جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


آمريکا نخستين افسر اطلاعاتی در امور ايران را منصوب کرد

Posted: 26 Jun 2012 08:21 AM PDT

جـــرس: به گزارش منابع بین المللی، شورای اطلاعات ملی آمريکا برای نخستین بار یک افسر اطلاعاتی را به عنوان مسوول امور ايران تعيين کرد. جيليان برنز به عنوان افسر اطلاعاتی این شورا از مديران خدمات خارجی وزارت امور خارجه آمريکا و کارشناس امور ايران بوده است.


به گزارش رادیو اروپای آزاد، خانم جيليان برنز تا پيش از تصدی اين پست، به عنوان مشاور امور ايران در دفتر طرح و برنامه ريزی سياست خارجی آمريکا در وزارت امور خارجه اين کشور فعاليت می کرد.


وی همچنين در سوابق خود مديريت دفتر منطقه ای آمريکا برای ايران در دوبی را بر عهده دارد که اين دفتر در سال ۲۰۰۶ توسط وی افتتاح شد.


اين افسر اطلاعاتی که يک دهه پيش کار خود را در دفتر خدمات خارجی وزارت امور خارجه آمريکا آغاز کرده بود همچنين به عنوان مسوول امور ميز سوريه، اردن و لهستان فعاليت کرده است.


بر اساس بيانيه شورای اطلاعات ملی آمريکا، "وظيفه مسوول امور ايران در اين شورا نظارت و هماهنگی بر گزارش ها و ارزيابی های تحليلی سازمان های اطلاعاتی آمريکا از جمله تحليل های استراتژيک درباره ايران است."


مسوول امور ايران در شورای اطلاعات ملی آمريکا همچنين موظف است تا تحليل های لازم و حساس درباره ايران را که مورد نياز تصميم گيران ارشد دولت ايالات متحده آمريکا و مقام های نظامی اين کشور است، فراهم کند.


از ديگر وظايف تعريف شده برای مسوول امور ايران در اين شورا می توان به "ارائه هشدارهای لازم به تصميم گيران در خصوص خطرات احتمالی پيش رو" در ارتباط با ايران اشاره کرد که اين مسائل "می تواند منافع و فرصت های ايالات متحده آمريکا را تحت تاثير قرار دهد."


شورای اطلاعات ملی آمريکا که در سال ۱۹۷۹ تشکيل شده است يک بخش مرکزی در ميان ۱۶ سازمان اطلاعاتی آمريکا محسوب می شود که استراتژی های کوتاه مدت و بلندمدت اين کشور را تعيين می کند.


يکی از مهمترين وظايف اين شورا پيش بينی چالش های پيش روی آمريکا در سطح داخلی و بين المللی است.


اين شورا به درخواست تصميم گيران ارشد در دولت آمريکا، برآوردهای اطلاعات ملی ارائه می کند که اين برآوردها بر پايه اطلاعات جمع آوری شده از نهادهای مختلف اطلاعاتی و امنيتی آمريکا در مورد يک موضوع خاص است.


برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ايران به مهمترين دغدغه ايالات متحده آمريکا تبديل شده است و اين کشور نگران است که تهران در پوشش فعاليت های هسته ای خود که آن را صلح آميز می داند در پی ساخت جنگ افزار اتمی باشد.


با اين حال، شورای اطلاعات ملی آمريکا در دسامبر سال ۲۰۰۷ در گزارشی اعلام کرد که جمهوری اسلامی ايران فعاليت های معطوف به ساخت بمب اتمی را در سال ۲۰۰۳ و همزمان با حمله آمريکا به عراق متوقف کرده است.


انتشار این گزارش با انتقادهای دستگاه های اطلاعاتی سایر کشورهای غربی و اسرائیل روبرو شد.
آمريکا در سال های اخير بار دیگر نگرانی خود را از فعاليت های اتمی تهران ابراز کرده و خواستار توقف غنی سازی اورانیوم توسط تهران شده است.


اين کشور همراه با برخی از شرکای غربی خود تحريم های يکجانبه ای را بر ضد جمهوری اسلامی ايران وضع کرده است.
 

دستور سانسور افزایش قیمت سکه و ارز در تلویزیون

Posted: 26 Jun 2012 07:55 AM PDT

جـــرس: در حالی که قیمت دلار در آستانه ۲۰۰۰ تومان قرار دارد، صداوسیما ضمن سانسور افزایش قیمت، تنها از کاهش قیمت خبر می دهد. از سوی دیگر در حالی که قیمت مواد غذایی هر روز در حال افزایش است صدا و سیما در بخشهای مختلف خبری به انعکاس مشکلات اقتصادی اروپا می پردازد.


به گزارش بازتاب، بر اساس برخی خبرهای غیر رسمی در سازمان صدا و سیما بر اساس دستور مقامات این سازمان، شبکه های رادیویی و تلویزیونی مجاز به اعلام خبر افزایش قیمتهای طلا و ارز نیستند.


بر اساس این گزارش، امروز صبح در یکی از شبکه های تلویزیون، گوینده صدا وسیما با چنان شور و حالی خبر از کاهش قیمت های طلا و ارز به بینندگان داد که دهان مخاطبان از تعجب باز ماند.


این درحالی است که قیمت دلار در بازار تهران امروز به ۱۹۲۰ تومان رسید و نسبت به روز قبل ۲۸ تومان افزایش یافت.


قیمت دلار نسبت به هفته پیش ۱۲۱ تومان و نسبت به یک ماه قبل ۲۱۰ تومان یعنی بیش از ۱۱ درصد افزایش قیمت یافته است.


قیمت یورو نیز با ۳۰ تومان افزایش نسبت به دیروز به ۲۴۲۰ تومان رسید که نسبت به هفته قبل ۱۳۸ تومان افزایش داشته است.


در این حال هر سکه بهار آزادی نیز با ۱۲۰۰۰ تومان افزایش نسبت به دیروز به ۷۱۴۰۰۰ تومان رسید. سکه نسبت به هفته قبل و یک ماه پیش به ترتیب ۳۱۰۰۰ تومان و ۶۲۰۰۰ تومان افزایش قیمت داشته است.


شاخص بورس نیز همچنان روند نزولی خود را طی می کند و امروز به ۲۵۳۲۵ واحد رسید که نسبت به روز قبل ۲۳۳ واحد افت داشته است.


خبرگزاری مهر نیز قیمت سکه طرح قدیم امروز سه شنبه در بازار ۷۱۴ هزار تومان و طرح جدید ۷۱۳ هزار تومان اعلام کرده است.


این خبرگزاری نیمه دولتی قیمت دلار را با اندکی تفاوت، ۱۹۱۱ تومان اعلام کرد و نوشت: قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم امروز سه شنبه در بازار ۷۱۴ هزار تومان، طرح جدید ۷۱۳ هزار تومان، نیم سکه ۳۵۶ هزار تومان، ربع سکه ۱۸۵ هزار تومان و گرمی ۱۰۸ هزار تومان است. این نرخها دیروز به ترتیب ۷۰۰ هزار و ۵۰۰ تومان، ۶۹۸ هزار تومان، ۳۴۹ هزار تومان و ۱۸۳ هزار تومان بود.


نرخ هر گرم طلای زرد ۱۸ عیار در بازار داخلی در روز جاری ۷۲ هزار و ۵۵۶ تومان و هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۱۵۸۶ دلار اعلام شد.


خبرگزاری مهر، نرخ هر دلار را امروز ۱۹۱۱ تومان، یورو را ۲۴۱۴ تومان و هر پوند را ۳۰۰۰ تومان اعلام کرده است. این نرخها دیروز به ترتیب ۱۸۷۶ تومان، ۲۳۹۰ تومان و ۲۹۴۷ تومان بود.
 

در دانشگاه صنعتی اصفهان چه می گذرد

Posted: 26 Jun 2012 07:55 AM PDT

بیانیه جمعی از اساتید دانشگاه صنعتی اصفهان

جـــرس: در پی تداوم و تشدید فضای امنیتی در دانشگاه صنعتی اصفهان، گروهی از اساتید و اعضای هیئت علمی آن دانشگاه طی بیانیه ای گفته اند: "در این دانشگاه جو امنیتی و پلیسی ایجاد شده که نه در جهت حفظ نظام و خطوط قرمز بلکه در جهت حفظ قدرت رئیس و برخی افراد وابسته به مدیریت حاكم است به نحوی كه ایشان شئون استخدامی اعضای هیئت علمی از جمله ترفیع سالیانه، تبدیل وضعیت، ارتقاء ، فرصت های مطالعاتی و ماموریت شركت در كنفرانس های بین المللی را به عنوان ابزار كنترل كننده مورد سوء استفاده قرار میدهد."


به گزارش الف، در بیانیه استادان دانشگاه صنعتی اصفهان آمده است: "در این دانشگاه حتی در مراسم بزرگداشت روز معلم به استادان فرهیخته اجازه داده نمی شود پشت تریبون قرار گیرند و نظر خود را در مورد اوضاع دانشگاه مطرح كنند! "


متن بیانیه اساتید دانشگاه صنعتی اصفهان در خصوص وضعیت حاکم بر آن دانشگاه به شرح زیر منتشر شده است:


دانشگاه صنعتی اصفهان علی رغم سابقه نه چندان طولانی، یکی از دانشگاههای برتر و از استوانه های علمی کشور است. اساتید برجسته، کارکنان خدوم و دانشجویان ساعی این دانشگاه همواره در خط مقدم جهاد علمی و عملی بوده اند. متاسفانه در دو سال اخیر، علی رغم توصیه های رهبری، بدلیل سوء مدیریت های گسترده، جو یاس، بی انگیزگی و دلسردی بر دانشگاه حاکم شده و روز به روز بر میزان نارضایتی عمومی افزوده می شود. توهم بلند مرتبه بودن رئیس فعلی دانشگاه از حیث معرفت و تجربه باعث شده تا خود را از نظرات صاحب نظران و نخبگان بی نیازدانسته و به نصیحت منتقدین نخبه و دلسوز وقعی ننهد. این روند تاکنون صدمات زیادی به دانشگاه وارد نموده و بیم آن می رود که ادامه آن خسارات جبران ناپذیری به بنیه علمی دانشگاه تحمیل و شالوده مستحکم آن را که حاصل دسترنج فرهیختگان دلسوز و مخلص سالهای گذشته است مضمحل نماید. از جمله موارد سوء مدیریت در دانشگاه عبارتند از:


1- در این دانشگاه جو امنیتی و پلیسی ایجاد شده که نه در جهت حفظ نظام و خطوط قرمز بلکه در جهت حفظ قدرت رئیس و برخی افراد وابسته به مدیریت حاكم است به نحوی كه ایشان شئونات استخدامی اعضای هیئت علمی از جمله ترفیع سالیانه، تبدیل وضعیت، ارتقاء ، فرصت های مطالعاتی و ماموریت شركت در كنفرانس های بین المللی را به عنوان ابزار كنترل كننده مورد سوء استفاده قرار میدهد!

2- در این دانشگاه اساتید جوان بعضاً تهدید می شوند و در برخی موارد از آنها خواسته می شود كه از تماس و كار با اساتید با سابقه و شاخص پرهیز كنند!

3- در این دانشگاه اساتید جدید الاستخدام تحت فشار بوده و نگران وضعیت شغلی خود می باشند به نحوی كه مجبورند جهت تمدید قرارداد خود درجلسات فرمایشی شركت نمایند!

4- در این دانشگاه ملاك جذب عضو هیئت علمی تخصص، دانش، مقاله، سابقه، تعهد و حتی سوابق انقلابی نیست بلكه ملاك، مورد پسند قرار گرفتن داوطلب توسط شخص رئیس دانشگاه است!

5- در این دانشگاه انگیزه كار به حدی كاهش یافته است كه تنها در یک مورد، پنج نفر استاد تمام از دانشكده مهندسی مواد كه هركدام برای خود یك استوانه علمی مطرح در سطح ملی و بین المللی میباشند در عرض 6 ماه تقاضای بازنشستگی كرده و متاسفانه به سرعت با تقاضای آنها موافقت می شود!

6- در این دانشگاه نه تنها از مقام این 5 استاد كه عمری را در خدمت به جامعه علمی كشور و نظام گذرانده اند تجلیل نمی شود، بلكه برای برگزاری خودجوش مراسم تودیع آنان حتی در بیرون از دانشگاه كارشكنی می شود!

7- در این دانشگاه جو بی انگیزگی چنان رواج یافته است كه اساتیدی كه قبلا تا ساعتها خارج از وقت اداری به تحقیق مشغول بودند اكنون انگیزه کار نداشته و اعضای هیئت علمی با سابقه و مطرح كه از نظر سابقه در مرز بازنشستگی نیستند نیز بدلیل جو تنگ نظرانه، بصورت داوطلبانه از کوی اساتید کوچ كرده اند!

8- در این دانشگاه یك عضو هیئت علمی با مرتبه استاد كامل را كه سابقه استاد نمونه در كارنامه خود دارد با 30 سال سابقه تحقیقاتی و كوله باری از دانش و تجربه و علی رغم آمادگی كامل برای فعالیت، پس از بازگشت از فرصت مطالعاتی علی رغم داشتن تعهد حقوقی خدمت به مدت سه سال، اجبارا بازنشسته كرده، دروس وی را گرفته، دانشجویانش را به دیگری داده و منزل سازمانی وی را نیز استرداد می نمایند!

9- در این دانشگاه استاد متخصص، فعال و پرکاری که به دعوت عام پیامبر که فرمود "اطلبواعلم ولو به سین" با اشتیاق و تحمل رنج سفر و با اجازه و توصیه مسئولین وقت دانشگاه و وزارت علوم برای دانش اندوزی بیشتر عازم کشورهای پیشرفته می شود، بدستور رئیس فعلی اخراج می شود، تابلوی وی کنده می شود، دفتر کارش گرفته می شود و دانشجویانش بلاتکلیف می شوند!

10- در این دانشگاه از زمان مدیریت فعلی تاكنون حتی یك جلسه پرسش و پاسخ آزاد با عموم دانشگاهیان و یا كرسی آزاد اندیشی برگزار نشده است!

11- در این دانشگاه بعضی از رؤسای دانشكده ها و معاونین از ضعیف ترین افراد آن دانشكده از نظر آموزشی و پژوهشی و اجرایی انتخاب شده اند!

12- در این دانشگاه با وجود 450 عضو هیئت علمی که بسیاری از آنان تجربه فراوان اجرایی دارند، دو تن از معاونین دانشگاه از دانشگاه های شهرستانهای اطراف به دانشگاه آورده شده اند!

13- در این دانشگاه پرونده ارتقاء برخی افراد منتقد نسبت به عملكرد مدیریت ، علی رغم امتیاز بالا رد می شود، پایه سالانه بعضی داده نمی شود و یا بعضا از فرصت مطالعاتی محروم می شوند!

14- در این دانشگاه غذاخوری مخصوص اساتید و کاركنان با هدف جلوگیری از ارتباط صمیمانه بین اساتید تعطیل می شود!

15- در این دانشگاه صدا و سیمای جمهوری اسلامی اجازه ورود ندارد و برای مصاحبه با اساتید برجسته مجبور است دوربین خود را بطور مخفیانه وارد دانشگاه نماید. در یك مورد فیلمبردار صدا و سیما 3 ساعت در دانشگاه بازداشت بوده است!

16- در این دانشگاه حتی در مراسم بزرگداشت روز معلم به استادان فرهیخته اجازه داده نمی شود پشت تریبون قرار گیرند و نظر خود را در مورد اوضاع دانشگاه مطرح كنند!

17- در این دانشگاه چند دانشجوی بی دفاع را به دلیل خواسته های مشروع صنفی و اعتراض به كیفیت غذا بی رحمانه تعلیق نمودند!

18- در این دانشگاه كارمندان تحت فشارند و تعدادی از آنان كه به تظلم خواهی در ساختمان مدیریت حاضر شده بودند لغو قرارداد شدند!

19- در این دانشگاه با روی كار آمدن مدیریت جدید در دو سال پیش، تمام مدیران میانی دانشگاه از رئیس تداركات گرفته تا سرپرست انتظامات و نقلیه و روابط عمومی و حتی مهد كودك دانشگاه به یكباره تغییر كردند!

20- در این دانشگاه فعالیت كارآفرینانه و دانش بنیان اساتید در شهرك علمی و تحقیقاتی اصفهان ناپسند است و اینگونه فعالیت ها تبعاتی مانند عدم برخورداری از ارتقاء ، ترفیع و فرصت مطالعاتی برای اعضای هیئت علمی به همراه دارد!

21- در این دانشگاه از فعالیت انجمن های علمی-تخصصی كشورجلوگیری می شود و دفاتر آنها پس از سالها استقرار در دانشگاه بطور ناشایست تعطیل می گردد!

22- در این دانشگاه نه تنها به نظر اعضای هیئت علمی توجهی نمی شود، بلکه به نظرات شوراهای رسمی نیز توجه نشده، در صورت مغایرت و یا حتی تفاوت با نظر رئیس دانشگاه، صرفا نظر ایشان اجرا می گردد!

23- در این دانشگاه ورود برخی افراد منوط به اخذ ویزا است بطوریکه از ورود یک عضو هیئت علمی دانشگاه دیگر که شب هنگام به منظور مهمانی در کوی اساتید قصد ورود به دانشگاه را داشته به دستور مستقیم رئیس دانشگاه جلوگیری می شود!


و در یك كلام در اراضی 300 هكتاری دانشگاه صنعتی اصفهان یك نیمچه حكومت به تمام معنا انحصار گرایانه بر پا شده است كه با توجه به موقعیت جغرافیایی آن كه در شهرستان و تقریبا در میان دو كوه محصور است از چشم مسئولین نظام پنهان مانده است.


در همین رابطه جمع کثیری از اعضای هیئت علمی با سابقه و شاخص این دانشگاه كه اكثرا در مراتب بالای علمی هستند با نگرانی به آینده علمی دانشگاه نگریسته و از روی احساس وظیفه ضمن ارسال نامه ها و برگزاری ملاقاتهائی با مسئولین ذیربط و نمایندگان محترم مجلس، خواستار رسیدگی و بررسی آثار سوء مدیریتها و تمهیدات لازم جهت تغییر مدیریت در این دانشگاه گردیده اند.


بیم آن میرود كه روند تخریبی نیروی انسانی زبده ی دانشگاه كه بزرگترین سرمایه آن بشمار میرود باعث صدمات جبران ناپذیری گردد بطوریكه تا سالها این برترین دانشگاه شهرستانی نتواند به جایگاه اولیه خود باز گردد.


جمعی از اساتید دانشگاه صنعتی اصفهان
 

۴۰۰ کارگر یک کارخانه بیکار شدند

Posted: 26 Jun 2012 07:40 AM PDT

جـــرس: به گزارش منابع کارگری، کارخانه «حدید مبتکران» پاکدشت به جهت افزایش مشکلات مالی با ۴۰۰ کارگر خود قطع همکاری کرد.


به گزارش ایلنا، عوض سلطانی، دبیر اجرایی خانه کارگر پاکدشت با اعلام این خبر گفته است: کارخانه حدید مبتکران تولید کننده انواع صندلی خودرو به جهت کاهش سفارشات از جانب کارخانه‌های خودرو سازی دچار مشکلات مالی شده‌ است.


این فعال کارگری با اشاره به مطالبات ۱۹ میلیاردی حدید مبتکران از کارخانه‌های بزرگ خودرو ساز افزود: مشکلات مالی به تبع این طلب میلیاردی و کاهش سفارشات از عوامل اخراج این کارگران بوده است.


سلطانی با انتقاد از عدم وجود امنیت شغلی بیش از ۱۰۰۰ کارگر حدید مبتکران اظهار داشت: این کارخانه با افزایش مشکلاتش ناچار شده است از تمدید قرارداد با ۴۰۰ کارگر خود امتناع کند.


او گفت: قرارداد اکثر کارگران این کارخانه یک ماهه و سه ماه بوده وکارگران بیکار شده از اردیبهشت ماه سال جاری حقوقی دریافت نکرده‌اند.


این فعال کارگری با بیان اینکه کارفرمایان این کارخانه وعده پرداخت معوقات کارگران را داده است افزود: کارفرمای این کارخانه همچنین قول داده است در صورت رفع مشکلات این واحد تولیدی همه کارگرانی که تمدید قراداد نشده‌اند را دوباره بر سر کار خود بازگرداند.


گفتنی است گروه صنعتی حدید مبتکران در سال ۱۳۶۵ در شرق تهران تاسیس شد و اکنون از بزرگ‌ترین شرکتهای تولیدکننده صندلی خودروهای ساخت داخل بشمار می‌رود.

وزیر بهداشت: ۱۰ میلیون درگیر اعتباد داریم / وزیر کشور؛ آمار معتادان ناچیز است!

Posted: 26 Jun 2012 07:40 AM PDT

جـــرس: به گزارش منابع خبری، در حالی که وزیر بهداشت از درگیری ۱۰ میلیون نفر از شهروندان ایرانی با اعتیاد خبر داده، وزیر کشور که همزمان دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر هم هست، معتقد است مشکل “ناچیز” مواد مخدر در کشور وجود دارد.


به گزارش مهر، مراسم روز جهانی مبارزه با مواد مخدر، روز سه شنبه ششم تیرماه در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد.


در این مراسم، مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت گفت: “حدود ۹۴٫۸ درصد جمعیت معتادان را مردان و حدود ۵٫۲ درصد معتادان را زنان تشکیل می‌دهند، بیشترین شیوع معتادان در گروه سنی ۲۵ تا ۲۹ سال است. جمعیت معتادان با احتساب خانواده‌های آنها به بیانی ۵ میلیون و به بیانی دیگر ۱۰ میلیون نفر درگیر معضل اعتیاد هستند.”


به گزارش سحام نیوز، این درحالی است که رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر در سال گذشته گفته بود در هر دقیقه دو کیلو مواد مخدر در کشور کشف می‌شود .


در این همایش محمدرضا رحیمی، معاون اول احمدی نژاد نیز مدعی شد: توسعه و گسترش مواد مخدر و شیشه ریشه در آموزه‌های تلموت صهیونیست‌‌ها دارند.


وی تجارت مواد مخدر را کار صهیونیست‌ها اعلام کرد و در اظهار نظری گفت: هدف آنها مواد مخدر است، این در حالی است که حتی یک صهیونیست معتاد هم نمی‌توان پیدا کرد و ما می‌خواهیم از محققان و سازمان‌های بین المللی خود را معرفی کنند که چرا صهیونیست‌ها ترویج و گسترش دهنده مواد مخدر هستند، اما خود آنها معتاد نیستند!


او گفت: ۱۰ درصد از آمریکایی‌ها معتاد هستند اما پشت پرده همه ماجرای مواد مخدر صهیونییست‌ها قرار دارند.


بر اساس این گزارش، در حالی که وزیر بهداشت از درگیری ۱۰ میلیون نفر با اعتیاد در ایران حرف زد، وزیر کشور که دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر هم هست، معتقد است مشکل “ناچیز” مواد مخدر در کشور وجود دارد!


مصطفی محمدنجار در حاشیه مراسم سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر گفت: “مواد مخدر مشکل ناچیزی است که در کشور وجود دارد و البته زیبنده نظام و جامعه ایرانی نیست و بدنبال یک برنامه‌ریزی موثر از سوی همه دستگاه‌ها هستیم و امیدواریم بتوانیم این مشکل را به صفر برسانیم!


این اظهارت نجار در حالی مطرح می شود که امام جمعه قم، چند روز قبل آمار معتادین در کشور را تکان دهنده خوانده بود.


آیت الله امینی گفته بود: مسئولین در زمینه تعداد معتادان کشور آمار درستی نمی‌دهند و می‌گویند دادن آمار به صلاح نیست، اما من آماری دارم که تکان دهنده و وحشتناک بوده و زیبنده نظام نیست.

امام جمعه موقت قم اظهار کرد: “متأسفانه طبق آمار، ۶۰درصد معتادان کشور متأهل بوده و باید پرسید خانواده‌های آنان چه می‌کشند؟ حتی این آمار نشان می‌دهد که در سابق، سن اعتیاد ۲۳سال بود اما اکنون به ۱۵سال رسیده است.”
 

 

درگیری شدید در اطراف مراکز حساس سوریه

Posted: 26 Jun 2012 07:13 AM PDT

جـــرس: گزارش ها حاکی است، از ظهر امروز سه شنبه ٢۶ ژوئن، درگیری شدیدی بین مخالفان و نیروهای دولتی در اطراف پایگاه های گارد ریاست جمهوری در حومه دمشق به وقوع پیوسته است.

 

به گزارش العربیه، این مناطق که مورد حمله نیروهای مخالفان و ارتش آزاد سوریه قرار گرفته دارای موقعیت امنیتی حساسی هستند.


رامی عبدالرحمن مدیر دیده بان حقوق بشر سوریه در این باره به خبرگزاری فرانسه گفت: درگیری در منطقه " الهامه " و " قدسیا " در اطراف دمشق در کنار مراکز گارد ریاست جمهوری و منازل سازمانی افسران این گارد به وقوع پیوست و در حال حاضر ادامه دارد.


العربیه می گوید محل درگیری ها از منطقه " امویین " در مرکز دمشق تنها هشت کیلومتر فاصله دارد.


از سوی دیگر سوزان رایس نماینده آمریکا در سازمان ملل تاکید کرد شورای امنیت نتوانسته است از غیرنظامیان در سوریه حمایت کند.


او در جلسه سازمان ملل در مورد دفاع از غیرنظامیان در درگیری ها گفت:" بیش از یک سال است که این شورا نتوانسته است از مردم سوریه در برابر اقدامات وحشیانه حکومت دفاع کند."
وی افزود:" سرکوب ها در سوریه برای امنیت بین المللی خطرساز شده است."
او تاکید کرد برای اعمال فشار بر دمشق باید بر اساس بند هفتم سازمان ملل به این کشور فشار آورد.


مارک لیال گرانت نماینده بریتانیا در سازمان ملل نیز خواستار " اقدام قاطع در برابر سوریه " برای مجبور کردن رژیم به توقف کشتار مردم شد.


ژیرار ارو نماینده فرانسه نیز تاکید کرد شورای امنیت باید یک پیام قاطع برای دمشق بفرستد.

ابطال مصوبه انتقال آب خزر به کویر

Posted: 26 Jun 2012 07:13 AM PDT

جـــرس: رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه ابطال مصوبات دولت، مصوبه انتقال آب دریاچه خزر به کویر را غیر قانونی و باطل کرد.


به گزارش مشرق، بر اساس نامه جدید علی لاریجانی، بند ۲ مصوبه دولت به خاطر عدم مراعات مواد ۲۷ و ۲۸ قانون برگزاری مناقصات ـ مصوب۱۳۸۳ـ که ترتیباتی را جهت واگذاری اجرای پروژه به صورت ترک تشریفات مناقصه مقرر کرده، مغایر قانون است.


به گزارش مشرق، پس از نامه رییس مجلس به محمود احمدی نژاد مبنی بر لغو مصوبه ساماندهی نیروهای شرکتی شاغل در زیرمجموعه‌های دولتی، علی لاریجانی این بار به سراغ موضوع جنجالی دیگر یعنی انتقال آب از دریای خزر به مرکز ایران رفت و از رییس دولت خواست ظرف یک هفته آن بخش از مصوّبه که مورد ایراد قرار گرفته است را اصلاح کند در غیر اینصورت این تصویب نامه لغو می شود.


در نامه "شماره۱۵۱۰۳هـ/ب" لاریجانی خطاب به احمدی نژاد با اشاره به اینکه بر اساس بند ۳۳ ماده واحده قـانون بودجه سال ۱۳۹۰ کـل کـشور "به دولت اجازه داده می‌شود تا مبلغ ۸۰ هزار میلیارد ریال از سهام قابل واگذاری به دولت و شرکت‌های دولتی یا منابع حاصل از آن و یا سایر اموال و دارایی‌ها را... بابت تأدیه مطالبات و تعهدات به... واگذار کند..."، به ذکر مصوبات دولت برای تخصیص این بودجه پرداخته و اعلام کرده است مبالغ اختصاص یافته بر اساس مصوبات دولت، به میزانی است که دیگر نمی توان از محل آن، به پروژه ای دیگر مبالغی را اختصاص داد.


لاریجانی در نامه خود یادآور شده است که با احتساب جمع ارقام مندرج در مصوبات مذکور، تاکنون وجوهی افزون بر سقف مقرر در بند ۳۳ بودجه سال ۱۳۹۰ برای تأمین نظر دولت اختصاص یافته است و بر این اساس بند ۱ مصوبه انتقال آب به مرکز ایران مبنی بر اختصاص مبلغ ۲۰ هزار میلیارد ریال بابت اجرای پروژه انتقال آب دریای مازندران به دشت مرکزی، مازاد بر سقف مقرر در بند ۳۳ بودجه سال ۱۳۹۰ کل کشور است.


عملیات اجرایی طرح شیرین سازی و انتقال آب دریای خزر به حوضه فلات مرکزی ایران، اواخر فروردین ماه امسال با حضور محمود احمدی نژاد آغاز شده بود.
 

کمبود کاغذ در کشور/ زنگ خطر برای مطبوعات مستقل از دولت

Posted: 26 Jun 2012 06:30 AM PDT

جـــرس: به گزارش منابع خبری، نوسانات شدید بازار كاغذ، مشكلات بسیار زیادی را برای روزنامه‌ها ایجاد كرده است.


به گزارش ایلنا، اسرافیل عبادتی(مدیر مسئول روزنامه كار و كارگر) ضمن اشاره به نوسانات شدید در بازار كاغذ و مشكلاتی كه برای روزنامه‌ها ایجاد كرده است گفت: یكی از مهمترین مشكلات كاغذ، كمبود شدید آن در بازار است كه این مساله مشكلات زیادی را برای صاحبان نشریات و روزنامه‌ها ایجاد كرده است.


وی با بیان اینكه بیشترین بخش كاغذ مورد نیاز روزنامه‌ها از خارج كشور تامین می‌شود،گفت: تنها كارخانه تولید كاغذ در داخل، كارخانه چوب و كاغذ مازندران است كه درحال حاضر حالت نیمه تعطیل دارد.


مدیر مسئول روزنامه كار و كارگر افزود: در بحث واردات نیز، وزارت بازرگانی متولی امر است كه در آن بخش هم، روز به روز با كاهش واردات مواجه هستیم. این مساله در حالی است كه ما هر روز شاهد این هستیم كه انواع و اقسام كالاهای غیرضروری به آسانی و به مقدار بسیار زیاد وارد كشور می‌شوند. این امر در كشوری كه مسئولان آن ادعای توسعه امور فرهنگی را دارند، جای تعجب و افسوس دارد.


وی درمورد نقش وزارت ارشاد در این جریان گفت: روی گلایه ما بیشتر از آن‌كه به وزارت بازرگانی باشد، به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. وزارت ارشاد باید از حقوق روزنامه‌ها دفاع كند و با رایزنی‌های داخلی این مشكلات را از طریق وزارت بازرگانی پیگیری و حل كند.


مدیر مسئول روزنامه كار و كارگر در ادامه به افزایش شدید قیمت كاغذ اشاره كرد و افزود: تا قبل از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها، قیمت كاغذ روزنامه كیلویی ١۵۰ تومان بود. پس از اجرای این طرح، قیمت كاغذ به كیلویی ١۷۰۰تومان رسیده است. این درحالی است كه مبلغ بسیار ناچیزی به‌عنوان یارانه حذف شده به روزنامه‌ها پرداخت می‌شود. با تمام این مشكلات حتی همان كاغذ كیلویی ١۷۰۰ تومان را هم نمی‌شود به آسانی در بازار پیدا كرد. با این شرایط مجبوریم روز به روز تیراژ روزنامه را پائین بیاوریم. البته عوامل دیگری مثل بالا رفتن قیمت دلار و وجود جریان دلالی در این بازار را هم می‌شود در این افزایش شدید قیمت موثر دانست.


عبادتی درمورد تحریم‌ها و تاثیرات آن بر كمبود كاغذ و افزایش قیمت آن گفت: به نظر من این مشكلات ارتباط زیادی به تحریم ندارد. این تحریم‌ها فقط شامل حال كاغذ نیست. درحال حاضر بسیاری از كالاها از كشورهایی مثل چین و هند به ایران وارد می‌شود. اگر منشا این كمبود و گرانی تحریم باشد، انواع و اقسام اسباب بازی‌های خارجی و كالا‌های تفریحی هم نباید در ایران به این وفور وجود داشته باشند.


وی درمورد فراگیر بودن این مشكلات در سراسر جامعه مطبوعات گفت: نشریات دولتی به دلیل پشتوانه اقتصادی قوی، با چنین مشكلاتی روبرو نیستند. قیمت كاغذ خام روزنامه‌های دولتی، بسیار بیشتر از قیمت فروش آن‌ها است.به عبارت دیگر قیمت تمام شده بعضی از روزنامه‌های كثیرالانتشار دولتی، چند ده برابر روی صفحه آن‌ها است.


مدیر مسئول روزنامه كار و كارگر در پایان گفت: مطمئنآ با ادامه این روند در ماه‌های آینده، مسئولین نشریات قادر به تامین هزینه‌های خود نخواهند بود و انتشار روزنامه‌های مستقل و غیردولتی در هاله‌ای از ابهام فرو می‌رود. ما از مدت‌ها پیش تمام این مشكلات را به مسئولین وزارت ارشاد و شخص وزیر بازتاب داده‌ایم، اما متاسفانه تا امروز كوچكترین توجهی به این مسائل نشده است. امیدواریم در درجه اول مسئولین وزارت ارشاد و در كل تمام مسئولین كشور، قبل از آن‌كه كار از كار بگذرد به فكر حل این مشكلات باشند.
 

 

انتقال هوشنگ رضایی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام به مکانی نا‌معلوم

Posted: 26 Jun 2012 04:42 AM PDT

جـــرس: به گزارش منابع حقوق بشری، هوشنگ رضایی زندانی سیاسی محکوم به اعدام روز دوشنبه ساعت ۹ شب به مکان نا‌معلومی منتقل گردید.


به گزارش ارگان خبری فعالان حقوق بشر در ایران، هوشنگ رضایی زندانی سیاسی که در اوایل سال ۱۳۸۹ در غرب کشور بازداشت و در طی دادگاهی چند دقیقه‌ای به اعدام محکوم شده بود، ساعت ۹ شب دوشنبه ۵ تیرماه به مکان نا‌معلومی منتقل گردید.


از آن رو که هوشنگ رضایی از سوی قاضی مقیسه در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به اتهام محاربه از طریق ارتباط و همکاری با حزب کومله به اعدام محکوم شده است، نگرانی از این می‌رود که انتقال وی جهت اجرای حکم اعدام او صورت گرفته باشد.


این زندانی سیاسی در طول دو سال گذشته از ملاقات حضوری و دسترسی به وکیل جهت پیگیری پرونده خود محروم بوده است و پدر و مادر این زندانی نیز به دلیل کهولت سن و زندگی در شهرستان قادر به ملاقات هفتگی با وی نیستند.


گفتنی است به همراه این زندانی سعید رضایی پسر عموی وی نیز به جرم مخفی کردن او بازداشت و به یکسال حبس محکوم شده است، نامبرده هم اکنون در بند ۳۵۰ زندان اوین تحمل حبس می‌کند.
 

واکنش محجوب به خبر واگذاری بانک رفاه: تنها به کارگران تعلق دارد

Posted: 26 Jun 2012 04:42 AM PDT

جـــرس: به گزارش منابع خبری، بانک رفاه کارگران، همانگونه که از نامش برمی آید، موسسه‌ای مالی و اعتباری است که باید در خدمت رفاه کارگران باشد، اما این بانک در لیست بانک‌های واگذار شده و خصوصی اعلام شده است.


به گزارش ایلنا، علیرضا محجوب نماینده تهران در این باره گفت: بانک رفاه کارگران متعلق به کارگران است و قابل واگذاری به هیچ بخش دیگری به جز کارگران نیست.


دبیرکل خانه کارگر، بانک مرکزی را مخاطب قرار داد و گفت: اگر بانک مرکزی قصد واگذاری این بانک به بخش خصوصی را دارد تنها باید آنرا به کارگران واگذار کند.


او در ادامه به طرح این سئوال پرداخت: چطور مالی که قابل مصادره نبود را مصادره و سپس به فروش می‌رسانند؟


رئیس فراکسیون کارگری مجلس نهم افزود: این بانک‌‌ همان دارایی کارگران است که بدون اطلاع کارگران آنرا به فروش می‌رسانند.


محجوب در تشریح ادعای خود گفت: سازمان تامین اجتماعی، نهادی عمومی و غیر دولتی است براین اساس، بانک رفاه کارگران نیز اصولا دولتی نیست که دولت بتواند آنرا در معرض فروش بگذارد. این بانک مطابق اصل ۴۶ قانون اساسی دارایی شناخته شده کارگران است و دولت حق هیچ گونه دخل و تصرفی را در آن ندارد. براین اساس دولتی خواندن این بانک یک اشتباه بزرگ بوده و فروش آن اشتباهی بزرگ‌تر.


نماینده تهران در مجلس نهم در ادامه به فساد اخیر مالی بانک سپه و اختلاس ۶۰ میلیارد تومانی آن اشاره کرد و افزود: کشف اختلاس‌های پی در پی نشان از کهنگی قوانین بانک مرکزی و فساد پذیر بودن آن دارد.


او ادامه داد: بانک‌ها به عنوان موسساتی مالی که فقط با پول سروکار دارند، آمادگی بیشتری برای فسادپذیری دارند، درحالی که وقتی یک شعبه به تنهایی محل اختلاس میلیاردی می‌شود یعنی قوانین بانک مرکزی نه تنها باز دارنده و ضد فساد نیست بلکه مشوق فساد است.


محجوب تاکید کرد: چرا هیچ مسئول، به مردم پاسخ نمی‌دهد که پولهای وصول نشده که از آن‌ها به وامهای بلاوصول یاد می‌شود، کجا رفته است؟ به نظر می‌رسد بیشتر این وام‌ها به شبکه‌های فساد منتهی می‌شوند.