جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


معاون وزیر اقتصاد: برخی پروژه های نفتی با تاخیر و رکود مواجه هستند

Posted: 03 May 2013 03:23 AM PDT

جرس: براساس اظهارات معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در سال های گذشته به طور متوسط سالانه 20 میلیارد دلاری در صنعت نفت سرمایه گذاری شده است که این حجم سرمایه گذاری پاسخگوی همه نیازهای صنایع نفت و گاز کشور نیست،


براساس اظهارات معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی طی سالهای گذشته به طور متوسط سالانه 20 میلیارد دلاری در صنعت نفت سرمایه گذاری شده این حجم سرمایه گذاری پاسخگوی همه نیازهای صنایع نفت و گاز کشور نیست، از این رو هم اکنون برخی از پروژه ها با تاخیر و یا رکود مواجه هستند.


به گزارش خبرآنلاین، داوود منظور در هم اندیشی صندوق پیمانکاران، سازندگان و مهندسان مشاور صنایع انرژی با اعلام دلایل تاخیر اجرای طرح‌های صنایع نفت و گاز، تاکید کرد:« سرمایه‌گذاری سالانه 20 میلیارد دلاری در صنعت نفت پاسخگوی نیاز این صنعت مادر و استراتژیک نیست و برای رقابت نفتی با اعراب سبد تامین منابع مالی متنوع تر شود. »


وی با بیان اینکه یکی از راهکارهای رقابت با کشورهای عربی برای توسعه میادین مشترک نفت و گاز متنوع سازی سبد تامین منابع مالی و اعتباری است، گفت: « تحریم پدیده جدیدی برای اقتصاد و به ویژه صنعت نفت کشور نبوده و با وجود سه دهه تحریم و محدودیتهای بین المللی اما توسعه این صنعت استراتژیک متوقف نشده است. »


معاون اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی با اعلام اینکه پس از تحریم فروش نفت ایران توسط اتحادیه اروپا مشکلات توسعه صنعت نفت مضاعف شده است، تصریح کرد: « هدف اصلی تحریم های بین المللی اعمال محدودیتهای بیشتر در نظام بانکی و مالی بوده که منجر به قطع همکاری با بانکهای خارجی شده است.»


این مقام مسئول با یادآوری اینکه از سال 84 تا 89 حدود 70 میلیارد دلار سرمایه گذاری از محل منابع داخلی در صنایع نفت و گاز پتروشیمی انجام شده است، اظهار داشت:« از سال 85 تا 90حدود 43 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در صنعت نفت انجام گرفته است. »


منظور با اعلام اینکه تا افق چشم انداز باید 500 میلیارد دلار و تا پایان برنامه پنجم توسعه حدود 200 میلیارد دلار سرمایه گذاری در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی انجام شود، اظهارداشت: « باید تا افق چشم انداز در صنعت برق به طور متوسط سالانه 8 میلیارد دلار و تا پایان برنامه در مجموع 100 میلیارد دلار سرمایه گذاری در صنعت برق انجام شود.»


به گفته معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی، توسعه مشارکت عمومی وخصوصی در اجرای طرحهای انرژی، سرمایه گذاری های تخصصی ، روان سازی جریان مالی ، جذب نقدینگی وهدایت آن به سمت تولید، ارائه خدمات مشاوره و هدایت سرمایه های سرگردان، مدیریت بیمه و پوشش ریسک و کمک برای آماده سازی شرکتها در قالب سیاستهای خصوصی سازی کشور از مهمترین مزیتها و ویژگی های تاسیس صندوق تامین پروژه های انرژی است.


این مقام مسئول با یادآوری اینکه تاسیس و راه اندازی این صندوق انرژی فرآیند زمانبر و طولانی مدت ارزیابی اقتصادی پروژههای صنعت نفت وگاز انرژی را به حداقل کاهش می دهد، افزود: قطعا اداره این صندوق باید به بخش غیر دولتی واگذار شود و دولت کمترین مداخله را در اداره آن داشته باشد.

 

اعطای دکترای افتخاری دانشگاه «یورک» کانادا به نسرین ستوده

Posted: 03 May 2013 02:21 AM PDT

جرس: سنای دانشگاه یورک کانادا، اعطای دکترای افتخاری رشته حقوق سال ۲۰۱۳ را به خانم نسرین ستوده، وکیل دعاوی بر جسته و زندانی سیاسی ایرانی به تصویب رساند. تعدادی از استادان، دانشجویان و دانش آموختگانِ ایرانی تبارِ دانشگاه یورک خانم ستوده را نامزد این دکترا کرده بودند.



به گزارش تارنمای «گویا»، در بیانیهِ رسمی نامزدی از جمله آمده که خانم نسرین ستوده وکیل مدافع سرشناس ایرانی و فعال حقوق زنان است که بخاطر دفاع از زندانیان سیاسی و حقوق بشر، در یک دادگاه مذهبی به اتهام واهیِ توطئه بر علیه امنیت ملی به زندان افتاده است.


نسرین ستوده در اعتراض به شرائط زندان و محدودیت های ملاقات با فرزندان و همسر خود چندین بار به اعتصاب غذا دست زده. آخرین اعتصاب غذای وی که نزدیک به پنجاه روز طول کشید و سلامت اش را سخت به خطر انداخت، سر انجام مقامات جمهوری اسلامی را به عقب نشینی واداشت و محدودیت های تحمیلی به خانواده اش، از جمله حق مسافرت دختر و همسرش، را لغو کردند.


در بیانیهِ نامزدی، ضمن اشاره به اعتراضات جهانی در حمایت از خانم ستوده و نیز اعطای جوائز معتبر بین المللی به ایشان، از جمله جایزه ساخاروف و جایزه آزادی ‘پنِ‘ امریکا، اشاره شده که اعطای دکترای افتخاری از سوی یک دانشگاه معتبر جهانی به خانم ستوده، قدردانی از شهامت و استحکامِ شخصیتِ فردی است که در سخت ترین شرائط به دفاع از حقوق بشر و آزادیِ های سیاسی پرداخته. بعلاوه تاکید شده که اعطای این جایزه از سوی دانشگاه یورک به خانم ستوده بیانگر باور و تعهد این دانشگاه به عدالت اجتماعی و دفاع از حقوق بشرو مقابله با نقض این حقوق در هر گوشه جهان، و نشان دهنده آگاهی جهانیِ این دانشگاه است.


مراسم اعطای دکترای افتخاری خانم ستوده در روز ۱۲ ژوئن ۲۰۱۳ همزمان با مراسم فارغ التحصیلی دانشجویان دانشگاه یورک و با حضور تعدادی از شخصیت های ایرانی در محل این دانشگاه بر گذار خواهد شد، و از آنجا که خانم ستوده کماکان در زندان جمهوری اسلامی اسیر است، کریم لاهیجی به نمایندگی ایشان دکترای افتخاری را دریافت خواهد کرد.

 

واکنش مرکز پژوهش های مجلس به بودجه ۹۲: این بودجه مناسب وضعیت اقتصادی کشور نیست

Posted: 03 May 2013 02:21 AM PDT

جرس: مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به بودجۀ تنظیمی و ارائه شده از سوی دولت احمدی نژاد برای سال جاری اعلام کرد که "لایحه بودجه سال ۹۲ مناسب شرایط کنونی اقتصادی نیست و دولت تمایل دارد مشکلات مالی و بودجه‌ای خود را از طریق تضعیف ارزش پول ملی در برابر پول‌های خارجی حل کند."


به گزارش ایلنا، دفتر مطالعات برنامه و بودجه مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در گزارشی اعلام کرد: با توجه به وضعیت اقتصاد ایران در سال ۱۳۹۱ و چشم انداز افزایش محدودیت های ارزی در سال ۱۳۹۲، انتظار می رفت لایحه بودجه سال ۱۳۹۲ با ارائه برنامه ای هدفمند و سازگار برای بهبود وضعیت شاخص های کلان اقتصادی، بسترهای لازم را برای برون رفت از وضعیت کنونی و کاهش وابستگی به نفت فراهم کند، اما دولت، لایحه بودجه ای را تهیه کرده است که علاوه بر نادیده گرفتن برخی از اصول قانون اساسی و بسیاری از قوانین و مقررات مالی و محاسباتی، مناسب شرایط کنونی نیست و راهبردهای کنترل بی ثباتی متغیرهای کلان اقتصادی را در بودجه مورد توجه قرار نداده است.


با توجه به مطالب گفته شده در این گزارش که بر مبنای تحلیل برخی از احکام ماده واحده لایحه بودجه سال ۱۳۹۲ به دست آمده است، می توان چنین نتیجه گیری کرد:
۱- لایحه بودجه سال ۱۳۹۲ به شدت دچار بی انضباطی مالی (بودجه ای) است، زیرا پیش بینی درآمدها قابل اتکا و هزینه ها نیز کنترل شده نیست؛ کسری بودجه پنهان وجود دارد و به دلیل عدم درج برخی از احکام واگذاری دارایی های مالی دولت (در بندهای ماده واحده لایحه ذکر شده اند) در ردیف های بودجه ای؛ منابع و مصارف بودجه عمومی دولت غیرشفاف است.
۲- دولت تمایل دارد مشکلات مالی و بودجه ای خود را از طریق تضعیف ارزش پول ملی در برابر پول های خارجی حل کند.
۳- وابستگی بودجه عمومی دولت به منابع حاصل از صادرات نفت، بیشتر خواهد شد، زیرا دولت کاهش صادرات نفت را از طریق فروش گران تر ارز حاصله از صادرات آن جبران خواهد کرد.
۴- تسهیلات تکلیفی نظام بانکی افزایش خواهند یافت.
۵- پایه پولی و نقدینگی از طریق افزایش وام دهی بانک مرکزی به بانک ها افزایش می‌یابد.
۶- اختیارات و مسئولیت های بانک مرکزی و بانک ها در مدیریت منابع و مصارف کاهش خواهند یافت.
۷- اختیار بانک مرکزی در تعیین نرخ ارز به عنوان یکی از ابزارهای سیاستگذاری پولی و ارزی کاهش خواهد یافت.
۸- عرضه ارز از طریق الزام صادرکننده ها به فروش ارز به نرخ ارز مورد نظر دولت محدود خواهد شد.
با عنایت به موارد مذکور، پیشنهاد می شود مجلس شورای اسلامی لایحه بودجه سال ۱۳۹۲ را با رویکرد اجتناب از دامن زدن بر تورم به عنوان یک گزینه بنیادین سیاستگذاری، از طریق محورهای زیر بررسی و تصویب کند.
- الزام دولت به شفاف کردن رقم کسری بودجه و راه های تامین مالی آن.
- جلوگیری از حل مشکلات مالی دولت از طریق تضعیف ارزش پول ملی.
- شفاف کردن منابع و مصارف بودجه عمومی دولت از طریق درج ارقام واگذاری دارایی های مالی ذکر شده در بندهای ماده واحده لایحه در ردیف های بودجه ای،
- تعیین معیارهایی برای میزان کسری بودجه (مانند نسبت کسری بودجه به تولید ناخالص داخلی) و بدهی ها و تعهدات دولت (مانند نسبت بدهی و تعهدات دولت به تولید ناخالص داخلی) و الزام دولت به رعایت حدود آنها در سال ۱۳۹۲٫
- تعیین مرجعی رسمی به عنوان مسئول مدیریت بدهی بخش عمومی (شامل دولت، شرکت های دولتی و…).
- الزام دولت به تدوین شفاف سیاست مدیریت بدهی و ارائه آن به مجلس شورای اسلامی.
- الزام دولت به ارائه گزارش های تفصیلی و منظم در مورد بدهی های بخش عمومی و سیاست های مربوط به بدهی به مجلس شورای اسلامی.
- افزایش اختیارات بانک مرکزی در سیاستگذاری پولی و ارزی در راستای کنترل و کاهش تورم و حفظ ارزش پول ملی از طریق کنترل سیاستگذاری پولی و اعتباری.
- ارزیابی مجدد سیاست های تجاری و ارزی در لایحه بودجه (شامل محدودیت های تجاری و ارزی برای صادرکنندگان)

 

ایران یکی از عمده‌ترین مشتری‌های گندم آلمان

Posted: 03 May 2013 02:21 AM PDT

جرس: به گزارش منابع رسمی اقتصاد و بازار در آلمان، صادرات گندم این کشور به ایران علی‌رغم تحریم‌های گسترده بین‌المللی افزایش چشمگیر داشته و ایران به عنوان یکی از عمده‌ترین مشتری‌های گندم آلمان شده است.


بر اساس گزارش رادیو فردا به نقل از خبرگزاری رویترز، اداره آمار آلمان روز پنج‌شنبه، ۱۲ اردیبهشت، اعلام کرد که این کشور از ژوئیه سال ۲۰۱۲ تا آخر ماه فوریه ۲۰۱۳ بیش از یک میلیون تن گندم به ایران صادر کرده است.


این آمار وقتی جلوه بیشتری پیدا می‌کند که آن را با میزان صادرات گندم آلمان به ایران در فاصله یک سال قبل از آن مقایسه کنیم که از میزان ۶۳ هزار تن فراتر نرفت.


این گزارش می‌گوید که آلمان تنها در ماه فوریه میزان ۱۱۹ هزار و ۶۵۳ تن گندم به ایران صادر کرده و به این ترتیب میزان فروش گندم این کشور به ایران در مدت ۹ ماه به ۱ میلیون و ۲۴ تن رسیده است.


یکی از تاجران آلمانی در همین زمینه به رویترز گفت: «ایران در این فصل مشتری عمده گندم ایران است. حتی می‌توان گفت که از ژوئیه تاکنون بزرگ‌ترین مشتری ما بوده.»


او افزود: «به نظر می‌رسد که تحریم‌ها مانعی برای فروش گندم به ایران نیست.»


اتحادیه اروپا و ایالات متحده تحریم‌های سنگینی را علیه ایران با هدف توقف برنامه هسته‌ای آن تصویب کرده‌اند.

این تحریم‌ها اگرچه شامل مواد غذایی و دارو نمی‌شود، اما از آنجا که بانک‌ها و نهادهای اقتصادی ایران به نظام‌های بانکی جهان دسترسی ندارند، امکان تجارت با ایران بسیار دشوار شده است.


با این حال آماری که مراجع رسمی کشور آلمان منتشر کرده‌اند نشان می‌دهد که ایران در ماه‌های اخیر مشکلی در رابطه با خرید گندم نداشته است.


پیش از این تجار اروپایی در روز ۲۱ مارس گفته بودند که یک نهاد دولتی در ایران ۱۲۰ هزار تن گندم وارد کشور کرده است که ۶۰ هزار تن آن از استرالیا خریداری شده و ۶۰ هزار تن باقی‌مانده از آلمان.


چند روز قبل از آن نیز گفته شده بود که یک کشتی با محموله‌ گندمی به میزان ۵۵ هزار تن از بندری در آلمان عازم ایران است.


این در حالی است که گزارش‌هایی از تلاش شرکت نفتی شل برای معامله تهاتری غلات با ایران منتشر شده که در ازای بدهی‌های این شرکت به ایران انجام می‌شود، اما این تلاش‌ها تاکنون به سرانجام نرسیده است.

 

آیت الله امینی: کارد به استخوان مردم رسیده است

Posted: 03 May 2013 02:04 AM PDT

جرس: امام جمعه موقت قم با انتقاد از شرایط اقتصادی و گرانی و بیکاری گفته است: اینکه بگوییم نظام اسلامی، نظام عدالت است کافی نیست؛ مردم از این شعارها خسته شده‌اند و مردم باید عدالت را با تمام وجود حس کنند.


به گزارش ایلنا، آیت‌الله ابراهیم امینی امام جمعه موقت قم با بیان اینکه وضعیت دولت آینده وضعیت خوبی نیست، اظهار داشت: هر دولتی سر کار بیاید با انبوهی از مشکلات رو به رو است که حل این مشکلات آسان نیست.


وی با بیان اینکه مردم نگران هستند، گفت: آنچه مردم را نگران می کند تورم و گرانی است؛ گرانی مردم را به ستوه آورده است؛ مردم کارد به استخوانشان رسیده است؛ البته تورم علت مختلفی دارد که هم تحریم‌ها و هم سیاست‌های اقتصادی مسئولان، در آن تاثیر گذار است.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تاکید کرد: اینکه بگوییم نظام اسلامی، نظام عدالت است کافی نیست؛ مردم از این شعارها خسته شده‌اند و مردم باید عدالت را با تمام وجود حس کنند.


آیت الله امینی با انتقاد از وضعیت فرهنگی جامعه، به مسئله اشتغال اشاره کرد و گفت: بیکاری واقعا رنج آور است و این موضوع باید به صورت ریشه‌ای حل شود؛ ما اکنون فارغ التحصیلان بیکار فراوانی داریم که این موضوع خوبی نیست.


وی تأکید کرد: کسانی که می خواهند به صحنه انتخابات وارد شوند باید برای این مشکلات راه حل ارائه دهند و اگر کاندیداها بخواهند مردم به صحنه بیایند باید برنامه مدونی برای موضوعات مختلف کشور ارائه کنند.

 

انتقاد هاشمی از شرایط نامناسب کارگران و خانواده‌های آنها

Posted: 03 May 2013 01:30 AM PDT

جرس: رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتقاد از وضعیت معیشیتی کارگران و شرایط به وجود آمده برای خانواده های آنان گفت: کارگران، با نجابت و وفاداری خود همواره پشتیبان نظام بوده‌اند.


به گزارش ایلنا، هاشمی رفسنجانی در دیدار با جمعی از اعضای خانه کارگر با تبریک روز کارگر، سالروز ولادت دختر پیامبر اسلام و همچنین ولادت رهبر فقید جمهوری اسلامی گفت: باید امروز از قشر کارگران که به حق بخش عمده‌یی از زحمت‌کشان جامعه ما را تشکیل می‌دهند قدردانی نمود و از روز جهانی کارگر و بنیانگذار آن تجلیل به عمل آورد.


وی با گرامیداشت یاد و خاطره شهید بزرگوار استاد مطهری از معلمان تجلیل کرد.


رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه کارگران موتور محرک پیشرفت کشور بوده و آسایش مردم را تامین می‌کنند، گفت: این قشر زحمت‌کش همواره ستون فقرات اقتصاد کشور بوده‌اند.


وی با اشاره به مشکلات معیشتی که کارگران و سایر قشرهای جامعه با آن مواجهند گفت: با توجه به منابع انسانی و خدادادی کشورمان متاسفانه شرایط امروز کارگران و خانواده‌های آن‌ها شرایط مناسبی نیست.


عضو خبرگان رهبری توان عظیم کارگران به عنوان بازوان توانمند تولید و صنعت را نمونه بارزی از نقش بی‌بدلیل این قشر از آغاز پیروزی انقلاب تاکنون، به ویژه در دوران دفاع مقدس و سازندگی دانست و افزود: اولویت دادن به تقاضاهای بخش کارگری از جمله ارتقای امنیت شغلی، تامین مسائل درمانی و سایر مطالبات کارگران در بستری آرام و به دور از هیاهوهای سیاسی ضروری است.


هاشمی رفسنجانی، با اشاره به مشکلات عنوان شده از سوی نمایندگان جامعه کارگری تصریح کرد: بخشی از مسائل موجود ناشی از آثار تحمیل تحریم‌ها و بخشی دیگر از سوء مدیریت‌ها نشات می‌گیرد که با اجرای سیاست‌های صحیح مدیریتی در سطوح کلان می‌توان بسیاری از این مطالبات را رفع و مشکلات را با کمک خود کارگران حل کرد.


رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با اشاره به نجابت، وفاداری و قانع بودن کارگران که همواره پشتیبان نظام اسلامی بوده‌اند حفظ ارزش‌های انسانی و پایبندی کارگران به انقلاب و تفکرات مذهبی و تلاش بی‌وقفه در جهت استمرار تولیدات داخلی را قابل تحسین خواند.


هاشمی رفسنجانی با توجه به مشکلات کنونی کشور، راههای برون رفت از شرایط کنونی را تحکیم همدلی، وحدت و اعتماد متقابل میان مردم و مسوولان در داخل و برقراری روابط مسالمت آمیز و تعامل موثر توام با احترام متقابل با سایر کشور‌ها دانست و افزود: درصورت تحقق این دو عامل مهم می‌توان به آینده کشور امیدوار بود.


وی با توجه بهانه‌گیری‌های استکبار جهانی برای ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی از جمله ادعای ساخت سلاح هسته‌یی، حقوق بشر و حمایت از تروریسم گفت: همانطور که بار‌ها تاکید کرده‌ایم فتوای حرام بودن سلاح هسته‌یی از سوی رهبری معظم انقلاب بالا‌تر از هر تعهد سیاسی است و معتقدم در صورت عدم پافشاری غیر منطقی غربی‌ها و رعایت حقوق ملت ایران برای استفاده از انرژی هسته‌یی در زمینه‌های بهداشت و درمان، کشاورزی، صنایع و تولید برق، عبور از مرحله کنونی دشوار نخواهد بود.


وی افزود: در حالی که جمهوری اسلامی ایران خود بزرگ‌ترین قربانی تروریسم است، دشمنان ما را متهم به حمایت از تروریسم می‌کنند و در عین حال منافقین تروریست را در کشورهای خود پناه داده‌اند.


در ابتدای این دیدار محجوب و ربیعی، دبیرکل و عضو شورای مرکزی خانه کارگر به نمایندگی از کارگران، مشکلات جامعه کارگری را بیان کردند.

 

واکنش تند مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم به موج اهانت ها و حملات به هاشمی و خاتمی

Posted: 03 May 2013 01:30 AM PDT

جرس: در واکنش به موج جدید اهانت های وارده به محمد خاتمی و هاشمی رفسنجانی توسط برخی نهادها و رسانه ها و چهره های حکومت، تشکل «مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم» با صدور بیانیه ای اعتراض آمیز، این اقدامات را تقبیح کرد و توهین به ملت دانست.


تشکل اصلاح طلب «مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم»، همچنین مجددا از این دو "چهره مورد توجه مردم" خواسته است تا با حضور خود در عرصه انتخابات، "به تقاضای آحاد این ملت پاسخ مثبت گفته و اعتبار و حیثیت کشور و انقلاب را به جایگاه اصلی خود بازگردانند. و خواستهء مردم را که بزرگترین حجت الهی برای برداشتن این بار سنگین است، تحقق بخشند."


به گزارش تارنمای مجمع، در بخشی از بیانیه این تشکل اصلاح طلب آمده است: "این حملات نماد دست های ناپیدایی است که فقط برای منافع خود می اندیشند، در واقع این حملات به میلیون ها ایرانی است که از آقایان تقاضا ی کاندیدا شدن را داشته اند، تا مملکت را از این وضعیت بحرانی نجات دهند. گناه بزرگ آقایان هاشمی و خاتمی و امثال آنان این است که در این روزگار حساس مورد توجه نخبگان ، دانشگاهیان و حوزویان و بخش وسیعی از ملت ایران قرار گرفته اند."


متن کامل بیانیه مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم بدین شرح است:


بنام خدا
وْلاَ حُضُورُ الْحَاضِرِ، وَقِيَامُ الْحُجَّةِ بِوُجُودِ النَّاصِرِ، وَمَا أَخَذَ اللهُ عَلَى الْعُلَمَاءِ أَلاَّ يُقَارُّوا عَلَى كِظَّةِ ظَالِم، وَلاَ سَغَبِ مَظْلُوم، لألْقَيْتُ حَبْلَهَا عَلَى غَارِبِهَا ( خطبه 3 نهج البلاغه)


در پی درخواستهای مکرر و پی در پی از سوی آحاد ملت ایران به ویژه نخبگان فکری و علمی ، اعم از دانشگاهیان و حوزویان ، برای کاندیداتوری یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از آقایان آیت الله هاشمی رفسنجانی و حجت الاسلام و المسلمین سید محمد خاتمی دعوت به عمل آمده است، این حرکت بارقه ا ی از امید بر روح پژمرده جامعه دمید و حجت را برای آن بزرگان تمام، کرده است.


جامعه ایران در چند سال اخیر به گونه ای با مشکلات داخلی و خارجی مواجه بوده است که هر روز شاهد اخبار اندوهناک و نگران کننده ، بویژه در زمینهء اقتصادی و تورم به گوش می رسد . فشارهای روحی و روانی که به این ملت وارد گشته تمامی آن ناشی از تحریم ها نبوده است؛ بلکه سوء مدیریت ها و سیاست های غلط که در عرصه های خرد و کلان و جامعه اعمال گشته است ، سوء مدیریت ها سهم مهمی در آن دارد. به همان میزان که این دولت از عدالت سخن گفت ، ازمحروم و مستضعفان دم زد، و وعده های توخالی ، از جمله آوردن پول نفت بر سر سفره های مردم را داد ، بهمان میزان در عمل ناموفق و ناکار آمد از آب در آمد . از سویی موجب اختلاس های کلان و اقتصاد رانتی شد. زمانی که این دولت وارد صحنه سیاسی کشور شد،، همزمان درآمدهای کشور با دلارهای نفتی فزونی یافت ، بهای نفت هربشکه از30 تا 35 دلار به 70 دلار بالا رفت ، این در آمد ها در دوره نهم و دهم ریاست جمهوری سرمایه بزرگ کشور به اندازه پیش از 600 میلیارد دلار، در اختیار دولت قرار داد که می توانست فرصتی مغتنم برای کشور باشد ، لکن سوءمدیریت نتیجه معکوس بهمراه داشت، این در آمدها در هزینه های جاری به کار رفت، هزینه های مصرفی بر هزینه های عمرانی فزونی گرفت. و در زمانی کوتاه صعود نقدینگی و تورم شدت گرفت و میزان نقدینگی از 70هزار میلیارد تومان به 430هزار میلیارد تومان افزایش یافت. اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها که موجب افزایش قیمت حامل های انرژی و افزایش دوباره نقدینگی در دست مردم بود، تورم را تشدید کرد و سویی موجب بی اطمینانی سرمایه گذاران و در نتیجه کاهش سرمایه گذاری و بی کاری و از رونق افتادن تولید و کسب و کار در جامعه گردید. و از سویی دیگر با عدم پرداخت یارانه های نقدی بخش صنعت ، کشاورزی و بنگاه های اقتصادی وضعیت اسفباری پیدا کرد، در نتیجه فقرو بیکاری را افزایش داد.


افزایش تورم و بیکاری موجب شکل گیری نوعی آینده هراسی گشت به گونه ای که مردم می پندارند و می بینند که امروز شان از دیروزشان بدتر است و نگران این هستند که فردا چه خواهد شد.


این گونه اضطراب ها موجب تشدید اختلالات روانی گشته و بداخلاقی ، بی اعتمادی عمومی را در جامعه رواج داده است. این شرایط بزه های اجتماعی را افزایش داده است . براساس آمار رسمی در 9 ماه پیش، وقوع سرقت ها نسبت به سال گذشته 2/21 درصد افزایش یافته، سرقت خودرو ها ، نسبت به سال گذشته 43 درصد بیشتر بوده است. آمار طلاق سیر صعودی یافته و نرخ ازدواج کمتر شده است. نرخ تورم در سال 91 به نرخ بی سابقه رسید.


و هزاران مشکل دیگر که جامعه را بیمار، افسرده و ناامید از آینده کرده است. در زمینه سیاسی نیز بهتر از این نیست ، روابط سیاسی ایران با کشور های مختلف از جمله کشور های همسایه ، بدترین دوران خود را دارد.


با وجود کوله باری از مشکلات ، چه کسی در مقام چاره و درمان این بیماری ها بر می آید، آیا با یک مدیریت ضعیف و کم تجربه ، فاقد سابقه می توان این نابسامانی ها را چاره نمود. بدون شک دست هایی در کار است تا اوضاع پریشان کشور، سامان نیابد ، اگر کسی این توان را داشته باشد و مورد تقاضای بیشتر مردم باشد، که بارسنگین این مسئولیت را بر دوش کشد، مورد انواع تهمت ها و هجوم ها قرار می گیرد.


نمود آن مقاله زهراگین اخیر روزنامه کیهان، نسبت به کسی که از بدو انقلاب و زمان مرحوم امام بار سنگین فرهنگی و اجرایی کشور را به دوش داشت. او 8 سال در مقام دومین شخصیت مملکت جایی داشته است، امروز مورد تقاضای میلیونها ایرانی برای بازگشت به صحنه اجرایی کشور است. چه جای توجیه است که روزنامه ای که از سرمایه بیت المال استفاده می کند در مقام قضاوت بنشیند و حجت الاسلام و المسلمین سید محمد خاتمی را مفسد فی الارض و ... معرفی کند؟ چرا دلسوزان کشور و روحانیت معظم در برابر این بد اخلاقی ها فریادی بر نمی آورد. این آقایان که چنین حمله می کنند از چه می ترسند که البفای اولیه اخلاق را زیر پا می گذارند، سیاست های ماکیاولی تا کجا می خواهد ادامه پیدا کند.


نویسنده سرمقاله می داند که در تقویت این دولت که اقتصاد، اعتبار و امنیت روانی جامعه را به ورطه نابودی برده است بیشترین نقش را داشته است. حال چه کسی باید به توبه بنشیند؟


حمله به آقایان حجت الاسلام و المسلمین سید محمد خاتمی و همچنین حملاتی که به آیه الله هاشمی اخیرا توسط امام جمعه مشهد صورت گرفته ، نماد دست های ناپیدایی است که فقط برای منافع خود می اندیشند، در واقع این حملات به میلیون ها ایرانی است که از آقایان تقاضا ی کاندیدا شدن را داشته اند، تا مملکت را از این وضعیت بحرانی نجات دهند.


گناه بزرگ آقایان هاشمی و خاتمی و امثال آنان این است که در این روزگار حساس مورد توجه نخبگان ، دانشگاهیان و حوزویان و بخش وسیعی از ملت ایران قرار گرفته اند.


مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم ضمن محکوم کردن حمله هایی که در این چند روز اخیر از راه قلم و بیان به آقایان هاشمی و خاتمی صورت گرفت، مجددا از این دو چهره با سابقه ء مورد توجه مردم می خواهند تا به تقاضای آحاد این ملت پاسخ مثبت گفته و اعتبار و حیثیت کشور و انقلاب را به جایگاه اصلی خود بازگردانند. و خواستهء مردم را که بزرگترین حجت الهی برای برداشتن این بار سنگین است، تحقق بخشند. و از امام علی (ع) بیاموزند که پس از، ازهم پاشیدگی حکومت خلیفه سوم به خاطر تقاضای بیش از حد مردم ، خود را فدای آبروی اسلام و حضرت ختمی مرتبت نمود.


و با تشکر از تمامی گروه ها و احزاب ، نخبگان علمی دانشگاهی ، حوزوی و انبوه دلسوزان و متعهدان به انقلاب و نظام که از آن بزرگواران دعوت به کاندیداتوری نموده اند درخواست می کنیم که همان راه را تا رسیدن به نتیجه مطلوب ادامه دهند.
مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم
11/2/1392

 

تشدید فعالیت گشت ارشاد؛ ماشین توهین و خشونت در شهر

Posted: 03 May 2013 01:16 AM PDT

فیروزه رمضانزاده
جرس: با گرم‌تر شدن هوا بار دیگر طرح‌های مقابله با پوشش های عرفی جوانان ایرانی دوباره از سر گرفته شده است

 

دو طرح «امنیت اجتماعی و صیانت از شان بانوان» قرار است از دهم اردیبهشت ماه سال جاری در تهران و ۱۷ کلان شهر ایران به طور ویژه برای برخورد با افرادی به اجرا گذاشته شده که «بدحجاب» خوانده می‌شوند. مسئولان نیروی انتظامی دریک سال اخیر همواره در سخنان خود علت تشدید برخورد با چنین مسائلی را «تقاضای شهروندان» و حفظ ارزش‌ها و حریم زنان عنوان کرده‌اند. با این وجود، منتقدان، این طرح را دخالت در امور شخصی افراد می‌دانند. برخی جامعه‌شناسان نیز معتقدند این گونه طرح‌ها موجب تشدید دورویی و نفاق در جامعه و ایجاد چندچهره گی و افزایش فاصله میان حکومت و مردم می‌شود.
احمد رضا رادان، جانشین فرمانده نیروی انتظامی پیش از آغاز رسمی طرح در سخنانی اعلام کرد طرح امنیت اجتماعی از هشتم اردیبهشت در تهران آغاز شده و از دهم اردیبهشت در ۱۷ کلان شهر دیگر هم اجرا می‌شود. او مدعی شده بود "در این طرح علاوه بر بدحجابی، با اراذل و اوباش، مزاحمان نوامیس، آلودگی صوتی و جرایم اخلاقی نیز برخورد می‌شود".
این طرح تاکنون بار‌ها در جمهوری اسلامی ایران به‌مورد اجرا گذاشته شده است. از سال ۱۳۸۹ این طرح در قالب «طرح امنیت محله‌محور» ازسوی پلیس اجرا شد. نیروی انتظامی در موارد متعددی در اجرای طرح ارتقای امنیت اجتماعی به خشونت متوسل شده‌است. در جریان اجرای این برنامه، نیروهای نقاب دار پلیس، در قالب طرح «جمع آوری اوباش»، شب هنگام به منازل افراد یورش برده و پس از بیرون کشیدن آنان از منزل، آنان را در مقابل چشم ساکنان مورد ضرب و شتم و شکنجه علنی قرار می‌دادند
ازجمله می‌توان به برخورد شدید نیروی انتظامی در شب هشتم تیر ماه ۱۳۹۱ در خیابان صفاییه شهر قم اشاره کرد. در آن شب، مردم با گشت ارشاد درگیر شدند. مأموران گشت ارشاد که مادر، دختر و پسری را با خشونت و ضرب و شتم دستگیر و به زور وارد ماشین کرده بودند، با تجمع مردم معترض، داد زدن جمع با شعار «ولش کن، ولش کن» و پارک خودرو‌ها مقابل ماشین گشت ارشاد روبرو شدند. مردم در ‌‌‌نهایت مأموران گشت ارشاد را وادار به پیاده کردن دختر‌ها و پسرهای دستگیرشده کردند.
رادان در ادامه سخنان اخیر خود با بیان این که برخی افراد در شهر‌ها در خودرو‌ها و خیابان‌ها به صورت «مانکن» تردد می‌کنند، تاکید کرده بود: «این افراد بدانند که پلیس با حکم قانون و بنا به خواست مردم با کسانی که هنجارشکنی کرده و اقدام به خودنمایی در شهر می‌کنند برخورد کرده و خودروی افراد بدحجاب توقیف و پس از طی مراحل قانونی آزاد می‌شود. به گفته وی، پلیس تلاش می‌کند تا «هزینه وقوع این جرم» را بالا ببرد.»

سگ گردانی و دوردور ممنوع

جانشین فرمانده پلیس همچنین در سخنان اخیرخود گفته بود: «برخورد با «سگ گردانی» در دستور کار پلیس قرار دارد و بنا بر آیین نامه پلیس راهور حمل حیوانات در داخل خودرویی که انسان در آن حضور دارد ممنوع است. اجازه نمی‌دهیم عده‌ای در خیابان‌ها با سگ گردانی و حمل حیوان در خودرو، خودشان و سگشان را به نمایش عمومی بگذارند.»
پلیس ایران همچنین امسال طرح تازه‌ای را در دستور کار خود قرار داده است. این طرح برای برخورد با خودروهایی است که به اصطلاح «دور دور» می‌کنند. به گفته این مقام مسئول در نیروی انتظامی ایران، این خودرو‌ها افزون بر توقیف سرنشینانش برای برخورد قضایی تحویل مقامات قضایی می‌شوند. به گفته رادان پلیس این طرح ویژه‌ برای برخورد با خودروهایی اجرا خواهد شد که اقدام به دور دور کردن در برخی خیابان خاص کرده و باعث ایجاد ترافیک می‌شوند.

گشت ارشاد و لعن و نفرین به نظام

بسیاری از زنان و دخترانی که تاکنون طعم برخورد با ماموران نیروی انتظامی را در هنگام خرید، یا رفتن به مهمانی یا دال کافی‌شاپ‌ها چشیده‌اند و یا از نزدیک شاهد برخورد ماموران بوده‌اند گفته‌اند که ابتدا جلوی افراد بدپوشش را در خیابان می‌گیرند. با زور و برخوردهای تند کلامی وی را به داخل اتومبیل‌های گشت ارشاد می‌برند.
برخی از این افراد در خوش بینانه‌ترین حالت با یک تذکرشفاهی آزاد می‌شوند اما برخی دیگر به بازداشتگاه نیروی انتظامی منتقل می‌شوند. سپس به افراد بازداشت شده گفته می‌شود با پدر و مادرشان تماس بگیرند تا چادر یا مانتویی بلند برایشان بیاورند و بعد یا یک تذکر کتبی آن‌ها را تحویل بگیرند. البته با توجه به اخطار اخیر رادان به نظر می‌رسد باید شاهد برخوردهای شدیدتری نسبت به سال‌های گذشته باشیم.
حمید داود آبادی وبلاگ نویس و روزنامه نگار اصولگرا خردادماه سال گذشته طی یادداشتی در نشریه پنجره در اعتراض به شیوه برخورد نامناسب «گشت ارشاد» با زنان و دخترانی که گفته می‌شود بدپوشش هستند خطاب به فرمانده نیروی انتظامی نوشته بود: «واقعا اگر ما نخواهیم کسی این گونه دیگران را به اسلام ارشاد کند، باید چه کنیم؟» تا اینکه دیروز شنیدم در ایستگاه متروی سرسبز تهران، دختر جوانی را به دلیل حجاب نادرستش، گرفته‌اند. مثل همیشه هم، با عزیزم، جونم و دختر گلم، طرف را تا خودروی ون ارشاد کشانده و در مقابل چشمان متعجب و عصبانی همین ملت ایران، بر سرش ریخته و جلوی دیدگان همه، به باد کتک گرفته‌اند که چرا به زبان خوش ماموران سوار نشده است؟! واقعا فکر می‌کنی با این عمل چه در مقابل دیدگان مردم که معتقدم به عمد صورت می‌گیرد و چه در بسا در خفا، چند درصد مردم جذب اسلام شده و سر بر احکام دین می‌سپرند؟ اگر با گوش جان بشنوی، مطمئنا لعن و نفرین‌های شاهدین و اهانتشان به نظام را خواهی شنید. واقعا اگر ما نخواهیم کسی این گونه دیگران را به اسلام ارشاد کند، باید چه کنیم؟ »
مریم ر، بیست و هشت ساله دانشجوی علوم سیاسی ساکن تهران می‌گوید: «چند روز پیش سر ظهر بود که با چند تن از دوستانم به حرم عبدالعظیم حسنی در شهر ری رفتیم. من با پوشش چادری و با مانتوی روشن ملایم و مقنعه به داخل حیاط صحن حرم وارد شدم. البته مو‌هایم بیرون نبود فقط چادرم را شل گرفته بودم. یکی از همین برادر‌ها جلوی من ظاهر شد و گفت خانوم حجاب تو رعایت کن. من در آن لحظه تصور کردم منظورش شخص دیگری است. دوباره رو کرد به من و گفت خانوم مگه باشما نیستم. من که تعجب کرده بودم هاج و واج نگاهی به سرووضعم کردم. و چادرم را محکمتر گرفتم و دور شدم. »
امیررضا، دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی می‌گوید: «این روز‌ها میدان تجریش، سعادت آباد، صادقیه حسابی بگیر بگیراست. دختر‌ها و زنان بیچاره اغلب مسیر خود را تغییر می‌دهند تا در برابر گشت‌های ارشاد و ماموران ظاهر نشوند. جلو خروجی مترو انقلاب هم کمین هستند و ناگهان غافلگیرشان می‌کنند. سر پیچ مفتح هفت تبر هم در کمین زنان و دختران به قول خودشان بدحجاب و مانکن نشسته‌اند. از مقابل دادگاه سابق ارشاد در ابتدای بخارست که رد می‌شدم بی‌‌‌نهایت شلوغ بود. سوال کردم، گفتند دخترهایی که می‌گیرند و موارد منکراتی را به اینجا می‌آورند. این طور که شنیده‌ام قرار است یک اکیپ دیگر گشت هم در نمایشگاه کتاب مستقر شود. من هنوز موردی از برخورد با سگ گردانی ندیدم اما دیده‌ام که زنان مامور ابتدا تذکر می‌دهند اگر طرف مقابلشان لج بازی کند سریع وی را سوار ماشین گشت نیروی انتظامی می‌کنند. »
مژگان دانشجوی رشته جامعه‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی می‌گوید: »ما در دانشگاه گشت ارشاد خوابگاه هم داریم. که با حراست دانشگاه هماهنگ عمل می‌کند. اما آیا اجرای این طرح‌ها تاثیر مثبتی روی حجاب دختران گذاشته است؟ خیر. از دانشجویان خواستند در دانشگاه چادر سر کنند. در واقع چادر را اجباری کردند اما‌‌ همان دانشجویان چادری موقع خروج از دانشگاه یا شهر چادر را تا می‌کنند و داخل کیف خود می‌گذارند. این اجبارکردن‌ها سال هاست در دانشگاه‌ها اجرا می‌شوند اما هیچ وقت تاثیری نداشته است.» به گفته این دانشجو،« برخی جامعه‌شناسان معتقدند این گونه طرح‌ها موجب تشدید دورویی و نفاق در جامعه و ایجاد چندچهرگی و افزایش فاصله میان حکومت و مردم می‌شود. »
میرحسین موسوی که اکنون در بازداشت خانگی به سر می‌برد در نخستین کنفرانس مطبوعاتی پس از اعلام کاندیداتوری خود برای انتخابات ریاست جمهوری دوره دهم، خود در مورد طرح «امنیت اجتماعی» گفته بود: «پروژه امینت اجتماعی اثرات سوء دارد و تامین کننده اهداف نظام ما نیست و همه مسایل اجتماعی با تکیه بر مزیت‌های ما در اعتماد به جوانان و زنان باید تهیه شود و به صورت آمرانه و خشن هر نوع برخوردی که داشته باشیم آثار مثبتی نخواهد داشت. وی تاکید کرد: بخشی از برخورد‌ها اساسا موضوعیت نداردو با سو نیت انجام می‌شود و این به حساب نظام گذاشته شود و من این گشت‌ها را جمع خواهم کرد.»
 

نشریه آمریکایی: واشنگتن برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران بر توانایی بمب‌ سنگر‌شکن خود افزوده است

Posted: 03 May 2013 01:05 AM PDT

جرس: یک روزنامه آمریکایی در گزارشی می‌نویسد که آمریکا بمب‌های سنگرشکن خود را برای مقابله احتمالی با ایران از نو طراحی کرده و برقابلیت و توانایی این سلاح ویژه افزوده است.


به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال، بمب‌های سنگرشکن قادرند پیش از انفجار از موانع بگذرند، به عمق هدف برسند و سپس انفجاری با قدرت چندین هزار پوند ماده منفجره ایجاد کند. قدرت بمب‌های دوباره‌ طراحی شده تا ۳۰ هزار پوند (هر پوند برابر با چهار صد و پنجاه گرم است) است.


بر اساس این گزارش، طی سال‌های گذشته برنامه جنجال‌برانگیز اتمی ایران به تهدیدهای لفظی ایران، آمریکا و اسرائیل افزوده است.


مقام‌ها در تل‌آویو و واشینگتن بر مقدم بودن گفت‌وگو و دیپلماسی در قبال ایران تاکید دارند، اما این موضوع نیز بارها بیان شده که گزینه‌های مختلفی برای جلوگیری از برنامه اتمی ایران روی میز است.


کشورهای غربی بر این گمانند که ایران در پی ساخت سلاح اتمی‌ست، آنچه تهران همواره آن را رد کرده است.
در گزارش تازه وال استریت ژورنال آمده است که مقام‌های آمریکایی نمی‌خواهند توسعه برنامه اتمی ایران، اسرائیل را به این نتیجه برساند، که واشینگتن توانایی جلوگیری از ساخت بمب اتمی در ایران را، در صورت شکست مذاکرات، ندارد.


به گزارش رادیوفردا، وال استریت ژورنال از قول کسانی که یک ویدیوی مستند را در مورد توانایی‌های بمب‌های سنگرشکن آمریکا دیده‌اند، می‌گوید این سلاح به انفجاری مهیب در سطح زمین می‌انجامد.


به نوشته این نشریه ویدیوی مذکور طی هفته‌های گذشته به مقام‌های نظامی و دفاعی اسرائیل نشان داده شده است.


یک مقام ارشد آمریکایی که با توانایی‌ها و تغییرات تازه در بمب‌های سنگرشکن آمریکا آشناست به وال استریت ژورنال گفته کشور متبوعش امیدوار است هرگز به این بمب جدید نیازی پیدا نشود، ولی اگر در نهایت چاره‌ای نبود، کارآیی کافی خواهد داشت.


به نوشته وال استریت ژورنال توانایی‌های تازه، برای نفوذ به عمق مرکز هسته‌ای فردو در قم است که به این بمب‌های سنگرشکن اضافه شده است.


مرکز هسته‌ای فردو یکی از حساس‌ترین مراکز غنی‌سازی اورانیوم در ایران است که بخش مهمی از مذاکرات اتمی تهران و کشورهای ۵+۱ نیز در مورد «تعلیق» فعالیت‌های آن صورت می‌گیرد. آنچه ایران هنوز نپذیرفته است. در عین حال این احتمال داده شده که بمب‌های سنگرشکن ایالات متحده توانایی نفوذ کامل به آن را ندارند.


برپایه گزارش‌ها در تازه‌ترین دور مذاکرات اتمی، کشورهای طرف مذاکره با ایران خواسته‌اند، جمهوری اسلامی ذخیره اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده را محدود کند و در قبال آن بخشی از تحریم‌ها برداشته شوند. ایران خواسته است تا با برداشته شدن کامل تحریم‌ها به تدریج از غنی‌سازی ۲۰ درصد اورانیوم دست بکشد.


تازه‌ترین دور گفت‌وگوها با کشورهای ۵+۱ در آلماتی قزاقستان در نیمه فروردین ماه برگزار شد. قرار شده است ۲۵ اردیبهشت ماه سعید جلیلی، رئیس هیئت مذاکره‌کننده ایران و کاترین اشتون، نماینده شش کشور طرف مذاکره، برای پی‌گیری مذاکرات آلماتی در استانبول دیدار کنند.

 

آیت الله طاهری در «آی سی‌یو» بستری شد

Posted: 03 May 2013 01:05 AM PDT

جرس: آیت الله سید جلال الدین طاهری، روحانی حامی اصلاحات و امام جمعه سابق (مستعفی) اصفهان، در بخش آی سی‌یو یکی از بیمارستان های اصفهان بستری شد.

 

به گزارش ایرنا، رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: امام جمعه سابق اصفهان در بخش آی سی یو (ICU) یکی از بیمارستانهای این شهر بستری است.

 

دکتر شاهین شیرانیشامگاه پنجشنبه به آخرین وضعیت جسمانی آیت الله سید جلال طاهری اشاره کرد و افزود: وی بامداد یکشنبه گذشته بدلیل تشدید عارضه تنگی نفس و اختلال سطح هوشیاری در بخش آی سی یو (ICU) یکی از بیمارستانهای اصفهان بستری شد.

 

وی اظهارکرد: از زمان بستری وی در بیمارستان، یک تیم متخصص و فوق تخصص در زمینه های مختلف، کار درمانی آقای طاهری را برعهده گرفتند و در چند روز گذشته هم اقدامات لازم را انجام دادند.

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: آقای طاهری پیش از این به بیماری مزمن ریه مبتلا بود که اینک بدلیل کهولت سن، شرایط جسمانی و عفونت ریوی، این بیماری تشدید شده است.

 

وی با اشاره به تاکید مسوولان استان اصفهان مبنی بر رسیدگی ویژه به وضعیت درمانی آقای طاهری گفت: تاکنون اقدامات لازم انجام شده و درصورتیکه در وضعیت حال وی تغییراتی ایجاد شود، اطلاع رسانی خواهد شد.

 

گفتنی است، آیت الله طاهری سال ۱۳۸۱با انتشار نامه‌ای سرگشاده، در اعتراض به برخی رفتارها، از امامت جمعه اصفهاناستعفا داد.

 

وی در ارتباط با انتخابات سال ۸۸ نیز، به قدرت رسیدن مجدد احمدی نژادرا غیر قانونی دانسته و گفته بود: "همصدا با اکثریت مردمِ رای باخته، این انتخابات را مخدوش و آن را باطل و تصدی مجدد رئیس دولت را برای دور بعد نامشروع و غاصبانه می دانم."