جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


جنبش سبز، مدرسه دموکراسی

Posted: 10 Jun 2012 04:29 AM PDT

هومن شریفی
  جنبش سبز حتی اگر نتواند با سازماندهی اعتراضات گسترده در شهرهای بزرگ ایران موازنه قوا را بین ملت و ساختار سیاسی برقرار کند ، اما با تبدیل شدن به " مدرسه دموکراسی " و ترویج عقلانیت ارتباطی در فضای مجازی و حقیقی می تواند پیروزی بزرگ تری نه فقط برای فعالین خود ، بلکه حتی برای مخالفان حکومتی خود به ارمغان بیاورد ؛ همان پیروزی که موسوی در بیانیه سیزدهم خود پیش بینی کرده بود: پیروزی ما آن چیزی نیست که در آن کسی شکست بخورد .



اگرچه شکاف های اجتماعی بسیاری ظرف سده پس از مشروطه در جامعه ایران وجود داشته اند که در تحولات تاریخی و حرکت های سیاسی تاثیر گذار بوده اند ، اما بی تردید مجموعه اعتراضاتی که از بیست و دوم خرداد ۸۸ آغاز شد و با عنوان " جنبش سبز " شناخته میشود بیش از سایر جنبشهای تاریخ معاصر ایران تحت تاثیر گسست ها و تعارضات درون جامعه ایران بوده است.

به یک معنا اگر جنبش سبز با اعتراض میرحسین موسوی به عدم رعایت سلامت انتخابات آغاز شد ، اما در تداوم این اعتراض ، بخشهای وسیع تری از جامعه ایران نیز از انفعال سیاسی خارج شدند که برخی از آنها حتی در صحنه انتخابات دهم حضور نداشتند، بلکه انگیزش آنها ناشی از هویت هایی بود که در متن جامعه ایران وجود داشت و از سوی ساختار سیاسی ایران بایکوت شده بود.

دو کاندیدای معترض به نتیجه اعلام شده از سوی وزارت کشور سعی میکردند در موضع گیری های خود علاوه بر حامیان انتخاباتی شان ، موجودیت و هویت طیف گسترده تری از اقشار محذوف را به رسمیت بشناسند و از فعال شدن این اقشار در صحنه سیاسی پشتیبانی کنند. اما به تدریج برخوردهای چکشی ارکان حکومت با معترضین ، رویکرد معترضین را نیز به سمت رادیکالیسم سوق داد و در نتیجه جنبش سبز و طیف های گردآمده در آن در مواجهه با مسائل ایران دچار اختلاف شدند؛ چرا که از زمستان ۸۸ به موازات سرکوب خونین اعتراضات عاشورا و پس از آن آدم ربایی های سازمان یافته در بهمن ماه آن سال به شکل تدریجی امید معترضین به اصلاح پذیری حکومت و تغییر روش رو به افول رفت و حال آنکه برخی از نیروهای اصلاح طلب نیز با احتساب افزایش هزینه اعتراض ، مصلحت را در سکوت و اعلام مرزبندی با اپوزیسیون خارج نشین دیدند که می توانست به معنای تجدید بیعت با ولایت فقیه و اعلام التزام عملی به جمهوری اسلامی باشد.

اما چالش های بنیادین از زمانی آغاز شد که پس از بیست و پنجم بهمن ۸۹ با حبس خانگی میرحسین موسوی و مهدی کروبی جنبش سبز سخنگویان داخلی خود را از دست داد و به تبع آن ، سازماندهی اعتراضات و همین طور تبیین جهت گیری جنبش در داخل ایران به محاق رفت. در این شرایط ، بخشی از فعالین جنبش سبز که گرایشات اصلاح طلبانه داشتند کوشیده اند کمابیش همان رویکرد سالهای قبل از ۸۸ را در نقد و بررسی مسائل ایران ادامه دهند و بخش دیگری از نیروهای جنبش که بعضا خواستار تغییر حکومت بوده اند ، با تمرکز بر موضع اصلاح طلبان داخل جنبش و نقد آن عملا نتوانسته اند قدمی در مسیر سازماندهی و بروز کنش سیاسی بردارند .

این مساله از حیث فعال شدن شکاف های اجتماعی چون سنت و مدرنیته و همین طور مذهب و لائیسیته که نتیجه عینیت یافتن موجودیت های محذوف جامعه ایران بود ، در نگاه برخی تحلیلگران پایان جنبش شناخته شد و در نگاه برخی دیگر تقویت جنبش سبز که مطابق هر دو انگاره تنوع نیروها و گرایشات داخل جنبش سبز ، یک واقعیت انکار ناپذیر است که بر بروز تحرکات آتی جنبش تاثیرات مهمی بر جای خواهد گذاشت. اما شاید یادآوری بخشهایی از مواضع میرحسین موسوی کمک کند تا بهتر به تحلیل ضعف یا قوت بودن این مساله بپردازیم:


در پاییز ۸۸ میرحسین موسوی در بیانیه شانزدهم خود با طرح سوال در باب چیستی جنبش سبز و تاثیرات آن نوشت :« جامعه ما اینک شگرف‌ترین تحولات را تجربه می‌‌کند؛ بعد از حوادثی که چند ماه گذشته به خود دید کیست که بتواند این حقیقت را انکار کند؟ ماهیت دقیق این دگرگونی چیست؟ این بزرگترین سوال برای ما و برای مخالفان ماست. آنان نیز اگر بدانند که چه رویداد عظیم و مبارکی در راه است، کلاه‌خودها و چوب‌دستی‌هایشان را کنار می‌گذارند و به دنبال ابزارهایی برای پرستاری از این گیاه پاک که در خاک ما جوانه زده است می‌روند.»

او برای تشریح چگونگی بروز این تحول در متن جامعه ارجاع حافظه مخاطبان به روزهای پیش از انتخابات دهم را لازم می دید تا مخاطبان او بتوانند با مقایسه آنچه قبل و بعد از جنبش سبز لمس کرده بودند جهت و جریان این دگرگونی را درک کنند « در میان زیبایی‌های بسیاری که روزهای پیش از انتخابات را نورانی می‌کرد زیباترین پدیده جمع شدن مردمی از سلیقه‌های گوناگون گرداگرد هم بود. آنها برای آن که به این کار موفق شوند تفاوت‌ها و تنوع‌هایشان را کنار نمی‌گذاشتند، بلکه به رسمیت می‌شناختند. کسی لازم نمی‌دید که برای شرکت در این یکرنگی هویت خویش را از دست بدهد و دیگری شود ... » از نظر موسوی این یک نشانه آشکار برای فهم جنبشی بود که هدف خود را نه براندازی نظام حکومتی تعریف کرده بود و نه به بازی قدرت در درون مناسبات فاسد سر تعظیم فرود می آورد!

به این ترتیب اجماع بر محکومیت " حذف " و سرکوب که از سوی اصلاح طلبان آغاز شده بود ، با تسری یافتن به موجودیت های محذوف دیگر در داخل و خارج از ایران به نوعی تحول گفتمانی را در پی داشته است که می تواند نخستین پیروزی جنبش سبز در مقابل حکومت تلقی شود.

از سوی دیگر ، عینیت یافتن گرایشات جدید چون گفتمان های قومی و مذهبی در بین ملت ایران و نوع موضع گیری های نخبگان سیاسی نیز با همین رویکرد می تواند جنبش سبز را در مسیر همگرایی خردمندانه تر ملت ایران قرار دهد. فهم همین نکته کمک میکند تا برای کنشگران جنبش سبز ، امکان موضع گیری و گفتگو در جهت کاهش تعارضات و دستیابی به نوعی خودآگاهی ملی فراهم شود.

جنبش سبز حتی اگر نتواند با سازماندهی اعتراضات گسترده در شهرهای بزرگ ایران موازنه قوا را بین ملت و ساختار سیاسی برقرار کند ، اما با تبدیل شدن به " مدرسه دموکراسی " و ترویج عقلانیت ارتباطی در فضای مجازی و حقیقی می تواند پیروزی بزرگ تری نه فقط برای فعالین خود ، بلکه حتی برای مخالفان حکومتی خود به ارمغان بیاورد ؛ همان پیروزی که موسوی در بیانیه سیزدهم خود پیش بینی کرده بود: پیروزی ما آن چیزی نیست که در آن کسی شکست بخورد .
 

محتوای یادداشت‌ها لزوماً دیدگاه جرس نیست.

 

بیانیه ۱۶ گروه سیاسی ایرانی درباره کشتار در سوریه و مشارکت جمهوری اسلامی

Posted: 10 Jun 2012 03:30 AM PDT

جرس: ۱۶ گروه سیاسی ایرانی در بیانیه‌ای خطاب به مردم سوریه، حمایت خود از جنبش آزادی‌خواهانه آنان را اعلام کردند.

 

به گزارش ندای سبز آزادی، در این بیانیه جنایت‌های رژیم بشار اسد محکوم شده و همکاری جمهوری اسلامی با این رژیم در سرکوب‌ مردم سوریه مورد اعتراض شدید قرار گرفته است.

 

متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

 

مردم شجاع سوریه

پانزده ماه است که از خیزش آزادی‌خواهانه شما می‌گذرد. در این پانزده ماه ما نیز همچون سایر جهانیان با شما در سوگ «درعا» و «حمص» و «حما» گریستیم و همچون آنان بر پایداری شما درود فرستادیم. ما نیز از کشتار بیش از ده‌هزار شهروند سوری به دست حکومت جنایت‌کار اسد بهت‌زده شده‌ایم. ما نیز چون شما از مشاهده سلاخی مردم «حوله» وحشت زده شدیم.

اما چیزی که این درد را برای بسیاری از ایرانیان افزون می‌کند، مشاهده مشارکت تمام و کمال جمهوری اسلامی در قتل عام مردم سوریه به نام ایران و ایرانی و به کام رژیم جنایتکار بشار اسد است. تشابه شیوه‌های ردیابی و سرکوب مخالفان، عملکرد یکسان گروه‌های «شبیحه» و بسیج در تظاهرات خیابانی و رهگیری اینترنتی فعالان تنها برخی از این نشانه ها هستند. صرف نظر از گزارش های نهادهای بین‌المللی، اخیرا حتی مسوولین امنیتی نظام نیز به صورت عمومی حضور نیروهای سپاه قدس را در سوریه برای کمک به حکومت سوریه تائید می‌کنند.

حکومت جمهوری اسلامی در داخل ایران با سواستفاده از عقاید مذهبی شیعیان، شیعیان و غیرشیعیان منتقد خود را سرکوب می‌کند. همین حکومت در خارج از ایران به نام اسلام و دفاع از مسلمانان، سنگ دفاع از مردم بحرین، مصر، تونس و یمن را به سینه می‌زند و به سوریه که می‌رسد، با ریاکاری و به نام «مقاومت در برابر اسرائیل» (آن هم در حالی که خود رژیم سوریه در چهار دهه گذشته هیچ گونه درگیری نظامی جهت بازپس گیری اراضی اشغالی خودش با اسرائیل نداشته)، همراه، حامی و توجیه گر جنایات حکومت اسد می‌شود. چرا که سقوط اسد را به منزله سست شدن پایه‌های خود می‌داند.

بی عملی جامعه جهانی در برابر کشتار مردم سوریه و ضعف در اعمال تحریم سلاح بر رژیم اسد و به خصوص نقض این تحریم توسط روسیه و جمهوری اسلامی است که باعث شده هر روز جنایات هولناک‌تری در سوریه اتفاق بیافتد. متاسفانه حمایت رسمی و تلویحی از ادامه حکومت جنایتکارانه بشار اسد محدود به سیاست‌مداران نیست. بسیاری از فعالان به اصطلاح «صلح» که در مورد غزه و مصر و تونس ادعای دفاع از مردم این کشورها را داشتند، با توجیهات ایدئولوژیک و برمبنای «ضد غرب» بودن حکومت سوریه، در صدد تطهیر نظام خون‌خواربشاراسد برمی‌آیند. بدیهی‌است که نتیجه دوام حکومت بشاراسد، نه بقای «صلح» که تشدید کشتار مردم بی‌دفاع خواهد بود.ما از ایرانیان و جامعه بین الملل می‌خواهیم که در برابراین جنایات سکوت نکنند چرا که سکوت در مقابل جنایات اسد به مانند اجازه به جنایت است.

همچنین در پایان از مردم سوریه می‌خواهیم که اجازه ندهند تا رژیم اسد با الهام از حامیان ایرانی خود در میان آنها تفرقه‌های قومی، نژادی و مذهبی ایجاد کند. ما امیدواریم که در سوریه پس از اسد، همه سوری ها با هم برابر باشند و هیچ گونه تبعیضی براساس قوم و نژاد و مذهب نباشد. هرچند زخم ها بر پیکر آنها عمیق است، اما ما همچنین امیدواریم مردم سوریه از تجربه مردم ایران در انقلاب ۱۳۵۷ درس بگیرند و سدی بر انتقامجویی و خشونت انقلابی باشند تا انقلاب آنان از یک دیکتاتوری به دیکتاتوری دیگر نلغزد.

بر پایداری شما درود می‌فرستیم و تا پایان این راه از شما و ایستادگی شما حمایت می‌کنیم.

پرسا - پویش راه سبز دانش آموختگان و دانشجویان ایرانی

آستین برای ایران

انجمن دانشجويان حامي جنبش سبز ايران- دانشگاه ويكتوريا

جنبش سبز دانشجویی ونکوور

دانشجویان و دانش آموختگان لیبرال دانشگاههای ایران

کنشگران سبز ایران دمکراتیک

کار‌شناسان ایران سبز

همبستگی‌ با جنبش دمکراتیک ایران - ادمونتون

سبزهيوستن

انجمن دانشجویان دموکراسی خواه دانشگاه جورج واشنگتن

شبکه همبستگی ملی ایرانیان - فرزنو،کالیفرنیا

دانشجویان سبز حامی دمکراسی برای ایران- جنوب کالیفرنیا

انجمن حقوق بشر و دموکراسی / هامبورگ

انجمن دانشجویان دمکراسی خواه - جنوب کالیفرنیا

گروه ۲۲خرداد - هامبورگ

راه سبز اتاو
 

محجوب: آنها که نان را ۳۰ درصد گران کردند از شکم گرسنه ۱۵ میلیون نفر بی‌خبرند

Posted: 10 Jun 2012 02:45 AM PDT

جرس: رئیس فراکسیون کارگری مجالس ششم تا هشتم، با سوالاتی از جمله اینکه "آیا فقرا باید نان خشک و غذای گندیده اغنیا را مصرف کنند؟" به انتقاد از گرانی نان پرداخت.


به گزارش خبرآنلاین، علیرضا محجوب در نطق امروز خود از رای مردم تهران به لیست صدای ملت تشکر کرد و از افزایش گرانی و اجاره بها سخن گفت.


وی از گرانی نان، به عنوان مهمترین "گرانی" یاد کرد و افزود: حساسیت اجتماعی درمورد اصلی ترین خوراک کارگران، بالا است اما برخی مسئولان درباره آن چیزی نمیگویند. آیا فقرا باید نان خشک و غذای گندیده اغنیا را مصرف کنند؟ آیا آنها خبر از شکم گرسنه فقرا ندارند؟ آنها که چنین میکنند، درد گرسنگی ندارند و از 15 میلیون جمعیت فقیر خبر ندارند؟ با چه توجیهی به افزایش 30 درصدی نان پرداخته اند؟ اینگونه قرار بود یارانه نان را پرداخت کنند که به اقشار آسیب پذیر، خدشه ای وارد نشود؟

نماینده تهران که میگفت از مجلس نهم انتظار میرفت گرانی نان را سرلوحه کار خود قرار دهد، ادامه داد: این بی توجهی ها تا کی میخواهد ادامه یابد؟

رئیس فراکسیون کارگری مجالس هفتم و هشتم از وضعیت کارگران پیمانی و قراردادی سخن گفت و تاکید کرد که تولید ملی، کار و سرمایه پرچمی است که نباید به زمین گذاشته شود اما در سه ماه گذشته هیچ کاری برای آن نشد.
 

نماینده آمریکا در آژانس: مذاکرات وین درباره ایران مایوس کننده بود

Posted: 10 Jun 2012 02:45 AM PDT

جرس: هیات نمایندگی آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز شنبه ۲۰ خرداد گفت که نبود پیشرفت در گفت‌وگوهای میان ایران و آژانس "مایوس‌کننده" است و نشان می‌دهد که ایران "به تعهداتش پایبند نیست."

رابرت وود در ارتباط با مذاکرات روز جمعه وین گفت که از این مذاکرات "مایوس شدیم" و افزود: نتیجه [گفت‌وگوهای] دیروز بار دیگر نشان‌دهنده عدم پایبندی ایران به تعهداتش به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است، و بار دیگر لزوم همکاری ایران با آژانس در جهت رفع نگرانی‌های واقعی جامعه بین‌الملل را برجسته می‌سازد.

قدرت‌های غربی و آژانس بین المللی انرژی اتمی نسبت به احتمال "پاکسازی" سایت پارچین در نزدیکی تهران ابراز نگرانی می‌کنند و مذاکره‌کنندگان آژانس روز جمعه نیز در وین بر بازدید سریع از این محل پافشاری کردند.

آژانس احتمال داده است که ایران در این سایت اقدام به برخی آزمایش‌های هسته ای کرده است.

نماينده ايران در آژانس اخبار منتشره در ارتباط با سایت پارچين را "بی‌اساس و جار و جنجال" خوانده‌است.

هرمان ناکارتس، رییس بازرسان آژانس، روز جمعه نتیجه مذاکره وین را ""ناامیدکننده" خواند و در مورد ادامه مذاکرات نیز گفت که "تاریخی برای مذاکرات بیشتر میان ایران و آژانس تعیین نشده‌است."

این در حالی است که علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس، پس از مذاکرات جمعه با بیان اینکه "همه چیز در مسیر درست پیش می‌رود"، گفت که "قرار شد جلسه دیگری که تاریخ و محل آن بعدا اعلام خواهد شد، برگزار شود."

علی‌اصغر سلطانیه روز چهارشنبه ۱۷ خرداد در نشست شورای حکام، بازرسان آژانس را به "جاسوسی" متهم کرد و گفت: قرار نبوده که آژانس... در مسائل داخلی کشورها یا محدوده امنیت ملی کشورهای عضو مداخله نماید.

رابرت وود، نماینده آمریکا در آژانس، یک روز پس از آن، در گفت‌وگو با رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی گفت: "مایه تأسف است که ایران تصمیم گرفته‌است تا درستی و اعتبار آژانس را مورد حمله قرار دهد" و افزود که ایران به جای اتهام به آژانس به شبهات هسته‌ای پاسخ دهد.

قرار است که گفت‌وگوهای هسته‌ای میان ایران و گروه موسوم به ۱+۵ برای دستیابی به راه حلی در زمینه پایان دادن به ابهامات برنامه هسته ای تهران در روزهای ۲۹ و ۳۰ خرداد در مسکو پیگیری شود.
 

اعلام آمادگی محمد نوریزاد برای اهدای کلیه به حسین رونقی

Posted: 10 Jun 2012 02:23 AM PDT

جرس: محمد نوری‌زاد نویسنده دفاع مقدس در پیامی به پدرحسین رونقی ملکی گفت: “من حاضرم یکی ازکلیه‌هایم را به حسین بدهم.”

به گزارش کلمه، محمد نوری زاد ازطریق یکی از دوستان حسین برای پدراو پیغام فرستاد که ”به پدرحسین بگو من آماده ام یکی ازکلیه هایم را به حسین بدهم. اگرکه جسم حسین بپذیرد. واگرکه روحش نیز”.

این روزها به خاطر آشفتگی جسمانی حسین و بی‌توجهی زندانبانان، بیم این می رود که همان یک کلیه‌ی دیگر حسین نیز از کار بیفتد. یکی از کلیه‌های حسین کاملا ازکار افتاده و سی درصد کلیه‌ی دومش نیزبه نارسایی دچار شده است. با ارسال پیام محمد نوری زاد به پدرحسین، عده ای ازجوانان هم بند و دوستان او نیزبرای دادن کلیه ی خویش به حسین اعلام آمادگی کرده اند.

سیدحسین رونقی، وبلاگ نویس زندانی محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین که از روز شنبه گذشته با انتشار نامه ای خطاب به رهبری، دست به اعتصاب غذا زده بود یکشنبه شب به دلیل وخامت وضعیت جسمی به بیمارستان هاشمی نژاد منتقل شد.

نوری زاد درپیام خود آورده است: “…گروه خونی من o+ است. ببینید اگرکلیه ام بکارحسین می آید فورا دست بکارشوید وتردید بخود راه مدهید. هیچ نیازی به های وهوی نیست. به زندانبانان بگویید این کلیه را ازیک رهگذربی نشان خریده ایم. وقتی جماعتی ازهموطنان ما بخاطرفقرونداری به فروش کلیه ی خویش مبادرت می ورزند، من چرا بخاطراعتقادم وعلاقه ای که به حسین و حسین ها دارم یکی ازکلیه هایم را به این جوان بی گناه ندهم؟ با اطمینان می گویم: گناه حسین جزبی گناهی نیست. حسین درست درشرایطی با درد دست به گریبان است که ابن الوقت ها درپس پستوهای بی خبری مردم مشغول غارت اموال آنان اند….”

حسین رونقی هفته‌ی گذشته با انتشار نامه‌ای خطاب به رهبری از آغاز اعتصاب غذای خود خبر داده بود. رونقی در قسمتی از نامه نوشته بود: «اینجانب در اعتراض به این رویه های غیر قانونی از تاریخ ششم خرداد ۱۳۹۱ اعلام اعتصاب غذا می کنم و مسوولیت حفظ جان من بر عهده مسوولان جمهوری اسلامی است. این اعتصاب غذا در اعتراض به ناروایی ها و شکایت از دخالت های سازمان اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات در امور قضایی و سلب استقلال این قوه و تلاش برای احیای قانون اساسی، آیین دادرسی، استقلال قضایی و احیای حقوق زندانیان سیاسی و خانواده هایشان نظیر برخورداری از مرخصی، تلفن، ملاقات و غیره است.»

این وبلاگ‌نویس و فعال حقوق بشر هم اکنون دو سال و نیم است که بدون مرخصی در زندان اوین به سر می‌برد. وی در تاریخ ۲۲ آذر ماه ۱۳۸۸ در شهر ملکان در نزدیکی تبریز بازداشت و بلافاصله به بند ۲ الف زندان اوین منتقل شد. وی مدت ۱۰ ماه را در سلول‌های انفرادی این بند زندان اوین تحت فشارهای روحی و جسمی برای اخذ مصاحبه و اعترافات تلویزیونی قرار گرفت و سرانجام از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی به ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم شد.
 

رشد ۳۳ درصدی قیمت مواد خوراکی و آشامیدنی در فروردین ماه

Posted: 10 Jun 2012 02:23 AM PDT

جرس: براساس گزارش بانک مرکزی شاخص قیمت در فروردین ماه با ۲٫۶ درصد رشد به ۲۳٫۹ درصد رسید و همچنین در گروه کالایی مواد خوراکی و آشامیدنی قیمت در این بخش نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۳ درصد رشد داشته است.

 

براساس این گزارش مرکزی، شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در فروردین‌ماه ۱۳۹۱ به عدد ۳۱۷٫۲ رسید که نسبت به ماه قبل ۲٫۶ درصد افزایش داشت. این تغییر از ۳٫۴ درصد افزایش مربوط به اسفندماه کمتر بوده است. شاخص مذکور نسبت به ماه مشابه سال قبل ۲۳٫۹درصد افزایش یافت.

 

بر این اساس میزان تورم در ۱۲ ماه منتهی به فروردین ۱۳۹۱ نسبت به ۱۲ ماه منتهی به فروردین ماه ۱۳۹۰ معادل ۲۱٫۸ درصد افزایش یافت.

 

شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی در فروردین ماه ۱۳۹۱ پس از حذف نوسانات فصلی نسبت به ماه قبل ۲٫۴درصد افزایش داشت.شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی در فروردین‌ماه ۱۳۹۱ در تمام استان‌های کشور با افزایش همراه بوده است. بیشترین میزان افزایش متعلق به استان کردستان معادل ۴٫۹ درصد و کمترین آن مربوط به استان قم معادل ۰٫۹ درصد بود. شاخص مذکور در استان تهران معادل ۲٫۰درصد افزایش داشته است.

 

خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها

در فروردین‌ماه ۱۳۹۱ شاخص بهای گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در مقایسه با ماه قبل معادل ۵٫۳ درصد افزایش یافت. این افزایش بیشتر ناشی از بالا رفتن شاخص بهای تعدادی از اقلام و گروه‌ها مانند مرکبات معادل ۲۱٫۰درصد، گوشت مرغ ۱۳٫۳درصد، گوجه‌فرنگی ۱۹٫۰درصد، سیب درختی ۸٫۴درصد، موز ۲۶٫۷ درصد، انواع پنیر ۵٫۴ درصد، کیوی ۱۸٫۷درصد، چای خشک خارجی ۳٫۵ درصد، شیرینی، شکلات، مربا و عسل ۲٫۴درصد، انواع کره ۳٫۹ درصد، هندوانه ۱٫۵، کنسرو ماهی ۴٫۱ درصد، انواع نوشابه ۱٫۸درصد، انواع ماهی‌ آب‌های جنوب ۲٫۳ درصد، رب گوجه‌فرنگی ۱٫۴درصد، انواع خرما ۳٫۶۳ درصد، انواع کالباس ۳٫۲ درصد، قندو شکر ۰٫۵درصد، زعفران ۳٫۴ درصد و انواع ماهی آب‌های داخلی ۲٫۷ درصد بوده است.

در این ماه شاخص بهای برخی از اقلام و گروه‌ها مانند کدو سبز معادل ۴۴٫۲ درصد، سبزی‌های برگی ۵٫۸ درصد، تخم‌مرغ ۴٫۱ درصد، انواع خیار ۱٫۹ درصد، بادنجان ۲٫۴ درصد، کله و پاچه خام ۲٫۶ درصد و لوبیا سبز ۲٫۴ درصد کاهش داشت.

در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌های معادل ۳۳ درصد افزایش نشان می‌دهد. در گروه مذکور شاخص بهای خوراکی‌ها ۳۳٫۱درصد و آشامیدنی‌ها ۲۹٫۴درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش داشته است. شاخص بهای گروه مذکور پس از حذف نوسانات فصلی نسبت به ماه قبل ۴٫۱درصد افزایش یافت.

 

پوشاک و کفش

در فرودین‌ماه ۱۳۹۱، شاخص بهای گروه پوشاک و کفش نسبت به ماه قبل ۱٫۹درصد افزایش داشت. این افزایش بیشتر ناشی از بالا رفتن شاخص بهای گروه پوشاک آماده معادل ۱٫۹درصد بود.
همچنین در این ماه شاخص بهای گروه‌های انواع کفش معادل ۱٫۲درصد، پارچه برای تهیه پوشاک ۲٫۴درصد و اجرت دوخت و شستشوی لباس ۲٫۱درصد افزایش یافت. شاخص بهای گروه مذکور نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل ۳۳٫۵درصد افزایش داشته است.

 

مسکن، آب، برق و گاز و سایر سوخت‌ها

در فرودین‌ماه ۱۳۹۱، شاخص بهای گروه مسکن، آب، برق و گاز و سایر سوخت‌ها نسبت به ماه قبل با افزایشی معادل ۰٫۶درصد همراه بود. افزایش فوق بیشتر ناشی از بالا رفتن شاخص بهای ارزش اجاری مسکن شخصی معادل ۰٫۵درصد بوده است.
همچنین در این ماه شاخص بهای تعمیرات و خدمات ساختمانی معادل ۲٫۲درصد و اجاره بهای مسکن غیرشخصی ۰٫۵درصد افزایش داشت. در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه مسکن، آب، برق و گاز و سایر سوخت‌ها معادل ۱۳٫۸ درصد افزایش داشته است.

 

رشد هزینه حمل و نقل ۱۵٫۱ درصد

در ماه مورد گزارش، شاخص بهای گروه حمل و نقل نسبت به ماه قبل ۰٫۳درصد افزایش داشت. این افزایش بیشتر ناشی از بالا رفتن شاخص بهای تعمیرات و سوخت وسایل نقلیه شخصی معادل ۱٫۲درصد، اتومبیل سواری ۰٫۹درصد، انواع موتورسیکلت ۴٫۴درصد و کرایه تاکسی سرویس ۱٫۵درصد بوده است. در فروردین ماه ۱۳۹۱ نسبت به ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه حمل و نقل ۱۵٫۱درصد افزایش داشته است.
شاخص بهای گروه مذکور پس از حذف نوسانات فصلی نسبت به ماه قبل ۱٫۸ درصد افزایش نشان می‌دهد.
 

تجمع اعتراض‌آميز کارگران فضای سبز شهرداری اهواز به دليل عدم دريافت سه ماه حقوق

Posted: 10 Jun 2012 01:28 AM PDT

جرس: يك فعال كارگري در اهواز اعلام کرد: ۵۰ نفر از کارگران فضای سبز شهرداری اهواز در اعتراض به دريافت نكردن سه ماه حقوق، دست از كار كشيده و در مقابل معاونت خدمات شهرداری اهواز تجمع کرده‌اند.

آقایار حسینی با اعلام این خبر به ایلنا گفت: تعدادي از کارگران فضای سبز شهرداری اهواز در اعتراض به سه ماه حقوق معوقه و اضافه کاری خود به مدت ۴ روز متوالی است كه دست از کار کشیده و امروز اقدام به تجمع در مقابل معاونت خدمات شهرداری اهواز کرده‌اند.

دبير اجرايي خانه كارگر اهواز تعداد کارگران فضای سبز شهرداری اهوازرا که نسبت به معوقات حقوقی و اضافه کاری خود معترض هستند را ۱۶۰ نفر اعلام کرد.

او میانگین معوقات حقوقي کارگران شهرداری‌های استان خوزستان را بيش از سه ماه عنوان کرد و افزود: همواره کارگران شهرداری‌های استان دارای مشکلات حقوق معوقه و سایر مطالبات گذشته بوده‌اند و تا کنون هیچ یک از مسئولان به خواسته‌های آنان توجه‌اي نکرده‌اند.

این فعال کارگری با بیان اینکه شهرداري اهواز عدم پرداخت حقوق کارگران فضای سبز را موجب مسدود شدن حساب بانکی شهرداری عنوان کرده است، اظهار داشت: شهرداري گفته است به دلیل اینکه خدمات فضای سبز شهرداری اهواز تحت نظر پیمانکار خصوصی است و پیمانکار به تعهدات خود عمل نمی‌کند این کارگران دچار مشکل شده‌اند.

دبیر اجرایی خانه کارگر اهواز با اشاره به افزایش مشکلات کارگران شهرداری در استان خوزستان اذعان داشت: بیشترین مشکل کارگران در استان خوزستان مربوط به کارگران شهرداری‌های استان است.

او افزود: شایسته نیست کارگرانی که در سخت‌ترین شرایط آب و هوایی گرمای بالای ۵۰ درجه با وجود ریزگرد‌ها کار می‌کنند نتوانند جوابگوی زن بچه خود باشند.
 

محسن رضایی: حضورم در انتخابات آتی ریاست جمهوری قطعی است

Posted: 10 Jun 2012 01:28 AM PDT

جرس: دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام از نامزدی خود در انتخابات ریاست جمهوری يازدهم خبر داد.

 

به گزارش ایلنا، محسن رضایی در نشستی با کهگیلویه و بویراحمدی‌های مقیم تهران تاکید کرد که به طور حتم نامزد يازدهمین انتخابات ریاست جمهوری خواهد شد.

 

وی گفت: 27 تیرماه جاری به یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد سفر می‌کنم تا بار دیگر با مردم دیارم دیداری داشته باشم.

 

رضایی افزود: حضورم در انتخابات آتی ریاست جمهوری قطعی است و برای پیروزی در انتخابات شركت خواهم كرد.

 

این نشست در منزل " دکتر رضایی " در تهران برگزار شد.
 

معاون اجتماعی نیروی انتظامی: هنرمندان ادای اپوزیسیون را درنیاورند

Posted: 10 Jun 2012 01:05 AM PDT

هنری که دنباله‌رو نظام نباشد مضر است

جرس: معاون اجتماعی نیروی انتظامی با اعلام اینکه جشنواره‌ها و جشن‌های سینمایی که "مطابق با ارزش‌ها" نباشد توسط نیروی انتظامی تعطیل می‌شود گفت: چرا سینماگران به اقدام زنان هنرمندی که به جشنواره‌هایی مانند کن می روند و با کشف حجاب با مرد نامحرم دست می‌دهند واکنش نشان نمی‌دهند.


به گزارش مهر، بهمن کارگر صبح یکشنبه در مراسم افتتاح باشگاه خبرنگاران پلیس و انجمن سینمای پلیسی اظهار عقیده کرد: اعتقاد پلیس این است که هنر و فرهنگ در زمانی می تواند موثر باشد که به دنبال ارزش ها باشد. هنری که به دنبال ارزش ها و دنباله رو انقلاب و نظام نباشد مضر است.

کارگر با اعلام اینکه به "عنوان نیروی انتظامی به وضع فعلی سینما معترض هستیم"، گفت: سینما نباید ترویج دهنده بدپوششی و بدحجابی باشد. جشن ها یا جشنواره هایی که برگزار می شود و سایت های هنرمندان در فضای مجازی ترویج دهنده این موضوع است. وزارت ارشاد باید جلوی فعالیت این سایت ها را بگیرد.

وی با انتقاد از وضعیت حجاب برخی از بازیگران گفت: برخی از زنان هنرمند به جشنواره هایی مانند کن می روند و با کشف حجاب و لباس با مرد نامحرم دست می دهند. این فرد می تواند الگو باشد، ما انقلاب کردیم چطور سینماگران صدایشان در این مورد در نمی آید آن وقت یک هنرمند وقتی راجع به زن در سینما اظهار نظر می کند کلی سر و صدا ایجاد شده و صدای خیلی از این افراد در می آید اما چرا این زن که با این قیافه در جشنواره های خارجی حاضر می شود صدای هیچ سینماگری در نیامد. دختران ما باید از این افراد الگو بگیرند؟

به گفته سردار کارگر سینماگران باید خودشان در میدان حاضر شوند تا جلوی افراط و تفریط گرفته شود: البته ما اعتقاد نداریم که کسی بیاید و مدعی شود سینمای ما فاسد است. همان قدر که با فساد در سینما مخالف هستیم با انحراف در سینما نیز مخالفیم . با دست کثیف نمی توان به دنبال تمیزکاری بود.

معاون اجتماعی نیروی انتظامی از وزیر ارشاد و معاونانش خواست تا با این وضعیت برخورد کنند و گفت: واقعا جای تاسف است که زن هنرپیشه ای برای اینکه در خارج مورد قبول قرار گیرد به هر شکلی دربیاید در حالی که زن بوسنیایی که در قلب اروپا زندگی می کند با حجاب در همان جشنواره حاضر شود. باید از این موارد جلوگیری کنیم . به جای پرداختن به اختلافات باید به دنبال اصلاح امور باشیم، جناح بازی می تواند سینما را نابود کند.

معاون اجتماعی نیروی انتظامی با تاکید بر اینکه از این پس هر جشنواره و جشنی در حوزه سینما بر مبنای ارزشها نباشد همانند جشنواره غذا تعطیل می شود، گفت: مسئولیت این حوزه برعهده وزارت ارشاد است. این وزارتخانه همان گونه که در مسئله سینما محکم وارد شد در مسائل دیگر نیز باید محکم و دقیق وارد شود.

وی مدعی شد: معتقدیم باید به داد سینما رسید و از تشتت و تفرقه جلوگیری کرد و وزیر مشکلات را رفع کند. با متهم کردن یکدیگر هیچ مشکلی رفع نمی شود و باید در همه امور ملاک قانون باشد.


معاون اجتماعی نیروی انتظامی از برخی هنرمندان خواست که "ادای اپوزیسیون" را درنیاورند که "مردم آنها را سر جایشان خواهند نشاند" و گفت: هنر این نیست که برویم و ادای خارجی‌ها را دربیاوریم هم اکنون بچه مسلمان ها بهترین آثار را تولید می کنند.
 

عسگراولادی: قطع گاز بدهكاران، تعطيلي اغلب بنگاه‌هاي صنعتي را به همراه دارد

Posted: 10 Jun 2012 01:05 AM PDT

جرس: طبق بخشنامه اخير دولت كه به امضاي معاون اول احمدی‌نژاد رسيده است، صنايع بدهكار در حوزه‌هاي (بيمه، مالياتي و بانكي) از دريافت سوخت به ويژه گاز محروم خواهند شد.

اسداله عسگراولادي در خصوص اين بخشنامه به ايلنا گفت: طرح چنين سياست ها و بخشنامه‌هايي از سوي دولت به هيچ وجه درست نيست. اتاق بازرگاني به عنوان تشكل بخش خصوصي كاملا با اين سياست مخالف است.

عضو اتاق بازرگاني، صنايع و معادن ايران تصريح كرد: ما منكر پرداخت بدهي ها از سوي فعالان اقتصادي نيستيم، اما وصول مطالبات معوق با قطع خدمات سياست اشتباهي است.

به گفته وي؛ در حال حاضر تعداد زيادي از صنايع بزرگ، متوسط و كوچك به واسطه شرايط اقتصادي بدهكار هستند، بر اين اساس در صورت اجراي بخشنامه مذكور اغلب كارخانجات تعطيل شده و كارگرانش بيكار مي شوند.

عسگراولادي تصريح كرد: در شرايط كنوني بهترين راه براي وصول مطالبات، اقساط مجدد بدهي ها است.