جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


دولت اسرائیل چهار شهرک یهودی‌نشین غیرقانونی را قانونی می‌کند

Posted: 16 May 2013 08:58 AM PDT

جرس: دولت اسرائیل اقدامات لازم برای تاسیس چهار شهرک یهودی نشین را به جریان انداخته است.

 

به گزارش بی بی سی، براساس اسنادی که به دیوان عالی اسرائیل ارائه شده، دولت این کشور روند قانونی کردن دو شهرک یهودی نشین غیرقانونی واقع در کرانه باختری رود اردن را آغاز کرده است.


این شهرک‌ها بدون مجوز در اراضی اشغالی کرانه باختری تاسیس شده و غیرقانونی بوده است.


پیش از این، دستور تخریب یکی از این چهار شهرک، واقع در نزدیک شهر رام الله، مقر تشکیلات خودگردان فلسطینی، صادر شده بود.


یک مقام تشکیلات خودگردان گفته است که اقدام دولت اسرائیل در قانونی کردن شهرک‌های غیرقانونی "سیلی به صورت تلاش های صلح" محسوب می‌شود.


اقدام دولت اسرائیل در صدور مجوز شهرک‌های فلسطینی‌‌نشین یکی از موانع از سرگیری مذاکرات صلح اسرائیل و فلسطینیان طی چند سال اخیر بوده است.


در جریان جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل در ژوئن سال ۱۹۶۷، اراضی واقع در کرانه باختری رود اردن، که در آن زمان در اختیار اردن قرار داشت، به اشغال ارتش اسرائیل درآمد.

 

در سال ۱۹۸۸، دولت اردن رسما از اختیارات خود در اداره امور این اراضی صرفنظر کرد و در پی توافقنامه صلح اسرائیل و فلسطینیان در سال ۱۹۹۵، کرانه باختری و نوار غزه به عنوان سرزمین هایی شناخته شدند که قرار است کشور مستقل فلسطینی در آنها ایجاد شود.


براساس قوانین بین‌المللی، تغییر در ساخت و ساز و ترکیب جمعیتی اراضی اشغال شده در جنگ ممنوع است و به همین دلیل هم سازمان ملل و بسیاری از کشورهای جهان اقدام اسرائیل در ایجاد شهرک‌های یهودی نشین در اراضی اشغالی اعراب را غیرقانونی می‌دانند.


با اینهمه، از زمان اشغال کرانه باختری رود اردن، دولت اسرائیل مجوز ایجاد شماری شهرک یهودی نشین در این اراضی را صادر کرده و در مواردی هم، گروه‌هایی از اسرائیلیان بدون دریافت مجوز، به ایجاد "غیرقانونی" این قبیل شهرک ها مبادرت کرده اند.


در سال‌های گذشته، برخی یهودیان به ایجاد شهرک‌هایی در نوار غزه نیز مبادرت کرده بودند اما دولت اسرائیل در سال ۲۰۰۵، طبق توافقنامه‌ای با تشکیلات خودگردان، از این بخش از اراضی فلسطینی خارج شد و شهرک‌های یهودی واقع در این منطقه را برچید.


خبر تصمیم دولت اسرائیل برای قانونی کردن چهار شهرک غیرقانونی واقع در کرانه باختری رود اردن تنها چند روز پیش از سفر جان کری، وزیر خارجه اسرائیل به منطقه منتشر می‌شود.


آقای کری در نظر دارد در ملاقات با مقامات اسرائیلی و فلسطینی، برای احیای روند مذاکرات صلح دو طرف تلاش کند.
 

انتشار «احکام بانوان در شریعت محمدی» کتاب جدیدی از مرحوم احمد قابل

Posted: 16 May 2013 08:58 AM PDT

جرس: جلد نهم مجموعه آثار زنده‌ یاد احمد قابل با عنوان «احکام بانوان در شریعت محمدی(ص)» در ۲۲۸ صفحه در فضای مجازی منتشر شد.

 

تارنمای «شریعت عقلانی»، ناشر این کتاب همانند هشت جلد قبلی و یادنامۀ آن پژوهشگر نواندیش و مجتهد مجاهد می باشد.


احکام بانوان محصول تأملات احمد قابل در فاصلۀ سال‌های ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۷ است و در پنج بخش تنظیم شده است.

بخش اول با عنوان «حقوق زنان در قرآن» مباحث تفسیری دربارۀ آیۀ ۳۴ سورۀ نساء با محوریت دو موضوع «عدم برتری مردان» و «نقد زدن زنان» و بحثی تفصیلی دربارۀ «ارث بانوان» را در بر دارد. در بخش دوم تحت‌عنوان «حجاب» فتوای مشهور و منفرد قابل دربارۀ استحباب پوشش سر و گردن، بحث استدلالی درهمین‌زمینه، پاسخ به یک نقد و پاسخ به چند پرسش دربارۀ پوشش بانوان است. بخش سوم «ازدواج موقت» است که علاوه بر بحثی دراین‌زمینه و پاسخ به پرسش‌های مرتبط شامل بحثی دربارۀ روابط دختران و پسران و نیازهای جنسی نیز هست. به‌رسمیت‌شناختن حق جدایی زن از شوهر بدون نیاز به رضایت شوهر از مهم‌ترین ابحاث کتاب است. بالاخره پاسخ به هفت پرسش شرعی دربارۀ «احکام زنان» پایان‌بخش کتاب است.


کتاب «احکام بانوان در شریعت محمدی(ص)» به «سارا» نورچشم احمد قابل تقدیم شده است.


جلد دهم مجموعۀ آثار قابل باعنوان «احکام جزایی در شریعت محمدی(ص)» اوایل تیرماه جاری توسط همین ناشر در فضای مجازی منتشر خواهد شد. متن پی‌دی‌اف دورۀ کامل مجموعه آثار زنده‌یاد احمد قابل در قسمت «کتاب‌ها»ی سایت شریعت عقلانی، در دسترس علاقه‌مندان است.
 

مذاکرات همزمان اتمی؛ شکست در وین، امید در استانبول

Posted: 16 May 2013 05:16 AM PDT

مهدی تاجیک
جرس: یک جا صحبت از شکست مذاکرات است و جای دیگر علائمی از امیدواری دیده می شود اما امیدهایی واقعا اندک که نمی توان آن را جدی گرفت. در پایخت اتریش جایی که مقر آژآنس بین المللی انرژی اتمی قرار دارد، بحث از شکست مذاکرات است. شکستی که از قبل قابل پیش بینی بود اما در استانبول، این شهر شرقی-غربی که تاکنون بارها میزبان مذاکرات اتمی ایران بوده است، علائم کوچکی از امید دیده می شود.  

 

یک جا صحبت از شکست مذاکرات است و جای دیگر علائمی از امیدواری دیده می‌شود اما امیدهایی واقعا اندک که نمی‌توان آن را جدی گرفت. در پایخت اتریش جایی که مقر آژآنس بین المللی انرژی اتمی قرار دارد، بحث از شکست مذاکرات است. شکستی که از قبل قابل پیش بینی بود اما در استانبول، این شهر شرقی-غربی که تاکنون بارها میزبان مذاکرات اتمی ایران بوده است، علائم کوچکی از امید دیده می‌شود.

۱۰ دور مذاکره بی نتیجه

گفتگوهای ایران و آژانش بین المللی انرژی اتمی یک سال و نیم است که ادامه دارد. تاکنون ۱۰ دور مذاکره میان طرفین انجام شده و هنوز هیچ راهی برای شکست بن بست مذاکرات متصور نیست. آژانس خواهان نظارت کامل بر همه بخش‌های برنامه هسته ای ایران است تا اطمینان یابد که برنامه اتمی جمهوری اسلامی به سمت اهداف نظامی منحرف نشده است و تهران هم این اجازه را نمی‌دهد. ممانعت ایران باعث ظن بیشتر آژآنس شده و فضای بی اعتمادی، گره های گفتگو را کور و کورتر کرده است. آخرین دور مذاکرات هم که روز چهارشنبه(۲۵ اردیبهشت) انجام شد از این قاعده مستثنی نبود. "هرمان ناکارتس" بازرس ارشد آژانس بعد از این دور از گفتگوها به خبرنگاران گفت که "بحث‌های فشرده‌ای درباره نهایی کردن تعیین چارچوبی برای پاسخگویی ایران به پرسش‌های آژانس انجام شد، اما طرفین پس از یک سال و نیم گفت‌و‌گو در این زمینه، باز هم نتوانستند به توافق برسند." او به صراحت گفت که تلاشهای آژآنس برای متقاعد کردن تهران به همکاری بیشتر تاکنون ناموفق بوده و زمانی هم برای دور آینده مذاکرات مشخص نشده است. هر چند که آژانس به گفته او اراده ای تزلزل ناپذیر برای ادامه دادن گفتگوها دارد.

مقام‌های ایران تا این حد ناامیدانه اظهار نظر نکرده اند بلکه با الفاظی دیپلماتیک سعی در موثر نشان دادن گفتگوها داشته‌اند. علی‌اصغر سلطانیه، نماینده دائم ایران در آژانس، این مذاکرات را با تعابیر "سازنده و فشرده" مورد اشاره قرار داد و گفت که "گفت‌و‌گوها میان دو طرف ادامه خواهد داشت و زمان دور بعدی مذاکرات در آینده تعیین خواهد شد."

کورسوهای امید


ساختمان کنسولگری ایران در شهر استانبول هم عصر چهارشنبه( ۲۵ اردیبهشت) میزبان کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بود. او به این ساختمان دعوت شده بود تا بر اساس توافق‌های قبلی با سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران گفتگو کند. اشتون به نمایندگی از گروه ۱ +۵ ( اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل آلمان) در این گفتگو شرکت کرد.


دقیقا مشخص نیست که چه محورهایی در این مذاکره مورد بحث قرار گرفته‌اند اما بر اساس مذاکرات قبلی که فروردین ماه در شهر آلماتی قزاقستان برگزار شد، احتمالا دو طرف درباره طرحی گام به گام صحبت کرده‌اند. طرحی که در ازای تجدیدنظر مرحله به مرحله جمهوری اسلامی در برنامه هسته ای، بخش‌هایی از تحریم‌های جامعه جهانی برداشته شود. در مذاکرات آلماتی ایده طرف غربی این بود که اگر ایران حاضر به تعلیق فعالیت‌ها در سایت فردو واقع نزدیکی شهر قم بشود، این امکان را خواهد یافت که معامله طلا و فلزات قیمتی را انجام دهد. معاملاتی که در حال حاضر بر اساس تحریم‌های جهانی امکان ناپذیر است و میسر شدن آن می‌تواند به دریافت منابع مالی حاصل از فروش نفت ایران کمک کند.

با این حال مشوق‌هایی از این دست تاکنون مورد رضایت تهران قرار نگرفته است. ایران در عوض می‌گوید که غرب باید تمام تحریم‌هایی که اعمال کرده را لغو کند و حق جمهوری اسلامی را برای غنی سازی اورانیوم به رسمیت بشناسد تا به این ترتیب حسن نیت خود را نشان دهد. غرب هم ابدا حاضر به چنین ریسک گشاده دستانه ای نیست و توپ اعتماد سازی را در زمین ایران نگاه داشته است. علیرغم این اختلاف‌ها هنوز دریچه های امید به طور کامل بسته نشده است. سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران بعد از این دور از گفتگوها با مفید خواندن آن از توافق طرفین برای اتخاذ ایده‌های جدید برای موضوعات متقابل خبر داد و کاترین اشتون هم این مذاکرات را مفید خواند و گفت که دو طرف به زودی برای دور آینده گفتگوها با هم تماس می‌گیرند.


دست اندازهای تازه برای توافق


عقربه های ساعت آشکارا به ضرر ایران در حال حرکت است. تحریمهای جامعه جهانی بخش‌های استراتژیک اقتصاد ایران یعنی صنایع بانکی و انرژی را فلج کرده و برای نمونه صادرات نفت ایران از دو نیم میلیون بشکه در روز طی سال گذشته به نزدیک یک و نیم میلیون بشکه در روز رسیده است. دریافت عایدات ناشی از فروش نفت هم به دلیل تحریم بانک مرکزی ایران بسیار دشوار شده و ایران ناگزیر است با برخی از مشتریان عمده نفت خود دست به معامله کالا به کلا بزند. امری که پشتوانه ارزی ایران را پایین آورده و در نتیجه ارزش پول ملی را در ماه های گذشته با افتی بی سابقه روبرو کرده است.


در حال حاضر هم بحث بر سر این است که اگر مذاکرات در آینده نزدیک به نتیجه نرسد به دامنه تحریم‌های بین المللی افزوده خواهد شد. برخی نمایندگان کنگره آمریکا به تازگی طرحی را روی میز قرار داده‌اند که در صورت تصویب نهایی عملا امکان چندانی برای صادرات نفت ایران وجود نخواهد داشت. طراحان تحریم جدید اعتقاد دارند که افزایش تولید نفت و گاز در خاورمیانه و شمال آفریقا می‌تواند اولین قدم برای عملی کردن بایکوت جهانی نفت ایران باشد. هدف نهایی این است که ایران را از فهرست چهار کشور بزرگ تولیدکننده نفت جهان خارج کرده تا به این ترتیب تهران ناگزیر به تجدید نظر در برنامه هسته ای اش شود. در همین حال دیوید کوهن، معاون وزارت خزانه‌داری ایالات متحده در امور تروریسم و اطلاعات مالی نیز روز چهارشنبه، (25 اردیبهشت‌ماه)، گفت که از ۱۰ تیرماه سال جاری این کشور تمامی افراد و دولت‌ها را از فروش طلا به دولت ایران و شهروندان ایرانی منع می‌کند." تحریم‌های تازه دست اندازی تازه برای توافق خواهد بود و به نظر می‌رسد که هر چه زمان بگذرد بر این دستندازها افزوده خواهد شد.
 

 

آمریکا: از تابستان فروش طلا به دولت و شهروندان ایران ممنوع می‌شود

Posted: 16 May 2013 04:55 AM PDT

جرس: ایالات متحده از تابستان سال جاری با ممنوع کردن فروش طلا به دولت و شهروندان ایران، قصد دارد ارزش ریال را بیش از پیش تحت فشار قرار دهد. آمریکا همچنین در نظر دارد تا ضمن محدود کردن راه‌های ورود ارز به ایران، خریداران نفت ایران را نیز وادار کند تا سطح خرید نفتی خود را باز هم کاهش دهند.


به گزارش رادیو فردا به نقل از خبرگزاری فرانسه، دیوید کوهن، معاون وزارت خزانه‌داری ایالات متحده در امور تروریسم و اطلاعات مالی روز چهارشنبه، ۲۵ اردیبهشت‌ماه، اظهار کرد که از ۱۰ تیرماه سال جاری این کشور تمامی افراد و دولت‌ها را از فروش طلا به دولت ایران و شهروندان ایرانی منع می‌کند.


آقای کوهن روز چهارشنبه به کمیته روابط خارجی سنا گفت که در این راستا آمریکا به ترکیه و امارات متحده عربی، دو کشور کلیدی فروشنده طلا به ایران، هشدار داده است تا فروش طلا به دولت ایران و شهروندان ایرانی را متوقف کند و توضیح داد: «ما به وضوح به دولت‌های ترکیه و امارات و همچنین بخش خصوصی و سایر فروشندگان طلا به ایران گفتیم که از ۱۰ تیرماه این تجارت باید تماما متوقف شود.»


پیش از این خبرگزاری‌های خارجی گزارش‌هایی در خصوص مبادله گاز ایران با طلای ترکیه منتشر کرده و در مواردی نیز گفته بودند که طلای ترکیه از کانال امارات وارد ایران می‌شود. پس از آن ترکیه اعلام کرد که تهران با پولی که از ترکیه بابت فروش گاز دریافت می‌کند، طلا خریده و آن را به ایران منتقل می‌کند.


معاون وزارت خزانه‌داری ایالات متحده در امور تروریسم و اطلاعات مالی آمریکا روز چهارشنبه با اظهار این‌که کشورش به ویژه به دنبال راه‌هایی برای فشار آوردن بر ارزش ریال است، گفت: «شهروندان ایرانی تمایل زیادی به خرید طلا دارند که به نوعی نشان‌دهنده تأثیرگذار بودن تحریم‌ها علیه ایران است... آنها به منظور نگهداری ثروت خود، ریال خود را می‌دهند و طلا می‌خرند. این به نظرم نشانه آن است که آنها متوجه شده‌اند که ارزش پولشان در حال افول است.»


دیوید کوهن خاطر نشان کرد که آمریکا در نظر دارد منابع ارزی ایران را تحت فشار قرار داده و در این زمینه موانعی بر سر صادرات مواد پتروشیمی ایران و در نتیجه ورود ارز به این کشور ایجاد کند.


در عین حال روز چهارشنبه وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور سیاسی نیز به کمیته روابط خارجی مجلس سنا گفت که تحریم‌ها، صادرات نفت ایران را مختل کرده است و افزود که در حال حاضر از ۲۰ خریدار نفت ایران، ۱۴ واردکننده، خرید نفت از ایران را متوقف کرده و شش کشور باقیمانده یعنی چین، هند، ترکیه، کره جنوبی، ژاپن و تایوان نیز واردات نفت از ایران را به شدت کاهش داده‌اند.


خانم شرمن افزود که آمریکا خریداران نفت ایران را تحت فشار قرار خواهد داد تا باز هم واردات نفت از این کشور را به طرز چشمگیری کاهش دهند.


غرب که معتقد است برنامه هسته‌ای تهران دارای بعد نظامی‌ است، تحریم‌های سنگینی را علیه ایران اعمال کرده است. جمهوری اسلامی همواره بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای خود تأکید کرده است.


در کنار اعمال فشارها، کشورهای غربی در تلاش هستند تا از راه مذاکره، برون‌رفتی برای بن‌بست هسته‌ای ایران بیابند و در این زمینه تا کنون کشورهای ۵+۱ و آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای به طور جداگانه چند دور مذاکره با ایران برگزار کرده‌اند.

 

انتقال ۴ درویش گنابادی به دادگستری کوار تحت تدابیر امنیتی

Posted: 16 May 2013 04:24 AM PDT

جرس: چهار درویش گنابادی که طی هفته‌‌های گذشته بازداشت شده بودند، تحت شدیدترین تدابیر امنیتی به دادگستری کوار منتقل شدند.


به گزارش مجذوبان نور؛ روز چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت‌ماه، چهار درویش گنابادی کواری که طی ۲ هفته‌ی گذشته در منازل و محل کار خود بازداشت شده بودند و در زندان شماره ۲ شیراز (زندان نظام) نگهداری می‌شوند، تحت شدیدترین تدابیر امنیتی و با اسکورت نیروهای امنیتی و یگان ویژه به دادگستری شهرستان کوار منتقل شدند.


طبق اطلاعات رسیده به مجذوبان نور، آقایان محمدعلی دهقان، محسن اسماعیلی، محمد علی صادقی و سید ابراهیم بهرامی در جلسه‌ی دادگاهی که بدون اجازه حضور وکلای مدافع آنان به ریاست قاضی کشکولی برگزار شد به اتهامات محاربه و حمل سلاح غیرمجاز این دراویش گنابادی رسیدگی شده است.


در ساعاتی برگزاری این جلسه‌، کلیه‌ی رفت و آمدها به ساختمان دادگستری شهرستان کوار تحت نظر مامورین امنیتی بوده است تاجایی در زمانی که مامورین امنیتی در حال انتقال این دراویش از ماشین‌ به محل ساختمان دادگاه و بلعکس بوده اند کلیه ی محوطه‌ی دادگستری شهرستان کوار را تخلیه کرده‌اند.
 

هاشمی:توسل به دروغ برای مطامع گروهی ظلم به انقلاب است

Posted: 16 May 2013 04:24 AM PDT

جرس: هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از استادان و دانشجویان دانشگاه‌های تهران در تشریح شرایط امروز كشور و نقش اقشار تحصیلكرده جامعه گفت: سخنان استادان عالمانه و در جهت اصلاح امور كشور و مشكلات است و وضعیت خطیر موجود نیازمند وحدت و همدلی است.


به گزارش آفتاب، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، اطلاع‌رسانی صحیح از واقعیت‌های جامعه و نقد منصفانه را از ضروریات عصر انفجار اطلاعات دانست و افزود: امروزه با توجه به گستردگی رسانه‌ها و دسترسی به منابع اطلاعاتی متنوع از جمله اینترنت، روزنامه‌ها و وجود شبكه‌های اطلاع‌رسانی گوناگون، امكان كتمان حقیقت‌ها به‌ویژه برای نسل تحصیلكرده و دانشگاهی وجود ندارد، عدم شفافیت در دادن اطلاعات باعث سلب اعتماد مردم به منابع داخلی و گرایش به منابع خارجی می‌شود كه در انعكاس صحیح اخبار صادق نبوده و مخلوطی از مطالب راست و دروغ و تحریف شده را منعكس می‌كنند.


عضو خبرگان رهبری، با انتقاد از رویه موجود در كشور كه دستاوردهای انقلاب در گذشته و خدمات و تلاش‌های مدیران با تجربه به‌ویژه دوران ترمیم زیرساخت‌ها در دوران پس از جنگ و دوران بازسازی و سازندگی كشور را زیر سؤال می‌برند، تصریح كرد: نادیده گرفتن خدمات دولت‌های گذشته و دستاوردهای عظیم انقلاب اسلامی، موجب ترویج یأس و بی‌اعتمادی مردم نسبت به انقلاب و مسئولان می‌شود.


وی افزود: افراد یا جریان‌هایی كه به دلیل مطامع چند روزه حزبی یا جناحی خود، با توسل به دروغ، تحریف و تهمت درصدد اثبات خود و نفی دیگران هستند خواسته یا ناخواسته به انقلاب اسلامی و تاریخ مشعشع آن ظلم می‌كنند.


هاشمی رفسنجانی، اسلام را دینی متعالی با اهداف هدایت بشر به سمت نور و پیشرفت و تعالی توصیف كرد و گفت: اگر احكام اسلام ناب، بدون پیرایه‌ها و حواشی همان‌گونه كه در عصر پیامبر اسلام عرضه شده در جامعه به درستی عمل شود، دیگر كمتر شاهد معضلات و مشكلات فرهنگی، اقتصادی و سیاسی خواهیم بود.

ایشان افزود: مردم ایران، مردمی فهیم و قدرشناس هستند و می‌توان با كمك و اعتماد و اطمینان مردم در یك دوره كار و تلاش سخت به تدریج مشكلات پیش روی كشور در ابعاد داخلی و خارجی را رفع و به آینده‌ای روشن و رو به جلو امیدوار بود.


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در پاسخ به تشكر حاضران از ایشان برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری، گفت: حسب وظیفه و انجام تكلیف دینی و ملی با توجه به شناختی كه از اوضاع كشور و مسائل و مشكلات داخلی و خارجی دارم وارد این عرصه شدم.


وی افزود: امیدوارم این حضور به شور انتخاباتی و جلب اعتماد و اطمینان بیشتر مردم نسبت به مسئولان و ایجاد رقابتی سالم در انتخابات و حفظ و تحكیم وحدت، انسجام و همدلی مسئولان و مردم كمك كند و ابهت و عظمت حضور مردم در صحنه‌های انقلاب را به دشمنان خارجی نظام اسلامی ایران نشان دهد.


وی بیان كرد: معتقدم هر دولتی كه بتواند با پشتوانه رأی اكثریت مردم از سلایق و گرایش‌های مختلف سیاسی داخل خانواده انقلاب اسلامی، زمام امور را در دست گیرد، می‌تواند با پشتوانه و اعتماد و كمك و یاری همین مردم در حل مشكلات و معضلات كشور موفق‌تر عمل كند و همه مسئولان نیز باید به چنین دولتی كمك و یاری‌رسان باشند.


در ابتدای این دیدار، دكتر مجتهدزاده، دكتر احمدی، دكتر دلاوری از دانشگاه علامه طباطبایی، دكتر محمودی و تنی چند از استادان به بیان دغدغه‌های موجود پرداخته و از هاشمی رفسنجانی برای حضور در انتخابات قدردانی نمودند.
 

هشدار جلیلی به گروه ۱+۵؛ فرصت را از دست ندهید/ اختلاف ما با آمریکا دیرینه است

Posted: 16 May 2013 04:23 AM PDT

جرس: یک روز پس از مذاکرات بدون نتیجۀ ایران و نماینده گروه موسوم به 1+5، رئیس تیم مذاکره کننده هسته ای ایران و دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی به این گروه توصیه کرد که در مورد پیشنهاد ایران در آلماتی، فرصت را از دست ندهند و تامل کنند که بعدا مجبور نشوند بگویند در این باره صحبت کنیم. نماینده رهبر جمهوری اسلامی در شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به سئوالی درباره اختلافات بین ایران و آمریکا بیان کرد: اختلافات اساسی بین جمهوری اسلامی و ایالات متحده آمریکا وجود دارد و این یک اختلاف دیرینه است.


به گزارش مهر، سعید جلیلی صبح امروز در نشست خبری در سرکنسولگری ایران در استانبول و پس از نشست چهار ساعته دیشب با کاترین اشتون ضمن تشکر از میزبانی ترکیه برای برگزاری این گفتگوها گفت: جمهوری اسلامی ایران بر مبنای یک منطق مشخص با ابتکار عمل های روشن و با توجه به اقتداری که امروز نظام جمهوری اسلامی ایران به پشتوانه ملی در عرصه ملی و منطقه ای دارد، چند دور از گفتگوهای هسته ای را با شش قدرت بزرگ جهانی داشته است.


وی افزود: در گفتگوهای اخیر پس از گفتگوهای مسکو که جمهوری اسلامی ایران یک طرح جامع را ارائه کرد، آنها قرار شد پاسخ طرح جامع ما را بیاورند.


جلیلی خاطرنشان کرد: هشت ماه طول کشید تا آنها بتوانند پاسخی برای پیشنهادهای ایران در مسکو تهیه کنند و به همین خاطر پس از هشت ماه آنها در آلماتی پیشنهادهایی را مطرح کردند.


دبیر شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: آنها در آلماتی پیشنهاد خود را ارائه کردند و ما اعلام آمادگی کردیم ظرف کمتر از یکماه پاسخ خود را به آنها ارائه دهیم و به همین دلیل در آلماتی دو اعلام کردیم جمهوری اسلامی ایران آماده است برای اینکه بر مبنای همان منطق و ابتکار عمل هایی که دارد و با استفاده از اقتدار ملی و منطقه ای در زمینه یک طرح جامع و همچنین گام های مشخص توافق هایی را داشته باشد.


وی تاکید کرد: بعد از دو روز گفتگوهای مفصل در آلماتی دو آنها به این جمع بندی رسیدند که باید در این باره با پایتخت های خود مشورت کنند و نظر جمع بندی را خانم اشتون ظرف چند روز به من اعلام کنند.


جلیلی با اشاره به اینکه این چند روز طولانی شد و تقریبا نزدیک به 40 روز طول کشید تا اینکه خانم اشتون اعلام آمادگی کرد تا گفتگو کند، اظهار داشت: گفتگوهای شب گذشته مفید بود همانطور که خانم اشتون نیز در پایان گفتگو اعلام کردند که مفید بوده است.


نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: قرار شد با ایده های جدید روی این موضوع تأملات بیشتری صورت بگیرد و گفتگوها را ادامه بدهیم.


وی یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران در وین نیز گفتگوهای خوبی با آژانس بین المللی انرژی اتمی داشت.


دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به این سئوال که پیشنهادات ایران در مسکو چه بوده است که اکنون بحث پیشنهادات جدید مطرح شده و پیشنهادات مسکو مورد قبول 1+5 واقع نشده است، بیان کرد: ما در مسکو پیشنهادهای جامعی را ارائه کردیم برای اینکه در همه زمینه ها به توافق جامع برسیم.


وی افزود: در آلماتی پیشنهاد دادند که به جای شروع از یک طرح جامع با یک گام حرکت را آغاز کنیم. در آلماتی 2 به آنها پاسخ دادیم که برای آن گام هم می توان حرکت هایی را شروع کرد اما گام ها باید متقابل و متوازن باشد.


اگر از فرصت ها استفاده نکنند از دست می رود
جلیلی با اشاره به گفتگوهای شب گذشته اش با کاترین اشتون اظهار داشت: شب گذشته در این باره صحبت کردیم که با چه ایده هایی گام ها را متعادل و متوازن کنیم.


وی افزود: گاهی اوقات فرصت هایی ایجاد می شود که اگر آنها استفاده نکنند باعث از دست رفتن فرصت ها خواهد شد.


جلیلی به بیانیه تهران اشاره کرد و گفت: وزرای خارجه ترکیه و برزیل به تهران آمدند، گفتگوهایی انجام شد و بیانیه تهران آماده شد. این فرصتی بود و تمام بیانیه نیز بر این اساس بود که چطور سوخت هسته ای ایران تامین شود.


دبیر شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: آنها به جای استفاده از این فرصت بیانیه تهران را رد کردند و قطعنامه را صادر کردند.


جلیلی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران بر مبنای حقوق مسلم در ان پی تی سوخت 20 درصد را تولید کرد. آنها فرصت بیانیه تهران را از دست دادند و امروز تمام بحثشان در آلماتی 1 این است که درباره تولید سوخت 20 درصد در تهران صحبت کنیم.


وی خاطر نشان کرد: توصیه ما همیشه به آنها این بوده است که وقتی فرصت را از دست بدهید پیشرفت ملت ایران بر اساس حقوق قانونی اش متوقف نمی شود و امیدواریم همان طور که آنها زمانی فرصت بیانیه تهران را از دست دادند و امروز بحثشان همان است درباره پیشنهاد ما در آلماتی این فرصت را از دست ندهند و تامل کنند که بعدا مجبور نشوند بگویند در این باره صحبت کنیم.


جلیلی تاکید کرد: پیشنهادهای ایران در آلماتی 2 سازنده و فرصتی برای همکاری بود. امیدواریم آنها بتوانند استفاده لازم را از این فرصت برای همکاری داشته باشند.


سوریه یک راه حل بیشتر ندارد که آن هم دموکراسی است
وی در پاسخ به سئوالی درباره سوریه ادعا کرد: در مورد سوریه موضع جمهوری اسلامی از ابتدای بحران روشن بوده و تاکید داشتیم سوریه یک راه حل بیشتر ندارد که آن هم دموکراسی است و از طریق گفتگوهای ملی و انتخابات شکل می گیرد.


جلیلی اظهار داشت: همه باید زمینه را فراهم کنند تا دولت، مردم و گروه های مختلف در سوریه برای گفتگوهای ملی آماده شوند و سپس کمک کنند تا انتخابات برگزار شود.


وی همچنین در پاسخ به سئوالی درباره زمان دور آتی گفتگوهای بین ایران و 1+5 اظهار داشت: این بیان که گفتگوهای شب گذشته طولانی، مفید و سازنده بود از سوی خانم اشتون در پایان گفتگوها مطرح شد و من هم تایید کردم.
جلیلی ادامه داد: در آنجا ایده هایی مطرح شد که چه کنیم تا ایده های دو طرف را به هم نزدیک کنیم و قرار شد در مورد این ایده ها تامل بیشتری صورت گیرد و بر این نکته تاکید شد که گفتگوها را ادامه دهیم.


دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: ما آمادگی داریم گفتگوها را هر زمانی که آنها بخواهند چه قبل و چه بعد از انتخابات ادامه دهیم چرا که گفتگوهایی از این دست موضوعات ملی و فراجناحی است که مورد پشتیبانی همه ملت ایران و جریانات سیاسی است و بر همین مبنا قرار شد برای ادامه گفتگوها در آینده نزدیک در تماس باشیم.


وی در پاسخ به سئوالی درباره اختلافات بین ایران و آمریکا بیان کرد: اختلافات اساسی که بین جمهوری اسلامی و ایالات متحده آمریکا وجود دارد یک اختلاف دیرینه است.


نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی با اشاره به اینکه این اختلاف به زمان گذشته باز می گردد، اظهار داشت: این اختلاف ملتی است که می خواست آزاد باشد و آمریکا قصد داشت از یک دیکتاتوری که با کودتا سر کار آمده تا روز آخر حمایت کند لذا با سقوط دیکتاتوری در ایران، آمریکا به مقابله با ملت ایران برخاست.


وی با بیان اینکه آمریکا هر چه را در توان داشت در این زمینه انجام داد، تصریح کرد: از یک دیکتاتور دیگر مانند صدام در طول هشت سال بیشترین پشتیبانی را علیه ایران انجام داد، تحریم های اقتصادی را بیش از 30 سال علیه ملت ایران تحمیل کرد که این تحریم ها از دهه 60 و 70 تا به امروز به شکل های مختلف ادامه داشته است.


جلیلی اظهار داشت: اینکه ملت ایران از حقوق خود دفاع کند و آنها ناامید شوند مشکل آنهاست. نه تنها ملت ایران از حقوقش دفاع می کند بلکه شاهد هستید که با مقاومتی که انجام می دهد پیشرفت های بزرگی هم داشته است و اتفاقا این پیشرفت ها در حوزه هایی است که آنها سعی کرده اند فشارهای خود را بر علیه ایران بیشتر کنند.


وی تاکید کرد: در بحث هسته ای علی رغم فشارهایی که بر علیه ملت ایران وارد کردند امروز ایران جزو 10 کشور جهان است که فناوری صلح آمیز هسته ای را مبتنی بر ظرفیت های خود به دست آورده است.


جلیلی با بیان اینکه در زمینه نفت نیز پیشرفت های ما بیشتر بوده است، بیان کرد: امروز به اعتراف خود آنها رشد علمی در ایران در سال 2012 ، 11 برابر رشد علمی در جهان بوده است و امروز قابل انکار نیست که جمهوری اسلامی ایران در پرتو مقاومتی که داشته پیشرفت های چشمگیری را بدست آورده است.


وی خاطر نشان کرد: این ایالات متحده آمریکاست که باید به جهان بگوید آیا کماکان می خواهد با نظام مردمسالاری و دموکراتیک مقابله کند و متحدان خود را از میان دیکتاتورها انتخاب کند. این مسئله برای خود آمریکا هزینه دارد و نزد ملت های جهان و منطقه روز به روز منفورتر می شود.


دیکتاتورهای متحد آمریکا توسط ملت هایشان طرد می شوند
جلیلی ادامه داد: دیکتاتورهای متحد آمریکا روز به روز توسط ملت هایشان نفی و طرد می شوند این مسئله را درباره مبارک و بن علی دیدیم و بالاخره آمریکا باید موضع خود را به مردم جهان و کشور خودش بگوید که آیا کماکان می خواهد با دموکراسی و مردم آزاد مقابله کند و از طرف دیگر با تروریست ها و دیکتاتورها همراهی کند.


وی درباره انفجارهای ریحانلی در مرز ترکیه ضمن تسلیت به مردم و دولت ترکیه به خاطر حوادث تروریستی در ریحانلی گفت: ما هر گونه حادثه تروریستی که کشتار مردم بیگناه را هدف قرار می دهد قویا محکوم می کنیم و اعتقاد داریم امروز بعد از بیداری اسلامی و ظرفیت های خوبی که در جهان اسلام پیدا شده است، این که در مصر و تونس دولت های مردمی جایگزین دیکتاتورها شده اند یک فرصت برای جهان اسلام ایجاد شده است.


وی ادامه داد: ما معتقدیم امروز مصر، تونس، ترکیه و عراق و سوریه ظرفیت های بزرگ برای جهان اسلام هستند و حتما تجمیع ظرفیت ها به نفع مردم این کشورها و جهان اسلام خواهد بود. حتما باید مرزهای این کشورها، مرزهای دوستی، امنیت و صلح باشد و اضافه بر آن روابط عمیق و دوستانه بین این کشورها ایجاد شود.


نماینده رهبر جمهوری اسلامی در شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: ما فکر می کنیم برای مردم منطقه و جهان ظرفیت های خوبی ظهور پیدا کرده و تجمیع این ظرفیت ها قطب جدیدی از قدرت در عرصه بین المللی ایجاد می کند. نباید اجازه داد دشمنان مشترک همه کشورها و ما بخواهند با اختلاف افکنی و سوء استفاده به اختلافات دامن بزنند و این مسئله به نفع هیچکس نیست.


امنیت ترکیه را امنیت خودمان می دانیم
جلیلی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه چه کسی باعث انفجارات ریحانلی در ترکیه است، بیان کرد: به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی می گویم امنیت یک کل به هم پیوسته است. ما روابط بسیار دوستانه و برادرانه ای را با ترکیه داریم و امنیت ترکیه را امنیت خودمان می دانیم و مرزهای ایران و ترکیه باید همیشه مرزهای دوستی و امنیت باشند.
وی تصریح کرد: بر همین مبنا تاکید داریم باید چهارچوب های امنیتی قوی در منطقه برای امنیت همه ملت های دوست و برادر شکل بگیرد و نباید اجازه داد دشمنان ملت های ما بخواهند برای ناامنی سوء استفاده کنند.
جلیلی گفت: فکر می کنیم امروز روزی است که باید در کشورهای منطقه ظرفیت ها و فرصت ها در جهت تجمیع و هم افزایی به کار گرفته شود بر همین مبنا نیز فکر می کنیم در بین ظرفیت هایی که در منطقه وجود دارد ترکیه و عراق یک ظرفیت خوب هستند و سوریه نیز یک ظرفیت مهم در برابر رژیم صهیونیستی و پشتیبانی از مقاومت در چند دهه گذشته بوده است.


دبیر شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران با همه کشورهای منطقه به خصوص سه کشور مذکور روابط طولانی، عمیق و راهبردی دارد و ما از همه ظرفیت هایمان استفاده می کنیم تا دوستی بین کشورهای منطقه بیشتر شود و اگر اختلافی وجود دارد به حداقل برسد. هر اندازه دوستی ها بیشتر شود به همان نسبت امنیت، شکوفایی بیشتری پیدا خواهد کرد و قدرت پیشرفت نیز در این کشورها بیشتر خواهد شد.


جلیلی در پاسخ به سئوالی در این باره که آیا با توجه به سفر وزیر خارجه، نخست وزیر و رئیس جمهور ترکیه ملاقاتی با مقامات این کشور داشته است، گفت: سفر کوتاهی داشتم، امروز به ایران باز می گردم و از آنجا که سفرم به استانبول با سفر دوستان ترک همزمان شده امکان ملاقات با آنها را ندارم.


جلیلی در پاسخ به سئوال دیگری درباره عقب نشینی عناصر پ ک ک گفت: ما از اینکه هر حرکتی در ترکیه و عراق و سایر کشورهای منطقه موجب تقویت و رشد همبستگی ملی و افزایش ثبات سیاسی شود استقبال می کنیم.


وی افزود: حرکت هایی که موجب شود امنیت ملی در ترکیه شکل بگیرد و تثبیت شود مورد استقبال ماست و همین نگاه را درباره سایر کشورها نیز داریم چرا که فکر می کنیم امنیت در منطقه به هم پیوسته است و باور داریم امنیت ترکیه امنیت خود ماست.


 

سه مسیر به سوی یک توافق هسته ای با ایران

Posted: 16 May 2013 04:10 AM PDT

رضا مرعشی*
در اوج هیاهوی تشدید تحریم‌ها و رجزخوانی هسته‌ای هستیم.  

 

در این شرایط می توان به راحتی نادیده گرفت که خانم اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و جلیلی رئیس هیئت مذاکره کنندگان ایران درروز پانزده ماه می در استانبول ملاقات خواهند کرد تا گفتگوهای ماه پیش بین ایران و ۵+۱ را ادامه دهند. 
دور آخر گفتگوهای چند جانبه بدون نتیجه پایان یافت و کمی بیش از یک ماه طول کشید تا حتی یک جلسه بین دو نفر را در تقویم قرار داد. اگرچه تاریخی برای گفتگوهای جدید بین نمایندگان هفت کشور تعیین نشده است، جلسه فعلی اشتون و جلیلی فرصتی فراهم می کند تا در مورد چگونگی سازنده کردن مذاکرات به نسبت دوران قبل برنامه ریزی کرد.
پا گذاشتن در مسیری امیدوارکننده تر از مراودات نوبه ای کنونی نیازمند چند قدم کلیدی خواهد بود:


۱) مفاد پیشنهادات را متوازن تر کنید

دولت اوباما و متحدان ۵+۱ آن شایسته تأیید هستند. آن ها (منصفانه است که بگوییم همچنین ایران) از تغییر موضع حداکثری خود در طول سال ۲۰۱۲ ممانعت کردند، ولی عاقلانه با ارائه تعدیل موقت و کوچک تحریم ها در ازای محدودیت های قابل راستی آزمایی برنامه هسته ای، توپ را به زمین ایران انداختند. این یک قدم مهم اول است، اینک نوبت کوتاه آمدن ایران است، ولی پیشنهاد کنونی روی میز، فاقد عناصر لازم معامله ای است که ایران بتواند آن را در صحنه سیاست داخلی بفروشد. اگر ایران نتواند معامله را به نقش آفرینان سیاسی داخلی بفروشد، آنگاه ما به نقطه صفر باز می گردیم. همین اصل در مورد واشنگتن نیز صادق است. متوازن کردن صورت پیشنهادها از طریق یک فرایند گام به گام متکی بر عمل متقابل بهترین شانس برای ترسیم بده و بستان پایداری است که از معرکه جدال آمیز سیاست داخلی هر دو کشور سالم بیرون آید. اگر این بدان معناست که ما باید بیشتر در مقابل بیشتر را ارائه کنیم، بهتر است سرمایه سیاسی لازم را برای انجام چنین کاری هزینه کنیم.


۲) دامنه ګفتګوها را گسترده کنید

ایران برای هفت چالش امنیت ملی آمریکا کلیدی است: عدم اشاعه سلاح های هسته ای، امنیت انرژی، سوریه، افغانستان، عراق، مبارزه با تروریسم و صلح اعراب و اسرائیل. موضع موجود آمریکا در برابر ایران همه این چالش ها را پیچیده تر می کند. علیرغم این ها، دولت اوباما برای مدت مدیدی است که گفتگو با ایران (بگذریم از مذاکره واقعی) را در مورد هر موضوعی خارج از حوزه خلع سلاح نفی کرده است، البته همیشه این چنین نبوده است. دور اول مذاکرات در سال ۲۰۰۹ بر روی برنامه هسته ای ایران متمرکز بود ولی گفتگوهای کناری در خصوص موضوعات فراتر از تمرکز اصلی انجام گرفت. تصادفی نیست که گفتگوهای دو طرف در آن دوره نزدیک ترین به موفقیت در رسیدن به توافقی در دوره ریاست جمهوری اوباما بوده است. ۵+۱ و ایران بایستی مجدداٌ در آن سطح ګفتګو کنند و وخامت فزاینده حقوق بشر در ایران و سوریه (در عین تفاوت در شدت و دامنه آن) فرصت های منحصر به فردی بوجود آورده است. در عین آماده شدن برای دور بعدی گفتگوهای چند جانبه، اشتون باید به جلیلی این پیام را منتقل کند که ۵+۱ آماده است در حوزه دغدغه های مشترک در مورد سوریه و حقوق بشر در ایران گفتگو کند. اگر دور بعدی گفتگوها، یا هر گفتگویی در آینده، فقط محدود به برنامه هسته ای ایران شود، آن گفتگوها به احتمال زیاد به شکست خواهد انجامید.

۳) با در نظر داشتن نقطه پایانی شروع کنید

درطول دوران دولت اوباما ترجیح آمریکا این بوده که با اقدام های اعتماد ساز کوچک کار کند بدون آنکه شفاف سازد اهداف دراز مدت اش در قبال ایران چیست. این بهتر از هیچ است، ولی به دلیل فقدان اعتماد بین واشنگتن و تهران، قدم های تاکتیکی کوچک احتمالاٌ کار نخواهند کرد، و تا این زمان هم کار نکرده است. به همین دلیل دولت اوباما به همراه متحدین ۵+۱ خود بایستی در خصوص پایان بازی تصمیم گیری کنند – یعنی دیدگاه اش بطور موجز در مورد رابطه نرمال با ایران- و سپس آن را با شفافیت به تهران منتقل کند. هدف تحریم ها، جنگ سایبری، ترور مخفیانه، و دیگر اشکال فشار چیست؟ این به ندرت در نظر گرفته می شود، و این منطق را نشان می دهد که اگر نمی دانی به کجا می روی، هر راهی شما را بدانجا می رساند. تا واشنگتن و تهران نوری واحد را در انتهای تونل نبینند، اکراه ریسک پذیری برای صلح پابرجا باقی خواهد ماند، و هر دو طرف در عوض به تشدید تخاصم در حرکت به سوی یک رویارویی نظامی ادامه خواهند داد که هردو مستقلاٌ در پی خودداری از آن خواهند بود.

منبع: پلاشیرز فاند (Ploughshares Fund)
* رضا مرعشی مسئول بخش پژوهش شورای ملی آمریکائیان ایرانی تبار است که قبلا به مدت چهار سال در دفتر امور ایران وزارت خارجه آمریکا خدمت کرده است.
 

 

معطل ماندن ۲۰‌میلیون یورو دارو در گمرک

Posted: 16 May 2013 04:04 AM PDT

جرس: یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، از معطل ماندن حجم بالایی دارو به ارزش ۲۰‌میلیون یورو، در گمرک به علت شفاف نبودن سیاست‌های دولت در زمینه اختصاص ارز مرجع به دارو خبر داد.


به گزارش روزنامه بهار، عابد فتاحی در این‌باره گفت: درباره تخصیص ارز مرجع به دارو با وجود تاکیدات ویژه‌ای که تاکنون به دولت شده اما وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هیچ اقدام عملی در این راستا انجام نداده است.


عضو مجلس شورای اسلامی افزود: هم‌اکنون به دلیل تعیین تکلیف نشدن در زمینه ارز، میزان قابل توجهی داروی مورد نیاز کشور به اعتبار بیش از ۲۰‌میلیون یورو در گمرک مانده و شرکت‌های دارویی به دلیل جلوگیری از ضرر و زیان خود این اقلام دارویی را در گمرک نگه داشته‌اند.


فتاحی تصریح کرد: علاوه بر این رقمی بالغ بر ۴۰‌میلیون یورو تجهیزات پزشکی و آرایشی در گمرک منتظر ترخیص است که معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تلاش برای اختصاص ارز مرجع به تجهیزات پزشکی و آرایشی به منظور ترخیص این اقلام از گمرک است.


وی همچنین درباره اختصاص ۲۲۰۰‌میلیارد تومان رقم ادعایی دولت به واردات دارو برای جبران مابه‌التفاوت نرخ ارز مرجع و مبادله‌ای، گفت: این رقم برای حل مشکل دارو در کشور قابل توجه نیست و نمی‌تواند عاملی برای بازدارندگی از گرانی دارو باشد.

 

هفت پرده: از اکران انتخاباتی «گذشته»، تا لغو کنسرت لطفی

Posted: 16 May 2013 03:52 AM PDT

سعید زندگانی
 جرس: پرده نخست گزارشی است از اینکه «گذشته» چگونه در آستانه انتخابات مجوز اکران در ایران گرفت؛ در پرده دوم به نمایشگاه کتاب می رویم که «صراحت نامه» هاشمی را از پیشخوان غرفه ها جمع کردند؛ پرده سوم پیگیری موضوع حضور «آقای بازیگر» هنگام ثبت نام مشائی است که چگونه او را فریب داده و به وزارت کشور آوردند؛ در پرده چهارم یک نویسنده می گوید که جبران ضایعات دولت 8 ساله احمدی نژاد 40 سال وقت می خواهد؛ پرده پنجم گزارشی است از اینکه چگونه «کلید» دومین رمان تاریخ ادبیات جهان شده است؛ پرده ششم از اطلاعیه اصناف سینمائی می گوید که تلاش سازمان سینمائی برای گشایش «خانه سینما» را غیرقانونی می داند؛ و در پرده آخر پای صحبت لطفی می نشینیم که اعتقاد دارد جریانی در کشوردوست ندارد او روی صحنه برود!

 

اکران «گذشته» همزمان با انتخابات


هرچهارسال یکبار، خردادماه که می آید، همراه هیجان و سروصدای مربوط به انتخابات ریاست جمهوری، قدری آزادی و گشادگی در کارهای هنری هم پدیدار می شود. مسئولان سانسور در این ماه تحت تاثیر برنامه های تبلیغاتی، گشاده دست تر می شوند؛ مانند حالا که تصمیم گرفته اند به آخرین فیلم اصغر فرهادی «گذشته» همزمان با اکران جهانی آن اجازه نمایش با زیر نویس فارسی بدهند. جواد شمقدری رئیس سازمان سینمائی، در حالیکه هفته پیش گفته بود که این فیلم نیز همانند فیلمهای دیگر برای اکران و دریافت مجوز نمایش باید از ممیزی اداره نظارت و ارزشیابی ارشاد بگذرد، در یک اقدام ناگهانی و کم نظیر، سه شنبه گذشته همراه رئیس خود محمد حسینی وزیر ارشاد به تماشای «گذشته» نشست و پس از آن اعلام کرد: "من ووزیر فیلم را دیدیم، اما صدور پروانه نمایش آن با مجوز شورای پروانه نمایش انجام شده است. تنها اصلاحیه‌ی انجام شده بر روی دو یا سه «لحظه» است که اصلا مهم نیست. در واقع همان نسخه اصلی فیلم در ایران اکران خواهد شد"!


«گذشته» که همین جمعه (27 اردیبهشت) اولین اکران خود را در جشنواره فیلم کن در فرانسه خواهد داشت و چند روز است پوسترهای آن درودیوار این شهر را پوشانده است، بادریافت مجوز نمایش در ایران قراراست بدون اصلاحات نسبت به نسخه اصلی همزمان با نمایش جهانی‌اش، در ایران نیز روی پرده‌ برود. اهالی رسانه اولین افرادی هستند که در نمایشی خصوصی این فیلم را می‌بینند و سپس اکران عادی آن شروع می شود. علی سرتیپی، مدیرعامل فیلمیران پخش کننده این فیلم، در گفت‌وگویی با «ایسنا» ضمن تایید خبر صدور پروانه نمایش «گذشته» گفت: "پروانه نمایش بدون هیچ گونه اصلاحیه و مشکلی صادر شده و ما اکنون با تمام توانمان در تلاشیم که بتوانیم هرچه زودتر این فیلم را در سینماهای ایران اکران کنیم. نمی‌توانم زمان قطعی را در این‌باره بگویم و تنها می‌گویم تمام تلاشمان این است که بتوانیم فیلم را هرچه زودتر اکران کنیم."


اما سازمان سینمایی کشور در خبری که روی سایتش قرار داده از آغاز اکران «گذشته» از هفته آینده خبر داده است. در خبر منتشرشده توسط سازمان سینمایی آمده است: "فیلم سینمایی «گذشته» آخرین ساخته اصغر فرهادی از هفته آینده در چند سینمای تهران به نمایش درخواهد آمد. با صدور پروانه نمایش فیلم «گذشته» در نشست فوق‌العاده شورای اکران موافقت به عمل آمد. همچنین همزمان با آغاز جشنواره فیلم کن و طی روزهای آینده این فیلم برای خبرنگاران و نویسندگان سینمایی به‌طور اختصاصی به نمایش گذاشته خواهد شد که جزییات آن متعاقبا به آگاهی خواهد رسید." حبیب کاوش سخنگوی شورای صنفی نمایش نیز از اکران فیلم جدید فرهادی در ایران همزمان با نمایش جهانی آن گفت و تائید کرد که فیلم در وزارت ارشاد دیده شده است و برخی از اعضای شورای صنفی نمایش نیز آنرا تماشا کرده اند.


ماجرای جمع آوری «صراحت نامه»هاشمی

 


گشاده دستی تبلیغاتی زمان انتخابات، درمورد رقبا اما تبدیل به سخت گیری های نامتعارف می شود؛ مانند جمع آوری کتاب «صراحت نامه» و اجازه ندادن به ارائه کتاب دیگرعلی اکبر هاشمی رفسنجانی و همسرش در نمایشگاه کتاب تهران. برخلاف رویه‌ای که دفتر نشر معارف انقلاب درخصوص انتشار و رونمایی کتاب‌های کارنامه و خاطرات هاشمی به شکل سالانه در نمایشگاه کتاب تهران دنبال می‌کرد، امسال کتاب «هاشمی رفسنجانی؛ کارنامه و خاطرات 1369، اعتدال و پیروزی» نه تنها به نمایشگاه نرسید، بلکه هنوز هم تصویر روشنی از زمان انتشار آن وجود ندارد. اداره‌ی کتاب وزارت ارشاد هم در پاسخ به پیگیری‌های «ایلنا» پیرامون آخرین وضعیت کتاب هاشمی و کتاب «پا به پای سرو» که حاوی خاطرات عفت مرعشی همسر او درمورد مخاطرات پیش از پیروزی انقلاب است، اعلام کرد که همچنان این دو کتاب مجوز چاپ ندارند. یکی از کارشناسان دفتر نشر معارف انقلاب در این زمینه به «ایلنا» گفت: "متاسفانه تنها پاسخی که از سوی مسوولان وزارت ارشاد و اداره‌ی کتاب می‌گیریم این است که «هنوز در دست بررسی است». این شرایط خصوصا در قابل کتاب «پا به پای سرو» که بیش از هفت ماه قبل به ارشاد فرستاده شده، کمی طولانی است."


از سوی دیگر علی اسماعیلی رییس بیست‌وششمین نمایشگاه کتاب تهران درباره‌ی جمع‌آوری کتاب «صراحت‌نامه»ی هاشمی رفسنجانی و توقف عرضه‌ی آن در نمایشگاه که ظاهرا تا دو روز اول نمایشگاه کتاب هم ارائه می‌شده است، گفت: "این موضوع به این دلیل بوده است که گاهی مواردی به نقل از شخصیت‌ها آورده می‌شود و ما برای این‌که بتوانیم به آن کتاب برای عرضه در نمایشگاه کتاب مجوز بدهیم، مجبوریم این‌گونه نقل قول‌ها را از مراکز ذی‌صلاح استعلام کنیم تا ببینیم نقل قول‌ها با واقعیت تطبیق دارند یا خیر؟ مسأله‌ی این کتاب هم به خاطر این موضوع بوده است. ضوابط حضور کتاب در نمایشگاه تعریف شده است و هر کتابی که از وزارت ارشاد مجوز چاپ بگیرد و از طریق اداره‌ی کتاب اعلام وصول شود، می‌تواند در نمایشگاه حضور پیدا کند. مراحل اعلام وصول و استعلام این کتاب نیز طولانی نشده و کارهای آن در دست اقدام است." او در پاسخ به این سؤال که کتاب یک بار منتشر و عرضه شده است‌، اظهار کرد: "کتابی که در خانه‌ی کتاب اعلام وصول نشده باشد‌، طبق مقررات، اجازه‌ی عرضه پیدا نمی‌کند"!
«صراحت‌نامه» متن گفت‌وگوی مفصلی باهاشمی در سال 89 است که در آن به پرسش‌های متنوعی در حوزه‌ی مدیریت ارتباطات سیاسی و فرهنگی و همین‌طور زندگی شخصی خود پاسخ داده است. این کتاب متن گفت‌وگو درباره‌ی نامه‌ی او به رهبری پس از انتخابات 88، دیدگاه‌هایش در خصوص مناظرات انتخابات ریاست‌جمهوری در آن سال،‌ حضور تعدادی از مسؤولان سابق از جمله عطاء اله مهاجرانی در شبکه‌های ماهواره‌یی فارسی‌زبان، آزادسازی ماهواره، فعالیت‌های شبکه‌های ماهواره‌یی فارسی‌زبان و بی‌بی‌سی است. به گفته‌ی تدوین‌کنندگان کتاب، او در این مصاحبه برای اولین‌بار گفته که آماده‌ی کناره‌گیری از قدرت است، اما می‌ترسد اقدامش قهر تلقی شود.


«آقای بازیگر» را فریب دادند؟


برخلاف دوره های پیشین انتخابات ریاست جمهوری، در این دوره هنرمندان علاقه و انگیزه چندانی برای ورود به عرصه تبلیغات ندارند. بجز نقل قول تائید نشده ای از پرویزپرستوئی در حمایت از محمدباقرقالیباف، مسعود جعفری جوزانی، علی معلم و احمد رضا معتمدی فیلمسازانی هستند که گفته می شد قرارداد ساخت فیلم تبلیغاتی با نامزدها امضا کرده اند؛ اما همگی خبرهای مربوط به خود را تکذیب کردند. در این میان اما انتشار خبر و تصویر حضور عزت اله انتظامی «آقای بازیگر» هنگام ثبت نام اسفندیاررحیم مشائی در کنار او و احمدی نژاد، تعجب همگان را برانگیخت. این بازیگر کهنه کار سینما، تئاتر و تلویزیون، برخلاف پسر آهنگسازش مجید انتظامی، همواره کوشیده است از حضور در محافل سیاسی و حکومتی اجتناب کند. اما حضورش هنگام ثبت نام مشائی در وزارت کشور، سوالات بسیاری را مطرح ساخت که پی گیریهای پس از آن نشان می دهد به احتمال زیاد «آقای بازیگر» را برای این همراهی فریب داده اند؛ گرچه او به صراحت نمی تواند این موضوع را به زبان بیاورد!
ساعتی از ثبت نام مشائی نگذشته بود که انتظامی در گفت و گوئی کوتاه با «ایسنا» اعلام کرد که او برای یک کار اداری در مورد پیگیری وضعیت «بنیاد فرهنگی-هنری انتظامی» به دیدار مشائی رفته بود و در آنجا از وی خواسته شده باهم به وزارت کشور بروند. انتظامی توضیح داده: "مدت‌ها پیگیر وضعیت راه‌اندازی بنیاد بودم که با وجود دستور رییس‌جمهور باید تأییدیه به امضای چهار وزیر می‌رسید که متأسفانه اجرایی نشده بود. برای پیگیری موضوع امروز (شنبه 21 اردیبهشت‌ماه) قراری با اسفندیار رحیم‌مشایی داشتم که بعد به اتفاق هم به ستاد انتخابات وزارت کشور رفتیم." زمستان گذشته درپی درخواست انتظامی‌، دفتر ریاست جمهوری با ارسال نامه‌ای خطاب به وزیرارشاد و وزیر کشور از آنها خواست برای صدور مجوز «بنیاد فرهنگی-هنری عزت‌الله انتظامی» اقدام فوری انجام شود.


خبرگزاری «ایلنا» هم در این مورد نوشته است: "زمانی كه اسفندیار رحیم مشایی برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری به وزارت كشور آمده بود، در گروهی كه وی را همراهی می‌كردند عزت‌الله انتظامی نیز حضور داشت. همین امر باعث شد تا این تصور ایجاد شود كه انتظامی برای حمایت از اسفندیار رحیم مشایی به وزارت كشور آمده است. انتظامی از سال‌ها قبل برای تاسیس بیناد فرهنگی كه به نام خود قصد راه‌اندازی آن را دارد، اقدام كرده و حتی خانه خود را خالی كرده تا امور راه‌اندازی بنیاد را هرچه سریع‌تر پیش ببرد. تاسیس این بنیاد قرار بود با دستور رئیس‌جمهور روند سریعتری به خود بگیرد. گویا انتظامی روز گذشته برای پیگیری این برنامه‌ها با اسفندیار رحیم مشایی در دفتروی قرار ملاقات داشته است و در هنگام دیدار با مشایی؛ همراه با گروه وی در وزارت كشور حاضر شده است. به نظر می‌رسد این عمل ناخواسته بوده به‌گونه‌ای كه وی از مراسمی كه قرار بود در وزارت كشور برگزار شود، اطلاع نداشته است. آنچه مشخص است اینكه انتظامی تاكنون موضع خود را به صورت شفاف درباره مشایی اعلام نكرده است. احتمالا نگران است تا پایان دولت دهم، وضعیت راه‌اندازی بنیاد دچار مشكل شود."


بررسی ها حاکی است که نامه مورخ دوم دی 1391نامه مهمی برای آقای بازیگر محسوب می شود؛ نامه‌ای که بنا به دستور احمدی نژاد به محمد حسینی وزیرارشاد و مصطفی محمدنجار وزیر کشور ارجاع داده شده تا در اقدامی فوری درخصوص درخواست صدور مجوز تاسیس «بنیاد فرهنگی – هنری عزت‌الله انتظامی» با وی همکاری کنند؛ اما از آن زمان تاکنون اقدامی انجام نشد و انتظامی این مساله را مدت‌ها پیگیری کرد ولی نتیجه‌ای نگرفت. پیگیری‌های بعدی انتظامی از وزارت ارشاد موجب شد تا متوجه شود تاخیرهایی در صدور مجوز مربوطه وجود دارد. او که آخر خردادماه 85 ساله می شود و نگران است نتواند گشایش بنیاد انتظامی را به چشم خود ببیند، در آخرین روز ثبت‌نام نامزدهای انتخابات در تماسی با ‌مشایی عنوان می‌کند که به نظرش در راه صدور مجوز تعلل‌هایی وجود دارد و مشائی می خواهد که بازیگر برای صحبت درباره دلایل تعلل در صدور مجوز بنیاد فرهنگی، حضوری به دفترش بیاید. از آنجا به بهانه اینکه می تواند وزیر کشور و رئیس جمهور راهم ببیند، او را به ساختمان وزارت کشور می برند و در کنارش عکس می گیرند!


شجاعی: جبران ضایعات 40 سال وقت می برد!


سیدمهدی شجاعی نویسنده، در پاسخ به سئوالی درباره وضعیت فرهنگی کشور به ویژه نشر در دوره هشت ساله ریاست جمهوی محمود احمدی‌نژاد گفته است: "من اگر بخواهم خیلی خودم را سانسور کنم و با ملاحظه حرف بزنم باید بگویم که بلایی که سر فرهنگ و هنر و نشر درهشت سال اخیر آمده است، بی‌سابقه بوده و شاید نزدیک به 40 سال زمان لازم باشد که بتوانیم تنها ضایعات ناشی از آن را جبران کنیم. شاید مشکلات اقتصادی و یا مسائل سیاسی و بین‌المللی پیش آمده خیلی زود در نگاه مردم خود را نشان دهد، اما مشکلات و ضایعات فرهنگی سال‌ها طول می‌کشد تا بفهمیم چگونه رخ داده است و باید برای رفعش چه کار کرد؟ عموم آدم‌هایی که سرشان به تنشان می‌ارزید در این دوره خانه‌نشین شدند و یا مهاجرت کردند و کارها در دست انسان‌های کوتاه قامت افتاد و این به همه عرصه‌های فرهنگی کشور تعمیم پیدا کرد. انگار ویروسی بود که گسترش پیدا کرد و به تبع آن آدم‌های سرشناس دیگر حاضر به پذیرش مسئولیت نشدند"!


شجاعی که با خبرگزاری «مهر» سخن می گفت، تاکید کرد: "با تغییر دولت نباید تصور کرد که قرار است اتفاق مهمی رخ دهد. مجموعه ساز و کار فعالیت فرهنگی در کشور که به هر حال رئیس جمهور هم جزو آنهاست، تغییری نکرده‌اند و این در امور ما تغییری ایجاد نمی‌کند. به اعتقاد من برای آغاز اصلاح این امور اول باید فاجعه و درد را شناخت و بعد به آن اعتراف کرد. الان آمارها و ارقام به شکلی است که می‌گوید ما در بهترین وضعیت فرهنگی قرار داریم، ولی مثل باقی موارد در حال دروغ گفتن هستیم. اگر بپذیریم که چه فاجعه‌ای رخ داده آن وقت می‌توانیم به فکر اصلاحش نیز باشیم و اگر نپذیریم کاری از پیش نمی‌بریم."


نویسنده کتاب «سقای آب و ادب» در این گفت و گو به اثر جدیدش «کمی دیرتر» اشاره کرده و گفته است: "در جلد دوم شخصیت‌های داستان به طور عمده مشترک هستند؛ به علاوه اینکه سعی کردم قشر در برگیرنده کتاب کمی عام‌تر باشد. «کمی دیرتر» یک انتقاد از فضای خودی است و قرار نبوده که موضوع آن را به کل کشور تعمیم دهیم. یک طیف و جماعتی از مسلمان‌های خودی در این رمان مورد نقد قرار گرفته‌اند و طبیعی است که عده‌ای بهشان بر بخورد. به نظر من این کار آئینه‌ای را جلوی آنها گرفته است. حرفم این است که ادعاهای ما با کارهایمان چندان جور در نمی‌آید و اگر کسی خلاف این موضوع می‌اندیشد، سلّمنا! جلد دوم فعلا عنوان «خبر از ما یا اساسا هرگز» را بر خود دارد که البته قطعی نیست و با کسی درباره‌اش مشورت نکرده‌ام."


«کلیدر» دومین رمان طولانی جهان

 


«کلنل» محمود دولت آبادی نتوانست جایزه بهترین کتاب ترجمه شده سال آمریکا را در میان ده کتابی که به مرحله نهائی رسیده بودند، بگیرد اما رمان «کلیدر» او در فهرست طولانی‌ترین رمان‌های جهان پس از اثر معروف «مارسل پروست» یعنی «در جست‌وجوی زمان از دست‌رفته» در رتبه‌ی دوم قرار گرفت. سایت اینترنتی «ویکی پدیدیا» به تازگی در گزارشی که منتشر کرده، با درنظر گرفتن تعداد کلمه‌ها، به معرفی طولانی‌ترین رمان‌های ادبیات جهان پرداخته که در این میان، رمان «کلیدر» نوشته‌ی «محمود دولت‌آبادی» در رتبه‌ی دوم دیده می‌شود. مسأله دیگری که در این میان حائز اهمیت بوده، تعریف‌های متفاوت از واژه‌ی رمان است. در نهایت، رمان یک نوشته‌ با داستان مجزا معرفی شده که از سوی یک ناشر چاپ شده و یا به صورت الکترونیک انتشاریافته و دارای حق تألیف و انتشار برای نویسنده است. بر این اساس، کتاب‌هایی مثل «ارباب حلقه‌ها» که داستان‌های مجزا داشته و مجموعه‌های «هری پاتر» که یک مجموعه‌ی داستان است، از این رده‌بندی کنار گذاشته شده‌اند.


«ویکی‌پدیا» با تنظیم فهرستی، رمان مشهور «در جست‌وجوی زمان از دست‌رفته» نوشته‌ «مارسل پروست» چاپ انتشارات «مادرن لایبرری» را که در هفت جلد و 4211 صفحه به زبان‌ فرانسه انتشار یافته، با حدود یک میلیون و 200 هزار کلمه به عنوان طولانی‌ترین رمان‌ ادبیات جهان انتخاب کرده است. رمان «کلیدر» نوشته‌ی «محمود دولت‌آبادی» که در سال 1984 در 10 جلد و 2836 صفحه توسط انتشارات «فرهنگ معاصر» به زبان فارسی منتشر شده، با داشتن حدود 950 هزار کلمه در رتبه‌ی دوم قرار گرفته است. «کلیدر» رمانی در ستایش کار و زندگی و طبیعت و رمانی حماسی از شجاعت و مردانگی است که شخصیت اول این رمان شخصی به نام «گل‌محمد» است که دولت‌آبادی بیش از 15 سال عمرش را صرف نگارش آن کرده است. در رتبه‌های بعدی این فهرست چندین اثر کم‌تر شناخته‌شده‌ به چشم می‌خورند تا این‌که در رتبه‌ی سیزدهم به کتاب مشهور «جنگ‌ و صلح» نوشته‌ی «لئو تولستوی» برمی‌خوریم. این کتاب توسط انتشارات «آکسفورد ورلدز لایبرری» به زبان روسی منتشر شده و با داشتن 1440 صفحه حدود 561 هزار لغت دارد. «جنگ‌ و صلح» یکی از آثار ادبی مشهور جهان است که به زبان‌ها مختلفی ترجمه شده است. در رتبه‌ی هفدهم این رده‌بندی کتاب مشهور «بینوایان» نوشته‌ی «ویکتور هوگو»، نویسنده‌ی مشهور فرانسوی دیده می‌شود که در قالب یک جلد کتاب با 1488 صفحه و حدود 531 هزار لغت انتشار یافت. این کتاب که یکی از شاهکارهای ادبیات کلاسیک به شمار می‌رود، به زبان فرانسه نوشته شده و طی سال‌ها به زبان‌ها مختلفی ترجمه شده است.


سینماگران: بازگشائی «خانه سینما» شان قانونی ندارد


سازمان سینمائی و وزارت ارشاد می خواهند به شکلی که خود می خواهند، تا پایان دولت احمدی نژاد خانه سینما را بازکنند اما جامعه اصناف ایران که مجموعه «خانه سینما» را تشکیل می دهند، اعلام کرده اند که این بازگشائی قانونی نیست. با اینهمه مهدی عظیمی میرآبادی(معاون فعالیت‌های سازمان سینمایی) با اشاره به تشکیل هیات بازگشایی خانه سینما از برگزاری اولین جلسات این هیات و تصمیمات اخذ شده خبرداده و به «ایلنا» گفته است: "هیات بازگشایی خانه سینما بعداز دستور جواد شمقدری با حضور 5 نفر از اهالی سینما به عنوان افراد معتبر و نماینده صنوف و همچنین دو نفر از مدیران سازمان سینمایی تشکیل جلسه داده است." وی با خودداری از معرفی نمایندگان اهالی سینما گفت: "سعید الهی(دبیر هیات ساماندهی صنوف سینمایی) و همچنین مهدی پور(معاون اداره کل مجامع تشکل‌های سازمان سینمایی) در این جلسات شرکت دارد و اسامی 5 سینماگر عضو این هیات نیز در روزهای آینده اعلام می‌شود."


پیش از این جامعه اصناف سینمای ایران متشکل از 24 انجمن و کانون مختلف طی اطلاعیه‌ای اعلام کرده بودند که هیئت موسوم به "بازگشایی" شأن قانونی ندارد و هر اقدامی که توسط این هیئت انجام گیرد مورد قبول اعضای خانه سینما نخواهد بود. در این اطلاعیه آمده است: "بیش از یک سال و نیم است که جامعه اصناف سینمایی ایران متحمل شرایط نابسامان و قربانی سیاست های زیانبار مدیریت دولتی سینما بوده است. اخیراً ریاست سازمان سینمایی طی حکمی معاونت آن سازمان را مأمور تشکیل هیأت بازگشایی خانه سینما کرده است در حالی که در اساسنامه خانه سینما چنین هیأتی پیش‌بینی نشده و تنها مرجع اداره امور خانه سینما، هیأت مدیره آن است. هشدار می‌دهیم شیوه‌ای که از سوی سازمان سینمایی در پیش گرفته شده است با نادیده گرفتن مبانی حقوقی و قانونی به خسارت‌های بیشتر به جامعه اصناف سینمای ایران منجر خواهد شد. هیئت موسوم به "بازگشایی" به هیچوجه شأن قانونی ندارد و هر اقدامی که توسط این هیأت انجام گیرد مورد قبول اعضای خانه سینما نخواهد بود. مصرانه از هیأت مدیره قانونی خانه سینما می‌خواهیم در اسرع وقت با فراخوان مجمع عمومی فوق‌العاده طبق تشریفات پیش بینی شده در اساسنامه خانه سینما، اصلاحات پیشنهادی هیات هفت نفره را در مجمع عمومی طرح و پیگیری کند. همچنین پیشنهاد می‌کنیم مدیریت خانه سینما پیگیری این اقدام خلاف قانون سازمان سینمایی را از طریق مراجع قانونی و قضایی در دستور کار خود قرار دهد."


لطفی: دوست ندارند من برنامه اجرا کنم

 


کنسرتهای محمدرضا لطفی آهنگساز و نوازنده نامدار و پیش کسوت موسیقی ایران در شهرهای اندیمشک و بهبهان لغو شد و او که امیدوار است کنسرت بعدیش در تبریز به سرنوشت کنسرتهای خوزستان دچار نشود، در این مورد گفت: "زمانیکه از طرف انجمن موسیقی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان از من برای اجرای کنسرت و برپایی کارگاه‌های آموزشی در شهر بهبهان دعوت کردند، قراردادی را امضا کردیم که طی آن دوشب در اهواز، یک شب در اندیمشک و دوشب در بهبهان کنسرت برگزار کنیم. بعد از امضای این قراردادها به محض اینکه برای اجرای کنسرت وارد اهواز شدم به من اطلاع دادند که مدیر ارشاد اندیمشک اجازه اجرای برنامه در این شهرستان را به ما نداده است و علی رغم اینکه ما برای این اجرا با انجمن موسیقی اداره ارشاد اهواز قرارداد داشتیم، به یکباره با مخالفت مدیر ارشاد اندیمشک مواجه شدیم. این در حالی است که در همان روزهایی که در اهواز برنامه داشتیم از سوی سازمان‌دهندگان کنسرت تلاش های بسیاری انجام شد که موافقت های لازم برای برگزاری کنسرت در اندیمشک انجام پذیرد. حتی در این فاصله زمانی هم موفق شدیم رضایت دوستان را برای برگزاری برنامه به دست آوریم اما روز جمعه (20 اردیبهشت) در شرایطی که همه ادارات دولتی تعطیل بود به ما اعلام شد که کنسرت 21 اردیبهشت ماه در شهرستان اندیمشک لغو شده است و کاری هم نمی‌توان کرد"!
این نوازنده صاحب‌نام تار در بخش دیگری از صحبت‌های خود به لغو اجرای دوم کنسرت شهرستان بهبهان اشاره کرد و گفت: "طبق برنامه و قراردادی که از همان ابتدا با مسئولان داشتم قرار بر این بود که 22 و 23 اردیبهشت ماه نیز در شهرستان بهبهان کنسرتی را برگزار کنم و در کنار آن کارگاه‌های آموزشی را نیز با علاقه‌مندان و هنرمندان این شهرستان برپا کنم. ضمن اینکه در هنگام انعقاد این قراردادها هم کسی نگفت دوشنبه‌شب مصادف با شب شهادت امام هادی است از این رو طبق برنامه کارها پیش رفت که بعد از اجرای اول به ما خبر دادند به دلیل فرا رسیدن ایام شهادت ما نمی توانیم اجرایی داشته باشیم، به همین جهت مجبور به لغو این کنسرت شدیم." لطفی با اظهار ناراحتی از این پیش آمدها ادامه داد: "وقتی شاهد چنین مشکلاتی که ترتیب آن از لغو کنسرت اندیمشک آغاز شد، هستم متوجه می شوم که جریانی دوست ندارد من این برنامه ها را اجرا کنم. من آدم سیاسی نیستم اما می دانم که لغو کنسرت، عدم صدور مجوز و اجازه ندادن فرقی با هم نمی کند و بهتر است دوستان از همان اول بگویند که با من مشکل دارند و خواهان برگزاری کنسرت محمدرضا لطفی در شهرستان‌ها نیستند. این یک رفتار دوگانه مدیریتی است که در این مدت با من و گروه اجرایی صورت گرفت و معلوم کرد که هیچ چیز مشخص نیست و همه مدیران بدون در نظر گرفتن عملکرد مدیر دیگر در قبال یک موضوع یکسان رفتار متناقصی نشان می‌دهند. وقتی یک کنسرت در اهواز می تواند برگزار شود پس چطور در اندیمشک و بهبهان نمی تواند برگزار شود. البته امیدوارم این مشکل در آذربایجان اتفاق نیفتد."