جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


‫سیاست ورزی را تعطیل نکنیم

Posted: 22 May 2013 05:51 AM PDT

جمیله کدیور
در صورت عدم ورود رهبری برای باز کردن گرهی که "کهنسالان" شورای نگهبان فراهم کردند، ضروریست اصلاح طلبان به فکر کاندیدای جایگزین باشند.


اول: هرچند عرصه سیاست در کشوری مانند ایران نه فقط برای ناظران و تحلیلگران خارجی، بلکه برای بازیگران و فعالان سیاسی داخلی نیز پیچیده وغیرقابل پیش بینی است و هر آن ممکنست با ورود یک مولفه جدید، فضای سیاسی کشور تغییر کند، تمام محاسبات به هم بریزد و گروههای سیاسی ناگزیر از تجدید نظر در برنامه ها و اهداف خود شوند و خلاصه کمتر کسی تکلیف خود را در این فضای پر ابهام و مه آلود، روشن ببیند و این اوضاع تقریبا در تمام سالهای پس از انقلاب، شاه بیت مناسبات سیاسی کشور بوده است، ولی بدون تردید هیچگاه درحالیکه سه هفته به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری باقی ست، بی تکلیفی این گونه متوجه گروهها و چهره های سیاسی نبوده است، به گونه ای که یا به دلیل رد صلاحیت در اردوگاهی یا به دلیل تنوع کاندیداها در اردوگاه دیگر، هیچ یک از گروههای اصلی سیاسی هنوز به اجماع در مورد کاندیدای اصلی خود نرسیده اند .

دوم: در چنین فضایی اگر به همین منوال ادامه یابد، شور انتخاباتی که هیچ، شاهد حضور حداقلی مردم خواهیم بود. امری که برخی نظرسنجی های یکی دو روز گذشته در قیاس با دو هفته اخیر نیز موید آن است و بدون تردید این موضوعی نیست که خواسته رهبر جمهوری اسلامی باشد که بدنبال ایجاد حماسه سیاسی است و رای مردم را بمنزله رای به نظام و مشروعیت جمهوری اسلامی می داند. از همین رو روزهای آینده روزهای تعیین کننده ای برای رهبری و جریانهای سیاسی است و نباید با اظهارنظرها و تحلیلهای احساساتی و بی پایه، فضای موجود را به سمتی بی هدف و نتیجه و رادیکال سوق داد.

سوم: این جمله به کرات و در شرایط مختلف تکرار شده است که سیاست علم ممکنات است و نه عالم ایده آلها و بدون تردید اگر جریانهای سیاسی نگران آینده کشورند، باید با عنایت به همین نکته ظریف، برای تمام شرایط برنامه ریزی مشخصی داشته باشند. بعبارتی نمی شود ادعای سیاسی بودن داشت و فقط خود را برای وضع ایده آل آماده کرد. در چنان شرایط ایده آلی هرکسی می تواند فعال سیاسی باشد و سیاست ورزی و فعالیت کند. مهم آنست که جریانها و چهره های سیاسی خود را با سناریوهای گوناگون در هر زمانی آماده کنند و بتوانند برای شرایط غیر ایده آل راه حل ارائه دهند و با استفاده از امکانات و ممکنات زمینه را برای نزدیک شدن بیشتر به مقصود فراهم سازند.

چهارم: تردیدی نیست که هاشمی و خاتمی در یک ماه گذشته کاری کارستان کردند و آنها که از ورود هاشمی حمایت کردند برنده این بازی بوده اند و به تعبیر آیت الله خمینی "ما مامور به تکلیفیم و نه مامور به نتیجه". نام هاشمی با ثبت نام در انتخابات یازدهم، بر عرصه تاریخ سیاسی ایران یعنوان شخصیتی که مردم را در سخت ترین شرایط تنها نگذاشت، ماندگار شد و این امر ارتباطی با انتخاب شدن وی بعنوان رییس جمهور نداشته و نخواهد داشت.

پنجم: اگر قرار بر عمل به قانون اساسی و انتخاب رجل سیاسی مذهبی مدیر و مدبر بود، تنها این قبا متناسب با هاشمی رفسنجانی بود. در بین تایید شده ها چهره ای که به تعبیر علی مطهری با کمترین تجربه و با چهار تا ملاقات و مذاکره با خانم اشتون، تبدیل به رجل سیاسی- مذهبی می شود، تایید می گردد، و شخصیتی با سوابق مبارزاتی و مدیریتی هاشمی رد صلاحیت. در شرایطی که رهبر جمهوری اسلامی، بسیاری از فقهای شورای نگهبان و اعضای خبرگان رهبری سالهای کهنسالی را طی می کنند و تا بحال نیز هیج کسی معترض و متعرض توانایی آنها برای انجام مسئولیت شان بدلیل کبر سن یا ناتوانی جسمی نشده است، اگر دلیلی غیر از کبر سن برای رد صلاحیت هاشمی آورده می شد، برای افکار عمومی قابل هضم تر بود.

ششم: در شرایطی که نتوان به ایده آلها رسید، باید در فکر ممکنات بود. زمان آنست که در درجه نخست با خودداری از دلسردی و ناامیدی، فضا را برای ادامه مسیری که ایجاد شده است، فراهم کرد. در صورت عدم ورود رهبری برای باز کردن گرهی که "کهنسالان" شورای نگهبان برای مردم ایران فراهم ساخته اند، ضروریست اصلاح طلبان به فکر کاندیدای جایگزین باشند. نگاه صفر و یک و سیاه و سفید داشتن به سیاست، روش جوانان تازه کاریست که جدیدا پا به میدان سیاست گذاشته اند. سیاست رنگین کمانی از رنگهاست و در صورت عدم تغییر در وضع موجود، می توان در وقت باقی مانده بدنبال کاندیدایی متناسب بود.

مصر بعد از خیزش عربی و سقوط مبارک، شاهد رقابت کاندیداهای ذخیره هر سه جریان اصلی کشور بود و گروههای سیاسی خود را با شرایط رد شدن کاندیداهای اصلی تطبیق دادند. راه حلی که اگر هاشمی امکان ادامه رقابت را نیافت، می شود درایران نیز پیرامون آن در وقت باقیمانده اندیشید.
 
 

 نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست. 


زیباکلام: هاشمی برای رد صلاحیت شدن خود نذر کرده بود و فکر می‌کنم نذرش هم قبول شد

Posted: 22 May 2013 05:24 AM PDT

جرس: هاشمی اگر تایید صلاحیت و پیروز می شد باز هم با دیوارهای بتنی مخالفت اصولگریان مواجه می شد و اجازه داده نمی شد که ایشان اصلاحات در روابط بین الملل و اقتصاد انجام دهند.

 

جرس: صادق زیباکلام، استاد دانشگاه و تحلیلگر سیاسی در واکنش به احتمال رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی گفت: هاشمی برای رد صلاحیت شدن خود نذر کرده بود و من فکر می‌کنم نذر ایشان قبول شد؛ چرا که هاشمی می‌دانست در جبهه گسترده ای با وی مخالفت خواهند کرد و از روزی که ثبت نام کرد مخالفت ‌ها آغاز شد و اگر تایید صلاحیت و پیروز می‌شدند نیز باز هم با دیوارهای بتنی مخالفت اصولگریان مواجه می‌شدند و اجازه داده نمی‌شد که ایشان اصلاحاتی در روابط بین‌الملل و اقتصاد کشور انجام دهند.


این فعال اصلاح طلب در گفت‌وگو با «خبرگزاری دانشجو» ادامه داد: هاشمی نسبت به وضعیت کشور احساس تکلیف می‌کرد و از این باب در صحنه حاضر شد و اگر کوچکترین امیدی داشت که اصولگرایان می توانند مملکت را از این وضعیت نجات دهند در صحنه وارد نمی شد و چون می‌دانست که با وی مخالفت خواهد شد از خدای دو جهان می‌خواست که تکلیف از ایشان ساقط شود.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: اصولگرایان از روزهای نخستین ثبت نام هاشمی در وزارت کشور مخالفت بسیاری کرده بودند، در حالی که گروه های گسترده‌ای از حضور هاشمی در عرصه انتخابات استقبال کردند و حتی گروهی که دیگر نمی خواست پس از این در انتخابات شرکت کند مجددا تصمیم گرفت که در انتخابات حاضر شود.

وی با بیان آنکه هاشمی رفسنجانی به قانون تمکین می‌کند، خاطرنشان کرد: ایشان هیج واکنشی به نظر شورای نگهبان نشان نخواهند داد و اعتراضی نخواهد کرد چرا که ایشان برای احساس تکلیف آمده بود و با اکراه و اجبار پا درعرصه گذاشته بود و بعد از این نیز به عنوان دبیر مجمع تشخیص مصلحت به ادامه تکلیف خود خواهد پرداخت و مانند یک مسلمان واقعی نظر شورای نگهبان را خواهد پذیرفت.

 

خانه تکانی پایانی بانکی دولت/ مدیرعامل بانک ملی ناگهان رفتنی شد

Posted: 22 May 2013 05:24 AM PDT

جرس: رئیس کل بانک مرکزی از سلب صلاحیت ۱۰ بانک و موسسه مالی و اعتباری خبر داد و گفت: همچنین مسئولان برخی از واحدهای بانکی و مؤسسات مالی و اعتباری متخلف را برکنار کردیم. همزمان گزارش ها حاکی از آن است که آخرین خانه تکانی‌ بانکی دولت پس از بازگشت وزیر اقتصاد از ماموریت کاری (تاجیکستان) با حضور رامین پاشایی فام در بانک ملی و رفتنی شدن فرشاد حیدری از این بانک رقم خواهد خورد.


محمود بهمنی امروز در پایان جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: 10 بانک و مؤسسه مالی و اعتباری که مصوبات شورای پول و اعتبار را درباره نرخ سود بانکی رعایت نکردند، سلب صلاحیت شدند، همچنین مسئولان برخی از واحدهای بانکی و مؤسسات مالی و اعتباری متخلف را برکنار کردیم.


رئیس کل بانک مرکزی درباره تخلفات ارزی بانکها، با بیان اینکه بانک مرکزی گزارشهای خود را به نهادهای نظارتی ارائه کرده و در انتظار اعلام نتیجه است، تصریح کرد: سی هزار میلیارد ریال را از حساب متخلفان ارزی برداشت و به حساب خزانه کل واریز کردیم.


وی گفت: تصور همکاران ما این بود که مابه التفاوت‌هایی از قیمت ارز که در آنها انحراف وجود داشت مربوط به بیت المال است که باید به خزانه برمی گشت. با توجه به این امر پس از رسیدگی مراجع نظارتی به این موضوع و تشخیص اینکه اشتباه برداشت کرده ایم و بخشی از این برداشت باید بازگردانده شود این کار را انجام خواهیم داد.


رئیس کل بانک مرکزی در مورد بخشودگی جرایم دیرکرد تولیدکنندگانی که تسهیلات دریافت کرده اند، گفت: در قانون بودجه سال 91 به هیأت مدیره بانکها این اختیار را دادیم که چنانچه تولیدکنندگان دریافت کننده تسهیلات بانکی، بدهی خود را تقسیط و شروع به پرداخت کنند، جرایم تأخیرشان بخشیده شود اما این شرط را هم گذاشتیم که اگر با وجود تقسیط کردن و بخشیده شدن جرایم، دریافت کنندگان تسهیلات، بازپرداخت را انجام ندهند مجدداً آن جرایم برقرار شود.


وی با بیان اینکه علاوه بر مصوبه مجلس، بانکها این اختیار را دارند که با مشتریان مذاکره و در صورت لزوم بدهی ها را تقسیط کنند و بخشش جرایم نیز از اختیارات نظام بانکی است، گفت: بانکها موردی تولیدکنندگان را در نظر می گیرند و آنهایی که مستحق بخشش بدهی هستند مورد توجه قرار می دهند اما اگر بخواهیم همه را شامل این موضوع کنیم کار علمی نخواهد بود.


بهمنی همچنین درباره بازار طلا و سکه نیز به بیان اظهاراتی پرداخت و با اشاره به اینکه در بازار ارز هیچ اتفاقی نیفتاده است، اضافه کرد: از امروز سکه‌های پیش فروش شده تحویل می‌شود و چون قیمت سکه در بازار پایین‌تر از قیمت تمام شده برای افراد با در نظر گرفتن مالیات بر ارزش افزوده می‌شود همین جا اعلام می‌کنیم هر کس ضرر می‌کند می‌تواند نقدا پول خود را از بانک‌ها دریافت کند.


رییس کل بانک مرکزی به کاهش قیمت طلا در بازار جهانی اشاره کرد و گفت: قیمت جهانی طلا همان‌قدر که در بازار جهانی موثر است تاثیرش بر بازار ما هم قابل قبول خواهد بود. البته موضوعات روانی تاثیرات کوتاه مدتی دارند و به طور کلی دو سخنرانی و یا راه افتادن دو سایت در فکر مردم تغییراتی ایجاد می‌کند اما بلافاصله با ریزشی که ما در بازار انجام می‌دهیم شرایط به حالت اول برمی‌گردد.


خانه تکانی پایانی بانکی دولت/ مدیرعامل بانک ملی ناگهان رفتنی شد
بر اساس گزارش ها، آخرین خانه تکانی‌ بانکی دولت پس از بازگشت وزیر اقتصاد از ماموریت کاری (تاجیکستان) با حضور رامین پاشایی فام در بانک ملی و رفتنی شدن فرشاد حیدری از این بانک رقم خواهد خورد.


به گزارش مهر، گفته می شود سیدشمس الدین حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی پیش از سفر خود برای شرکت در اجلاس بانک توسعه اسلامی، به رامین پاشایی فام مدیرعامل بانک سپه پیشنهاد حضور در بانک ملی به عنوان مدیرعامل را مطرح کرده است.


شنیده شده است، این پیشنهاد وزیر اقتصاد به پاشایی فام به صورت شفاهی مطرح شده و هنوز حکمی در این زمینه از سوی حسینی صادر نشده است و هر تغییری در این راستا پس از بازگشت وزیر اقتصاد از ماموریت کاری اجرایی و عملیاتی خواهد شد.

 

رسیدگی به پرونده کهریزک خاتمه یافت

Posted: 22 May 2013 05:06 AM PDT

جرس: با نظر قاضی مدیر خراسانی رسیدگی به پرونده بازداشتگاه کهریزک، پس از یازده جلسه پشت درهای بسته خاتمه یافت.


به گزارش فارس، قاضی مدیر خراسانی رئیس شعبه ۷۶ دادگاه کیفری خاتمه رسیدگی به پرونده کهریزک را اعلام کرد.


رسیدگی به پرونده قضات تعلیق شده کهریزک به مدت یازده جلسه ادامه داشت و امروز چهارشنبه اول خرداد ماه، در ۲ نوبت صبح و عصر برگزار شد.


پیش بینی می‌شود قاضی مدیر خراسانی ظرف مدت ۷ تا ۱۰ روز احکام متهمان را صادر کند.


در حالی که قرار بود دادگاه کهریزک در ده نشست به اتمام برسد، در پایان نشست قبل تمدید آن به درخواست مرتضوی اعلام شد تا صبح امروز با حضور قاضی مدیرخراسانی و چهار قاضی مستشار، یازدهمین نشست محاکمه قضات تعلیق شده کهریزک آغاز به کار کند.


به گزارش «تابناک»، نشست امروز در حالی آغاز شد که به دلیل ناتمام ماندن دفاعیات آخر سعید مرتضوی، متهم ردیف نخست پرونده، شنیدن باقیمانده سخنان وی ابتدا در دستور جلسه قرار خواهد گرفت و پس از آن فرصت در اختیار متهم ردیف دوم و وکیل وی و در آخر فرصت به وکیل مدافع متهم همیشه غایب دادگاه، قاضی حداد خواهد رسید.


این در حالی است که با توجه به زمانی که مرتضوی صرف ارائه دفاعیات اولیه خود کرده بود، ممکن است امروز نیز دادگاه به اتمام نرسد؛ به ویژه آنکه شاکیان و وکلای ایشان همواره اذعان داشته اند که این متهم فارغ از پرگویی، بارها و بارها مطالبش را تکرار کرده و از طرح مطالب نامرتبط استقبال می‌کند.


رضایت جوادی فر تأثیری در روند دادگاه ندارد
سید حسن کمالی، وکیل خانواده مرحوم محمد کامرانی درباره نقش رضایت یکی از شکات از یکی از متهمان گفت: نظر آقای جوادی فر درباره اعلام رضایت از سعید مرتضوی محترم است و ممکن است در جریان رسیدگی به این پرونده همه شکات به نتیجه واحدی نرسند.


وی افزود: در موضوع اتهام معاونت در قتل در کیفرخواست صادر شده از سوی دادسرا فقط به قتل مرحوم کامرانی اشاره شده است و اتهام معاونت در قتل آقایان روح الامین و جوادی فر در دادسرا مطرح بوده و در این دادگاه بررسی نشده است. به همین خاطر اعلام رضایت آقای جوادی فر در رسیدگی در دادسرا مطرح می شود و تأثیری در روند دادگاه ندارد.


مرتضوی در آخرین دفاعیاتش به موضوع جدیدی اشاره نکرده است
کمالی در خصوص دفاعیات مرتضوی نیز گفت: شاید آقای مرتضوی دلش بخواهد خیلی صحبت کند اما اگر دادگاه دفاعیات او را کافی بداند کفایت به دفاع را اعلام کرده و متهم دیگر برای آخرین دفاع در جایگاه حاضر می‌شود.


وکیلی خانوادگی کامرانی خاطرنشان کرد: روند رسیدگی به پرونده خوب بوده و نمی‌توان گفت جلسات دادگاه طولانی شده است.


کمالی در خصوص زمان صدور حکمی اظهار داشت: وقتی رئیس دادگاه ختم رسیدگی را اعلام کند موظف است براساس قانون طی مدت یک هفته رأی خود را صادر کند.


وی درباره آخرین دفاعیات مرتضوی نیز گفت: آقای مرتضوی تاکنون در آخرین دفاعیات خود به موضوع جدیدی که در روند رسیدگی تأثیر داشته باشد اشاره نکرده و همچنان هیچ مسئولیتی را به گردن نمی گیرد.


برای دفاع حداقل به دو جلسه زمان نیاز دارم
علی‌اکبر حیدری‌فر، متهم ردیف دوم پرونده پیش از ورود به دادگاه کهریزک اظهارداشت: امروز دفاعیات مرتضوی تمام می‌شود و من در قالب لایحه‌ای دفاعیات خود را آغاز می‌کنم.


وی افزود: تاکنون تصمیم قاضی بر این بوده که شهود من به دادگاه احضار نشود.


حیدری‌فرد در خصوص مدت زمان لازم برای دفاع، گفت: من حداقل به دو جلسه زمان نیاز دارم.


پرونده ام به دادسرا رفته / با قاضی مدیرخراسانی توافق کردیم!
این متهم درخصوص پرونده‌ای که قاضی مدیرخراسانی به دلیل مصاحبه‌های غیر قانونی وی تشکیل داده، گفت: پرونده به دادسرا رفته اما مصاحبه من در پاسخ به صحبتهای پدر کامرانی بود چرا که علی‌رغم اینکه دادگاه تذکر داده بود مفاد جلسه را بیان نکنیم وی علاوه بر صحبت، اقدام به نشر اکاذیب کرد.


حیدری‌فر افزود: کامرانی گفته که کهریزک غیرقانونی بوده در صورتیکه اینگونه نبود بلکه سلیمانی گفته بود قانونی است اما نظارتی بر این زندان صورت نمی‌گیرد.


وی افزود: ما با قاضی مدیرخراسانی توافق کردیم که اگر طرف مقابل مصاحبه کرد ما نیز ظرف 5 دقیقه بعد در دفاع از مطالبی که آنها ارائه می‌کنند مصاحبه می‌کنیم.

 

حیدری فر: از خانواده کامرانی معذرت خواهی کردم
حیدری فر با اشاره به اظهار پشیمانی از مرگ محمد کامرانی گفت: زمان کافی برای دفاع در جریان دادرسی به من داده نشد.
علی اکبر حیدری فر در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امروز قرار من آخرین دفاعیاتم را مطرح کنم اما دادگاه زمان کافی برای دفاع را به من نداد و دفاعیات را قطع کرد.

 

وی افزود: به آقای روح الامینی یک تا یک و نیم ساعت زمان می دهند تا هر چه دلش می خواهد بگوید اما من ممنوع به دفاع از خود هستم.

 

این متهم کهریزک ادامه داد: نه در جریان دادرسی به ما وقت کافی برای دفاع داده شد و نه 21 شاهدی که به دادگاه معرفی کرده بودید احزار شدند. از سوی دیگر 5 شاهد را برخلاف ما آوردند که آنها جزء متهمانی بودند که من بازداشتشان کرده بودم. این افراد پیش از این از من شکایت کرده بودند که در خصوص شکایت آنها حکم تبرئه برای من صادر شده بود.

 

حیدری فر با اشاره به عذرخواهی از خانواده کامرانی در جلسه دادگاه اظهار داشت: با توجه به اینکه محمد کامرانی سنش نسبت به دیگر کشته شده ها کمتر بود امروز در جلسه دادگاه با اظهار پشیمانی از خانواده او معذرت خواهی کردم. بعد از مرگ محمد کامرانی آقای مرتضوی از این موضوع ناراحت و به من گفت: چرا او را به کهریزک فرستادم.

 

حیدری فر افزود: اگر 21 شاهد معرفی شده از سوی ما به دادگاه نیایند خیلی از زوایای پرونده روشن نمی شود. من مطمئن هستم در نظامی که ولی فقیه دارد به کسی ظلم نخواهد شد.

 

 

دستور وزارت اطلاعات برای انتقال بازداشت شدگان کهریزک
وکیل خانواده جوادی فر نیز با اشاره به دستور وزارت اطلاعات و دبیر شورای امنیت برای انتقال بازداشت شدگان کهریزک به محل دیگری، گفت: اگر در انتقال آنها 38 ساعت تأخیر صورت نمی گرفت، هیچ قتلی اتفاق نمی افتاد.


صالح نیکبخت بعد از آخرین جلسه دادگاه کهریزک در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اتهام معاونت در گزارش خلاف واقع و بازداشت غیرقانونی از جنبه عمومی جرم بررسی می شود. اما در خصوص اتهام معاونت در قتل که مربوط به آقای مرتضوی است در حالی که وی مدعی است در این کار هیچ مداخله ای نداشته اما طی این چند جلسه گذشته من بیشتر مطمئن شدم که وی در این اتهام مداخله داشته است.

 

وی افزود: مرتضوی مدعی است روز شنبه و یکشنبه مرخصی گرفته و این در حالی است که وی 21 تیر ماه سال 88 قبول کرده در جلسه کمیته سیاسی وزارت اطلاعات حضور داشته است. در این روز به وی اعلام شد که بازداشت شدگان را از کهریزک انتقال دهد و مرتضوی باید آنها را به اوین منتقل می کرد.

 

وکیل خانواده جوادی فر خاطرنشان کرد: صبح روز بعد نیز دبیر شورای امنیت بر انتقال بازداشت شدگان از کهریزک تأکید کرده بود اما ساعت 11 روز 23 تیر ماه 88 بازداشت شدگان از کهریزک منتقل شده اند یعنی در انتقال آنها 38 ساعت تأخیر وجود داشته است.

 

نیکبخت خاطرنشان کرد: 7 نفر از پزشکان نیز در دادسرای نظامی علت تامع قتل قربانیان را در اثر ضربات بر نسوج نرم بدن آنها اعلام کردند که این ضربات 72 ساعت قبل از فوت رخ داده بود. اگر این تأخیر در انتقال صورت نمی پذیرفت قتلی نیز رخ نمی داد.

 

وی افزود: تأخیر 38 ساعته علت مرگ قربانیان بوده است. حال آنکه براساس ماده 612 قانون مجازات اسلامی در صورت رضایت شاکی به اتهام قتل عمدی و معاونت در قتل از جنبه عمومی رسیدگی خواهد شد.

 

نیکبخت در پایان گفت: رئیس دادگاه امروز ختم جلسه را اعلام کرد اما هنوز ختم دادرسی را اعلام نکرده است.

 

متهمان 5 روز فرصت دارند لوایح خود را بدهند
وکیلی روح الامینی گفت: متهمان تا روز دوشبنه آینده فرصت دارند لوایح خود را به دادگاه ارایه دهند.


مجید طاهری پس از آخرین جلسه دادگاه کهریزک در جمع خبرنگاران گفت: امروز ختم رسیدگی به پرونده اعلام نشد و متهمان تا روز دوشنبه فرصت دارند لوایح خود را به دادگاه ارایه کنند

وی افزود: پس از ارائه لایحه متهمان ما نیز می توانیم در پاسخ به لایحه آنها لایحه ایی به دادگاه بدهیم که پس از این موضوع 5 قاضی می توانند ختم رسیدگی را اعلام و حکم را صادر کنند.

وی همچنین در خصوص اظهار پشیمانی مرتضوی و حیدری فر در آخرین جلسه دادگاه گفت: این موضوع در خصوص موکلم مصداق ندارد و موکل من همچنان پیگیری پرونده و شکایت خود است.


تنفس در دادگاه؛ دفاعیات قاضی حداد ارائه شد
در شرایطی که دادگاه با گذشت چند ساعت از شروع به تنفس رفت، محمد اصلانی، از وکلای متهمان در جمع خبرنگاران حضور یافت و گفت: امروز صبح من به عنوان وکیل آقای حسن زارع دهنوی معروف به قاضی حداد آخرین دفاعیات را مطرح کرده و لایحه دوازده صفحه‌ای را به دادگاه تقدیم کردند.


وی افزود: پس از دفاعیات من آقای مرتضوی در جایگاه حاضر شد و حدود 2 ساعت از لایحه آخرین دفاع خود دفاع کرد.


وی ادامه داد: هم اکنون دادگاه تنفس اعلام کرده و قرار است پس از تشکیل دوباره جلسه محاکمه آقای مرتضوی لایحه ۳۷صفحه‌ای خود را قرائت کند.


تاکید بر عدم تاثیر رضایت جوادی فر بر دادگاه
وی در خصوص اتهام متهمان پرونده نیز اظهار داشت: هر سه متهم پرونده با اتهام مشارکت در بازداشت غیرقانونی روبرو هستند. البته آقای مرتضوی با اتهام معاونت در قتل در مورد مرحوم کامرانی روبرو است.


وی افزود: در خصوص اتهام معاونت در قتل مرحومان روح الامینی و جوادی فر پرونده ای در دادسرا مطرح بوده و هنوز به دادگاه ارسال نشده است.
 

کاهش ۴۵ درصدی واردات نفت کره جنوبی از ایران

Posted: 22 May 2013 05:06 AM PDT

جرس: در ادامه روند تحریمهای بین المللی، صادرات نفت ایران به کره جنوبی 45 درصد کاهش یافت.


به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز، گزارش های رسمی نشان می دهد کره جنوبی در ماه آوریل گذشته 4.18 میلیون بشکه نفت از ایران وارد کرده است.


این رقم نسبت به میزان واردات نفت خام کره جنوبی از ایران در ماه آوریل سال گذشته میلادی ، نشان دهنده کاهش 44.4 درصدی است.

این آمار در حالی منتشر می شود که تا چند روز دیگر، مقامات آمریکایی و کره جنوبی مذاکراتی را برای تمدید معافیت سئول از تحریم های ضدایرانی آمریکا آغاز می شود.


کره جنوبی برای تمدید معافیت از تحریم های ضدایرانی آمریکا، باید واردات نفت خام از تهران را به میزان زیادی کاهش بدهد.


صنعت نفت ایران در بخش های سرمایه گذاری خارجی، واردات قطعات و تجهیزات، صادرات و نفتکش ها با تحریم های گسترده آمریکا روبه رو است.


براساس گزارش شرکت ملی نفت کره جنوبی، واردات نفت این کشور از ایران در ماه گذشته میلادی نسبت به ماه قبل از آن 4 درصد افزایش یافته بود.


قبل از این برآورد شده بود واردات نفت کره جنوبی از ایران به 190 هزار بشکه در روز معادل 5.7 میلیون بشکه در ماه خواهد بود.


کره جنوبی به عنوان پنجمین واردکننده بزرگ نفت خام جهان، در ماه گذشته میلادی، 69.12 میلیون بشکه وارد کرد که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، 5.6 درصد کاهش را نشان می دهد.
 

نامه سرگشاده سازمان گزارشگران بدون مرز به نامزدهای انتخاباتی:نظرتان در خصوص آزادی مطبوعات اعلام کنید

Posted: 22 May 2013 04:29 AM PDT

جرس: سازمان گزارش‌گران بدون مرز در نامه ای سرگشاده به کاندیداهای ریاست جمهوری ایران، از آنان خواست تا نظر خود را در خصوص‌ "تعهد به آزادی اطلاع رسانی"ابراز کنند.


به گزارش تارنمای گزارشگران بدون مرز، این سازمان مدافع آزادی بیان، همچنین خاطرنشان کرده است که این موضوع از مطالبات مردم ایران است، که در تظاهرات‌های میلیونی آنرا درخواست، و شرط اجتناب‌ناپذیر پایان انزوای جهانی ایران است.


متن این نامه که توسط دبیر اول این سازمان بین المللی منتشر و ارسال شده، به شرح زیر است:


در تاریخ ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۲، شورای نگهبان قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، فهرست نامزدهای تائید شده برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۴ خرداد ۱۳۹۲ را رسما اعلام کرد. به این مناسبت، گزارش‌گران بدون مرز نامه‌ای سرگشاده خطاب به ۸ نامزد یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری، برای متعهد شدن آنها به رعایت آزادی اطلاع رسانی منتشر کرد. انتخاب نامزدهای انتخابات از سوی شورای نگهبان که اعضای آن از سوی رهبر نظام، علی خامنه‌ای انتخاب شده‌اند، امید زیادی برای انتخاباتی شفاف باقی نمی‌گذارد. جمهوری اسلامی در فردای انتخابات خرداد ١٣٨٨ نتایج انتخابات را مصادره، این بار پیش از برگزاری انتخابات، آرای مردم را مصادره کرده است.


در این دوره انتخابات نیز، اطلاع رسانی در ایران، نه آزاد است و نه مستقل و این دو شرط اصلی برای برگزاری انتخاباتی آزاد و دمکراتیک رعایت نشده‌اند. در دو دوره‌ی ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، وضعیت حقوق بشر وخیم‌تر و آزادی‌های بنیادین پایمال‌تر شد. آزادی اطلاع‌رسانی نیز استثنایی از این قاعده نبود. در طی هشت سال بیش از ٢٠٠ نشریه توقیف و بیش از ٣٠٠ روزنامه‌نگار و وب‌نگار، خودسرانه بازداشت و در زندان‌ها شکنجه و سپس به حبس‌های سنگین محکوم شدند.


گزارش‌گران بدون مرز، از امروز،کارزاری، برای در مرکز مباحث قرار دادن رعایت آزادی اطلاع رسانی در انتخابات ٢٤ خرداد،خطاب به نامزدهای تائید صلاحیت شده از سوی شورای نگهبان، و مردم آغاز می‌کند.
در این کارزار،گزارش‌گران بدون مرز خواهان آزادی بدون قید و شرط همه‌ی روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران زندانی و رعایت تعهدهای بین‌المللی ایران، به ویژه در امر رعایت آزادی اطلاع رسانی، از سوی مسوولان جمهوری اسلامی است. ایران در سال ١٣٥٤ میثاق بین‌المللی ناظر بر حقوق مدنی و سیاسی را تصویب کرده است و باید آنرا اجرا کند.


آقایان،
شورای نگبهان قانون اساسی نامزدی شما را برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ٢٤ خرداد ١٣٩٢ تائید کرده است.
گزارش‌گران بدون مرز، انجمن جهانی دفاع از آزادی اطلاع رسانی،خواهان جلب توجه شما به وضعیت تحمل ناپذیر آزادی اطلاع رسانی و سرکوبی‌ که روزنامه نگاران و وب‌نگاران قربانی آن شده‌اند، و به خصوصی بانی این همه تضییقات یعنی مصونیت از مجازات است.


گزارش‌گران بدون مرز از شما می‌خواهد، نظر خود را در باره‌‌ی تعهد به آزادی اطلاع رسانی، مبارزه علیه مصونیت از مجازات، که آغاز گذار ایران به سوی بهرمند شدن از دولتی قانونمدار است، به روشنی و به شکل علنی، ابراز کنند. این خواست‌ها از جمله مطالبات مردم ایران هستند، که در تظاهرات‌های میلیونی آنرا درخواست، و شرط اجتناب‌ناپذیر پایان انزوای جهانی ایران است.


گزارش‌گران بدون مرز از شما می‌خواهد از امروز در باره موارد زیر متعهد شوید:
خواهان آزادی بدون قید و شرط ٥٢ روزنامه‌نگار و وب‌نگار زندانی در ایران شوید. برخی از این زندانیان در فردای انتخابات مورد مناقشه‌ی محمود احمدی نژاد در ٢٢ خرداد ١٣٨٨ بازداشت شده اند، و به چهارمین سال بازداشت خود نزدیک می‌شوند. برخی دیگر از سال‌ها پیش از انتخابات در زندان هستند. تنها جرم آن‌ها انجام وظیفه‌ی اطلاع رسانی‌ست که حق قانونی آن‌ها بوده است. تا آن زمان که برای بستن دهان رسانه‌ها و خاموش کردن جامعه مدنی، روزنامه‌نگاران به شکل خودسرانه و نظام‌مند بازداشت می‌شوند، آزادی اطلاع رسانی در ایران نمی‌تواند رعایت شود.
متعهد شوید قانون رسانه‌ها را به شکل بنيادين اصلاح کند. اين اصلاحات به ويژه در عرصه های چون غير جزايی کردن جرايم مطبوعاتی که تضمین عدم دستگیری روزنامه‌نگاران است و تضمين آزادی بيان بدون تبعيض در زبان، مذهب و عقايد سياسی ضروری است. بازنگری این قانون ( قانون مطبوعات مصوب ١٣٦٤ که در سال ١٣٧٩ از سوی مجلس پنجم و در سال ١٣٨٨ از سوی مجلس هفتم تغییر داده شد، در آخرین تغییر، با اصلاح ماده یک قانون، رسانه‌های آنلاین و خبرگزار‌ ها به این قانون الحاق شدند) که اجازه می‌دهد فعالان اطلاع رسانی در معرض اتهام‌های واهی چون « اقدام علیه نظام» و یا «توهین به رهبری» و «انتشار اخبار کذب» قرار گیرند،ضروری‌ است. به ویژه اصلاح انجام شده در سال ١٣٨٨ که رسانه‌های آنلاین را مجبور به دریافت مجوز می‌کند، باید لغو شود.
دسترسی به اینترنت آزاد، بدون فیل‌ترینگ و کنترل را برای مردم ایران تضمین کنید. اجرای طرح اینترنت حلال (ملی) که تحمیل «تبعیض دیجیتالی‌» به مردم این کشور و خطرناک است، لغو کنید.
متعهد شوید که به چیره‌گی مصونیت از مجازات در کشور پایان می‌دهید. قتل روزنامه‌نگاران مخالفی چون ابراهیم زال زاده،مجید شریف،محمد مختاری، محمد جعفر پوینده و پیروز دوانی،که در سال‌های پایانی دهه هفتاد از سوی ماموران وزارت اطلاعات،ترور شدند، عاملان کشتن زهرا کاظمی در زندان در سال ١٣٨٢، آیفر سرچه در سال ١٣٨٤، وبلاگ‌نویس جوان امیدرضا میرصیافی در سال ١٣٨٧ ، علیرضا افتخاری در سال ١٣٨٨ و ستار بهشتی در سال ١٣٩١ نباید از مجازات مصون بمانند.
تا زمانی که این خواست‌ها برآورده نشوند، مردم ایران را نمی‌تواند از آزادی بهره‌مند شوند.
آقایان، بهترین آرزوهای مرا پذیرا باشید
کریستف دو لوار
دبیر اول گزارش‌گران بدون مرز
پاریس - اول خرداد ١٣٩٢ - ٢٢ می ٢٠١٣

 

بررسی تبادل نفت در برابر غذا و کالاهای اساسی

Posted: 22 May 2013 04:06 AM PDT

نشست پشت دربهای بسته
جرس: در پی تداوم و تشدید تحریمهای بین المللی، و درحالیکه برخی رهبران جمهوری اسلامی از "بی اثری" این اجماع بین المللی علیه ایران سخن می گویند، گزارش ها حاکی از آن است که هفت عضو کابینه دولت در نشستی پشت درب‌های بسته آخرین وضعیت وصول مطالبات نفتی ایران از برخی از کشورهای سنتی خریدار نفت ایران در آسیا و راهکارهای تبادل نفت در برابر غذا و کالاهای اساسی را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

 

به گزارش مهر، همزمان با افزایش دور جدید تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا علیه صنعت نفت و به ویژه اعمال محدودیت‌های گسترده بانکی و مالی،ایران به منظور حفظ بازارهای سنتی فروش و صادرات نفت خود سیاست‌های جدیدی را در دستور کار قرار داده است.

 

در چند ماه گذشته یکی از راهکارهای صادرات نفت و میعانات گازی ایران به کشورهای مختل، تهاتر نفت و گاز بوده است. با این وجود در شرایط فعلی ایران مطالبات از کشورهای مختلف از محل صادرات و فروش نفت دارد که مطالبات برخی از این کشورها به سال‌های نخست پیروزی انقلاب اسلامی همچون سودان،تانزانیا، نیکاراگوئه،اردن و کره شمالی و بخش گسترده آن به چند ماه اخیر باز می‌گردد.

 

در همین حال سال گذشته رستم قاسمی وزیر نفت با صدور حکمی "حسین فرحی" دیپلمات سابق وزارت امور خارجه را به عنوان " نماینده وزیر و رئیس شورای اجرایی مطالبات خارجی" منصوب کرد.


از سوی دیگر دوشنبه شب گذشته با حضور هفت عضو کابینه دولت دهم همچون وزیر امور خارجه، نفت، صنعت، معدن و تجارت، دادگستری، دفاع، خزانه دار کل و رئیس مرکز حقوقی ریاست جمهوری چهاردهمین جلسه شورای اجرایی مطالبات خارجی در وزارت نفت تشکیل شد.

 

در این نشست مشترک آخرین وضعیت طلب های نفتی ایران از برخی از کشورهای سنتی خریدار طلای سیاه مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. در چند ماه گذشته با افزایش تحریم های خصمانه غرب، ایران تهاتر نفت خام و میعانات گازی با برخی از کالاهای اساسی را در دستور کار قرار داده است.

در همین حال احمد قلعه بانی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران هم اخیرا از تهاتر نفت خام با کالا خبر داده و تاکید کرده است: با روش جدید مشکلات نقل و انتقال ارز به حداقل کاهش می یابد.

 

تاریخچه طلب‌های نفتی ایران از کشورها
رئیس جمهوری چهار سال پیش قانون وصول مطالبات معوق جمهوری اسلامی ایران از کشورهای سودان، تانزانیا، نیکاراگوئه، اردن و کره شمالی را به وزارت اقتصاد و دارایی، بانک مرکزی و وزارت نفت ابلاغ کرد و قرار بود با ایجاد کارگروهای مشترک شرایط برای وصول برخی از این بدهی ها به خزانه ملی دنبال شود.

این در حالی است که با ورود به بیست و ششمین سالگرد فروش نفت ایران به نیکاراگوئه، هنوز وجوه حاصل از صدور این کالای استراتژیک اقتصادی به خزانه کشور واریز نشده است. ایران در سال 1986 میلادی چند محموله نفت خام به ارزش تقریبی حدود 53 میلیون دلار به نیکاراگوئه صادر کرد که با گذشت حدود 25 سال و احتساب بهره های متعلقه و تاخیر در بازپرداخت حجم این بدهی به 164 میلیون دلار افزایش یافته است.

بر این اساس کارگروهی با حضور مسئولانی از وزارت امور خارجه، نفت، اقتصاد و دارایی و بانک مرکزی برای وصول این بدهی در سطح دولت تشکیل شد و هم اکنون با وجود برگزاری چندین نشست مشترک با طرف نیکاراگوئه ای هنوز هیچ توافقی برای دریافت این بدهی ها حاصل نشده است.

در همین حال ماریو بارکرو بالتودانو سفیر نیکاراگوئه در تهران پیشتر در گفتگو با مهر با تاکید بر اینکه وجود بدهی به ایران را انکار نمی کنیم، گفته بود: در حال حاضر مذاکرات دو جانبه برای بررسی راهکارهای بازپرداخت این منابع مالی در حال انجام است. در چند سال اخیر هم ایران طلب‌های چند میلیارد دلاری نفتی از پالایشگاه‌های کشورهای هند، کره جنوبی و چین داشته است که در شرایط فعلی به نظر می رسد حجم این مطالبات کاهش یافته است.
 

مسابقه “دو صد متر بین جلیلی و هاشمی” و “کشتی میان حداد عادل و هاشمی” بگذارید

Posted: 22 May 2013 02:43 AM PDT

واکنش مطهری به اقدام شورای نگهبان:
جرس: علی مطهری در واکنش به رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی گفت: رویکرد شورای نگهبان در بررسی صلاحیت ها بیشتر سیاسی بود تا اعتقادی. بنده پیشنهاد می کنم برای ارزیابی توان جسمی آقای هاشمی، یک مسابقه دو صدمتر بین ایشان و آقای جلیلی و یک مسابقه کشتی بین آقای هاشمی و آقای حداد برگزار کنند. این نماینده اصولگرای مجلس، همچنین نامه ای اعتراض آمیز به رهبر جمهوری اسلامی نوشته است.


علی مطهری در گفتگو با مهر، در واکنش به رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی گفت: به عنوان مقدمه عرض می کنم که تمکین به قانون منافاتی با انتقاد به مجری قانون ندارد. یعنی ممکن است شما به نظر شورای نگهبان درباره صلاحیت کاندیداها انتقاد داشته باشید و این انتقاد خود را هم بیان کنید تا آن روش تکرار نشود اما در عمل تابع باشید.


وی با بیان اینکه به نظر من رد صلاحیت آقای هاشمی رفسنجانی و افرادی مانند آقای پزشکیان درست نبود، همان طور که تأیید صلاحیت آقای جلیلی درست نبود، ادامه داد: این امر نشان می دهد که رویکرد شورای نگهبان بیشتر سیاسی بوده تا اعتقادی و قانونی.


رییس ستاد اصولگرایان حامی هاشمی، در جواب این سوال که دلیل این ادعای شما چیست؟ گفت: ببینید، درباره رد صلاحیت آقای هاشمی دو دلیل آورده اند که هر دو باطل است. یکی ناتوانی جسمی و دوم نقش داشتن در فتنه سال 88.


مطهری ادامه داد: بنده پیشنهاد می کنم برای ارزیابی توان جسمی آقای هاشمی، یک مسابقه دو صدمتر بین ایشان و آقای جلیلی و یک مسابقه کشتی بین آقای هاشمی و آقای حداد برگزار کنند.


وی همچنین با اشاره به عملکرد هاشمی در فتنه 88 گفت: در مورد فتنه 88 هم در آن مناظره کذایی به آقای هاشمی و خانواده اش تهمت هایی زدند و وقتی ایشان درخواست وقت از صدا و سیما برای دفاع کرد به او وقت ندادند و طبعاً ایشان اعتراض داشت. آیا این می تواند مجوز رد صلاحیت باشد با وجود آن همه سابقه و تجربه؟


نماینده مجلس با طرح این سوال که پزشکیان با دو دوره نمایندگی مجلس و یک دوره وزارت چرا رد صلاحیت شد؟ گفت : از آن طرف آقای جلیلی با کمترین تجربه چرا تأیید صلاحیت شد؟ آیا با چهار تا ملاقات و مذاکره با خانم اشتون کسی می تواند رئیس جمهور شود؟


وی در پاسخ به این سوال که انتخابات را چگونه پیش بینی می کنید؟ گفت: با این وضعیت فکر نمی کنم آن حماسه سیاسی مورد نظر رهبری اتفاق بیفتد، چون حماسه و مشارکت بالا و شور و هیجان زمانی رخ می دهد که کاندیداهای حداکثری از طرف های حاضر در انتخابات حضور داشته باشند ولی وقتی کاندیدای حداکثری یک طرف یا دو طرف حضور نداشته باشند چنین اتفاقی نمی افتد.


وی در جواب این سوال که به نظر شما راه حل چیست؟ خاطرنشان کرد: به نظر من تنها راه حل این است که رهبر انقلاب با حکم حکومتی آقای هاشمی را تایید صلاحیت کنند و این دور از ذهن نیست چون آقای هاشمی پس از ثبت نام به ایشان گفته بودند اگر شما مخالف هستید من انصراف می دهم و ایشان گفته بودند من مخالف نیستم.


نامه به رهبری
علی مطهری همچنین در نامه ای به رهبر جمهوری اسلامی، رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی توسط شورای نگهبان را مورد اعتراض قرار داد.


بر اساس گزارش ها، در این نامه که ابتدا توسط خبرآنلاین منتشر و به محض حذف آن از روی خروجی، در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی منتشر شده، مطهری نوشته است: حدس قوی دارم که اگر امام خمینی هم، به فرض حیات ، با نام مستعار در انتخابات شرکت می کردند صلاحیت شان رد می شد چون ایشان هم گاهی انتقاداتی داشتند.


او همچنین خواستار دخالت رهبر جمهوری اسلامی و حکم او برای بازگشت آیت الله هاشمی رفسنجانی به انتخابات شده است.


متن نامه مطهری به آقای خامنه ای به شرح ذیل است:


رهبر گرامی، آیت الله خامنه ای دامت بر کاته
با اهداء سلام،
در خصوص رد صلاحیت آیت الله هاشمی رفسنجانی برای انتخابات ریاست جمهوری توسط شورای نگهبان ، به عرض می رساند این رد صلاحیت که با دو دلیل ناموجه ناتوانی جسمی و نقش داشتن در فتنه سال 88 انجام شده است آسیب جدی به انتخابات آینده وارد خواهد کرد و حماسه سیاسی مورد نظر جناب عالی را محقق نخواهد ساخت. حدس قوی دارم که اگر امام خمینی هم، به فرض حیات ، با نام مستعار در انتخابات شرکت می کردند صلاحیت شان رد می شد چون ایشان هم گاهی انتقاداتی داشتند.
مستحضر هستید که با ورود جناب آقای هاشمی به صحنه انتخابات چه شور و شوقی در میان مردم و چه امیدی در دل آنان به اصلاح امور و پیشرفت سریعتر کشور پیدا شد و با رد صلاحیت ایشان طبعا آن شور وشوق وآن امید از بین رفت.
پیشنهاد می کنم با حکم حکومتی در تایید صلاحیت ایشان زمینه تحقق حماسه سیاسی مورد نظرآن رهبر عزیز را فراهم آورید و محذور احتمالی لزوم اقدام مشابه در باره آقای مشایی موجه به نظر نمی رسد زیرا قیاس این دو با هم قیاس مع الفارق است و رد صلاحیت به دلیل داشتن گرایش های فکری غیر اسلامی کار درستی است اما رد صلاحیت به دلیل منتقد بودن کار نادرستی است. اولی مشمول حکم حکومتی نمی شود و دومی مشمول می شود. برای جنابعالی آرزوی سلامت و توفیق بیشتر دارم.


رایزنی نمایندگان اصولگرای مجلس برای برنامه دیدار با هاشمی
در گزارشی دیگر ظهر چهارشنبه اعلام شد که جمعی از نمایندگان اصولگرای مجلس از دو فراکسیون اصولگرایان و رهروان ولایت در گفتگوهایی با یکدیگر در تدارک برنامه ریزی برای دیدار با هاشمی رفسنجانی کاندیدای رد صلاحیت شده این دوره از انتخابات هستند.


به گزارش مهر، در راهروهای مجلس شنیده شد جمعی از نمایندگان اصولگرای مجلس از دو فراکسیون اصولگرایان و رهروان ولایت و همچنین چند چهره اصلاح طلب میان نمایندگان، در گفتگوهایی با یکدیگر در دیدار هاشمی رفسنجانی برنامه ریزی می کنند.


به گفته یکی از نمایندگان پیشنهاد این دیدار از سوی ابوترابی فرد نایب رئیس مجلس و توکلی مطرح شده است.

 


 

توقف پذیرش دختران در ۷ رشته گرایش ارشد دانشگاه صنعتی اصفهان

Posted: 22 May 2013 02:43 AM PDT

جرس: بر اساس دفترچه انتخاب رشته آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۲، پذیرش دانشجویان دختر در هفت رشته گرایش دانشگاه صنعتی اصفهان متوقف شده است.


به گزارش ایسنا، دانشگاه صنعتی اصفهان امسال در مقطع کارشناسی ارشد در رشته مهندسی کشاورزی در سه گرایش آبیاری، علوم دامی و ماشین آلات، رشته مهندسی منابع طبیعی در سه گرایش آبخیزداری، مرتع داری و بیابان زدایی و رشته منابع آب گرایش سازه‌های آبی تنها اقدام به پذیرش مرد در دوره‌های روزانه و نوبت دوم کرده است.

جمعی از دانشجویان دختر دوره کارشناسی دانشگاه صنعتی اصفهان در نامه‌ای با انتقاد ازاین امر، اعلام داشتند: "این تصمیم بدون در نظر گرفتن میزان دانشجویان دختر محصل در مقطع کارشناسی این رشته اخذ شده است. ضمن آنکه با توجه به اینکه یکی از سیاست‌های وزارت علوم مبنی بر بومی گزینی دانشجویان بوده است،‌ حذف دختران از ادامه تحصیل در این رشته‌ها یا انتخاب دانشگاه‌های شهرهای دیگر با توجه به شرایط خاص دختران و محدودیت‌های جامعه برای این دانشجویان بی انصافی است."


بر اساس این گزارش، درخواست برای رفع محدودیت پذیرش دختران در رشته های مذکور، به اطلاع هیات رییسه دانشگاه رسیده است؛ اما آنها مشکلات بازار کار و مرتبط نبودن رشته با دختران را مطرح می‌کنند. توضیح اینکه این رشته‌ها به هیچ وجه مختص پسران نیست؛ بلکه دختران آینده بسیار خوبی از نظر علمی پژوهشی در این زمینه‌ها داشته و همچنین از شرایط مناسب کار در شرکت‌های فنی و مهندسی و دانشگاه‌ها برخوردار هستند. همچنین دانشگاه‌های کشور در آینده به اساتید خانم این رشته بیش از گذشته نیاز پیدا خواهند کرد.

 

 

قیمت مسکن در تهران حداقل متری ۲,۵ میلیون تومان

Posted: 22 May 2013 02:09 AM PDT

جرس: افزایش قیمت مسکن موجب شده است در حال حاضر آپارتمان نوساز با شرایط مناسب کمتر از 2.5 میلیون تومان در اکثر محله‌های شهر تهران وجود نداشته باشد و قیمت هرمترمربع زمین تا 500 هزار تومان بیش از یک آپارتمان نوساز معامله شود.

 

به گزارش مهر، با شروع افزایش قیمت مسکن از بهمن ماه سال گذشته، قیمتها در این بخش به طور فزاینده ای افزایش پیدا کردند به طوری که این سومین جهش قیمتی مسکن در 30 سال گذشته بود و تاثیر زیادی را بر قدرت خرید متقاضیان بازار گذاشت.

 

براین اساس، جهش قیمت مسکن موجب شد که برخی قیمتها از بازار مسکن شهر تهران حذف شوند و دیگر آپارتمان و یا زمینی با این نرخ در تهران وجود نداشته باشد. در واقع تا پیش از این در برخی از محله های تهران، آپارتمانهای نوساز با قیمت هر مترمربع 1.5 تا 2 میلیون تومان قابل خرید بودند اما در حال حاضر با قیمتی کمتر از 2 میلیون و 500 هزار تومان نمی توان خانه مناسبی در اکثر محله های تهران، یافت.

 

از سوی دیگر، افزایش قیمت مسکن موجب شده است که بساز بفروشها آپارتمان‌های خود را به فروش نرسانند و در انتظار گرانی بیشتر مسکن باشند که این هم یکی از دلایل آشفتگی بازار مسکن در این روزها است. در واقع خریداران به دنبال ارزانی مسکن و فروشندگان برای گرانی، در بازار حضور ندارند و این موضوع باعث رکود بی سابقه ای در بخش مسکن شده است.

 

همچنین با افزایش قیمت آپارتمان، نرخ خانه های کلنگی هم افزایش یافت به طوری که قیمت هرمترمربع زمین تا 500 هزار تومان بیش از یک آپارتمان نوساز معامله می شود که همین امر رونق زیادی را در بازار خرید و فروش زمین به دنبال داشته است. به خصوص در حوزه بافت های فرسوده که به دلیل اختصاص وام های قرض الحسنه و با سود کم، خریدار بیشتری برای آپارتمان های نوساز این بخش وجود دارد.

 

قیمت آپارتمان‌های کمتر از 50 متر
یک سوئیت در خیابان جمهوری - اسکندری به مساحت27 متر با نرخ 108 میلیون تومان به فروش می رسد و واحد دیگری در هاشمی یادگار امام به مساحت40 متر، نوساز با پارکینگ 161 میلیون تومان قیمت گذاری شده است.


یک دستگاه آپارتمان در خیابان پیروزی - دلگشا به مساحت 36 مترمربع طبقه 2 با پارکینگ به نرخ 20 میلیون تومان رهن 20 میلیون تومان وام و 100 میلیون تومان نقد به فروش می رسد و در سه راه آذری - لقمان حکیم یک واحد 39متری یک خوابه، طبقه 4 زیر قیمت 98 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

واحدی به مساحت 40 مترمربع در هفده شهریور تیردوقلو با عمر یکساله و انباری، طبقه سوم با 16 میلیون تومان وام، 20 میلیون تومان رهن، 68.5 میلیون تومان نقد به فروش می رسد و آپارتمان دیگری با متراژ 40 متر در بریانک - گلستانی، طبقه سوم با عمر 5 ساله و پارکینگ با 84 میلیون تومان نقد، 20 میلیون تومان وام و 23 میلیون تومان رهن قیمت‌گذاری شده است.

مالک آپارتمانی درخیابان جیحون به متراژ 35.5 متر، یک خوابه، طبقه اول با پارکینگ و بالکن با عمر 10 ساله با شرایط 20 میلیون تومان رهن و 13 میلیون تومان وام، 96 میلیون تومان نقدی دریافت می کند و در خیابان خوش - مرتضوی، واحد به مساحت 45 مترمربع، طبقه دو با شرایط 25 میلیون تومان وام، 30 میلیون تومان رهن و 98 میلیون تومان نقد به فروش می رسد. در انتهای جیحون - غفوری هم واحدی 45 متری، طبقه اول با انباری متری 2 میلیون و 800 هزار تومان قیمت گذاری شده است.