جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


تاجزاده: احمدی نژاد باید رد صلاحیت شدگان شورای شهر را به لیست کاندیداها بازگرداند

Posted: 13 May 2013 09:15 AM PDT

جرس: سید مصطفی تاجزاده در جدیدترین پیغام خود از زندان اوین از احمدی نژاد خواست تا اگر واقعا آنگونه که ادعا میکند طرفدار انتخابات آزاد است رد صلاحیت شدگان انتخابات شورای شهر را به لیست کاندیداها بازگرداند.

 

به گزارش نوروز، این زندانی سیاسی با اشاره به رد صلاحیت های غیرقانونی کاندیداهای انتخابات شورای شهر و روستا، به احمدی نژاد توصیه کرده است تا همانند وی کسانی را که به شکل غیرقانونی توسط هیات نظارت رد صلاحیت شده اند را به لیست کاندیدا ها باز گرداند. تاجزاده که در دوران معاونت سیاسی خود اولین انتخابات شورای شهر و روستا را برگزار کرد با یادآوری رد صلاحیتهای آن انتخابات آورده است :" احمدی نژاد اگر همان گونه که در صحبت هایش اظهار می کند واقعا طرفدار انتخابات آزاد است، در صورتی که هیأت نظارت صلاحیت کاندیداهای شوراها را رد کرده همان کاری را بکند که من در اولین دور انتخابات شوراها کردم و آقایان عبدالله نوری و سعید حجاریان را که به شکل غیرقانونی توسط هیأت نظارت رد صلاحیت شده بودند، در لیست کاندیداها قرار دادم."

 

رییس ستاد انتخابات دولت اصلاحات همچنین با اشاره به نقش مجلس در انتخاب هیات نظارت بر انتخابات شورای شهر می نویسد: "لاریجانی ها هم در حال دادن امتحان هستند تا معلوم شود مجلس شورای اسلامی چقدر به حقوق اساسی ملت پای بند است و به دنبال حقوق و منافع مردم است نه اقتدارگراها چرا که هیأت نظارت انتخابات شوراها توسط مجلس انتخاب می شوند و دیگر نمی توانند خطاها و اقدامات غیرقانونی انجام شده را به شورای نگهبان احاله دهند."


عضو ارشد جبهه مشارکت در بخش دیگری از یادداشت خود با انتقاد از سیاستهای نادرست جمهوری اسلامی در قبال بهار عربی نوشته است: "دیپلماسی و سیاست های تبلیغی ما آنقدر اشتباه بوده که نه در جهت منافع ملی توانسته ایم گام مهمی برداریم و نه در جهت ارائه الگو از جمهوری اسلامی و نه در مسیر وحدت شیعه و سنی یا دست کم جلوگیری از نزاع خونین بین آنان موفق بوده ایم و اگر این سیاست ادامه پیدا کند، من شرایط حادّتر و وخیم تری را پیش بینی می کنم و بهار عربی یا بیداری اسلامی که می توانست فرصتی طلایی برای ایران به حساب آید، به بزرگترین تهدید در سال های اخیر علیه ما تبدیل خواهد شد."

 

متن کامل این یادداشت در پی می آید:


اول- در ارتباط با دادگاه مرتضوی:یکی از بدنام ترین چهره های دو دهه اخیر در جمهوری اسلامی، قاضی سعید مرتضوی است که او را به حق، جلاد مطبوعات خوانده اند که متهم ردیف اول در قتل های کهریزک و قتل دکتر زهرا کاظمی است. او کسی است که بدترین مواجهه را با فعالان سیاسی- اجتماعی- فرهنگی، روزنامه نگاران و دانشجویان داشته است. با وجود این، اتهاماتی که متوجه اوست از مصادیق بارز جرائم سیاسی بوده بنابر این حق اوست که دادگاهش علنی و با حضور هیأت منصفه باشد. اگرچه او خود، این حق را برای بسیاری از متهمانش رعایت نکرد ولی در هر حال ما باید از حقوق قانونی مخالفان خود دفاع کنیم و با معیارهای دوگانه و غیراخلاقی در این زمینه داوری نکنیم. و امیدوار باشیم که با دفاع از حقوق مخالفین مان به تدریج شاهد رعایت حقوق همه ایرانیان با هر سلیقه و گرایش و اندیشه ای باشیم.

دوم- در ارتباط با حوادث اخیر منطقه:اقدام های غیرانسانی و غیراسلامی تکفیری ها در سوریه را قبلا پیش بینی کرده و نسبت به آن هشدار داده بودم که نتیجه عملکرد دشمنان آگاه و دوستان ناآگاه است و بیشترین سود آن به اسرائیل و ارتجاع منطقه و استعمارگران خارجی می رسد. با این روش ها اولا چهره ای غیرمدنی و غیرانسانی از اسلام و مسلمانان در جهان ترسیم می شود و دوم آن که نیروهای فعال و درون این جوامع اعم از شیعه و سنی به جای توسعه کشور خویش و بهبود شرایط اقتصادی مردم معطوف به جنگ خونین علیه یکدیگر می شود. سوم آن که اسرائیل با سوء استفاده از چنین وضعیتی اقدام های توسعه طلبانه خود را توجیه می کند و به دنیا عملا می باوراند که من در محاصره چنین امتی قرار دارم که به خودشان رحم نمی کنند چه رسد به یهودیان. بنابر این باید دنیا از من حمایت کند. ما در زمینه سوء استفاده دشمن کاری نمی توانیم بکنیم اما متاسفم که خود بهانه های زیادی به آنان داده ایم و عملا در آتش این نزاع دمیده ایم.


وقتی حزب الله لبنان رسما و علنا در سوریه با سلفی ها به جنگ می پردازد، بخواهیم یا نخواهیم این اقدام به نام ایرانیان و شیعیان تمام خواهد شد. وقتی جنایات حزب بعث هرگز از سوی ایران محکوم نمی شود و فقط یک طرفه جنایت تکفیری ها مورد مذمت قرار می گیرد، معلوم است که چه بازتاب منفی و سوئی در جهان اسلام و به خصوص در دنیای عرب خواهد داشت.


وقتی رهبر صرفا خواهان تشکیل حکومت اسلامی و اجرای احکام اسلامی و ضدیت با آمریکا و اسرائیل می شود و یک بار خواهان این نمی شود که مسلمانان از حقوق و آزادی های اساسی مخالفان خود دفاع کنند، معلوم است که بیشترین استفاده را جریان سلفی - تکفیری خواهد کرد چرا که شعار اصلی آنان مقابله با حکومت اسلامی و آغاز جنگ های صلیبی است. با کمال تأسف روابط سرد و بعضا خصمانه ما به ویژه با عربستان و ترکیه، امکان این درگیری ها را بیشتر کرده است.


در مجموع از سه جریان فعال در عصر بیداری مردم منطقه معروف به بهار عربی، 1- سکولارها 2- سلفی ها 3- مسلمانان دموکراسی خواه، سکولارها از جمهوری اسلامی وحشت دارند، سلفی ها از ما نفرت دارند و مسلمانان دموکرات از ما ناراضی و بعضا عصبانی هستند. یعنی دیپلماسی و سیاست های تبلیغی ما آنقدر اشتباه بوده که نه در جهت منافع ملی توانسته ایم گام مهمی برداریم و نه در جهت ارائه الگو از جمهوری اسلامی و نه در مسیر وحدت شیعه و سنی یا دست کم جلوگیری از نزاع خونین بین آنان موفق بوده ایم و اگر این سیاست ادامه پیدا کند، من شرایط حادّتر و وخیم تری را پیش بینی می کنم و بهار عربی یا بیداری اسلامی که می توانست فرصتی طلایی برای ایران به حساب آید، به بزرگترین تهدید در سال های اخیر علیه ما تبدیل خواهد شد.


سوم- در ارتباط با رد صلاحیت کاندیداهای شورای شهر و روستا: احمدی نژاد اگر همان گونه که در صحبت هایش اظهار می کند واقعا طرفدار انتخابات آزاد است، در صورتی که هیأت نظارت صلاحیت کاندیداهای شوراها را رد کرده همان کاری را بکند که من در اولین دور انتخابات شوراها کردم و آقایان عبدالله نوری و سعید حجاریان را که به شکل غیرقانونی توسط هیأت نظارت رد صلاحیت شده بودند، در لیست کاندیداها قرار دادم. او نیز باید همان کاری را انجام دهد که در انتخابات نظام پزشکی کرد و به دلیل رد صلاحیت ها آن را غیرقانونی خواند.


وی باید ضمن غیرقانونی خواندن این روند، افراد رد صلاحیت شده را به لیست کاندیداهای شورای شهر این دوره بازگرداند تا معلوم شود چقدر به حقوق ملت احترام می گذارد. و البته لاریجانی ها هم در حال دادن امتحان هستند تا معلوم شود مجلس شورای اسلامی چقدر به حقوق اساسی ملت پای بند است و به دنبال حقوق و منافع مردم است نه اقتدارگراها چرا که هیأت نظارت انتخابات شوراها توسط مجلس انتخاب می شوند و دیگر نمی توانند خطاها و اقدامات غیرقانونی انجام شده را به شورای نگهبان احاله دهند.

 

علی شکوری راد: حضور هاشمی پتانسیل رفع حصرها و آزادی زندانیان را افزایش می دهد

Posted: 13 May 2013 09:15 AM PDT

جرس: علی شکوری راد معتقد است: حضور هاشمی رفسنجانی در انتخابات، ظرفیت و پتانسیل رفع حصر نامزدهای انتخابات گذشته و آزادی زندانیان سیاسی را افزایش می دهد.


این عضو ارشد جبهه مشارکت در گفت و گو با وبگاه ۲۵ خرداد، تصریح کرد: نفس انتخابات فارغ از نتیجه آن می تواند در حل و فصل مسائل باقی مانده از انتخابات گذشته تاثیر داشته باشد و حضور هاشمی در انتخابات این پتانسیل را افزایش می دهد.


وی افزود: شرکت هاشمی در انتخابات منجر به افزایش حضور مردم پای صندوق های رای شده و این مساله درانجام اقداماتی در تغییر سیاست ها برای جلب رضایت مردم ناثیر خواهد گذاشت. یکی از این اقدامات رفع حصر نامزدهای انتخابات گذشته و آزادی کسانی است که در جریان وقایع انتخابات گذشته به زندان رفته اند.


شکوری راد حمایت از نامزدی هاشمی رفسنجانی را در چارچوب استراتژی اصلاح طلبان در شرایط عدم حضور خاتمی خواند و گفت : البته هاشمی یک شخصیت فراجناجی است و بخش هایی از اصولگرایان نیز از وی حمایت می کنند. من قکر می کنم که این فرصتی است که با جضور هاشمی یک عزم ملی برای نجات کشور از وضعیت کنونی ایجاد شود. بنابر این اصلاح طلبان از حضور هاشمی بسیار خشنود و آماده حمایت از وی هستند.


وی با بیان این که به نظر می رسد هاشمی با فاصله زیاد نسبت به سایر نامزدها در دور اول انتخابات پیروز شود، ادامه داد: اما اگر نتیجه انتخابات در دور اول مشخص نشد، احتمالا هاشمی و ولایتی به دور دوم خواهند رفت.


شکوری راد درباره احتمال تایید صلاحیت مشایی نیز گفت که این احتمال باتوجه به شیوه هایی که احمدی نژاد معمولا در پیش می گیرد وجود دارد، اما فکر نمی کنم که مشایی رقیب جدی ای باشد.

 

محکومیت یک ایرانی در نیجریه به اتهام قاچاق اسلحه

Posted: 13 May 2013 09:15 AM PDT

جرس: دادگاهی در نیجریه، عظیم آقا جانی، شهروند ایرانی را که متهم به قاچاق اسلحه به شهر لاگوس شده بود به ۵ سال زندان محکوم کرد.


به گزارش بی بی سی، عظیم آقا جانی به خاطر وارد کردن ۱۳ کانتینر حامل موشک، خمپاره و نارنجک و ثبت آنها در بارنامه تحت عنوان مصالح ساختمانی گناهکار شناخته شد.


علاوه بر عظیم آقاجانی، علی عباس جگا، متهم نیجریه ای پرونده هم به ۵ سال زندان محکوم شده است.


ماموران امنیتی نیجریه در اکتبر سال ۲۰۱۰ میلاد ی( آبان ۱۳۸۹) در جریان بازرسی از یک کشتی تجاری ۱۳ کانتینر حاوی سلاح را که از ایران ارسال شده بود، کشف و توقیف کردند.


این ماجرا که جنجال دیپلماتیک مهمی در روابط ایران و نیجریه ایجاد کرد، باعث دستگیری آقای آقاجانی شد.


به گزارش خبرگزاری فرانسه حکم ۵ سال زندان متهم از زمان شروع محاکمه متهمان در فوریه سال ۲۰۱۱ درنظر گرفته می شود، که این به معنای آن است که آنها کمتر از سه سال دیگرآزاد خواهند شد.


سازمان ملل متحد سال گذشته آقای آقا جانی را که عضو سپاه پاسداران است در فهرست سیاه خود قرار داد.


عظیم آقا جانی اتهامات وارده به خود را رد کرده است.

اشاره ای به مقصد نهایی سلاح های کشف شده، نشده است.


در زمان کشف این محموله گمانه زنی هایی در مورد مقصد نهایی این تسلیحات که احتمالا کشورهای گامبیا و یا سنگال است مطرح شد.


این حادثه باعث شد که سنگال سفیرش را از تهران فراخواند.


این کشوردولت ایران را متهم کرد که "توضیح قانع کننده ای درباره مقصد نهایی این سلاح" ارائه نکرده است.
دولت ایران گفته بود که این محموله متعلق به یک شرکت خصوصی است و به مقصد یک" کشور در غرب آفریقا" بدون اشاره به ذکر نام کشور ارسال شده بود.

 

روزنامه‌های «بهار»، «قانون» و «شرق» تذکر گرفتند

Posted: 13 May 2013 08:58 AM PDT

جرس: روزنامه‌های شرق، بهار و قانون از هیأت نظارت بر مطبوعات تذکر گرفتند.


به گزارش ایسنا، در جلسه‌ امروز (دوشنبه، ۲۳ اردیبهشت‌ماه) هیأت نظارت بر مطبوعات، گزارش عملکرد محتوایی برخی نشریات مطرح و پس از بررسی، مقرر شد به روزنامه‌های شرق، بهار، قانون، هفته‌نامه‌ ستاره صبح، ماهنامه‌های گزارش و سلام ابرکوه تذکر داده شود.


همچنین پایگاه‌های اطلاع‌رسانی الف و بولتن‌نیوز به‌دلیل آنچه تخلف از ماده‌ی ۶ قانون مطبوعات اعلام شده است، تذکر گرفتند.

 

پیام تسلیت زندانیان سیاسی به مناسبت درگذشت پدر مصطفی نیلی

Posted: 13 May 2013 08:58 AM PDT

جرس: بدنبال درگذشت پدر مصطفی نیلی، جمعی از زندانیان سیاسی در پیام تسلیتی با وی ابراز همدردی کردند. پدر این زندانی سیاسی بدون حضور فرزندش به خاک سپرده شد.


به گزارش کلمه، در این پیام آمده است که خبر درگذشت پدر عزیزتان را به شما وخانواده محترمتان تسلیت می گوییم .اطمینان داریم به پشتوانه ایستادگی واستمراری که در مسیر عقاید آزادیخواهانه تان دارید بار این مصیبت را صبورانه بر دوش خواهید کشید.


مصطفی نیلی عضو اسبق تشکل دانشجویان اصلاح طلب دانشگاه قزوین است که از مرداد ماه سال ۹۰ در زندان بسر می برد. دی ماه سال گذشته او به همراه “سیدمحمد سیف زاده”، از بند ۳۵۰ به زندان رجایی شهر منتقل شدند.


این فارغ التحصیل رشته حقوق بخاطر حضور در اعتراضات مردمی سال ۸۸، به سه سال و شش ماه حبس محکوم شد.


متن این پیام به شرح زیر است:
به نام خدا
همبندی گرامی
جناب آقای مصطفی نیلی
خبر درگذشت پدر عزیزتان را به شما وخانواده محترمتان تسلیت می گوییم .اطمینان داریم به پشتوانه ایستادگی واستمراری که در مسیر عقاید آزادیخواهانه تان دارید بار این مصیبت را صبورانه بر دوش خواهید کشید.
از خداوند بزرگ برای شما صبر وبرای آن مرحوم غفران ومغفرت مسالت داریم .


سید علیرضا بهشتی
علیرضا رجایی
محسن میردامادی
فیض اله عرب سرخی
عبداله مومنی
محمدرضا مقیسه
حسن اسدی زید آبادی
محمد امین هادوی
سعید مدنی
مصطفی بادکوبه ای
حمیدرضا مرادی
سیامک قادری
محمد صادق ربانی املشی
عماد بهاور
سید احمد هاشمی
فرشید یدالهی
امید بهروزی
افشین کرمپور
مصطفی دانشجو
امیر اسلامی
مصطفی عبدی
علیرضا روشن
محمود باقری
جعفر گنجی
نصور نقی پور
سیاوش حاتم
محمد حسن یوسف پور سیفی
حمید کرواسی
هوتن دولتی
مصطفی ریسمان باف
امین چالاکی
محمد رضایی
محمد رضا نوری
حسین زرینی
احمد کریمی گله
مجید محمدی معین
حسین نعیمی پور
مهدی تاجیک
آرش سقر
محمد ابراهیمی
رحمان قهرمانپور
مهرداد سرجویی
بهزاد عرب گل

 

هشتمین جلسه رسیدگی به پرونده کهریزک: قاضی حداد یک عذرخواهی بدهکار است

Posted: 13 May 2013 08:58 AM PDT

جرس: روح الامینی با اشاره به رضایت از روند رسیدگی به پرونده کهریزک گفت: از نظر اخلاقی قاضی حداد یک عذرخواهی به شکات بدهکار می باشد.


به گزارش مهر، وی پس از هشتمین جلسه دادگاه در جمع خبرنگاران گفت: متاسفانه یکی از خبرگزاری ها مطالب ارایه شده را به صورت ناقص منتشر می کند. این خبرگزاری ها از بیت المال بودجه دریافت می کنند و نباید مطالب را به صورت ناقص انتشار دهند.


پدر یکی از قربانیان کهریزک ادامه داد: روند دادگاه روند خوبی است و هر روز این روند بهتر می شود. در حال حاضر نیز به شفافیت خوبی رسیده است. امروز معاون بازرسی فاتب که از محکومان داد گاه نظامی است در دادگاه حاضر شد و به سوالات قاضی پاسخ داد.


وی در خصوص عدم حضور قاضی حداد در دادگاه نیز اظهار داشت: وی از نظر اخلاقی باید در دادگاه حاضر می شد زیرا یک عذرخواهی به ما بدهکار است.


مطلع درباره بازداشتگاه کهریزک صحبت کرد
پدر مرحوم جوادی فر از قربانیان کهریزک نیز امروز برای اولین بار در جمع خبرنگاران حاضر شد و درباره دادگاه قضات تعلیق شده گفت: تا حالا روند دادگاه برای ما راضی کننده بود و به احتنمال قوی تا دو جلسه دیگر تمام می شود. امروز به خاطر اینکه نوبت دفاع مرتضوی نبود روند دادگاه نیز آرام و هیچ اعتراضی در آن وجود نداشت.

وی درباره یک مقام پلیس که در دادگاه حاضر شده بود نیز گفت: قاضی از وی درباره بازداشت های صورت گرفته و بازداشتگاه کهریزک سوال کرد اما ما نمی توانیم به جزئیات آن اشاره کنیم.


جوادی فر درباره عکس های ادعایی از سوی حیدری فر نیز گفت: وی ظاهراً گفته که این عکس ها را دارم اما تا الان ما آنها را ندیده ایم و در خصوص حرف هایی که درباره ما زده شده است وکیل مان موضوع را پیگیری می کند.
هشتمین جلسه رسیدگی به پرونده قضات بازداشتگاه کهریزک لحظاتی قبل در شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی مدیر خراسانی برگزار شد.


به گزارش ایسنا، این جلسه دادگاه مانند جلسات گذشته به صورت غیرعلنی و با حضور متهمان، وکلای‌مدافع آنان و خانوده‌های شکات برگزار می‌شود.


سعید مرتضوی‌ یکی از قضات متهم در این پرونده نیز وارد دادگاه کیفری استان تهران شد.


هفتمین دادگاه قضات کهریزک، ۱۷ اردیبهشت ماه برگزار شده بود و در آن جلسه مدیرکل زندان‌های استان تهران و ۴ نفر از بازداشت‌شدگان کهریزک به عنوان شهود حضور یافتند.


در همین حال سایت آفتاب نوشت: براساس آیین دادرسی کیفری انتشار جزئیات دادگاه‌های غیرعلنی از سوی فرد خاطی در حکم مفتری است و مجازاتی از جمله شلاق و حبس از یک ماه تا یک ‌سال برای آن پیش‌بینی شده است.


۸ اسفند ۹۱ نخستین جلسه رسیدگی به پرونده قضات تعلیقی کهریزک به ریاست قاضی مدیرخراسانی و در شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران برگزار شد و درست چند دقیقه پیش از آغاز رسمی دادگاه، قاضی پرونده تصمیم به برگزاری غیر علنی دادگاه گرفت و خبرنگاران پشت درهای بسته ماندند.


در جلسات ابتدایی شکات و متهمین پس از خروج از دادگاه با حضور در جمع خبرنگاران از روند برگزاری دادگاه گزارشی به خبرنگاران ارائه می‌کردند اما از جلسه پنجم به بعد قاضی، طرفین پرونده را از هرگونه صحبت پیرامون جزئیات دادگاه منع کرد و به این ترتیب بسیاری از اتفاقات و صحبت‌ها ناگفته ماند.


این روند همچنان تا جلسه هفتم ادامه داشت تا اینکه خبر رسید که یکی از متهمین پرونده کهریزک علی رغم دستور قاضی اقدام به مصاحبه با یکی از خبرگزاری‌ها کرده و طی اظهاراتی بسیاری از مطالبی را که قاضی انتشار آن‌ها را منع کرده بود به بهانه شفاف سازی عنوان کرده است.


«علی اکبر-حیدری فر» دادیار سابق امنیت دادسرای تهران هدف خود از انجام این مصاحبه را تحریف برخی مطالب از سوی خانواده شکات دانسته و مدعی شد علیرغم تاکید رئیس دادگاه مبنی بر این که شکات از انجام مصاحبه و بیان مطالب دادگاه خودداری کنند متاسفانه مطالب تحریف شده و کذبی از لسان خانواده شکات منتشر شده که به منظور جلوگیری از تشویش اذهان عمومی پاسخ به آن ضروری به نظر می رسد.


این متهم در این مصاحبه به سوالاتی که دادگاه از مدیرکل زندان‌های استان تهران پرسیده شد اشاره کرده و گفته که سهراب سلیمانی مدیر کل سازمان استان تهران به عنوان گواه در دادگاه حاضر شد و به صورت مشخص در رابطه با سه موضع از ایشان تحقیق شد.


اول اینکه از نامبرده سوال شد که در تیر ماه ۱۳۸۸ به صورت رسمی و در مصاحبه با ایسنا ایشان اعلام کرده که متهمان در اثر مننژیت فوت کرده‎اند در این ارتباط علت این اظهار نظر سوال شد دوم اینکه از ایشان سوال شد که آیا قبول دارید در زمان ۱۸تیر و زمان اعزام متهمان به کهریزک زندان اوین ظرفیت پذیرش زندانی جدید را نداشته است که ایشان اعلام کرده‎اند پاسخ به این امر باید با استعلام از زندان اوین صورت گیرد ولی این جانب به عنوان مدیر کل استان اعلام می‎کنم که تراکم زندانی بسیار بالا بوده و در هر اتاقی چندین برابر ظرفیت متهم مستقر شده بود.
سوم اینکه آیا سازمان زندان‌ها بر بازداشتگاه کهریزک نظارت داشته یا خیر و آیا از کهریزک بازدیدی داشته‎اند یا خیر که پاسخ سلیمانی منفی بوده است.


اقدام متهم در حکم مفتری است
قاضی عبدالصمد خرمشاهی در خصوص اقدام «علی‌اکبر-حیدری فر» مبنی بی توجهی به دستور قاضی و انتشار اطلاعات دادگاه گفت: قانون به صراحت تکلیف این موضوع را روشن کرده و بر اساس ماده ۱۸۸ آئین دادرسی کیفری چنانچه دادگاه غیرعلنی برگزار شود و دستور به عدم انتشار اطلاعات دادگاه از سوی قاضی صادر گردد فرد خاطی در حکم «مفتری» شناخته شده و به مجازات مفتری محکوم می‌شود.


وی افزود: حکم مفتری در قانون از یک ماه تا یک سال حبس و شلاق است که اعمال آن به حکم قاضی بستگی دارد.
خرمشاهی در ادامه با اشاره به اقدام متهم خاطرنشان کرد: در این مورد متهم قانون را نادیده گرفته و اقدام به انتشار جزئیات دادگاه کرده که برخورد با آن بر عهده قاضی مدیرخراسانی است و وی می تواند حکم در قانون آمده را عملی کند.


اصل بر علنی بودن محاکمات
اما در این میان نگاهی می‌کنیم به ماده ۱۸۸ آیین دادرسی کیفری که در آن قید شده است: محاکمات دادگاه علنی است به استثنای موارد زیر به تشخیص دادگاه
۱ – اعمال منافی عفت و جرائمی که بر خلاف اخلاق حسنه است.
۲ – امور خانوادگی یا دعاوی خصوصی به درخواست طرفین.
۳ – علنی بودن محاکمه مخل امنیت یا احساسات مذهبی باشد.
تبصره ۱ – منظور از علنی بودن محاکمه، عدم ایجاد مانع جهت حضور افراد در دادگاه است لکن انتشار آن در رسانه‌های گروهی قبل از قطعی شدن حکم، مجاز نخواهد بود و متخلف از این تبصره به مجازات مفتری محکوم می‌شود.
تبصره ۲ – اخلال نظم دادگاه از طرف متهم یا سایر اشخاص موجب غیرعلنی شدن محاکمه نیست و باید به گونه مقتضی نظم برقرار شود، رئیس دادگاه می‌تواند کسانی را که باعث اخلال نظم می‌شوند از یک تا پنج روز توقیف نماید، دستور دادگاه قطعی است و فوری به اجرا گذارده خواهد شد. دادگاه پیش از شروع به رسیدگی مفاد این تبصره را به اشخاصی که در دادگاه حاضرند یادآور می‌شود.


مفتری به چه معناست؟
مفتری یک عنوان مجرمانه است که در ان کسی امر مجرمانه‌ای را به فردی نسبت می‌دهد اما نمی‌تواند ان را ثابت کند.
در این مورد مشخص نیز مسائلی مطرح شده که ممکن است متهم نتواند انها را ثابت کند به همین دلیل در حکم مفتری است.
حال باید منتظر ماند و دید که قاضی پرونده در واکنش به سرپیچی متهم از دستور صادره چه اقدامی را در دستور کار خود قرار می‌دهد؟

 

ادامه سوءمدیریت‌ها و مشکلات مالی در بازار دارو

Posted: 13 May 2013 04:32 AM PDT

جرس: بنا به گزارش ها، مشکلات عدیده ای که سبب کمبود یا نبود داروهای بیهوشی شده بود، اکنون گریبانگیر آنتی‌بیوتیک‌ها شده و بر اساس اظهارات رییس انجمن مراقبت‌های ویژه ایران، بخش عمده‌ای از این مشکل ناشی از داروهای آنتی‌بیوتیک وارداتی بوده که حالا با مسائل مربوط به ارز و در کنارش سوءمدیریت‌های دولت، بیمارستان‌ها را با مشکل روبه‌رو کرده‌است.

 

به گزارش بهار، هفته گذشته، مدیران بعضی بیمارستان‌ها اعلام کردند بخش مراقبت‌های ویژه آن‌ها با کمبود آنتی‌بیوتیک مواجه بوده است.


اگر تا هفته‌های گذشته خبر از کمیاب شدن داروهای بیماری‌های خاص در صدر خبرها بود و مدیران دولتی می‌گفتند بازار دارو در کنترل ماست و تنها بیماران خاص هستند که برای تهیه بخشی از داروهایشان مشکل دارند، این روزها اما تعدادی از بیمارستان‌ها با مشکل جدیدی مواجه شدند: کمبود آنتی‌بیوتیک. دارویی که اول و آخر بسیاری از درمان‌ها از جراحی‌های سرپایی گرفته تا پیوند اعضا، بدون وجود آن ممکن نیست.


امیرعلی سوادکوهی، رییس انجمن مراقبت‌های ویژه ایران، درباره مسائل مربوط به داروهای آنتی‌بیوتیک گفت: کمبود داروهای وارداتی آنتی‌بیوتیک به هر دلیلی که باشد، اعم از مشکلات ارزی، معلوم نبودن نرخ ارز دارو، تحریم‌های نانوشته یا سوءمدیریت و سیاستگذاری‌ها، موضوعی است که به‌طور مستقیم با جان بیماران ارتباط دارد و باید هرچه سریع‌تر در این‌باره راهکارهای مناسب اندیشیده شود.


مشکلات و مسائل آنتی‌بیوتیک‌ها چندی پیش هم توسط رییس بخش عفونی بیمارستان لقمان حکیم بیان شده و مسعود مردانی در این‌باره گفته بود بعضی بیماران بستری در بیمارستان و خصوصا بخش‌های مراقبت ویژه و جراحی نیازمند آنتی‌بیوتیک‌هایی هستند که هم کمیاب شده‌ و هم هزینه تامین آن‌ها افزایش یافته است. براساس صحبت‌های او، انجام پیوندهای مختلف و امکان عملی آن در کشور ایجاب می‌کند مراقبت‌هایی بعد از پیوند و داروهایی به این بیماران تجویز شود که طول عمر بیشتری به آن‌ها بدهد. در این مراقبت‌ها هم چاره‌ای جز تجویز آنتی‌بیوتیک مناسب وجود ندارد.
علت کمبود بعضی داروها ممکن است به دلیل وارداتی‌بودن و تخصیص پیدا نکردن به موقع ارز مرجع باشد. ولی آنچه مهم‌تر است، این‌که تامین و تهیه داروهایی که جنبه حیاتی دارند، انجام شود. مردانی معتقد است که قیمت دارو باید منطقی باشد تا هم برای کارخانه داروسازی یا شرکت تامین‌کننده دارو سود منطقی داشته باشد و هم بیمار قادر به تهیه آن شود. با این حال، هنوز پرونده نبود و کمبود داروهای مختلف که برای بیماران حیاتی است، روی میز نمایندگان مردم قرار نگرفته است.


محمدعلی قربانی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، درباره وضعیت آنتی‌بیوتیک در بیمارستان‌های کشور می‌گوید: «چون نمایندگان مجلس در حال حاضر درگیر لایحه بودجه سال ۹۲ بوده‌اند، این موضوع را هم در کمیسیون مطرح نکرده‌ایم.» به گفته او، این بحث بیشتر مربوط به دارو‌های آنتی‌بیوتیک وارداتی بوده که به دلیل مسائل مربوط به ارز ایجاد شده است. البته مجموعه‌ای از داروهای آنتی‌بیوتیک داخلی هم که با مواد اولیه خارجی تولید می‌شوند هم به مشکل برخورد‌ه‌اند. قربانی همچنین ادامه می‌دهد: «با حل شدن مسائل بودجه، قطعا مشکلات داروهای آنتی‌بیوتیک و بیهوشی در کمیسیون مطرح و حل می‌شود.»


در حالی که مجلس از حل شدن این مشکل می‌گوید، ولی همچنان نگرانی و استرس بیماران و افرادی که عمل‌های جراحی انجام داده‌‌اند یا در آستانه انجامش هستند، کم نشده است. دلهره‌ای که به دلیل کمبود دارو در بیمار یا همراهان او به‌وجود می‌آید، خود می‌تواند روند درمان و فعالیت این بیماران را تحت‌الشعاع قرار دهد و حتی برای پزشک معالج هم مشغله فکری ایجاد کند. مشاهده وضعیت خانواده‌هایی که برای تامین دارو مجبور هستند به تک‌تک داروخانه‌ها سر بزنند یا حتی از تهران به شهرستان‌ها یا برعکس از شهرستان‌ها به تهران مراجعه کنند، در این چند وقت کم نبوده است. به همین دلیل به گفته سوادکوهی، نمی‌توان از این موضوع غفلت کرد؛ زیرا هر چقدر هم جراحی موفق باشد و کادر درمانی هم ورزیده باشند، ممکن است به علت دسترسی نداشتن به موقع به آنتی‌بیوتیک‌های مناسب، فرآیند درمان، اثر خوب و مورد نظر را نداشته باشد. البته گاهی شاید علاوه بر اثر خوب نداشتن، به مشکلات بیشتر و عفونت و مسائل مربوط به آن برای بیمار منجر شود.


علاوه بر بیمارانی که عمل جراحی انجام می‌دهند، اختلال در تامین ارز داروهای آنتی‌بیوتیک، می‌تواند مشکلاتی را برای بیماران بخش‌های ویژه به وجود آورد.


سوادکوهی در این‌باره می‌گوید: «بیمار به دلیل شرایط حاد و بحرانی به واسطه اختلال در عملکرد یک یا چندین ارگان اصلی بدن، از جمله مغز، قلب، ریه و کلیه ممکن است به مراقبت لحظه به لحظه کادر درمانی نیاز داشته باشد که در این شرایط بیمار به بخش مراقبت‌های ویژه منتقل می‌شود.


همچنین بیمارانی که جراحی‌های سنگین و وسیع داشته‌اند نیز گاهی به مراقبت‌های لحظه به لحظه نیازمند هستند. مسلما در بخش مراقبت‌های ویژه هم آنتی‌بیوتیک‌ها لازم است؛ زیرا این بیماران با توجه به شرایط بحرانی، به دلیل شدت و وسعت بیماری و پیچیدگی مراقبت در بخش آی‌سی‌یو و همچنین به دلیل نوع تجهیزاتی که برای آن‌ها استفاده می‌شود، نسبت به سایر بیماران به عفونت مستعدتر هستند. به همین جهت کاربرد داروهای آنتی‌بیوتیک برای این بیماران نقش حیاتی و ضروری دارد.


در همین راستا، مردانی می‌گوید: «امروزه ایجاد بخش مراقبت‌های ویژه در بیمارستان‌ها موجب افزایش امید به زندگی در کشور شده‌است. همچنین پیشرفت‌های پزشکی به دستاوردهای بزرگ در انجام جراحی‌های وسیع در پیوند اعضا منجر شده ولی هرگونه کمبود در تامین این‌گونه داروها به معنای اختلال جدی در فرآیند درمانی است که می‌تواند همه تلاش‌های کادر درمانی را بی‌اثر کند.» البته علاوه بر داروهای بیهوشی و آنتی‌بیوتیک‌ها، بیماران شیمی‌درمانی هم با کمبود جدی و گرانی داروهای مربوطه مواجه‌اند.


با این‌که بیمارستان‌هایی مانند لقمان و بعضی بیمارستان‌های دولتی از نبود داروهای آنتی‌بیوتیک شکایت می‌کنند ولی بیمارستان‌های خصوصی چندان با این مشکل مواجه نبوده‌اند. زیرا به گفته مسئولان قسمت داروخانه‌ این بیمارستان‌ها درست است که مشکل دارو در کل کشور موج می‌زند ولی از آنجایی که بیمارستان‌های دولتی در پرداخت‌ها مشکل دارند و خیلی دیر و با مشکل رسیدهای خود را پرداخت می‌کنند، شرکت‌های دارویی به فروش دارو به آن‌ها علاقه‌ای ندارند.


مسئول داروخانه آپادانا در گفت‌وگو با بهار می‌گوید: «در حال حاضر همه داروها با مشکل روبه‌رو هستند ولی وضعیت داروی بیهوشی بیشتر از دیگر داروها حس می‌شود.» به گفته او، شاید تنها یک یا دو مورد دارو آنتی‌بیوتیک وجود نداشته یا کم باشد. ولی این مشکل در بیمارستان‌های دولتی به دلیل بدهی‌شان به شرکت‌های دارویی بیشتر به چشم می‌آید. به گفته مسئول دارویی بیمارستان آبان هم، بعضی داروها کم هستند ولی درباره آنتی‌بیوتیک در حال حاضر مشکلی نداریم.
 

مقام ارشد نظامی آمریکا: اگر کشوری در خلیج فارس مین بریزد جامعه جهانی وارد عمل می شود

Posted: 13 May 2013 03:26 AM PDT

جرس: فرمانده ناوگان پنجم دریایی آمریکا در بحرین روز گذشته در جریان یک کنفرانس خبری در شهر منامه گفت که مانور اخیر آمریکا و ۴۰کشور دیگر در آب های خلیج فارس ارتباطی به ایران یا هیچ کشور خاصی ندارد و تنها برای تمرین حفظ امنیت در این آبراه بین المللی است.

 

به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری فرانسه آدمیرال ” جان میلر” فرمانده ناوگان پنجم دریایی آمریکا ضمن اشاره به این موضوع گفت :” این مانور ربطی به ایران ندارد، این مانوری دفاعی است وخاصیتی تهاجمی ندارد.”


میلر افزود:” پیام ما خطاب به کشور خاصی نیست… این مانور صرفا به منظور تامین محیط امن دریایی است . این مانور ماهیتی کاملا دفاعی دارد و در آب های بین المللی در حال برگزاری است.”


آدمیرال میلر در عین حال افزود:” این منطقه به واسطه عبور کشتی های باری و تجاری منطقه ای مهم برای اقتصاد جهانی به شمار می رود و اگر یک کشور (برای به هم زدن امنیت آن) مین داخل آب بریزد آنگاه جامعه جهانی باید به سرعت وارد عمل شود و منطقه را مین روبی کند.”


این فرمانده نیروی دریایی آمریکا افزود که در این مانور از آخرین تکنولوژی های روز برای مین روبی استفاده می شود.


گفتنی است مانور ضد مین که از هفته جاری آغاز شده است تا اواخر ماه مه به طول خواهد انجامید (بیشتر از دو هفته دیگر). در این مانور از۳۵ کشتی و ناو و نیز ۱۸ زیردریایی بدون سرنشین استفاده می شود.
 

تجمع اعتراضی دهها راننده شرکت واحد با خانواده هایشان مقابل شهرداری تهران

Posted: 13 May 2013 03:26 AM PDT

جرس: صبح امروز ۱۵۰ راننده شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران همراه با خانواده های خود در اعتراض به افزایش قیمت ۲۵ هزار تومانی هر متر از مجتمعی که در آن سکونت دارند، مقابل شهرداری تهران تجمع کردند.

 

به گزارش ایلنا، تجمع کنندگان که در مجتمعی ۱۶۴ واحدی در شهر ورامین سکونت دارند به افزایش قیمت هر متر از این مجتمع از ۴۵۰ به ۴۷۵ هزار تومان اعتراض داشتند.


«محمدرضا عابدی» از رانندگان ناراضی به خبرنگار ما گفت: مسکن شرکت واحد، ۱۲ واحد تجاری مجتمع را برداشته است که قرار بود با راه اندازی آنها و درآمدی که از این طریق بدست می‌آید دستمزد نگهبان و خرج های جانبی دیگر تامین شود.


به گفته آقای عابدی، ۱۲ واحد مذکور به حال خود رها شده‌اند و مسکن شرکت واحد در این رابطه پاسخگو نیست.


همچنین کارگران معترض، نسبت به نبود آب آشامیدنی و عدم امنیت منطقه ای که مجتمع مسکونی در آن واقع شده است نگران بودند.
 

فاطمه نیلی: پدرم چشم انتظار مصطفی از دنیا رفت

Posted: 13 May 2013 03:06 AM PDT

جرس: پدر مصطفی نیلی در حالی درگذشت که چشم انتظار دیدن فرزندش بود. 

 مراسم تشیع جنازه پدر مصطفی نیلی بدون حضور او برگزار شد.
مصطفی نیلی عضو اسبق تشکل دانشجویان اصلاح طلب دانشگاه قزوین است که از مرداد ماه سال ۹۰ در زندان بسر می برد. دی ماه سال گذشته او به همراه "سیدمحمد سیف زاده"، از بند ۳۵۰ به زندان رجایی شهر منتقل شدند. این فارغ التحصیل رشته حقوق بخاطر حضور در اعتراضات مردمی سال هشتاد و هشت به سه سال و شش ماه حبس محکوم شد.
این عضو ستاد شهروند آزاد مهدی کروبی چندی پیش با ارسال نامه ای خطاب به پدر و مادرش آنان را به صبر و شکیبایی فرا خوانده و نوشته بود که شاید این تقدیر تاریخی ماست که پدران و مادران جوانان این سرزمین باید همپای فرزندان خود و در جهت نیل به جهانی انسانی تر و آزادتر زجر بکشند و روی راحت و آسایش را نبینند اما سنت های اجتماعی و آموزه های فرهنگی و دینی همواره به ما تأکید داشته اند که در پس هر سختی، آسانی و در پایان تاریکی ها و شب تیره، روشنائی خواهد بود و دیری نخواهد پائید که خودکامگی خجل و شرمسار از عملکرد خود، مجبور به میدان دادن به آزادی خواهان خواهد شد.
متن گفت و گوی "جرس" با فاطمه نیلی خواهر این فعال دانشجویی دربند را با هم می خوانیم:


خانم نیلی ضمن عرض تسلیت لطفا بفرمایید برادرتان توانستند در مراسم تشیع پدرتان شرکت کنند؟


نخیر، پدر را به خاک سپردیم و هنوز مصطفی خبر ندارد تا چهارشنبه که برای ملاقات می روم و خبر فوت پدرمان را به او بدهم. اگرچه حال بد و اینکه دکترها قطع امید کرده بودند را می دانست.


زمانیکه پدرتان در بیمارستان بستری بود مصطفی توانست او را ملاقات کند؟


دو هفته پیش مصطفی را تا جلوی در بیمارستان آوردند اما چون حاضر نشدند دستبند و پایبند مصطفی را بازکنند برادرم هم حاضر نشد با آن شرایط بالای سر پدرم برود و حتی به ماموران هم گفت دیدن دستبند و پایبند باعث بدتر شدن حال پدرمان می شود اما قبول نکردند و مصطفی را به زندان بازگردانند.


علت مخالفت با مرخصی مصطفی چه بود؟


خیلی برای مرخصی مصطفی تلاش کردم اما موافقت نکردند حتی روز چهارشنبه هفته گذشته دوباره رفتم و از شرایط و پرونده پزشکی پدر هم خبر داشتند اما باز مخالفت کردند. ما می خواستیم این روزهای آخر مصطفی بتواند بالای سر بستر پدر باشد تا پدرمان چشم انتظار از دنیا نرود. وقتی هم برای مرخصی به مراجع قضایی مراجعه کردم، بهشان گفتم نگذارید یک پدر بیمار انتظار دیدن پسرش را بکشد. بگذارید در این روزهای آخر راحت جان دهد. چشم انتظاری خیلی بد است اما خب، باز موافقت نکردند و تا آخرین لحظات پدرم چشمش به در بود تا مصطفی را ببیند. البته چنین اتفاقی برای اولین بار نیست که اتفاق می افتد و زندانی های زیادی هستند که یکی از عزیزان خود را از دست داده اند و همین شرایط ما را داشتند.


وقتی مصطفی را به رجایی شهر تبعید کردند، واکنش پدرتان چی بود؟


دقیقا از همان زمان بیماری‌اش شدت گرفت و حالش بدتر شد. پدر خیلی کم حرف و تودار بود و تمام غم و غصه ها را تو خودش می ریخت و بعد از این خبرها روزبروز حالش بدتر شد.


از آخرین ملاقات پدر و برادرتان بگویید؟
چهار ماه پیش آخرین باری بود که مصطفی و پدرم همدیگر را از پشت شیشه ملاقات کردند. بعد از اینکه مصطفی را به زندان رجایی شهر تبعید کردند پدر خیلی نگران وضعیت او بود و با وجود وضعیت جسمی‌اش به ملاقات مصطفی رفت و توانست او را از پشت شیشه ها ببیند. اما بعد دیگر نتوانست برود چون پیاده روی زیاد دارد و تونلی که آنجا وجود دارد پر گرد و خاک هست و حال جسمانی پدر را بدتر می کرد.


وضعیت روحی برادرتان چطور است؟
مصطفی این مدت خیلی نگران پدر بود و در ملاقات ها اولین سوالی که می پرسید این بود که حال پدر چطور است؟

روز آخر دکترها قطع امید کردند و گفتند بهتر است این روزهای آخر در منزل بستری شود. پدرم منتظر بود مصطفی بیاید و او را به خانه ببرد. چون سه سال پیش که در بیمارستان بستری بود همه کارهایش را او انجام می داد و مصطفی او را به خانه برد.
یادم هست مادرم به ملاقات رفته بود و توی بیمارستان پدر سراغ مادرم را گرفت و وقتی فهمید که رفته مصطفی را ببیند دیگه سکوت کرد و هیچی نگفت و چشمهاش را بست و بغض گلویش را گرفته بود. پدر خیلی نا امید و خسته شده بود و می گفت این لوله و شلنگ را از من جدا کنید و من را به خانه ببرید.


آیا خطاب به مسئولان صحبتی دارید؟
حرفی دیگر برای گفتن نمانده، به آقای خدابخشی هم گفتم که به خدا واگذارتان کردیم. خودتان می دانید و خدای خود. اما بدانید همیشه آن طرف میز نیستید و روزی باید پاسخ دهید. امیدواریم همین مشکلاتی که ما می کشیم روزی برای خودتان پیش بیاید تا ببینید ما چه می کشیم. به قول قدیمی ها صبر خدا هم یکروز تمام می شود و آن زمان هر کاری کنید دیگر نمی توانید از خشم خدا فرار کنید.
قاچاقچی و قاتل، آزادی‌اشان بسیار بیشتر از زندانیان سیاسی است. بچه های ما چون عقل و اندیشه و خرد دارند و برای قدرت خطرناک هستند اینطور با آنها رفتار می شود. آن کسانیکه جرم های اجتماعی مرتکب می شوند چون فقط برای جامعه مضر هستند و برای حکومت خطرناک نیستند، آزادی و حقوق بیشتری دارند. اما عزیزان ما که برای جامعه خطری ندارند و فقط باعث بالا رفتن آگاهی افراد جامعه می شوند از همه چیز محروم هستند زیرا درد آقایان همین آگاهی رساندن به جامعه است.


پیگیری ها و شکایتتان به تبعید مصطفی به کجا رسیده است؟
ما به کمیسیون اصل نود مجلس شکایت فرستادیم و منتظر جواب هستیم. آنها به دادگاه نامه داده بودند و دادستانی هم دلایلش را فرستاده و ما منتظر جواب هستیم.

مژگان مدرس علوم