جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


گرانی‌ها در آستانه انتخابات؛ بازار به طور موقت هم رام نمی شود

Posted: 07 May 2013 08:57 AM PDT

فرشید آل داوود
جرس: همیشه در فصل انتخابات مسوولان کشور سعی می کردند با کنترل بازار از افزایش تورم برای مدتی هم که شده جلوگیری کنند، اما این بار شهروندان در آستانه انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات شوراهای شهر و روستا نیز شاهد افزایش قیمت ها هستند 

 در نخستین گام برای گرانی های شب انتخاباتی، دولت احمدی نژاد با حذف ارز مرجع دارو و روغن و گوشت ، افزایش قیمت آنها را رسما به مردم اعلام کرد. متعاقب این اعلام، روغن نایاب شد و مردم به فروشگاهها هجوم آوردند. اما چند روز بعد ، محمد رضا رحیمی معاون اول احمدی نژاد حذف ارز مرجع روغن را تکذیب کرد. اظهارات وی در حالی بود که روزنامه همشهری در واکنش به این رفتار متناقض نوشت: "دولت به بازار اقلام اساسی با تصمیمات نسنجیده شوک وارد کرده است."
انتقاد از گرانی ها در حالی است که حتی مراجع تقلید هوادار نظام نیز از این وضع ابراز ناخرسندی کرده اند. آیت الله نوری همدانی اخیرا گفته بود " عبایی که 500 تومان می دادیم اتو می کردیم الان باید 5 هزار تومان بدهیم "

اعلام رسمی گرانی ها از سوی دولت

اعلام رسمی برخی گرانی ها از سوی دولت در حالی است که نزدیک به یک ماه دیگر قرار است انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر برگزار شود. در منطقی ترین حالت ، ایجاد گرانی باید نارضایتی خاموش در مردم ایجاد کند و آنها را از آمدن به پای صندوق های رای بازدارد، اما آنچه باعث شگفتی محافل منتقد نظام شده این است که چرا اعلام گرانی ها قبل از انتخابات رسما اعلام عمومی می شود؟
ناراضی سازی مردمی تا جایی پیش رفته که" محمد کردبچه "مشاور معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی گفته "با توجه به کاهش منابع اختصاص یافته به یارانه نقدی یا دولت باید میزان یارانه را کاهش دهد و یا بخشی از افراد از دریافت یارانه نقدی حذف شوند که در این زمینه دولت باید خودش تصمیم بگیرد."
وی همچنین وعده داده که احتمال افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال جاری وجود دارد.
این مقام دولتی یاد آور شده: " در سال گذشته درآمدهای مربوط به هدفمندی‌ یارانه‌ها حدود 40 هزار میلیارد تومان بود و با توجه به این‌که این درآمدها درسال جاری 50 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است ممکن است قیمت حامل‌های انرژی در سال جاری افزایش یابد.
افزایش قیمت حامل های انرژی به معنی افزایش چند برابری قیمت بیشتر اقلام است که تورمی ویرانگر را به همراه خواهد داشت.
احمدی نژاد هم که پیشتر بارها گرانی ها را نامرتبط با دولت دانسته بود ، در آخرین اظهارات خود در جمع مردم ارومیه در خلال سفرهای تبلیغاتی به نفع دولت ،گفت: " می‌گویند اگر هدفمندی به طور کامل اجرا شود، بنزین هفت هزار تومان خواهد شد. اما اگر هدفمندی صددرصد اجرا شود بنزین بیشتر از دو هزار تومان نخواهد شد و بیش از آن را به جیب مردم خواهیم گذاشت."
وی در جملاتی نا مفهوم اظهار کرد: " می‌گویند 45 تومان به جیب مردم گذاشته‌ای و 90 تومان از جیب مردم برداشته‌ای. در حالی که من می‌گویم شما این پول را از جیب مردم برداشته‌اید !"
احمدی نژاد بدون اشاره به گرانی کمرشکن و سقوط ارزش پول ملی باز هم گفت: "اگر تحریم و بازی با بازار ارز را کنار بگذاریم و پروژه هدفمندی را اجرا کنیم، آیا فقیری در کشور باقی خواهد ماند؟"

قطع یارانه نان

وعده های ناخوش دولتی ها به مردم به اینجاها ختم نشد و ستاد هدفمندی هم تهدید کرد که یارانه عده ای را قطع می کند و یارانه نان مردم را هم نیز متوقف خواهد کرد.
"محمدرضا فرزین "دبیر ستاد هدفمندسازی یارانه ها با اعلام اینکه امسال یارانه نقدی به نان پرداخت نخواهد شد ، گفت: "امسال یارانه نقدی جداگانه ای مانند سال گذشته به نان نخواهیم داد، سال گذشته با توجه به افزایشی که در قیمت نان اتفاق افتاده یارانه نقدی جداگانه ای به عنوان یارانه نان به حساب سرپرستان خانوار واریز شد، اما به دلیل اینکه امسال قیمت نان افزایش نیافته است، بنابراین یارانه ای نیز برای آن واریز نخواهد شد."
دولت به دنبال آن است که با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها، یارانه 250 هزار تومانی به مردم بدهد و قیمت ها را شدیدا افزایش دهد.
فرزین تصریح کرد که اگر وارد گام دوم شویم قیمت حامل های انرژی تغییر خواهد کرد و میزان پرداختی به مردم افزایش می یابد، در گام دوم باید بر روی مدیریت نقدینگی و همچون گام اول بر روی آماده سازی افکار عمومی متمرکز شویم.
دولت می گوید با اجرای هدفمندی یارانه ها سالانه 40 هزار میلیارد تومان به خانوار پرداخت می شود و ادامه شرایط موجود نیازمند تامین چنین مبلغی در سال است.

مجلس به دنبال گرانی بنزین

اما این فقط دولت نیست که با وعده گرانی باعث ایجاد تشویش و نگرنی در مردم شده است. مجلس هم در آستانه انتخابات رسما اعلام کرده که بنزین گران خواهد شد.
"ایرج ندیمی " عضو کمیسیون تلفیق بودجه چندی قبل خبر داده بود که قیمت بنزین قطعا افزایش خواهد یافت.
خبرگزاری دولتی ایرنا هم 15 اردیبهشت به نقل از "علی مروی "نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس خبر داد که افزایش قیمت سوخت برای مبارزه با قاچاق سوخت در مجلس مطرح شده است.
این مقام پارلمانی افزود: " کمیسون انرژی پیش از این، با افزایش قیمت سوخت موافق نبود، اما با اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق، جای بحث بیشتری در مورد آن وجود دارد."
مجلس پیش تر اعلام کرده بود که ادامه فاز دوم هدفمندی بر اقشار مردم فشار وارد کرده و تورم را به طرز شدیدی افزایش خواهد داد.

گرانی کرایه تاکسی ها

شورای شهر تهران و در راس آن سخنگوی این شورا که طی چند سال گذشته اخبار گران شدن بلیط مترو ، اتوبوس و تاکسی را به کرات اعلام کرده ، این بار نیز در آستانه انتخابات از ابلاغ افزایش 30 درصدی کرایه های تاکسی خبر داد. وی پیشتر در اظهاراتی گفته بود که افزایش کرایه تاکسی ها به بعد از انتخابات موکول شده است.
وی در نامه ای به فرمانداری و شهرداری تهران یاد آور شده که مصوبه نرخ جدید کرایه تاکسی عملاً قطعی و لازم‌الاجرا تلقی می‌شود.
احتمال دارد بهای بلیط مترو و اتوبوس های درون شهری نیز که قبلا به تصویب شورای شهر رسیده ، به زودی یا در نهایت پس از انتخابات ابلاغ و اجرا شود.
با وجود اعلام رسمی افزایش قیمت ها آن هم پیش از انتخابات ، هنوز مشخص نیست که این امر چه میزان نارضایتی عمومی را در مردم ایجاد کند. بسیاری از کاربران در شبکه های اجتماعی ، به تمسخر از موج جدید گرانی ها به عنوان فصل تازه حماسه سیاسی- اقتصادی( عنوانی که رهبر جمهوری اسلامی برای سال 1392 انتخاب کرده) یاد می کنند.

سازمان بازرسی جزئیات ماجرای ۴۵۰ میلیون یورویی را منتشر كرد

Posted: 07 May 2013 05:04 AM PDT

جرس: در پی تكذیب ماجرای 450 میلیون یورویی از سوی معاون اجرایی رئیس دولت و تقاضای وی مبنی بر انتشار اسناد و مدارك مربوط، سازمان بازرسی كل كشور مستند به مقررات خود خلاصه ای از گزارش و اسناد و مدارك مربوط به پروژه احداث تالارهای بین المللی كیش را برای تنویر افكار عمومی منتشر می كند.


به گزارش مهر به نقل روابط عمومی سازمان بازرسی آنچه با عنوان اسناد مربوط به ماجرای 450 میلیون یورویی تالارهای کیش منتشر شده بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

آقای حمید بقایی، معاون اجرایی رئیس جمهور، در مصاحبه با شماره 5348 روزنامه ایران (4/2/1392)، پس از مقدمه‌چینی خاصی، گفته است:

«خیلی از این ادعاهایی كه گاهی بنده می‌شنوم، اصلاً وجود نداشته است؛ مثلاً رئیس محترم سازمان بازرسی كل كشور، جناب آقای پورمحمدی، چند وقت پیش مصاحبه‌ای را با یكی از این خبرگزاری‌ها داشته و در آن مصاحبه گفته بودند كه قراردادی 450 میلیون یورویی در كیش منعقد شده است كه جلوی آن را گرفته‌اند. بعد از آن مصاحبه، بنده چندین نامه برای ایشان فرستادم و خواستم كه این قرارداد را بفرستند؛ چرا كه این موضوع اصلاً صحت ندارد. 450 میلیون یورو می‌دانید یعنی چقدر؟ خوب! اگر چنین قراردادی هست، لطفاً منتشر كنند. چرا معطل می كنند؟ چنین چیزی اصلاً وجود ندارد و دروغ است... من چندین نامه برای ایشان فرستادم كه لطفاً قرارداد مورد ادعایتان را بفرستید. من در همین جا از ریاست این دستگاه نظارتی درخواست می‌كنم كه قرارداد مورد ادعایشان را برای ما بفرستند یا به رسانه‌ها بدهند تا منتشر شود. یك چنین چیزی اصلاً وجود ندارد. بهتر است به جای اینكه اتهام بزنند، اوّل اثبات كنند قراردادی هست، و اگر وجود داشت تازه باید اثبات كنند كه دارای اشكال قانونی است».

در پاسخ به تقاضای مصرانه ایشان و به استناد اجازه مقرر در بندهای «و» و «ح» ماده 66 آیین نامه اجرایی قانون تشكیل سازمان و نیز به منظور تنویر افكار عمومی، خلاصه‌ای از گزارش بازرسان سازمان و اسناد و مدارك مربوط به پروژه احداث تالارهای بین المللی كیش اعلام می‌شود:

1. در سال 1388 به پیشنهاد وزیر مسكن و شهرسازی و تصویب رئیس جمهور، مقرر می‌شود، برای برگزاری اجلاس سران كشورهای غیرمتعهد (در سال 1391)، سالن مناسبی در تهران احداث شود. وزارت مسكن و شهرسازی، مبالغ قابل توجهی را هزینه می‌كند؛ سپس، بدون مطالعه و ارائه دلیل منطقی، محل اجرای پروژه از تهران به كیش منتقل می‌شود. در این جزیره نیز، پس از تحمیل مبالغ سنگین به بیت‌المال، موضوع انتقال پروژه به شیراز و اصفهان، مطرح و مبالغ كلانی نیز هزینه می‌شود و، در نهایت، دوباره تصمیم به اجرای پروژه در تهران گرفته می‌شود؛ با این توضیح كه این بار پروژه نه در محل پیش‌بینی شده قبلی در تهران، بلكه در جنب سالن اجلاس سران احداث می‌شود كه نهایتا مجموعه‌ی احداثی به موقع آماده نشده و به بهره‌برداری نمی‌رسد.

2. موضوع بحث آقای بقایی، به احداث تالارهای بین‌المللی در كیش مربوط است؛ بنابراین، از سایر امور مرتبط نظیر احداث سالن در اصفهان با بیش از یكصد و بیست میلیارد تومان هزینه و تكمیل نشدن آن و عدم بهره‌برداری خودداری می‌شود.

3. آقای بقایی كه از موضوع 450 میلیون یورو تعجب كرده، خطاب به خبرنگار می‌گوید: «450 میلیون یورو می‌دانید یعنی چقدر؟!» ایشان حتماً باید نامه‌ خود به آقای دكتر حسینی، وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی ( به شماره 475/10/892 و به تاریخ 23/8/89) را به خاطر داشته باشد كه در آن بصراحت نوشته است: «با عنایت به موافقت مقام محترم ریاست جمهوری با احداث مجتمع تالارهای بین‌المللی ایران- كیش، به منظور تبدیل این جزیره به محلی برای برگزاری نشست‌های بین‌المللی در سطح سران و مقامات عالی كشور، خواهشمند است، ضمن موافقت، دستور فرمایید تأمین مالی پروژه فوق‌الذكر تا سقف 450 میلیون یورو در فهرست فاینانس چین قرار گیرد.» (پیوست شماره 1)

نامبرده همچنین در نامه‌ای خطاب به آقای دكتر عزیزی، معاون محترم برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور (به شماره 426/10/892 و به تاریخ 23/8/89) ضمن اشاره به احداث تالارهای كیش، چنین تقاضا كرده است: «ضمن موافقت، دستور فرمایید نسبت به صدور مجوز ماده 62 پروژه فوق‌الذكر، فاینانس تا سقف 450 میلیون یورو اقدام گردد.» (پیوست شماره 2)

4. آقای بقایی در نامه خود به آقای دكتر عزیزی، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور ( به شماره 253/10/892 و به تاریخ 7/4/89) به واگذاری پروژه به شركت فیاك كیش از طریق ترك تشریفات مناقصه تصریح كرده است. (پیوست شماره 3) در حالی كه شركت فیاك كیش در تاریخ 1/4/89 توسط آقای یحیی فیوضی یوسفی و دخترش پانته‌آ (هر دو مقیم آمریكا) با سرمایه یك میلیون تومان به ثبت رسیده است و چهار روز بعد از تأسیس شركت (بدون داشتن تجربه، رتبه، قرارداد و بدون اخذ مجوز ترك تشریفات مناقصه)، مبلغ پنج میلیارد تومان از سوی سازمان منطقه آزاد كیش، در یك فقره چك در تاریخ 5/4/1389، به شركت فیاك كیش، بابت پیش‌پرداخت، تحویل شده است. (پیوست شماره 4)

5. موافقت‌نامه اصولی، با موضوع احداث سالن اجلاس در كیش، در 9 بند تهیه شده، به امضای آقای فیوضی (پیمانكار) و رئیس و اعضای هیأت مدیره سازمان منطقه آزاد كیش رسیده است. پیش‌نویس نیز توسط آقای فیوضی تهیه شده است. سازمان بازرسی در این مرحله، پس از گردآوری اطلاعات لازم، به موضوع ورود كرده، و با هشدارهای قانونی و توصیه های لازم سبب جلوگیری از ادامه این كار شده است (پیوست شماره 5).
6. درباره این ادعا كه چندین نامه در زمینه موضوع به سازمان بازرسی كل كشور نوشته و پاسخی دریافت نكرده‌اند، به آقای بقایی یادآوری می‌شود كه نامه‌های شماره 103522 (به تاریخ 1/6/91)، شماره 221121 (به تاریخ 21/11/91) و نیز نامه شماره 229669 (به تاریخ 1/12/91)، در پاسخ به مكاتبات نامبرده بوده است كه مشخص نیست، چرا مورد توجه قرار نگرفته است.

7. گزارش كیفری این پرونده در تاریخ 5/4/1390 به مرجع قضایی ارسال شده، و عده‌ای احضار شده‌اند و موضوع در حال رسیدگی است.

8. ناگفته نماند رئیس محترم سازمان بازرسی كل كشور، در مصاحبه تلویزیونی با شبكه 2 سیما، در تشریح اقدامات پیشگیرانه سازمان در دستگاه‌های اجرایی كشور، اشاره‌ای هم به احداث تالارهای كیش و موضوع 450 میلیارد تومان نموده‌اند و با هیچ رسانه دیگری مصاحبه نكرده‌، نامی از فرد یا افراد نبرده و اتهامی را به كسی نسبت نداده‌اند.

شایسته است آقای بقایی پاسخ دهند چرا بدون مطالعات اولیه برای تعیین محل احداث تالارها، مبالغ زیادی را در محل‌های مختلف هزینه كرده‌اند؟ آیا این اقدامات نشانگر سوء مدیریت نیست؟ همچنین باید پاسخ دهند مابه‌التفاوت درخواست فاینانس 450 میلیون یورویی و موافقت نامه اصولی مذكور را چگونه محاسبه كرده و بر چه مبنایی بیش از دویست میلیارد تومان به مبلغ اولیه پروژه افزوده‌اند. بطوری كه در نامه‌ شماره 362/10/892 مورخ 17/6/1389 به قائم مقام بانك مركزی با اشاره به موافقت نامه اصولی، دستور كارسازی 450 میلیارد تومان را صادر می نمایند. (پیوست شماره 6)

9. بالاخره معلوم نیست مكاتبات با مقامات مختلف و درخواست فاینانس تا سقف 450 میلیون یورو به چه منظوری بوده است؟ چرا شركت فیاك كیش، كه بیشتر از چند روز از تأسیس آن نگذشته و فاقد تجربه و رتبه بندی بوده است، برای انعقاد قرارداد به منطقه آزاد كیش معرفی شده است؟ منظور از دستورهای پی در پی به منطقه آزاد كیش، قائم مقام بانك مركزی، وزیر اقتصاد ودارایی و معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور چه بوده است؟

در پایان اعلام می‌دارد سازمان بازرسی با دقت كارشناسی و رعایت قوانین و با لحاظ مصالح عالی كشور موضوعات را از طرق قانونی پیگیری می‌نماید و پیوسته تلاش نموده وارد منازعات آزاردهنده و ماجراجویی‌های مخرب نشود، اما نسبت به منافع مردم و حیثیت نظام و دفاع از قانون و مبارزه با فساد جدی بوده و از وظایف قانونی و شرعی خویش كوتاهی نكرده و نخواهد كرد.

روابط عمومی سازمان بازرسی كل كشور

 

افزایش شدید نرخ اجاره خوابگاه و غذای دانشجویان

Posted: 07 May 2013 04:14 AM PDT

جرس: بر اساس گزارش ها، طی سه سال گذشته نرخ اجاره‌بهای اتاق در خوابگاه‌های دانشگاه‌های دولتی دست‌کم بیش از ۴۰ درصد و نرخ غذای دانشجویی بیش از ۲۰۰ درصد افزایش داشته است و این روند ادامه خواهد داشت.


به گزارش اعتماد، معاون دانشجویی و سازمان خدمات دانشجویی دانشگاه تهران گفت: در صورت عدم بازگشت یارانه تغذیه دانشجویان به صندوق رفاه سیستم تغذیه دانشگاه‌ها با مشكل مواجه خواهد شد.


علیرضا وجهی گفت: اعلام شده است كه بودجه دانشگاه‌ها افزایش یافته، اما با واگذاری بودجه تغذیه به دانشگاه‌ها كه همیشه به صندوق رفاه تخصیص می‌یافت در لایحه بودجه سال جدید، نه تنها بودجه دانشگاه‌ها اضافه نشده، بلكه كاهش هم یافته است.


وی ادامه داد: با عدم تغییر این وضعیت دانشگاه‌ها مشكلات جدی در مساله تغذیه دانشجویان خواهند داشت، چون تغذیه را نمی‌توان عقب انداخت و اگر بودجه به آن تزریق نشود مشكل جدی پیدا می‌كند.


معاون دانشجویی وسازمان خدمات دانشجویی دانشگاه تهران افزود: در حال حاضر یكی از مشكلات جدی دانشگاه تهران مساله تغذیه است.


وی ادامه داد: گرانی مواد غذایی از یك طرف و قطع شدن خدمات از محلی كه در گذشته از آنجا برای تغذیه پول تزریق می‌شد، دانشگاه‌ها را با مشكل مواجه خواهد كرد.


وجهی تصریح كرد: در ظاهر كل قضیه این است كه بودجه دانشگاه‌ها اضافه شده، ولی حقیقت مطلب این است كه هیچ افزایشی صورت نگرفته؛ با افزایش حقوق‌ها، این اعتبارها در محل‌های دیگر هزینه می‌شود و سیستم تغذیه دچار مشكل خواهد شد.


به گفته وی، هدفمند شدن خدمات دانشجویی تا آخر برنامه پنجم توسعه به تدریج تا آنجا پیش خواهد رفت که پرداخت ۵۰ درصد هزینه واقعی غذا توسط دانشجویان و ۵۰ درصد دیگر یارانه توسط دولت تامین و پرداخت می‌شود.


به گزارش اعتماد، اگر در سال ۸۹ قیمت یک وعده غذا برای یک دانشجوی دانشگاه دولتی که بر اساس قانون قرار بوده به صورت رایگان ادامه تحصیل دهد، ۲۰۰ تومان و کمتر تمام می‌شد، در حال حاضر این قیمت به ۷۰۰ تومان هم رسیده است.


براساس قیمت‌های اعلام شده از سوی صندوق رفاه به دانشگاه‌ها، هزینه اتاق‌های یک و دو نفره برای دانشجویان روزانه دانشگاه‌های دولتی ۱۷۲ هزار تومان، اتاق‌های سه و چهار نفره ۱۳۸ هزار تومان، اتاق‌های پنج و شش نفره ۱۲۰ هزار تومان، اتاق‌های هفت و هشت نفره ۱۰۳ هزار تومان و اتاق‌های ۹ نفره به بالا هم ۷۲ هزار تومان است.


به گفته مسئولان صندوق رفاه دانشجویان، کل اعتبار وام شهریه سال ۹۱، ۱۵۵ میلیارد تومان برای بیش از چهار میلیون دانشجو است که از این مبلغ تنها ۸۳ میلیارد تومان آن تخصیص یافته و هنوز ۷۴ میلیارد تومان آن پرداخت نشده است.
مسئولان صندوق رفاه می‌گویند در حال حاضر حدود ۳۰۰ هزار نفر دانشجو بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان به صندوق رفاه بدهکارند که این وضعیت نیز عملا این صندوق را در ارائه تسهیلات با مشکل روبه رو کرده است.


طی سال‌های اخیر اجاره‌بهای خوابگاه‌ها و پانسیون‌هایی كه پذیرای درصد بالایی از دانشجویان است و زیر نظارت اماكن و زیر نظر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اداره می‌شود همزمان با افزایش قیمت ملك در تهران افزایش پیدا كرده است.
 

فشارهای امنیتی به کاندیداهای منتقد و اصلاح طلب شورای شهر

Posted: 07 May 2013 03:49 AM PDT

جرس: در بسیاری از شهرهای ایران، نهادهای امنیتی و اطلاعاتی ضمن احضار اصلاح طلبانی که اقدام به نام نویسی برای انتخابات شورای شهر کرده اند، به آنها گفته اند باید از شرکت در انتخابات خودداری کنند.


به گزارش کلمه، در حالی که بسیاری از فعالان اصلاح طلب و منتقد و تحول خواه و مدیران سابق کشور برای شرکت در انتخابات شورای شهر، به عنوان نامزد ثبت نام کرده اند، این روزها تماس هایی با آنان صورت گرفته و از آنها خواسته شده برای انتخابات فعالیت نکنند.


در برخی موارد به فعالان یادآور شده اند که حق هیچگونه فعالیت انتخاباتی ندارند.


همچنین برخی دیگر نیز به دلیل شرکت در جلسات و هم نشینی های انتخاباتی توسط بازجویان اداره اطلاعات بازخواست شده اند.


 

روند نوسازی تاکسی‌ها حدود ۲ سال است متوقف شده است

Posted: 07 May 2013 03:06 AM PDT

جرس: مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران با انتقاد از اینکه روند نوسازی تاکسی‌های فرسوده متوقف مانده است گفت: ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور ۲ سال است به وظیفه خود برای نوسازی تاکسی‌های فرسوده عمل نکرده است و خودروسازان نیز جداگانه به تاکسیرانی برای نوسازی ناوگان قرار داد منعقد نمی‌کنند.


به گزارش ایلنا، میثم مظفر با بیان این مطلب اظهار کرد: ۱۷ هزار تاکسی شهر تهران موفق به اخذ معاینه فنی نشده‌اند و منتظر نوسازی هستند.


وی با بیان اینکه متاسفانه روند نوسازی تاکسی‌ها حدود ۲ سال است متوقف شده گفت: پلیس راهور اعلام کرده بود که تنها ماشین‌های دو ایربگ را شماره گذاری می‌کند که با گفتگو‌های صورت گرفته این مساله را حل کردیم.


مظفر تصریح کرد: مشکل اساسی این است که کارخانه‌های خودروسازی می‌گویند صرفا با ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور قرار داد می‌بندیم که این ستاد هم ۲ سال است به وظیفه خود عمل نکرده و خودروسازان هم جداگانه به سازمان تاکسیرانی قرار داد منعقد نمی‌کنند.


مدیر عامل سازمان تاکسیرانی گفت: به نظر می‌رسد که مدیران قبلی به طور متمرکز وقت روی این موضوع نمی‌گذاشتند چون مشغله‌ها و مشاغل مختلف داشتند و گویا ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت وظیفه نوسازی تاکسی‌ها را فراموش کرده بود.

 

تفهیم سه اتهام جدید برای روحانی وبلاگ نویس محبوس در زندان اوین

Posted: 07 May 2013 02:55 AM PDT

جرس: پس از گذراندن حدود سی ماه حبس در زندان، آرش هنرور شجاعی، روحانی وبلاگ نویس در برابر سومین محاکمه خود قرار گرفته و توسط دادیاری شعبه 2 دادسرای ویژه روحانیت تهران تفهیم اتهام شد.


به گزارش جرس، "تبلیغ علیه نظام از طریق مشارکت فعال در کمپین «نه به حجاب اجباری»"، "توهین به رهبر فقید جمهوری اسلامی از طریق مصاحبه با سایت «رسام» به مناسبت سالگرد کودتای 28 مرداد" و "نقض حکم خلع لباس روحانیت"، سه اتهامی است که به این وبلاگ نویس روحانی محبوس در زندان اوین تفهیم شده است.


بر اساس گزارش مذکور، وضعیت جسمانی آرش هنرور شجاعی، کماکان وخیم بوده و طی هفته های گذشته، دفعات و شدت حملات صرع و بیهوشی وی افزایش یافته، اما دادسرای ویژه روحانیت حاضر نیست که نامه ی استعلام عدم تحمل کیفر حبس ایشان را خطاب به پزشکی قانونی بنویسد.


این درحالیست که این وبلاگ نویس و روحانی منتقد، با توجه به گذشت نیمی از محکومیت خویش و دارا بودن سایر شرایط آزادی مشروط که حق هر زندانی است، درخواست آزادی مشروط به رئیس زندان اوین نوشته، اما دادستان ویژه روحانیت تهران با آن مخالفت کرده است.


¬

 

هفتمین جلسه دادگاه کهریزک، غیرعلنی و پشت درهای بسته برگزار شد

Posted: 07 May 2013 02:18 AM PDT

شهادت چهار تن از بازداشتی ها
جرس: هفتمین جلسه رسیدگی به پرونده قضات کهریزک، روز سه شنبه پشت درهای بسته و همچنان غیر علنی انجام و پایان یافت. یکی از شاکیان پرونده اعلام کرده است که دادگاه هشدار داده از جزئیات جلسات خبری به بیرون درز نکند.  


به گزارش ایسنا، هفتمین جلسه دادگاه قضات کهریزک، امروز سه شنبه ۱۷ اردیبهشت، حدود چهارساعت به طول انجامید و رییس دادگاه ۲۳اردیبهشت ماه را به عنوان جلسه بعدی تعیین کرد.


به گزارش ایلنا، وکیل‌مدافع خانواده جوادی‌فر، گفت: ۴ نفر از بازداشت‌شدگان کهریزک به عنوان شاهد در هفتمین جلسه دادگاه حضور یافتند.

 محمدصالح نیکبخت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه قصد دارم صحبت نکنم چون سعید مرتضوی گفته است که اگر ما حرف بزنیم او هم حرف می‌زند.

وکیل‌مدافع خانواده جوادی‌فر تاکید کرد: زمان قطعی برای پایان رسیدگی به پرونده مشخص نیست.

 

نیکبخت با بیان این که در دادگاه به جز دادستان سابق تهران همه وکیل دارند، گفت: چهار نفر از بازداشت‌شدگان کهریزک به عنوان شاهد در دادگاه حضور یافتند و شهادت دادند.

 

وکیل‌مدافع خانواده جوادی‌فر، با بیان اینکه از بیان جزییات جلسه دادگاه قضات کهریزک معذورم گفت: در دادگاه آقای مرتضوی خطاب به ریاست دادگاه گفت باید از مصاحبه من با رسانه‌ها جلوگیری شود که من هم پاسخ دادم که گویا شما هنوز فکر می‌کنید که دادستان تهران هستید.

 

 

به گزارش مهر، امروز پدر شهید کامرانی پس از اتمام هفتمین جلسه دادگاه کهریزک در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: شهود امروز به دادگاه احضار شده و نکات خوبی را مطرح کردند. تدبیر قاضی برای دعوت بدون اطلاع طرفین از این شهود بسیار خوب بود.

 

وی افزود: مدیر کل سازمان زندان های استان تهران نیز به عنوان مطلع در جلسه امروز حاضر شد که درباره قانونی بودن بازداشتگاه کهریزک مدعی شد این بازداشتگاه قانونی نبوده است. همچنین وی در خصوص اظهارنظر مرتضوی که اعلام کرده بود به دلیل پر بودن زندان اوین بازداشتی ها را به بازداشتگاه کهریزک منتقل کرده اند جواب ممتنع داد.

 

کامرانی خاطرنشان کرد: یکی از خبرگزاری ها در خصوص انتشار دفاعیات مرتضوی اقدامی غیر قانونی کرد که قاضی در این باره به مصاحبه حیدری فر در روزنامه ایران امروز به طرفین تذکر داد.

 

وی افزود: متهمان امروز از شهود سئوالاتی داشتند که شاهدان احضار شده جزو 47 نفری بودند که در بازداشتگاه کهریزک بازداشت شده بودند. با توجه به تعداد شهود و روند دادگاه در این خصوص شفاف سازی کامل صورت گرفته است.

 

کامرانی درباره احضار شهود روح الامینی نیز گفت: اگر دادگاه صلاح بداند آنها را احضار خواهد کرد.
 

لازم به ذکر است، در شش جلسه قبلی دادگاه به اتهامات سه متهم پرونده رسیدگی و اولیا دم قربانیان شکایت خود را مطرح کردند. همچنین معاون سابق نظارت بر زندان و بازداشتگاههای دادستانی تهران نیز به عنوان شاهد در دادگاه حاضر شد.


امروز از سوی دیگر عبدالحسین روح الامینی از دادگاه خواسته آقایان مصطفی پورمحمدی (وزیر کشور وقت)، محسنی اژه ای و دری نجف آبادی به عنوان شاهد در جلسه دادگاه حاضر شوند.

 

عبدالحسین روح‌الامینی امروز پس از اتمام هفتمین جلسه دادگاه قضات کهریزک در جمع خبرنگاران حضور یافت و گفت: دادگاه به صورت جدی به ما تذکر داد که جزییات را منتشر نکنیم و ما ملزم به اجرای آن هستیم، اما می‌توانیم از احساسمان نسبت به جلسه دادگاه بگوییم.

 

وی ادامه داد: از دادگاه رضایت داریم و این رضایت سیر صعودی دارد، اما در حقیقت رضایت ما عین دردمندی است.

روح‌الامینی در مورد ارائه عکس‌ها به دادگاه، گفت: ما هنوز عکسی مشاهده نکردیم.


جلسه ششم دادگاه کهریزک، روز یکشنبه ۱۵ اردیبهشت ماه ۹۲ در شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی مدیرخراسانی برگزار شد.


جلسات اول، دوم و سوم دادگاه به ترتیب در روزهای ۸ ، ۲۰ و ۲۱ اسفندماه ۹۱، جلسه چهارم روز دوشنبه ۹ ارديبهشت ۹۲ و جلسه پنجم ۱۱ اردیبهشت همچنان به صورت غیرعلنی و پشت درهای بسته برگزار، که در ذیل، روند دادگاه به شرح زیر ارزیابی شده است:

جلسه اول: طرح شکایت از اولیا دم قربانیان و وکلایشان
جلسه دوم: ادامه شکایت اولیا دم و آغاز دفاعیات مرتضوی
جلسه سوم: پایان دفاع از 43 صفحه لایحه دفاعیه سعید مرتضوی
جلسه چهارم: دفاعیات علی اکبر حیدری فر از اتهامش
جلسه پنجم: دفاع وکیل قاضی حداد از موکلش و عدم حضور دوباره متهم
جلسه ششم: حضور معاون سابق دادستان تهران به عنوان شاهد در دادگاه

 

شکوری راد: خدا لعنت کند آنهایی را که دانشجویان را از فعالیت سیاسی بازداشته اند

Posted: 07 May 2013 01:45 AM PDT

جرس: روز دوشنبه 16 اردیبهشت به دعوت انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه تهران مناظره ای در باب مطالبات دانشجویان با حضور علی شکوری راد به نمایندگی از اصلاح طلبان، بهمن شریف زاده از نزدیکان دولت، حسین قربان زاده مدیر مسئول روزنامه تهران امروز و نزدیک به شهردار تهران و غلامحسین بلندیان از نزدیکان مصطفی پورمحمدی در مناظره ای به بیان دیدگاههای خود در آستانه انتخابات ریاست جمهوری پرداختند.


به گزارش وبگاه علی شکوری راد به نقل از مهر، نماینده دولت در دانشگاه تهران خطاب به دانشجویان گفت: من از اصلاح طلبان تعجب می کنم که به شیوه و عملکرد احمدی نژاد دقت نکرده و شعارهای دفاع از هاشمی را سر می دهند، احمدی نژاد برای آنچه که شما مطالبه می کردید و می خواهید، جهاد کرده است و مقابل تفکر غلط اصولگرایی ایستاده است، مشایی هم به این خاطر تکفیر می شود اما باز هم بدنبال هاشمی هستید.

 

در ابتدای این مناظره مجری برنامه با طرح سئوالی از شکوری راد گفت: چه می شود که امروز دانشگاه و دانشجو متهم است، چه باید اندیشید که چنین فضایی در ذهن حاکمیت وجود نداشته باشد. آیا با حضور فرضی اصلاح طلبان امیدی به تغییر دراین نگاه است یا نه.

 

نماینده اصلاح طلب مجلس ششم پاسخ داد: درود می فرستم به دانشجویان عزیز که در این مجلس حاضر هستند. بعد از یک وقفه 2 ساله و نیمه که ما را از تریبون های دانشگاهی محروم کرده بودند و اجازه نمی دادند در هیچ جمع دانشگاهی سخنرانی کنیم امروز در جایی پشت تریبون قرار می گیرم که برای من بسیار پرخاطره است.

 

 

شکوری راد: روزگاری دانشجوی مارکسیست با شهید بهشتی مناظره می کرد

شکوی راد با اشاره به بیانیه ای که در ابتدای برنامه از سوی دبیر انجمن اسلامی قرائت شد، افزود: متنی که دوستان درباره اختلاف طبقاتی خواندند من را به یاد شهید رجب بیگی انداخت که دانشجوی همین دانشکده و یک دانشجوی در تراز جمهوری اسلامی بود و عدالت و آزادی را توام با هم می طلبید.

 

این چهره اصلاح طلب گفت: دانشجوی امروز بازداشته شده از این است که تراز آرمانهای انقلاب و تراز نقشی باشد که در طول تاریخ انقلاب، دانشجویان ایفا کردند.

 

شکوری راد گفت: من تاسف می خورم که انجمن اسلامی دانشگاه تهران به عنوان قدیمی ترین انجمن اسلامی برای گرفتن مجوز برگزاری مراسم شهید چمران اینقدر دردسر داشته باشد.

 

در این قسمت از سخنرانی شکوری راد، دانشجویان حاضر در سالن شهید چمران با تایید سخنان وی شروع به تشویق های مکرر کردند. که البته مجری برنامه از دانشجویان خواست برای جلوگیری از اتلاف زمان 10 دقیقه ای که به میهمانان داده شده از تشویق های مکرر خودداری کنند.


شکوری راد گفت: از وزیر علومی که مسئول ستاد انتخابات سال 88 با آنهمه مسأله بود و از رئیس دانشگاهی که معاون وزیر اطلاعات بود انتظاری بیش از این نمی رود، طبیعی است وقتی اینها مسئول دانشگاه باشند دانشجو هم باید برای گرفتن مجوز مکافات بکشد.

 

این عضو جبهه مشارکت عنوان کرد: در سال 73 مقام معظم رهبری پیامی دادند و گفتند خدا لعنت کند کسانی را که دانشگاههای ما را غیر سیاسی کردند. من هم امروز می گویم خدا لعنت کند آنهایی را که دانشگاههای ما را غیر سیاسی کرده اند و دانشجویان را از فعالیت بازداشته اند، برای مجوز برنامه ها دانشجویان ما را زجر می دهند و سر و کار آنها را به کمیته های انضباطی و دادگاه انقلاب می اندازند.

 

این چهره اصلاح طلب ادامه داد: دانشجوی نخبه دانشگاه شریف امروز در بند 350 زندان اوین است. دانشجویانی که افتخار این کشور هستند در محبس هستند و از تحصیل محروم شده اند و ما در شرایطی قرار داریم که آه و افسوس از نهادمان بر می آید وقتی در این سالن خاطراتمان را مرور می کنیم.

 

شکوری راد افزود: در ابتدای انقلاب بخاطر دارم در همین سالن شهید بهشتی با یک دانشجوی هوادار چریکهای فدائی خلق مناظره داشت. یعنی یک دانشجوی مارکسیسی اجازه داشت با شهید بهشتی با آن عظمت بنشیند و مناظره کند اما امروز رئیس قوه قضائیه کجاست که از کنار دانشگاه ما عبور کند؟ کجاست که بیاید و برای دانشجو سخنرانی کند؟ به سوالات او پاسخ بدهد چه برسد که با او مناظره کند. بر اساس این گزارش دانشجویان در این قسمت از سخنرانی شکوری راد به تشویق مکرر او پرداختند.

 

وی ادامه داد: البته دانشجویان ما انسانهای شریفی هستند. جمعی که اینجا هستند علیرغم اینکه از ورود به عرصه سیاسی باز داشته شده اند، در این سالن جمع شده اند تا حرف خود را بزنند.

 

شکوری راد به تعدادی از صندلی های خالی در سالن اشاره کرد و گفت: صندلی های خالی این سالن به عملکرد آن لعنتی ها بر می گردد که دانشگاه ما را غیر سیاسی کرده اند و الا همیشه سالن های دانشگاهها برای مناظره ها مملو از جمعیت بود.

 

وی افزود: در شرایطی در آستانه انتخابات هستیم که هنوز پرونده انتخابات دورۀ قبل بسته نشده و دو نفر از نامزدهای آن دوره در حبس هستند. بسیاری از فرهیختگان دانشگاهی ما در زندان و بسیاری از اساتید بازنشسته شده اند.


چهره اصلاح طلب ادامه داد: در سال 88 اساتید برای حمایت از دانشجویان در مسجد دانشگاه تحصن کردند و رئیس دانشگاه هم برای اینکه کاری کرده باشد به این جمع پیوست ولی بسیاری از گردانندگان آن تحصن به اجبار بازنشسته شدند.

 

شکوری راد گفت: جا دارد اینجا از اصغر خدایاری یاد کنم که به خاطر دفاع از حق شما بالاجبار بازنشست شد. در حقیقت اخراج او در دوره ریاست فعلی دانشگاه بود.

 

وی گفت: در کشور ما فعالیت احزاب با محدودیت زیاد مواجه است. هرگاه حزبی پا گرفت آن را به شکل نامناسبی منحل اعلام کردند و بار آن بر دوش دانشجویان افتاد. دانشجویان هم با مشکلاتی که امروز شما مواجه هستید مواجه شده اند.

 


سئوال از نماینده دولت درباره تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها و برکناری روسای دانشگاه

در ادامه این مناظره بهمن شریف زاده روحانی نزدیک به دولت مورد سئوال مجری قرار گرفت، مجری پرسید: چند سالی است بین دانشجویان مسئله تفکیک جنسیتی مطرح است، در برخی رشته ها اجرا شده و در برخی دانشگاهها دانشجویان را از هم جدا می کنند. معلوم نیست که تصورشان این است که قرار است در دانشگاه چه اتفاقی بیفتد، دانشجویان این کار را توهین تلقی می کنند؛ یا بازنشسته کردن نابهنگام اساتید مثل استاد خدایاری و یا اینکه اسلامی شدن علوم در دانشگاهها به چه معنا است؟

 

مجری ادامه داد: یکی از نزدیکان دولت یعنی آقای مشایی بحث مکتب ایرانی را مطرح می کند و از سوی دیگر دولت به دنبال اسلامی کردن دانشگاهها است. بالاخره دولت کدام طرفی است؟ چندی پیش از دکتر احمدی نژاد نامه ای منتشر شد که باید برخی اساتید برکنار شوند. چند بعد وزیر علوم گفت قرار نبود این نامه رسانه ای شود و بعد از آن رئیس دانشگاه تهران گفت که من سر جایم هستم. این اختلاف ها چه دلیلی دارد؟

 

شریف زاده پاسخ داد: ابتدا خرده می گیرم بر گردانندگان این مراسم که از ساعت یک و نیم ما را احضار کرده اند و نگفتند که نزدیک یک ساعت و ربع بیانیه و سخنرانی انجمن اسلامی قرائت می شود البته این بیانیه و سخنرانی حاوی 80 درصد از مطالبات بود.


وی گفت: ابراز خوشبختی می کنم که تمام مطالبات گویای آرمانهای انسانی و بشری است. از مطالبه امنیت تا تکریم شأن دانش و دانشجویان و همچنین حریت و آزادگی در قشر دانشگاهی است و عواملی که این حریت را تحت الشعاع قرار می دهد. شکر خدا مطالبات چیزی است که ما را دلگرم می کند.

 


شریف زاده: دولت خاتمی دولت قانون بود

شریف زاده ادامه داد: پاسخ های گوناگونی در دولت های مختلف برای تحقق این وعده ها داده شده است؛ دولت آقای خاتمی دولت قانون بود و معتقد بود تثبیت قانون می تواند احقاق حقوق نادیده گرفته شده انسانها را دربر داشته باشد. البته برای آن تلاش های بسیاری هم صورت گرفت یا برخی معتقدند حل این مشکلات نیازمند تشکیل احزاب است اما به عقیده من راه حل این نیست چون همه این راه حل ها در دنیا تجربه شده است.

 

مدیر مرکز ملی جهانی شدن عنوان کرد: تمام دنیا با چنین مشکلاتی مواجه است و این مشکلات در دنیا حل نشده است، هنوز فضای امنیتی در همه دنیا وجود دارد و اعتراض دانشجویی نیز در هم جا هست. ممکن است در یک کشور شرقی بیشتر از یک کشور غربی باشد اما هیچ کشور شرقی نمی تواند ادعا کند که برای آن راه حلی پیدا کرده است.

 

وی گفت: باید به این بحث عمیق تر نگاه کرد. متفکران ما باید به این مسئله بهتر بیاندیشند. تمام مشکلات و تدابیری که برای حل آن صدها سال است که اندیشیده شده حول محور نگاه به انسان شکل گرفته است. ما باید انسان را به عنوان عصر نخست بهتر نگاه کنیم.

 

وی افزود: در دنیا یک دو ضلعی بین انسان و خدا ایجاد کردند و راه حل مورد نیاز رفع تعارض بین انسان و خداست. انسان در پای شریعت نباید ذبح شود بلکه شریعت آمده است بلکه شریعت آمده است که انسان را به سعادت برساند.

شریف زاده درباره اسلامی شدن علوم گفت: این دعوا بین متفکران ما بوده و هنوز هم هست. برخی فیلسوفان ما می گویند علم ماهیت فراملی و فرامذهبی دارد و ما دانش غیر مذهبی و غیر دینی نداریم اما در برابر این تفکر، تفکر دیگری هم است که می گوید علم می تواند به غیر دین متوسل باشد.

 

وی عنوان کرد: آنچه ما در دانشگاههایمان داریم ترجمه هایی از علوم غربی است که باید آن را اسلامی کنیم. بومی سازی علوم از فرمایشات رهبری بوده و آقای احمدی نژاد هم می گوید علم ذاتش خیر مطلق است از هر کجای دنیا که باشد خیر است اما حقیقت این است که علم یعنی کشف واقعیت و در علوم انسانی بر معیار میزان شناخت انسان سنجیده می شود.


شریف زاده افزود: نگاه آقای احمدی نژاد این است که باید انسان را برگرفته از دنیای انسان بازتعریف کنیم. انسان می تواند بی اندازه بیاموزد. بی اندازه عشق بیافریند و بی اندازه بیافریند. وقتی تعریف بی اندازه مطرح می شود مفهوم علوم بی اندازه می شود.

 

بلندیان: احمدی نژاد کاندیدای اصولگرایان نبود

درادامه برگزاری مناظره بین نماینده برخی کاندیداها انتخابات ریاست جمهوری که امروز بعدازظهر در دانشکده فنی دانشگاه تهران با حضور حسین قربان زاده نماینده قالیباف، شکوری نماینده اصلاح طلبان، بهمن شریف زاده نماینده دولت و بلندیان نماینده پورمحمدی برگزار شد دانشجویی از بلندیان نماینده پورمحمدی پرسید چرا در سال84 برخی اطاعت از رئیس جمهور را اطاعت از خدا می دانستند و تا سال 88 احمدی نژاد را منتصب به امام زمان (عج)می دانستند اما امروز در مقابل وی ایستاده اند البته از شما می خواهم از این جمله امام که فرمود ملاک حال افراد استفاده نکنید چرا که پاسخ کلیشه ای است. چه تضمینی وجود دارد که بار دیگر شاهد معجزه هزاره سوم نباشیم و از دل جریان اصولگرا، احمدی نژاد دیگری بوجود نیایید که بخواهید مقابل آن صف بکشید.


بلندیان در پاسخ اظهار داشت: از سال 54 که ماموریت تاسیس تشکل های دانشجویی را در دانشگاهها داشتیم مطالبات ما همان مطالبات مردم بود. شعار ضد استبدادی و استعماری می دادیم و خیل عظیمی از دانشجویان به این شعارها پافشاری می کردند و سعی می کردند خودشان را در تراز این شعارها قرار دهند.


وی افزود: همین دانشجویان بودند که با تلاش خود نظام سازی کردند، جهاد سازی و سپاه زایده تفکر دانشجویان و مدیران عالی کشور بود.


نماینده پورمحمدی در ادامه افزود: اینکه از من می پرسید 8 سال قبل به چه کسی رای دادید مگر شما از تفکر من در 8 سال پیش خبر داشتید. احمدی نژاد زایده تفکر اصولگرایی به معنای امروز نیست. اصولگرایان کاندیدایشان احمدی نژاد نبود. اگر من و امثال بنده جزو تفکرات اصولگرایی هستیم چرا وقتی احمدی نژاد در سال 84 رئیس جمهور شد افرادی مانند بنده را اخراج کرد. به همین خاطر من نباید پاسخ دهم چرا دیروز فردی را تایید کردم که امروز تغییر کرده است. ما این فرد را همان روز اول نیز تایید نکردیم.

 

وی با بیان اینکه در وضعیت موجود کشور در شرایطی است که باید با یک وسعت نظر به اتفاقات آن نگاه کنیم، گفت: دولت آینده باید بتواند چنین ظرفیتی را از خودش بروز بدهد که مردم ایران را در جایگاه و شان خودشان در دنیا قرار دهد.


نماینده پورمحمدی گفت: مشکل اول مردم ما معیشت است که باید حل شود و تعریف ما از امنیت ملی این است که هر چقدر ملتی در نزد دنیا احترام داشته باشد از امنیت بالایی برخوردار است.

 


قربان زاده: امروز چاوز بسیجی می شود و قالیباف تکنوکرات غربزده!

در ادامه این نشست دانشجویی از قربان زاده نماینده قالیباف در خصوص نامه شهردار تهران در سال 78 به خاتمی پرسید و گفت: آن زمان آقای قالیباف فرمانده نیروی انتظامی بود و نامه ای نسبتا تند در خصوص ختم قائله 18 تیر 78 به رئیس جمهور وقت نوشته بود آیا آقای قالیباف در صورت رئیس جمهور شدن باز هم با دانشگاه برخورد نظامی خواهد کرد؟


قربانزاده پاسخ داد: مطالبی که دانشجویان در این جلسه مطرح کردند در خصوص بازنشستگی اجباری اساتید و یا ستاره دار کردن دانشجویان اقدام غلطی است و معتقدم اگر دولت ما سیاست زده باشد سیاست زدگی به دانشگاه هم سرایت می کند و این جدای از سیاسی بودن دانشگاه است.


وی ادامه داد: حماقت است که به انجمن اسلامی دانشجویان مجوز برگزاری چنین نشست هایی داده نشود. دانشگاه جای نخبگان است و حاشیه نشین کردن نخبگان به ضرر کشور است، ما از آقای شریف زاده توقع داریم که در خصوص 8 سال عملکرد دولت پاسخگو باشد نه اینکه اینجا نظریه پردازی کند.


مدیرمسوول روزنامه تهران امروز تصریح کرد: اعتقاد داریم احمدی نژاد و مشایی به جای بحث در مورد مدیریت جهانی به وضعیت معیشتی و اوضاع داخلی کشور بپردازند. رئیس جمهور در تلویزیون بجز نتیجه تیم کشتی فرنگی حاضر نشد که هیچ معضلی را برعهده بگیرد.

 

وی افزود: شعار اصیل انقلاب در دوران احمدی نژاد زنده شد اما به برخی از همین شعارها نیز خیانت صورت گرفت.

وی گفت: بنده به ایشان می گویم آقای احمدی نژاد! مملکت در این 8 سال چیز دیگری جز کشتی فرنگی نداشت.

بیچارگی در استانها بیداد می کند و ما از رجعت چاوز حرف می زنیم. فارغ از موضوع اصولگرایی و اصلاح طلبی و بیداری اسلامی و انسانی آیا 8 سال برای پاسخگویی کافی نیست؟ امروز چاوز بسیجی می شود و قالیباف تکنوکرات غربزده؛ قالیباف از طرفی به خاطر سکوت در فتنه متهم می شود و از طرفی به خاطر نامه به خاتمی.

 

نماینده قالیباف گفت: درباره سوال شما که به نامه اشاره داشتید اولا آن زمان اصلا آقای قالیباف فرمانده نیروی انتظامی نبودند ایشان سال 1379 به فرماندهی نیروی انتظامی انتصاب یافتند. ولی نامه را امضاء کردند کجای نامه آقای قالیباف به آقای خاتمی توهین آمیز و خارج از انقلابی گری بود؟ مگر همه اتفاقات در سال 78 درست بود؟ اشتباهاتی از سوی برخی لباس شخصی ها صورت گرفت و برخی دیگر نیز از این نمد برای خودشان کلاه دوختند. اما در زمانی که قالیباف فرمانده نیروی انتظامی بود پلیس از اینکه مقابل مردم باشد به کنار مردم آمد و در همین دوران پلیس اجتماعی شکل گرفت.

 

وی گفت: هیچ گاه آقای قالیباف برخورد نظامی با دانشگاه نخواهد کرد.

 

باید سالها کار کنیم تا به نقطه صفر برنامه چهارم برسیم
دانشجویی از شکوری راد نماینده اصلاح طلبان سئوال کرد به نظر شما رئیس جمهور آینده باید چه اولویت هایی را اتخاذ کند و بایسته های یک رئیس جمهور ایده آل چیست که وی پاسخ داد: هر کس در شرایطی که 8 سال تمام کشور به هم ریخته شد، منابع مالی هدر رفت و فرصت ها سوخته شد بخواهد رئیس جمهور شود کار سختی را برعهده دارد و به تعبیر آقای خاتمی باید سالها کار کنیم تا به نقطه صفر برنامه چهارم برسیم.

 

وی گفت: خواست مردم اجرای بدون تنازل قانون اساسی است. حفظ کرامت شهروندان است. طوری نباشد که حقوق مردم نادیده گرفته شود و حقوق حاکمیت به عرش برسد. امروز شورای نگهبان دیکتاتوری می کند و بعد کسی نیست که مانع شود و امکان اعتراضی نیست. نیروهای نظامی امروز از چارچوب خود خارج شده و مملکت را اداره می کنند. آنها باید به پادگانها برگردند. وزارت اطلاعات باید فقط سرویس بدهد اما امروز حکومت می کند و به هیچ کس هم پاسخگو نیست. اگر همین نکات حل شود بقیه موضوعات قابل حل است.

 

نماینده اصلاح طلب سابق مجلس گفت: باید در دل جوانان امید ایجاد کرد تا از مملکت فرار نکنند. استعدادهای زیادی به تباهی کشیده شده است و علت آن است که حاکمیت به چارچوب قانونی خود تمکین نمی کند. به همین خاطر حقوق مردم ضایع شده است. دولت احمدی نژاد هم که آمد بدتر شد.

 

 

شریف زاده: دلیل منحرف خواندن احمدی نژاد مخالفت با گشت ارشاد است

در ادامه این مناظره بهمن شریف زاده درباره عملکرد دولت اظهار داشت: من از شما یک سئوال می کنم چرا اصولگرایان به احمدی نژاد بی میل شده اند و مشایی را منحرف نامیده اند. اول احمدی نژاد را اصولگرا نامیدند ، از وی حمایت کردند بعد نسبت به وی بی مهر شده و امروز او را منحرف می خوانند. دلیل انحراف احمدی نژاد به این خاطر است که وی با گشت ارشاد مخالفت کرد. احمدی نژاد با عملیاتی کردن تئوری که برای شما گفتم در مقابل مشی اصولگرایان ترمز کرد.

 

شریف زاده گفت: احمدی نژاد موافق برخورد عملیاتی گشت ارشاد با بی حجابی نیست. شریعت باید رشد کند اما نه با برخوردهای عملیاتی گشت ارشاد، شریعت باید در جامعه رشد کند و با باتوم این امر محقق نمی شود. مورد دیگری که اصولگرایان به این خاطر احمدی نژاد را منحرف می دانند نوع نگاه وی نسبت به ایران است. مشایی گفت ایرانیان بهترین شناخت را از اسلام دارند. اسلام ایران یک اسلام دلنشین است اما تاکنون این اسلام اجرا نشده است.

 

وی افزود: احمدی نژاد با برخوردهای امنیتی مخالف کرده است، دولت او مانند دولت خاتمی و هاشمی نیست، چند وزیر از دولت احمدی نژاد خارج شدند به همین خاطر وی را منحرف می نامند. احمدی نژاد بارها اظهار داشت که وزارت اطلاعات نباید برخورد پلیسی کند بلکه مردم باید احساس امنیت کنند. ما تاکنون در طول این 34 سال حتی در خصوص مسائل فرهنگی اتاق فکری نداشته ایم و برای حل معضلات فرهنگی برخورد کرده ایم.

 

شریف زاده گفت: من از اصلاح طلبان تعجب می کنم که به شیوه و عملکرد احمدی نژاد دقت نکرده و شعارهای دفاع از هاشمی را سر می دهند. احمدی نژاد برای آنچه که شما مطالبه می کردید و می خواهید، جهاد کرده است و مقابل تفکر غلط اصولگرایی ایستاده است. مشایی هم به این خاطر تکفیر می شود اما باز هم بدنبال هاشمی هستید.

 


سوال دانشجویان: احمدی نژاد زاییده کدام جریان بود

یکی از دانشجویان از بلندیان پرسید: گفتید احمدی نژاد زاییده اصولگرایی نبوده پس در سال 88 اصولگرایان از کدام کاندیدا حمایت کردند و چرا از زیر بار مسئولیت شانه خالی می کنید، بگویید 8 سال پیش احمدی نژاد زاییده کدام جریان بود.


نماینده پور محمدی گفت: من تعجب می کنم از آقای شریف زاده که مطالبی در وادی تئوریک مطرح می کنند که در صحنه عمل نه تنها محقق نشده بلکه عکس آن عملی شده است.

 

وی افزود: اینکه اصولگرایان در چه سالی به چه کسی رأی داده اند چیزی نیست که بخواهم آن را باز کنم چون در دوره دوم انتخابات ریاست جمهوری شرایطی در کشور ایجاد شد که فضا را تیره کرد، شرایط از شفافیتی که بتوان یک انتخاب اصلح انجام داد خارج شد و در جامعه نوعی دو دستگی ایجاد شد.

 

وی ادامه داد: در شرایطی که فضای جامعه تاریک بود دلسوزان کشور باید تمام تلاش خود را می کردند تا کشور بتواند یک شرایط عادی پیدا کند. زیرا در شرایط غیرعادی کسی سود نخواهد برد و تنها نفع به کسانی که آن طرف آب نشسته اند می رسد.

 

بلندیان ادامه داد: شاید خیلی فضای اینکه من بخواهم از اصولگرایان حمایت بکنم در اینجا فراهم نباشد چون من نماینده یک کاندیدای خاص هستم اما به تعبیر خودم اصولگرایان تلاش کرده اند که شرایط مملکت را تثبیت کنند تا منافع عمومی حاصل شود. سوال من این است که آیا فردی که کرسی ریاست جمهوری را به دست می گیرد مسئولیتی جز اجرای برنامه ها دارد برنامه چهارم و پنجم توسعه چگونه عملی شده است.

 

بلندیان گفت: شرایطی پیش آمده که به یکباره می بینیم ارزش پول ما به یک سوم آن تقلیل یافته است. چه کسی از فرهنگ عمومی کشور حمایت کرده است. فرهنگ عمومی که همواره مورد ضربه قرار گرفته است.

 


قربان زاده: قالیباف سال 88 اصلاً از احمدی نژاد حمایت نکرد/ نوار اطرافیان رئیس جمهور درباره قالیباف

در ادامه این مناظره قربانزاده در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آقای قالیباف در سال 88 از آقای احمدی نژاد حمایت کرد در حالی که شما در این جلسه انتقادات بسیاری را از نماینده دولت مطرح می کنید. آقای قالیباف در سال 88 کجا بود که از آقای احمدی نژاد انتقاد کند عنوان کرد خط غلط، دفتر غلط، انشاء غلط، املاء غلط آقای قالیباف سال 88 اصلاً از احمدی نژاد حمایت نکرد .

 

وی گفت: نواری موجود است که ثابت می کند روز سوم بعد از تشکیل دولت اطرافیان رئیس جمهور پیگیر این هستند که چرا پرونده شکایت از قالیباف رسیدگی نمی شود. آقای قالیباف بعد از اینکه در سال 88 پیش بینی هوشمندانه ای کرد و وارد عرصه انتخابات نشد بیانیه ای داد که در آن بیانه روشن است هیچ حمایتی از احمدی نژاد و موسوی نکرده است. آقای قالیباف دائم متهم است که علیه دولت انتقاد می کند و البته هزینه این انتقاد را هم پرداخت کرده است.

 

قربانزاده ادامه داد: من در ستاد آقای قالیباف بودم هیچ وقت آقای قالیباف شیوه مدیریتی آقای احمدی نژاد را قبول نداشتند. دعوای رییس جمهور با طیف آقای هاشمی هم بیشتر جنگ زرگری بود تا جنگ گفتمانی. آقای احمدی نژاد در مناظره های تلویزیونی گفتند" پسران آقای هاشمی کجا هستند و چه می کنند" اگر همه کارگزاران را بچلانید دو نفر از آن بیرون می آید که یکی از آنها حتما آقای محمدرضا رحیمی معاون اول آقای احمدی نژاد است. امثال آقای محمدشریف ملک زاده تفکر همسو با آقای هاشمی دارند و الان در دولت آقای احمدی نژاد هستند.

 

وی ادامه داد: مدعی مبارزه با مفاسد اقتصادی بودند و حرف از دولت پاک زدند اما بزرگترین فساد مالی تاریخ ایران در همین دولت اتفاق افتاد. در این قسمت از سخنرانی قربانزاده دانشجویان وی را تشویق کردند. ادامه این مناظره در حالی برگزار شد که مجری برنامه عنوان کرد: هر کدام از مهمانان می توانند در سه دقیقه از یکدیگر سوال بپرسند.

 


شکوری راد : عنوان اصولگرایی را احمدی نژاد به جناح راست هدیه کرد

در ادامه برنامه شکوری راد گفت: عنوان اصولگرایی را احمدی نژاد به جناح راست هدیه کرد، اصولگرایی برخلاف لفظ، خیلی هم اصولگرایی نیست. اما چون اینها از جناح راست خوششان نمی آمد و می خواستند بار منفی آنرا از بین ببرند از این لفظ استفاده کردند.

 

وی افزود: همه طیف اصولگرایان در برابر تفکر اصلاح طلبی هستند و سوال من از هر سه نماینده حاضر این طیف در این جلسه این است که وجه ممیزه شما با اصلاح طلبی چیست و چرا خود را اصولگرا می دانید؟ من معتقدم اصولگراترین افراد همان اصلاح طلبان هستند.

 

شکوری راد افزود: اصولگرایی ما یعنی اصلاح جمهوری اسلامی به ما هو جمهوری و به ما هو اسلام. همان چیزی که موردنظر انقلاب کنندگان سال 57 بود . وقتی ما می گوییم اصلاح طلب هستیم یعنی جمهوری اسلامی از چارچوب خود خارج شده و ما می خواهیم آن را اصلاح کنیم.

 

شکوری راد عنوان کرد: تئوری پردازی های آقای شریف زاده همانند تئوری پردازی احمدی نژاد است. که در هر بحران، بحران بزرگتری را آفریده است. حرف های بظاهر خوشگل مثل اینکه دوره اسلام گرایی تمام شده می زنند اما این حرف ها، حرف های نوی نیست و در راستای عوام فریبی است.

 

شکوری راد ادامه داد: البته آقای احمدی نژاد امروز می گوید اصولگرا نیستم و خط جدیدی را مطرح می کند. شما بگویید وجه تمایز شما با اصلاح طلبان چیست که خود را اصولگرا می دانید.

 

 

نماینده دولت خطاب به نماینده اصلاح طلبان: اگر نمی خواهی با من دوست باشی ایرادی ندارد

در ادامه این مناظره بلندیان در طرح یک سوال از سه نماینده دیگر گفت: اصلاح طلبی در ادبیات دینی ما یک واژه معروف است. امام حسین وقتی قیام کردند، فرمودند: من برای اصلاح امت جدم قیام کردم.

 

وی ادامه داد: در دولت آقای خاتمی یک روز تمام اعضای دولت خدمت رهبری رفتند. ایشان فرمودند: اصلاح طلبی مورد مطالبه ماست اما باید معلوم باشد که ذیل این اصلاح طلبی چیست. اگر ریشه در دل مردم و داخل کشور داشته باشد مورد قبول است اما اگر بخواهند اصلاح طلبی را از خارج کشور هدایت کنند ما با آن مخالف هستیم یعنی اگر ریشه در خارج از کشور داشته باشد مورد تأیید ما نیست.

 

بهمن شریف زاده هم در این بخش از مناظره که اختصاص به طرح یک سوال از طرفین مناظره داشت گفت: ما برای گفتگوی دوستانه آمدیم از آقای شکوری راد بعید است که اینگونه حمله کند. در این بین شکوری راد پاسخ داد: ما اصلاً با شما دوست نیستیم و در این لحظه دانشجویان حاضر در سالن شهید چمران دانشکده فنی دانشگاه تهران با کف و سوت زدن برای دقایقی شکوری راد را تشویق کردند.


شریف زاده ادامه داد: خودم را پروراندم که با تمام ارباب ادیان گفتگو کنم شما هموطن من و هم دین من هستید. اگر خودت نمی خواهی با من دوست باشی ایرادی ندارد اما نمی توانید انگیزه من را عوض کنید.

 


شریف زاده : بهترین اصلاح طلبان دوستان من بوده اند

وی ادامه داد: بهترین اصلاح طلبان دوستان من بوده اند کسانی که شما مصلحان عرصه مطبوعات می دانید دوستان من بودند. من به مسائل تئوریک پرداختم و علت آن این بود که مطالبه انجمن اسلامی دانشگاه تهران اقتصادی نبود بلکه انسانی بود اما وقتی از ترمزهای مشایی و احمدی نژاد در برابر تحقیرهای انسانی که در جامعه صحبت کردم که به خاطر آن انحرافی شناخته شده اند آقایان در مسائل اقتصادی مانور دادند.

 

وی ادامه داد: شما باید به گود بیایید و در موضوع بحث کنید. در حوزه اقتصاد آقای احمدی نژاد بسیار عملگرا بود. مطالبات انجمن اسلامی از مسئله امنیت و تفکیک جنسیتی بود و من گفتم که آقای احمدی نژاد مخالف تفکیک جنسیتی است.

 

شریف زاده عنوان کرد: من با بزرگان اصلاحات از دکتر سروش تا دکتر ملکیان بحث کردم و با آنها مقاله رد و بدل نمودم، اصلاح طلبی یک تفکر است و اصولگرایی هم یک تفکر اما من نه اصولگرایی را با این نگاه بسته و نه اصلاح طلبی را که تعریف خاص از انسان دارد و با شیوه مدرنیزم همخوانی دارد را قبول ندارم.

 

در این بخش از مناظره مجری برنامه عنوان کرد که منبع خبری که عنوان کردیم براساس آن آقای قالیباف اعلام کرده که در سال 88 به آقای احمدی نژاد رأی داده است خبرگزاری ایسنا است.

 

قربانزاده در پاسخ به مجری گفت: همه دوست دارند مسائل و موضوعات به سال 88 ارتباط پیدا کند خبرنگار ایسنا هم این خبر را اینگونه تنظیم کرده است که آقای قالیباف در سال 88 به آقای احمدی نژاد رأی داده است.

 

وی در طرح یک سوال از طرفین مناظره عنوان کرد: اگر بخواهید از افراد مختلف که قرار است در مسند اجرایی قرار گیرند فرد مناسبی را انتخاب کنید، باید به سابقه و کارنامه آن فرد نگاه کنید آیا اگر سال 84 و سال 88 و یا سال های قبل از آن براساس این میزان، افراد و کسانی که در معرض کاندیداتوری بوده اند را ارزیابی می کردیم باز به همین روسای دولت فعلی می رسیدیم یا نه.


شکوری راد : برای ادعای ارتباط جریان اصلاح طلبی با خارج کوچکترین سندی ارائه نشده است.


در ادامه مناظره، مناظره کنندگان فرصت یافتند که پاسخ سوال طرف مقابل را بدهند.

 

در این بخش شکوری راد گفت: تبار اصلاحات روشن است. با رأیی که مردم در دوم خرداد 1376 داده اند آقای خاتمی انتخاب شد و هدفش نوسازی جمهوری اسلامی بود و شعارهایش را در این راستا تبیین کرد.

 

وی افزود: آقای خاتمی معتقد بود همه مسئولان باید در خدمت مردم باشند. به نظرات مردم توجه کنند و این گونه نباشد که نظرات خود را تحمیل کند، اصلاح طلبی بازگشت به قانون اساسی و خواست مردم است.

 

وی عنوان کرد: بسیاری از اصولگراها از جمله سردمدار روزنامه کیهان که اصلاح طلبان و جنبش سبز را منتسب به خارج کردند نتوانستند یک سند برای آن ارائه کنند، آقای شریعتمداری ، آقای خاتمی را به وطن فروشی و خیانت متهم می کند و وی را مفسد فی الارض می نامد اما هیچ احدی به او تذکر نداد و او را توبیخ نکرد.کسی سوال نکرد که براساس چه سندی این کار را می کنید. در حالی که اگر علیه هر کدام از این اصلاح طلبان که در زندان و حصر هستند و خاتمی هم که بیرون است و در بین مردم عزت دارد وجود داشت آنها اجازه نمی دادند کسی زنده بماند.

وی گفت: اگر بگویید جریان اصلاح طلب کوچکترین ارتباطی را با خارج از کشور داشته خطاست و این خطا کمتر از کارهای احمدی نژاد نیست.

 

شکوری راد گفت: اگر می گویم در دولت اصلاحات فسادی انجام نشد نشانه اش این است که نتوانستند چیزی پیدا کنند، پرونده شهرام جزایری هم هیچ ربطی به اصلاحات نداشت و بعد از طرح کردن دیدند که بیشتر از مدیران اصلاحات، مدیران و بیوت خودشان گرفتار آن شده اند.

 

وی عنوان کرد: اینکه مدیران اصلاحات فسادی نداشتند به خاطر گزینش درست آنها ازیک سو و وجود نهاد های ناظر فعال از سوی دیگر بود. اما در دوره آقای احمدی نژاد چشم نظارت را بستند و همه دریچه ها برای نظارت را مسدود کردند. روزنامه ها و احزاب را که نماینده نظارت جامعه هستند به تعطیلی کشاندند.در این شرایط اگر احمدی نژاد سالم هم بود خود به خود فاسد می شد.

 

شکوری راد گفت: 700 میلیارد دلار درآمد نفتی اگر در هر جای این مملکت هزینه می شد آبادانی به بار می آورد. اگر اصلاحات کوچکترین فسادی داشت قوه قضائیه و وزارت اطلاعات تمام قد ایستاده بودند که مچ بگیرند. تمام پرونده ها را شخم زدند ولی برای اصلاح طلبان چیزی نیافتند ولی برای یکدیگر خیلی چیزها پیدا کردند و یقه یکدیگر را گرفتند.

شکوری راد افزود: چرا آقای احمدی نژاد این همه فجایع تحمل می شود به خاطر این است که از همدیگر چیزهایی دارند.

 

وی خطاب به شریف زاده گفت: آقای شریف زاده سایت بازتاب چندی پیش درباره آقای احمدی نژاد ادعایی کرد که این ادعا از طرف دفتر رئیس جمهور تکذیب شد. آیا این تکذیبیه را آقای احمدی نژاد صادر کرده بود ؟ چون ادبیات آن تکذیبه با ادبیات آقای احمدی نژاد یکی نبود.

 

شکوری راد پس از درخواست مجری برنامه برای توضیح بیشتر گفت: ادعای سایت بازتاب این بود که یکی از حامیان مشایی مدعی شده که احمدی نژاد نواری از مکالمه با دست اندرکاران دارد که به او می گویند شما فقط 16 میلیون رأی دارید اما ما می خواهیم 24 میلیون اعلام کنیم. البته ادعا شده است آقای احمدی نژاد این را قبول نکرده است.

 


بلندیان : اصلاح طلبی یک اصل و ارزش است اگر ریشه در داخل داشته باشد پایدار است

در ادامه این مناظره بلندیان گفت: من یکی از مدیران آقای خاتمی بوده ام و در 8 سال در حساس ترین مسئولیت ها خدمت کرده ام من معاون امنیتی وزارت کشور بودم به همین خاطر دیدگاه من به آقای خاتمی روشن است.

 

وی افزود: اصلاح طلبی یک اصل و ارزش است اگر ریشه در داخل داشته باشد پایدار است اما اگر از بیرون از مرزها توسط دشمنان مردم حمایت شود مورد قبول نیست ما هزینه زیادی دادیم تا بیگانگان بر ما مسلط نباشند. اینجاست که بین اصلاح طلب و اصولگرا خط کشیده می شود.

 

بلندیان ادامه داد: کسی که کاندیدای ریاست جمهوری می شود باید خود را در حوزه عملگرا بررسی کند و ببیند آیا فسادی که مدعی هستیم می خواهیم با آن مبارزه کنیم در سیستم ما رسوخ کرده یا نه. کشور ما شرایطی دارد که باید به فردی رای داده شود که هم تجربیات قوی داشته و هم اصل و نسب دار باشد.

 

 

شریف زاده: نیروهای خاتمی چندان اهل اندیشه نیستند

در بخش دیگر این مناظره شریف زاده گفت: یکی از کارهایی که خاتمی انجام داده بحث گفتگوی تمدنها است که آقای شکوری راد یا آن را نمی شناسد و یا می شناسد و از آن دم نمی زند. شما یک بار خدمت آقای خاتمی برسید و از ضرورت گفتگوی تمدنها سئوال کنید تا نگویید آقای احمدی نژاد به جای گفتگوی ادیان به مسائل داخل بپردازد.

 

وی افزود: کار خاتمی در گفتگوی تمدنها کافی نبود چون نیروهای خاتمی چندان اهل اندیشه نیستند. خاتمی مسئله مدنیت را که یک مسئله تئوریک است در جامعه مطرح کرد و در ذیل آن آزادی مطبوعات را عنوان کرد اما سئوال من این است که چرا اصلاح طلبان هاشمی را که آزادی مطبوعات در دوره خاتمی در مقابله با جو خاص دوره هاشمی بود ، مطرح می کنند. من از خبرنگار روزنامه شرق پرسیدم که شما چرا می گویید هاشمی ، پاسخ داد : آقای هاشمی معتدل شده است؛ آیا هاشمی عوض شده است؟! به این ، عوام فریبی می گویند.

 

وی افزود: در سال 91 و آخرین سال دولت آقای احمدی نژاد وقتی رئیس جمهور به سازمان ملل سفر کرده بود از سوی یک وزارتخانه که در تطابق کامل آن با آقای احمدی نژاد بحث وجود دارد روزنامه شرق تعطیل شد که آقای احمدی نژاد بعد از بازگشت در حضور همه خبرنگاران وزیر ارشاد را توبیخ کرد.

 

شریف زاده عنوان کرد: خاتمی درباره بدنه مدیریت کشور چه کاری کرد؟ در حالی که یکی از اعتراضات جدی اصولگراها و اصلاح طلبان به آقای احمدی نژاد در همین رابطه است؛ احمدی نژاد بدنه مدیریتی کشور را تغییر داد و انقلابی انجام داد که مورد اعتراض قرار گرفت به این بهانه که شما قدیمی ها را برداشتید و جدیدی ها را گذاشتید.

وی درباره تکذیبیه ریاست جمهوری نسبت به سایت بازتاب نیز عنوان کرد: نهاد ریاست جمهوری در این مسائل بدون نظر آقای احمدی نژاد هیچ تکذیبیه ای را نمی تواند صادر کند.

 

 

قربان زاده : قالیباف کسی است که 34 سال نظام برای وی زحمت کشید

در ادامه این مناظره قربان زاده گفت: من هم موافقم که آقای احمدی نژاد انقلاب کرد ولی اینکه قلب چه چیزی را به چه چیز، مسئله ای است که باید در آن تامل کرد. ما نمی توانیم با شعار ولایت سرکار بیاییم و بعد در فضای جدید روی موج جدید سوار شویم و رفتار دوگانه انجام دهیم، رفتار دوگانه مذموم است . مثل اینکه وقتی مشاور رئیس جمهور دستگیر می شود، یاد بازدید از بازداشتگاه اوین می افتیم یا موضوع خانه نشینی (یازده سپتامبر!). اینها ریشه در سیاست زدگی دارد البته این نقد را به اصلاح طلبان هم دارم چون آنجا هم این اتفاق افتاد و دولت گرفتار سیاست زدگی شد.

 

قربان زاده خطاب به شریف زاده گفت: شما می گویید در دوران این دولت فقط شرق تعطیل شد؟ آن هم وقتی که ایشان در نیویورک بود؟ آقای احمدی نژاد در پاستور نشسته بود که همشهری تعطیل شد . ما را تهدید کردند که خودتان تعطیل کنید ، ما این مسئله را به آقای قالیباف گفتیم اما آقای قالیباف گفتند شما خودتان تعطیل نکنید ، روز بعد از آن روزنامه توقیف شد. ما با بدبختی توانستیم روزنامه را دوباره راه بیاندازیم. روزنامه تهران امروز به خاطر ویژه نامه ای که از عملکرد احمدی نژاد منتشر کرده بود توقیف شد؛ آقای شریف زاده لطفا نگویید فقط شرق توقیف شد.

 

وی افزود: عملکرد افراد را عادلانه مقایسه کنیم و ببینیم در فضای فعلی کدامیک از کاندیداها به حرفی که می زنند پایبند هستند؛ قالیباف را معجزه هزاره سوم و پیامبر بعد از خاتم نمی دانم اما قالیباف کسی است که 34 سال نظام برای وی زحمت کشید و حالا نظام باید از این ظرفیت استفاده کند، مدیریت ایشان در جاهای مختلف و از جمله شهرداری ثابت کرده که مدیریت کارآمدی است آن هم با تحریم مضاعف دولت و تحریم بین المللی همه شهرداری ها در طول تاریخ حدود 33 درصد به شهرداری ها کمک کرده اند ولی آقای احمدی نژاد زیر 5 درصد به شهرداری تهران کمک کرده است. این تحولات فعلی شهر تهران در اوج این تحریم ها به وقوع پیوسته است.

 

شکوری راد در این برنامه اظهار داشت: آقای شریف زاده می خواهد به نوعی فرافکنی کند همه از مشکلات اقتصادی کشور می‌گویند اما ایشان از علوم انسانی حرف می زند؛ حتی علوم انسانی هم در دوره شما به قهقرا رفته است.

 

وی اظهار داشت: امروز یک نظر سنجی توسط نهادهای مستقل انجام نمی گیرد یا وزارت اطلاعات یا صداوسیما و یا نهادهای حکومتی باید این کار را انجام دهند. آمارها غیر واقعی هستند و شفافیت در حاکمیت دیده نمی شود.

شکوری راد در ادامه افزود: در دوره شما اساتید توسط وزیر علوم بازنشسته یا اخراج شده اند و بسیاری از دانشجویان از دانشگاه آزاد اخراج و یا از ادامه تحصیل باز داشته شده اند اینها ثمرۀ عملکرد مدیریت مدیران احمدی نژاد بر دانشگاهها است .

 

وی تصریح کرد: در دوران شما احضارهای بی حد و حصر و غیر قانونی فعالان سیاسی افزایش یافته است همین حصر آقای کروبی و موسوی غیر قانونی است. آقای مجیدی معاون وزارت اطلاعات مسوول این حصر است.

شکوری راد در ادامه افزود: حصر این دو کاندیدا یا باید با حکم قوه قضاییه انجام شده باشد یا شورای امنیت ملی در این خصوص حکمی بدهد و رئیس جمهور آن را به امضای رهبری رسانده باشد.

 

وی در ادامه گفت: چرا آقای احمدی نژاد در طی این 2 سال، یک بار نسبت به حصر این دو کاندیدا اعتراض نکرد؛ همایش شورای هماهنگی اصلاحات را وزارت اطلاعات نگذاشت برگزار شود. همین ها نمی گذارند رفت و آمدی با خاتمی انجام شود حتی نیمه شب مطالب را ازداخل صفحات روزنامه بیرون می آورند.

 

نماینده جریان اصلاحات اظهار داشت: با همۀ این شرایط اگر خاتمی بیاید به گمان ما، خواهیم توانست از این موانع و مشکلات عبور کنیم چون مردم خاتمی را قبول دارند و به او رأی می دهند.

 

شکوری راد با بیان اینکه مردم انتظار دارند اصلاح طلبان در این انتخابات با کاندیداهای اصلی خودشان بیایند گفت: به عنوان یک اصلاح طلب از خاتمی و هاشمی می خواهم بروند ثبت نام کنند تا ببینیم بعد چه می شود. فرصت برای تصمیم پس از ثبت نام همچنان باقی خواهد بود.

 

در ادامه این برنامه بلندیان نماینده پورمحمدی گفت: قانون می گوید رئیس جمهور باید رجل سیاسی و مذهبی باشد و غیر از اجرایی بودن درک درستی از مسائل سیاسی، امنیتی و بین المللی داشته باشد و بتواند در صحنه بین المللی از کشور ما حمایت کند.

 

وی تصریح کرد: پور محمدی در دولت نهم سه سال وزیر کشور بود و احمدی نژاد در همان سال اول به وی گفته بود شما استعفای خود را بنویس و برو.

 

بلندیان در ادامه اظهار داشت: پورمحمدی به احمدی نژاد گفته بود من توانمندی این کار را دارم استعفا هم نمی دهم مگر اینکه مرا عزل کنید.

 

همچنین شریف زاده به عنوان نماینده دولت در این برنامه با بیان اینکه من نماینده دولت نیستم بلکه نماینده فکری آنها هستم گفت: از آقای شکوری ممنونم که این طور از هاشمی دفاع می کند. در زمان ایشان فاصله طبقاتی زیاد شد و هرچه دولت خاتمی برای کاهش این طبقات تلاش کرد موفقیتی حاصل نگردید.

 

وی گفت: احمدی نژاد خود ضربه خورده فضای امنیتی است چطور می تواند فضای امنیتی ایجاد کند او حتی حق ورود به زندان و بازدید از آنجا را هم نداشت. با اینکه جرم اقتصادی آاقای ملک زاده مشخص نشده نبود وی را به انفرادی انداختند.

 

وی در ادامه افزود: هنوز تهمتهایی که به دولت در خصوص فساد 3 هزار میلیاردی می زنند اثبات نشده است.

 

وی خاطر نشان کرد: با اینکه اجرای هدفمندی یارانه یکی از بهترین اقدامات این دولت بود اما هیچ وقت اصلاح طلبان حاضر نشدند از آن دفاع کنند بلکه می گویند با 20 ساعت کار در شبانه روز شرایط را برای رئیس جمهور بعدی سخت تر کرده اید.

 

همچنین در ادامه این برنامه قربانزاده نماینده قالیباف اظهار داشت: به نظر من برای شناخت کاندیداها باید سوابق آنها در حوزه های مختلف مورد بررسی قرار گیرد.

 

وی خاطر نشان کرد: قالیباف چند سال قبل به عنوان سومین شهردار نمونه دنیا معرفی شد. از قالیباف انتظار نیست که بخواهد مشکلات دیپلماسی دولت احمدی نژاد را حل کند بلکه او در حوزه دیپلماسی شهری موفق بوده است.

 

وی در ادامه افزود: مقام معظم رهبری در طول چند سال اخیر در حالی که موضوعاتی مثل فتنه و بیداری اسلامی اتفاق افتاده عناوین سالها را به حوزه اداره امور جامعه و مشکلات اقتصادی اختصاص دادند که نشان از اولویت این موضوع دارد اما حتی بسیاری از مدعیان ولایتمداری به مسائل دیگر پرداختند .

 

نماینده قالیباف در ادامه ضمن انتقاد از افزایش مبلغ یارانه ها گفت: چه خرابکاری اقتصادی قرار است که دراین مملکت انجام شود که شما می خواهید 250 هزار تومان به مردم اختصاص دهید.

 

وی در ادامه افزود: معتقدم نقطه مقابل اصول گرایی، لاابالی گری و نقطه مقابل اصلاح طلبی نیز فساد است. این دو مقابل هم نیستند.

 

در ادامه این برنامه نظر از هر کدام از نمایندگان کاندیداها در خصوص حصر خانگی موسوی و کروبی پرسیده شد که در این خصوص شکوری راد گفت: جدای از بحث انتخابات سال 88 که به خاطر ملاحظاتی از گفتن آن معذورم باید بگویم که موسوی و کروبی هیچ کار خلافی انجام نداده اند.

 

وی اظهار داشت: اگر آنها جرمی مرتکب شده بودند دستگاه قضایی می بایست به جرم آنها رسیدگی و آنها را محکوم می کرد اما این کار انجام نشده است.


بلندیان نماینده پور محمدی در خصوص حصر خانگی موسوی و کروبی گفت: به نظر من مصالح عمومی کشور ادامه حصر را ایجاد نمی کند.

 

دانشجویی از وی پرسید نظر خود را صریح بگویید آیا موافق حصر هستید یا خیر؟


بلندیان اظهار داشت: آنها با اجازه من به حصر نرفتند که اکنون من نظرم را بگویم شما وقتی به مسائل امنیتی وارد می شوید راه کارهای مختلفی که بتوان یک معضل امنیتی را از بین برد می توان از راههای دیگر غیر از حصراستفاده کرد.

 

درادامه شریف زاده نماینده دولت در پاسخ به همین سوال گفت: پیش از اینکه پاسخ بدهم 2 سوال را مطرح می کنم اول اینکه موسوی و کروبی باید در خصوص حمایتهای امریکا و اسرائیل ازاقدامات آنها پاسخگو باشند دوم اینکه: آیا با مجموع تحرکاتی که در سال 88 اتفاق افتاد موافق هستند یا نه چرا که این تحرکات دو بخش داشت بخش مطالبه دانشجویان و مردم بود و بخشی نیز توسط منافقین انجام شد.

 

سوال دیگر اینکه موسوی و کروبی نسبت به شمارش آرا اعتراض داشتند در حالیکه رهبری فرمودند از مسیر قانونی می توان این موضوع را پیگیری کرد چرا که آنها ادعای قانون مداری داشتند به قانون تمکین نکردند.

 

وی در پایان اظهار داشت: من نمی خواهم بگویم که حصر اقدام درستی است یا خیر اما افرادی که بنده از آنها حمایت می کنم مخالف حصر هستند.

 

در پایان نیز قربانزاده نماینده قالیباف در خصوص حصر خانگی موسوی و کروبی گفت: باید با این دو مطابق قوانین مصرحه جمهوری اسلامی ایران رفتار می شد و در یک دادگاه صالحه محاکمه می شدند.

 

ایران در رتبه ۲۱بیکاری جهان

Posted: 07 May 2013 12:16 AM PDT

تداوم رشد منفی اقتصادی در سال جاری
جرس: ایران رتبه ۲۱نرخ بیکاری جهان را در اختیار دارد و پیش‌بینی می‌شود نرخ رشد اقتصادی کشور هم در سال‌جاری میلادی منفی باشد.


به گزارش همشهری، صندوق بین‌المللی پول در تازه‌ترین گزارش خود از چشم‌انداز اقتصادی جهان اعلام کرد: نرخ بیکاری ایران در پایان سال ۲۰۱۲میلادی ۱۲.۵درصد برآورد و پیش‌بینی شده که نرخ بیکاری در سال‌جاری و آینده میلادی به‌ترتیب به ۱۳.۴و۱۴.۷درصد برسد.


همچنین رشد اقتصادی ایران در سال گذشته میلادی منفی۱.۹و در سال ۲۰۱۳منفی ۱.۳درصد و در سال آینده هم مثبت۱.۱درصد شود.


 

خونریزی معده سعید عابدینی، کشیش محبوس در انفرادی

Posted: 07 May 2013 12:16 AM PDT

جرس: سعید عابدینی روز دوشنبه از بند٢۴٠ انفرادی به بیمارستان مدرس تهران منتقل و پس از درمان سرپایی به زندان اوین بازگردانده شد.


به گزارش کلمه، سعید عابدینی که یکی از ده زندانی سیاسی در انفرادی است جهت درمان ناراحتی و خونریزی معده به بیمارستان اعزام و پس از ویزیت پزشک به سلول انفرادی بازگردانده شد.


یکشنبه ی گذشته پس از آنکه مقامات زندان خواسته غیر قانونی عزل سعید مدنی وکیل بند منتخب زندانیان را مطرح کردند، بند امنیتی ۳۵۰ زندان اوین شاهد یک سلسله اقدامات اعتراضی بود که نهایتا با مداخله گارد ویژه زندان ده تن از زندانیان به نام‌های سعید مدنی، عبدالله مومنی، ابوالفضل عابدینی نصر، سیامک قادری، امیرخسرو دلیرثانی، محمدحسن یوسف‌پورسیفی، سعید عابدینی، کامران ایازی، محمد ابراهیمی و پوریا ابراهیمی به انفرادی منتقل و ممنوع الملاقات شدند.


این زندانیان برخلاف وعده ی مسئولان که ظرف ۴۸ ساعت به بند عمومی بازخواهند گشت همچنان در انفرادی به سر می برند و در این مدت سیدمحمد ابراهیمی که در سلول انفرادی دچار خون ریزی ریه شده و پس از انتقال به بهداری زندان به همراه کپسول اکسیژن به سلول بازگردانده شد.


عبدالله مومنی هم در روزهای اخیر با شدت گرفتن مشکلات دندان و لثه رو به رو شده اما در خصوص درمان وی اقدامی صورت نگرفته است.