جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


مركز پژوهشهای مجلس نرخ تورم را ۳۲ درصد اعلام كرد

Posted: 10 May 2013 04:45 AM PDT

جرس: مرکز پژوهشهای مجلس پیش بینی کرد نرخ تورم سال جاری ۳۲ درصد، نرخ رشد اقتصادی بین ۰.۷ تا منفی ۴ درصد و نرخ رشد نقدینگی بیش از ۳۰ درصد باشد.


به گزارش مهر، مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی نکات مهم و محورهای تصمیم گیری لایحه بودجه سال ۱۳۹۲ کل کشور را مورد بررسی قرار داد.


دفتر مطالعات برنامه و بودجه این مرکز در این گزارش پس از تشریح شرایط اقتصادی کشور ماموریت های بودجه را به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای سیاستگذاری اقتصادی در شرایط کنونی بررسی کرده و سپس با راهبردهای اصلی دولت در تهیه و تنظیم لایحه بودجه سال ۱۳۹۲ کل کشور مورد مقایسه قرار داده است.


دهه ۱۳۸۰ و دو سال اول دهه ۱۳۹۰ شمسی را از نظر اقتصادی می توان به ۳ دوره متفاوت می توان تقسیم کرد، در این تقسیم بندی میانگین منابع حاصل از صادرات نفت، میانگین نرخ های رشد اقتصادی، بیکاری و تورم و ارزش نفت خام مصرفی در داخل کشور (به قیمت نفت خام صادراتی) و صادرات و واردات آمده است.


طبق گزارش های موجود مشخصه چهار سال اول دهه ۱۳۸۰، بالاتر بودن نرخ رشد اقتصادی و کمتر بودن واردات نسبت به سال های بعد است. مشخصه های اصلی ۶ سال بعدی (سال های ۱۳۸۴-۱۳۸۹) رشد بیش از دو برابری منابع حاصله از صادرات نفت و جهش واردات به همین میزان نسبت به چهار سال اول است. مشخصه دو سال اخیر (۱۳۹۰-۱۳۹۱) نیز نوسان شدید متغیرهای اقتصاد کلان به ویژه کاهش نرخ رشد اقتصادی و افزایش شدید نرخ تورم بوده است.


علاوه بر این در تمامی سال های دهه ۱۳۸۰ با دو پدیده به طور همزمان مواجه بوده ایم: الف) سالیانه مقادیر کلانی از نفت خام استخراج شده در داخل کشور به مصرف می رسید که با توجه به افزایش قیمت نفت، ارزش آن روند رو به تزایدی داشت. نفت خام مصرفی در داخل عمدتا صرف تولید فرآورده هایی مانند بنزین، نفت گاز و برق و... می شد که با قیمت های نسبتا پایینی به دست مصرف کنندگان رسید.


ب) دولت ها در تمام دوران مزبور به اتکای منابع حاصل از صادرات نفت، کسری بودجه را پوشش می دادند و در عمل اقدام جدی برای اصلاح ساختار دولت صورت نگرفت. قانون هدفمند کردن یارانه ها با هدف چاره جویی برای مهار رشد مصرف داخلی نفت، توزیع عادلانه یارانه ضمنی، جلوگیری از قاچاق فرآورده ها و ... به تصویب رسید.

به رغم تفاوت در پیش بینی های کارشناسی درباره آثار افزایش قیمت حامل های انرژی در اجرای قانون مزبور، درباره شروط موفقیت طرح و دلایل نوسان متغیرهای اقتصادی در دو سال اخیر بین کارشناسان مستقل، اجماع نظر نسبی وجود دارد. بی انضباطی مالی (عدم تعادل منابع و مصارف قانون هدفمند کردن یارانه ها و تزریق بی رویه منابع حاصل از نفت به بودجه)، بی انضباطی پولی (رشد نقدینگی) و تحریم های اقتصادی از جمله دلایلی اند که کارشناسان آنها را موجد آثاری از قبیل افزایش نرخ تورم، افزایش نرخ ارز و کاهش نرخ رشد اقتصادی می دانند.


نکته قابل توجه آن که برای رفع معضل گسترش کسری بودجه بدون نفت که مستلزم اصلاحات گسترده در محدوده وظایف دولت و شیوه های انجام آنهاست به رغم آثار اقتصادی و سیاسی گسترده آن در عمل، اقدام اساسی صورت نگرفت.


لایحه بودجه سال ۱۳۹۲ در شرایطی تهیه و به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده است که پیش بینی ها درباره وضعیت متغیرهای کلان اقتصادی در سال جاری مطلوب نیست. پیش بینی های انجام شده حاکی از آن است که نرخ رشد اقتصادی بین ۰.۷ تا منفی ۴ درصد، نرخ تورم حدود ۳۲ درصد و نرخ رشد نقدینگی بیش از ۳۰ درصد باشد.
 

محمد خاتمی: کسی که می تواند به نظام و حل مشکلات مردم کمک کند هاشمی است

Posted: 10 May 2013 04:45 AM PDT

جرس: سیدمحمد خاتمی با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی بهترین گزینه برای ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی است، گفت: البته همه خوب هستند اما بهترین گزینه در شرایط فعلی آقای هاشمی است.


به گزارش مهر، سیدمحمد خاتمی در حاشیه مراسم ختم پدر همسر کمال خرازی وزیر سابق امور خارجه در جمع خبرنگاران ابراز امیدواری کرد که هاشمی رفسنجانی به تصمیم نهایی برسد و در نهایت کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شود.


وی افزود: من فکر می کنم بهترین شخصیتی که می تواند به نظام و به حل مشکلات مردم کمک کند آقای هاشمی است.


رئیس جمهور سابق ایران تصریح کرد: البته بنده همه را خوب می دانم اما در شرایط فعلی فکر می کنم بهترین گزینه آقای هاشمی است.

 

آزادی علی آزادی، فعال کارگری با قرار وثیقه

Posted: 10 May 2013 04:45 AM PDT

جرس: علی آزادی، فعال کارگری و عضو کمیته ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری، روز گذشته و پس از ۶۳ روز بازداشت در اداره ی اطلاعات، با قرار وثیقه ۵۰ میلیون تومانی از زندان مرکزی سنندج آزاد شد.


به گزارش تارنمای کمیته ی هماهنگی، علی آزادی در یکی از میادین سنندج مورد استقبال جمع کثیری از مردم، دوستان، فعالین کارگری و خانواده اش قرار گرفت و تا منزلش همراهی شد.


غالب حسینی دیگر عضو بازداشتی کمیته هماهنگی نیز روز پنج شنبه به زندان مرکزی سنندج منتقل شد. ولی همچنان خبری از وضعیت «جلیل محمدی» و «حامد محمودی نژاد» در دسترس نیست.

 

جوانان اصلاح طلب: آقای خاتمی، صدای وجدان بیدار جامعه را برای نامزدی در انتخابات بشنود

Posted: 10 May 2013 04:21 AM PDT

جرس: یک روز مانده تا پایان مهلت ثبت نام کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری ، ستاد ملی جوانان اصلاح طلب با صدور بیانیه ای اعلام کرد:" ما هنوز امیدواریم که آقای خاتمی، صدای وجدان بیدار جامعه را برای نامزدی در انتخابات بشنود و مجریان "حماسه سیاسی" که امیدواریم معنای آن را به خوبی بدانند که جز با تحقق اراده ملت، آن هم از طریق صندوق رای، معنای دیگری ندارد، آماده گردن نهادن به این اراده ملی باشند. "

 

به گزارش آفتاب صبح امید، در این بیانیه که خطاب به ملت ایران نوشته شده ، تاکید شده است:" استفاده از توان آقای خاتمی، سرمایه اجتماعی ایشان و شخصیت بین المللی شان که از معدود راه های حل معضلات کنونی است."


متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:


و لتكن منكم امة يدعون الی الخير و يأمرون بالمعروف و ينهون عن المنكر و اولئك هم المفلحون (و بايد از ميان شما گروهی مردم را به نيكی دعوت كنند و به كار شايسته وا دارند و از زشتی باز دارند و آنان همان رستگارانند) - سوره آل عمران آيه ۱۰۴


ملت بزرگوار ایران
ما جمعی از فرزندان جوان مکتب اصلاحات که آقای خاتمی را نماد و رهبر آن می دانیم، برای برون رفت از بحرانی که کشور در سال های اخیر با آن رو به رو شده است و با هدف حمایت از نامزدی ایشان در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، فعالیت خود را آغاز کردیم و در این راه , علی رغم تهدیدها , خطرها، و دشواری های بیشمار، تا امروز برای رسیدن به این هدف از هیچ تلاشی دریغ نورزیدیم.


در مورد آنچه که این روزها بر کشور ما می رود و خطرات بی شماری که مدیریت ناکارآمد دولت متوجه مردم ما کرده است، دیگر هیچ وجدان بیداری شک و شبهه ندارد و حتی خود اصول گرایان حاکم که تمام قد به دفاع از دولت می پرداختند، اینک و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، زبان به انتقادهای تند و گزنده از مولود خود گشوده اند.
امید می رفت به منظور ثبت یک "حماسه سیاسی" که قدم اول برای حل بحران های کشور است، همه سلایق و گروه های سیاسی درون خانواده انقلاب بتوانند نامزد حداکثری خود را در معرض رای مردم قرار دهند و با این هدف هم بود که ما برای کاندیداتوری آقای خاتمی وارد میدان شدیم و قدم اول را برای رفع سوتفاهم ها برداشتیم. با اینحال اما، قلم ها و زبان های گویا اما ناپاکی که به تعبیر و تفسیر هر سخن و کلامی دست می زنند، حتی "حماسه سیاسی" را هم به انحصار خود درآوردند و با قیدهای دست و پا گیر، برای شورای نگهبان دستورالعمل تشکیلاتی صادر کردند و با تهمت زنی های زشت و رجزخوانی هایی که بیش از هرچیز ناشی از ترسشان از غلبه منطق اصلاح طلبی بر زورگویی اقتدارگرایانه است، آزادی انتخاب شدن و انتخاب کردن در نظام جمهوری اسلامی را به تمسخر گرفتند، مبادا که از دل تنگ نظری های آنان، نامزدی به غیر از آنکه که آنها می پسندند انتخاب شود .


حمایت ما از آقای خاتمی با علم به توان ایشان برای حل مشکلات روزمره مردم و کاهش شکاف گسترده اعتماد میان ملت و دولت بود. چون به اعتقاد ما ایشان بهترین فردی است که هم اعتماد ملت را دارد و هم وفاداری اش را به جمهوری اسلامی و استقلال و آزادی، در عمل، و نه حرف، ثابت کرده است. آقای خاتمی در تمام این سالها از مردم دور نمانده و در غم و شادی فرزندان ملت شریک بوده است.


ما هنوز امیدواریم که آقای خاتمی، صدای وجدان بیدار جامعه را برای نامزدی در انتخابات بشنود و مجریان "حماسه سیاسی" که امیدواریم معنای آن را به خوبی بدانند که جز با تحقق اراده ملت، آن هم از طریق صندوق رای، معنای دیگری ندارد، آماده گردن نهادن به این اراده ملی باشند.


از همین روست که در ساعات واپسین ثبت نام کاندیداها، از انجام وظیفه ملی و دینی خود دست نمی کشیم و امیدواریم که بر مبنای درک درست از شرایط حساس کشور، استفاده از توان آقای خاتمی، سرمایه اجتماعی ایشان و شخصیت بین المللی شان که از معدود راه های حل معضلات کنونی است، مورد توجه و اهمیت قرار گیرد و با توجه به حسن نیت ما در برداشتن قدم اول جهت ثبت این حماسه سیاسی، انتظار داریم قدم متقابلی از سوی حاکمیت هم برداشته شود و منافع ملی کشور و مصلحت نظام و انقلاب بر سود شخصی و جناحی ارجح شمرده شود.

ستاد ملی جوانان اصلاح طلب

 

کمیته مدافع روزنامه‌نگاران: حبس و سرکوب اصحاب رسانه در آستانه انتخابات ۹۲

Posted: 10 May 2013 04:21 AM PDT

جرس: کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران در بیانیه‌ای اعلام کرد که حاکمیت جمهوری اسلامی سعی دارد در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، خبرنگاران را در زنجیر نگه داشته و اجازه پوشش مستقل در عرصه انتخابات را از رسانه‌ها بگیرد.


به گزارش رادیو فردا، در این بیانیه آمده است: «در حال حاضر دست‌کم ۴۰ روزنامه‌نگار و خبرنگار ایرانی در زندان هستند که این امر ایران را از لحاظ رتبه روزنامه‌نگاران زندانی پس از ترکیه در مقام دوم قرار می‌دهد.»


این بیانیه با تکیه بر آمار و گزارش‌های این کمیته مدافع حقوق روزنامه‌نگاران می‌گوید: «به دلیل اثرات ویرانگر حبس بر روزنامه‌نگاران و خانواده‌های آنها، جریان اطلاعات در ایران خفه شده است. همچنین دولت ایران سیاست درهای گردان را استفاده کرده و هرازگاهی که چند روزنامه‌نگار را آزاد می کند، شماری دیگر دستگیر می‌شوند.»


کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران که در شهر نیویورک مستقر است گزارش داده است که در چهار سال گذشته دست‌کم ۶۸ خبرنگار و روزنامه‌نگار ایرانی به دلیل تهدید به آزار و حبس از ایران گریخته‌اند.


امید معماریان، فعال ایرانی در نیویورک، به این کمیته گفته است: «در پنج سال گذشته فضای محدودیت بسیار زیاد شده و حتی خبرهایی که تا پیش از این برای مثال در حوزه فرهنگ قابل پوشش بود، دیگر نیست. حتی در جریان زلزله سال گذشته در ایران، رسانه‌ها از خبررسانی مستقل در مورد آن منع شدند.»


سازمان گزارشگران بدون مرز هم به تشدید محدودیت‌های اینترنتی در ایران و فشار به رسانه‌ها و فعالان رسانه‌ای در آستانه انتخابات ریاست جمهوری یازدهم اعتراض کرده و گفته است که ایران برای برگزاری «انتخابات پشت درهای بسته» با جهان قطع ارتباط کرده است.


بر اساس اطلاعیه این سازمان که روز سه‌شنبه، ۱۷ اردیبهشت، منتشر شد، اتصال به اینترنت در بسیاری از نقاط ایران از ابتدای هفته جاری بسیار سخت و ناممکن شده و بخش عمده‌ای از نرم‌افزارهای دور زدن فیلترینگ، نظیر وی‌پی‌ان‌ها، مسدود شده‌اند.


در همین زمینه فریدم هاوس یا خانه آزادی هم در گزارش سالانه خود از وضعیت آزادی مطبوعات در جهان که روز چهارشنبه، ۱۱ اردیبهشت، منتشر شد، ایران را به روال سال‌های قبل در شمار بدترین کشورهایی قرار داد که حق دسترسی مردم به رسانه آزاد را از آنان سلب می‌کنند.


بر اساس این گزارش که به ارزیابی وضعیت رسانه‌های ۱۹۷ کشور جهان پرداخته است، ایران همراه با کوبا در رتبه ۱۹۱ قرار دارد و تنها کشورهای ترکمنستان، کره شمالی، ازبکستان، اریتره و بلاروس هستند که وضعیتی بدتر از ایران دارند.


کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران همچنین در بیانیه خود نوشته است: «بیش از شصت درصد روزنامه‌نگاران زندانی در زندان اوین تهران به سر می‌برند. ظرف چهار سال گذشته حداقل دو خبرنگار به نام‌های امیدرضا میرصیافی و ستار بهشتی در زندان‌های ایران فوت کرده و هدی صابر هم پس از بدرفتاری ماموران با وی و در اثر حمله قلبی در زندان درگذشت.»

 

ستاد آفتاب صبح امید اعلام کرد: فقط خاتمی یا هاشمی؛ از کاندیدای دیگری حمایت نمی کنیم

Posted: 10 May 2013 04:21 AM PDT

جرس: در واپسین روزهای ثبت نامه نامزدهای انتخاباتی، "ستاد آفتاب صبح امید" با انتشار نامه مشترکی خطاب به آقایان خاتمی و هاشمی اعلام کرد:"در آستانه پایان زمان ثبت نام کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، بر خود لازم می دانیم تا ضمن احترام به تصمیم نهایی شما، رسماً اعلام کنیم که خواسته و تأکید ما، لزوم کاندیداتوری یکی از شما دو بزرگوار، در انتخابات ریاست جمهوری است و با وجود مشکلات عظیم و گسترده که در این مدت در صحبت هایتان شنیده ایم، تنها راه عملی برای نجات کشور را کاندیداتوری و پیروزی شما در انتخابات می دانیم و برای این امر با تمام وجود و به صورت حداکثری از شما حمایت می کنیم."


به گزارش تارنمای ستاد آفتاب صبح امید، در این نامه آمده است:" با توجه به جمیع جهات اعلام می کنیم، این ستاد ضمن احترام به همه کاندیداها و جریان های سیاسی کشور، به غیر از شما، از دیگر گزینه هایی که تاکنون برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام آمادگی کرده اند، امکان اجماع و حمایت ندارد."


متن این نامه به شرح زیر است:

جناب آقای خاتمی ، جناب آقای هاشمی
با سلام
ضمن تقدیر از مواضع روشن و گویای شما در مدت اخیر که هنگامه بحث های انتخاباتی، بار دیگر گوش ها و چشم های بسیاری را متوجه فضای سیاسی کشور کرده است، نکاتی را در ساعات پایانی ثبت نام کاندیداها با شما بزرگواران در میان می گذاریم.
شما خود بهتر از ما می دانید که بحران امروز کشور، ناشی از مدیریت ناکارآمد دولت، به قدری زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده و شکاف بین ملت و دولت را زیاد کرده است که هر تلاشی برای بدست گرفتن سکان مدیریت اجرایی، به یک از خودگذشتگی ویژه احتیاج دارد. این امر به خصوص برای شما دو بزرگوار که سابقه اجرایی در حد ریاست جمهوری داشته اید، بیش از هر فرد و نامزد دیگری آشناست. ناگفته پیداست که موانع بسیاری برای اصلاح رویکردها وجود دارد که شما به خوبی به آنها واقفید. حرکت به سوی این تغییر، برای حامیان و دعوت کنندگان ستادی تان – از جمله ستاد آفتاب صبح امید - هم خالی از محدودیت ها و تهدیدهای مختلف نبوده است و آنها نیز آگاهانه، همه این موارد را به جان خریده اند و برای نجات کشور، مومنانه با خدایشان معامله کرده اند.
با اینحال اکنون، در آستانه پایان زمان ثبت نام کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، بر خود لازم می دانیم تا ضمن احترام به تصمیم نهایی شما، رسماً اعلام کنیم که خواسته و تأکید ما، لزوم کاندیداتوری یکی از شما دو بزرگوار، در انتخابات ریاست جمهوری است و با وجود مشکلات عظیم و گسترده که در این مدت در صحبت هایتان شنیده ایم، تنها راه عملی برای نجات کشور را کاندیداتوری و پیروزی شما در انتخابات می دانیم و برای این امر با تمام وجود و به صورت حداکثری از شما حمایت می کنیم.
از این رو، با توجه به جمیع جهات اعلام می کنیم، این ستاد ضمن احترام به همه کاندیداها و جریان های سیاسی کشور، به غیر از شما، از دیگر گزینه هایی که تاکنون برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام آمادگی کرده اند، امکان اجماع و حمایت ندارد.
امیدواریم به لطف و فضل الهی نتیجه هر چه پیش آمد، خیر و صلاح ملت شریف و میهن عزیزمان را در بر بگیرد.

 

کتاب «صراحت‌نامه»ی هاشمی رفسنجانی از نمایشگاه کتاب جمع آوری شد

Posted: 10 May 2013 04:03 AM PDT

جرس: کتاب «صراحت‌نامه» علی اکبر هاشمی رفسنجانی از نمایشگاه کتاب جمع آوری شد.


به گزارش ایسنا، رییس بیست‌وششمین نمایشگاه کتاب تهران درباره‌ی مسأله‌ی کتاب «صراحت‌نامه» که ظاهرا تا دو روز اول نمایشگاه کتاب هم ارائه می‌شده است، گفت: این موضوع به این دلیل بوده است که گاهی مواردی به نقل از شخصیت‌ها آورده می‌شود و ما برای این‌که بتوانیم به آن کتاب برای عرضه در نمایشگاه کتاب مجوز بدهیم، مجبوریم این‌گونه نقل قول‌ها را از مراکز ذی‌صلاح استعلام کنیم تا ببینیم نقل قول‌ها با واقعیت تطبیق دارند یا خیر؟ مسأله‌ی این کتاب هم به خاطر این موضوع بوده است.


علی اسماعیلی توضیح داد: ضوابط حضور کتاب در نمایشگاه تعریف شده است و هر کتابی که از وزارت ارشاد مجوز چاپ بگیرد و از طریق اداره‌ی کتاب اعلام وصول شود، می‌تواند در نمایشگاه حضور پیدا کند.


اسماعیلی درباره‌ی کتاب «صراحت‌نامه» نیز گفت: مراحل اعلام وصول و استعلام این کتاب نیز طولانی نشده و کارهای آن در دست اقدام است.


او همچنین در پاسخ به این سؤال که کتاب یک بار منتشر و عرضه شده است‌، اظهار کرد: کتابی که در خانه‌ی کتاب اعلام وصول نشده باشد‌، طبق مقررات، اجازه‌ی عرضه پیدا نمی‌کند.


کتاب «صراحت‌نامه» متن گفت‌وگوی مفصلی با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در سال 89 است که در آن به پرسش‌های متنوعی در حوزه‌ی مدیریت ارتباطات سیاسی و فرهنگی و همین‌طور زندگی شخصی خود پاسخ داده است.


این کتاب متن گفت‌وگو با هاشمی رفسنجانی درباره‌ی نامه‌ی او به رهبری، دیدگاه‌هایش در خصوص مناظرات انتخابات ریاست‌جمهوری سال 88،‌ حضور تعدادی از مسؤولان سابق در شبکه‌های ماهواره‌یی فارسی‌زبان، آزادسازی ماهواره، فعالیت‌های شبکه‌های ماهواره‌یی فارسی‌زبان و بی‌بی‌سی و... است.


به گفته‌ی تدوین‌کنندگان کتاب، او در این مصاحبه برای اولین‌بار گفته که آماده‌ی کناره‌گیری از قدرت است، اما می‌ترسد اقدامش قهر تلقی شود. هاشمی در این کتاب دیدگاه‌های خود را در مورد مناظرات مشهور سال 88 کاندیداهای ریاست‌جمهوری تشریح کرده و نظراتش در مورد نوع فعالیت شبکه‌ی خبری بی‌بی‌سی و حضور چهره‌هایی نظیر عطاء‌الله مهاجرانی در آن را اعلام کرده است.

 

تشدید محدودیت ارتباط میرحسین و زهرا رهنورد با خانواده در آستانه انتخابات ریاست جمهوری

Posted: 10 May 2013 04:03 AM PDT

جرس: در حالی که بیش از هشتصد روز از حصر غیرقانونی رهبران جنبش سبز می گذرد و در ادامه محدودیت ها برای ارتباطات میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، ماموران گفته اند بعلت کم بودن تعداد ماموران علاوه بر ادامه قطع ارتباط دختران، ارتباط این دو یار درحصر جنبش سبز با سایر اعضای خانواده نیز مقدور نخواهد بود.


به گزارش کلمه، در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و در حالی که حکومت برای جلوگیری از انتقال هر گونه خبری از سوی میرحسین موسوی و زهرا رهنورد از هیچ تلاشی فروگذار نیست، ماموران در ملاقات اخیر این دو یار جنبش سبز با مادر خانم رهنورد و در پاسخ اعتراض های ایشان به ممانعت ماموران از دیدار آنها با فرزندانشان گفته اند که به علت کم بودن مامور، علاوه بر ادامه ی قطع ارتباط دختران که به علت خبر رسانی آنهاست، ارتباط این دو یار زندانی سبز با بقیه خانواده نیز دیگر مقدور نخواهد بود.


هفته گذشته، پس از چهل روز بی خبری مطلق دختران موسوی و رهنورد از پدر و مادرشان، در آستانه روز مادر ماموران امکان تماس تلفنی زهرا رهنورد و میرحسین موسوی با دخترانشان را فراهم کردند؛ تماسی که در نهایت با دخالت ماموران نیمه تمام ماند. پس از آن بود که ارتباطات با این دو زندانی سیاسی کاملا قطع شده و طی ده روز گذشته هیچ خبری از آنان در دست نیست.


پیشتر زهرا رهنورد به دختران خود گفته بود که بیخبری طولانی از آنها با وجود در وضعیت خاصی که قرار دارند و یا توجه به ایزوله کامل زندان اخترو بی قانونی حاکم بر کل روند دستگیری خطرناک است.


حال با توجه به مسائل مطرح شده و نیز عدم پیگیری ماموران و مسئولان این حصر غیر قانونی و با توجه به ممانعت آنها از ارتباطات فرزندان با والدین خود و نیز عدم پیگیری پرونده پزشکی مهندس موسوی، وضعیت سلامت ایشان موجب نگرانی خانواده و دوستداران شده است.


سال گذشته میرحسین موسوی به علت نارسایی قلبی تحت عمل آنژیوگرافی قرار گرفت و براساس دستور پزشک معالج موسوی باید در اردیبهشت ماه برای بررسی وضعیت سلامتی قلب و پیگیری روند معالجه مورد درمان قرار می گرفت. اما این روند با دخالت نهادهای امنیتی این روند متوقف مانده است.


درطول دو سال گذشته، پرونده پزشکی زهرا رهنورد و میرحسین موسوی حتی در اختیار آنان قرار نگرفته است. میرحسین بارها به این موضوع اعتراض کرده است.


دختران موسوی و رهنورد بعد از آخرین ملاقاتی که در سی ام اسفندماه با پدر و مادر خود داشتند، بر خلاف قانون و عرف تاکنون از دیدار با آنها محروم بوده اند و ماموران این محرومیت را به صورت نوعی تنبیه و تاوان اطلاع رسانی آنها درباره وضعیت موسوی و رهنورد اعمال می کنند.


به نظر می رسد با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بر این فشارها افزوده شود.

 

احمد خاتمی: کاندیدا اگر می تواند زیر نظر ولایت امر عمل کند کاندیدا شود، اگر نمی تواند انصراف دهد

Posted: 10 May 2013 04:03 AM PDT

جرس: خطیب نماز جمعه و عضو ارشد مجلس خبرگان بدون رویکرد به رای و مطالبات مردم، تاکید کرد: "کاندیدا اگر می تواند زیر نظر ولایت امر عمل کند کاندیدا شود. اگر نمی تواند انصراف دهد."


به گزارش مهر، احمد خاتمی امروز در خطبه های نماز جمعه با برشمردن ویژگی‌های رئیس‌جمهور اصلح بر قانون مداری رئیس جمهور تاکید کرد و گفت: رئیس جمهور اصلح رئیس جمهوری است که خط قرمز نداشته باشد و خود را فراتر از قانون نداند، کسی که چنین بینشی دارد معلوم است نمی خواهد به قانون پایبند بماند.

وی افزود: معنای التزام به قانون این است که همان طور که قانون مشخص کرده در این عرصه شورای نگهبان فصل الخطاب است. هیچ جای دنیا چنین نیست که اگر کسی از راه برسد او را برای مسئولیت های کلیدی انتخاب کنند بلکه روال مشخصی دارد. از شورای نگهبان هم انتظار می رود روند تایید صلاحیت ها بر اساس قانون باشد.


وی افزود: یک حالت این است که شورای نگهبان صلاحیت افراد را احراز و تایید می کند حالت دوم این است که صلاحیت آنها احراز نمی شود یعنی نه نفی و نه احراز می شود. حالت سوم این است که اعلام می شود که این فرد برای ریاست جمهوری صلاحیت ندارد در دو مرحله آخر یعنی عدم احراز و احراز عدم صلاحیت قطعا شورای نگهبان فرد را رد صلاحیت می کند. مردم توجه دارند که این رد صلاحیت از ریاست جمهوری است چه بسا که این فرد برای پست های دیگر مثل وکالت یا وزارت یا سایر مسئولیت ها صلاحیت دارد. بنابراین رد صلاحیت در عرصه ریاست جمهوری به معنای رد صلاحیت مطلق نیست.


احمد خاتمی به مرحله بعد از تایید صلاحیت ها که همان مرحله تبلیغات کاندیداهاست، اشاره کرد و گفت: نمایندگان مجلس باید فکری در این باره کنند زیرا تبلیغات پس از تایید صلاحیت ها باید باشد اما عملا دو سه ماه است که سفرهای تبلیغی شروع شده است بنابراین قانون باید طوری نوشته شود که قابل عمل باشد زیرا تبلیغات قانونی پس از اعلام تایید صلاحیت ها است.


خطیب جمعه تهران گفت: انتظار این است که تبلیغات کاندیداها از جنس جمهوری اسلامی باشد و این طور نباشد که کسی نظام را زیر سئوال ببرد در هیچ جای دنیا چنین چیزی مرسوم نیست. در آمریکا هم تبلیغات محدوده ای دارد. کسی که کاندیدا است نباید نظامی را که بر اساس آن وارد این عرصه شده است زیر سئوال ببرد.


وی گفت: قانون و ولایت اصول پذیرفته شده از سوی ملت است و نباید کاندیداها آن را زیر سئوال ببرند.


خاتمی گفت: اینکه عده ای سیاه نمایی کنند و بگویند 35 سال است کشور ویرانه شده و می خواهیم آبادش کنیم هم دروغ است هم بی انصافی. 35 سال است که در کشور تلاش و کار شده است. اینکه کاندیداها در نطق های تبلیغاتی به بیگانگان گرا بدهند که هوای ما را داشته باشید شایسته نیست خیلی بدبخت هستند افرادی که می خواهند با اعتماد به بیگانگان رای بیاورند. بدانند هر کاندیدایی که بیگانگان از او حمایت کنند از چشم ملت خواهد افتاد. البته این موضوع راه حل هم دارد اگر بیگانگان از کاندیدایی حمایت کردند آن کاندیدا باید بیانیه دهد و بگوید من ربطی به شما ندارم و به حمایت شما هم نیاز ندارم. در این صورت بیگانگان متوجه می شوند که این آقا ضد بیگانگان است.


عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه حضور مردم در انتخابات برای نظام بسیار اهمیت دارد، گفت: هر رایی که به صندوق ریخته می شود رای به نظام اسلامی است. در دوره های قبل و این دوره تلاش دشمن این است که یا انتخابات برگزار نشود یا اگر برگزار می شود شور انتخابات نباشد.


وی گفت: با القای تحریم انتخابات، بی فایده بودن انتخابات، آزاد نبودن انتخابات، تلاش دارند کاری کنند که فضای انتخابات پرشور نباشد اما مردم ما بصیر هستند، حماسه ساز هستند و به یاری خداوند 24 خرداد حماسه بزرگ دیگری که دشمن را مبهوت و خیره می کند، خواهند آفرید.


خاتمی درباره انتخاب اصلح نیز گفت: انتخاب اصلح هم مبنای عقلی و هم مبنای شرعی دارد.


خاتمی اظهارداشت: رئیس جمهور نباید بگوید ما اختیارات نداریم. مگر قانون را مطالعه نکرده و اقدام به ثبت نام کرده است، اگر قانون را مطالعه کرده است قانون همان است که هست. کسی نباید باشد که خود را فراتر از قانون بداند. رئیس جمهور نباید بگوید من خط قرمز دارم و اگر وارد این خط قرمز شوید با آن برخورد می کنم.


وی گفت: ما در قانون خط قرمز نداریم. خط قرمز ما خود قانون اساسی است. کسی که چنین بینشی دارد معلوم است که نمی خواهد به قانون پایبند باشد.


عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان تاکید کرد: التزام عملی به ولایت باید دقیق باشد نه شعاری. سه قوه زیر نظر ولایت مطلقه امر عمل می کنند. آقای کاندیدای محترم باید بداند اگر می تواند زیر نظر ولایت امر عمل کند کاندیدا شود. اگر نمی تواند نام نویسی نکند و اگر نام نویسی کرده انصراف دهد.

 

پدر پیمان کاس نژاد؛ فرزندم شکنجه شده است

Posted: 10 May 2013 03:32 AM PDT

جرس: پیمان کاس نژاد نزدیک به نوزده ماه است که در زندان بسر می برد. 

بعد از ماهها سکوت، آقای کاس نژاد، پدر این زندانی گمنام در گفت و گو با جرس، شکنجه ها و فشارهایی که بر فرزندش در طی این مدت وارد شده را افشاء کرد.


ناگفته های پدر پیمان کاس نژاد را با هم می خوانیم:

آقای کاس نژاد! پسرتان از زندانیانی بود که هفته گذشته اعتصاب ملاقات کرده بود، این هفته موفق شدید او را ملاقات کنید؟

پیمان این دوشنبه هم مثل هفته قبل در حمایت از ده زندانی سیاسی که به انفرادی برده شده بودند به سالن ملاقات نیامد و ما چند هفته است از او بی خبریم. تلفن هم که برای زندانیان سیاسی بند 350 ممنوع است و فقط او را بخدا سپرده ایم ما که دستمان از همه جا کوتاه است. ما خودمان هم در انزلی هستیم و این همه مسافت را تا تهران هر هفته طی می کنیم اما به اعتقادات پیمان احترام می گذاریم و به او افتخار می کنیم.

می توانید بیشتر در این خصوص توضیح دهید؟

ببینید، این زندانیان حرف حق می زدند. پیمان هم یکی از آنها هست که به شرایط زندان معترض است. مثلا گوشت مرغی که بیرون شش هزار تومان است در فروشگاه زندان پانزده و بیست هزار تومان می فروشند. خود پیمان آشپز است و تمام این مسائل را می فهمد. خب، همه این مسائل مشکل و فشار بر روی زندانیان و خانواده هایشان است. همین ماهی که گذشت من 350 هزار تومان به حساب پیمان واریز کردم. معلوم است که این شرایط غیرقابل تحمل است.

کمی به عقب برگردیم و از نحوه بازداشت پسرتان برایمان بگویید؟

روز دوم شهریور ماه سال 90 در بندر انزلی پیمان را بازداشت کردند. بعد هم چند نفر مامور به منزل من آمدند و تمام خانه را بهم ریختند و رسیور ماهواره را از خانه بردند. بعد او را به اتهام حمل و نگهداری تجهیزات ماهواره و چند تا اتهام متناقض با هم، مثل رابطه با موساد و رابطه با موج سبز که هیچ ارتباطی با هم ندارند، نگه داشتند. هنوز در تعجب هستم که چطور به این راحتی این اتهامات واهی را می توانند بزنند.

بعد از بازداشت، محل و شرایط نگهداری پیمان چطور بود؟

بعد از اینکه بازداشتش کردند پنجاه روز در سلول انفرادی تحت شکنجه های روحی و جسمی قرار داشت. اینقدر او را در این مدت کتک زدند و شکنجه کردند که گوش راستش و مهره گردنش دچار آسیب شد و بعد از گذشت ماهها هنوز آثار این شکنجه ها مانده و درد دارد. الان هم که درد دارد باید از هفت خوان رستم بگذرد تا به بهداری برود. آنجا هم که متخصص نیست و رسیدگی نمی شود. پیمان در کشتیرانی کار می کرد و آشپز بود. مدرک بین المللی آشپزی هم دارد حالا بی گناه باید در زندان باشد. در هر حال این شرایطی است که باید تحمل کنیم و فقط بچه امان را بخدا سپردیم تا خودش محافظش باشد.

نحوه برگزاری دادگاه چطور بود؟ شما در دادگاه حضور داشتید؟

یک دادگاه نمایشی بود. ما حتی از دادگاهش خبر نداشتیم. فقط بخاطر شکنجه هایی که شده بود، نگران سلامتی او بودیم. بعد از تلویزیون دادگاه را نشان دادند و سه سال حکم زندان به پیمان دادند. حتی ده بار هم رفتم تا بگذارند قاضی را در دادگاه ببینم و حرفهایم را بزنم اما حتی من را هم به دادگاه راه ندادند.

آیا در دادگاه وکیل داشت؟

یک وکیل تسخیری که از عوامل خودشان است. برای گرفتن وکیل اقدام کردیم و پیش چند وکیل رفتیم اما قبول نمی کردند و یکی از وکلا گفت در این پرونده های سیاسی کاری از دست وکلا بر نمی آید، پس پول خودتان را هدر ندهید. همه چیز از قبل تصمیم گرفته شده است و ما کاری نمی توانیم انجام دهیم. خب، الان که این افرادی که به زندان محکوم شدند را می بینم، می فهمم آن وکیل منظورش از اینکه وکیل را کسی تحویل نمی گیرد، چه بود. ببینید چند تا وکیل الان در زندان هستند؟

به دادگاه نمایشی اشاره کردید. چطور شد که پیمان حاضر شد در چنین دادگاهی شرکت کند؟

بعد از دستگیری پیمان، من را احضار کردند و چند ساعت از من بازجویی کردند... بعدها پیمان برایم تعریف کرد که صدای ضبط شده من را برای او گذاشته بودند و بهش گفته بودند ما پدرت را زندانی کردیم و هر کاری می توانیم با او انجام دهیم و از این طریق او را تحت فشار قرار دادند و یک کاغذ جلویش گذاشتند و پیمان هم که در انفرادی تحت شکنجه بود، از ترس اینکه سر ما بلایی نیاید، هر چه آنها گفته بودند نوشت.

چه چیزهایی از او می خواستند که اعتراف کند؟

همین اتهاماتی که به اکثر زندانیان می زنند. می گفتند بنویسد که از اسرائیل پول گرفته است. حتی زمانیکه رئیس شان می گفت بنویس که پول گرفتی شخصی که گویا معاونش بود می گفته که بابا این پول نگرفته است. خب، پیمان سرشناس نبود اگر نمی نوشت معلوم نبود چه بلایی بسرش می آوردند. اما من همه چیز را به خدا واگذار کردم و می دانم همان خدا داد مظلوم را خواهد گرفت.

چه حکمی برای پیمان صادر شد؟

سه سال حبس تعزیری. حالا نوزده ماه گذشت اما هر روز منتظر آزادی پیمان و همه زندانیان سیاسی هستیم تا خدا چه مصلحتش باشد.

وضعیت روحی اش چطور است؟

کسی که گناهی نکرده و مجبور باشد بی گناه در زندان بسر ببرد، معلوم است چه روحیه ای دارد! اما ما هر بار که به ملاقاتش می رویم بهش روحیه می دهیم و می گویم تو هم مثل این همه زندانی که دارند می سازند باید تحمل کنی. بهش گفتم ما بیرون می سازیم شما هم داخل بسازید. در حقیقت هیچ فرقی بین این طرف میله ها و آن طرف میله ها نیست. اینجا گرانی و تورم بیداد می کند و شرایط از داخل زندان هم بدتر است.

مرخصی و ملاقات حضوری دارید؟

مرخصی که نه، در این یکسال و چند ماه حتی یکبار هم ملاقات حضوری نداشتیم. هر جا هم برای پیگیری رفتیم جوابی نمی دهند. خود پیمان در ملاقات کابینی به ما خبر داد که به او گفته اند زیاد حرف می زند برای همین از ملاقات حضوری محروم است.

در پایان صحبتی دارید؟


فقط از خداوند می خواهم هر چه زودتر همه زندانیان سیاسی از زندان رها شوند و به آغوش مردم و خانواده هایشان بازگردند.


مژگان مدرس علوم