جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


هاشمي: بقایای تفکر خوارج، در جامعه موجود است

Posted: 29 May 2013 09:44 AM PDT

جرس: هاشمی رفسنجانی، با اشاره به افراط‌كاری‌های خوارج در زمان حضرت علی(ع) كه منجر به شهادت ایشان در محراب مسجد كوفه و هنگام نماز شد، گفت: تحجر وقتی سبك و سیاقی در تفكرات شد، در طول تاریخ تداوم یافت و در انقلاب اسلامی هم با اینكه شخصیتی چون امام آن را رهبری می‌كرد، بقایای این تفكر زمانی در كمین بود و الان در سطح جامعه است.


به گزارش مهر، هاشمی رفسنجانی، در تشریح روند حضور خود در همه انتخابات نظام اسلامی، گفت: در هیچ مقطعی مثل این دوره از سوی اقشار مختلف مردم تحت فشار نبودم كه وارد عرصه شوم.


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: لازم می‌دانم از مردم بزرگوار در سراسر كشور و همه بزرگان علمی و دینی، علما و شخصیت‌های حقیقی و حقوقی به ویژه بیت معزز امام كه طی این مدت مرا از طریق نامه، پیغام، بیانیه و تلفن مورد لطف و محبت خود قرار دادند، خاضعانه تشكر كنم.


ایشان افزود: طبع اسلام و منطق قرآن، تبادل آرا و انتخاب احسن است و من هم در این مقطع وقتی پیام‌های مراجع، علما و سخنان گروه‌ها و اصناف مختلف جامعه از زنان و مردان، كارگران و كشاورزان، دانشگاهیان و حوزویان و به خصوص شوق و اشتیاق جوانان را دیدم و شنیدم، با علم به موانع آشكار و پنهان پیش رو و آگاهی از مشكلات كشور در ابعاد داخلی و خارجی، نمی‌خواستم بین مردم، وجدان خودم و بارگاه الهی شرمنده شوم و خدا را شكر كه به وظیفه‌ام عمل كردم.


عضو مجلس خبرگان رهبری، در بخش دیگری از سخنان خویش با اشاره به مشكلات و معضلاتی كه طی سالهای اخیر برای كشور و مردم ایجاد شد، گفت: بیداری عمومی و هوشیاری مردمی كه طی سالهای اخیر و در مواجهه با شعارهای بدون پشتوانه ایجاد شد، یكی از بهترین سرمایه‌های نظام اسلامی برای ضرورت حاكمیت عقل و تدبیر در امور اجرایی است.


ایشان ریاكاری‌ها و تمسّك به خرافات و سوءاستفاده از احساسات پاك مردم در مسائل دینی و فرهنگ انتظار را از شیوه‌های نخ‌نما شده و سیاسی‌كاری دانست و گفت: مردم در طول تاریخ ثابت كرده‌اند كه تلفیق تمدن ایرانی و فرهنگ اسلامی، نمی‌گذارد دروغ و تهمت، حاكمیت پایدار داشته باشند، وقتی موج‌سازی‌ها فرو نشست و حباب‌ها از بین رفتند، دریا به ذات خویش كه رجوع به قطرات آب است، برمی‌گردد.


هاشمی رفسنجانی، با اشاره به افراط‌كاری‌های خوارج در زمان حضرت علی كه منجر به شهادت ایشان در محراب مسجد كوفه و هنگام نماز شد، گفت: تحجر وقتی سبك و سیاقی در تفكرات شد، در طول تاریخ تداوم یافت و در انقلاب اسلامی هم با اینكه شخصیتی چون امام آن را رهبری می‌كرد، بقایای این تفكر زمانی در كمین و الان در سطح جامعه هستند و كارهای خود را برخی آگاهانه و گروهی دیگر ناآگاهانه، قربه‌الی‌الله انجام می‌دهند.


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش پایانی سخنان خویش با تشكر از زحماتی كه افراد و اشخاص بی‌شماری برای تهیه مقدمات برگزاری ستاد و خلق حماسه سیاسی كشیده‌اند، گفت: یكی از اهداف حضور من در بُعد سیاست خارجی، كم كردن كینه‌های مذهبی و تقویت وحدت بین شیعه و سنی در جهان اسلام بود كه همین هدف، اجر ما و شما را در دنیا و آخرت خواهد داد.


در آغاز این دیدار، معاون تبلیغات ستاد انتخابات هاشمی رفسنجانی، گزارشی از فعالیت‌ها و برنامه‌ها ارائه كرد و پس از آن چند تن از حاضران به بیان دیدگاه‌های خویش در خصوص مسائل مختلف پرداختند.
 

وزیر اسبق بهداشت: سلامت مردم در دولت اخیر به بازی گرفته شد

Posted: 29 May 2013 05:32 AM PDT

جرس: رئیس جامعه جراحان ایران معتقد است که عملکرد دولت نهم و دهم در حوزه سلامت، سیر نزولی داشته و بسیار منفی بوده است.

 

به گزارش مهر، ایرج فاضل در گفتگو با این خبرگزاری اظهارداشت: دولت با انجام حرکاتی که با هیچ عقل سلیمی سازگار نبوده و قابل دفاع نیست وضعیت بسیار نامطلوبی برای نظام سلامت کشور بوجود آورده است که نمونه بارز آن، منحل کردن دانشگاه علوم پزشکی ایران بود.


وزیر اسبق بهداشت افزود: در دولتهای نهم و دهم تصمیمات نادرستی گرفته و اجرا شد که پس از مدتی خودشان به اشتباه بودن آنها پی بردند اما در این میان فقط زندگی و سلامت مردم به بازی گرفته شد.


فاضل در پاسخ به این سئوال که نمره دولت در حوزه سلامت چند است، گفت: متاسفانه اقدامات صورت گرفته در این دولت قابل نمره دادن نیست و نمی توان نمره قابل قبولی به عملکرد دولت احمدی نژاد داد.


وی افزود: سلامت و آموزش در حال حاضر فقیرترین وزارتخانه های مملکت هستند درحالی که فرد فرد مردم با این دوبخش کار دارند وباید به آن توجه ویژه ای شود.


فاضل با اشاره به وضعیت نابه سامان سلامت مردم گفت : متاسفانه تخصیص بودجه ای اندک به مهمترین وزارتخانه کشور که با جان وسلامت مردم سروکار دارد نهایت بی توجهی است .چرا که همین تصمیمات غیرکارشانسی باعث شده وضعیت دارو ودرمان درکشور با مشکلات جدی روبه روشود که البته دراین میان همه ضرر می کنند و بدون شک بیشتر از همه نیز مردم.
 

مهدی خزعلی اعتصاب غذای اعتراضی خود را از سر گرفت

Posted: 29 May 2013 04:42 AM PDT

جرس: پسر زندانی سیاسی، مهدی خزعلی، از آغاز مجدد اعتصاب غذای اعتراضی پدرش خبر داد.

 

محمدصالح خزعلی در صفحه فیس بوک خود با اعلام این خبر و گلایه از کسانی که اعتصاب غذای پدرش را باور ندارند، نوشته است: " از واکنش پدرم به ردصلاحیت آیت الله هاشمی رفسنجانی هراس داشتم. هشت ماه پدرم را در انفرادی نگه داشته اند، دستور آزادی پدر توسط قاضی پرونده صادر شده است و تودیع وثیقه صورت گرفته است و همچنان پدر را بدون حکم و با یک نامه از طرف وزارت اطلاعات در زندان نگه داشته اند! پس این مُرّ قانون که همیشه مورد تاکید رهبریست در کجا اعمال می شود؟"


متن دلنوشته فرزند مهدی خزعلی به شرح زیر است:
بخاطر کدام انتخاب پدرم در بازداشت است؟!
دوشنبه پدرم تماس تلفنی داشتند که غم و ماتم را بر خانه حاکم کرد و پشت تلفن پدر بود که میگفت مرا حلال کنید…
به پدر گفته بودم که علیه تان سخن زیاد است که مگر میشود این همه در اعتصاب غذا بود و سخن های دیگر که سخت مورد آزارم می شود، به همین دلیل گفت: محمدصالح اینکه می گویم وارد اعتصاب غذای خشک می شوم را خبری نکن.
ایکاش میشد عکسی از دوران اعتصاب غذای پدر منتشر شود ایکاش…
به هیچ عنوان حس خوبی ندارم. امروز خانواده پدر به ملاقات رفته بودند و از ورود عمویم ممانعت به عمل آوردند و سهم من از اطلاع از وضعیت پدرم هیچ است…
از واکنش پدرم به ردصلاحیت آیت الله هاشمی رفسنجانی هراس داشتم. هشت ماه پدرم را در انفرادی نگه داشته اند، دستور آزادی پدر توسط قاضی پرونده صادر شده است و تودیع وثیقه صورت گرفته است و همچنان پدر را بدون حکم و با یک نامه از طرف وزارت اطلاعات در زندان نگه داشته اند! پس این مُرّ قانون که همیشه مورد تاکید رهبریست در کجا اعمال می شود؟
مُرّ قانون آن است گفته شده است به ایشان سخت گرفته نشود و تا بعد از انتخابات ایشان آزاد نخواهد شد. نمیدانم منظورشان کدام انتخاب است، هیچ شور و حال انتخاباتی دیده نمیشود حال این بازداشتها و نگه داشتن ها برای چیست؟!
دو هفته قبل به دادسرای اوین احضار شدم و بازپرس با توجه به گزارش وزارت اطلاعات مبنی بر اینکه من با مصاحبه با رسانه های خارج از کشور،اقدام علیه امنیت ملی انجام داده ام و به تعهدی استناد شد که قبل از آن در احضار به وزارت اطلاعات داده بودم مبنی بر اینکه با رسانه های بیگانه مصاحبه نخواهم کرد.
خسته ام، انتظارات زیاد و بسیاری از مسائل گفتنی نیست. اگر نارحتتان می کنم مرا ببخشید. تنها شما دوستان پدرم هستید که تسکین دهنده این دل شکسته هستید. التماس دعا

 

اعلام نرخ کلی تورم در کشور طی ده سال گذشته

Posted: 29 May 2013 04:42 AM PDT

از ١٣,۹ در صد تا ٢۸,۶
جرس: طبق اعلام مرکز آمار ایران نرخ کلی تورم در کشور در 10 سال گذشته، با افزایش بیش از دو برابری از 13.9 به 28.6 درصد رسیده است.

 

به گزارش ایسنا، مرکز آمار ایران پس از اینکه در اولین اعلام رسمی خود در فروردین ماه سال جاری، نرخ تورم اسفندماه 91 را بر مبنای سال 81 محاسبه و اعلام کرد تورم فروردین ماه را با تجدید نظر در سال پایه شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارها مبنای محاسبه نرخ تورم کشور را از سال پایه 81 به سال پایه 90 تغییر داد و اکنون شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری را به تفکیک گروه‌های خوراکی و غیر خوراکی براساس سال پایه 81 و 90 اعلام کرد. 

افزایش هفت برابری شاخص خوراکی، آشامیدنی و دخانیات طی 10 سال
براساس این گزارش شاخص کل گروه خوراکی، آشامیدنی و دخانیات از رقم 100 در سال 81 به 507.6 در سال 91 افزایش یافته که تغییری نزدیک به هفت برابر را نشان می‌دهد. همچنین شاخص گروه‌های غیر خوراکی، آشامیدنی و دخانیات با طی کردن روندی صعودی از شاخص 100 در سال 81 به 434.5 در سال 91 افزایش یافته که بیانگر رشدی حدود چهار برابر است.

شاخص کل گروه‌های خوراکی، غیر خوراکی و دخانیات بر اساس سال پایه 81 با رشد بیش از پنج برابر از شاخص صد در سال 81 به 708 در سال 91 افزایش یافته است.

افزایش بیش از دو برابری نرخ تورم طی 10 سال
نرخ تورم در سال‌های 82 تا 91 بر مبنای سال 81 از 13.9 درصد به 31.5 درصد رسیده که بیانگر افزایش بیش از دو برابری سطح قیمت‌ها در این سال‌ها بود. براین اساس در حالی نرخ تورم گروه خوراکی‌ها،‌ آشامیدنی‌ها و دخانیات در سال 91 حدود 47 درصد بوده که نسبت به سال 82 با نرخ تورم 15 درصد بیش از سه برابر شده است.

البته کمترین میزان تورم طی این سال‌ها در این گروه مربوط به سال 84 با 10.4 درصد و بیشترین میزان در سال 91 یعنی 47 درصد است. اما در گروه غیر خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات نیز افزایش نرخ تورم در سال‌های 82 تا91 قابل تامل است چرا که از 13.5 درصد در سال 82 به 23.8 درصد در سال 91 افزایش یافته است.

بر این اساس کمترین تورم طی این سال‌ها در سال 88 با تورم تک رقمی هشت درصد بوده در حالی که سال 91 دارای رکورد تورم در این 10 سال است.

شاخص قیمت کالا و خدمات بر پایه سال 90
شاخص کل قیمت‌ها به تفکیک گروه‌های خوراکی، غیر خوراکی و دخانیات بر پایه سال 90 از 25.9 ‌در سال 81 به 128.6 در سال 91 افزایش یافته است. در حالی شاخص گروه خوراکی‌ها،‌ آشامیدنی‌ها و دخانیات در سال 91 برابر با 145.8 است که شاخص گروه غیر خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات در این سال به 122.6 رسیده است.

تورم تک رقمی در سال 88
بر اساس این گزارش نرخ تورم کل در گروه خوراکی‌ها، غیرخوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات بر پایه سال 90 با افزایش بیش از دو برابری از 13.9 در سال 82 به 28.6 در سال 91 افزایش یافته است. این درحالی است که تورم در گروه خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات نیز با 15 درصد در سال 82 به 45.8 در سال 91 افزایش سه برابری داشته است.

اما کمترین نرخ تورم این گروه طی این سال‌ها مربوط به 10.4 درصد در سال 84 و بیشترین آن مربوط به سال 91 است در مقابل درصد تغییرات شاخص گروه غیر خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات در سال 91 با تورم 22.6 درصدی مواجه بوده است. همچنین کمترین نرخ تورم این گروه هشت درصد در سال 88 و بیشترین مقدار در سال 91 است.

بر اساس این گزارش تورم در گروه غیر خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها و دخانیات بر اساس سال پایه 90 از 13.5 در سال 82 به 22.6 در سال 91 افزایش یافته در حالی که کمترین مقدار تورم این گروه طی این سال ها مربوط به سال 88 با هشت درصد است.
 

سیدحسن خمینی خواستار رعایت اخلاق حتی در برابر هتاکان شد

Posted: 29 May 2013 04:26 AM PDT

جرس: در واکنش به برخی هتاکی ها از سوی محافظه کاران به بیت رهبر فقید جمهوری اسلامی، سید حسن خمینی در نامه ای تذکر داده است که حتی اگر کسی نسبت به ما از حدود ادب خارج شد، ما باید پاسدار اخلاق اسلامی باشیم.

 

به گزارش سایت جماران، پس از آنکه احمد علم الهدی، عضو خبرکان و نماینده رهبری، اتهام دروغ به دختر آیت الله خمینی وارد ساخت، این تارنما اقدام به انتشار نامه یکی از خوانندگانش کرد که نوشته بود: در خبرها خواندیم که حجت الاسلام سید احمد علم الهدی به دختر ارزشمند امام خمینی نسبت دروغ داده است. باید خدمت سرکار خانم زهرا مصطفوی عرض کرد که این گونه جملات نباید شما را دل نگران کند، چنان که قطعا نمی کند. چرا که خون امام خمینی در رگ های شما جاری است و باید بدانید مردم امام را با سید احمد علم الهدی نشناخته اند، بلکه دیگران را از کلام بیت امام می شناسند.. کلام حجت الاسلام علم الهدی مصداق بارز سخنی است که آبروی گوینده اش را می برد و هیچ زحمتی را هم باعث نمی شود. ایشان قبل از انقلاب در منزل آیت الله شریعتمداری می نشست و شهریه بگیر آن مرحوم بود و زیر علم مرحوم شریعتمداری سینه می زد. بغض‌های این طایفه با امام اگر امروز سرباز کند جای دوری نرفته است؛ این طایفه این روزها انتقام امام را از بیت امام می گیرند.


تارنمای اطلاع رسانی جماران گزارش داده است که پس از انتشار این نامه، حسن خمینی طی نامه ای کوتاه نسبت به انتشار آن انتقاد کرد و خواستار رعایت اخلاق اسلامی شد.


متن نامه سید حسن خمینی بدین شرح است:


بسمه تعالی
برادران سایت جماران
در روزهای اخیر به مناسبت سخنان یکی از امامان جمعه، در سایت شما مطلبی تحت عنوان نامه وارده منتشر شده است که برخی از قسمت های آن شاید با فرهنگ امام هم خوانی نداشته باشد. ممکن است در لحظاتی من هم عصبانی شوم، ولی هرگز نباید از مسیر ادب و اخلاق خارج شد. لذا ابتدا به خود و سپس به شما عزیزان تنبه می‌دهم که حتی اگر کسی نسبت به ما از حدود ادب خارج شد، ما باید پاسدار اخلاق اسلامی باشیم.
برادرتان
سید حسن خمینی
 

آیت‌الله مکارم: تورم و بیکاری غوغا می کند

Posted: 29 May 2013 04:26 AM PDT

جرس: آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید شیعه، در ادامه انتقادات از وضعیت موجود تاکید کرد که امروز در کشور "تورم و بیکاری غوغا می کند."

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران، آیت‌الله مکارم شیرازی امروز در آغاز درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با رد حمایت خود از فرد خاصی در انتخابات اظهار داشت: ‌در سایت‌ها و رسانه‌های مختلف مطالبی از ما نقل می‌کنند که حقیقت ندارد،‌ ما درباره اشخاص ولو این که همه اشخاص را شورای نگهبان تایید کرده است و هر کدام فضیلتی برای خود دارند، هیچ اظهارنظری نکرده و نخواهیم کرد و اگر کسی چیزی از ما در این باره نقل کند درست نیست.

این مرجع شیعه یادآورشد: در حال حاضر مساله تورم و بیکاری غوغا می‌کند و رییس جمهور باید تمام مشکلات مردم را در نظر بگیرد، البته بخشی از مشکلات تحمیلی از خارج از کشور است و بخشی نیز ناشی از سوء مدیریت و بخشی نیز ناشی از بی انصافی عده ای از مردم است.

 

دولت اوباما فشارها به ایران را افزایش می‌دهد

Posted: 29 May 2013 03:54 AM PDT

پال ریکتر
جرس: دولت اوباما اعلام کرد که تحریم های بیشتری را علیه ایران اعمال خواهد کرد. 

 در عین حال از در نظر گرفتن جریمه های جدید که قانون گزاران در پی آن هستند، حمایت نورزید.

وندی شرمن معاون وزیر خارجه در امور سیاسی به کمیته روابط خارجی سنا گفت که دولت در صدد است که در ماه های آینده فشارها به ایران را افزایش داده، تقاضای جهانی برای خرید نفت ایران را پایین آورده و از این طریق شرایط را برای تهران در کسب در آمد ارزی و یا دریافت فلزات گرانبها در قبال صادرات نفت را سخت‌تر سازد.

شرمن گفت دولت از برخی از پیشنهادات کنگره در مورد ایران نظر مساعد دارد ولیکن از تأیید آن‌ها به طور خاص سرباز زد. او همچنین افزود که انجام مذاکرات بیشتر بین مقامات دولتی و قانون گزاران ضرورت دارد.

واشنگتن و هم پیمانان آن تاکنون تحریم‌هایی را بر برنامه هسته ای و موشکی، صنآیع نفت و گاز، بیمه، بخش بانکی و امور مالی و دیگر قسمت‌های کشور اعمال کرده‌اند.

آمریکا و کشور های دیگر بر این باورند که ایران در صدد کسب توانایی ساخت تسلیحات هسته ای است. ایران اصرار دارد که برنامه هسته ایش تنها برای مصارف صلح آمیز است.

شرمن بر علیه انجام اقدامات یک جانبه سختی که امکان دارد بین هم پیمانان امریکا تفرقه بیاندازد هشدار داد، آنهم در حالی که عموما آن‌ها برای متوقف کردن غنی سازی اورانیوم توسط ایران همکاری کرده‌اند.

هم کنگره و هم کاخ سفید از اعمال تحریم‌ها بر علیه ایران حمایت کرده ولیکن مشاوران اوباما ترجیح می‌دهند که بر خلاف قانون گزاران در این مساله با احتیاط بیشتری عمل کرده تا در ائتلاف بین‌المللی که در این مورد ایجاد شده شکافی تولید نشود و از تحریک ایران و از واکنش آن کشور که شانس رسیدن به یک راه حل دیپلماتیک را کاهش خواهد، داد جلوگیری کنند.

شرمن و دیوید کوهن معاون خزانه داری در امور مالی تروریسم بر این باورند که «بسیار مهم است که ما با یکدیگر حرکت کنیم و گام‌هایی را که تاکنون برای کسب دستاوردها برداشته‌ایم خنثی کنیم ...».

در ماه آوریل جان کری وزیر خارجه از کنگره خواست که اعمال تحریم‌های بیشتری را تا اواسط ماه ژوئن که ایران قرار است انتخابات ریاست جمهوریش را برگزار کند، به تاخیر بیاندازند. مقام‌ها معتقدند که تحریم‌های جدید می‌تواند سوژه تبلیغاتی فراهم کرده و به دورنمای دیپلماتیک موجود ضربه وارد آورد.

درعین حال بسیاری از قانون گزاران معتقدند که مسیر طولانی دیپلماتیک پیشرفتی نداشته و آن‌ها ما یل به اعمال فشارهای بیشتری هستند.

پیشنهادات کنگره شامل اقداماتی است که دسترسی ایران به ذخایر ارز خارجی‌اش را مشکل‌تر ساخته و دایره تحریم‌ها را تنگ‌تر کرده تا آن که تحریم‌ها تقریبا نزدیک کامل تجاری شود.

سناتورها مجددا از عدم پیشرفت‌های دیپلماتیک ناامیدی خود را اعلام کرده است.

سناتور باب کورکر یکی از اعضاء ارشد اقلیت‌ها در کمیته گفت که «بسیار تردیدآمیز است» که ایران هیچ گاه با تغییر برنامه هسته ای خود موافقت کند.

سناتور رابرت منندز ریس کمیته خواهان تشدید تحریم‌ها و استفاده از «فشارهای نظامی» بیشتر به ایران شده بدون آن که به اقدامات مورد نظر خود اشاره ای کند.

منبع: لوس آنجلس تایمز

ادامه بی خبری از وضعیت فواد صادقی، سردبیر سایت بازتاب

Posted: 29 May 2013 03:46 AM PDT

جرس: با گذشت ده روز از بازداشت فواد صادقی، روزنامه نگار و سردبیر سایت بازتاب وی هنوز در زندان انفرادی است.

 

به گزارش کلمه، به دنبال مسدود شدن سایت بازتاب و بازداشت علی غزالی مدیر مسئول این سایت، فواد صادقی روزنامه نگار و سردبیر بازتاب نیز بازداشت شده است.


طی ده روز گذشته این برادر شهید یک بار با خانواده خود تماس گرفته اما کماکان مشخص نیست در آستانه انتخابات او به چه جرمی بازداشت شده است.


فواد صادقی در حالی بازداشت شد که برای دعوت از هاشمی رفسنجانی تلاش زیادی کرده بود و با همکاری علی مطهری ستاد اصولگرایان حامی هاشمی را تشکیل داده بود.


فرزند دوسال و نیمه فواد صادقی که وابستگی عاطفی زیادی به پدر خود دارد، پیش از بازداشت پدرش دچار تشنج شده بود و هنوز هم در شرایط مناسبی نیست.


فواد صادقی که سردبیری سایت بازتاب را به عهده داشت، طی ماه های های گذشته علاوه بر افشاگری در مورد رانت خواران نفتی به پوشش خبری اخبار انتخاباتی سیدمحمد خاتمی و دعوت از هاشمی رفسنجانی پرداخته بود.


این روزنامه نگار طی سال های اخیر تاکنون بارها احضار و بازداشت شده است. آخرین بار وی در زمستان سال ۸۸ در حالی که از سوی نیروهای امنیتی برای گفت و گو دعوت شده بود، بازداشت و روانه زندان شد.


فواد صادقی و سایت بازتاب بارها از سوی نیروهای افراطی مورد انتقاد قرار گرفته بود. روزنامه کیهان در یادداشت های خود بارها به سایت بازتاب حمله کرده و آنرا “سایت اجاره ای” و “قتنه گر” لقب داده بود.


در ماه های گذشته سایت بازتاب با انتشار مقالات و گزارش هایی بر لزوم برگزاری انتخابات آزاد و شرکت همه گروه ها و جریان های سیاسی تاکید کرده بود.


ماه گذشته نیز بدنبال از دسترس خارج شدن سایت بازتاب، علی غزالی مدیر مسئول بازتاب بازداشت شد. وی نیز در انفرادی است. از سوی مقامات اطلاعاتی و امنیتی گفته شده است این روزنامه نگاران تا پایان زمان انتخابات در بازداشت می مانند.
 

وضعیت تاسف بار صدها کارگر بیکار شده کارخانه کاغذ سازی کارون

Posted: 29 May 2013 03:46 AM PDT

جرس: یک عضو شورای اسلامی کار کارخانه کاغذ‌سازی کارون کارخانه کاغذ سازی کارون وضعیت کارگران بیکار شده را «تاسف‌بار» توصیف کرد و گفت: ازسال ۸۹، به دلیل وجود برخی مشکلات تعطیل شده و۲۳۰ کارگر قرار دادی شاغل بیکار شدند .

 

به گزارش ایلنا، «جهانبخش میرجانی» با انتقاد از بی توجه‌ای مسئولان دولتی نسبت به سرنوشت کارخانه و کارگران‌اش، به این خبرگزاری گفت: این کارخانه از سال ۸۰ به سبب مشکلاتی که کارگران از جزئیاتش بی اطلاع‌اند دچار مشکل شده و درطول این سالها تمامی کارگران به تدریج بیکار شده اند.


وی وضعیت کارگران بیکار شده را «تاسف‌بار» توصیف کرد و افزود: از سال ۸۹ که این کارخانه تعطیل شد، ۲۳۰ کارگر قرار دادی شاغل بیکار شدند و هم اکنون تنها ۲۰ نگهبان در این کارخانه مشغول بکار هستند.


این فعال کارگری درباره معوقات حقوق و سنواتی کارگران نیز گفت: از سال ۸۰ تا ۸۵ سنوات هیچ یک از کارگران پرداخت نشده است و از سال ۸۵ تا ۸۹ نیز با توجه به تعطیلی کارخانه کارگران بیکار و بلاتکلیف بودند.


او ادامه داد: در سال ۸۹ این واحد به مدیریت جدید واگذار شد اما متاسفانه بعد از گذشت چندین ماه از ادامه تولید بازماند و مجددا کارگران آن بیکار شدند که تا به امروز این وضعیت ادامه دارد.


این نماینده کارگری با بیان اینکه فعالیت مجدد کارخانه زمینه اشتغال بیش از هزار و ۱۰۰ کارگر را فراهم می کند، افزود: در طول این سالها، کارگران و نمایندگان‌شان برای بازگشایی کارخانه و از سر گیری تولید پی گیری و تلاش زیادی کرده اند که تا به امروز بی نتیجه مانده است.


او همچنین گفت: کالای تولیدی این کارخانه به دلیل وجود تجهیزات خوب و نیروی کار ماهر ار مرغوبیت و بازار خوبی برای فروش بر خوردار است، اما با تعطیلی این کارخانه و سایر تولید کنندگان داخلی، خریداران و مصرف کنندگان به سوی کاغذ های نامرغوب وارداتی روی آورده اند.


او با بیان اینکه کارگران کاغذ سازی کارون منتظر بازگشت به کار خود هستند، تصریح کرد: کارگران در شرایطی به سر می‌برند که تنها و مهم‌ترین خواسته‌شان بازگشایی کارحانه و اشتغال است.
 

چهارمین استان ایران هم با بحران نان مواجه شد

Posted: 29 May 2013 03:29 AM PDT

جرس: بعد از کمبود آرد و نان در خوزستان٬ اردبیل و کردستان، اینک گزارش ها حاکی از سرایت این کمبود به استان آذربایجان غربی است.

 

تارنمای آذرنگاه نوشته است: این روزها برای تهیه یک بسته نان یا باید وقت کافی داشته باشی و با مراجعه به نانوائی های محلات ، خوی گردی کنی یا اینکه نانوائی آشنایی داشته باشی و با یک تماس تلفنی بگی برای شما یک بسته نان نگه داره ، چراکه تهیه نان بعنوان مایحتاج ضروری خانواده ها به مشکلی اساسی برای مردم شهر دارالمؤمنین خوی ، علی الخصوص خانواده های بی بضاعت تبدیل شده است .

گفتنی است در پی کاهش سهمیه آرد تحویلی به نانوائی ها از ابتدای خرداد ماه سال جاری ، شاهد تعطیلی چند روزه بعضی از نانوائیها و کمبود نان در نانوائی های سطح شهر دارالمؤمنین خوی هستیم .


بطوریکه اگر یک نانوائی 10 کیسه آرد سهمیه داشت ، اکنون سهمیه آن به 6 کیسه کاهش یافته است .


بر اساس این گزارش، گفته می شود بهای آرد تحویلی به نانوائی ها از قرار هر کیسه 23 هزار تومان می باشد ولی اگر هر نانوایی بخواهد این آرد را بصورت آزاد از بیرون تهیه کند مبلغ آن به 40 هزار تومان خواهد رسید و با توجه به این مهم که نان بعنوان یکی از ملزومات خانواده های ایرانی بشمار میرود اگر با این رویه دنبال شود ، قیمت نهایی نان به عددی 350 تومان خواهد رسید . برخی از نانوائی ها هم اعلام کرده اند به هر خانواده مقدار مشخصی نان می توانند بفروشند و این مقدار را 15 قرص نان اعلام کرده اند .


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ندای ارومیـــه،مدت هاست که ناعدالتی در توزیع آرد به یکی از دغدغه های اصلی نانوایی های شهرستان تبدیل شده است.برخی ها آرد برای پخت نان پیدا نمیکنند و برخی دیگر که حرفشان برو دارد،آرد بیشتر میخرند و بسیاری را به نرخ آزاد میفروشند.


این سایت می نویسد: جهت اطلاع از صحت این خبر به تعدادی از نانوایی های مناطق نام برده سری زدیم تا از نزدیک پای صحبت نانوایان بنشینیم.

خ-بهداری/ک-م،پیرمرد کهنه کار عرصه نان و نانوایی در خصوص وضعیت فعلی نانوایان و آرد های توضیعی اظهار داشت:مشکل آرد برای ما نانوایان یک رفیق قدیمی است.البته باور کنید قبلا ها که گندم را به روش سنتی آرد می گردیم کارمان راحت تر بود.اما الان یا آرد بی کیفیت است،یا قیمت ثابت نیست و یا آرد می افتد دست دلالان! من معتقدم خود مسئولین موجبات این کار را فراهم می کنند.با پارتی بازی به برخی از نانوایی ها بیشتر آرد میدهند و به ما کمتر!نتیجه اش هم این می شود که ما مجبوریم در صورت کمبود،آرد را با قیمت بالاتر از دلالان بخریم.
من به مسئولین میگویم که نان شوخی بردار نیست.چند روز پیش چندی نفری از نانوایان تصمیم گرفتند که پخت را متوقف کنند،اما راستش من ترسیدم. آخر عمری ...

خ-مافی/ح-م :مشکل خاصی نداریم،تقریبا یک سال پیش آرد پیدا نمی شد،اما الان وضعیت خوب است.

خ-آزادگان/م-م:تقریبا با تعداد 50 نفر از نانوایان به این نتیجه رسیدیم که در صورت حل نشدن مشکل آرد،نانوایی ها را تعطیل کنیم.چرا به کسانی که پارتی دارند بعضا چند برابر آرد میدهند و برای ما ...