جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


سعید مرتضوی: پرونده کهریزک سیاسی است، به رای دادگاه تمکین نمی کنم

Posted: 27 May 2013 06:16 AM PDT

جرس: متهم ردیف اول پرونده کهریزک گفت: من ۱۰۰درصد معتقدم که این پرونده سیاسی است و به رأی دادگاه اعتراض می‌کنم.


به گزارش فارس، سعید مرتضوی پس از ارائه لایحه دفاعیه خود به دادگاه با حضور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: صحبت‌هایی مبنی بر اینکه دادستان دقت نظارتی بر زندان‌ها نداشته، مطرح شده که از جهت قانونی ترک فعل مصداق معاونت در جرم نیست اما اتهام من بر این اساس مطرح شده است.


وی افزود: در بحث معاونت گزارش خلاف واقع خانواده جوادی‌فر دفاعیات من را گوش کردند و پس از اینکه اطمینان حاصل شد که من دخالتی در این موضوع نداشته‌ام رضایت کامل خود را هم به صورت کتبی در دادگاه ثبت کردم و هم به صورت شفاهی اعلام کردم.


وی در خصوص مرحوم جوادی‌فر گفت: جوادی‌فر در محل حادثه با مأموران درگیر ‌شده بود به طوری که بینی وی ‌شکست، مردمک چشمش پاره ‌شد و از ناحیه گردن و کتف به شدت آسیب دید.


وی افزود: مرحوم جوادی‌فر ابتدا به بیمارستان فیروزگر و سپس به بیمارستان لاله منتقل ‌شد و پس از طی مراحل درمانی بازداشت صورت گرفت بنابراین ضرب و جرحی در کهریزک صورت نگرفته است.


وی گفت: همچنین مرحوم روح‌الامینی نیز به دلیل عدم توجه به تذکرات پلیس ابتدا در خیابان با باتوم مورد ضرب و جرح قرار گرفت و سپس در محل بازجویی به دلیل مخالفت با بازجو در پارکینگ پلیس امنیت کتک خورد که البته اینها اظهارات دوستان وی بوده و من آن را تأیید و تکذیب نمی‌کنم. در خصوص وی هم ضرب و جرحی در کهریزک صورت نگرفته است.


وی افزود: اگر دادگاه حکمی علیه من صادر کند حتماً اعتراض می‌کنم و تمکینی به آن حکم نمی‌کنم به خصوص اگر حکم با حق و عدالت همخوانی نداشته باشد.


متهم ردیف اول پرونده کهریزک افزود: من در آخرین جلسه دادگاه دلایل موثقی را آوردم که نشان می‌داد این پرونده سیاسی است و من حتی به قاضی گفتم شما که تفهیم اتهام می‌کنید باید دلایل اتهام را نیز ذکر کنید چرا که من اگر مشارکتی در بازداشت داشتم یا باید خودم قرار بازداشت را صادر می‌کردم یا به عنوان دادستان قرار بازداشت موقت را امضا می‌کردم.


وی افزود: ما تا آخرین مرحله جلو می‌رویم هر چند به شیوه رسیدگی دادگاه از همان ابتدا اعتراض داشتیم.


مرتضوی تأکید کرد: درست است که نحوه رضایت شاکیان از دادگاه سیر صعودی دارد و آن هم به این دلیل است که دادگاه در اختیارشان بوده و شهود آنها که متهمان کهریزک و بازداشت‌شدگان بودند به راحتی میدانی برای اظهارنظرهای گوناگون داشتند اما روند رضایت ما از دادگاه سیر نزولی دارد و ما این دادگاه را عادلانه نمی‌دانیم.


مرتضوی ادعا کرد: در کشوری که نظام جمهوری اسلامی وجود دارد این عدالت نیست که این گونه قضاوت کنیم.


وی افزود: ما شاهدانی از مسئولان قوه قضائیه، قضات امنیت اجتماعی و مسئولان نیروی انتظامی داشتیم که هم معتبر بودند و هم صحبت‌هایشان موثق بود.


وی در خصوص اعلام رضایت خانواده جوادی‌فر گفت: پدر مرحوم جوادی‌فر در شرح رضایت خود اعلام کرد که در 7 جلسه دادگاه توضیحات ما را شنیده‌ است و با توجه به استماع دفاعیات و اقناع وجدانی به این نتیجه رسید که من در کهریزک کوچکترین نقشی نداشته‌ام و بر همین اساس رضایت خود را اعلام کرد.


وی برگزاری جلسه خصوصی با پدر جوادی‌فر را تکذیب کرد و گفت: تمام جلسات ما در دادگاه برگزار شد و ما جلسه خصوصی نداشتیم.


وی در خصوص دستگیری مرحوم کامرانی گفت: من در 19 تیر دستور‌العملی داده بودم مبنی بر اینکه اگر در بین بازداشت‌شدگان افرادی دانشجو یا تحصیلکرده دانشگاهی بودند به کهریزک منتقل نشوند و در همین رابطه حیدری‌فر را مورد سرزنش قرار دادم.


وی افزود: جوادی‌فر در معرفی خود را دیپلم و شغل را آزاد عنوان کرده بود. روح‌الامینی هم در معرفی خود نوشته بود که بیکار است و دیپلم دارد بنابراین قاضی در این خصوص تقصیری نداشته اما کامرانی نوشته بود دیپلم است اما دانش‌آموزی است که در مرحله شرکت در کنکور است و من و آقای حیدری‌فر فقط به همین دلیل از آنها عذرخواهی کردیم. اصل بازداشت کار اشتباهی نبوده و حیدری‌فر اظهار داشته که بر اساس گزارش پلیس و نتیجه تحقیقات پلیس امنیت قرار را صادر کرده است.


مرتضوی ادعا کرد: هیچ اتهامی در این پرونده متوجه من نیست و اعتقاد ۱۰۰درصد دارم که پرونده کهریزک سیاسی است و شما هم می‌توانید دلایل سیاسی بودن آن را از رئیس دادگاه بپرسید.


متهم ردیف اول پرونده کهریزک در خصوص عدم حضور در دادگاه مربوط به پرونده پالیزدار گفت: ممکن است دعوت آنها مصادف با حضور من در جلسه کیفری استان بوده باشد من به یاد نمی‌آورم که مرجع قضایی از من دعوت کرده باشد و من حضور پیدا نکرده باشم. همچنین در مورد پرونده فاضل لاریجانی هم نه تنها احضار شدم بلکه بازداشت هم صورت گرفت .

 

آرد و نان در اردبیل و خوزستان کمیاب شد

Posted: 27 May 2013 05:11 AM PDT

جرس: کمبود آرد و نان در اردبیل و خوزستان منجر به اعتراض ساکنان برخی شهرهای این دو استان شده است.


به گزارش خبرگزاری فارس، کمبود آرد در برخی شهرهای خوزستان مردم و نانوایان را با مشکل مواجه کرده است.


کمبود آرد موجب شده تا مردم در برخی مناطق با مشکلات عدیده‌ای برای تهیه نان مواجه شوند و صف‌های طولانی در برخی نانوایی‌ها ایجاد شود.


مشکل کمبود آرد هنوز در کل استان همه‌گیر نشده و فقط در تعدادی از شهرها وجود دارد.


بر اساس گزارش های محلی از چند روز پیش به دلیل کمبود نان٬ صف‌های طولانی در مقابل نانوایی‌های شهر نیر در استان اردبیل تشکیل شده است.

 

سخنگوی ۱+۵: تاریخ دور جدید مذاکرات اتمی، بعد از انتخابات ایران مشخص می‌شود

Posted: 27 May 2013 05:11 AM PDT

جرس: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که تاریخ مذاکرات بعدی تهران و گروه ۱+۵ بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری ایران مشخص خواهد شد.


به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری ایتارتاس، «کاترین اشتون» با تاکید بر این‌که تاریخ دقیق دور جدید مذاکرات تهران و ۱+۵ هنوز مشخص نیست، گفت که زمان دقیق این مذاکرات بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری ایران که در ماه ژوئن برگزار می‌شود، مشخص خواهد شد.


اشتون پس از پایان آخرین دور گفت‌وگوهای ایران و ۱+۵ تاکید کرده بود که که نمایندگان طرفین توافق کردند که به کشورهای خود بازگشته و درباره ادامه روند گفت‌و‌گو‌ها با یکدیگر رایزنی کنند.


آخرین دور این مذاکرات در شهر آلماتی قزاقستان برگزار شد و همانند نشست های قبلی، طرفین به نتیجه قابل بحثی نرسیدند.

 

تنها راه باقی مانده برای هاشمی رفسنجانی

Posted: 27 May 2013 04:51 AM PDT

یادداشتی از محمد نوری زاد
جرس: در ادامه واکنش ها به رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری، این بار محمد نوری زاد، نویسنده و سینماگر منتقد حاکمیت، با انتشار یادداشتی، واکنشی دگرگونه داشته است.



متن یادداشت محمد نوری زاد، که در سایت شخصی این وبلاگ نویس و جهادگر دوران جنگ آمده، به شرح زیر است:


درتنها دیدار “رخ به رخ”ی که همین چند ماه پیش با آقای هاشمی داشتم، به ایشان گفتم: اگرامروز دو نفرباشند که دستشان به خون مردم آلوده است، دو نفری که اموال مردم را مصادره کرده اند، دو نفری که مردم را زده اند و مردم را بی دلیل و بدون محاکمه ی منصفانه به زندان انداخته اند، دو نفری که مردم را از سرزمین پدری ومادری شان رانده اند، دو نفری که در بسیاری از مناسبات خیروشراین سرزمینِ گرفتار نقشِ محوری داشته اند، یکی شما هستید و یکی آقای خامنه ای.
به ایشان گفتم: آقای هاشمی، ما مردم را زده ایم وکشته ایم واموالشان را برداشته ایم وخودشان را آواره و زندانی کرده ایم، ودرنقطه ی مقابل جماعتی را به نوا رسانده ایم. این خون ها وحقوق تباه شده مطلقاً بجوری نیست که شامل مرورزمان شوند، وصاحبان حق – چه مرده چه زنده – فراموش کنند که چه ظلمی به آنان و به خانواده هایشان رفته است.
به ایشان گفتم: شما وآقای خامنه ای یا عامل مستقیم این خونها وحقوق تباه شده بوده اید، یا شاهد بوده اید، یا خبردارشده اید، یا ازکنارآن بی سروصدا عبورکرده اید. بهمین خاطرامضای شما دوتن پای اینهمه آسیب و نادرستی هست تا مگر به اعاده ی حقوقِ معوقه ی مردم اقدام کنید.
به ایشان گفتم: من راه چاره ای برای دنیا وآخرت شما دارم که بعنوان “هدیه” ای تقدیمتان می کنم. در یک هدیه، حتماً باید شأنی از”هدایت” متجلی باشد. وآن هدیه را برای ایشان واگشودم و گفتم: بیایید و درسایت شخصیِ خود به تک تک این موارد اشاره کنید وازصاحبان حق حلّیت بطلبید. که اگر به این اقدامِ انسانی واسلامی قیام کنید، هم دنیا وآخرت خود را پاکسازی کرده اید، وهم اخلاق پوزش خواهی واعاده ی حق را دراین دیرهنگامِِ کشور بجریان انداخته اید. این سخنِ من به آقای هاشمی، با اطمینان می گویم تنها سخنِ صریح وبی اعوجاج وخیرخواهانه ای بوده است که تاکنون کسی آن را با جناب ایشان درمیان گذارده است.
عمده ی افرادی که به محضر بزرگانی چون ایشان راه می یابند، سخن به مدیحه و چاپلوسی می رانند واجازه نمی دهند یک مسئول با خودِ خودش مواجه شود. که اگر من روزی با جناب خامنه ای نیز مواجه شوم، همین سخنان را با وی درمیان خواهم گذارد. که: دست شما ای عزیز، به خون ومال وآبرو و حقوق مردم آلوده است. بیایید و درهمین چند صباح باقیمانده کاری بکنید و پای خود را ازغرقاب حق الناس بدر ببرید. که امروزاگر دست برپشت دست می زنید و مأیوسانه “واویلا” سرمی دهید، همه ازهمین حق الناسِ به هیچ گرفته شده است. حالا حق خدا وآسیبی که ما و شمایان به اعتقاد مردم وارده آورده ایم بماند.
اکنون نیز دراین ورطه ای که شیوخِ شوخِ شورای نگهبان به اشاره ی جناب خامنه ای به “له” شدگی آقای هاشمی فرمان فرموده اند، می گویم: تنها راه باقی مانده برای ایشان، تنها وتنها همین است. که به دستهای خود بنگرند. وبه ترمیم ضایعاتی قیام کنند که خود درآنها دخیل وشاهد ومقصر بوده اند. به ایشان درآن روز گفتم: ورود به عرصه ی پوزشخواهی، گرچه درقدمهای نخست، دشواروآشوبنده است اما حتماً درقدمهای بعدی برکات خدا را نصیبتان خواهد کرد وهمان خداعزتی صد برابر به سمت شما سرازیر می کند. وگفتم: این اقدام شما، کفِ آن چیزی است که فعلاً می شود بدان دست برد. وگرنه در پیشگاه خدای متعال، حسابرسی ها و واگشایی ها بسیار مویین است وبنا بفرمایش قرآن به ذره ی خردل می انجامد.


محمد نوری زاد
سوم خرداد نود و دو
تهران

 

انتقاد مجمع روحانیون مبارز از احراز نشدن صلاحیت هاشمی

Posted: 27 May 2013 04:16 AM PDT

جرس: مجمع روحانیون مبارز با صدور بیانیه‌ای نسبت به احراز نشدن صلاحیت هاشمی رفسنجانی برای انتخابات ریاست جمهوری از سوی شورای نگهبان انتقاد و این اقدام را "ناباورانه" توصیف کرد.


به گزارش خبرگزاری آریا ، در بخشی از این بیانیه ابراز عقیده شده است: اقدام ناباورانه شورای نگهبان در عدم تأیید صلاحیت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برای ریاست جمهوری اسلامی ایران، جامعه را در بهت و حیرت فرو برده است.


در ادامه، با اشاره به سابقه فعالیت‌ها و مسئولیت‌های هاشمی رفسنجانی عنوان شده است: نگرانی‌ها و سوالات اساسی و جدی در این رابطه ایجاد شده است که بی‌توجهی به آنها، آثار بسیار مخرب و نامطلوبی برای انقلاب و نظام خواهد داشت. جایگاه و نقش آیت‌الله هاشمی از آغاز نهضت امام خمینی تاکنون و همراهی شجاعانه او با انقلاب، تحمل زندان‌ها و شکنجه‌های طاقت‌فرسا در راه مبارزه با استبداد ستمشاهی، حضور در شورای انقلاب بعنوان عضو کلیدی و مؤثر برای ساماندهی مسایل و مشکلات ماههای اول پیروزی، ایفای نقش بی‌نظیر در اداره مجلس شورای اسلامی طی چند دوره و نهادینه کردن جایگاه والا و قدرتمند قوه مقننه، فداکاری و تلاش نفس‌گیر در دوران دفاع مقدس بعنوان جانشین فرمانده کل قوا، اداره کشور در سمت رئیس‌جمهور پس از پایان جنگ تحمیلی و بازسازی ویرانی‌های گسترده ناشی از جنگ، ایراد خطبه‌های پرمحتوا، عمیق و روشنگر و جذاب در نماز جمعه تهران، اعمال مدیریت شایسته در مجلس خبرگان رهبری، ریاست 23 ساله بر مجمع تشخیص مصلحت نظام بعنوان بازوی مشورتی رهبری و گره‌گشایی در مقاطع حساس از بن‌بست‌های ایجاد شده در روند قانونگذاری کشور و نیز حل معضلات نظام و دهها اقدام تعیین‌کننده و سرنوشت‌ساز دیگر طی پنجاه سال عمر پر برکت و پر فراز و نشیب انقلاب اسلامی از خرداد 1342 تاکنون، آیت‌الله هاشمی را به‌حق در جایگاه شناسنامه انقلاب اسلامی نشانده است. او که همواره بعنوان شاخص‌ترین نیروی انقلاب و نظام در کنار امام و مورد وثوق کم نظیر آن حضرت و همراه رهبر معظم انقلاب درخشیده است، امروز توسط شورای نگهبان برای ریاست جمهوری رد صلاحیت می‌شود.


نگارندگان این بیانیه در ادامه با اشاره به برخی مشکلات کشور در عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاست داخلی، سیاست خارجی و نیز فشار ناشی از گرانی، تورم و مشکل اشتغال بر مردم، مدعی شده‌اند که "مردم چشم امید به حل این معضلات از رهگذر صندوقهای رای و با انتخاب رئیس جمهوری توانا، با تجربه و ریشه‌دار و شناخته شده دوخته بودند. خبر ثبت‌نام آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در واپسین دقایق وقت قانونی ثبت‌نام کافی بود تا موجی بلند از اقبالی گسترده و حمایت اقشار مختلف جامعه و جریانات و احزاب و گروههای سیاسی اعم از اصلاح‌طلب، اصولگرا و نیروهای مستقل برخیزد به گونه‌ای که پیروزی ایشان در مرحله اول و با نصابی بی‌نظیر را نوید می‌داد و این مساله در آخرین نظرسنجی برخی از مراکز مخالف کاندیداتوری ایشان نیز به اثبات رسیده بود".

 

در بخش دیگری از این بیانیه، با طرح پرسش‌هایی درباره چرایی احراز نشدن صلاحیت هاشمی رفسنجانی، این مساله مغایر با سیاست "جذب حداکثری و دفع حداقلی" دانسته شده و آمده است: مجمع روحانیون مبارز ضمن ابراز تأسف شدید از این اقدام، مراتب سپاسگزاری و تشکر خود را از آیت‌الله هاشمی بخاطر فداکاری و ثبت‌نام در عرصه انتخابات ابراز و از تمامی اقشار جامعه اعم از مراجع عظام تقلید و علما و روحانیون عالیقدر، اساتید و فرهنگیان و نخبگان، جوانان و دانشجویان، کسبه و تولیدگران و کارآفرینان، کارگران و کشاورزان و سایر طبقات اجتماعی و فعال سیاسی و احزاب و گروههایی که در اقدامی فراگیر و خودجوش در این عرصه حاضر و از کاندیداتوری آیت‌الله هاشمی حمایت کردند، صمیمانه تشکر و قدردانی می‌کند.

 

تداوم بحران اقتصادی؛ خرید كفش نیز از سبد خانوار در حال حذف شدن است

Posted: 27 May 2013 03:02 AM PDT

جرس: در حالیکه بحران اقتصادی حاکم بر کشور، دسترسی به کالاهای اساسی شهروندان را تحت الشعاع قرار داده، گزارش ها حاکی از آن است که "خرید كفش ازسبد خانوار در حال حذف شدن است."


به گزارش ایلنا، این سخنان را حسن حسین زاده كاشانی، مسئول اتحادیه كفاشان در گفتگو با خبرگزاری کار ایران عنوان داشته و با بیان اینكه فشار اقتصادی بر روی همه اصناف تاثیر گذاشته، گفته است: هر چند در ماههای اول سال، تولید كفش نیز كاسته می شود اما به نظر می رسد خرید كفش از سبد خانوار در حال حذف شدن است.


وی افزود: در حال حاضر واردات كفش از چین و سایر كشورها كاهش یافته اما مواد اولیه خارجی كه عمدتا از تركیه، آلمان، ایتالیا و چین با ارزی خریداری می شود كه دائم در نوسان است و بر روی قیمت ها هم تاثیر گذار بوده است.


حسین زاده خاطر نشان كرد: افزایش قیمت كفش باعث شده تا مردم نسبت به سالهای گذشته رغبت كمتری برای خرید آن داشته باشند و به قلب دومشان توجه كمتری نشان دهند.

 

کاهش قدرت خرید بازنشستگان در پی عدم پرداخت مابه‌التفاوت مستمری‌ها

Posted: 27 May 2013 02:43 AM PDT

جرس: عضو هیئت رئیسه کانون عالی بازنشستگان با انتقاد از بی توجه ای دولت به معیشت کارگران بازنشسته تامین اجتماعی از تاخیر در پرداخت افزایش حقوق آنان بعد از گذشت دو ماه از سال انتقاد کرد.


«جواد اکبری» با اشاره به وعده های مسئولان در پرداخت افزایش حقوق بازنشستگان، به ایلنا گفت: قرار بود میزان افزایش حداقلی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی همانند سایر بازنشستگان کشوری و لشگری در اولین حقوق دریافتی سال ۹۲ منظور شود. این در حالیست که سازمان به بهانه های مختلف بعد از گذشت سه ماه از سال هنوز هیچ اقدامی در این زمینه صورت نداده است و مجددا بعد از وعده‌های مکرر، گفته است حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی را در تیر ماه افزایش می دهیم.


رئیس کانون بازنشستگان ومستمری بگیران استان کرمانشاه با بیان اینکه بازنشستگان نگران تامین معاش خود با توجه به افزایش هزینه های جاری زندگی هستند، افزود:دادن وعده‌های غیرواقعی در خصوص پرداخت مابه التفاوت حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اجحاف به حقوق آنان است.


این فعال کارگری در ادامه با تاکید بر اینکه سازمان باید هرچه سریعتر ما به‌التفاوت افزایش حقوق بازنشستگان خود را پرداخت کند، گفت: تأخیر سازمان تأمین اجتماعی در پرداخت مستمری‌ها باعث می‌شود تورم ۴ ماهه اول سال نیز به عنوان تورم پنهان در قدرت خرید بازنشستگان تأثیرگذار باشد.


دبیر خانه کارگر کرمانشاه در خاتمه با بیان اینکه هیچگاه بازنشستگان به مستمری واقعی خود دست پیدا نکرده اند اظهار داشت: دولت باید با توجه به شرایط سخت اقتصادی کشور که امرار معاش همه اقشار جامعه بویژه بازنشستگان را تحت شعاع قرار داده است برنامه ریزی مدونی را ترتیب می داد تا اقشار آسیب پذیر صدمات کمتری را متحمل می‌شدند.

 

 

نامه آیت الله گرامی خطاب به هاشمی: در طی حیات سیاسی، مشابه شادمانی ملّت از آمدن شما را ندیده بودم

Posted: 27 May 2013 01:42 AM PDT

جرس: در ادامۀ واکنش ها نسبت به حضور هاشمی رفسنجانی بعنوان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری و سپس رد صلاحیت وی توسط نهاد فراقانونی شورای نگهبان، آیت الله محمد علی گرامی طی نامه ای خطاب به هاشمی نوشته است:" در همه سن و سال سیاسی خود بیاد نداریم که ملت از خبر ورود کسی در صحنه سیاست ،بقدرخبر ورود حضرتعالی شادمان شده باشند، چه موفق شوید یا نه. همین افتخار بس. شما را دعا می کنیم."


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی هاشمی رفسنجانی، آیت الله گرامی در ادامه مکاتبات علماء و مراجع جهت قدردانی از حضور آقای هاشمی در صحنه انتخابات سال 92، نامه ای به شرح زیر صادر کرد:


بسمه تعالی
حضرت آیت ا... هاشمی رفسنجانی دامت برکاته
بعد السلام و التحیه
در همه سن و سال سیاسی خود بیاد نداریم که ملت از خبر ورود کسی در صحنه سیاست بقدرخبر ورود حضرتعالی شادمان شده باشند. غریو شادی سرتاسر مملکت را گرفت، قیمت طلا و دلار بنفع پول کشور شکست. فریاد ناجی ملّت آمد صحنه ستاد انتخابات را گرفت. بعداً چه موفق شوید یا نه. همین افتخار بس. شما را دعا می کنیم.
قم – محمد علی گرامی
رجب 1434

 

عراق ۲ هواپیمای تهران - دمشق را مجبور به فرود و بازرسی کرد

Posted: 27 May 2013 01:42 AM PDT

جرس: عراق در یک روز ، دو هواپیما در مسیر تهران - دمشق را مجبور به فرود و بازرسی کرد.

 

به گزارش "ایران دیپلماتیک" به نقل از خبرگزاری فرانسه، عراق روز یکشنبه دوباره یک فروند هواپیمای غیرنظامی ایران را در مسیر پروازی به سمت سوریه برای بازرسی، مجبور به فرود کرد.


به گفته مقامات عراقی، پس از بازرسی از این هواپیما و پیدا نشدن هیچ کالا غیرمجازی، این هواپیما اجازه یافت به پرواز خود به سمت دمشق ادامه دهد.


مقامات عراقی همچنین در همین روز هواپیمای دیگری متعلق به شرکت هواپیمایی سوریه را نیز در بازگشت از تهران به سمت دمشق، مجبور به فرود اضطراری در دمشق و بازرسی کردند. پس از بازرسی این هواپیما مشخص شد هیچ کدام از این دو هواپیما، کالای ممنوعه و غیرمجاز حمل نمی کنند.


در هفته های اخیر، اجبار هواپیماها پروازی در مسیر تهران - دمشق به فرود در بغداد و بازرسی از آن، به شدت افزایش یافته است.


این افزایش بازرسی ها، پس از تهدیدات جان کری وزیر خارجه آمریکا در سفرش به عراق انجام می شود.


جان کری در دیدار با نخست وزیر عراق مدعی چشم پوشی این کشور در مقابل انتقال سلاح از ایران به سوریه شده و خواستار مقابله بغداد با این روند شده بود.


مقامات عراقی ضمن رد این ادعا، خواستار دریافت شواهد و مدارکی درباره این باره شد اما بازرسی ها از پروازهای عبوری از ایران به سوریه را افزایش دادند.


به گزارش ایران دیپلماتیک این بازرسی ها همزمان با سفر پیش بینی نشده ولید المعلم وزیر خارجه سوریه به بغداد انجام شده اند.


عراق یکی از معدود کشورهای منطقه است که همچنان در صف مخالفان و مطالبه کنندگان کناره گیری بشار اسد رئیس جمهوری سوریه از قدرت قرار نگرفته است.

 

اتحادیه اروپا پایان تحریم تسلیحاتی سوریه را بررسی می کند

Posted: 27 May 2013 12:26 AM PDT

افزایش نگرانی ها از گسترش جنگ داخلی در سوریه
جرس: وزرای خارجه اتحادیه اروپا قرار است درخواست تسهیل تحریم ها علیه سوریه از سوی فرانسه و بریتانیا به منظور فراهم شدن امکان ارسال سلاح برای مخالفان مسلح آن کشور را بررسی کنند. همزمان، نگرانی از گسترش جنگ داخلی سوریه بالا گرفته است.

 

انتظار می رود ویلیام هیگ وزیر خارجه بریتانیا در نشستی در بروکسل در روز دوشنبه استدلال کند که شکل کنونی تحریم ها که تا پایان هفته منقضی خواهد شد دیگر موثر نیست.


به گزارش بی بی سی، او خواهان اصلاح این تحریم هاست تا امکان ارسال سلاح برای نیروهای "میانه رو" در میان مخالفان فراهم شود. با این حال چندین کشور اتحادیه اروپا با پایان تحریم تسلیحاتی کاملا مخالفند.


وزیر خارجه سوریه پیشتر تایید کرد که دولتش "در اصول" با شرکت در یک کنفرانس صلح بین المللی موافق است. آمریکا و روسیه امیدوارند که این کنفرانس ماه آینده در ژنو برگزار شود.


ولید معلم گفت که این "فرصت خوبی برای یک راه حل سیاسی" برای مناقشه این کشور است که به گفته سازمان ملل بیش از ۸۰ هزار کشته به جا گذاشته.


گروه های ائتلاف اصلی مخالفان هم اکنون درحال بحث درباره شرکت یا عدم شرکت در این کنفرانس هستند، اما سخنگویان آنها گفته اند که در صورت کناره گیری بشار اسد رئیس جمهوری سوریه چنین خواهند کرد.


لزوم اتفاق آرا
آقای هیگ استدلال کرده است که برداشتن بخشی از تحریم های تسلیحاتی مکمل و نه به ضرر فرآیند صلح است زیرا دست مخالفان را در مذاکرات با بشار اسد تقویت می کند.


او هفته قبل به نمایندگان پارلمان بریتانیا گفت که تسلیحات باید فقط "تحت شرایط به دقت کنترل شده" و به شرط تعهدات روشن مخالفان عرضه شود.


او گفت: "ما باید روشن کنیم که اگر رژیم به طور جدی در کنفرانس ژنو مذاکره نکند، هیچ گزینه ای مردود نیست. ما باید به جای قبول مسیر فعلی افراط گرایی و آدم کشی، همه راه های تقویت میانه روها و نجات جان مردم را با دیدی باز بررسی کنیم."


آقای هیگ و لوران فابیوس همتای فرانسوی اش روز دوشنبه سایر دولت های اروپایی را برای اصلاح متن قانون تحریم ها برای ارسال سلاح به ائتلاف ملی نیروهای انقلابی و مخالف سوریه یا ارائه کمک بیشتر به این ائتلاف ترغیب خواهند کرد.


یک امکان دیگر این است که تحریم فعلی که نیمه شب ۳۱ مه منقضی خواهد شد بدون افزودن متممی فقط برای مدتی کوتاه تمدید شود تا معلوم شود کنفرانس ژنو موفق خواهد بود یا نه.


متیو پرایس خبرنگار بی بی سی در بروکسل می گوید که اتفاق آرا ضروری است اما چندین کشور از جمله اتریش، جمهوری چک، هلند، فنلاند و سوئد با طرح بریتانیا و فرانسه مخالفند.


یک منبع آگاه در دولت اتریش به بی بی سی گفت که دادن اجازه ارسال سلاح های مرگبار به یک ناحیه جنگی سیاست اتحادیه اروپا را وارونه خواهد کرد.


بسیاری کشورها همچنین نگرانند که دادن تجهیزات ضدهوایی و ضدتانک به مخالفانی که "میانه رو" تلقی می شوند ممکن است باعث افتادن این سلاح ها به دست پیکارجویان تندروی اسلامگرا از جمله اعضای گروه جبهه نصرت شود که به القاعده اعلام وفاداری کرده است.


فقدان یک ساختار فرماندهی مرکزی و ادعاهای نقض حقوق بشر توسط مخالفان نیز مایه نگرانی است.


بر اساس این گزارش، علیرغم حمایت جان کری وزیر خارجه آمریکا از طرح فرانسه و بریتانیا، دستیابی به یک توافق ممکن است عملی نباشد.


نگرانی از گسترش جنگ داخلی سوریه

گیدو وستروله، وزیر امور خارجه‌ی آلمان نسبت به دخالت حزب‌الله در بحران سوریه ابراز نگرانی کرد. او در گفت‌وگو با روزنامه‌ی "فرانکفورتر آلگماینه زونتاگس تسایتونگ" تاکید کرد که پیوسته خطر بروز یک جنگ خانمان‌سوز خارج از مرزهای سوریه بیشتر می‌شود.


به گزارش خبرگزاری آلمان، با وجود تحریم‌ها، آلمان قرار است چند صد قبضه اسلحه و تعدادی جلیقه‌ی ضد گلوله برای مخالفان به سوریه بفرستد.


آلمان قرار است با وجود تحریم‌ها چند صد قبضه اسلحه و تعدادی جلیقه‌ی ضد گلوله برای مخالفان به سوریه بفرستد. اشپیگل روز یکشنیه (۲۶ مه) نوشت، سازمان ضدجاسوسی آلمان امیدوار است که "از مخالفان در ازای این کمک‌ها، اطلاعات سری در باره‌ی وضعیت ارتش سوریه کسب کند."


کاترین اشتون، هماهنگ‌کننده‌ی سیاست خارجی اتحادیه‌ی اروپا از کشورهای عضو خواسته است، منتظر نتایج "کنفرانس سوریه" در ژنو باشند و برای این منظور تحریم‌ها را دست‌کم به مدت یک ماه تمدید کنند.


انفجار در جنوب لبنان
روز یکشنبه (۲۶ مه / ۵ خرداد) انفجار موشک در یک نمایشگاه فروش خودرو در جنوب بیروت که تحت کنترل حزب‌الله است، باعث زخمی‌شدن چهار کارگر سوری شد. خبرگزاری فرانسه به نقل از عکاس خود در این منطقه نوشت، موشک دیگری به یک ساختمان مسکونی در جنوب بیروت اصابت کرده ولی از قرار معلوم خسارت جانی به‌بار نیاورده است.


این خبرگزاری به نقل از یک مقام امنیتی که نام او فاش نشده نوشت که این حمله‌ی موشکی به احتمال زیاد با جنگ داخلی سوریه مرتبط است.


از آغاز ناآرامی‌های سوریه (مارس ۲۰۱۱) این نخستین بار است که جنوب بیروت مورد حمله قرار می‌گیرد. چند ساعت پیش از این حمله‌ی موشکی، حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان گفته بود که طرفداران او در کنار نیروهای دولتی سوریه با مخالفان می‌جنگند. او همچنین تاکید کرده بود که حزب‌الله تا آخرین لحظه در کنار بشار اسد خواهد ماند.