جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


لغو مرخصی زندانیان سیاسی

Posted: 18 May 2013 09:57 AM PDT

 جرس:مرخصی چهار زندانی سیاسی امروز لغو شد.

به گزارش میزان خبر، دادستانی تهران به بهاره هدایت، احمدی زید آبادی، بهمن احمدی امویی و مسعود باستانی، از زندانیان سیاسی بعد از انتخابات ریاست جمهوری 88، که در مرخصی بودند اعلام کرد که خود را به زندان معرفی کنند.


با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری یازدهم و پس از کاندیداتوری هاشمی رفسنجانی فشار بر فعالان سیاسی فزونی گرفته است.

سفير ايران در روسيه از بازديد مشروط بازرسان آژانس از سايت پارچين خبر داد

Posted: 18 May 2013 07:36 AM PDT

جرس: "محمدرضا سجادي" سفير ايران در روسيه از بازديد مشروط بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي از سايت پارچين خبر داد.  

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روسيااليوم، "محمدرضا سجادي" سفير ايران در روسيه اعلام کرد تهران پس از امضاي پروتکلي ويژه با آژانس بين المللي انرژي اتمي اجازه بازديد بازرسان اين نهاد از سايت "پارچين" را صادر مي کند.

وي همچنين پيشنهاد کرد نشستي بين المللي با حضور دوستان سوريه در ايران برگزار شود.

سفير  ايران در مسکو در ادامه خاطر نشان کرد که جمهوري اسلامي ايران به هيچ وجه غني سازي اورانيوم را متوقف نخواهد ساخت و تاسيسات فردو را نيز تعطيل نخواهد کرد.

سجادي در اين باره و با رد ادعاي کشورهاي غربي در مورد ماهيت برنامه هسته اي "صلح آميز" کشورمان افزود: "آيا شما اساسنامه پيمان منع گسترش سلاح هاي کشتار جمعي (ان پي تي) را خوانده ايد؟ آيا کسي مي تواند بگويد که ما حق غني سازي 20 درصدي اورانيوم را نداريم؟"

اين در حالي است که "يوکيو آمانو" مدير کل آژانس بين المللي انرژي اتمي روز گذشته مدعی شده بود ایران از همکاری با آژانس در زمینه برنامه هسته ای اش خودداری می کند. 

اخراج كارگران قدیمی برای صرفه‌جویی در هزینه كارگاه

Posted: 18 May 2013 07:04 AM PDT

جرس: یک نماینده مجلس از وزیرکار خواست تا اخراج اجباری کارگران از محل کارشان را بررسی کند.

بر اساس گزارش ایلنا، «احمد آریایی‌نژاد» در تذکر شفاهی خود به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نسبت به اخراج کارگران از محل کار و استخدام نیروی جدید برای صرفه‌جویی در هزینه‌های کارگاه‌ها، اعتراض کرد.

آریایی‌نژاد همچنین با بیان اینکه گزارش بیمه‌هایی که کارگاه‌ها ارائه می‌کنند، با تعداد روزهای کاری کارگران هماهنگی ندارد، ‌گفت: وزیر کار باید به این مساله رسیدگی کند. 

افزايش فشارها بر فعالان مدنی و سیاسی آذربايجانی

Posted: 18 May 2013 06:05 AM PDT

جرس: گزارش‌های سازمان‌های مدافع حقوق بشر از افزايش موج ارعاب، بازداشت و احکام سنگين برای فعالان مدنی آذربايجانی طی ماههای اخیر خبر می دهد.  

بعد از اعلام حکم ۹ سال زندان دو فعال مدنی در مراغه طی ماه گذشته، همچنين محکوميت ۵ فعال ديگر به ۴۵ سال حبس در اواسط ماه جاری، گزارشها حاکی از ادامه بازداشتها و دادگاهها عليه فعالين مدنی آذربايجان است.

انجمن دفاع از زندانيان سياسی آذربايجانی در ايران، آداپ، طی گزارشی با محکوميت افزايش فشارها اعلام کرده است که «با نزديک شدن انتخابات رياست جمهوری در ايران فشار حکومت بر فعالان حقوق مدنی و سياسی در آذربايجان تشديد شده است. فعالان مورد بازداشتهای خودسرانه و طولانی مدت قرار گرفته، و با حکم های حبس دراز مدت محکوم می شوند».

طی روزهای گذشته چندين نويسنده، فعال حوزه موسيقی و شاعر آذری زبان ايران نيز به دنبال بازداشت خاليده خاليد پژوهشگر جمهوری آذربايجان در تبريز که حوزه پژوهش وی اشعار نظامی گنجوی و استاد محمدحسين شهريار است، دستگير شده اند.

مقامات امنيتی ايران به همراه وی محمد رشيدی فعال دانشجويی، امير هاديان نويسنده و عيسی قاراخانلی نوازنده موسيقی محلی آذربايجانی را بازداشت و بعد از مدتی بصورت موقت به قيد وثيقه آزاد کرده اند.

۱۷ ارديبهشت ماه نيز ايلقار موذن زاده، داستان نويس، شاعر، و فعال فرهنگی دستگير شد و به اداره اطلاعات اردبيل منتقل گرديد. بنا به گزارشی ديگر، جهانبخش سلطان زاده و بهنام بقائی، دو فعال حقوق مدنی نيز در شهر ماکو در استان آذربايجان غربی در ايران در همان روز دستگير شده اند.

همچنين ۲۳ اريبهشت ماه عبدالله صدوقی، روزنامه نگار ورزشی، در خانه خود در تبريز دستگير شد تا دوره يک ساله محکوميت قبلی خود را بگذراند.

اين بازداشتها در حالی اتفاق می افتد که که دو ماه گذشته چندين فعال مدنی به تحمل دهها سال حبس محکوم شده اند.

سجاد رادمهر برادر شهرام رادمهر که به همراه چهار نفر ديگر، اواسط ماه جاری هر کدام به ۹ سال زندان محکوم شده اند در گفتگو با راديو فردا می گويد که « اين فعالان مدنی در طول بيش از سه ماهی که در اداره اطلاعات تبريز تحت بازجويی بودند، مورد شکنجه جسمی و روحی قرار گرفته اند و سپس به بند کاردرمانی زندان تبريز منتقل شدند».

بگفته وی، اين بند که در واقع زندانيان جرايم گوناگون اعتياد، قتل، قاچاق هم در آن نگهداری می شود به شدت از نظر بهداشتی نامناسب بوده و کمبود تخت دارد به طوريکه تعدادی از زندانيان مجبور به خوابيدن بر روی زمين هستند.

دکتر لطيف حسنی، محمود فضلی، آيت مهرعلي بيگلو، شهرام رادمهر و بهبود قلي زاده با اتهام «تشکيل گروه غير قانونی "يئنی گاموح" به قصد بر هم زدن امنيت کشور» و «مشارکت در فعاليت تبليغی عليه نظام» محاکمه و هر يک از آنها را به نه سال زندان محکوم شده اند.

ماه گذشته نيز دادگاه انقلاب شهر مراغه عباس ولي زاده را به هشت سال و مهدی کوخيان را به يک سال زندان محکوم کرد. اتهام آنان «تبليغ عليه نظام» ،«تبانی با تجزيه طلبان»، «اهانت به مقام رهبری» و «توهين به ارزشهای دينی» بوده است.

بر اساس گزارشها در هفته های اخير تعداد ديگری از فعالان مدنی، از جمله محمد خطيبی، به زندانهای کوتاه مدت محکوم شده اند. 

مرگ روزانه 58 نفر در تصادفات نوروز

Posted: 18 May 2013 06:05 AM PDT

جرس: رئیس پزشكی قانونی كشور اعلام كرد: در نوروز سال 1392 (25 اسفند الی 15 فروردین)، یكهزار و 227 نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند بر این اساس و با توجه به كبیسه بودن سال گذشته، به طور متوسط روزانه 58.43 نفر در حوادث رانندگی ایام نوروز در كشور جان باخته اند.  

به گزارش ایلنا، احمد شجاعی در حاشیه بیست و هفتمین همایش مدیران این سازمان در جمع خبرنگاران گفت: آمار تلفات حوادث رانندگی در نوروز امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل كه تلفات حوادث رانندگی یكهزار و 141 نفر(متوسط روزانه 57.05) بود، 2.4 درصد افزایش یافته است.

وی افزود: از كل تلفات حوادث رانندگی نوروز امسال 873 نفر مرد و354 نفر زن بودند همچنین 849 مورد از تلفات این حوادث در مسیرهای برون شهری، 253 مورد در مسیرهای دورن شهری، 117 مورد در جاده های روستایی و هشت مورد در مسیرهای نامعلوم گزارش شده است.

رئیس سازمان پزشكی قانونی كشور در ادامه با اشاره به استان‌هایی كه بیشترین و كمترین آمار تلفات را در حوادث رانندگی نوروز امسال داشته اند اظهار داشت: در نورز امسال استان های فارس با 137 فوتی، خراسان رضوی با 92 فوتی و تهران با 81 فوتی بیشترین و استان های كهگیلویه و بویراحمد با نه فوتی، ایلام با 11 فوتی و اردبیل با 14 فوتی كمترین تلفات حوادث رانندگی نوروز امسال را داشته اند.

شجاعی در مورد درصد رشد حوادث رانندگی نوروز امسال در استان های مختلف تصریح كرد: در نوروز امسال استان‌های خراسان جنوبی با 212.9 درصد، آذربایجان شرقی با 115.1 درصد و چهارمحال و بختیاری با 100 درصد بیشترین میزان افزایش و استان‌های خوزستان با 40.2 درصد، كرمان 39.6 درصد و كرمانشاه با 38.2 درصد بیشترین میزان كاهش را در آمار تلفات حوادث رانندگی نوروز امسال داشته اند.

به گفته وی بیشترین تلفات ایام نوروز مربوط به روزهای سیزدهم، دهم و ششم فروردین به ترتیب با 91، 86 و 70 نفر بوده است.

یادآور می شود سازمان پزشكی قانونی كشور در خبر اولیه تلفات حوادث رانندگی نوروز امسال كه در بیستم فروردین ماه منتشر شده بود، آمار تلفات این حوادث را یكهزار و 136 نفر اعلام كرد. 

آمانو: ایران با آژانس همکاری نمی کند

Posted: 18 May 2013 05:50 AM PDT

جرس: يوکيا آمانو،‌ مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی، روز جمعه اعلام کرد که ايران با اين آژانس در مورد مسايل مربوط به فعاليت های اتمی اش همکاری نمی کند.  


به گزارش خبرگزاری اينترفکس، ‌آقای آمانو گفت که ايران با آژانس بين المللی انرژی اتمی برای روشن شدن هدف خود از برنامه اتمی اش همکاری ندارد.

او که در انستيتو روابط بين الملل در مسکو سخن می گفت،‌ اشاره کرد که آژانس بين المللی انرژی اتمی نمی داند برنامه اتمی ايران هدف نظامی دارد يا خير.

به گزارش خبرگزاری فرانسه هرمان ناکارتس، بازرس ارشد آژانس، روز چهارشنبه، ۲۵ اردیبهشت‌ماه، پس از برگزاری مذاکرات اتمی با ایران که در مقر آژانس در وین برگزار شد، گفت که بحث‌های فشرده‌ای درباره نهایی کردن تعیین چارچوبی برای پاسخگویی ایران به پرسش‌های آژانس انجام شد، اما طرفین پس از یک سال و نیم گفت‌و‌گو در این زمینه، باز هم نتوانستند به توافق برسند.

به گزارش رادیوفردا، آقای ناکارتس در ادامه اگرچه بر پایبندی تزلزل‌ناپذیر آژانس به ادامه دادن مذاکرات تأکید کرد، گفت که تلاش‌های آژانس در این زمینه تا کنون ناموفق بوده است و افزود که هنوز زمان دور بعدی مذاکرات مشخص نشده است.

این اظهارات در حالی مطرح شده است که علی‌اصغر سلطانیه، نماینده دائم ایران در آژانس این مذاکرات را «سازنده و فشرده» خوانده است. به گزارش خبرگزاری مهر وی تأکید کرده است: «گفت‌و‌گوها میان دو طرف ادامه خواهد داشت و زمان دور بعدی مذاکرات در آینده تعیین خواهد شد.»

آژانس انرژی اتمی در تلاش است ایران را متقاعد کند تا امکان دسترسی بازرسان را به سایت‌های هسته‌ای، اسناد مرتبط و متخصصانی که در برنامه‌ هسته‌ای ایران دست دارند، فراهم کند و در این راستا از زمستان ۱۳۹۰ تا کنون، ۱۰ دوره مذاکره با ایران برگزار کرده است.

غرب ايران را متهم می‌کند که به‌دنبال سلاح هسته‌ای است. اتهامی که ايران همواره آن را رد می‌کند. 

مسعود باستانی و حسین رونقی با تمدید نشدن مرخصی به زندان فراخوانده شدند

Posted: 18 May 2013 05:50 AM PDT

جرس: مسعود باستانی روزنامه نگار و حسین رونقی فعال حقوق بشر صبح امروز برای بازگشت به زندان احضار شدند. همچنین تعداد دیگری از روزنامه نگاران و فعالان مدنی و سیاسی پس از انتخابات که این روزها در مرخصی به سر می برند نیز با عدم تمدید مرخصی به زندان ها فراخوانده شده اند.  

به گزارش کلمه، حسین رونقی وبلاگ نویس منتقد و فعال حقوق بشر که از پاییز سال گذشته در مرخصی استعلاجی به سر می برد صبح امروز پس از چند نوبت بازجویی به زندان اوین فراخوانده شد.

بر اساس این گزارش برخلاف نظر پزشکان و با وجود بیماری و کم کاری کلیوی و همچنین با وجود التهاب پروستات و مثانه و برخی مشکلات جسمی دیگر دادستانی تهران به وی اعلام کرده است بخاطر انتخابات ریاست جمهوری باید به زندان برگردد.

حسین رونقی ملکی از بازداشت شده های پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ است که توسط اطلاعات سپاه بازداشت شد و در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیرعباسی به ۱۵ سال حبس محکوم شد.

همچنین در خبری دیگر گزارش شده که مسعود باستانی روزنامه نگاری که چند ماه پیش از عید پس از سه سال و نیم حبس در زندان رجایی شهر کرج به مرخصی آمده بود، صبح امروز برای بازگشت به زندان و تحمل باقی دوران حبس ۶ ساله ی خود احضار شده است.

بر اساس این گزارش این روزنامه نگار که همسرش، مهسا امرآبادی نیز هم اینک در زندان اوین دوران حبس دو ساله ی خود را می گذراند، اجازه گرفته که پس از ملاقات کابینی فردا با همسرش به زندان بازگردد.

مسعود باستانی از تاریخ ۱۴ تیر ماه ۱۳۸۸ بازداشت و به اتهام تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی برای ایجاد اغتشاش به شش سال زندان محکوم شد. وی تا بهمن ماه ۱۳۸۸ در زندان اوین به سر می‌برد، اما در تاریخ پنجم بهمن ماه ۱۳۸۸ در اقدامی خلاف قانون و بر خلاف اصل تفکیک و طبقه‌بندی زندانیان از اوین به زندان رجایی‌شهر که محل نگهداری مجرمین خطرناک است، منتقل شد و هم اکنون نیز در این زندان نگهداری می شود.

مهسا امر آبادی همسر روزنامه نگار این زندانی سیاسی نیز نخستین بار در خرداد سال ۸۸ بازداشت و حدود سه ماه را در بند انفرادی ۲۰۹ سپری کرد.

امرآبادی دومین بار در اسفند ۸۹ به بهانه حضور در تجمعات اعتراضی به حصر مهندس موسوی و مهدی کروبی توسط حفاظت اطلاعات سپاه بازداشت شد، در حالیکه در خودروی شخصی اش و دور از محل تجمعات بود. او توسط قاضی پیر عباسی محاکمه و به دو سال حبس تعزیری و ۴ سال حبس تعلیقی محکوم شده که یک سال از آن سپری شده است. 

فشار به كارگران برای بازگرداندن بخشی از مزد

Posted: 18 May 2013 05:50 AM PDT

جرس: مسئول كانون هماهنگی شوراهای اسلامی كار استان زنجان از تخلف برخی كارفرمایان این استان برای نپرداختن حداقل مزد قانونی به كارگران خبر داد.  

«علیرضا آشیان» با اعلام این مطلب به ایلنا گفت: این گروه از كارفرمایان در ظاهر طبق مصوبه شورای عالی كار، دستمزد را از طریق بانك پرداخت می‌كنند و حتی برای كارگر فیش حقوقی نیز صادر می‌كنند اما در نهایت كارگران خود را برای بازگرداندن بخشی از دستمزد تحت فشار می‌گذارند.

این مقام كارگری گفت: كارگران شاغل در این واحدها از ترس بیكار شدن به خواسته كارفرما تن می‌دهند و به عنوان مثال 200 تا 300 هزار تومان از مزد دریافتی را به كارفرما پس می‌دهند.

مسئول كانون هماهنگی شوراهای اسلامی كار استان زنجان با بیان اینكه اغلب این تخلف‌ها در واحدهای تولیدی و صنعتی كوچك رخ می‌دهند گفت: متاسفانه تعداد این واحدها كم نیست و در حال حاضر نزدیك به 700 كارگر در زنجان به این شیوه كار می‌كنند.

به گفته آشیان هرچند برای بازرسان كار و فعالان صنفی كارگری اثبات این تخلف تاكنون ناممكن بوده است اما با این حال كارفرمایان متخلف تاكنون نتوانسته‌اند از پرداخت حق بیمه كارگران شاغل طفره بروند.

به گفته آشیان بیشتر كارگرانی كه در این واحدها كار می‌كنند افراد كم اطلاع و نیازمندی هستند كه برای اولین بار جذب بازار كار می‌شوند.

وی بابیان اینكه بطور معمول بیشتر این كارگران در اولین فرصت و با یافتن شغلی دیگر از این كارگاه ها خارج می‌شوند گفت: در برخی از موارد این كارگران بطور علنی گفته‌اند كه مجبورند به دلیل «نداری» و مشكلات مالی با این شرایط كار كنند.

این مقام كارگری در استان زنجان افزود: هرچند برخی از این كارگران بعد از تغییر شغل برای استیفای حقوق از دست رفته خود اقدام می كنند اما مادامی كه با این شرایط كار می‌كنند جرئت شكایت و اعتراض را ندارند.

وی گفت: در این كارگاه‌ها كارفرمایان چنان تسلطی دارند كه حتی در غیاب آنها نیز كارگران جرئت بیان واقعیت را ندارند.

این مقام كارگری بابیان اینكه در حال حاضر حدود 110 هزار كارگر بیمه شده در استان زنجان مشغول كار هستند گفت: با وجود این تخلفات در سایر واحدهای تولیدی استان حداقل‌های قانونی اجرا می‌شود.

وی گفت: به عنوان مثال در اواخر سال گذشته كارخانه ایران خودروی زنجان كه سازنده انواع قطعات خودور است؛ حقوق 1800 كارگر خود را 8 درصد افزایش داد. 

رئیس انجمن داروسازان: داروخانه‌ها در حال جان دادن هستند

Posted: 18 May 2013 05:24 AM PDT

 جرس: رئیس انجمن داروسازان ایران با عنوان این مطلب که داروخانه های کشور در حال جان دادن هستند نسبت به بحران صنعت دارو هشدار داد.


به گزارش مهر، دکتر رهبر مژدهی آذر گفت: مسئله دارو با سایر کالاها فرق دارد. در حالی که سایر کالاها بر حسب نرخ تورم افزایش قیمت داشته اند اما روند افزایش قیمت دارو به این شکل نیست.

وی با بیان این مطلب که نظارت منفی دولت بر دارو در سالهای گذشته باعث شده تا وضعیت دارو در کشور بحرانی شود، گفت: دولت با دادن یارانه به دارو، داروخانه ها و صنعت داروسازی کشور را ورشکسته کرده است.

مژدهی آذر ادامه داد: سود پایین فروش دارو، داروخانه ها را به فلاکت انداخته است و این در حالی است که تغییر قیمت دارو خیلی کمتر از افزایش نرخ تورم بوده است.

رئیس انجمن داروسازان ایران گفت: اتخاذ چنین سیاستی در سالهای گذشته باعث شد تا داروهای ایرانی در داروخانه های کشور پاکستان یافت شود.

وی افزود: ادامه این وضعیت باعث شد تا شاهد مصرف بی رویه و خودسرانه دارو و قاچاق دارو به خارج از کشور باشیم. در این بین، شرکتهای دارویی هم قدرت تولید را از دست داده اند.

مژدهی آذر با اشاره به اینکه مردم بیمه شده اند و افزایش قیمت دارو نباید متوجه آنها باشد، گفت: مشکل ما مدیریت و بودجه است. اگر آنچه به عنوان سرانه درمان پرداخت می شود، واقعی باشد، دیگر شاهد بروز این قبیل مشکلات برای مردم نخواهیم بود. 

وکیل خانواده ستار بهشتی: پرونده هفت ماه ست که روی میز بازپرس خاک می‌خورد

Posted: 18 May 2013 05:01 AM PDT

 جرس: وکیل‌مدافع اولیای‌دم ستار بهشتی با انتقاد از ارسال نشدن این پرونده به دادگاه پس از گذشت هفت ماه، گفت: در پرونده ستار بهشتی همه چیز روشن است و مساله پیچیده‌ای در آن وجود ندارد که معلوم نباشد قاتل کیست.

گیتی پورفاضل در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، درباره آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده مرگ ستار بهشتی، گفت: سحر بهشتی خواهر مرحوم ستار چند روز پیش به دادسرا مراجعه کرده و بازپرس شعبه یک به او گفته که پرونده هنوز روی میز اوست.

وی با بیان این که ارسال نشدن پرونده از دادسرا به دادگاه قابل پیش‌بینی بود، گفت: پرونده ستار بهشتی از آبان سال 91 تاکنون روی میز بازپرس دارد خاک می‌خورد.

وکیل مدافع اولیای دم ستار بهشتی درباره آخرین اظهارنظر سخنگوی قوه قضاییه درباره این پرونده مبنی بر تشکیل تیم کارشناسی، گفت: این تیم کارشناسی چند بار باید تشکیل جلسه بدهد؟ پزشکی قانونی چند بار باید نظر بدهد یا نظر خود را تعدیل کند؟

وی افزود: پرونده به این سادگی و روشنی است و مساله پیچیده‌ای در آن وجود ندارد که معلوم نباشد قاتل کیست.

پورفاضل گفت: همه چیز مشخص است و لازم نیست که آقای «پوآرو» در این قضیه دخالت کند تا بفهمد چه اتفاقی افتاده است. البته ما «پوآرو» هم نداریم ولی کاش داشتیم تا به این پرونده رسیدگی می‌کرد.

 پس از مرگ ستار بهشتی در بازداشتگاه پلیس فتا در آبان ماه 1391، پرونده‌ای در این زمینه در شعبه 1 بازپرسی دادسرای امور جنایی پایتخت مفتوح شد و با گذشت حدود 7 ماه، این پرونده همچنان در مرحله تحقیقات مقدماتی در دادسرا به سر می‌برد.