جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


جزییات و حواشی رای گیری در شورای نگهبان و عدم احراز صلاحیت هاشمی

Posted: 24 May 2013 09:32 AM PDT

دخالت وزیر اطلاعات و فرمانده سپاه دررای گیری شورای نگهبان
 شورای نگهبان  پس از نشستی با وزیر اطلاعات و فرمانده سپاه و شنیدن آمار رای آوری هاشمی٬ در یک رای گیری غیر رسمی و در غیاب برخی اعضا٬ نظر خود را در رابطه با احراز صلاحیت هاشمی عوض کرده است.
جرس: بنا بر گزارشهای رسیده به منابع جرس در دور اول رای گیری شورای نگهبان٬ آرا این شورا ۷ به ۴ به احراز صلاحیت هاشمی بوده است و با خارج شدن این خبر از شورای نگهبان  و در میان مسوولین٬ وزیر اطلاعات آقای مصلحی به همراه معاونان وزارت اطلاعات و فرمانده سپاه  در شورای نگهبان حضور پیدا کرده اند و در بحث و گفتگویی با شورای نگهبان و بیان نگرانی ها و نکته های مورد اشاره آقای خامنه ای در عدم حرکت کشور رو به عقب٬ نتایج نظر سنجی بسیج را به این شورا ارایه داده اند.
 
مطابق این نظر سنجی آقای هاشمی با احتساب شروع نشدن تبلیغات حدود ۵۶ درصد آرا و بالاترین رای را در بین نامزدها دارا بوده است . مطابق همین نظر سنجی در صورت احراز صلاحیت هاشمی و شروع تبلیغات پیش بینی می شده که با توجه به پنانسیل و اشتیاق ایجاد شده در بین مردم ایشان بتوانند حداقل ۱۵ در صد دیگر هم آرا خود را افزایش دهند که د رمجموع ایشان را با ۷۱ در صد آرا از سایر کاندیدا ها جلو انداخته و به صورت یک مرحله ای ایشان رییس جمهور یازدهم شود.
 
با اتکا براین استدلال و در یک جلسه نیمه رسمی بدون حضور آیت الله شاهرودی و برخی دیگر اعضا٬ شورای نگهبان رای گیری دوباره ای انجام می دهد و اینبار با آرا ۶ به ۴ به عدم احراز صلاحیت آقای هاشمی رای می دهند. در این بین ۳ حقوقدان شورای نگهبان به همراه آیت الله مومن همچنان رای به احراز صلاحیت آقای هاشمی می دهند.
 
پس از درز این خبر به خارج از شورای نگهبان٬ علی لاریجانی به ملاقات رهبری می رود و از ایشون در خواست میکند که با شرایط پیش آمده٬ ایشون از اعلام این نتایج به این شکل جلوگیری نمایند و اجازه حضور آقای هاشمی را در انتخابات با توجه به بحرانها و مساله آشتی ملی بدهند که رهبری در پاسخ اعلام می کند که هیچ قصدی برای دخالت در نظر شورای نگهبان ندارد و این شورا مطابق قانون کار خود را به درستی انجام داده است.
 
با این برخورد رهبری لاریجانی به دیدار هاشمی می رود و مساله را مطرح میکند و از او می خواهد که برای حفظ آبروی نظام و خود شخص هاشمی انصراف دهد ولی ایشان هم مطرح میکنند که من نمی توانم به مردم دروغ بگویم و من به خاطر مردم آمده ام و انصراف نخواهم داد.
 
لازم به ذکر است که سخنگوی شورای نگهبان آقای کدخدایی هم پس از این و پیش از اعلام نتایج برای اصرار بر انصراف آقای هاشمی و جلوگیری از آبرو ریزی احتمالی برای نظام خدمت آقای هاشمی می رسد ولی همان پاسخ را از آقای هاشمی میگیرد.
 
از این رو شورای نگهبان نیز پس از ناامیدی از انصراف هاشمی نتایج بررسی صلاحیتها را یک روز پیش از موعدی که بیان کرده بودند اعلام می کنند.
 

پیشنهاد تشکیل دولت انتقالی در سوریه با اختیارات کامل

Posted: 24 May 2013 05:02 AM PDT

واکنش تند ایران به اتهام حضور نظامی در سوریه
جرس: گروه «دوستان سوریه» طی نشستی که در اردن تشکیل داده بود، با تاکید بر لزوم حل سیاسی بحران سوریه، خواستار تشکیل دولتی انتقالی با اختیارات کامل شد. همزمان نشست ائتلاف ملی سوریه، مهم ترین گروه مخالف دولت سوریه برای دومین روز متوالی در استانبول ترکیه در جریان است. وزارت خارجه روسیه نیز می گوید دولت سوریه اساسا موافق برگزاری کنفرانس بین المللی پیشنهاد شده از سوی آمریکا و روسیه درباره آینده سوریه است. از سوی دیگر، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، گزارش‌ها درباره حضور نیروهای نظامی ایران در جنگ داخلی سوریه را تکذیب کرد و آن را اتهامی از جانب «دشمنان سوریه» دانست.


به گزارش ایلنا به نقل از الجزیره، گروه «دوستان سوریه» طی نشستی که در اردن تشکیل داده بود، با تاکید بر لزوم حل سیاسی بحران سوریه، خواستار تشکیل دولتی انتقالی با اختیارات کامل شد.


در بیانیه پایانی نشست موسوم به دوستان سوریه آمده است: «هر دولت انتقالی که در سوریه تشکیل می‌شود باید بر ارتش، نیروهای مسلح و نهادهای اجرایی که کنترل آن در حال حاضر در دست رئیس‌جمهوری این کشور است، تسلط داشته باشد.»


این گروه همچنین تاکید کرد که به حمایت از مخالفان دولت سوریه تا زمان تشکیل دولت انتقالی پایبند است.


وزرای خارجه کشورهای موسوم به دوستان سوریه در این نشست تاکید کردند که هدف نهایی از روند انتقال در سوریه باید تدوین قانون اساسی جدیدی را در پی داشته باشد که تضمین‌کننده حقوق برابر برای تمام شهروندان سوری باشد.


شرکت‌کنندگان در این نشست همچنین بر تحکیم همکاری و هماهنگی میان یکدیگر و هم‌پیمانان بین‌المللی به منظور تضمین برگزاری موفقیت‌آمیز کنفرانس ژنو 2 با هدف دستیابی به راهکار سیاسی برای بحران سوریه تاکید کردند.


این نشست با حضور وزرای خارجه آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ترکیه، مصر، قطر، عربستان، امارات و اردن برگزار شد.

روسیه: دولت سوریه موافق شرکت در کنفرانسی بین‌المللی است
وزارت خارجه روسیه می گوید دولت سوریه اساسا موافق برگزاری کنفرانس بین المللی پیشنهاد شده از سوی آمریکا و روسیه درباره آینده سوریه است.


به گزارش بی بی سی، الکساندرلوکاشیویچ، سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفته است: "دمشق به طور اصولی آمادگی خود را برای شرکت در کنفرانسی بین المللی در ژنو که انتظار می‌رود در دو هفته آینده برگزار شود، اعلام کرده است."


اما سخنگوی وزارت خارجه روسیه در عین حال تاکید کرده که در حال حاضر تعیین زمانی دقیق برای برگزاری این کنفرانس غیر ممکن است.


به گفته او هنوز مشخص نیست که چه کسانی از سوی مخالفان در این کنفرانس حضور خواهند داشت.


مخالفان دولت سوریه با شرکت نمایندگان بشار اسد در این کنفرانس مخالفند.


در همین حال فیصل مقداد، معاون وزیر خارجه سوریه پس از مذاکراتی در مسکو که روز چهارشنبه (۲۲ مه) انجام شد گفت که دولت بزودی در این باره که آیا در این کنفرانس شرکت خواهد کرد یا خیر تصمیم گیری می کند.


ادامه نشست ائتلاف ملی سوریه
همزمان نشست ائتلاف ملی سوریه، مهم ترین گروه مخالف دولت سوریه برای دومین روز متوالی در استانبول ترکیه در جریان است.


ناظران معتقدند مخالفان این نشست را برای حفظ اعتبار در حالی که مذاکرات برای برگزاری کنفرانس بین المللی پیشنهادی آمریکا و روسیه در جریان است، انجام داده‌اند.


فشارهای بین المللی بر ائتلاف ملی سوریه در مورد حل اختلافات داخلی این ائتلاف در پی استعفای احمد معاذ خطیب، رهبر پیشین آن در ماه مارس سال جاری افزایش یافته است.


همزمان با فعالیت های دیپلماتیک برای برگزاری نشست در باره آینده سوریه بین مخالفان و دولت، ایران هم اعلام کرده است که چهارشنبه آینده(۲۹ مه هشتم خرداد) یک نشست با عنوان دوستان سوریه برگزار می کند.


عباس عراقچی سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی گفته که تعدادی از وزرای خارجه و مقامات و شخصیت های بلند پایه دعوت شده اند و استقبال خوبی هم از این نشست صورت گرفته است.


ایران اتهام حضور نظامی در سوریه را رد کرد
عباس عراقچی همچنین گزارش‌ها درباره حضور نیروهای نظامی ایران در جنگ داخلی سوریه را تکذیب کرد و آن را اتهامی از جانب «دشمنان سوریه» دانست.


به گزارش ایسنا، عراقچی اظهار داشت: «نیروهای ایرانی هیچ‌گاه در سوریه حضور نداشته‌اند و کسانی که دشمنان سوریه هستند می‌خواهند روند بهبود شرایط را دچار مشکل کنند و معمولا موضوع را به بیراهه سوق می‌دهند.»

 

او افزود: «کسانی که چنین ادعاهایی دارند می‌خواهند فرافکنی کنند و پیروزی‌های دولت و ارتش سوریه علیه تروریست‌ها را کم‌اهمیت جلوه دهند.»


گروه «دوستان سوریه» در نشست اخیر خود که در اردن برگزار شده بود از ایران و حزب‌الله لبنان خواسته‌ است که نیروهای نظامی خود را از کشور سوریه خارج کنند.


این درخواست پس از آن مطرح می‌شود که گزارش‌هایی از حضور نیروهای نظامی ایران و حزب‌الله لبنان در نبرد قصیر سوریه منتشر شد.


شهر قصیر که در نزدیکی مرز لبنان قرار دارد از سال قبل در اختیار شورشیان سوریه قرار دارد، اما ارتش سوریه از هفته گذشته عملیات گسترده‌ای را برای بازپس‌گیری آن آغاز کرده است.


گروه ناظر حقوق بشر در سوریه می‌گوید در جریان این نبرد ده‌ها تن از نیروهای حزب‌الله لبنان که به کمک بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه آمده‌اند، کشته شده‌اند.

اما یکی از مقامات ارشد وزارت امور خارجه ایالات متحده گفته است که نمی‌تواند با قاطعیت بگوید که نیروهای ایرانی یا حزب‌الله لبنان به‌طور مستقیم درگیر جنگ هستند یا نقش دیگری در این میان ایفا می‌کنند.


 

پاسدار فیروز‌آبادی: عازم قدس هم هستیم، اما طرح لو نمی‌رود

Posted: 24 May 2013 04:15 AM PDT

جرس: رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، از "روند مستمر نگرانی‌های اسرائیل از ضربه نهایی ایران" سخن گفته و اظهار داشته است که "ما عازم قدس هم هستیم و امام فرمود راه قدس از کربلا می گذرد. بالاخره نوبتی است. فعلا طرح عملیات لو نمیرود آن‌ها هم می ترسند."


پاسدار حسن فیروزآبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: "خدای متعال فرموده با استکبار و طاغوت و ظلم و ضد ارزش باید مبارزه کرد تا وقتی که در عالم فتنه برای بشریت نباشد. "


رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به جنگ هشت ساله گفت: یک روز آمریکا و همدستانش آمدند و با سلاح به انقلاب اسلامی حمله کردند رزمندگان اسلام هم سینه سپر کرده و شهید دادند سلاح دشمن شکست خورد اما دشمن دست از دشمنی برنداشته است. یک ژنرال آمریکا می‌گفت دو چیز را باید از ایرانی‌ها بگیریم و بعد به آنهاحمله کنیم یکی ایمان مردم و دیگری نیروهای مسلح‌شان را . بنابر این جنگ نرم را که جنگ فرهنگی، هنری و القایی است راه انداختند.


وی افزود: اسقف انگلیسی کشیش‌هایی را که می‌خواستند به خاورمیانه بفرستند آموزش می‌داد او به آنها می‌گفت درکشورهای اسلامی بروید و ثابت کنید که غرب دشمن اسلام نیست. آن وقت ما پیروزیم. جنگ نرم برنامه‌اش این است که به ملت‌های مستضعف بگوید غربی‌ها استثمار و غارتگر نیستند طرفدار حقوق بشر و حقوق سیاسی‌اند. جنگ نرم نیز وارونه جلوه دادن حقایق برای خواب کردن ملت‌هاست تا به آنها حمله کنند.


سرلشکر فیروز‌آبادی با بیان جمله‌ای از حضرت علی که آن را روی لوح خبرگزاری جدید وزارت دفاع نوشت گفت: این جمله را نوشتم که هر کس از دشمنان غفلت کند وقتی دشمن بالای سرش بیاید او را بیدار می‌کند. جنگ نرم گوش دادن به حرف حضرت علی است دشمن ما حیله‌گر و مکار است بنابر این انقلاب ادامه دارد.


وی افزود: روز بعد از فتح خرمشهر نخست‌وزیر وقت اسرائیل اعلام کرد اگر ایرانیان از دجله عبور کنند ما هم وارد جنگ می‌شویم و این نشان از ترس بسیار آنها از فتح خرمشهر دارد. آن‌ها فکر می‌کردند ما فردا عازم قدس هستیم. البته عازم قدس هم هستیم و امام فرمود راه قدس از کربلا می گذرد. بالاخره نوبتی است. فعلا طرح عملیات لو نمیرود آن‌ها هم می ترسند و ما هم اعلام آمادگی می کنیم بالاخره کسی که آمده قفل در خانه فلسطینی را شکسته و او را اسیرکرده کشته یا تبعید کرده باید از بین برود.


فیروز‌آبادی با اشاره به این که ایرانی‌ها می‌گویند اسرائیل باید از صحنه گیتی محو و نابود شود گفت: هرکسی در دنیا هر دینی که دارد اگر قفل در خانه‌اش شکسته شود حق دارد که شکایت کند. انقلاب اسلامی ادامه دارد گفتمان انقلاب اسلامی گفتمان حضرت امام ورهبر کبیر ماست و واژگانش در جنگ تدوین شد.

 

یادداشتی خطاب به مصطفی بادکوبه ای، شاعر و زندانی سیاسی محبوس در اوین

Posted: 24 May 2013 03:39 AM PDT

جرس: سپیده بادکوبه ای، دختر مصطفی بادکوبه ای، زندانی سیاسی محصور در بند ۳۵۰ زندان اوین، در نامه ای کوتاه به مناسبت روز پدر نوشته است: امروز، روز بزرگداشت تو و امثال توست؛ اما حس امسال من، شبیه حس هیچ سالی نیست. امسال شادترم، چرا که بودنت از دیگر سال ¬ها پررنگ¬تر است. امسال ایمانم قوی¬تر شده، چرا که می ¬دانم قوی ¬ترین پدر دنیا را دارم. امسال احساس سبکی بیشتری دارم، چون آزاده ¬ترین پدر دنیا، پدر من است؛ و امسال خدا را بیشتر دوست دارم، چون مرا لایق داشتن پدری مانند تو دانست.


به گزارش کلمه، مصطفی بادکوبه ای، طی سال های گذشته در انتقاد از محمود احمدی نژاد شعرهای فراوانی سروده. او پس از اعتراضات مردمی به اعلام نام محمود احمدی نژاد به عنوان برنده انتخابات خرداد ۸۸، شعرهایی نیز در حمایت از جنبش سبز، جنبش اعتراضی مردم، سرود. دو شعر “فتنه گران” و همچنین “وطن” که توسط خود او و در جلسات شعرخوانی خوانده شده بود، با استقبال مردم و کاربران فضای مجازی و شبکه های اجتماعی رو به رو شد.
این شاعر معاصر سال گذشته در دادگاهی به ریاست قاضی صلواتی به سه سال حبس تعزیری و پنج سال محرومیت از شعرخوانی در انجمن‌ها و سه میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شده است.


متن این یادداشت به شرح زیر است:


فاصله ¬ها همیشه بد نیستند… بعضی فاصله¬ ها را دوست دارم… فاصله میان بازوانت از همه بهترند. دلم برایش تنگ است… حال که “امید”ی به بودن در این فاصله را ندارم، برایت می¬ نویسم پدرم.
امروز، روز بزرگداشت تو و امثال توست؛ اما حس امسال من، شبیه حس هیچ سالی نیست. امسال شادترم، چرا که بودنت از دیگر سال ¬ها پررنگ¬تر است. امسال ایمانم قوی¬تر شده، چرا که می ¬دانم قوی ¬ترین پدر دنیا را دارم. امسال احساس سبکی بیشتری دارم، چون آزاده ¬ترین پدر دنیا، پدر من است؛ و امسال خدا را بیشتر دوست دارم، چون مرا لایق داشتن پدری مانند تو دانست.
پدرم، این روزها یاد گرفته¬ ام بودن و نبودن، دور بودن و عشق ورزیدن، زندانی بودن و رها بودن مانعة¬الجمع نیستند… نزدیک¬تر از همیشه¬ ای پدرم؛ نفسم به نفست و امیدم به “امید” توست.
دوستت دارم رهاترین پدر دنیا و به وجود نازنینت افتخار می¬ کنم.
روز تو و تمامی پدران آزاده¬ ای چون تو، مبارک…
از طرف سپیده و سپیده ¬ها…

 

بسیاری از مراکز درمانی با خطر تعطیلی مواجهند

Posted: 24 May 2013 02:54 AM PDT

جرس: یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس می گوید "ناهماهنگی در پرداخت حقوق‌ها و دستمزدها، اختصاص ندادن درست و به موقع اعتبارات، پراکندگی در پرداخت پاداشها و همچنین بدهی بیمه‌ها به بیمارستانها دست به دست هم داده تا بسیاری از بیمارستانها با خطر تعطیلی مواجه شوند."


به گزارش مهر، رسول خضری با تاکید بر اینکه بدهی بیمه‌ها به بیمارستانها به معضل بزرگی تبدیل شده‌ است، تصریح کرد: طبق قانون از زمان ارائه فیشها از سوی بیمارستانها، بیمه‌ها دو هفته فرصت دارند تا ۶۰ درصد از بدهی بیمارستانها را بپردازند و مابقی را نیز به مدت دو ماه پرداخت کنند اما متاسفانه در کشور پرداختی بیمه‌ها بیشتر از ۷ ماه طول می‌کشد.وی با بیان اینکه عمده منابع و درآمدهای بیمارستانها از سوی بیمه‌ها قبضه می‌شود، یادآور شد: به طور حتم اگر به حوزه سلامت کمکی صورت نگیرد از کیفیت خدمات کاسته می‌شود که در این صورت دود همه این نابسامانی‌ها به چشم مردم می‌رود.


خضری با انتقاد از طرح واگذاری مدیریت بخش‌ها به پرسنل بیمارستان‌ها، افزود: این طرحی شکست خورده است، بدیهی است طرحی که زیرساخت نداشته باشد موفق نخواهد بود.


خضری با بیان اینکه پیش‌شرط خودگردانی بیمارستانها، اجرا شدن پوشش فراگیر بیمه‌ها بود، تصریح کرد: طبق قانون قرار بود از هزینه‌های بیماران کاسته شود اما در حال حاضر هر روز شاهد آن هستیم که روز به روز این هزینه‌ها افزایش یافته است.


عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: این معضلات باعث شده نتوانیم طرحهایی مانند واگذاری مدیریت بخشها به پرسنل بیمارستانها را به درستی اجرا کنیم و بدون شک نبود مدیریت قوی و نظارت دقیق بر این مشکلات دامن زده است

 

اگر ما در صحنه نباشیم، بی حجابی رسمی می شود

Posted: 24 May 2013 02:54 AM PDT

فرمانده کل نیروی انتظامی
جرس: فرمانده کل نیروی انتظامی با بیان اینکه سیطره ناجا بر تمام فضاهای مجازی و اطلاع رسانی قابل مقایسه با سال 88 نیست، تاکید کرد که نیروهای تحت امر وی "با قدرت تمام آمادگی مهار هرگونه حاشیه سازی در ایام انتخابات ریاست جمهوری شامل اردو كشی خیابانی طرفداران یك نامزد تایید صلاحیت شده تا اغتشاشات هواداران یك نامزد رد صلاحیت را دارد." وی همچنین اظهار داشت که اگر "اقدامات نیروی انتظامی نبود، بی حجابی در کشور رسمیت می یافت."

 

به گزارش مهر، پاسدار اسماعیل احمدی مقدم در همایش سراسری مسئولان و رابطین انصار حزب‌الله كشور با بیان اینکه اگر مقاومت سرسختانه ناجا مقابل هجمه‌ها نباشد بی‌حجابی در ایران رسمی خواهد شد افزود: گرچه ورود به جزئیات و مصادیق دردی از ما در این جلسه درمان نمی‌كند اما باید گفت ترویج سبك زندگی غربی دررسانه ملی ما نیز رواج شدیدی دارد. بنده برحسب ساعات كاری ، می‌توانم درطول روز دقایقی را پیش از اذان ظهر به تماشای برنامه‌های سیما بپردازم .من شاهدم حتی در برنامه‌هایی كه زنان متدین به عنوان كارشناس برنامه حضور دارند ، ادبیات مكتب فمینیسم موج می‌زند. این درحالی است كه اتفاقا كارشناسان زن حاضر درآن برنامه سریالی پیش از اذان ظهر، براساس روال تعریف شده درآن قرار بود به نفی سبك زندگی غربی بپردازند!

فمینیسم در برنامه‌های مذهبی رسانه ملی موج می‌زند
احمدی مقدم با اشاره به اینکه فمینیسم در برنامه‌های مذهبی رسانه ملی موج می‌زند، گفت: دراین شرایط برخی به نیروی انتظامی معترض بودند كه چرا اقدام به جمع آوری ماهواره‌ها می‌كنید؛ چراكه اساسا فایده و اثری برآن مترتب نیست. این درحالی است كه دو پاسخ برای این افراد وجود دارد اول اینكه در روز رستاخیز كه این افراد مدعی شدند چرا حكومت اسلامی كه خطای ما را مشاهده كرد و جلوی ما را نگرفت ، باری بر دوش ما نخواهد بود و حقی از ایشان برگردن ما نیست. اما پاسخ دوم را آمار مستند بیان می‌كند كه حكایت از اثر بخشی روش نیروی انتظامی در عمل دارد؛ چنانكه نسبت استفاده از ماهواره پیش از اقدامات ناجا در تهران 60 درصد و در شهرستان‌ها 40 درصد بود و پس از اجرای طرح جمع‌آوری انتن‌ها این نسبت در تهران به 45-50 و در شهرستان به 20 درصد رسید.

رفتار جاهلانه ناجا و افت رای 5 میلیونی احمدی‌نژاد!
وی به کارشکنی های صورت گرفته در مورد گشت ارشاد اشاره کرد و افزود: البته همین اعتراض درآغاز دوره دهم ریاست جمهوری نیز در مورد گشت‌های ارشاد با بداخلاقی و كار شكنی آغاز شد. براین اساس معترضین بدحجابها را به 4 دسته تقسیم کرده بودند. آنها گروه اول را معترضین سیاسی جنبش سبز عنوان كردند و گروه دوم را شامل فاحشه‌ها دانستند. در این دسته بندی گروه سوم مانكن‌هایی بودند كه توسط تولید كننده‌ها و فروشندگان لباس استخدام می‌شدند تا البسه مد روز را درمعابر تبلیغ كنند و البته گروه چهارم غفلت زده‌ها هستند كه باید از سه گروه اول تفكیك شوند و تنها با همان سه گروه اول برخورد شود.

فرمانده نیروی انتظامی ادامه داد: اعتراض این افراد درحالی بود كه جمع تعداد افراد جمع آوری شده از سطح خیابان توسط ناجا در كل تهران روزانه تنها 40 نفر بود.درشرایطی كه همه می‌دانیم براساس معیارهای تعریف شده شرع ، این تعداد با طی طریق در فاصله چند ده متر از همین خیابان جمهوری به 2 اتوبوس هم می‌رسد.


احمدی مقدم به نحوه انتشار نشریه خاتون اشاره کرد و گفت: لذا براساس نظرگروه معترض نیروی انتظامی چطور می‌بایست این سه گروه را از هم تفكیك كند معلوم نیست! لابد باید از افراد دستگیر شده سوال شود كه جزو كدام دسته هستند؟! در این شرایط همه شاهد بودیم كه جریان انحرافی در یك جریان سازی كه حد آخر در نشریه خاتون متجلی شد ادعا كرد كه اگر رفتار جاهلانه ماموران ناجا نبود احمدی نژاد 5 میلیون رای بیشتری می‌آورد.

به غیر از رهبری، حزب‌اللهی‌ها و مراجع دلگرمی نداریم
وی از هجمه شدید علیه ناجا خبر داد و مدعی شد:ناجا به غیر از حمایت امت حزب‌الله و رهبری و برخی مراجع، پشتوانه و قوت قلب دیگری ندارد.حتی عده زیادی از ائمه جمعه هم اولویت‌های خود را از مسئله فرهنگ و عفاف وحجاب تغییر داده اند. این مقاومت سرسختانه درحالی انجام می‌شود كه در صورت شكسته شدن آن باید صراحتا گفت كه بی‌حجابی در ایران رسمیت خواهد یافت؛ چرا كه جبران هرقدم عقب نشینی ما در این عرصه تقریبا غیر قابل جبران خواهد بود.

احمدی مقدم از برخی نهادها دولتی انتقاد کرد و گفت: امت حزب‌الله درحالی به عملكرد نیروی انتظامی انتقاد دارد كه البته وارد است كه مجموعه دولت با ما همراهی ندارد. صدا و سیما در حالی مسابقه بسكتبال را پخش می‌كند كه به نمایش زنان حاضر درسالن می‌پردازد! وقتی به حراست ناجا گفته می‌شود چرا از ورود زنان به ورزشگاه جلوگیری نكردید اعلام می‌شود اصلا به نیروی انتظامی اعلام نشده بوده كه چنین مسابقه ای قرار برگزاری دارد. این در حالی است كه از طرف دیگر رئیس فدراسیون والیبال با نیروی انتظامی دعوا می‌كند كه چرا جلوی ورود زنان به ورزشگاه را می‌گیرید؟!

فرمانده نیروی انتظامی ادامه داد: وزارت ارشاد جایگاه حكومتی دیگری است كه مهیا‌ساز بستر فساد است؛ یك نمونه آن پخش مستقیم مسابقات فوتبال درسینماها به شكل مختلط بود كه شاهد وقوع صحنه‌های فجیعی درآن بودیم درموقع رد و بدل شدن گل دختران و پسران یكدیگر را در آغوش می‌گرفتند یا روی سن نمایش می‌رفتند و می‌رقصیدند.آقای شمقدری درحالی به عملكرد ناجا درباره منع حضور مختلط دختران و پسران اعتراض داشت كه بعد از تفكیك سالن‌های نمایش توسط ناجا حضور افراد در این سالن‌ها تقریبا به صفر رسید! نیروی انتظامی درحالی درمقابل هجمه رسانه ای ایستاده كه تنها قوت قلب آنان برای مقاومت حمایت روحانیت ومتدینین و نمازجمعه ای‌هاست.

فرهنگ ذبح شده
وی با بیان اینکه رعایت مقوله فرهنگ برای رئیس جمهوری مهم است افزود: به نظر می‌رسد با ذكر وضعیت موجود كه به سختی درحال حفظ آن هستیم وموانعی كه برای رسیدن به شرایط مطلوب بر سر راه ما قرار دارد ، درآستانه انتخابات یازدهم ریاست جمهوری یكی از شاخص‌های رئیس جمهور آینده باید اعتقاد به مسائل فرهنگی باشد. فرهنگ اسلامی یك بار به اسم سازندگی ، یك به اسم اصلاحات ودرمرتبه آخرمعلوم نیست به چه اسمی ذبح شده است.به هر تقدیر باید گفت ناجا درحال آماده سازی طرح پلیس همیار است تا براساس آن متدینین داوطلب پس از آموزش به شكل رسمی به امر به معروف و نهی از منكر بپردازند.

ناجا هرگونه تحركات ضد امنیت ملی را سریع و با اقتدار مهار خواهد كرد
احمدی مقدم در پایان سخنرانی خود درباره میزان آمادگی نیروی انتظامی برای مقابله با تحركات که وی آنرا "ضد امنیت ملی" خواند گفت: "میزان آمادگی نیروی انتظامی پس از فتنه 88 براساس سیاست پیش بینی حداكثری برای احتمال حداقلی تنظیم می گردد. "

فرمانده نیروی انتظامی ادامه داد: براین اساس ناجا با قدرت تمام آمادگی مهار هرگونه حاشیه سازی از سوی هر یك از جناحهای سیاسی و اشخاص در ایام انتخابات ریاست جمهوری یازدهم ، را خواهد داشت. لازم به ذكر است منظور از حاشیه سازی طیفی از عملكرد شامل اردو كشی خیابانی طرفداران یك نامزد تایید صلاحیت شده تا اغتشاشات هوادارن یك نامزد رد صلاحیت شده است.

وی با بیان اینکه خواستگاه اجتماعی هرگونه تجمعات منجر به اخلال در نظم عمومی و امنیت ملی كشور می‌شود افزود: همان گروهها و طیف هایی كه در فتنه 88 بر موج رفتار غیر قانونی برخی از نامزدها سوار شدند . در این رابطه باید گفت براساس اطلاعات موجود تلاش غرب از تیر ماه سال گذشته براین بود تا جریان اعتراضات سیاسی را كه در سال 88 از شمال به جنوب تهران جریان داشت با اعمال فشار های اقتصادی تغییر ماهیت داده و آن را تبدیل به سونامی غیر قابل مهار شامل اقشار ضعیف جامعه نماید كه با هوشمندی مردم فهیم ملت ایران این توطئه ناكام ماند. در این خصوص ذكر همین نكته از هوشمندی مردم كفایت می كند كه در سال گذشته میزان اعتراضات صنفی كارگری با توجه به فشارهای شدید اقتصادی از قبل از آن 38 درصد كمتر بود.

احمدی مقدم با اشاره به آمادگی کامل ناجا گفت: براین مبنا باید گفت خواستگاه هرگونه تحركات ضد امنیتی احتمالی جدید كماكان همان اقشار سال 1388 خواهند بود كه تمهیدات كافی برای مهار سریع هر گونه اغتشاش از سوی نیروی انتظامی در نظر گرفته شده و هماهنگی های لازم با نهادهای اطلاعاتی، سپاه و بسیج انجام شده است. ضمنا سیطره ناجا بر تمام فضاهای مجازی و اطلاع رسانی قابل مقایسه با سال 88 نیست، ذكر این نكته هم ضروری است كه براساس برآوردهای انجام شده گستردگی هر گونه اخلال احتمالی نیز غیر قابل مقایسه با ابعاد فتنه 88 است و بنابراین می توان گفت با وجود آمادگی كامل ناجا جای نگرانی خاصی وجود ندارد.


 

دوره ایجاد تغییر از طریق صندق رای و تظاهرات خیابانی به پایان رسیده است

Posted: 24 May 2013 02:18 AM PDT

تحلیل نیویورک تایمز از رد صلاحیت هاشمی
جرس: در ادامه واکنش ها به رد صلاحیت علی اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در انتخابات ریاست جمهوری، رسانه های خارج از ایران نیز به تحلیل شرایط و تبعات موضوع پرداخته اند، از جمله خاطرنشان کرده اند که این رویکرد حاکمیت ایران نشان می دهد که "دوره ایجاد تغییر از طریق صندق رای و تظاهرات خیابانی در ایران به پایان رسیده است."


بر اساس گزارش ها، اکثر روزنامه ها رد صلاحیت هاشمی را قدرت گرفتن بیشتر محافظه کاران تعبیر کرده اند و این اقدام را دنباله برخورد محافظه کاران با اصلاح طلبان ایرانی قلمداد کرده اند. برخورد هایی که به حصر میرحسین موسوی و همسرش زهرا رهنورد و مهدی کروبی منجر شد.


اما روزنامه نیویورک تایمز رد صلاحیت هاشمی را پایان دوره ای نامیده است که از طریق صندوق رای و یا تظاهرات خیابانی ایجاد تغییرات در سیاست ایران ممکن بود.


کالین فریمن نویسنده روزنامه انگلیسی تلگراف در مطبی با عنوان «شرکت هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری ایران ممنوع شد.» نوشته است:


ناطران انتخاباتی ایران، در اقدامی برای تحکیم موقعیت رهبر ایران آیت الله خامنه ای ورود هاشمی رفسنجانی به این انتخابات را ممنوع کردند. قدرت نهایی در ایران در دست رهبر است.


چهره های برجسته ای از اصلاح طلبان ایران، از جمله میر حسین موسوی، که تظاهرات موج سبز ایران را پس از انتخابات مناقشه برانگیز ۲۰۰۹ رهبری می کرد اکنون در بازداشت خانگی است و اجازه کاندیداتوری ندارد.


آقای رفسنجانی که اکنون ۷۸ ساله است محرم بنیان گذار جمهوری اسلامی آیت الله روح الله خمینی بود. اگرچه هاشمی جزو جناح مذهبی و محافظه کار محسوب می شود اما در واقع سیاستمداری عملگراست که به دنبال اصلاحات سیاسی است.


پس از انتقاد هاشمی از سرکوب معترضان در سال ۲۰۰۹ میان او و رهبر اختلاف افتاد و دختر کوچکش فائزه به تازگی شش ماه حبس را گذراند. او به طور بلقوه قابلیت جذب آراء جنبش سبز را که در این انتخابات هیچ نامزد واقعی ندارند، را دارا است.


در کشوری که توسط نخبگان مسن اداره می شود آقای رفسنجانی به دلیل سن بالا از شرکت در انتخابات محروم شده است. سعید لیلاز از تحلیلگران ایرانی می گوید که تند رو ها از برنده شدن هاشمی در انتخابات می ترسند. به گزارش خبرگزاری نیمه رسمی ایسنا آیت الله محی الدین حائری شیرازی از روحانیون قدرتمند ایران در نامه ای به رهبر در مورد حذف چهره های برجسته هشدار داده است.


لیزا هولاند در تحلیلی در شبکه اماراتی اسکای نیوز نوشته است: رد صلاحیت رهبر میانه رو ها، قدرت محافظه کاران تند رو را افزایش می دهد، اقدامی که برای غرب معنادار است.


او می نویسد: برای جلوگیری از اتفاقات پیش بینی نشده نامزد های پست ریاست جمهوری ایران از میان گروه کوچکی از نامزد های محافظه کار که همگی در اردوگاه حکومت ایران هستند انتخاب شده اند.


نامزد های باقی مانده همگی طیفی از رنگ خاکستری هستند که ائتلافی از روحانیون محافظه کار و فرماندهان سپاه پاسداران می باشند. در این میان تنها حسن روحانی مذاکره کننده هسته ای سابق ایران مواضعی کمی متفاوت دارد.


سوال اینجاست واکنش طبقات شهری در ایران چه خواهد بود؟ کسانی که عمدتا در تظاهرات پس از انتخابات سال ۲۰۰۹ سرکوب شدند. تظاهراتی که با خواسته شمارش مجدد آراء برگزار شده بود. این تظاهرات اعتراضی بزرگترین تظاهرات پس از پیروزی انقلاب در ایران بود و تا چند روز نیز ادامه داشت. ظاهرا رهبر ایران و حلقه درونی اطرافیانش نگران وقوع مجدد این اتفاقات بودند و به همین دلیل آقای رفسنجانی را رد صلاحیت کردند.


پس از سرکوب سال ۲۰۰۹ بسیاری از فعالان جنبش اصلاحات زندانی و یا تبعید شدند و به ناچار ایران را ترک کردند. کاندیداهای اصلاح طلب انتخابات ۲۰۰۹ اکنون در حبس خانگی بسر می برند.


اما توماس اردبرینک نویسنده روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز تحلیل دقیق تری دارد و به جزئیات بیشتری پرداخته است.


اردبرینک می نویسد: محروم کردن یکی از بنیانگذاران انقلاب از شرکت در انتخابات، ایرانیان را دچار شوک کرد. علی اکبر هاشمی رفسنجانی، پدر و بنیان گذار انقلاب از شرکت در انتخابات ریاست جمهوری محروم شد. این تصمیم ایرانیان را شوکه کرد به خصوص کسانی را که در ۳۵ سال گذشته اقدامات و موفقیت های هاشمی را در اداره کشور در پست های مختلف دیده بودند.


مهدی، معلم ۲۷ ساله، می گوید: انقلاب فرزندان خود را می خورد اما این بار پدر خود را خورده است.


اردبرینک می نویسد: هشت نامزد باقیمانده از مجموع ۷۰۰ نفری که ثبت نام کرده بودند همگی به اردوی روحانیون محافظه کار و فرماندهان سپاه پاسداران تعلق دارند و تنها حسن روحانی در این میان مواضع متفاوتی دارد.
سه نفر از نامزد های انتخاب شده در رابطه مستقیم با رهبر ایران هستند، غلامعلی حداد عادل مشاور نزدیک خامنه ای که نسبت فامیلی نیز با او دارد، علی اکبر ولایتی مشاورش در امور سیاست خارجی و سعید جلیلی مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران.


نامزد چهارم محمد باقر قالیباف است که تاکنون سعی می کرد خود را به عنوان یک تکنوکرات معرفی کند. در هفته گذشته علنا به ضرب و شتم دانشجویان معترض اعتراف کرد و گفت که به این کار خود افتخار می کند.


تحلیل گر روزنامه نیویورک تایمز می نویسد: همه نامزد ها می گویند که آماده هستند مشکل اقتصادی ایران را رفع کنند.


یک هفته پیش یکی از تحلیلگران طرفدار رفسنجانی به نام صادق زیبا کلام، پیشبینی کرده بود که هزارا نفر از مدیران دولتی، استادان دانشگاه و بقیه طبقه متوسط ایران که از طرفداران رئیس جمهور اصلاح طلب محمد خاتمی هستند از هاشمی حمایت خواهند کرد.


اما رد صلاحیت آقای رفسنجانی نشان می دهد که دوره ایجاد تغییر از طریق صندق رای و تظاهرات خیابانی در ایران به پایان رسیده است.


منبع: کلمه
 

نابودی ۴۰۰ هکتار از جنگل های بلوط ایلام

Posted: 24 May 2013 01:02 AM PDT

جرس: بنا به گزارش های محیط زیستی، هر روز وضعیت درختان بلوط در استان ایلام بدتر می شود و ۴۰۰ هکتار از جنگلهای بلوط این استان طبق گفته کارشناسان در معرض نابودی قرار دارد.


به گزارش مهر استان ایلام دارای ۶۴۰ هزار هکتار جنگل از نوع متوسط، فقیر و غنی است که عمده گونه های آن را درختان بلوط و بنه تشکیل می دهد و در سالهای اخیر خشک شدن تعدادی زیادی از درختان بلوط در استان گزارش شده و همچنین ۴۳ نوع درخت بلوط در ایلام شناسایی شده است.


حدود ۸۷ درصد مساحت استان ایلام معادل یک میلیون و ۶۵۰ هزار هکتار را جنگل و مرتع تشکیل می دهد که لازم است برای حفظ و حراست از این نعمتهای خدادادی فکری اندیشیده شود و استان ایلام دارای گونه های نادر گیاهی از نوع دارویی است که می توان از آن برای توسعه اقتصادی استان نیز استفاده کرد.


بی شک خشکی درختان بلوط یک فاجعه و خطر بزرگی برای تهدید زیست محیطی و منابع طبیعی کشور است که برای جبران و پیشگیری از آن همه باید فکر و چاره اساسی بیندیشند.


عوامل غیرمستقیم دیگری نیز در خشکی جنگلهای بلوط زاگرس نقش دارند که در صورت رسیدگی نکردن و اهمال در مهار آن، این خسارت جبران ناپذیر کل منطقه زاگرس را با فاجعه ای تاریخی مواجه می کند.


نابودی ۴۰۰ هکتار جنگلهای بلوط ایلام
نماینده مردم ایلام در مجلس گفت: ۴۰۰ هکتار از جنگل های بلوط درحال نابودی است و برای جلوگیری از این تهدید ملی طرح زاگرس نشینان درحال اجرا است.


احمد شوهانی افزود: مسئله نابودی درختان بلوط باید به طور جدی پیگیری شود که آسیب ها و تبعات فراوانی به لحاظ اجتماعی، امنیتی، اقتصادی، ابعاد ملی و زیستی به دنبال دارد.


وی اضافه کرد: درم جلس موضوع را دروزارت کشاورزی در زمینه منابع طبیعی پیگیری می کنیم وا عتباری که برای کل جنگل های زاگرس مصوب شده هرچند رقم بالایی نیست ولی خوب است.


شوهانی ادامه داد: امیدواریم بتوانیم ظرفیت های ملی و فراملی و اقدامات پیشگیرانه را ازجمله کارهای دردست اقدام برای جلوگیری ازخشکیدگی درختان بلوط درنظر بگیریم.


استان ایلام دارای بیشترین اعتبار است
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: جنگل ها و مراتع از ذخایر طبیعی هستند که حفاظت از آنها و مبارزه با عوامل تهدید کننده ی آنها ازامیت بالایی برخوردار است.


علیرضا اورنگی افزود: ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای فعالیت های تحقیقاتی ومطالعاتی مناطق آسیب دیده جنگل های استان های زاگرس نشین پیش بینی شده است.


وی اضافه کرد: با توجه به اینکه ۴۰ درصد آب کشور از مناطق زاگرس تأمین می شود و بزرگترین کارکرد جنگل ها با حیات اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی درگیر است باید نسبت به مناطق آسیب دیده توجه ویژه صورت بگیرد.


اورنگی ادامه داد: ما به استان ایلام نسبت به سایر استانهای کشور بیشترین منابع را خواهیم داد و در طرح مربوط به صیانت از جنگل ها ی زاگرس اعتبار خوبی را پیشنهاد دادیم که چنانچه به تصویب برسد بالای ۵۰ میلیارد تومان است.


وی در پایان بیان داشت: باید به استان ایلام برای حفاظت از جنگل ها نزدیک به ۴۰ تا ۵۰ درصد پنجاه میلیارد تومان اختصاص یابد.

 

اراضی جنگلی استان ایلام که عمدتا از درختان بلوط تشکیل می شود با اکوسیستم های آبی و خشکی دیگر مانند ۱۵ رودخانه دائمی، آب بندهای طبیعی و انسان ساخت و دشتهای وسیع، زیستگاه های متعدد و مناسبی برای زیست انواع گونه های جانوری به وجود آورده است.

 

اقدام شورای نگهبان، نقض صریح قانون اساسی است

Posted: 24 May 2013 12:05 AM PDT

محمد امین هادوی خطاب به رهبری
جرس: زندانی سیاسی محمدامین هادوی در نامه ای به رهبر جمهوری اسلامی با غیرقانونی خواندن اقدام شورای نگهبان در رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی نوشته است: تصمیم اخیر شورای نگهبان در خصوص رد صلاحیت آقای هاشمی، غیر قانونی و تضییع حق انتخاب، حق تعیین سرنوشت و مشارکت سیاسی مردم می باشد.


به گزارش کلمه، هادوی با اشاره به زمینه سازی های صدا و سیما و برخی از نمایندگان رهبری و برادر رهبری افزوده است: زمینه سازی این امرغیرقانونی توسط برخی منسوبان حضرتعالی ازجمله مصاحبه اخوی و وزیراطلاعات و … طی چند هفته گذشته به منظور مهندسی انتخابات وبرسر کار آوردن فرد مورد نظر است که انتظار می رود موضع گیری شفاف ومتفاوت جنابعالی این باور را منتفی سازد وگرنه حذف نزدیکترین رجل مذهبی وسیاسی به امام و طرد آخرین بازمانده از نسل اول انقلابیون مایه خوشنامی و آبروی کشور نخواهد بود.


این زندانی سیاسی محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین در نامه ی خود با غیرقانونی خواندن توجیهات مطرح شده برای رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی آورده است: آیا دفاع قانونی و منطقی ایشان از آسیب دیدگان حوادث پس از انتخابات سال ۸۸ و نیز دعوت بر رعایت اعتدال و وحدت که بی شک مصلحت کشور در آن مقطع برهمین اصول استوار بود فتنه گری است؟ و آیا پیش بینی انحراف ها و خسران ها که کشور امروز گریبان گیر آن است در کارنامه ایشان سوءسابقه محسوب می شود؟


هادوی در نامه خود به رهبری از تایید صلاحیت شده ها هم انتقاد کرده و نوشته است: آیا صرف کارمند دولت بودن و در مورد برخی از آنان ارتقاء در نتیجه رانت به مقامات عالی را می توان نشانه ای از رجل سیاسی دانست؟ آیا تمامی آقایان مطابق اصل ۱۱۵ مدیر و مدبر و دارای حسن سابقه هستند؟ به طور نمونه فردی که تنها در یک سمت دیپلماتیک ارشد بوده و نتایج کار او هنوز حاصل نشده است آیا مدیر، مدبر و دارای حسن سابقه است؟ بگذریم از آنچه در کارنامه و سوابق وزارت خارجه موجود است.


گفتنی است؛ محمد امین هادوی در مهرماه ٨٩ به اتهام فعالیت هایی از جمله مراجعه به منزل شهدای جنبش سبز و ارتباط و ملاقات با فعالان و رهبران جنبش سبز بازداشت و از سوی قاضی پیرعباسی به تحمل ۶سال حبس محکوم شد.

فرزند هادوی اولین دادستان کل انقلاب پس از پیروزی انقلاب در دوران بازداشت به مدت ۶٠ روز دست به اعتصاب غذای تر زد زیرا ماموران امنیتی جهت تحت فشار قرار نهادن وی فرزندش را نیز بازداشت کرده بودند.


متن کامل نامه هادوی به آقای خامنه ای به شرح زیر است:


بسم الله الرحمن الرحیم
ان الله یامرکم ان تودوا الامانات الی اهلها واذا حکمتم بین الناس ان تحکموا بالعدل
(آیه ۵۸ سوره نساء)
مقام محترم رهبری
با سلام، ساعتی پیش از اعلام رسمی اسامی نامزدهای منتخب شورای نگهبان، گزارشی از صدا و سیما پخش شد که در آن با تبختر اعلام می شد که کشور در جاده ای “یک طرفه” است که “دور برگردان” ندارد اما “خروجی” دارد. بیان چنین ادعایی ضمن آنکه شایعه رد صلاحیت آقای هاشمی رفسنجانی را مسجل می ساخت بعلاوه اینجانب را به یاد آن سخن محمدرضا پهلوی انداخت که در آستانه دروازه تمدن “راه حل پاسپورت” را پیش پای مخالفان خود قرار می داد با این تفاوت که آن غافل جاهل مخاطبان خود را مخالفان براندازی که سر سازش ندارند می دانست نه امرا و صاحب منصبان حکومت خویش .


مقام رهبری
“جاده یکطرفه” شیوه و منش عاقلان نیست، اگر تصور می شود که حضور آقای هاشمی در عالی ترین مقام اجرایی کشور عقبگرد و بازگشت از مسیری است که با صرف هزینه ها و حذف های پی در پی در پیش گرفته شده است و این مسیر به صلاح ملک و ملت است با صراحت باید گفت، شور و امیدی که تنها چند دقیقه حضور آقای هاشمی در وزارت کشور جهت ثب نام در انتخابات ریاست جمهوری در اقشار مختلف مردم برانگیخت و اقبالی که آحاد ملت به ویژه فعالان بخش خصوصی و حوزه اقتصاد به این نامزد رد صلاحیت شده نشان دادند حکایت از آن دارند که اکثریت مردم همین بازگشت را به ادامه راهی که رئیس دولت بی ترمز در آن می راند ترجیح می دهند و یا به عبارت نزدیک به ادبیات این روزها “دور برگردان” را به “مسیر انحرافی” اولویت می دهند.


اینجانب العیاذ بالله جایگاه ولایت فقیه را همتراز با ولایت ائمه اطهار نمی دانم اما از آنجا که مطلعم برخی از اطرافیان حضرتعالی متاسفانه بر چنین اعتقادی هستند داستان جنگ صفین را یادآوری می کنم که امیر المومنین علی (ع) که در عصمتش هیچ تردیدی نیست، آن هنگام که خواست و مطالبه هر چند باطل سپاهیانش را دید مالک اشتر را از آستانه فتح فرا خواند، و امروز نه جنابعالی در جایگاه حق امیر المومنین علی (ع) هستید و نه خواست و امید مردم باطل است.


مقام رهبری
آنچه این روزها تحت عنوان استدلال ابتدا در مقام زمینه سازی و سپس توجیه رد صلاحیت آقای هاشمی از تریبون های رسمی بیان می شود آنچنان متناقض و بی پایه است که مخاطب آرزو می کند ای کاش بجای آنکه قانون و اصول حقوقی بازیچه منویات فردی و گروهی قرار شود همان نقل قول معروف مستبد فرانسه که می گفت “من قانونم” علنا ابراز می شد.


جریان بررسی صلاحیت نامزدهای ریاست جمهوری به ویژه در این دوره تخلفی آشکار از قانون اساسی است؛ به فهرست احراز صلاحیت شدگان نگاهی کنید، آیا تمام این هشت نفر آقایان واجد شرایط احصاء شده در قانون اساسی هستند؟ آیا همگی از میان رجال مذهبی و سیاسی انتخاب شده اند؟ چند تن از این آقایان نماینده و برگزیده جریان های اصلی سیاسی هستند؟ آیا صرف کارمند دولت بودن و در مورد برخی از آنان ارتقاء در نتیجه رانت به مقامات عالی را می توان نشانه ای از رجل سیاسی دانست؟ آیا تمامی آقایان مطابق اصل ۱۱۵ مدیر و مدبر و دارای حسن سابقه هستند؟ به طور نمونه فردی که تنها در یک سمت دیپلماتیک ارشد بوده و نتایج کار او هنوز حاصل نشده است آیا مدیر، مدبر و دارای حسن سابقه است؟ بگذریم از آنچه در کارنامه و سوابق وزارت خارجه موجود است.


با اینهمه موضوع سلب و رد دیگران مورد تاکید اینجانب نیست، آنچه مورد تاکید است نفی منطق توجیهات ارایه شده در خصوص رد صلاحیت آقای هاشمی است. به طور مشخص دوموضوع را در میان آنچه علیه ایشان گفته شده است می توان تمیز داد. اولا وضع جسمی و شرایط سنی و ثانیا سوء سوابق مدیتریتی یا نمونه هایی از جمله نقش ایشان در حوادث پس از انتخابات سال ۸۸


در خصوص موضوع نخست بایستی گفت که شرایط مذکور دراصل ۱۱۵ از باب مثال نبوده و جنبه حصری دارد و لذا شورای نگهبان حق بسط شرایط و اضافه کردن به آن را ندارد همچنان که درسال گذشته وقتی طرحی در مجلس شورای اسلامی مطرح شد که از جمله محدودیت سنی را در زمره ی شرایط نامزدهای ریاست جمهوری قرار می داد شورای نگهبان صراحتا چنین محدودیتی را خلاف قانون اساسی تلقی ورد کرد و اکنون پرسش جدی آن است که طی این مدت کوتاه چه پیش آمده است که نظر شورای نگهبان مدعی استقلال و بی طرفی ۱۸۰ درجه تغییر کرده است و در خصوص موضوع دوم باید گفت آیا دفاع قانونی و منطقی ایشان از آسیب دیدگان حوادث پس از انتخابات سال ۸۸ و نیز دعوت بر رعایت اعتدال و وحدت که بی شک مصلحت کشور در آن مقطع برهمین اصول استوار بود فتنه گریست؟ و آیا پیش بینی انحراف ها و خسران ها که کشور امروز گریبان گیر آن است در کارنامه ایشان سوءسابقه محسوب می شود؟


از سوی دیگر فارغ از مراجعه به فاکتورهای سنجش عملکرد دولت۸ ساله ایشان و یا بیانات رهبر فقید انقلاب در وصف آقای هاشمی به نظر می رسد رد صلاحیت ایشان به جهت سوء سابقه مدیریتی توهینی آشکار به حضرتعالی است که در پایان دولت سازندگی فرمودید: “هیچکس برای من هاشمی نمی شود” و بعلاوه در نگاه بسیاری از صاحبنظران و توده های مردم ایفای نقش موثر و تعیین کننده آقای هاشمی در انتخاب حضرتعالی به عنوان رهبر جمهوری اسلامی در مجلس خبرگان و فقیه واجد شرایط ولایت فقیه یکی از نقاط اصلی سوابق سیاسی و مدیریتی ایشان تلقی می شود.


به هر حال گذشته از مباحث حقوقی آنچه امروز در خصوص ردصلاحیت آقای هاشمی در افکار عمومی مطرح است زمینه سازی این امرغیرقانونی توسط برخی منسوبان حضرتعالی ازجمله مصاحبه اخوی و وزیراطلاعات و … طی چند هفته گذشته به منظور مهندسی انتخابات وبرسر کار آوردن فرد مورد نظر است که انتظار می رود موضع گیری شفاف ومتفاوت جنابعالی این باور را منتفی سازد وگرنه حذف نزدیکترین رجل مذهبی وسیاسی به امام راحل و طرد آخرین بازمانده از نسل اول انقلابیون مایه خوشنامی و آبروی کشور نخواهد بود.


در پایان بعنوان یک شهروند جمهوری اسلامی و به حکم اصل نهم قانون اساسی که امر به معروف و نهی از منکر را حق و تکلیف شهروندان می داند متذکر می شوم که تصمیم اخیر شورای نگهبان در خصوص رد صلاحیت آقای هاشمی که در واقع محروم ساختن بخش عمده ای از تفکرات و سلایق سیاسی علاقمند به منافع ملی و نگران از روند انحطاط کشور و همچنین تضییع حق انتخاب، حق تعیین سرنوشت و مشارکت سیاسی مردم می باشد، نقض آشکار اصل ۵۶ قانون اساسی است که اشعار می دارد “حاکمیت مطلق بر جهان و انسان از آن خداست و هم او، انسان را بر سرنوشت اجتماعی خویش حاکم ساخته است. هیچکس نمی تواند این حق الهی را از انسان سلب کند یا در خدمت منافع فرد یا گروهی خاص قرار دهد.


وذکر فان الذکری تنفع المومنین
(ذاریات ۵)
محمدامین هادوی
۱۳۹۲ /۱/۳

 

ناگفته های انتخاباتی اردوگاههای رقیب

Posted: 23 May 2013 02:44 PM PDT

جرس: در پی رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی، کارشناسان پیش بینی کرده اند که مجموع آرای حسن روحانی و محمدرضا عارف، دو نامزد منسوب به نزدیک جریان اصلاحات، ممکن است به 5 میلیون نفر هم نرسد. چرا که حامیان آقای هاشمی پس از ردصلاحیت ایشان، ترجیح می دهند سکوت کرده و موضعی اتخاذ نکنند. همزمان برخی فعالان اهل سنت ایران خاطرنشان کرده اند که "اهل سنت ایران تنها به نامزدی رأی‌ می‌دهند که مدافع حقوق آن‌ها باشد." در اردوی اصولگرایان نیز یکی از فعالان آن جریان گفته است "بر سر یک یا دو کاندیدا به وحدت می رسند."


اصلاح طلبان به عارف رای می دهند یا روحانی؟
به گزارش پایگاه خبری جهش، تا پیش از اعلام حضور هاشمی رفسنجانی در انتخابات، کاندیداهای جریان اصلاحات و وابسته به کارگزاران برای خود برنامه ریزی های گسترده ای کرده بودند تا در صورت نیامدن هاشمی و خاتمی، در برابر بدنه مردمی موجود عرض اندام کنند. اما این اتفاق نیفتاد و برنامه های آن ها نقش بر آب شد.

گزارش مذکور می گوید: با ثبت نام هاشمی رفسنجانی، همان طور که انتظار می رفت کاندیداهای اصلاح طلب به نفع آقای هاشمی کنار کشیدند و در این میان تنها دو نفر ماندند. اما این روزها لحظات سختی برای آنها می گذرد چرا که هیچ گاه فکر نمی کردند در چنین شرایطی قرار گیرند. عارف و روحانی، دو چهره نزدیک به اصلاح طلبان پیش تر اعلام کرده بودند که در صورت حضور هاشمی کنار می کشند. در این میان، هاشمی حضور پیدا کرد اما تایید صلاحیت نشد. حال این کاندیداها در سر یک دوراهی قرار دارند. به قولشان عمل کنند و کنار بکشند یا حالا که رقیبی به نام هاشمی وجود ندارد، در صحنه بمانند؟


بر اساس پیش بینی های کارشناسی، به نظر می رسد مجموع آرای روحانی و عارف به 5 میلیون نفر هم نرسد. چرا که حامیان آقای هاشمی پس از ردصلاحیت ایشان، ترجیح می دهند سکوت کرده و موضعی اتخاذ نکنند. در این میان، اعضاء ستادهای هاشمی هیچ گونه واکنش مثبتی به حضور در ستادهای سایر کاندیداها نشان نداده اند و ترجیح داده اند تا پس از تعطیلی ستادهایشان، استراحت کنند. اما ستادهای آقایان عارف و روحانی در تلاشند تا بتوانند بخشی از بدنه حامیان آقای هاشمی را به سمت خود بکشند.


اهل سنت ایران تنها به نامزدی رأی‌ می‌دهند که مدافع حقوق آن‌ها باشد
سایت سنی‌آنلاین به نقل از سید‌محمود حسینی، استاندار سابق سیستان و بلوچستان می‌نویسد، اهل سنت در ایران به طور متمرکز در استان‌های کردستان، آذربایجان‌غربی، سیستان و بلوچستان، گلستان، خراسان‌جنوبی و خراسان‌رضوی، هرمزگان و جنوب استان کرمان سکونت دارند.


گفت‌وگو با حاکم شرع مردمی کردستان درباره انتخابات
وی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری آلمان می‌گوید: «اهل سنت در ایران اقلیت‌های قومی هم هستند. آن‌ها کرد، عرب، بلوچ و یا ترکمن هستند و پس از گذشت ۳ دهه تابحال کسی از سوی اقلیت‌های قومی و مذهبی برای ریاست‌جمهوری ایران نامزد نشده است. یک رئیس‌جمهور در ایران باید شیعه و معتقد به مذهب رسمی کشور یعنی شیعه اثنی عشری باشد.»


حاکم شرع مردمی استان کردستان خاطرنشان می‌کند که یک رئیس‌جمهور از سوئی حافظ مذهب رسمی کشور یعنی شیعه اثنی عشری است و از سوی دیگر باید معتقد به اصل ولایت فقیه باشد و در میان اهل سنت مسئله‌ای به نام ولایت فقیه وجود ندارد و این مسائل با کاندید شدن پیروان اهل سنت برای احراز پست ریاست جمهوری در ایران منافات دارد.


این روحانی اهل کردستان همچنین می‌گوید، رهبران اهل سنت بارها به این مسئله اعتراض کرده‌اند اما تابحال نتیجه‌ای نداده است. وی می‌افزاید: «اهل سنت یک وزیر، استاندار و یا یک سفیر هم در ممالک اسلامی نداشته است و مقام یک رئیس‌جمهور قطعا بالاتر از وزیر، استاندار و یا سفیر است.»


«به مدافع حقوق خود رای می‌دهیم»
به رغم این "موانع و ممنوعیت‌های قانونی" به گفته‌ی برخی کارشناسان مشارکت مردم در مناطق قومی و مذهبی در انتخابات ریاست‌جمهوری این‌بار به دلیل همزمان بودن آن با انتخابات شورای شهر و روستا بیشتر خواهد بود.
حسن امینی به این پرسش که پیروان اهل سنت از کدام جریان سیاسی پشتیبانی خواهند کرد، چنین پاسخ می‌دهد: «اهل سنت در ایران به کسی و یا جریانی متمایل است که از حقوق قانونی آن‌ها دفاع کند. کاندیداها برنامه خود را اعلام خواهند کرد و در میان آن‌ها اگر کسی باشد از حقوق ما که در قانون اساسی هم قید شده دفاع بکند ما به او رای خواهیم داد.»

این روحانی در ادامه خاطرنشان می‌کند که اهل سنت خواستار رفع تبعیض و رعایت حقوق دینی و قومی خود هستند.


اقوام به نامزدهای اصول‌گرا رای نداده‌اند

دکتر عبدالستار دوشوکی، رئیس "مرکز مطالعات بلوچ در لندن" هم می‌گوید: «اقوام و یا ملیت‌های ایرانی و بخصوص بلوچ‌ها بطور سنتی بر علیه کاندیدای مورد حمایت حاکمیت و یا به عبارتی اصول‌گرایان رای داده‌اند. در گذشته تمایل بیشتری بسوی کاندیداهای اصلاح طلب وجود داشته که در شعارهای تبلیغاتی خود در مورد رفع تبعیض از اقوام و اقلیت‌های مذهبی سخن به میان آورده‌اند.»


رئیس "مرکز مطالعات بلوچ در لندن" می‌افزاید که تبعیض‌های قومی و مذهبی هم مثل برنامه اتمی جزو نگرش‌های بنیادین و سیاست‌های کلان و نهادینه شده نظام جمهوری اسلامی است و رفع این‌ نابرابری‌ها در حیطه‌ی اختیارات رئیس قوه مجریه نیست. به عنوان مثال صدور مجوز برای ساخت مسجد اهل سنت در پایتخت و یا تدریس زبان مادری و یا رفع تبعیض مذهبی و قومی در اشتغال‌زایی باید به تصویب رهبر نظام برسد.


حسن امینی، حاکم شرع مردمی کردستان نیز در صحبت‌های خود ضمن اشاره به برنامه نامزدهای ریاست جمهوری نتیجه می‌گیرد که آن کاندیدای ریاست‌جمهوری که در برنامه‌انتخاباتی خود درخواست‌های قومی و مذهبی را انعکاس دهد، موفق به کسب آراء پیروان اهل سنت و قومیت‌ها خواهد بود.


اردوی شلوغ اصولگرایان
در حالیکه اصولگرایان همچنان عزم بر یکدست نگاه داشتن فضای سیاسی جامعه به نفع جریان اقتدارگرا دارند، اردوگاه شلوغ انتخاباتی آنان همچنان وضعیت اشفته دارد.


به گزارش مهر، در همین زمینه یک عضو اصولگرای مجلس با اظهار اینکه انتظار می رود اصولگرایان در نهایت بر سر یک یا دو نفر به وحدت برسند، بیان کرد: در حال حاضر افرادی چون باقری لنکرانی و زاکانی از جلیلی حمایت کرده اند، اما برای اینکه نتیجه نهایی در خصوص وحدت اصولگرایان مشخص شود باید صبر کنیم.


پاسدار اسماعیل کوثری با بیان اینکه نمی توانیم بگوئیم که چون افراد اصولگرا هستند می بایست وحدت در مرحله اول صورت گیرد، گفت: از آنجا که ما تشکل های سیاسی منسجم و با سابقه طولانی نداریم، هر کس احساس تکلیف می کند در انتخابات نام نویسی کرده است.


آرایش فعلی در میان اصولگرایان با حضور هاشمی هم وجود داشت
کوثری با بیان اینکه آرایش فعلی در میان کاندیداهای اصولگرا بی حضور و یا با حضور هاشمی رفسنجانی وجود داشت، گفت: در خصوص وحدت اصولگرایان باید ببنیم شرایط چطور پیش می رود.