جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


طرح فاجعه کهریزک وعملکرد شورای نگهبان در نخستین روز اجلاس حقوق بشر در ژنو

Posted: 28 May 2013 06:08 AM PDT

جرس: اولین روز آغاز به کار بیست و سومین اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو، با موضع گیری سازمان سودویند در رابطه با نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران و سوریه همراه بود .

 

به گزارش تارنمای فعالان صلح در تبعید، نماینده سازمان غیر دولتی سودویند که دارای مقام مشورتی سازمان ملل متحد میباشد ؛ در نشست این روز نسبت به گزارش خانم پیلای کمیساریای عالی حقوق بشر در صحن شورا ؛ مواضع این سازمان را اعلام کرد و با اشاره به بیانیه وین در رابطه با مبارزه با مصونیت ؛ استقبال سازمان سودویند را در رابطه با ارجاع جنایتهای جنگی در سوریه به دیوان کیفری بین المللی اعلام کرده و همچنین با اشاره به جنایت های مشابه در ایران ,انتقاد خود را از فجایعی نظیر کهریزک اعلام کرد.
وی همچنین با اشاره و انتقاد از عملکرد شورای نگهبان در انتخابات جاری در ایران ؛ رهبر جمهوری اسلامی ایران را مسوول همه فجایع انسانی در ایران دانست.


متن سخنرانی نماینده این سازمان حقوق بشری در صحن علنی در 23 مین اجلاس شورای حقوق بشر در ژنو به شرح زیر است:


آقای رئیس
ما در مورد موارد زیر بسیار نگرانیم
وسعت دامنه جنگ و خونریزی که موجب صدمه غیرنظامیان در سوریه شده است. بنا به گزارش‌ها حتی بیمارستان‌ ها و مدارس نیز از حمله ها مصون نیستند. تلفات جنگ داخلی اکثراً زنان و کودکان هستند. سازمان سودویند از تحقیق و تفحص در مورد حادثه القصیر و استفاده از سلاح‌های شیمیایی در دمشق که دیشب گزارش شده استقبال میکند.
ما قویاً از پیشنهاد خانم پیلای برای ارجاع جنایت های جنگی سوریه که به روشنی جنایت علیه بشریت هستند، به دیوان کیفری بین المللی از طریق شورای امنیت استقبال میکنیم.
همانطور که خانم پیلای اشاره کردند در کنفرانس وین که ۲۰ سال پیش انجام شد بیانیه های محکمی برای مبارزه با مصونیت وجود داشت.
- در ایران ، هفته پیش دادگاه مربوط به بازداشتگاه کهریزک ِ تهران به پایان رسید. به نظر میرسد که قضات، عاملان و آمران جنایاتی که موجب مرگ، شکنجه و خسارات جبران ناپذیر بر روی سلامتی ِ بازداشت‌شده‌های بعد از انتخابات مخدوش ۲۰۰۹ شده، از تمام مزایای مصونیت استفاده خواهند کرد. جنایات بر بازداشت‌شده ‌های کهریزک میتوانند جنایت علیه بشریت محسوب شوند.
ما همچنین بر بیانیه خانم پیلای تأکید کنیم که این وظیفه را بر عهده ما میگذارد تا از همنوعان خود حتی اگر در کشورهای دیگری به دنیا آمده باشند حمایت کنیم.
‫-‬ سودویند مایل است توجه شما را به مسئله تعداد کثیر ایرانیان متقاضی پناهندگی در کشورهای همجوار جلب کند. شرایط زندگی بسیاری از این پناهجویان آنقدر فلاکت‌بار است که بعضی از آنها اقدام به خودکشی کرده‌اند.


آقای رئیس
سه هفته دیگر در ایران دو انتخابات غیر آزاد و نا منصفانه برگزار خواهد شد، یکی انتخابات ریاست جمهوری و دیگری انتخابات شورای شهر و روستا. شورای نگهبان که گوش به فرمان رهبر جمهوری اسلامی است، تنها نهادی است که تصمیم میگیرد چه کسی حق نامزد شدن در انتخابات را داشته باشد.
ما بر این باوریم که رهبر جمهوری اسلامی تنها شخص مسئول شیوه حکومت بد در ایران است. حکومتداری‌ که مسئول فلاکت مردم ایران شده است. علاوه بر آن، تحریم های اقتصادی در کنار شیوه بد حکومت، فشار زیادی بر مردم عادی ایران وارد کرده است.
 

مشاور سابق اوباما: تهدید حمله به ایران را برای مقامات جمهوری اسلامی باور پذیر کن

Posted: 28 May 2013 04:08 AM PDT

جرس: دنیس راس مشاور سابق دولت اوباما با انتشار مقاله ای در روزنامه واشنگتن پست به دولت آمریکا توصیه کرد که در قبال برنامه هسته ای ایران جدیت بیشتری به خرج دهد و تهدید به استفاده از نیروی نظامی در صورت شکست دیپلماسی را برای مقامات ایران باور پذیر سازد.


به گزارش عصر ایران در این مطلب با اشاره به اینکه تحریم ها بر ایران فشار وارد می کنند اما بر رفتار هسته ای حکومت ایران خللی وارد نکرده اند، می افزاید ، ظاهرا از نظر مقامات ایران این کشور هنوز تحمل فشارهای بیشتری را دارد در حالی که آمریکا هم عزمی به استفاده از نیروی نظامی در صورت شکست راه دیپلماسی ندارد.


راس به دولت اوباما پیشنهاد می دهد برای خروج از این وضعیت باید دو گام مهم بردارد نخست اینکه راهی برای مصالحه بینابین بر سر برنامه هسته ای ایران و پذیرش حق استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای در چارچوب نظارت های آژانس بیابد و در گام دیگر باید به مقامات ایران جدی بودن عزم آمریکا برای استفاده از کاربرد نیروی نظامی در صورت شکست دیپلماسی را باور پذیر سازد.


از نظر دنیس راس این فرمول یگانه راه خروج پرونده هسته ای ایران از اوضاع فعلی است و تنها در این صورت است که مقامات ایران مجاب خواهند شد تا تن به مصالحه دهند.


دنیس راس در این مقاله به دولت اوباما توصیه کرده که تاکتیک کنونی مذاکرات خود با ایران را که بر مبنای تاکتیک گام به گام اعتماد سازی است تغییر دهد و به جای آن به صورت واضح و آشکار خط قرمزهای آمریکا درباره برنامه هسته ای ایران را برای ایران ترسیم کند و به باور مقامات ایرانی برساند که رویکرد دیپلماتیک همیشگی نیست و زمان دیپلماسی در حال از دست رفتن است.


دنیس راس در این مطلب دولت اوباما را از رسیدن به یک توافق حداقلی با ایران و منتظر ماندن برای رسیدن به یک توافق نهایی در میان مدت،برحذر داشته است و تضمین بخشی این گونه توافقات محدود بر منافع و امنیت ملی آمریکا را زیر سوال برده است.


گفتنی است راس پیشتر با نگارش مقاله ای به دولت اوباما توصیه کرده بود تا پایان سال ۲۰۱۳ به رویکرد دیپلماتیک مهلت دهد و پس از پایان این سال در صورت جواب نگرفتن از گزینه دیپلماتیک به رویکرد نظامی بیندیشد.

 

گرامیداشت نیم قرن سرایش‌های محمدعلی سپانلو

Posted: 28 May 2013 03:13 AM PDT

جرس: کارنامه‌ی نزدیک به نیم قرن سرایش‌های محمدعلی سپانلو؛ شاعر، مترجم و پژوهشگر نامی کشورمان با حضور برخی از علاقه‌مندان در شهر کتاب مرکزی تهران رونمایی شد.


به گزارش ایلنا؛ فرید مرادی؛ ویراستار و کارشناس نشر؛ ضمن بیان این مطلب که مجموعه اشعار سپانلو، بیست و پنجمین جلد از مجموعه اشعار شاعران برجسته کشورمان است، گفت: به جز شاعران ایرانی؛ نشر نگاه بر آن شده است تا مجموعه اشعار شاعران مطرح جهان را نیز منتشر کند. تاکنون مجموعه اشعار لورکا و ناظم حکمت در همین قالب منتشر شده‌اند و انتشار مجموعه اشعار شارل بودلر، آنا آخماتوآ، نزار قبانی و… نیز از سوی این انتشارات در دست آماده سازی است.


مرادی با اشاره به این مطلب که مجموعه اشعار سپانلو اشعار ایشان را از سال ۱۳۴۲ تا ۱۳۹۱ شامل می‌شود، افزود: کارنامه‌ی آثار جناب سپانلو، نشانگر نیم‌قرن حضور پویا و فعال او در جامعه‌ی فرهنگی، روشنفکری، و در عرصه‌های ترجمه، تالیف، پژوهش و سرایش است و این حضور پویا؛ ویژگی‌های تحسین برانگیزی را به او داده است.


وی افزود: سپانلو اولین مجموعه شعر خود را در ۲۰ سالگی؛ و در سال ۱۳۳۹ منتشر کرده و تا به امروز تعداد کتاب‌های منتشر شده از ایشان در حوزه‌های مختلف، به ۷۰ جلد می‌رسد؛ یعنی به تعداد سال‌های عمرش. اما متاسفم که با شرایط موجود، کتاب‌های چاپ نشده‌ی بزرگان ادبیات ما دارد رفته رفته افزایش می‌یابد و به تعداد آثار منتشر شده‌شان نزدیک می‌شود.


این کارشناس نشر در ادامه به برشمردن برخی از ویژگی‌های ارزشمند در آثار و زندگی سپانلو پرداخت و گفت: محمدعلی سپانلو، انسان پاتوق‌گرایی بوده. همانطور که می‌دانید فرهنگ پاتوق کردن از دوره‌ی صفوی در ایران مرسوم شده و در دوره‌های پهلوی اول و دوم بسیار مرسوم بوده است. شاید دلیلش هم فشارهای حکومت بر اقشار فرهیخته و روشنفکران بوده که آن‌ها را ناگزیر به جمع شدن در کافه‌ها، قهوه‌خانه‌ها و گاهی کتاب‌خانه‌ها می‌کرده.


وی ضمن بیان این مطلب که با بررسی تاریخ پاتوق‌های فرهنگی می‌توان تاریخ جریان روشنفکری در ایران را مورد بررسی قرار داد، اظهار داشت: سپانلو در طول این سال‌ها، دو بار و در دو مقطع مختلف تجربه‌ی نشر داشته است. نخست در دهه‌ی ۴۰ و در کنار گروهی به نام طرفه که تا سال ۴۶ باز بود و بسته شد؛ و بار دوم بعد از انقلاب، در سال ۶۲ تا ۶۸٫.


مرادی ادامه داد: ایشان دو قصه‌ در حوزه‌ی کودکان دارند و نزدیک به ۱۰ اثر تحقیقی از ایشان منتشر شده. همچنین مدت‌هاست که دو کتاب ارزشمند نوشته‌اند که متاسفانه منتشر نشده است. این‌کتاب‌ها عبارتند از تاریخ کانون نویسندگان و تاریخ شفاهی. به اعتقاد من انتشار این دو کتاب می‌تواند راهگشای هر پژوهشگری که درصدد شناخت و پیگیری جریان روشنفکری در ایران است، باشد.


غلامحسین سالمی؛ مترجم و دوست صمیمی محمدعلی سپانلو، سخنران دیگر این مراسم بود. وی با اشاره به چند وجهی بودن سپانلو، گفت: اگر از زوایای مختلف به شخصیت سپانلو و آثارش نگاه کنیم، درخواهیم یافت که او انسانی غنی است. به عنوان مثال یکی از ویژگی‌های ایشان این است که اصالتا تهرانی‌ست و شاعر تهران به شمار می‌آید. آنچنانکه در آثارش، یادگاری‌هایی از تهران قدیم؛ در قالب نوستالژی‌هایی خاطره‌برانگیز وجود دارند؛ از کافه‌ها گرفته تا نقاط مختلف شهر تهران.


وی ادامه داد: شاید برایتان جالب باشد که سپانلو اولین شاعری بود که برای مردم فلسطین شعر نوشته؛ شعری با مطلع «چریک‌های عرب». آن هم در دوره‌ای که هیچ کسی جرات نمی‌کرد و حرف زدند درمورد فلسطین جرم بود. همچنین او در رد جنگ ویتنام نیز شعری دارد که آن‌هم در آن زمان کار جسارت‌آمیزی بود و هرکسی جراتش را نداشت.


سالمی همچنین به یکی دیگراز بارزه‌های هنری سپانلو که ترانه‌سرایی است، اشاره کرد و گفت: تاکنون ترانه‌های زیبایی از ایشان در ذهن و خاطرمان ثبت شده. مثل ترانه‌ی تیتراژ فیلم «آتش بدون دود» اثر نادر ابراهیمی یا ترانه‌ی «بولوار میرداماد» و…


وی ادامه داد: او همچنین سوابق درخاشانی در حوزه‌ی بازیگری داشته است که شاید کمتر کسی از آن‌ها اطلاع دقیق داشته باشد. سپانلو در نخستین فیلم ناصر تقوایی با نام «آرامش در حضور دیگران»، «ستارخان»، «شناسایی» و «رخساره» در کنار بازیگران شهیر سینمای ایران همچون علی نصیریان، پرویز صیاد، عزت‌الله انتظامی و… بازی کرده است.


این مترجم ضمن بیان این مطلب که سپانلو را می‌توان در حوزه‌های مختلفی «نخستین» نامید، گفت: با جسارت می‌گویم که سپانلو، درخشان‌ترین، خلاق‌ترین، صمیمی‌ترین و یکی از پرشعرترین شاعران است و البته عاشق‌ترین. او علاقه‌ی زیادی به دور هم جمع کردن دوستان قدیمی دارد.
سالمی در بخش دیگری از این مراسم، شعر «نام تمام مردگان یحی‌ست» را برای حضار خواند.

 

ورود اولین سناتور آمریکایی به مناطق تحت کنترل مخالفان اسد در سوریه

Posted: 28 May 2013 02:58 AM PDT

جرس: سناتور جان مک کین، عضو مجلس سنای آمریکا؛ روز دوشنبه با ورود به خاک سوریه از طریق ترکیه، با شماری از مسؤولان و فرماندهان گروه های مخالف حکومت دمشق دیدار کرد.


به گزارش عصر ایران، "بریان روجرز" سخنگوی مک کین در این باره به شبکه سی ان ان آمریکا گفت: سناتور مک کین از طریق ترکیه، وارد خاک سوریه شد و به مدت چند ساعت در این کشور حضور داشت.


او در این مدت در مناطق خارج شده از کنترل دولت مرکزی سوریه، حرکت می کرد. مناطقی که امنیت آنها به دست مخالفان مسلح برقرار می شود.


سناتور جمهوری خواه "جان مک کین" از مهمترین درخواست کنندگان برای دخالت نظامی آمریکا در سوریه برای سرنگونی حکومت اسد است.


سایت خبری آمریکایی "دیلی بست" نیز نوشت: مک کین در سفر چند ساعته به سوریه با "سلیم ادریس" رئیس ستاد مشترک "ارتش آزاد سوریه" و دیگر مقامات مخالفان حکومت بشار اسد رئیس جمهور سوریه دیدار و گفتگو کرد.


در این دیدارها، مخالفان از مک کین خواستند تا آمریکا سلاح سنگین در اختیار آنها قرار دهد تا بتوانند به جنگ با نیروهای اسد ادامه بدهند. آنها همچنین خواهان ایجاد مناطق پرواز ممنوع در سوریه و حملات هوایی علیه مواضع نیروهای اسد و حزب الله لبنان در سوریه شدند.


"سلیم ادریس" رئیس ستاد مشترک "ارتش آزاد سوریه" هم این سفر سناتور مک کین را بسیار مهم توصیف کرد و گفت: ما نیازمند کمک آمریکایی ها برای تغییر در صحنه درگیری ها در سوریه هستیم. ما هم اکنون در تنگنای بسیار هستیم.


به گزارش بی بی سی، مک کین عالی‌رتبه‌ترین مقام آمریکایی است که با مخالفان بشار اسد دیدار کرده است.
 

یک فعال سینمایی: چشم انداز بازگشایی خانه سینما روشن نیست

Posted: 28 May 2013 02:30 AM PDT

جرس: عصر روز گذشته(۶ خرداد) جلسه‌ای میان مهدی عظیمی به نمایندگی از سازمان سینمایی و فرشته طائرپور، نقی علیقلی‌زاده و همایون اسعدیان به نمایندگی از صنوف سینمایی در سازمان سینمایی برگزار شد.


همایون اسعدیان در گفتگو با ایلنا، با اشاره به اینکه مشروح کامل این جلسه قرار است از رادیو پخش شود، گفت: این جلسه از نظر من جلسه خوبی بود و مسائل مختلفی در آن مطرح و روشن شد و مخاطبان در آینده می‌توانند متوجه شوند که در کشور با چه مسائل عجیب و غریبی روبرو هستند.


وی ادامه داد: در این جلسه متوجه شدیم که در تفسیر قانونی با چه نگاه‌های دور از ذهن و عجیب و غریبی روبرو هستیم.


اسعدیان با تاکید بر اینکه این جلسه مصوبه‌ای نداشت، افزود: من هر چند پیش از این جلسه نیز تصور می‌کردم که خانه سینما بازنمی‌شود اما با برگزاری این جلسه مطمئن شدم که چشم‌انداز باز شدن خانه سینما با این وضعیت روشن نیست.


وی ادامه داد: کسانی که زمانی خانه سینما را تعطیل کردند حالا با یک دستور از بالا مواجه شده‌اند که باید خانه سینما را بازکنند اما شیوه‌ای را که انتخاب کرده‌اند؛ شیوه درستی نیست.


اسعدیان افزود: این روش در بازگشایی هدفی به جز تخریب سینماگران را بدنبال ندارد. آنها قصد دارند تا با قرار دادن سینماگران در روبروی هم میان اهالی سینما تفرقه ایجاد کنند.


وی ادامه داد: با این سیاست گروهی از اقلیت سینما دربرابر گروهی از اکثریت سینما قرار می‌گیرند.


فرشته طائرپور نیز با مثبت ارزیابی کردن این جلسه و بدون اشاره به جزئیات آن تاکید کرد: به مدت دو ساعت از ساعت ۱۶: ۳۰ الی ۱۸:۲۰ درباره خانه سینما و مسائل آن صحبت شد.

 

وام جدید جمهوری اسلامی برای سوریه به ارزش ۷ میلیارد دلار

Posted: 28 May 2013 02:14 AM PDT

جرس: جمهوری اسلامی ایران دوباره وامی به ارزش 7 میلیارد دلار به سوریه ارائه می دهد.


به گزارش عصر ایران به نقل از روزنامه دولتی تشرین چاپ دمشق، "ادیب میاله" رئیس بانک مرکزی سوریه گفت: ایران همچنان از اقتصاد سوریه حمایت مالی می کند. ایران خط اعتباری (وام) به ارزش یک میلیارد دلار برای واردات کالا و وام دیگری به ارزش سه میلیارد دلار برای واردات نفت و فرآورده های نفتی مورد نیاز، در اختیار سوریه قرار داده است.


رئیس بانک مرکزی سوریه اضافه کرد: خط اعتباری (وام) یک میلیارد دلاری ایران به سوریه، در صورت به پایان رسیدن، دوباره شارژ خواهد شد.


وی افزود: علاوه بر این مبالغ، ایران سه میلیارد دلار دیگر نیز به سوریه در قالب خط اعتباری (وام) اختصاص می دهد. برای دریافت این وام ها در حال نهایی کردن اقدامات لازم هستیم.


سوریه قبل از این هم یک میلیارد دلار از ایران وام در قالب خط اعتباری دریافت کرده بود. در بهمن 1391 نیز دولت سوریه از سپرده گذاری ارزی ایران در این کشور برای تقویت ارزش پول ملی سوریه خبر داد. دولت ایران علاوه بر این، 200 میلیون دلار وام برای بخش بهداشت و درمان سوریه اختصاص داده بود.


برخی رسانه های خارجی نیز گفته بودند از آنجا که سوریه به دلیل تحریم ها، نمی تواند از اروپا غلات خریداری کند؛ ایران برای این کشور از اروپا غله خریداری کرده است. نفت سوریه نیز تحریم شده است و ایران بخشی از نفت تولیدی این کشور را خریداری یا با محصولات نفتی مبادله می کند.

 

انتخاب لاهیجی به ریاست فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر

Posted: 28 May 2013 02:10 AM PDT

جرس: عبدالکریم لاهیجی در سی و هشتمین کنگره «فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر» به ریاست این فدراسیون برگزیده شد. شیرین عبادی، رییس کانون مدافعان حقوق بشر با صدور اطلاعیه ای این انتخاب را به مردم ایران تبریک گفت.  

به گزارش جرس، عبدالکریم لاهیجی در سی و هشتمین کنگره «فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر» به ریاست این فدراسیون برگزیده شد. این کنگره از تاریخ 23 تا 27 مه 2013 (6 ـ 2 خرداد 1392) در شهر استانبول/ترکیه برگزار شد. شیرین عبادی، رییس کانون مدافعان حقوق بشر با صدور اطلاعیه ای این انتخاب را به مردم ایران تبریک گفت. به گزارش سایت کانون مدافعان حقوق بشر، متن اطلاعیه خانم عبادی به شرح زیر است:
سی و هشتمین کنگره «فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر» که از 23 تا 27 مه 2013 (6 ـ 2 خرداد 1392) در شهر استانبول/ترکیه برگزار شد، دکتر عبدالکریم لاهیجی را به ریاست این فدراسیون برگزید. دکتر لاهیجی پیش از این در پنج دوره سه ساله پیاپی، نایب رییس فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر بود. کانون مدافعان حقوق بشر که به همراه جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران یکی از دو عضو ایرانی این فدراسیون است، انتخاب دکتر لاهیجی را به تمام مردم ایران و به ویژه مدافعان حقوق بشر و دکتر عبدالکریم لاهیجی تبریک می گوید و برای ایشان آرزوی موفقیت در پیشبرد آرمان های عالی حقوق بشری و تداوم فعالیت در راه آزادی ایران دارد.
شیرین عبادی
رئیس کانون مدافعان حقوق بشر
7 خرداد 1392
 

تقوی: با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها، سبد ۷۰ درصد از خانوارها خالی می شود

Posted: 28 May 2013 01:51 AM PDT

جرس: یک کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه، ازخالی شدن سبد ۷۰ درصد از خانوارها با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها خبر داد.


به گزارش ایلنا، مهدی تقوی گران شدن مضاعف کالاها و خدمات را ناشی از اجرای هدفمندی و تورم اعلام کرد.


این استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی‌ در واکنش به اظهارات رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر افزایش نرخ تورم تنها به عامل نقدینگی ارتباط ندارد و عرضه و تقاضا بیشترین نقش را در این زمینه داشته است، گفت: نقدینگی بخشی از رشد قیمت ها را تشکیل می دهد و این که گفته می شود نقدینگی به تنهایی عامل تورم نیست، برداشت اشتباه از این موضوع است.


این اقتصاد دان افزود: آثار روانی این افزایش‌ قیمت‌ها در جریان این طرح موجب گران شدن مضاعف برخی از کالاها و خدمات در همان ماه‌های اول اجرای این طرح خصوصادر زندگی شهری شد که ۷۰% از جمعیت کشور را در خود جای داده است.


وی با بیان اینکه با توجه به این که ما زیر ساخت هایمان برای طرح هدفمندی آماده نبود، گفت: با اجرای طرح هدفمندی بسیاری از کارشناسان اقتصادی افزایش تورم و به هم خوردن معادلات اقتصادی در جریان اجرای این طرح را پیش‌بینی می‌کردند.


به گفته تقوی، در اجرای طرح هدفمندی با پرداختن یارانه نقدی بابت بخشی از بالارفتن هزینه‌های خدمات و تولیدات به جامعه کمک نشد.

 

هشدار کارشناسان در خصوص عوارض مصرف قرص «ریتالین» در دانشجویان کشور

Posted: 28 May 2013 01:51 AM PDT

جرس: یک آسیب شناس اجتماعی کشور گفت: افزایش مصرف قرص ریتالین به ویژه در شب های امتحان باعث ایجاد اختلالات فیزیولوژیکی در فرد می شود و زمینه اعتیاد و وابستگی به مواد مخدر و محرک را در فرد افزایش می دهد.

 مصطفی فروتن در گفت و گو با ایلنا با بیان اینکه تارخچه تولید قرص ریتالین در کشور به ۶۰ تا ۷۰ سال پیش بر میگردد، گفت: کارآیی این دارو به جهت درمان افسردگی است و به خاطر ترکیباتی که دارد معمولا برای درمان افراد در خود مانده، افسرده‌ها و کودکان پیش فعال مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

 این روانشناس به زیر ساخت‌های این دارو اشاره کرد و افزود: زیر ساخت‌های این دارو اشتراک‌هایی با داروهای محرکی همچون کوکائین، حشیش و اکستازی دارد لذا مصرف نادرست و بدون تجویز پزشک متخصص اثرات بدی را بر روی فرد خواهد داشت.

 
 مصرف کنندگان افراطی قرص ریتالین چه کسانی هستند؟

وی به الگوهای نادرست مصرف قرص ریتالین اشاره کرد و ادامه داد: متاسفانه بسیاری از زنان و دختران در باشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی این قرص را به عنوان یک داروی لاغری مصرف می‌کنند همچنین بسیاری از رانندگان برای زود رسیدن به مقصد و نخوابیدن در میان راه به مصرف این داره می‌پردازند.

 

 فروتن به دانشجویان و دانش‌اموزان به عنوان گروه بزرگ مصرف کنندگان قرص ریتالین اشاره کرد و گفت: در سالهای اخیر شاهد به عنوان ارتقای سطح تحصیلی و میزان مطالعه، شاهد افزایش گرایش دانش‌آموزان و دانشجویان به این دارو هستیم.

 

 وی ادامه داد: در چند دوره اخیر علاوه بر شدت گرفتن گرایش جوانان به ریتالین شاهد کاهش سریع سن مصرف کنندگان ریتالین در بین جوانان هستیم به طوری که این گرایش‌ها از مقاطع کارشناسی در دانشگاه‌ها به مقاطع دبیرستان و حتی راهنمایی کشیده شده است.

 
 اثرات و علایم مصرف ریتالین

 این آسیب شاس درباره اثرات و علایم مصرف سوء قرص ریتالین، گفت: کسانی که در مراحل اولیه مصرف ریتالین قرار دارند و یا هنوز میزان مصرف دارویی آنان حساس نشده است دچار سردردهایی همچون میگرن می‌شوند و همچنین اختلالات گوارشی، پرخاشگری مضمن، تپش قلب از علایم و اثرات این دارو در مصرف کنندگان جدید است.

 

 وی ادامه داد: ریتالین در افرادی مصرف بیشتری دارند علاوه بر افزایش میزان اثرات گروه اول، در مراحل بعدی مبتلا به سردرد‌های شدید، اختلال در خواب همچون هذیان‌گویی و خواب روی و حتی در موارد خاصی خطر مرگ و شوک ناگهانی در این گروه دیده می‌شود.

 

 کنکور و فصل امتحانات عامل افزایش ۵۰ درصدی مصرف ریتالین

 فروتن تاکید کرد: براساس گزاش‌های عینی به عمل آمده از داروخانه‌های مجاور خوابگاه دانشجویان مصرف ریتالین با مناسبت‌های موضوعی نظیر فصل امتحانات و کنکور به نوعی ارتباط مستقیم دارد و تا ۵۰ درصد مصرف این دارو را افزایش می‌دهد.

 

وی ادامه داد: بر اساس همین تحقیق‌ها از هر ۱۰ دانشجو ۶ نفر آنان سابقه مصرف ریتالین را دارند که این آمار با توجه به اثر وابستگی به مواد مخدر، خطرناک است.

 

 این آسیب‌شناس هشدار داد: داروی ریتالین فقط با تشخیص پزشک متخصص باید مصرف شود و فروش این داروها بدون نسخه پزشک مجاز نیست ولی شاهد این معضل هستیم که در برخی از داروخانه‌ها این دارو به عنوان دارو آزاد با قیمت بالاتری بفروش می‌رسد.

 

 این روانشناس با بیان اینکه در حال حاضر بسیاری از موادمخدر و محرک به عنان جانشین ریتالین به دانشجویان در شب‌های امتحان فروخته می‌شود، اظهار کرد: از آنجایی که این دارو به عنوان یک ماده اعتیاد آور شناخته نمی‌شود لذا با مشکلاتی نظیر افزایش مصرف این دارو رو به رو هستیم و علاوه بر این مشکلات بسیاری از مواد محرک و مخدر به جای ریتالین به فروش می‌رسد.

 

 وی ادامه داد: نباید به هیچ عنوان فراموش کرد که مصرف ریتالین وابستگی به مواد مخدر و محرک را به ارمغان می‌آورد و ناخودآگاه مصرف کنندگان را به یک سمت دیگر می‌کشاند که این تمایل در مرحله اول با بدن درد و ضعف جسمانی بارز می‌شود.

 
 درمان و کاهش اثرات ریتالین

 این آسیب‌شناس درمان را برای افراد مصرف‌کنندگان جدید و مبتدی ریتالین به مراتب راحت‌تر عنوان کرد و گفت: می‌توان با مصرف مایعات جهت افزایش تعرق و ورزش‌های هوازی اثر این دارو را تا حد زیادی خنثی کرد که البته تقویت تغذیه در این زمینه بی‌تاثیر نیست.

 
 قرص شب امتحان یا قرص دانشجویی

 فروتن به نام مستعار و آسیب رسان این دارو اشاره کرد و ادامه داد: متاسفانه این قرص نام‌های عجیبی همچون قرص شب امتحان یا قرص دانشجویی جهت جلب توجه دانشجویان و دانش‌اموزان به خود گرفته که همچنان تبلیغات مخرب آن ادامه دارد.

 

 وی ادامه داد: باید برای تمامی جوانان عوارض و عواقب این دارو بیان شود چرا که بسیاری از این افراد بدون داشتن اطلاعات لازم این دارو را مصرف می‌کنند.

 
 ترکیبات قرص ریتالین

 این روانشناس درباره ترکیبات و ماهیت این دارو، اظهار کرد: ریتالین یک محرک از خانواده آمفتامین‌هاست که باعث ترشح دوپامین و نهایتا افزایش سرخوشی بدون دلیل می‌شود و در ظاهر مغز فرد پس از مصرف این دارو گزارشی مبنی بر خستگی بدن و نیاز به خواب درک و دریافت نمی‌کند و فرد می‌تواند با کمبود خواب دچار مشکلی نشود.

 وی ادامه داد: مصرف ریتالین موجب می‌شود که فرد احساس توانمندی و بی نیازی به استراحت می‌کند در حالی که این بی نیازی کاذب است و بدن نتوانسته است که نیاز خود را رفع کند که همین عدم ارضای نیاز بدن باعث پرخاشگری در فرد می شود.

 

 این آسیب شناس هشدار داد: مصرف بی رویه ریتالین می تواند زمینه مصرف شیشه و کراک را در فرد فراهم کند.

 
 علت مصرف افراطی ریتالین چیست

 فروتن درباره علت مصرف افراطی این دارو گفت: همیشه افرادی هستند که میخواهند راه صد ساله را یک شبه طی کنند و معتقد هستند که کمبود زمان را با افزایش سرعت میتوان جبران کرد لذا در تمام کشورهای دنیا شاهد هستیم که افراد برای انجام یک شبه کارهای عقب مانده خودشان به مصرف مواد و داروهای ضد خواب روی می آورند.

 وی ادامه داد: مصرف داروهای ضد خواب در کشورهای مختلف با توجه به فرهنگ ها و خرده فرهنگ های حاکم متفاوت است به طوری که در برخی از کشورها، حشیش در برخی دیگر کراک و در کشورهای دیگری نیز کوکایین مصرف می‌شود.

 

 این روانشناس گفت: در کشور ما نیز اغلب رانندگان و محصلان برای شب بیداری ها و جبران عقب ماندگی در کارهایشان به مصرف این دارو گرایش پیدا می کنند در حالی که اگر یک برنامه جامع و درستی را از پیش در نظر می گرفتند لازم نبود دست به مصرف نادرست این دارو بزنند.

 

راهکارهای مهار مصرف افراطی ریتالین

 فروتن با بیان اینکه باید در گام اول خود فرد دست به مصرف افراطی این دارو نزند، ادامه داد: دانش آموزان، دانشجویان و رانندگانی که کارهای خود را به عقب انداخته اند و سعی دارند با شب بیداری کارهای عقب مانده خود را جبران کنند می توانند با یک برنامه مستمر و از پیش تعیین شده نیاز خود را به این دارو به کلی منتفی کنند.

 

 وی به کاهش سن مصرف کنندگان ریتالین اشاره کرد و افزود: این کاهش سن یک زنگ خطر برای جامعه و مسئولان است پس چه بهتر که قشر جوان را با برگزاری کلاس های آموزشی از عوارض خطرناک این دارو آگاه کنیم و در گام اول بهتر است که این کلاس ها را در مدارس و دانشگاه ها برگزار کنیم.

 

 این روانشناس به تخلف برخی از داروخانه ها در فروش قرص های ریتالین اشاره کرد و گفت: باید نظارت بر عملکرد داروخانه بیشتر شود و یک مبارزه جدی با فروشندگان داروهای قاچاق اجرا شود.

 وی همچنین به کم کاری و غفلت رسانه ملی در این زمینه اشاره و کرد و ادامه داد: متاسفانه رسانه ملی به عنوان یک رکن مهم و نقش آفرین در جامعه هیچ اقدام مناسبی در این زمینه نداشته و حتی یک برنامه آموزشی در این زمینه برای جوانان در نظر نگرفته است.

 

مسئولان مراکز آموزشی در افزایش مصرف ریتالین مقصر هستند

 این آسیب شناس با بیان اینکه بیشترین قشر مصرف کننده قرص ریتالین را دانشجویان و دانش آموزان تشکیل داده اند، افزود: هدف اصلی قشر جوان برای مصرف این دارو موفقیت در آزمون های تحصیلی است که این حساسیت به مراتب در امتحانات پایان ترم دانشگاه ها و کنکور بیشتر حس می شود.

 

 وی ادامه داد: اینکه دانشجویان و دانش آموزان دغدغه امتحانات را دارند و به دنبال موفقیت در این آزمون ها هستند اتفاق خوب و پسندیده ای است که باعث می شود آینده ای روشن در انتظار کشور باشد ولی باید این سوال را مطرح کرد که مراکز آموزشی خود چه برنامه ای برای افزایش احتمال موفقیت جوانان در نظر گرفته‌اند.

 

 فروتن از برنامه ریزی برخی از دانشگاه ها و مدارس انتقاد کرد و گفت: متاسفانه مسئولان برخی از مراکز آموزشی چند امتحان سخت را نزدیک بهم و حتی در یک روز برگزار می کنند که همین بی برنامه بودن این مراکز، دانش آموز یا دانشجو را مجبور به مصرف قرص ریتالین و انواع داروهای ضد خواب می کند.

 
 

هنرور شجاعی برای سومین بار محاکمه شد‎

Posted: 28 May 2013 01:51 AM PDT

جرس: بر اساس گزارش ها، محمد صادق هنرور شجاعی، روحانی و وبلاگ نویس زندانی، برای سومین بار محاکمه شد‎.


به گزارش جرس، روز شنبه پنجم خرداد ماه، محمد صادق هنرورشجاعی از محبوسین در بند ویژه روحانیت زندان اوین که در حال تحمل محکومیت 4 ساله است، بدون اعلام قبلی و بدون وکیل و اطلاع از مفاد کیفرخواست صادره ، به شعبه سوم دادگاه ویژه روحانیت تهران به ریاست قاضی باقری انتقال یافت و مورد محاکمه قرار گرفت.


این روحانی منتقد نخست به عدم امکان مطالعه کیفرخواست به استناد ماده 190 قانون آیین دادرسی کیفری اعتراض نمود که با پیشنهاد تجدیدجلسه از جانب قاضی باقری مواجه گردید، اما ترجیح داد از خود دفاع نماید و جلسه محاکمه برگزار گردد.


در کیفرخواست صادره علیه هنرور شجاعی که مربوط به فعالیتهای او درایام مرخصی اش در تابستان سال گذشته بوده است، او متهم گردیده به اهانت به آیت الله خمینی از طریق مصاحبه با سایت رسام، تبلیغ علیه نظام، نقض حکم خلع لباس روحانیت و نیز اتهامی تحت عنوان اظلال و گمراه نمودن جامعه از طریق رد نظریه ولایت فقیه و به ارتداد کشاندن جامعه از این طریق.


در این جلسه محاکمه همچنین تک تک مصاحبه ها و مقالات ونیز سخنرانی این روحانی منتقد در سرای اهل قلم در تابستان 91 مورد طرح و تحقیق و سوال از جانب قاضی دادگاه قرار گرفت.


هنرور شجاعی نیز در مقام پاسخ به استناد قانون اساسی اساسا دادگاه ویژه روحانیت را غیر قانونی و غیر مشروع دانست و احکام آن را غیرنافذ اعلام کرد.


گفتنی است از آبان 89 که این روحانی منتقد بازداشت و زندانی شده، این سومین پرونده ایست که علیه او تشکیل میگردد و در دادگاه ویژه روحانیت مورد محاکمه قرار میگیرد.