جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


ايران «حمله موشکی اسرائيل» به سوريه را محکوم کرد

Posted: 05 May 2013 07:02 AM PDT

جرس: رامين مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران، روز يکشنبه حمله به يک مرکز نظامی در دمشق را که گفته می‌شود با موشک‌های اسرائيلی هدف قرار گرفته‌اند محکوم کرد، و همزمان فرمانده نيروی زمينی ارتش از آمادگی برای آموزش سربازان سوری خبر داد.  

آقای مهمانپرست در سخنانی که خبرگزاری فارس آن را منتشر کرده است، گفته که حمله اسرائيل به سوريه برای «ايجاد بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه» است و از کشورهای خاورميانه خواسته است تا به گفته وی، «با درايت در مقابل اين تجاوزات بايستند».

به گزارش رادیو فردا، اين نخستين واکنش يک مقام رسمی جمهوری اسلامی ايران به حملات موشکی شنبه شب به يک مرکز نظامی در دمشق است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، يک منبع اسرائيلی که نخواست نامش فاش شود روز يکشنبه گفت که در اين مرکز موشک‌های ايران نگهداری می‌شدند که قرار بوده برای گروه حزب‌الله لبنان فرستاده شود.

تلويزيون سوريه در اين زمينه گزارش داده که «يک مرکز تحقيقاتی نظامی در حوالی دمشق با موشک‌های اسرائيلی» هدف قرار گرفته است.

مقام های اسرائيلی درباره اين خبر سکوت کرده‌اند. اين دومين بار ظرف يک هفته اخير است که اهداف نظامی در سوريه هدف حملات هوايی و موشکی اسرائيل قرار می‌گيرد.

احمد وحيدی، وزير دفاع جمهوری اسلامی ايران، نيز در اين زمينه موضعگيری کرده و گفته که اين حمله با «چراغ سبز آمريکا» صورت گرفته و افزوده است: «اقدامات ضد انسانی و ماجراجويی‌های رژيم صهيونيستی در منطقه امواج ضد صهيونيستی را خروشان‌تر و عمر اين رژيم جعلی را کوتاه‌تر می‌کند».

احمد پوردستان، فرمانده نيروی زمينی ارتش، هم روز يکشنبه گفت که «ما به عنوان يک کشور مسلمان آمادگی داريم تا در صورت درخواست ارتش سوريه، سربازان اين کشور را آموزش دهيم ولی دخالت مستقيمی در تحولات اين کشور نداريم».

وی که سخنانش توسط خبرگزاری فرانسه منتشر شده است، افزود: «ارتش سوريه طی سال‌های طولانی درگيری با رژيم صهيونيستی (اسرائيل) را تجربه کسب کرده است و می‌تواند بدون کمک خارجی از خود دفاع کند».

جمهوری اسلامی ايران از متحدان سرسخت رژيم بشار اسد به شمار می رود و متهم است که از طريق دالان هوايی عراق تجهيزات نظامی و نيروی نظامی برای سرکوب اعتراض‌های مردمی در سوريه به اين کشور می فرستد.

درگيری های دو ساله بين ارتش دولتی سوريه و مخالفان آن بيش از ۷۰ هزار کشته برجای گذاشته است. 

دیدار فعالان دانشگاهی با دختران موسوی

Posted: 05 May 2013 06:46 AM PDT

جرس: دختران میرحسین موسوی با تاکید بر اینکه مهندس موسوی در تمام دیدارهای محدود خود پس از حصر خانگی، بر حفظ امید به عنوان سرمایه اصلی مردم تاکید داشته، تاکید کردند که "در فضای سنگین و سخت کنونی هر قدمی که برداشته شود، حتی کوچک، ارزشمند است."  

 

 

به گزارش کلمه، فرزندان میرحسین و رهنورد در دیدار با جمعی از فعالان دانشجویی و دانشگاهیان، ضمن شرح آنچه در طول دو سال پس از بازداشت خانگی پدر و مادرشان بر آنها رفته است، تصریح کردند که همواره شکرگزار نعمت وچود پدر و مادرشان بوده اند و با وجود همه سختی ها، همیشه همراه و هم‌قدم موسوی و رهنورد خواهند ماند.

فرزندان این دو یار محصور جنبش سبز در پاسخ سوال این فعالان دانشجویی در مورد مواضعی که این روزها در گوشه و کنار برخی محافل به میرحسین موسوی نسبت داده می شود، تاکید کردند که تنها سخنانی از ایشان که توسط فرزندان نقل و در سایت کلمه منتشر می شود، اعتبار دارد.

دختران موسوی همچنین تصریح کردند که تا کنون هیچ صحبتی در مورد انتخابات از داخل زندان اختر به فرزندان نرسیده است.

در این دیدار، فعالان سیاسی دانشگاه های تهران بر ادامه پیمودن راه سبز تاکید داشتند و خاطرنشان کردند که به رغم فشارهای آشکار و پنهان در فضاهای آموزشی و دانشگاهی، برعهد خود با یاران محصور جنبش سبز باقی مانده اند.

آنها همچنین حصر رهبران جنبش سبز را ظلمی آشکار و نماد حصر خواست های بخش بزرگی از جامعه توصیف کردند و علت این برخورد حاکمیت را محبوبیت و اهمیت موقعیت مهندس موسوی و توجه جامعه به نظرات ایشان ارزیابی کردند.

در این دیدار همچنین به فضای سنگین و جو امنیتی حاکم بر دانشگاه ها اشاره شد و برخی دانشگاهیان عنوان کردند که دانشجویان و اساتید که بخش پر اهمیت جامعه از نظر نشاط سیاسی و مولد تفکر و دانش اند، به علت هزینه های سنگینی که بر زندگی و آینده آنان تحت فشار نهادهای امنیتی وارد شده است، یا از شرکت در فعالیت های سیاسی چشم پوشی می کنند و یا فعالیت هایشان کمرنگ و پراکنده شده است و تعدادی از نیروهای قابل و توانا که نقش کلیدی در فعالیت دانشجویی داشته اند نیز در حبس هستند و یا به ظلم تحت پیگردهای قضایی قرار گرفته اند.

فرزندان میرحسین و رهنورد نیز در مورد فضای امنیتی ابراز عقیده کردند که اگرچه به علت فضای امنیتی شدید، آماری از وضعیت فعالیت های سیاسی و میزان نارضایتی از این شرایط و مشکلات کشور و جامعه وجود ندارد، اما همین حجم فشار بر فعالان سیاسی و بندها و حصرها و زندان ها خود گویاترین آمار است که نشان می دهد نهادهای امنیتی به خوبی از بحران های موجود آگاه اند اما به جای ترمیم شرایط حاضر و آرامش بخشیدن به فضای کشور، سعی می کنند صداهای مخالف را خاموش کنند.

آنها سپس یادآور شدند که در چنین فضای سخت و سنگینی، هر قدمی که برمی داریم، حتی اگر کوچک باشد، بسیار ارزشمند است. آن هم در حالی که همه این قدم ها برای خوبی و خیرخواهی و اصلاح امور کشور و آینده ای که ما و نسل های بعد در آن سهیم هستند برداشته می شود.

دختران موسوی به بحث های اخیرا مطرح شده در فضای سیاسی کشور اشاره کردند و آنها را نوعی زنده شدن دوباره اتفاقات و دغدغه های سال های گذشته و نشانه ای امید بخش از حیات جنبش سبز و ادامه دار بودن این راه پر امید دانستند.

فرزندان رهنورد و میرحسین در پایان خاطرنشان کردند که پدرشان در تمام دیدارهای محدود پس از زندان، بر حفظ امید به عنوان سرمایه اصلی آحاد مردم کشور برای اصلاح آن تاکید داشته است. 

تجمع بازنشستگان پالایشگاه نفت ایران در مقابل وزارت نفت

Posted: 05 May 2013 06:25 AM PDT

جرس: تعدادی از بازنشستگان پالایشگاه نفت ایران در مقابل وزارت نفت تجمع کردند.  

 

به گزارش ایلنا، امروز یکشنبه -۱۵ اردیبهشت ماه سال ۹۲ - جمعی از از بازنشستگان پالایشگاه نفت ایران در مقابل وزارت نفت تجمع کردند.

بر اساس این گزارش، علت تجمع این بازنشستگان در مقابل وزارت نفت، تاخیر در دریافت مطالباتشان عنوان شده است و كفته می‌شود كه تجمع كنندگان خواستار پیگیری وضعیت مطالباتشان از مسئولان هستند. 

بهنام ابراهیم‌زاده خطاب به نهادهای حقوق بشری و سندیکاهای جهانی: چشم یاری داریم

Posted: 05 May 2013 06:07 AM PDT

جرس: بهنام ابراهیم زاده وبلاگ نویس و فعال کارگری و از اعضای جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان وعضو شورای نمایندگان در کمیته پیگیری تشکلهای آزاد کارگری در نامه‌ای به فعالان حقوق بشر نوشته است: "چشم یاری داریم."  

بهنام ابراهیم زاده که اواخر سال گذشته جهت رسیدگی به وضعیت فرزند بیمارش موفق به دریافت مرخصی و خروج از زندان شده بود اکنون باید پیش از اتمام درمان فرزندش ؛ به زندان برگردد.

این فعال کارگری که بیماری فرزندش را سنگین ترین هزینه مبارزاتش می خواند در نامه‌ای خطاب به سازمان‌ها ونهادهاي حقوق بشري وانسان‌دوست، اتحاديه ها وسنديكاهاي كارگري نوشته است: گویا دستگاه قضايي تمام توان خود را به كار انداخته تا مرا از تنها فرزندم جدا سازد وبا اين كار مطمئناً جان فرزندم به خطر خواهد افتاد.

متن این نامه که در وبسایت "فعالان در تبعید" منتشر شده، به شرح زیر است:


اينجانب بهنام ابراهيم زاده پدرِ نيما ابراهيم زاده، در حال حاضر تحت استرس و فشار روانی شدیدی قرار دارم زیرا دستگاه قضايي وامنيتي به شدت تلاش مي كنند كه مرا به زندان برگردانند و از این رو فرزند بيمار من در وضعيت روحي بسیار بدی قرار گرفته است.
اکنون بار دیگر دوره درمان فرزندم شروع شده و او طی پروسه درمان نياز مبرمی به حضور من در کنار خودش دارد. حتي پزشكان بیمارستان محک بر اين موضوع تاكيد و پافشاري كرده اند كه چون فرزندم در آستانه سن بلوغ قرار دارد، در وضعيت بسيار حساسي است و براي پيشرفت درمان و بهبودي سريع به حضور پدر نياز دارد. اما مقامات قضايي به شدت تلاش مي كنند كه مرا به زندان برگردانند و فرزندم را از وجود من در کنارش محروم کنند.
امروز شنبه چهاردهم اردیبهشت كه براي پيگيري تمديد مرخصي خود به دادستاني مراجعه كردم، آقاي خدابخشي قاضي ناظر بر زندان، طي نامه اي خطاب به پزشك قانوني تهران تاكيد كرد كه بايد پزشك قانوني تاييد كند كه شما بایستی ضرورتاً در كنار فرزند خود بماني.
من به ایشان یادآوری کردم که درست چندروز قبل، نامه پزشكان بیمارستان محک، خطاب به مقامات مربوطه مبني بر اين كه بهنام ابراهیم زاده با توجه به وضعيت ویژه فرزندش بايد در كناراو بماند را را به شما تحويل دادم، اما ايشان همچنان پافشاری كردند كه بايد پزشكان خودمان در پزشکی قانونی نیز این مسئله را تائید كنند.
گویا دستگاه قضايي تمام توان خود را به كار انداخته تا مرا از تنها فرزندم جدا سازد وبا اين كار مطمئناً جان فرزندم به خطر خواهد افتاد.
بدین وسیله من بهنام ابراهيم زاده، با توجه به وضعيت وخیم جسمی‌ و روحی تنها فرزندم كه بيش از سه ماه است در بستر بيماري به سر می برد، از تمامي سازمان ها ونهادهاي حقوق بشري وانساندوست، اتحاديه ها وسنديكاهاي كارگري, تمامي انسان هاي آزاديخواه ومترّقي كه قلبشان براي آزادي وانسانيت وبشريت مي تپد و همچنین تمامی‌ هم طبقه ای‌هایم در سر تا سر جهان می‌خواهم که ما را ياري كنند و نگذراند دستگاه قضايي مرا به زندان برگرداند و جان فرزندم، نیمای عزيز که در جدال با بیماری سخت اش به من نياز مبرم دارد، به خطر بیافتد.

ما به كمك شما عزيزان نياز داريم.

بهنام ابراهيم زاده ارديبهشت 92 

4 میلیون جوان همچنان جویای کار

Posted: 05 May 2013 05:37 AM PDT

افزایش سن ازدواج ۸ میلیون جوان ایرانی
جرس: ایجاد اشتغال به ویژه در میان نسل جوان و جویای کار در دولت دولت نهم و دهم جزو اصلی‌ترین شعارهای انتخاباتی محمود احمدی نژاد بود. او حتی وعده داد نرخ بیکاری را به صفر برساند. اما بر اساس آمارهای رسمی مرکز آمار ایران نرخ بیکاری در سال 1384 (سال به روی کار آمدن دولت نهم) 11.5 درصد بوده که در سال 1391، به 12.2 درصد رسیده است. در این میان در حالی مسئولان از وجود دو میلیون جوان بیکار خبر می دهند که کارشناسان این تعداد را تا چهار میلیون برآورد می کنند.  

 

به گزارش مهر، هشت سال از پیروزی محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۴ می‌گذرد و در این مدت شعار‌ها و وعده‌ وعید های فراوانی از سوی رئیس دولت‌های نهم و دهم مطرح شده است که بخش قابل توجهی از آنها از جمله حل معضل بیکاری و ایجاد اشتغال در میان نسل جوان بود که تاکنون محقق نشده است.

ایجاد اشتغال به ویژه در میان نسل جوان و جویای کار کشور به نوعی یکی از اصلی‌ترین محورهای شعار تبلیغاتی محمود احمدی نژاد در سال 1384 بود که آمارهای رسمی سازمان آمار و همچنین آمارهای غیررسمی سازمان های مردم نهاد حاکی از آن است که وعده های داده شده هیچ کدام به سرانجام نرسیده است.

بخشی از وعده های رئیس دولت در طول هشت سال گذشته برای ریشه کنی بیکاری:

  • ظرف دو سه سال مشکل بیکاری را از این کشور ریشه کن می کنیم.
       
  • باید نرخ بیکاری به صفر نزدیک شود و در کشور این ظرفیت پوجود دارد که ظرف یک سال، ۵/۲ میلیون شغل ایجاد کنیم.    
  • در پایان سال ۱۳۹۱ مشکل بیکاری از سرزمین ایران ریشه کن می شود.
  •  دولت مصمم است در سال جاری ۵/۲ میلیون شغل ایجاد کند و با ایجاد همین میزان شغل در سال آینده نیز مشکل بیکاری در کشور را ریشه کن کند.
  • ریشه بیکاری از ایران عزیز کنده خواهد شد.
  • جشن ریشه کن کردن بیکاری را بر پا خواهیم کرد.

پنجشنبه ۲۲ تیر ۱۳۸۵


یک شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۰


پنجشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۰


پنجشنبه ۳ آذر ۱۳۹۰


 پنجشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۰


چهارشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۱

 

 صحبت های رئیس جمهور درباره ریشه کنی بی سوادی در شرایطی است براساس اعلام مرکز آمار از نتایج سرشماری سال 1390 هیچ کدام از وعده های داده شده رنگ تحقق به خود نگرفته است.

نتایج سرشماری سال 1390 حاکی از آن است که نرخ بیکاری در میان جوانان 15 تا 24 سال، 26.9 درصد از جمعیت فعال در این سن بوده است. این شاخص در میان زنان نسبت به مردان در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است.

همچنین نرخ بیکاری جوانان 15 تا 29 ساله حاکی از آن است که 24.5 درصد از جمعیت فعالی 15 تا 29 ساله بیکار هستند که این شاخص باز هم در مورد زنان نسبت به مردان در نقاط شهری بیشتر است.


نتایج سرشماری 1390 درباره بیکاری جوانان

 

شاخض نیروی کار زنان مردان کل کشور
جمعیت جوان بیکار 24-15 320305(41.5 درصد) 750193(23.4 درصد) 1070498(26.9 درصد)
جمعیت جوان بیکار 29-15 640400(38.3 درصد) 1333416(20.9 درصد) 1973817(24.5 درصد)

این در شرایطی است که براساس نتایج اعلام شده مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری در سال 1384 ، (سال به روی کار آمدن دولت نهم) 11.5 درصد بوده است، اما این آمار در سال 1391، به 12.2 درصد رسیده است.

 

محمد تقی حسن زاده رئیس مرکز مطالعات و پژوهش های وزارت ورزش و جوانان درباره ایجاد فرصت های شغلی برای جوانان می گوید:« کمترین میزان ایجاد اشتغال برای جوانان در دهه 80 و بیشترین مربوط به سال 1375 بوده است. نرخ بیکاری در سال 1375، 14.8 درصد بود که این عدد در سال 1390 به 26.9 در میان جوانان 15 تا 24 سال می رسد.»

او با بیان اینکه بیشترین نرخ بیکاری مربوط به سال 1380 است، توضیح می دهد:« جمعیت جوان کشور از سال 1375 تاکنون درحدود 45 درصد رشد داشته است که با توجه به این افزایش باید زمینه های ایجاد اشتغال برای این جمعیت نیز فراهم می شد تا شاهد افزایش سن ازدواج در میان جوانان کشور نباشیم.»

حسن زاده درباره تعداد جوانانی که هم اکنون به عنوان جمعیت جوان بیکار کشور شناخته می شوند، توضیح می دهد:« براساس نتایج سرشماری سال 1390، یک میلیون و 973 هزار و 817 نفر از جمعیت جوان کشور در فاصله سنی 15 تا 29 سال بیکار هستند و باید فرصت های شغلی برای آنها ایجاد شود.»

افزایش سن ازدواج ۸ میلیون جوان ایرانی

این مقام مسوول درباره پیامدهای افزایش نرخ بیکاری در میان جمعیت جوان کشور می گوید:«افزایش نرخ بیکاری دلایل مختلفی همچون دلایل اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دارد. همچنین نوسانات قیمت نفت، اقتصاد جهانی و ... نیز تاثیر مستقیمی در افزایش یا کاهش نرخ بیکاری و ایجاد اشتغال در یک جامعه دارد. بنابراین مسوولان باید همواره برای ریشه کنی بیکاری اقدام به یک برنامه ریزی با ثبات کنند که هیچ کدام از این عوامل تاثیری در افزایش بیکاری به ویژه در میان قشر جوان نداشته باشد.»

به گفته رئیس مرکز مطالعات و پژوهش های وزارت جوانان، افزایش سن ازدواج در میان جوانان از جمله پیامدهای بیکاری در میان جوانان است که خود می تواند زمینه ای برای افزایش آسیب های اجتماعی در کشور باشد. چرا که پایه تشکیل زندگی شغل و درآمد و تامین مسکن و هزینه های زندگی از سوی مرد است و اگر فرصت های شغلی برای جوانان به ویژه مردان ایجاد نشود، انگیزه های ازدواج و تشکیل خانواده در میان آنها از بین خواهد رفت.

او بیان می کند که از ۲۳ میلیون نفر جمعیت جوان کشور، بیشترین جمعیت جوان کشور در سنین ۲۵ تا ۲۹ سال که بهترین سن ازدواج است قرار دارند که هشت میلیون و ۶۷۲ هزار و ۵۸۴ نفر از جوانان در رده سنی ۲۵ تا ۲۹ سال هستند. در این رده سنی جمعیت مردان بیشتر از زنان بوده و این خود هشداری به مسوولان و کارشناسان برای تاخیر در سن ازدواج است.

4 میلیون جوان بیکار در کشور

اعلام یک میلیون و 973 هزار جوان بیکار در شرایطی است که آمارهای سازمان های مردم نهاد نشان می دهد که در حدود چهار میلیون جوان بیکار در کشور وجود دارد.

مجید ابهری آسیب شناس مسائل اجتماعی معتقد است:« نبودآمار دقیق جوانان بیکار منجر به عدم اتخاذ سیاستگذاریهای جدی برای خروج از بحران بیکاری جوانان می شود. در حال حاضر آمارهای غیررسمی سازمانهای مردم نهاد، از وجود چهار میلیون جوان بیکار خبر می دهد که دو میلیون و 700 هزار نفر آنها تحصیلات لیسانس یا بالاتر داشته و مابقی نیز تحصیلات دیپلیم و یا زیر دیپلم دارند.»

او توضیح می دهد:« بسیاری از مسئولان اعلام آمار دقیق بیکاری را نوعی سیاه نمایی فضای جامعه عنوان می کنند، این در حالی است که اعلام آمار دقیق بیکاری جوانان، منجر به اتخاذ سیاستهای منطقی برای اشتغال زایی در کشور می شود ومانع از رشد مشاغل کاذب در کشور خواهد شد. .بیکاری این روزها به معضلی اجتماعی نه تنها برای ایران بلکه برای مردم تمام دنیا تبدیل شده است و نباید از ارائه آمار بیکاری از سوی مسوولان و نهادهای رسمی ابا داشت.»

این آسیب شناس درباره پیامدهای اجتماعی بیکاری جوانان می گوید:« سرخوردگی، افسردگی جوانان تحصیل کرده، افزایش آمار اعتیاد، کاهش آمار ازدواج و موالید، بالا رفتن سن ازدواج، ضد ارزش شدن تحصیل برای دانش آموزان و عدم انگیزه برای ادامه تحصیل آنها از جمله پیامدهای بیکاری در میان نسل جوان کشور است.»

وعده‌های دولت برای کاهش نرخ بیکاری در حد شعار باقی ماند

اما در این میان عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی چندی پیش از افزایش نرخ بیکاری در دولت های نهم و دهم انتقاد کرده و گفته بود:« رشد نرخ بیکاری در میان جمعیت جوان کشورمتاثر از اجرای ناصحیح فاز نخست قانون هدفمندسازی یارانه‌هاست. وعده‌های دولت برای کاهش نرخ بیکاری در طول هشت سال گذشته در حد شعار باقی ماند و اکنون اشتغال برای مردم و مسئولان کشور تبدیل به معضل شده است.»

به گفته ابراهیم نکو ، نبود فرصت‌های مناسب شغلی در کشور موجب شده بسیاری از اقشار جامعه از حقوق طبیعی خود محروم شوند. نبود اشتغال متناسب در کشور با نارضایتی قشر جوان همراه بوده است و همین مسئله هزینه‌های هنگفتی را بر جامعه تحمیل می کند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه دولت به منظور کاهش نرخ بیکاری و جلوگیری از بروز تبلیغات منفی ناشی از آن در کشور،‌ وعده‌هایی داده بود که متاسفانه هیچ یک از وعده‌ها تحقق نیافت، می گوید:« با توجه به افزایش نرخ بیکاری مجلس در صدد است در بودجه سال 92 نگرشی ویژه بر مقوله اشتغال داشته باشد.

ریشه کنی بیکاری و ایجاد فرصت های شغلی برای جوانان کشور تنها یکی از کارهای برزمین مانده دولت دهم به حساب می آید و اکنون که رئیس جمهور در آخرین بهار دولتش است ، بد نیست تا سایر وعده های تحقق نیافته همچون تامین مسکن برای همه مردم جامعه، دادن سهام عدالت به اقشار بی بضاعت، شایسته سالاری، رنگین کردن سفره های مردم با پول نفت، پرداخت یک میلیون تومان به هر نوزاد ایرانی، رویای ویلای ۱۰۰۰ متری را مرور کند.

4 میلیون جوان همچنان جویای کار

Posted: 05 May 2013 05:37 AM PDT

افزایش سن ازدواج ۸ میلیون جوان ایرانی
جرس: ایجاد اشتغال به ویژه در میان نسل جوان و جویای کار در دولت دولت نهم و دهم جزو اصلی‌ترین شعارهای انتخاباتی محمود احمدی نژاد بود. او حتی وعده داد نرخ بیکاری را به صفر برساند. اما بر اساس آمارهای رسمی مرکز آمار ایران نرخ بیکاری در سال 1384 (سال به روی کار آمدن دولت نهم) 11.5 درصد بوده که در سال 1391، به 12.2 درصد رسیده است. در این میان در حالی مسئولان از وجود دو میلیون جوان بیکار خبر می دهند که کارشناسان این تعداد را تا چهار میلیون برآورد می کنند.  

 

به گزارش مهر، هشت سال از پیروزی محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۴ می‌گذرد و در این مدت شعار‌ها و وعده‌ وعید های فراوانی از سوی رئیس دولت‌های نهم و دهم مطرح شده است که بخش قابل توجهی از آنها از جمله حل معضل بیکاری و ایجاد اشتغال در میان نسل جوان بود که تاکنون محقق نشده است.

ایجاد اشتغال به ویژه در میان نسل جوان و جویای کار کشور به نوعی یکی از اصلی‌ترین محورهای شعار تبلیغاتی محمود احمدی نژاد در سال 1384 بود که آمارهای رسمی سازمان آمار و همچنین آمارهای غیررسمی سازمان های مردم نهاد حاکی از آن است که وعده های داده شده هیچ کدام به سرانجام نرسیده است.

بخشی از وعده های رئیس دولت در طول هشت سال گذشته برای ریشه کنی بیکاری:

  • ظرف دو سه سال مشکل بیکاری را از این کشور ریشه کن می کنیم.
       
  • باید نرخ بیکاری به صفر نزدیک شود و در کشور این ظرفیت پوجود دارد که ظرف یک سال، ۵/۲ میلیون شغل ایجاد کنیم.    
  • در پایان سال ۱۳۹۱ مشکل بیکاری از سرزمین ایران ریشه کن می شود.
  •  دولت مصمم است در سال جاری ۵/۲ میلیون شغل ایجاد کند و با ایجاد همین میزان شغل در سال آینده نیز مشکل بیکاری در کشور را ریشه کن کند.
  • ریشه بیکاری از ایران عزیز کنده خواهد شد.
  • جشن ریشه کن کردن بیکاری را بر پا خواهیم کرد.

پنجشنبه ۲۲ تیر ۱۳۸۵


یک شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۰


پنجشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۰


پنجشنبه ۳ آذر ۱۳۹۰


 پنجشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۰


چهارشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۱

 

 صحبت های رئیس جمهور درباره ریشه کنی بی سوادی در شرایطی است براساس اعلام مرکز آمار از نتایج سرشماری سال 1390 هیچ کدام از وعده های داده شده رنگ تحقق به خود نگرفته است.

نتایج سرشماری سال 1390 حاکی از آن است که نرخ بیکاری در میان جوانان 15 تا 24 سال، 26.9 درصد از جمعیت فعال در این سن بوده است. این شاخص در میان زنان نسبت به مردان در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است.

همچنین نرخ بیکاری جوانان 15 تا 29 ساله حاکی از آن است که 24.5 درصد از جمعیت فعالی 15 تا 29 ساله بیکار هستند که این شاخص باز هم در مورد زنان نسبت به مردان در نقاط شهری بیشتر است.


نتایج سرشماری 1390 درباره بیکاری جوانان

 

شاخض نیروی کار زنان مردان کل کشور
جمعیت جوان بیکار 24-15 320305(41.5 درصد) 750193(23.4 درصد) 1070498(26.9 درصد)
جمعیت جوان بیکار 29-15 640400(38.3 درصد) 1333416(20.9 درصد) 1973817(24.5 درصد)

این در شرایطی است که براساس نتایج اعلام شده مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری در سال 1384 ، (سال به روی کار آمدن دولت نهم) 11.5 درصد بوده است، اما این آمار در سال 1391، به 12.2 درصد رسیده است.

 

محمد تقی حسن زاده رئیس مرکز مطالعات و پژوهش های وزارت ورزش و جوانان درباره ایجاد فرصت های شغلی برای جوانان می گوید:« کمترین میزان ایجاد اشتغال برای جوانان در دهه 80 و بیشترین مربوط به سال 1375 بوده است. نرخ بیکاری در سال 1375، 14.8 درصد بود که این عدد در سال 1390 به 26.9 در میان جوانان 15 تا 24 سال می رسد.»

او با بیان اینکه بیشترین نرخ بیکاری مربوط به سال 1380 است، توضیح می دهد:« جمعیت جوان کشور از سال 1375 تاکنون درحدود 45 درصد رشد داشته است که با توجه به این افزایش باید زمینه های ایجاد اشتغال برای این جمعیت نیز فراهم می شد تا شاهد افزایش سن ازدواج در میان جوانان کشور نباشیم.»

حسن زاده درباره تعداد جوانانی که هم اکنون به عنوان جمعیت جوان بیکار کشور شناخته می شوند، توضیح می دهد:« براساس نتایج سرشماری سال 1390، یک میلیون و 973 هزار و 817 نفر از جمعیت جوان کشور در فاصله سنی 15 تا 29 سال بیکار هستند و باید فرصت های شغلی برای آنها ایجاد شود.»

افزایش سن ازدواج ۸ میلیون جوان ایرانی

این مقام مسوول درباره پیامدهای افزایش نرخ بیکاری در میان جمعیت جوان کشور می گوید:«افزایش نرخ بیکاری دلایل مختلفی همچون دلایل اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دارد. همچنین نوسانات قیمت نفت، اقتصاد جهانی و ... نیز تاثیر مستقیمی در افزایش یا کاهش نرخ بیکاری و ایجاد اشتغال در یک جامعه دارد. بنابراین مسوولان باید همواره برای ریشه کنی بیکاری اقدام به یک برنامه ریزی با ثبات کنند که هیچ کدام از این عوامل تاثیری در افزایش بیکاری به ویژه در میان قشر جوان نداشته باشد.»

به گفته رئیس مرکز مطالعات و پژوهش های وزارت جوانان، افزایش سن ازدواج در میان جوانان از جمله پیامدهای بیکاری در میان جوانان است که خود می تواند زمینه ای برای افزایش آسیب های اجتماعی در کشور باشد. چرا که پایه تشکیل زندگی شغل و درآمد و تامین مسکن و هزینه های زندگی از سوی مرد است و اگر فرصت های شغلی برای جوانان به ویژه مردان ایجاد نشود، انگیزه های ازدواج و تشکیل خانواده در میان آنها از بین خواهد رفت.

او بیان می کند که از ۲۳ میلیون نفر جمعیت جوان کشور، بیشترین جمعیت جوان کشور در سنین ۲۵ تا ۲۹ سال که بهترین سن ازدواج است قرار دارند که هشت میلیون و ۶۷۲ هزار و ۵۸۴ نفر از جوانان در رده سنی ۲۵ تا ۲۹ سال هستند. در این رده سنی جمعیت مردان بیشتر از زنان بوده و این خود هشداری به مسوولان و کارشناسان برای تاخیر در سن ازدواج است.

4 میلیون جوان بیکار در کشور

اعلام یک میلیون و 973 هزار جوان بیکار در شرایطی است که آمارهای سازمان های مردم نهاد نشان می دهد که در حدود چهار میلیون جوان بیکار در کشور وجود دارد.

مجید ابهری آسیب شناس مسائل اجتماعی معتقد است:« نبودآمار دقیق جوانان بیکار منجر به عدم اتخاذ سیاستگذاریهای جدی برای خروج از بحران بیکاری جوانان می شود. در حال حاضر آمارهای غیررسمی سازمانهای مردم نهاد، از وجود چهار میلیون جوان بیکار خبر می دهد که دو میلیون و 700 هزار نفر آنها تحصیلات لیسانس یا بالاتر داشته و مابقی نیز تحصیلات دیپلیم و یا زیر دیپلم دارند.»

او توضیح می دهد:« بسیاری از مسئولان اعلام آمار دقیق بیکاری را نوعی سیاه نمایی فضای جامعه عنوان می کنند، این در حالی است که اعلام آمار دقیق بیکاری جوانان، منجر به اتخاذ سیاستهای منطقی برای اشتغال زایی در کشور می شود ومانع از رشد مشاغل کاذب در کشور خواهد شد. .بیکاری این روزها به معضلی اجتماعی نه تنها برای ایران بلکه برای مردم تمام دنیا تبدیل شده است و نباید از ارائه آمار بیکاری از سوی مسوولان و نهادهای رسمی ابا داشت.»

این آسیب شناس درباره پیامدهای اجتماعی بیکاری جوانان می گوید:« سرخوردگی، افسردگی جوانان تحصیل کرده، افزایش آمار اعتیاد، کاهش آمار ازدواج و موالید، بالا رفتن سن ازدواج، ضد ارزش شدن تحصیل برای دانش آموزان و عدم انگیزه برای ادامه تحصیل آنها از جمله پیامدهای بیکاری در میان نسل جوان کشور است.»

وعده‌های دولت برای کاهش نرخ بیکاری در حد شعار باقی ماند

اما در این میان عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی چندی پیش از افزایش نرخ بیکاری در دولت های نهم و دهم انتقاد کرده و گفته بود:« رشد نرخ بیکاری در میان جمعیت جوان کشورمتاثر از اجرای ناصحیح فاز نخست قانون هدفمندسازی یارانه‌هاست. وعده‌های دولت برای کاهش نرخ بیکاری در طول هشت سال گذشته در حد شعار باقی ماند و اکنون اشتغال برای مردم و مسئولان کشور تبدیل به معضل شده است.»

به گفته ابراهیم نکو ، نبود فرصت‌های مناسب شغلی در کشور موجب شده بسیاری از اقشار جامعه از حقوق طبیعی خود محروم شوند. نبود اشتغال متناسب در کشور با نارضایتی قشر جوان همراه بوده است و همین مسئله هزینه‌های هنگفتی را بر جامعه تحمیل می کند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه دولت به منظور کاهش نرخ بیکاری و جلوگیری از بروز تبلیغات منفی ناشی از آن در کشور،‌ وعده‌هایی داده بود که متاسفانه هیچ یک از وعده‌ها تحقق نیافت، می گوید:« با توجه به افزایش نرخ بیکاری مجلس در صدد است در بودجه سال 92 نگرشی ویژه بر مقوله اشتغال داشته باشد.

ریشه کنی بیکاری و ایجاد فرصت های شغلی برای جوانان کشور تنها یکی از کارهای برزمین مانده دولت دهم به حساب می آید و اکنون که رئیس جمهور در آخرین بهار دولتش است ، بد نیست تا سایر وعده های تحقق نیافته همچون تامین مسکن برای همه مردم جامعه، دادن سهام عدالت به اقشار بی بضاعت، شایسته سالاری، رنگین کردن سفره های مردم با پول نفت، پرداخت یک میلیون تومان به هر نوزاد ایرانی، رویای ویلای ۱۰۰۰ متری را مرور کند.

رئیس انجمن مددکاران ایران کاهش آمار ازدواج را بی سابقه اعلام کرد

Posted: 05 May 2013 05:02 AM PDT

جرس: رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با اعلام نگرانی از بابت کاهش آمار ازدواج و افزایش آمار طلاق گفت: در هیچ دوره ای آمار ازدواج تا این حد کاهش پیدا نکرده بود به همین دلیل مسئولان باید با همکاری کارشناسان و متخصصین امر چاره ای بیاندیشند. 

 

به گزارش مهر، سید حسن موسوی چلک با اشاره به آمار کاهش ازدواجهای ثبت شده، افزود: براساس آمارهای سازمان ثبت اسناد کشور در سال 91 ، 791 هزار و 656 ازدواج به ثبت رسیده درحالی که آمارهای سال 90 ، ثبت 874 هزار و 782 واقعه ازدواج را نشان می دهد.

وی گفت: این آمارها حاکی از کاهش 9.5 درصدی ازدواجها و افزایش بیش از 6 درصدی طلاقهای به ثبت رسیده در سال گذشته بوده و براساس آمارهای موجود در هیچ دوره ای آمار ازدواج تا این حد کاهش نداشته است.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران تاکید کرد:در سال 90 در ازای هر 6.5 ازدواج یک طلاق به ثبت رسیده اما در سال 91 در ازای هر 5.2 ازدواج یک طلاق به ثبت رسیده بود بنابراین این موضوع خیلی نگران کننده است و نشان می دهد که ثبات خانوادگی دچار مشکل جدی شده است.

موسوی با اشاره به اینکه وقوع طلاق در میان خانواده ها از 5 به 3 سال کاهش پیدا کرده است ، گفت: آمارها نشان می دهد که نوک پیکان آسیبهای اجتماعی به سمت خانواده هاست و جامعه سالم در گروه خانواده سالم و با اخلاق و با ثبات است به همین دلیل باید هرچه سریعتر در این خصوص برنامه ریزی کرد .

وی به عدم ارائه آمار های آسیبهای اجتماعی در کشور اشاره کرد و گفت: متاسفانه هیچ زمانی آمارهای دقیقی از آسیبهای اجتماعی مختلف از سوی نهادهای ذیربط ارائه نمی شود و همین باعث عدم برنامه درست درجهت کاهش این آسیبها شده است.

وی اظهار امیدواری کرد که از این پس با آمارها دشمنی نشود و آمارهای آسیبهای اجتماعی از منظر اجتماعی و فرهنگی سنجیده شود.

به گفته موسوی، فقط با حرف زدن و بدون برنامه مدون و منابع مالی نمیتوان آسیبهای اجتماعی را مدیریت کرد به همین دلیل باید جلسات مختلفی را با حضور کارشناسان و متخصصین تشکیل داد و در آن تدابیری جهت کاهش آسیبها اتخاذ شود.
 

مرتضوی تصور می‌کند همچنان دادستان است

Posted: 05 May 2013 03:38 AM PDT

وکیل خانواده جوادی فر
 جرس: صبح امروز ششمین جلسه دادگاه متهمان کهریزک در شعبه 76 دادگاه کیفری و به ریاست قاضی مدیر خراسانی برگزار شد. در این جلسه متهمان به دفاع از اتهامات خود پرداخته و حیدری فر یکی از قضات تعلیق شده نسبت به صدور کیفرخواست جدید از سوی دادستانی تهران اعتراض کرد.

 

جلسه بعدی دادگاه رسیدگی به پرونده کهریزک سه شنبه هفته آینده به صورت غیرعلنی برگزار خواهد شد.

پس از پایان دادگاه نیکبخت وکیل خانوادگی جوادی‌فر یکی از قربانیان وقایع کهریزک در جمع خبرنگاران گفت: ‌ در جلسه غیرعلنی دادگاه امروز از میان شهود احضار شده تنها سالارکیا در دادگاه صحبت کرده و مابقی متهمان وقتی برای اظهارنظر نداشته و در جلسه بعدی قطعا صحبت‌های خود را خواهند کرد.

به گزارش ایلنا، نیکبخت در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا مرتضوی با تذکرات قاضی مواجه شده بود یا اخیر تصریح کرد: مرتضوی همچنان تصور می‌کند که دادستان تهران است و به دلیل برخی از اظهارات خود با تذکر قاضی مواجه شده بود.

وکیل خانوادگی جوادی فر در ادامه افزود: عکس‌هایی مبنی بر شرکت جهادی فر در راهپیمایی‌ها ارائه نشده و امیر جوادی فر نیز در هیچ یک از راهپیمایی‌ها حضور نداشته است.

وی با اشاره به حضور معاون وقت نظارت زندان تهران گفت: سالارکیا معاون وقت نظارت بر زندان تهران امروز در جلسه غیرعلنی دادگاه رسیدگی به پرونده کهریزک حاضر شد و همچنین کیفرخواست جدیدی علیه مرتضوی صادر نشده است.

نیکبخت با بیان اینکه ختم جلسه هنوز اعلام نشده است اظهار داشت: حدود ۴ یا ۵ نفر از متهمان این پرونده در سه شنبه آینده حاضر خواهند شد و بنده در مورد اختلافات درباره کیفرخواست‌ها نمی‌توانم صحبتی داشته باشم.

وکیل خانوادگی جوادی فر با اشاره به روند رسیدگی به پرونده کهریزک خاطرنشان کرد: ‌بنده از دادرسی به این پرونده راضی هستم اما نتیجه آن زمانی می‌تواند رضایت بخش باشد که تمام افرادی که مرتکب تخلفات شده‌اند در چارچوب قانون مجازات شوند.

دادگاه با درخواست مرتضوی برای مطالعه مجدد پرونده موافقت کرد


همچنین وکیل روح‌الامینی گفت: دادگاه با درخواست مرتضوی برای مطالعه مجدد پرونده پس از ۶ جلسه موافقت کرده است اما من فکر می‌کنم دفاعیات مرتضوی چندان مستدل نیست.


به گزارش ایلنا، میر مجید طاهری وکیل خانواده روح‌الامینی در پایان ششمین جلسه رسیدگی به پرونده مته‌مان کهریزک با حضور در جمع خبرنگاران عنوان کرد: مرتضوی بعد از گذشته شش جلسه از دادگاه بار دیگر برای مطالعه مجدد پرونده درخواست فرصت کرده است تا بتواند پاسخگوی نماینده دادستان باشد در حالیکه در این مدت بخش زیادی از وقت دادگاه را گرفته و اظهاراتش تکراری است.

وی ضمن ابراز رضایت از روند برگزاری جلسات دادگاه خاطرنشان کرد: صدرو رای بر حق تنها خواسته ما از دادگاه است خوشبختانه نیز تاکنون هیچ شائبه‌ای مبنی بر اینکه دادگاه از بی‌طرفی خارج شده نداشته‌ایم. علاوه بر این با توجه به عقبه این پرونده که در دادگاه نظامی مطرح و چند هزار صفحه بود ما از جزئیات بیشتری در این رابطه مطلع هستیم اما مته‌مان در این زمینه اطلاعاتشان کمتر است.


وی افزود: طرف مقابل ما بیشتر از روند دادرسی ناراضی هستند البته شاید دلیل ناراحتی آن‌ها این است که کیفرخواست اتهاماتی را متوجه مته‌مان می‌کند اما موکل من و سایر شکات محق بودند که پرونده به دادگاه ارسال شده و در حال رسیدگی است.

طاهری با تاکید بر اینکه برخی شهود باید در دادگاه حاضر شده و توضیحاتی را ارائه دهند، گفت: هنوز یک سری از شهود مطالب خود را بیان نکردند و افرادی که در دادسرای نظامی بودند نیز صحبت نکرده‌اند که این افراد می‌توانند از بازداشتی‌ها و یا مته‌مان دیگر پرونده باشند روند دادگاه، روند خوبیست و دچار اطاله دادرسی نشده است. البته مرتضوی هم فرصت مجددی برای مطالعه پرونده خواسته به همین جهت شاید دادگاه تا چند جلسه دیگر ادامه داشته باشد.

وکیل روح‌الامینی با بیان اینکه شهود درخواستی ما هنوز در دادگاه حاضر نشدند، گفت: ما اطلاع نداریم که دادگاه آن‌ها را احضار کرده یا خیر. دادگاه طبق قانون می‌تواند در سطوح عادی شهود را احضار کند. بنابراین تشخیص اظهار یا عدم اظهار با دادگاه است و در صورتی که شاهد حضور پیدا نکند دادگاه حق دارد براساس قانون شاهد را جلب کرده و اظهارات وی را بگیرد.

طاهری با اشاره به اینکه دادگاه با درخواست مرتضوی موافقت کرده گفت: تأکید دادگاه همچنان عدم ارائه توضیحات درون دادگاه است و من فکر می‌کنم دفاعیات مرتضوی چندان مستدل نیست. 

ناشرانی که در نمایشگاه نیستند

Posted: 05 May 2013 02:55 AM PDT

 جرس: در بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، تعدادی از ناشران حضور ندارند. برخی از این ناشر‌ها اجازه‌ی حضور در نمایشگاه را نداشته‌اند و برخی دیگر هم خودشان به نمایشگاه نیامده‌اند.  

به گزارش ایسنا، نشر‌های روزنه، چشمه، کتاب روشن، روشنگران و مطالعات زنان و طرح نو در حوزه‌ی نشر عمومی، همچنین نشر رسم در حوزه‌ی گرافیک، نشر‌های تیمورزاده، حیان و اباصالح در حوزه‌ی پزشکی و نشر امید فردا از جمله نشرهایی هستند که در این دوره از نمایشگاه کتاب حضور ندارند.

یوسف انصاری، مدیر بخش داستان نشر روزنه، درباره علت حضور نداشتن این نشر در بیست‌وششمین نمایشگاه کتاب تهران می‌گوید: نمی‌دانم چرا به ما اجازه نداند، ما به موقع ثبت‌نام کرده‌ بودیم، دیگر این‌که کتاب‌های‌مان هم نه تنها از حد نصاب تعریف‌شده کم‌تر نبود، بلکه بیش‌تر هم بود. ناگزیر خودمان در محل نشر نمایشگاه برگزار کرده‌ایم که به مدت یک هفته ادامه دارد و تخفیف 10 درصدی داریم.

مهدی صادقی، مدیر نشر رسم، علت ممانعت از حضور این نشر در نمایشگاه کتاب را شکایت این انتشارات از معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در سال گذشته عنوان می‌کند.

او مدعی واگذاری غرفه‌های داخل شبستان به کسانی غیر از ناشران داخلی تحت عنوان اسپانسر و دریافت رقم‌های چند ده میلیونی و چند صد میلیونی از آن‌ها و ممانعت از حضور ناشران معترض به سیاست‌های معاونت فرهنگی ارشاد است.

شهلا لاهیجی، مدیر انتشارات روشنگران و مطالعات زنان، نیز می‌گوید: ما اصلا درخواست حضور در نمایشگاه نداشتیم و ثبت‌نام نکردیم، زیرا به مناسب نبودن محل برپایی نمایشگاه انتقاد داشتیم، از همین‌رو مانند چند سال اخیر در نمایشگاه شرکت نکرده‌ایم.

همچنین فرهاد تیمور‌زاده، مدیر انتشارات تیمور‌زاده، علت حضور نداشتن این ناشر در نمایشگاه کتاب را نوعی انتقاد عنوان می‌کند و می‌گوید: تا وقتی رویکرد وزارت‌ ارشاد به رویکردی فرهنگی تغییر نکند، در نمایشگاه حضور پیدا نمی‌کنیم. متأسفانه دو سال پیش وقتی ما در اعتراض به یک مسأله‌ی صنفی و کم ‌بودن فضای غرفه حرف زدیم، بهمن دری، معاون سابق فرهنگی، به مأموران حراست گفت، غرفه‌ی تیمور‌زاده را جمع کنند، و در حالی‌که دیوان عدالت اداری رأی بر بازگشایی این غرفه داده بود، آن‌ها روز آخر اجازه‌ی بازگشایی غرفه‌ی ما را دادند. ما در اعتراض به این رفتار‌ها سال گذشته و امسال به نمایشگاه نرفتیم و از اول اردیبهشت تا پایان این ماه در ‌کتاب‌فروشی مرکزی تیمورزاده واقع در خیابان 16 آذر 31 درصد تخفیف می‌دهیم.

این ناشر همچنین از فیلتر شدن سایت انتشاراتش انتقاد می‌کند.

حسین پایا، مدیر نشر طرح نو، نیز می‌گوید: ما علی‌رغم این که هر سال درخواست حضور در نمایشگاه را می‌دهیم و فرم ثبت‌نام را پر می‌کنیم، اما به نمایشگاه راه‌مان نمی‌دهند. الآن سه سال است اجازه‌ی حضور در نمایشگاه را نداریم و هشت سال است به آثار نشر طرح نو مجوز چاپ نمی‌دهند. از آن‌جایی که به دلیل مشکل‌ مالی ناگزیر به واگذاری کتاب‌فروشی طرح نو شدیم، الآن امکان این را هم نداریم خودمان نمایشگاه برپا کنیم. در حالی‌که در این وضعیت به فروش کتاب‌ها‌ی‌مان نیاز داریم و داریم با چنگ و دندان این نشر را حفظ می‌کنیم.

نشر چشمه دیگر ناشری است که در این دوره از نمایشگاه حضور ندارد، چرا که فعالیت این ناشر به حالت تعلیق درآمده است. اما هم‌زمان با برپایی نمایشگاه کتاب، کتاب‌های کتاب‌فروشی این نشر در خیابان کریم‌خان زند با تخفیف به علاقه‌مندان عرضه می‌شود.

همچنین یکی از دست‌اندرکاران نشر‌های حیان و اباصالح می‌گوید: متأسفانه از سال 1389 به ما اجازه‌ی حضور در نمایشگاه کتاب تهران داده نمی‌شود. در نمایشگاه‌های استانی هم اجازه‌ی حضور نداریم؛ در حالی‌که ما بر اساس آیین‌نامه‌ها و قوانین حضور در نمایشگاه کتاب، هیچ مشکلی نداریم.

نشر کتاب روشن هم سال گذشته مجوز فعالیتش تمدید نشد و کتاب‌فروشی این نشر هم برای بدل شدن به بانک تعطیل شد.

همچنین علی بابایی، مدیر نشر امید فردا، عنوان می‌کند، چهار سال است اجازه‌ی حضور در نمایشگاه کتاب را ندارند.

او همچنین مطرح می‌کند که ناشران دیگری مانند نشرهای جیحون، آهنگ دیگر، گام نو، بقعه، صمدیه و چند نشر دیگر از حضور در نمایشگاه کتاب محروم‌اند. 

یک استاد دانشگاه: تحریم‌های اقتصادی و سیاست غلط داخلی اقتصادی از یک جا آب می‌خورد

Posted: 05 May 2013 02:35 AM PDT

جرس: یک اقتصاددان گفت که سیاست‌های نامناسب و اشتباهات داخلی، تصمیم گیری‌های لحظه ای، بي ثباتي سیاست‌های ارزي و پولي و عدم به‌کارگیری نظرات کارشناسی از عوامل به وجود آورنده وضعیت اقتصادی کنونی است.

به گزارش پایگاه خبری الف، وابسته به احمد توکلی، محمد قلی یوسفی  گفت: اینکه در اواخر عمر دولت‌ها مخصوصاً در ایران با یک بی ثباتی و درهم ریختگی اقتصادی مواجه می‌شویم یک مساله عادی است،علت آن هم این است که سیاست‌ها را بر اساس ضوابط قانونی و چارچوب حقوقی اعمال نکردیم و آنچه که امروزه شاهد آن هستیم در دوره های قبل شاید در مقیاس کوچک‌تر شاهد آن بودیم.

عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: پایان دوره احمدی نژاد نیز همزمان با تشدید تحریم‌های خارجی همراه شده است که البته سیاست‌های غلط خارجی دولت باعث این تشدید تحریم‌ها شده است.ما اکنون در مراحل پایانی تصمیم گیری در زمینه تعامل با دنیا هستیم. این موارد دست به دست هم داده و بی ثباتی اقتصادی کنونی را بیشتر از سال‌های قبل کرده است.

یوسفی همچنین اظهار داشت: مشکلات تجمعی اقتصاد را که طی سال‌های مختلف وجود داشته اکنون به اوج خود رسیده و کشور را با یک تورم رکودی همراه کرده است.یوسفی تصریح کرد: این یک واقعیت است که تحریم‌های اقتصادی و سیاست غلط داخلی اقتصادی از یک جا آب می‌خورد و ریشه هر دو یکی است.اگر ما نتوانستیم دنیا را قانع کنیم که سیاست‌های هسته ای ما صلح آمیز است مقصر خودمان هستیم. از طرف دیگر هم سیاست‌های غلط داخلی خودمان است که منجر به تشدید اثرگذاری تحریم‌ها شده است.

این استاد دانشگاه گفت:اینکه ما بگوییم دنیا با ما سر دشمنی دارد این درست نیست. دلیلی ندارد از بین این همه کشور در جهان فقط با من دشمنی داشته باشند، البته این حرف من به آن معنی نیست که آن‌ها خیرخواه ما هستند. ما نمی‌توانیم دنیا را تغییر دهیم ولی می‌توانیم سیاست‌های خود را طوری اصلاح کنیم که منافع ملی ما را تأمین کند. سیاست‌های کلی ما باید حامی منافع ملی باشد.

به اعتقاد یوسفی بخش عمده ای از آنچه که امروز اتفاق می‌افتد تحت تأثیر تحریم‌های بین‌المللی است. به این دلیل سهم تحریم‌ها بالاست چون اقتصاد ما وابسته به درآمدهای نفتی است، بنابراین زمانی که صادرات نفتی کاهش یابد بالطبع هزینه واردات ما بالا می‌رود و این بالا رفتن هزینه واردات به افزایش هزینه تولید داخل منجر می‌شود.در نهایت در داخل رکود و تورم ایجاد می‌شود. اقتصاد کنونی ما مبتلا به رکود تورمی است.

این اقتصاد دان افزود: سیاست‌های نامناسب و اشتباه داخلی، تصمیم گیری‌های لحظه ای و عدم به‌کارگیری نظرات کارشناسی به تأثیر تحریم‌ها بر اقتصاد کشور کمک کرده است. این‌ها دست به دست هم داده‌اند و اقتصاد ما را با یک بحران مواجه کرده‌اند که اگر این وضعیت اصلاح نشود تبعات بسیار سنگینی برای کشور خواهد داشت.

عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه سیاست‌های اقتصادی دولت احمدی نژاد بی هدف بود، افزود:سیاست‌های اقتصادی احمدی نژاد ادامه سیاست‌های تعدیل اقتصادی است و این یکی از اشکالات سیاست اقتصادی وی است. سیاست‌های تعدیل اقتصادی که از دوره بعد از جنگ در ایران شروع شد به کام مسئولین مزه می‌دهد به دلیل اینکه نرخ دلار افزایش پیدا می‌کند، درآمدهای نفتی زیاد می‌شود و خصوصی سازی واحدهای بزرگ نیز انجام می‌شود.

وی گفت:همچنین این سیاست به دولت این امکان را می‌دهد که به هر شکلی که بخواهد هزینه بکند. این سیاست باعث می‌شود یک سری سیاست‌های بین‌المللی نامناسب در کشور پیاده شود که به تورم و رکود دامن می‌زند. مثالی در این رابطه می‌زنم مثلاً چندی پیش نرخ سود بانکی را بالا بردند و قاعدتاً این امر می‌بایست جلوی تورم را می‌گرفت اما به دلیل سیاست‌های غلط اقتصادی این امر اتفاق نیفتاد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به ضربه واردات بی رویه بر اقتصاد کشور گفت :در این مدت واردات بی رویه کالاهای خارجی به تولید داخل ضربه زده، این ضربه را نه تنها تولید کنندگان کالاهای صنعتی دیده‌اند بلکه حتی تولید کنندگان کالاهای کشاورزی نیز در این مدت زیان زیادی دیده‌اند. سود آور بودن فعالیت‌های خدماتي و دلالي سبب شد كه بخش‌های مولد كشور مانند كشاورزي در محروميت بمانند و انگيزه‌ مشاركت در اين فعالیت‌ها از بین برود.

یوسفی ادامه داد :من فکر می‌کنم در هیچ زمانی بعد از دهه 40 مانند امروز کشور با مشکل تأمین مواد غذایی روبرو نبوده است. امروزه شاهد هستیم که قیمت کالاهایی مانند روغن، برنج، مرغ و گوشت مانند قیمت سکه آنی در حال نوسان هستند. وضعیت خودروسازها و اوضاع آشفته این روزهای خود رو را نیز می‌بینیم. سیاست‌های دولت‌های احمدی نژاد باعث بی ثباتی شده است.مسئولین اقتصادی مسئول وضع فعلی اقتصادی‌اند و باید جوابگو باشند.

وی در مورد وضعیت نظم مالی در دولت‌های نهم و دهم گفت: من معتقدم در دولت‌های گذشته هم نوعی بی نظمی مالی به اشکال مختلف وجود داشته است. مثلاً فرض کنید سازمان برنامه و بودجه یک مشکل اساسی بود و مانند یک گردنه و توقف گاه شده بود. این سازمان خود معیاری برای بی نظمی مالی بود اما احمدی نژاد به جای اینکه این سازمان را اصلاح کند کلاً آن را حذف کرد. این مانند آن است که چیزی در چشم یک فرد افتاده و آن طبیب به جای درمان آن فرد کلاً چشم وی را درآورد و وی را کور کند.

این عضو هیئت علمی مهم‌ترین اولویت‌های رئیس جمهور آینده در بخش اقتصادی را جذب سرمایه خارجی و گسترش شبکه ریلی کشور دانست و گفت : باید سرمایه گذاری خارجی را در بخش تولید جذب کرد نه در بخش نفت و گاز. این از چند جهت حائز اهمیت است،اول اینکه تکنولوژی و دانش پیشرفته وارد کشور می‌شود و هم اینکه می‌توانیم از این طریق وارد بازارهای جهانی شویم.

وی افزود: اینکه عده ای بگویند رئیس جمهور آینده باید به حرف اقتصاددانان گوش دهد درست نیست چون اقتصاددانان ما هم مشکلات اقتصادی را درست درک نکرده‌اند.رئیس جمهور آینده باید تمام نظریات را بررسی کند و با توجه به شرایط چیزی که مناسب‌تر است را به کار گیرد.

يوسفي در پايان گفت: بايد ساختار اقتصادي كشور، اصلاح شود و اين امر نياز به يك برنامه مدون و بلند مدت دارد از سوي ديگر بايد قوانين و مقررات نيز کاملاً شفاف و روشن شوند. در يك ساختار ناسالم با گذراندن چند لايحه و تبصره، نمي‌توان چيزي را اصلاح كرد. اقتصاد و جامعه را بايد ساخت.