیروهای پ ک ک از خاک ترکیه و به دنبال آن اصلاح قانون اساسی توسط دولت ترکیه و در مرحله سوم، زمین گذاشتن سلاح پس از آزادی عبدالله اوجالان و سایر نیروهای پ ک ک از زندان.


مجلس ترکیه در حال حاضر سرگرم بحث در باره قانون اساسی جدید این کشور است و رهبران کرد در حال مذاکره با سایر سیاستمداران در این مورد هستند.
 

افروغ: عذرخواهی حلال مشكلات است

Posted: 08 May 2013 06:15 AM PDT

جرس: در ادامه ابراز ندامت های برخی چهره های اصولگرا نسبت به "رای مثثببت و انتخاب محمود احمدی نژاد" در دو دوره انتخابات گذشته، این بار عماد افروغ، نماینده اصولگرای مجلس هفتم گفت: افراد می توانند با عذرخواهی از مردم به جبران اشتباهات بپردازند و عذرخواهی در صورت اشتباه، می تواند حلال مشکلات باشد.

 

این استاد دانگاه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی «خبرگزاری دانشجو»، به رای خود در انتخابات گذشته اشاره کرد و گفت:‌ در آن زمان من به آقای احمدی نژاد رای دادم که هم اکنون از رای خود پشیمانم.


این پژوهشگر مسائل سیاسی با بیان اینکه عذرخواهی در صورت اشتباه، حلال مشکلات است افزود: همان طور که من از این رای خود از جامعه عذرخواهی کردم و این موضوع را شجاعانه در جامعه فریاد زدم افراد هم می توانند با عذرخواهی از مردم به جبران اشتباهات خود بپردازند چراکه این موضوع سبب جلب اعتماد مردم می شود.


این استاد دانشگاه با اشاره به سیره عملی بنیان گذار انقلاب اسلامی هم گفت: امام هم در مواقعی که اشتباه می کردند، اشتباهات خود را می پذیرفتند و صراحتاً‌ آن را اعلام می کردند.


افروغ ادامه داد: امام در مسئله بازرگان صراحتاً‌ گفتند که اشتباه کردم. در مورد قطعنامه ۵۹۸ هم اعلام کردند که جام زهر را می نوشند آیا این اتفاقات باعث شد که کسی از امام برگردد؟


وی تاکید کرد: این موارد باعث محبوبیت بیشتر امام در سطح جامعه شد.


این تحلیل گر مسائل سیاسی به برنامه های انتخاباتی نامزدهای احتمالی ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت:‌ کاندیداهای احتمالی اگر نتواستند برنامه های خود را اجرا کنند از مردم عذرخواهی کنند.


نماینده سابق مجلس با اشاره به بی اخلاقی های احتمالی در عرصه انتخابات کشور هم گفت:‌ اگر کاندیداهای دچار بداخلاقی سیاسی هم شدند باز هم از مردم عذرخواهی کنند اگر وعده ای به مردم می دهند و نمی توانند آن را اجرا کنند و یا دروغی بنا بر مصلحت و شرایط می گویند باید حتما از مردم عذرخواهی کنند زیرا این امر لازمه دینداری در یک جامعه دینی است.


افروغ با بیان اینکه ما در نظامی اخلاق‌مدارانه زندگی می کنیم تصریح کرد:‌ برای اثبات این ادعا راهی جز عذرخواهی در صورت بروز اشتباهات نداریم.

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد حضور هاشمی در عرصه انتخابات كشور هم گفت:‌ مواضع من نسبت به این قضیه كاملا مشخص است و با مراجعه به آرشیوها می توانید جواب سوال خود را پیدا كنید.
 

 

پایان اعتصاب غذا و بازگشت ده زندانی سیاسی به بند ۳۵۰ زندان اوین

Posted: 08 May 2013 05:51 AM PDT

جرس: ده زندانی سیاسی منتقل شده به انفرادی های بند ۲۴۰ زندان اوین ساعتی پیش به بند عمومی ۳۵۰ این زندان بازگردانده شدند.

 

به گزارش کلمه، بعدازظهر امروز چهارشنبه، سعید مدنی، عبدالله مومنی، ابوالفضل عابدینی نصر، سیامک قادری، امیرخسرو دلیرثانی، محمدحسن یوسف‌پورسیفی، سعید عابدینی، کامران ایازی، محمد ابراهیمی و پوریا ابراهیمی پس از یازده روز انفرادی به بند عمومی ٣۵٠ بازگردانده شدند.


این ده زندانی سیاسی که از روز دوشنبه با اعلام خواسته بازگشت به بند ٣۵٠ زندان اوین، اعتصاب غذای نامحدود خود را آغاز کرده بودند، پس از انتقال به بند عمومی و رسیدن به خواسته ی خود به اعتصاب غذا پایان دادند.


یکشنبه ی گذشته پس از آنکه مقامات زندان خواسته غیر قانونی عزل سعید مدنی وکیل بند منتخب زندانیان را مطرح کردند، بند امنیتی ۳۵۰ زندان اوین شاهد یک سلسله اقدامات اعتراضی بود که نهایتا با مداخله گارد ویژه زندان ده تن از زندانیان سیاسی این بند به انفرادی منتقل و ممنوع الملاقات شدند.


یک روز پس از آن نیز بیش از ۳۰ تن از زندانیان بند ۳۵۰ از گروه‌ها و گرایش‌های مختلف از حضور در سالن ملاقات امتناع و هدف خود را اعتراض نسبت به انتقال هم بندیانشان به انفرادی و مداخلات غیر قانونی در اداره امور داخلی بند و نیز همدردی با خانواده ده تن از زندانیانی که به انفرادی منتقل و ممنوع الملاقات شده‌اند اعلام کرده و همچنین خواستار بازگشت فوری هم بندیانشان به بند ۳۵۰ شده‌بودند.
 

فرمانده پدافند غیر عامل: حملات زیستی قویتر از ویروس اینترنتی بود

Posted: 08 May 2013 05:51 AM PDT

جرس: رئیس سازمان پدافند غیر عامل جمهوری اسلامی با تشریح مهمترین چالشهای کشور در حوزه پدافند زیستی گفت: قدرت اپیدمی بالا، قدرت مدیریت بالا و قدرت پنهان شوندگی بالا از ویژگی‌های ویروسهای زیستی به شمار می آیند.

 

به گزارش مهر، سردار پاسدار غلامرضا جلالی در همایش ملی پدافند غیر عامل در پدافند زیستی با بیان اینکه در حملات زیستی با استفاده از مهندسی ژنتیک یک ویروس به یک سلاح تبدیل می‌شود، افزود: این نوع ویروس با مقایسه با ویروس استاکس نت مورد ارزیابی قرار گرفت و ساده نبودن ویروس، رمز شوندگی بالا، چند لایه بودن ویروس، فرمان پذیری از راه دور و دستور خودکشی از جمله ویژگی های ویروس های حملات زیستی به شمار می آید.


وی با تاکید بر اینکه ویروس‌های حملات زیستی می‌توانند محیط خود را شناسایی کنند، یادآور شد: ویروس‌های حملات زیستی به شدت هوشمند هستند و قابلیت تفکیک محیط خود را دارند.


جلالی قدرت اپیدمی بالا، قدرت مدیریت بالا و قدرت پنهان شوندگی بالا را از دیگر ویژگی‌های این نوع ویروس ها ذکر کرد و ادامه داد: این نوع ویروس‌ها تنها در آزمایشگاه‌ها قابل شناسایی هستند.


وی با بیان اینکه در جنگ زیستی ویروس ها متناسیب با اهداف دولت ها و افراد تبدیل به سلاح می شوند، اضافه کرد: این ویروس ها با علائم مشخص تهدیدات خاموش مانند آلوده سازی مواد غذایی و دارویی نیز با اهمیت هستند.


جلالی در این باره اظهار عقیده کرد: برخی مرگ هوگوچاوز را تهدید زیستی خاموش می دانند که این امر به لحاظ علمی امکانپذیر است.


عوامل جنگ زیستی
رئیس سازمان پدافند غیرعامل ویروس ها، انگل ها، قارچها، سموم گیاهی و حیوانی را از جمله عوامل جنگ زیستی نام برد و افزود: تهدیدات زیستی شامل انسان، دام، طیور، محیط زیست، منابع طبیعی، صنایع غذایی و آب آشامیدنی می شود که در این حوزه ها نیاز به پدافند زیستی هستیم.


جلالی همچنین به سناریوهای محل وقوع تهدیدات زیستی اشاره کرد و ادامه داد: از جمله ویژگی های جنگ زیستی می توان به گمنامی در حمله، امکان تولید ساده سلاح، قابلیت فراگیری در بستر زیستی و قابلیت انتقال سریع را اشاره کرد.


چالش های کشور در حوزه پدافند زیستی
وی با تاکید بر ضرورت شناسایی منشاء تهدیدات خاطرنشان کرد: در این راستا در کشور چرخه ای را برای شناسایی این عوامل در نظر گرفته شده است که شامل شناسایی تهدیدات، هشدار دهی و تصمیم گیری ی اقدام علیه تهدید می شود.


وی رفع آلودگی و مصون سازی جامعه از طریق تولید واکسن را از دیگر اقدامات در حوزه زیستی ذکر کرد و اظهار داشت: تهدید زیستی، تهدید امنیت ملی است و در حال حاضر کشور در این زمینه با مشکلاتی مواجه است.


جلالی نبود ادبیات مشترک میان دستگاه ها در این زمینه را از جمله چالش های پدافند غیر عامل در حوزه زیستی دانست و خاطر نشان کرد: در این حوزه 20 دستگاه مشارکت دارند ولی چشم انداز و برنامه راهبردی در این زمینه وجود ندارد.


وی کمبود نیروی متخصص در این حوزه را از دیگر چالش ها عنوان کرد و گفت: علاوه بر این به یک بانک جامع نقشه های ژنوم و کلکسیون های جامع نیاز داریم تا با ارجاع به آن شناسایی لازم را در صورت نیاز انجام دهیم.


رئیس سازمان پدافند غیر عامل تاکید کرد که این بانک جامع نیز باید به مراکز نظامی متصل باشد.


لزوم تربیت نیروی انسانی
جلالی با انتقاد ار اقدامات وزارت علوم و بهداشت در حوزه پدافند عیر عامل در حوزه زیستی یادآور شد: در این زمینه لازم است تا با ایجاد رشته های مرتبط با دفع زیستی نیروهای متخصص تربیت شود.


وی با بیان اینکه در زمینه تولید واکسن و دارو به خارج وابسته هستیم، تاکید کرد: از سوی وزارت بهداشت اعلام می شود که 97 درصد از داروهای مورد نیاز در کشور تولید می شود ولی زمانی که کشور در تنگنا قرار می گیرد و علت را جویا می شویم اعلام می شود که 90 درصدمواد اولیه داروها از خارج وارد می شود. این استقلال نیست.


تاکیدات سند راهبردی پدافند غیر عامل در حوزه زیستی
رئیس سازمان پدافند غیر عامل با بیان اینکه این سند بر اساس رهنمودها و تاکیدات مقام معظم رهبری و سند چشم انداز تدوین شده است، اضافه کرد: بر اساس سند چشم انداز تا 1404 ایران باید به تراز اول منطقه در حوزه پدافند غیر عامل در حوزه زیستی دست یابد و در حال حاضر در حوزه زیستی به رتبه ممتاز دنیا دست پیدا کردیم.


جلالی ایجاد شبکه پایش و رصد را از تاکیدات این سند دانست و افزود: در حال حاضر آزمایشگاه های متعددی برای شناسایی عوامل بیولوژیکی در کشور وجود دارد که هر کدام از آنها مسیر خود را طی می کند که در این زمینه لازم است با ساماندهی آنها کلیه آزمایشگاه ها و حتی پزشکان به آن متصل باشند تا در صورت شناسایی بیماری جدید آن را اطلاع رسانی کنند.
 

اسرائیل مفتی اعظم بیت‌المقدس را بازداشت کرد

Posted: 08 May 2013 05:31 AM PDT

جرس: پلیس اسرائیل، شیخ محمد حسین، مفتی اعظم بیت‌المقدس را به دلیل ناآرامی در یک مکان مذهبی در شهر بازداشت کرده است.

 

به گزارش بی بی سی، سخنگوی پلیس اسرائیل گفته است که شیخ محمد حسین را بازداشت کرده‌اند و قرار است از او در باره درگیری میان نمازگزاران مسلمان با بازدیدکنندگان یهودی بازجویی شود.


نیروهای اسرائیلی شیخ محمد را از خانه‌اش به پاسگاه پلیس منتقل کرده‌اند.


در واکنش به این بازداشت، نمایندگان مجلس اردن از دولت این کشور خواسته‌اند تا سفیر اسرائیل در اردن را اخراج کند.


۱۵۰ نماینده مجلس اردن از دولت این کشور خواسته‌اند تا سفیر اسرائیل را اخراج کند و سفیر خود را از تل‌آویو فرا خواند.


درگیری میان مسلمانان و یهودیان روز گذشته صورت گرفت.


سخنگوی پلیس اسرائیل گفته است که مسلمانان به سوی بازدیدکنندگان یهودی از اماکن مقدس صندلی پرتاب کرده‌اند.


این اماکن برای مسلمانان و یهودیان حائز اهمیت است.


مسلمانان محوطه حرم شریف را سومین مکان مقدس خود پس از مکه و مدینه می دانند و یهودیان نیز این
محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی "مقام‌های اشغالگر اسرائیل" را به دلیل بازداشت مفتی اعظم بیت‌المقدس محکوم کرده است.


در بیانیه صادر شده تشکیلات خودگردان فلسطینی، آقای عباس خواهان آزادی فوری شیخ محمد حسین شده است.


بازداشت مفتی اعظم بیت‌المقدس زمانی صورت گرفته که اسرائیلی‌ها در حال جشن برای "روز بیت‌المقدس" هستند.


آنها این روز را به خاطر "وحدت" بیت‌المقدس پس از اشغال بخش شرقی شهر طی جنگ شش روزه سال ۱۹۶۷ جشن می‌گیرند.

 

 

افشاگری تازه؛ کارتهایی که یکی یکی رو می شوند

Posted: 08 May 2013 04:04 AM PDT

مهدی تاجیک
هفته های اخر دولت احمدی نژاد است و آدمهای نزدیک به او هر روز در حلقه تنگ تری از محاصره اصولگرایان منتقد قرار می گیرند. طیف اتهام های سیاسی و اخلاقی و اقتصادی علیه نزدیکان او روز به روز بیشتر می شود و از آنجا که عمر دولت رو به پایان است دیگر ملاحظات و رودربایستی های سابق برای افشاگری نیز کنار گذاشته شده است. سیاست تهدید به افشاگری که احمدی نژاد خود از زمان ریاست جمهوری اش باب کرده بود حالا بیش از هر کس دامن خود و اطرافیانش را گرفته است. در آخرین نمونه از این افشاگری ها نام حمید بقایی معاون اجرایی محمود احمدی‌نژاد مطرح شده است. او متهم شده که قراردادی ۴۵۰ میلیونی یورویی را «بدون تشریفات مناقصه» به یک شرکت خصوصی واگذار کرده است.  

 

در دعوای میان دولت و اصولگرایان منتقد او هر یک از طرفین دارند با کارتهایشان بازی می کنند و کاملا مراقب هستند که کارت هایشان را در موقعیت مناسبی به زمین بزنند تا بتوانند بیشترین بهره را ببرند. در ماجرای اخیر ابتدا احمدی نژاد بود که در سخنانی تلویحی اتهام فساد مالی را متوجه مصطفی پورمحمدی رییس فعلی سازمان بازرسی کل کشور کرد و او را متهم ساخت که در زمان صدارتش در وزارت کشور 21 میلیارد تومان از این وزارتخانه خارج کرده و برنگردانده است. حالابه فاصله کوتاهی نوبت پورمحمدی شده تا تلافی کند و برگ خود را روی زمین بگذارد. شیوه بازی او به این نحو بود که جزییات اطلاعات مربوط به اتهام فساد مالی حمید بقایی را روز(سه شنبه هفده اردیبهشت) روی سایت سازمان بازرسی قرار داد. فساد افشا شده مربوط به پروژه سالن اجلاس کیش است که به گفته سازمان بازرسی برای برگزاری اجلاس کشورهای جنبش عدم تعهد و به جای تهران، در نظر گرفته شده بود. در اطلاعات افشا شده نامه‌ای از حمید بقایی به معاون برنامه‌ريزی و نظارت راهبردی رئيس جمهوری وجود دارد که در آن با اشاره به احداث تالارهاي كيش، آمده است: "ضمن موافقت، دستور فرماييد نسبت به صدور مجوز ماده ۶۲ پروژه فوق‌الذكر، فاينانس تا سقف ۴۵۰ ميليون يورو اقدام گردد." سازمان بازرسی کل کشور می گوید که جزئیات این قرارداد "در پاسخ به تقاضای خود حمید بقایی" منتشر شده است. بقایی روز چهار اردیبهشت ماه در مصاحبه ای با روزنامه ایران ضمن تکذیب ادعاها در مورد فساد مالی اش گفته بود که گفته بود «ادعاهای» رئیس بازرسی کل کشور، در مورد قرارداد ۴۵۰ میلیون یورویی "اصلا وجود ندارد" حالا سازمان بازرسی با انتشار جزییات آن قرارداد در وبسایت رسمی اش دست به افشاگری رسمی و علنی زده است.

انگیزه های سیاسی افشاگری

متهم شدن حلقه اطرافیان احمدی نژاد به فساد مالی در ماه های پایانی دولت بیشتر و بیشتر شده است در نزاع قدرتی که اکنون میان احمدی نژاد و قوه قضاییه و قوه مقننه برقرار است این دولتی ها هستند که آسیب پذیری بیشتری دارند بنابراین کاملا قابل پیش بینی است که همین چند ماه آینده بسیاری از اعضای بلندپایه دولت کنونی پرونده به دست راهی دادگاه شوند. انگشت اتهام خصوصا متوجه کسانی است که از آنها به عنوان جریان انحرافی یاد می شود. جریانی که اسفندیار رحیم مشایی مشاور کنونی احمدی نژاد به عنوان سرحلقه آن شناخته می شود و اصولگرایان منتقد اعتقاد دارند که هدف این حلقه نفوذ در همه ارکان قدرت به قصد روحانی زدایی از ساختار سیاسی جمهوری اسلامی است. تمام تلاش محافظه کاران منتقد این است که جلوی کاندیداتوری یا در نهایت ریاست جمهوری مشایی را به عنوان جایگزین احمدی نژاد بگیرند و افشاگری درباره او و نزدیکانش هم بیش از هر چیز به واسطه همین دغدغه انجام می شود.

احمدی نژاد تا کجا ریسک می کند؟

نگاهی گذرا به اظهارات منتقدان اصولگرای دولت به خوبی طیف متنوع اتهام ها علیه دولت احمدی نژاد را آشکار می کند. اتهام هایی که از همکاری مخیفانه جریان انحرافی با ناتو برای کمک به سقوط بشار اسد گرفته تا تلاش برای رابطه با آمریکا و تا تلاش برای به خیابان کشاندن مردم و انواع و اقسام اتهام های مالی و اخلاقی را شامل می شود. دولت در مقابل این اتهام ها دست بسته تر از همیشه به نظر می رسد و برای احمدی نژاد هم انگار روشن شده است که هر کارتی که بخواهد رو کند با کارتهای دیگری جواب خواهد گرفت و در نتیجه جریان بازی به نفع او تغییر نخواهد کرد. البته هنوز تا پایان بازی فرصت باقی است و این تلقی وجود دارد که احمدی نژاد در صورت کاندیداتوری مشایی دست به ریسک های بزرگتری برای حمایت همه جانبه از او خواهد زد و اگر زمانی ببیند که در حال باختن بازی است ممکن است کلا میز بازی را به هم بزند. با این حال او دیگر آن احمدی نژاد 4 سال پیش یا حتی 2 سال پیش نیست و آن قدرها قدرت ندارد که بخواهد در مقابل سایر نهادهای قدرت بیاستد. حداکثر توان او در ایجاد حرکت های ایضایی برای سایر ارکان حکومت است و محصول قابل پیش بینی چنین حرکاتی هم رو شدن کارت های دیگر از رسوایی های مالی نزدیکان او در دولت است.


 

ناکامی حامیان جبهه پایداری در جمع آوری امضای اکثریت مجلس علیه هاشمی رفسنجانی

Posted: 08 May 2013 03:14 AM PDT

جرس: حامیان طیف موسوم به «جبهه پایداری»، در حالیکه قصد داشتند نامه‌ای هشدار آمیز به هاشمی‌رفسنجانی نوشته و مانع حضور وی در انتخابات ریاست‌جمهوری شوند، با ناکامی و عدم همراهی اکثیرت مجلس روبرو شدند.


به گزارش روزنامه بهار، روز سه شنبه در پی اوج‌گرفتن احتمال نامزد‌شدن اکبر هاشمی‌ رفسنجانی، برخی حامیان جبهه پایداری که از نزدیکان مصباح‌یزدی هستند، بر شدت تلاششان برای افزایش امضا پای نامه تهدید هاشمی افزودند. تلاشی که روح‌الله حسینیان و کریم‌قدوسی از اعضای جبهه پایداری در مجلس سر دمدار آن بودند.


گفته می‌شود مخالفان حضور هاشمی، در نامه خود خطاب به رییس مجمع تشخیص‌مصلحت نظام گفته‌اند اگر نامزد انتخابات شود افشاگری‌ها علیه او و خانواده‌اش آغاز می‌شود. امضا‌کنندگان این نامه اکثرا از طیف نزدیک به جبهه پایداری هستند؛ رهبری معنوی این جریان آیت‌الله مصباح‌یزدی است.


«سیدمهدی موسوی‌نژاد»، در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران با اشاره به واکنش نمایندگان به اظهارات اخیر هاشمی‌رفسنجانی درباره ولایت فقیه گفت: «۹۰ نماینده در نامه‌ای‌ درصدد پاسخ‌گویی منطقی و مستدل به اظهارات رییس مجمع‌تشخیص‌مصلحت برآمدند که تعداد نمایندگان امضا‌کننده در حال افزایش است.» با وجود آن‌که موسوی‌نژاد از افزایش امضاها خبر می‌دهد، خبرهای رسیده از مجلس حاکی از این است که این نامه با استقبال دیگر نمایندگان روبه‌رو نشده است و اکثریت مجلس از امضای نامه خودداری کرده‌اند. فراکسیون اکثریت مجلس یا همان فراکسیون رهروان ولایت در گفت‌وگو با بهار نه‌تنها امضای این نامه را رد کردند که به دفاع از هاشمی نیز پرداختند.


این روزها خبرها از جبهه اصلاحات حاکی از این است که یکی از دو نامزد حداکثری این جریان در انتخابات یازدهم حضور خواهد داشت. هرچه خبرها موثق‌تر می‌شود و سایه حضور پررنگ‌تر، اظهارات علیه نامزد حداکثری از سوی چهره‌های اصولگرا بیشتر می‌شود. اگر تا دیروز اهم انتقاد‌ها در ارتباط با سن رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام بود، با قطعی‌تر‌شدن حضور او انتقاد‌ها ابعاد گسترده‌تری پیدا کرد. این انتقاد‌ها از سوی جریان پایداری سنگین‌تر از دیگر جریان‌هاست.


سال ۸۴ نیز هاشمی‌رفسنجانی با چنین چالشی مواجه شد. محمود احمدی‌نژاد، نامزد مورد حمایت آیت‌الله مصباح‌یزدی، تمام اتهامات را متوجه او کرد و حالا، دیگر نزدیکان مصباح‌یزدی چنین رویه‌ای را در پیش گرفته‌اند؛ اتهام‌هایی که به توزیع چند صد‌هزار سی‌دی و بیاینه علیه هاشمی اوج گرفت. گفته می‌شود سی‌دی‌ها و بیانیه‌های مشابهی نیز در صورت نامزدی هاشمی آماده توزیع است. روز گذشته قاسم روانبخش یکی از شاگردان مصباح‌یزدی و عضو شورای مرکزی جبهه پایداری با بیان این‌که در انتخابات ۹۲ بروز فتنه در حین انتخابات پیش‌بینی می‌شود، گفت: «هاشمی تصمیم دارد با بیان انتخابات آزاد فتنه‌گران را تحریک و احیا کند و طرفدارانش ممکن است با حضور در عرصه انتخابات و انصراف جمعی در روزهای پایانی مشروعیت انتخابات را زیر سوال ببرند.»روانبخش با اشاره به فعالیت هاشمی در صحنه انتخابات ریاست جمهوی ۹۲ اظهار کرد: «چرا باید برخی اصولگرایان نسبت به اظهارات وزیر اطلاعات درباره هاشمی اعتراض کنند. پدر همه فتنه‌گران امروز مشخص است و سرچشمه تمام این برنامه‌ها را همه می‌دانند.»


به‌گزارش ایسنا، روانبخش با بیان این‌که هاشمی در دوران ریاست‌جمهوری‌اش تورم ۵۰‌درصد را به‌راه انداخت امروز خود را منجی اقتصاد معرفی می‌کند، تاکید کرد: «هنوز یادمان نرفته که ارز در دولت هاشمی ۱۷‌برابر افزایش و در دولت احمدی‌نژاد سه‌برابر افزایش داشته، هنوز کوی طلاب مشهد، خاطرات چماق‌هایی را که به‌دلیل تورم و تهدید اقتصادی خورده‌اند فراموش نکرده و امروز هاشمی که خود در دولتش ۵۰‌درصد تورم داشت می‌خواهد منجی تورم ۳۵‌درصدی دولت احمدی‌نژاد باشد. در سایت شخصی هاشمی شعری منتشر شده با این عنوان «دوباره خطبه بخوان ‌ای یار» و در بخشی از این شعر آمده است «به انقلاب، به جمهوری اگر نیاندیشی» همان‌طور که مشاهده می‌کنید هیچ نامی از اسلام کنار جمهوری نیامده و چه ضرورتی دارد که این شعر در صفحه نخست سایت شخصی هاشمی به‌همراه عکس وی منتشر شود، به‌عقیده من بوی فتنه می‌آید.»


این نخستین‌بار نیست که هاشمی به‌ دست‌داشتن در اعتراضات ۸۸ متهم می‌شود؛ چند روز پیش نیز محمد خامنه‌ای، ذوالنور و مهدی طائب او را چون روانبخش به دست‌داشتن در قضایای سال ۸۸ و حتی ارتباط با ایالات متحده متهم کردند. با این حال به‌نظر می‌رسد که موج انتقادات به رییس‌جمهوری سازندگی از جبهه پایداری نیز پا فراتر می‌گذارد و دیگر نامزدها نیز می‌خواهند به صف معترضان حضور هاشمی‌رفسنجانی به انتخابات بپیوندند.


محمد‌باقر قالیباف شهردار تهران در گفت‌وگو با فارس یکی از بزرگ‌ترین اشکالات و ظلم به انقلاب و فضای حرکت انقلاب را این می‌داند که دولت سازندگی کشور را از یک فضای مدیریت جهادی، از یک فرهنگ ایثار و خدمت، دوباره به همان فرهنگ و رویه‌ای که متاثر از غرب و سرمایه‌داری بود، بازگرداند. او همچنان رویکردهای آقای هاشمی در نسبت با ولایت را نیز مورد نقد می‌داند.

 

آمریکا و روسیه برای برگزاری کنفرانس بین‌المللی سوریه موافقت کردند

Posted: 08 May 2013 01:57 AM PDT

جرس: روسیه و ایالات متحده از توافق برای برگزاری کنفرانس بین المللی صلح با هدف پایان دادن به خشونت ها در سوریه خبر داده اند.


به گزارش بی بی سی، در پی دیدار جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده با مقام های ارشد روسیه در مسکو، دو کشور اعلام کردند که به طرفین درگیری در سوریه برای پیدا کردن یک راه حل سیاسی فشار وارد خواهند کرد.


همزمان، علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه ایران که به منطقه سفر کرده، خواهان گفت و گو میان حکومت سوریه و مخالفان "مسالمت آمیز" شد و درباره پیامدهای گسترش ناآرامی ها در این کشور به دیگر نقاط منطقه هشدار داد.


سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه پس از دیدار با همتای آمریکایی خود در روز سه شنبه اعلام کرد که مسکو و واشنگتن خواهان برگزاری هر چه سریع تر یک کنفرانس بین المللی هستند تا دو طرف درگیری در سوریه را به اجرای مفاد توافقنامه ژنو ترغیب کنند.


به گفته او زمان برگزاری این کنفرانس احتمالا تا اواخر این ماه است.


آقای لاوروف همچنین تاکید کرد که برکناری بشار اسد نباید پیش شرط اجرای این توافقنامه باشد.


سرگئی لاوروف گفت: "ما نگران سرنوشت یک فرد نیستیم. ما نگران سرنوشت مردم سوریه هستیم."


توافقنامه ژنو که سی ام ژوئن سال گذشته به تصویب قدرت های جهانی رسید، بدون اشاره به آینده سیاسی بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، خواهان یک دوره انتقالی در این کشور شده بود.


مفاد این توافقنامه به علت عدم برقراری آتش بس در سوریه، هیچ وقت اجرا نشد.

 

جان کری نیز در سخنانی بر اجرای توافقنامه ژنو تاکید کرد.


به گفته آقای کری، این توافقنامه راه مهمی برای پایان دادن به خونریزی ها در سوریه است.


آقای کری هشدار داد که عدم اجرای توافقنامه به بروز خشونت های بیشتر ختم خواهد شد و تاکید کرد در صورت برقرار شدن دوره انتقالی در سوریه، دیگر نیازی به مسلح کردن مخالفان به وسیله آمریکا وجود نخواهد داشت.


جان کری همچنین در دیدار با ولادمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه از منافع مشترک ایالات متحده و روسیه در سوریه خبر داده بود.


سوریه یکی از مهم ترین موضوع های مورد اختلاف میان آمریکا و روسیه است.


پیش از این دیدار ، مقام‌های آمریکایی گفته بودند که آقای کری تلاش خواهد کرد تا رئیس‌جمهوری روسیه را راضی کند که از وضع تحریم‌های بیشتر توسط سازمان ملل علیه سوریه حمایت کند و قطعنامه‌ مربوط به تحریم حکومت سوریه را وتو نکند.


همزمان، علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران به دمشق سفر کرد تا در دیدار با بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه آخرین تحولات این کشور را پس از حملات هوایی اسرائیل بررسی کند.


پیش تر اعلام شده بود که حسین امیر عبداللهیان، معاون عربی، آفریقایی وزارت امور خارجه ایران برای بررسی موضوع به دمشق سفر می کند.


آقای صالحی پیش از سفر به سوریه، در سخنانی در امان، پایتخت اردن خواهان گفت و گو میان حکومت سوریه و مخالفان مسالمت آمیز شد.


آقای اسد در دیدار با آقای صالحی حملات اسرائیل را بیانگر دست داشتن این کشور و قدرت های منطقه ای و جهانی در ناآرامی های سوریه دانست.


آقای صالحی نیز بر همراهی ایران با سوریه در مواجهه با اسرائیل تاکید کرد.


"شواهد احتمالی"
از سوی دیگر، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، از موضعش درباره بحران سوریه دفاع کرده و با اشاره به تجربه جنگ عراق، درباره خطر اقدام‌کردن مبتنی بر "شواهداحتمالی" درباره سلاح های کشتارجمعی هشدار داده است.


آقای اوباما گفته است: "من بر اساس شواهد احتمالی تصمیم نمی‌گیرم. نمی‌توان بر اساس شواهد احتمالی، یک ائتلاف بین‌المللی درست کرد."


او در پاسخ به افرادی که درباره اهتمام آقای اوباما برای ساقط کردن بشار اسد از حکومت تردید دارند، صراحتا به سرانجام اسامه بن‌لادن و معمر قذافی اشاره کرد.


باراک اوباما که پیش تر کاربرد سلاح شیمیایی در سوریه را "خط قرمز" خود عنوان کرده بود، به خاطر واکنش خود به گزارش اطلاعاتی آمریکا درباره امکان کاربرد این گونه تسلیحات در این کشور مورد انتقاد بعضی از نمایندگان کنگره قرار گرفته است.


رئیس جمهور آمریکا که در یک کنفرانس خبری در جریان دیدار رئیس جمهوری کره جنوبی از کاخ سفید سخن می‌گفت، تاکید کرد: "متاسفانه کسانی دنبال جواب‌های ساده هستند ولی موقعیت فرق می‌کند. من باید مطمئن شوم که بر اساس امید و دعا تصمیم‌گیری نشود بلکه بر اساس تحلیل‌های اساسی تصمیم گرفته شود که واقعا موقعیت ما را در منطقه امن‌تر و باثبات‌تر کند."